abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 22 juli 2007 @ 02:34:30 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_51709949
Oh ja, en ik vond het wel even net iets te makkelijk dat Harry in dat bos toevallig die mensen af kon luisteren die daar toevallig net precies op dat moment waren en het net precies daarover hadden wat Harry net op dat moment te weten moest komen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_51709966
Ik heb toch even een vraagje aan de mensen die de pdf ook hebben gedownload / gekregen.
Op die plaatjes op pagina vier staat bijv: On page 658

Maar mijn PDF heeft maar 397 pagina's.
aan het begin staat:
quote:
Harry Potter and the Deathly Hallows By J. K. Rowling
The dedication of this book is split seven ways.
To Neil
To Jessica
To David
To Kenzie
To Di
To Anne
And to You
If you have stuck with Harry until the very end.
en begint met :
quote:
Chapter One The Dark Lord Ascending
The two men appeared out of nowhere, a few yards apart in the narrow, moonlit lane. For a second they stood quite still, wands directed at each other's chests; then, recognizing each other, they stowed their wands beneath their cloaks and started walking briskly in the same direction. "News?" asked the taller of the two.
Ik heb ff snel gekeken en hij eindigt ook met dat "Nineteen years later" Hoe kunnen er dan meer dan 300 pagina's missen? Ik heb nog een tweede, die begint met:
quote:
Chapter One
Secrets Unraveled
Harry slowly raised his head and stared morosely at the familiar visage of number four, Privet Drive. What had already been a horrible day was rapidly getting worse. Not only did he have to appear unannounced on the Dursleys’ doorstep (something he knew they’d have no problem expressing their displeasure over), but he’d also have to tell them that two other freaks would be joining him this afternoon. The corner of Harry’s mouth twitched humorlessly as he envisioned how they’d take the news.

en hij eindigd met:
quote:
seen him in the area on the day of his parents’ mysterious deaths. The source tells this reporter that the strangest thing about the case is the expression of terror on both victims’ faces. The source claimed it was as if they’d been frightened to death…
***THE END***
Die laatste heeft dus wel 659 pagina's.Lettertype van de 300zoveel PDF is veel groter dan die van 600 pagina's
Mocht er iemand zijn die die foto's heeft of zo,of wél de juiste PDF als ze allebei niet goed zijn,Pm staat aan.Ik wil pas beginnen met lezen als ik weet wélke
Wie weet het?Ik heb alles doorgelezen en ik zou denken dat het die eerste is maar die heeft zo weinig paginas...
pi_51709998
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:43 schreef Tammymara het volgende:
Het boek kopen geen optie?
pi_51709999
De eerste is echt en die tweede is fanfiction.
pi_51710054
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:45 schreef F- het volgende:

[..]

Het boek kopen geen optie?
Nee,want ik heb de eerdere zes ook niet en ik ben geen HP fan.
Een vriend van me wilde het lezen en ik had gezien dat je ergens kon downloaden en ik was het voor hem aan het zoeken (hij heeft geen internet ).Tijdens het zoeken heb ik zoveel gelezen dat ik het nu zelf ook wil lezen Maar ik ga het écht niet kopen,want zo graag wil ik het nu ook weer niet.
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:45 schreef Biancavia het volgende:
De eerste is echt en die tweede is fanfiction.
Ondanks het aantal pagina's?In elk geval bedankt voor je antwoord.Die tweede kan dus weg
pi_51710068
vind die spoilerposters beetje te druk. Spoilt niet echt lekker. Dan is "dumbledore dies" nog beter....
pi_51710511
Ik moest lachen om de opmerking van Fred en George nadat iedereen in het begin de Polyjuice Potion had ingenomen om in Harry te veranderen.
Fred and George turned to each other and said together, 'Wow - we're identical!'

Hoewel het vlak daarna eigenlijk een beetje cru werd, omdat het toen niet meer zo was.
  Redactie Frontpage zondag 22 juli 2007 @ 08:56:11 #9
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_51711672
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:52 schreef athlonkmf het volgende:
vind die spoilerposters beetje te druk. Spoilt niet echt lekker. Dan is "dumbledore dies" nog beter....
Ja maar er gebeurt ook zoveel in dit boek
pi_51711755
quote:
Op zondag 22 juli 2007 03:38 schreef Biancavia het volgende:
Ik moest lachen om de opmerking van Fred en George nadat iedereen in het begin de Polyjuice Potion had ingenomen om in Harry te veranderen.
Fred and George turned to each other and said together, 'Wow - we're identical!'
Haha ja, dat is echt de leukste zin uit het boek! Fred en george
I had a signature once. It was awful.
pi_51712237
Zou Rupert Grint (acteur Ron) een gelukkig man zijn nadat ie dit boek heeft gelezen?
Don't think twice, it's all right.
  Redactie Frontpage zondag 22 juli 2007 @ 10:25:40 #12
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_51712264
quote:
Op zondag 22 juli 2007 10:22 schreef JH87 het volgende:
Zou Rupert Grint (acteur Ron) een gelukkig man zijn nadat ie dit boek heeft gelezen?
Hoezo, er wordt toch nergens geneukt in Deathly Hallows?
pi_51712413
Nee, zo mooi is 't ook weer niet, idd.
Don't think twice, it's all right.
  zondag 22 juli 2007 @ 11:05:40 #14
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_51712732
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:50 schreef Tammymara het volgende:

Ondanks het aantal pagina's?In elk geval bedankt voor je antwoord.Die tweede kan dus weg
Ondanks het aantal pagina's, ja.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_51712978
nog een keer..

ik kan 2 toch wel belangrijke personages niet plaatsen.

Yaxley en die jongen die met Mad eye mee was, Mundungus.

weet iemand toevallig die nederlandse namen?

komen ze anders misschien wel voor in de vorige delen?
pi_51713045
yaxly is een nieuwe, word volgens mij in deel 6 wel even genoemd, en mundungus is die gast die altijd alles jat en die in deel 6 (volgens mij) vergeten was om harry te beschermen omdat hij een mooi dealtje kon maken.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_51713084
Mundungus Fletcher is volgens mij Levinius Lorrebos in de NL versie. Yaxley is een nieuwe naam.
pi_51713093
quote:
Op zondag 22 juli 2007 11:24 schreef gothic-blackie het volgende:
yaxly is een nieuwe, word volgens mij in deel 6 wel even genoemd, en mundungus is die gast die altijd alles jat en die in deel 6 (volgens mij) vergeten was om harry te beschermen omdat hij een mooi dealtje kon maken.
oke dan weet ik dat
pi_51713406
Okee, eigenlijk heb ik dus nog gewoon een waslijst met vragen.

• Waarom was die anti-Snape beveiliging op Grimmauld Place zo simpel? Dachten ze nou echt dat Snape daar niet doorheen zou komen?

• Waarom heeft Harry niet eerder de hulp van Kreachter ingeroepen? Ik snap wel dat ze het niet direct wilden doen, met het gevaar dat er een Death Eater zou mee Verschijnselen. Maar daarna? Kreacher had ze eten kunnen brengen terwijl ze in dat bos zaten bijvoorbeeld.

• Waarom heeft Snape dat Zwaard op de bodem van een bevroren meer gelegd? Had hij het niet gewoon aan een boom kunnen hangen ofzo?

• Zat Grindelwald nou opgesloten in een toren? Heeft Dumbledore hem daar opgesloten? En hem daar een halve eeuw laten creperen?

• Waarom komt Percy ineens terug? En alles is gelijk goed? En hoe komt hij ineens daar via Aberforth? Iedereen lijkt ineens te weten wie Aberforth is en dat er via de Hogs Head een geheime gang naar Zweinstein gaat!

• Waarom gaat de Snitch ineens wel open? Alleen omdat Harry 'I'm gonna die' zegt?

• Hoe kan het dat Ron de Geheime Kamer openkrijgt? Kun je Sisseltong ineens imiteren? Lekker simpel.

• Hoe krijgt Neville aan het eind dat Zwaard uit de Sorting Hat? Is de hoed een manier om het Zwaard overal vandaan op te kunnen roepen?

• Wat is dat krijsende iets wat bij Harry is 'aan de andere kant?' Is dat het stukje ziel van Voldemort? En waarom is alleen Perkamentus daar?

• Maar als Harry dat stukje ziel van Voldemort heeft achtergelaten, waarom weerkaatst dan op het eind zijn Avada Kedavra vloek weer?
    Waarom gebeurde dat überhaupt toen Harry nog een baby was? Alleen omdat Lily voor hem gestorven was? Zou dat nooit eerder zijn gebeurd, een moeder die haar kinderen beschermde voor ze vermoord werd?
    En eigenlijk is Voldemort dan niet vermoord door Harry, maar door zijn eigen weerkaatste vervloeking. Harry had hem toch moeten vermoorden (Either must die at the hand of the other) ?
  • Ja, die met de ballen in de bek.
      zondag 22 juli 2007 @ 12:05:06 #20
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51713784
    Uit!!!!
    Tof boek, einde heb ik beetje naar gevoel over. Straks zal ik even wat uitgebreider zijn.
    "Atb is lief, groetjes Peri."
    pi_51713895
    Avada Kedavra weerkaatste omdat de elders wand z'n eigenaar niet wilt vermoorden of pijn doen. Daarom werkte crucio ook niet op harry.
    Maar al zal voldemort een eigen wand zal gebruiken dan kon hij Harry ook niet meer doden omdat Harry's bloed in hem stroomt...

Vandaar dat ik zei dat in de eindscene voldemort eigenlijk een hoop spreuken op harry moest gooien, die het dan als in godmode negeert. Iedereen, voldemort, de wizards, de centaurs, de elves, de giants, etc zullen dan denken dat Harry onoverwinnelijk is, als zelfs voldemort hem niks meer kan doen en er echt 19 peaceful years kon zijn. Anders is het gewoon niet mogelijk dat Harry niet uitgedaagd wordt voor zijn wand. Niemand, op hermione en ron na, wist immers dat Harry de wand weer terug had gelegd.

En tja... voldemort kon toch al niks meer doen tegen de hogwarts wezens. Harry had immers zijn leven opgeofferd voor hun zoals het stond in de boek. Vandaar dat voldie's curses niks uithaalden.
    pi_51713971
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 12:05 schreef alwaysthebest het volgende:
    Uit!!!!
    Tof boek, einde heb ik beetje naar gevoel over. Straks zal ik even wat uitgebreider zijn.
    Nou weet niet of iedereen gelijk het einde wil weten hoor maar ja er zijn er altijd die nieuwsgierig zijn!
      zondag 22 juli 2007 @ 12:16:17 #23
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51714032
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 12:13 schreef kluivie het volgende:

[..]

Nou weet niet of iedereen gelijk het einde wil weten hoor maar ja er zijn er altijd die nieuwsgierig zijn!
    Dit is het spoilertopic. Als je het einde niet wilt weten moet je hier nog niet kijken hè.
      zondag 22 juli 2007 @ 12:32:36 #24
    99606 kruimel_20
    Doe wat je wilt!
    pi_51714438
    wie was nu diegene die nooit getoverd had/kon toveren en dat nu ineens wel kon?
    dat heb ik ff gemist...

en volgens mij heeft zij (rowling) ook gezegd dat harry geen horcrux was en de slang ook niet...
    ze kan dus goed liegen ....

Vond het wel een goed boek, mis alleen wel wat er met de rest gebeurd enzo...
    the journey is more important than the end or the start
    and what it meant to me will eventually be
    a memory of the time when i tried so hard
    pi_51714557
    tvp :p
      zondag 22 juli 2007 @ 12:40:49 #26
    16505 KP
    KwaliteitsPoster
    pi_51714665
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 11:44 schreef Biancavia het volgende:
  • Waarom heeft Snape dat Zwaard op de bodem van een bevroren meer gelegd? Had hij het niet gewoon aan een boom kunnen hangen ofzo?
  • Dat wordt gewoon in het boek uitgelegd. .
    There's a #filosofie spirit in everyone.
    pi_51714848
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 10:22 schreef JH87 het volgende:
    Nee, want de actrice die Hermoine speelt ziet er enorm tegen op met hem te moten zoenen
      zondag 22 juli 2007 @ 12:59:08 #28
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51715093
    DH is een boek met echt ontzettend veel in beschreven. Hoop karakters die nog even langskomen. Opvallend vond ik de hoeveelheid aan dingen die uit PS terugkwamen, erg leuk. Ook leuk is om alle oorlogmaatregelen te zien. Mensen die in het 'verzet' zitten, die radiouitzending, het uitroeien van Mudbloods wat steeds strenger wordt.... het is te zien dat ze een lijn heeft willen creeëren met Muggleoorlogen.
    Het verhaal kwam wat sloom op gang. Natuurlijk zit er wel actie in, maar na 200 pagina's wordt het pas echt boeiend en zat ik weer helemaal in het verhaal. Oh, en de 7 Potters vond ik echt briljant bedacht! Zag het ook echt helemaal voor me. En weer het getal 7 hè.
    Eindelijk wat meer informatie over Dumbledore. Een smet op zijn herinnering, maar dat maakt hem enkel menselijk. Dat boek van Skeeter ook.

Sommige punten vond ik wel erg toevallig en gemakkelijk. Onder andere Hermione die toevallig met het grootste gemak dat boek over Horcruxen te pakken kon krijgen en Ron die toevallig die toverstaf had meegenomen. Kleine dingetjes, maar toch een beetje jammer. Echter niet van cruciaal belang.

De drietal hadden weer een leuke chemie met elkaar. Ze waren wat volwassener, reageerden iets anders op elkaar, maar je zag de karakaters van het drietal wel goed naar voren komen weer. Mooi geschreven. Erg fijn dat Hermione en Harry wat tijd met elkaar doorbrachten zonder Ron, vond ik leuk om te lezen.

Wat betreft de dooien, ik had eerlijk gezegd een schokkender getal aan doden verwacht. Degene die mij eigenlijk het meest aangreep was die van Dobby, zo mooi met die begrafenis.

De Deathly Hallows zijn een mooie toevoeging aan het verhaal. Mooi sprookje had ze er ook van gemaakt.

Snape's verhaal was erg tof. 'That awful boy', waar Petunia het in PS over had, was dus Snape! Hoofdstuk waar veel op zijn plaats valt.

Sja, het einde. Helemaal emotioneel, want Harry gaat dood. Vond ik prachtig hoe ze dat deed. Maar dan kwam het stomste deel van het boek. Harry die in zijn hoofd even een gesprekje heeft met Dumbledore, om later te doen alsof hij dood is en daarna Voldemort verslaat.... Dat gesprekje met Dumbledore vond ik echt een zwaktebod. Alsof ze het nog wilde vertellen, maar niet wist hoe en Rowling deze manier maar even heeft bedacht. Erg jammer.

Die kindernamen op het eind! Beetje over de top, maar wel leuk. Albus Severus.

Vragen (niet echt van groot belang, maar was leuk geweest als ze nog even beantwoord werden:
    - Wat zag Dursley nou bij de Dementors?
    - Wat is er van de Dursley's gekomen?
    - Wie liet nog magische krachten zien op latere leeftijd?
    - Wat voor werk doet iedereen 19 jaar later (behalve Neville dat weten we nu )?
    - Waarom waren Lily's ogen zo van belang?

Een paar vragen die ik wilde stellen over het plot heeft Biancavia ook al gedaan.

Uiteindelijk vind ik het toch een van de leukste boeken uit de reeks. Een vol verhaal waarin veel losse eindjes aan elkaar worden geknoopt en alle puzzelstukjes in elkaar passen. Ze heeft me niet teleurgesteld. Ik zal het nog een paar keer moeten lezen om alles oed te kunnen plaatsen, maar dat is absoluut geen klacht.

edit 1: mijn voorspellingen uit dat voorspellingentopic waren soms echt faliekant fout. Andere klopten weer aardig.
    edit 2: kennen jullie die fanfiction die hier populair was een tijdje geleden nog? Opvallende dingetjes die (ongeveer) hetzelfde waren...

[ Bericht 1% gewijzigd door Steve op 22-07-2007 13:26:50 ]
      zondag 22 juli 2007 @ 13:10:51 #29
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51715344
    Het is wel lang geworden hierboven. Niemand die het nog leest. Maar ik heb het lekker van me af kunnen schrijven.
    pi_51715364
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 12:59 schreef alwaysthebest het volgende:
    - Wat is er van de Dudley's gekomen?
    Pssst... Dursleys
      zondag 22 juli 2007 @ 13:17:52 #31
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51715478
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:11 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Pssst... Dursleys
    .
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 02:27 schreef Biancavia het volgende:
    Maar verder had die epiloog dus echt wel wat uitgebreider gemogen. Of doe dan gewoon geen epiloog.
    Hier ben ik het ontzettend mee eens. Andere karakters hadden ook aan bod mogen komen. En ik had wat meer over de periode net na de triomf willen weten. En wie hoofd van Hogwarts is. En en en...
    Alleen al de epiloog had ze een apart boek kunnen maken.
    pi_51715564
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:17 schreef alwaysthebest het volgende:
    Hier ben ik het ontzettend mee eens. Andere karakters hadden ook aan bod mogen komen. En ik had wat meer over de periode net na de triomf willen weten. En wie hoofd van Hogwarts is. En en en...
    Alleen al de epiloog had ze een apart boek kunnen maken.
    Inderdaad. De epiloog is echt een domper op het boek. Ik vond het verhaal te snel stoppen, ik had nog wat langer doorgewillen... De rust die Harry éíndelijk kon ervaren, niet steeds geplaagd worden door de gedachte dat er een duel met Voldemort aankomt... De reacties van Anderling... uiteraard de carrières, ik ben zó benieuwd wat Hermione nu is gaan doen bijvoorbeeld. Ik had er geen bezwaar tegengehad als ze het einde en de epiloog verder had uitgewerkt om dan de dikte van OotP te bereiken....
      zondag 22 juli 2007 @ 13:23:29 #33
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51715620
    Ik hoop dat Rowling in interviews nog wel e.e.a. gaan vertellen over de beroepen e.d.

Oh en ik heb Fawkes gemist. En is de DADA vloek opgeheven? Wat voor werk hadden Lily en James nou?

En de volgende is wel al beantwoord volgens mij, maar waarom keerde Regulus zich tegen Voldemort?

Al de vragen.

en even een edit want ik heb al zoveel posts hier.

Vonden julle Mrs. Weasley ook zo tof tegen Bellatrix?
    YOU BITCH!

[ Bericht 39% gewijzigd door Steve op 22-07-2007 14:32:56 ]
      zondag 22 juli 2007 @ 14:30:48 #34
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_51717753
    Over de ogen van Harry:
    Die zijn belangrijk omdat het Lily's ogen zijn. En Snape stierf dus, kijkend in de ogen van de vrouw waar hij zijn hele leven van gehouden had... Snif.
      zondag 22 juli 2007 @ 14:36:17 #35
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_51717922
    Ow, en al met al vond ik het erg tof. Wel een beetje een Matrix-einde inderdaad, dat opstaan uit de dood. En ik was telkens heel erg blij dat er geen al te belangrijke karakters dood vinden. Al vond ik Dobby's en Fred's dood errug zielig...
    Mooi dat Snpe toch goed was. Door al die herinneringen kregen we een mooi inzicht in zijn geschiedenis, en ook in de geschiedens van de Lilly en James. De personage's blijken toch niet zo duidelijk goed of slecht als je altijd gedacht had. Die James was soms best wel een eikeltje.
    En Hermione had helemaal gelijk met haar SPEW. Best schattig om te lezen hoe blij Kreacher was met een klein beetje aardigheid. En wat een kolere-Goblin trouwens, beetje dat zwaard jatten. Ik denk dat het zwaard toch echt aan Godric Gryffindor behoorde en dat de goblin eht niet echt mee kon nemen. Daarom kon Neville het weer uit de hoge hoed (jaja, de sorting hat) trekken. Go Neville!

En en... Oké, ik ben gewoon tevreden. En nu ga ik het nog een keer lezen, maar dan ook tijd over houden om te eten enzo. En te slapen.
      zondag 22 juli 2007 @ 14:49:43 #36
    109236 Moragh_DaughterofSune
    Are you Shpongled?
    pi_51718336
    Het boek was heel spannend om te lezen en mooi vormgegeven, maar ik vind het toch een beetje jammer dat het einde zo sappy moest zijn. Die epiloog was wat mij betreft niet nodig geweest, tenzij hij een stuk uitgebreider was dan hij nu is. Heb het idee dat het einde een beetje is afgeraffeld.

Wat ik wel tof vond is dat mijn voorspelling is uitgekomen dat Snape wel degelijk heel belangrijk zou zijn in het laatste boek, en dat hij uiteindelijk goed bleek te zijn. Ik vind het gaaf dat hij uiteindelijk altijd aan dumbledore's kant is blijven staan.
    Ik heb trouwens best veel gelachen, er zitten veel leuke grapjes in het boek. Da's mooi, want het is echt razend spannend.Leuk, ook dat Harry gevangengenomen werd door de death eaters, was een hele spannende scene.

Al met al ben ik wel blij met het boek
    There is nothing left to prove
    No use deny this simple truth
    Can’t find the reason to keep holding on
    Now that the love is gone
    pi_51718409
    Ik vond het ook heel goed. Ik had de spoilers van tevoren al gelezen, maar in het boek is het toch iets heel anders. Het zieligst vond ik het voor die arme Dobby. En van Fred was het inderdaad ook zonde omdat hij zo'n mooi duo vormde met George. Beter had hij z'n andere oor kunnen verliezen of zoiets.

En dat Neville Herbology geeft, leuk! Hij had vast meer gekund, maar dit was zijn roeping, denk ik.
    pi_51718831
    *volgpost
    bye
      zondag 22 juli 2007 @ 15:18:31 #39
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51719118
    MuggleCast
    Erg leuke poscast waar DH wordt besproken.
    pi_51719163
    Ik ben veel overeenkomsten tegengekomen met Lord Of The Rings. De naam Gornuk voor die goblin. Horcruxes t.o.v. rings of power en de moeilijkheid ze te vernietigen.

Verder een goed boek, maar het middenstuk was wel langdradig.
    *This is the end, beautiful friend - This is the end, my only friend
    *The end of our elaborate plans - The end of everything that stands
    *The End
    pi_51719307
    quote:

• Waarom was die anti-Snape beveiliging op Grimmauld Place zo simpel? Dachten ze nou echt dat Snape daar niet doorheen zou komen? Verwachten ze wel, daarom was het ook verlaten door de Orde, was niet meer geschikt als Headquarters omdat er zo'n 20 Secret Keepers waren inmiddels.

• Waarom heeft Harry niet eerder de hulp van Kreachter ingeroepen? Ik snap wel dat ze het niet direct wilden doen, met het gevaar dat er een Death Eater zou mee Verschijnselen. Maar daarna? Kreacher had ze eten kunnen brengen terwijl ze in dat bos zaten bijvoorbeeld.

• Waarom heeft Snape dat Zwaard op de bodem van een bevroren meer gelegd? Had hij het niet gewoon aan een boom kunnen hangen ofzo? Omdat Dumbledore tegen Snape verteld had, dat hij het ergens moest neerleggen, waar je moed voor nodig had om het te bereiken=> Moed=ware Gryffindor.

• Zat Grindelwald nou opgesloten in een toren? Heeft Dumbledore hem daar opgesloten? En hem daar een halve eeuw laten creperen? Jep in Nuremgard, het "concentratiekamp" dat Grindelwald zeld gemaakt had.

• Waarom komt Percy ineens terug? En alles is gelijk goed? En hoe komt hij ineens daar via Aberforth? Iedereen lijkt ineens te weten wie Aberforth is en dat er via de Hogs Head een geheime gang naar Zweinstein gaat! Percy dacht al een tijdje aan terug gaan, nu had hij contact opgenomen met Aberforth, die hem vertelde dat er een gevecht zat aan te komen.

• Waarom gaat de Snitch ineens wel open? Alleen omdat Harry 'I'm gonna die' zegt? Ja, Harry beseft dat de enige manier om Voldemort te verslaan, "dood" gaan is. Op de Snitch stond ook: I open at the end. Dit was Harry's einde. En Dumbledore wou niet dat Harry te vroeg over de Deathly Hallows wist en per ongeluk die Stone zou gebruiken.

• Hoe kan het dat Ron de Geheime Kamer openkrijgt? Kun je Sisseltong ineens imiteren? Lekker simpel. Beetje vaag ja.

• Hoe krijgt Neville aan het eind dat Zwaard uit de Sorting Hat? Is de hoed een manier om het Zwaard overal vandaan op te kunnen roepen? Ook dit vind ik vaag.

• Wat is dat krijsende iets wat bij Harry is 'aan de andere kant?' Is dat het stukje ziel van Voldemort? En waarom is alleen Perkamentus daar? Geen idee.

• Maar als Harry dat stukje ziel van Voldemort heeft achtergelaten, waarom weerkaatst dan op het eind zijn Avada Kedavra vloek weer?
    Waarom gebeurde dat überhaupt toen Harry nog een baby was? Alleen omdat Lily voor hem gestorven was? Zou dat nooit eerder zijn gebeurd, een moeder die haar kinderen beschermde voor ze vermoord werd?
    En eigenlijk is Voldemort dan niet vermoord door Harry, maar door zijn eigen weerkaatste vervloeking. Harry had hem toch moeten vermoorden (Either must die at the hand of the other) ? Doordat Harry de rechtmatige eigenaar is van de Elder Wand, werkt die staf in het voordeel van Harry. En Harry deed Expilliarmus, dus Voldemort kwam wel degelijk indirect door Harry om het leven. Of zoiets.
  • pi_51719446
    Er stond "I open at the close", iets minder expliciet dat het aan het eind was.
    pi_51719612
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 15:30 schreef p-etr-a het volgende:
    Er stond "I open at the close", iets minder expliciet dat het aan het eind was.
    Foutje!
      zondag 22 juli 2007 @ 15:39:39 #44
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51719713
    Je ziet overigens in boek 4 al dat Aberforth en Albus niet helemaal goed met elkaar omgaan.
    quote:
    "An excellent point," said Professor Dumbledore. "My own brother, Aberforth, was prosecuted for practicing inappropriate charms on a goat. It was all over the papers, but did Aberforth hide? No, he did not! He held his head high and went about his business as usual! Of course, I'm not entirely sure he can read, so that may not have been bravery..."
    Ik dacht eerst dat 't een grapje was, maar na DH zie je dit toch in een ander daglicht.
    Some say in ice
      zondag 22 juli 2007 @ 16:44:11 #45
    38287 SSID
    Dat zeg ik toch!
    pi_51721810
    Ik kreeg tranen in m´n ogen toen de Harry z´n staf brak. Verder eigenlijk niet zo gek veel. Epiloog mogen ze van mij in latere drukken gewoon weglaten. Al met al wel een heel goed boek.
    Onderzoek wijst uit: Treinen rijden niet op tijd, maar op rails
    pi_51723260
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 15:36 schreef IedeK. het volgende:

[..]

Foutje!
    Geeft niks, het is alsnog mooi opgemerkt van je.
    pi_51723825
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 15:39 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
    Je ziet overigens in boek 4 al dat Aberforth en Albus niet helemaal goed met elkaar omgaan.
    [..]

Ik dacht eerst dat 't een grapje was, maar na DH zie je dit toch in een ander daglicht.
    Ik vond dat ook altijd al zo'n rare opmerking. Niets voor Dumbledore om zoiets denigrerends over iemand te zeggen.
      zondag 22 juli 2007 @ 17:55:58 #48
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51724330
    wow

...maareh wat is dat in de OP dat Voldemort sterft door een rebound spreuk op Snape?
    Mis ik iets?
    Burnt to the core but not broken
      zondag 22 juli 2007 @ 18:03:42 #49
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51724572
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 17:55 schreef PPL het volgende:
    wow

...maareh wat is dat in de OP dat Voldemort sterft door een rebound spreuk op Snape?
    Mis ik iets?
    Die twee dingen staan apart van elkaar.
    Voldemort vermoord Snape
    Daarna wordt Voldemort gedood door een spell die hij zelf afvuurde maar terugkaatste. Snape was er toen al niet meer.
      zondag 22 juli 2007 @ 18:15:36 #50
    26118 paparia
    Zit ook in een complot.....
    pi_51724884
    Gelukkig ben ik niet de enige die het boek nu uitgelezen heeft.
    Vond het een minder emotioneel boek dan deel 6. Dobby dood, nou en... klote beest zat toch maar te zeuren.
    Geloof dat ik ergens een interview had gezien dat mw. Rowling de dood van main characters niet schuwde.
    Maar vond dat op fred na wel meevallen. Je hebt ook geen tijd om bij dat geval stil te staan omdat dat deel van het boek nu eenmaal behoorlijk snel gaat.

Vond het een beetje geschreven als iemand die van het verhaal af wil. Het is wel goed geschreven enzo hoor. Alle eindjes zijn netjes aan elkaar gebreid, maar mis een deel van de passie die er in de eerste boeken nog wel was.

Maar toch, al met al goed vermaak. Kan zijn dat ik na zo lang wachten de verwachtingen wat hoog had opgeladen. En jammer dat ik het weer eens te snel heb uitgelezen. Nog maar eens op mijn gemakje lezen als ik wat tijd heb.
      zondag 22 juli 2007 @ 18:33:10 #51
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_51725355
    Wat een teleurstelling was het eigenlijk.

Ben er nog steeds niet echt over uit, maar in de long run vond ik het geen goed boek Wel jammer.
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
      zondag 22 juli 2007 @ 18:34:32 #52
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51725385
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 18:03 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Die twee dingen staan apart van elkaar.
    Voldemort vermoord Snape
    Daarna wordt Voldemort gedood door een spell die hij zelf afvuurde maar terugkaatste. Snape was er toen al niet meer.
    Ah vandaar.
    Ik dacht al dat ik ergens overheen gelezen had in mijn enthousiasme.
    pi_51725624
    Hmm, wat een wisselende reacties hier. Ik ben eigenlijk wel erg tevreden met dit laatste deel. Iets minder geklaag en gezeur, en meestal wel op de goede momenten. Erg blij met het hoofdstuk over Snape's motieven. Epiloog was misschien niet briljant, maar ach... Ik vond hem een stuk beter dan deel 6 eigenlijk, al viel die na de 2e keer lezen eergister ook nog wel mee.
      zondag 22 juli 2007 @ 18:45:54 #54
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_51725667
    Vanaf het moment dat Harry "sterft" en in King's Cross komt, verloor het verhaal veel aan de kracht en spanning die het tot dan toe wel had. Jammer van het ongeloofwaardige einde en de korte epiloog, maar al emt al een leuke serie geweest om te lezen
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_51725931
    Heel leuk boek jullie zeiken allemaal te veel
    pi_51726045
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 18:45 schreef Adelante het volgende:
    Vanaf het moment dat Harry "sterft" en in King's Cross komt, verloor het verhaal veel aan de kracht en spanning die het tot dan toe wel had. Jammer van het ongeloofwaardige einde en de korte epiloog, maar al emt al een leuke serie geweest om te lezen
    Helemaal eensch!

Enne krijg je dat zwaard niet uit de sorting hat als je een gryfoender in nood bent ofzo?!
    Harry kreeg 'm toen ook in boek 2 maar weet niet meer precies waarom en heb het boek niet bij de hand
    How rude!
      zondag 22 juli 2007 @ 19:14:51 #57
    71919 wonderer
    pi_51726379
    Hoe kan er trouwens in de epiloog geSort worden als de hoed is afgefikt?

Waarom konden Ron en Harry later de tent wel terugvinden terwijl er gezegd was dat Ron het nadat ie was weggelopen hem niet meer kon vinden vanwege de spells?

Waarom was Snape's dood zo kort en zinloos en "convenient"?

Waarom duurde alles zo lang Waarom infiltreerden ze in het ministerie in plaats van Umbridge thuis op te zoeken? waarom was harry zo ontzettend stom om na waarschuwingen EN uitleg van Ron alsnog Voldemorts naam hardop te zeggen?

Wat constructie betreft vond ik dit geen goed boek.
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
      zondag 22 juli 2007 @ 19:20:54 #58
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51726577
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 19:14 schreef wonderer het volgende:
    Hoe kan er trouwens in de epiloog geSort worden als de hoed is afgefikt?
    Reparo
    quote:
    Waarom konden Ron en Harry later de tent wel terugvinden terwijl er gezegd was dat Ron het nadat ie was weggelopen hem niet meer kon vinden vanwege de spells?
    Zowel hij als Harry zaten achter de Patronus aan.
    Bovendien heeft/had Ron de Deluminator.
    pi_51726768
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 19:14 schreef wonderer het volgende:
    Ik denk dat iedereen die binnen de kring van beveiligings spells is terwijl die worden gemaakt, gewoon naar binnen en naar buiten kan.
    quote:
    Waarom duurde alles zo lang Waarom infiltreerden ze in het ministerie in plaats van Umbridge thuis op te zoeken? waarom was harry zo ontzettend stom om na waarschuwingen EN uitleg van Ron alsnog Voldemorts naam hardop te zeggen?
    Ze dachten dat de horcrux misschien in het kantoortje van Umbridge lag.
    Harry is het gewend om Voldemort te zeggen, net zoals Ron en de rest het gewend zijn om You-Know-Who te zeggen.

Denk ik.
    pi_51726813
    Heb hem net uitgelezen en ik voel me magisch.

Dat einde, potverdorie wat geniaal. En ik fucking WIST gewoon dat my main man Snape goed was. Ik merkte trouwens wel dat ik een beetje dacht in de lijn van Rowling, d.w.z. dat sommige twists en openbaringen niet echt verrassend waren omdat ik er zelf ook aan dacht. Maar toch, geniaal.

Zucht... de beste boekenreeks die ik ooit zal lezen, is tot een einde gekomen
      zondag 22 juli 2007 @ 19:31:30 #61
    71919 wonderer
    pi_51726840
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 19:20 schreef PPL het volgende:

[..]

Reparo
    [..]

Zowel hij als Harry zaten achter de Patronus aan.
    Bovendien heeft/had Ron de Deluminator.
    Magische schade is niet te repareren...

Hm, die deluminator misschien, maar er wordt geen woord meer aan besteed dat het eerder moeilijk was.

En ze vonden het toch juist onwaarschijnlijk dat de horcrux in het kantoortje lag?
    pi_51727430
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 19:31 schreef wonderer het volgende:

[..]

ligt er maar net aan wat voor magische schade, sommige magische beschadigingen zijn idd definitief.
    pi_51727564
    Harry kon zijn wand ook repareren met de Elder Wand, die heeft hij daarna waarschijnlijk nog even voor de Sorting Hat gebruikt.
      zondag 22 juli 2007 @ 20:00:00 #64
    71919 wonderer
    pi_51727638
    Oh ja.
      zondag 22 juli 2007 @ 20:15:28 #65
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51728067
    Met alle spreuken op die hoed zou je denken dat ie toch wel brandwerend is tot op een zekere hoogte...
    Some say in ice
    pi_51728084
    Nog iets, waarom gingen Ginny, Neville en Luna eigenlijk proberen in het begin dat zwaard te stelen?
      zondag 22 juli 2007 @ 20:22:11 #67
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51728245
    En ook nog iets van mijn kant, maar waarom schreef Petunia naar Dumbledore? Ze wou naar Hogwarts, volgens mij, maar waarom?
    Some say in ice
    pi_51728331
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:22 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
    En ook nog iets van mijn kant, maar waarom schreef Petunia naar Dumbledore? Ze wou naar Hogwarts, volgens mij, maar waarom?
    Waarschijnlijk omdat ze jaloers was op wat Lily allemaal kon. En die jaloezie is omgeslagen in haat denk ik.
      zondag 22 juli 2007 @ 20:25:20 #69
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51728349
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:16 schreef Biancavia het volgende:
    Nog iets, waarom gingen Ginny, Neville en Luna eigenlijk proberen in het begin dat zwaard te stelen?
    Omdat Ginny wist dat het zwaard tot Harry behoorde, en omdat het van Dumbledore kwam zij dacht dat het wellicht van belang was dat Harry het in zijn handen zou krijgen?
    pi_51728640
    ik moet nog 3 boeken maar ben gewoon veel te nieuwsgierig.. spoilers vind ik nog niet slecht klinken en behoeden me iig al voor een totale teleurstelling... Verloop van het verhaal blijft toch nog wel spannend, de helft van de boeken las ik pas na het zien van de films en dan nog vond ik het erg goed te doen
    _____________Popjustice!_________________
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
    pi_51728698
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:25 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Omdat Ginny wist dat het zwaard tot Harry behoorde, en omdat het van Dumbledore kwam zij dacht dat het wellicht van belang was dat Harry het in zijn handen zou krijgen?
    Oh ja!
      zondag 22 juli 2007 @ 20:47:04 #72
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51729012
    Waar zou Teddy zijn gaan wonen, trouwens? Bij Andromeda Tonks?
    Some say in ice
      zondag 22 juli 2007 @ 20:49:31 #73
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51729097
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:47 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
    Waar zou Teddy zijn gaan wonen, trouwens? Bij Andromeda Tonks?
    Ik denk bij Tonks' moeder inderdaad. Al was 'ie zo te lezen ook vaak genoeg bij Harry en Ginny.
    pi_51729156
    wat een teleurstellend verhaal.
      zondag 22 juli 2007 @ 20:53:04 #75
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51729214
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:51 schreef Afrodite het volgende:
    wat een teleurstellend verhaal.
    Wat vind je er teleurstellend aan? Wat had je er van verwacht?

Geen aanval hoor, kan begrijpen dat het wat tegenvalt. Ben alleen benieuwd waarom.
    pi_51729327
    Ik vond deel 5 en 6 in eerste instantie ook een beetje tegenvallen. Pas na herlezen ben ik die meer gaan waarderen.
      zondag 22 juli 2007 @ 20:59:02 #77
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51729381
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:49 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Ik denk bij Tonks' moeder inderdaad. Al was 'ie zo te lezen ook vaak genoeg bij Harry en Ginny.
    En hij zou graag vaker bij Bill en Fleur langs'komen'.
      zondag 22 juli 2007 @ 21:04:39 #78
    71919 wonderer
    pi_51729541
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:53 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Wat vind je er teleurstellend aan? Wat had je er van verwacht?

Geen aanval hoor, kan begrijpen dat het wat tegenvalt. Ben alleen benieuwd waarom.
    't Is wel niet aan mij gericht, maar voor mij was het te kunstmatig. Er werden te veel kunstgrepen uitgehaald om maar tot het einde te komen. En de opeenvolging van de gebeurtenissen was ook vrij mat. Stukje kamperen, bijna gevangen worden genomen, stukje kamperen, bijna gedood worden, stukje kamperen, confrontatie met voldie, stukje kamperen, weer verraden worden. Het werd wel erg langdradig zo.

En die uitleg... Leuk Snape hoofdstuk, dat wel (hoewel het voor mij niet nieuw was, dit was wel ongeveer wat de meeste mensen hadden voorspeld/verwacht), maar het zat er wel even tussengepropt om alles duidelijk te maken. Daarna komt Harry er niet eens op terug! Ook dat gesprek met Dumbledore op het eind sloeg nergens op.

Het was bijna alsof ze de regels van het schaakspel een beetje veranderde (toren kan ook even schuin voor een zet) omdat ze anders niet kon winnen. En aangezien de opbouw van het hele verhaal sinds boek een voor mij de drijfveer was om het te lezen (ik hou van goed opgezette verhalen) was dit nogal een domper.
      zondag 22 juli 2007 @ 21:08:42 #79
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51729660
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 20:59 schreef PPL het volgende:

[..]

En hij zou graag vaker bij Bill en Fleur langs'komen'.
    Overigens briljant hoe James een verdacht goede imitatie van Ron geeft in de epiloog.
    Some say in ice
      zondag 22 juli 2007 @ 21:10:20 #80
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51729701
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 21:04 schreef wonderer het volgende:
    En die uitleg... Leuk Snape hoofdstuk, dat wel (hoewel het voor mij niet nieuw was, dit was wel ongeveer wat de meeste mensen hadden voorspeld/verwacht), maar het zat er wel even tussengepropt om alles duidelijk te maken. Daarna komt Harry er niet eens op terug!
    Juist door die herinneringen begrijpt Harry wat hij moet doen. En krijgt hij respect voor Snape. Het is mijns inziens dus van groot belang geweest. Ik vond The Prince's Tale een van de mooiste stukjes. Kippenvel.
    quote:
    Ook dat gesprek met Dumbledore op het eind sloeg nergens op.
    Daar ben ik het mee eens.

Maar ik ben het deels wel met je eens en begrijp je punt. Zo nu en dan probeerde ze zich er even makkelijk uit te lullen.
    Maar ik vind het zelf overall wel aanvaardbaar.
      zondag 22 juli 2007 @ 21:29:03 #81
    71919 wonderer
    pi_51730251
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 21:10 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Juist door die herinneringen begrijpt Harry wat hij moet doen. En krijgt hij respect voor Snape. Het is mijns inziens dus van groot belang geweest. Ik vond The Prince's Tale een van de mooiste stukjes. Kippenvel.
    [..]
    Oh, ik snap het belang van dat hoofdstuk wel, maar de manier waarop het is uitgewerkt vond ik duf. Verder is het enige waar hij na afloop aan denkt, het feit dat hij moet sterven. Dat Snape altijd van zijn moeder gehouden heeft zonder daar iets mee te kunnen doen, dat Harry eigenlijk zijn zoon had moeten zijn, helemaal niks. De enige hint dat Harry het uiteindelijk toch begrepen heeft, is dat hij zijn zoontje naar SNape vernoemd. Dat vind ik jammer. Snape had na alles wel wat meer krediet verdiend, zonder hem was het allemaal heel anders gelopen en was Harry waarschijnlijk allang dood geweest.
      zondag 22 juli 2007 @ 21:36:04 #82
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51730548
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 21:29 schreef wonderer het volgende:

[..]

Snape had na alles wel wat meer krediet verdiend, zonder hem was het allemaal heel anders gelopen en was Harry waarschijnlijk allang dood geweest.
    Vandaar dat het niet 'slechts' het vernoemen van zijn zoon is.
    Uit het gesprek dat Harry met Albus Severus voert in de epiloog blijkt duidelijk dat hij de rol van Snape in de tussenliggende negentien jaar is gaan herwaarderen.
    (Net zoals ik ik nu bijvoorbeeld geheel anders tegen mij ouders aankijk dan toen ik een puber was.)
    Hij noemt 'Sev' niet voor niets een van de dapperste mensen die hij ooit gekend heeft.
    Daarnaast hint Harry het als zijnde van betekenis dat zijn jongste zoon vernoemd is naar twee Headmasters van Hogwarts.
    pi_51730836
    quote:
  • Zat Grindelwald nou opgesloten in een toren? Heeft Dumbledore hem daar opgesloten? En hem daar een halve eeuw laten creperen?
  • Concentratiekamp Nuremgard dus. Iemand anders zegt ergens in het boek dat Grindelwald in ranglijst qua Ergste Misdadigers Ever dankzij You Know Who minder belangrijk is geworden, maar dat ie desnietaltemin toch echt wel onwijs slecht was. En ik denk dat Dumbledore het daarom zo liet. Misdadigers verdienen hun straf.
    quote:
  • Waarom komt Percy ineens terug? En alles is gelijk goed? En hoe komt hij ineens daar via Aberforth? Iedereen lijkt ineens te weten wie Aberforth is en dat er via de Hogs Head een geheime gang naar Zweinstein gaat!
  • Alberforth kan Patronus-berichten gestuurd hebben ? Maar ja, dat is inderdaad raar. Je zou bijna denken dat de Order ook een soort oplichtende galleons hebben.
    quote:
  • Waarom gaat de Snitch ineens wel open? Alleen omdat Harry 'I'm gonna die' zegt?
  • "I open at the close". Ik interpreteerde dat als "Ik open als het einde nabij is." . En dat dat ding niet zozeer open gaat omdat Harry dat zegt, maar omdat het tijd is. Dat er geen oorzaak-gevolg relatie is tussen het feit dat Harry zegt dat ie dood gaat en het openen van de Snitch. Ik denk dat het gewoon dramatisch mooi staat als ie open gaat op het moment dat Harry dat zegt, maar dat hij gewoon op dat moment sowieso open was gegaan omdat de tijd ervoor rijp was.
    quote:
  • Hoe kan het dat Ron de Geheime Kamer openkrijgt? Kun je Sisseltong ineens imiteren? Lekker simpel.
  • Ja, dat was stom, zeg. . "Effe naar de Geheime Kamer, lalalala. PSSSSSSHT !" Bovendien, was daar niet alles ingestort toen ze daar met Lockheart beneden zaten ?
    quote:
  • Hoe krijgt Neville aan het eind dat Zwaard uit de Sorting Hat? Is de hoed een manier om het Zwaard overal vandaan op te kunnen roepen?
  • Omdat ie het nodig had om zijn ware moed als Gryffindor te tonen op het juiste moment. Maar wat ik me dan afvraag: de laatste keer dat we het zwaard zagen was het met die kobold mee naar God mag weten waar, na het beroven van de bank. Toch ? Of was het het neppe zwaard ? Maar die kobold ziet het verschil toch, dus die zal het echte zwaard hebben meegenomen. Maar dan zou Neville Nagini hebben doodgemaakt met het neppe zwaard zonder basiliskbloed. En dan zou het niet helpen tegen de Horcrux. Raar.
    quote:
  • Wat is dat krijsende iets wat bij Harry is 'aan de andere kant?' Is dat het stukje ziel van Voldemort? En waarom is alleen Perkamentus daar?
  • De baby van Tonks & Lupin ? Alsin: "de Toekomst" ofzo ?
    quote:
    Voldemorts ziel was op dat moment al zo gespleten dat ie automatisch weer spleet op het moment dat ie iemand vermoordde, meende ik te begrijpen. En op het moment dat er DAN zoiets gebeurt, dat een moeder voor haar kind springt, is Voldemort kwetsbaar genoeg om dit te laten gebeuren. Ik denk dat het geval Harry Potter als bijzonder fenomeen gelinkt is aan de gespleten ziel van Voldemort.

----

Wat ik stom vond:

• Persoonlijk heb ik me echt kapotgeergerd aan de oorlog/verzetssymboliek. Bij dat radioprogramma had ik het echt niet meer. Ik weet ook weer precies waarom ik een hekel heb aan fantasy, om deze reden. Altijd van die paralellen, zo van "Jaaaaa, dit boek lijkt over Harry Potter te gaan, maar eigenlijk gaat het over naastenliefde en het voorkomen van nieuwe wereldoorlogen, DIEPZINNING HE, JAHAA ! ." Ik vind dat echt ZO stom. . Wat iemand hierboven ook al zei, mijn Lord of the Rings "Ik haat fantasy"-alarm ging een beetje af bij BP. Jammer, jammer, jammer. Mensen leren niks van een verhaal waar goed absoluut goed is en kwaad absoluut kwaad. Maar let's not get into that.

• De losse flodders omtrend Draco Malfoy. Die verhaallijn is echt zo los afgezwabberd aan het einde. Zit hij daar met zijn ouders in de Great Hall, EN DAN ? Wat vindt iedereen er uberhaupt van dat ze daar zitten ? En de rest weet blijkbaar ook opeens dat zij geen kwaad meer doen omdat ze alleen maar willen dat hun zoon nog heel is ?

• De epiloog. Totaal overbodig. Btw, Harry mag wel oppassen dat ie geen mongooltjes als kleinkinderen krijgt met deze hoeveelheid inteelt. . Wat jullie ook al zeiden: of dit had uitgebreider gemogen, of ze had het weg moeten laten. Al voelt het nu wel een beetje als een teaser voor een nog uit te brengen boek: "$ $ $. Nou, okay, vooruit nog 1 Potter boek dan, ik vind het afscheid ook moeilijk. $ $ $."

[ Bericht 5% gewijzigd door AudreyHepburn op 22-07-2007 22:16:43 ]
  • It's my party and I'll cry if I want to.
      zondag 22 juli 2007 @ 21:48:55 #84
    71919 wonderer
    pi_51730953
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 21:36 schreef PPL het volgende:

[..]

Vandaar dat het niet 'slechts' het vernoemen van zijn zoon is.
    Uit het gesprek dat Harry met Albus Severus voert in de epiloog blijkt duidelijk dat hij de rol van Snape in de tussenliggende negentien jaar is gaan herwaarderen.
    (Net zoals ik ik nu bijvoorbeeld geheel anders tegen mij ouders aankijk dan toen ik een puber was.)
    Hij noemt 'Sev' niet voor niets een van de dapperste mensen die hij ooit gekend heeft.
    Daarnaast hint Harry het als zijnde van betekenis dat zijn jongste zoon vernoemd is naar twee Headmasters van Hogwarts.
    Oh ja, dat Snape misschien wel in Gryffindor had moeten zitten.

Maar dan nog, beetje mager. Er wordt naar mijn mening sowieso weinig gerefereerd naar gebeurtenissen. Het lijkt Harry allemaal uiteindelijk niet zoveel te doen, al die doden komen later niet meer terug in zijn hoofd, en daardoor mij ook niet. Het enige dat me een beetje wist te raken was Dobby's dood, omdat hij hem met de hand begroef. De rest kreeg drie regels tekst en dat was het dan.
    pi_51731872
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 21:45 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Persoonlijk heb ik me echt kapotgeergerd aan de oorlogssymboliek.
    Ik heb het niet eens opgemerkt Ik heb altijd een hekel gehad aan geschiedenis op school...
      † In Memoriam † zondag 22 juli 2007 @ 22:18:16 #86
    43556 miss_dynastie
    pi_51731945
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 14:49 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
    Heb het idee dat het einde een beetje is afgeraffeld.
    Ik las ergens dat Rowling dat laatste hoofdstuk al vanaf 1990 afhad, maar
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    .
    pi_51731970
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:16 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Ik heb het niet eens opgemerkt Ik heb altijd een hekel gehad aan geschiedenis op school...
    De Order als verzetsgroep, ondergrondse radioprogrammas, de hele toestand op het ministerie met o.a. het volledig screenen en volgen van mensen, het selecteren van individuen op raszuiverheid, enz. Niet bedoeld als aanval op jou omdat je het niet zag, maar ik (student geschiedenis) vond dat ze het er veeeeeeel te dik bovenop had gelegd.
    It's my party and I'll cry if I want to.
      † In Memoriam † zondag 22 juli 2007 @ 22:20:00 #88
    43556 miss_dynastie
    pi_51732000
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:19 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

De Order als verzetsgroep, ondergrondse radioprogrammas, de hele toestand op het ministerie met o.a. het volledig screenen en volgen van mensen, het selecteren van individuen op raszuiverheid, enz. Niet bedoeld als aanval op jou omdat je het niet zag, maar ik (student geschiedenis) vond dat ze het er veeeeeeel te dik bovenop had gelegd.
    Eens.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:21:50 #89
    71919 wonderer
    pi_51732052
    Het is natuurlijk wel een vrij universeel thema. Je kan maar op zoveel verschillende manier de slechterik aan de macht houden.
    pi_51732192
    quote:

[..]

Ja achteraf zie ik het altijd wel, maar ik vond het nooit interessant genoeg om daar uit mezelf aan te denken op school, dus in mijn vrije tijd ook niet
      zondag 22 juli 2007 @ 22:26:10 #91
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51732204
    quote:

[..]

Het was ook wel erg overduidelijk.
    Wat ik dan wel weer leuk vond was dat Grindelwald in 1945 is verslagen, en er volgens Rowling een verband was met Grindelwald en WO II. Maar dat kwam niet zo expliciet naar voren in Philosopher's Stone toentertijd.

Nog een minpuntje: Harry als horcrux was wel heel erg tussen neus en lippen door verteld. Alsof het zo enorm logisch is en dat weinig uitleg behoeft. Daar is bi de fans veel discussie over geweest en op zich is het niet zo vreemd, maar ze had er wel even bij stil mogen staan.

Al met al vind ik het wel een goed boek hoor.
    pi_51732242
    Toen tonks en lupin dood waren dacht ik bijna aan een harry potter spinoff waar harry dan de peetvader is.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:29:30 #93
    71919 wonderer
    pi_51732300
    Voor het boek uit kwam, had ik zoiets "Harry als horcrux kan niet", maar op zich was de uitleg wel redelijk. Dat Voldie in de consternatie niet merkt dat zijn ziel gespleten was, okee... maar dat er dan een horcrux gemaakt wordt van harry, zonder die uiterst ingewikkelde spreuk...
    pi_51732320
    Ik begrijp niet zo waarom ze dat gedaan heeft. Als het is om de mensen iets te leren over goed en kwaad en naastenliefde, dan is het enige karakter waarmee dat kan Snape. Mensen ZIJN nu eenmaal niet goed (Harry, Dumbledore) of slecht (Voldemort). Juist wat meer aandacht voor de grijze gevallen (hoe gaat het verder met Draco Malfoy, bijvoorbeeld) is veel interessanter en geeft veel meer diepte aan het punt dat ze wil maken, dan zoals nu heel simpel alles in goed en slecht te verdelen.
    pi_51732333
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:27 schreef tonks het volgende:
    Toen tonks en lupin dood waren dacht ik bijna aan een harry potter spinoff waar harry dan de peetvader is.
    Ik ook ! .
      zondag 22 juli 2007 @ 22:30:40 #96
    71919 wonderer
    pi_51732350
    Door The Prince's Tale zit een boek over Snape er ook niet meer in natuurlijk
    pi_51732389
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:29 schreef wonderer het volgende:
    Voor het boek uit kwam, had ik zoiets "Harry als horcrux kan niet", maar op zich was de uitleg wel redelijk. Dat Voldie in de consternatie niet merkt dat zijn ziel gespleten was, okee... maar dat er dan een horcrux gemaakt wordt van harry, zonder die uiterst ingewikkelde spreuk...
    Dat kwam dus omdat zijn ziel al zo gespleten was, en hij als persoon beyond ordinary evil (of hoe Dumbledore dat ook alweer noemt) geraakt is, dat zijn ziel automatisch ging splitsen als hij weer iemand doodde. En dat is dus gebeurd bij de dood van Lily en James.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:32:54 #98
    71919 wonderer
    pi_51732421
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:29 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ik begrijp niet zo waarom ze dat gedaan heeft. Als het is om de mensen iets te leren over goed en kwaad en naastenliefde, dan is het enige karakter waarmee dat kan Snape. Mensen ZIJN nu eenmaal niet goed (Harry, Dumbledore) of slecht (Voldemort). Juist wat meer aandacht voor de grijze gevallen (hoe gaat het verder met Draco Malfoy, bijvoorbeeld) is veel interessanter en geeft veel meer diepte aan het punt dat ze wil maken, dan zoals nu heel simpel alles in goed en slecht te verdelen.
    Eens. En hoe vergaat het de Weasley family, vooral George?

Die epiloog was knap duf
      zondag 22 juli 2007 @ 22:33:57 #99
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_51732453
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:27 schreef tonks het volgende:
    Niks wat haar tegenhoudt om geen serie te maken over de spannende avonturen van de kinderen, van harry&ginny, Ron&Hermione natuurlijk. Ze zou maar 7 boeken over harry maken remember?
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
      zondag 22 juli 2007 @ 22:35:17 #100
    71919 wonderer
    pi_51732490
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:31 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Dat kwam dus omdat zijn ziel al zo gespleten was, en hij als persoon beyond ordinary evil (of hoe Dumbledore dat ook alweer noemt) geraakt is, dat zijn ziel automatisch ging splitsen als hij weer iemand doodde. En dat is dus gebeurd bij de dood van Lily en James.
    Ja, dat stukje klonk wel logisch, maar voor een horcrux is veel zware magie nodig toch? Dat gebeurt niet vanzelf. Voor zover ik heb begrepen, bestaat een horcrux uit twee delen. Eerst je ziel splijten en daarna dat stukje ergens instoppen. En dat laatste is dus zomaar vanzelf gebeurd?
    pi_51732515
    Nouja, wat ik zei, het is eerder een soort teaser voor een volgend boek dan een afdoende epiloog.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:37:21 #102
    71919 wonderer
    pi_51732559
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:33 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Niks wat haar tegenhoudt om geen serie te maken over de spannende avonturen van de kinderen, van harry&ginny, Ron&Hermione natuurlijk. Ze zou maar 7 boeken over harry maken remember?
    En hoe interessant zou dat worden nu er geen ultimate evil is om tegen te vechten?
    pi_51732636
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:35 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, dat stukje klonk wel logisch, maar voor een horcrux is veel zware magie nodig toch? Dat gebeurt niet vanzelf. Voor zover ik heb begrepen, bestaat een horcrux uit twee delen. Eerst je ziel splijten en daarna dat stukje ergens instoppen. En dat laatste is dus zomaar vanzelf gebeurd?
    Dat zegt Dumbledore ergens: omdat het splijten van zijn ziel door zijn kwaadaardigheid een automatisch gevolg geworden was van het vermoorden van iemand, gebeurde dat dus ook toen hij Harry probeerde te vermoorden.

En omdat zijn ziel spleet op het moment dat hij met zijn toverstaf Lily vermoorde, die voor Harry gesprongen was, ging het stukje ziel na het splijten en het sterven en ineenzakken van Lily over naar het volgende object in schutslijn van zijn toverstaf, namelijk Harry. Zoiets ?

Maar, wat jij zegt, van die heavy magie die nodig was, was ook zeker waar.
    pi_51732745
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:37 schreef wonderer het volgende:

[..]

En hoe interessant zou dat worden nu er geen ultimate evil is om tegen te vechten?
    Ik denk dat ze best weg zou kunnen komen met 1 boek. Maar dan ook 1 boek en niet meer. En in dat ene boek kan het gewoon gaan over de afloop van alles wat er gebeurd is. En dat hoeft dan echt niet te gaan van "En ze leefden nog lang en gelukkig, einde." Maar wat meer uitleg over hoe de toverwereld omgaat met de nieuwe wereldorde zogezegd, zou best wel in goede aarde vallen bij de fans, denk ik.

Ik heb in elk geval nog aardig wat losse eindjes die ik wel uitgelegd wil hebben in een wat bevredigender vorm dan alleen die laffe inteelt-epiloog.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:45:04 #105
    71919 wonderer
    pi_51732863
    Ik zou dat vooral een commerciele stunt vinden, het uitmelken van het concept. Een "non-fictie" boek, zoals de encyclopedie, lijkt me wel aardig, maar dit verhaal is wel klaar, vind ik.
      † In Memoriam † zondag 22 juli 2007 @ 22:45:08 #106
    43556 miss_dynastie
    pi_51732865
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:42 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ik heb in elk geval nog aardig wat losse eindjes die ik wel uitgelegd wil hebben in een wat bevredigender vorm dan alleen die laffe inteelt-epiloog.
    Ik heb gewoon het idee dat ze geen idee meer had hoe ze die losse eindjes moest verwerken, er geen moer meer van begreep en daarom een zeer slap boek heeft geschreven. Het geeft meer vragen dan antwoorden, het is gewoon niet leuk, naast niet origineel natuurlijk.
    pi_51732883
    Ik vind wel dat jullie er allemaal veel te serieus over na denken hoor
      zondag 22 juli 2007 @ 22:47:37 #108
    71919 wonderer
    pi_51732947
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:45 schreef tonks het volgende:
    Gelukkig heeft Rowling dat ook gedaan.
    pi_51732982
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:47 schreef wonderer het volgende:

[..]

Gelukkig heeft Rowling dat ook gedaan.
    Gelukkig jank jij te veel
      zondag 22 juli 2007 @ 22:48:56 #110
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51732988
    Die epiloog is echt een doorn in het oog.

Ik wil weten hoe men de magische wereld weer heeft opgebouwd.... Wie is minister geworden, hoe is het met Hogwarts gegaan, wat is er met alle karakters gebeurd (en niet alleen dat ze lekker met z'n allen zijn getrouwd en wat kinderen hebben uitgepoept), Harry's ouders hadden wel wat meer paginatijd mogen hebben, hoe gaat de wereld om met Harry die zich nu nog beroemder heeft gemaakt, hoeveel invloed heeft Harry nu (wat voor werk doet-ie en luistert men tegenwoordig eens naar hem ).... Zoveel om nog te weten te komen.
    pi_51733020
    ik vond het een leuk boek! ik vond alleen dat einde een beetje te klef... iedereen is gelukkig getrouwt met kinders en blaaaaa
    Women might be able to fake orgasms.
    But men can fake whole relationships
      zondag 22 juli 2007 @ 22:53:44 #112
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_51733168
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:48 schreef alwaysthebest het volgende:

Ik wil weten hoe men de magische wereld weer heeft opgebouwd.... Wie is minister geworden, hoe is het met Hogwarts gegaan, wat is er met alle karakters gebeurd (en niet alleen dat ze lekker met z'n allen zijn getrouwd en wat kinderen hebben uitgepoept), Harry's ouders hadden wel wat meer paginatijd mogen hebben, hoe gaat de wereld om met Harry die zich nu nog beroemder heeft gemaakt, hoeveel invloed heeft Harry nu (wat voor werk doet-ie en luistert men tegenwoordig eens naar hem ).... Zoveel om nog te weten te komen.
    *eens*
    Ze had beter de epiloog als hoofdstuk 1 van deel 8 kunnen plaatsen. Een deel waarin alles op z'n plek wordt gezet, desnoods door terugblikken 19 jaar later op heel de nasleep van de dood van Voldemort.
    Overigens is de laatste zin natuurlijk ook wel een mooie manier om een 'third coming' van Voldemort als mogelijkheid open te houden. "The scar had not pained harry for nineteen years. all was well."
    "Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
    "My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
      zondag 22 juli 2007 @ 22:54:24 #113
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_51733185
    Na de eerste hoofdstukken dacht ik trouwens dat als Ginny dood was gegeaan, Harry altijd nog met Dudley had kunnen gaan samenwonen
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_51733187
    Wie weet is er een nieuw ministerie en is Harry de minister.
      zondag 22 juli 2007 @ 22:55:51 #115
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_51733228
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:53 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

*eens*
    Ze had beter de epiloog als hoofdstuk 1 van deel 8 kunnen plaatsen. Een deel waarin alles op z'n plek wordt gezet, desnoods door terugblikken 19 jaar later op heel de nasleep van de dood van Voldemort.
    Overigens is de laatste zin natuurlijk ook wel een mooie manier om een 'third coming' van Voldemort als mogelijkheid open te houden. "The scar had not pained harry for nineteen years. all was well."
    Was die scar niet weg trouwens toen ie op bezoek was bij dumbledore?
      zondag 22 juli 2007 @ 22:57:54 #116
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_51733290
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:55 schreef Adelante het volgende:

[..]

Was die scar niet weg trouwens toen ie op bezoek was bij dumbledore?
    Niet bijgebleven dat dat werd gemeld in het boek (en het is krap anderhalf uur geleden dat ik op dat punt was ). Zou wel suf zijn als dat litteken wel weg zou zijn en alle andere door magie veroorzaakte littekens wel altijd zichtbaar blijven... toch?
    pi_51733321
    Just a thought (heb het boek nog niet gelezen dus weet niet hoe erg het echt is), maar zal die epiloog niet vooral zijn geschreven om duidelijk aan te geven dat het verhaal rondom Harry's schooljaren nu écht definitief voorbij is?

(Wat niet wegneemt dat je het dan nog op een goede manier kan schrijven e.d.)
    Dat verder iedere hoofdpersoon happy eindigt verbaast me niks.. het 'ik schuw niet hoofdpersonen dood te laten gaan'-gedoe leek me altijd al vooral een manier om het tot op het laatste moment echt spannend te houden.. maar uiteindelijk echt de hoofdpersoon of één van diens beste vrienden laten sterven, in wat oorspronkelijk toch een kinderboek is, is toch een beetje 'tja..'
    (Hoofdpersoon zeker, maar als bijvoorbeeld Ron doodging en vervolgens Voldemort ook verslagen werd zou de dood van Ron voor Harry en de lezer zo'n schaduw werpen over het hele boek dat het 'happy end' en de ontknoping er totaal bij in het niet zouden vallen..)
      † In Memoriam † zondag 22 juli 2007 @ 22:59:06 #118
    43556 miss_dynastie
    pi_51733324
    Ik wil me Harry niet nu al voorstellen als volwassene, laat staan als volwassene die binnen no time een aantal kids heeft gemaakt en te weinig tijd heeft gehad om originele namen te verzinnen Een deel 8 had veel beter gekund zonder deze epiloog.
      Redactie Frontpage zondag 22 juli 2007 @ 23:01:22 #119
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_51733401
    Toch jammer dat Voldemort zichzelf doodde en niet verslagen werd door Harry of Snape. Maar Voldemort was toch al eerder dood (ik ken alleen de 5 films) dus kan hij net zo goed terugkomen.
    pi_51733419
    Goed punt... hoop dat bij de film de epiloog achterwege wordt gelaten want om nou even wat andere acteurs oudere Ron, Harry en Hermione te zien spelen.. brrr..
    (hevig geschminkte Emma, Rupert en Daniel ook)
      zondag 22 juli 2007 @ 23:02:07 #121
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_51733430
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:01 schreef SunChaser het volgende:
    Toch jammer dat Voldemort zichzelf doodde en niet verslagen werd door Harry of Snape. Maar Voldemort was toch al eerder dood (ik ken alleen de 5 films) dus kan hij net zo goed terugkomen.
    Volgens mij zijn z'n stukjes ziel op nu...
    pi_51733554
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:54 schreef Adelante het volgende:
    Na de eerste hoofdstukken dacht ik trouwens dat als Ginny dood was gegeaan, Harry altijd nog met Dudley had kunnen gaan samenwonen
    . Dudley & Luna. .

Zou dat geen liefde op het eerste gezicht zijn ?
      zondag 22 juli 2007 @ 23:06:08 #123
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_51733578
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:02 schreef Adelante het volgende:

[..]

Volgens mij zijn z'n stukjes ziel op nu...
    Maar die stukjes verzamelen zich in het hiernamaals en het kost hem nu gewoon ruim 20 jaar om terug te komen.
      Redactie Frontpage zondag 22 juli 2007 @ 23:07:56 #124
    1150 crew  SunChaser
    Leuker wordt het niet
    pi_51733624
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:06 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Maar die stukjes verzamelen zich in het hiernamaals en het kost hem nu gewoon ruim 20 jaar om terug te komen.
    Vandaar 19 jaar later dus?

Toch vind ik t jammer dat we qua films niet The College Years krijgen, was best erg interessant geweest.
      zondag 22 juli 2007 @ 23:10:13 #125
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_51733709
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:06 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat Scorpius in het verboden bos een steen vindt en daarmee The Dark Lord weer terugbrengt. Zou moeten kunnen wel...
    pi_51733734
    Ginny Weasley Does Spring Break.avi .

Wat me net tebinnen schoot: Kreacher. Ook al zo'n steekje wat ze liet vallen imho. Kreacher heeft boek na boek na boek een kankerhekel aan Harry, en opeens, als Harry één keer alsjeblieft zegt en er een beetje puppyachtig bij kijkt is Kreacher helemaal om en staat de rollade te dampen als ze thuiskomen.
      zondag 22 juli 2007 @ 23:11:21 #127
    71919 wonderer
    pi_51733746
    OH ja, op een gegeven moment had Harry alle drie de Hallows. Dat zou hem master of death moeten maken, maar daar gebeurde niks mee verder. Iemand daar een verklaring voor?
    pi_51733832
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:11 schreef wonderer het volgende:
    OH ja, op een gegeven moment had Harry alle drie de Hallows. Dat zou hem master of death moeten maken, maar daar gebeurde niks mee verder. Iemand daar een verklaring voor?
    Ik meende dat Dumbledore ergens zei dat het sprookje over de drie broers misschien niet helemaal de waarheid was, maar dat het gewoon drie buitengewoon talentvolle tovernaars waren die allemaal een heel bijzonder item maakten, maar dat dat sprookje over het ontmoeten van de dood onzin was. En dat het hele concept Master of Death niet bestaat.

Want ik geloof ook dat ze nergens zegt wat dat danwel zou inhouden als iemand Master of Death is.
    pi_51733910
    Plus dat hij de steen in het bos had laten liggen volgens mij
    pi_51734029
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:16 schreef tonks het volgende:
    Plus dat hij de steen in het bos had laten liggen volgens mij
    Oh, verrek ja.

Harry heeft ze dus nooit alle 3 gehad.
    pi_51734096
    wat jammer dat iedereen nu foutjes zit te zoeken zeg
    alsof boek 1 t/m 6 perfect waren...
    ik heb er van genoten als een leuk boek wat lekker weglas en me 2 dagen geboeit hield!
    en heel veel dingen die mensen hier opnoemen als "foutjes" worden zijn dat niet en worden hier in t topic weerlegt... wat me toch het gevoel geeft dat mensen dingen aan t zoeken zijn... maar ja
    pi_51734158
    ik vind dat foutjes zoeken ook erg jammer. stelletje zuurpruimen
    pi_51734252
    Ik denk dat dat ook komt omdat iedereen het boek heel snel gelezen heeft. En dat je daarom soms sommige details mist. Zoals hierboven met de steen/Master of Death-verhaal. En ik weet zeker dat veel meer dingen op hun plek gaan vallen als iedereen die nu "foutjes zoekt" de hele serie nog een keer aandachtig gelezen heeft, inclusief mijzelf.
    pi_51734287
    Kregen jullie het boek trouwens ook in zo'n leuk oranje tasje ?
    pi_51734316
    Nee. In een bruin papieren zakje en dat was het.

Wat voor spannend tasje heb jij gekregen dan ?
    pi_51734413
    nee
    bij mij hing er wel een leuke bezorger aan
    maar ik was in mn piama en met bed-haar
    pi_51734484
    Maak wel even een foto
      zondag 22 juli 2007 @ 23:37:22 #139
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51734637
    Nederland klaagland.

Over het algemeen vind ik het wel echt een tof, vol boek vol verrassingen, actie, humor en emotie. Een mooi einde van een mooi verhaal. Ik kan me goed vinden in het verhaal, ook al vind ik wat dingen raar en had ik sommige dingen persoonlijk anders gedaan.
      † In Memoriam † zondag 22 juli 2007 @ 23:37:48 #140
    43556 miss_dynastie
    pi_51734650
    Yep, die heb ik ook. Vorige keer stond de voorkant van het boek op het tasje, die heb ik ook nog
    pi_51734805
    Ik zit trouwens net even te lezen in een lijst met Harry Potter vertalingen. Sommige dingen vind ik een beetje duf: het geniale "Spellotape" vertaald als "Fantastape", maar andere vertalingen zijn echt geniaal. Quick-Quotes-Quill vertaald als Fantaciteerveer. . Of Scabbers, de rat van Ron: "Schurfie". Of Apparate, Disapparate en Side-Along Apparition als Verschijnselen, Verdwijnselen en Bijverschijnselen. .

Verder: kan iemand me uitleggen wat de Wizengamot precies is en doet ? Ik heb de boeken altijd te snel gelezen om dat echt te registreren.
    pi_51734879
    Dat zijn toch die mensen in de rechtzaal die de beslissing maken. Net als bij het beslissen of ze harry van school gingen sturen.
      zondag 22 juli 2007 @ 23:48:33 #143
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51734958
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Verder: kan iemand me uitleggen wat de Wizengamot precies is en doet ? Ik heb de boeken altijd te snel gelezen om dat echt te registreren.
    Dat is een soort van rechtbank, ik denk zelfs het hoogste gerechtshof in de tovenaarswereld. Soort van Hoge Raad dus lijkt me.
    pi_51735013
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:43 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ik zit trouwens net even te lezen in een lijst met Harry Potter vertalingen. Sommige dingen vind ik een beetje duf: het geniale "Spellotape" vertaald als "Fantastape", maar andere vertalingen zijn echt geniaal. Quick-Quotes-Quill vertaald als Fantaciteerveer. . Of Scabbers, de rat van Ron: "Schurfie". Of Apparate, Disapparate en Side-Along Apparition als Verschijnselen, Verdwijnselen en Bijverschijnselen. .

waar staat die lijst? lijkt me best leuk om eens alles naast elkaar te zien...

is Hogwards overigens bewust een acronym van Ghost War?
    Want dan is daar bij de nederlandse vertaling toch ff iets vergeten mee te doen
    pi_51735086
    Hier bijvoorbeeld is een mooie lijst te vinden, maar er zijn er meerdere, dus google gewoon even.

Ohja, mijn favorieten zijn ook de radioprogrammas en de tijdschriften enzo: "Heks & Haard", "Bezemkampioen". . Al zijn er dus ook gewoon grappen die niet vertalen naar het Nederlands. Het eerdergenoemde Spellotape, maar ook bijvoorbeeld "Walking with Wherewolves" als variant op het BBCprogramma Walking With Dinosaurs.

[ Bericht 27% gewijzigd door AudreyHepburn op 22-07-2007 23:59:52 ]
      maandag 23 juli 2007 @ 00:02:43 #146
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51735285
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:53 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ohja, mijn favorieten zijn ook de radioprogrammas en de tijdschriften enzo: "Heks & Haard", "Bezemkampioen". .
    Boek: Klodders In Het Koffiedik - Als Uw Toekomst Tegenvalt.

Overigens, ik zie dat Godric's Hollow is vertaald als Halvemaanstraat...wordt nog lastig nu Godric naar Griffondor verwijst...

[ Bericht 13% gewijzigd door Steve op 23-07-2007 00:10:01 ]
    pi_51735380
    Net schreef iemand tonks is dood en toen dacht ik
    pi_51735646
    Het Nederlandse Skelettine als alternatief voor "Skele-gro" is toch ook wel mooi gevonden. En Foppe de Klopgeest.
      maandag 23 juli 2007 @ 01:06:17 #149
    184572 philana
    i'm an oxymoron
    pi_51736463
    okay net uit..zoals vele anderen zie ik

ik vond de epliloog inderdaad heel erg zonde... echt jammer. te kort. laat het dan weg.. en die namen van de kids over the top en verwarrend.

de rest van het boek was wel okay.. maar ik moet zeggen dat ik het minder vond dan alle andere boeken... ik heb nu wel zin om alle andere boeken nog een keer te lezen met alle informatie die ik nu heb... lijkt me leuk..

ik wil niet dat het over is.. dat vind ik het ergst aan dit boek.. de laatste 50 bldz wou ik stoppen met lezen..en bewaren.. zodat het niet afgelopen zou zijn.. hehe.

oh..en doordat ik de film vorige week heb gezien.. was het vreemd... dat ik nu ineens tijdens het elzen al wist hoe de meeste van de genoemde karakters er uit zien..vorig boek had ik geen idee bij umbridge enzow.
      maandag 23 juli 2007 @ 01:24:39 #150
    71919 wonderer
    pi_51736727
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:19 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Oh, verrek ja.

Harry heeft ze dus nooit alle 3 gehad.
    Wel waar. Voor hij die steen laat vallen, heeft hij de wand in zijn broeksband en de invisible cloak onder zijn trui, of iets in die geest. Dus zodra de snitch open is, heeft hij ze alledrie tot hij de steen laat vallen.

Dat dat stuk van het verhaal dan eventueel niet waar is, okee, maar ik vind het niet iets voor Rowling om daar dan ineens niks mee te doen...
      maandag 23 juli 2007 @ 01:37:47 #151
    82471 CrazyDutchPunk
    Just watch me burn...
    pi_51736922
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 00:02 schreef alwaysthebest het volgende:

Overigens, ik zie dat Godric's Hollow is vertaald als Halvemaanstraat...wordt nog lastig nu Godric naar Griffondor verwijst...
    Lekker suf inderdaad!
    You know when you close your eyes and wish for something?
    Well, God's the person that is ignoring you.
      maandag 23 juli 2007 @ 01:48:33 #152
    82471 CrazyDutchPunk
    Just watch me burn...
    pi_51737088
    Was ik de enige die in m'n hoofd al gigantisch smulde van hoe het 'eindgevecht' eruit zal gaan zien i/d film ?
      maandag 23 juli 2007 @ 01:54:26 #153
    71919 wonderer
    pi_51737173
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 01:48 schreef CrazyDutchPunk het volgende:
    Was ik de enige die in m'n hoofd al gigantisch smulde van hoe het 'eindgevecht' eruit zal gaan zien i/d film ?
    Nee Ik zat regelmatig met "hoe willen ze dit in vredesnaam gaan doen", al vanaf het oor van George. Ik dacht echt "heeft ze er niet bij nagedacht dat oren nogal lastig te verwijderen zijn op film?"
      maandag 23 juli 2007 @ 01:55:14 #154
    82471 CrazyDutchPunk
    Just watch me burn...
    pi_51737184
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 01:54 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nee Ik zat regelmatig met "hoe willen ze dit in vredesnaam gaan doen", al vanaf het oor van George. Ik dacht echt "heeft ze er niet bij nagedacht dat oren nogal lastig te verwijderen zijn op film?"
    Oor groen verven werkt
    pi_51737234
    Zo, eindelijk uit...

Bizar gewoon, hoeveel de schrijver van de Fanfic "The Seventh Horcrux" goed voorspeld had
    Heb weer genoten!
    pi_51737754
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 01:24 schreef wonderer het volgende:

[..]

Wel waar. Voor hij die steen laat vallen, heeft hij de wand in zijn broeksband en de invisible cloak onder zijn trui, of iets in die geest. Dus zodra de snitch open is, heeft hij ze alledrie tot hij de steen laat vallen.

Dat dat stuk van het verhaal dan eventueel niet waar is, okee, maar ik vind het niet iets voor Rowling om daar dan ineens niks mee te doen...
    nope... de wand was nog steeds bij voldemort... de wand van harry was gewoon die van malfoy.
      maandag 23 juli 2007 @ 02:42:08 #157
    71919 wonderer
    pi_51737834
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 02:36 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

nope... de wand was nog steeds bij voldemort... de wand van harry was gewoon die van malfoy.
    Ja, en de wand van Malfoy WAS de Elder Wand.
      maandag 23 juli 2007 @ 02:49:05 #158
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51737924
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 02:42 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, en de wand van Malfoy WAS de Elder Wand.
    De Elder Wand behoorde tot Malfoy, maar Voldemort had de Elder Wand. Harry had toch Malfoy's gewone toverstaf?

Kan best dat ik het verkeerd heb hoor, moet het even teruglezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Steve op 23-07-2007 02:54:16 ]
      maandag 23 juli 2007 @ 02:52:43 #159
    71919 wonderer
    pi_51737966
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 02:49 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

De Elder Wan behoorde tot Malfoy, maar Voldemort had de Elder Wand. Harry had toch Malfoy's gewone toverstaf?

Oh. Hm. Ik had dat stukje uitleg van Potter twee keer gelezen, maar echt begrijpen deed ik het niet. Dus je zou gelijk kunnen hebben. Ik had uiteindelijk begrepen dat Draco sinds de moord (euthanasie eigenlijk) op Dumbledore de eigenaar was van de staf en dat Harry die nu had. Maar het kan inderdaad ook de "ware eigenaar" zijn zodat het voor Voldemort niet werkt.
      maandag 23 juli 2007 @ 03:36:57 #160
    59896 Asskicker14
    Suk a dog dik
    pi_51738470
    Het grote gevecht tussen Voldemort en Harry blijkt gewoon een fucking theekransje te zijn met een gesprek van ik weet niet hoe lang.
    Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
    Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
    Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
    Is he neither able nor willing? Then why call him God?
      maandag 23 juli 2007 @ 03:41:07 #161
    59896 Asskicker14
    Suk a dog dik
    pi_51738509
    Wat was dat nou van de King's Cross waar Harry Dumbledore tegenkomt....is dat nou het vagevuur?
    Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
    Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
    Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
    Is he neither able nor willing? Then why call him God?
      maandag 23 juli 2007 @ 07:53:31 #162
    11736 Ceased2Be
    Misantroop
    pi_51739147
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 03:41 schreef Asskicker14 het volgende:
    Wat was dat nou van de King's Cross waar Harry Dumbledore tegenkomt....is dat nou het vagevuur?
    Volgens mij een soort 'wachtkamer' voor het hiernamaals wat leek op King's Cross Station.
    pi_51739148
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 02:49 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

De Elder Wand behoorde tot Malfoy, maar Voldemort had de Elder Wand. Harry had toch Malfoy's gewone toverstaf?

Dit klopt, volgens mij.
    pi_51739374
    Ik heb het vannacht ook uitgelezen.
    Nu kan ik eindelijk in dit topic

Ik had graag nog een hoofdstuk voor het laatste hoofdstuk gehad. Nu was het echt gelijk 19 jaar later, niets meer echt over Fred, Lupin en Tonks.......
    Maar voor de rest
    pi_51739383
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 12:10 schreef athlonkmf het volgende:
    Avada Kedavra weerkaatste omdat de elders wand z'n eigenaar niet wilt vermoorden of pijn doen. Daarom werkte crucio ook niet op harry.
    Maar al zal voldemort een eigen wand zal gebruiken dan kon hij Harry ook niet meer doden omdat Harry's bloed in hem stroomt...

Vandaar dat ik zei dat in de eindscene voldemort eigenlijk een hoop spreuken op harry moest gooien, die het dan als in godmode negeert. Iedereen, voldemort, de wizards, de centaurs, de elves, de giants, etc zullen dan denken dat Harry onoverwinnelijk is, als zelfs voldemort hem niks meer kan doen en er echt 19 peaceful years kon zijn. Anders is het gewoon niet mogelijk dat Harry niet uitgedaagd wordt voor zijn wand. Niemand, op hermione en ron na, wist immers dat Harry de wand weer terug had gelegd.

En tja... voldemort kon toch al niks meer doen tegen de hogwarts wezens. Harry had immers zijn leven opgeofferd voor hun zoals het stond in de boek. Vandaar dat voldie's curses niks uithaalden.
    Net zoals Lily voor hem had gedaan
    pi_51739526
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 19:31 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hm, die deluminator misschien, maar er wordt geen woord meer aan besteed dat het eerder moeilijk was.

En ze vonden het toch juist onwaarschijnlijk dat de horcrux in het kantoortje lag?
    Elder Wand
    pi_51739747
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 02:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

Oh. Hm. Ik had dat stukje uitleg van Potter twee keer gelezen, maar echt begrijpen deed ik het niet. Dus je zou gelijk kunnen hebben. Ik had uiteindelijk begrepen dat Draco sinds de moord (euthanasie eigenlijk) op Dumbledore de eigenaar was van de staf en dat Harry die nu had. Maar het kan inderdaad ook de "ware eigenaar" zijn zodat het voor Voldemort niet werkt.
    als het twee keer niet lukt... nog een keer lezen
    pi_51739769
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 08:37 schreef Wouser het volgende:

[..]

Net zoals Lily voor hem had gedaan
    dus had lily haar leven gewoon moeten opofferen voor de hele wereld en voldemort kan niks meer
    en wij maar denken dat dat truukje alleen werkt voor 1 persoon. 1life 1 sacrifice
      maandag 23 juli 2007 @ 09:17:22 #169
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51739788
    Voldermort had de Elders Wand. Maar die behoorde, door zijn bijna-moord op Dumbledore, al toe aan Dracus. En laat die nou al overwonnen zijn door Harry.
    Dus door het overwinnen van Dracus, behoorden alle wands toe aan Harry.

-zoiets dus -
      maandag 23 juli 2007 @ 09:17:47 #170
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51739791
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 07:53 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Volgens mij een soort 'wachtkamer' voor het hiernamaals wat leek op King's Cross Station.
    Deed mij een beetje denken aan dat Metro-station van The Matrix.
    pi_51739795
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:48 schreef alwaysthebest het volgende:

mee eens, gistere had ik dat gevoel nog helemaal niet zo maar nu ik zo alles eens lees in de reacties dat er toch wel wat dinges missen, het epiloog had langer gemogen... Wat ik me BV afvraag wat ervan Harry is geworden tussen die 19 jaar. Hij is getrouwd met Ginny, maar heeft hij Hogwarts afgemaakt? Wat voor baan heeft die nu? etc jammer dat Rowling niet zoals Tolkien kon schrijven zoals ik hieronder schrijf
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:45 schreef tonks het volgende:
    idd niet iedereen is Tolkien. Je hebt echt geen idee hoe lang zoiets duurt om alles tot in de detials te verwerken. Tolkien was er echter een meester in maar LOTR was eigenlijk wel z'n levenswerk zoals je het kan noemen. Het was geen topboek maar echt wel goed en leuk om te lezen. Heb me 2 dagen heel veel vermaakt thanks Rowling
      maandag 23 juli 2007 @ 09:22:52 #172
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51739875
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:53 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

"The one with the power to vanquish the Dark Lord approaches... born to those who have thrice defied him, born as the seventh month dies... and the Dark Lord will mark him as his equal, but he will have power the Dark Lord knows not... and either must die at the hand of the other for neither can live while the other survives... the one with the power to vanquish the Dark Lord will be born as the seventh month dies..."

The Prophecy gaat niet over Harry (ook niet over Neville), maar over zijn kleinkind.
    1e keer: James & Lilly Potter
    2e keer: Harry Potter
    3e keer: James of Albus Potter
    ...en van een van die laatste dan het kind.

Volgens mij hebben we dus nog wel het een en ander aan boeken te gaan
    Harry als een opa (een soort van Dumbledore figuur) die zijn kleinkind klaarstoomt (?)
    pi_51740057
    rofl

Nah want Harry is gemarked door Voldemort. en zoals jij nu intrepreteerd moet James of Albus dan nog gemarked worden door Voldemort ... en ps het ging over het feit dat de familie die al 3x zijn ontsnapt aan voldemort aan daar Lily en James waren al 3x ontsnapt aan Voldemort.

En tevens Harry heeft, betwijfel ik, noch de kennis noch de macht om Voldemort in een echt gevecht te vernietige wanneer hij niet beschermd was...
    pi_51740243
    na een nacht slapen zijn er twee dingen die mij irriteerden:

*Malfoy

Nadat Harry z'n leven had gered had ik een Peter Pettigrew effect verwacht. Ala 'you owe me'. En waarom gaf hij niet meteen toe dat Harry voor ze stond in hun huis? Als hij Granger en Weasley herkende wist hij het, vooral ook met dat litteken erbij.

*Horcruxes

Tel even mee: De ring van Slytherin, die ketting die Umbridge droeg, dat ding in de kluis van Lestrange, de beker van Regulus, het dagboek van Riddle, Nagini, Harry zelf. Dat zijn er zeven. En Dumbledore zei in deel 6 dat hij er 6 had, plus het deeltje dat nog in zijn lichaam huist, is 7. Ongetwijfeld kun je ook je ziel in achten delen, maar waarom? Had ze niet één van die horcruxes achterwege kunnen laten en de ruimte die in het boek vrijkwam gebruiken om meer duistere taferelen te beschrijven? Ik vond dat hoofdstuk van alle Deatheaters bij Malfoy thuis echt heel gaaf. En zoals ik hierboven ook al zei: Malfoy verdiende meer bladzijdes in zijn twijfels tussen het goede en trouw aan Voldemort.

Maar, nog steeds, ik vond hem super en het einde was satisfying, waar ik van tevoren toch voor vreesde!
      maandag 23 juli 2007 @ 09:47:27 #175
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51740246
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:35 schreef Wouser het volgende:

Nah want Harry is gemarked door Voldemort. en zoals jij nu intrepreteerd moet James of Albus dan nog gemarked worden door Voldemort ... en ps het ging over het feit dat de familie die al 3x zijn ontsnapt aan voldemort aan daar Lily en James waren al 3x ontsnapt aan Voldemort.
    M'n dromen... wat doe je?
    quote:
    En tevens Harry heeft, betwijfel ik, noch de kennis noch de macht om Voldemort in een echt gevecht te vernietige wanneer hij niet beschermd was...
    Daarentegen heeft hij in 19 jaar vast nog wel wat nieuwe kennis opgedaan.
    Daar nog eens 10 jaar bij totdat Albus of James een kleinkind regelt.
    En daar dan nog eens elf jaar bij voordat de opleiding van Harry's kleinkind op Hogwarts begint.

Da's zo'n 40 jaar om spreuken of andere zooi bij te leren
    (en anders kan hij altijd nog de Elder Wand opgraven...)
    pi_51740872
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 03:41 schreef Asskicker14 het volgende:
    Hij zit volgens mij in een soort portaal, een overgang van de echte naar de geestenwereld.
    En omdat voor Harry King's Cross symbool staat voor de overgang van zijn oude 'Dreuzel'leven naar de tovenaarswereld, maakt zijn geest van deze plek ook een 'King's Cross'. De plek waar je van de ene wereld in de andere kan komen.
    pi_51741190
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef no-look het volgende:
    *Horcruxes

Tel even mee: De ring van Slytherin, die ketting die Umbridge droeg, dat ding in de kluis van Lestrange, de beker van Regulus, het dagboek van Riddle, Nagini, Harry zelf. Dat zijn er zeven. En Dumbledore zei in deel 6 dat hij er 6 had, plus het deeltje dat nog in zijn lichaam huist, is 7. Ongetwijfeld kun je ook je ziel in achten delen, maar waarom?
    Dat had ik nou ook! Waarom? Dan is het dus 8 en niet 7. Het magische van dat getal is dan verdwenen of gaat het om 7 Horcruxes?
    pi_51741243
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef no-look het volgende:

Tel even mee: De ring van Slytherin, die ketting die Umbridge droeg, dat ding in de kluis van Lestrange, de beker van Regulus, het dagboek van Riddle, Nagini, Harry zelf. Dat zijn er zeven. En Dumbledore zei in deel 6 dat hij er 6 had, plus het deeltje dat nog in zijn lichaam huist, is 7. Ongetwijfeld kun je ook je ziel in achten delen, maar waarom? Had ze niet één van die horcruxes achterwege kunnen laten en de ruimte die in het boek vrijkwam gebruiken om meer duistere taferelen te beschrijven? Ik vond dat hoofdstuk van alle Deatheaters bij Malfoy thuis echt heel gaaf. En zoals ik hierboven ook al zei: Malfoy verdiende meer bladzijdes in zijn twijfels tussen het goede en trouw aan Voldemort.

Maar, nog steeds, ik vond hem super en het einde was satisfying, waar ik van tevoren toch voor vreesde!
    Welke beker van regulus?
      maandag 23 juli 2007 @ 10:45:56 #179
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51741250
    Ongetwijfeld omdat Voldemort niet als bedoeling had om Harry een Horcrux te maken...
    Some say in ice
    pi_51741431
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:45 schreef tonks het volgende:

[..]

Welke beker van regulus?
    ze tellen inderdaad verkeerd
    - nagine
    - harry
    - amulet
    - ring
    - beker
    - dagboek
    - Voldemort zelf

de ketting van umbridge is de amulet van regules.
      maandag 23 juli 2007 @ 10:58:18 #181
    86021 Anyanka
    Hello and goodbye...
    pi_51741489
    Wat ik één van de meest irritante dingen vond, was de plek waar dat diadeem verstopt was. Hoe had Tom Riddle in godsnaam kunnen denken dat hij de enige was die van die plek wist, als die kamer/zaal zó vol lag met zooi van anderen??? Is maar iets kleins, maar ik ergerde me.
    ...as always
    pi_51741522
    Ik had het gisterochtend uit...

Wat gehaast naar het einde toe, maar wel een aardig boek. De epiloog... meh..
    pi_51741580
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:58 schreef Anyanka het volgende:
    Wat ik één van de meest irritante dingen vond, was de plek waar dat diadeem verstopt was. Hoe had Tom Riddle in godsnaam kunnen denken dat hij de enige was die van die plek wist, als die kamer/zaal zó vol lag met zooi van anderen??? Is maar iets kleins, maar ik ergerde me.
    Hij verstopte hem toen ie naar Hogwarts kwam om te vragen of ie DADA leraar mocht worden, hij had weinig tijd, dus verstopte hij hem in het eerste de beste wat hij kon bedenken: de Room of Requirement.
    pi_51741678
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:45 schreef tonks het volgende:

[..]

Welke beker van regulus?
    sorry je had gelijk, dacht even verkeerd Dat amulet inderdaad dat ze in de grot gehaald hadden. Dacht dat het een beker was omdat ze dat gif moesten drinken. My bad
      maandag 23 juli 2007 @ 11:10:05 #185
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51741746
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 11:03 schreef IedeK. het volgende:

[..]

Hij verstopte hem toen ie naar Hogwarts kwam om te vragen of ie DADA leraar mocht worden, hij had weinig tijd, dus verstopte hij hem in het eerste de beste wat hij kon bedenken: de Room of Requirement.
    Had hem dan in the Chamber of Secrets gelegd.
      maandag 23 juli 2007 @ 11:11:49 #186
    86021 Anyanka
    Hello and goodbye...
    pi_51741792
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 11:03 schreef IedeK. het volgende:

[..]

Maar volgens mij werd er in het boek redelijk de nadruk gelegd dat hij dacht dat hij de enige was die ervan wist. Zo'n Horcrux verstop je toch niet op de eerste de beste plaats. (alhoewel....eentje naar Lucius, eentje naar Bellatrix...misschien was ie gewoon dom)

Ik vond de epiloog ook niet zo geweldig, vooral de namen! Zowel Lily als James, way over the top, en dan 'Albus Severus'??? Ik had het wat subtieler gehouden als ik hem (harry)/haar (J.K. Rowling) was. Vooruit, een James, maar het meisje iets anders, en Severus was wel leuk geweest, maar zonder Albus ervoor.
    ...as always
    pi_51741818
    Mensen die hier zo lopen te zeuren (wonderer ) hebben het boek niet eens goed gelezen
    pi_51742056
    Woot ik heb het audioboek
    pi_51742064
    ik ook
    pi_51742097
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:55 schreef Wouser het volgende:

[..]

ze tellen inderdaad verkeerd
    - nagine
    - harry
    - amulet
    - ring
    - beker
    - dagboek
    - Voldemort zelf

de ketting van umbridge is de amulet van regules.
    En die kroon van Ravenclaw!
    pi_51742460
    ja inderdaad dus ik had wel gelijk

de beker was van huffelpuff, het amulet van zwadderich, de kroon van ravenclaw (kan ook huffelpuff zijn, ik haal die altijd door elkaar dus dat is drie. Dan nog het dagboek (4), de ring (5), Harry (6) en Nagini (7). En dan Voldemort zelf. Het waren er dus toch 8. Of tel ik nu nog verkeerd?

Verder maakt het me niks uit maar die 7 klopt dus niet. Verder vraag ik me ook af waarom Voldermort niet méér horcruxes ging maken toen hij wist dat Harry er een stel kapot had gemaakt. Van Snape bijvoorbeeld.
    pi_51742536
    Er waren 7 horcruxes, maar 8 delen ziel.
    Voldemort wilde eigenlijk zijn ziel in zeven delen splitsen (dus 6 Horcruxes), maar Harry werd dus per ongeluk de 7e Horcrux.
    pi_51743225
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 11:38 schreef no-look het volgende:
    ja inderdaad dus ik had wel gelijk

de beker was van huffelpuff, het amulet van zwadderich, de kroon van ravenclaw (kan ook huffelpuff zijn, ik haal die altijd door elkaar dus dat is drie. Dan nog het dagboek (4), de ring (5), Harry (6) en Nagini (7). En dan Voldemort zelf. Het waren er dus toch 8. Of tel ik nu nog verkeerd?

Verder maakt het me niks uit maar die 7 klopt dus niet. Verder vraag ik me ook af waarom Voldermort niet méér horcruxes ging maken toen hij wist dat Harry er een stel kapot had gemaakt. Van Snape bijvoorbeeld.
    Lijkt me niet dat je zoiets binnen 5 minuten in elkaar draait.....
    pi_51744468
    rowling moet gewoon met een encyclopedie komen waarin zulke zaken tot in de details staan uitgelegd. Spreuken, met de juiste wand-bewegingen, zulke zaken. Ik zou hem kopen
    pi_51744707
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 11:38 schreef no-look het volgende:
    Omdat hij wist dat er nog tenminste 1 (Nagini) over was, en hij veilig zou zijn zodra Harry dood was.

Tijdlijnprobleempje trouwens: Wat deed Teddy Tonks als 19-jarige in de Hogwarts Express?

Verder: Ja, een beroerde epiloog, ja, sommige dingen waren extreem far-fetched, maar toch gaaf dat veruit de meeste plotwendingen al aangekondigd waren in deel 1 tot 6. Het was het in ieder geval waard om de afgelopen weken eerst even de rest grondig te herlezen
      maandag 23 juli 2007 @ 12:52:45 #196
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51744755
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 12:50 schreef thijsdetweede het volgende:

Tijdlijnprobleempje trouwens: Wat deed Teddy Tonks als 19-jarige in de Hogwarts Express?
    Teddy Lupin. En ik denk dat ie Victoire een afscheidscadeau aan het geven was.
    Some say in ice
    pi_51744879
    het is nu echt over trouwens
      maandag 23 juli 2007 @ 13:20:00 #198
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51745479
    Vielen jullie de seksueel getinte opmerkingen ook op trouwens?
    pi_51745646
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 12:52 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Teddy Lupin. En ik denk dat ie Victoire een afscheidscadeau aan het geven was.
    Ja, maar wat doet hij daar als 19-jarige?
    Hij zit dan toch zeker niet meer op Hogwarth's?
      maandag 23 juli 2007 @ 13:26:52 #200
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51745680
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:25 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Victoire uitzwaaien?
    pi_51745697

Waar moet ik deze scene plaatsen?
      maandag 23 juli 2007 @ 13:32:18 #202
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51745813
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:27 schreef Biancavia het volgende:
    [afbeelding]

Erg verwarrend ja, maar dat is dus The Great Hall is Hogwarts, met dat betoverde plafond.
    pi_51745886
    ja de eindscene als ze om elkaar heen cirkelen ik vond hem goed. Mooi ook hoe hij hem relaxed met Riddel aanspreekt
    pi_51745956
    quote:
    [afbeelding]

Harry die de Elders Wand vangt en voldemort die dood neervalt
      maandag 23 juli 2007 @ 13:59:47 #205
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51746664
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:25 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Betekent niet dat je niet 't platform op kan.
    Some say in ice
    pi_51749810
    quote:
    [afbeelding]

Denk dat dat het theater is bij het ministerie, en die gecloakte (voldemort?) staat daar gewoon los van, dat is dus gewoon een plaatje van voldemort .
      maandag 23 juli 2007 @ 15:40:56 #207
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51750016
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:36 schreef whiteninja het volgende:

[..]

Denk dat dat het theater is bij het ministerie, en die gecloakte (voldemort?) staat daar gewoon los van, dat is dus gewoon een plaatje van voldemort .
    Ze zijn helemaal niet meer in dat theater geweest, lijkt me dus van niet.
    pi_51750260
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:40 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Ze zijn helemaal niet meer in dat theater geweest, lijkt me dus van niet.
    Dat is het enige theater waar ik over gelezen heb .
    Gewoon om ons te misleiden dan .
    pi_51751208
    Waar is Madame Mallemour gebleven? En de kindertjes van haar en Hagrid?
    pi_51751473
    quote:
    [afbeelding]

Ik denk ook de Great Hall in Hogwarts, het eind gevecht.
    pi_51751692
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:20 schreef alwaysthebest het volgende:
    Ja, maar ik kan ze niet meer voor de geest halen.

De saintlike - holey grap van George was trouwens briljant, net als Fleur die over Teddy begint als Percy komt binnenstormen
    If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
      maandag 23 juli 2007 @ 16:54:36 #212
    28390 FritsFlits
    Ik heet geen Frits
    pi_51752636
    Nu snap ik de gelijkenis met de Bijbel. Harry sterft om de 'wereld' te redden, net als wat Jezus heeft gedaan. Vervolgens staan ze beiden op uit de dood.

Beat that, Voldie-poo!
    "The greatest distance in the universe is that between two minds"
    pi_51753033
    *UIT*

pi_51753188
    Uit en dan ben je blij !?! Is juist kut want dat betekend het einde geen hp meer
      maandag 23 juli 2007 @ 17:18:11 #215
    176450 Kaneelstokje
    Archbishop of Banterbury
    pi_51753567
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:20 schreef alwaysthebest het volgende:
    Nee

Welke vielen jou dan zoal op?
    Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
    pi_51753694
    Los van alles had ik bij bepaalde scenes (Harry & Ginny, vlak voor Ron kwaad wordt dat Harry niet moet spelen met de gevoelens van zijn zusje) wel het gevoel dat Rowling misschien wel een woeste uitkleedscene erin had wíllen schrijven, maar dat ze tegen zichzelf heeft moeten zeggen "Oh ja, fuck, het was een kinderboek, lalalala, * insert Ron & Hermione die de deur opentrekken* zo dan."
    pi_51753881
    Trouwens, nieuwe theorie over dat ding in "Kings Cross" op het einde, wat dat ding is: Het zou best weleens Voldemort kunnen zijn. Want (p. 581) Voldemort is ook op de grond gevallen en is ook een tijdje bewusteloos geweest. Waarom hij ook bewusteloos is geweest, de oorzaak daarvoor moet ik nog even uitvissen, misschien ook weer bloed- of wand-connectie. Maar als hij dan ook bewusteloos is geweest, misschien was dat rauwe ding wel het menselijke deel van Voldemort wat er nog daadwerkelijk over was. Harry is daar zonder wonden en mooier dan in het echt, maar Voldemort in zijn "ware gedaante" is dan niks menselijker dan een rauw ding ?

Wat denken jullie ?
    pi_51754087
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 17:27 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Trouwens, nieuwe theorie over dat ding in "Kings Cross" op het einde, wat dat ding is: Het zou best weleens Voldemort kunnen zijn. Want (p. 581) Voldemort is ook op de grond gevallen en is ook een tijdje bewusteloos geweest. Waarom hij ook bewusteloos is geweest, de oorzaak daarvoor moet ik nog even uitvissen, misschien ook weer bloed- of wand-connectie. Maar als hij dan ook bewusteloos is geweest, misschien was dat rauwe ding wel het menselijke deel van Voldemort wat er nog daadwerkelijk over was. Harry is daar zonder wonden en mooier dan in het echt, maar Voldemort in zijn "ware gedaante" is dan niks menselijker dan een rauw ding ?

Wat denken jullie ?
    Ik denk het stukje ziel van Voldemort wat in Harry heeft gezeten als Horcrux.

Er staat ook:
    Harry glanced again at the raw-looking thing that trembled and choked in the shadow beneath the distant chair.
    (En dan zegt Perkie:) 'Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and, above all, those who live without love.'
    Met andere woorden denk ik: Wees niet verdrietig om degenen die gestorven zijn, maar wel om Voldemort, die nooit liefde heeft gekend.
    pi_51754170
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 17:34 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik denk het stukje ziel van Voldemort wat in Harry heeft gezeten als Horcrux.

Er staat ook:
    Harry glanced again at the raw-looking thing that trembled and choked in the shadow beneath the distant chair.
    (En dan zegt Perkie:) 'Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and, above all, those who live without love.'
    Met andere woorden denk ik: Wees niet verdrietig om degenen die gestorven zijn, maar wel om Voldemort, die nooit liefde heeft gekend.
    Opgelost. .
    pi_51754481
    Wat vonden jullie trouwens van Ron die wegliep? Heethoofd als het soms mag zijn, vond ik dat absoluut niet bij zijn karakter passen. En dat hij Hermione achter liet al helemaal niet.
      maandag 23 juli 2007 @ 17:54:32 #221
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51754521
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 17:52 schreef thijsdetweede het volgende:
    Wat vonden jullie trouwens van Ron die wegliep? Heethoofd als het soms mag zijn, vond ik dat absoluut niet bij zijn karakter passen. En dat hij Hermione achter liet al helemaal niet.
    Ik vond het wel passend eigenlijk. In boek 4 was hij al net zo.
    En die locket versterkte alles natuurlijk.
    pi_51754593
    En los van het weglopen, hij kon ook niet meer terugkomen toen ie spijt had, al had ie het gewild.
    pi_51755805
    UIT ( sinds gisteravond 23:25)
    Ik vond het geen geweldig boek, maar die epiloog beviel mij wel.
    Ik hou van happy endings.
    pi_51756018
    Hij had voor de zomer al een goed idee van wat er moest gebeuren, en toen wou die per se mee, heeft er nog even een paar weken over na kunnen denken, en keert midden in het verhaal na wat tobben om, zonder ook maar 1 keer Harry over te hebben willen halen terug te keren en in principe iedere kans op de liefde van zijn leven verspelend? Neh.

Dat tie niet meer terug kon komen snap ik, het was eerder ietwat far-fetched hoe hij toch nog the put-outer (of hoe heette dat ding tegenwoordig) kon misbruiken. Hij had ook andere dingen kunnen gaan organiseren en bij Battle of Hogwarts terug opduiken.
      maandag 23 juli 2007 @ 18:49:53 #225
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51756058
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 17:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
    Nee
    Welke vielen jou dan zoal op?
    Ik kan ze me niet precies herinneren (en opzoeken is iets te veel werk) maar volgens mij zat er iets in over Merlin, toverstokjes die ergens gestopt kunnen worden...
      maandag 23 juli 2007 @ 18:57:51 #226
    71919 wonderer
    pi_51756304
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 18:48 schreef thijsdetweede het volgende:
    Dat tie niet meer terug kon komen snap ik, het was eerder ietwat far-fetched hoe hij toch nog the put-outer (of hoe heette dat ding tegenwoordig) kon misbruiken. Hij had ook andere dingen kunnen gaan organiseren en bij Battle of Hogwarts terug opduiken.
    Maar wie had Harry dan uit die poel water moeten redden? Snape zelf?
      maandag 23 juli 2007 @ 19:08:37 #227
    176450 Kaneelstokje
    Archbishop of Banterbury
    pi_51756678
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 18:49 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Ik kan ze me niet precies herinneren (en opzoeken is iets te veel werk) maar volgens mij zat er iets in over Merlin, toverstokjes die ergens gestopt kunnen worden...
    Ja, dat is waar. Maar echt sexueel niet. Best wennen als je Kushiel's Legacy net uit hebt,
    Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
    pi_51756707
    Ik vond het nepste stukje hoe ze op die draak uit Goudgrijp ontsnapten, dwars door de aarde ofzo
    Het deed verder niets af aan het verhaal, heel mooi boek.
    pi_51757016
    Er waren gewoon zoveel rare dingen aan het boek..
    Allereerst vond ik het eerste hoofdstuk redelijk teleurstellend, oehoeee, death eathers vermoorden een lerares van Hogwarts die we nog nooit hebben gezien.. who cares really. En als het ministerie zo makkelijk is overte nemen, waarom hebben ze dan in godsnaam zo lang ermee gewacht? Het hoofdstuk over de dursleys vond ik ook erg melodramatisch, daar hebben we dudley, die harry jarenlang heeft getreiterd, die nu opeens liefdevol tegen harry spreekt. Ja, het was vanaf boek 1 al duidelijk dat Rowlings zwakste kant het brengen van wat drama is.. ("Harry... you're a wizard!) maar dat heeft het nooit voor mij verpest.. Maar nu..het was leuk toen Petunia voor Harry opkwam in deel 5, nu was het gewoon een beetje overdue. Ik vond het ook niet erg leuk hoe harry nou al die dingen over dumbledore kwam te weten, hij las het meeste gewoon in de fucking krant! (dat stukje vond ik ook al zo raar geschreven) en dan hebben we 7 paginas van Rita Skeeter, waarvan, ik geef toe, het op het begin leuk was, maar na een tijdje was dat ook wel weer teveel van het goede.

Er kwamen ook wel erg veel gebeurtenissen voor die wel heel makkelijk waren.. Accio Hagrid? Ron spreekt Parseltongue?! "Oh hey, we moeten ontsnappen... goh een draak, komt dat even goed uit" "ja eigenlijk is dit een aan/uitsteker, maar voor het gemak kan ik ook jullie stemmen ermee horen".. How convenient!
    Rowling heeft eerst gezegd dat "een geheim met de secret keeper meesterft" en nu waren er opeens 20 secretkeepers... Bill was secret keeper van zijn huis, maar Ron kon wel aan Dobby vertellen waar hij heen moest gaan (dit klopt dus absoluut niet met de rest van de boeken). De horcruxes waren zooo belangrijk, maar eigenlijk speelden ze maar een minieme rol in dit boek.. Het enige wat we ervan zagen was dat Harry, Ron en Hermione aan het kamperen waren en "op zoek" waren naar die dingen, die ze overigens wel érg makkelijk hadden gevonden en vernietigd. Come on.. Ron en hermione vernietigen al een horcrux in CoS, en vervolgens vernietigd Harry dat ding omdat het in het vuur valt dat door Crabbe is gemaakt (crabbe... for fucks sake, zelfs hermione, "slimste heks van haar generatie", durfde/kon dat niet)
    Oe, kreacher, de huiself die 20 jaren lang is geindoctrineerd door slechte tovenaars en die Harry 2 jaar lang heeft gehaat (en vice versa) blijkt opeens fucking hardcore te zijn en maakt eten voor Harry en leidt een huiself opstand.. Moest dan iedereen perse in dit boek opeens het licht zien behalve voldemort? doe eens even realistisch zeg. Het kwam gewoon allemaal té goed uit voor Harry, al die mensen die opeens aan zijn kant stonden. Alles werd hem gewoon aangeboden.. van kreacher tot narcissa.

En wat een rare introductie van dat verslaan en dan toe-eigenen van die toverstokken, daar had ze ook wel eerder mee mogen komen.. (deel 2 met duelleren misschien?)

Ik heb gewoon het gevoel dat Rowling de draad is kwijtgeraakt en in de knel kwam met haar plot en er maar een paar regels voor haar wereld heeft bijbedacht of veranderd, zodat het maar uit zou komen, net als dat je deed toen je klein was en je al je knikkers bijna verloor aan een ander: "nee, dat zijn niet de regels, je moet minstens 50 stappen van de pot staan"

Soms had ik het gevoel dat het beter Albus Dumbledore & The Deathly Hallows had kunnen heten. De ene magere verhaallijn ("zoektocht" naar horcruxes) die het halve boek besloeg maakte plaats voor een ander matig verhaal ("deathly hallows") waar het voor de rest van het verhaal over ging, en daarna kwam ze weer met dr horcruxes in de laatste 2 hoofdstukken, ik vond het maar erg warrig geschreven.. Alsof ze zelf van tevoren niet wist wat ze zelf nou liever wilde gebruiken om voldemort mee te verslaan en dat ze daarna het maar bij elkaar heeft gevoegd omdat ze het allebei lwel leuk vond, met als gevolg dat het allebei net niet heeft gewerkt.

Dan de mensen die dood gingen.. laat het duidelijk zijn dat ik het niet erg vind WIE er zijn gestorven, maar wel op de manier waarop dat is beschreven. Hedwig gaat dood, en Harry maakt er een ontzettend drama van..Hedwigs dood zijn we bij en er worden 2 bladzijden aan verspild, I daresay. Dan aan het eind van het boek hebben we de dood van Lupin, die ik toch echt wel wat belangrijker acht dan een fucking Uil, die wordt gedood OFF-SCREEN in één enkele zin. Sinds wanneer is die fucking uil belangrijker dan lupin? Zelfs Cedric Diggory heeft Harry langer over getreurd. Rowling beschrijft ook nog eens, in een poging om poetisch te klinken ofzo, de dood van fred, en dat had heel mooi geklonken als hij niet was gestorven door fucking vallend gesteente of wat het ook was. Oh isnt that ironic, don't you think

En dan dat tenenkrommende einde. Wat een suikerspinhoofdstuk zeg, give me a fucking break.. Albus Severus Potter?! How cheesy. Kijk, dat soort dingen zijn leuk voor fanfics, leuk om als fan over na te denken omdat je weet dat het toch niet gebeurt.. helaas is dit the real deal. Ik kan werkelijk niet geloven dat dit het hoofdstuk is waar we allemaal zo lang op hebben gewacht, waar ze 17 jaar op heeft zitten zwoegen. Wat in haar fucking kluis heeft gelegen al die tijd, doe normaal zeg. Ze besteed 3 boeken aan harry's carriere in de toekomst (deel 4 denkt hij na over het schouwer zijn, deel 5 zegt mcgonagall dat ze er alles aan zal doen om dat te laten lukken, deel 6 denkt hij dat het over is, maar surprise surprise daar is slughorn) en dan komen we niet eens te weten wat hij nou is..

Dit boek heeft gewoon te veel gaten, in plaats van dat Rowling de dingen heeft uitgelegd waar ze altijd zo mysterieus heeft gedaan in interviews en de boeken (bv wat james en lily deden voor de kost, wat het departement van mystificatie nou precies is, het gordijn, al die instrumentjes van dumbledore, blablabla) komt ze op te proppen met personages just for the hell of it, ik noem een Krum (en een Umbridge en Rita Skeeter) want ja, het is natuurlijk schandaling asl niet ieder personage dat ze ooit heet verzonnen zn neus niet even laat zien in dit boek..

En dan dat "Not my daughter you bitch", ik heb echt geen probleem met gevloek, als ik kinderen zou hebben zou ik wel iets ergers kunnen bedenken dan het blootstellen van "hun tere kinderzieltjes" aan gevloek en gescheld.. maar iets in me zegt mij dat Rowling nooit van zn leven bitch had gezegd in de afgelopen delen, (wat ze volgens mij ook niet heeft gedaan.. het was altijd van: "Hermione said.. RON!"blabla) al was het alleen omdat er dan ouders waren geweest die de serie niet hadden gekocht voor hun kids, maar ja.. dit is het 7e deel, dus rowling hoeft dan geen rekening meer te houden met de verkoop.. het verkoopt toch wel.. Dus begon ze in dit boek zich uit te leven met all those damn bitches en slechte toverstok grapjes. You know its the last book when rowling starts swearing. Ik vind het gewoon erg goedkoop van dr, doe het van het begin af aan of doe het niet.

en wtf.. rowling heeft altijd gezegd dat de keuze die Lily had om NIET te sterven ervoor heeft gezorgd dat de vloek weerkaatste op voldemort en harry beschermde van de dood. Toch is deze bescherming er wél wanneer Harry zich opoffert voor de rest van de wereld, terwijl hij duidelijk de keuze om te blijven lezen NIET heeft, voldemort had hem hoe dan ook willen vermoorden. Het enerzijds een bewuste keuze van harry om te sterven (hij gaf het soort van op) mar hij was hoe dan ook achtervolgd door voldemort om te sterven, voldemort gaf hem niet de mogelijkheid om weg te stappen.

Bwuh, de teleurstelling. Ik ben echt heel erg teleurgesteld, ik heb jaren gewacht op dit boek, en ik had meer van Rowling verwacht dan dit. Er kloppen gewoon dingen niet aan.. er zitten gewoon gaten in dit boek, en wanneer de gaten er niet zitten is het omdat Rowling er een oplossing tevoorschijn heeft getoverd (pun not intended ). Het enige wat ik wél erg leuk vond om te lezen was hoe Snape Lily al die tijd lief had. En daarmee bedoel ik niet de manier waarop dat is geschreven, dat was ronduit beroerd, maar wél het verhaal erachter.
    pi_51757613
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 18:57 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar wie had Harry dan uit die poel water moeten redden? Snape zelf?
    Snape's Patronus, Hermione, Potter zelf, of ze had er omheen kunnen schrijven en überhaupt niet bij dat water langskomen. Of ze blijven met die Horcruxes sjouwen tot ze bij Hogwarts/de Lestrange kluis aankomen, alwaar het zwaard of de basilisk-tand het werk doen.
    Wat mij betreft had Crabbe de hele rugzak van Harry in de hens gestoken. En dat had Voldemort best mogen merken, dan.
      maandag 23 juli 2007 @ 19:39:48 #231
    71919 wonderer
    pi_51757744
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:36 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Snape's Patronus, Hermione, Potter zelf, of ze had er omheen kunnen schrijven en überhaupt niet bij dat water langskomen. Of ze blijven met die Horcruxes sjouwen tot ze bij Hogwarts/de Lestrange kluis aankomen, alwaar het zwaard of de basilisk-tand het werk doen.
    Wat mij betreft had Crabbe de hele rugzak van Harry in de hens gestoken. En dat had Voldemort best mogen merken, dan.
    Dat is mijn punt een beetje. Ron was wel ERG convenient wat tijd en plaats betreft.
      † In Memoriam † maandag 23 juli 2007 @ 19:43:34 #232
    43556 miss_dynastie
    pi_51757889
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:17 schreef Afrodite het volgende:
    Bwuh, de teleurstelling. Ik ben echt heel erg teleurgesteld, ik heb jaren gewacht op dit boek, en ik had meer van Rowling verwacht dan dit.
    Helemaal mee eens, vooral met deze zin
    quote:
    Ik heb gewoon het gevoel dat Rowling de draad is kwijtgeraakt en in de knel kwam met haar plot en er maar een paar regels voor haar wereld heeft bijbedacht of veranderd, zodat het maar uit zou komen, net als dat je deed toen je klein was en je al je knikkers bijna verloor aan een ander: "nee, dat zijn niet de regels, je moet minstens 50 stappen van de pot staan"
    Met dien verstande dat ik beter had gehoopt van Rowling, maar wel al heel bang was dat ze de draad kwijt was en dat is alleen maar bewezen met dit boek. Had er dan gewoon een jaar of vijf voor genomen of zo. Het had de hype echt niet minder gemaakt.
    pi_51758216
    Ok, waar ik deel 4, 5 en 6 in een ruk uit had gelezen had ik het nu iets rustiger gedaan: ik moet zeggen dat mijn vrees dat 600 pagina’s te weinig zouden zijn om alles te “behandelenden” en uit te leggen te weinig zou zijn ongegrond is gebleken.

Ik heb er gemengde gevoelens over, van de ene kant een heel mooie einde maar van de andere kant: waar alle magie tot nu toe “te verkopen” was had ik daar nu last mee: het is een zeer volwassen verhaal met een erg sterke onderwerpen: Rassenhaat, Oorlog, moord, intriges, plotwendingen: en opeens Wingardium Leviosa , magie was naar mijn idee opeens onreëel als je begrijpt wat ik bedoel. Geen kinderboek maar af en toe regelrechte horror (recht las ik in een comment: 1984 praktijken, daar moest ik ook vaak aan denken)

Rowling heeft dit erg goed gespeeld: ze heeft het nooit onder stoelen en banken gestoken dat het einde al bekend was: dus ze had wel degelijk een volwassen boek in gedachten. Door een kinderboek te schrijven had kinderen al op een zeer jonge leeftijd bereikt die naar mate ze ouder werden ook een volwassenere boek te lezen kregen. Een 13 jarige die alle boeken in een ruk zou uitlezen heeft er niet een zelfde belevenis bij als een fan van de eerste orde.

Jammer, toch wel vreemd om te beseffen dat je nooit meer halsreikend uit zal kijken naar de nieuwe Potter
    pi_51763201
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:43 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, vooral met deze zin
    [..]

Met dien verstande dat ik beter had gehoopt van Rowling, maar wel al heel bang was dat ze de draad kwijt was en dat is alleen maar bewezen met dit boek. Had er dan gewoon een jaar of vijf voor genomen of zo. Het had de hype echt niet minder gemaakt.
    Ach tja niet iedereen is Tolkien, !! Harry Potter 7 SPOILER- topic #2! PAS OP SPOILERS !!! Maar ik kan best begrijpen dat jullie teleurgesteld zijn. Ikzelf vond het een leuk boek maar vond wel jammer dat er weinig vragen beantwoord zijn.
    pi_51763655
    Ik heb het boek rond 17:00 uitgelezen vanmiddag...
    Het zinkt nu pas een beetje...

Vond het boek niet supergeweldig, maar het ging ermee door. Vooral fred en george waren leuk.
    Maar dat hele verhaal over the elder wand, vond ik een beetje achterlijk. Dat had niet gehoeven.
    En ik had meer verwacht over het huis van harry's ouders.
    Er gingen wel ontzettend veel dood zeg Echt absurd.
    pi_51763776
    Jammer dat het nu ècht afgelopen is..
    All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
    pi_51764472
    quote:
    Ik vraag me hetzelfde af...
    Op naar boek 8
    pi_51774009
    Ik verheug me wel al op de film
    pi_51776448
    Ik heb hem gisteravond uitgelezen.
    Heel mooi boek
    Heel verassend ook met sneep/perkamentus/lily
    En het einde was mooi <3
    pi_51777467
    Ik moet stiekem wel een beetje lachen hoe er hier soms geroepen wordt dat bepaalde dingen niet kunnen en ongeloofwaardig zijn! Alsof het wel de gewoonste zaak van de wereld is dat iemand op een bezem kan vliegen en uberhaupt kan toveren! Waarom overal zo moeilijk dingen achter zoeken? Waarom niet gewoon lekker lezen? Het lijkt wel of er soms echt krampachtig gezocht wordt naar dingen die niet kloppen aan het verhaal Ik zit nog altijd te genieten van het boek!
    pi_51777507
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:39 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat is mijn punt een beetje. Ron was wel ERG convenient wat tijd en plaats betreft.
    Ja en toen hij met zijn toverstaf iemand verlamde DAT KAN TOCH NIET?!! BEETJE ERG RAAR ALLEMAAL !
      dinsdag 24 juli 2007 @ 11:24:45 #242
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51777593
    Ik heb het boek uit. Jammer eigenlijk, want nu is het gedaan. Persoonlijk vind ik dat er wel een beetje gezeurd wordt in dit topic, maar dit terzijde

Er was maar één iets waar ik het tijdens het lezen écht moeilijk mee had en dat was het verhaal van Secret Keepers. Hoe kon Ron dit opeens doorgeven aan Dobby? Bij Grimmauld place moest het toch "neergeschreven" worden door de secret keeper zelf? Ron is idd al in het huis van Bill en Fleur geweest, maar dat maakt hem toch nog geen secret keeper aangezien Bill nog leeft? Dat vond ik een beetje vaag.

En ow, geen incest toch in de epiloog? Teddy (zoon van Lupin en Tops) heeft iets met Victoire (kind van Bill en Fleur). Hier is toch geen verwantschap?

Voor de rest mocht alles wel uitgebreider voor mij. Ik ging er geen probleem mee hebben moest het boek een paar honderd bladzijden dikker geweest zijn, maar het was wel goed En Rowling gebruikt al in elk boek een aantal "deux ex machina's". Dus had ik ze hier ook wel verwacht hoor. Dat is nu net magie zeker?
    pi_51777792
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 08:27 schreef Koningin het volgende:
    Ik verheug me wel al op de film
    Zal wel een lange film worden willen ze alles er in stoppen.
    pi_51779539
    Gisteren het einde nog maar eens gelezen, en het beviel me nu beter dan de eerste keer. Zelf de epiloog vond ik nu minder tenekrommend.

Ik hoop wel dat JKR nog met een soort Encyclopedie komt, want er zijn nog veel vragen opengelaten.
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:17 schreef Afrodite het volgende:
    en wtf.. rowling heeft altijd gezegd dat de keuze die Lily had om NIET te sterven ervoor heeft gezorgd dat de vloek weerkaatste op voldemort en harry beschermde van de dood. Toch is deze bescherming er wél wanneer Harry zich opoffert voor de rest van de wereld, terwijl hij duidelijk de keuze om te blijven lezen NIET heeft, voldemort had hem hoe dan ook willen vermoorden. Het enerzijds een bewuste keuze van harry om te sterven (hij gaf het soort van op) mar hij was hoe dan ook achtervolgd door voldemort om te sterven, voldemort gaf hem niet de mogelijkheid om weg te stappen.
    Harry had wel de mogelijkheid om niet te sterven: hij had gewoon de rest van zijn leven op de vlucht kunnen blijven, terwijl Voldemort hem op bleef jagen. Harry had the Forbidden Forrest niet in hoeven lopen, maar dat deed hij wel. Hij heeft er dus voor gekozen om zichzelf op te offeren.

Dat Voldemort hem niet expliciet de keus gaf om zichzelf niet op te offeren doet er niet toe: Harry had die keus, hij had kunnen vluchten, maar besloot toch het bos in te gaan. Dat komt volgens mij op hetzelfde neer als Lily die niet voor Harry had hoeven te blijven staan, maar dat toch deed.
    If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
    pi_51779653
    Dat oor van George, dat was natuurlijk een voorbode.
    Zijn oren waren niet meer compleet, hij was niet meer heel. En toen ging zijn hele 'andere helft' eraan.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 12:37:03 #246
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51779718
    30 juli is er een webchat met Rowling, ik ben benieuwd wat ze te zeggen heeft. Aan de reacties op het hele internet te zien zijn wij hier niet te enige die de epiloog toch een beetje jammer vinden.
    pi_51779813
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:37 schreef alwaysthebest het volgende:
    30 juli is er een webchat met Rowling, ik ben benieuwd wat ze te zeggen heeft. Aan de reacties op het hele internet te zien zijn wij hier niet te enige die de epiloog toch een beetje jammer vinden.
    Op mugglenet staan ongeveer 4300 reacties en daarin is ook te lezen dat er heel veel zijn die de epiloog nogal een disappointment vinden.

Deze reactie vond ik grappig:
    quote:
    Posted by iloveketchup 15 hours ago

Oh my gosh. Wow. I think I loved it. Have to reread it to be sure. My favoritest part was when Percy came back. I squealed for like 5 minutes and hugged my dog. He was kind of afraid of me for a while.
    Ben benieuwd wat voor vragenvuur Rowling op zich af zal krijgen tijdens die chat!
    pi_51779818
    het zou grappig zijn geweest als Harry in de epiloog opeens Dudley tegen zou komen op het treinstation
    In life you achieve what you thínk you deserve
    pi_51779853
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:40 schreef Torio het volgende:
    het zou grappig zijn geweest als Harry in de epiloog opeens Dudley tegen zou komen op het treinstation
    Ja! Dat Dudley zijn zoon Harry Vernon op de trein naar Hogwarth's zet!
    pi_51779945
    wat ik me nog afvraag...petunia heeft dus een brief naar dubledore geschreven waarin ze smeekt of ze ook naar hogwarts mag.
    wat heeft dumbledore nou geantwoord?
    pi_51780075
    quote:
    Ik vond hem op zich niet jammer, maar hij kwam te snel.
    Het was echt: einde gevecht => epiloog.
    Beter zou ik vinden als ie terug liep naar de Great Hall, iedereen weer zag, praten met Ginny, misschien wat begrafenissen etc.... en daarna de epiloog
      dinsdag 24 juli 2007 @ 12:51:08 #252
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51780099
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:45 schreef Torio het volgende:
    wat ik me nog afvraag...petunia heeft dus een brief naar dubledore geschreven waarin ze smeekt of ze ook naar hogwarts mag.
    wat heeft dumbledore nou geantwoord?
    Waarschijnlijk twee letters.
    N & O
    (zou die een howler hebben gebruikt? )
    pi_51780127
    Iets in de trant van "Ach, joh, arme Petunia, dit gaat 'm niet worden want je kan alleen naar Hogwards als je een tovenaar of heks bent. Sorry babe." Gok ik zo. Niks bijzonders lijkt me.

En als Harry dan overleeft en Lily doodgaat, dan neemt Perkamentus weer contact op met Petunia om voor Harry te zorgen, toch ?
    pi_51780144
    wat een bagger einde
    trotse eigenaar van post nr. 52m
    Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
    Mods met een x zijn tof.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 12:54:12 #255
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51780179
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:52 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Iets in de trant van "Ach, joh, arme Petunia, dit gaat 'm niet worden want je kan alleen naar Hogwards als je een tovenaar of heks bent. Sorry babe." Gok ik zo. Niks bijzonders lijkt me.

En als Harry dan overleeft en Lily doodgaat, dan neemt Perkamentus weer contact op met Petunia om voor Harry te zorgen, toch ?
    Yep.
    Die zal dus flink over de zeik zijn geweest.
    Eerst was ze niet goed genoeg, maar nu hadden ze haar ineens wél nodig.
    pi_51780286
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:54 schreef PPL het volgende:

[..]

Yep.
    Die zal dus flink over de zeik zijn geweest.
    Eerst was ze niet goed genoeg, maar nu hadden ze haar ineens wél nodig.
    Maar Petunia is sowieso stom. Wat had ze nou gedacht, naar Hogwards zonder ook maar een centje tovertalent te hebben ? Alsof ze dan gelukkig was geworden. . Volgens mij word je dan platgebombardeerd met jinxes door Lucius Malfoy voor je "WTF ?" kan zeggen. !
    pi_51780290
    ok ik dacht al dat hij 'nee' zou hebben gezegd, ik was even confused doordat petunia iets zei van:
    'no i dont want to go to that stupid castle and learn how to be a freak'

maar dat was uiteraard uit jaloezie

die laatste 100 pagina's heb ik echt in een rush gelezen trouwens
    pi_51780345
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:58 schreef Torio het volgende:
    ok ik dacht al dat hij 'nee' zou hebben gezegd, ik was even confused doordat petunia iets zei van:
    'no i dont want to go to that stupid castle and learn how to be a freak'

maar dat was uiteraard uit jaloezie

die laatste 100 pagina's heb ik echt in een rush gelezen trouwens
    Uit de categorie: "Nee, ik hoef die zak spekjes niet. Stik er maar in." .
    pi_51780536
    ook leuk dat gescheld af en toe tussendoor

NOT MY DAUGHTER YOU BITCH!!!
    dat 'effing' tussendoor
    en Hermione die zei dat Ron zijn wand ergens in kon stoppen
    pi_51780753
    Toch mis ik nog honderd pagina's
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:18:35 #261
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51780936
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:12 schreef kyraaa het volgende:
    Toch mis ik nog honderd pagina's
    Op z'n minst (...)
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:19:47 #262
    6789 Strolie75
    De reisGijs
    pi_51780982
    Ik heb de epiloog er met een mesje voorzichtig uitgesneden.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:25:28 #263
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51781167
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:19 schreef Strolie75 het volgende:
    Ik heb de epiloog er met een mesje voorzichtig uitgesneden.
    Hopen dat het een dronkemans droom is van Harry na teveel Firewhiskey op het overwinningsfeest.
    Boek 8 begint dan dat ie met een kater wakker wordt naast Ginny.
    Dan komt Molly Weasley binnen: "NOT MY DAUGHTER YOU ASSHOLE!!!"
    pi_51781193
    wie is Ginny in het nederlands?
    Mods met een x zijn tof.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:26:27 #265
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51781207
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
    wie is Ginny in het nederlands?
    Ginevra
    pi_51781249
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:26 schreef PPL het volgende:

[..]

Ginevra
    ik heb GInny even opgezocht op het internet

paar jaartjes erbij, en gaan met die banaan
    Mods met een x zijn tof.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:32:33 #267
    140390 Dangel
    Vive la Mort
    pi_51781398
    Redheads
    Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
    ~Autumn, 2002
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:45:32 #268
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51781859
    Overigens, wie viel 't nog meer op dat Sirius en Bellatrix op dezelfde manier 't hoekje omgingen?
    Some say in ice
      dinsdag 24 juli 2007 @ 13:45:45 #269
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51781865
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:27 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

ik heb GInny even opgezocht op het internet

paar jaartjes erbij, en gaan met die banaan
    De Banaan van Harry zal je bedoelen!
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:03:25 #270
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51782392
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 13:45 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
    Overigens, wie viel 't nog meer op dat Sirius en Bellatrix op dezelfde manier 't hoekje omgingen?
    Dat kan niet he Sirius is door een spreuk achterovergevallen (niet gedood) en door die boog gevallen (wel dood, door de boog dus). Bella is gewoon door een spreuk gedood door Molly.

Hey, wat ben ik een pietje precies
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:05:04 #271
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51782435
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:03 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat kan niet he Sirius is door een spreuk achterovergevallen (niet gedood) en door die boog gevallen (wel dood, door de boog dus). Bella is gewoon door een spreuk gedood door Molly.
    Ik heb 't ook niet over de spreuken. (Overigens, welke spreuk was dat?), maar over de manier waarop.
    Some say in ice
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:08:35 #272
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51782534
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:05 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Ik heb 't ook niet over de spreuken. (Overigens, welke spreuk was dat?), maar over de manier waarop.
    Oké dan, de manier
    Sirius door een boog, bij Bella was er geen boog

Ik denk dat Molly ge'avada kedavraadtdt heeft, maar dan non verbal. Ik ken geen enkele andere spreuk waardoor iemand direct sterft. Alhoewel.. was er een groene lichtflits?
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:12:00 #273
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51782624
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 11:24 schreef leonieke het volgende:
    Er was maar één iets waar ik het tijdens het lezen écht moeilijk mee had en dat was het verhaal van Secret Keepers. Hoe kon Ron dit opeens doorgeven aan Dobby? Bij Grimmauld place moest het toch "neergeschreven" worden door de secret keeper zelf? Ron is idd al in het huis van Bill en Fleur geweest, maar dat maakt hem toch nog geen secret keeper aangezien Bill nog leeft? Dat vond ik een beetje vaag.
    Het enige wat zou kunnen is dat huiselfen niet te maken hebben met het secret, dat ze gewoon binnen kunnen lopen. Dat ze niet kunnen vertellen wat het adres is, maar er zelf wel heen kunnen gaan. Huiselfen zijn altijd al bijzonder geweest, ook met het verschijnselen en verdwijnselen...
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:15:01 #274
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51782712
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:12 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Het enige wat zou kunnen is dat huiselfen niet te maken hebben met het secret, dat ze gewoon binnen kunnen lopen. Dat ze niet kunnen vertellen wat het adres is, maar er zelf wel heen kunnen gaan. Huiselfen zijn altijd al bijzonder geweest, ook met het verschijnselen en verdwijnselen...
    Hmz, heb je wel een punt idd En dan kunnen ze blijkbaar ook zomaar andere mensen meenemen. Zou wel kunnen Maar toen ik het in het boek las, had ik toch zoiets van: hmz
    * leonieke onderschat de magische krachten van huiselfen
    pi_51782747
    die unforgiveable curses blijken tocg niet zo unforgiveable

de Crucio's, Imperio's en Avada Kedavra's vlogen ons om de oren
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:17:19 #276
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51782789
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:16 schreef Torio het volgende:
    die unforgiveable curses blijken tocg niet zo unforgiveable

de Crucio's, Imperio's en Avada Kedavra's vlogen ons om de oren
    Voldemort had ook wel het ministerie overgenomen. Hij zal zijn spreuken nooit onvergeeflijk gevonden hebben, hoor
    pi_51782816
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:17 schreef leonieke het volgende:

[..]

Voldemort had ook wel het ministerie overgenomen. Hij zal zijn spreuken nooit onvergeeflijk gevonden hebben, hoor
    ah, daar heb je een punt
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:18:53 #278
    58327 Legolas_Greenleaf
    Learning to live
    pi_51782837
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 14:08 schreef leonieke het volgende:

[..]

Oké dan, de manier
    Sirius door een boog, bij Bella was er geen boog

Ik denk dat Molly ge'avada kedavraadtdt heeft, maar dan non verbal. Ik ken geen enkele andere spreuk waardoor iemand direct sterft. Alhoewel.. was er een groene lichtflits?
    De spreukbeschrijving is precies hetzelfde als bij Sirius. That is to say, erg lackluster. Sirius ontweek een 'jet of red light', stopte en werd geraakt door een 'jet of light'. Bij Bella is er niet eens een kleur, alleen dat ie d'r recht over d'r hart raakte.

Ik denk niet dat het een Killing Curse was. Elke keer dat we die gebruikt hebben gezien, was er een spreuk, uitzondering daargelaten 1 keer. (Bellatrix die de vos vermoordt in HBP.). En dan nog was er het bekende groene licht. Dat wordt hier niet genoemd, denk niet dat het dus zo was...

Variantje op de Conjuctivis Curse, maar ipv de ogen voor het hart?
    Some say in ice
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:21:43 #279
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51782919
    Ik zou dat stuk over die spreuk echt nog eens opnieuw moeten lezen, maar mijn man is het boek nu aan het lezen en ik kan hem toch niet afnemen, he?

Kun je eens helpen met wat die conjuctivis curse precies is?
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:27:13 #280
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51783100
    Conjunctivitis Curse

Conjunctivitis is an inflammation of the conjunctiva (mucous membrane that lines the surface of the eyelid and the exposed surface of the eyeball), and is taken from the Latin "conjunctus," meaning "joined together."

This curse is aimed at the eyes of the victim and causes the eyelids to crust together so that the victim cannot see. In addition to loss of sight, it seems to cause pain to the victim as well. Evidence of this comes from Krum's use of the spell in the First Task of the Triwizard Tournament, when he cast it on his dragon as he tried to retrieve his golden egg: having been hit with the curse, the dragon began to trample around in agony [GOF20].

Sirius was going to suggest this spell for Harry to use in the Tournament himself, but he was interrupted by Ron coming into the Gryffindor common room before he could say it [GOF19]. This may have been just as well in the end, as Sirius later admitted that Barty Crouch Jnr/Moody's solution of using his broomstick was a better idea [GOF23].

Olympe Maxime also used this spell against the Giants, when they turned nasty following Gogomath replacing Karkus as the chief. The spell was effective in making them release Hagrid, but also turned the Giants against them once and for all, because if there's one thing a Giant hates, it's magic being used against them [OOTP20].

Bron: Mugglenet
      dinsdag 24 juli 2007 @ 14:52:32 #281
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51783834
    Thx alwaysthebest
    Een spreuk om het hart te verlammen dan ofzo?

Trouwens, hadden jullie ook geen grootse dingen van Ginny verwacht? Of iets ivm katten? Of beroepen-nieuws? Ik miste toch nog een paar dingen hoor
      dinsdag 24 juli 2007 @ 15:03:20 #282
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51784141
    Ik had sowieso wel wat meer Harry/Ginny verwacht (gehoopt).
      dinsdag 24 juli 2007 @ 15:03:39 #283
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51784152
    Ginny was wel heel erg afwezig in het boek ja.
    Alleen dat zwaard dat ze wilde stelen. En dat mislukt nog ook.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 15:04:14 #284
    35623 PPL
    Autumnus Sempre
    pi_51784169
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 15:03 schreef alwaysthebest het volgende:
    Ginny was wel heel erg afwezig in het boek ja.
    Alleen dat zwaard dat ze wilde stelen. En dat mislukt nog ook.
    En haar verjaardagscadeau voor Harry natuurlijk.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 15:06:24 #285
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51784224
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 15:03 schreef PPL het volgende:
    Ik had sowieso wel wat meer Harry/Ginny verwacht (gehoopt).
    Ik ook Maar dat komt ook omdat ik die fanfiction een paar keer heb gelezen. Ik vond het een beetje jammer dat Ginny terug naar school ging en niet meeging met het trio.
    pi_51784826
    Inderdaad! JKR legt al die tijd zo vreselijk de nadruk op liefde, en dan laat die Ginny zich iedere keer maar wegsturen...
    pi_51785460
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 11:20 schreef Sonja27 het volgende:
    Ik moet stiekem wel een beetje lachen hoe er hier soms geroepen wordt dat bepaalde dingen niet kunnen en ongeloofwaardig zijn! Alsof het wel de gewoonste zaak van de wereld is dat iemand op een bezem kan vliegen en uberhaupt kan toveren! Waarom overal zo moeilijk dingen achter zoeken? Waarom niet gewoon lekker lezen? Het lijkt wel of er soms echt krampachtig gezocht wordt naar dingen die niet kloppen aan het verhaal Ik zit nog altijd te genieten van het boek!
    ik moest echt hard lachen van die eerste paar zinnen maar je hebt gelijk ik heb ook zeker wel genoten echt pokke dat dit het einde is
    pi_51785521
    quote:
    waar
      dinsdag 24 juli 2007 @ 16:07:51 #289
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_51786141
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 15:46 schreef Wouser het volgende:

[..]

waar
    Via bloomsbury.com.
    pi_51786430
    tof ik neem aan dat er ook staat op de website hoe laat ?
      dinsdag 24 juli 2007 @ 16:53:00 #291
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_51787608
    Uit. En ik vond het een vrij goede climax voor het eind van de serie, al zijn er ook wat minpunten naarmijn mening.

Even wat losse flarden die mij echt bij zijn gebleven;
    Ik kreeg kippenvel en een enorm onheilspellend gevoel toen er op de bruiloft door de patronus van Kingsley werd gezegd: "It is done. The ministry has fallen. They are coming." Ik kreeg er echt kriebels van op een of andere manier.

Verder vond ik de dood van Dobby niet leuk. Had niet verwacht dat ik er veel om zou geven, went hij boeide me in de eerdere boeken niet, maar nu vond ik het wel erg zielig.

Net iets te toevallig dat ze de goblins, Dean Thomas en Ted Tonks hoorden aan de rivierkant

Sommige stukken enorm langdradig met veel woorden en weinig actie. Dat ze maanden zitten te wachten enzo, maar daar lees je toch zo overheen.

De dood van Tonks, haar ik best wat meer naar voren had willen zien komen, vond haar erg tof. Helaaaaas dood .

Harry's vagevuur-ervaring,of wat het ook was, beetje matig, al is het goed dat hij terugkeert natuurlijk, maar hij kwam er zo wel wat makkelijk vanaf.

Nevills heldenacties op school en op het eind met het zwaard en de slang .

McGonagall overleeft .

Mrs. Weasley die tegen Bellatrix gilt: "NOT MY DAUGHTER, YOU BITCH" .

Het epiloog had langer gemogen, ik wil graag weten hoe het met de rest van de Weasleys is, hoe het ministerie weer heropbouwt hoe en wat Harry in die 19 jaar gedaan heeft qua school/baan, en zo zijn er nog wat losse eindjes.
    Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
    Hoogachtend,
    Erik.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 17:09:12 #292
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51788051
    Hey, Tha_Erik, je bent er ook geraakt in dit topic
      dinsdag 24 juli 2007 @ 18:05:25 #293
    32402 s0k
    ..............................
    pi_51789694
    Mss een leuk idee om vanaf de epiloog verder te gaan in een tv serie
    ..................................................................................................................................................
      dinsdag 24 juli 2007 @ 18:43:00 #294
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_51790942
    Ik heb hem uit en moet terugkomen op dat ik een aantal dagen geleden zei dat ik hem tegen vond vallen tot op dat moment.

Ik blijf er alleen wel bij dat het veels te langzaam op gang komt, naar mijn mening werd dat verhaal over Dumbledores verleden veels te lang gerekt. Het begon veelbelovend met die achtervolging door de lucht, de vroege dood van Moody die toch wel na Dumbledores dood een van de belangrijkste leden van de Order was, maar daarna kakte het boek tot ongeveer halverwege heel hard in. (bruiloft, heroveren van een Horcrux die ze eigenlijk al hadden, nog meer geouwehoer over Dumbledore) En dat terwijl je vanaf het begin een heel beklemmend gevoel van 'jetzt geht's los' kreeg, de overeenkomsten met de Jodenvervolging en nazi's/KluKuxKlan was daar erg treffend.

Maar verder was het gevecht in Hogwarts een prachtige climax na al die jaren dat je er al over gelezen hebt met een soort eerbetoon aan zijn bewoners (Flitwick en MacGonnagal) En ik vond vooral The Prince's Tale erg mooi, ook alsof de schrijfster het nog even goed wil maken met een personage dat al die boeken zoveel shit over zich heen krijgt.

De Epiloog vond ik erg slecht, niet alleen vanwege de zoetsappigheid, maar ook vanwege de schrijfstijl die op een of andere manier niet aansloot bij de rest van het boek.
    "MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
    pi_51792450
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 12:30 schreef bladibladibla het volgende:
    Gisteren het einde nog maar eens gelezen, en het beviel me nu beter dan de eerste keer. Zelf de epiloog vond ik nu minder tenekrommend.

Ik hoop wel dat JKR nog met een soort Encyclopedie komt, want er zijn nog veel vragen opengelaten.
    [..]

Harry had wel de mogelijkheid om niet te sterven: hij had gewoon de rest van zijn leven op de vlucht kunnen blijven, terwijl Voldemort hem op bleef jagen. Harry had the Forbidden Forrest niet in hoeven lopen, maar dat deed hij wel. Hij heeft er dus voor gekozen om zichzelf op te offeren.

Dat Voldemort hem niet expliciet de keus gaf om zichzelf niet op te offeren doet er niet toe: Harry had die keus, hij had kunnen vluchten, maar besloot toch het bos in te gaan. Dat komt volgens mij op hetzelfde neer als Lily die niet voor Harry had hoeven te blijven staan, maar dat toch deed.
    Dat doet er juist toe, ik quote JKR :
    quote:
    Don't you want to ask me why James's death didn't protect Lily and Harry? There's your answer - you've just answered your own question - because she could have lived - and chose to die. James was going to be killed anyway. Do you see what I mean? I'm not saying James wasn't ready to; he died trying to protect his family, but he was going to be murdered anyway. He had no - he wasn't given a choice.
    Het gaat er juist om dat Voldemort lily de kans gaf om te blijven lezen, en deze kans geeft Voldemort harry niet. Harry's dood komt in die zin dus meer overeen met James zn dood dan met die van Lily.

Het is niet zo dat ik honderd keer dit boek heb gelezen en bewust opzoek ben gegaan naar fouten in het boek, maar ik heb van tevoren veel theorien gelezen en interviews en dergelijke, en als je dan kijkt naar de verklaring die voor bepaalde dingen wordt gegeven in Deathly Hallows, dan gaan er echt wel een paar belletjes rinkelen.

Trouwens, aan de verklaring die hierboven ergens wordt gegeven voor Dobby/Secretkeeper daar zitten lsnog haken en ogen aan. Ok, ik kan me erin vinden dat Dobby, huiself zijnde, zich wel naar het huis van Bill & Fleur kon verplaatsen omdat de regels niet voor hem van toepassing zijn. Maar Ron had, tovenaar zijnde, in de eerste plaats al niet de plek/naam van het huis van Bill kunnen noemen, dat is het hele principe van secretkeeper "I'm not the secretkeeper, I can not speak the name of the place" zoals iemand zegt in deel 6. Rowling spreekt zichzelf meerdere malen tegen in dit boek en ik vind dat gewoon zo ongelooflijk jammer vooral omdat alle voorgaande boeken echt óntzettend goed in elkaar zaten, plotwise.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 19:37:29 #296
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_51792809
    Ah, dat vroeg ik me ook al af, hoe zij zich naar Bill en Fleur konden Disapparaten. (Lupin had het al kunnen weten natuurlijk, maar zij niet)

En wat ik ook nogal vreemd vond was dat Voldemort er helemaal geen last van had dat op het laatste moment 7/8e van zijn ziel vernietigd was en dat hij er ook niets van merkte als dat gebeurde...
    "MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
      dinsdag 24 juli 2007 @ 19:43:04 #297
    71919 wonderer
    pi_51793042
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 18:43 schreef Molluck het volgende:
    Maar verder was het gevecht in Hogwarts een prachtige climax na al die jaren dat je er al over gelezen hebt met een soort eerbetoon aan zijn bewoners (Flitwick en MacGonnagal) En ik vond vooral The Prince's Tale erg mooi, ook alsof de schrijfster het nog even goed wil maken met een personage dat al die boeken zoveel shit over zich heen krijgt.
    Als ze het echt goed had willen maken, had ze hem niet op zo'n lullige manier laten sterven Ik geloof dat ik daar nog het meest van baal. Zonder Snape was Harry allang dood geweest, en dan wordt ie door een slang doodgebeten vanwege een toverstokje
    pi_51793219
    Snape stal mijn hart in de films, moet ik eerlijk toegeven. Hij wordt zooooo goed vertolkt door die Alan nog-wat Ik ben echt blij dat hij één van de helden van het verhaal is geworden. My main man Severus
    pi_51793240
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 19:43 schreef wonderer het volgende:

[..]

Als ze het echt goed had willen maken, had ze hem niet op zo'n lullige manier laten sterven Ik geloof dat ik daar nog het meest van baal. Zonder Snape was Harry allang dood geweest, en dan wordt ie door een slang doodgebeten vanwege een toverstokje
    Noodzakelijk natuurlijk. Geeft namelijk perfect aan wat voor een lul Voldemort is. Bovendien was het nogal essentieel in het knokpartijtje Harry vs. Voldy.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 19:49:02 #300
    85235 Tha_Erik
    Erik Jezus Klaas.
    pi_51793267
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 19:47 schreef no-look het volgende:
    Snape stal mijn hart in de films, moet ik eerlijk toegeven. Hij wordt zooooo goed vertolkt door die Alan nog-wat Ik ben echt blij dat hij één van de helden van het verhaal is geworden. My main man Severus
    De filmsnape ziet er totaal niet uit zoals ik me hem had voorgesteld.
    Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
    Hoogachtend,
    Erik.
    pi_51793401
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 19:47 schreef no-look het volgende:
    Alan Rickman en Emma Watson zijn al sinds film 1 de onbetwiste sterren.
    Wel leuk ook trouwens dat in dit boek zowel Snape (met zijn Lilly crush) als Dumbledore mens zijn geworden. Eigenlijk zijn alleen Bellatrix en Voldemort volkomen eenzijdig gebleven.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')