abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60466930
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 22:48 schreef Forno het volgende:
Ik heb weer wat nieuwe picsels.

Mijn nieuwe gadget, de waterpaslezer. Handig dingetje.
[ afbeelding ]

Toevallig deze week in de aanbieding bij Dirk / Bas / Digros voor een paar euro's
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
  zondag 3 augustus 2008 @ 19:16:36 #152
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60532058
moet je met een vlizotrap bij je slaapkamer komen? dit blijft niet zo neem ik aan?

succes met deze enorme klus!!!
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_60532185
tvp
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
  FOK!fotograaf zondag 3 augustus 2008 @ 19:40:13 #154
17893 Forno
pi_60532496
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 23:14 schreef Modus het volgende:
Ha, licht in de duisternis, sommige kamers worden al als zodanig herkenbaar. .
Snel he!.
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 14:37 schreef m3nster het volgende:

Toevallig deze week in de aanbieding bij Dirk / Bas / Digros voor een paar euro's
Ow, dan verkoop mijn nieuwe waterpasdingetje weer en haal ik deze ff op.
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 19:16 schreef Fortitudo het volgende:
moet je met een vlizotrap bij je slaapkamer komen? dit blijft niet zo neem ik aan?

succes met deze enorme klus!!!
Het is een tijdelijke 'slaapkamer' totdat de slaapkamers klaar zijn.
Formeel is en blijft het een onbenoemde ruimte, oftewel de berging.
pi_61861255
Wat is het stil hier, hoe staat het er mee?
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:34:25 #156
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_61863840
tvp en veel succes met de verbouwing
pi_61871732
TVP;

Wij willen vooruitgang zien!
  FOK!fotograaf woensdag 24 september 2008 @ 19:03:53 #158
17893 Forno
pi_61883793
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 21:26 schreef Plankje55 het volgende:
Wat is het stil hier, hoe staat het er mee?
Hier is het stil, maar er is hard gewerkt achter de schermen.

We zijn een paar weken geleden verhuisd. Inmiddels is de kelder, het toilet, de berging, en de slaapkamer boven de keuken af. De keuken zelf is nog niet helemaal af. Omdat we moeten wachten op een nieuw werkblad. Er zit een deuk in het huidige werkblad, waarschijnlijk tijdens transport gebeurd.
Het oude douchehokje hebben we een beetje opgeleukt, en de cv-ketel is ook weer aangesloten. Kortom het is bewoonbaar. Voor de helft. We hebben internet en tv, dus er is niets aan de hand.

Momenteel ben ik met de voorbereiding voor de '2e fase' bezig.
- De oude houten vloer eruit halen.
- een betonvloer op zand maken met vloerverwarming en een parketvloer.
- alle buitenwanden en het dak isoleren
- 1e verdiepingsvloer verstevigen
- betonvloer badkamer aanbrengen
- nieuwe dakkapel in badkamer aanbrengen
- bestaande gemetselde schoorsteen met asbestpijp verwijderen
- nieuwe schoorsteen aanbrengen met houtkachel
- binnenwanden en kozijnen plaatsen
- leidingwerk aanleggen
- de hele bende afwerken, schilderen etcetera.

Heb mezelf nu een paar weken rust gegund na een jaar. Fotows volgen zodra de verbouwing doorgaat.
pi_61884046
Bedankt voor de update, ik kan me voorstellen dat je even moet bijtanken na het enorme werk dat je al gedaan hebt en als ik je to-do lijstje zie, dan moet er nog flink wat gebeuren. Maar een goede voorbereiding is het halve werk.
pi_62106147
Al enige updates?
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 10:12:52 #161
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_62123129
Wat een schattig huisje! Maar wat een klus!!! Respect!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 10:27:51 #162
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_62123250
Vet ! Komt mooi !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  FOK!fotograaf woensdag 8 oktober 2008 @ 22:00:34 #163
17893 Forno
pi_62245274
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:41 schreef deliberator het volgende:
Al enige updates?
Yes yes.

Ik heb het nieuwe werkblad in een dagje geplaatst en de hele rim-ram weer aangesloten.
Kon ik eindelijk de boel afkitten en de ombouw naar de kelder afmaken.

Dit is de ombouw (naar de kelder) die ik met een beetje van IKEA en een beetje van mezelf heb verzonnen.
De scharnierende klep aan de bovenkant is van hetzelfde materiaal als het werkblad.
De rest is van MDF die ik in de bouwzaak op maat heb laten zagen.
Ik heb hem in (bijna) dezelfde kleur als de keukendeurtjes geverfd.
Ik heb wel even staan kijken en vergelijken bij de Gamma tot ik het juiste kleurtje had gevonden.
De luikjes heb ik hiet nog niet bevestigd ivm verven.

De nieuwe koekoek, ter plaatse van het kelderraampje. Ja zo heet dat echt.
Ik heb de oude gemetselde muffe koekoek gesloopt. Bekisting gemaakt en er beton in gestort.
De binnenkant heb ik met buitenmuurverf geschilderd. Grind op de bodem.
En een liggend rollaagje gemetseld als afwerking.
Er komt nog een metalen rooster over het gat.

De wastoren in het berghokje. Niet echt spannend.

En de tijdelijke (mini-)slaapkamer.

Ergens volgende week gaat er weer gesloopt worden. De houten vloer in de woonkamer moet er helemaal uit!
pi_62246574
Zo dat gaat hard ineens! Mooi gedaan.
pi_62252076
Wat een goed idee van die vrieskist(?) zo! Maar zie je de schanieren niet zo aan de bovenkant?
Kan je daar eens een foto van schieten?
pi_62252441
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:25 schreef Jose1985 het volgende:
Wat een goed idee van die vrieskist(?) zo! Maar zie je de schanieren niet zo aan de bovenkant?
Kan je daar eens een foto van schieten?
Vrieskist?
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:00 schreef Forno het volgende:
Dit is de ombouw (naar de kelder) die ik met een beetje van IKEA en een beetje van mezelf heb verzonnen.
De scharnierende klep aan de bovenkant is van hetzelfde materiaal als het werkblad.
De rest is van MDF die ik in de bouwzaak op maat heb laten zagen.
Ik heb hem in (bijna) dezelfde kleur als de keukendeurtjes geverfd.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:19:58 #167
81894 godigita
Trollercoaster
pi_62254082
Ik vind het geweldig! De keuken ziet er superstrak uit, en die ombouw met klep! Zo'n project lijkt mij nou ook zo leuk, he. Zwaar, maar ontzettend lonend. En ik kan me voorstellen dat als je er dan woont, en je hebt alles naar eigen inzicht gedaan, en goed gedaan, dat je er met extra plezier woont dan wanneer je in een huis trekt waar alles al af is. Maar da's natuurlijk persoonlijk.

Petje af Forno en Mereltje, het wordt echt prachtig!
pi_62262709
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:56 schreef Gurb het volgende:

[..]

Vrieskist?
[..]

Oké ik ga me schamen in een hoekje!
  FOK!fotograaf donderdag 9 oktober 2008 @ 18:07:27 #169
17893 Forno
pi_62265615
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:17 schreef Jose1985 het volgende:

[..]

Oké ik ga me schamen in een hoekje!
Ah joh, je kan van alles in de kelder stoppen. Een vrieskist, bierkratjes, dozen, kindertjes. Multifunctioneel.
  FOK!fotograaf zondag 9 november 2008 @ 22:49:50 #170
17893 Forno
pi_63089200
Na de kleine ruimtes zoals de keuken, kelder, toilet en berging nu dan eindelijk een 'grote' kamer. De woonkamer. De houten vloer was nog redelijk. Op een paar rotte plekjes na, nabij de gevel. Zoals je op de eerste foto kunt zien, is er geen sprake van een echte kruipruimte onder de houten vloer. Naisoleren van de vloer betekende sowieso dat de hele vloer open moest. Aangezien we het hele huis isoleren, dacht ik dan maar meteen goed. Een betonvloer op zand met vloerverwarming. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hier een klein fotoverslagje van het stappenplan.

Het slopen van de houten vloerdelen, balken. Benodigheden; een breekijzer (groot), een zaag, diverse postcodes en wat lompe kracht.

Slopen houten vloer, check.
Oh ja, de schoorsteen moest er ook uit. Zat op de plek van de donkere vlek op de muur.

De volgende stap is het storten van een kleine betonstrook op de bestaande stenen/fundering. Hier komt later de scheidingswand tussen gang en woonkamer op te staan. Aangezien de oude stenen die er eerst tegenaan zaten vanzelf los kwamen. Je kon trouwens zo onder de granitovloer (waar de trap op staat) turen. De grond eronder was ruim een centimeter verzakt en los van de vloer gekomen. De granitovloer zweefde dus eigenlijk. Ik heb het zand zijdelings aangestampt met een stuk hout en moker. Vandaar de inham aan de zijkant.

Daarna heb ik een bekisting gemaakt van OSB-plaat en die gestut met gevulde puinzakken. Een geniale oplossing al zeg in het zelf. En tenslotte volgestort met beton en wat wapening. Die purlaag was om de kieren af te dichten.

Daarna ging 'operation sand' van start, zoals we hem noemde. Stap een, het timmeren van regelwerk waarover later het zand kan worden uitgevlakt.

D-day. De big bags met vulzand zijn gearriveerd. Kostte een paar uur voordat de 3 kuub binnen waren gekuierd. Wat bleek, ik kwam ruim 2 kuub tekort. Gelukkig kon ik de volgende dag nog 2 kuub extra krijgen. Helaas bleek ik na het trillen, bewateren en uitvlekken weer 2 kuub teveel te hebben. Weer wat geleerd.

De boel helemaal uitgevlakt.

En de laatste bezigheid tot nu toe, de folie en een deel van de isolatie (EPS 9cm) gelegd.

Over het isolatiemateriaal komt uiteindelijk 10cm beton inclusief vloerverwarming en parket. Heeft als nadeel dat de vloer traag opwarmt. Maar ik ben van plan om de vloer de hele winter constant op +/-20 graden te laten. Dus het trage opwarmen hoeft maar 1 keer ergens in het najaar. Voordeel is het besparen van een cementdekvloer. Natuurlijk moet de betonvloer wel glad worden, maar dat is met flink wat handwerk best te doen.

Ik kreeg een hele discussie met een baliemedewerker waar ik dat vloerverwarmingsspul ging halen. Want traditioneel (zoals de bouw is) wordt vloerverwarming in de afwerkvloer gestort. "Nee, dit kan zo niet. Die dikke betonlaag kost je heeel veel extra energie." Dus ik zei, "waar gaat die extra energie dan heen? De vloer is goed geisoleerd, dus de warmte kan alleen maar omhoog." Maar die gast bleef maar vasthouden dat het energie-onzuinig zou zijn om een dikke vloer op te warmen. Ik kon het hem (in een half uur) niet duidelijk maken dat beton geen eigenschappen bezit, die om de natuurkunde heen werken (magische energieverdwijner). Ik heb uiteindelijk de fabrikant maar gebeld, en die ging akkoord met mijn vloeropbouwvoorstel. Ik moet wel beton hebben met een middel dat er voor zorgt dat er minder luchtbellen in het beton zitten. "Maar het was niet gebruikelijk", moest ie er toch aan toevoegen. Maar goed, ik heb de knoop doorgehakt.

Komende stappen. Wapening leggen, vloerleidingen aanleggen op wapening. Vloerverwarming vullen en tenslotte een betonwagen plus pompwagen inschakelen. Dan is deze klus af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 09-11-2008 22:54:53 ]
pi_63095716
Holy smoke!

Oude huizen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_63097319
vind het wel steeds meer en meer een kunststukje worden in begin dacht ik waar zijn jullie aan begonnen.
pi_63098057
Wat een enorm lang adem moet je hebben voor een dergelijk project zeg!
Ik vind het echt een fantastisch huisje
  maandag 10 november 2008 @ 12:21:42 #174
81894 godigita
Trollercoaster
pi_63098927
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:43 schreef PiperMaru het volgende:
Wat een enorm lang adem moet je hebben voor een dergelijk project zeg!
Ik vind het echt een fantastisch huisje
Helemaal mee eens. Jullie doen het echt super allemaal. Ik kan stiekem niet wachten om het huis te zien als het allemaal af is.
  FOK!fotograaf maandag 10 november 2008 @ 18:14:06 #175
17893 Forno
pi_63107774
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:06 schreef morpheus_at_work het volgende:
vind het wel steeds meer en meer een kunststukje worden in begin dacht ik waar zijn jullie aan begonnen.
Dat denk ik zelf ook soms, als het even tegenzit.

Maar uit iedere vooruitgang put ik weer motivatie.
  FOK!fotograaf maandag 10 november 2008 @ 21:36:40 #176
17893 Forno
pi_63114172
Ik merk trouwens al verschil in temperatuur (warmer) nu het isolatiemateriaal op de vloer ligt.
pi_63657969
Ik heb ook heel veel bewondering voor hoe jullie het aanpakken. Ik ben heel benieuwd naar het einderesultaat.

Keep up the good work ;-)
Very funny Scotty, now beam down my clothes!
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 20:59:44 #178
17893 Forno
pi_63707622
Momenteel ziet onze woonkamer er zo uit. (let niet op het stofje voor de lens).

Er ligt 320 meter vloerverwarmingsbuis in de woonkamer. En zo'n 800 tie-wraps.

Donderdag komt de betonwagen langs (met betonpomp) om er 3,5 kuub beton in te storten.

Hebben we dit weekend eindelijk de woonkamer weer tot onze beschikking.
Krijgen we weer een beetje bewegingsruimte, want nu staan de fietsen en het gereedschap in de gang.
Vreselijk in de weg dus.
pi_63708326
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:59 schreef Forno het volgende:
Momenteel ziet onze woonkamer er zo uit. (let niet op het stofje voor de lens).
[ afbeelding ]

Er ligt 320 meter vloerverwarmingsbuis in de woonkamer. En zo'n 800 tie-wraps.
[ afbeelding ]

Donderdag komt de betonwagen langs (met betonpomp) om er 3,5 kuub beton in te storten.

Hebben we dit weekend eindelijk de woonkamer weer tot onze beschikking.
Krijgen we weer een beetje bewegingsruimte, want nu staan de fietsen en het gereedschap in de gang.
Vreselijk in de weg dus.
hadden ze die pompen niet beter in een hoekje weg kunnen werken, dan kan je er te minste nette ombouw omheen bouwen zodat het minder opvalt.
pi_63709287
Zeg een vraagje, wat kost dat nou, zo'n vloer verwarming?
Om en nabij?
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 22:48:30 #181
17893 Forno
pi_63711319
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:22 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

hadden ze die pompen niet beter in een hoekje weg kunnen werken, dan kan je er te minste nette ombouw omheen bouwen zodat het minder opvalt.
Ze? Ik doe het zelf.

Er komt nog een voorzetwand aan de binnenkant. Daar spijker ik hem achter weg later.
pi_63711730
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:48 schreef Forno het volgende:

[..]

Ze? Ik doe het zelf.

Er komt nog een voorzetwand aan de binnenkant. Daar spijker ik hem achter weg later.
ah een soort van verdiepte vensterbank idee, of zijn het geen ramen die achter zitten.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 23:01:26 #183
17893 Forno
pi_63711791
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Oblivion het volgende:
Zeg een vraagje, wat kost dat nou, zo'n vloer verwarming?
Om en nabij?
Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt? Buizen of elektrisch? Hoofd- of bijverwarming? Moet er gesloopt, gefreest worden? Moet er een hele nieuwe vloer in komen?

Onze betonvloer op zand kost in totaal aan materiaal om en nabij de 2000 a 2500 euro (voor 32m2). Dat is exclusief arbeidsloon. Vloerverwarmingsset zelf was ongeveer 650 euro.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 december 2008 @ 23:02:13 #184
17893 Forno
pi_63711823
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:59 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

ah een soort van verdiepte vensterbank idee, of zijn het geen ramen die achter zitten.
Ja precies, een verdiepte vensterbank.
pi_63712120
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:01 schreef Forno het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor vloerverwarming je wilt? Buizen of elektrisch? Hoofd- of bijverwarming? Moet er gesloopt, gefreest worden? Moet er een hele nieuwe vloer in komen?

Zoiets wordt het wel ja...
Het huis (1900) is gebouwd op een staalconstructie. (Betonnen plaat)
Althans, dat is zo gezegd, er zit geen kruipruimte onder.
quote:

Onze betonvloer op zand kost in totaal aan materiaal om en nabij de 2000 a 2500 euro (voor 32m2). Dat is exclusief arbeidsloon. Vloerverwarmingsset zelf was ongeveer 650 euro.
Sodeknetters, dat is best pittig!
pi_63712135
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:02 schreef Forno het volgende:

[..]

Ja precies, een verdiepte vensterbank.
Met windowseats?
Ja he? Zeg ja!
  FOK!fotograaf woensdag 3 december 2008 @ 08:55:51 #187
17893 Forno
pi_63717363
Met windowseats.
pi_63723073
Prachtig...
  woensdag 3 december 2008 @ 12:55:42 #189
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_63723247
Zeer goed bezig, petje af!
  woensdag 3 december 2008 @ 13:34:14 #190
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_63724248
TVP!

Respect voor deze megaklus!
pi_63725595
Heb je een strookje isolatie aan de randen van de betonvloer gedaan? Kan het op de fotos niet goed zien.

En laat je door die vloerverwarming jongens niet gek maken. Gaat prima zo. Je verwarming ligt wat dieper, waardoor je vloer wat gelijkmatiger zal verwarmen. (als hij ondiep ligt, dan heb je een beetje warm-koud-warm effect. Aangezien je parket gaat installeren, is jouw werkwijze beter. Go for it!

Laat die betonpompers wel een beetje voorzichtig zijn met je leidingwerk. Het kan best wat hebben, maar een lek is lastig opsporen en verhelpen. In ieder geval is pompen beter dan met de kruiwagen...
  FOK!fotograaf woensdag 3 december 2008 @ 18:15:25 #192
17893 Forno
pi_63730797
quote:
Op woensdag 3 december 2008 14:34 schreef skiff het volgende:
Heb je een strookje isolatie aan de randen van de betonvloer gedaan? Kan het op de fotos niet goed zien.

En laat je door die vloerverwarming jongens niet gek maken. Gaat prima zo. Je verwarming ligt wat dieper, waardoor je vloer wat gelijkmatiger zal verwarmen. (als hij ondiep ligt, dan heb je een beetje warm-koud-warm effect. Aangezien je parket gaat installeren, is jouw werkwijze beter. Go for it!

Laat die betonpompers wel een beetje voorzichtig zijn met je leidingwerk. Het kan best wat hebben, maar een lek is lastig opsporen en verhelpen. In ieder geval is pompen beter dan met de kruiwagen...
Er zit rondom een strook randstrookisolatie. Bij de gevels doe ik nog een extra strookje piepschuim, voor een iets betere isolatie.

Ik heb een idee van hoe lomp betonpompers kunnen zijn. Dus daar ben ik wel een klein beetje zenuwachtig door.

De vloerleidingen liggen 10cm hart-op-hart van elkaar, en daar past net geen schoen tussen. Nu loop ik op geimproviseerde klompjes tussen de leidingen (stukjes hout onder mijn schoenen ge-duc-taped). Denk niet dat zo'n betonpomper dat gaat doen. Misschien kan ik de slang zelf vasthouden tijdens het storten.

Als het beton er in ligt moet ik er sowieso met laarzen doorheen. Om de boel te trillen en af te reien. Wordt waarschijnlijk bij iedere stap, wrikken totdat ik op het krimpnet sta in plaats van een leiding.

We gaan het zien morgen.
pi_63743909
Krijg wel een soort van deja vu gevoel bij het zien van je fotos hoor Veel succes morgen, hoop van ganzer harte dat de "storters"niet al te lomp zullen zijn

ToiToi dus
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 4 december 2008 @ 08:40:25 #194
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63747000
Windowseats!

Succes vandaag!
pi_63747009
Ik duim ook mee, dat alles goed gaat!
En het gaat goed!
pi_63747670
Wat een mooi huisje Voor mij zijn dit soort verbouwingen nog lang niet van toepassing, maar ik vind het wel leuk om te zien..
I will take the sun in my mouth
pi_63749172
En? Al begonnen?

Bij ons hebben ze heel netjes rekening gehouden met de vloerverwarming dus er is hoop voor je

Suc6 vandaag!
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 11:52:39 #198
17893 Forno
pi_63751009
quote:
Op donderdag 4 december 2008 10:38 schreef Mivadi het volgende:
En? Al begonnen?

Bij ons hebben ze heel netjes rekening gehouden met de vloerverwarming dus er is hoop voor je

Suc6 vandaag!
Nee ze komen rond drie uur pas. Ben wel een tikkie gespannen, gezonde spanning dan he.
pi_63753058
Ach, het is beter dat de spanning in jou zit, in plaats van in de vloer straks

Hoe dik wordt het beton nou uiteindelijk? Je hebt het wel over "...10cm beton inclusief vloerverwarming en parket..." maar als ik dan ga rekenen kom ik op ca 7 a 8 cm? Ongeveer dezelfde dikte als je een dekvloer zou maken bovenop de betonvloer toch?
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2008 @ 13:39:43 #200
17893 Forno
pi_63753848
Het beton wordt 11cm dik. Dat is 1cm dikker dan ik eerst had gerekend.
Maar dan had ik slechts 3 cm dekking over de vloerverwarmingsbuizen gehad, nu is dat 4 cm. Anders hebbie kans op scheurvorming in het beton. Daarop komt het parket. (ongeveer 15mm).

Uiteindelijk strookt de bovenkant van het parket met de bovenkant van de bestaande granitovloer in de gang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')