Na de kleine ruimtes zoals de keuken, kelder, toilet en berging nu dan eindelijk een 'grote' kamer. De woonkamer. De houten vloer was nog redelijk. Op een paar rotte plekjes na, nabij de gevel. Zoals je op de eerste foto kunt zien, is er geen sprake van een echte kruipruimte onder de houten vloer. Naisoleren van de vloer betekende sowieso dat de hele vloer open moest. Aangezien we het hele huis isoleren, dacht ik dan maar meteen goed. Een betonvloer op zand met vloerverwarming. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hier een klein fotoverslagje van het stappenplan.
Het slopen van de houten vloerdelen, balken. Benodigheden; een breekijzer (groot), een zaag, diverse postcodes en wat lompe kracht.
![]()
Slopen houten vloer, check.
Oh ja, de schoorsteen moest er ook uit. Zat op de plek van de donkere vlek op de muur.![]()
De volgende stap is het storten van een kleine betonstrook op de bestaande stenen/fundering. Hier komt later de scheidingswand tussen gang en woonkamer op te staan. Aangezien de oude stenen die er eerst tegenaan zaten vanzelf los kwamen. Je kon trouwens zo onder de granitovloer (waar de trap op staat) turen. De grond eronder was ruim een centimeter verzakt en los van de vloer gekomen. De granitovloer zweefde dus eigenlijk. Ik heb het zand zijdelings aangestampt met een stuk hout en moker. Vandaar de inham aan de zijkant.
![]()
Daarna heb ik een bekisting gemaakt van OSB-plaat en die gestut met gevulde puinzakken. Een geniale oplossing al zeg in het zelf.

En tenslotte volgestort met beton en wat wapening. Die purlaag was om de kieren af te dichten.
![]()
Daarna ging 'operation sand' van start, zoals we hem noemde. Stap een, het timmeren van regelwerk waarover later het zand kan worden uitgevlakt.
![]()
D-day. De big bags met vulzand zijn gearriveerd. Kostte een paar uur voordat de 3 kuub binnen waren gekuierd. Wat bleek, ik kwam ruim 2 kuub tekort. Gelukkig kon ik de volgende dag nog 2 kuub extra krijgen. Helaas bleek ik na het trillen, bewateren en uitvlekken weer 2 kuub teveel te hebben.

Weer wat geleerd.
![]()
De boel helemaal uitgevlakt.
![]()
En de laatste bezigheid tot nu toe, de folie en een deel van de isolatie (EPS 9cm) gelegd.
![]()
Over het isolatiemateriaal komt uiteindelijk 10cm beton inclusief vloerverwarming en parket. Heeft als nadeel dat de vloer traag opwarmt. Maar ik ben van plan om de vloer de hele winter constant op +/-20 graden te laten. Dus het trage opwarmen hoeft maar 1 keer ergens in het najaar. Voordeel is het besparen van een cementdekvloer. Natuurlijk moet de betonvloer wel glad worden, maar dat is met flink wat handwerk best te doen.
Ik kreeg een hele discussie met een baliemedewerker waar ik dat vloerverwarmingsspul ging halen. Want traditioneel (zoals de bouw is) wordt vloerverwarming in de afwerkvloer gestort. "Nee, dit kan zo niet. Die dikke betonlaag kost je heeel veel extra energie." Dus ik zei, "waar gaat die extra energie dan heen? De vloer is goed geisoleerd, dus de warmte kan alleen maar omhoog." Maar die gast bleef maar vasthouden dat het energie-onzuinig zou zijn om een dikke vloer op te warmen. Ik kon het hem (in een half uur) niet duidelijk maken dat beton geen eigenschappen bezit, die om de natuurkunde heen werken (magische energieverdwijner). Ik heb uiteindelijk de fabrikant maar gebeld, en die ging akkoord met mijn vloeropbouwvoorstel. Ik moet wel beton hebben met een middel dat er voor zorgt dat er minder luchtbellen in het beton zitten. "Maar het was niet gebruikelijk", moest ie er toch aan toevoegen. Maar goed, ik heb de knoop doorgehakt.
Komende stappen. Wapening leggen, vloerleidingen aanleggen op wapening. Vloerverwarming vullen en tenslotte een betonwagen plus pompwagen inschakelen. Dan is deze klus af.
[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 09-11-2008 22:54:53 ]