Ik wil gewoon in mn eentje gaan baantjes zwemmen tijdens baanzwemuren en aquasporten gaan doen zoals aquarobics en aquajoggen enzoquote:Op zondag 30 december 2007 17:11 schreef Dark_Angelus het volgende:
Wat voor zwemmen wil je doen is belangrijk? Wil je echt wedstrijd gaan zwemmen? Wil je recreatief gaan zwemmen? Wil je begeleiding of je eigen schema opstellen?

Zwemmen is een goedkope sport. Bij verenigingen betaal je maar een klein bedrag en zeker als je geen wedstrijden gaat zwemmen is dat maar een euro of wat.quote:Op zondag 30 december 2007 17:14 schreef Mikkie het volgende:
Maar bij zo'n vereniging, ben je dan gebonden aan vaste trainingsuren enzo, of kun je dan vrij zwemmen? En wat kost zoiets ongeveer?
Ik kan namelijk geen vaste tijden inplannen voor trainingen ivm werk. En kosten zijn ook een belangrijke overweging: ik kan het hele jaar gratis sporten op de uni (éénmalig ¤60,- betaald), dus als ik nu vijf tientjes per maand moet gaan dokken wordt het wat prijzig.

Sowieso is het verstandig om heel gedoseerd om te gaan met je belasting. Het is een sport waarmee je veel delen in het lichaam stimuleerd maar daarmee ook kan overdoseren.quote:Op zondag 30 december 2007 17:15 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Geen wedstrijden. Gewoon zwemmen om wat beter in vorm te raken. Als ik m'n eigen schema kan opstellen dan liever dat, maar als begeleiding ter plaatste een enorm toegevoegde waarde kan hebben, wil ik erover nadenken. Maar eigenlijk ben ik te eigenwijs om naar die begeleiding te luisteren.

2KM is ongeveer gemiddeld per trainingquote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Sodeju! Da's best veelHoe lang zwem je al? En met welke frequenties train je nu? Hoeveel keer per week?

En dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling
 En dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling  

Ik sowieso niet, ik heb puur wedstrijdzwemmen en conditiezwemmen gedaan. Heb mijn trainer papieren en heb jongeren lesgegevenquote:Op zondag 30 december 2007 17:20 schreef Sylvana het volgende:
Maar hebben jullie ook ervaring met aquasporten? Want daar kan ik echt weinig over vindenEn dat lijkt me wel leuk voor de afwisseling

Sowieso is opbouwen bij zwemmen belangrijk en ook funest. Je lichaam gaat gauw een stapje verder Je hebt vaak wel de spierkracht maar je gewrichten en andere delen in het lichaam blijven iets achter met de ontwikkeling. Begin rustig en focus je op wat conditie werk. Daarna kan je altijd meer sprintjes gaan doen en sterker worden.quote:Op zondag 30 december 2007 17:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hmmm, dat is goed om in gedachten te houden. Ik ben zelf als ik dan eenmaal een keer ga sporten vaak overenthousiast en dan wil ik full pull gaan, waardoor ik daarna drie dagen met spierpijn zit

Hebben ze daar niet zo'n abo zoals bij mij, voor 3 tientjes onbeperkt? Anders is het wel erg prijzig jaquote:Op zondag 30 december 2007 17:24 schreef Mikkie het volgende:
Tering... hier in de buurt liggen twee van die sportfondsenbaden, maar zo'n 12-badenkaart kost gewoon vijf tientjes

Ik zou beginnen met 1 / 2 keer in de week een uurtje zwemmen. Het liefste wat dagen die uit elkaar liggen zodat je voldoende tijd hebt om te herstellen. Begin met je conditie, het is lang geleden dat je hebt gesport en je lichaam is misschien snel weer gewend aan het sporten maar daarmee kan je dus ook snel overbelasten. Richt je op ongeveer 1,2 / 1,5 KM per training en zorg ervoor dat je de tijd neemt om je techniek en je slagen goed onder de knie te krijgen.quote:Op zondag 30 december 2007 17:22 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wat voor tips zou je iemand geven die al vijf jaar amper sport (maar daarvoor wel elf jaar drie keer per week heeft gesport)? Weinig conditie, BMI tegen de 30... Wat zou een goed begin zijn? Hoe vaak per week, hoe lang, en wat voor oefeningen precies?

Thnx hier heb ik ook wel wat aan, want ik fitness al 5 jaar, maar echt heel onregelmatig, dus dan weer paar keer wel, dan weer paar maanden niet, en nou heb ik al een half jaar niet meer gesport.quote:Op zondag 30 december 2007 17:25 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Ik zou beginnen met 1 / 2 keer in de week een uurtje zwemmen. Het liefste wat dagen die uit elkaar liggen zodat je voldoende tijd hebt om te herstellen. Begin met je conditie, het is lang geleden dat je hebt gesport en je lichaam is misschien snel weer gewend aan het sporten maar daarmee kan je dus ook snel overbelasten. Richt je op ongeveer 1,2 / 1,5 KM per training en zorg ervoor dat je de tijd neemt om je techniek en je slagen goed onder de knie te krijgen.

Schoolslag is vrij intensief als je hem juist uitvoert. Daarnaast zijn borstcrawl (vrije slag) en schoolslag de meest doorgaande slagen, maar een rugslag is ook zeer goed voor de afwisseling.quote:Op zondag 30 december 2007 17:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
En wat voor oefeningen moet ik dan denken? Welke slag? Ik ken van vroegâh nog de schoolslag en de borstcrawl...verder amper iets. Maar die schoolslag is volgens mij enorm saai (wat ik me kan herinneren) en toch ook helemaal niet zo intensief?

Misschien dat je iemand in je omgeving hebt die de slagen goed beheerst. Neem hem of haar dan mee voor de eerste keer. Als je dat niet hebt dan kan je met de post hierboven een heel eind komen en anders inderdaad even een tijdje begeleiding naar de juiste techniek!quote:Op zondag 30 december 2007 17:31 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Kijk... dat zijn tips waar ik wat mee kan.
Alleen die techniek en die slagen, daarvoor moet ik eigenlijk eens naar zo'n uur waar ze ook begeleiding geven...want dat heb ik denk ik al nooit echt goed gekund.

Ik ben steeds fanatieker gaan worden, en dat ga je dan ook merken in de spierbouw.
  Ik ben steeds fanatieker gaan worden, en dat ga je dan ook merken in de spierbouw.

Eerlijk gezegd vond ik de vraag ook een beetje domquote:Op zondag 30 december 2007 18:28 schreef GuyFawkes het volgende:
Nee, zwemmen is niet goed voor je. Echt heel slecht. Je komt er van aan. Beter ga je elke naar de MacDonalds en neem je overal de auto voor. Dat is veel beter voor je. Echt.

Momenteel is de frequentie 0 x per weekquote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Sodeju! Da's best veelHoe lang zwem je al? En met welke frequenties train je nu? Hoeveel keer per week?
 Ik heb geen tijd om te trainen.
 Ik heb geen tijd om te trainen. Moet er wel bij vermelden dat ik toen ook wedstrijden zwom.
 Moet er wel bij vermelden dat ik toen ook wedstrijden zwom. 

Dat lijkt me wel. Het is heerlijk om in de ochtend te zwemmen.quote:Op zondag 30 december 2007 20:22 schreef Mikkie het volgende:
Ik zit te twijfelen of ik morgen, lekker impulsief, voor m'n werk nog zal gaan. Zo vroeg ben ik dan nog nooit bij het zwembad geweest.
Ik ga me dan richten op 1 km, dat moet toch makkelijk lukken lijkt me.

Wat ik ook al in mijn posts aangeef. Je neemt steeds voor jezelf een frequentie aan waarin je een aantal meters wilt zwemmen met rust. Bijvoorbeeld 5sec rust.quote:Op zondag 30 december 2007 22:31 schreef Sylvana het volgende:
[..]
wat wordt er bedoelt met piramides dan, want dat snap ik niet?

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |