Ben wel nieuwsgierig waarom je bij bepaalde voorbeelden je wenkbrauwen optrekt... Er staat toch ook duidelijk aangegeven in de OP dat het hier niet om structurele handelingen gaatquote:Op maandag 7 januari 2008 11:05 schreef Moonah het volgende:
Eerlijk gezegd trek ik bij bepaalde voorbeelden in dit topic best wel eens mijn wenkbrauwen op.
Gelukkig gebeuren de meeste dingen incidenteel. Maar als bv. laten schrikken of bang maken structureel zouden zijn vind ik dat echt kwalijk.
Tja, je hebt intuïtie en eigen ideeën en je hebt pedagogisch verantwoorde opvoedmethoden.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:27 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ben wel nieuwsgierig waarom je bij bepaalde voorbeelden je wenkbrauwen optrekt... Er staat toch ook duidelijk aangegeven in de OP dat het hier niet om structurele handelingen gaatEen keer goed laten schrikken heeft vaak een veel beter effect dat duizend keer vragen om iets niet te doen. Dat is mijn persoonlijke ervaring dan he
Ik was er al achter dat onze manier van opvoeden niet direct pedagogisch verantwoord isquote:Op maandag 7 januari 2008 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, je hebt intuïtie en eigen ideeën en je hebt pedagogisch verantwoorde opvoedmethoden.
Doe mij maar lekker onorthodox. Ouders weten zelf het beste wat voor hun kind wel werkt en wat niet. De methodes uit de zogenaamde opvoedkundige boekjes kunnen een leidraad zijn, maar moeten niet als heilig gezien worden, omdat het zo niet voor elk kind werkt.
En een voorbeeld van je kind uit de auto zetten met 2,5 jaar. Tja, als je dan een blokje om gaat rijden en je komt terug en je kind is weg, dan heb je een ernstige fout gemaakt. Maar rijd je even een klein stukje door, onderwijl je kind goed in de gaten houdend, dan kan het werken.
Heb ik overigens zelf nooit hoeven doen, die van ons slapen altijd onderweg op vakantie. Dan zijn we er sneller!!
Ik heb zelf (nog) geen kind, maar lezend hier in het forum en bijvoorbeeld dit topic krijg ik wel al bij voorbaat wat meer zelfvertrouwen, in de zin van: hoe perfect anderen misschien ook lijken, iedereen doet wel eens iets niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:19 schreef Moonah het volgende:
Wie verwacht dat je allerlei boeken doorspit?
En as I said, pedagogisch verantwoord kan óók op gevoel.
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schandequote:Op maandag 7 januari 2008 19:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
...niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord. ...
Ik snap ook wel wat jij bedoeld hoor!quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."
Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Ik bedoelde het ook niet zo, eigenlijk.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed.
Dat is het ook, dat lijkt me logisch. Je kunt het misschien definiëren als hetgeen niet 'hoort', maar dan loop je tegen hetzelfde aan. Ík krijg juist weer het gevoel dat sommigen dit totaal afkeuren omdat zij wellicht vinden dat ze het o zoveel beter doen en dat dit soort dingen nóóit bij hen gebeuren. (right...quote:Op maandag 7 januari 2008 19:24 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.
Krijg sterk het gevoel dat het voor iedereen wat anders betekent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |