abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 9 september 2007 @ 21:44:32 #1
17893 Forno
pi_53059403
Op 30 augustus hebben Mereltje en ik de sleutel van ons eerste (koop)huisje gekregen.

Het is een oude schipperswoning zoals dat in Groningen wordt genoemd, uit het jaar 1896.
Een karakteristiek huisje met veel originele elementen. De gevel, de kozijnen en het dak zijn prima, het interieur is 'licht' gedateerd. We willen de boel gaan verbouwen, en zo veel mogelijk zelf doen. We hebben beide weinig kluservaring, maar veel zin (en ik hoop dat ik twee rechterhanden heb). Aanleiding van de aankoop van de kluswoning is de ervaring van collega's die eerder een klusser hadden gekocht en natuurlijk dit het klus-forum op fok. We hebben een bouwdepot boven op de hypotheek genomen om de materialen te kunnen kopen.

Thing to do;

- Alles slopen tot het casco over blijft. Dat betekent alle wandjes schoonbikken, plafonds eruit trekken, keuken en toilet verwijderen, asbest vinylvloertje er voorzichtig uit halen, oude houten wandjes weg, alle radiatoren en stalen elektrabuizen eruit en de lijst gaat door.
- Elektra-, gas- en waterleidingen vernieuwen, ventilatie, verse radiatoren en een nieuwe convectorput. Nu is het een samenraapsel van loden, stalen en koperen leidingen. Ik denk dat ik hier wat werkuitbesteed om tijd te besparen, we willen er eind december in (dat hopen we in ieder geval).
- Houten vloertje in keuken vernieuwen, 1e verdiepingsvloer versterken met extra balken.
- Wanden stuccen.
- Keuken en badkamer plaatsen.
- Dakraam vervangen en enkele ramen die nog enkelglas zijn, vervangen door dubbelglas.
- Het opknappen van bestaande deuren en kozijnen, schilderen van alles.

De plattegrond

Voorgevel

Tuintje

Entree

Gang

Keuken

Toilet

De originele schouw

Een krant uit 1891, die op de juten wandjes zat geplakt

De 1e verdieping uitbreken

Een oud bijennest achter het stuc-op-riet plafond

De wand tussen gang en woonkamer gone

De stapel hout (die nu bijna de hele tuin inneemt)

Ik hou jullie up to date met foto's. We zijn nog wel even bezig met de gehele verbouwing. Ik hoop dat we over ongeveer een jaar klaar zijn.
  PR/Manusje van alles zondag 9 september 2007 @ 21:57:12 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_53059769
Leuk zeg! Dit wil ik graag volgen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_53059826
Leuk huisje Succes!
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_53059869
wat een mooi huis zeg.
ik ga dit volgen, want zo te zien zijn jullie voorlopig nog niet klaar.
succes, en gefeliciteerd met zo`n prachtexemplaar.
  zondag 9 september 2007 @ 22:06:28 #5
52636 M2theC
You designed yourself
pi_53060000
Dat gaat zeker een grote verbouwing worden. Heel veel succes
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_53060040
Niks meer aan doen!
pi_53060487
Wat een bekend verhaal is dit.

Een goeie klus om te ervaren of je twee rechterhanden hebt - of vier ?
Dat jaar lang klussen heb je aardig gepland.
Heel veel succes !
  zondag 9 september 2007 @ 22:24:02 #8
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_53060520
Geweldig! die krant!
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_53060549
Mooi huis, maar wel veel werk .
pi_53060774
quote:
asbest vinylvloertje er voorzichtig uit halen
Hoop dat er geen ijverige ambtenaar meeleest, heb je vergunning aangevraagd?
I wear my sunglasses at night
So I can, So I can
Watch you weave then breathe your story lines
  FOK!fotograaf zondag 9 september 2007 @ 22:36:49 #11
17893 Forno
pi_53060925
quote:
Op zondag 9 september 2007 22:23 schreef AnneX het volgende:
Wat een bekend verhaal is dit.

Een goeie klus om te ervaren of je twee rechterhanden hebt - of vier ?
Dat jaar lang klussen heb je aardig gepland.
Heel veel succes !
Dank (aan allen die ons succes wensen).

Ik hoop vier gouden handjes te hebben, een mens kan dromen. Maar ik verwacht de grootste klussen over een jaar af te hebben, de afwerking zal nog wel iets langer duren denk ik.
  FOK!fotograaf zondag 9 september 2007 @ 22:41:51 #12
17893 Forno
pi_53061090
quote:
Op zondag 9 september 2007 22:32 schreef Livedeejay het volgende:

[..]

Hoop dat er geen ijverige ambtenaar meeleest, heb je vergunning aangevraagd?
Dat ga ik wel doen ja.

Maar het vinylvloertje is nog in redelijke staat, dus ik hoop dat het asbest nog goed is gebonden. Maar ik ga er natuurlijk voorzichtig mee om. Vochtig houden en verpakken in dubbele folie.
pi_53061118
quote:
Op zondag 9 september 2007 21:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Leuk zeg! Dit wil ik graag volgen
pi_53061143
Wauw wat een geweldig huis! Ik ben !

Dat bijennest lijkt trouwens echt enorm!
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_53061183
Leuk zo'n grote verbouwing; ook ik volg dit graag. Succes!!!
  zondag 9 september 2007 @ 23:01:43 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_53061623
Geweldig karakteristiek huis zeg.

En wat een gaaf project gaat het zijn. Ik neem aan dat jullie de originele kenmerken gaan behouden he?
Mijn huis is iets jonger maar nav de foto's voelde ik me al meteen bij jullie thuis.

* ondeugend gaat dit op de voet volgen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 9 september 2007 @ 23:02:08 #17
103793 kozakken
Living the life
pi_53061638
Wat een leuke stek!
Ben benieuwd naar jullie avon(d/t)uren
pi_53064100
Ziet er een heel erg tof project uit. BTW, het is waarschijnlijk een wespennest, bijen maken normaal gezien hun nesten van was, wespen van houtvezels(papier achtig)
pi_53067563
Leuk huisje zeg! Leuke aankoop.
Veel succes
  maandag 10 september 2007 @ 13:13:28 #20
215 misterDre
Paint it black!
pi_53071550
Ik kijk gezellig mee, succes!
  Moderator maandag 10 september 2007 @ 17:47:47 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_53076623
Apart huisje

Heel benieuwd wat er gemaakt van gaat worden; al kun je dat licht gedateerd wel met een korreltje zout nemen; het is gewoon echt oud en aan vervanging toe
  maandag 10 september 2007 @ 18:11:51 #22
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_53077109
Wow, wat een project. Niet verkeerdr opvatten, maar waarom hebben jullie dit in vredesnaam gekocht?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  FOK!fotograaf maandag 10 september 2007 @ 18:32:31 #23
17893 Forno
pi_53077563
quote:
Op zondag 9 september 2007 23:01 schreef ondeugend het volgende:
Geweldig karakteristiek huis zeg.

En wat een gaaf project gaat het zijn. Ik neem aan dat jullie de originele kenmerken gaan behouden he?
Mijn huis is iets jonger maar nav de foto's voelde ik me al meteen bij jullie thuis.

* ondeugend gaat dit op de voet volgen.
We willen de originele kenmerken zo veel mogelijk behouden ja, dat zijn de smaakmakers. Maar de oude troep moet worden vervangen door nieuw materiaal. Zoals het gescheurde stuc-op-riet plafond vervangen door gipsplaat met strakke stuclaag en inbouwspotjes. Eventueel met de sierlijstjes en rozetjes, conform het originele beeld (als ons budget dat toelaat).

Niks zo lelijk als weggemoffelde details achter plavuizen of gips in een oud huisje. Koop dan een nieuwbouwwoning.

[ Bericht 1% gewijzigd door Forno op 10-09-2007 18:52:09 ]
  FOK!fotograaf maandag 10 september 2007 @ 19:07:13 #24
17893 Forno
pi_53078369
quote:
Op maandag 10 september 2007 17:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Apart huisje

Heel benieuwd wat er gemaakt van gaat worden; al kun je dat licht gedateerd wel met een korreltje zout nemen; het is gewoon echt oud en aan vervanging toe
Yup, daarom zijn we nu bezig om het huisje te strippen tot op het bot.
quote:
Op maandag 10 september 2007 18:11 schreef wonderer het volgende:
Wow, wat een project. Niet verkeerdr opvatten, maar waarom hebben jullie dit in vredesnaam gekocht?
Heel simpel, omdat ik zin heb in een uitdaging. Daarnaast heeft de fysieke inspanning van de verbouwing een geestelijk ontspannende uitwerking op me. Gewoon lekker bezig zijn.
  maandag 10 september 2007 @ 19:42:56 #25
71919 wonderer
pi_53079227
quote:
Op maandag 10 september 2007 19:07 schreef Forno het volgende:

[..]

Yup, daarom zijn we nu bezig om het huisje te strippen tot op het bot.
[..]

Heel simpel, omdat ik zin heb in een uitdaging. Daarnaast heeft de fysieke inspanning van de verbouwing een geestelijk ontspannende uitwerking op me. Gewoon lekker bezig zijn.
Okee Ben erg benieuwd hoe het gaat worden, en of het inderdaad ontspanning is Ik gluur lekker mee!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_53079521
Ik ben er ook erg blij mee, mooi huisje van buiten maar van binnen moet er een hoop gebeuren.
Ondanks dat ik nog geen echte kluservaring heb, heb ik er wel veel zin in.. Eind van het jaar hopen we beneden te kunnen 'wonen'.
pi_53080061
Forno en Mereltje, wat een fantastische aankoop hebben jullie gedaan. Veel werk, dat wel maar het is wel een ontzettend authentiek huisje en dan heeft altijd wel wat.

Ik ben benieuwd naar al jullie klusperikelen en zal tussen de onze door proberen jullie te volgen.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_53088379
Gefeliciteerd! Succes met klussen.
  dinsdag 11 september 2007 @ 11:08:20 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_53092016
huis is echt top, maar wat een werk zeg
pi_53093787
Och wat een snoezig huisje! Geweldig!

Succes met het klussen!
  woensdag 12 september 2007 @ 18:01:22 #31
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_53126450
Prachtig huisje!
Gefeliciteerd Forno & Mereltje!

laat ik eindelijk eens ff uit de lurkstand komen
Geluk is een richting, geen punt
  woensdag 12 september 2007 @ 19:59:49 #32
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_53129619
wat een gaaf huisje!
En die krant, dat is ook leuk! Wij hebben hier kranten achter het behang gevonden van in de 30-er jaren, dat vond ik al heel bijzonder!
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  FOK!fotograaf woensdag 12 september 2007 @ 22:33:27 #33
17893 Forno
pi_53133921
quote:
Op woensdag 12 september 2007 18:01 schreef Yvonnetje het volgende:
Prachtig huisje!
Gefeliciteerd Forno & Mereltje!

laat ik eindelijk eens ff uit de lurkstand komen
Hee Yvonnetje, dank je. Lang geleden trouwens, leuk dat je het topic volgt.
pi_53136895
Leuk project, en uiteraard TVP
Er zit een haar in mijn glas
pi_53137108
Leuk huis forno !!! Huis met potentie als je het mij vraagt. Maak er wat moois van!
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_53137122
tvpwaardig.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  Moderator donderdag 13 september 2007 @ 17:46:17 #37
92034 crew  Vonkenboer
  donderdag 13 september 2007 @ 18:10:07 #38
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_53151061
quote:
Op woensdag 12 september 2007 22:33 schreef Forno het volgende:

[..]

Hee Yvonnetje, dank je. Lang geleden trouwens, leuk dat je het topic volgt.
Ben jaloers Houd echt van oude huisjes maar helaas niet van klussen!
Leuk dat Mereltje & jij nog bij elkaar zijn, jullie hebben elkaar toch via fok leren kennen als ik het goed onthouden heb?
  FOK!fotograaf donderdag 13 september 2007 @ 18:18:14 #39
17893 Forno
pi_53151210
quote:
Op donderdag 13 september 2007 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Eigenlijk willen we natuurlijk ook wel foto's zien van de vorderingen
Rustig aan joh, ik ben net bijgekomen van het hakken van afgelopen weekend. Vanavond kan ik eindelijk weer aan de slag, en hoop zondag nieuwe fotootjes te plaatsen hier.

Ik weet niet of ik nog toekom aan het grove sloopwerk. Dit weekend gaan we de berg puin in de tuin en op de 1e verdieping naar het grofvuil brengen.
pi_53151483
quote:
Op donderdag 13 september 2007 18:18 schreef Forno het volgende:

[..]

Rustig aan joh, ik ben net bijgekomen van het hakken van afgelopen weekend. Vanavond kan ik eindelijk weer aan de slag, en hoop zondag nieuwe fotootjes te plaatsen hier.

Ik weet niet of ik nog toekom aan het grove sloopwerk. Dit weekend gaan we de berg puin in de tuin en op de 1e verdieping naar het grofvuil brengen.
Proficiat (was ik vergeten)
Leuke, heel leuk.
Ik heb een soortgelijk project achter de rug. Nou ja rug ik heb eigenlijk geen rug meer over.
Maar dit is idd een opject waar jullie je uit kunnen leven.
Probeer wel de authentieke karakters te behouden.
En je moet eens weten wat je allemaal zelf kunt.
Wel goed isoleren. Liefts zoveel mogelijk als het kan.
En ja. Foto's natuurlijk. Wij op Fok! zijn wdb nog al zeer ongeduldig.

BTW een van onze dochters heet ook Merel.
pi_53152489
Leuk

Ik heb ook zo'n schipperswoninkje gehad in Groningen (Noorderplantsoenbuurt)

Succes en sterkte met opknappen!
  FOK!fotograaf donderdag 13 september 2007 @ 22:41:31 #42
17893 Forno
pi_53158776
quote:
Op donderdag 13 september 2007 18:10 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]
Ben jaloers Houd echt van oude huisjes maar helaas niet van klussen!
Leuk dat Mereltje & jij nog bij elkaar zijn, jullie hebben elkaar toch via fok leren kennen als ik het goed onthouden heb?
We kennen elkaar van fok ja, heb je goed onthouden.
Je kunt natuurlijk altijd een opgeknapt huisje kopen, dat kost alleen wat meer.
quote:
Op donderdag 13 september 2007 18:27 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Proficiat (was ik vergeten)
Leuke, heel leuk.
Ik heb een soortgelijk project achter de rug. Nou ja rug ik heb eigenlijk geen rug meer over.
Maar dit is idd een opject waar jullie je uit kunnen leven.
Probeer wel de authentieke karakters te behouden.
En je moet eens weten wat je allemaal zelf kunt.
Wel goed isoleren. Liefts zoveel mogelijk als het kan.
En ja. Foto's natuurlijk. Wij op Fok! zijn wdb nog al zeer ongeduldig.

BTW een van onze dochters heet ook Merel.
Mereltje is haar nickname. Ik weet niet of ze haar naam hier wil noemen, dus ik zeg maar even niets.

Ik wil het huisje wel gaan isoleren, hoewel geen Rc-waarde van 2,5 . Een paar centimetertjes isolatie vind ik voldoende. Dit ook om grote koudebruggen te vermijden. Ik stook liever wat extra dan dat het stucwerk er na een half jaar afbrokkelt door inwendige condensatie.
Zondag hoop ik weer nieuwe pics te plaatsen. Vanavond heb ik een aantal radiatoren afgekoppeld. Na een paar keer weet je ongeveer hoe je het water moet opvangen. De eerste radiator veroorzaakte een kleine vloedgolf, ondanks alle voorbereidingen.
pi_53160342
Wow!! Wat een ontzettend mooi lief leuk huisje!!
Ben heel benieuwd wat jullie ervan gaan maken!

Succes met alles
  FOK!fotograaf zondag 16 september 2007 @ 19:47:58 #44
17893 Forno
pi_53226210
Dit weekend zijn we weer aardig opgeschoten. Drie aanhangers vol met puin en hout naar de milieudienst gebracht. Dat leverde weer een beetje ruimte op. Die inmiddels weer is opgevuld met een nieuwe lading puin en hout. Dit is nog niet het einde van de sloop, maar we zijn zeker over de helft. Hier weer nieuwe pics;

Vanuit de woonkamer, die nu een stuk breder lijkt omdat de wand tussen het halletje en de woonkamer is verdwenen. De trap lijkt bijna te zweven in de lucht, maar die zit vast aan de balken in het plafond.

Verborgen achter de radiator en hardboard; de orginele vensterbank.

De sloop van het plafond op de 1e verdieping, waar een enorme hoeveelheid stof achter zat.

Uiteindelijk willen we de nok in het zicht houden.

Waardoor ons net opgeruimde tuintje opnieuw vol ligt met hout.

De schoonsteen nu zichtbaar.

Zoals het was.

Zoals het is.

Zo en nu de komende dagen even bijkomen.
pi_53238467
Aardige vorderingen zo, je zal wel spierpijn hebben denk ik
pi_53241375
Mooie (klus)woning!

Ik blijf dit topic volgen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_53251514
Leuk project!

Lijkt erg op ons huis, qua indeling en leeftijd

Je bent al aardig bezig zie ik. Bij ons was de indeling ooit ook zo.
Je kan door de trap te verplaatsen een heleboel ruimte winnen. Hiervoor hoef je de trap alleen maar los te halen en op te schuiven, makkelijk gezegd, maar is wel behoorlijk veel werk, maar het levert heel veel ruimte op. Bij ons is de trap naar links verplaatst. Hierdoor komt de trap in de woonkamer. Onder de trap in de hal kan je dan een toilet maken en in de kamer kan je van de rest van de onderkant van de trap een trapkast maken. Op deze manier krijg je meer vierkante meters in je woonkamer en krijg je boven meer ruimte voor de badkamer. Je houd wel een kleinere hal over, maar dat boeit niet zo.
  FOK!fotograaf maandag 17 september 2007 @ 22:08:25 #48
17893 Forno
pi_53256932
quote:
Op maandag 17 september 2007 19:38 schreef Quaap het volgende:
Leuk project!

Lijkt erg op ons huis, qua indeling en leeftijd

Je bent al aardig bezig zie ik. Bij ons was de indeling ooit ook zo.
Je kan door de trap te verplaatsen een heleboel ruimte winnen. Hiervoor hoef je de trap alleen maar los te halen en op te schuiven, makkelijk gezegd, maar is wel behoorlijk veel werk, maar het levert heel veel ruimte op. Bij ons is de trap naar links verplaatst. Hierdoor komt de trap in de woonkamer. Onder de trap in de hal kan je dan een toilet maken en in de kamer kan je van de rest van de onderkant van de trap een trapkast maken. Op deze manier krijg je meer vierkante meters in je woonkamer en krijg je boven meer ruimte voor de badkamer. Je houd wel een kleinere hal over, maar dat boeit niet zo.
Alle tips en adviezen zijn welkom.

De gang vinden we juist mooi met oude granito vloer, trap en toog. Ik vind de woonkamer ruim genoeg, en bergruimte hebben we meer dan genoeg. Het toilet ligt in feite buiten de gang en woonkamer, daar hoeft niks aan te veranderen.

Je hebt gelijk dat iets makkelijker gezegd is dan gedaan. Hoewel. Zo dacht ik aanvankelijk dat het wandje tussen gang en woonkamer een halfsteens wandje was. Bleek voor een deel te bestaan uit paar planken. Huppa! Was zo verdwenen met de crowbar. Wat dat betreft gaat het slopen makkelijker dan gedacht. Ik hoop alleen dat we binnen budget kunnen blijven, met behulp van mijn ruwe begroting. Zo valt het afvoeren van hout en puin mee, kunnen we dat geld weer voor andere zaken gebruiken.
pi_53263365
lompe vraag misschien, maar wat betaal je nu voor zo;n opknappertje in groningen?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:13:26 #50
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_53264605
ben heel benieuwd hoe dit gaat worden
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_53268059
tvp

Echt gaaf zo´n huis! Superstoer dat jullie dit aanpakken
pi_53268563
'T Verbouwings Project wat een gigantisch leuk huis, maar wat een klus. Veel sterkte en plezier bij het verbouwen.
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
pi_53268595
Mooi project man / vrouw .

Wat ik persoonlijk erg mooi vind aan oude huizen is dat je altijd verborgen dingetjes kan ontdekken .
zoals bijvoorbeeld een kranteknipsel zoals jij en oude verloren muntjes of sieraden .

Ik ben ook erg benieuwd hoe het worden gaat , en wens je veel voldoening toe

Maar als je iets leuks vinden gaat hoop ik dat je dat ook gaat delen met ons .

Ik heb ooit een oud nonnen ziekenhuis in beesd aan het slopen geweest ( renovatie ) en heb daar veel gevonden van mensen die daar hebben gelegen in de oorlogstijd
dingen zoals , persoonsbewijzen , voedsel bonnen , ringen , geld enz enz .
van dat soort dingen ben ik helemaal weg en bewaar ze nog beter dan mijn eigen goud , het is iets wat je zelf hebt ondekt .

Maar veel succes en veel sterkte met de aankomende spierpijnen en zal dit blijven volgen dus TVP
  FOK!fotograaf dinsdag 18 september 2007 @ 18:54:09 #54
17893 Forno
pi_53277163
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 09:00 schreef freak1 het volgende:
lompe vraag misschien, maar wat betaal je nu voor zo;n opknappertje in groningen?
Laat ik zeggen ergens tussen de 180.000 en 190.000 euro.
  FOK!fotograaf dinsdag 18 september 2007 @ 19:15:00 #55
17893 Forno
pi_53277963
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 12:47 schreef Inu het volgende:
tvp

Echt gaaf zo´n huis! Superstoer dat jullie dit aanpakken
Niet nadenken, gewoon doen.

Natuurlijk hebben we vantevoren de afweging gemaakt, of de enorme klus opweegt tegen het aantal jaren dat je verwacht in het huisje te wonen. Je gaat zoiets niet doen om het na een jaar weer te verkopen. En die afweging hangt natuurlijk ook samen met je persoonlijke zaken, maar was en is voor ons positief.
pi_53278025
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:15 schreef Forno het volgende:

[..]

Niet nadenken, gewoon doen.

Natuurlijk hebben we vantevoren de afweging gemaakt, of de enorme klus opweegt tegen het aantal jaren dat je verwacht in het huisje te wonen. Je gaat zoiets niet doen om het na een jaar weer te verkopen. En die afweging hangt natuurlijk van een hoop persoonlijke zaken af, maar was en is voor ons positief.
Ik wil het zelf graag ook nog een keertje doen Zoals het er nu naar uitziet, gaan mijn vriend en ik, als we eindelijk gaan samenwonen, in Dordrecht wonen en daar staat het ook vol met zulke huisjes
  FOK!fotograaf dinsdag 18 september 2007 @ 22:35:06 #57
17893 Forno
pi_53285818
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:16 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik wil het zelf graag ook nog een keertje doen Zoals het er nu naar uitziet, gaan mijn vriend en ik, als we eindelijk gaan samenwonen, in Dordrecht wonen en daar staat het ook vol met zulke huisjes
Leuk. En zo'n verbouwing is meteen een goede relatietest.
  FOK!fotograaf vrijdag 28 september 2007 @ 20:34:44 #58
17893 Forno
pi_53553534
Internet ligt er hier geregeld uit, daarom nu snel even een updatje.

Bonte verzameling radiatoren.

De meterkast in de woonkamer.

In de toog zitten een paar scheurtjes.

De originele vensterbank die ooit is afgezaagd om er een stukje hardboard voor te plakken.

De 1e verdieping is helemaal gestript.

Onder een paar lagen plafond en hout de dakkapel met gordingen en spanten in het zicht.

De schoorsteen. Vanaf de grijze laag die je ziet, begint het gedeelte dat ooit is vernieuwd.

Vandaag ben ik aan de keuken begonnen.
pi_53562197
heee, dat ik dit topic niet eerder heb gezien !!! zal ik blijven volgen ..
en wat gaan jullie snel? je zou mee kunnen doen in het programma " bouwval gezocht"
je schreef dat je in december er in wilde gaan wonen? ik neem aan dat dit volgend jaar december zal zijn
pi_53562578
Wow, wat een enorme klus nemen jullie op je. Ik ga het volgen.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:06:18 #61
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_53569531
Oh, wat een lief huis; en wat een klus ook.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_53570351
Gaaf project, ik hoop ook zo'n huisje te kunnen kopen over een aantal jaar
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  FOK!fotograaf vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:24:50 #63
17893 Forno
pi_53893719
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 08:18 schreef Charisma het volgende:
heee, dat ik dit topic niet eerder heb gezien !!! zal ik blijven volgen ..
en wat gaan jullie snel? je zou mee kunnen doen in het programma " bouwval gezocht"
je schreef dat je in december er in wilde gaan wonen? ik neem aan dat dit volgend jaar december zal zijn
Als we er een paar mille voor zouden krijgen, mag "Bouwval Gezocht" langskomen. Hoewel het natuurlijk geen bouwval is. Mijn enige angst is dat ik over een jaar in "Help, mijn man is een klusser" zit.

We liggen iets achter op 'schema'. Maar het woord schema is een ruim begrip. Het komt meer aan op mijn intuitie. Ik had ongeveer een maand in gedachte om de woning te strippen. Dat heeft ons anderhalve maand gekost. Geen drama, het was soms een verrassing wat er achter vandaan kwam. Soms wel drie lagen over elkaar heen; hardboard, zachtboard, karton en hout zaten in alle mogelijke combinaties in het huisje. Ros, hak, sloop, flex, breek en wik. Weg!

Natuurlijk hebben we wel een plan van aanpak. Eerst de keuken, dan het toilet en dan de badkamer en slaapkamers en tenslotte de woonkamer. De keuken en het toilet wil ik in december af hebben, in ieder geval werkende. Er zit nog een douche in. Dus dan kunnen we er in principe wonen. Als we eenmaal daar wonen, zit er automatisch meer druk achter wat de voortgang iets zal versnellen. Maar voordat de woonkamer af is, zitten we wel ergens in december 2008 denk ik.
  FOK!fotograaf vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:47:29 #64
17893 Forno
pi_53894285
Even een updatje. Sommige details zijn het melden waard:

Deze vloerbalk steunde op de kozijnstijl.

Hier liep ooit de schouw doorheen en is later ooit gesloopt. "De vloerdelen zijn dik genoeg", zal de gedachte hier wel zijn geweest.

Dit raampje zat achter hardboard gespijkerd om er een keukenkastje te kunnen ophangen. Logisch! Toch?

Afvoerpijpje van de oude gaskachel.

Linksachter in de hoek is een half toogje tegen de vloerbalk aan gemetseld. Dit was de fundering van de reeds gesloopte schouw.

En de keuken en kelder kaal. Linksonderin de loden waterleiding, die door koper wordt vervangen. De wanden zijn alleen niet helemaal waterdicht, er ligt soms een klein plasje water. Daar moet ik nog iets op zien te vinden.

Vanaf nu kunnen we weer gaan opbouwen!! Het plan is om het kelderraampje te slopen, beton ertussen te storten met een brede ventilatiesleuf erin. Het bestaande kozijn en koekoek zijn zo rot als wat. Daarna gaan we de vloer plaatsen; houten balken met een staalplaatbetonvloertje. Leidingen erin, isoleren afwerken en dan kan de keuken erin. Maar goed, dat duurt nog even.
pi_53897512
Wow, ik heb veel verbouwingen gezien, 8 jaar geleden t huis van mn ouders nog grotendeels verbouwd incl alle water, electra, gas, muren, enz. Maar daarbij zijn we lang niet zover gegaan als jullie

Je hebt echt alleen nog maar de buitenmuren staan of niet?
pi_53898900
WOW!! respect.. ik ga dit even met veel interesse volgen. het is echt vanaf nul opbouwen van het huis..
  FOK!fotograaf zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:08:49 #68
17893 Forno
pi_53903932
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 23:07 schreef PeuRac het volgende:
Wow, ik heb veel verbouwingen gezien, 8 jaar geleden t huis van mn ouders nog grotendeels verbouwd incl alle water, electra, gas, muren, enz. Maar daarbij zijn we lang niet zover gegaan als jullie

Je hebt echt alleen nog maar de buitenmuren staan of niet?
Yup, en het dak. Mijn motto van de verbouwing is dat, je doet het goed of je doet het niet.

Voor de sloop was het niet veel meer hoor.
  zondag 14 oktober 2007 @ 10:02:50 #69
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_53921190
De foto's doen inderdaad errrg denken aan 'bouwval gezocht' of 'help mijn man is klusser'.
Ik hoop niet dat je ooit in dat laatste programma moet verschijnen

Leuk om alles te volgen, maar man, wat een klus!
  Moderator zondag 14 oktober 2007 @ 12:17:34 #70
92034 crew  Vonkenboer
pi_53922592
Poeh; ik neem mijn petje er nu al voor af
Je moet het aandurven, je moet het ook willen maar hier is zeker een heel mooi huisje van te maken

Ik ben ook een voorstander van de uitspraak; of je doet iets goeds of je doet het gewoon niet
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:22:25 #71
141482 Q.
JurassiQ
pi_53922668
Tering wat een boel werk.
For great justice!
pi_53923721
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:22 schreef Q. het volgende:
Tering wat een boel werk.
Inderdaad, wat veel werk zeg!

Maar wel leuk om te volgen Succes!
pi_53924495
Wat een leuk klustopic Benieuwd naar de vorderingen en het uiteindelijke resultaat
pi_53941872
Wow, wat een immens project!!! Ben echt supersuperbenieuwd naar het eindresultaat!
I had a signature once. It was awful.
  Moderator maandag 15 oktober 2007 @ 17:41:10 #75
92034 crew  Vonkenboer
pi_53951204
Willen jullie eigenlijk alles in eigen beheer doen ? Met eventueel gebruik van handige vrienden/familie/kennisen ?

Of willen jullie bij bepaalde dingen wel een bouwbedrijf / installateur inschakelen ?
  maandag 15 oktober 2007 @ 18:10:32 #76
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_53951655
Volgens mij weet ik wel waar dit huisje staat!
Leuk zeg! En ik heb veel bewondering voor jullie montere aanpak. Geweldig!
Snobs have more fun!
KLIK!
  FOK!fotograaf maandag 15 oktober 2007 @ 19:23:59 #77
17893 Forno
pi_53952856
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 17:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Willen jullie eigenlijk alles in eigen beheer doen ? Met eventueel gebruik van handige vrienden/familie/kennisen ?

Of willen jullie bij bepaalde dingen wel een bouwbedrijf / installateur inschakelen ?
Alleen de plaatsing van de meterkast en het kozijn laten we doen.

De rest willen we zelf doen, met af en toe hulp van vrienden en familie.
  maandag 15 oktober 2007 @ 22:00:58 #78
72820 3st
immer besser
pi_53955812
geweldig dit. ZOu ik nooit aan beginnen, maar ik heb dan ook twee linker handen!
A dirty mind is a joy forever
  FOK!fotograaf maandag 15 oktober 2007 @ 23:19:33 #79
17893 Forno
pi_53957985
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 18:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Volgens mij weet ik wel waar dit huisje staat!
Leuk zeg! En ik heb veel bewondering voor jullie montere aanpak. Geweldig!
Danke danke schon.

Kun je de verbouwing live volgen.
  FOK!fotograaf zondag 28 oktober 2007 @ 21:58:08 #80
17893 Forno
pi_54232269
De eerste uitdaging heeft zich aangediend. In een iets te ijverige bui heb ik het pleisterwerk in de kelder afgebikt. Met als doel om een nieuwe waterdichte laag aan te brengen, want het lekte zo nu en dan een beetje. Helaas was het bestaande pleisterwerk daar veel beter toe in staat dan onze waardeloze kelderbezetting. Met als gevolg dat het grondwater door de bakstenen heen komt sijpelen. Maar goed, de kelder lekte zo nu en dan toch al een beetje dus het had toch een keer gemoeten. Nu ontkomen we er niet meer aan. Hiervoor moeten we een specialistisch bedrijf inschakelen. Deze tegenslag kost minimaal drie weken.

In de tussentijd kan ik wel doorgaan met andere dingen zoals het leidingwerk, lateien plaatsen en zaagwerk in metselwerk voor de meterkast en bredere deurkozijnen. Maar de keuken krijgen we niet meer voor december af. Ben trouwens ook een week bezig geweest om de loden waterleiding onder de gang te vervangen. Er loopt een stalen buis in de grond die verstopt zat. Man-o-man wat een ergernis als niets erdoorheen lijkt te komen. Maar het is gelukt, na heel heel veel geklooi.

Ik was even een paar dagen goed misselijk van de vertraging en extra kosten. Maar ik heb het weer helemaal verwerkt met steun en adviezen van anderen.
pi_54234549
Zitten jullie wel vorstvrij tijdens het wachten op de specialist.

Vertraging valt toch wel mee - duh ? - je kunt ondertussen doen wat je kunt doen.

Altijd but bij tegenvallers. Vaak ontkom je er niet aan bij deze maat van klussen.
Succes.

* blijft volgen...
  maandag 29 oktober 2007 @ 08:47:17 #82
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_54238061
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:13 schreef ook_gek het volgende:
ben heel benieuwd hoe dit gaat worden
Ik ook!
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  Moderator maandag 29 oktober 2007 @ 08:52:49 #83
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_54238126
Wow!

Volgen!!!

Schippeswoninkjes in Groningen !!! Vliefd !!!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 29 oktober 2007 @ 08:59:14 #84
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_54238206
damn wat een werk...
ik geef liever iets meer uit en doe zelf wat minder
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  FOK!fotograaf maandag 29 oktober 2007 @ 18:18:11 #85
17893 Forno
pi_54248396
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:25 schreef AnneX het volgende:
Zitten jullie wel vorstvrij tijdens het wachten op de specialist.

Vertraging valt toch wel mee - duh ? - je kunt ondertussen doen wat je kunt doen.

Altijd but bij tegenvallers. Vaak ontkom je er niet aan bij deze maat van klussen.
Succes.

* blijft volgen...
We hebben een elektrisch kacheltje voor als het echt gaat vriezen.

De hoop is alleen dat het nog even boven nul blijft, die kacheltjes zijn niet de meest energiezuinige units.
pi_54265073
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 18:18 schreef Forno het volgende:

[..]

We hebben een elektrisch kacheltje voor als het echt gaat vriezen.

De hoop is alleen dat het nog even boven nul blijft, die kacheltjes zijn niet de meest energiezuinige units.
Kan je niet tijdelijk de CV ketel aansluiten en daar dan 1 of 2 radiatoren aanhangen?

Bij nader inzien, dat kost waarschijnlijk weer 1 of 2 dagen dan
pi_54278993
Geweldig leuk huis en het wordt vast erg mooi. Veel succes!
Heb je niet een gaskacheltje? Desnoods aangesloten op een grote gasfles zoals je die ook bij kamperen gebruikt? Ik denk dat een electrisch kacheltje klauwen met geld gaat kosten.

Verita is ook aan het zoeken naar een leuk huis
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_54293548
TVP, leuk huisje, maar wat een werk! Succes met alles!
Mama van Floris, Leonore en ?
  vrijdag 9 november 2007 @ 14:38:45 #89
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_54482247
Gewelig... ik zou het niet durven...

Succes en blijf het volgen !!!
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
pi_54499035
Mooie klus en een mooi huis

Voor de verwarming kan je ook een bouwdroger regelen, je hebt geen grote nodig en het werkt imho beter dan een gewone electrische verwarmig.
Ze zijn niet eens gek duur, of je huurt er een voor een paar euro per dag.

Succes!
pi_54500224
tvp
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  FOK!fotograaf zaterdag 10 november 2007 @ 11:05:34 #92
17893 Forno
pi_54500856
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 16:06 schreef PeuRac het volgende:

Kan je niet tijdelijk de CV ketel aansluiten en daar dan 1 of 2 radiatoren aanhangen?

Bij nader inzien, dat kost waarschijnlijk weer 1 of 2 dagen dan
Te veel werk momenteel als tijdelijke oplossing. Ik moet eerst de gas- en waterleidingen aanleggen. Zodra de CV weer is aangesloten plaats ik er een grote radiator aan die ik heb bewaard.
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:56 schreef verita het volgende:
Geweldig leuk huis en het wordt vast erg mooi. Veel succes!
Heb je niet een gaskacheltje? Desnoods aangesloten op een grote gasfles zoals je die ook bij kamperen gebruikt? Ik denk dat een electrisch kacheltje klauwen met geld gaat kosten.

Verita is ook aan het zoeken naar een leuk huis
Daar hebben we ook nog aan gedacht, een gaskacheltje. We hebben nu een elektraradioatortje, misschien kopen we er een gaskacheltje bij als het een hele koude winter wordt. We houden het weer goed in de gaten.

Succes met zoeken! Dat is de leukste fase in het kopen van een huis.
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 04:06 schreef PPaulus het volgende:
Mooie klus en een mooi huis

Voor de verwarming kan je ook een bouwdroger regelen, je hebt geen grote nodig en het werkt imho beter dan een gewone electrische verwarmig.
Ze zijn niet eens gek duur, of je huurt er een voor een paar euro per dag.

Succes!
Een bouwdroger is iets te veel van het goede, maar bedankt voor de tip.

Het huis is momenteel 1 gatenkaas. Dus je stookt jezelf arm. Het gaat er meer om dat leidingen niet kapot kunnen vriezen, dus de temperatuur net boven nul. Het hoeft niet comfortabel te zijn, we wonen er nog niet.
Dan werk ik liever wat harder zodat ik het niet koud krijg.
  woensdag 28 november 2007 @ 13:06:50 #93
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_54890380
en en en hoe is het nu verder?
  Moderator woensdag 28 november 2007 @ 17:09:41 #94
92034 crew  Vonkenboer
pi_54897397
Ben inderaad ook wel nieuwsgierig hoe het een en ander gaat
Je gaat natuurlijk qua weer de slechte maanden in en dan wil je wel graag in een droge wind dichte woning kunnen werken
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2007 @ 18:09:17 #95
17893 Forno
pi_54898983
quote:
Op woensdag 28 november 2007 13:06 schreef becky27 het volgende:
en en en hoe is het nu verder?
Ik heb weer nieuwe fotootjes!
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Ben inderaad ook wel nieuwsgierig hoe het een en ander gaat
Je gaat natuurlijk qua weer de slechte maanden in en dan wil je wel graag in een droge wind dichte woning kunnen werken
De woning is droog en redelijk winddicht, op de tientallen kieren na.

De nieuwe waterleiding ter vervanging van de loden leiding. Zoals je ziet stopt de leiding abrupt na de kogelkraan, maar we hebben in ieder geval weer water. Wel zo handig voor het mixen van beton en cement. Deze foto is in de kelder genomen, die eerst nog waterdicht moet worden gemaakt. Dan kunnen we de boel pas verder doortrekken.

Omdat de kelder nog niet is afgedicht door het ingeschakelde bedrijf, zijn we begonnen aan het toilet en de berging. We moesten eerst de bestaande vloer verwijderen met behulp van de sloophamer, want er zaten ook hier drie soorten tegelwerk in op een dubbele laag baksteen en puin.

De oude gietijzeren afvoerleidingen tot bovenkant deksel afgegraven, om het verloop te achterhalen.

Deze staande gietijzeren leiding zat in de weg voor het nieuw te plaatsen hangtoilet. Die heb ik met een slijpschijf ter plaatse van de onderste flens doorgeflext. De rest van de gietijzeren leiding heb ik laten liggen, omdat er geen aankoeking in de leiding zichtbaar was.

Tada! De nieuwe pvc-afvoerleiding en de verse geisoleerde betonvloer op zand. Met hangtoiletje op zijn toekomstige plaats.

En de nieuwe geisoleerde betonvloer op zand ernaast in de toekomstige berging. Tussen het toilet en de berging komt uiteraard nog een wand. Rechtboven ben ik begonnen om de deuropening gedeeltelijk dicht te metselen. Daarna kap ik er aan de andere kant weer stenen af. Om de deur naar de berging te verplaatsen en te vergroten.

De sparing in de betonvloer om de deksel op de gietijzerenbuis bereikbaar te houden, mocht het ooit verstopt raken.

Er is vooruitgang.
  FOK!fotograaf zondag 9 december 2007 @ 21:41:27 #96
17893 Forno
pi_55154833
Afgelopen week zijn ze eindelijk begonnen met het afdichten van de lekke kelderwanden.
De eerste dag hebben ze het resterende pleisterwerk op verwijderd. En ze hebben geprobeerd om de door ons aangebrachte kelderbezetting eraf te stralen. Dat bleek niet te gaan omdat het spul goed hechtte (maar niet waterdicht was). Daarna hebben ze in twee dagen, enkele lagen waterkerende mortel aangebracht.

Nog niet helemaal waterdicht.

En eindelijk waterproof. Hier is de aanbrandlaag aangebracht. Dat moet een paar dagen uitharden en dan worden de wanden afgestuct met een speciale mortel.

Helaas blijkt de vloer toch niet helemaal waterdicht te zijn. Omdat de wanden nu zo goed als waterdicht zijn, zoekt het water een andere route.

Gelukkig valt het mee. Het is eigenlijk niet eens nat, maar op kleine plekjes vochtig. We zitten nu een beetje in een dilemma wat te doen. Laten we de vloer repareren, of accepteren we die plekjes. Het is nu extreem nat buiten en dan valt het eigenlijk nog mee. Ik durf er zelf in ieder geval niets aan te doen, die les heb ik na de kelderwanden wel geleerd. En om er nu weer een paar duizend euro tegenaan te gooien is ook weer zo wat. Een hoop geld.
  zondag 20 januari 2008 @ 15:12:32 #97
141482 Q.
JurassiQ
pi_56178709
Wat een godsgruwelijke hoeveelheid werk.
For great justice!
  Moderator zondag 20 januari 2008 @ 15:38:14 #98
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_56179312
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:12 schreef Q. het volgende:
Wat een godsgruwelijke hoeveelheid werk.
Thanx voor de kick!!! Ik zocht deze al een heeeele tijd !
  Moderator zondag 20 januari 2008 @ 17:33:18 #99
92034 crew  Vonkenboer
pi_56182087
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de vorderingen zijn; bij deze een kleine kick
  zondag 20 januari 2008 @ 17:47:44 #100
141482 Q.
JurassiQ
pi_56182446
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Ja, ik ook. Lijkt me wel een project waar je een flink lange adem voor nodig hebt.
For great justice!
pi_56183009
tvp topic.
  FOK!fotograaf zondag 20 januari 2008 @ 18:24:44 #102
17893 Forno
pi_56183234
quote:
Op zondag 20 januari 2008 17:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Het gaat traag maar gestaag. Ik doe de verbouwing alleen met hulp van mijn vriendin. Ik vind het gewoon een leuke bezigheid, therapie (zen.....), en dat moet ook wel.

Inmiddels is de kelder zo goed als waterdicht. De keldervloer bleek toch waterdicht te zijn, het was gewoon water dat de werkers hadden geknoeid. Er zijn nog wel een paar vochtige plekjes op een van de muren. Die hopelijk eenvoudig zijn te behandelen. Ik heb het bedrijfje al gebeld om er naar te kijken. Hier is de kelder met de in opbouw zijnde keukenvloer.

Gipsplaatjes tussen de balkjes.

Hier vanuit de gang. Vorige week hebben we de betonvloer gestort. Dit weekend ben ik met de deuropening bezig geweest (slijpen, metselen). Een wonder dat het stukje metselwerk boven de deur bleef hangen. Was aan beide kanten ingescheurd deels doordat de woning (langzaam) scheef verzakt is. Daarom heb ik er een penantje onder gemetseld en de houten latei (kozijn) door een stenen latei vervangen.

Tijdens de kelderreparatie was ik tijdelijk verder gegaan met het toiletje en de berging. Daar heb ik een plafond onder het platte dak gemaakt en het is bedoeling om alles te isoleren.

Binnenkort ga ik nieuwe kozijnen bestellen. Een keuken- en kelderraam, en een nieuwe buitendeur in de berging en naar de tuin. Verder richt ik nu alle aandacht weer op de keuken. Er moet een trapje naar de kelder en de ruimte boven de keuken komen. Er moet geisoleerd worden en dan het leidingwerk leggen. En tenslotte tegelen en de keuken plaatsen. Kortom werk aan de winkel.
pi_56183514
Jemig de pemig wat een immens project!! Respect hoor!
pi_56183729
Mooi projekt + voortvarende aanpak

tvp

pi_56183826
Leuk topic, ga ik volgen
  Moderator zondag 20 januari 2008 @ 18:56:45 #106
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_56183876
Maar Groningen is gewoon zo tof !
pi_56188559
tvp
pi_56189745
Wauw wat een project en wat hebben jullie al véél gedaan!
Groetjes van Liss
pi_56191613
quote:
Op zondag 9 september 2007 21:44 schreef Forno het volgende:
Op 30 augustus hebben Mereltje en ik de sleutel van ons eerste (koop)huisje gekregen.

We willen de boel gaan verbouwen, en zo veel mogelijk zelf doen. We hebben beide weinig kluservaring, maar veel zin (en ik hoop dat ik twee rechterhanden heb).
Als ik bovenstaande lees en dan zie wat je al allemaal gedaan hebt denk ik toch wel dat je over twee rechterhanden beschikt!
Wel knap dat je het aandurft, zo'n project als je van te voren weinig kluservaring hebt....
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2008 @ 19:10:05 #110
17893 Forno
pi_56205492
quote:
Op maandag 21 januari 2008 07:26 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Als ik bovenstaande lees en dan zie wat je al allemaal gedaan hebt denk ik toch wel dat je over twee rechterhanden beschikt!
Wel knap dat je het aandurft, zo'n project als je van te voren weinig kluservaring hebt....
Je moet ook niet aan zo'n klus beginnen als je twijfelt aan je handen.

Ik heb enige theoretische kennis hoe je een huis moet (ver)bouwen. Maar het daadwerkelijk doen is best spannend in het begin inderdaad. Tot nu toe, is het een superervaring. Je kunt je stempel echt op een huisje drukken. Helemaal met een oud arbeidershuisje, die kunnen vaak aan een flinke 'opknapbeurt' gebruiken na jaren van achterstallig onderhoud.
pi_56206096
Jeetje wat een enorm karwei. Geweldig hoor, ben benieuwd.
pi_56237497
Wauw! Succes ermee... dit soort huizen zijn helemaal mijn ding

verkapte TVP
pi_56244791
Wat een leuk huis, succes met klussen!
pi_56246173
Wow... wat een klus!

Leuk om weer foto's te zien
  FOK!fotograaf vrijdag 29 februari 2008 @ 22:24:05 #115
17893 Forno
pi_57071989
Er is weer geklust.

Het plafond is door vriendin met fohn en krabber van de oude verflaag(en) ontdaan.
De oude (schoorsteen-)gaten, heb ik met nieuwe planken afgedicht en gerepareerd.
Sommige waren rot en of doorzeefd met roestige spijkers.
Was voorheen achter zachtboard weggewerkt.

Daarna twee keer in de grondverf gezet.
Het kozijn wordt later vervangen, is reeds besteld.
Er zit houtrot in, is enkelglas en de onderdorpel is te laag voor het keukenblad.

Binnenkozijntje gesteld. De binnendeuren zijn ook al besteld.

Natuursteen dorpeltje.

En de nieuwe vlizotrap naar het hokje erboven.
Is een aluminium schaartrap. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik ben begonnen met isoleren en de gipsplaatjes. Met daartussen, -achter, en -over de elektra, en cv-, gas- en waterleidingen.
  zondag 2 maart 2008 @ 22:58:30 #116
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_57115738
tvp, mooi project, top!
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
  zondag 2 maart 2008 @ 22:58:45 #117
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_57115746
Top Verbouwings Project !

edit:
damn browser gaat iets sneller dan dat ik wil, dubbel respect dan maar
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_57177489
Ongelofelijk. Serieus respect dat jullie dit doen.
Zelf ben ik helemaal niet zo'n klusser, en zeker niet op zulke grote "projecten". Als ik dit zo zie krijg ik al helemaal een naar gevoel in mn onderbuik haha.

Maar wel te gek om te zien dat mensen er dan toch iets moois van weten te maken, goed werk
<a href="http://soundcloud.com/kaos001" target="_blank" rel="nofollow">Soundcloud</a>
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:28:20 #120
141482 Q.
JurassiQ
pi_57178744
Je moet er wel een enorm lange adem voor hebben trouwens!
For great justice!
  FOK!fotograaf woensdag 5 maart 2008 @ 18:38:51 #121
17893 Forno
pi_57178945
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 18:28 schreef Q. het volgende:
Je moet er wel een enorm lange adem voor hebben trouwens!
Hee Q. Dat, en voldoende geld om de dubbele lasten te betalen.
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:41:22 #122
141482 Q.
JurassiQ
pi_57179012
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 18:38 schreef Forno het volgende:

[..]

Hee Q. Dat, en voldoende geld om de dubbele lasten te betalen.
Dat is hetzelfde.
For great justice!
pi_57179575
tvp
  zondag 9 maart 2008 @ 09:55:32 #124
31260 Finch
Stay close
pi_57258252
tvp en respect voor Forno..
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_57645778
Ik krijg hier een aardig deja-vu gevoel bij. Ben samen met vriend ook een monumentaal pandje from scratch aan het opknappen. Helse ontdekkingen gedaan, maar als het eenmaal af is wordt het prachtig en VEILIG. Ik doe geen uitspraken meer over wanneer dat zal zijn.... dachten in September dat we er met Kerst toch echt wel zouden wonen...
Ik zeg rotte kozijnen, rotte vloerbalken, rotte vloerdelen, keuken niet aangeloten op riool (liep zo de grond in), vocht achter de muren, en dan te bedenken dat we een bouwtechnische keuring hadden laten doen.
Inmiddels de 4de 6kuubs afvalcontainer laten afvoeren...
Enfin.......

Ben heel benieuwd hoe het jullie verder afgaat!
pi_57646965
@Frenkels: ik zeg foto's
pi_57817682
Wow.
  FOK!fotograaf zondag 13 april 2008 @ 20:44:04 #129
17893 Forno
pi_58028092
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 13:05 schreef Frenkels het volgende:
Ik krijg hier een aardig deja-vu gevoel bij. Ben samen met vriend ook een monumentaal pandje from scratch aan het opknappen. Helse ontdekkingen gedaan, maar als het eenmaal af is wordt het prachtig en VEILIG. Ik doe geen uitspraken meer over wanneer dat zal zijn.... dachten in September dat we er met Kerst toch echt wel zouden wonen...
Ik zeg rotte kozijnen, rotte vloerbalken, rotte vloerdelen, keuken niet aangeloten op riool (liep zo de grond in), vocht achter de muren, en dan te bedenken dat we een bouwtechnische keuring hadden laten doen.
Inmiddels de 4de 6kuubs afvalcontainer laten afvoeren...
Enfin.......

Ben heel benieuwd hoe het jullie verder afgaat!
Leuk dat jullie ook zo'n project hebben. Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.
Waar kwam al dat (keuken)water dan terecht, in de kruipruimte?

In onze bouwtechnische keuring ontbraken ook een paar gebreken. Er werd gesuggeerd dat er mogelijk asbest in het vloertje van de berging kon liggen. Dat was gewoon linoleum/marmoleum, paniek om niks. Zo blijkt dat een bouwkundigekeuring ook niet heilig is.

Inmiddels is weer wat vooruitgang.

De helft van de wandjes in de keuken zijn geisoleerd. Het wachten is nu op het nieuwe raamkozijn (niet zichtbaar links), hopelijk is dat volgende week klaar. Kan de boel gestuct worden. Wat we gaan uitbesteden, want dat kost teveel tijd om het zelf te doen.

De radiator hangt.
De leidingen heb ik met veel gepuzzel, tussen de muur en voorzetwand kunnen krijgen. Het heeft een paar leidingen gekost omdat ik het buigen nog onder de knie moest krijgen.

De vlizotrap naar het kamertje boven de keuken.

Daarna begonnen met het graven van een gat naast de voordeur (dikke klei-laag). En met een beiteltje op 50 cm onder de vloer een gat door fundering gehakt. Toen de nieuwe mantelbuizen geplaatst en gat weer dicht gegooid. Daarvoor heb ik een meterkast gebouwd en die ertegen geschoefd. Essent komt binnenkort de gas- en elektrameter vervangen en trekken de leidingen door de nieuwe mantelbuizen. Nu zit de oude troep er nog in (hangt praktisch los).

Meterkastje vanaf de andere kant.

De nieuwe binnendeuren. Er komt glas in de opening van de deur.
Dan hou je toch een beetje zicht op de gang, als je later in de keuken bezig bent.

Momenteel ben ik bezig in het toiletje en berging. Leidingwerk aanbrengen. Mijn vriendin in bezig met de afwerking in de kelder. Afwerklatjes en verven.

Doel is om de keuken, toilet en berging eind juli af te krijgen. Knallen dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 13-04-2008 20:49:09 ]
  zondag 13 april 2008 @ 20:47:12 #130
141482 Q.
JurassiQ
pi_58028174
Ik ben echt steeds blijer dat ik een redelijk moderne woning heb. .
For great justice!
pi_58028180
Maar eh, waar precies wonen/leven jullie nu? .
pi_58028319
In ons huurhuis, we hebben de huur nog niet opgezegd
pi_58065594
Respect hoor. Hebben jullie een planning, of zie je het wel?
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  FOK!fotograaf dinsdag 15 april 2008 @ 18:05:40 #134
17893 Forno
pi_58070471
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 13:27 schreef Harmen1984 het volgende:
Respect hoor. Hebben jullie een planning, of zie je het wel?
We hebben een officieuze planning. Ons doel is de keuken, het toilet en de berging eind juli af te krijgen. Dan is de woning bewoonbaar en kunnen we er eindelijk in. Want het jeukt ongelofelijk kan ik je vertellen, er dagelijks klussen maar niet kunnen wonen.

We begonnen aan de klus met "we zien het wel". Maar dat blijkt een (te) open einde te zijn. We moeten wel een bepaald doel hebben. Om te voorkomen dat we bepaalde keuzes blijven uitstellen en de zaak gaat aanmodderen. Dat houdt in, bepaalde dingen laten doen door vaklui. Verder is het bijna iedere avond en het weekend werken aan het huisje. Wat ik leuk vind.
Soms een dipje natuurlijk als blijkt dat ik iets (net) verkeerd hebt gedaan. Dan stop ik meestal a-la-minute om de rest van de avond op de bank door te brengen, en de volgende dag met frisse zin weer aan de slag te gaan. Vaak komt de oplossing/motivatie dan vanzelf gedurende de loop van de dag.

Ik kan onmogelijk een planning van dag tot dag te maken. Ik moe(s)t alles onder de knie krijgen; elektra, leidingwerk solderen/knellen/buigen, isoleren, opmeten, waterpas zien te krijgen in het scheve huis.
Of loop eens, in een bouwmarkt, door het gangpad schroefjes. En klok hoe lang je daar kunt staan om een paar simpele schroefjes te vinden, er zijn honderden soorten. En dat geldt voor bijna alle materialen; knelfittinkjes, soldeerfriemeltjes, houten regels en afwerklatjes, tape, afvoerspul, folies, isolatie, kozijnen, deuren, dorpels, pur-schuim, kit, lateien, gereedschap etcetera. Maar dat is de uitdaging.

En als ik het even niet meer weet, kan ik het altijd nog een collega vragen. Ik heb het voordeel dat ik op een architectenbureau werk
pi_58070635
Ik vind het dapper waar jullie aan begonnen zijn
Wel een leuk huisje trouwens!!
Maar dat werk, zou er niet aan moeten denken
pi_58075106
Ik hoop dat je inderdaad zo zorgvuldig blijft werken als je nu doet, geweldig grote klus die je begonnen bent, zonder ervaring maar met zoveel oog voor bouwkundige details. Prachtig zoals een hardstenen dorpeltje ligt te pronken op een granitovloer, of de zorg waarmee een kozijn is ingemetseld. Dat zie je, ook in dit forum, helaas wel eens anders. Laat je niet opjagen, zodat je als je er woont ook nog steeds tevreden bent over de kwaliteit van je werk, ook al is veel werk niet meer zichtbaar.
  donderdag 15 mei 2008 @ 11:26:07 #137
81894 godigita
Trollercoaster
pi_58681373
Stiekem een kick, ik ben zo benieuwd naar jullie vorderingen
  FOK!fotograaf donderdag 15 mei 2008 @ 17:45:29 #138
17893 Forno
pi_58687928
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 11:26 schreef godigita het volgende:
Stiekem een kick, ik ben zo benieuwd naar jullie vorderingen
Stiekemerd.

Er zijn een hoop vorderingen. Hoewel het natuurlijk een ontiegelijk traag tempo is, vergeleken met een aannemer die een blik bouwvakkers kan opentrekken.

Binnenkort zal ik een paar nieuwe foto's plaatsen. De gas- en elektrameter zijn door essent vervangen. Binnenkort worden de keuken, toilet en berging sausklaar gestuct. We hebben de keuken bij Ikea besteld. Tegels gehaald. Toilet aangesloten. Dus wat betreft geld over de balk smijten gaat het lekker. Te lekker. Daarom hebben we besloten om het bouwdepot wat op te krikken.
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:17:24 #139
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_58798570
Forno: heb je een tekening van de keuken?? ben wel benieuwd namelijk. ook naar foto's trouwens
  Moderator woensdag 21 mei 2008 @ 17:26:28 #140
92034 crew  Vonkenboer
  FOK!fotograaf donderdag 22 mei 2008 @ 18:48:23 #141
17893 Forno
pi_58830781
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:17 schreef becky27 het volgende:
Forno: heb je een tekening van de keuken?? ben wel benieuwd namelijk. ook naar foto's trouwens
We hebben de keuken met de IKEA homeplanner samengesteld. Kun je daar printscreentjes van maken?

Het wordt in ieder geval een basic hoekkeuken, geelwit, met een vaatwasser, 5-pitter, close-in boilertje en koel-vriescombi. We waren net op tijd voor de kortingsactie van de IKEA.

Er komen witte matte wandtegeltjes in van 10x10cm en terrazo vloertegels van 40x40cm.
  FOK!fotograaf donderdag 22 mei 2008 @ 22:48:16 #142
17893 Forno
pi_58839447
Zo wordt de keuken.

De Vonkenboer pica.

pi_58848004
Ziet er weer goed uit, wel ff een vraagje? Wat voor een beugels zitten er in je toilet op die zijwand?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 09:39:11 #144
81996 Bond
License to kill
pi_58848451
Dat ziet er echt goed uit, netjes ook nog.
Geen commentaar
  FOK!fotograaf vrijdag 23 mei 2008 @ 10:01:57 #145
17893 Forno
pi_58848997
Die 'beugels' zijn cv-leidingen. Tijdelijk afgekoppeld voor het stuccen en tegelen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 10:49:52 #146
81894 godigita
Trollercoaster
pi_58850272
Nieuwe foto's! Ziet er goed uit, respect
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:40:48 #147
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_58853355
tvp
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:43:51 #148
108864 rudedeltadude
Rue de la Tude
pi_58853430
wow... dat ziet er al een stuk anders uit dan je eerste foto's in het topic!
Net werk hoor!
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
  FOK!fotograaf woensdag 30 juli 2008 @ 22:48:15 #149
17893 Forno
pi_60455116
Ik heb weer wat nieuwe picsels.

De wanden zijn gestuced en het plafond is geverfd.

De IKEA-keuken is deels in elkaar geschroeft. Helaas zit er een buts in het werkblad, en zit de wasbak verkeerd. Gelukkig krijgen we een nieuw blad voor noppes. We mogen dit werkblad tijdelijk inbouwen, totdat de nieuwe binnen is. Kan wel ff duren heb ik hier en daar op internet gelezen.

Tegelen, is veel werk. Eerst al die tegels van de matjes aftrekken omdat ze er scheef op zitten. Tig passtukjes snijden. Uff gelukkig gedaan.

Gevoegd en vloertegels gelegd.

En eindelijk issie dan klaar. Le peopdoos.

Mijn nieuwe gadget, de waterpaslezer. Handig dingetje.

Toekomstige wasmachine plek en wasbak. Het hokje ligt naast het toilet op de begane grond, aan de zijkant van het huis. Er ook kunnen een paar fietsen in staan.

Afgelopen week zijn we bezig geweest, om onze tijdelijke slaapkamer te strakkizeren. Bevindt zich boven de keuken, kun je met een vlizotrap komen. Zolang de woonkamer en daarboven nog niet klaar zijn, wat nog minimaal een jaar duurt.

Bijna af. Het 'plafond' moet nog geverfd worden en er moet een tapijtje in. De plintjes en afwerklatjes doe ik pas als allerlaatste.
pi_60455731
Ha, licht in de duisternis, sommige kamers worden al als zodanig herkenbaar. .
pi_60466930
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 22:48 schreef Forno het volgende:
Ik heb weer wat nieuwe picsels.

Mijn nieuwe gadget, de waterpaslezer. Handig dingetje.
[ afbeelding ]

Toevallig deze week in de aanbieding bij Dirk / Bas / Digros voor een paar euro's
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
  zondag 3 augustus 2008 @ 19:16:36 #152
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60532058
moet je met een vlizotrap bij je slaapkamer komen? dit blijft niet zo neem ik aan?

succes met deze enorme klus!!!
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_60532185
tvp
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
  FOK!fotograaf zondag 3 augustus 2008 @ 19:40:13 #154
17893 Forno
pi_60532496
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 23:14 schreef Modus het volgende:
Ha, licht in de duisternis, sommige kamers worden al als zodanig herkenbaar. .
Snel he!.
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 14:37 schreef m3nster het volgende:

Toevallig deze week in de aanbieding bij Dirk / Bas / Digros voor een paar euro's
Ow, dan verkoop mijn nieuwe waterpasdingetje weer en haal ik deze ff op.
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 19:16 schreef Fortitudo het volgende:
moet je met een vlizotrap bij je slaapkamer komen? dit blijft niet zo neem ik aan?

succes met deze enorme klus!!!
Het is een tijdelijke 'slaapkamer' totdat de slaapkamers klaar zijn.
Formeel is en blijft het een onbenoemde ruimte, oftewel de berging.
pi_61861255
Wat is het stil hier, hoe staat het er mee?
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:34:25 #156
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_61863840
tvp en veel succes met de verbouwing
pi_61871732
TVP;

Wij willen vooruitgang zien!
  FOK!fotograaf woensdag 24 september 2008 @ 19:03:53 #158
17893 Forno
pi_61883793
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 21:26 schreef Plankje55 het volgende:
Wat is het stil hier, hoe staat het er mee?
Hier is het stil, maar er is hard gewerkt achter de schermen.

We zijn een paar weken geleden verhuisd. Inmiddels is de kelder, het toilet, de berging, en de slaapkamer boven de keuken af. De keuken zelf is nog niet helemaal af. Omdat we moeten wachten op een nieuw werkblad. Er zit een deuk in het huidige werkblad, waarschijnlijk tijdens transport gebeurd.
Het oude douchehokje hebben we een beetje opgeleukt, en de cv-ketel is ook weer aangesloten. Kortom het is bewoonbaar. Voor de helft. We hebben internet en tv, dus er is niets aan de hand.

Momenteel ben ik met de voorbereiding voor de '2e fase' bezig.
- De oude houten vloer eruit halen.
- een betonvloer op zand maken met vloerverwarming en een parketvloer.
- alle buitenwanden en het dak isoleren
- 1e verdiepingsvloer verstevigen
- betonvloer badkamer aanbrengen
- nieuwe dakkapel in badkamer aanbrengen
- bestaande gemetselde schoorsteen met asbestpijp verwijderen
- nieuwe schoorsteen aanbrengen met houtkachel
- binnenwanden en kozijnen plaatsen
- leidingwerk aanleggen
- de hele bende afwerken, schilderen etcetera.

Heb mezelf nu een paar weken rust gegund na een jaar. Fotows volgen zodra de verbouwing doorgaat.
pi_61884046
Bedankt voor de update, ik kan me voorstellen dat je even moet bijtanken na het enorme werk dat je al gedaan hebt en als ik je to-do lijstje zie, dan moet er nog flink wat gebeuren. Maar een goede voorbereiding is het halve werk.
pi_62106147
Al enige updates?
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 10:12:52 #161
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_62123129
Wat een schattig huisje! Maar wat een klus!!! Respect!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 10:27:51 #162
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_62123250
Vet ! Komt mooi !
  FOK!fotograaf woensdag 8 oktober 2008 @ 22:00:34 #163
17893 Forno
pi_62245274
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:41 schreef deliberator het volgende:
Al enige updates?
Yes yes.

Ik heb het nieuwe werkblad in een dagje geplaatst en de hele rim-ram weer aangesloten.
Kon ik eindelijk de boel afkitten en de ombouw naar de kelder afmaken.

Dit is de ombouw (naar de kelder) die ik met een beetje van IKEA en een beetje van mezelf heb verzonnen.
De scharnierende klep aan de bovenkant is van hetzelfde materiaal als het werkblad.
De rest is van MDF die ik in de bouwzaak op maat heb laten zagen.
Ik heb hem in (bijna) dezelfde kleur als de keukendeurtjes geverfd.
Ik heb wel even staan kijken en vergelijken bij de Gamma tot ik het juiste kleurtje had gevonden.
De luikjes heb ik hiet nog niet bevestigd ivm verven.

De nieuwe koekoek, ter plaatse van het kelderraampje. Ja zo heet dat echt.
Ik heb de oude gemetselde muffe koekoek gesloopt. Bekisting gemaakt en er beton in gestort.
De binnenkant heb ik met buitenmuurverf geschilderd. Grind op de bodem.
En een liggend rollaagje gemetseld als afwerking.
Er komt nog een metalen rooster over het gat.

De wastoren in het berghokje. Niet echt spannend.

En de tijdelijke (mini-)slaapkamer.

Ergens volgende week gaat er weer gesloopt worden. De houten vloer in de woonkamer moet er helemaal uit!
pi_62246574
Zo dat gaat hard ineens! Mooi gedaan.
pi_62252076
Wat een goed idee van die vrieskist(?) zo! Maar zie je de schanieren niet zo aan de bovenkant?
Kan je daar eens een foto van schieten?
pi_62252441
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:25 schreef Jose1985 het volgende:
Wat een goed idee van die vrieskist(?) zo! Maar zie je de schanieren niet zo aan de bovenkant?
Kan je daar eens een foto van schieten?
Vrieskist?
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef Forno het volgende:
Dit is de ombouw (naar de kelder) die ik met een beetje van IKEA en een beetje van mezelf heb verzonnen.
De scharnierende klep aan de bovenkant is van hetzelfde materiaal als het werkblad.
De rest is van MDF die ik in de bouwzaak op maat heb laten zagen.
Ik heb hem in (bijna) dezelfde kleur als de keukendeurtjes geverfd.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:19:58 #167
81894 godigita
Trollercoaster
pi_62254082
Ik vind het geweldig! De keuken ziet er superstrak uit, en die ombouw met klep! Zo'n project lijkt mij nou ook zo leuk, he. Zwaar, maar ontzettend lonend. En ik kan me voorstellen dat als je er dan woont, en je hebt alles naar eigen inzicht gedaan, en goed gedaan, dat je er met extra plezier woont dan wanneer je in een huis trekt waar alles al af is. Maar da's natuurlijk persoonlijk.

Petje af Forno en Mereltje, het wordt echt prachtig!
pi_62262709
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:56 schreef Gurb het volgende:

[..]

Vrieskist?
[..]

Oké ik ga me schamen in een hoekje!
  FOK!fotograaf donderdag 9 oktober 2008 @ 18:07:27 #169
17893 Forno
pi_62265615
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:17 schreef Jose1985 het volgende:

[..]

Oké ik ga me schamen in een hoekje!
Ah joh, je kan van alles in de kelder stoppen. Een vrieskist, bierkratjes, dozen, kindertjes. Multifunctioneel.
  FOK!fotograaf zondag 9 november 2008 @ 22:49:50 #170
17893 Forno
pi_63089200
Na de kleine ruimtes zoals de keuken, kelder, toilet en berging nu dan eindelijk een 'grote' kamer. De woonkamer. De houten vloer was nog redelijk. Op een paar rotte plekjes na, nabij de gevel. Zoals je op de eerste foto kunt zien, is er geen sprake van een echte kruipruimte onder de houten vloer. Naisoleren van de vloer betekende sowieso dat de hele vloer open moest. Aangezien we het hele huis isoleren, dacht ik dan maar meteen goed. Een betonvloer op zand met vloerverwarming. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hier een klein fotoverslagje van het stappenplan.

Het slopen van de houten vloerdelen, balken. Benodigheden; een breekijzer (groot), een zaag, diverse postcodes en wat lompe kracht.

Slopen houten vloer, check.
Oh ja, de schoorsteen moest er ook uit. Zat op de plek van de donkere vlek op de muur.

De volgende stap is het storten van een kleine betonstrook op de bestaande stenen/fundering. Hier komt later de scheidingswand tussen gang en woonkamer op te staan. Aangezien de oude stenen die er eerst tegenaan zaten vanzelf los kwamen. Je kon trouwens zo onder de granitovloer (waar de trap op staat) turen. De grond eronder was ruim een centimeter verzakt en los van de vloer gekomen. De granitovloer zweefde dus eigenlijk. Ik heb het zand zijdelings aangestampt met een stuk hout en moker. Vandaar de inham aan de zijkant.

Daarna heb ik een bekisting gemaakt van OSB-plaat en die gestut met gevulde puinzakken. Een geniale oplossing al zeg in het zelf. En tenslotte volgestort met beton en wat wapening. Die purlaag was om de kieren af te dichten.

Daarna ging 'operation sand' van start, zoals we hem noemde. Stap een, het timmeren van regelwerk waarover later het zand kan worden uitgevlakt.

D-day. De big bags met vulzand zijn gearriveerd. Kostte een paar uur voordat de 3 kuub binnen waren gekuierd. Wat bleek, ik kwam ruim 2 kuub tekort. Gelukkig kon ik de volgende dag nog 2 kuub extra krijgen. Helaas bleek ik na het trillen, bewateren en uitvlekken weer 2 kuub teveel te hebben. Weer wat geleerd.

De boel helemaal uitgevlakt.

En de laatste bezigheid tot nu toe, de folie en een deel van de isolatie (EPS 9cm) gelegd.

Over het isolatiemateriaal komt uiteindelijk 10cm beton inclusief vloerverwarming en parket. Heeft als nadeel dat de vloer traag opwarmt. Maar ik ben van plan om de vloer de hele winter constant op +/-20 graden te laten. Dus het trage opwarmen hoeft maar 1 keer ergens in het najaar. Voordeel is het besparen van een cementdekvloer. Natuurlijk moet de betonvloer wel glad worden, maar dat is met flink wat handwerk best te doen.

Ik kreeg een hele discussie met een baliemedewerker waar ik dat vloerverwarmingsspul ging halen. Want traditioneel (zoals de bouw is) wordt vloerverwarming in de afwerkvloer gestort. "Nee, dit kan zo niet. Die dikke betonlaag kost je heeel veel extra energie." Dus ik zei, "waar gaat die extra energie dan heen? De vloer is goed geisoleerd, dus de warmte kan alleen maar omhoog." Maar die gast bleef maar vasthouden dat het energie-onzuinig zou zijn om een dikke vloer op te warmen. Ik kon het hem (in een half uur) niet duidelijk maken dat beton geen eigenschappen bezit, die om de natuurkunde heen werken (magische energieverdwijner). Ik heb uiteindelijk de fabrikant maar gebeld, en die ging akkoord met mijn vloeropbouwvoorstel. Ik moet wel beton hebben met een middel dat er voor zorgt dat er minder luchtbellen in het beton zitten. "Maar het was niet gebruikelijk", moest ie er toch aan toevoegen. Maar goed, ik heb de knoop doorgehakt.

Komende stappen. Wapening leggen, vloerleidingen aanleggen op wapening. Vloerverwarming vullen en tenslotte een betonwagen plus pompwagen inschakelen. Dan is deze klus af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 09-11-2008 22:54:53 ]
pi_63095716
Holy smoke!

Oude huizen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_63097319
vind het wel steeds meer en meer een kunststukje worden in begin dacht ik waar zijn jullie aan begonnen.
pi_63098057
Wat een enorm lang adem moet je hebben voor een dergelijk project zeg!
Ik vind het echt een fantastisch huisje
  maandag 10 november 2008 @ 12:21:42 #174
81894 godigita
Trollercoaster
pi_63098927
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:43 schreef PiperMaru het volgende:
Wat een enorm lang adem moet je hebben voor een dergelijk project zeg!
Ik vind het echt een fantastisch huisje
Helemaal mee eens. Jullie doen het echt super allemaal. Ik kan stiekem niet wachten om het huis te zien als het allemaal af is.
  FOK!fotograaf maandag 10 november 2008 @ 18:14:06 #175
17893 Forno
pi_63107774
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:06 schreef morpheus_at_work het volgende:
vind het wel steeds meer en meer een kunststukje worden in begin dacht ik waar zijn jullie aan begonnen.
Dat denk ik zelf ook soms, als het even tegenzit.

Maar uit iedere vooruitgang put ik weer motivatie.
  FOK!fotograaf maandag 10 november 2008 @ 21:36:40 #176
17893 Forno
pi_63114172
Ik merk trouwens al verschil in temperatuur (warmer) nu het isolatiemateriaal op de vloer ligt.
pi_63657969
Ik heb ook heel veel bewondering voor hoe jullie het aanpakken. Ik ben heel benieuwd naar het einderesultaat.

Keep up the good work ;-)
Very funny Scotty, now beam down my clothes!
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 20:59:44 #178
17893 Forno
pi_63707622
Momenteel ziet onze woonkamer er zo uit. (let niet op het stofje voor de lens).

Er ligt 320 meter vloerverwarmingsbuis in de woonkamer. En zo'n 800 tie-wraps.

Donderdag komt de betonwagen langs (met betonpomp) om er 3,5 kuub beton in te storten.

Hebben we dit weekend eindelijk de woonkamer weer tot onze beschikking.
Krijgen we weer een beetje bewegingsruimte, want nu staan de fietsen en het gereedschap in de gang.
Vreselijk in de weg dus.
pi_63708326
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:59 schreef Forno het volgende:
Momenteel ziet onze woonkamer er zo uit. (let niet op het stofje voor de lens).
[ afbeelding ]

Er ligt 320 meter vloerverwarmingsbuis in de woonkamer. En zo'n 800 tie-wraps.
[ afbeelding ]

Donderdag komt de betonwagen langs (met betonpomp) om er 3,5 kuub beton in te storten.

Hebben we dit weekend eindelijk de woonkamer weer tot onze beschikking.
Krijgen we weer een beetje bewegingsruimte, want nu staan de fietsen en het gereedschap in de gang.
Vreselijk in de weg dus.
hadden ze die pompen niet beter in een hoekje weg kunnen werken, dan kan je er te minste nette ombouw omheen bouwen zodat het minder opvalt.
pi_63709287
Zeg een vraagje, wat kost dat nou, zo'n vloer verwarming?
Om en nabij?
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 22:48:30 #181
17893 Forno
pi_63711319
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:22 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

hadden ze die pompen niet beter in een hoekje weg kunnen werken, dan kan je er te minste nette ombouw omheen bouwen zodat het minder opvalt.
Ze? Ik doe het zelf.

Er komt nog een voorzetwand aan de binnenkant. Daar spijker ik hem achter weg later.
pi_63711730
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:48 schreef Forno het volgende:

[..]

Ze? Ik doe het zelf.

Er komt nog een voorzetwand aan de binnenkant. Daar spijker ik hem achter weg later.
ah een soort van verdiepte vensterbank idee, of zijn het geen ramen die achter zitten.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 23:01:26 #183
17893 Forno
pi_63711791
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Oblivion het volgende:
Zeg een vraagje, wat kost dat nou, zo'n vloer verwarming?
Om en nabij?
Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt? Buizen of elektrisch? Hoofd- of bijverwarming? Moet er gesloopt, gefreest worden? Moet er een hele nieuwe vloer in komen?

Onze betonvloer op zand kost in totaal aan materiaal om en nabij de 2000 a 2500 euro (voor 32m2). Dat is exclusief arbeidsloon. Vloerverwarmingsset zelf was ongeveer 650 euro.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 23:02:13 #184
17893 Forno
pi_63711823
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:59 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

ah een soort van verdiepte vensterbank idee, of zijn het geen ramen die achter zitten.
Ja precies, een verdiepte vensterbank.
pi_63712120
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:01 schreef Forno het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt? Buizen of elektrisch? Hoofd- of bijverwarming? Moet er gesloopt, gefreest worden? Moet er een hele nieuwe vloer in komen?

Zoiets wordt het wel ja...
Het huis (1900) is gebouwd op een staalconstructie. (Betonnen plaat)
Althans, dat is zo gezegd, er zit geen kruipruimte onder.
quote:

Onze betonvloer op zand kost in totaal aan materiaal om en nabij de 2000 a 2500 euro (voor 32m2). Dat is exclusief arbeidsloon. Vloerverwarmingsset zelf was ongeveer 650 euro.
Sodeknetters, dat is best pittig!
pi_63712135
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:02 schreef Forno het volgende:

[..]

Ja precies, een verdiepte vensterbank.
Met windowseats?
Ja he? Zeg ja!
  FOK!fotograaf woensdag 3 december 2008 @ 08:55:51 #187
17893 Forno
pi_63717363
Met windowseats.
pi_63723073
Prachtig...
  woensdag 3 december 2008 @ 12:55:42 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_63723247
Zeer goed bezig, petje af!
  woensdag 3 december 2008 @ 13:34:14 #190
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_63724248
TVP!

Respect voor deze megaklus!
pi_63725595
Heb je een strookje isolatie aan de randen van de betonvloer gedaan? Kan het op de fotos niet goed zien.

En laat je door die vloerverwarming jongens niet gek maken. Gaat prima zo. Je verwarming ligt wat dieper, waardoor je vloer wat gelijkmatiger zal verwarmen. (als hij ondiep ligt, dan heb je een beetje warm-koud-warm effect. Aangezien je parket gaat installeren, is jouw werkwijze beter. Go for it!

Laat die betonpompers wel een beetje voorzichtig zijn met je leidingwerk. Het kan best wat hebben, maar een lek is lastig opsporen en verhelpen. In ieder geval is pompen beter dan met de kruiwagen...
  FOK!fotograaf woensdag 3 december 2008 @ 18:15:25 #192
17893 Forno
pi_63730797
quote:
Op woensdag 3 december 2008 14:34 schreef skiff het volgende:
Heb je een strookje isolatie aan de randen van de betonvloer gedaan? Kan het op de fotos niet goed zien.

En laat je door die vloerverwarming jongens niet gek maken. Gaat prima zo. Je verwarming ligt wat dieper, waardoor je vloer wat gelijkmatiger zal verwarmen. (als hij ondiep ligt, dan heb je een beetje warm-koud-warm effect. Aangezien je parket gaat installeren, is jouw werkwijze beter. Go for it!

Laat die betonpompers wel een beetje voorzichtig zijn met je leidingwerk. Het kan best wat hebben, maar een lek is lastig opsporen en verhelpen. In ieder geval is pompen beter dan met de kruiwagen...
Er zit rondom een strook randstrookisolatie. Bij de gevels doe ik nog een extra strookje piepschuim, voor een iets betere isolatie.

Ik heb een idee van hoe lomp betonpompers kunnen zijn. Dus daar ben ik wel een klein beetje zenuwachtig door.

De vloerleidingen liggen 10cm hart-op-hart van elkaar, en daar past net geen schoen tussen. Nu loop ik op geimproviseerde klompjes tussen de leidingen (stukjes hout onder mijn schoenen ge-duc-taped). Denk niet dat zo'n betonpomper dat gaat doen. Misschien kan ik de slang zelf vasthouden tijdens het storten.

Als het beton er in ligt moet ik er sowieso met laarzen doorheen. Om de boel te trillen en af te reien. Wordt waarschijnlijk bij iedere stap, wrikken totdat ik op het krimpnet sta in plaats van een leiding.

We gaan het zien morgen.
pi_63743909
Krijg wel een soort van deja vu gevoel bij het zien van je fotos hoor Veel succes morgen, hoop van ganzer harte dat de "storters"niet al te lomp zullen zijn

ToiToi dus
  donderdag 4 december 2008 @ 08:40:25 #194
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63747000
Windowseats!

Succes vandaag!
pi_63747009
Ik duim ook mee, dat alles goed gaat!
En het gaat goed!
pi_63747670
Wat een mooi huisje Voor mij zijn dit soort verbouwingen nog lang niet van toepassing, maar ik vind het wel leuk om te zien..
I will take the sun in my mouth
pi_63749172
En? Al begonnen?

Bij ons hebben ze heel netjes rekening gehouden met de vloerverwarming dus er is hoop voor je

Suc6 vandaag!
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 11:52:39 #198
17893 Forno
pi_63751009
quote:
Op donderdag 4 december 2008 10:38 schreef Mivadi het volgende:
En? Al begonnen?

Bij ons hebben ze heel netjes rekening gehouden met de vloerverwarming dus er is hoop voor je

Suc6 vandaag!
Nee ze komen rond drie uur pas. Ben wel een tikkie gespannen, gezonde spanning dan he.
pi_63753058
Ach, het is beter dat de spanning in jou zit, in plaats van in de vloer straks

Hoe dik wordt het beton nou uiteindelijk? Je hebt het wel over "...10cm beton inclusief vloerverwarming en parket..." maar als ik dan ga rekenen kom ik op ca 7 a 8 cm? Ongeveer dezelfde dikte als je een dekvloer zou maken bovenop de betonvloer toch?
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 13:39:43 #200
17893 Forno
pi_63753848
Het beton wordt 11cm dik. Dat is 1cm dikker dan ik eerst had gerekend.
Maar dan had ik slechts 3 cm dekking over de vloerverwarmingsbuizen gehad, nu is dat 4 cm. Anders hebbie kans op scheurvorming in het beton. Daarop komt het parket. (ongeveer 15mm).

Uiteindelijk strookt de bovenkant van het parket met de bovenkant van de bestaande granitovloer in de gang.
pi_63754150
quote:
Op donderdag 4 december 2008 13:39 schreef Forno het volgende:
Het beton wordt 11cm dik. Dat is 1cm dikker dan ik eerst had gerekend.
Maar dan had ik slechts 3 cm dekking over de vloerverwarmingsbuizen gehad, nu is dat 4 cm. Anders hebbie kans op scheurvorming in het beton. Daarop komt het parket. (ongeveer 15mm).

Uiteindelijk strookt de bovenkant van het parket met de bovenkant van de bestaande granitovloer in de gang.
keurig netjes overal over nagedacht dus

Ik zou even wat met wat oude planken / platen een looppad maken waarop de betonwerkers kunnen lopen, zodat ze niet op de slangen gaan staan. Ook nog een paar korte stukjes plank om ff ergens neer te kunnen gooien om ergens in de hoek erbij te kunnen.
pi_63762937
En?
  † In Memoriam † donderdag 4 december 2008 @ 19:56:18 #203
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_63763567
Ik ga ook even een ordinaire tvp plaatsen. Wat een walgelijk leuk huisje hebben jullie zeg . En dan is het nog niet eens af .
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  donderdag 4 december 2008 @ 20:07:21 #204
71919 wonderer
pi_63763879
Ik hoop echt dat het allemaal goed is gelukt en dat die bouwvakkers er niet met hun lompe voeten op zijn gaan staan... *huiver*
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 20:41:29 #205
17893 Forno
pi_63764941
Het was geen ontkomen aan, moest toch over de leidingen lopen tijdens het storten en afreien. Vanavond de druk er even opzetten, kijken of er geen lekkages zijn.

De betontoeter.

De hele handel was binnen 10 minuten binnen (nog niet afgereit op de foto).
Er ontstond wel een kleine opstopping in de straat.
Wat een apparaat zo'n betonpompwagen. Soms kan het even niet anders.
Wel sneu voor die lesauto die 20 minuten heeft staan wachten.

Nu is het wachten tot ik op de vloer kan staan om te vlinderen (uur of tien). Gaan nog even door vanavond.
  donderdag 4 december 2008 @ 20:51:07 #206
71919 wonderer
pi_63765203
Ik duim voor je!
pi_63766864
Er zit rondom een strook randstrookisolatie. Bij de gevels doe ik nog een extra strookje piepschuim, voor een iets betere isolatie.
...................................................................................................................................................................................Dit is bij een cementdekvloer niet als isolatie bedoeld.
Beton zet enorm uit als de temperatuur hoger wordt,daarom die scheiding d.m.v zogenaamde randisolatie,deze moet zeer flexibel zijn.
De muren worden bij wijze van spreken weggedrukt zonder deze rand.
Ik hoop voor je dat dit allemaal gaat werken,11 cm beton opwarmen,daarna isoleren met parket.
Hopen dat de randisolatie(je tempex) flexibel genoeg is.
Ik heb onlangs een vloerverwarming laten leggen van het bekenste en duurste merk,ik was 3000 euro kwijt voor 70 vierkante meter incl een nieuwe dekvloer,die later uitgefreest is.
Maar ik ben benieuwt.
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 22:11:06 #208
17893 Forno
pi_63767965
De randstrookisolatie zit rondom (dus helemaal) met een extra strook tempex t.p.v. de buitenmuren. Dubbel dus.

En de discussie over het opwarmen van 10 a 11 centimeter beton (en dat het normaal altijd 5 a 7cm cementdekvloer is) is gesloten. We zullen het zien... over twee maanden.
Mocht het niet genoeg zijn, dan kan ik er altijd nog een klein radiatortje bij plaatsen.
Ik denk dat het wel kan, misschien traag maar de vloerverwarming blijft toch continue aan straks in de winter.
  donderdag 4 december 2008 @ 22:15:50 #209
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_63768157
Tvp. Altijd leuk om zo'n huisje te volgen!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_63771334
En ? al zo strak als een biljartlaken? Vlinderen maakt het altijd wel erg strak eruit zien tov gewoon afrijden van beton.

Succes iig en nou ff niet aan slaap denken he?
pi_63774787
Okay...
Heren, wat is vlinderen?
pi_63775921
Vlinderen van beton is het uitvlakken en voornamelijk verdichten van de toplaag van de vloer.

Dit doe je met een vlindermachine, dat is een soort van grote propellor met spanen als wieken die je over het beton laat glijden, hierdoor verdicht je het beton en strijk je het helemaal glad.

Voordeel van deze methode is dat je meteen een slijtvaste en redelijk vloeistofdichte toplaag van het beton krijgt, en je dus niet nog eens een dekvloer moet aanbrengen
pi_63775988
Ah okay!
Dank je wel, kon me er niks bij voorstellen.
  vrijdag 5 december 2008 @ 12:34:36 #214
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_63780411

Ik heb bij een betonfabriek gewerkt (secretaresse maar toch) Dit vond ik altijd heel erg leuk om naar te kijken
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
pi_63781812
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 09:16 schreef Gurb het volgende:
Vlinderen van beton is het uitvlakken en voornamelijk verdichten van de toplaag van de vloer.

Dit doe je met een vlindermachine, dat is een soort van grote propellor met spanen als wieken die je over het beton laat glijden, hierdoor verdicht je het beton en strijk je het helemaal glad.

[ afbeelding ]
Voordeel van deze methode is dat je meteen een slijtvaste en redelijk vloeistofdichte toplaag van het beton krijgt, en je dus niet nog eens een dekvloer moet aanbrengen
Dat is waarschijnlijk wat mij met polieren bedoelen. Of is dat nog iets extra? (ik weet dat ze daarvoor een soort zand op ons beton gooiden). Zalig trouwens om te poetsen, zo'n gepolierde vloer
  vrijdag 5 december 2008 @ 13:41:29 #216
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63782140
Volgens mij is dat weer extra Leonieke.

V an wat ik ervan meegekregen heb, bij het staren naar de bouwsels buiten het raam van mijn werk doen ze dit bij het nog net niet uitgehardde beton, maar er komt geen zand aan te pas.
pi_63784032
Zie, ik wist dat ik iets belangrijks heb gemist bij onze bouw Ik vind het nog steeds jammer dat ik nooit zo'n betonpomp in actie heb gezien (en het hele gebeuren er rond).
pi_63787814
Wauw, wat mooi huisje. Ik keek net de eerste pagina en toen dacht ik ONEE:| Wat ziet dat eruit. Maar die keuken e.d, echt SUPER! Heeel erg mooi, dit wil ik erg graag volgen.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:00:33 #219
17893 Forno
pi_63790902
quote:
Op donderdag 4 december 2008 23:55 schreef Cybersijp het volgende:
En ? al zo strak als een biljartlaken? Vlinderen maakt het altijd wel erg strak eruit zien tov gewoon afrijden van beton.

Succes iig en nou ff niet aan slaap denken he?
Het vlinderen is mislukt kan ik melden. Wat een onding dat apparaat.
Onder de noemer; leuk geprobeerd maar helaas. Dat ding had de neiging om zichzelf in het beton te vreten.

Aangezien de vloer vrij vlak is afgereit, ben ik er een keer met het schuurbord en spackmes overheen gegaan. Op zich netjes, maar er moet waarschijnlijk nog wel een egaliseerlaag overheen voordat er parket op kan. Dat beetje extra hoogte kan ik makkelijk opvangen. Dus geen probleem.

Verder lijken de leidingen het te hebben overleefd. De druk staat er nu weer even op (cv staat uit), en de druk blijft vooralsnog gelijk. Daar ben ik wel blij mee.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:27:17 #220
137066 fokkieslim
pi_63791541
De druk moet er altijd op blijven,slangen ontluchten en op druk laten staan voor je de beton stort,egaline is erg duur,maar dat zul je wel weten.
Ook hierbij zou ik me zorgen maken om de uitzetting van beton,deze zet behoorlijk uit bij het verwarmen,kan de egaline er tegen.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:52:19 #221
17893 Forno
pi_63792144
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 20:27 schreef fokkieslim het volgende:
De druk moet er altijd op blijven,slangen ontluchten en op druk laten staan voor je de beton stort,egaline is erg duur,maar dat zul je wel weten.
Ook hierbij zou ik me zorgen maken om de uitzetting van beton,deze zet behoorlijk uit bij het verwarmen,kan de egaline er tegen.
Je moet geen advies geven na de klus is gedaan, maar ervoor.

Maar goed, de druk stond op de leidingen hoor.

Verder laat ik het latere afwerken, aan de parketlegger over (incl. eventuele egaliseerlaag). Maar zover zijn we nog (lang) niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 05-12-2008 21:06:43 ]
pi_63802734
Balen dat het vlinderen niet gelukt is. Ik hoop dat je leidingen ook na 1 1/2 dag nog op druk zijn. Eén troost, na het parket zie je er toch niets meer van.
Hoelang moet je nog wachten met stoken?
  FOK!fotograaf zaterdag 6 december 2008 @ 15:16:06 #223
17893 Forno
pi_63805280
Ik wacht twee maanden met stoken. Daarna kan ie langzaam opgewarmt worden met 1 graad per dag.
pi_63973157
ongelooflijk wat een spannend avontuur!!
ik heb verschillende soortgelijke topics gezien op Fok, maar dit slaat echt alles.
veel succes en volhouden!
ook met het laten zien van de foto's ( dat is ook weer extra werk ) velen breken in dit stadium de reportages van hun inspanningen af..wat ik me ook wel weer kan voorstelllen.
maar de "fans" zijn wel erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  FOK!fotograaf vrijdag 19 december 2008 @ 18:35:45 #225
17893 Forno
pi_64157215
Ik ben het nog lang niet beu. Zou ook niet best zijn op dit moment.

Hier de vloer een paar dagen na het storten.

Eindelijk kan de rommel weer uit het gangpad, in de woonkamer. Staat het niet zo verschrikkelijk in de weg.
Gisteren is er een lading hout voor de deur gedropt. Dus de woonkamer staat ook meteen weer vol.

Morgen (en de weken daarna) begin ik met het versterken van de balklaag. Ik plaats extra balken tussen de bestaande balken die nu ruim 1 meter h.o.h. van elkaar liggen. Dat veert nogal en voelt niet echt solide aan. Daarna zet ik er een stevige houten binnenwand onder (naast de trap) die de balken extra ondersteund. Dan ga ik verder op de 1e verdieping met een nieuwe dakkapel en 2 extra spanten om het geheel wat stijver te maken. En tenslotte de binnenwandjes uittimmeren.
pi_64157324
wat een pracht van een huisje zeg hoe zit het met de isolatie van zon oud huuske?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  FOK!fotograaf vrijdag 19 december 2008 @ 20:03:28 #227
17893 Forno
pi_64159696
Wat nu klaar is, is geisoleerd. De rest niet. Wordt allemaal geisoleerd.
  FOK!fotograaf donderdag 8 januari 2009 @ 17:49:03 #228
17893 Forno
pi_64818752
Even een update. Er is weer geklust in de vakantie.

De hijsconstructie om de 5 meter lange balken omhoog te hijsen. Twee spanbanden, wat gaten in de vloerbalken boren, spanbanden erdoor en sjorren maar.

De boel vooraf gestut om de kruip (doorbuiging van de oude balken) eruit te drukken.
Daarna heb ik met een koevoet en houten regels de nieuwe balken tegen de onderkant van de vloerdelen aan gedrukt en met ankers vastgezet. En alvast de gaten voor de afvoer van de badkamer gezaagd.

Hier bijna klaar met operation "re-enforcement". Je hebt nu niet meer het idee dat je op een trampoline staat als je over de vloer loopt.

En de wand in aanbouw. De trap verdwijnt weer naar de gang.

De vloerverwarming is ook in gebruik. Een maand eerder dan gepland maar met deze vrieskou dacht ik; 'what the hell'. Hij doet het prima. Nu is het 15 graden in de woonkamer in plaats van 8.
Die temperatuur is nog niet representatief hoor. Ten eerste is het water in de vloerleidingen nog maar 25 graden, de boel is nog niet geisoleerd en er hangt nog maar de helft van de radiatoren.

Nu de 1e verdiepingsvloer versterkt is, kan ik verder met het dak en de dakkapel.
pi_64819603
15 graden in de woonkamer terwijl de watertemperatuur maar 25 graden is, is héél erg netjes hoor. Zo'n versterking van de vloer merk je inderdaad goed.
  maandag 12 januari 2009 @ 23:47:20 #230
5637 koekiemonster
Goede reaktie ------------>
pi_64974280
Geniale verbouwing, 100% respect voor je goede aanpak. Stiekem wel zonde dat je de trap weer verhuist naar de gang. Dit gaf wel mooie ruimte zo.
koekje erbij?
pi_65047078
We hebben nieuwe buren gekregen en die gaan ook flink klussen, kunnen we elkaar mooi wat stimuleren. Volgende week lekker een weekje rust want dan gaan we op wintersport
Die trap wordt een klus voor mij, alle verf eraf en opknappen maar.
pi_65163439
Zo he! Echt erg inspirerend! Wij gaan binnenkort ook klussen in ons nieuwe huis. Als ik tussendoor om advies mocht vragen he, wat zou je dan aanraden qua volgorde van verbouwen? Wij zouden er ook wel zsm in willen trekken om dubbele lasten te minimaliseren.
Deze klussen moeten bij ons gebeuren:
- Vloer eruit en vloerbalken behandelen tegen houtworm.
- Gaskachels eruit en C.V. aanleggen.
- Badkamer naar boven verplaatsen, bevindt zich nu achter keuken in aanbouw.
- Keuken eruit slopen en nieuwe keuken erin.
- Vaste trap(gat) maken naar zolder. Boiler zou nu niet door luikje kunnen. Of boiler in bijkeuken aansluiten. Wat is voorkeurslocatie?
- Plafonds in keuken en slaapkamers vervangen.
Wat moet er nou af zijn om er in te kunnen wonen, en wat is sowieso beste volgorde? Jullie hebben er nu veel ervaring mee en heb veel bewondering voor hoe jullie zooveel voor elkaar gekregen hebben!
pi_65163455
erg leuk huisje.

succes met de verbouwing
pi_65163495
sjeetje wat een waanzinnige klus!
  donderdag 22 januari 2009 @ 23:50:02 #235
160723 mariyette
vriendje, katten, huis!!
pi_65335153
Jee wat een werk maar ook iedere keer weer een beetje voldoening om jullie huisje zo te zien groeien! (Heb makkelijk praten vanuit woning uit 2002)
pi_65337285
TVP
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_65364940
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 01:30 schreef Dengaman het volgende:
TVP
............................
  zondag 1 februari 2009 @ 10:18:10 #238
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_65616425
Knap hoor wat jullie voor elkaar krijgen!!! Jullie zullen wel toe zijn aan vakantie denk ik zo
  FOK!fotograaf zondag 1 februari 2009 @ 17:15:19 #239
17893 Forno
pi_65629256
quote:
Op zondag 18 januari 2009 06:51 schreef PeeEm het volgende:
Zo he! Echt erg inspirerend! Wij gaan binnenkort ook klussen in ons nieuwe huis. Als ik tussendoor om advies mocht vragen he, wat zou je dan aanraden qua volgorde van verbouwen? Wij zouden er ook wel zsm in willen trekken om dubbele lasten te minimaliseren.
Deze klussen moeten bij ons gebeuren:
- Vloer eruit en vloerbalken behandelen tegen houtworm.
- Gaskachels eruit en C.V. aanleggen.
- Badkamer naar boven verplaatsen, bevindt zich nu achter keuken in aanbouw.
- Keuken eruit slopen en nieuwe keuken erin.
- Vaste trap(gat) maken naar zolder. Boiler zou nu niet door luikje kunnen. Of boiler in bijkeuken aansluiten. Wat is voorkeurslocatie?
- Plafonds in keuken en slaapkamers vervangen.
Wat moet er nou af zijn om er in te kunnen wonen, en wat is sowieso beste volgorde? Jullie hebben er nu veel ervaring mee en heb veel bewondering voor hoe jullie zooveel voor elkaar gekregen hebben!
Leuk om te horen dat het inspirerend werkt!

Houtworm moet behandeld worden met een giftig goedje. Is handig om te (laten) doen voordat je erin gaat wonen. Ook het breekwerk (vloer, tegels, wandjes, plafonds) is een mooie klus om mee te beginnen als je er nog niet woont. Is stoffig en smerig werk. Kom je meteen achter verborgen gebreken.
Een keuken is een ideale klus om in de zomervakantie te doen. Alles vooraf inmeten, bestellen, en voorbereiden en dan drie a vier weken knallen. Of laten doen, maar ja, das niet echt doe-het-zelf he.
Je badkamer heeft ook geen haast als je de oude zolang laat zitten. Kun je rustig aan de nieuwe werken als je er eenmaal woont. Doen wij ook op het moment. Het idee om over een half jaar een bad en rainshower te hebben, zijn een goede motivatie om door te werken.

Plafonds en een zoldertrap kun je op ieder moment doen.

Cv aanleggen is te doen hoor. Is een lastige klus voor een leek, maar met voorbereiding en navraag is het te doen. Bij ons zat er net een nieuwe ketel in, door de vorige eigenaar. Het leidingwerk was broddelwerk, leidingen liepen zelfs buiten door. Ik kon niet alle leidingen in 1 keer aanleggen, omdat de wanden er vaak nog niet waren/zijn. Dus ik trek de leidingen steeds een stukje verder en dop dan weer af.

Boiler en cv-installatie staan vaak op zolder. Zorg dat het leidingtracee van de warmwaterleiding zo kort mogelijk is. Om zo min mogelijk warmte en dus energie te verliezen.

Succes!
  FOK!fotograaf donderdag 5 februari 2009 @ 21:06:08 #240
17893 Forno
pi_65780524
Paar fotootjes van de vorderingen.

De wand heb ik enkelzijdig van OSB-plaat en tussenschotjes voorzien. Om er enige stijfheid aan te geven. Het voelt in ieder geval degelijk aan. Ging trouwens ook verbazingwekkend vlot.

Minder vlot gingen de twee extra spanten op de 1e verdieping. De bestaande spanten zijn in principe ook genoeg. Maar ik vertrouwde het toch niet helemaal. En omdat de dakkapel straks een nog groter gat in dak maakt, heb ik besloten om voor safe te gaan. Twee stevige spanten waar ik straks de wanden, de dakkapel en de vliering aan kan ophangen. Hier de productie van spantdeel 1. Met een sleuvenfrees een sleuf gemaakt. Daartussen klem ik een staalplaat van 10mm om zo de spantdelen te koppelen met stevige bouten en constructielijm.

De eerste spant op zijn plaats gehesen. Kostte wat kracht.

En het eindresultaat.

Volgende stap is het 'uitdeuken' van het dakbeschot. Die kromme lat onder de bestaande rotte dakkapel. Die moet weer recht worden gebogen met een nieuw stukkie hout.
pi_65784988
een schaamteloze tvp
So we just called him Fred too
pi_65789444
Keurig werk weer zo!

Waarom heb je gekozen om er een stalen plaat in te maken, en niet gewoon aan beide zijde een spijkerplaat van 15 mm mplex erop te zetten?
  FOK!fotograaf vrijdag 6 februari 2009 @ 18:17:25 #243
17893 Forno
pi_65807730
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:19 schreef Gurb het volgende:
Keurig werk weer zo!

Waarom heb je gekozen om er een stalen plaat in te maken, en niet gewoon aan beide zijde een spijkerplaat van 15 mm mplex erop te zetten?
Ehmm ja.

Was ook een optie geweest, makkelijker waarschijnlijk.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 18:29:32 #244
92034 crew  Vonkenboer
pi_65808020
Ziet er uitstekend uit !
Hebben jullie voordat jullie de dakspanten gingen plaatsen nog advies ingewonnen bij een bouwkundig iemand ?
  FOK!fotograaf vrijdag 6 februari 2009 @ 18:58:05 #245
17893 Forno
pi_65808841
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Ziet er uitstekend uit !
Hebben jullie voordat jullie de dakspanten gingen plaatsen nog advies ingewonnen bij een bouwkundig iemand ?
Niet officieel als in calculaties en tekeningen. Maar ik heb een collega die bij een constructiebureau heeft gewerkt. Die komt af en toe even kijken en vond het degelijk.
pi_66348516
En hoe is het met deze megaklus en het huisje?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_66349144
ja en hoe vinden je buren het
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:48:37 #248
17893 Forno
pi_66352350
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:46 schreef Ml-etje het volgende:
En hoe is het met deze megaklus en het huisje?
Volgens planning.

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest, met het maken en bevestigen de houten regels onder het dakbeschot. En het opklampen van de bestaande spantjes. Geen eenvoudige opgave kan ik je zeggen, omdat het dak nergens recht loopt. Ieder balkje is dus passen en meten. Tussen de houten regels komen later 15cm glaswol te zitten. PS: van de zomer ga ik het dak op om er waterkerende, dampopen folie op te leggen. En als afwerking gaan we er MDF-kraaldelen van Cando tegenaan spijkeren. Tot zover is het reeds uitgedacht.

Aan deze kant lopen cv-, water en gasleidingen. Dus moest ik wat ruimte achter open laten.

Dit wordt de slaapkamer. Duurt nog even.
Onder het spant komt een wand. De kozijnen boven, wil ik ook repareren. Dat wil zeggen enkelglas en deels rotte draaiende delen eruit. En er dubbelglas en ventilatieroosters in plaatsen Ik wil van dit kozijn (in de foto) een frans balkon maken. Het kozijn zelf is nog origineel en nog in redelijke staat.
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:51:13 #249
17893 Forno
pi_66352456
modje pls remove dubbel.
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:51:29 #250
17893 Forno
pi_66352469
niet te geloven.

[ Bericht 51% gewijzigd door Forno op 22-02-2009 20:57:33 ]
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:52:03 #251
17893 Forno
pi_66352484
quote:
Op zondag 22 februari 2009 19:09 schreef Babbelzz het volgende:
ja en hoe vinden je buren het
Die gaan ook de hele toko verbouwen.
pi_66352555
Mooi zeg!
Die balken blijven toch wel zichtbaar in de slaapkamer?
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:56:50 #253
17893 Forno
pi_66352629
quote:
Op zondag 22 februari 2009 20:54 schreef Ml-etje het volgende:
Mooi zeg!
Die balken blijven toch wel zichtbaar in de slaapkamer?
Ik weet niet welke balken je bedoelt? Maar alles wordt straks afgewerkt met gips en MDF-kraaldelen.
pi_66353936
De dakspanten hoor ik hier naast me
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 21:40:32 #255
17893 Forno
pi_66354160
quote:
Op zondag 22 februari 2009 21:33 schreef Ml-etje het volgende:
De dakspanten hoor ik hier naast me
Alles verdwijnt achter gips en kraalwerk. De schuine dakvlakken met kraaldelen en de verticale wanden met gips.

De hanebalk blijft wel zichtbaar.
pi_66354269
Oh zonde maarja vind het puntdak sowieso al mooi.
Geen zoldertje erin? (zeg van niet )
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 21:46:39 #257
17893 Forno
pi_66354368
Neen. In de slaapkamers blijft het punt in het dak zichtbaar.

Wel komt er een vliering boven de badkamer. Maar die wil ik wel open laten, met een trappetje ervoor.
pi_66354519
Ah maar ook hier het is jouw huis (ik citeer ).
Vind het wel een schitterend huis overigens net weer even terug geklikt.
Het is dat ik in een dorp/stad/rijtje niet kan wennen maar anders gingen we zeker voor zoiets.
  zondag 22 februari 2009 @ 23:00:04 #259
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66357039
Tvp.

Ziet er goed uit!
Toeval is toeval
pi_66369531
TVP!
echt een S-U-P-E-R-L-E-U-K Huis!!!
  maandag 23 februari 2009 @ 12:24:36 #261
107521 Furia
snoopy weer
pi_66369619
Ongelofelijk zeg, dit project! Hoewel het nu wel anders zal zijn, zeg je in het begin niet veel kluservaring te hebben. Maar hoe kom je er dan achter hoe dingen moeten? Sommige dingen lijken wel redelijk vanzelfsprekend, maar wat je in dit topic allemaal uithaalt.. Is er een fantastisch boek aan te raden?
pi_66371288
Ik ben onder de indruk. En plaats dus maar meteen een tvp.
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
  FOK!fotograaf maandag 23 februari 2009 @ 17:54:54 #263
17893 Forno
pi_66380548
quote:
Op maandag 23 februari 2009 12:24 schreef Furia het volgende:
Ongelofelijk zeg, dit project! Hoewel het nu wel anders zal zijn, zeg je in het begin niet veel kluservaring te hebben. Maar hoe kom je er dan achter hoe dingen moeten? Sommige dingen lijken wel redelijk vanzelfsprekend, maar wat je in dit topic allemaal uithaalt.. Is er een fantastisch boek aan te raden?
Het komt vooral aan op de drie D's. Discipline, discipline en discipline ben ik bang.

De rest is een kwestie van een logische klusvolgorde bepalen. Spullen halen en klussen maar.
pi_66383919
pi_66383981
quote:
Op maandag 23 februari 2009 17:54 schreef Forno het volgende:

[..]

Het komt vooral aan op de drie D's. Discipline, discipline en discipline ben ik bang.

De rest is een kwestie van een logische klusvolgorde bepalen. Spullen halen en klussen maar.
Je vergeet de D van doorzetten, ook als het tegenzit, zoals het vlinderen. En de D van oog voor Detail, want dat heb je ook. Kortom, niet zomaar een klus. Ik volg het topic nog steeds met bewondering.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 19:43:59 #266
910 Barbie
Graduated Fool
pi_66806435
Wat een fantastisch project zeg! Dat ik dit topic nooit eerder heb gezien is me een raadsel. Ik krijg helemaal zin om te gaan klussen!
Mag ik zo onbeleefd zijn te vragen wat je oorspronkelijke bouwbudget was en of je het er mee gaat redden?
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  zaterdag 7 maart 2009 @ 19:45:19 #267
910 Barbie
Graduated Fool
pi_66806493
Overigens nomineer ik dit topic alvast voor De klus van het jaar 2009, .
Mag ik al meteen stemmen? .
When I rush it hits me
pi_66807813
Hahaha Barbie ondanks dat ik het aardig met je eens ben, 2009 is nog niet voorbij wij mogen ook nog
  FOK!fotograaf zaterdag 7 maart 2009 @ 22:51:59 #269
17893 Forno
pi_66812440
Het oorspronkelijke bouwdepot was 20.000 euro, dat is later verruimd naar 40.000 euro.
En daar komt nog een dikke plus op om alles af te maken.

PS: ik hou me warm aanbevolen voor de klus van het jaar 2009. Niet dat het dan al klaar is.
  zondag 15 maart 2009 @ 20:49:12 #270
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_67081948
Ik heo'n beetje je hele topic doorgelezen, echt te gek
Dit wordt echt aan fantastisch huis
pi_67084477
Mooi huis zeg en erg professioneel allemaal.
Wat doe je voor de kost ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_67084638
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 22:51 schreef Forno het volgende:
Het oorspronkelijke bouwdepot was 20.000 euro, dat is later verruimd naar 40.000 euro.
En daar komt nog een dikke plus op om alles af te maken.

PS: ik hou me warm aanbevolen voor de klus van het jaar 2009. Niet dat het dan al klaar is.
ik heb ook een begroting van 20 k, maar als ik zie wat jullie er voor klaar krijgen...
onvoorstelbaar...ik denk dat ik over de 20 ga; maar hoop nog stilletjes dat het meevalt..
alles is relatief; ik vind dat ik al veel sousa heb in mijn stulpje
tegelijkertijd: badkamer - keuken - kamer - maar jullie klus is weergeloos en onvergelijkbaar met die paar balkjess die ik moet vervangen...
wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  Moderator zondag 15 maart 2009 @ 22:29:32 #273
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67085891
Haastige spoed is zelden goed ! Nice men
pi_67087111
Hij gaat gestaag verder, en hij doet t goed. Volhouden en aan het eindresultaat denken , dan komt de "puf"vanzelf wel weer. (weet er alles van nl )
pi_67091712
komen er snel weer nwe foto's?
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 12:31:47 #276
37843 lady-wrb
kortaf
pi_67098272
* lady-wrb haakt ook even in

wat een klus zeg, en wat wordt het mooi
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2009 @ 21:02:37 #277
17893 Forno
pi_67115215
quote:
Op zondag 15 maart 2009 21:52 schreef junkiexp het volgende:
Mooi huis zeg en erg professioneel allemaal.
Wat doe je voor de kost ?
Ik ben bouwkundig tekenaar bij een architectenbureau. Bouwaanvragen en werktekeningen maken op de computert.
quote:
Op zondag 15 maart 2009 21:57 schreef zwemmer431 het volgende:

[..]

ik heb ook een begroting van 20 k, maar als ik zie wat jullie er voor klaar krijgen...
onvoorstelbaar...ik denk dat ik over de 20 ga; maar hoop nog stilletjes dat het meevalt..
alles is relatief; ik vind dat ik al veel sousa heb in mijn stulpje
tegelijkertijd: badkamer - keuken - kamer - maar jullie klus is weergeloos en onvergelijkbaar met die paar balkjess die ik moet vervangen...
Het is een kwestie van zoveel mogelijk zelf doen. Dat scheelt zeker de helft aan kosten. Kan ik weer aan andere spulletjes uitgeven. Maar die 40.000 is niet genoeg hoor.
quote:
Op maandag 16 maart 2009 07:07 schreef Babbelzz het volgende:
komen er snel weer nwe foto's?
Als de dakkapel klaar is, is er weer wat te laten zien. Maar ik kan niet zeggen wanneer dat is.

Ik gaat gestaag door.
  maandag 16 maart 2009 @ 21:27:12 #278
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_67116126
Zo! Ongelooflijk zeg.
We hebben aan ons huis een flinke klus, maar dat is niets vergeleken met dit .
  maandag 16 maart 2009 @ 23:32:40 #279
910 Barbie
Graduated Fool
pi_67122073
quote:
Op maandag 16 maart 2009 21:27 schreef bleiblei het volgende:
Zo! Ongelooflijk zeg.
We hebben aan ons huis een flinke klus, maar dat is niets vergeleken met dit .
Precies, lever die bokaal maar weer in, .
When I rush it hits me
pi_67122727
hele topic doorgelezen..prachtproject zeg!
Blijf vooral posten die foto's.. en heb je geen voor en na-tekeningen zodat we het overzicht een beetje kunnen houden?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 07:38:29 #281
248562 Rallydame
We klussen nog even verder..
pi_67125741

Wat een klus! En echt super gedaan.

24 april krijgen wij de sleutel van ons huis en daar gaan we behoorlijk wat aan doen maar lang niet zoveel als jullie nu al hebben gedaan.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 08:35:11 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_67126334
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:32 schreef Barbie het volgende:

[..]

Precies, lever die bokaal maar weer in, .
Welke bokaal?
Maar de eer mag ie hebben hoor .
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:47:40 #283
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67362388
TVP (alhoewel het al bijna af is )...
  FOK!fotograaf zondag 5 april 2009 @ 22:38:01 #284
17893 Forno
pi_67743252
pics.

De nieuwe schoorsteen.

En de pijp aan de binnenkant. Het is een dubbelwandige RVS-buis, die ik later wegtimmer achter schroten.

Na, tot vervelens toe houten regels tegen het dak te hebben geschroefd, eindelijk een begin aan de dakkapel!
Hier de oude verrotte kapel, die snel was verdwenen. Die zwarte lap was het 'gordijn', anders kijk je gezellig bij de buren naar binnen.

Daarna de sparing vergroot met de decoupeer. Het was lekker weer.

Helaas heeft het daarna een week geregend. Zeiltje erover zodat ik onder het zeil kon doorwerken. Maar ik lag niet heel rustig in bed die week, want het woei nogal. Ik ging er de eerste nacht toch een keer uit om te checken of het zeil er uberhaupt nog op zat.

Deze week was het weer, weer prachtig. Veel vooruitgang. Hier het afdekplaatje bevestigd en de loodslab.

En de waterkerende dampopen folie en de tengels voor de afwerking.

Dak erop met sparing voor de lichtkoepel.

En de laatste stand na vandaag. Dit wordt onze toekomstige douche.
Met dit weer nog een weekje denk ik, dan issie wind en waterdicht.

To do; de beplating aan de buitenkant, de waterdichte daklaag aanbrengen, daktrimmen, het hemelwaterafvoertje en als laatste klus de lichtkoepel bevestigen (en nog een paar loodslabjes).

Dan ga ik verder met de badkamervloer.
pi_67743668
wat geinig, een dakkapel die aan de voorkant dicht is.. Zo te zien had je er toch weinig aan gehad, het uitzicht zou niet denderend geweest zijn. Maar wel origineel om daar je douche te maken..
  FOK!fotograaf maandag 6 april 2009 @ 17:22:34 #286
17893 Forno
pi_67765480
We kijken recht op het dak en dakraam van de buren uit. Niet ideaal als je staat te douchen. De dakkoepel heeft geen inkijk (van bovenaf bezien), maar laat wel daglicht toe. Anders wordt het zo'n donker hok. Kunnen we naar de wolken kijken onder de rainshower.
pi_67768992
goed idee en het lijkt me juist heel leuk zo'n koepel
  FOK!fotograaf maandag 13 april 2009 @ 20:56:22 #288
17893 Forno
pi_67985770
De dakkapel is af.

Vrijdag heb ik de dakbedekking gelijmd, daktrimmen, en lichtkoepel erop geschroefd.

Gisteren en vandaag (prachtig weer hier geweest) de buiten beplating erop geschoefd. En grind op het dakje gelegd, om het tegen zon en verwering te beschermen.

Op naar de volgende stap in de plannin'g, de betonvloer met vloerverwarming en de toe- en afvoerleidingen van de badkamer.
  maandag 13 april 2009 @ 20:59:41 #289
141482 Q.
JurassiQ
pi_67985860
Mooi hoor!
For great justice!
  FOK!fotograaf maandag 13 april 2009 @ 21:16:35 #290
17893 Forno
pi_67986307
Dank je Q.
pi_67989005
Grappig om te zien zo'n dichte dakkapel. Verder een begrijpelijke keuze. Kan je toch gemakkelijk staan in je douche

Keep on goining
pi_67989569
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:56 schreef Forno het volgende:
De dakkapel is af.

Gisteren en vandaag (prachtig weer hier geweest) de buiten beplating erop geschoefd. En grind op het dakje gelegd, om het tegen zon en verwering opwaaien te beschermen.
pi_67989812
mooi werk
pi_67992584
wauw wat fantastisch om dit te lezen/volgen!!! Het vakjargon wat je gebruikt is ook heel leerzaam en leuk (en komt me soms bekend voor van verhalen van m'n vader en ooms etc.)

wat me vooral opvalt is dat je óveral verstand van lijkt te hebben!!
en dat jij en je vriendin een engelengeduld hebben en het niet zomaar afraffelen, maar heel goed werk afleveren (voor zover ik het kan zien natuurlijk)

heel veel plezier in de komende maanden!!
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
  FOK!fotograaf dinsdag 14 april 2009 @ 09:25:17 #295
17893 Forno
pi_67996179
Ik heb niet overal verstand van hoor, was het maar zo. Kon ik meteen een eigen bouwbedrijf starten

Veel is een kwestie van gewoon doen en, zoals je zelf zegt, engelengeduld en wat doorzettingsvermogen.
  Moderator dinsdag 14 april 2009 @ 10:37:01 #296
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67998205
Goed doordacht !!!
pi_68038893
voor je plat dakje: normaal kleeft men nog een strookje epdm/asfalt op de daktrim (daar waar de vijzen doorgaan) van de rand tot ongeveer 10 cm op het vlakke deel die reeds afgewerkt is

niet vergeten want je hebt daar perforaties!!!
  FOK!fotograaf woensdag 15 april 2009 @ 17:20:38 #298
17893 Forno
pi_68045097
Ik heb het uitgevoerd conform de handleiding van Firestone zelf en natuurlijk de bijbehorende producten. Die kun je op google.nl vinden door op rubbercover te zoeken en dan de eerste link (pdf). Onder het kopje randafwerkingen kun je het betreffende detail zien.
pi_68064667
Geweldig leuk huisje, maar wat een werk!

En wat een respect dat jullie bijna alles zelf gedaan hebben! Echt top!

Zeg, die oude radiatoren heb je zeker niet meer Ik zie dit topic nu pas.. bijna 2 jaar later
  FOK!fotograaf donderdag 16 april 2009 @ 18:04:23 #300
17893 Forno
pi_68080123
Nee die liggen al lang bij het oudijzer.
  FOK!fotograaf zondag 3 mei 2009 @ 19:18:47 #301
17893 Forno
pi_68629896
Vol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')