Bron? En als dat zo is heeft PP het flink verknald, want hij is het nu niet meerquote:Op woensdag 21 november 2007 13:31 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Wat een onzinnige vooroordelenIk weet nog dat ie een paar jaar geleden de beste weervoorspeller van nederland was. Hij was over een heel jaar gezien betrouwbaarder dan het KNMI.
Ik heb het niet terug kunnen vinden, maar een paar jaar geleden is hij in ieder geval vergeleken met het knmi, en hij bleek dus de betere voorspeller. En dit heb ik wel kunnen vinden:quote:Op woensdag 21 november 2007 15:13 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Bron? En als dat zo is heeft PP het flink verknald, want hij is het nu niet meer
En wat jij zegt klopt ook niet, omdat paulusma helemaal geen storm voorspelt voor zaterdag. Zondag heeft hij wel harde wind op zijn voorspelling staan, maar verder ook niet. Daarbij is het nog maar afwachten, het weekeind is nog niet voorbij dus we kunnen er nog geen conclusies uit trekken.quote:"Met het aantrekken van Piet Paulusma laat Noordzee FM zien dat het een full service radiostation is. Verder is meerdere malen al gebleken dat Piet Paulusma de beste weersvoorspeller van Nederland is en alleen daarom al is Piet een meer dan welkome aanvulling binnen onze programmering", aldus Michèl Weber, programma directeur van Noordzee FM.
Aldus Elsevierquote:Corbyn houdt vol: Superstorm komt eraan!
woensdag 21 november 2007 12:52
WeatherAction, het weerbureau van de Britse astrofysicus en weersvoorspeller Piers Corbyn, gaat er nog steeds van uit dat delen van Groot-Brittannië, Noorwegen, het noorden van Denemarken en delen van Nederland en België zullen worden getroffen door een superstorm.
Volgens Corbyn krijgen we te maken met stevige wind en regen
Dat meldt Corbyn in een e-mail aan Elsevier. Hij waarschuwt dat de standaard meteorologie de wind en regen voor de periode van 23 tot en met 28 november zal blijven onderschatten, zelfs 24 uur van te voren.
Volgens Corbyn zal er sprake zijn van twee megastormen. De eerste stormgolf, die wordt voorspeld voor vrijdag 23 en zaterdag 24 november, zal Nederland en België niet bereiken, zo benadrukt Corbyn nu.
Uitzonderlijk hoge waterstanden
Deze storm zal windsnelheden met zich mee brengen van meer dan 145 km/uur. Delen van de Noordzee, eilanden en misschien sommige delen van het vasteland moeten rekening houden met windsnelheden tot ruim 160 km/uur. Nederland krijgt als gevolg van stormgolf 1 mogelijk wel last van uitzonderlijk hoge waterstanden. Stormgolf 2 zal ons voor de 28ste bereiken.
Corbyn voorspelt al sinds eind vorige maand dat de regio rond de Noordzee te maken krijgt met een superstorm in de periode van 23 tot en 28 november. Ook heeft hij naar eigen zeggen de cycloon in Bangladesh voorspeld.
Ja droog weer met mogelijk kans op hier en daar een beetje regen en wat wind. Dat soort 'voorspellingen' maakt hij. Dan kan ik ook wel elke keer het juist hebben als ik zeg van 'het wordt droog, tenzij het gaat regenen, het wordt windstil, tenzij het gaan waaien'quote:Op woensdag 21 november 2007 13:31 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Wat een onzinnige vooroordelenIk weet nog dat ie een paar jaar geleden de beste weervoorspeller van nederland was. Hij was over een heel jaar gezien betrouwbaarder dan het KNMI.
Temperatuur/wind voorspellingen van hem op zowel korte als lange termijn voorspelt ie minstens even goed als het KNMI. En zijn weerpraatje is niet veel anders dan van welke andere weerprofeet, dus ik snap je punt niet helemaal. Jouw voorbeeld slaat in ieder geval nergens op.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:52 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ja droog weer met mogelijk kans op hier en daar een beetje regen en wat wind. Dat soort 'voorspellingen' maakt hij. Dan kan ik ook wel elke keer het juist hebben als ik zeg van 'het wordt droog, tenzij het gaat regenen, het wordt windstil, tenzij het gaan waaien'
Ja vet spannend.. en ach het is wel vaker met gekke weersomstandigheden geweest dat het niet van te voren door KNMI en andere instanties voorspeld was..quote:Op woensdag 21 november 2007 17:42 schreef WSDokkum het volgende:
En op het laatste moment breekt de hel loszaterdag voorspellen ze windkracht 9 a 10 en wordt er een weeralarm afgegeven, zondag wordt deze opgevoert naar kracht 11 a 12
zie het al helemaal voor me
![]()
Wat dat betreft houd ik altijd 25 januari 1990 in gedachten. Toen werd er een storm voorspeld, mogelijk zware storm, toen ik 's ochtends naar school ging. Niets om je zorgen over te makenquote:Op woensdag 21 november 2007 17:42 schreef WSDokkum het volgende:
En op het laatste moment breekt de hel loszaterdag voorspellen ze windkracht 9 a 10 en wordt er een weeralarm afgegeven, zondag wordt deze opgevoert naar kracht 11 a 12
zie het al helemaal voor me
![]()
1990quote:Op woensdag 21 november 2007 23:37 schreef Againzender het volgende:
daarom vertelt dit fossiel nu hoe het toen ging, ben je straks misschien voorbereidquote:Op woensdag 21 november 2007 23:49 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
1990toen zat ik op de peuterschool man, dat weet ik toch niet meer
Daarom: nekschotquote:Op donderdag 22 november 2007 09:19 schreef Koen66 het volgende:
Hoe lang zal het onderwerp 'superstorm' nog blijven voortleven? Lijkt me intussen duidelijk dat er as. weekend niets gaat gebeuren in onze omgeving. Echter, nu begint onze grote vriend Corbyn weer over 5/6 december en zelfs al rond kerst........ Kortom, zolang ie geen gelijk krijgt voorspelt ie bij iedere Springvloed gewoon een storm. Gelijk krijgen zal ie geheid wel een keer op deze manier !
het is niet eens een superstormquote:Op donderdag 22 november 2007 00:44 schreef WSDokkum het volgende:
[ afbeelding ]
Echter voor volgende week vrijdag
quote:Op woensdag 21 november 2007 23:37 schreef Againzender het volgende:
[..]
Wat dat betreft houd ik altijd 25 januari 1990 in gedachten. Toen werd er een storm voorspeld, mogelijk zware storm, toen ik 's ochtends naar school ging. Niets om je zorgen over te maken
's Middags zaten wij in de kantine van de school na de lessen nog wat te kaarten toen onze concierge weer eens langs kwam met een poging ons naar huis te sturen. Deze keer was zijn mededeling:
"OK jongelui, jullie gaan NU naar huis, het KNMI waarschuwt voor een orkaan!"
Dus wij:
"Nou nou meneer De Vries, u kunt ook wel gewoon zeggen dat we moeten oprotten, niet zo raar doen nu"
De Vries:
"Nee, serieus, er komt een hele zware storm aan! Kijk maar naar buiten hoe het nu is!"
* Againzender kijkt naar buiten en ziet enkele bomen beangstigend heen en weer ziepen.
Wij:
"Dank voor de tip, we gaan naar huis!"
Was een van de zwaarste fietstochten uit mijn leven, vooral de bomen die over de A2 bij Maarssen waren gewaaid staan mij nog bij. En dat gierende geluid van de wind door de hoogspanningsleidingen.
Mijn vader heeft een kas, de ramen waren net de week daarvoor nagekeken, en daar waar nodig vervangen, dit heeft enorm veel schade voorkomen.
Die glaszetter klaagde nog over de slappe markt, hij wilde wel weer eens een dikke storm hebben om wat om handen te hebben
Aan het begin van deze week had ie het nog over kracht 3, nu over kracht 8 op zondag. Zou Corbyn toch gelijk krijgen?quote:Het weekend verloopt onstuimig met buiig weer en temperaturen rond 8 graden. Zaterdag neemt de zuidwest- tot westelijke wind toe naar hard of stormachtig aan zee. Zondag waait het vrij krachtig tot stormachtig uit het noorden tot noordwesten. Maandag zijn er enkele winterse buien mogelijk.
quote:Op donderdag 22 november 2007 15:13 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]!
Ik weet het ook nog heel goed.
Ik was een jaar of 9 en wij stonden met onze jassen half open (onderste deel dicht) te springen en ons mee laten nemen door de wind..
Tot m'n moeder opeens half in paniek ons van de straat kwam plukken.. Die was niet echt amused.
Mensen die zich stonden vast te klampen aan een lantaarnpaal en die door zijwind van hun fiets gelanceerd werden.. Ik heb weinig herinneringen van toen, maar dat staat mij echt nog goed bij.
Ze willen gewoon hun ongelijk niet toegeven. Maar 27 november duurt nog 5 dagen dus alles is nog mogelijk.quote:Op donderdag 22 november 2007 15:53 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik weet niet waar jij leest dat hij windkracht 8 voorspelt maar KNMI en wetteronline.de geven iig beide nog windkracht 5-6 aan
volgens mij is het cursieve een update.quote:STORM WARNING!
23th to 28th November. Storm/hurricane gusts of 145 to 210 kmh. Likely track (80% confident) of damage eastwards from the British Isles: Netherlands, Denmark, North Germany, South Sweden and parts of the Baltic countries and Finland. This storm unfolds on the 304th anniversary of the devastating tempest of 26th/27th November 1703 and has potential similarities to it, but is likely to be less extreme. Still, it is likely to cause breaches of sea defences in West & South British Isles and the Dutch, German and Danish coasts. We estimate the max gusts in some places in the Netherlands as follows: 85% risk for over 120 km/h; 33% risk for over 160 km/h; 15% risk for over 210 km/h.
STORM TERMINILOGY CLASH?.
In English, a hurricane is an Atlantic tropical cyclone with defined properties. For lack of a generally accepted term, we have used the word "Superstorm" in our forecast to describe the extraordinary double storm event we forecast for 23rd- 28th November. We now have learned that in Holland "superstorm" is understood as an apocalyptic event that inundates the whole country, and that you would call what we forecast a hurricane. We are sorry about any exaggerated fear our use of a word may have caused. Still, this does not change our forecast for a very serious storm bringing a high risk of sea surge.
STORM WARNING UPDATE 21st November
See details for the Netherlands and Belgium below
The first storm wave is now showing on forecast maps for Friday 23rd/Sat 24th Nov. AS PREDICTED. See weather map:
http://www.westwind.ch/?link=ukmb,http://www.wetterzentrale.de/pics/,.gif,bracka,brack0,brack0a,brack1,brack1a,brack2,brack2a,brack3,brack3a,brack4,brac
The situation is also open for the second storm wave to follow.
We repeat our warnings
1. Standard meteorology will underestimate winds and rain even from 24hours ahead particularly for forecasts of weather in period 24th to 28th Nov.
Our estimation of top gusts over 90mph very likely in the region of the storm track remains, with 100mph likely to be topped in exposed North sea/Island/and perhaps some headland parts.
2. FORECAST USERS should note our projected storm tracks and short range information for estimating top gusts in their area. From 24 hours ahead standard meteorology will probably be reasonable about storm tracks but underestimate wind strength and rain.
The core regions under threat in our long range forecast map for Storm wave 1 remain Scotland, parts of NE England and Central/South Norway and - to a lesser extent - North Denmark.
Forecast Users in Holland and Belgium please note that they were never forecasted to be in the core storm track for storm wave 1 and will not be in it. (Wave 2 is likely to be more important in wind terms for Holland and Belgium). The main threat to Holland and the East/SouthEast coast of England from storm wave 1 (and probably also storm wave 2) will be the North Sea storm surge which will coincide with a series of exceptionally high tides - close to highest possible tides on and after 24th November. The Full Moon on 24th is also a lunar perigee full moon (i.e. closest to Earth) which makes the Moon look a little bigger and make it most effective at tide raising. We cannot say at this stage if the high tide and the timing of the peak of the storm surge will combine for maximum possible effect but there is a high risk of dangerous overlap. Such detaled timing should come from short range forecasts and sea defence warning systems.
Ben benieuwd of ie gelijk krijgtquote:1. Standard meteorology will underestimate winds and rain even from 24hours ahead particularly for forecasts of weather in period 24th to 28th Nov.
voorspellen op meta-niveau: "Ik kan zelfs voorspellen wat de anderen zullen voorspellen."quote:1. Standard meteorology will underestimate winds and rain even from 24hours ahead particularly for forecasts of weather in period 24th to 28th Nov.
Omdat de wetenschap conservatief is. Einstein had dan wel heel revolutionair de speciale relativiteits theorie uitgevonden (waar veel mensen eerst tegen waren, dat duurde een tijdje) maar op zijn beurt had ie niks met kwantummechanica.quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:00 schreef kepler het volgende:
ik blijf erbij, als hij zo goed kan voorspellen, waarom horen dan nu opeens van hem? Had hij de storm in januari niet kunnen voorspellen? De grote hoeveelheid sneeuw in maart (wat ook uitzonderlijk is) niet? Die polar low van vorig jaar?
wat maakt het nu uit of de wetenschap conservatief is als hij met grote regelmaat alle grote stormen/sneeuwdagen/koude winters etc. kan voorspellen? Dus ver boven de statistische kans dat je zulke dingen goed kan gokkenquote:Op vrijdag 23 november 2007 00:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat de wetenschap conservatief is. Einstein had dan wel heel revolutionair de speciale relativiteits theorie uitgevonden (waar veel mensen eerst tegen waren, dat duurde een tijdje) maar op zijn beurt had ie niks met kwantummechanica.
Daarnaast roep deze persoon dat de klimaatsverandering vanwege menselijke CO2 uitstoot een hoax is, daar word je niet populair van.
Als ie iedere keer gelijk heeft bewijst ie zich vanzelf, maar tot nu toe zegt het KNMI dat het niet kan.quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:33 schreef kepler het volgende:
[..]
wat maakt het nu uit of de wetenschap conservatief is als hij met grote regelmaat alle grote stormen/sneeuwdagen/koude winters etc. kan voorspellen? Dus ver boven de statistische kans dat je zulke dingen goed kan gokken
dat bedoel ik dus te zeggenquote:Op vrijdag 23 november 2007 00:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ie iedere keer gelijk heeft bewijst ie zich vanzelf, maar tot nu toe zegt het KNMI dat het niet kan.
dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als hij hetzelfde succespercentage heeft als de rest van de meteorologen, dan is er niks aan de hand. Hij bereikt dan hetzelfde, maar op een andere manier. Van wat ik heb gelezen is dat hij af en toe dingen goed voorspeld, en verder alleen maar algemene voorspellingen doet (in december zou het weleens koud kunnen worden, in de herfst grote kans op veel wind).quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:44 schreef Ared het volgende:
kepler, het gaat er niet zo zeer om dat hij alles goed voorspelt. Hij gebruikt een methode die volgens wetenschappers net zo betrouwbaar is als een scheet laten en ruiken welke kant de stank op drijft. Als je met die methode vrijwel hetzelfde succespercentage als reguliere meteorologen hebt, maar veel langer vantevoren, is er iets opmerkelijks aan de hand:
- of al het geld wat we in reguliere meteorologie pompen is weggegooid geld, want ze doen het niet beter dan Corbyn's methode
- of hij heeft echt wonderbaarlijk nieuwe kennis
en het helpt natuurlijk ook dat hij nu een catastrofe voorspelt, dat doet het altijd goed in de media...
volgens onderzoek (waar ik absoluut niet voor de betrouwbaarheid in kan staan) voorspelt hij marginaal, maar significant beter dan op basis van kans verwacht zou mogen worden. Op zich is dat bijzonder, gezien het feit dat "de wetenschap" bij hoog en laag volhoudt dat het onmogelijk is om op die termijn beter dan kans te voorspellen. En in dat licht gezien is het heel dapper (en/of dom) om zo nauwkeurig zo'n abnormale storm te voorspellen. Juist als hij had voorspeld dat november erg winderig zou worden, met meerdere stormachtige depressies, zou iedereen denken "zo kan ik het ook." Nu kun je nog denken "swa, hij heeft de kracht fout voorspeld, maar qua timing was november spot-on."quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:55 schreef kepler het volgende:
dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als hij hetzelfde succespercentage heeft als de rest van de meteorologen, dan is er niks aan de hand. Hij bereikt dan hetzelfde, maar op een andere manier. Van wat ik heb gelezen is dat hij af en toe dingen goed voorspeld, en verder alleen maar algemene voorspellingen doet (in december zou het weleens koud kunnen worden, in de herfst grote kans op veel wind).
De huidige meteorologie kan meer dan prima het weer voorspellen op korte termijn, tegenwoordig redelijk tot 10 dagen vooruit. Dus weggegooid geld is het zeker niet, omdat dit om de lange termijn gaat.
Als hij echt wonderbaarlijk nieuwe kennis heeft dan zou hij dus veel beter moeten voorspellen dan af en toe een storm en hier en daar wat regen.
Heb je daar een link voor?quote:Op vrijdag 23 november 2007 01:22 schreef Ared het volgende:
volgens onderzoek (waar ik absoluut niet voor de betrouwbaarheid in kan staan) voorspelt hij marginaal, maar significant beter dan op basis van kans verwacht zou mogen worden. Op zich is dat bijzonder, gezien het feit dat "de wetenschap" bij hoog en laag volhoudt dat het onmogelijk is om op die termijn beter dan kans te voorspellen. En in dat licht gezien is het heel dapper (en/of dom) om zo nauwkeurig zo'n abnormale storm te voorspellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |