Dit is een geloof/theorie.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Wij als mens hebben van de apen geëvolueerd.
ehm christen? is wel bewezen hoor...quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:23 schreef imbaman het volgende:
[..]
Dit is een geloof/theorie.
Evolutie is nog nooit vastgesteld.
"Bewezen" door de wetenschap ja.quote:
ehm geen wetenschapper? in de wetenschap word nooit iets bewezen hoor ...quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:27 schreef T42 het volgende:
[..]
ehm christen? is wel bewezen hoor...
maar de na ons slimste dier is de dolfijn
Het klinkt iig een stuk realistischer dan de andere gangbare theorieën.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:29 schreef imbaman het volgende:
[..]
"Bewezen" door de wetenschap ja.
Helaas zit de wetenschap er te vaak naast om het als feit aan te nemen.
Het is logisch. Een stuk logischer dan het bestaan van God.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:23 schreef imbaman het volgende:
[..]
Evolutie als in het waargenomen fenomeen?quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:23 schreef imbaman het volgende:
[..]
Tuurlijk, de mens heeft de arrogantie van nature uit om zelf alles te willen verklaren/weten.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:32 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Het is logisch. Een stuk logischer dan het bestaan van God.
True, goudvis is minstens zo slim, het formaat van de dolfijn z'n brein is zo groot vanwege de extreme temperaturen. Ook bewezen maarja, zo kan je veel meer speculeren, ik vind de evolutie theorie geloofdwaardig genoeg in tegenstelling tot god die 'n stel mensen op deze aardkloot gedumpt heeft. Dat zo'n josti nou weer moet beginnen over wetenschappelijke bewijzen heeft niemand wat aan.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:30 schreef djexplo het volgende:
[..]
ehm geen wetenschapper? in de wetenschap word nooit iets bewezen hoor ...
Dat een dier een groot brein heeft, wil nog niet zeggen dat het intelligent is ...
Ik dank je vriendelijk voor je respect.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:41 schreef teh_m0nkey het volgende:
[..]
Dat zo'n josti nou weer moet beginnen over wetenschappelijke bewijzen heeft niemand wat aan.
Inderdaad, maar met toeval heeft het weinig te maken, eerder met de juiste omstandigheden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:40 schreef imbaman het volgende:
[..]
De evolutie-theorie berust op toeval, imo is het wel heeeel toevallig dat alles zo perfect is uitgepakt door toeval.
Die omstandigheden onstonden weer door toeval, daar is de hele evolutie-theorie op te herleiden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Inderdaad, maar met toeval heeft het weinig te maken, eerder met de juiste omstandigheden.
Sommige mensen hebben de arrogantie te denken dat ze de waarheid kunnen lezen in een 2000 jaar oud boek en het vervolgens beter te weten dan 1000en wetenschappers die al 1000-jaren de wereld bestuderen in plaats van dat ene boek.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:40 schreef imbaman het volgende:
[..]
Tuurlijk, de mens heeft de arrogantie van nature uit om zelf alles te willen verklaren/weten.
Logischer is, dat een hogere intelligentie eraan gewerkt heeft gezien de perfectie van de aarde tov de rest van het heelal.
Wie of wat die hogere intelligentie dan ook mogen zijn.
De evolutie-theorie berust op toeval, imo is het wel heeeel toevallig dat alles zo perfect is uitgepakt door toeval.
Heb jij wel eens een filosofische discussie gehad met een Papoea of Aboriginal? Vraag een Aboriginal eens hoe laat het is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:48 schreef imbaman het volgende:
[..]
Walgelijke uitspraak.
Over arrogantie gesproken
En sommigen hebben de arrogantie te denken dat de wetenschap de waarheid in pacht heeft, terwijl het hoe dan ook altijd theorieën zijn en blijven. Dat je geloof dat die waar zijn: geen enkel probleem. Dat je beweert dat het de enige waarheid is is naief.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben de arrogantie te denken dat ze de waarheid kunnen lezen in een 2000 jaar oud boek en het vervolgens beter te weten dan 1000en wetenschappers die al 1000-jaren de wereld bestuderen in plaats van dat ene boek.
Gelukkig trekt de wetenschap zich niets aan van religie in het beschrijven en verklaren van de werkelijkheid.
En het is helemaal niet toevallig want leven past zich aan aan de omstandigheden. Als het niet in elkaar pastte dan bestond jij niet.![]()
quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En het is helemaal niet toevallig want leven past zich aan aan de omstandigheden. Als het niet in elkaar pastte dan bestond jij niet.![]()
Als jij een alternatieve waarheid hebt mag je die onderbouwen met argumenten en bewijzen en dan zullen wetenschappers naar je luisteren.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:14 schreef Listo het volgende:
[..]
En sommigen hebben de arrogantie te denken dat de wetenschap de waarheid in pacht heeft, terwijl het hoe dan ook altijd theorieën zijn en blijven. Dat je geloof dat die waar zijn: geen enkel probleem. Dat je beweert dat het de enige waarheid is is naief.
Om dit vervolgens te proberen verklaren binnen reeds bewezen wetten en regels om daarna die verklaring, mits aangetoond op te nemen als zijnde "wetenschap"; dus onderbouwd op "wetenschappelijke feiten".quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als jij een alternatieve waarheid hebt mag je die onderbouwen met argumenten en bewijzen en dan zullen wetenschappers naar je luisteren.
Wie wil dat wetenschappers naar je luisteren?quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
en dan zullen wetenschappers naar je luisteren.
Ik zeg niet dat ik een andere of betere heb, ik geef alleen aan dat wat wetenschappelijk bepaald wordt een theorie is, niet een vaststaand feit.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als jij een alternatieve waarheid hebt mag je die onderbouwen met argumenten en bewijzen en dan zullen wetenschappers naar je luisteren.
Er worden ook nieuwe regels uitgevonden. Iedereen was tegen de evolutie theorie toen Darwin er mee kwam, iedereen was tegen de relativiteitstheorie toen Einstein er mee kwam en iedereen was tegen quantummechnica. Deze totaal nieuwe regels en wetten hebben zichzelf bewezen en de wetenschap fundamenteel verandert.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:47 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Om dit vervolgens te proberen verklaren binnen reeds bewezen wetten en regels om daarna die verklaring, mits aangetoond op te nemen als zijnde "wetenschap"; dus onderbouwd op "wetenschappelijke feiten".
Mjah, misschien even verder kijken dan je neus lang is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:02 schreef Listo het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik een andere of betere heb, ik geef alleen aan dat wat wetenschappelijk bepaald wordt een theorie is, niet een vaststaand feit.
Dat kan als een dier intelligente problemen moet gaan oplossenquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Wij als mens hebben van de apen geëvolueerd. Hoe zit dat met koeien bijvoorbeeld? Als de mens uitsterft, kunnen de koeien bv. zich ontwikkelen tot een intelligente levensvorm?
Zo ja, waarom is dat daar nu geen sprake van?
Zo nee, waarom niet?
Daar zouden religieuzen geen enkele moeite mee hebben. Elke gevonden missing link zorgt immers weer voor twee nieuwe gaten.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:28 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Overigens zal het nog wel even duren voordat "de missing link" gevonden zal worden schat ik zo in, tja, wat zou dat in de wereld teweeg brengen op religieus niveau...
De theorieën zijn onderbouwd door feiten en logica en worden continu bekritiseerd. Als er een zwak punt in zit komt dat aan het licht en gaat men op zoek naar meer, beter of anders. Op die manier word het begrip over de wereld steeds groter.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:02 schreef Listo het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik een andere of betere heb, ik geef alleen aan dat wat wetenschappelijk bepaald wordt een theorie is, niet een vaststaand feit.
Bah, necrofielquote:Op vrijdag 21 september 2007 20:13 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Daar zouden religieuzen geen enkele moeite mee hebben. Elke gevonden missing link zorgt immers weer voor twee nieuwe gaten.![]()
Wat heeft dat er nou mee te maken?quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb jij wel eens een filosofische discussie gehad met een Papoea of Aboriginal? Vraag een Aboriginal eens hoe laat het is.
Ga eerst maar eens met ze praten, daarna zie ik graag een dissertatie van je tegemoet.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:16 schreef STING het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Biologisch gezien zijn ze exact hetzelfde als wij.
Eskimo's leefden relatief kort geleden ook nog in iglo's, nu gaan ze langzaam op in de Amerikaanse cultuur, net zoals dat bij de Indianen is gebeurd.
Je bent net een klein kind...."Maar jij ook!"quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:55 schreef imbaman het volgende:
[..]
Wie wil dat wetenschappers naar je luisteren?
Je brengt het alsof de wetenschappers "heilig" zijn.
Ja, ook jij bent gelovig.
Als een rampje de zoogdieren een flinke tik geeft dan geef ik insecten een goeie kans om de volgende beschaving te vormen. Ze kunnen nu al beter met files om gaan dan wij.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:52 schreef MASD het volgende:
de muis en de dolfijn zijn iig al slimmer dan wijverder hebben bijvoorbeeld kakkerlakken een veel groter aanpassingsvermogen dan wij, grote kans dat zij de kanshebbers zijn voor verdere intelligentie
Onderbouw eens. (Zonder emo bullshit zoals: "muizen vervuilen tenminste niet de aarde en schieten elkaar tenminste niet neer en daarom zijn ze veul slimmuhhrquote:Op vrijdag 21 september 2007 21:52 schreef MASD het volgende:
de muis en de dolfijn zijn iig al slimmer dan wij
Je kan ook gewoon lekker op tijd onder de wol kruipen. Je hoeft voor ons je gezondheid niet op het spel te zetten.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:21 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,Heb het topic in 'Wetenschap' gezet dus gelieve theologische/levensbeschouwelijke insights elders bespreken. Niet onderbouwde oneliners plaatsen is ten alle tijde niet gewenst. Gelieve een beetje met respect te reageren, je medeuser is niet je vijand, hou het dus gezellig.
Verder ben ik vreselijk onwel geworden, dus heb een beetje genade aub zodat het topic alsnog open kan blijven, de ongewenste posts worden op korte termijn alsnog ge-edit.![]()
- Een Dolfijn is warmbloedig dit betekend dat de buitentemperatuur kan -10 of 40 graden zijn in het beest issie gewoon zijn standaard temperatuur als hij niet ziek is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:41 schreef teh_m0nkey het volgende:
[..]
True, goudvis is minstens zo slim, het formaat van de dolfijn z'n brein is zo groot vanwege de extreme temperaturen.
Evolutie kost een hele hoop generaties aan tijd. Ik weet niet of ooit onderzocht is of bepaalde dieren slimmer zijn geworden, maar het lijkt me niet makkelijk om daar achter te komen (aangezien je ze niet in aktie kan zien om te kijken hoe ze zich gedroegen, (tien)duizenden/miljoenen jaren terug). En zoals al eerder gezegd lijken koeien me niet een kanshebber als 'opvolger' van meest intelligente dier op Aarde. Ik denk eerder dat het een primaat zal zijn, gezien hun voorsprong op de meeste andere diersoorten (bijvoorbeeld het gebruik van gereedschappen).quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Wij als mens hebben van de apen geëvolueerd. Hoe zit dat met koeien bijvoorbeeld? Als de mens uitsterft, kunnen de koeien bv. zich ontwikkelen tot een intelligente levensvorm?
Zo nee, waarom niet?
* Katerwaters hoofdomtrek is slechts 51cmquote:Op vrijdag 21 september 2007 22:54 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik moet trouwens lachen om mensen die de misconceptie hebben dat intelligentie afhangt van de grootte van het brein.
Intelligentie is voor mensen slechts de geheugencapaciteit van wat je op school aangeleerd wordt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:20 schreef katerwater het volgende:
[..]
* Katerwaters hoofdomtrek is slechts 51cm![]()
Oh dat snap ik hoor, maar ik filosofeer vanuit de 2e persoon, gezien vanuit een algemeen synopsis perspectief.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:35 schreef SpecialK het volgende:
Dat's geheugen, BG. Niet intelligentie. Intelligentie is het kunnen doorzien van verbanden, oorzaak en gevolg en het logisch kunnen beredeneren.
Intelligentie is een "emerging property" die onstaat als je zintuigen, geheugen, instincten, etc... met elkaar verbind. Grof gezegd; Hoe meer verbindingen hoe intelligenter het individu.
Dan kan je nog zo'n geweldig geheugen hebben, als je het niet kan verwerken en dingen niet met elkaar in verband kan brengen ben je niet intelligent.
Dieren hebben wellicht vaardigheden op andere gebieden die wij niet hebben. Maar die vaardigheden zijn meestal wel meetbaar. Wordt ook regelmatig gemeten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 01:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Oh dat snap ik hoor, maar ik filosofeer vanuit de 2e persoon, gezien vanuit een algemeen synopsis perspectief.
Maar wie zegt dat dieren niet kunnen verwerken, mischien leggen ze enkel prioriteiten elders en evolueren ze dus niet op het gebied van techniek.
Jij kan nog niet eens spellen, dus hou je in met je alwetende theorieën. Er is geen enkele wetenschap die zichzelf kan bewijzen. Elke wetenschap heeft een aantal grondslagen met axioma's, aannames, van waaruit zij werkt. Dat doet geen afbreuk aan haar nut, maar wel aan de idee dat er een wetenschap is die de waarheid of een bewijs in pacht heeft.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er worden ook nieuwe regels uitgevonden. Iedereen was tegen de evolutie theorie toen Darwin er mee kwam, iedereen was tegen de relativiteitstheorie toen Einstein er mee kwam en iedereen was tegen quantummechnica. Deze totaal nieuwe regels en wetten hebben zichzelf bewezen en de wetenschap fundamenteel verandert.
Misschien eens een opleiding buiten wikipedia volgen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:11 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mjah, misschien even verder kijken dan je neus lang is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie
Drogreden, een stropopredenering welteverstaan. Bewijs maar eens dat de evolutietheorie níet waar isquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:29 schreef imbaman het volgende:
[..]
Ik hou ook van jou.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Jij kan nog niet eens spellen, dus hou je in met je alwetende theorieën. Er is geen enkele wetenschap die zichzelf kan bewijzen. Elke wetenschap heeft een aantal grondslagen met axioma's, aannames, van waaruit zij werkt. Dat doet geen afbreuk aan haar nut, maar wel aan de idee dat er een wetenschap is die de waarheid of een bewijs in pacht heeft.
Je kan daarom ook niet zomaar stellen dat evolutie bewezen is. Het is geen erg productieve attitude om een theologisch standpunt op te houden in de discussie omtrent evolutie, dat geef ik toe. Een stuk bescheidenheid en respect zou de wetenschap, maar vooral jou, erg goed staan. Je arrogantie is walgelijk en je domheid evenzo.
Ja, maar daar gaat het topic nou niet bepaald over hm? Kan beter in een andere discussie.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:30 schreef BaajGuardian het volgende:
Gelovigen die andere mensen dom noemen, thats a new one.
Quantum mechanica is tot nu toe het beste bewijs dat evolutie instant en relatief is.
Dus aanwezig, maar gelovigen hebben de neiging vast te houden aan dogmas, god moet dus voor hun wel voor de evolutie hebben gezorgd aldus intelligent design, volstreks belachelijk natuurlijk.
Enkel het geheel is goddelijk, niks kan afgescheiden zijn van alles wat is.
eigenlijk wel, want de quantum theorie verklaard ook waarom dieren op een ander gebied intelligent zijn dan mensen, de omstandigheden en hun prioriteiten hebben hun belet niet te evolueren als mensen in de gebieden waar de mens in geevolueerd is. De dieren zijn elk op hun eigen wijze geevolueerd, naar eigen doelen, dat kan de diepzee zijn, dat kan de lucht zijn, dat kan vruchtbare grond zijn of het meest giftige zuur.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:38 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja, maar daar gaat het topic nou niet bepaald over hm? Kan beter in een andere discussie.
Wat heeft quantum mechanica te maken met evolutie ? Mutaties zijn, zover we nu weten, willekeurig, en dat zou je terug kunnen leiden uit het feit dat die mutatieprocessen te complex zijn om te berekenen, maar kun je dat terug leiden op quantum mechanica? Dan zou je de onvoorspelbaarheid ook terug kunnen leiden op quantummechanica, terwijl ik denk dat dat meer met chaostheorie heeft te maken. Nou draait chaostheorie weer allemaal om het feit dat je bepaalde beginvoorwaarden niet exact kunt kiezen, maar ik denk dat dat hier nog gewoon op het klassieke niveau speelt, en niet op quantummechanisch niveau.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:30 schreef BaajGuardian het volgende:
Gelovigen die andere mensen dom noemen, thats a new one.
Quantum mechanica is tot nu toe het beste bewijs dat evolutie instant en relatief is.
Dus aanwezig, maar gelovigen hebben de neiging vast te houden aan dogmas, god moet dus voor hun wel voor de evolutie hebben gezorgd aldus intelligent design, volstreks belachelijk natuurlijk.
Enkel het geheel is goddelijk, niks kan afgescheiden zijn van alles wat is.
volgens de quantum mechanica niet, maar blijkbaar begrijp je deze niet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat heeft quantum mechanica te maken met evolutie ? Mutaties zijn, zover we nu weten, willekeurig, en dat zou je terug kunnen leiden uit het feit dat die mutatieprocessen te complex zijn om te berekenen.
Je spreekt nu chinees in mijn oren maar laat ik je vertellen dat chaos en orde hetzelfde zijn, enkel het perspectief is anders. En dat perspectief hangt enkel af van de geest in de machine om het even een naam te geven.quote:maar kun je dat terug leiden op quantum mechanica? Dan zou je de onvoorspelbaarheid ook terug kunnen leiden op quantummechanica, terwijl ik denk dat dat meer met chaostheorie heeft te maken.
Als je vind dat je niet kunt kiezen zul je ervaren dat je niet kunt kiezen.quote:Nou draait chaostheorie weer allemaal om het feit dat je bepaalde beginvoorwaarden niet exact kunt kiezen, maar ik denk dat dat hier nog gewoon op het klassieke niveau speelt, en niet op quantummechanisch niveau.
Nee, ik snap jou niet. Ik heb zo'n 10 vakken quantummechanica en quantumveldentheorie gevolgd, dus we kunnen er rustig van uit gaan dat ik dat beter begrijp dan jij. En ik zie die link tussen evolutie en quantummechanica niet. Tenzij je onder quantummechanica die esoterische flauwekul van films als "what the bleep" bedoelt, want dat begrijp ik inderdaad niet. Quantummechanica wordt te pas en te onpas gebruikt voor zweefteefzaken die niet worden begrepen, en vaak door mensen die nog niet eens een eigenvector kunnen uitrekenen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
volgens de quantum mechanica niet, maar blijkbaar begrijp je deze niet.
[..]
Mja, dat chinees praten is wederzijds, dus we kunnen het hier maar weer beter bij laten.quote:Je spreekt nu chinees in mijn oren maar laat ik je vertellen dat chaos en orde hetzelfde zijn, enkel het perspectief is anders. En dat perspectief hangt enkel af van de geest in de machine om het even een naam te geven.
[..]
Als je vind dat je niet kunt kiezen zul je ervaren dat je niet kunt kiezen.
Maar je kunt alles kiezen tot in haar diepste detail, ontkennen dat je de keuze hebt is in feite je hele wezen ontkennen is het niet?
Of je iets kunt kiezen ligt aan de omstandigheden. Als je bent opgegroeid met het idee dat vrouwen een jurk moeten dragen komt het niet in je op (als je een vrouw bent) om een broek aan te trekken. Dus die keuze bestaat dan niet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als je vind dat je niet kunt kiezen zul je ervaren dat je niet kunt kiezen.
Maar je kunt alles kiezen tot in haar diepste detail, ontkennen dat je de keuze hebt is in feite je hele wezen ontkennen is het niet?
typ-nerd allarm!quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:01 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Jij kan nog niet eens spellen
quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hou ook van jou.![]()
Waar heb ik gezegd dat de evolutietheorie bewezen is?
quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er worden ook nieuwe regels uitgevonden. Iedereen was tegen de evolutie theorie toen Darwin er mee kwam, iedereen was tegen de relativiteitstheorie toen Einstein er mee kwam en iedereen was tegen quantummechnica. Deze totaal nieuwe regels en wetten hebben zichzelf bewezen en de wetenschap fundamenteel verandert.
Het viel me al op dat je door de loop van het topic heen, je hebt gepoogd je opmerkingen te nuanceren. Heel goed, ookal is het zwak dat je niet toegeeft dat je je ideeën verkeerd had geformuleerd.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat bewijzen was overdrachtelijk, zoals mensen zichzelf kunnen bewijzen. Wetenschappelijk iets bewijzen is iets anders.quote:Op zaterdag 22 september 2007 15:34 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het viel me al op dat je door de loop van het topic heen, je hebt gepoogd je opmerkingen te nuanceren. Heel goed, ookal is het zwak dat je niet toegeeft dat je je ideeën verkeerd had geformuleerd.
We hebben Fok! bedacht!quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:11 schreef Watuntrik het volgende:
Ik weet niet of je dat allemaal wel zo intelligent mag noemen.
Indien we dat werkelijk zijn dan ben ik er heilig van overtuigd dat we nog steeds te dom zijn om er iets fatsoenlijks mee te doen.
Ok ok, daar zit wat in, ik geloof ook wel dat we moeder natuur niet kapot krijgen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:39 schreef Devolution het volgende:
Vaakgehoord argument ja. 'Oh we verkankeren deze planeet, wat zijn wij toch dom zeg!' In mijn ogen heeft dit weinig met intelligentie te maken. Ik vind de mens wel degelijk intelligent. Dat wij een beetje laks met de natuur omgaan soms, oke.
Juist intelligente is een momentopname en daar kun je aan werken.quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:50 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ok ok, daar zit wat in, ik geloof ook wel dat we moeder natuur niet kapot krijgen.
Zij past zich wel weer aan. Maar volgens de gangbare propaganda die we voorgeschoteld krijgen zijn we deze planeet toch behoorlijk aan het uitwonen. Verder is intelligentie maar een overbeladen woord waar veel te vaak en te onpas me geschermt wordt.
Dan begrijp je quantum mechanica nietquote:Op zaterdag 22 september 2007 14:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik snap jou niet. Ik heb zo'n 10 vakken quantummechanica en quantumveldentheorie gevolgd, dus we kunnen er rustig van uit gaan dat ik dat beter begrijp dan jij. En ik zie die link tussen evolutie en quantummechanica niet.
alas.quote:Tenzij je onder quantummechanica die esoterische flauwekul van films als "what the bleep" bedoelt, want dat begrijp ik inderdaad niet.
rekenen en logica zijn 2 verschillende dingen maar dat zul je wel weer met mij oneens zijn.quote:Quantummechanica wordt te pas en te onpas gebruikt voor zweefteefzaken die niet worden begrepen, en vaak door mensen die nog niet eens een eigenvector kunnen uitrekenen.
Goed, want er valt niet met iemand te praten die enkel gevestigde patronen napraat.quote:[..]
Mja, dat chinees praten is wederzijds, dus we kunnen het hier maar weer beter bij laten.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:19 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dan begrijp je quantum mechanica niet
[..]
alas.
[..]
rekenen en logica zijn 2 verschillende dingen maar dat zul je wel weer met mij oneens zijn.
[..]
Goed, want er valt niet met iemand te praten die enkel gevestigde patronen napraat.
Dan begrijp jij net zo min van quantummechanica, en volg je enkel de bijna dogma van de wetenschap.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:34 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Sorry hoor maar op gebieden als QM staat mijn geld toch echt bij Haushofer
Niets mis met denkbarrieres doorbreken. Wel wat mis met zo arrogant doen dat je denkt het beter te weten dan mensen die er hun werk van maken. Dat je een eigen versie er van maakt kan natuurlijk. Noem het dan wel wat anders.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dan begrijp jij net zo min van quantummechanica, en volg je enkel de bijna dogma van de wetenschap.
Geen wonder, de wetenschap erkent niks dat hunzelf ontstijgt, dat zou de klliek opheffen.
De wetenschap is beknopt, staat stil en leeft in haar eigen wereldje.
Je kunt pas dingen ontdekken als je het onbekende ingaat.
Ik ben persoonlijk liever iemand die denkbarrieres doorbreekt.
Wat denk je dat ik ben, ik ben een filosoof lieve schat. Ik heb 75% van mijn leven in bibliotheken doorgebracht.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:53 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Niets mis met denkbarrieres doorbreken. Wel wat mis met zo arrogant doen dat je denkt het beter te weten dan mensen die er hun werk van maken. Dat je een eigen versie er van maakt kan natuurlijk. Noem het dan wel wat anders.
Dogma's in de wetenschap? Als de wetenschap last had van dogma's dan was de hele quantummechanica niet uitgevonden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:46 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dan begrijp jij net zo min van quantummechanica, en volg je enkel de bijna dogma van de wetenschap.
Geen wonder, de wetenschap erkent niks dat hunzelf ontstijgt, dat zou de klliek opheffen.
De wetenschap is beknopt, staat stil en leeft in haar eigen wereldje.
Je kunt pas dingen ontdekken als je het onbekende ingaat.
Ik ben persoonlijk liever iemand die denkbarrieres doorbreekt.
En wat heeft QM met filosofie te maken?quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Wat denk je dat ik ben, ik ben een filosoof lieve schat. Ik heb 75% van mijn leven in bibliotheken doorgebracht.
Goed puntquote:Op zaterdag 22 september 2007 17:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dogma's in de wetenschap? Als de wetenschap last had van dogma's dan was de hele quantummechanica niet uitgevonden.
Ik neem aan dat we het over de gevestigde wetenschap hebben, niet wetenschap in haar individuele beleving.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dogma's in de wetenschap? Als de wetenschap last had van dogma's dan was de hele quantummechanica niet uitgevonden.
Oh en nu opeens niet meer?quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat "de wetenschap" zich niet snel genoeg aanpast aan jou persoonlijke beleving van dingen, maar dat maakt de wetenschap nog niet dogmatisch.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:04 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik neem aan dat we het over de gevestigde wetenschap hebben, niet wetenschap in haar individuele beleving.
Baaj, jij denkt met een paar internetpagina's en wat populaire literatuur dat je dergelijke zaken kunt begrijpen. Als je dat gelooft, dan zit je in een waanwereldje. Hier moet je je toch eerst wenden tot de "gevestigde patronen", zoals je dat noemt. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je natuurlijk zelf gaan speculeren. Maar wat jij quantummechanica noemt, is in feite niks anders dan een pseudo-opvatting.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:19 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dan begrijp je quantum mechanica niet
[..]
alas.
[..]
rekenen en logica zijn 2 verschillende dingen maar dat zul je wel weer met mij oneens zijn.
[..]
Goed, want er valt niet met iemand te praten die enkel gevestigde patronen napraat.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:02 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wat heeft QM met filosofie te maken?
Misschien moet je mijn posts nog eens lezen. Ik ben harstikke consequent.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:12 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Oh en nu opeens niet meer?. Wees eens consequent.
Daar kan ik het wel mee eens zijn jaquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:14 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Kan bijna niet geloven dat dit een serieus bedoelde vraag is..
Maar indien.. Filosofie is de wortel van alle religies en wetenschap...![]()
nee. deductie is datquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:14 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ik zeg: nieuwsgierigheid!quote:
Dat is volledig uit de lucht gegrepen, weet jij uberhaupt welk materiaal ik allemaal heb gelezen? Waar en hoelang ik mezelf in bepaalde dingen verdiepte?quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Baaj, jij denkt met een paar internetpagina's en wat populaire literatuur dat je dergelijke zaken kunt begrijpen.
Been there done that.quote:Als je dat gelooft, dan zit je in een waanwereldje. Hier moet je je toch eerst wenden tot de "gevestigde patronen", zoals je dat noemt.
Dat zeg jij.quote:Als je dat onder de knie hebt, dan kun je natuurlijk zelf gaan speculeren. Maar wat jij quantummechanica noemt, is in feite niks anders dan een pseudo-opvatting.
Meestal is 'stilstand' van wetenschap, zoals jij die ziet, nog stukken verder dan de achteruitgang die jij propageert.quote:
Als je een beer keer op keer op een gloeiende plaat zet en daarbij op je mondharp blaast zal hij op den duur gaan dansen op de muziek van de mondharp. Das niet intelligent, das wel aanpassen aan onze cultuur.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Katten maken veel meer geluid tegen mensen dan onder elkaar. Ze passen zich duidelijk aan aan onze orale cultuur. Dat vind ik best intelligent.
Dat ligt aan je definitie van intelligentie. Zie een paar posts hoger.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Als je een beer keer op keer op een gloeiende plaat zet en daarbij op je mondharp blaast zal hij op den duur gaan dansen op de muziek van de mondharp. Das niet intelligent, das wel aanpassen aan onze cultuur.
Intelligentie zit een niveau hoger dan aanpassing.
Dank u!quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik heb even de ergste reacties op verzoek van de mod weggehaald.
Ik denk dat alle reacties tot nu toe één punt terecht hebben opgemerkt: Hoe definieer je intelligentie?quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Zo nee, waarom niet?
Jij hebt het privelege dat je op je eigen houtje je dingen kunt onderzoeken, en dat er niets van je verwacht wordt. Jij hoeft immers geen halfgeleiders, versterkers of MRI-apparaten te bouwen of artikelen te publiceren. Ik weet inderdaad niet wat jij allemaal gelezen hebt, maar ik weet wel dat wat jij QM noemt, niet de gevestigde wetenschappelijke theorie is. Ik kan een koekblik ook een tostirooster noemen en claimen dat ik daarmee vooruitstrevend ben, maar het is gewoon een heel specifieke, eigen kijk op zaken die totaal niet praktisch is.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat is volledig uit de lucht gegrepen, weet jij uberhaupt welk materiaal ik allemaal heb gelezen? Waar en hoelang ik mezelf in bepaalde dingen verdiepte?
[..]
Been there done that.
[..]
Dat zeg jij.
Ik vind dat jij en de rest van je in haar eigen wereldje levende gevestigde wetenschap te conformistisch is op eigen grondvesting.
Ik sta daarintegen niet stil.
Tuurlijk. Menselijke intelligente is twijfelachtig.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van intelligentie. Zie een paar posts hoger.
Als je kikkers langzaam opwarmt in de pan dan koken ze stilletjes dood. Als je ze in kokend water gooit springen ze weg. Dat is meer een (fysieke) schrikreactie dan een intelligente actie. Maar het resultaat (overleven) is wel intelligent.
Een menselijke actie als een opleiding volgen om zodoende een goede baan te verkrijgen om makkelijk te kunnen leven kan je intelligent noemen, maar het is niet meer dan een actie om te overleven en voor nageslacht te kunnen zorgen. Dus veel verschil met een dansende beer is er eigenlijk niet.
whehequote:Op zaterdag 22 september 2007 20:23 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tuurlijk. Menselijke intelligente is twijfelachtig.
Oneens. Religion ends where philosophy begins.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:14 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Whoef! wHOEF!quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:23 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tuurlijk. Menselijke intelligente is twijfelachtig.
Nee, de wetenschap is bereid om fouten te erkennen en de theorie bij te stellen als de feiten toch ineens anders blijken te liggen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:29 schreef imbaman het volgende:
[..]
Dat heet ontwikkeling, en is een eigenschap inherent aan wetenschap. Als je dat als nadeel ziet van wetenschap, denk ik dat je de wetenschappelijke methode niet helemaal begrijptquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:29 schreef imbaman het volgende:
[..]
Dit behoort niet tot de ''ergste reacties'' ?quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:46 schreef imbaman het volgende:
[..]
Die omstandigheden onstonden weer door toeval, daar is de hele evolutie-theorie op te herleiden.
Gezien je taalfouten heb je dan toch slecht gelezen!quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Wat denk je dat ik ben, ik ben een filosoof lieve schat. Ik heb 75% van mijn leven in bibliotheken doorgebracht.
Een bibliotheek is niet school, mijn prioriteit is niet aankleding maar inhoud.quote:Op maandag 24 september 2007 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gezien je taalfouten heb je dan toch slecht gelezen!
Maar de juiste spelling en de correcte grammatica heb je kennelijk niet overgenomen van het gelezene. Heb je dan wel de inhoud begrepen?quote:Op maandag 24 september 2007 02:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Een bibliotheek is niet school, mijn prioriteit is niet aankleding maar inhoud.
Hoe kan ik dat beantwoorden, de inhoud is maar onderdeel van het proces van begrijpen.quote:Op maandag 24 september 2007 03:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar de juiste spelling en de correcte grammatica heb je kennelijk niet overgenomen van het gelezene. Heb je dan wel de inhoud begrepen?
Taalfouten, wat een kinderachtig gedoe weer, ga op de inhoud in.quote:Op maandag 24 september 2007 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gezien je taalfouten heb je dan toch slecht gelezen!
Die is er niet!quote:Op maandag 24 september 2007 03:09 schreef Morwen het volgende:
[..]
Taalfouten, wat een kinderachtig gedoe weer, ga op de inhoud in.
Zover ik mij herinner was ik een keer onder de indruk van je om iets, weet niet meer wat en wanneer maar je naam herken ik nog wel.quote:
Meestal word er geevolueerd wanneer het nodig is, dus als dieren al prima leven zullen ze ook het zelfde blijven.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Zo nee, waarom niet?
Ja, dat gevoel heb ik bij jou nou ook. Soms heb je best aardige uitspraken, en dan doe je weer van die flauwekul-uitspraken in een topic als dit, laat je zien dat je ego een factor 80 keer groter is dan je intelligentie, en dan is het weer moeilijk om je serieus te nemen.quote:Op maandag 24 september 2007 03:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Zover ik mij herinner was ik een keer onder de indruk van je om iets, weet niet meer wat en wanneer maar je naam herken ik nog wel.
Ik denk dat ik die indruk maar weer op 0 zet nu.
Laat me raden. Boeken afstoffen zeker. Op filosofisch gebied kom je nl. vaker over als iemand die het niveau kroegpraat nog niet onstegen is.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je niet 75% van je leven hebt doorgebracht op het schoolplein?quote:Op maandag 24 september 2007 03:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Zover ik mij herinner was ik een keer onder de indruk van je om iets, weet niet meer wat en wanneer maar je naam herken ik nog wel.
Wel tot een van de stompzinnigste in ieder geval. Fok mist op het moment echt creationisten die een IQ hebben dat boven de 80 ligt.quote:Op zondag 23 september 2007 17:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dit behoort niet tot de ''ergste reacties'' ?
Wederzijds. Mede daarom was ik verbaasd over je slechte Nederlands. Alsof je jezelf niet bent was.quote:Op maandag 24 september 2007 03:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ja, die mis ik ook. Ik had een interessante Israël-discussie met hem.quote:Op maandag 24 september 2007 11:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wel tot een van de stompzinnigste in ieder geval. Fok mist op het moment echt creationisten die een IQ hebben dat boven de 80 ligt.![]()
Jammer dat Jdeschoone (dat was z'n username geloof ik) niet meer lijkt te posten, die had tenminste nog fatsoenlijke inhoudelijke kennis in tegenstelling tot dit soort infantiel geneuzel.
Nou dat valt wel mee hoor. Maar dit laat wel het verschil zien tussen wetenschap en religie. Relgie veranderd nooit omdat ze te eigenwijs zijn (dogma). In de wetenschap bestaat dit niet en staat men open voor nieuwe hypothesen en theorieen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:29 schreef imbaman het volgende:
In principe wel ja.quote:Op woensdag 26 september 2007 02:24 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee hoor. Maar dit laat wel het verschil zien tussen wetenschap en religie. Relgie veranderd nooit omdat ze te eigenwijs zijn (dogma). In de wetenschap bestaat dit niet en staat men open voor nieuwe hypothesen en theorieen.
Wat een bullshitredenering vind ik dat zeg. Als atheïst kan je er niet onderuit komen sommige dingen af te doen als ongelooflijk veel 'toeval'.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je probeert wanhopig de redenering om te draaien om ruimte te scheppen voor een schepper. Onterecht.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een bullshitredenering vind ik dat zeg. Als atheïst kan je er niet onderuit komen sommige dingen af te doen als ongelooflijk veel 'toeval'.
Stephen Hawking berekende volgens mij dat als de mate van uitdeiing van het heelal, na de Big-Bang, ook maar kleiner was bij een miljardste deel (o.i.d.) dat leven nooit mogelijk zou zijn geweest. De Engelse wetenschapper Davies stelde vast dat de kans dat de condities na de Big Bang geschikt zou zijn voor het ontstaan van Sterren en Planeten, gelijk staat aan 1 tegen een 1 met nog meer dan honderd miljard nullen.
En zo zijn er vergelijkbare 'toevalligheden' bij de sterkte van de zwaartekracht etc.
Als argument aanvoeren dat het geen toeval is, want het is nu eenmaal zo, vind ik echt een heel raar argument.
Stel:
Jij krijgt de doodstraf. Om er zeker van te zijn dat je echt dood gaat wordt jij tegen de muur gezet tegenover 1000 scherpschutters. De kans dat al die scherpschutters misschieten is wetenschappelijk te verwaarlozen.
Als het nou toch gebeurt dat ze je allemaal missen, zeg je dan ook: "hmmm... dat is geen toeval, want ik leef nog!'
Waarschijnlijk zul het een wonder noemen.
Dat is ook precies wat de Big-Bang is, een (haast bovennatuurlijk) wonder. Als je atheïst bent prima, maar je kan er niet omheen dat er heel veel 'toevalligheden' zijn geweest.
Dat valt allemaal nog wel mee. Berekeningen m.b.t. de kans dat iets gebeurt zijn vaak gestaafd op een incomplete set aannames of zelfs incorrecte aannames. Bovendien kun je wel allerlei metafysische verklaringen uit je kont trekken om dat vermeende toeval te verklaren, maar daar schiet je ook niet echt veel mee op.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een bullshitredenering vind ik dat zeg. Als atheïst kan je er niet onderuit komen sommige dingen af te doen als ongelooflijk veel 'toeval'.
Het ligt eraan waar het om gaat. A posteriori gaan berekenen hoe geweldig toevallig iets is, heeft niet altijd zin (Wat was bijvoorbeeld de kans dat net die ene spermacel de eicel bevruchtte waaruit jij onstond? - en dat is nog maar een klein deel van de toevalligheden die ervoor hebben gezorgd dat jij bestaat).quote:Stephen Hawking berekende volgens mij dat als de mate van uitdeiing van het heelal, na de Big-Bang, ook maar kleiner was bij een miljardste deel (o.i.d.) dat leven nooit mogelijk zou zijn geweest. De Engelse wetenschapper Davies stelde vast dat de kans dat de condities na de Big Bang geschikt zou zijn voor het ontstaan van Sterren en Planeten, gelijk staat aan 1 tegen een 1 met nog meer dan honderd miljard nullen.
En zo zijn er vergelijkbare 'toevalligheden' bij de sterkte van de zwaartekracht etc.
Als argument aanvoeren dat het geen toeval is, want het is nu eenmaal zo, vind ik echt een heel raar argument.
Dat valt allemaal nog wel weer mee, zeker in het licht van de huidige theorieën die alweer voorbij de Big Bang gaan. Bovendien heb je natuurlijk altijd nog het zwakke versus het sterke antropische principe. Het eerste stelt dat als er geen leven was geweest we ons uberhaupt niet hadden kunnen afvragen waarom het universum zo perfect op leven lijkt afgesteld te zijn terwijl het laatste stelt dat het universum inderdaad afgesteld moet zijn op leven.quote:Stel:
Jij krijgt de doodstraf. Om er zeker van te zijn dat je echt dood gaat wordt jij tegen de muur gezet tegenover 1000 scherpschutters. De kans dat al die scherpschutters misschieten is wetenschappelijk te verwaarlozen.
Als het nou toch gebeurt dat ze je allemaal missen, zeg je dan ook: "hmmm... dat is geen toeval, want ik leef nog!'
Dat is ook precies wat de Big-Bang is, een (haast bovennatuurlijk) wonder. Als je atheïst bent prima, maar je kan er niet omheen dat er heel veel 'toevalligheden' zijn geweest.
Ik had uit eerdere berichten van je de indruk gekregen, dat je slim was en wist waarover je praatte.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Stephen Hawking berekende volgens mij dat als de mate van uitdeiing van het heelal, na de Big-Bang, ook maar kleiner was bij een miljardste deel (o.i.d.) dat leven nooit mogelijk zou zijn geweest. De Engelse wetenschapper Davies stelde vast dat de kans dat de condities na de Big Bang geschikt zou zijn voor het ontstaan van Sterren en Planeten, gelijk staat aan 1 tegen een 1 met nog meer dan honderd miljard nullen.
Stel:
quote:Op donderdag 27 september 2007 01:34 schreef SpecialK het volgende:
Als je een half-zelfbewuste paarse waterstof helium blob was geweest levend in de horsehead nevel had je ook bij jezelf gedacht zovan "jezus wel heeeeeel erg toevallig dat ik zo'n perfect zelf denkend wezen ben daar moet iets achter zitten"
Toevalligheden achter dingen zoeken, er vanuitgaand dat de huidige situatie de enige uitkomst is noem ik verkeerd om beredeneren.
Tijdje terug ook een discussie gehad met een moslima die aandroeg dat het wel heeeel toevallig was dat de aarde zo perfect rond de zon draaide voor zo lang en dat dat dus wel door iemand ontworpen geweest moet zijn.
Ze ging er dus compleet aan voorbij dat wezens die dat kunnen beredeneren waarschijnlijk zich het beste ontwikkelen in een systeem van regelmaat en moderatie op energie en materie niveaus.
Het zou pas echt onrealistisch zijn als dingen die je ziet als toevalligheden niet zouden bestaan. DAT zou pas een absurd toeval zijn als er in het hele universum met 70.000.000.000.000.000.000.000 sterren en 10x het aantal planeten er geen enkele plek is die in de 13,7 miljard jaar dat het universum bestaat waar er een zelf replicerend molecuul is onstaan uit de fusie van simpele polymeren.
Dat is pas absurd als je gelooft dat dat onmogelijk is.
toeval bestaat niet. Alles is een gevolg van iets.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Inderdaad, maar met toeval heeft het weinig te maken, eerder met de juiste omstandigheden.
En waar komt dat dan vandaan. En het is idd heel toevallig dat er opeens een molecuul zichzelf wil repliceren komende uit een gaswolke die zomaar daar on the spot was.quote:Op donderdag 27 september 2007 01:34 schreef SpecialK het volgende:
Als je een half-zelfbewuste paarse waterstof helium blob was geweest levend in de horsehead nevel had je ook bij jezelf gedacht zovan "jezus wel heeeeeel erg toevallig dat ik zo'n perfect zelf denkend wezen ben daar moet iets achter zitten"
Toevalligheden achter dingen zoeken, er vanuitgaand dat de huidige situatie de enige uitkomst is noem ik verkeerd om beredeneren.
Tijdje terug ook een discussie gehad met een moslima die aandroeg dat het wel heeeel toevallig was dat de aarde zo perfect rond de zon draaide voor zo lang en dat dat dus wel door iemand ontworpen geweest moet zijn.
Ze ging er dus compleet aan voorbij dat wezens die dat kunnen beredeneren waarschijnlijk zich het beste ontwikkelen in een systeem van regelmaat en moderatie op energie en materie niveaus.
Het zou pas echt onrealistisch zijn als dingen die je ziet als toevalligheden niet zouden bestaan. DAT zou pas een absurd toeval zijn als er in het hele universum met 70.000.000.000.000.000.000.000 sterren en 10x het aantal planeten er geen enkele plek is die in de 13,7 miljard jaar dat het universum bestaat waar er een zelf replicerend molecuul is onstaan uit de fusie van simpele polymeren.
Dat is pas absurd als je gelooft dat dat onmogelijk is.
Aangezien er genoeg plekken zijn en genoeg gaswolken of andere omstandigheden voor dat molecuul is het niet heeeeel toevallig. Er zijn gewoon heeeeel veel mogelijkheden.quote:Op donderdag 27 september 2007 06:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
En waar komt dat dan vandaan. En het is idd heel toevallig dat er opeens een molecuul zichzelf wil repliceren komende uit een gaswolke die zomaar daar on the spot was.
Het is verraderlijk om achteraf terug te redeneren en iets achter het resultaat te zoeken. Als iemand in de postcode 20 miljoen zou winnen, en die zou uitschreeuwen dat het wel heel toevallig is dat hij heeft gewonnen, en dat die hele loterij daarom speciaal voor hem in touw is gezet, zou je ook lichtelijk apart vinden, neem ik aan. Want als iemand anders had gewonnen, zou die persoon hetzelfde kunnen zeggen. Wij weten wel beter; er moet altijd 1 iemand winnen, en de gelukkige is zo verbaasd over het resultaat dat deze persoon er zomaar iets achter zou zoeken. De verliezers zijn natuurlijk wat nuchterder, en die wijten het puur aan statistiek.quote:Op donderdag 27 september 2007 06:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
En waar komt dat dan vandaan. En het is idd heel toevallig dat er opeens een molecuul zichzelf wil repliceren komende uit een gaswolke die zomaar daar on the spot was.
Waar zit ik concreet fout dan?quote:Op donderdag 27 september 2007 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik had uit eerdere berichten van je de indruk gekregen, dat je slim was en wist waarover je praatte.
Dit valt me tegen.
quote:TIME: Both your books suggest that if the universal constants, the six or more characteristics of our universe, had varied at all, it would have made life impossible. Dr. Collins, can you provide an example?
COLLINS: The gravitational constant, if it were off by one part in a hundred million million, then the expansion of the universe after the Big Bang would not have occurred in the fashion that was necessary for life to occur. When you look at that evidence, it is very difficult to adopt the view that this was just chance. But if you are willing to consider the possibility of a designer, this becomes a rather plausible explanation for what is otherwise an exceedingly improbable event--namely, our existence.
DAWKINS: People who believe in God conclude there must have been a divine knob twiddler who twiddled the knobs of these half-dozen constants to get them exactly right. The problem is that this says, because something is vastly improbable, we need a God to explain it. But that God himself would be even more improbable. Physicists have come up with other explanations. One is to say that these six constants are not free to vary. Some unified theory will eventually show that they are as locked in as the circumference and the diameter of a circle. That reduces the odds of them all independently just happening to fit the bill. The other way is the multiverse way. That says that maybe the universe we are in is one of a very large number of universes. The vast majority will not contain life because they have the wrong gravitational constant or the wrong this constant or that constant. But as the number of universes climbs, the odds mount that a tiny minority of universes will have the right fine-tuning.
COLLINS: This is an interesting choice. Barring a theoretical resolution, which I think is unlikely, you either have to say there are zillions of parallel universes out there that we can't observe at present or you have to say there was a plan. I actually find the argument of the existence of a God who did the planning more compelling than the bubbling of all these multiverses. So Occam's razor--Occam says you should choose the explanation that is most simple and straightforward--leads me more to believe in God than in the multiverse, which seems quite a stretch of the imagination.
DAWKINS: I accept that there may be things far grander and more incomprehensible than we can possibly imagine. What I can't understand is why you invoke improbability and yet you will not admit that you're shooting yourself in the foot by postulating something just as improbable, magicking into existence the word God.
COLLINS: My God is not improbable to me. He has no need of a creation story for himself or to be fine-tuned by something else. God is the answer to all of those "How must it have come to be" questions.
Dat je niet weet wat de grote context is, én dat je, zoals Dawkins zegt in je latere citaat, niet consequent bent in het toepassen van onzekerheid.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:18 schreef koningdavid het volgende:
Waar zit ik concreet fout dan?
Toch wel, want je weet niet, zoals al eerder gezegd, hoeveel vuurpeletons er in totaal geweest zijn. Voer het een miljoen keer uit, en één keer zullen ze alle duizend missen.quote:Naar mijn mening dans je dan om de daadwerkelijke vraag heen. Daarom gaf ik mijn 'vuurpeloton-voorbeeld'. De kans dat 1000 scherpschutters je vanaf 10 meter missen is vrijwel te verwaarlozen. Als het dan toch gebeurd zeg je ook niet: "Ik ben hier nu, als ik er niet was had ik me dit ook niet kunnen afvragen, het is dus geen toeval of een wonder. Het is gewoon zo".
Dat is toch geen wetenschap?
Fraai staaltje reli-oogkleppen, inderdaad. Dawkins maakt een goed punt: als je de onzekerheidsfactor op de natuurkunde wilt toepassen, moet je consequent zijn en ook op je god toepassen. Nee, zegt Collins, dat doe ik niet, want ik vind het niet nodig. Sterk argumentquote:Dit is wel een interessant deel uit een debat tussen de christelijke wetenschapper Francis Collins en ons aller Richard Dawkins in Time Magazine:
[..]
Je stelling is duidelijk. je snapt een paar dingen niet, je hebt geen zin om er over na te denken. Je stelt gewoon dat een God (zonder verdere verklaring of redenatie waar die vandaan komt) alles gemaakt heeft, opgelost, slotje.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Naar mijn mening dans je dan om de daadwerkelijke vraag heen. Daarom gaf ik mijn 'vuurpeloton-voorbeeld'. De kans dat 1000 scherpschutters je vanaf 10 meter missen is vrijwel te verwaarlozen. Als het dan toch gebeurd zeg je ook niet: "Ik ben hier nu, als ik er niet was had ik me dit ook niet kunnen afvragen, het is dus geen toeval of een wonder. Het is gewoon zo".
Dat is toch geen wetenschap?
[..]
Lekker simpel inderdaad. "Mijn God is het antwoord op alle vragen." Opgelost slotje.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:34 schreef Doffy het volgende:
Fraai staaltje reli-oogkleppen, inderdaad. Dawkins maakt een goed punt: als je de onzekerheidsfactor op de natuurkunde wilt toepassen, moet je consequent zijn en ook op je god toepassen. Nee, zegt Collins, dat doe ik niet, want ik vind het niet nodig. Sterk argument
Juist. Daarom is het wel 'wetenschap' te onderzoeken of er inderdaad sprake is van een multiversum. Het is daarentegen GEEN wetenschap om te zeggen: "Het is niet toevallig, want ze zijn nu zo en anders hadden we er niet eens over kunnen praten". Dat is geen wetenschap, dat is misleidende psuedo-filosofie.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:34 schreef Doffy het volgende:
Toch wel, want je weet niet, zoals al eerder gezegd, hoeveel vuurpeletons er in totaal geweest zijn. Voer het een miljoen keer uit, en één keer zullen ze alle duizend missen.
Het probleem is dat God geen natuurlijk verschijnsel is en je geen berekening op hem kan toepassen. Daarom blijft God per definitie een kwestie van geloof. Collins beweert ook niet dat hij in God gelooft oomdat het ontstaan van het universum zo bijzonder is. Hij gelooft al in God en ontdekt gewoon bepaalde gegevens die volgens hem wijzen naar die God. (hij is geen ID'er trouwens).quote:Op donderdag 27 september 2007 11:34 schreef Doffy het volgende:
Dat je niet weet wat de grote context is, én dat je, zoals Dawkins zegt in je latere citaat, niet consequent bent in het toepassen van onzekerheid.
(...)
Fraai staaltje reli-oogkleppen, inderdaad. Dawkins maakt een goed punt: als je de onzekerheidsfactor op de natuurkunde wilt toepassen, moet je consequent zijn en ook op je god toepassen. Nee, zegt Collins, dat doe ik niet, want ik vind het niet nodig. Sterk argument
Nu even niet de boel omdraaien: JIJ claimt dat er een god móet zijn, wánt er is sprake van grote onwaarschijnlijkheid. Ik zeg: dat kan je niet weten. Dat geef jij ook toe.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:46 schreef koningdavid het volgende:
Juist. Daarom is het wel 'wetenschap' te onderzoeken of er inderdaad sprake is van een multiversum. Het is daarentegen GEEN wetenschap om te zeggen: "Het is niet toevallig, want ze zijn nu zo en anders hadden we er niet eens over kunnen praten". Dat is geen wetenschap, dat is misleidende psuedo-filosofie.
Nee, god is zeker geen natuurlijk verschijnsel, god is een mentaal verschijnsel (jij noemt het 'geloof''). Nu vind ik het heel fijn voor je dat je je geloof en geluk etc hebt gevonden, maar helaas voor jou is jouw opvatting niet maatgevend voor het wezen van het universum.quote:Het probleem is dat God geen natuurlijk verschijnsel is en je geen berekening op hem kan toepassen. Daarom blijft God per definitie een kwestie van geloof. Collins beweert ook niet dat hij in God gelooft oomdat het ontstaan van het universum zo bijzonder is. Hij gelooft al in God en ontdekt gewoon bepaalde gegevens die volgens hem wijzen naar die God. (hij is geen ID'er trouwens).
Nee dat is het zwakke antropische principe, net als het sterke antropische principe te concluderen dat het universum voor leven gemaakt moet zijn. Beiden zijn erg zwak m.i., maar jij was degene die met een sterk antropische claim aan kwam zetten.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Juist. Daarom is het wel 'wetenschap' te onderzoeken of er inderdaad sprake is van een multiversum. Het is daarentegen GEEN wetenschap om te zeggen: "Het is niet toevallig, want ze zijn nu zo en anders hadden we er niet eens over kunnen praten". Dat is geen wetenschap, dat is misleidende psuedo-filosofie.
Als alles een gevolg is van iets, hebben we dan nog een vrije wil?quote:Op donderdag 27 september 2007 06:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
toeval bestaat niet. Alles is een gevolg van iets.
Jij draait de boel om hier, lees. Ik ben niet begonnen over God en ik heb ook geen claims gemaakt over de noodzaak van een God.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:51 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nu even niet de boel omdraaien: JIJ claimt dat er een god móet zijn, wánt er is sprake van grote onwaarschijnlijkheid. Ik zeg: dat kan je niet weten. Dat geef jij ook toe.
Conclusie: jij mag geen uitspraken doen over waarschijnlijkheid en dús niet over de 'noodzaak' van een god.
Een slotje op alle geloofstopics vanaf nu. Jij weet immers de antwoorden al.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:51 schreef Doffy het volgende:
Nee, god is zeker geen natuurlijk verschijnsel, god is een mentaal verschijnsel
Met dit soort blabla kan ik niks.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:51 schreef Doffy het volgende:
Ieder geloof kan gebruikt worden om willekeurig welk verschijnsel, niet te verklaren, maar van tafel te vegen. 'Waarom eten we vanavond spruitjes? Omdat god het wil!'. Ja, me hoela!
Dat is geen misleidende pseudo-wetenschap, het is een feit. Als de omstandigheden anders waren waren we er niet.Punt. JIJ vind het allemaal heel wonderlijk omdat je uitgaat van de bestaande situatie. Maar dat heeft verder geen effect op natuurwetten.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
[..]
neequote:Op donderdag 27 september 2007 11:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als alles een gevolg is van iets, hebben we dan nog een vrije wil?
Er worden in de psychologie en sociologie serieuze vragen gesteld over het bestaan en de beperktheid van vrije wil.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dennett is het niet helemaal met je eens, maar het topic gaat hier niet echt over verder.quote:
Ergo, impliceer jij, QED: er is een god. Nu zeg ik: nee, atheisten hebben niet te maken met onverklaarbare toevalligheden, wij hebben alleen nog niet genoeg informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Wij verbinden geen conclusies aan iets waarvan je niets zinnigs kunt zeggen.quote:Op donderdag 27 september 2007 12:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij draait de boel om hier, lees. Ik ben niet begonnen over God en ik heb ook geen claims gemaakt over de noodzaak van een God.
Mijn statement was alleen dat je in een atheïstische wereldvisie te kampen hebt met een hoop (nog) onverklaarbare toevalligheden.
Ik weet inderdaad waar alle geloofstopics mee eindigen: mijn god verklaart alles, want dat staat in mijn heilige boek, en dat is van god, dus dat verklaart alles. En oh ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk, maar niet zo ondoorgrondelijk dat ik er niets over kan zeggen, zolang het maar past in mijn straatje.quote:Een slotje op alle geloofstopics vanaf nu. Jij weet immers de antwoorden al.
My thoughts exactlyquote:Met dit soort blabla kan ik niks.
Er bestaat in de theologische wereld niet zoiets als 'vrije wil', tenminste, het omschrijft niet wat de theologen over het algemeen bedoelen met de situatie. Men ziet het eerder als een 'vrije keus' binnen de gegeven parameters van kiezen.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar schiet je niets mee op. Word de keuze bepaald door de vrije wil van de mens of door oorzaak en gevolg?quote:Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er bestaat in de theologische wereld niet zoiets als 'vrije wil', tenminste, het omschrijft niet wat de theologen over het algemeen bedoelen met de situatie. Men ziet het eerder als een 'vrije keus' binnen de gegeven parameters van kiezen.
Ik zeg net dat er in de Islamitische theologie geen vrije wil is, begin je er weer over, nee natuurlijk schiet je daar niets mee op dan. Beiden kunnen prima samen hand in hand gaan, maar goed gaat dit topic niet over.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar schiet je niets mee op. Word de keuze bepaald door de vrije wil van de mens of door oorzaak en gevolg?
Het was een filosofische vraag, niet zozeer een theologische. Dat er geen volledige vrije wil is, lijkt me niet erg omstreden. Je kiest over het algemeen je ouders niet zelf bijvoorbeeld. Ouders zullen hun kinderen over het algemeen deels vormen en daarmee in weze dus ook toekomstige keuzes beïnvloeden.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er bestaat in de theologische wereld niet zoiets als 'vrije wil', tenminste, het omschrijft niet wat de theologen over het algemeen bedoelen met de situatie. Men ziet het eerder als een 'vrije keus' binnen de gegeven parameters van kiezen.
Het is een filosofisch vraag op een theologisch stelling neem ik aan?quote:Op donderdag 27 september 2007 14:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het was een filosofische vraag, niet zozeer een theologische. Dat er geen volledige vrije wil is, lijkt me niet erg omstreden. Je kiest over het algemeen je ouders niet zelf bijvoorbeeld. Ouders zullen hun kinderen over het algemeen deels vormen en daarmee in weze dus ook toekomstige keuzes beïnvloeden.
Wat heb je daaraan als je de pijp aan maarten geeft gare vent.......quote:
Er is weinig theologisch aan een al dan niet deterministisch universum, lijkt me. Dat is gewoon een filosofische vraag waar geen theïstisch concept aan te pas komt. Waar het in deze kwestie om gaat is dat je in een universum waarin alles een oorzaak heeft, jouw keuze kunt herleiden tot gebeurtenissen voor jouw geboorte. In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat je dus geen vrije wil hebt, hooguit de illusie dat je een vrije wil hebt.quote:Op donderdag 27 september 2007 14:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is een filosofisch vraag op een theologisch stelling neem ik aan?
Maar buiten je ouders, ook of je een man of vrouw wordt, wanneer je dood gaat, waar je geboren wordt valt ook onder een breed omschrijving van vrije wil. Idd je hebt vrij weinig in de hand, maar genoeg keuzes die je wel in de hand hebt die relevant zijn voor je 'beloning'.
quote:Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef BaajGuardian het volgende:
Trouwens, tief eens op met jullie achterlijke god het gaat hier over intelligente evolutie bij andere dieren.
Volgens mij ben ik de enige die een filosofisch onderwerp aanhaalde, dus je zult mij wel bedoelen?quote:Op donderdag 27 september 2007 15:43 schreef starla het volgende:
Ik krijg altijd een beetje jeuk aan m'n ogen als ik dit semi-intelligente-quasi-filosofische-Bas Haring-gelul lees.
Met alle respect voor de mensen die wel kunnen filosoferen zonder meer vragen te stellen dan te beantwoorden.
Heel erg jammer dat veel mensen denken te filosoferen door louter vaag te blijven, onder het motto:
hoe vager ik ben, hoe minder fout ik zit. Met andere woorden: hoe vager ik praat, hoe intelligenter ik overkom omdat toch niemand mij kan weerspreken.
Degenen die zich aangesproken voelen zijn degenen die ik bedoel.
De V.S.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:42 schreef L.Denninger het volgende:
Even wat statistieken :
[afbeelding]
Daar is niet voor niets die hele creationistische revival ontstaan in de 19e / 20e eeuw.quote:
Klopt, pijnlijke zaak.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar is niet voor niets die hele creationistische revival ontstaan in de 19e / 20e eeuw.
En nu nog even concreet aangeven wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:48 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Intelligente evolutie bij andere dieren?
Het is erg jammer dat een aantal fanatici niet fatsoenlijk kunnen redetwisten.
Dat we van het onderwerp afdwalen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
En nu nog even concreet aangeven wat je bedoelt.
Ah bedoelde je dat. Maar even wat ontopic overwegingen dan.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:00 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Dat we van het onderwerp afdwalen.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:12 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat kan als een dier intelligente problemen moet gaan oplossen
Ieder dier heeft zijn eigen kwaliteiten. Mensen zijn eigenlijk maar hele onhandige, logge, trage, slechtziende, slechthorende dieren met maar één uitmuntende eigenschap: ons vermogen en onze wil om ons aan te passen. En we hebben juist onze intelligentie te danken aan al die tekortkomingen. Zo zijn we het enigste dier dat allerlei apparaten heeft uitgevonden om onze eigen imperfecties te compenseren. Als we we beter ontwikkeld zouden zijn geweest, dan zouden we bijvoorbeeld geen kleding of vervoersmiddelen hebben uitgevonden omat er dan domweg niet de behoeft voor zou zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Ik denk dat je iets te veel (onnodig negatieve) waardeoordelen hecht aan het menselijk lichaam aangezien dit ontiegelijk goed in elkaar zit, vooral voor de plekken in afrika waar we gestart zijn zo'n 130.000 jaar geleden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:53 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ieder dier heeft zijn eigen kwaliteiten. Mensen zijn eigenlijk maar hele onhandige, logge, trage, slechtziende, slechthorende dieren met maar één uitmuntende eigenschap: ons vermogen en onze wil om ons aan te passen. En we hebben juist onze intelligentie te danken aan al die tekortkomingen. Zo zijn we het enigste dier dat allerlei apparaten heeft uitgevonden om onze eigen imperfecties te compenseren. Als we we beter ontwikkeld zouden zijn geweest, dan zouden we bijvoorbeeld geen kleding of vervoersmiddelen hebben uitgevonden omat er dan domweg niet de behoeft voor zou zijn.
Een dier dat zch op dezelfde wijze als de mens zou ontwikkelen zou dus vooral heel erg imperfect moeten zijn zodat deze zijn intelligentie gaat ontwikkelen om al die imperfecties zelf op te lossen.
Vraag 1) Nee, de koeien zullen waarschijnlijk als eerste uitsterven omdat ze gemaakt zijn door de mens. Klinkt misschien gek, maar koeien zijn een product van een paar duizend jaar veeteelt. De koe heeft zich inmiddels zo goed aangepast aan zijn nieuwe wereldje dat hij zonder mens niet meer kan leven.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:05 schreef Lord-Space het volgende:
Zo nee, waarom niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |