Wikipedia:quote:Op vrijdag 23 november 2007 02:21 schreef APK het volgende:
Heb je daar een link voor?
Ik zag alleen op zijn site staan dat hij niet meer bij William Hill mag wedden omdat hij 55.000 pond oid winst gemaakt zou hebben.
quote:vrijdag, 23 november 2007
Zondag lijkt een stormdag te worden. In de kustgebieden stormkracht 9 uit noordwest tot noord en uitschieters tijdens buien in kracht 10! Landinwaarts staat een krachtige wind, maar ook daar kans op stormbuien. Tijdens buien niet alleen kans op zware windstoten, maar ook op hagel en onweer. Het ruige weer begint in de avond en nacht van zaterdag op zondag. Zaterdagavond en nacht eerst een harde tot stormachtige zuidwestenwind en regenachtig.
dat zou dan net een storm zijn, en geen superstorm zoals hij voorspelde. Voorlopig staat er geen storm op de kaarten, maar een depressie met veel wind (maar niet meer dan normaal in de herfst). Lijkt me erg vreemd als er opeens een storm ontstaat met orkaankrachtquote:
Precies wat ik dachtquote:Op vrijdag 23 november 2007 12:18 schreef kawotski het volgende:
ik denk dat Corbyn zich een betere dienst had bewezen door het woordje super achterwege te laten. En iets minder specifiek over het gebied.
Tja, een storm in centraal Europa voorspellen in November is niet echt spectaculair, in de herfst waait het altijd wel ergens in Europa hard, jaargetijde en zo.quote:
Dan nog is het knap dat ie ongeveer het weekend weet te prikken.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:43 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, een storm in centraal Europa voorspellen in November is niet echt spectaculair, in de herfst waait het altijd wel ergens in Europa hard, jaargetijde en zo.![]()
Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld, en dat deze voorspelling (waarschijnlijk, nog even afwachten voordat er echte conclusies worden getrokken) ook een heel eind in de goede richting zit. Een paar dagen geleden stond er bij weeronline nog windkracht 2 voor zaterdag en zondag. Niemand die een storm zag aankomen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:43 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, een storm in centraal Europa voorspellen in November is niet echt spectaculair, in de herfst waait het altijd wel ergens in Europa hard, jaargetijde en zo.![]()
Paulusma denkt: "hm, d'r komt toch wel wat wind op de Noordzee af... laat ik een beetje tussen Corbyn en het KNMI in gaan zitten, zat ik er toch in de buurt als Corbyn gelijk heeft, ga ik niet af als hij ongelijk heeft."quote:
Als je zijn foutmarge bekijkt dan is dat onder gelukje te scharen, van een storm rond de elfde en een superstorm dit weekeinde blijft niet zoveel over, maar we wachten af, de wind lijkt wat aan te trekken.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Dan nog is het knap dat ie ongeveer het weekend weet te prikken.
En de storm daarvoor niet.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:04 schreef DirtyHarry het volgende:
Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld
Vorige storm?quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:04 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Toch knap dat hij de vorige storm kwa timing exact goed had voorspeld, en dat deze voorspelling (waarschijnlijk, nog even afwachten voordat er echte conclusies worden getrokken) ook een heel eind in de goede richting zit. Een paar dagen geleden stond er bij weeronline nog windkracht 2 voor zaterdag en zondag. Niemand die een storm zag aankomen.
Whehe dat zou kunnen jaquote:Op vrijdag 23 november 2007 13:06 schreef Ared het volgende:
[..]
Paulusma denkt: "hm, d'r komt toch wel wat wind op de Noordzee af... laat ik een beetje tussen Corbyn en het KNMI in gaan zitten, zat ik er toch in de buurt als Corbyn gelijk heeft, ga ik niet af als hij ongelijk heeft."
![]()
Ben je vergeten dat de stormvloedkering en Maeslantkering voor het eerst sinds jaren gesloten werden? En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet? Was echt geen kattepis aan de kust. Over land viel de wind inderdaad wel mee, maar de timing van zijn voorspelling was perfect.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:09 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Vorige storm?
Je bedoelt dat hoog water met een beetje wind?
Springtij is altijd ietwat link, als er dan een storm waait op de noordzee uit de goede hoek, hij had storm aan land voorspeld, dat viel imho wel mee, het is net als bij Nostradamus, achteraf is het altijd in een bepaald licht te plaatsen als je maar lang genoeg doorredeneert.
Nou, en dat-ie impopulair is! Nooit in het nieuws! Geen artikel over hem!quote:Op vrijdag 23 november 2007 00:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarnaast roep deze persoon dat de klimaatsverandering vanwege menselijke CO2 uitstoot een hoax is, daar word je niet populair van.
En dat terwijl er een half jaar geleden nogal wat commotie was over de slechte staat van de dijken in Nederland. Oftewel, bij zulke zaken is het heel wel mogelijk dat er meer speelt.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:19 schreef DirtyHarry het volgende:
En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet?
Precies wat ik zeg, springtij, kans op stroming uit de goede hoek dit jaargetijde, laat ik maar eens een rampje voorspellen, zijn foutmarge is imho te groot, hij kan misschien goed beredeneren wat er wellicht gaat gebeuren dmv oude weerrapporten naast het huidige weerbeeld t leggen oid maar dat heeft imho niets met voorspellen te maken maar met statistiek, ik geloof niet datiemand zo ver vantevoren kan voorspellen wat voor weer het wordt.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Ben je vergeten dat de stormvloedkering en Maeslantkering voor het eerst sinds jaren gesloten werden? En dat er dijkbewaking over de hele kustlinie werd ingezet? Was echt geen kattepis aan de kust. Over land viel de wind inderdaad wel mee, maar de timing van zijn voorspelling was perfect.
Ja, vanwege springtij. Kleine stormen net na nieuwe maan, en grote stormen net na volle maan. Leuk zo'n educated guess, maar veel verder dan een horoscoop komt het niet.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Dan nog is het knap dat ie ongeveer het weekend weet te prikken.
de vorige 'storm' was in Nederland officieel niet eens een storm, alleen de combinatie hoog tij en veel wind uit de goede hoek zorgde voor het hoge water. Volgens mij had Corbyn toen alleen een flinke storm voorspeld, en geen extreem hoog water? (dat voorspelde hij namelijk voor dit weekend)quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:16 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Whehe dat zou kunnen jaOverigens spreekt hij nu van uitschieters tot windkracht 10 of 11.
En ik zeg ook niet dat hij gelijk heeft of altijd goed voorspelt. Maar ik vind het wel opvallend dat hij 2 stormen goed voorspelt (okee die van dit weekeind moet nog blijken, maar ziet er naar uit dat het wel die kant op gaat) kwa timing. Vergeet niet dat deze voorspelling al een maand geleden is gemaakt. Toch wel interessant hoe hij dat dan doet, dan heeft hij misschien wel een hele mooie techniek gevonden die weer op lange termijn kan voorspellen. In ieder geval interessant om eens wat onderzoek te laten doen naar zijn voorspellingen, kijken hoe het statistisch uitpakt.
Dankje, we wachten af, misschien moeten we allemaal onze woorden gaan inslikken, ik verwacht van niet maar we zullen zien.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:59 schreef kepler het volgende:
[..]
de vorige 'storm' was in Nederland officieel niet eens een storm, alleen de combinatie hoog tij en veel wind uit de goede hoek zorgde voor het hoge water. Volgens mij had Corbyn toen alleen een flinke storm voorspeld, en geen extreem hoog water? (dat voorspelde hij namelijk voor dit weekend)
Neuh, kom zeg.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef MissHobje het volgende:
Krijg sowieso de indruk dat het die man helemaal niet is te doen om persè gelijk te krijgen of iets.
ook hier ben ik het niet mee eens. De manier waarop hij het bracht deed vermoeden dat dit weekend heel Nederland zou onderlopenquote:Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef MissHobje het volgende:
Die man gaf steeds wel aan super storm maar voor de britse eilanden .. maar niet met volle 100% zekerheid voor NL.
Althans dat heb ik hem op filmpjes horen zeggen etc. dat we wel een grote kans erop zouden hebben.
En ik vind het nog steeds knap die voorspelling en begrijp al die ophef erover nietzo.
Liever gewaarschuwd en het blijkt later mee te vallen, dan niet gewaarschuwd en er gebeurt wel flink wat.
Krijg sowieso de indruk dat het die man helemaal niet is te doen om persè gelijk te krijgen of iets.
Nou, dan voorspel ik elke dag een superstorm. En tropische hitte in juli 2008 van wel boven de 50 graden. En gemuteerde cyborglammetjes in de lente.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef MissHobje het volgende:
Liever gewaarschuwd en het blijkt later mee te vallen, dan niet gewaarschuwd en er gebeurt wel flink wat.
Beetje te makkelijk Montov, zet het eerst eens in kwatrijnen, dan zullen we wel zien.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:53 schreef Montov het volgende:
[..]
Nou, dan voorspel ik elke dag een superstorm. En tropische hitte in juli 2008 van wel boven de 50 graden. En gemuteerde cyborglammetjes in de lente.
Zul je zien dat het warm wordt in juli 2008, en dat er lammetjes worden geboren in de lente, sommigen met een afwijking. Zal het toch knap zijn dat ik het al heb voorspeld. Aanbid mij.
Als je dat filmpje met zijn interview bedoeld, daar gaf hij duidelijk aan voor engeland dijk doorbraak etc..quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:44 schreef kepler het volgende:
[..]
ook hier ben ik het niet mee eens. De manier waarop hij het bracht deed vermoeden dat dit weekend heel Nederland zou onderlopenVolgens mij gaf hij zelfs een bijna exacte tijd waarop de dijken zouden breken? Het is een beetje hetzelfde als met het weeralarm, hier moet het KNMI heel voorzichtig mee zijn omdat mensen het niet meer geloven als je het een keer mis hebt. Begin dit jaar was er een weeralarm afgegeven voor veel sneeuw, maar uiteindelijk was er niks aan de hand en werd het KNMI hierop aangevallen.
Hij doet het niet om gelijk te krijgen, maar wel om lekker te cashen (zijn voorspellingen kosten immers geld)
Ik moet wel zeggen dat media misschien zijn woorden verdraaid kan hebben, maar ik krijg het idee dat hij de laatste dagen zijn voorspelling steeds aanpast... Zo kan ik ook op lange termijn voorspellen
Als dat waar is, ben ik toch een klein beetje onder de indruk. Het is bij lange na geen "superstorm", maar noord-west Schotland krijgt vanavond en vannacht echt flink wat wind voor de kiezen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef MissHobje het volgende:
Die man gaf steeds wel aan super storm maar voor de britse eilanden .. maar niet met volle 100% zekerheid voor NL.
Volgens zijn eigen website. Oh ja, en Elsevier weet te melden dat hij de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld, ook weer naar eigen zeggen. Leuk dat jij daar genoegen mee neemt, maar van een serieuze voorspelling verwacht ik toch wat meer.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:57 schreef MissHobje het volgende:
(hij heeft het vaal zat ook goed gehad)
KNMI niet betrouwbaar, terwijl een verwachte windkracht 9 voldoende is om de superstorm van 200km/h en dijkdoorbraken serieus te nemen. Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut. Volgens mij lees jij graag horoscopen, en ga je altijd proberen te zoeken naar situaties waar de horoscoop gelijk zou kunnen hebben of wellicht gaat krijgen. Dit is hetzelfde principe.quote:En over het Knmi.. die vind ik ook niet al te betrouwbaar.. laten het te vaak van het laatste moment afhangen..tja en dan is het vaak al te laat
Kijk je wel even naar de termijn waarop voorspelling gedaan worden? Ik vind een maand vantevoren 70% nauwkeurig voorspellen een stuk knapper dan vijf dagen van te voren 80%. Dat dan als puntje bij paaltje komt de details niet helemaal kloppen, soit. Voor de details heb je de korte-termijn voorspellingen van "normale" weerkundigen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:09 schreef Montov het volgende:
Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut.
Hij krijgt zo wel genoeg publiciteit voor zijn (betaal!) site, en blijkbaar lukt het hem ook nog om mensen in elk geval nieuwgierig te krijgen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:14 schreef Montov het volgende:
De enige reden dat Corbyn in het nieuws is gekomen is vanwege die superstorm. Als iemand zou zeggen dat Nederland of Groot-Brittannie te maken gaat krijgen met storm in november dan zou ieder normaal denkend mens zijn schouders ophalen over deze open deur. Ik kan er echt niet bij dat dergelijke normale stormen nu als rechtvaardiging wordt gezien van superstormen door sommigen.
Grappig dat jij elsevier erbij haalt want dat heb ik nog niet eens meegekregen..quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:09 schreef Montov het volgende:
[..]
Volgens zijn eigen website. Oh ja, en Elsevier weet te melden dat hij de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld, ook weer naar eigen zeggen. Leuk dat jij daar genoegen mee neemt, maar van een serieuze voorspelling verwacht ik toch wat meer.
[..]
KNMI niet betrouwbaar, terwijl een verwachte windkracht 9 voldoende is om de superstorm van 200km/h en dijkdoorbraken serieus te nemen. Het is alsof je een warrige man in een bezemkast meer foutmarge gunt dan een gerenommeerd instituut. Volgens mij lees jij graag horoscopen, en ga je altijd proberen te zoeken naar situaties waar de horoscoop gelijk zou kunnen hebben of wellicht gaat krijgen. Dit is hetzelfde principe.
Het 'geneuzel' komt voor het grootste deel van de site van de beste man zelf.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:32 schreef MissHobje het volgende:
Grappig dat jij elsevier erbij haalt want dat heb ik nog niet eens meegekregen..
Waar ik naar geluisterd heb is het interview van de beste manzelf.. dus geen andere bronnen of weet ik wat voor geneuzel er inmiddels is.
hamer op z'n kopquote:Op vrijdag 23 november 2007 15:32 schreef MissHobje het volgende:
het is alleen wel erg interessant en hoogst opmerkelijk hoe hij die voorspellingen maakt en dat vind ik nou ontzettend interessant om daar meer te leren.
dat ligt er dus een beetje aan hoe hij die voorspellingen doet. Als hij veel voorspellingen doet dan zullen er vast een aantal 70% nauwkeurig zijn (zeker een voorspelling als harde wind in de herfst), en dan ben ik minder onder de indruk. Maar goed, voor die voorspellingen moet je betalen dus dat weten we niet...quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:29 schreef Ared het volgende:
[..]
Kijk je wel even naar de termijn waarop voorspelling gedaan worden? Ik vind een maand vantevoren 70% nauwkeurig voorspellen een stuk knapper dan vijf dagen van te voren 80%. Dat dan als puntje bij paaltje komt de details niet helemaal kloppen, soit. Voor de details heb je de korte-termijn voorspellingen van "normale" weerkundigen.
Overigens heb ik geen flauw idee wat Corbyn's succespercentage de afgelopen jaren is geweest hoor, bovenstaande is puur ter voorbeeld.
Ik ben het er mee eens dat het als blijkt dat hij statistisch gezien beter kan voorspellen dan geluk, dan moet er goed gekeken worden naar zijn methode. Is het echt een nieuwe manier van voorspellen, of gewoon een goede analist? Als het echt een nieuwe wetenschappelijke manier zou zijn, dan moet hij het gewoon beter onderbouwen (tot in detail hoeft niet eens)quote:The forecast also correctly warned that the period was likely to be more windy and snowy than Traditional (TV) forecasts would expect from just a few days ahead.
Weather Action's Autumn 2003 forecasts proved to be excellent with warm spells in September and the significant aspects of October and November being predicted.
Predicted the generally fine April 2002
Precies en dat is het nou net wat er zo interessant aan is.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:43 schreef Ared het volgende:
[..]
hamer op z'n kop
De manier die het KNMI gebruikt is nu op een termijn van 5 dagen redelijk betrouwbaar. Tussen 5 en 10 dagen wordt het heel snel minder, en na 10 dagen is het onmogelijk om nog wat zinnigs te zeggen. Met heel heel geld, tijd en moeite zou je de redelijke termijn nog een dag of wat kunnen oprekken en wat educated guesses kunnen maken over de 11e en 12e dag, maar verder gaat het gewoon niet. Het KNMI zal dat onmiddellijk erkennen.
Als we langere termijn voorspellingen willen doen, zullen we ooit de alternatieven moeten bestuderen, en zo'n Corbyn lijkt het aan te durven om het risico te lopen dat hij zichzelf onstervelijk belachelijk maakt. Of natuurlijk later als briljant pionier van een nieuwe discipline wordt gezien. De tijd zal het leren.
Ja ach, als onafhankelijk weervoorspeller moet je toch ergens je boterham mee verdienen. En hij neemt natuurlijk wel een groot risico op deze manier. Als hij nu in de media komt als iemand die bogus voorspellingen doet verdient ie er nooit meer een rooie cent aan. Daarentegen als zijn voorspellingen grotendeels blijken te kloppen kan hij er wat aan verdienen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:30 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hij krijgt zo wel genoeg publiciteit voor zijn (betaal!) site, en blijkbaar lukt het hem ook nog om mensen in elk geval nieuwgierig te krijgen.![]()
En blijkbaar doet hij toch iets goed want men heeft het er over, we zullen zien idd of het toch enigzins hout snijd.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:53 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Ja ach, als onafhankelijk weervoorspeller moet je toch ergens je boterham mee verdienen. En hij neemt natuurlijk wel een groot risico op deze manier. Als hij nu in de media komt als iemand die bogus voorspellingen doet verdient ie er nooit meer een rooie cent aan. Daarentegen als zijn voorspellingen grotendeels blijken te kloppen kan hij er wat aan verdienen.
Paulusma heeft zich ook eerst moeten bewijzen, en is daarna voorspellingen gaan doen bij verschillende (grote) zenders. Corbyn wacht misschien een soortgelijke toekomst mocht hij goede voorspellingen maken. We'll see
Het gevaar is meer dat hij van alles kan beweren zonder onafhankelijke controle. Elsevier heeft interviews en mailwisseling met Corbyn gehad en heeft dat deels openbaar gemaakt, en ook daarin wordt vermeldt dat hij naar eigen zeggen bijvoorbeeld de orkaan in Bangladesh heeft voorspeld. De persberichten op zijn eigen site, en de onderbouwing van zijn methode hebben allemaal hetzelfde stramien: Corbyn zegt dat de voorspellingen van Corbyn goed zijn.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:32 schreef MissHobje het volgende:
Grappig dat jij elsevier erbij haalt want dat heb ik nog niet eens meegekregen..
Waar ik naar geluisterd heb is het interview van de beste manzelf.. dus geen andere bronnen of weet ik wat voor geneuzel er inmiddels is.
Tja en dat jij dan uitgaat van elsevier of weet ik het wat.. dat moet jezelf weten natuurlijk.
Ik houd het even bij die man zelf.. anders krijg je al gauw het gevaar dat inmiddels zijn woorden compleet verdraaid zijn..
Nee, dan is duidelijk dat Corbyn niet serieus te nemen is.quote:en nogmaals als hij het mis zou hebben, dan is dat jammer maar vergaat de wereld ofzo ?
Wees eens concreet, welke beweringen zijn onjuist of verdraait?quote:Ik krijg dus nu sterk de indruk dat jij afgaat op wat elsevier aangeeft en andere bronnen die zijn woorden al flink verdraaien ( en dus al niet meer juist weergeven van wat die man gezegd heeft)
Sommige mensen geloven er heilig in, omdat ze op zoek gaan naar zaken die het bevestigen maar geen oog hebben voor fouten. Dezelfde goedgelovigheid zie ik bij jou terug, vreemd genoeg niet wanneer het om een onafhankelijk bewezen instituut gaat. Goed, ook voor de claim "over het Knmi.. die vind ik ook niet al te betrouwbaar.. laten het te vaak van het laatste moment afhangen..tja en dan is het vaak al te laat" ben je weinig concreet dus is het onduidelijk waar je nu precies op doelt.quote:En wat horoscopen betreft ...iedereen weet toch dat dat onzin is
quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:57 schreef MissHobje het volgende:
stel dat zijn theorie wel werkt.. ( hij heeft het vaal zat ook goed gehad) dan is het toch belangrijk dat er wat meer studie naar gedaan wordt.. kunnen er in de toekomst misschien wel meer natuurrampen vooraf te voorspellen zijn, zou toch prettig zijn.
Niet helemaal hoor..zelfs een gerenommeerd bedrijf als het KNMI heeft er studie naar gedaan en komt voor wat betreft de global warming met eenzelfde conclusie.quote:Op vrijdag 23 november 2007 17:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Klopt. Alleen kan er geen studie naar gedaan worden, want Corbyn weigert al jaren zijn methode te openbaren.
Dat gaat over de relatie tussen klimaat en zon, dat is nu niet helemaal aan de orde, hoewel Corbyn inderdaad ook zo een is die denkt dat de wetenschappelijke wereld het fout heeft. Dat mag. Maar nu gaat over zijn voorspellingen over het weer, die hij onder andere 'maakt' aan de hand van de zon. Ofzo. Want niemand weet wat hij nu doet. Misschien voorspelt hij inderdaad niets, maar kijkt hij slechts naar het verleden en extrapoleert hij dat, zoals hier al vermeld. Wie weet...quote:Op vrijdag 23 november 2007 17:27 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet helemaal hoor..zelfs een gerenommeerd bedrijf als het KNMI heeft er studie naar gedaan en komt voor wat betreft de global warming met eenzelfde conclusie.
hm, ik ben geen die-hard amateur-meteoroloog, maar succespercentage wordt volgens mij niet bepaald aan de hand van hoe goed een enkele voorspelling is, maar welk percentage van de voorspellingen "close enough" is. Dus als je x voorspelt en het wordt x +/- de toegestane marge, dan is het goed, anders niet.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:51 schreef kepler het volgende:
dat ligt er dus een beetje aan hoe hij die voorspellingen doet. Als hij veel voorspellingen doet dan zullen er vast een aantal 70% nauwkeurig zijn (zeker een voorspelling als harde wind in de herfst), en dan ben ik minder onder de indruk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |