Ik wil gewoon in mn eentje gaan baantjes zwemmen tijdens baanzwemuren en aquasporten gaan doen zoals aquarobics en aquajoggen enzoquote:Op zondag 30 december 2007 17:11 schreef Dark_Angelus het volgende:
Wat voor zwemmen wil je doen is belangrijk? Wil je echt wedstrijd gaan zwemmen? Wil je recreatief gaan zwemmen? Wil je begeleiding of je eigen schema opstellen?

Zwemmen is een goedkope sport. Bij verenigingen betaal je maar een klein bedrag en zeker als je geen wedstrijden gaat zwemmen is dat maar een euro of wat.quote:Op zondag 30 december 2007 17:14 schreef Mikkie het volgende:
Maar bij zo'n vereniging, ben je dan gebonden aan vaste trainingsuren enzo, of kun je dan vrij zwemmen? En wat kost zoiets ongeveer?
Ik kan namelijk geen vaste tijden inplannen voor trainingen ivm werk. En kosten zijn ook een belangrijke overweging: ik kan het hele jaar gratis sporten op de uni (éénmalig ¤60,- betaald), dus als ik nu vijf tientjes per maand moet gaan dokken wordt het wat prijzig.

Sowieso is het verstandig om heel gedoseerd om te gaan met je belasting. Het is een sport waarmee je veel delen in het lichaam stimuleerd maar daarmee ook kan overdoseren.quote:Op zondag 30 december 2007 17:15 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Geen wedstrijden. Gewoon zwemmen om wat beter in vorm te raken. Als ik m'n eigen schema kan opstellen dan liever dat, maar als begeleiding ter plaatste een enorm toegevoegde waarde kan hebben, wil ik erover nadenken. Maar eigenlijk ben ik te eigenwijs om naar die begeleiding te luisteren.

2KM is ongeveer gemiddeld per trainingquote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Sodeju! Da's best veelHoe lang zwem je al? En met welke frequenties train je nu? Hoeveel keer per week?

En dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling
 En dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling  

Ik sowieso niet, ik heb puur wedstrijdzwemmen en conditiezwemmen gedaan. Heb mijn trainer papieren en heb jongeren lesgegevenquote:Op zondag 30 december 2007 17:20 schreef Sylvana het volgende:
Maar hebben jullie ook ervaring met aquasporten? Want daar kan ik echt weinig over vindenEn dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling

Sowieso is opbouwen bij zwemmen belangrijk en ook funest. Je lichaam gaat gauw een stapje verder Je hebt vaak wel de spierkracht maar je gewrichten en andere delen in het lichaam blijven iets achter met de ontwikkeling. Begin rustig en focus je op wat conditie werk. Daarna kan je altijd meer sprintjes gaan doen en sterker worden.quote:Op zondag 30 december 2007 17:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hmmm, dat is goed om in gedachten te houden. Ik ben zelf als ik dan eenmaal een keer ga sporten vaak overenthousiast en dan wil ik full pull gaan, waardoor ik daarna drie dagen met spierpijn zit

Hebben ze daar niet zo'n abo zoals bij mij, voor 3 tientjes onbeperkt? Anders is het wel erg prijzig jaquote:Op zondag 30 december 2007 17:24 schreef Mikkie het volgende:
Tering... hier in de buurt liggen twee van die sportfondsenbaden, maar zo'n 12-badenkaart kost gewoon vijf tientjes

Ik zou beginnen met 1 / 2 keer in de week een uurtje zwemmen. Het liefste wat dagen die uit elkaar liggen zodat je voldoende tijd hebt om te herstellen. Begin met je conditie, het is lang geleden dat je hebt gesport en je lichaam is misschien snel weer gewend aan het sporten maar daarmee kan je dus ook snel overbelasten. Richt je op ongeveer 1,2 / 1,5 KM per training en zorg ervoor dat je de tijd neemt om je techniek en je slagen goed onder de knie te krijgen.quote:Op zondag 30 december 2007 17:22 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wat voor tips zou je iemand geven die al vijf jaar amper sport (maar daarvoor wel elf jaar drie keer per week heeft gesport)? Weinig conditie, BMI tegen de 30... Wat zou een goed begin zijn? Hoe vaak per week, hoe lang, en wat voor oefeningen precies?

Thnx hier heb ik ook wel wat aan, want ik fitness al 5 jaar, maar echt heel onregelmatig, dus dan weer paar keer wel, dan weer paar maanden niet, en nou heb ik al een half jaar niet meer gesport.quote:Op zondag 30 december 2007 17:25 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Ik zou beginnen met 1 / 2 keer in de week een uurtje zwemmen. Het liefste wat dagen die uit elkaar liggen zodat je voldoende tijd hebt om te herstellen. Begin met je conditie, het is lang geleden dat je hebt gesport en je lichaam is misschien snel weer gewend aan het sporten maar daarmee kan je dus ook snel overbelasten. Richt je op ongeveer 1,2 / 1,5 KM per training en zorg ervoor dat je de tijd neemt om je techniek en je slagen goed onder de knie te krijgen.

Schoolslag is vrij intensief als je hem juist uitvoert. Daarnaast zijn borstcrawl (vrije slag) en schoolslag de meest doorgaande slagen, maar een rugslag is ook zeer goed voor de afwisseling.quote:Op zondag 30 december 2007 17:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
En wat voor oefeningen moet ik dan denken? Welke slag? Ik ken van vroegâh nog de schoolslag en de borstcrawl...verder amper iets. Maar die schoolslag is volgens mij enorm saai (wat ik me kan herinneren) en toch ook helemaal niet zo intensief?

Misschien dat je iemand in je omgeving hebt die de slagen goed beheerst. Neem hem of haar dan mee voor de eerste keer. Als je dat niet hebt dan kan je met de post hierboven een heel eind komen en anders inderdaad even een tijdje begeleiding naar de juiste techniek!quote:Op zondag 30 december 2007 17:31 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Kijk... dat zijn tips waar ik wat mee kan.
Alleen die techniek en die slagen, daarvoor moet ik eigenlijk eens naar zo'n uur waar ze ook begeleiding geven...want dat heb ik denk ik al nooit echt goed gekund.

Ik ben steeds fanatieker gaan worden, en dat ga je dan ook merken in de spierbouw.
  Ik ben steeds fanatieker gaan worden, en dat ga je dan ook merken in de spierbouw.

Eerlijk gezegd vond ik de vraag ook een beetje domquote:Op zondag 30 december 2007 18:28 schreef GuyFawkes het volgende:
Nee, zwemmen is niet goed voor je. Echt heel slecht. Je komt er van aan. Beter ga je elke naar de MacDonalds en neem je overal de auto voor. Dat is veel beter voor je. Echt.

Momenteel is de frequentie 0 x per weekquote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Sodeju! Da's best veelHoe lang zwem je al? En met welke frequenties train je nu? Hoeveel keer per week?
 Ik heb geen tijd om te trainen.
 Ik heb geen tijd om te trainen. Moet er wel bij vermelden dat ik toen ook wedstrijden zwom.
 Moet er wel bij vermelden dat ik toen ook wedstrijden zwom. 

Dat lijkt me wel. Het is heerlijk om in de ochtend te zwemmen.quote:Op zondag 30 december 2007 20:22 schreef Mikkie het volgende:
Ik zit te twijfelen of ik morgen, lekker impulsief, voor m'n werk nog zal gaan. Zo vroeg ben ik dan nog nooit bij het zwembad geweest.
Ik ga me dan richten op 1 km, dat moet toch makkelijk lukken lijkt me.

Wat ik ook al in mijn posts aangeef. Je neemt steeds voor jezelf een frequentie aan waarin je een aantal meters wilt zwemmen met rust. Bijvoorbeeld 5sec rust.quote:Op zondag 30 december 2007 22:31 schreef Sylvana het volgende:
[..]
wat wordt er bedoelt met piramides dan, want dat snap ik niet?

ik had het al doorquote:Op zondag 30 december 2007 22:33 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Wat ik ook al in mijn posts aangeef. Je neemt steeds voor jezelf een frequentie aan waarin je een aantal meters wilt zwemmen met rust. Bijvoorbeeld 5sec rust.
Dan ga je beginnen met 25M - Rust - 50M - Rust - 75M - Rust - 100M - Rust - 75M - rust - 50M - Rust - 25M - Rust.

maar veel succes en geduld. Je geduld wordt wel beloond...
 maar veel succes en geduld. Je geduld wordt wel beloond...

. Het is ook naast fietsen en wandelen de enige sport die ik kan wegens gezondheid
 . Het is ook naast fietsen en wandelen de enige sport die ik kan wegens gezondheid  . Maar ik kan ook niet langzaam zwemmen, ik scheur dat hele bad door, maar dat is minder vermoeiend dan wanneer je samen met iemand zwemt die veel langzamer is en eigenlijk meer kletst dan zwemt, dus ik moet eens in m'n eentje gaan. Ik ging het afgelopen half jaar eens per week, alleen bij het zwembad hier gooien ze het uurtje banenzwemmen dicht tijdens de algemene schoolvakanties. Als je dat niet weet betaal je ineens ¤5 voor de toegang en zit je tussen de spelende blagen. 's Avonds is het vaak ook takkedruk.
 . Maar ik kan ook niet langzaam zwemmen, ik scheur dat hele bad door, maar dat is minder vermoeiend dan wanneer je samen met iemand zwemt die veel langzamer is en eigenlijk meer kletst dan zwemt, dus ik moet eens in m'n eentje gaan. Ik ging het afgelopen half jaar eens per week, alleen bij het zwembad hier gooien ze het uurtje banenzwemmen dicht tijdens de algemene schoolvakanties. Als je dat niet weet betaal je ineens ¤5 voor de toegang en zit je tussen de spelende blagen. 's Avonds is het vaak ook takkedruk.

. Ik vind onder water zwemmen altijd leuk, ik ga steeds verder
 . Ik vind onder water zwemmen altijd leuk, ik ga steeds verder  .
 .

Heb zelf ook wel is last van, spieren rekken is ook belangrijk ben nog vergeten bij me verhaal te zetten.quote:Op woensdag 2 januari 2008 23:45 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg altijd kramp in m'n voeten als ik de borst/rugcrawl ga doen. Redelijk irritant in het water. Ik vind onder water zwemmen altijd leuk, ik ga steeds verder
.

. En je om de haverklap een rotschop krijgt omdat ze niet beseffen dat je vlak langs elkaar heen zwemt
 . En je om de haverklap een rotschop krijgt omdat ze niet beseffen dat je vlak langs elkaar heen zwemt  .
 .

Het leven is hardquote:Op donderdag 3 januari 2008 00:36 schreef CherryLips het volgende:
of ze zwemmen zo door je heen zodat je de hele tijd zit te zigzaggen tijdens het zwemmen. En je om de haverklap een rotschop krijgt omdat ze niet beseffen dat je vlak langs elkaar heen zwemt
.

Nog een tip: als je echt een goede zwemtechniek wilt leren is een zwembrilletje onomkoombaarquote:Op woensdag 2 januari 2008 22:37 schreef sander89 het volgende:
Ik zelf zwem sinds 1.5 jaar bij een (wedstrijd)zwemclub ongeveer 2 keer per week.
Ik hoop dat je goed zwembad in de buurt hebt waar beetje baantjes kan trekken want bij de meest zwembaden heb je wel nog is last van andere in het zwembad.
Hopelijk heb je de luxe dat je meerdere zwembaden in de buurt hebt of hebben ze speciale zwemuren voor baantjes trekken?
Het is wel belangrijk dat je zelf een beetje goede zwem techniek aan leert zoals meerdere hier al zeggen, je kan al aardig wat leren door te lezen over zwem technieken. Ook heb ik zelf dingen geleerd door naar zwemmers te kijken op tv/internet dat kan aardig interessant zijn.
Het lijkt me ieder geval handig dat je een paar keer iemand is die je tips/les kan geven, dit hoeft niet achter elkaar maar om de week bijvoorbeeld, zodat je ieder geval je zelf het niet fout aan gaat leren.
Want je hebt nog niet echt ervaring mee met borstcrawl/rugcrawl/vlinder zwemmen als ik het goed heb?
Vlinder moet je misschien maar niet proberen want dat vinden de meeste super lastig, ik zelf vind nu ook nog steeds een lastige slag.
Ook is juist goed meerdere zwem slagen te trainen want je gebruikt toch weer andere spieren bij elke slag. Want sommige die alleen borstcrawl vaak zwemmen, kunnen meestal geen eens 50 m vlinder zwemmen.
Conditie opbouwen bij mij ging super sloomm ik zelf had conditie van niks toen ik begon kon geen eens 25 m borstcrawl zwemmen, ik was toen al na 15 m kapot.
Ik zelf ging pas na half jaar pas echt duidelijke vorderingen merken met me conditie dan in het begin.
Nu langer bezig ben merk wel dat steeds sneller een betere conditie opbouwen, nu haal ik wel 2.5 km in een uur als ik goed me best doe.
Met spieren ging pas merken na 1 jaar dat beetje begon te kweken, maar ben nu nog steeds niet erg gespierd daar is wel meer motivatie/training voor nodig en zal ook wel meer op voeding moeten letten etc.
Ook is het handig hulp attributen(achtje, flippers, peddels) te hebben voor je training, hier mee kan je beter je techniek leren en betere spieren/conditie opbouwen. Maar dit hoeft niet perse nodig te zijn.
Ik zelf vind flippers wel handig om beter me techniek te leren met vooral vlinder en ook wel borstcrawl/rugcrawl, maar dit verschild per persoon maar is bij de meest wel handig.
Ook is achtje ook wel handig voor later als je alleen op armen/benen gaat zwemmen, maar dat kan ook wel zonder.
Mij zelf is het zwemmen aardig tegen gevallen had wel verwacht sneller te leren en conditie op te bouwen. Nu nog steeds heb nog hoop te leren/verbeteren met me techniek en conditie kan ook nog flink verbeterd worden (vooral) bij vlinder/rugcrawl.
Wel vind erg leuk om te doen en ook is lichamelijk stukken beter gesteld met me dan 1.5 jaar geleden,
ook vind erg ontspannen om gewoon uur lang domweg bezig te zijn met baantjes te zwemmen, alleen zal dit meestal niet zo in het begin zijn.

maar niet overdrijven ... we cant all be * AcidBurner
 maar niet overdrijven ... we cant all be * AcidBurner   

gewoon iets van zeggen, helpt dat niet ... dan laat ze maar is tot mij komen... ik neem ze in een slag mee onder water, merk er zelf niks van ... vooral kleine alloctoontjes zijn leukquote:Op donderdag 3 januari 2008 00:36 schreef CherryLips het volgende:
of ze zwemmen zo door je heen zodat je de hele tijd zit te zigzaggen tijdens het zwemmen. En je om de haverklap een rotschop krijgt omdat ze niet beseffen dat je vlak langs elkaar heen zwemt
.
 Die gaan dan juist als ik er aan kom voor me zwemmen... die trek ik dan gewoon keertje mee onder water ...doen ze gegarandeerd maar 1X
 Die gaan dan juist als ik er aan kom voor me zwemmen... die trek ik dan gewoon keertje mee onder water ...doen ze gegarandeerd maar 1X   

Anders ga je toch een keertje kijken? Een proefles meedoen of zo, dat kan meestal welquote:Op zondag 30 december 2007 17:21 schreef Sylvana het volgende:
Ben nl vooral benieuwd naar wat voor mensen dat doen, want lijkt me niet echt leuk als het alleen maar bejaarden zijn die daar aan meedoen
En wil weten hoe intensief het is enzo

Ja heb ik niet aan gedacht om bij te zetten maar lijkt me ook logies dat je goed passend zwem brilletje gebruikt. Dit kan je trouwens testen door in de winkel hem gewoon vast te drukken bij je ogen zonder bandje achter je hoofd te doe, dan moet die gewoon effe blijven zitten.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:29 schreef Logitik het volgende:
[..]
Nog een tip: als je echt een goede zwemtechniek wilt leren is een zwembrilletje onomkoombaar

Een proefles ga ik niet doen, dat kost 7,50 voor 1 keer, terwijl het voor een hele maand onbeperkt 32,50 is.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 11:56 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
Anders ga je toch een keertje kijken? Een proefles meedoen of zo, dat kan meestal wel

Ze weten je daar wel te naaien dan, bij de meest clubs kan je gewoon gratis eerste keer mee trainen en soms wel 2 keer zoals ik had.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:17 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Een proefles ga ik niet doen, dat kost 7,50 voor 1 keer, terwijl het voor een hele maand onbeperkt 32,50 is.
Maar ga maandag gewoon naar het zwembad toe, en als die groepslessen niks zijn, dan ga ik wel gewoon baantjes zwemmen

Hij is gewoon te lui om in zijn eigen topic te reageren, was de laatste dagen gewoon online vanavond heeft die zelf nog gepost in dit topic: Wat heb jij onder 'ctrl+v' #5quote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:07 schreef Logitik het volgende:
De TS is niet alleen te lui om te zwemmen, maar ook om achter zijn pc te kruipen

Ik was al een tijdje aan het rondkijken hier in de buurt maar de lokale zwembaden zijn enorm duur en bieden nauwelijks de mogelijkheid om ettervrij te zwemmen dus dit is ideaal.
  Ik was al een tijdje aan het rondkijken hier in de buurt maar de lokale zwembaden zijn enorm duur en bieden nauwelijks de mogelijkheid om ettervrij te zwemmen dus dit is ideaal.

Ligt er ook aan hoe goed ik het volhou, kan ook best zijn dat ik 2 activiteiten ga doen en baantjes zwemmen
 Ligt er ook aan hoe goed ik het volhou, kan ook best zijn dat ik 2 activiteiten ga doen en baantjes zwemmen  

Klinkt veelbelovend allemaal! Eens kijken of de zwembaden hier in Den Haag ook zoiets hebben...quote:Op woensdag 9 januari 2008 14:59 schreef Sylvana het volgende:
Heb net ook gebeld om te vragen hoe het zit met dat doorlopende programma, en het wordt gewoon omgeroepen wat wanneer begint.
De eerste 3 kwartier heb je aquarobic en aquajogging, dan een half uur aquaspinning en dan weer 3 kwartier aquarobic/aquajogging en dan nog een half uur aquaspinning, dus denk dat ik dan eerst aquarobic ga doen, dan aquaspinning en dan aquajoggingLigt er ook aan hoe goed ik het volhou, kan ook best zijn dat ik 2 activiteiten ga doen en baantjes zwemmen

Je bent je geloofwaardigheid al lang verloren!quote:Op woensdag 9 januari 2008 00:44 schreef Mikkie het volgende:
TS loopt gewoon niet elke dag z'n eigen topic te checken als 't er niet van komt om te doen waar hij het in het topic over gehad heeft.
Binnenkort zal TS verslag uitbrengen, maar het probleem is dat TS het te druk heeft en daardoor op z'n vroegst (als het mee zit) aankomend weekend aan de bak kan met z'n voornemen...

Van de week 2 keer wezen zwemmen in bikini, maar dat is niet echt handig
 Van de week 2 keer wezen zwemmen in bikini, maar dat is niet echt handig 

succes ermee!
 succes ermee!

En dat terwijl ik al ruim een uur aan groepslessen had meegedaan. Dus als ik alleen baantjes ga zwemmen, kan ik er wel 60 in 1 uur denk ik
 En dat terwijl ik al ruim een uur aan groepslessen had meegedaan. Dus als ik alleen baantjes ga zwemmen, kan ik er wel 60 in 1 uur denk ik  Van de week eens testen
 Van de week eens testen  

Gewoon ff op de site kijken van het zwembad in de buurtquote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:10 schreef Thorical het volgende:
Mag ik volgende week een duik nemen?
FF informeren wanner er bij ons banenzwemmen is.
 Succes!
 Succes!Veel succesquote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:25 schreef don-diablo het volgende:
Ik lees allemaal positieve reacties over het zwemmen
Ik heb eerder altijd in de zomervakanties heel veel gezwommen en dat doe ik al lang niet meer. Maar volgens mn fysio moet ik weer eens beginnen met zwemmen omdat het een goede allround work out is en het sterkt je spieren aan, zonder kans op blessures. En dat is nou net wat ik nodig heb, met die instabiele gewrichten van mij.. Vanaf volgende maand weer beginnen met zwemmen en dan eerst 2x per week..
Ik heb er zin in

zwemmen is zeker een goede sport waarbij je je gewrichten niet teveel belast. ik heb zelf snel last van mn enkels en met zwemmen kan ik mn conditie toch n btje op peil houden! (want met 1x per week hardlopen word je steeds tragerquote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:25 schreef don-diablo het volgende:
Ik lees allemaal positieve reacties over het zwemmen
Ik heb eerder altijd in de zomervakanties heel veel gezwommen en dat doe ik al lang niet meer. Maar volgens mn fysio moet ik weer eens beginnen met zwemmen omdat het een goede allround work out is en het sterkt je spieren aan, zonder kans op blessures. En dat is nou net wat ik nodig heb, met die instabiele gewrichten van mij.. Vanaf volgende maand weer beginnen met zwemmen en dan eerst 2x per week..
Ik heb er zin in
 )
) 

thnxquote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:38 schreef Bagel het volgende:
[..]
@ sylvana: mooi badpak en wat goed dat je zo fanatiek bezig bent!

das niet alleen leuk voor mannen horquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:49 schreef Étoile het volgende:
Leuk zwemmen! Ik word jammergenoeg a-tijd ziek als ik in een zwembad ben geweest, volgens mij door het chloor dat de luchtwegen prikkelt. Helaas ook geen ozonzwembad oid in de nabije omgeving, anders was ik zeker gaan zwemmen.
Oh en voor mannen: waterpolo

Dat is helaas niet waar. Van zwemmen kan je wel degelijk allerlei blessures oplopen, bijvoorbeeld peesontstekingen door overbelasting/verkeerde techniek. En met instabiele gewrichten lijkt me die kans alleen maar groter.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:25 schreef don-diablo het volgende:Maar volgens mn fysio moet ik weer eens beginnen met zwemmen omdat het een goede allround work out is en het sterkt je spieren aan, zonder kans op blessures.

Klopt wel en nietquote:Op zaterdag 12 januari 2008 15:49 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Dat is helaas niet waar. Van zwemmen kan je wel degelijk allerlei blessures oplopen, bijvoorbeeld peesontstekingen door overbelasting/verkeerde techniek. En met instabiele gewrichten lijkt me die kans alleen maar groter.
Gewoon voorzichtig zijn dus en niks forceren!

Uiteraard.. en mag sowieso nix overhaasten en gewoon rustig beginnenquote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:16 schreef lynda het volgende:
[..]
Klopt wel en niet
Door het zwemmen train je juist spieren, met instabiele gewrichten is het zo dat je spieren meer werk over moeten nemen van je gewrichtsbanden... Dus beetje win-win situatie MITS je het uiteraard niet forceert.. Daarom word ook vaak de tip gegeven train met een trainer of win genoeg informatie in

het is niet de hoeveelheid chloor in het water,quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:49 schreef Étoile het volgende:
Leuk zwemmen! Ik word jammergenoeg a-tijd ziek als ik in een zwembad ben geweest, volgens mij door het chloor dat de luchtwegen prikkelt. Helaas ook geen ozonzwembad oid in de nabije omgeving, anders was ik zeker gaan zwemmen.
Oh en voor mannen: waterpolo

Idioten. Ik snak naar mooi weer en gratis zwemmen in de Bisonbaai.
 Idioten. Ik snak naar mooi weer en gratis zwemmen in de Bisonbaai.

4.70 * 2.20371 = fl.10.36quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:24 schreef thaleia het volgende:
da's bijna tien oudHollandsche guldensIdioten.

Alleen deze week was ik 5 minuten sneller, vorige week deed ik er 50 minuten over, en nu 45 minuten
 Alleen deze week was ik 5 minuten sneller, vorige week deed ik er 50 minuten over, en nu 45 minuten  

Ik heb de laatste jaren alleen aan hardlopen, wielrennen, skaten gedaan, en mijn benen willen dus best wel wat, maar ik heb NUL armkracht
 Ik heb de laatste jaren alleen aan hardlopen, wielrennen, skaten gedaan, en mijn benen willen dus best wel wat, maar ik heb NUL armkracht   

Dus het gaat de goede kant op
 Dus het gaat de goede kant op  Denk wel dat ik dan morgenochtend nog wat baantjes ga zwemmen
 Denk wel dat ik dan morgenochtend nog wat baantjes ga zwemmen  

Hier hetzelfdequote:Op donderdag 17 januari 2008 12:12 schreef Sylvana het volgende:
Vandaag is de spierpijn al een stuk minder, terwijl ik gisteravond nog ben geweestDus het gaat de goede kant op
Denk wel dat ik dan morgenochtend nog wat baantjes ga zwemmen
 Gisteravond was ik wat stijf van het zwemmen gistermiddag, maar nu valt het allemaal mee. Als ik morgen geen last meer heb ga ik morgen ook nog wat baantjes trekken!
 Gisteravond was ik wat stijf van het zwemmen gistermiddag, maar nu valt het allemaal mee. Als ik morgen geen last meer heb ga ik morgen ook nog wat baantjes trekken!

(Had de eerste paar keer wel godsgruwelijke spierpijn)
 (Had de eerste paar keer wel godsgruwelijke spierpijn)

Damn, das wel heel veel zegquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:51 schreef pmdomela het volgende:
tvp, zwem ook sinds begin oktober omdat het studentenleven (wat me erg bevalt) na de middelbare school niet meer te combineren viel met teamsport (wat ik eerst deed)
Wel grappig dat jullie zo met opbouw bezig zijn, ik weet nog dat ik de eerste keer sochtends voor college het water indook en sindsdien elke keer 90-100 baantjes zwem.(Had de eerste paar keer wel godsgruwelijke spierpijn)

Hoe lang doe je nu over 1 baantje dan ( 25 meter) ? Ik ongeveer 1 minuutquote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:32 schreef thaleia het volgende:
Ah, dat verklaart. Ik vond mijn 30 baantjes al een hele prestatie namelijk, maar dat is dus een 50-meter-bad. Ik zwem wel ultiem langzaam trouwens, ik denk dat ik eerst maar eens die snelheid op ga schroeven en niet zozeer de afstand.

Dan ga je net zo snel als ik dusquote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:34 schreef thaleia het volgende:
Ik ook zoiets, over 50 bijna twee minuten, want voor die 30 baantjes had ik bijna een uur nodig. Ik wil dat graag wat sneller doen om toch een doel te hebben. Ik hoef niet zo nodig de afstand uit te breiden, dus ga ik de snelheid maar opvoeren
 ik ben maar een klein meisje ( 1.58 meter) met totaal geen kracht in mn armen, dus sneller zwemmen wordt lastig bij mij, zwem nu al aardig door. Dus ik ga wel eerst de afstand vergroten, en misschien als ik een betere conditie heb en meer kracht in mn armen ( doe ook thuis oefeningen) , dat de snelheid ook wat omhoog gaat
 ik ben maar een klein meisje ( 1.58 meter) met totaal geen kracht in mn armen, dus sneller zwemmen wordt lastig bij mij, zwem nu al aardig door. Dus ik ga wel eerst de afstand vergroten, en misschien als ik een betere conditie heb en meer kracht in mn armen ( doe ook thuis oefeningen) , dat de snelheid ook wat omhoog gaat  

Ik ben ietsje langer, maar ik heb ook totaal geen kracht in m'n armen. Maar dat wordt vanzelf beter naarmate we meer zwemmen
 Ik ben ietsje langer, maar ik heb ook totaal geen kracht in m'n armen. Maar dat wordt vanzelf beter naarmate we meer zwemmen

Precies, daar ga ik ook vanuitquote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:17 schreef thaleia het volgende:
Wij bieden waarschijnlijk ongeveer dezelfde aanblik als we in het zwembad liggenIk ben ietsje langer, maar ik heb ook totaal geen kracht in m'n armen. Maar dat wordt vanzelf beter naarmate we meer zwemmen
 En die aquasporten helpen natuurlijk ook wel mee, want daar werken we vaak ook met dumbells enzo
 En die aquasporten helpen natuurlijk ook wel mee, want daar werken we vaak ook met dumbells enzo  

.
. . Daarbij zwem ik wel elke keer bij de 'snelle baan', aangezien de rest van de banenzwemmers te rustig zwemmen. Ben benieuwd, ga voor de 60-80 baantjes.
. Daarbij zwem ik wel elke keer bij de 'snelle baan', aangezien de rest van de banenzwemmers te rustig zwemmen. Ben benieuwd, ga voor de 60-80 baantjes.

Aquarobics, Aquajogging en BBB-trainingquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:21 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Welke aquasporten doe je nog dan Sylvana?
Ik zit nu zelfs te twijfelen of ik morgen weer ga baantjes trekken, het is een beetje verslavend
 Vanavond weer
 Vanavond weer  

Je hoeft toch ook niet constant borstcrawl te doen? Beetje afwisseling met schoolslag, rugcrawl, alleen benen, alleen armen. Dat is tenminste wat ik doequote:Op zondag 20 januari 2008 20:18 schreef GotC het volgende:
Maarrrrrrgoed. Wellicht morgenmiddag dus zwemmen, ga gelijk maar voor een 25 banenkaart, kost wat maarja. Probleem is dat ik gelijk al na 4 baantjes borstcrawl echt een minuut moet rusten.

Tof dat dat allemaal kan. Bij ons in het zwembad zit dat er niet in!quote:Op maandag 21 januari 2008 07:23 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Aquarobics, Aquajogging en BBB-trainingVanavond weer
 Ga nu voor de 50 a 60 baantjes gok ik.
 Ga nu voor de 50 a 60 baantjes gok ik. 

Arbeiderquote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:09 schreef Isdatzo het volgende:
ik heb vroeger ook een beetje gezwommen.. 1 keer per week, that is
maar ik vroeg me af of de TS nu de discipline had om vroeg zn nest uit te komen (lukt mij sowieso niet hoor, ik blijf 't liefst tot 14.00 liggen ware het niet dat ik om 7.15 op moet voor die arbeit)

Laat ik het anders formuleren:quote:

heel traagquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:14 schreef AcidBurner het volgende:
nog een tip voor je : als je schoolslag doet moet je eens heel traag doen... dan voel je je buikspieren opspannen.

ja dat bedoelde ik! sorry kon het niet goed uitleggenquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:20 schreef dragonrider het volgende:
[..]
heel traag
Als je bedoelt lang uitdrijven, maar wel krachtige slagen kan ik der nog inkomen. Maar hoe trager je gaat hoe verticaler je in t water gaat liggen, wat dus sowieso niet goed is.
 bedankt voor de rechtzetting brave jongen
 bedankt voor de rechtzetting brave jongen   

ik zwem crawl, ruglsag en schoolslag, maar vooral crawl ... als man wil je een stevig bovenlijfquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:22 schreef Cuegirllie het volgende:
Toch maar eens op internet wat informatie over verschillende slagen zoeken.. alleen schoolslag is ook zo saai. En afwisseling is ook nog eens goed

dan ga ik toch voor de vrouwenslagenquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:30 schreef AcidBurner het volgende:
[..]
ik zwem crawl, ruglsag en schoolslag, maar vooral crawl ... als man wil je een stevig bovenlijf
voor vrouwen rugslag en schoolslag

Dat is voor een uur niet echt veel. Maar goed, daarom niet minder gezondquote:Op zondag 30 december 2007 15:45 schreef Ewelina het volgende:
Ja, dat kan. Ik denk dat je daarvoor het beste bij een zwemvereniging kan kijken.
Dit is wat ik ongeveer zwem in een uur:
- Inzwemmen: 200 meter --> 8 banen
- Schoolslag: 300m, afwisselend alleen benen/armen/helemaal
- Rug: 300m, afwisselend alleen benen/armen/helemaal
- Crawl: 300m, afwisselend alleen benen/armen/helemaal
- 200 wissel
- 400 crawl
als laatst vaak nog een estafette oid en dan rustig uitzwemmen.
Qua training zou ik het gewoon rustig opbouwen.

Als ik het allemaal optel komt ie toch aan 1700m, dat red ik niet met mijn schoolslag hoorquote:Op woensdag 23 januari 2008 11:41 schreef 205_Lacoste het volgende:
Dat is voor een uur niet echt veel. Maar goed, daarom niet minder gezond

Pff als ik de km haal zou het al mooi zijn.. (gister 750 voor eerste dag)quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:52 schreef thaleia het volgende:
[..]
Als ik het allemaal optel komt ie toch aan 1700m, dat red ik niet met mijn schoolslag hoor

Eineglijk ook weer niet, het is al druk genoeg in het zwembad!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:18 schreef Dark_Angelus het volgende:
Altijd goed nieuwe enthousiaste zwemmers.

Kan altijd wel lekker doorzwemmen eigenelijk
 Kan altijd wel lekker doorzwemmen eigenelijk  Alleen ze zijn nu bezig met promotofilmpjes maken en volgende week is open week, dus ben bang dat het binnenkort wel drukker gaat worden.
 Alleen ze zijn nu bezig met promotofilmpjes maken en volgende week is open week, dus ben bang dat het binnenkort wel drukker gaat worden.

Zigzaggen is zo irritant!!quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:09 schreef Logitik het volgende:
[..]
Eineglijk ook weer niet, het is al druk genoeg in het zwembad!
Gisteravond was het weer zigzaggen tussen de bejaarde, echt frustrerend. Laatste tijd ga ik niet zo vaak meer, puur uit frustratie!

Ik was niet echt een supersnelle zwemmer (100m in 1:10 ofzo :p), maar beduidend sneller dan de meeste mensen die dagelijks hun baantjes trokken. Vaak kreeg ik boze blikken bij het inhalen. Dikke vinger voor ze, dan moeten ze maar sneller gaan of niet zoveel ruimte innemen met die k*tschoolslag. Als je zwemt om te trainen is het vervelend dat je door allerlei mensen omgeven wordt die je training breken.quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:22 schreef AcidBurner het volgende:
spreek je ze toch gewoon even aan ... altijd rechts van de baan zwemmen..; zo maken we een kleine autostrade... als dat niet wil lukken dan verzuip ik ze meestal een keertje ... is het direct gedaan. normaal heb ik een baantje voor mezelf... bejaarden houden niet zo van snellerts

... dat haal ik niet ... maar ik ben geen sprinter meer een lange afstand zwemmer ... ik doe wel 2,5 km per uur ...easy ...
 ... dat haal ik niet ... maar ik ben geen sprinter meer een lange afstand zwemmer ... ik doe wel 2,5 km per uur ...easy ...  

2,5/u haalde ik ook wel ja. In 't uur trainen stond zo nu en dan boven de 3km op m'n schema. Was als onderdeel voor triatlon, dus meer gericht ook op afstanden van 500-1000m (achtste/kwart triatlon).quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:38 schreef AcidBurner het volgende:
100m in 1.10??? dat is toch al netjes hoor... dat haal ik niet ... maar ik ben geen sprinter meer een lange afstand zwemmer ... ik doe wel 2,5 km per uur ...easy ...

Nou sorry, maar ik vind mijn spieren etc wel belangrijk. Afgelopen maandag was ik niet vooruit te branden en verrekte ik van de pijn, dan ga ik dat zeker niet forceren. Hoeveel ik daar dan ook van af mag vallen!!quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:03 schreef AcidBurner het volgende:
niet overdrijven Kiwi ... maar toch om de twee dagen proberen te gaan... en rustig aan zwemmen... brand je veel vet mee af. ik ga vandaag voor een coole 200 ;-) ik zwem natuurlijk ook al 4.5 jaar non-stop (ja elke dag) - scheelt nu al 40 kilo zonder spiertoename te rekenen.

Ik zou ook zeker niks gaan forceren nee. Jij kent je lichaam het beste, dus als jij het beter vind om even een dagje rust te nemen, dan moet je dat vooral doen!quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:34 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Nou sorry, maar ik vind mijn spieren etc wel belangrijk. Afgelopen maandag was ik niet vooruit te branden en verrekte ik van de pijn, dan ga ik dat zeker niet forceren. Hoeveel ik daar dan ook van af mag vallen!!

Ik ga vrijdag gewoon weerquote:Op woensdag 23 januari 2008 16:04 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik zou ook zeker niks gaan forceren nee. Jij kent je lichaam het beste, dus als jij het beter vind om even een dagje rust te nemen, dan moet je dat vooral doen!

Was helemaal geweldig, lekker met z'n 3en in een baan, opdrachten krijgen van een zweminstructeur..top.
 Was helemaal geweldig, lekker met z'n 3en in een baan, opdrachten krijgen van een zweminstructeur..top. 

Daar heb ik nog nooit van gehoord, trimzwemmen!quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:34 schreef GotC het volgende:
Gister wezen trimzwemmenWas helemaal geweldig, lekker met z'n 3en in een baan, opdrachten krijgen van een zweminstructeur..top.
Zelfs weer vlinderslag gedaan voor het eerst in 12 jaar, kon nog met gemak 25 meter doen, erg verbaasd! Kon het vroeger totaal niet.

ach je moet niet overdrijven dat is juist, maar als je echt vooruitgang wil boeken dan is 2X in de week wel iets te weinig ... maar goed niet iedereen is zo gedreven als ik :-) na 12 jaar niks doen ... doe ik nu al 4.5 jaar elke dag aan zwemmen ... ja elke dag jaquote:Op woensdag 23 januari 2008 14:34 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Nou sorry, maar ik vind mijn spieren etc wel belangrijk. Afgelopen maandag was ik niet vooruit te branden en verrekte ik van de pijn, dan ga ik dat zeker niet forceren. Hoeveel ik daar dan ook van af mag vallen!!
 ... gisteren een coole 250 baantjes gedaan.. vandaag maar 150
 ... gisteren een coole 250 baantjes gedaan.. vandaag maar 150

Je beseft wel dat je voor spieropbouw toch waarschijnlijk een ander soort schema zou moeten aanhouden? Ten eerste moeten je spieren ook rust krijgen om zich weer op te kunnen bouwen en ten tweede zou je minder moeten gaan zwemmen maar dan in de vorm van sprint achtige dingen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 10:01 schreef AcidBurner het volgende:
[..]
ach je moet niet overdrijven dat is juist, maar als je echt vooruitgang wil boeken dan is 2X in de week wel iets te weinig ... maar goed niet iedereen is zo gedreven als ik :-) na 12 jaar niks doen ... doe ik nu al 4.5 jaar elke dag aan zwemmen ... ja elke dag ja... gisteren een coole 250 baantjes gedaan.. vandaag maar 150

Dan ben je in feite aan het banenzwemmen, alleen verteld een instructeur wat je allemaal moet doen, hoeveel baantjes, zweept je een beetje op etcquote:Op woensdag 23 januari 2008 22:17 schreef Logitik het volgende:
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord, trimzwemmen!
 . Erg tof, want anders ga ik alleen maar een beetje klooien
. Erg tof, want anders ga ik alleen maar een beetje klooien  .
.

Ik trainde met een doel, en nam daarom standaard m'n trainingschema's mee. Boekwerk vol met winter en zomerschema's. Voor mij werkte dat goed genoeg om er uiteindelijk geen laffe training van te maken, maar gewoon het papier te volgen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 10:57 schreef GotC het volgende:
Dan ben je in feite aan het banenzwemmen, alleen verteld een instructeur wat je allemaal moet doen, hoeveel baantjes, zweept je een beetje op etc. Erg tof, want anders ga ik alleen maar een beetje klooien
.

Niet iedereen is zo geweldig als jij nee.. ik vind dat je maar beetje rare toon hebt. Niet iedereen hoeft het zo te doen zoals jij toch? En niet iedereen gaat zwemmen om af te vallen ofzo!quote:Op donderdag 24 januari 2008 10:01 schreef AcidBurner het volgende:
[..]
ach je moet niet overdrijven dat is juist, maar als je echt vooruitgang wil boeken dan is 2X in de week wel iets te weinig ... maar goed niet iedereen is zo gedreven als ik :-) na 12 jaar niks doen ... doe ik nu al 4.5 jaar elke dag aan zwemmen ... ja elke dag ja... gisteren een coole 250 baantjes gedaan.. vandaag maar 150

Idd, ik vind zijn posts ook een beetje denigrerend overkomen. Ik hoop dat dat niet zo bedoelt is, maar zo komt het ook op mij over.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:27 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Niet iedereen is zo geweldig als jij nee.. ik vind dat je maar beetje rare toon hebt. Niet iedereen hoeft het zo te doen zoals jij toch? En niet iedereen gaat zwemmen om af te vallen ofzo!

True, maar ik vind het lekker om met meerdere mensen te zwemmen die dezelfde training volgen. Iets dat ik heb overgehouden van wedstrijdzwemmen, training met meerdere mensen en een trainer.quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:07 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik trainde met een doel, en nam daarom standaard m'n trainingschema's mee. Boekwerk vol met winter en zomerschema's. Voor mij werkte dat goed genoeg om er uiteindelijk geen laffe training van te maken, maar gewoon het papier te volgen.

En de tijd en geld om dat voor elkaar te krijgen... Ieder zijn manier.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:27 schreef KiwiTjuHh het volgende:
[..]
Niet iedereen is zo geweldig als jij nee.. ik vind dat je maar beetje rare toon hebt. Niet iedereen hoeft het zo te doen zoals jij toch? En niet iedereen gaat zwemmen om af te vallen ofzo!
 Met welke reden je ook gaat
 Met welke reden je ook gaat  En vind het verder wel gezellig topic
 En vind het verder wel gezellig topic 

nee zo is het zeker niet bedoelt... maar jullie hebben gelijk... misschien ben ik wel wat vol van mezelf als het over zwemmen gaat... ik ga dan ook wijselijk zwijgen nu ... en in een hoekje liggen huilenquote:Op donderdag 24 januari 2008 12:35 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Idd, ik vind zijn posts ook een beetje denigrerend overkomen. Ik hoop dat dat niet zo bedoelt is, maar zo komt het ook op mij over.

Was je geblesseerd danquote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:21 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Zo, vanmiddag ga ik weerDenk dat het nu allemaal wel genoeg rust heeft gehad!
 ?
 ? heerlijk.
 heerlijk.

Jup, aan mijn schouder. Maar het is alweer voorbij hoor!quote:Op woensdag 30 januari 2008 14:40 schreef Houniet het volgende:
[..]
Was je geblesseerd dan?
Ik zwem 1 keer per weekheerlijk.

Ook voor het eerst 1,5 km gezwommen in een uur, en dat ging ook prima
 Ook voor het eerst 1,5 km gezwommen in een uur, en dat ging ook prima  

Dat krijg je alleen maar als je te gespannen bezig bent. De grootste winst in een goede borstcrawl zit in de ontspanning van het lichaam. Als je krampachtig de bewegingen uitvoert leidt dat dan ook tot verkrampte spieren.quote:Op zondag 17 februari 2008 17:52 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg bij borstcrawl standaard kramp in m'n voeten, heel irritant. Ik kom dan ook gewoon het zwembad niet meer uit.

zorg er voor dat je ontspannen zwemt.quote:Op zondag 17 februari 2008 17:52 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg bij borstcrawl standaard kramp in m'n voeten, heel irritant. Ik kom dan ook gewoon het zwembad niet meer uit.

. Gelukkig gaat dan m'n hele 'baan' in staking (bijna altijd met dezelfde mensen in dezelfde baan).
. Gelukkig gaat dan m'n hele 'baan' in staking (bijna altijd met dezelfde mensen in dezelfde baan).  )
)

. ik heb normaal gesproken ook vrij vaak kramp in m'n voeten, goed idee om dan sowieso meer te gaan drinken
 . ik heb normaal gesproken ook vrij vaak kramp in m'n voeten, goed idee om dan sowieso meer te gaan drinken  . Ik zat vroeger op wedstrijdzwemmen en toen had ik er nooit last van.
 . Ik zat vroeger op wedstrijdzwemmen en toen had ik er nooit last van.
											|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |