abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54674083

hier verder
quote:
Superstorm november 2007?

De Engelse weerkundige Piers Corbijn heeft op de website Weather Action.fi een globale weersverwachting voor de maand november staan. Deze verwachting geeft aan dat wij later in november een superstorm kunnen verwachten. Ik heb besloten dit artikel te vertalen en nu bij mij op de site te plaatsen.

Piers Corbijn heeft hier toestemming voor gegeven, omdat hij vindt dat iedereen gewaarschuwd moet worden. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne-activiteit. Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:

November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur. Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703. Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht. De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht! De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado's niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.

over tornado's gesproken
quote:
ornado treft Chaam en Tricht
25/06/1967 - Het Nederlandse Chaam en ook het Belgische Tricht werden getroffen door een tornado. In Nederland was het de derde tornado van de twintigste eeuw.
De zondag was erg warm. Doordat de warme dag nog vroeg in het seizoen was, was het water van de Atlantische oceaan nog erg koud. In de loop van de dag trok een koudegebied vanuit Ierland via Frankrijk richting Nederland.

Rond 16.30 uur trof een tornado de grond nabij Chaam. De tornado raasde over een lengte van elf kilometer en over een breedte van ongeveer vierhonderd tot zeshonderd meter over het Nederlandse en Belgische grondgebied.

Vervolgens raakte de tornado rond 17.00 uur opnieuw de grond. Ditmaal richtte de tornado verwoestingen aan over een gebied van vijftien kilometer. Honderden huizen en boerderijen werden verwoest. In totaal kwamen 7 mensen om het leven en raakten er 32 gewond.

De kracht van de tornado werd ingeschat als F3.
quote:
A MESSAGE FROM PIERS CORBYN TO THE DUTCH PUBLIC 11th Nov 2007

There seem to be two confusions going on in Holland.
One is certain sources denying that our WeatherAction long range forecast for a
storm 24th-28th November has any validity. The same people said that about the
storm we forecast in the period beginning 8th November and they were proved
wrong. An initially extremely hostile media commentator to whom I sent the
forecast has since e-mailed me saying concerning that storm "Well no-one can
possibly doubt the accuracy of that one!"
At Weather Action we are forecasting at the frontiers of Sun-Earth weather and
climate science and are 90% confident there will be a major storm in the
period 24th-28th November and the public should be warned and preparations
made. The main threat to Holland, as before, is sea defences which will
be under attack from the North Storm Surge we predict - and the next
one is likely to be worse than the last one.
A second confusion is that certain people deliberately magnify our warning to a
level of absurdity. What we forecast can be read by anybody on
www.lowefo.com, including maps of forecasted wind speeds.
The forecast is clear that the most likely highest gust speeds which we currently
expect in the 24th to 28th period are around 120 km/h – 210 km/h or a bit more
and the zone for such levels includes the edge of Holland. We expect there will be
higher wind speeds in places, including coastal Holland which is on the edge of
the projected storm core-path but the 320 km/h gusts talked about as if
expected to be extensive in Holland is a misrepresentation of our
forecast. Such extremes are only possible in very exposed parts of the storm
core-path - such as oil rigs, coastal promontories, high ground or mountains, and
Islands off Scotland etc - not inland Holland.
It is also the case that in tornado developments which are expected localised
winds can reach 300 kp/h. As predicted there were such events in England (eg on
9th Nov) but tornadoes are much less likely in Holland and are very
localised. European types of tornadoes are much smaller in size than
American ones.
There is of course some uncertainty and the whole event may be a bit
more extreme or a bit less and might track more into Holland or less. Our
prediction for the first storm was excellently confirmed in terms of
timing, track and severity. The top gust (in the Hebrides) of 174 km/h
(108 mph) confirmed our statement in the Daily Express that limited the
top topmost gusts of that storm in the most most exposed places to 177
km/h (110 mph).
We do long range forecasting and the KNMI cannot. They do short range
forecasting. We should co-operate where short meets long and are happy
to discuss matters in public or elsewhere. The safety of the public must be
put before prestige or ideology.
Piers Corbyn, WeatherAction the long range forecasters.

[url=http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
]http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands[/quote][/url]
quote:
eind oktober en tegen midden november zijn ook stormen voorspeld, maar minder zwaar als de storm van eind november.

http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands

http://lowefo.com/pdf/Forecast_November_Netherlands.pdf (November - PDF)

http://lowefo.com/pdf/Forecast_October_Netherlands.pdf (Oktober - PDF)

de verwachtingen voor oktober (uitgegeven midden september), kloppen vooralsnog vrij aardig:

mocht het het ooit zover komen

kaart voor 24 november

[ Bericht 48% gewijzigd door michiel_merk op 17-11-2007 18:07:05 ]
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:32:02 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_54674136
Als die storm echt is
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_54674227
Vierde topic en er gebeurd vast niks
pi_54674274
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:37 schreef mark2012 het volgende:
Vierde topic en er gebeurd vast niks
gebeuren

persoonsvorm in de tegenwoordige tijd-hij vorm: gebeur + t.

Ga terug naar de basisschool, jij.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_54674304
Ja sorry, ik let niet zo goed op mijn spelling hier
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:47:57 #6
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_54674385
tvp
A.F.C. Ajax
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:52:25 #7
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_54674463

Heb je hier ook een uitleg bij over de windsnelheden, ik bedoel welke windsnelheden er bij welk kleurtje horen.
Ik ben benieuwd of de storm in het glas water blijft of dat de druppel de dijk doet overlopen.
be nice or go away
pi_54674555
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 63% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 20:51:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_54674626
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:52 schreef kahaarin het volgende:
[ afbeelding ]

Heb je hier ook een uitleg bij over de windsnelheden, ik bedoel welke windsnelheden er bij welk kleurtje horen.
Ik ben benieuwd of de storm in het glas water blijft of dat de druppel de dijk doet overlopen.

roze is 10/11, zwart is orkaan kracht 12 dan zit je op windsnelheden tussen 118 en 152 kilometer per uur
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:05:49 #10
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54674687
Spannneennnddd!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:10:00 #11
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_54674761
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 15:40 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

gebeuren

persoonsvorm in de tegenwoordige tijd-hij vorm: gebeur + t.

Ga terug naar de basisschool, jij.
Hoi kleutertje,

Gebruik je voortaan wel hoofdletters en interpunctie dan?
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:13:59 #12
145755 kahaarin
pi_54674831
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:00 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

roze is 10/11, zwart is orkaan kracht 12 dan zit je op windsnelheden tussen 118 en 152 kilometer per uur
Ah, dankjewel, zit er nu een zwart 'wormpje' rechts onderin het roze gedeelte?
Ik had al eerder een keer gekeken hoe laag ik woon, een halve meter onder de zeespiegel maar wel op de 4e verdieping, natte voeten krijgen we dus niet in het ergste geval.
Dat plaatje met de dijkdoorbraak is wel een beetje confronterend, dan zie je eigenlijk pas hoeveel land er eigenlijk kunstmatig droog wordt bgehouden.
be nice or go away
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:16:11 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_54674881
quote:
[ afbeelding ]

Volgens de de kaartjes in de PDFs van www.lowefo.com ligt het traject van die storm toch veel zuidelijker en gaat over het engelse vasteland?
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:24:04 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54675019
Dat zwarte wormpje rechts zijn de Faeroer-eilanden.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:24:35 #15
145755 kahaarin
pi_54675028
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:16 schreef remlof het volgende:

[..]

Volgens de de kaartjes in de PDFs van www.lowefo.com ligt het traject van die storm toch veel zuidelijker en gaat over het engelse vasteland?
Ik heb geen flauw idee, ik denk dat ik het beste dit topic in de gaten kan houden.
Dit is een plaatje uit de post van TS iets verder naar boven en ik was gewoon benieuwd wat de kleuren precies aangeven, daar heb ik nu antwoord op.
Misschien moet je het TS zelf vragen waar dit vandaan komt, dit plaatje heeft hij via Photobucket geplaatst dus ik weet ook niet waar het vandaan komt.

Aanvulling:
quote:
STORM WARNING!

23th to 28th November. Storm/hurricane gusts of 145 to 210 kmh. Likely track (80% confident) of damage eastwards from the British Isles: Netherlands, Denmark, North Germany, South Sweden and parts of the Baltic countries and Finland. This storm unfolds on the 304th anniversary of the devastating tempest of 26th/27th November 1703 and has potential similarities to it, but is likely to be less extreme. Still, it is likely to cause breaches of sea defences in West & South British Isles and the Dutch, German and Danish coasts. We estimate the max gusts in some places in the Netherlands as follows: 85% risk for over 120 km/h; 33% risk for over 160 km/h; 15% risk for over 210 km/h
Dit staat in je eigen link, misschien dat ze het nog niet zeker weten?

[ Bericht 30% gewijzigd door kahaarin op 17-11-2007 16:31:30 (Even bijgelezen.) ]
be nice or go away
pi_54675088
Maar weer tvp'eren
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:29:15 #17
145755 kahaarin
pi_54675092
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:24 schreef Falco het volgende:
Dat zwarte wormpje rechts zijn de Faeroer-eilanden.
Dat dacht ik al maar, de andere eilanden hebben alleen maar een zwarte rand, hier zie je echt zwarte vlekken, misschien omdat het in het roze gedeelte valt? Kan me voorstellen dat je het dan minder goed kunt zien.
Ik dacht ook dat de Faeroer-eilanden kleiner waren?
be nice or go away
pi_54675264
quote:
[ afbeelding ]

http://www.windfinder.com(...)british_isles174.png

Zie legenda rechts, cijfers zijn knots, 50 knots is bv 25.7 m/s = 90km/u
pi_54675376
TVP
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:49:04 #20
145755 kahaarin
pi_54675423
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:41 schreef Hertog_Martin het volgende:

[..]

http://www.windfinder.com(...)british_isles174.png

Zie legenda rechts, cijfers zijn knots, 50 knots is bv 25.7 m/s = 90km/u
Dankje, ik had al antwoord van TS, de knots waren idd het probleem, km/h is iets makkelijker te begrijpen.
be nice or go away
pi_54675476
volgens www.weer.nl wordt het op 24 november hier in Utrecht een windkracht 2 voorspeld
  zaterdag 17 november 2007 @ 16:54:52 #22
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_54675530
Ja dit zeiden ze vorige maand ook al, als ze het de hele tijd gaan uitstellen gaat het uiteraard wel een keer gebeuren.
pi_54675562
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:51 schreef waterreus23 het volgende:
volgens www.weer.nl wordt het op 24 november hier in Utrecht een windkracht 2 voorspeld

OMGGGGGGGG

zaterdag 17 november 2007 @ 17:15:52 #24
6941 APK
Factual, I think.
pi_54675895
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 16:51 schreef waterreus23 het volgende:
Wie wind zaait zal storm oogsten.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_54676267
nog niet echt duidelijk wat er volgend weekend allemaal gaat gebeuren.
hoogstens een beetje winderig...
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_54676362
Wow wel een volle 6 Bft aan de kust.
  zaterdag 17 november 2007 @ 17:58:52 #27
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_54676735
TVP.
Ben benieuwd wat er van gaat komen, laat het maar goed stormen met windstoten van 150km/h beleef ik tenminste weer is wat
  zaterdag 17 november 2007 @ 18:07:27 #28
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_54676915
tvp
  zaterdag 17 november 2007 @ 18:10:23 #29
6941 APK
Factual, I think.
pi_54676972
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
TVP.
Ben benieuwd wat er van gaat komen, laat het maar goed stormen met windstoten van 150km/h beleef ik tenminste weer is wat
Kom je mijn pergola terugbrengen naar Amsterdam als 'ie voorbij komt waaien?
pi_54677186
even een tvp
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_54677528
quote:
Superstorm komt echt'
Door PETER OTTE
ROTTERDAM - De eerder door de Britse weerkundige Piers Corbyn aangekondigde superstorm, eind deze maand, lijkt er toch echt te komen. Zijn collega, de Fin Magnus Hagelstam van Weather Action, toont in een update op internet dat met 90 procent zekerheid heel west Nederland in de gevarenzone ligt. Net als Groot-Brittannië, Denemarken en Noord-West Duitsland.
afbeelding vergroten ARCHIEFFOTO ANP
afbeelding vergroten Het kaartje van Corbyn.
vorige afbeelding 1 / 2 volgende
Tijdens de storm zouden windstoten van 115 tot 145 kilometer per uur kunnen voorkomen. Plaatselijk zou, boven open water, zelfs ruim 210 km/uur gemeten kunnen worden. Daarbij gaat het hard regenen en later zelfs sneeuwen. Scheepvaart op de Noordzee is komend weekeinde volgens Weather Action ’levensgevaarlijk’. En ook gebouwen, bruggen, bomen en hoge voertuigen lopen gevaar. Het natuurgeweld zou in twee vlagen over ons heen komen. De oranje en de rode zone.
Hagelstam voorspelt ook dijkdoorbraken rond half vijf in de middag (15.30 GMT) op zaterdag 24 november in Zuid-Engeland. Dan zou het Noordzeewater zo opgestuwd kunnen zijn dat de dijken en duinen het niet meer zouden houden.
Piers Corbyn legt in een mededeling aan het Nederlandse volk uit dat zijn voorspellingen vorige week door Jan en alleman nogal overdreven zijn. Maar, zegt hij, de timing en piekwinden waren wel goed voorspeld.
Hij geeft ook het KNMI, dat zijn voorspellingen afdeed als overdreven, een veeg uit de pan. ,,Het KNMI doet niet aan lange termijn-voorspellingen. Dat kunnen ze niet. Wij wel. Het zou goed zijn als kort en lang samen zouden werken om tot een correcte voorspelling te komen. In het belang van de veiligheid van de bevolking. Stammenstrijd en prestige moeten we dan opzij zetten.''
Het KNMI voorspelt op de eigen site voor eind volgende week rustig najaarsweer met een hoge drukgebied. En ook andere weerdiensten voorzien geen gekke dingen voor volgend weekeinde.
Meteoroloog Johnny Willemsen van WeerOnline vindt het nog te vroeg om iets zinnig over het weer van volgend weekeinde te zeggen: ,, Maandag, dinsdag kan dat pas. Nu zien we nog niets geks, een zuidwestelijke aanvoer van zachte lucht, wisselvallig weer dus, maar niets bijzonders. Ik ben benieuwd of de voorspellingen van Corbyn en Hagelstam maandag of dinsdag wel op de weerkaarten staan.’’
Harry Geurts van het KNMI blijft bij zijn reactie van 6 november: ,, Het is pure sensatie en bangmakerij. Op deze termijn valt er niets zinnig over volgend weekeinde te zeggen.’’
bron ad

is dit al voorbij gekomen?(vorige topic..)
  zaterdag 17 november 2007 @ 18:38:51 #32
6941 APK
Factual, I think.
pi_54677598
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 18:35 schreef michiel_merk het volgende:

is dit al voorbij gekomen?(vorige topic..)
pi_54677611
ook weer een tvp'tje
pi_54678003
hmm stiekem hoop ik het wel ergens.... maar aan de andere kant geloof ik er niet zo in....

mensen blijmaken met een dooie mus
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 19:09:25 #35
163650 Greys
pi_54678197
Ik vind het zo grappig dat iedereen (ik inclusief ) het maar heeft over hoe hoog ze wonen t.o.v. NAP enzo. Maar als het echt zo'n superstorm wordt, dan waait toch alles en iedereen omver, waar je ook woont? Dan kan je wel hoog wonen, maar als daar dan het dak er af waait?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:13:05 #36
6941 APK
Factual, I think.
pi_54678281
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:09 schreef Greys het volgende:
Ik vind het zo grappig dat iedereen (ik inclusief ) het maar heeft over hoe hoog ze wonen t.o.v. NAP enzo. Maar als het echt zo'n superstorm wordt, dan waait toch alles en iedereen omver, waar je ook woont? Dan kan je wel hoog wonen, maar als daar dan het dak er af waait?
En daar zit je dan op vier hoog met 2 meter water voor de deur en zonder verwarming en elektriciteit.

Je bedenkt je dat je nog ergens een oude radio hebt, maar de batterijen zijn leeg.
pi_54678409
tvp
Volgende week moet het toch wel duidelijk worden lijkt mij,
want deze maand is al doormidden.
Life is Music
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 19:25:28 #38
163650 Greys
pi_54678584
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:13 schreef APK het volgende:

[..]

En daar zit je dan op vier hoog met 2 meter water voor de deur en zonder verwarming en elektriciteit.

Je bedenkt je dat je nog ergens een oude radio hebt, maar de batterijen zijn leeg.
Vier hoog en wankelend he, want alles staat op instorten en bij elke beweging die je doet hoor je het onder je kraken

Heb je je ouders al gerustgesteld?
Mijn ouders zaten de afgelopen weken in Z-Afrika en toen ik vandaag met ze belde (zijn net terug in het land) en iets zei over de Superstorm van volgende week reageerden ze echt met 'Ehm, wat voor storm? Niets over gehoord?'. Misschien is dat ook wel het beste, en had ik mijn mond moeten houden
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:32:16 #39
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54678772
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 18:57 schreef stefan1187 het volgende:
hmm stiekem hoop ik het wel ergens.... maar aan de andere kant geloof ik er niet zo in....

mensen blijmaken met een dooie mus
Nouja mensen blij met zo'n "superstorm", niet echt, op een aantal na, waaronder mij En volgens mij de rest van dit forum
Drugs are good mkay?
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 19:50:10 #40
163650 Greys
pi_54679299
Nu op Nostalgie Net (ja, ik ben een ouwe muts ) op televisie allemaal beelden van de watersnoodramp
Toeval?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54679380
naah herhaling volgens mij was er eergister ook al op
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 19:59:12 #42
163650 Greys
pi_54679542
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 19:53 schreef stefan1187 het volgende:
naah herhaling volgens mij was er eergister ook al op
Ben jij ook al zo'n burgermuts die daar naar kijkt?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54679662
hehe naah valt wel mee ik zat er donderdag toevallig ff naar te kijken

wel leuk om van die oude beelden te zien
  zaterdag 17 november 2007 @ 20:17:51 #44
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_54680032
Vanaf maandag moet het wel te voorspellen zijn toch?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_54680701
Eigenlijk klinkt het best aannemelijk dat de zon invloed heeft op het klimaat. Gloabal warming heeft wellicht helemaal niks te maken met co2 uitstoot (misschien zeer beperkt) maar met de zonne-activiteit. Goed nieuws, want dan kunnen we lekker blijven autorijden.
Ik denk dat het knmi toch in de toekomst meer naar de zonneactiviteit moet kijken en Corbyn serieus nemen.
Nog een plaatje voor 24 november:
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 20:42:11 #46
163650 Greys
pi_54680807
En voor degenen die er geen verstand van hebben (moi )...
Wat zegt dat plaatje hierboven?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 17 november 2007 @ 20:44:11 #47
6941 APK
Factual, I think.
pi_54680858
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 20:42 schreef Greys het volgende:
Het is een soort Rorschach test, wat zie jij

Geslachtsdelen of vlindertjes?
pi_54680887
quote:
ik begrijp er ook niets van

ok. wilde gok

zijn 't hoge en lage drukgebieden misschien?
  zaterdag 17 november 2007 @ 20:49:09 #49
61660 Lariekoek
pi_54680988
quote:
Blauw is een laag druk gebied en rood een hoog druk gebied.
pi_54681017
sTorm Verzonnen Paniek
............................
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 november 2007 @ 21:40:36 #51
163650 Greys
pi_54682601
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 20:44 schreef APK het volgende:

[..]

Het is een soort Rorschach test, wat zie jij

Geslachtsdelen of vlindertjes?
Valkparkieten...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54682693
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 20:38 schreef mark2012 het volgende:
Eigenlijk klinkt het best aannemelijk dat de zon invloed heeft op het klimaat. Gloabal warming heeft wellicht helemaal niks te maken met co2 uitstoot (misschien zeer beperkt) maar met de zonne-activiteit. Goed nieuws, want dan kunnen we lekker blijven autorijden.
Exact, dat is dus een van de voornaamste redenen waarom dat idee verkondigt wordt: we hoeven niets te doen, de industrie hoeft niets aan te passen.

(ik laat 'm staan)

[ Bericht 2% gewijzigd door Monidique op 18-11-2007 11:23:15 ]
  zaterdag 17 november 2007 @ 21:52:45 #53
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_54682929
quote:
Ik denk dat het knmi toch in de toekomst meer naar de zonneactiviteit moet kijken en Corbyn serieus nemen.
Nog een plaatje voor 24 november:
[ afbeelding ]
Mekker, druk van 1005 maar, die moet minimaal onder de 950 komen, wil het een superstorm worden
Drugs are good mkay?
pi_54684619

als ze dat zwarte vlekje nou ff een paar 100 km naar rechts leggen.. en een stukje naar onder
  zaterdag 17 november 2007 @ 23:11:57 #55
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54684826
quote:
Eigenlijk klinkt het best aannemelijk dat de zon invloed heeft op het klimaat.
Het klinkt aannemelijk omdat het zo is. De zon heeft een hele grote invloed op het klimaat, maar is niet de enige factor.
quote:
Gloabal warming heeft wellicht helemaal niks te maken met co2 uitstoot (misschien zeer beperkt) maar met de zonne-activiteit.
Waarom niet beide?
quote:
Er is een belangrijk verschil tussen klimaat en weer: klimaat is een gemiddeld weertype, gemiddelde temperaturen, over vele jaren gemeten of geschat. Het weer is het dagelijkse weer, de ene dag wel buien, de andere dag windstil, soms hoge temperaturen, en doorgaans veel kleine snelle veranderingen daarin. Zonneactiviteit heeft dan een effect op het klimaat, je kan er het weer niet mee voorspellen. De elfjarige cyclus geeft aan dat er weer piek rond 2013 zal zijn, maar je kan niet voorspellen dat het op 13 augustus 2013 32 graden Celsius gaat worden, met flinke onweersbuien in de avond. Zoiets zal hoogstens een educated guess zijn: dergelijke temperaturen zijn niet heel vreemd voor augustus, en broeierig weer in Nederland zorgt nogal eens voor onweersbuien. Hetzelfde principe volgt Corbyn nu, met redelijk kinderlijke voorspellingen als storm in de herfst en vorst in de winter. Je kan daar geen waarde aan hechten. Enig interessante is dan die superstorm met windsnelheden tot 200 km/h, maar dat moet eerst maar gebeuren voordat we hem serieus nemen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_54689393
We zullen zien wat er gaat komen
Love is a difficult thing, but you can not without it!
  zondag 18 november 2007 @ 10:35:17 #58
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54689538
Maar is er al bekend uit welke richting die storm gaat komen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 18 november 2007 @ 10:45:51 #59
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54689647
was het niet zo dat hij veel voorspellingen heeft gedaan voor september/oktober, en die zijn niet uitgekomen. Nu kwam er toevallig eentje uit (die laatste storm) en zocht hij de publiciteit op
The line is a dot to you!
  zondag 18 november 2007 @ 12:22:36 #60
3185 Adelante
To let it go now
pi_54690982
quote:
Op zondag 18 november 2007 10:35 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar is er al bekend uit welke richting die storm gaat komen?
Oosten
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_54691050
TVP'tje
pi_54691189
quote:
Op zondag 18 november 2007 03:00 schreef Hertog_Martin het volgende:
Zij wel he
ja ... stelletje lijers
pi_54691237
* motorbloempje wacht ook vol spanning af
Ja doei.
pi_54691250
Nog een week.
pi_54691370
5 graden, zonnig en een lichte zuidoostenwind voorspel ik
  zondag 18 november 2007 @ 13:56:50 #66
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_54692707
Rampspoed en verdoemenis!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 18 november 2007 @ 14:21:27 #67
163650 Greys
pi_54693142
quote:
Op zondag 18 november 2007 12:32 schreef stefan1187 het volgende:

[..]

ja ... stelletje lijers
Wacht maar... straks piep je wel anders!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54693655
tvp
pi_54693943
BBC weather voorspelt mooi weer komende vrijdag, temp rond 10 graden, zonnetje
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 18 november 2007 @ 15:17:45 #70
163650 Greys
pi_54694383
Ik ben echt zo benieuwd he!
En stiekem wel een heel klein beetje nerveus
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54694397
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:56 schreef kawotski het volgende:
BBC weather voorspelt mooi weer komende vrijdag, temp rond 10 graden, zonnetje

Daar moet je niet naar kijken, als je de bcc wheater moet geloven,stonden we vorige jaar en jaren daarvoor dagelijks op de schaats in nov dec jan en feb ...
  zondag 18 november 2007 @ 15:23:26 #72
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54694518
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:18 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

Daar moet je niet naar kijken, als je de bcc wheater moet geloven,stonden we vorige jaar en jaren daarvoor dagelijks op de schaats in nov dec jan en feb ...

BBC geloof je niet, maar iemand die een superstorm maanden vantevoren goed kan voorspellen geloof je wel? Daarnaast is dit een korte termijn voorspelling, prima te doen, zelfs voor de BBC
pi_54694663
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:23 schreef kepler het volgende:

[..]

BBC geloof je niet, maar iemand die een superstorm maanden vantevoren goed kan voorspellen geloof je wel? Daarnaast is dit een korte termijn voorspelling, prima te doen, zelfs voor de BBC

OP basis van de voorspellingen toen , kijk ik er nu wat anders tegen aan Ik weet nog dat er temps van -1 werden gemeld, terwijl het gewoon 10 graden werd, met een zuidwesten wind
En je hebt me nergens horen zeggen dat ik in de superstorm geloof, het is wel intressant om te volgen dat er op basis van zonnenactiviteit dingen voorspeld kunnen worden, of niet natuurlijk..
  zondag 18 november 2007 @ 15:45:47 #74
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54695017
wat ik dus heb gelezen is dat hij veel voorspellingen heeft gedaan, en dat de storm van vorige week de enige die redelijk is uitgekomen

Zal eens kijken of ik dat weer kan opzoeken
  zondag 18 november 2007 @ 15:47:54 #75
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54695072
Ik ga hem pas echt geloven als die storm volgende week heftiger is dan die van 1990 en ook daadwerkelijk Nederland treft.
pi_54695190
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:45 schreef kepler het volgende:
wat ik dus heb gelezen is dat hij veel voorspellingen heeft gedaan, en dat de storm van vorige week de enige die redelijk is uitgekomen

Zal eens kijken of ik dat weer kan opzoeken
Wateroverlast in engeland scheen hij ook voorspeld te hebben, maargoed
ben benieuwd wat hij nog meer voorspeld had (volgens mij ook hete zomer) en 2 jaar terug een ijskoude winter
  zondag 18 november 2007 @ 16:56:42 #77
34663 SpeedyGJ
pi_54696806
Ach we moeten maar zien. Storm kun je pas 2 a 3 dagen goed voorspellen, qua kracht, richting en waar de hoogte punt komt kan per dag verschillen. De windsnelheden kan zelfs op de zelfde dag nog verschillen, ook die van 1 nov vorig jaar, die dag werd er stormkracht 9 voorspelt, enkele uren later werd dit opgevoert naar kracht 10.

Om 13:15

4:23... later de volgende melding.
pi_54700450
Schiet is ff op met die kutstorm man, ik heb niet eeuwen de tijd .
Ich bin der Führer.
  zondag 18 november 2007 @ 20:59:28 #79
52513 whosvegas
The Trickster
pi_54703059
Are you nuts??
pi_54704039
*Kijkt Day after Tomorrow.

Perfecte voorbereiding op een winderig zaterdagje!
pi_54704225
Ik geloof er niet meer zo in. In November zijn er sowieso vaak stormen, en ik denk dat dat nu ongeveer hetzelfde zou zijn mocht er al een storm komen. Vooralsnog denk ik dat het gewoon lekker rustig blijft.
pi_54705114
ik hoop dat die superstorm er niet komt.
niets meer van te zien op de weermodellen trouwens.

maar als het toch uit komt, zit hij er met zijn voorspelling van een koude januari + 11-stedentocht misschien ook niet naast.
en dat is dan weer wel leuk.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_54705165
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:23 schreef Caesu het volgende:
maar als het toch uit komt, zit hij er met zijn voorspelling van een koude januari + 11-stedentocht misschien ook niet naast.
Als we deze storm echt krijgen dan kunnen we Nederland gaan wederopbouwen, dan denk ik niet dat we veel tijd over hebben voor een elfstedentocht.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 18 november 2007 @ 22:39:41 #84
163650 Greys
pi_54705632
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:25 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Als we deze storm echt krijgen dan kunnen we Nederland gaan wederopbouwen, dan denk ik niet dat we veel tijd over hebben voor een elfstedentocht.
Jawel joh, kunnen we lekker dwars over/door heel Nederland schaatsen met zoveel water
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_54705640
daar gaat de staatsgeld...
I pwn u!
  zondag 18 november 2007 @ 23:29:49 #86
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_54707131
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:23 schreef Caesu het volgende:
ik hoop dat die superstorm er niet komt.
niets meer van te zien op de weermodellen trouwens.

en dat is dan weer wel leuk.
Die superstorm zal ooit komen, daar ben ik wel van overtuigd, maar ik geloof niet dat hij hem al zo lang van tevoren kan voorspellen.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  maandag 19 november 2007 @ 00:09:23 #87
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_54708045
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:39 schreef Greys het volgende:

[..]

Jawel joh, kunnen we lekker dwars over/door heel Nederland schaatsen met zoveel water
De elfprovinciëntocht
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 19 november 2007 @ 10:25:10 #88
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_54711542
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:53 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

Wateroverlast in engeland scheen hij ook voorspeld te hebben, maargoed
ben benieuwd wat hij nog meer voorspeld had (volgens mij ook hete zomer) en 2 jaar terug een ijskoude winter
Die prutser had voor begin oktober ook onmenselijk hevige regen-, hagel- en onweersbuien voorspeld. Ik heb gewoon de bbq buiten gehad hoor. (wel binnen gegeten trouwens )

En dat gezever over zonneactiviteit: De zon is bij wijze van spreken nog nooit zo rustig geweest (aan onze kant).

Hij heeft het al bijgesteld naar windstoten tot 210 km p/u boven open water!
Joh! In november. Wie had dat kunnen denken. Extreme windstoten tussen IJsland en Noorwegen in november. Duh!
Er zal vast storm komen tussen nu en Kerst en dat kan ook best een hevige zijn, maar wat hij loopt te verzinnen .......
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_54713048
Ja idd zo kunnen we nog wel even Boven open water zijn regelmatig stormen, het gaat erom dat in de meeste gevallen het voor land compleet afzwakt tot een briesje
  Moderator maandag 19 november 2007 @ 11:51:31 #90
8781 crew  Frutsel
  maandag 19 november 2007 @ 12:01:12 #91
34663 SpeedyGJ
pi_54713421
Toch is er richting dec een storm op komst, begin dec zouden we een storm kunnen krijgen, maar kan uiteindelijk nog eerder, maar ook later. Ook in Dec kan het flink waaien, storm van 30dec vorig jaar b.v dag later en het oud en nieuw was verpest
pi_54714052
Niks aan de hand dus, vrijwel niks op de weerkaarten te vinden. De man wou gewoon wat aandacht, hopelijk houdt ie nu een tijdje z'n mond.
pi_54714170
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
Toch is er richting dec een storm op komst, begin dec zouden we een storm kunnen krijgen, maar kan uiteindelijk nog eerder, maar ook later. Ook in Dec kan het flink waaien, storm van 30dec vorig jaar b.v dag later en het oud en nieuw was verpest
dan hadden ze in Den Haag driedubbel feest gevierd
pi_54714417
Zal wel weer niets gebeuren.
Maar waar heeft hij zijn aanpassingen dan gemaakt? Waarschuwingen staan gewoon nog op de site...
-
  maandag 19 november 2007 @ 13:09:35 #95
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54714927
quote:
Op maandag 19 november 2007 12:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
maar twee weken vooruit kijken is al heel moeilijk, dus ik ben benieuwd of die decemberstorm blijft bestaan

Het kan ook in januari heel hard waaien, zie dit jaar nog
  maandag 19 november 2007 @ 13:29:32 #96
145755 kahaarin
pi_54715325
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:09 schreef kepler het volgende:

[..]

maar twee weken vooruit kijken is al heel moeilijk, dus ik ben benieuwd of die decemberstorm blijft bestaan

Het kan ook in januari heel hard waaien, zie dit jaar nog
Zijn dit dan voorspellingen geweest op het niveau van: "Als het regent in september valt de kerst in december." ?
be nice or go away
  maandag 19 november 2007 @ 13:31:32 #97
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54715369
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:29 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Zijn dit dan voorspellingen geweest op het niveau van: "Als het regent in september valt de kerst in december." ?
ja, dat idee krijg ik wel
  maandag 19 november 2007 @ 13:35:19 #98
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54715459

Het kan nog steeds . Maar deze storm wordt al gauw zwakker de volgende uren en gaat richting Noorwegen .
  maandag 19 november 2007 @ 13:43:35 #99
145755 kahaarin
pi_54715628
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:31 schreef kepler het volgende:

[..]

ja, dat idee krijg ik wel
Goh, dan kan ik dus ook weerdeskundige worden!
be nice or go away
  maandag 19 november 2007 @ 13:47:51 #100
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54715717
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:43 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Goh, dan kan ik dus ook weerdeskundige worden!
het vervelende van zulke voorspellingen is dat er altijd wel eentje uitkomt, en die persoon dan gelijk als de nieuwe Nostradamus ( ) wordt gezien. Deze Piet Corbyn had toevallig een paar voorspellingen goed (ik zou nog uitzoeken dat hij er veel had gedaan ) en zoekt dan gelijk de media op
  maandag 19 november 2007 @ 13:51:18 #101
145755 kahaarin
pi_54715787
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:47 schreef kepler het volgende:

[..]

het vervelende van zulke voorspellingen is dat er altijd wel eentje uitkomt, en die persoon dan gelijk als de nieuwe Nostradamus ( ) wordt gezien. Deze Piet Corbyn had toevallig een paar voorspellingen goed (ik zou nog uitzoeken dat hij er veel had gedaan ) en zoekt dan gelijk de media op
Oeh, goed dan, hier komt het:

Ik voorspel de komende maand een daling in temperatuur, winterse neerslag en wind.
Met sinterklaas is het weer onbestendig en voor kerst zal er (natte) sneeuw vallen, er is kans op een witte kerst!

*Rechterduim btw*
be nice or go away
  maandag 19 november 2007 @ 13:54:16 #102
6941 APK
Factual, I think.
pi_54715861
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:35 schreef Falco het volgende:
[ afbeelding ]

Het kan nog steeds . Maar deze storm wordt al gauw zwakker de volgende uren en gaat richting Noorwegen .
En daarna wordt hij door de zonneactiviteit weer gewoon teruggeduwd.
  maandag 19 november 2007 @ 13:59:38 #103
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54715996
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:51 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Oeh, goed dan, hier komt het:

Ik voorspel de komende maand een daling in temperatuur, winterse neerslag en wind.
Met sinterklaas is het weer onbestendig en voor kerst zal er (natte) sneeuw vallen, er is kans op een witte kerst!

*Rechterduim btw*
lees dit maar eens:

http://www.weatheraction.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=38

Zo af en toe voorspellen ze bepaalde weersomstandigheden goed, maar als hun systeem echt zo goed zou werken zouden ze veel vaker goed moeten voorspellen. De manier waarop de goede voorspellingen worden neergezet (en het feit dat je de nieuwe voorspellingen moet kopen!) doet bij mij een alarmbelletje rinkelen
  maandag 19 november 2007 @ 14:09:29 #104
145755 kahaarin
pi_54716169
quote:
Op maandag 19 november 2007 13:59 schreef kepler het volgende:

[..]

lees dit maar eens:

http://www.weatheraction.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=38

Zo af en toe voorspellen ze bepaalde weersomstandigheden goed, maar als hun systeem echt zo goed zou werken zouden ze veel vaker goed moeten voorspellen. De manier waarop de goede voorspellingen worden neergezet (en het feit dat je de nieuwe voorspellingen moet kopen!) doet bij mij een alarmbelletje rinkelen

Goh, wel 55% en de 5 grootste stormen voorspeld, hebben ze ook ergens staan hoeveel grote stormen ze hebben voorspeld?
Ik voorspel een toename van hun banksaldo door mensen die hier intrappen!
be nice or go away
  maandag 19 november 2007 @ 14:26:11 #105
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54716553
quote:
Op maandag 19 november 2007 14:09 schreef kahaarin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Goh, wel 55% en de 5 grootste stormen voorspeld, hebben ze ook ergens staan hoeveel grote stormen ze hebben voorspeld?
Ik voorspel een toename van hun banksaldo door mensen die hier intrappen!
gehele conclusie:
quote:
Independent methods applied to the assessment of forecast
success rates have yielded broadly the same results and sug-
gest that the forecasts prepared by Weather Action would
repay further attention. The results provide little evidence
to dismiss the observed success rates as being attributable
to mere chance or good fortune. Indeed the balance of evi-
dence indicates that the system performs better than chance
although it is recognised that the margin of success di ers
greatly between the seasons and is lowest in winter when
gales are most frequent. Yet more compelling is the nding
that the system successfully forecast, several months in ad-
vance, the four (arguably ve) most active and damaging of
the storms that occurred in the survey period.
This analysis has been wholly empirical in nature, seeking
only to establish the success levels of the gale forecasts.

Other aspects of the forecasts have not been considered in
this evaluation. Inevitably however these results draw into
the debate questions surrounding the methodology by which
the forecasts are prepared. This is not, however, the arena
in which such issues should be taken up. Nonetheless, the
`skill' measures do not reflect unfavourably on the forecast
success rates and, by inference, on the methods by which
these gale forecasts were prepared.
  maandag 19 november 2007 @ 14:28:41 #106
145755 kahaarin
pi_54716616
quote:
Op maandag 19 november 2007 14:26 schreef kepler het volgende:

[..]

gehele conclusie:
[..]
Dit stukje zegt imho een heleboel:

quote:
The results provide little evidence
to dismiss the observed success rates as being attributable
to mere chance or good fortune. Indeed the balance of evi-
dence indicates that the system performs better than chance
although it is recognised that the margin of success di ers
greatly between the seasons and is lowest in winter when
gales are most frequent.
be nice or go away
  maandag 19 november 2007 @ 15:11:40 #107
61660 Lariekoek
pi_54717544
Ziezo, dit topic kan ook weer op slot.
quote:
De, door de Britse weerkundige Piers Corbyn aangekondigde, superstorm voor komend weekend gaat niet door. De laatste weerkaarten geven voor aanstaande zaterdag rustig weer. Ook op zondag hoeven we geen storm te verwachten.

Dit blijkt uit een artikel dat Weeronline op haar site heeft geplaatst. Hoewel de weersverwachting vanaf vrijdag nog zeker niet honderd procent betrouwbaar zou zijn kan de site nu al zeggen dat niets wijst op een storm, laat staan een superstorm.
pi_54718537
quote:
De Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn waarschuwde begin deze maand al voor de cycloon die Bangladesh vorige week trof. Zeker 3.000 mensen overleefden de storm niet.

Hij voorspelde de zware storm naar eigen zeggen een week voordat alle andere meteorologische diensten de storm zagen aankomen. Corbyn zegt verder dat hij in de toekomst dergelijke waarschuwingen maanden van tevoren zal geven.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/179983/index.html

Kan iemand zijn voorspelling vinden?

Bij deze voorspel ik trouwens de storm die in augustus 2008 Jamaica zal treffen.
pi_54718623
quote:
Op maandag 19 november 2007 15:11 schreef Lariekoek het volgende:
Ziezo, dit topic kan ook weer op slot.
[..]
En zometeen staat er een nieuw bericht dat de storm toch gaat komen. Die Piers Corbyn wil toch niet beter weten
pi_54728155
http://www.lowefo.com/index.ph stormverwachting

http://www.lowefo.com/pdf/Storm%20update%2015.11.2007.pdf
update

2 depressies waarvan 1 richting noorwegen gaat , en 1 via zuid engeland
dat word nog leuk met de volle maan stormvloed)mocht het uitkomen

[ Bericht 6% gewijzigd door michiel_merk op 19-11-2007 23:10:00 ]
pi_54728501
quote:
Geen superstorm komend weekend

De eerder door de Britse weerkundige Piers Corbyn aangekondigde superstorm voor komend weekend komt niet. De laatste weerkaarten geven voor aanstaande zaterdag rustig weer. Ook op zondag hoeven we geen storm te verwachten.

Hoewel de weersverwachting vanaf vrijdag nog zeker niet honderd procent betrouwbaar is kunnen we nu al zeggen dat er niets wijst op een storm, laat staan een superstorm.
http://weernieuws.weeronl(...)komend_weekend/7/451
pi_54728600
oh was al gemeld zie ik nu
pi_54728734
we zullen zien , saai november weer is wel aannemelijker
pi_54728906
tvp
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:05:55 #115
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54730909
quote:
Toch best zorgelijk hoe ze dit nu weer voorspellen..
Eerst wordt gemiept dat je zolang van te voren zoiets niet kunt voorspellen.. en nu doen ze hetzelfde..
wat nou zekerheid dan .. niets zo veraderlijk dan het weer.. dus wat mij betreft kan er nog vanalles gebeuren
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_54730938
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:05 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Toch best zorgelijk hoe ze dit nu weer voorspellen..
Eerst wordt gemiept dat je zolang van te voren zoiets niet kunt voorspellen.. en nu doen ze hetzelfde..
wat nou zekerheid dan .. niets zo veraderlijk dan het weer.. dus wat mij betreft kan er nog vanalles gebeuren

Ze hebben enkel beweerd dat je het niet eerder dan een dag of 10 redelijk kan voorspellen. Ze noemden een voorspelling van een maand van tevoren belachelijk. 24 november is over 5 dagen.
  Moderator dinsdag 20 november 2007 @ 08:59:59 #117
8781 crew  Frutsel
pi_54732158
toch weer gratiz (negatieve) reclame op 3fm voor fok.nl
van die mafkees van een Joep... Tis na te luisteren op www.3fm.nl

GEWELDIG... over het bericht van de superstorm... van gisteravond...

'192 sneue reacties na 2 uur met duizende smileys'...
'get a life en stop met het verkrachten van internet'...

En dan ook gewoon letterlijk 10 reacties opnoemen van de FP uit dat bericht
pi_54732696
LOL
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:12:33 #119
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54733154
Toch is het ergens jammer dat die superstorm er niet komt, niet dat ik dat fenomeen zelf zo graag wilde. Maar nu wordt die Corbyn terecht als een zwetsende mafkees weggezet, terwijl ik eigenlijk wel benieuwd zou zijn, hoe men met hem zou omgaan als zijn voorspelling wel helemaal uit zou komen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:15:46 #120
3185 Adelante
To let it go now
pi_54733212
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 10:12 schreef Falco het volgende:
Toch is het ergens jammer dat die superstorm er niet komt, niet dat ik dat fenomeen zelf zo graag wilde. Maar nu wordt die Corbyn terecht als een zwetsende mafkees weggezet, terwijl ik eigenlijk wel benieuwd zou zijn, hoe men met hem zou omgaan als zijn voorspelling wel helemaal uit zou komen.
dan kreeg ie waarschijnlijk de Nobelprijs
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:16:53 #121
6941 APK
Factual, I think.
pi_54733233
quote:
Je kunt lullen wat je wilt, maar dapper was het wel.

Misschien kunnen we nu nog even genieten van de aftermath.
Ik ben wel benieuwd naar zijn reactie volgende week.
  dinsdag 20 november 2007 @ 10:21:46 #122
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54733347
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 10:16 schreef APK het volgende:

[..]

Je kunt lullen wat je wilt, maar dapper was het wel.

Misschien kunnen we nu nog even genieten van de aftermath.
Ik ben wel benieuwd naar zijn reactie volgende week.
Dan houdt ie het op de 10% (geen storm) die uitgekomen is .
pi_54734498
quote:
Dat zou interresant zijn, ja. Maar ja, hetzelfde waarschijnlijk: zolang Corbyn niet zegt hoe hij het doet, valt er niets over te zeggen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 11:24:07 #124
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54734663
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 11:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zou interresant zijn, ja. Maar ja, hetzelfde waarschijnlijk: zolang Corbyn niet zegt hoe hij het doet, valt er niets over te zeggen.
Ben ik het wel mee eens. In een eerder topic is opgemerkt dat het voor de wetenschap in het algemeen goed is dat er lieden zijn die andere ideeën over het klimaat en weersvoorspellingen hebben en die uiten. Het is alleen wel een beetje kinderachtig om dan die theorie niet openbaar te maken. Ook dat is immers een onderdeel van de wetenschap.
pi_54734709
Het is wel zijn brood, ik kan zijn positie ook wel begrijpen, maar ja, ik las een acht jaar oud artikel waarin hij zei dat hij snel zijn methode zou openbaren, wat hij dus nog niet heeft gedaan, en volgens mij heb je voor dergelijke methodes patenten of octrooien, of zoiets.
pi_54735022
crosspost:
Wetenschappelijke vooruitgang:
Simon Rozendaal, zes oktober 2006: "De klimaatwetenschappers, die weten verdomd weinig van het klimaat: Ze zijn nog geeneens in staat om vijf dagen fatsoenlijk vooruit te voorspellen en die gaan nu over het klimaat allerlei dingen zeggen waar wij ongelooflijk veel belastinggeld voor moeten betalen."

Simon Rozendaal, zeven november 2007: "Ook verwacht hij dat het in januari gaat vriezen, zoals ik in Elsevier heb opgeschreven. Kan niet, zegt het KNMI. Het is onmogelijk om verder dan tien dagen vooruit te kijken. (...) Kan niet, zegt het KNMI, onwetenschappelijk. (...) De voorspelling is immers al een maand oud (kan niet, zegt het KNMI) maar omdat Piet Paulusma er melding van maakte, werd het nieuws en voelde het KNMI zich genoodzaakt om te reageren. Kan niet, onwetenschappelijk, paniekzaaierij."
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:17:59 #127
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54735787
Die man is ZIEK in zijn hoofd. Overal kom ik dit bericht tegen, hij schreeuwt het uit. Zijn verwachtingen kwam ik in september al tegen en toen stond ik er al sceptisch tegenover... inmiddels is voor mij al bewezen dat deze man een kwakzalver is.

Wat hij zegt te doen is het weer te voorspellen op basis van zonnevlekken (activiteit daarin). Echter, is nog nooit aangetoond dat dat een drijvende kracht is, sterker nog... het zorgt voor een temperatuurfluctuatie van max 0.01 graad... dat is dus nihil.

Buiten dat feit, klopt een groot deel van zijn verwachtingen niet. Hij zit er constant naast, bijv. oktober, toen hij zei dat het regenachtig zou worden met veel windstoten. Nou.. oktober is nauwelijks regen gevallen en het was rustig en saai weer... goh.. wat een voorspelling.

Hij heeft voor de periode 10-12 nov een storm voorspeld met windstoten rond de 140 km/u en uitschieters naar 170 km/u. Deze "voorspelde" storm trof de 9e ons land, met max windstoot 107 km/u en het was niet eens een storm (max windkracht 8 behaald). De superstorm die hij voorspelt voor 24-28 november staat voorlopig nog niet op de kaarten bij de gerenomeerde modellen en is bovendien fysisch onrealistich. Hij voorspelt windstoten boven de 200km/u in Nederland. Max windstoot hier ooit gemeten is 163 km/u.....

Kortom, deze man zoekt de media op als hij dreigt gelijk te krijgen.. zit er dik bovenop (o.a. door vriendje Piet Paulusma). Voor de media natuurlijk prachtig zo'n item, of het waar is of niet, het zorgt voor aandacht en hits dus is meneer Piers Corbijn (in de meteowereld al getitelt Konijn) al een paar keer op tv geweest. Daar tegenover zijn natuurlijk geen meteorologen of andere wetenschappers uit te nodigen, want een saai praatje over dat het niet kan (chaostheorie, voorspelbaarheidshorizon) is natuurlijk niet leuk voor op tv.

Conclusie: Negeren, geen aandacht aan besteden, Nederland vergaat niet, komt zijn voorspelling wel uit (al is het maar een zwak stormpje) bedenk dan dat er in dit jaargetijde altijd wel stormen zijn. Hij zit er ook heel vaak naast. Ik kan ook mn vinger opsteken en roepen dat het in januari gaat vriezen, 99% kans dat ik gelijk heb en de temperatuur een keer beneden 0 komt....

edit - Het feit dat zijn verificaties van de verwachtingen en de methode hoe hij tot de verwacahtingen komt niet gepubliceerd zijn zegt al genoeg.... als hij het echt zou kunnen had hij al patent kunnen aanvragen op zijn methode en het kunnen publiceren zoals een echte wetenschapper dat zou doen... deze man kan dat niet en is dus een zogenaamde pseudowetenschapper.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 20 november 2007 @ 12:20:21 #128
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54735844
quote:
Uhm... je kan nu al zien hoe zijn verwachtingen uitkomen... pak zn pdfjes van september/oktober/november erbij en ga verifieren... al had hij de superstorm goed voorspelt als 90% van de andere verwachtingen niet uitkomt is het gewoon een gelukstreffer. Net als dat ik nu kan zeggen dat het een strenge winter wordt.. 1x op de 10 jaar lukt dat wel, ben ik dan die ene keer een held?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54740004
quote:
Aldus Elsevier, die er niet bij vertelt hoe het aan die informatie is gekomen.
  dinsdag 20 november 2007 @ 16:19:50 #131
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54740713
En dan nog: die cycloon vond toch vooral plaats in Bangladesh, wat significant gezien een ander land is dan India .
  dinsdag 20 november 2007 @ 22:50:27 #132
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54749599
Die aap voorspelt nu een superstorm op 5 en 6 december... Sinterklaas waait dus weg.. daarnaast op kerstavond en 1e kerstdag in de UK thunderstorms with tornado's

Wie geeft die man:
a. zn pilletje
b. een nekschot
c. nog een goeie fles whiskey
pi_54749742
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:50 schreef maniack28 het volgende:
Die aap voorspelt nu een superstorm op 5 en 6 december... Sinterklaas waait dus weg.. daarnaast op kerstavond en 1e kerstdag in de UK thunderstorms with tornado's

Wie geeft die man:
a. zn pilletje
b. een nekschot
dus de andere super storm is van de baan ? dat word nog een lange topic reeks , als hij dit keer op kee r gaat voorspellen
  dinsdag 20 november 2007 @ 22:57:57 #134
3185 Adelante
To let it go now
pi_54749850
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 16:19 schreef Falco het volgende:
En dan nog: die cycloon vond toch vooral plaats in Bangladesh, wat significant gezien een ander land is dan India .
heb je de kaart van Azië wel eens goed bekeken?
  dinsdag 20 november 2007 @ 22:58:32 #135
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54749878
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:54 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

dus de andere super storm is van de baan ? dat word nog een lange topic reeks , als hij dit keer op kee r gaat voorspellen
Ik las op www.vwkweb.nl volgens mij dat hij gezegd had dat het windkracht 9 voor Ned. zou worden.... dus voor de periode 24-28 nov... das nogal wat.. 9 bft ipv wind boven de 200 km/u
pi_54749947
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:50 schreef maniack28 het volgende:

Wie geeft die man:
a. zn pilletje
b. een nekschot
Lol, gewoon letterlijk om de 2 weken dus
pi_54749983
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:58 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik las op www.vwkweb.nl volgens mij dat hij gezegd had dat het windkracht 9 voor Ned. zou worden.... dus voor de periode 24-28 nov... das nogal wat.. 9 bft ipv wind boven de 200 km/u
onmogelijk dus

as zondag krijgen we waarschijnelijk wel stormachtig weer met aan zee kracht 8/9
met een volle maan en stormvloed kan het miss wel problemen opleveren (?)
hoeveel kracht heeft wind nodig, om het water op te stuwen ?heeft iemand daar wat info over ?
pi_54750060
dubbel
pi_54750280
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:02 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
as zondag krijgen we waarschijnelijk wel stormachtig weer met aan zee kracht 8/9
hoeveel kracht heeft wind nodig, om het water op te stuwen ?heeft iemand daar wat info over ?
Waar lees je dat?
Life is Music
pi_54750374
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:14 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Waar lees je dat?
piet paulusma had het er net over in zn weerpraatje
pi_54750433
Hij is gek geworden geloof ik
Overigens kan ik het zo ook wel.
Eerst een superstorm 'voorspellen' dan het ineens drastisch naar beneden bijstellen en als het maar in de buurt komt roepen dat je in de buurt zat. Dan vervolgens elke keer een volgende superstorm voorsplelen. Allicht dat je dan een keer gelijk krijgt.
  dinsdag 20 november 2007 @ 23:22:16 #142
6941 APK
Factual, I think.
pi_54750491
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:14 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Waar lees je dat?
Kliko.
pi_54751372
Hij voorspelt in ieder geval geen witte kerst.
Rockwerchter, Noorwegen, Spanje
pi_54751990
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:02 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

onmogelijk dus

uhm: http://www.weather.com/ou(...)il/NLXX0018?dayNum=4

6 - 10 km/h is dat wel windkracht 2?
  woensdag 21 november 2007 @ 01:23:46 #146
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54752556
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:57 schreef Adelante het volgende:

[..]

heb je de kaart van Azië wel eens goed bekeken?
Ja? Bangladesh is omgeven door India, maar geen India zelf .
pi_54757747
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:57 schreef HPayne het volgende:
Hij voorspelt in ieder geval geen witte kerst.
Witte kerst kan je prima zelf maken hoor.
-
pi_54757841
Goed, hij voorspelde voor eind oktober storm, er was niets, hij voorspelde voor tien tot dertien november een zeer zware storm, op negen november waaide het aardig, maar het was met name benauwd door de uitzonderlijk hoge waterstand, waar hij bij mijn weten niets over heeft gezegd, en de andere gebieden waar hij het over had, hebben die nog wat meegemaakt? Volgens mij niet. Nu voorspelt hij achteraf de orkaan die Bangladesh treft, komt die superstorm er niet dit weekeinde en heus, er is weer een bijna 100% zekerheid dat rond Sinterklaas en Kerstmis er weer ongelooflijk zware stormen zullen zijn.

Ja ja, vast.
pi_54758076
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:17 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

piet paulusma had het er net over in zn weerpraatje
paulus en de telegraf.. zo onbetrouwbaar.
Life is Music
pi_54759269
quote:
Op woensdag 21 november 2007 12:33 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

paulus en de telegraf.. zo onbetrouwbaar.
Wat een onzinnige vooroordelen Ik weet nog dat ie een paar jaar geleden de beste weervoorspeller van nederland was. Hij was over een heel jaar gezien betrouwbaarder dan het KNMI.
pi_54761042
Er is nog hoop. Tenminste, als je gelooft dat er correlatie bestaat tussen zonneactiviteit en klimaat.
  woensdag 21 november 2007 @ 15:11:15 #152
197754 WSDokkum
Weerstation Dokkum
pi_54761664
Ik geloof er helemaal in

AHUM
  woensdag 21 november 2007 @ 15:13:07 #153
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54761718
quote:
Op woensdag 21 november 2007 13:31 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Wat een onzinnige vooroordelen Ik weet nog dat ie een paar jaar geleden de beste weervoorspeller van nederland was. Hij was over een heel jaar gezien betrouwbaarder dan het KNMI.
Bron? En als dat zo is heeft PP het flink verknald, want hij is het nu niet meer
pi_54762444
Paulusma heeft niet gezegd dat die storm er zou komen, hè.
pi_54763323
quote:
Op woensdag 21 november 2007 15:13 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Bron? En als dat zo is heeft PP het flink verknald, want hij is het nu niet meer
Ik heb het niet terug kunnen vinden, maar een paar jaar geleden is hij in ieder geval vergeleken met het knmi, en hij bleek dus de betere voorspeller. En dit heb ik wel kunnen vinden:
quote:
"Met het aantrekken van Piet Paulusma laat Noordzee FM zien dat het een full service radiostation is. Verder is meerdere malen al gebleken dat Piet Paulusma de beste weersvoorspeller van Nederland is en alleen daarom al is Piet een meer dan welkome aanvulling binnen onze programmering", aldus Michèl Weber, programma directeur van Noordzee FM.
En wat jij zegt klopt ook niet, omdat paulusma helemaal geen storm voorspelt voor zaterdag. Zondag heeft hij wel harde wind op zijn voorspelling staan, maar verder ook niet. Daarbij is het nog maar afwachten, het weekeind is nog niet voorbij dus we kunnen er nog geen conclusies uit trekken.
  woensdag 21 november 2007 @ 17:42:08 #156
197754 WSDokkum
Weerstation Dokkum
pi_54764289
En op het laatste moment breekt de hel los zaterdag voorspellen ze windkracht 9 a 10 en wordt er een weeralarm afgegeven, zondag wordt deze opgevoert naar kracht 11 a 12 zie het al helemaal voor me
pi_54765628
quote:
Corbyn houdt vol: Superstorm komt eraan!
woensdag 21 november 2007 12:52

WeatherAction, het weerbureau van de Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn, gaat er nog steeds van uit dat delen van Groot-Brittannië, Noorwegen, het noorden van Denemarken en delen van Nederland en België zullen worden getroffen door een superstorm.

Volgens Corbyn krijgen we te maken met stevige wind en regen
Dat meldt Corbyn in een e-mail aan Elsevier. Hij waarschuwt dat de standaard meteorologie de wind en regen voor de periode van 23 tot en met 28 november zal blijven onderschatten, zelfs 24 uur van te voren.

Volgens Corbyn zal er sprake zijn van twee megastormen. De eerste stormgolf, die wordt voorspeld voor vrijdag 23 en zaterdag 24 november, zal Nederland en België niet bereiken, zo benadrukt Corbyn nu.

Uitzonderlijk hoge waterstanden
Deze storm zal windsnelheden met zich mee brengen van meer dan 145 km/uur. Delen van de Noordzee, eilanden en misschien sommige delen van het vasteland moeten rekening houden met windsnelheden tot ruim 160 km/uur. Nederland krijgt als gevolg van stormgolf 1 mogelijk wel last van uitzonderlijk hoge waterstanden. Stormgolf 2 zal ons voor de 28ste bereiken.

Corbyn voorspelt al sinds eind vorige maand dat de regio rond de Noordzee te maken krijgt met een superstorm in de periode van 23 tot en 28 november. Ook heeft hij naar eigen zeggen de cycloon in Bangladesh voorspeld.
Aldus Elsevier
pi_54767324
"Hij waarschuwt dat de standaard meteorologie de wind en regen voor de periode van 23 tot en met 28 november zal blijven onderschatten, zelfs 24 uur van te voren"

verras ons maar
pi_54768209
quote:
Op woensdag 21 november 2007 13:31 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Ja droog weer met mogelijk kans op hier en daar een beetje regen en wat wind. Dat soort 'voorspellingen' maakt hij. Dan kan ik ook wel elke keer het juist hebben als ik zeg van 'het wordt droog, tenzij het gaat regenen, het wordt windstil, tenzij het gaan waaien'
  woensdag 21 november 2007 @ 20:58:04 #160
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_54768375
Zoveel mensen zeuren van onzin en weet ik veel... Maar als het er komt piepen ze wel anders.
Ik wacht af en geloof best dat er een goeie storm zou kunnen komen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 21 november 2007 @ 21:44:52 #161
24533 ACT-F
pi_54769762
"Hee ga je mee, naar Enschede aan zee"

www.enschedeaanzee.org
pi_54771983
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:52 schreef Hertog_Martin het volgende:

[..]

Ja droog weer met mogelijk kans op hier en daar een beetje regen en wat wind. Dat soort 'voorspellingen' maakt hij. Dan kan ik ook wel elke keer het juist hebben als ik zeg van 'het wordt droog, tenzij het gaat regenen, het wordt windstil, tenzij het gaan waaien'
Temperatuur/wind voorspellingen van hem op zowel korte als lange termijn voorspelt ie minstens even goed als het KNMI. En zijn weerpraatje is niet veel anders dan van welke andere weerprofeet, dus ik snap je punt niet helemaal. Jouw voorbeeld slaat in ieder geval nergens op.
  woensdag 21 november 2007 @ 23:20:19 #163
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54772641
quote:
Op woensdag 21 november 2007 17:42 schreef WSDokkum het volgende:
En op het laatste moment breekt de hel los zaterdag voorspellen ze windkracht 9 a 10 en wordt er een weeralarm afgegeven, zondag wordt deze opgevoert naar kracht 11 a 12 zie het al helemaal voor me
Ja vet spannend.. en ach het is wel vaker met gekke weersomstandigheden geweest dat het niet van te voren door KNMI en andere instanties voorspeld was..
Niets zo veranderlijk dan het weer
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 21 november 2007 @ 23:23:28 #164
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54772711
ik ben benieuwd.. ik wacht af
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 21 november 2007 @ 23:37:06 #165
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_54773068
quote:
Op woensdag 21 november 2007 17:42 schreef WSDokkum het volgende:
Wat dat betreft houd ik altijd 25 januari 1990 in gedachten. Toen werd er een storm voorspeld, mogelijk zware storm, toen ik 's ochtends naar school ging. Niets om je zorgen over te maken

's Middags zaten wij in de kantine van de school na de lessen nog wat te kaarten toen onze concierge weer eens langs kwam met een poging ons naar huis te sturen. Deze keer was zijn mededeling:
"OK jongelui, jullie gaan NU naar huis, het KNMI waarschuwt voor een orkaan!"
Dus wij:
"Nou nou meneer De Vries, u kunt ook wel gewoon zeggen dat we moeten oprotten, niet zo raar doen nu "
De Vries:
"Nee, serieus, er komt een hele zware storm aan! Kijk maar naar buiten hoe het nu is!"

* Againzender kijkt naar buiten en ziet enkele bomen beangstigend heen en weer ziepen.

Wij:
"Dank voor de tip, we gaan naar huis!"

Was een van de zwaarste fietstochten uit mijn leven, vooral de bomen die over de A2 bij Maarssen waren gewaaid staan mij nog bij. En dat gierende geluid van de wind door de hoogspanningsleidingen.
Mijn vader heeft een kas, de ramen waren net de week daarvoor nagekeken, en daar waar nodig vervangen, dit heeft enorm veel schade voorkomen.
Die glaszetter klaagde nog over de slappe markt, hij wilde wel weer eens een dikke storm hebben om wat om handen te hebben
pi_54773386
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:37 schreef Againzender het volgende:
1990 toen zat ik op de peuterschool man, dat weet ik toch niet meer
  woensdag 21 november 2007 @ 23:52:54 #167
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_54773471
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:49 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

1990 toen zat ik op de peuterschool man, dat weet ik toch niet meer
daarom vertelt dit fossiel nu hoe het toen ging, ben je straks misschien voorbereid
pi_54773856
De storm van 1990 is een van m'n eerste herinneringen, bij ons was toen het dakraam weggewaaid en een straat verder op was het dak van een huis weg.

Maargoed, toen werd er van te voren wél storm voorspeld, nu helemaal niets. Dat een storm een stuk harder is dan verwacht is nog aannemelijk, maar een superstorm terwijl er windkracht 1 wordt voorspeld, lijkt me onzin.
pi_54774004
Ondertussen staat er windkracht 5 voor Vlissingen, misschien windkracht 6 aan zee, voor zondag

Dus dat kan nog wel veranderen naar 8/9 opzich.... maar ik zie het niet gebeuren
  donderdag 22 november 2007 @ 00:44:00 #170
197754 WSDokkum
Weerstation Dokkum
pi_54774462

Echter voor volgende week vrijdag
  donderdag 22 november 2007 @ 09:19:05 #171
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54776843
Hoe lang zal het onderwerp 'superstorm' nog blijven voortleven? Lijkt me intussen duidelijk dat er as. weekend niets gaat gebeuren in onze omgeving. Echter, nu begint onze grote vriend Corbyn weer over 5/6 december en zelfs al rond kerst........ Kortom, zolang ie geen gelijk krijgt voorspelt ie bij iedere Springvloed gewoon een storm. Gelijk krijgen zal ie geheid wel een keer op deze manier !
Same shit, different day
SC hopper present
  donderdag 22 november 2007 @ 09:57:41 #172
197754 WSDokkum
Weerstation Dokkum
pi_54777430
Ik voorspel tussen nu en 10 jaar een superstorm. Zo ik heb gewonnen
  donderdag 22 november 2007 @ 10:03:29 #173
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54777518
quote:
Op donderdag 22 november 2007 09:19 schreef Koen66 het volgende:
Hoe lang zal het onderwerp 'superstorm' nog blijven voortleven? Lijkt me intussen duidelijk dat er as. weekend niets gaat gebeuren in onze omgeving. Echter, nu begint onze grote vriend Corbyn weer over 5/6 december en zelfs al rond kerst........ Kortom, zolang ie geen gelijk krijgt voorspelt ie bij iedere Springvloed gewoon een storm. Gelijk krijgen zal ie geheid wel een keer op deze manier !
Daarom: nekschot

pi_54777713
Morgen vergaat de aarde.
Net als vorige week, en 2 maanden geleden.

Ohja en over 1,5 maand vergaat de aarde nog een keer.

Groetjes.
  donderdag 22 november 2007 @ 10:26:10 #175
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54777924
quote:
Op donderdag 22 november 2007 00:44 schreef WSDokkum het volgende:
[ afbeelding ]

Echter voor volgende week vrijdag
het is niet eens een superstorm
pi_54778205
quote:
Op woensdag 21 november 2007 18:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Aldus Elsevier

Die gast is echt TE kansloos.
pi_54779436
quote:
Op woensdag 21 november 2007 18:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Aldus Elsevier
Jongens.... ik begin een beetje moe van deze man te worden
pi_54782752

Dus als je een grote storm wil meemaken moet je maar met je bootje de grote zee op...
pi_54783059
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:37 schreef Againzender het volgende:

[..]

Wat dat betreft houd ik altijd 25 januari 1990 in gedachten. Toen werd er een storm voorspeld, mogelijk zware storm, toen ik 's ochtends naar school ging. Niets om je zorgen over te maken

's Middags zaten wij in de kantine van de school na de lessen nog wat te kaarten toen onze concierge weer eens langs kwam met een poging ons naar huis te sturen. Deze keer was zijn mededeling:
"OK jongelui, jullie gaan NU naar huis, het KNMI waarschuwt voor een orkaan!"
Dus wij:
"Nou nou meneer De Vries, u kunt ook wel gewoon zeggen dat we moeten oprotten, niet zo raar doen nu "
De Vries:
"Nee, serieus, er komt een hele zware storm aan! Kijk maar naar buiten hoe het nu is!"

* Againzender kijkt naar buiten en ziet enkele bomen beangstigend heen en weer ziepen.

Wij:
"Dank voor de tip, we gaan naar huis!"

Was een van de zwaarste fietstochten uit mijn leven, vooral de bomen die over de A2 bij Maarssen waren gewaaid staan mij nog bij. En dat gierende geluid van de wind door de hoogspanningsleidingen.
Mijn vader heeft een kas, de ramen waren net de week daarvoor nagekeken, en daar waar nodig vervangen, dit heeft enorm veel schade voorkomen.
Die glaszetter klaagde nog over de slappe markt, hij wilde wel weer eens een dikke storm hebben om wat om handen te hebben
!
Ik weet het ook nog heel goed.
Ik was een jaar of 9 en wij stonden met onze jassen half open (onderste deel dicht) te springen en ons mee laten nemen door de wind..
Tot m'n moeder opeens half in paniek ons van de straat kwam plukken.. Die was niet echt amused.
Mensen die zich stonden vast te klampen aan een lantaarnpaal en die door zijwind van hun fiets gelanceerd werden.. Ik heb weinig herinneringen van toen, maar dat staat mij echt nog goed bij.
-
pi_54783475
Goeie ouwe tijd, lekker tegen de wind in 'hangen' kan ik me nog herinneren van de storm van 1990

Paulusma's voorspelling voor dit weekeind is nu:
quote:
Het weekend verloopt onstuimig met buiig weer en temperaturen rond 8 graden. Zaterdag neemt de zuidwest- tot westelijke wind toe naar hard of stormachtig aan zee. Zondag waait het vrij krachtig tot stormachtig uit het noorden tot noordwesten. Maandag zijn er enkele winterse buien mogelijk.
Aan het begin van deze week had ie het nog over kracht 3, nu over kracht 8 op zondag. Zou Corbyn toch gelijk krijgen?
pi_54783535
Ik weet niet waar jij leest dat hij windkracht 8 voorspelt maar KNMI en wetteronline.de geven iig beide nog windkracht 5-6 aan
pi_54783782
Als je de animatie hier bekijkt zie je dat er wel wat wind over noordzee komt, komend weekend.
http://www.windfinder.com(...)_isles_animation.htm

Maar een superstorm in Nederland lijkt het (vooralsnog?) niet echt te worden.
  donderdag 22 november 2007 @ 17:10:39 #183
145755 kahaarin
pi_54784656
quote:
Op donderdag 22 november 2007 15:13 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

!
Ik weet het ook nog heel goed.
Ik was een jaar of 9 en wij stonden met onze jassen half open (onderste deel dicht) te springen en ons mee laten nemen door de wind..
Tot m'n moeder opeens half in paniek ons van de straat kwam plukken.. Die was niet echt amused.
Mensen die zich stonden vast te klampen aan een lantaarnpaal en die door zijwind van hun fiets gelanceerd werden.. Ik heb weinig herinneringen van toen, maar dat staat mij echt nog goed bij.
Ik moest 11 kilometer fietsen van school naar huis, een lift gehad van een leraar die me op het station heeft afgezet, toen met de bus verder, eenmaal thuis was er op de radio dat de bussen niet meer reden omdat het te gevaarlijk werd, mazzel gehad dus.
be nice or go away
  donderdag 22 november 2007 @ 20:44:37 #184
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54788779
quote:
Op donderdag 22 november 2007 15:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik weet niet waar jij leest dat hij windkracht 8 voorspelt maar KNMI en wetteronline.de geven iig beide nog windkracht 5-6 aan
Ze willen gewoon hun ongelijk niet toegeven. Maar 27 november duurt nog 5 dagen dus alles is nog mogelijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54791760
quote:
STORM WARNING!

23th to 28th November. Storm/hurricane gusts of 145 to 210 kmh. Likely track (80% confident) of damage eastwards from the British Isles: Netherlands, Denmark, North Germany, South Sweden and parts of the Baltic countries and Finland. This storm unfolds on the 304th anniversary of the devastating tempest of 26th/27th November 1703 and has potential similarities to it, but is likely to be less extreme. Still, it is likely to cause breaches of sea defences in West & South British Isles and the Dutch, German and Danish coasts. We estimate the max gusts in some places in the Netherlands as follows: 85% risk for over 120 km/h; 33% risk for over 160 km/h; 15% risk for over 210 km/h.

STORM TERMINILOGY CLASH?.
In English, a hurricane is an Atlantic tropical cyclone with defined properties. For lack of a generally accepted term, we have used the word "Superstorm" in our forecast to describe the extraordinary double storm event we forecast for 23rd- 28th November. We now have learned that in Holland "superstorm" is understood as an apocalyptic event that inundates the whole country, and that you would call what we forecast a hurricane. We are sorry about any exaggerated fear our use of a word may have caused. Still, this does not change our forecast for a very serious storm bringing a high risk of sea surge.

STORM WARNING UPDATE 21st November
See details for the Netherlands and Belgium below

The first storm wave is now showing on forecast maps for Friday 23rd/Sat 24th Nov. AS PREDICTED. See weather map:
http://www.westwind.ch/?link=ukmb,http://www.wetterzentrale.de/pics/,.gif,bracka,brack0,brack0a,brack1,brack1a,brack2,brack2a,brack3,brack3a,brack4,brac
The situation is also open for the second storm wave to follow.
We repeat our warnings
1. Standard meteorology will underestimate winds and rain even from 24hours ahead particularly for forecasts of weather in period 24th to 28th Nov.
Our estimation of top gusts over 90mph very likely in the region of the storm track remains, with 100mph likely to be topped in exposed North sea/Island/and perhaps some headland parts.

2. FORECAST USERS should note our projected storm tracks and short range information for estimating top gusts in their area. From 24 hours ahead standard meteorology will probably be reasonable about storm tracks but underestimate wind strength and rain.

The core regions under threat in our long range forecast map for Storm wave 1 remain Scotland, parts of NE England and Central/South Norway and - to a lesser extent - North Denmark.

Forecast Users in Holland and Belgium please note that they were never forecasted to be in the core storm track for storm wave 1 and will not be in it. (Wave 2 is likely to be more important in wind terms for Holland and Belgium). The main threat to Holland and the East/SouthEast coast of England from storm wave 1 (and probably also storm wave 2) will be the North Sea storm surge which will coincide with a series of exceptionally high tides - close to highest possible tides on and after 24th November. The Full Moon on 24th is also a lunar perigee full moon (i.e. closest to Earth) which makes the Moon look a little bigger and make it most effective at tide raising. We cannot say at this stage if the high tide and the timing of the peak of the storm surge will combine for maximum possible effect but there is a high risk of dangerous overlap. Such detaled timing should come from short range forecasts and sea defence warning systems.
volgens mij is het cursieve een update.
beetje stormachtig bij Schotland wordt het wel.
maar dat is daar altijd wel een keer zo over een periode van een paar dagen.
pi_54791799
  donderdag 22 november 2007 @ 23:39:39 #187
6941 APK
Factual, I think.
pi_54792057
http://www.westwind.ch/?link=ukmb,http://www.wetterzentrale.de/pics/,.gif,bracka,brack0
,brack0a,brack1,brack1a,brack2,brack2a,brack3,brack3a,brack4,brac

Zijn link is een beetje brack.
pi_54792222
quote:
1. Standard meteorology will underestimate winds and rain even from 24hours ahead particularly for forecasts of weather in period 24th to 28th Nov.
Ben benieuwd of ie gelijk krijgt Zo nee dan gelooft voortaan geen hond hem meer, zo ja dan is die volgens mij instant famous
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:00:04 #189
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54792465
ik blijf erbij, als hij zo goed kan voorspellen, waarom horen dan nu opeens van hem? Had hij de storm in januari niet kunnen voorspellen? De grote hoeveelheid sneeuw in maart (wat ook uitzonderlijk is) niet? Die polar low van vorig jaar?
pi_54792681
quote:
voorspellen op meta-niveau: "Ik kan zelfs voorspellen wat de anderen zullen voorspellen."

Nou ja, op zich zit 'ie best aardig; de anderen voorspellen wel wind, maar niet veel:

vrijdag 23 november 2007 @ 00:18:58 #191
pi_54792772
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:00 schreef kepler het volgende:
ik blijf erbij, als hij zo goed kan voorspellen, waarom horen dan nu opeens van hem? Had hij de storm in januari niet kunnen voorspellen? De grote hoeveelheid sneeuw in maart (wat ook uitzonderlijk is) niet? Die polar low van vorig jaar?
Omdat de wetenschap conservatief is. Einstein had dan wel heel revolutionair de speciale relativiteits theorie uitgevonden (waar veel mensen eerst tegen waren, dat duurde een tijdje) maar op zijn beurt had ie niks met kwantummechanica.

Daarnaast roep deze persoon dat de klimaatsverandering vanwege menselijke CO2 uitstoot een hoax is, daar word je niet populair van.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:33:28 #192
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54793044
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat de wetenschap conservatief is. Einstein had dan wel heel revolutionair de speciale relativiteits theorie uitgevonden (waar veel mensen eerst tegen waren, dat duurde een tijdje) maar op zijn beurt had ie niks met kwantummechanica.

Daarnaast roep deze persoon dat de klimaatsverandering vanwege menselijke CO2 uitstoot een hoax is, daar word je niet populair van.
wat maakt het nu uit of de wetenschap conservatief is als hij met grote regelmaat alle grote stormen/sneeuwdagen/koude winters etc. kan voorspellen? Dus ver boven de statistische kans dat je zulke dingen goed kan gokken
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:34:17 #193
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54793061
ow en hij wil zijn theorieen niet openbaar maken, en wil er vooral heel veel geld mee verdienen. (want zijn voorspellingen kosten geld).
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:37:56 #194
pi_54793119
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:33 schreef kepler het volgende:

[..]

wat maakt het nu uit of de wetenschap conservatief is als hij met grote regelmaat alle grote stormen/sneeuwdagen/koude winters etc. kan voorspellen? Dus ver boven de statistische kans dat je zulke dingen goed kan gokken
Als ie iedere keer gelijk heeft bewijst ie zich vanzelf, maar tot nu toe zegt het KNMI dat het niet kan.
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:40:24 #195
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54793167
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als ie iedere keer gelijk heeft bewijst ie zich vanzelf, maar tot nu toe zegt het KNMI dat het niet kan.
dat bedoel ik dus te zeggen Hij doet al een paar jaar voorspellingen, maar blijkbaar doet hij het niet goed genoeg om serieus genomen te worden
pi_54793240
kepler, het gaat er niet zo zeer om dat hij alles goed voorspelt. Hij gebruikt een methode die volgens wetenschappers net zo betrouwbaar is als een scheet laten en ruiken welke kant de stank op drijft. Als je met die methode vrijwel hetzelfde succespercentage als reguliere meteorologen hebt, maar veel langer vantevoren, is er iets opmerkelijks aan de hand:
- of al het geld wat we in reguliere meteorologie pompen is weggegooid geld, want ze doen het niet beter dan Corbyn's methode
- of hij heeft echt wonderbaarlijk nieuwe kennis

en het helpt natuurlijk ook dat hij nu een catastrofe voorspelt, dat doet het altijd goed in de media...
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:54:13 #197
pi_54793376
Als de meteorologie de invloed van Corbyn's zonneactiviteit onderschat....

Maar als hij zijn methodes niet vrijgeeft kunnen andere mensen het ook niet controleren.
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:55:38 #198
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54793398
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:44 schreef Ared het volgende:
kepler, het gaat er niet zo zeer om dat hij alles goed voorspelt. Hij gebruikt een methode die volgens wetenschappers net zo betrouwbaar is als een scheet laten en ruiken welke kant de stank op drijft. Als je met die methode vrijwel hetzelfde succespercentage als reguliere meteorologen hebt, maar veel langer vantevoren, is er iets opmerkelijks aan de hand:
- of al het geld wat we in reguliere meteorologie pompen is weggegooid geld, want ze doen het niet beter dan Corbyn's methode
- of hij heeft echt wonderbaarlijk nieuwe kennis

en het helpt natuurlijk ook dat hij nu een catastrofe voorspelt, dat doet het altijd goed in de media...
dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als hij hetzelfde succespercentage heeft als de rest van de meteorologen, dan is er niks aan de hand. Hij bereikt dan hetzelfde, maar op een andere manier. Van wat ik heb gelezen is dat hij af en toe dingen goed voorspeld, en verder alleen maar algemene voorspellingen doet (in december zou het weleens koud kunnen worden, in de herfst grote kans op veel wind).

De huidige meteorologie kan meer dan prima het weer voorspellen op korte termijn, tegenwoordig redelijk tot 10 dagen vooruit. Dus weggegooid geld is het zeker niet, omdat dit om de lange termijn gaat.

Als hij echt wonderbaarlijk nieuwe kennis heeft dan zou hij dus veel beter moeten voorspellen dan af en toe een storm en hier en daar wat regen.
pi_54793681
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:55 schreef kepler het volgende:
dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als hij hetzelfde succespercentage heeft als de rest van de meteorologen, dan is er niks aan de hand. Hij bereikt dan hetzelfde, maar op een andere manier. Van wat ik heb gelezen is dat hij af en toe dingen goed voorspeld, en verder alleen maar algemene voorspellingen doet (in december zou het weleens koud kunnen worden, in de herfst grote kans op veel wind).

De huidige meteorologie kan meer dan prima het weer voorspellen op korte termijn, tegenwoordig redelijk tot 10 dagen vooruit. Dus weggegooid geld is het zeker niet, omdat dit om de lange termijn gaat.

Als hij echt wonderbaarlijk nieuwe kennis heeft dan zou hij dus veel beter moeten voorspellen dan af en toe een storm en hier en daar wat regen.
volgens onderzoek (waar ik absoluut niet voor de betrouwbaarheid in kan staan) voorspelt hij marginaal, maar significant beter dan op basis van kans verwacht zou mogen worden. Op zich is dat bijzonder, gezien het feit dat "de wetenschap" bij hoog en laag volhoudt dat het onmogelijk is om op die termijn beter dan kans te voorspellen. En in dat licht gezien is het heel dapper (en/of dom) om zo nauwkeurig zo'n abnormale storm te voorspellen. Juist als hij had voorspeld dat november erg winderig zou worden, met meerdere stormachtige depressies, zou iedereen denken "zo kan ik het ook." Nu kun je nog denken "swa, hij heeft de kracht fout voorspeld, maar qua timing was november spot-on."
  vrijdag 23 november 2007 @ 02:21:54 #200
6941 APK
Factual, I think.
pi_54794112
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 01:22 schreef Ared het volgende:

volgens onderzoek (waar ik absoluut niet voor de betrouwbaarheid in kan staan) voorspelt hij marginaal, maar significant beter dan op basis van kans verwacht zou mogen worden. Op zich is dat bijzonder, gezien het feit dat "de wetenschap" bij hoog en laag volhoudt dat het onmogelijk is om op die termijn beter dan kans te voorspellen. En in dat licht gezien is het heel dapper (en/of dom) om zo nauwkeurig zo'n abnormale storm te voorspellen.
Heb je daar een link voor?
Ik zag alleen op zijn site staan dat hij niet meer bij William Hill mag wedden omdat hij 55.000 pond oid winst gemaakt zou hebben.
pi_54794800
door de overweldigende belangstelling is het helaas genoodzaakt gebleken de superstorm voor onbepaalde tijd uit te stellen.

de stormpiet houdt ondertussen deze kaart in de gaten want rond die tijd willen ze terugvaren.
pi_54795364
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 02:21 schreef APK het volgende:
Heb je daar een link voor?
Ik zag alleen op zijn site staan dat hij niet meer bij William Hill mag wedden omdat hij 55.000 pond oid winst gemaakt zou hebben.
Wikipedia:
The Journal study, the single academic work conducted involving Corbyn's work, was done by Dr. Dennis Wheeler of the University of Sunderland and took Weather Action predictions for the island of Britain for October 1995 to September 1997. Only predictions of gale force winds were analyzed. It uses a variety of statistical techniques to come up with success rates varying from 37% to 73% depending on the technique. 23 gales were successfully predicted, 21 gales were falsely predicted, and 18 gales occurred that were not predicted. Dr. Wheeler concluded, "that forecasts prepared by Weather Action would repay further attention. The results provide little evidence to dismiss the observed success rates as being attributable to mere chance or good fortune. Indeed the balance of evidence indicates that the system performs better than chance although it is recognized that the margin of success differs greatly between the seasons and is lowest in winter when gales are most frequent.”

de links naar het blad zelf doen het helaas niet meer, maar er staat quotes van op de site van Weather Action zelf. Die uit hun verband geknipte zinnen zijn trouwens opvallend positiever dan de gematigde conclusie op Wikipedia.
pi_54795367
-dubbel-
pi_54796009
Interessant. De reden dat Corbyn de boel nog niet wil prijsgeven is denk ik dat hij eerst zijn methoden zelf wil verfijnen/verbeteren. Daarbij moet hij aan de gevestigde meteorologie zich zien te bewijzen. Ik denk dat hij daarom ook nu pas in de picture is gekomen, door het voorspellen van deze 'superstorm'. Mijns inziens kan deze voorspelling zijn carriere maken of kraken. Als hij gelijk krijgt zullen de gevestigde meteorologen (net als destijds met Piet Paulusma) hem niet meer belachelijk maken en toch serieus nemen. Het zou me dan ook niet verbazen dat Corbyn uiteindelijk gaat samenwerken met een groot meteorologisch instituut, om hun kennis te bundelen. Het zou toch wel heel wat zijn, als deze gast echt een betrouwbare lange termijn voorspelling kan maken.
pi_54796070
Paulusma vandaag:
quote:
vrijdag, 23 november 2007

Zondag lijkt een stormdag te worden. In de kustgebieden stormkracht 9 uit noordwest tot noord en uitschieters tijdens buien in kracht 10! Landinwaarts staat een krachtige wind, maar ook daar kans op stormbuien. Tijdens buien niet alleen kans op zware windstoten, maar ook op hagel en onweer. Het ruige weer begint in de avond en nacht van zaterdag op zondag. Zaterdagavond en nacht eerst een harde tot stormachtige zuidwestenwind en regenachtig.
  vrijdag 23 november 2007 @ 10:56:17 #206
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54797533
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 09:38 schreef DirtyHarry het volgende:
Paulusma vandaag:
[..]
dat zou dan net een storm zijn, en geen superstorm zoals hij voorspelde. Voorlopig staat er geen storm op de kaarten, maar een depressie met veel wind (maar niet meer dan normaal in de herfst). Lijkt me erg vreemd als er opeens een storm ontstaat met orkaankracht Maar we zullen zien, alles kan nog natuurlijk
pi_54798695
Blijf het toch nog even volgen...
pi_54799164
ik denk dat Corbyn zich een betere dienst had bewezen door het woordje super achterwege te laten. En iets minder specifiek over het gebied.
pi_54799363
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:18 schreef kawotski het volgende:
ik denk dat Corbyn zich een betere dienst had bewezen door het woordje super achterwege te laten. En iets minder specifiek over het gebied.
Precies wat ik dacht
Love is a difficult thing, but you can not without it!
pi_54799531
Dat was inderdaad niet slim van hem. Hij heeft het 'superstorm' genoemd omdat het een samenkomst van twee stormfronten is wat schijnbaar vrij uniek is. De term superstorm bedoelde hij geen orkaan mee, dan had hij de term hurricane wel laten vallen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 12:43:11 #211
145755 kahaarin
pi_54799699
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:27 schreef Robin2130 het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht
Tja, een storm in centraal Europa voorspellen in November is niet echt spectaculair, in de herfst waait het altijd wel ergens in Europa hard, jaargetijde en zo.
be nice or go away
pi_54799778
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:43 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Tja, een storm in centraal Europa voorspellen in November is niet echt spectaculair, in de herfst waait het altijd wel ergens in Europa hard, jaargetijde en zo.
Dan nog is het knap dat ie ongeveer het weekend weet te prikken.
-
pi_54800125
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:43 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld, en dat deze voorspelling (waarschijnlijk, nog even afwachten voordat er echte conclusies worden getrokken) ook een heel eind in de goede richting zit. Een paar dagen geleden stond er bij weeronline nog windkracht 2 voor zaterdag en zondag. Niemand die een storm zag aankomen.
pi_54800162
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 09:38 schreef DirtyHarry het volgende:
Paulusma vandaag:
[..]
Paulusma denkt: "hm, d'r komt toch wel wat wind op de Noordzee af... laat ik een beetje tussen Corbyn en het KNMI in gaan zitten, zat ik er toch in de buurt als Corbyn gelijk heeft, ga ik niet af als hij ongelijk heeft."
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:06:52 #215
145755 kahaarin
pi_54800177
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Als je zijn foutmarge bekijkt dan is dat onder gelukje te scharen, van een storm rond de elfde en een superstorm dit weekeinde blijft niet zoveel over, maar we wachten af, de wind lijkt wat aan te trekken.
Waar je imho wel voor moet uitkijken is dat men niet gaat denken van: "hey, een harde wind, had Corbijn toch gelijk."
Hij heeft met cijfers gestrooid en voorspellingen gedaan die heel precies zijn, komt het niet uit dan heeft hij naar mijn mening ongelijk, punt.
*Niets persoonlijks hoor*
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:08:47 #216
6941 APK
Factual, I think.
pi_54800221
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:04 schreef DirtyHarry het volgende:

Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld
En de storm daarvoor niet.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:09:36 #217
145755 kahaarin
pi_54800240
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:04 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld, en dat deze voorspelling (waarschijnlijk, nog even afwachten voordat er echte conclusies worden getrokken) ook een heel eind in de goede richting zit. Een paar dagen geleden stond er bij weeronline nog windkracht 2 voor zaterdag en zondag. Niemand die een storm zag aankomen.
Vorige storm?
Je bedoelt dat hoog water met een beetje wind?
Springtij is altijd ietwat link, als er dan een storm waait op de noordzee uit de goede hoek, hij had storm aan land voorspeld, dat viel imho wel mee, het is net als bij Nostradamus, achteraf is het altijd in een bepaald licht te plaatsen als je maar lang genoeg doorredeneert.
be nice or go away
pi_54800379
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:06 schreef Ared het volgende:

[..]

Paulusma denkt: "hm, d'r komt toch wel wat wind op de Noordzee af... laat ik een beetje tussen Corbyn en het KNMI in gaan zitten, zat ik er toch in de buurt als Corbyn gelijk heeft, ga ik niet af als hij ongelijk heeft."
Whehe dat zou kunnen ja Overigens spreekt hij nu van uitschieters tot windkracht 10 of 11.

En ik zeg ook niet dat hij gelijk heeft of altijd goed voorspelt. Maar ik vind het wel opvallend dat hij 2 stormen goed voorspelt (okee die van dit weekeind moet nog blijken, maar ziet er naar uit dat het wel die kant op gaat) kwa timing. Vergeet niet dat deze voorspelling al een maand geleden is gemaakt. Toch wel interessant hoe hij dat dan doet, dan heeft hij misschien wel een hele mooie techniek gevonden die weer op lange termijn kan voorspellen. In ieder geval interessant om eens wat onderzoek te laten doen naar zijn voorspellingen, kijken hoe het statistisch uitpakt.
pi_54800420
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:09 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Vorige storm?
Je bedoelt dat hoog water met een beetje wind?
Springtij is altijd ietwat link, als er dan een storm waait op de noordzee uit de goede hoek, hij had storm aan land voorspeld, dat viel imho wel mee, het is net als bij Nostradamus, achteraf is het altijd in een bepaald licht te plaatsen als je maar lang genoeg doorredeneert.
Ben je vergeten dat de stormvloedkering en Maeslantkering voor het eerst sinds jaren gesloten werden? En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet? Was echt geen kattepis aan de kust. Over land viel de wind inderdaad wel mee, maar de timing van zijn voorspelling was perfect.
pi_54800441
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nou, en dat-ie impopulair is! Nooit in het nieuws! Geen artikel over hem! ! Maar goed, dat hij zegt dat de wetenschappelijke wereld ongelijk heeft en dat zijn eigen kleine theorie wel klopt, dat is zeker waar, en dat is nu juist de reden dat hij zoveel aandacht krijgt.
pi_54800550
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:19 schreef DirtyHarry het volgende:
En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet?
En dat terwijl er een half jaar geleden nogal wat commotie was over de slechte staat van de dijken in Nederland. Oftewel, bij zulke zaken is het heel wel mogelijk dat er meer speelt.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:41:27 #222
145755 kahaarin
pi_54800790
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:19 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Ben je vergeten dat de stormvloedkering en Maeslantkering voor het eerst sinds jaren gesloten werden? En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet? Was echt geen kattepis aan de kust. Over land viel de wind inderdaad wel mee, maar de timing van zijn voorspelling was perfect.
Precies wat ik zeg, springtij, kans op stroming uit de goede hoek dit jaargetijde, laat ik maar eens een rampje voorspellen, zijn foutmarge is imho te groot, hij kan misschien goed beredeneren wat er wellicht gaat gebeuren dmv oude weerrapporten naast het huidige weerbeeld t leggen oid maar dat heeft imho niets met voorspellen te maken maar met statistiek, ik geloof niet datiemand zo ver vantevoren kan voorspellen wat voor weer het wordt.
Hij heeft ongetwijfeld een systeem waarmee hij dingen kan analyseren en vergelijken maar dat maakt hem een goede analist. Niet meer en niet minder.
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:42:17 #223
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54800803
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, vanwege springtij. Kleine stormen net na nieuwe maan, en grote stormen net na volle maan. Leuk zo'n educated guess, maar veel verder dan een horoscoop komt het niet.
Géén kloon van tvlxd!
pi_54800960
Om House te quoten van vorige aflevering 'Oh come on! Close doesn't count!'
pi_54801142
Laten we wel wezen, Piers Corbyn heeft een aantal voorspellingen gedaan deafgelopen tijd, en ze kloppen niet, ze zijn niet uitgekomen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:59:25 #226
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54801156
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:16 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Whehe dat zou kunnen ja Overigens spreekt hij nu van uitschieters tot windkracht 10 of 11.

En ik zeg ook niet dat hij gelijk heeft of altijd goed voorspelt. Maar ik vind het wel opvallend dat hij 2 stormen goed voorspelt (okee die van dit weekeind moet nog blijken, maar ziet er naar uit dat het wel die kant op gaat) kwa timing. Vergeet niet dat deze voorspelling al een maand geleden is gemaakt. Toch wel interessant hoe hij dat dan doet, dan heeft hij misschien wel een hele mooie techniek gevonden die weer op lange termijn kan voorspellen. In ieder geval interessant om eens wat onderzoek te laten doen naar zijn voorspellingen, kijken hoe het statistisch uitpakt.
de vorige 'storm' was in Nederland officieel niet eens een storm, alleen de combinatie hoog tij en veel wind uit de goede hoek zorgde voor het hoge water. Volgens mij had Corbyn toen alleen een flinke storm voorspeld, en geen extreem hoog water? (dat voorspelde hij namelijk voor dit weekend)
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:36:14 #227
145755 kahaarin
pi_54801885
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:59 schreef kepler het volgende:

[..]

de vorige 'storm' was in Nederland officieel niet eens een storm, alleen de combinatie hoog tij en veel wind uit de goede hoek zorgde voor het hoge water. Volgens mij had Corbyn toen alleen een flinke storm voorspeld, en geen extreem hoog water? (dat voorspelde hij namelijk voor dit weekend)
Dankje, we wachten af, misschien moeten we allemaal onze woorden gaan inslikken, ik verwacht van niet maar we zullen zien.
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:38:46 #228
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54801953
Die man gaf steeds wel aan super storm maar voor de britse eilanden .. maar niet met volle 100% zekerheid voor NL.
Althans dat heb ik hem op filmpjes horen zeggen etc. dat we wel een grote kans erop zouden hebben.
En ik vind het nog steeds knap die voorspelling en begrijp al die ophef erover nietzo.
Liever gewaarschuwd en het blijkt later mee te vallen, dan niet gewaarschuwd en er gebeurt wel flink wat.
Krijg sowieso de indruk dat het die man helemaal niet is te doen om persè gelijk te krijgen of iets.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_54801973
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef MissHobje het volgende:
Krijg sowieso de indruk dat het die man helemaal niet is te doen om persè gelijk te krijgen of iets.
Neuh, kom zeg.
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:44:14 #230
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54802088
quote:
Die man gaf steeds wel aan super storm maar voor de britse eilanden .. maar niet met volle 100% zekerheid voor NL.
Althans dat heb ik hem op filmpjes horen zeggen etc. dat we wel een grote kans erop zouden hebben.
En ik vind het nog steeds knap die voorspelling en begrijp al die ophef erover nietzo.
Liever gewaarschuwd en het blijkt later mee te vallen, dan niet gewaarschuwd en er gebeurt wel flink wat.
ook hier ben ik het niet mee eens. De manier waarop hij het bracht deed vermoeden dat dit weekend heel Nederland zou onderlopen Volgens mij gaf hij zelfs een bijna exacte tijd waarop de dijken zouden breken? Het is een beetje hetzelfde als met het weeralarm, hier moet het KNMI heel voorzichtig mee zijn omdat mensen het niet meer geloven als je het een keer mis hebt. Begin dit jaar was er een weeralarm afgegeven voor veel sneeuw, maar uiteindelijk was er niks aan de hand en werd het KNMI hierop aangevallen.

Hij doet het niet om gelijk te krijgen, maar wel om lekker te cashen (zijn voorspellingen kosten immers geld)

Ik moet wel zeggen dat media misschien zijn woorden verdraaid kan hebben, maar ik krijg het idee dat hij de laatste dagen zijn voorspelling steeds aanpast... Zo kan ik ook op lange termijn voorspellen
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:53:25 #231
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54802314
quote:

Nou, dan voorspel ik elke dag een superstorm. En tropische hitte in juli 2008 van wel boven de 50 graden. En gemuteerde cyborglammetjes in de lente.

Zul je zien dat het warm wordt in juli 2008, en dat er lammetjes worden geboren in de lente, sommigen met een afwijking. Zal het toch knap zijn dat ik het al heb voorspeld. Aanbid mij.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:55:32 #232
145755 kahaarin
pi_54802355
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Nou, dan voorspel ik elke dag een superstorm. En tropische hitte in juli 2008 van wel boven de 50 graden. En gemuteerde cyborglammetjes in de lente.

Zul je zien dat het warm wordt in juli 2008, en dat er lammetjes worden geboren in de lente, sommigen met een afwijking. Zal het toch knap zijn dat ik het al heb voorspeld. Aanbid mij.
Beetje te makkelijk Montov, zet het eerst eens in kwatrijnen, dan zullen we wel zien.
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:57:52 #233
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54802413
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:44 schreef kepler het volgende:

[..]

ook hier ben ik het niet mee eens. De manier waarop hij het bracht deed vermoeden dat dit weekend heel Nederland zou onderlopen Volgens mij gaf hij zelfs een bijna exacte tijd waarop de dijken zouden breken? Het is een beetje hetzelfde als met het weeralarm, hier moet het KNMI heel voorzichtig mee zijn omdat mensen het niet meer geloven als je het een keer mis hebt. Begin dit jaar was er een weeralarm afgegeven voor veel sneeuw, maar uiteindelijk was er niks aan de hand en werd het KNMI hierop aangevallen.

Hij doet het niet om gelijk te krijgen, maar wel om lekker te cashen (zijn voorspellingen kosten immers geld)

Ik moet wel zeggen dat media misschien zijn woorden verdraaid kan hebben, maar ik krijg het idee dat hij de laatste dagen zijn voorspelling steeds aanpast... Zo kan ik ook op lange termijn voorspellen
Als je dat filmpje met zijn interview bedoeld, daar gaf hij duidelijk aan voor engeland dijk doorbraak etc..
En dat het voor NL eventueel hetzelfde zou kunnen gebeuren.. met uiteraard de verwachte tijdslijn erbij.
Hij gaf dat aan als : "it might be possible for the Netherlands" ( geeft voor mij aan dat het voor NL dan iets minder zeker was, maargoed wie ben ik) en vanaf daar is alles opgeblazen in de media etc.
En ach, ik geef hem wel na dat het allemaal behoorlijk gedurfd is om te voorspellen.. stel dat zijn theorie wel werkt.. ( hij heeft het vaal zat ook goed gehad) dan is het toch belangrijk dat er wat meer studie naar gedaan wordt.. kunnen er in de toekomst misschien wel meer natuurrampen vooraf te voorspellen zijn, zou toch prettig zijn.
En over het Knmi.. die vind ik ook niet al te betrouwbaar.. laten het te vaak van het laatste moment afhangen..tja en dan is het vaak al te laat
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_54802498
quote:
Als dat waar is, ben ik toch een klein beetje onder de indruk. Het is bij lange na geen "superstorm", maar noord-west Schotland krijgt vanavond en vannacht echt flink wat wind voor de kiezen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:09:30 #235
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54802663
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:57 schreef MissHobje het volgende:

(hij heeft het vaal zat ook goed gehad)
Volgens zijn eigen website. Oh ja, en Elsevier weet te melden dat hij de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld, ook weer naar eigen zeggen. Leuk dat jij daar genoegen mee neemt, maar van een serieuze voorspelling verwacht ik toch wat meer.
quote:
En over het Knmi.. die vind ik ook niet al te betrouwbaar.. laten het te vaak van het laatste moment afhangen..tja en dan is het vaak al te laat
KNMI niet betrouwbaar, terwijl een verwachte windkracht 9 voldoende is om de superstorm van 200km/h en dijkdoorbraken serieus te nemen. Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut. Volgens mij lees jij graag horoscopen, en ga je altijd proberen te zoeken naar situaties waar de horoscoop gelijk zou kunnen hebben of wellicht gaat krijgen. Dit is hetzelfde principe.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:14:41 #236
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54802736
De enige reden dat Corbyn in het nieuws is gekomen is vanwege die superstorm. Als iemand zou zeggen dat Nederland of Groot-Brittannie te maken gaat krijgen met storm in november dan zou ieder normaal denkend mens zijn schouders ophalen over deze open deur. Ik kan er echt niet bij dat dergelijke normale stormen nu als rechtvaardiging wordt gezien van superstormen door sommigen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_54803032
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:09 schreef Montov het volgende:
Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut.
Kijk je wel even naar de termijn waarop voorspelling gedaan worden? Ik vind een maand vantevoren 70% nauwkeurig voorspellen een stuk knapper dan vijf dagen van te voren 80%. Dat dan als puntje bij paaltje komt de details niet helemaal kloppen, soit. Voor de details heb je de korte-termijn voorspellingen van "normale" weerkundigen.

Overigens heb ik geen flauw idee wat Corbyn's succespercentage de afgelopen jaren is geweest hoor, bovenstaande is puur ter voorbeeld.
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:30:08 #238
145755 kahaarin
pi_54803043
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:14 schreef Montov het volgende:
De enige reden dat Corbyn in het nieuws is gekomen is vanwege die superstorm. Als iemand zou zeggen dat Nederland of Groot-Brittannie te maken gaat krijgen met storm in november dan zou ieder normaal denkend mens zijn schouders ophalen over deze open deur. Ik kan er echt niet bij dat dergelijke normale stormen nu als rechtvaardiging wordt gezien van superstormen door sommigen.
Hij krijgt zo wel genoeg publiciteit voor zijn (betaal!) site, en blijkbaar lukt het hem ook nog om mensen in elk geval nieuwgierig te krijgen.
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:32:44 #239
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54803100
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:09 schreef Montov het volgende:

[..]

Volgens zijn eigen website. Oh ja, en Elsevier weet te melden dat hij de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld, ook weer naar eigen zeggen. Leuk dat jij daar genoegen mee neemt, maar van een serieuze voorspelling verwacht ik toch wat meer.
[..]

KNMI niet betrouwbaar, terwijl een verwachte windkracht 9 voldoende is om de superstorm van 200km/h en dijkdoorbraken serieus te nemen. Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut. Volgens mij lees jij graag horoscopen, en ga je altijd proberen te zoeken naar situaties waar de horoscoop gelijk zou kunnen hebben of wellicht gaat krijgen. Dit is hetzelfde principe.
Grappig dat jij elsevier erbij haalt want dat heb ik nog niet eens meegekregen..
Waar ik naar geluisterd heb is het interview van de beste manzelf.. dus geen andere bronnen of weet ik wat voor geneuzel er inmiddels is.

Tja en dat jij dan uitgaat van elsevier of weet ik het wat.. dat moet jezelf weten natuurlijk.
Ik houd het even bij die man zelf.. anders krijg je al gauw het gevaar dat inmiddels zijn woorden compleet verdraaid zijn.. en nogmaals als hij het mis zou hebben, dan is dat jammer maar vergaat de wereld ofzo ? Nee nog steeds niet, het is alleen wel erg interessant en hoogst opmerkelijk hoe hij die voorspellingen maakt en dat vind ik nou ontzettend interessant om daar meer te leren.

Ik krijg dus nu sterk de indruk dat jij afgaat op wat elsevier aangeeft en andere bronnen die zijn woorden al flink verdraaien ( en dus al niet meer juist weergeven van wat die man gezegd heeft)

En wat horoscopen betreft ...iedereen weet toch dat dat onzin is
Leuk dat jij je daarvoor interesseert natuulijk maar ik heb er niets mee
Maargoed ieder zijn ding natuurlijk.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:40:46 #240
6941 APK
Factual, I think.
pi_54803278
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:32 schreef MissHobje het volgende:

Grappig dat jij elsevier erbij haalt want dat heb ik nog niet eens meegekregen..
Waar ik naar geluisterd heb is het interview van de beste manzelf.. dus geen andere bronnen of weet ik wat voor geneuzel er inmiddels is.
Het 'geneuzel' komt voor het grootste deel van de site van de beste man zelf.
pi_54803342
quote:
het is alleen wel erg interessant en hoogst opmerkelijk hoe hij die voorspellingen maakt en dat vind ik nou ontzettend interessant om daar meer te leren.
hamer op z'n kop

De manier die het KNMI gebruikt is nu op een termijn van 5 dagen redelijk betrouwbaar. Tussen 5 en 10 dagen wordt het heel snel minder, en na 10 dagen is het onmogelijk om nog wat zinnigs te zeggen. Met heel heel geld, tijd en moeite zou je de redelijke termijn nog een dag of wat kunnen oprekken en wat educated guesses kunnen maken over de 11e en 12e dag, maar verder gaat het gewoon niet. Het KNMI zal dat onmiddellijk erkennen.

Als we langere termijn voorspellingen willen doen, zullen we ooit de alternatieven moeten bestuderen, en zo'n Corbyn lijkt het aan te durven om het risico te lopen dat hij zichzelf onstervelijk belachelijk maakt. Of natuurlijk later als briljant pionier van een nieuwe discipline wordt gezien. De tijd zal het leren.
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:51:00 #242
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54803484
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:29 schreef Ared het volgende:

[..]

Kijk je wel even naar de termijn waarop voorspelling gedaan worden? Ik vind een maand vantevoren 70% nauwkeurig voorspellen een stuk knapper dan vijf dagen van te voren 80%. Dat dan als puntje bij paaltje komt de details niet helemaal kloppen, soit. Voor de details heb je de korte-termijn voorspellingen van "normale" weerkundigen.

Overigens heb ik geen flauw idee wat Corbyn's succespercentage de afgelopen jaren is geweest hoor, bovenstaande is puur ter voorbeeld.
dat ligt er dus een beetje aan hoe hij die voorspellingen doet. Als hij veel voorspellingen doet dan zullen er vast een aantal 70% nauwkeurig zijn (zeker een voorspelling als harde wind in de herfst), en dan ben ik minder onder de indruk. Maar goed, voor die voorspellingen moet je betalen dus dat weten we niet...

Zie hier de voorspellingen:

Als ik het zo doorlees komt er af en toe in een jaar een voorspelling aardig goed uit, maar zeer waarschijnlijk was dat niet de enige voorspelling van dat jaar Negeren we dan maar de rest van de slechte voorspellingen? Sommige van die correcte voorspellingen zijn ook wel vaag trouwens:
quote:
The forecast also correctly warned that the period was likely to be more windy and snowy than Traditional (TV) forecasts would expect from just a few days ahead.

Weather Action's Autumn 2003 forecasts proved to be excellent with warm spells in September and the significant aspects of October and November being predicted.

Predicted the generally fine April 2002
Ik ben het er mee eens dat het als blijkt dat hij statistisch gezien beter kan voorspellen dan geluk, dan moet er goed gekeken worden naar zijn methode. Is het echt een nieuwe manier van voorspellen, of gewoon een goede analist? Als het echt een nieuwe wetenschappelijke manier zou zijn, dan moet hij het gewoon beter onderbouwen (tot in detail hoeft niet eens)
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:51:42 #243
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54803497
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:43 schreef Ared het volgende:

[..]

hamer op z'n kop

De manier die het KNMI gebruikt is nu op een termijn van 5 dagen redelijk betrouwbaar. Tussen 5 en 10 dagen wordt het heel snel minder, en na 10 dagen is het onmogelijk om nog wat zinnigs te zeggen. Met heel heel geld, tijd en moeite zou je de redelijke termijn nog een dag of wat kunnen oprekken en wat educated guesses kunnen maken over de 11e en 12e dag, maar verder gaat het gewoon niet. Het KNMI zal dat onmiddellijk erkennen.

Als we langere termijn voorspellingen willen doen, zullen we ooit de alternatieven moeten bestuderen, en zo'n Corbyn lijkt het aan te durven om het risico te lopen dat hij zichzelf onstervelijk belachelijk maakt. Of natuurlijk later als briljant pionier van een nieuwe discipline wordt gezien. De tijd zal het leren.
Precies en dat is het nou net wat er zo interessant aan is.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_54803536
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:30 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Hij krijgt zo wel genoeg publiciteit voor zijn (betaal!) site, en blijkbaar lukt het hem ook nog om mensen in elk geval nieuwgierig te krijgen.
Ja ach, als onafhankelijk weervoorspeller moet je toch ergens je boterham mee verdienen. En hij neemt natuurlijk wel een groot risico op deze manier. Als hij nu in de media komt als iemand die bogus voorspellingen doet verdient ie er nooit meer een rooie cent aan. Daarentegen als zijn voorspellingen grotendeels blijken te kloppen kan hij er wat aan verdienen.

Paulusma heeft zich ook eerst moeten bewijzen, en is daarna voorspellingen gaan doen bij verschillende (grote) zenders. Corbyn wacht misschien een soortgelijke toekomst mocht hij goede voorspellingen maken. We'll see
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:57:43 #245
145755 kahaarin
pi_54803646
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:53 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Ja ach, als onafhankelijk weervoorspeller moet je toch ergens je boterham mee verdienen. En hij neemt natuurlijk wel een groot risico op deze manier. Als hij nu in de media komt als iemand die bogus voorspellingen doet verdient ie er nooit meer een rooie cent aan. Daarentegen als zijn voorspellingen grotendeels blijken te kloppen kan hij er wat aan verdienen.

Paulusma heeft zich ook eerst moeten bewijzen, en is daarna voorspellingen gaan doen bij verschillende (grote) zenders. Corbyn wacht misschien een soortgelijke toekomst mocht hij goede voorspellingen maken. We'll see
En blijkbaar doet hij toch iets goed want men heeft het er over, we zullen zien idd of het toch enigzins hout snijd.
be nice or go away
  vrijdag 23 november 2007 @ 16:39:12 #246
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_54804599
quote:

Tja en dat jij dan uitgaat van elsevier of weet ik het wat.. dat moet jezelf weten natuurlijk.
Ik houd het even bij die man zelf.. anders krijg je al gauw het gevaar dat inmiddels zijn woorden compleet verdraaid zijn..
Het gevaar is meer dat hij van alles kan beweren zonder onafhankelijke controle. Elsevier heeft interviews en mailwisseling met Corbyn gehad en heeft dat deels openbaar gemaakt, en ook daarin wordt vermeldt dat hij naar eigen zeggen bijvoorbeeld de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld. De persberichten op zijn eigen site, en de onderbouwing van zijn methode hebben allemaal hetzelfde stramien: Corbyn zegt dat de voorspellingen van Corbyn goed zijn.
quote:
en nogmaals als hij het mis zou hebben, dan is dat jammer maar vergaat de wereld ofzo ?
Nee, dan is duidelijk dat Corbyn niet serieus te nemen is.
quote:
Ik krijg dus nu sterk de indruk dat jij afgaat op wat elsevier aangeeft en andere bronnen die zijn woorden al flink verdraaien ( en dus al niet meer juist weergeven van wat die man gezegd heeft)
Wees eens concreet, welke beweringen zijn onjuist of verdraait?
quote:
En wat horoscopen betreft ...iedereen weet toch dat dat onzin is
Sommige mensen geloven er heilig in, omdat ze op zoek gaan naar zaken die het bevestigen maar geen oog hebben voor fouten. Dezelfde goedgelovigheid zie ik bij jou terug, vreemd genoeg niet wanneer het om een onafhankelijk bewezen instituut gaat. Goed, ook voor de claim "over het Knmi.. die vind ik ook niet al te betrouwbaar.. laten het te vaak van het laatste moment afhangen..tja en dan is het vaak al te laat" ben je weinig concreet dus is het onduidelijk waar je nu precies op doelt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_54805097
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:57 schreef MissHobje het volgende:
stel dat zijn theorie wel werkt.. ( hij heeft het vaal zat ook goed gehad) dan is het toch belangrijk dat er wat meer studie naar gedaan wordt.. kunnen er in de toekomst misschien wel meer natuurrampen vooraf te voorspellen zijn, zou toch prettig zijn.

Klopt. Alleen kan er geen studie naar gedaan worden, want Corbyn weigert al jaren zijn methode te openbaren.
  vrijdag 23 november 2007 @ 17:27:16 #248
16305 Jappie
parttime reverend
pi_54805258
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 17:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Klopt. Alleen kan er geen studie naar gedaan worden, want Corbyn weigert al jaren zijn methode te openbaren.
Niet helemaal hoor..zelfs een gerenommeerd bedrijf als het KNMI heeft er studie naar gedaan en komt voor wat betreft de global warming met eenzelfde conclusie.
pi_54805581
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 17:27 schreef Jappie het volgende:

[..]

Niet helemaal hoor..zelfs een gerenommeerd bedrijf als het KNMI heeft er studie naar gedaan en komt voor wat betreft de global warming met eenzelfde conclusie.
Dat gaat over de relatie tussen klimaat en zon, dat is nu niet helemaal aan de orde, hoewel Corbyn inderdaad ook zo een is die denkt dat de wetenschappelijke wereld het fout heeft. Dat mag. Maar nu gaat over zijn voorspellingen over het weer, die hij onder andere 'maakt' aan de hand van de zon. Ofzo. Want niemand weet wat hij nu doet. Misschien voorspelt hij inderdaad niets, maar kijkt hij slechts naar het verleden en extrapoleert hij dat, zoals hier al vermeld. Wie weet...
pi_54805941
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:51 schreef kepler het volgende:
dat ligt er dus een beetje aan hoe hij die voorspellingen doet. Als hij veel voorspellingen doet dan zullen er vast een aantal 70% nauwkeurig zijn (zeker een voorspelling als harde wind in de herfst), en dan ben ik minder onder de indruk.
hm, ik ben geen die-hard amateur-meteoroloog, maar succespercentage wordt volgens mij niet bepaald aan de hand van hoe goed een enkele voorspelling is, maar welk percentage van de voorspellingen "close enough" is. Dus als je x voorspelt en het wordt x +/- de toegestane marge, dan is het goed, anders niet.

toevoeging: In dit geval heeft hij geloof ik drie stormen voor deze herfst voorspeld, waarvan er 1 mis was, 1 raak, en 1 waarschijnlijk niet, maar zou nog kunnen (en dan hanteer ik even een royale marge van windkracht 10 of meer). Dat levert dus 33 of 66 procent op, afhankelijk van wat komend weekend gaat doen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ared op 23-11-2007 18:14:34 ]
  vrijdag 23 november 2007 @ 18:12:07 #251
16305 Jappie
parttime reverend
pi_54806003
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 17:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat gaat over de relatie tussen klimaat en zon, dat is nu niet helemaal aan de orde, hoewel Corbyn inderdaad ook zo een is die denkt dat de wetenschappelijke wereld het fout heeft. Dat mag. Maar nu gaat over zijn voorspellingen over het weer, die hij onder andere 'maakt' aan de hand van de zon. Ofzo. Want niemand weet wat hij nu doet. Misschien voorspelt hij inderdaad niets, maar kijkt hij slechts naar het verleden en extrapoleert hij dat, zoals hier al vermeld. Wie weet...
Het gaat er mij om dat jij stelt dat er geen onderzoek naar gedaan zou kunnen worden..dat is onwaar..het kan wel..men weet in grote lijnen waar de hr Corbijn zijn voorspellingen op baseert en dus zou men bij bijv het KNMI zelf een vervolg onderzoek kunnen doen...ook staat de hr Corbijn open voor discussies in het openbaar en zijn het juist de instituten die daar vooralsnog niet aan willen.

Ik zelf denk dat de hr Corbyn zijn methode een nog vrij ruwe variant is en daarom ook niet verschoond van de nodige missers; echter ik geloof wel dat een onderzoek naar de relatie zonnevlekken en weer/klimaat op aarde interressant kan zijn en volgens mij is dat wat "mevrouw hobje" bedoelde.

2 redenen voor mij om te zeggen: "ja trek maar een spaarpotje open en ga aan de slag" zijn:

A het knmi zit er simpelweg met de huidige methoden te vaak naast. (ondanks de korte termijn)
B een langere termijn voorspelling (vooral voor wat betreft extremen) is voor een samenleving als de onze (infrastructuur en dergelijke) financieel zeker de moeite waard om nader te onderzoeken
pi_54806406
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 18:12 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het gaat er mij om dat jij stelt dat er geen onderzoek naar gedaan zou kunnen worden..dat is onwaar..het kan wel..men weet in grote lijnen waar de hr Corbijn zijn voorspellingen op baseert en dus zou men bij bijv het KNMI zelf een vervolg onderzoek kunnen doen...ook staat de hr Corbijn open voor discussies in het openbaar en zijn het juist de instituten die daar vooralsnog niet aan willen.
Nee dus. Je weet niet wat Corbyn doet. Ja, iets met de zon, ofzo, en oude gegevens. Maar dan weet je de methode nog niet en kun je het dus ook niet bestuderen.
quote:
Ik zelf denk dat de hr Corbyn zijn methode een nog vrij ruwe variant is en daarom ook niet verschoond van de nodige missers; echter ik geloof wel dat een onderzoek naar de relatie zonnevlekken en weer/klimaat op aarde interressant kan zijn en volgens mij is dat wat "mevrouw hobje" bedoelde.
Natuurlijk, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat reeds voldoende gebeurt.
  vrijdag 23 november 2007 @ 20:27:21 #253
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54808826
Er is niet eens geld voor dus dat is een slechte optie. Het KNMI is een overheidsinstantie en daar wordt al jaren op rij gekort. Idem met het IMAU (Institute for Marine and Amtospheric Research Utrecht) en de Wageningen Universiteit. Je kan wel willen, maar dan moeten er wel de juiste middelen zijn...

Overigens is de relatie tussen koudere winters en zonnevlekken allang onderzocht naar aanleiding van de Eastoncyclus (11/22 jarige cyclus die aangeeft wanneer de winters koud zouden worden). Daar klopte geen zak van.

Het is denk ik ook helemaal niet zo moeilijk om variaties in zonnevlekken te koppelen aan het gem weerbeeld in die periode. Denk eerlijk gezegd dat het al gedaan is, heb er enkel nog nooit naar gezocht
pi_54811290
met name voor zaterdagnacht/zondagochtend word zeer hoog water verwacht.
voor Delfzijl al boven waarschuwingspeil (wp) maar de verwachting wordt natuurlijk nog bijgesteld.
het is dan ook springtij en storm(achtige) wind op de Noordzee.

ook op de ander meetlocaties gaat de verwachting richting (voor)waarschuwingspeil. (vw / wp)

kan zijn dat de hoogste waterstanden zondag overdag worden gemeld aan omdat dan de wind (bft 7/8) uit het noordwesten komt en het dan astronomisch springtij is.

http://www.hmc-noordzee.nl/ami-main.php?include=actueel
pi_54815318
quote:
STORM FORECAST UPDATE 23rd November 1900 hours GMT.

The current developments over the North Atlantic and North Europe are consistent with our long range forecast for the period 24th/25th to 27th/28th November issued on 16th October and the update issued on 15th November.

As we forecasted, an active low passed into South Norway on 22nd/23rd November, giving a strong wind from the North in its tail which was stronger than standard meteorology forecasts from a few days ahead. This wind is contributing to sea water being pushed to the south of the North sea. A deep low pressure of 973 millibars is shown on the charts for 23rd November at the time of writing and it is moving eastwards fast.

The situation also shows the potential for powerful sublows to develop in the coming days along a trailing front across the Atlantic. Such developments can be very rapid and powerful and they can surprise forecasts by standard meteorology. Such an event took place on Oct 15th-16th, 1987 and, if they occur, they will be dangerous add-ons to the rapidly moving larger low pressures such as those now heading from Iceland towards North Europe.

It is important to note that the most significant solar driven effects are likely to appear in the period 24th-25th to 27th-28th , and perhaps even beyond then.

The solar-magnetic drivers have only partly revealed themselves today 23rd November, and rapid and potentially dangerous developments in weather systems are expected to appear later on.

Our forecast for the main wind effects from these events, both the main lows and potential sublows mentioned, remain unchanged: Scotland, Central and South Norway, Denmark, Northwest Germany and North Holland, although active sub-lows can have a more southerly track.

The main dangers to Holland and Belgium remain the significantly enhanced risk of North sea storm surges exacerbated by the high tides in the period around the full Moon on 24th Nov.
The plot thickens.. Hij blijft volhouden dat het gaat spoken. Zal mij benieuwen
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:55:49 #256
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54816043
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:29 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

The plot thickens.. Hij blijft volhouden dat het gaat spoken. Zal mij benieuwen
Opvallend is alleen dat hij de term 'Superstorm' achterwege laat.
Maar goed, we gaan het zien. Vind het wel spooky dat de verwachtingen bij alle weersites worden opgeschroefd...... Wellicht wordt er morgen plotseling geroepen dat we windkracht 10/11 kunnen halen en dat is met springtij en noordwest richting errug gevaarlijk..................
Same shit, different day
SC hopper present
pi_54818678

OMG Ireland and us BE DEAD next friday!
pi_54818789
windfinder vindt overal wel een storm.

in GFS00 valt het al weer mee.
pi_54818817
GFS00 gaf hetzelfde aan tot een paar uur terug

Maar damn, zo'n kaart maar dan aktueel voor vandaag met springtij en al... dat was wat geweest...

Maar helaas
pi_54818831

Wat een storm zeg..
  zondag 25 november 2007 @ 10:00:32 #261
197754 WSDokkum
Weerstation Dokkum
pi_54819314
Ben benieuwd hoe het volgende week vrijdag wordt, laat maar een 11 komen
pi_54821586
Hm ja veel verder dan kracht 8 komt het momenteel niet.. Moet nog wel het eea gebeuren wil zijn voorspelling uitkomen. Hoog water is er gisteren ook niet geweest toch?
pi_54821611
quote:
Op zondag 25 november 2007 07:34 schreef Hertog_Martin het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

OMG Ireland and us BE DEAD next friday!
Holy crap, dat ziet er wel stevig uit!
  zondag 25 november 2007 @ 12:25:33 #264
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54821707
nou, we kunnen dus wel met zekerheid zeggen dat het een storm in een glas water is?
  zondag 25 november 2007 @ 12:39:46 #265
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54822047
Dat kon je 4 weken terug ook al
pi_54822110
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:21 schreef DirtyHarry het volgende:

[..]

Holy crap, dat ziet er wel stevig uit!
Blij dat ik vorige week naar Ierland geweest en komend weekend naar GB. En dat het niet andersom was
pi_54822216
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef kepler het volgende:
nou, we kunnen dus wel met zekerheid zeggen dat het een storm in een glas water is?
Tenzij vanavond ineens de dakpannen in het rond vliegen

Mja, ergens vind ik het wel jammer dat het niet is uitgekomen. Puur omdat het wetenschappelijk gezien erg interessant zou zijn geweest. En ja, misschien heeft ie echt wel een model wat redelijk goede voorspellingen op lange termijn doet, maar het model is dan dus verre van perfect.
  zondag 25 november 2007 @ 12:59:59 #268
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54822449
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:39 schreef maniack28 het volgende:
Dat kon je 4 weken terug ook al
nee natuurlijk niet Of kunnen we nu opeens wel 4 weken vantevoren het weer voorspellen?
pi_54822515
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:59 schreef kepler het volgende:

[..]

nee natuurlijk niet Of kunnen we nu opeens wel 4 weken vantevoren het weer voorspellen?
Hahah inderdaad, wel kunnen voorspellen wat het niet gaat worden Misschien iets voor Corbyn?
pi_54823958
quote:
Op zondag 25 november 2007 10:00 schreef WSDokkum het volgende:
Ben benieuwd hoe het volgende week vrijdag wordt, laat maar een 11 komen
Hoe groot is de kans dat het naar Nederland trekt?
Rockwerchter, Noorwegen, Spanje
  † In Memoriam † zondag 25 november 2007 @ 14:38:07 #271
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_54824288
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef Impry het volgende:

[..]

Blij dat ik vorige week naar Ierland geweest en komend weekend naar GB. En dat het niet andersom was
Aha, dat moet bijna een Rally liefhebber zijn

Edit: nu zie ik het ook in je profiel...had ik eerder moeten doen
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  zondag 25 november 2007 @ 14:56:47 #272
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54824726
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:26 schreef HPayne het volgende:

[..]

Hoe groot is de kans dat het naar Nederland trekt?
Je kan beter vragen, hoe groot is de kans dat die kaart exact het weerbeeld van vrijdag representeerd. Niet groot... dus kijk donderdagavond nog een keer en is het dan zwart boven Nederland, dan mag je je zorgen gaan maken.
  zondag 25 november 2007 @ 17:23:42 #273
16305 Jappie
parttime reverend
pi_54828610
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef kepler het volgende:
Wat begrijp jij niet aan "the period 24-28 nov" ?

Niet zo voorbarig lopen juichen he...ik zou die zandzakken nog maar ff paraat houden.
pi_54828766
Nou, dat was het dan.
pi_54828837
quote:
TRACK RECORD OF LONG TERM FORECASTS WITH THE SOLAR WEATHER TECHNIQUE, SWT,

We have been told that the taped and translated interview with Piers Corbyn broadcast on the KASSE program on November 24th was followed by a discussion with, among others, the famous weatherwoman Helga van Leur. According to a report we have received, Helga van Leur held Piers Corbyn tobe really crap and to talk rubbish with a chance from one to 1000, if he is lucky. Such a statement made by a public personality on TV causes us to publish an overview of recent successes and failures of SWT forecasts.

Piers Corbyn made his first successful SWT forecast in 1984 and has made them commercially for over ten years.

Examples of his track record in 2007 with his latest technique SWT 23A:
In an annual forecast for Britain sent to clients in December, 2006, he correctly forecast both the day and the track of 10 out of the 11 rainstorms, which caused mudslides and inundations in Britain during the summer. He "missed" the 11th, which came on the day he forecast but took a more northerly path than forecast and caused damage in Scotland but not in the whole of Britain as wrongly forecast.

The second, almost identical "miss" was the storm of 26th October, which we predicted in our free monthly forecast for Europe. For the Netherlands we forecast. Heavy rain and severe gales causing widespread wind damage in the Netherlands. The storm, too, took a more northerly path than forecast and was hardly felt in England and the Netherlands but rain and mudslides washed away the main road to the Scottish Highlands and it will take months to repair it.

The storm we predicted for November 10th-13th also was a miss if you want: The forecast for the Netherlands published October 16th: Strong gales causing wind damage are highly likely 10/11th -13th. Mild. The storm is 80% likely to hit the Netherlands, which is situated at the Southern edge of a big storm, which is 90% likely to hit Britain and the Scandinavian countries with gusts which may reach 145 and even 175 kmh The top gust speed on the Hebrides reached 172 km/h. Oil rigs in the North Sea were evacuated. A sea surge of 4,21 m was measured at Delfzijl 8th November, the 'Maeslantkering' near Hoek van Holland was closed for the first time in its existence and all the other sea barriers in the Netherlands were closed as well, as was the Thames barrier downstream from London. 2,000 people were speedily evacuated from the rising sea in a nightly police operation in the Yarmouth area of England. We failed to warn of a sea surge in our Netherlands forecast although we did so for Britain, and we forecast the storm to hit two days earlier than forecast.

At the time of writing 25th November 1400 hours GMT, the superstorm in two waves we forecast for 23rd-28th with 90% probability with an 80% probable track over the Netherlands and a serious North Sea storm surge has failed to materialize. We consider very improbable that it will fail to appear in the next few days, considering the very strong solar effects.

We recently published our free December forecast for the Netherlands, in which we predict a storm surge around the 9th of December and damage causing winds 24th-26th December.

Weather Action forecasts are right on average 80% of the time, which means they are wrong on average 20% of the time. This year, we have been right or almost right in our forecasts for 12 storms out of 13.

HOW TO MAKE SOLAR WEATHER TECHNIQUE FORECASTS

Find time periods in the past when the Sun and sun-earth links were behaving as you expect them to do at some time in the future for which a weather forecast is required.
Assume that the developing changes to the Sun's behaviour will constrain and/or direct the development of the weather. Hence, forecast that the weather will develop as it did during or after that past time.
There are compensations and timing issues you must apply because identical weather patterns and identical solar behaviour to now or future times are unlikely to exist.
There are also various changing magnetic and other modulations concerning for example how well particles from the sun actually reach Earth
A few scientists have tried to forecast weather on the basis of solar activity, but only Piers Corbyn as succeeded. He keeps the method for identifying appropriate look-back periods and the compensations and modulations he has developed over three decades as his commercial secret.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands

geeft dus wel toe dat hij er deze keer naast zat.
maar hij verwacht dus wel wat de komende dagen en 9 december en rond kerst.
pi_54829116
hahaha hij past z'n tekst meteen weer wat aan.
quote:
ANSWER TO HELGA VAN LEURS AND PETER TIMOFEFF - TRACK RECORD OF LONG TERM FORECASTS WITH THE SOLAR WEATHER TECHNIQUE, SWT,

We have received an English transcript of the broadcast on the KASSE program November 24th on Piers Corbyn';s forecasts and of the denigarating remarks made by Helga van Leurs And Peter Timofeff. Such a statement made by TV personalities causes us to publish an overview of recent successes and failures of SWT forecasts and to stress that our forecast for a very serious and potentially disastrous weather event is in force and is likely by the end of the current week.
quote:
At the time of writing 25th November 1620 hours GMT, the superstorm in two waves we forecast for 23rd-28th with 90% probability with an 80% probable track over the Netherlands and a serious North Sea storm surge has failed to materialize. We find this to be due to temporary changes in the solar wind, which we failed to forecast. Still, the major and potentially disastrous weather event we have forecast are due before the end of the current week.

We recently published our free December forecast for the Netherlands, in which we predict a storm surge around the 9th of December and damage causing winds 24th-26th December.
quote:
We could not care less about publicity. On a commercial level, we are interested in selling forecasts. However, when we see a clear and present danger to public safety we set these considerations aside and issue a public warning - even though we run a 10% risk of making a wrong or not entirely right forecast. We were not prepared for the kind of remarks Helga van Leurs And Peter Timofeff have made on Piers Corbyn's lifelong research and proven results.
wel grappig dit

maar nu heeft hij het dus over mogelijk een rampzalig storm eind van de week.
hij heeft ook die GFS-kaarten gezien natuurlijk
  zondag 25 november 2007 @ 17:49:33 #277
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54829404
daar gaan we weer... voorspellingen aanpassen, zeggen dat hij het helemaal niet zo voorspeld had, roepen dat er binnenkort weer een nieuwe aankomt. Tja, als je zo blijft roepen zit je vast een keertje goed

Ik blijf het wel in de gaten houden, maar ik begin het steeds minder te geloven.
  zondag 25 november 2007 @ 17:49:38 #278
pi_54829407
En toch was er een lagedruk-gebied op de juiste dag. Jammer dat het geen superstorm is geworden, maar hij had hem wel een maand vantevoren voorspeld.
  zondag 25 november 2007 @ 17:50:29 #279
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_54829438
Ik vind het zeer vermakelijk allemaal
again toch wel weer een beetje spannend..
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 25 november 2007 @ 18:00:47 #280
24533 ACT-F
pi_54829737
Een superstorm is het niet, maar het waait vandaag wel harder dan normaal. Als je dat een maand van te voren weet te voorspellen dan vind ik dat toch wel knap.
  zondag 25 november 2007 @ 18:03:51 #281
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_54829816
De beste man weet zichzelf goed in het nieuws te houden door telkens z'n voorspellingen aan te passen. Maar het duurt niet lang meer voordat er niemand meer luistert. Als er in december niets gebeurd is het gedaan met de weinige geloofwaardigheid die de man nog had........
Same shit, different day
SC hopper present
  zondag 25 november 2007 @ 18:04:08 #282
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54829822
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:00 schreef ACT-F het volgende:
Een superstorm is het niet, maar het waait vandaag wel harder dan normaal. Als je dat een maand van te voren weet te voorspellen dan vind ik dat toch wel knap.
harder dan normaal? Het is herfst... Nu gaan er dus allemaal mensen het weer goed praten, terwijl hij er dus gewoon helemaal naast zat Een lage drukgebied is geen storm en ook de wind van vandaag is geen storm, en zelfs normaal voor de herfst. Hij voorspelde zware problemen door de storm, met windkracht 10-12 en dijken die eventueel gingen doorbreken. Dat heeft hij (tot nu toe) dus compleet mis. Misschien dat hij die stormen in december wel goed kan voorspellen, die kans wil ik hem nog wel geven Maar als hij daar ook mis zit, ben ik er wel klaar mee.

Een lage drukgebied en veel wind kan ik ook wel voorspellen in de herfst Zeker als je een periode van een week opgeeft
  zondag 25 november 2007 @ 18:09:04 #283
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54829910
quote:
Op zondag 25 november 2007 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En toch was er een lagedruk-gebied op de juiste dag. Jammer dat het geen superstorm is geworden, maar hij had hem wel een maand vantevoren voorspeld.
Is er niet elke dag wel een lagedrukgebied te vinden in Europa
pi_54830030
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:03 schreef Koen66 het volgende:
De beste man weet zichzelf goed in het nieuws te houden door telkens z'n voorspellingen aan te passen. Maar het duurt niet lang meer voordat er niemand meer luistert. Als er in december niets gebeurd is het gedaan met de weinige geloofwaardigheid die de man nog had........
en Helga en Peter zouden de beste weermensen zijn volgens Kassa terwijl die gisteren nog lacherig stonden te verkondingen dat ze soms nog geen uur vantevoren konden voorspellen.. nee, dat is geloofwaardig, ofwel overbodig.. weersites als weathernews deden ze zelfs af als onbetrouwbaar o.i.d.. dus wat mij betreft kunnen ze me allemaal de boom in, prutsers dat het zijn.. als ik wil weten wat het weer wordt kijk ik een dag van te voren naar het nieuws van de BBC of ARD of TVE en Scandinavia.. alle windrichtingen dus, kan niet fout gaan..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2007 @ 18:23:46 #285
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54830244
quote:
Op zondag 25 november 2007 17:30 schreef Caesu het volgende:
geeft dus wel toe dat hij er deze keer naast zat.
In die quote van jou houdt hij anders nog steeds vol dat de superstorm wel komt. Hij zegt letterlijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat hij er niet komt.
quote:
We consider very improbable that it will fail to appear in the next few days, considering the very strong solar effects.
Ondanks dat hij in dezelfde paragraaf zegt dat hij er niet in slaagde te materialiseren...

Vreemd stuk.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2007 @ 18:27:47 #286
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54830350
Overigens vind ik storm in November in Nederland voorspellen ongeveer net zoiets als Kerst in December voorspellen.
  zondag 25 november 2007 @ 18:31:39 #287
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54830458
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:14 schreef kawotski het volgende:

[..]

en Helga en Peter zouden de beste weermensen zijn volgens Kassa terwijl die gisteren nog lacherig stonden te verkondingen dat ze soms nog geen uur vantevoren konden voorspellen.. nee, dat is geloofwaardig, ofwel overbodig.. weersites als weathernews deden ze zelfs af als onbetrouwbaar o.i.d.. dus wat mij betreft kunnen ze me allemaal de boom in, prutsers dat het zijn.. als ik wil weten wat het weer wordt kijk ik een dag van te voren naar het nieuws van de BBC of ARD of TVE en Scandinavia.. alle windrichtingen dus, kan niet fout gaan..
vergeet niet dat het weer voorspellen gewoon extreem moeilijk is. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden, en iedere weerdeskundige gebruikt andere programma's, factoren, etc. om het weer te voorspellen. De BBC kan ook niet altijd het weer over een uur goed voorspellen, ligt er ook aan hoe precies je het gaat doen. 3-5 daagse voorspellingen kloppen tegenwoordig aardig, maar ik denk dat we nooit veel verder zullen gaan komen (iig niet het voorspellen zoals de mensen willen zien, trends moet wel lukken). Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic
  zondag 25 november 2007 @ 18:36:20 #288
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_54830584
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens vind ik storm in November in Nederland voorspellen ongeveer net zoiets als Kerst in December voorspellen.
Blijkbaar niet... .
-
  zondag 25 november 2007 @ 18:37:22 #289
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54830614
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:00 schreef ACT-F het volgende:
Als je +/- 1 dag neemt en dan een periode van 4-5 dagen neemt kan je dat zelf ook. Het is herfst, dan trekt de wind regelmatig aan
  zondag 25 november 2007 @ 18:40:01 #290
16305 Jappie
parttime reverend
pi_54830682
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:31 schreef kepler het volgende:

[..]

vergeet niet dat het weer voorspellen gewoon extreem moeilijk is. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden, en iedere weerdeskundige gebruikt andere programma's, factoren, etc. om het weer te voorspellen. De BBC kan ook niet altijd het weer over een uur goed voorspellen, ligt er ook aan hoe precies je het gaat doen. 3-5 daagse voorspellingen kloppen tegenwoordig aardig, maar ik denk dat we nooit veel verder zullen gaan komen (iig niet het voorspellen zoals de mensen willen zien, trends moet wel lukken). Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic
Hierbij ga je uit van de huidige manier van weer voorspellen zoals te doen gebruikelijk door de meeste grote meteo's en andere weerconsults. Eik zou het niet eens de naam voorspellen mogen hebben..t is simpelweg doorrekenen van een hele hoop gegegevens vanaf elk moment nu.

Misschien is voorspellen wel heel simpel als we maar zouden weten hoe.....
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2007 @ 18:41:15 #291
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54830701
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:36 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Blijkbaar niet... .
We hebben nog 5 dagen voor een beetje storm. Onstuimig wordt het wel.... schijnt....
En was er deze maand al niet een keer volledige dijkbewaking en de stormvloedkering dicht?

-edit- Ja dus, op 8 November: http://www.keringhuis.nl/actueel/body.html
pi_54830715
Paulusma:
quote:
Beperkte dijkbewaking.
zondag, 25 november 2007

Kantoor van Stormvloedwaarschuwingsdienst is sinds gisteravond 23.00 uur bezet. Voor de districten Schelde, West Holland en Delfzijl is beperkte dijkwacht van kracht omdat het waarschuwingspeil in deze districten Bij HW wordt overschreden. Dit houdt in, dat de verantwoordelijke waterschappen wat uitgebreidere maatregelen treffen om de zeeweringen in de gaten te houden. Vandaag langs de kust een harde tot stormachtige, naar noordwest tot noord draaiende wind (kracht 8). Tijdens buien is er kans op onweer, hagel, natte sneeuw en (zware)windstoten. In de kustgebieden en op de Wadden windstoten tot in kracht 9. De activiteit van de buien neemt in de middag af. Er komt flink wat water op de kust te staan.
  zondag 25 november 2007 @ 18:46:24 #293
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54830829
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:40 schreef Jappie het volgende:

[..]

Hierbij ga je uit van de huidige manier van weer voorspellen zoals te doen gebruikelijk door de meeste grote meteo's en andere weerconsults. Eik zou het niet eens de naam voorspellen mogen hebben..t is simpelweg doorrekenen van een hele hoop gegegevens vanaf elk moment nu.

Misschien is voorspellen wel heel simpel als we maar zouden weten hoe.....
dan nog, het weer kan door teveel factoren (90% onbekend zou ik schatten) beinvloed worden. Je kunt dus nooit zeker weten wat die factoren gaan doen, en dus ook nooit voor 100% het weer kunnen voorspellen. Daarnaast zijn die factoren ook nog eens heel lokaal, waardoor het nog moeilijker wordt. In de huidge voorspellingen (bijv. het GFS enzo) nemen ze een controle-run, en dan veranderen ze een paar factoren. (dan krijg je de verschillende lijntjes). Ik zie dat niet zomaar veranderen

elk lijntje is dus een 'voorspelling' met een andere uitgangs-positie (als ik het allemaal goed begrepen heb )
  zondag 25 november 2007 @ 18:46:51 #294
pi_54830844
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:09 schreef Falco het volgende:

[..]

Is er niet elke dag wel een lagedrukgebied te vinden in Europa
Nee
  zondag 25 november 2007 @ 18:47:54 #295
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54830870
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee
in de herfst is die kans aardig groot
  zondag 25 november 2007 @ 18:49:27 #296
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54830905
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:31 schreef kepler het volgende:

[..]

Ach mensen denken dat het zo makkelijk is... ze piepen wel anders als ze zien hoe moeilijk het is (ik studeer die richting dus..). Je zit met een dynamnische vergelijking (Navier Stokes equation),maar die werkt alleen als je op hele kleine schaal de beginstaat weet (orde van cm's). Ga jij maar eens op iedere cm het weerbeeld exact bepalen. Vervolgens zit je dan nog met het probleem dat een berekening dan echt jaren duurt voor 1 dag vooruit. Dit is allemaal opgelost door dingen als Reynolds averaging en Quasi-Geostrophic theory, waarin geschaalt woord voor de orde waarin je je metingen hebt (dus ~50km). Die vergelijkingen zijn op korte termijn prima op te lossen met goeie resultaten (de grootste onzekerheid zit hem in het chemische aspect op molecuulniveau van wolkenvorming, daar is niet veel van bekend)... op lange termijn gaat onzekerheid in de beginsituatie een grote rol spelen. Waarom?

Pak een stuk deeg, prik er 2 kleine knoopjes in. Vouw het deeg dubbel en nog een keer etc. etc. Na verloop van tijd (als je lang genoeg kan doorgaan) zit de ene knoop op een hele andere plek dan de andere... dit heet de chaostheorie, een kleine afwijking aan het begin heeft grote gevolgen voor het eind. En dit is precies de reden waarom je met de huidige vergelijkingen het weer nooit langer dan 14 dagen vooruit kan voorspellen. De afwijkingen in je beginstaat gaan na 5 dagen al een flinke rol spelen en uiteindelijk doet dat de das om. (dit wordt deels gecorrigeerd door 50x een berekening te doen met iedere keer een kleine afwijking, zie de EPS-pluim)
  zondag 25 november 2007 @ 18:51:08 #297
34586 kepler
No bounce, no play
pi_54830951
@maniack

Dat wilde ik dus zeggen (voorbeeld met vlinder in Japan -> tornado in de US enzo), maar jij kan het veel beter
  zondag 25 november 2007 @ 18:51:19 #298
pi_54830955
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:41 schreef DirtyHarry het volgende:
Paulusma:
[..]
Superstorm!!
  zondag 25 november 2007 @ 19:01:07 #299
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54831206
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:51 schreef kepler het volgende:
@maniack

Dat wilde ik dus zeggen (voorbeeld met vlinder in Japan -> tornado in de US enzo), maar jij kan het veel beter
Ty

Lange termijn voorspellingen kunnen trouwens wel, maar niet met de huidige methode. Je moet dan kijken naar processen die invloed hebben op die lange termijn. Zo kun je voor seizoenen El Nino en de NAO index meenemen, maar die hebben beiden in Nederland een te klein effect om iets te betekenen. Voor Peru of Florida kunnen soms wel hele goede seizoensverwachtingen gemaakt worden.

Wat dat betreft is het idee van Corbyn zo gek niet, alleen de manier waarop is in mijn ogen onwetenschappelijk... een echte wetenschapper zou het op een andere manier doen, niet direct om geld te verdienen, maar een echte publicatie met de bijhorende (en door anderen te verivieren) statistische gegevens
  zondag 25 november 2007 @ 19:04:26 #300
16305 Jappie
parttime reverend
pi_54831274
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:51 schreef kepler het volgende:
@maniack

Ik begrijp wel wat jullie zeggen...maar op de een of andere manier dringt niet echt tot jullie door wat ik zeg.

Nogmaals..ik ga met jullie mee als je zegt dat het met de huidige methodes allemaal extreem moeilijk is...daar waar maniack doorgaat en zegt dat als je (let op daar komt ie) "de huidige techniek/technieken" nog verder zou ontwikkelen je met nog oneindig veel meer afwijkingen en shit te maken krijgt en het dus op enig moment onmogelijk/onbetaalbaar wordt.

Ik zeg: "er is vast en zeker een simpeler methode met een 100% score die nu nog ongekend is."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')