Op zich niks tegen die manier hoorquote:Op dinsdag 8 januari 2008 08:32 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ja dat zei ik inderdaadSara eet altijd sowieso 1 hap, omdat ze te nieuwsgierig is. Als ze na die hap niet wil, doe ik dus niet moeilijk. Zal ook meer te maken hebben met dat wij vroeger bij ons thuis wel alles moesten opeten en dat heeft echt voor nare dingen gezorgd. Daarbij groeit Sara goed en doet ze wat ze moet doen, dus ze zal over de dag wel genoeg eten om het eten van 's avonds op te vangen. Maar ik snap ook dat anderen het anders doen hoor!
[..]
Dat heb ik (vind ik) totaal niet. Het gaat er mij niet om of ik wel of niet de strijd wil aangaan (want er zijn zat andere punten waar ik dat wel doe) maar of ik het dat waard vind. Maar dan zal wat eten betreft echt te maken hebben met mijn jeugd misschien. En ik weet dat Sara bij fasen slecht eet, een week later eet ze weer als een bouwvakker, dus ik hoef me er dan niet druk om te maken.
En wat zindelijk maken betreft, ja, daar vind ik echt dat een kind er aan toe moet zijn, ook al kan ze het misschien al, toch wacht ik tot Sara zelf aangeeft hoe of wat. Ze is een tijdje terug anderhalve week zindelijk geweest, maar durft momenteel niet op de wc/potje/zonder luier nadat ze 1 keer in haar broek geplast heeft. Dan laat ik het maar even zo, en in de zomer proberen we het gewoon weer.
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:04 schreef Gia het volgende:
Zet je kind uit de auto langs de weg en rijdt een stukje verder.
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Maar goed, ik denk dat ik me ga terutrekken uit dit topic. Mijn mening is wel duidelijk onderhand.
Nee ik vind dat zeker niet onverantwoord hoor! Het is gewoon een andere manier van opvoeden. En ik herken wel wat je zegt, vaak als ze een hapje eten, eten ze de rest ook wel.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:07 schreef texelonia het volgende:
[..]
Op zich niks tegen die manier hoor![]()
Maar ik krijg soms dus het idee dat het als onverantwoord ofzow gezien wordt als je het dus niet op die manier doet. Misschien is dat wel helemaal niet zo, hoor, en zie ik dat verkeerd
Noah hoeft ook alleen te proeven en niet zn hele bord leeg te eten. Maar hij had/heeft zo'n fase dat ie bij voorbaat al niet wil. Als ik hem daarin zijn gang zou laten gaan, zou ie niks eten. Tja tot ie honger krijgt waarschijnlijk, dat zou kunnen. Maar als ie een paar hapjes moet proeven van ons gaat er 9 van de 10 keer nog heel wat achteraan en eet ie opeens gewoon heel goed. En verder geen strijd, alleen om die eerste hap een beetje. Als de strijd wel groot zou worden, tja dan zou het dus voor Noah ook niet goed werken, en dan zou ik er zo ook niet mee door gaan.
Maar ik bedoelde dus meer dat als je wel aandringt op moeten eten dat dat niet perse slecht hoeft uit te pakken.
En wat dat zindelijk worden betreft. Wanneer is een kind er dan aan toe? Is dat echt pas als een kind uit zichzelf op het potje of de wc wil? Of is dat ook als een kind aangeeft wanneer ie moet, en urenlang zijn plas kan ophouden. Maar niet op potje wc wil omdat ie liever doorspeelt?Kijk als een kind er echt niet aan toe is dan heeft het ook geen zin ermee te beginnen. Dat is alleen maar zielig voor het kind en werkt dan alleen maar averechts. Maar sommige kinderen zijn gewoon gemakzuchtiger bijv, en dan vind ik het gewoon een beetje aanstellerij
Met dreigen is niets mis, zolang het maar in verhouding staat en consequent wordt uitgevoerd. Ik dreig bijvoorbeeld met de hoek, en luistert ze niet, gaat ze er ook in. Maar uit de auto zetten, of zonder kind wegrijden zou ik zelf niet doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Fuente het volgende:
Ik heb meer moeite met wat Grijs zegt, nek vastpakken en dwingen, dat vind ik echt afschuwelijk,
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.
Zo doen wij het precies hetzelfde...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Zo doen wij het dus ook, altijd opscheppen en aanbieden, wil ze niet, dan niet, maar wel een toetje (vanwege de zuivel).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Ik vind dat een heel fijne manier om met eten om te gaan. Te veel (negatieve) aandacht voor eten kan, liijkt me, ook later in het leven van zo'n kind een minder prettige uitwerking hebben.
Ik wilde hier iets typen, maar ik zet het maar niet online, niet dat het nu zo erg is, maar wel erg herkenbaar denk ik.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Oh, nou, dan is het geen probleem.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Een uitspraak waar mijn hart warm van wordt!. Want dat is het tegenwoordig: opvoeden is zoquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:07 schreef Verida het volgende:
. Om plagen kun je lachen en misschien is dat wel wat niet genoeg meer gebeurt, lachen met je kinderen.
Nee, maar dingen niet volgens "het boekje" doen wel schijnbaar. Mijn kinderen mogen mij "in de hoek" zetten als ik me niet gedraagquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:17 schreef sombie het volgende:
Natuurlijk moet je met ze lachen! En plagen is een goede manier om kinderen juist wat zelfspot en relativering te leren (sorry, heel lelijke zin). Maar is dat dan onorthodox, of pedagogisch onverantwoord? Nee toch?
Same here, en ik zeg dan ook regelmatig dat ik ook maar een mens ben, want hoe je het ook wendt of keert, iedereen doet in zijn onmacht wel eens iets waar ie niet trots op is.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Heb ik wel eens meegemaakt.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:11 schreef k_i_m het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk pas echt fout vind is als mensen zich bemoeien met een moeder die haar kind straft.
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.
Overigens heb ik slapende engeltje in de auto als we ver moeten rijden. Dus die problemen heb ik sowieso niet.
Wij boeken niet, gaan altijd met 2 trekkerstentjes op de bonnefooi. Dus wij kunnen wél omkeren.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.
Inderdaad.quote:Maar uberhaupt vind ik dreigen geen optie. Vertellen wat de consequenties zijn van bepaald gedrag is imo toch weer iets anders dan dreigen. En uiteraard dienen de consequenties dan ook te volgen op het gedrag, anders is het nog zinloos.
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:02 schreef lily het volgende:
[..]
Heb ik wel eens meegemaakt.
In de zeeman.
Kind van 3, wilde iets hebben maar kreeg het niet van mij.
Het kostte haast niks maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik wil niet dat hij in iedere winkel iets moet hebben.
Hij stortte zich gillend op de grond en ik bleef stoïcijns “doorwinkelen”.
Een oude dame begon zich ermee te bemoeien. Ze vond het zielig en zij wilde het voor hem kopen![]()
Ik dacht het niet
Dat is mij ook een keer gebeurd... en toen heb ik mijn oudste uit het btreffende herriemakkende hobbelende ding gehaald. (was een auto btw...) ruzie met dat mens over waarom ik in vredesnaam mijn kind eruit haaldequote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.
Waar ze zich mee bemoeien!!
Ik heb dus juist een kind dat die leuke hobbel/muziek dingen alleen leuk vindt als ze stil staan en niks doen. Gewoon even in de auto/helicopter/watdanook zitten en zelf even fantaseren over het rijden/vliegen in zo'n ding. Hele verhalen kan hij vertellen als hij in zo'n ding zit. Maar gooi er geen geld in, want zodra het ding echt begint te hobbelen dan is het niet leuk meer en *moet* hij er zo snel mogelijk uit.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Hou ik gewoon niet van als andere dan voor jou gaan beslissen dat een kind tóch iets krijgt/mag
Ja tuurlijk, we geven allemaal wel eens een keertje toe denk ik!quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Komt misschien ook omdat als ik bij mijn opa en oma ben mn oudste ook wel een snoep krijgt terwijll ik duidelijk nee zeg.
Heel herkenbaar, vanaf het zelf weer laten staan (soms maak ik er een grapje van, dat ze beter moet uitkijken of zo) tot aan het probleem van het geduld (waaraan wel wordt gewerkt, maar het blijft erg moeilijk).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vind kinderen niet "oprapen" na een val eigenlijk helemaal niet onorthodox. Sterker, dat is iets wat il geleerd heb bij EHBO. Kinderen moeten zelf opstaan. Als dit niet lukt om wat voor reden dan ook, is er echt iets aan de hand.
Voor de rest: ik dreig wel,(ook al ben ik daar niet trots op) maar alleen met dreigementen die ik waar kan maken. (playstation op de kast ofzo)
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Als dat gebeurt, dan vertel ik ook altijd waarom ik van gedachte ben veranderd. En de reden is i.i.g. nooit omdat ze blijft zeuren of zo. Maar soms zegt ze dan echt iets zinnigs, bijvoorbeeld als we eerder hadden gezegd dat ze een snoepje mocht. (Ja, ook ouders vergeten weleens wat, dan is het fijn als Elise ons daaraan mag herinneren)quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Nee daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar bedoelde ook meer dat wanneer hij al chips heeft gehad en daarna een chocolaatje, dat er dan gevraagd wordt of ie nog een koekje mag en ik raar wordt aangekeken als ik dan nee zegquote:Op donderdag 10 januari 2008 07:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.
Zelf heb ik geen snoep in huis, dus zoveel snoepen ze dan ook weer niet.
Volgens mij mag dat hier niet. Ik ken iig mensen die een aantal jaren geleden naar Engeland zijn vertrokken om hun kinderen een "vrije" opvoeding te geven. Die kinderen krijgen in principe dus ook geen les maar geven zelf aan welke talenten ze verder willen ontwikkelen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:37 schreef Jarno het volgende:
Ik lees hier eigenlijk alleen maar over 'onorthodoxe opvoedingsstijlen' mbt het straffen en belonen, iets wat zeker een belangrijk iets in binnen het opvoeden, maar niet alles. Hoe zit het met de rest? Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun kinderen zelf les geven en die niet naar school gaan (als dat mag in Nederland, dacht het wel?).
Opvoeden is toch niet alleen belonen en straffen, maar toch ook je kind leren met een bepaalde houding in het leven te staan, wellicht geef je een 'apart' geloof mee van huis uit, etc?
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:57 schreef Mejoon het volgende:
Ik snap niet dat ouders dat kunnen doen. En dan zeggen dat het vrije opvoeding is. Er is helemaal niets vrij aan.
Ik vind het interessant dat je dit aanhaalt... maar op het moment kan ik hier eigenlijk niet echt iets bedenken. Isa staat ingeschreven voor een reguliere basisschool, ze heeft al haar inentingen gehad (sommige zien het als onorthodox om dat niet te doen...). Ik geloof dat ik op zulke vlakken dus behoorlijk 'orthodox' benquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:08 schreef voorallevragen het volgende:
Het mag wel. Ik ken een gezin die een aanvraag ingediend heeft omdat hun kind over een paar maanden vijf jaar wordt en dus leerplichtig. Kindje gaat nu ook niet naar school.
De aangevoerde reden is dat er geen school is die past bij de 'geloofsovertuiging'. Aangezien er geen onderzoek gedaan mag worden naar je religie neem ik aan dat de vrijstelling er gaat komen.
Het betreft niet mijn kind en keuze hier dus ik wil niet verder ingaan op het hoe en waarom zij deze keuze gemaakt hebben.
* voorallevragen weer terug lurken gaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |