Het gaat er mij om dat jij stelt dat er geen onderzoek naar gedaan zou kunnen worden..dat is onwaar..het kan wel..men weet in grote lijnen waar de hr Corbijn zijn voorspellingen op baseert en dus zou men bij bijv het KNMI zelf een vervolg onderzoek kunnen doen...ook staat de hr Corbijn open voor discussies in het openbaar en zijn het juist de instituten die daar vooralsnog niet aan willen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 17:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat gaat over de relatie tussen klimaat en zon, dat is nu niet helemaal aan de orde, hoewel Corbyn inderdaad ook zo een is die denkt dat de wetenschappelijke wereld het fout heeft. Dat mag. Maar nu gaat over zijn voorspellingen over het weer, die hij onder andere 'maakt' aan de hand van de zon. Ofzo. Want niemand weet wat hij nu doet. Misschien voorspelt hij inderdaad niets, maar kijkt hij slechts naar het verleden en extrapoleert hij dat, zoals hier al vermeld. Wie weet...
Nee dus. Je weet niet wat Corbyn doet. Ja, iets met de zon, ofzo, en oude gegevens. Maar dan weet je de methode nog niet en kun je het dus ook niet bestuderen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 18:12 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het gaat er mij om dat jij stelt dat er geen onderzoek naar gedaan zou kunnen worden..dat is onwaar..het kan wel..men weet in grote lijnen waar de hr Corbijn zijn voorspellingen op baseert en dus zou men bij bijv het KNMI zelf een vervolg onderzoek kunnen doen...ook staat de hr Corbijn open voor discussies in het openbaar en zijn het juist de instituten die daar vooralsnog niet aan willen.
Natuurlijk, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat reeds voldoende gebeurt.quote:Ik zelf denk dat de hr Corbyn zijn methode een nog vrij ruwe variant is en daarom ook niet verschoond van de nodige missers; echter ik geloof wel dat een onderzoek naar de relatie zonnevlekken en weer/klimaat op aarde interressant kan zijn en volgens mij is dat wat "mevrouw hobje" bedoelde.
The plot thickens.. Hij blijft volhouden dat het gaat spoken. Zal mij benieuwenquote:STORM FORECAST UPDATE 23rd November 1900 hours GMT.
The current developments over the North Atlantic and North Europe are consistent with our long range forecast for the period 24th/25th to 27th/28th November issued on 16th October and the update issued on 15th November.
As we forecasted, an active low passed into South Norway on 22nd/23rd November, giving a strong wind from the North in its tail which was stronger than standard meteorology forecasts from a few days ahead. This wind is contributing to sea water being pushed to the south of the North sea. A deep low pressure of 973 millibars is shown on the charts for 23rd November at the time of writing and it is moving eastwards fast.
The situation also shows the potential for powerful sublows to develop in the coming days along a trailing front across the Atlantic. Such developments can be very rapid and powerful and they can surprise forecasts by standard meteorology. Such an event took place on Oct 15th-16th, 1987 and, if they occur, they will be dangerous add-ons to the rapidly moving larger low pressures such as those now heading from Iceland towards North Europe.
It is important to note that the most significant solar driven effects are likely to appear in the period 24th-25th to 27th-28th , and perhaps even beyond then.
The solar-magnetic drivers have only partly revealed themselves today 23rd November, and rapid and potentially dangerous developments in weather systems are expected to appear later on.
Our forecast for the main wind effects from these events, both the main lows and potential sublows mentioned, remain unchanged: Scotland, Central and South Norway, Denmark, Northwest Germany and North Holland, although active sub-lows can have a more southerly track.
The main dangers to Holland and Belgium remain the significantly enhanced risk of North sea storm surges exacerbated by the high tides in the period around the full Moon on 24th Nov.
Opvallend is alleen dat hij de term 'Superstorm' achterwege laat.quote:Op zaterdag 24 november 2007 00:29 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
The plot thickens.. Hij blijft volhouden dat het gaat spoken. Zal mij benieuwen
Holy crap, dat ziet er wel stevig uit!quote:Op zondag 25 november 2007 07:34 schreef Hertog_Martin het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
OMG Ireland and us BE DEAD next friday!
Blij dat ik vorige week naar Ierland geweest en komend weekend naar GB. En dat het niet andersom wasquote:Op zondag 25 november 2007 12:21 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Holy crap, dat ziet er wel stevig uit!
Tenzij vanavond ineens de dakpannen in het rond vliegenquote:Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef kepler het volgende:
nou, we kunnen dus wel met zekerheid zeggen dat het een storm in een glas water is?
nee natuurlijk nietquote:
Hahah inderdaad, wel kunnen voorspellen wat het niet gaat wordenquote:Op zondag 25 november 2007 12:59 schreef kepler het volgende:
[..]
nee natuurlijk nietOf kunnen we nu opeens wel 4 weken vantevoren het weer voorspellen?
Hoe groot is de kans dat het naar Nederland trekt?quote:Op zondag 25 november 2007 10:00 schreef WSDokkum het volgende:
Ben benieuwd hoe het volgende week vrijdag wordt, laat maar een 11 komen
Aha, dat moet bijna een Rally liefhebber zijnquote:Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef Impry het volgende:
[..]
Blij dat ik vorige week naar Ierland geweest en komend weekend naar GB. En dat het niet andersom was
Je kan beter vragen, hoe groot is de kans dat die kaart exact het weerbeeld van vrijdag representeerd. Niet groot... dus kijk donderdagavond nog een keer en is het dan zwart boven Nederland, dan mag je je zorgen gaan maken.quote:Op zondag 25 november 2007 14:26 schreef HPayne het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat het naar Nederland trekt?
Wat begrijp jij niet aan "the period 24-28 nov" ?quote:Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef kepler het volgende:
nou, we kunnen dus wel met zekerheid zeggen dat het een storm in een glas water is?
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlandsquote:TRACK RECORD OF LONG TERM FORECASTS WITH THE SOLAR WEATHER TECHNIQUE, SWT,
We have been told that the taped and translated interview with Piers Corbyn broadcast on the KASSE program on November 24th was followed by a discussion with, among others, the famous weatherwoman Helga van Leur. According to a report we have received, Helga van Leur held Piers Corbyn tobe really crap and to talk rubbish with a chance from one to 1000, if he is lucky. Such a statement made by a public personality on TV causes us to publish an overview of recent successes and failures of SWT forecasts.
Piers Corbyn made his first successful SWT forecast in 1984 and has made them commercially for over ten years.
Examples of his track record in 2007 with his latest technique SWT 23A:
In an annual forecast for Britain sent to clients in December, 2006, he correctly forecast both the day and the track of 10 out of the 11 rainstorms, which caused mudslides and inundations in Britain during the summer. He "missed" the 11th, which came on the day he forecast but took a more northerly path than forecast and caused damage in Scotland but not in the whole of Britain as wrongly forecast.
The second, almost identical "miss" was the storm of 26th October, which we predicted in our free monthly forecast for Europe. For the Netherlands we forecast. Heavy rain and severe gales causing widespread wind damage in the Netherlands. The storm, too, took a more northerly path than forecast and was hardly felt in England and the Netherlands but rain and mudslides washed away the main road to the Scottish Highlands and it will take months to repair it.
The storm we predicted for November 10th-13th also was a miss if you want: The forecast for the Netherlands published October 16th: Strong gales causing wind damage are highly likely 10/11th -13th. Mild. The storm is 80% likely to hit the Netherlands, which is situated at the Southern edge of a big storm, which is 90% likely to hit Britain and the Scandinavian countries with gusts which may reach 145 and even 175 kmh The top gust speed on the Hebrides reached 172 km/h. Oil rigs in the North Sea were evacuated. A sea surge of 4,21 m was measured at Delfzijl 8th November, the 'Maeslantkering' near Hoek van Holland was closed for the first time in its existence and all the other sea barriers in the Netherlands were closed as well, as was the Thames barrier downstream from London. 2,000 people were speedily evacuated from the rising sea in a nightly police operation in the Yarmouth area of England. We failed to warn of a sea surge in our Netherlands forecast although we did so for Britain, and we forecast the storm to hit two days earlier than forecast.
At the time of writing 25th November 1400 hours GMT, the superstorm in two waves we forecast for 23rd-28th with 90% probability with an 80% probable track over the Netherlands and a serious North Sea storm surge has failed to materialize. We consider very improbable that it will fail to appear in the next few days, considering the very strong solar effects.
We recently published our free December forecast for the Netherlands, in which we predict a storm surge around the 9th of December and damage causing winds 24th-26th December.
Weather Action forecasts are right on average 80% of the time, which means they are wrong on average 20% of the time. This year, we have been right or almost right in our forecasts for 12 storms out of 13.
HOW TO MAKE SOLAR WEATHER TECHNIQUE FORECASTS
Find time periods in the past when the Sun and sun-earth links were behaving as you expect them to do at some time in the future for which a weather forecast is required.
Assume that the developing changes to the Sun's behaviour will constrain and/or direct the development of the weather. Hence, forecast that the weather will develop as it did during or after that past time.
There are compensations and timing issues you must apply because identical weather patterns and identical solar behaviour to now or future times are unlikely to exist.
There are also various changing magnetic and other modulations concerning for example how well particles from the sun actually reach Earth
A few scientists have tried to forecast weather on the basis of solar activity, but only Piers Corbyn as succeeded. He keeps the method for identifying appropriate look-back periods and the compensations and modulations he has developed over three decades as his commercial secret.
quote:ANSWER TO HELGA VAN LEURS AND PETER TIMOFEFF - TRACK RECORD OF LONG TERM FORECASTS WITH THE SOLAR WEATHER TECHNIQUE, SWT,
We have received an English transcript of the broadcast on the KASSE program November 24th on Piers Corbyn';s forecasts and of the denigarating remarks made by Helga van Leurs And Peter Timofeff. Such a statement made by TV personalities causes us to publish an overview of recent successes and failures of SWT forecasts and to stress that our forecast for a very serious and potentially disastrous weather event is in force and is likely by the end of the current week.
quote:At the time of writing 25th November 1620 hours GMT, the superstorm in two waves we forecast for 23rd-28th with 90% probability with an 80% probable track over the Netherlands and a serious North Sea storm surge has failed to materialize. We find this to be due to temporary changes in the solar wind, which we failed to forecast. Still, the major and potentially disastrous weather event we have forecast are due before the end of the current week.
We recently published our free December forecast for the Netherlands, in which we predict a storm surge around the 9th of December and damage causing winds 24th-26th December.
wel grappig ditquote:We could not care less about publicity. On a commercial level, we are interested in selling forecasts. However, when we see a clear and present danger to public safety we set these considerations aside and issue a public warning - even though we run a 10% risk of making a wrong or not entirely right forecast. We were not prepared for the kind of remarks Helga van Leurs And Peter Timofeff have made on Piers Corbyn's lifelong research and proven results.
harder dan normaal? Het is herfst... Nu gaan er dus allemaal mensen het weer goed praten, terwijl hij er dus gewoon helemaal naast zatquote:Op zondag 25 november 2007 18:00 schreef ACT-F het volgende:
Een superstorm is het niet, maar het waait vandaag wel harder dan normaal. Als je dat een maand van te voren weet te voorspellen dan vind ik dat toch wel knap.
Is er niet elke dag wel een lagedrukgebied te vinden in Europaquote:Op zondag 25 november 2007 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En toch was er een lagedruk-gebied op de juiste dag. Jammer dat het geen superstorm is geworden, maar hij had hem wel een maand vantevoren voorspeld.
en Helga en Peter zouden de beste weermensen zijn volgens Kassa terwijl die gisteren nog lacherig stonden te verkondingen dat ze soms nog geen uur vantevoren konden voorspellen.. nee, dat is geloofwaardig, ofwel overbodig.. weersites als weathernews deden ze zelfs af als onbetrouwbaar o.i.d.. dus wat mij betreft kunnen ze me allemaal de boom in, prutsers dat het zijn.. als ik wil weten wat het weer wordt kijk ik een dag van te voren naar het nieuws van de BBC of ARD of TVE en Scandinavia.. alle windrichtingen dus, kan niet fout gaan..quote:Op zondag 25 november 2007 18:03 schreef Koen66 het volgende:
De beste man weet zichzelf goed in het nieuws te houden door telkens z'n voorspellingen aan te passen. Maar het duurt niet lang meer voordat er niemand meer luistert. Als er in december niets gebeurd is het gedaan met de weinige geloofwaardigheid die de man nog had........
In die quote van jou houdt hij anders nog steeds vol dat de superstorm wel komt. Hij zegt letterlijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat hij er niet komt.quote:Op zondag 25 november 2007 17:30 schreef Caesu het volgende:
geeft dus wel toe dat hij er deze keer naast zat.
Ondanks dat hij in dezelfde paragraaf zegt dat hij er niet in slaagde te materialiseren...quote:We consider very improbable that it will fail to appear in the next few days, considering the very strong solar effects.
vergeet niet dat het weer voorspellen gewoon extreem moeilijk is. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden, en iedere weerdeskundige gebruikt andere programma's, factoren, etc. om het weer te voorspellen. De BBC kan ook niet altijd het weer over een uur goed voorspellen, ligt er ook aan hoe precies je het gaat doen. 3-5 daagse voorspellingen kloppen tegenwoordig aardig, maar ik denk dat we nooit veel verder zullen gaan komen (iig niet het voorspellen zoals de mensen willen zien, trends moet wel lukken). Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topicquote:Op zondag 25 november 2007 18:14 schreef kawotski het volgende:
[..]
en Helga en Peter zouden de beste weermensen zijn volgens Kassa terwijl die gisteren nog lacherig stonden te verkondingen dat ze soms nog geen uur vantevoren konden voorspellen.. nee, dat is geloofwaardig, ofwel overbodig.. weersites als weathernews deden ze zelfs af als onbetrouwbaar o.i.d.. dus wat mij betreft kunnen ze me allemaal de boom in, prutsers dat het zijn.. als ik wil weten wat het weer wordt kijk ik een dag van te voren naar het nieuws van de BBC of ARD of TVE en Scandinavia.. alle windrichtingen dus, kan niet fout gaan..
Blijkbaar niet...quote:Op zondag 25 november 2007 18:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens vind ik storm in November in Nederland voorspellen ongeveer net zoiets als Kerst in December voorspellen.
Als je +/- 1 dag neemt en dan een periode van 4-5 dagen neemt kan je dat zelf ook. Het is herfst, dan trekt de wind regelmatig aanquote:Op zondag 25 november 2007 18:00 schreef ACT-F het volgende:
Een superstorm is het niet, maar het waait vandaag wel harder dan normaal. Als je dat een maand van te voren weet te voorspellen dan vind ik dat toch wel knap.
Hierbij ga je uit van de huidige manier van weer voorspellen zoals te doen gebruikelijk door de meeste grote meteo's en andere weerconsults. Eik zou het niet eens de naam voorspellen mogen hebben..t is simpelweg doorrekenen van een hele hoop gegegevens vanaf elk moment nu.quote:Op zondag 25 november 2007 18:31 schreef kepler het volgende:
[..]
vergeet niet dat het weer voorspellen gewoon extreem moeilijk is. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden, en iedere weerdeskundige gebruikt andere programma's, factoren, etc. om het weer te voorspellen. De BBC kan ook niet altijd het weer over een uur goed voorspellen, ligt er ook aan hoe precies je het gaat doen. 3-5 daagse voorspellingen kloppen tegenwoordig aardig, maar ik denk dat we nooit veel verder zullen gaan komen (iig niet het voorspellen zoals de mensen willen zien, trends moet wel lukken). Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic
We hebben nog 5 dagen voor een beetje storm. Onstuimig wordt het wel.... schijnt....quote:
quote:Beperkte dijkbewaking.
zondag, 25 november 2007
Kantoor van Stormvloedwaarschuwingsdienst is sinds gisteravond 23.00 uur bezet. Voor de districten Schelde, West Holland en Delfzijl is beperkte dijkwacht van kracht omdat het waarschuwingspeil in deze districten Bij HW wordt overschreden. Dit houdt in, dat de verantwoordelijke waterschappen wat uitgebreidere maatregelen treffen om de zeeweringen in de gaten te houden. Vandaag langs de kust een harde tot stormachtige, naar noordwest tot noord draaiende wind (kracht 8). Tijdens buien is er kans op onweer, hagel, natte sneeuw en (zware)windstoten. In de kustgebieden en op de Wadden windstoten tot in kracht 9. De activiteit van de buien neemt in de middag af. Er komt flink wat water op de kust te staan.
dan nog, het weer kan door teveel factoren (90% onbekend zou ik schatten) beinvloed worden. Je kunt dus nooit zeker weten wat die factoren gaan doen, en dus ook nooit voor 100% het weer kunnen voorspellen. Daarnaast zijn die factoren ook nog eens heel lokaal, waardoor het nog moeilijker wordt. In de huidge voorspellingen (bijv. het GFS enzo) nemen ze een controle-run, en dan veranderen ze een paar factoren. (dan krijg je de verschillende lijntjes). Ik zie dat niet zomaar veranderenquote:Op zondag 25 november 2007 18:40 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hierbij ga je uit van de huidige manier van weer voorspellen zoals te doen gebruikelijk door de meeste grote meteo's en andere weerconsults. Eik zou het niet eens de naam voorspellen mogen hebben..t is simpelweg doorrekenen van een hele hoop gegegevens vanaf elk moment nu.
Misschien is voorspellen wel heel simpel als we maar zouden weten hoe.....
Neequote:Op zondag 25 november 2007 18:09 schreef Falco het volgende:
[..]
Is er niet elke dag wel een lagedrukgebied te vinden in Europa
Ach mensen denken dat het zo makkelijk is... ze piepen wel anders als ze zien hoe moeilijk het is (ik studeer die richting dus..). Je zit met een dynamnische vergelijking (Navier Stokes equation),maar die werkt alleen als je op hele kleine schaal de beginstaat weet (orde van cm's). Ga jij maar eens op iedere cm het weerbeeld exact bepalen. Vervolgens zit je dan nog met het probleem dat een berekening dan echt jaren duurt voor 1 dag vooruit. Dit is allemaal opgelost door dingen als Reynolds averaging en Quasi-Geostrophic theory, waarin geschaalt woord voor de orde waarin je je metingen hebt (dus ~50km). Die vergelijkingen zijn op korte termijn prima op te lossen met goeie resultaten (de grootste onzekerheid zit hem in het chemische aspect op molecuulniveau van wolkenvorming, daar is niet veel van bekend)... op lange termijn gaat onzekerheid in de beginsituatie een grote rol spelen. Waarom?quote:Op zondag 25 november 2007 18:31 schreef kepler het volgende:
[..]
vergeet niet dat het weer voorspellen gewoon extreem moeilijk is. Er zijn zoveel factoren om mee rekening te houden, en iedere weerdeskundige gebruikt andere programma's, factoren, etc. om het weer te voorspellen. De BBC kan ook niet altijd het weer over een uur goed voorspellen, ligt er ook aan hoe precies je het gaat doen. 3-5 daagse voorspellingen kloppen tegenwoordig aardig, maar ik denk dat we nooit veel verder zullen gaan komen (iig niet het voorspellen zoals de mensen willen zien, trends moet wel lukken). Maar goed, dat is misschien iets voor een ander topic
quote:
Tyquote:Op zondag 25 november 2007 18:51 schreef kepler het volgende:
@maniack
Dat wilde ik dus zeggen(voorbeeld met vlinder in Japan -> tornado in de US enzo), maar jij kan het veel beter
Ik begrijp wel wat jullie zeggen...maar op de een of andere manier dringt niet echt tot jullie door wat ik zeg.quote:Op zondag 25 november 2007 18:51 schreef kepler het volgende:
@maniack
Dat wilde ik dus zeggen(voorbeeld met vlinder in Japan -> tornado in de US enzo), maar jij kan het veel beter
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |