Hier moesten ze ook altijd één hapje proeven. Als ze het dan echt niet wilden, dan niet. Maar ook niet iets anders en geen toetje of boterham.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:16 schreef texelonia het volgende:
Als Noah al roept "dat lust ik niet" voordat ie weet wát we überhaupt eten, moet ie gewoon niet zeiken maar etenDat breng ik dan wel iets anders natuurlijk
Noah moet eigenlijk wel altijd wat proeven, als ie het dan niet lekker vindt, dan niet. Proberen we het een volgende keer weer.
Mijn ouders zijn een stuk makkelijker, en daar eet ie nu ook een stuk slechter. Dus ik merk wel dat het zo werkt hier, tot nu toe.
Mijn schoonmoeder heeft me weleens verteld dat ze mijn man echt uren op de pot liet zitten, totdat hij iets gedaan had.quote:Met zindelijk worden, Noah gaf al regelmatig aan dat ie moest plassen, of hij hield het uren op als we eens een ochtendje de luier weg deden. Voor mij een teken dat ie eraan toe was. Toch hebben we 2 dagen alléén maar ongelukjes gehad, niet omdat ie er niet aan toe was, maar gewoon omdat ie er geen zin had. Die 2 dagen heb ik wel enorm getwijfeld of het wel het juiste was hoor. Misschien was ie er toch niet aan toeEn heb me wel een beetje een ontaarde moeder gevoeld dat ik hem zo "dwong". Maar achteraf (altijd makkelijk he, achteraf lullen) ben ik blij dat we hebben door gezet. Als we hadden moeten wachten tot hij "eraan toe"was, of dat zelf vond, hadden we misschien wel kunnen wachten tot we een ons wogen.
Hier gingen ze dan braaf op hun kamer spelen. Sliepen toen nog samen.quote:Owjah nog eentje. Als Noah in onze ogen te vroeg wakker wordt, moet ie gewoon terug naar bed. Ook al is ie klaarwakker. En moet ie dan even een beetje huilen.
Klopt, ik ben die strijd nooit aangegaan en het is toch goed gekomen.quote:Oh en ik besef me heus wel dat wij misschien gewoon een 'makkelijk' kind hebben. Er zijn vast kinderen waarbij dit niet zou werken. Maar ik vind soms wel dat er te makkelijk gezegd wordt "Ja maar hij is er nog niet aan toe", en "ik wil er geen strijd van maken". Ik denk dat dat in sommige gevallen vooral ook makkelijk voor jezelf is, want dan hoef je zelf die strijd niet aan te gaan
Mochten ze wel zelf kiezen, natuurlijk. Toen ze nog heel klein waren kregen ze wel een kindermenu, maar vanaf een jaar of 6 niet meer. Vonden ze zelf ook niks aan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:23 schreef beefcake het volgende:
In die flexibiliteit geloof ik zekerZo krijgt 'de onze' wel kindermenuutjes in restaurants, ik heb liever dat ie lekker zit te eten en ervan geniet dan dat hij diverse culinaire hoogstandjes te proeven krijgt.
True, en dat geldt eigenlijk voor alles, niet alleen voor zindelijk worden. Mijn zus en ik zijn op dezlefde manier opgevoed, en toch ging alles ook heel anders. Mijn zus was met 2,5 jaar zindelijk, ik veel later en heb nog jaaaaaren in bed geplast. Ik at altijd zoveel dat ik buikpijn kreeg, mijn zus at amper wat.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:29 schreef Gia het volgende:
Er is gewoon niet één manier voor zindelijk maken. Anders was het bij beide wel in één dag gelukt.
Ja alleen weet je nooit of het met een andere manier wel helemaal fout zou zijn gegaanquote:Klopt, ik ben die strijd nooit aangegaan en het is toch goed gekomen.
Ben het wat betreft zindelijk worden wel met je eens. Da's iets waar je gewoon echt mee door moet gaan. Dat wacht je niet af totdat ze het zelf doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:42 schreef texelonia het volgende:
Ja alleen weet je nooit of het met een andere manier wel helemaal fout zou zijn gegaanMisschien was het dan ook wel goed gekomen. En kinderen die op een andere manier zijn opgevoed is het ook goed mee gekomen. Zoals gezegd, er is niet één manier, wat bij het ene kind wel werkt, werkt voor het andere helemaal niet.
Ja dat zei ik inderdaadquote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:16 schreef texelonia het volgende:
Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens, maar ik heb wel duidelijk mijn grenzen. Als Noah al roept "dat lust ik niet" voordat ie weet wát we überhaupt eten, moet ie gewoon niet zeiken maar etenDat breng ik dan wel iets anders natuurlijk
Noah moet eigenlijk wel altijd wat proeven, als ie het dan niet lekker vindt, dan niet. Proberen we het een volgende keer weer.
Mijn ouders zijn een stuk makkelijker, en daar eet ie nu ook een stuk slechter. Dus ik merk wel dat het zo werkt hier, tot nu toe.
Dat heb ik (vind ik) totaal niet. Het gaat er mij niet om of ik wel of niet de strijd wil aangaan (want er zijn zat andere punten waar ik dat wel doe) maar of ik het dat waard vind. Maar dan zal wat eten betreft echt te maken hebben met mijn jeugd misschien. En ik weet dat Sara bij fasen slecht eet, een week later eet ze weer als een bouwvakker, dus ik hoef me er dan niet druk om te maken.quote:Oh en ik besef me heus wel dat wij misschien gewoon een 'makkelijk' kind hebben. Er zijn vast kinderen waarbij dit niet zou werken. Maar ik vind soms wel dat er te makkelijk gezegd wordt "Ja maar hij is er nog niet aan toe", en "ik wil er geen strijd van maken". Ik denk dat dat in sommige gevallen vooral ook makkelijk voor jezelf is, want dan hoef je zelf die strijd niet aan te gaan
Even offtopic: van je kind een minuutje in de kou zetten kan het geen longontsteking oplopen! Wel kan het een koutje vatten. Maar dat kunnen ze ook als ze met blote voeten over plavuizen lopen. Of ondanks aandringen, toch hun jas niet dicht doen. Maar goed, dit hoef ik tegen jou niet te zeggen geloof ik, want je voedt je kinderen al onorthodox opquote:Op maandag 7 januari 2008 22:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, want soms kan iets onorthodox ook gruwelijk fout gaan.
Zet je kind even buiten om af te koelen, loopt het een longontsteking op. Haal je de krant, omdat het kind heeft gezegd in het ziekenhuis dat mammie haar buiten had gezet, in de kou!! En dan valt half fok eroverheen, dat je ZO je kind niet op hoort te voeden.
Dat is echt pure pure onzin. Ik heb jaren lang pedagogiek gehad, en geen grenzen, geen weerstand en geen eigen mening zijn juist niet volgens het boekje. Uitbundig snoepen en gevaarlijk spelen wel. Rust, reinheid en regelmaat. Regels juist strikt naleven, consequent zijn in je handelen.quote:Op maandag 7 januari 2008 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je alles volgens 'het boekje' doet (want: wat is dat), dan krijg je ook maar kneusjes van kinderen
Geen grenzen Geen weerstand Nooit genoten van uitbundig snoepen Nooit genoten van gevaarlijk spelen Geen eigen mening
Naja... niet leuk
Dan lees ik vast andere boekjes en kom ik vast bij andere consternatiebureau'squote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:53 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dat is echt pure pure onzin. Ik heb jaren lang pedagogiek gehad, en geen grenzen, geen weerstand en geen eigen mening zijn juist niet volgens het boekje. Uitbundig snoepen en gevaarlijk spelen wel. Rust, reinheid en regelmaat. Regels juist strikt naleven, consequent zijn in je handelen.
Dat is/was hier ook het geval. De jongste wilde geen enkele hap nemen, maar had ze er eenmaal een gehad, dan ging er nog heel wat spontaan achteraan. En bij die eerste hap werd ze dan stevig in de nek gepakt, zodat ze haar hoofd niet kon wegdraaien en werd de lepel of vork min of meer tussen haar lippen gewurmd. Tegenwoordig is daarmee dreigen gelukkig voldoende, hoewel dat lang niet altijd meer nodig is.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:05 schreef Noli. het volgende:
Jongste hier moet je dus dwingen om de eerste hap te eten. Liefst eet ze 's avonds gewoon niet.
Wij vinden ook dat ze iig één hap moet proeven. Opa en oma moesten er eerst ook aan wennen maar..
Hier is het vechten om die eerste hap naar binnen te krijgen maar daarna eet ze vaak gewoon zelf haar hele bord leeg..
Dit klinkt zo ontzettend bekend... Maar goed, we zijn dan wel weer consequentquote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:23 schreef beefcake het volgende:
In die flexibiliteit geloof ik zekerZo krijgt 'de onze' wel kindermenuutjes in restaurants, ik heb liever dat ie lekker zit te eten en ervan geniet dan dat hij diverse culinaire hoogstandjes te proeven krijgt. Thuis eet ie wat de pot schaft, als we uit zijn moet het voor de kinderen ook feest zijn. Ik wilde vroeger ook in ieder restaurant een kindermenu, ik keek niet eens op de kaart. En er is zeer weinig dat ik niet lust
Wel 'fijn' om te lezen dat andere ouders ook wel eens teveel schreeuwenIk ben erg ongeduldig en Dylan kan zooooo dralen en treuzelen en miepen soms. Ik begin echt altijd gewoon, maar daarna streng en daarna sta ik toch weer boos te zijn
Maar ik denk niet dat het hem een trauma oplevert, hij lijkt er gewoon immuun voor te zijn
Gadverdamme, zeg.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:15 schreef Grijs het volgende:
En bij die eerste hap werd ze dan stevig in de nek gepakt, zodat ze haar hoofd niet kon wegdraaien en werd de lepel of vork min of meer tussen haar lippen gewurmd.
Dat soort dingen hielp hier niet. Ze wilde niets eten, behalve toetje. En dat liet ze ook rustig staan, als ze daarvoor eerst iets anders moest eten. En als de normale dingen dingen niet helpen, dan ga je over op de onorthodoxe methodes.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:44 schreef hestria het volgende:
hier werkt tegenwoordig heel goed, om haar maar de helft van het vlees te geven, de rest krijgt ze als ze haar groente opheeft. niet gek dat ze dan ineens wel worteltjes lust. Als ik het in haar mondje dwing dan krijg ik het toch alleen maar in me gezicht ofzo gespugt.
Och, ganzenlever wordt ook op die manier 'gemest'.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:23 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Gadverdamme, zeg.
Dat flik je toch niet?
En bij ganzen is het dierenmishandelingquote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:59 schreef Moonah het volgende:
[..]
Och, ganzenlever wordt ook op die manier 'gemest'.
Dwangvoederen.
Ik bedoel het ook niet aanvallend of zo. En natuurlijk kan dat ook gebeuren als ze met de blote voeten op de plavuizen lopen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Even offtopic: van je kind een minuutje in de kou zetten kan het geen longontsteking oplopen! Wel kan het een koutje vatten. Maar dat kunnen ze ook als ze met blote voeten over plavuizen lopen. Of ondanks aandringen, toch hun jas niet dicht doen. Maar goed, dit hoef ik tegen jou niet te zeggen geloof ik, want je voedt je kinderen al onorthodox op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |