abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63754150
quote:
Op donderdag 4 december 2008 13:39 schreef Forno het volgende:
Het beton wordt 11cm dik. Dat is 1cm dikker dan ik eerst had gerekend.
Maar dan had ik slechts 3 cm dekking over de vloerverwarmingsbuizen gehad, nu is dat 4 cm. Anders hebbie kans op scheurvorming in het beton. Daarop komt het parket. (ongeveer 15mm).

Uiteindelijk strookt de bovenkant van het parket met de bovenkant van de bestaande granitovloer in de gang.
keurig netjes overal over nagedacht dus

Ik zou even wat met wat oude planken / platen een looppad maken waarop de betonwerkers kunnen lopen, zodat ze niet op de slangen gaan staan. Ook nog een paar korte stukjes plank om ff ergens neer te kunnen gooien om ergens in de hoek erbij te kunnen.
pi_63762937
En?
  † In Memoriam † donderdag 4 december 2008 @ 19:56:18 #203
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_63763567
Ik ga ook even een ordinaire tvp plaatsen. Wat een walgelijk leuk huisje hebben jullie zeg . En dan is het nog niet eens af .
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  donderdag 4 december 2008 @ 20:07:21 #204
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_63763879
Ik hoop echt dat het allemaal goed is gelukt en dat die bouwvakkers er niet met hun lompe voeten op zijn gaan staan... *huiver*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 20:41:29 #205
17893 Forno
pi_63764941
Het was geen ontkomen aan, moest toch over de leidingen lopen tijdens het storten en afreien. Vanavond de druk er even opzetten, kijken of er geen lekkages zijn.

De betontoeter.

De hele handel was binnen 10 minuten binnen (nog niet afgereit op de foto).
Er ontstond wel een kleine opstopping in de straat.
Wat een apparaat zo'n betonpompwagen. Soms kan het even niet anders.
Wel sneu voor die lesauto die 20 minuten heeft staan wachten.

Nu is het wachten tot ik op de vloer kan staan om te vlinderen (uur of tien). Gaan nog even door vanavond.
  donderdag 4 december 2008 @ 20:51:07 #206
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_63765203
Ik duim voor je!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_63766864
Er zit rondom een strook randstrookisolatie. Bij de gevels doe ik nog een extra strookje piepschuim, voor een iets betere isolatie.
...................................................................................................................................................................................Dit is bij een cementdekvloer niet als isolatie bedoeld.
Beton zet enorm uit als de temperatuur hoger wordt,daarom die scheiding d.m.v zogenaamde randisolatie,deze moet zeer flexibel zijn.
De muren worden bij wijze van spreken weggedrukt zonder deze rand.
Ik hoop voor je dat dit allemaal gaat werken,11 cm beton opwarmen,daarna isoleren met parket.
Hopen dat de randisolatie(je tempex) flexibel genoeg is.
Ik heb onlangs een vloerverwarming laten leggen van het bekenste en duurste merk,ik was 3000 euro kwijt voor 70 vierkante meter incl een nieuwe dekvloer,die later uitgefreest is.
Maar ik ben benieuwt.
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 22:11:06 #208
17893 Forno
pi_63767965
De randstrookisolatie zit rondom (dus helemaal) met een extra strook tempex t.p.v. de buitenmuren. Dubbel dus.

En de discussie over het opwarmen van 10 a 11 centimeter beton (en dat het normaal altijd 5 a 7cm cementdekvloer is) is gesloten. We zullen het zien... over twee maanden.
Mocht het niet genoeg zijn, dan kan ik er altijd nog een klein radiatortje bij plaatsen.
Ik denk dat het wel kan, misschien traag maar de vloerverwarming blijft toch continue aan straks in de winter.
  donderdag 4 december 2008 @ 22:15:50 #209
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_63768157
Tvp. Altijd leuk om zo'n huisje te volgen!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_63771334
En ? al zo strak als een biljartlaken? Vlinderen maakt het altijd wel erg strak eruit zien tov gewoon afrijden van beton.

Succes iig en nou ff niet aan slaap denken he?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_63774787
Okay...
Heren, wat is vlinderen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_63775921
Vlinderen van beton is het uitvlakken en voornamelijk verdichten van de toplaag van de vloer.

Dit doe je met een vlindermachine, dat is een soort van grote propellor met spanen als wieken die je over het beton laat glijden, hierdoor verdicht je het beton en strijk je het helemaal glad.

Voordeel van deze methode is dat je meteen een slijtvaste en redelijk vloeistofdichte toplaag van het beton krijgt, en je dus niet nog eens een dekvloer moet aanbrengen
pi_63775988
Ah okay!
Dank je wel, kon me er niks bij voorstellen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 5 december 2008 @ 12:34:36 #214
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_63780411

Ik heb bij een betonfabriek gewerkt (secretaresse maar toch) Dit vond ik altijd heel erg leuk om naar te kijken
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
pi_63781812
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 09:16 schreef Gurb het volgende:
Vlinderen van beton is het uitvlakken en voornamelijk verdichten van de toplaag van de vloer.

Dit doe je met een vlindermachine, dat is een soort van grote propellor met spanen als wieken die je over het beton laat glijden, hierdoor verdicht je het beton en strijk je het helemaal glad.

[ afbeelding ]
Voordeel van deze methode is dat je meteen een slijtvaste en redelijk vloeistofdichte toplaag van het beton krijgt, en je dus niet nog eens een dekvloer moet aanbrengen
Dat is waarschijnlijk wat mij met polieren bedoelen. Of is dat nog iets extra? (ik weet dat ze daarvoor een soort zand op ons beton gooiden). Zalig trouwens om te poetsen, zo'n gepolierde vloer
  vrijdag 5 december 2008 @ 13:41:29 #216
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63782140
Volgens mij is dat weer extra Leonieke.

V an wat ik ervan meegekregen heb, bij het staren naar de bouwsels buiten het raam van mijn werk doen ze dit bij het nog net niet uitgehardde beton, maar er komt geen zand aan te pas.
pi_63784032
Zie, ik wist dat ik iets belangrijks heb gemist bij onze bouw Ik vind het nog steeds jammer dat ik nooit zo'n betonpomp in actie heb gezien (en het hele gebeuren er rond).
pi_63787814
Wauw, wat mooi huisje. Ik keek net de eerste pagina en toen dacht ik ONEE:| Wat ziet dat eruit. Maar die keuken e.d, echt SUPER! Heeel erg mooi, dit wil ik erg graag volgen.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:00:33 #219
17893 Forno
pi_63790902
quote:
Op donderdag 4 december 2008 23:55 schreef Cybersijp het volgende:
En ? al zo strak als een biljartlaken? Vlinderen maakt het altijd wel erg strak eruit zien tov gewoon afrijden van beton.

Succes iig en nou ff niet aan slaap denken he?
Het vlinderen is mislukt kan ik melden. Wat een onding dat apparaat.
Onder de noemer; leuk geprobeerd maar helaas. Dat ding had de neiging om zichzelf in het beton te vreten.

Aangezien de vloer vrij vlak is afgereit, ben ik er een keer met het schuurbord en spackmes overheen gegaan. Op zich netjes, maar er moet waarschijnlijk nog wel een egaliseerlaag overheen voordat er parket op kan. Dat beetje extra hoogte kan ik makkelijk opvangen. Dus geen probleem.

Verder lijken de leidingen het te hebben overleefd. De druk staat er nu weer even op (cv staat uit), en de druk blijft vooralsnog gelijk. Daar ben ik wel blij mee.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:27:17 #220
137066 fokkieslim
pi_63791541
De druk moet er altijd op blijven,slangen ontluchten en op druk laten staan voor je de beton stort,egaline is erg duur,maar dat zul je wel weten.
Ook hierbij zou ik me zorgen maken om de uitzetting van beton,deze zet behoorlijk uit bij het verwarmen,kan de egaline er tegen.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 december 2008 @ 20:52:19 #221
17893 Forno
pi_63792144
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 20:27 schreef fokkieslim het volgende:
De druk moet er altijd op blijven,slangen ontluchten en op druk laten staan voor je de beton stort,egaline is erg duur,maar dat zul je wel weten.
Ook hierbij zou ik me zorgen maken om de uitzetting van beton,deze zet behoorlijk uit bij het verwarmen,kan de egaline er tegen.
Je moet geen advies geven na de klus is gedaan, maar ervoor.

Maar goed, de druk stond op de leidingen hoor.

Verder laat ik het latere afwerken, aan de parketlegger over (incl. eventuele egaliseerlaag). Maar zover zijn we nog (lang) niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 05-12-2008 21:06:43 ]
pi_63802734
Balen dat het vlinderen niet gelukt is. Ik hoop dat je leidingen ook na 1 1/2 dag nog op druk zijn. Eén troost, na het parket zie je er toch niets meer van.
Hoelang moet je nog wachten met stoken?
  FOK!fotograaf zaterdag 6 december 2008 @ 15:16:06 #223
17893 Forno
pi_63805280
Ik wacht twee maanden met stoken. Daarna kan ie langzaam opgewarmt worden met 1 graad per dag.
pi_63973157
ongelooflijk wat een spannend avontuur!!
ik heb verschillende soortgelijke topics gezien op Fok, maar dit slaat echt alles.
veel succes en volhouden!
ook met het laten zien van de foto's ( dat is ook weer extra werk ) velen breken in dit stadium de reportages van hun inspanningen af..wat ik me ook wel weer kan voorstelllen.
maar de "fans" zijn wel erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  FOK!fotograaf vrijdag 19 december 2008 @ 18:35:45 #225
17893 Forno
pi_64157215
Ik ben het nog lang niet beu. Zou ook niet best zijn op dit moment.

Hier de vloer een paar dagen na het storten.

Eindelijk kan de rommel weer uit het gangpad, in de woonkamer. Staat het niet zo verschrikkelijk in de weg.
Gisteren is er een lading hout voor de deur gedropt. Dus de woonkamer staat ook meteen weer vol.

Morgen (en de weken daarna) begin ik met het versterken van de balklaag. Ik plaats extra balken tussen de bestaande balken die nu ruim 1 meter h.o.h. van elkaar liggen. Dat veert nogal en voelt niet echt solide aan. Daarna zet ik er een stevige houten binnenwand onder (naast de trap) die de balken extra ondersteund. Dan ga ik verder op de 1e verdieping met een nieuwe dakkapel en 2 extra spanten om het geheel wat stijver te maken. En tenslotte de binnenwandjes uittimmeren.
pi_64157324
wat een pracht van een huisje zeg hoe zit het met de isolatie van zon oud huuske?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  FOK!fotograaf vrijdag 19 december 2008 @ 20:03:28 #227
17893 Forno
pi_64159696
Wat nu klaar is, is geisoleerd. De rest niet. Wordt allemaal geisoleerd.
  FOK!fotograaf donderdag 8 januari 2009 @ 17:49:03 #228
17893 Forno
pi_64818752
Even een update. Er is weer geklust in de vakantie.

De hijsconstructie om de 5 meter lange balken omhoog te hijsen. Twee spanbanden, wat gaten in de vloerbalken boren, spanbanden erdoor en sjorren maar.

De boel vooraf gestut om de kruip (doorbuiging van de oude balken) eruit te drukken.
Daarna heb ik met een koevoet en houten regels de nieuwe balken tegen de onderkant van de vloerdelen aan gedrukt en met ankers vastgezet. En alvast de gaten voor de afvoer van de badkamer gezaagd.

Hier bijna klaar met operation "re-enforcement". Je hebt nu niet meer het idee dat je op een trampoline staat als je over de vloer loopt.

En de wand in aanbouw. De trap verdwijnt weer naar de gang.

De vloerverwarming is ook in gebruik. Een maand eerder dan gepland maar met deze vrieskou dacht ik; 'what the hell'. Hij doet het prima. Nu is het 15 graden in de woonkamer in plaats van 8.
Die temperatuur is nog niet representatief hoor. Ten eerste is het water in de vloerleidingen nog maar 25 graden, de boel is nog niet geisoleerd en er hangt nog maar de helft van de radiatoren.

Nu de 1e verdiepingsvloer versterkt is, kan ik verder met het dak en de dakkapel.
pi_64819603
15 graden in de woonkamer terwijl de watertemperatuur maar 25 graden is, is héél erg netjes hoor. Zo'n versterking van de vloer merk je inderdaad goed.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 12 januari 2009 @ 23:47:20 #230
5637 koekiemonster
Goede reaktie ------------>
pi_64974280
Geniale verbouwing, 100% respect voor je goede aanpak. Stiekem wel zonde dat je de trap weer verhuist naar de gang. Dit gaf wel mooie ruimte zo.
koekje erbij?
pi_65047078
We hebben nieuwe buren gekregen en die gaan ook flink klussen, kunnen we elkaar mooi wat stimuleren. Volgende week lekker een weekje rust want dan gaan we op wintersport
Die trap wordt een klus voor mij, alle verf eraf en opknappen maar.
pi_65163439
Zo he! Echt erg inspirerend! Wij gaan binnenkort ook klussen in ons nieuwe huis. Als ik tussendoor om advies mocht vragen he, wat zou je dan aanraden qua volgorde van verbouwen? Wij zouden er ook wel zsm in willen trekken om dubbele lasten te minimaliseren.
Deze klussen moeten bij ons gebeuren:
- Vloer eruit en vloerbalken behandelen tegen houtworm.
- Gaskachels eruit en C.V. aanleggen.
- Badkamer naar boven verplaatsen, bevindt zich nu achter keuken in aanbouw.
- Keuken eruit slopen en nieuwe keuken erin.
- Vaste trap(gat) maken naar zolder. Boiler zou nu niet door luikje kunnen. Of boiler in bijkeuken aansluiten. Wat is voorkeurslocatie?
- Plafonds in keuken en slaapkamers vervangen.
Wat moet er nou af zijn om er in te kunnen wonen, en wat is sowieso beste volgorde? Jullie hebben er nu veel ervaring mee en heb veel bewondering voor hoe jullie zooveel voor elkaar gekregen hebben!
pi_65163455
erg leuk huisje.

succes met de verbouwing
pi_65163495
sjeetje wat een waanzinnige klus!
  donderdag 22 januari 2009 @ 23:50:02 #235
160723 mariyette
vriendje, katten, huis!!
pi_65335153
Jee wat een werk maar ook iedere keer weer een beetje voldoening om jullie huisje zo te zien groeien! (Heb makkelijk praten vanuit woning uit 2002)
pi_65337285
TVP
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_65364940
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 01:30 schreef Dengaman het volgende:
TVP
............................
  zondag 1 februari 2009 @ 10:18:10 #238
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_65616425
Knap hoor wat jullie voor elkaar krijgen!!! Jullie zullen wel toe zijn aan vakantie denk ik zo
Geluk is een richting, geen punt
  FOK!fotograaf zondag 1 februari 2009 @ 17:15:19 #239
17893 Forno
pi_65629256
quote:
Op zondag 18 januari 2009 06:51 schreef PeeEm het volgende:
Zo he! Echt erg inspirerend! Wij gaan binnenkort ook klussen in ons nieuwe huis. Als ik tussendoor om advies mocht vragen he, wat zou je dan aanraden qua volgorde van verbouwen? Wij zouden er ook wel zsm in willen trekken om dubbele lasten te minimaliseren.
Deze klussen moeten bij ons gebeuren:
- Vloer eruit en vloerbalken behandelen tegen houtworm.
- Gaskachels eruit en C.V. aanleggen.
- Badkamer naar boven verplaatsen, bevindt zich nu achter keuken in aanbouw.
- Keuken eruit slopen en nieuwe keuken erin.
- Vaste trap(gat) maken naar zolder. Boiler zou nu niet door luikje kunnen. Of boiler in bijkeuken aansluiten. Wat is voorkeurslocatie?
- Plafonds in keuken en slaapkamers vervangen.
Wat moet er nou af zijn om er in te kunnen wonen, en wat is sowieso beste volgorde? Jullie hebben er nu veel ervaring mee en heb veel bewondering voor hoe jullie zooveel voor elkaar gekregen hebben!
Leuk om te horen dat het inspirerend werkt!

Houtworm moet behandeld worden met een giftig goedje. Is handig om te (laten) doen voordat je erin gaat wonen. Ook het breekwerk (vloer, tegels, wandjes, plafonds) is een mooie klus om mee te beginnen als je er nog niet woont. Is stoffig en smerig werk. Kom je meteen achter verborgen gebreken.
Een keuken is een ideale klus om in de zomervakantie te doen. Alles vooraf inmeten, bestellen, en voorbereiden en dan drie a vier weken knallen. Of laten doen, maar ja, das niet echt doe-het-zelf he.
Je badkamer heeft ook geen haast als je de oude zolang laat zitten. Kun je rustig aan de nieuwe werken als je er eenmaal woont. Doen wij ook op het moment. Het idee om over een half jaar een bad en rainshower te hebben, zijn een goede motivatie om door te werken.

Plafonds en een zoldertrap kun je op ieder moment doen.

Cv aanleggen is te doen hoor. Is een lastige klus voor een leek, maar met voorbereiding en navraag is het te doen. Bij ons zat er net een nieuwe ketel in, door de vorige eigenaar. Het leidingwerk was broddelwerk, leidingen liepen zelfs buiten door. Ik kon niet alle leidingen in 1 keer aanleggen, omdat de wanden er vaak nog niet waren/zijn. Dus ik trek de leidingen steeds een stukje verder en dop dan weer af.

Boiler en cv-installatie staan vaak op zolder. Zorg dat het leidingtracee van de warmwaterleiding zo kort mogelijk is. Om zo min mogelijk warmte en dus energie te verliezen.

Succes!
  FOK!fotograaf donderdag 5 februari 2009 @ 21:06:08 #240
17893 Forno
pi_65780524
Paar fotootjes van de vorderingen.

De wand heb ik enkelzijdig van OSB-plaat en tussenschotjes voorzien. Om er enige stijfheid aan te geven. Het voelt in ieder geval degelijk aan. Ging trouwens ook verbazingwekkend vlot.

Minder vlot gingen de twee extra spanten op de 1e verdieping. De bestaande spanten zijn in principe ook genoeg. Maar ik vertrouwde het toch niet helemaal. En omdat de dakkapel straks een nog groter gat in dak maakt, heb ik besloten om voor safe te gaan. Twee stevige spanten waar ik straks de wanden, de dakkapel en de vliering aan kan ophangen. Hier de productie van spantdeel 1. Met een sleuvenfrees een sleuf gemaakt. Daartussen klem ik een staalplaat van 10mm om zo de spantdelen te koppelen met stevige bouten en constructielijm.

De eerste spant op zijn plaats gehesen. Kostte wat kracht.

En het eindresultaat.

Volgende stap is het 'uitdeuken' van het dakbeschot. Die kromme lat onder de bestaande rotte dakkapel. Die moet weer recht worden gebogen met een nieuw stukkie hout.
pi_65784988
een schaamteloze tvp
So we just called him Fred too
pi_65789444
Keurig werk weer zo!

Waarom heb je gekozen om er een stalen plaat in te maken, en niet gewoon aan beide zijde een spijkerplaat van 15 mm mplex erop te zetten?
  FOK!fotograaf vrijdag 6 februari 2009 @ 18:17:25 #243
17893 Forno
pi_65807730
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:19 schreef Gurb het volgende:
Keurig werk weer zo!

Waarom heb je gekozen om er een stalen plaat in te maken, en niet gewoon aan beide zijde een spijkerplaat van 15 mm mplex erop te zetten?
Ehmm ja.

Was ook een optie geweest, makkelijker waarschijnlijk.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 18:29:32 #244
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_65808020
Ziet er uitstekend uit !
Hebben jullie voordat jullie de dakspanten gingen plaatsen nog advies ingewonnen bij een bouwkundig iemand ?
  FOK!fotograaf vrijdag 6 februari 2009 @ 18:58:05 #245
17893 Forno
pi_65808841
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Ziet er uitstekend uit !
Hebben jullie voordat jullie de dakspanten gingen plaatsen nog advies ingewonnen bij een bouwkundig iemand ?
Niet officieel als in calculaties en tekeningen. Maar ik heb een collega die bij een constructiebureau heeft gewerkt. Die komt af en toe even kijken en vond het degelijk.
pi_66348516
En hoe is het met deze megaklus en het huisje?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_66349144
ja en hoe vinden je buren het
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:48:37 #248
17893 Forno
pi_66352350
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:46 schreef Ml-etje het volgende:
En hoe is het met deze megaklus en het huisje?
Volgens planning.

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest, met het maken en bevestigen de houten regels onder het dakbeschot. En het opklampen van de bestaande spantjes. Geen eenvoudige opgave kan ik je zeggen, omdat het dak nergens recht loopt. Ieder balkje is dus passen en meten. Tussen de houten regels komen later 15cm glaswol te zitten. PS: van de zomer ga ik het dak op om er waterkerende, dampopen folie op te leggen. En als afwerking gaan we er MDF-kraaldelen van Cando tegenaan spijkeren. Tot zover is het reeds uitgedacht.

Aan deze kant lopen cv-, water en gasleidingen. Dus moest ik wat ruimte achter open laten.

Dit wordt de slaapkamer. Duurt nog even.
Onder het spant komt een wand. De kozijnen boven, wil ik ook repareren. Dat wil zeggen enkelglas en deels rotte draaiende delen eruit. En er dubbelglas en ventilatieroosters in plaatsen Ik wil van dit kozijn (in de foto) een frans balkon maken. Het kozijn zelf is nog origineel en nog in redelijke staat.
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:51:13 #249
17893 Forno
pi_66352456
modje pls remove dubbel.
  FOK!fotograaf zondag 22 februari 2009 @ 20:51:29 #250
17893 Forno
pi_66352469
niet te geloven.

[ Bericht 51% gewijzigd door Forno op 22-02-2009 20:57:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: