quote:Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië) herdacht
We herdenken ook doden. We vieren niet jouw verjaardag ofzo. 5 mei mag je wel vrolijk zijn.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:14 schreef Jarno het volgende:
Er heerst ook altijd zo'n grafsfeer op zo'n herdenking enzo.
Ooooooooooooooooooooooooooooh. Écht?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:20 schreef destrovel het volgende:
[..]
We herdenken ook doden. We vieren niet jouw verjaardag ofzo.
Ik mag toch hopen nog errug lang, om life-n00bs als jij te leren wat de betenis ervan is, aangezien je nog steeds niet eens precies weet waar het allemaal om gaat, maar wel je scheur opentrektquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:12 schreef dvdk het volgende:
hoelang blijft dat gezeur nog doorgaan elk jaar?
quote:het is al meer dan 50 jaar geleden, hoelang kunnen die opa's een grudge houden zeg....
volgens mij houdt die stomme traditie pas op als al die ouwe knarren van ouderdom zijn gestorven...
hoeven de winkels tenminste ook niet meer om 17.00 dicht maar blijven ze normaal open.
Dat dus.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:14 schreef ChillyWilly het volgende:
Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië) herdacht
Wow. Wat heb jij een mooi repetoire van kuttopics en kansloze pogingen tot rellen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef dvdk het volgende:
pff... nou ik luister gewoon m'n snoop of '50 of dire straits album, dikke schijt met hun allemaal
die dooien kunnen het toch niet horen, hebben er toch geen last van.
GEFELICITEERD ECHO99!!!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:20 schreef destrovel het volgende:
[..]
We herdenken ook doden. We vieren niet jouw verjaardag ofzo. 5 mei mag je wel vrolijk zijn.
Leer eens wat respect te hebben![]()
Jij hebt anders ook geen respect voor zijn 'standpunt'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:20 schreef destrovel het volgende:
[..]
We herdenken ook doden. We vieren niet jouw verjaardag ofzo. 5 mei mag je wel vrolijk zijn.
Leer eens wat respect te hebben![]()
Vertel dat in Sudan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:24 schreef Killjoy het volgende:
Zodra we niet meer herdenken vergeten we, dan zou het opnieuw kunnen gebeuren.
Hear hear.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:23 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Wow. Wat heb jij een mooi repetoire van kuttopics en kansloze pogingen tot rellen.
Kop een trein zou ik zeggen, dan hou je wat langer dan 2min je bek.
God wat ben jij stoer... mag ik je aanraken?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef dvdk het volgende:
pff... nou ik luister gewoon m'n snoop of '50 of dire straits album, dikke schijt met hun allemaal
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:24 schreef Jarno het volgende:
Mensen die gesneuveld zijn op vredesmissie hebben hier zelf voor gekozen hoor, een dienstplicht hebben we namelijk niet meer.
Dat herdenken om het herdenken suf is. 'Het' gebeurt nu. Overal. Overal worden minderheden gedicrimineerd, andersdenkenden vervolgd, mensen opgelosten om een mening of geloof, overal. Dat voorkom je niet met 2 minuten stil zijn op vrijdagavond 4 mei.quote:
Dienstplicht is in '91 afgeschaft. Dan schaffen we de dodenherdenking af op het moment dat er geen nabestaanden meer zijn van mensen die voor "91 gesneuveld zijnquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:24 schreef Jarno het volgende:
Mensen die gesneuveld zijn op vredesmissie hebben hier zelf voor gekozen hoor, een dienstplicht hebben we namelijk niet meer.
Dus? Dan maar niet herdenken want ach.. eigen schuld dikke bult?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:24 schreef Jarno het volgende:
Dat benik wel met je eens. Er moet meer gebeuren. maar dit is wel een onderdeel ervan. bewustmaking.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat herdenken om het herdenken suf is. 'Het' gebeurt nu. Overal. Overal worden minderheden gedicrimineerd, andersdenkenden vervolgd, mensen opgelosten om een mening of geloof, overal. Dat voorkom je niet met 2 minuten stil zijn op vrijdagavond 4 mei.
Ik wil ze best herdenken hoor, maar moét dat vanavond?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:28 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Dus? Dan maar niet herdenken want ach.. eigen schuld dikke bult?![]()
Jij viert oud en nieuw ook op 13 februari?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:28 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik wil ze best herdenken hoor, maar moét dat vanavond?
Op zich wel mee eens.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat herdenken om het herdenken suf is. 'Het' gebeurt nu. Overal. Overal worden minderheden gedicrimineerd, andersdenkenden vervolgd, mensen opgelosten om een mening of geloof, overal. Dat voorkom je niet met 2 minuten stil zijn op vrijdagavond 4 mei.
Nee das waar. We kunnen ons wel 3 dagen stil houden maar zulke dingen gaan helaas wel gewoon door.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat een enorm consistente muzieksmaak ookquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef dvdk het volgende:
Nee, je mag ze altijd herdenken wanneer jij wilt natuurijk. Tis alleen wel mooi gebaar dat vanavond (bijna) iedereen met zn allen zn muil ff 2 min houdt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:28 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik wil ze best herdenken hoor, maar moét dat vanavond?
Tellen is inderdaad niet de sterkste kant van TSquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:36 schreef RiffRaff het volgende:
Gewoon even je muil houden, is niet zo moeilijk toch?
Voor de rest blijft 't natuurlijk gebeuren, maar je ziet wat er gebeurt als mensen de ernst van de Tweede Wereldoorlog niet snappen, dan worden ze zoals de TS.
Ook dat 'Na bijna 50 jr'..:')
Je weet niet hoe we dan nu hadden geleefd, wat wel zeker is , als de Duitsers hun plannetje hadden kunnen doorzetten, dan waren er geen Joden, en waarschijnlijk ook geen andere rassen behalve het Arische ras.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:38 schreef Crazy-M het volgende:
Sta er eventjes bij stil dat als de mensen die toen gesneuveld zijn niks gedaan hadden in wat voor wereld we dan leefde.
- Waren we nu duitsers
- Rassenhaat joden werden vergast enzo
- Geen vrijheid van meningsuiting
- Elke dag in onrust leven, hopen of er nog iets te eten is
- En zo kan ik nog een hoop opzeggen.
Ik heb me erin verdiept en heb gister ook de documentaire gezien op ned2, en ik ben die mensen nog steeds dankbaar dat ze gevochten hebben voor ons. Ook al kom ikzelf uit 85, toch zal ik het respect hebben en 2 min stil zijn om 20:00. Mede omdat ik me erin verdiept heb en dat ik inzie hoe gruwelijk het toen was
Ik denk dat als de duitsers gewonnen zouden hebben, we nu best in een betrekkelijk 'goede' wereld zouden leven. Een grote wereldmacht, 1 taal, een sterk patriotistisch volk. Je zou simpelweg niet beter weten dan. Want de zwarte kant van de geschiedenis zou uit de boekjes weggecensureerd zijn en met de oudste generatie het graf mee in gaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:38 schreef Crazy-M het volgende:
Sta er eventjes bij stil dat als de mensen die toen gesneuveld zijn niks gedaan hadden in wat voor wereld we dan leefde.
- Waren we nu duitsers
- Rassenhaat joden werden vergast enzo
- Geen vrijheid van meningsuiting
- Elke dag in onrust leven, hopen of er nog iets te eten is
- En zo kan ik nog een hoop opzeggen.
Ik heb me erin verdiept en heb gister ook de documentaire gezien op ned2, en ik ben die mensen nog steeds dankbaar dat ze gevochten hebben voor ons. Ook al kom ikzelf uit 85, toch zal ik het respect hebben en 2 min stil zijn om 20:00. Mede omdat ik me erin verdiept heb en dat ik inzie hoe gruwelijk het toen was
mja ok, heb je ook weer gelijk in ;')quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:44 schreef RiffRaff het volgende:
[..]
Je weet niet hoe we dan nu hadden geleefd, wat wel zeker is , als de Duitsers hun plannetje hadden kunnen doorzetten, dan waren er geen Joden, en waarschijnlijk ook geen andere rassen behalve het Arische ras.
Met andere woorden, veel van de mensen hier zouden er dan niet zijn.
Waarschijnlijk zou er wel eten zijn trouwens, want zodra al die andere nationaliteiten uit zijn geroeid en alleen de Ariers overblijven ,is er natuurlijk ruim genoeg.![]()
Dus, bekken dicht houden om 8 uur.
Ach; het gaat erom dat men er ff bij nadenkt; ook over al die andere onderdrukten, doden etc. Dat vrijheid niet eens zo vanzelfsprekend is etc.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:29 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Op zich wel mee eens.
Nogal hypocriet om 2 minuten je muil te houden terwijl de rest van het jaar onze en andere mogendheden of zelf brandhaarden creeeren met talloze doden of brandhaarden waar miljoenen doden vallen negeren en dan juist iedereen zn bek houdt.
Het zou een geweldige wereld zijn, helaas moet om dat te bereiken ongeveer de hele wereld uitgeroeid worden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik denk dat als de duitsers gewonnen zouden hebben, we nu best in een betrekkelijk 'goede' wereld zouden leven. Een grote wereldmacht, 1 taal, een sterk patriotistisch volk. Je zou simpelweg niet beter weten dan. Want de zwarte kant van de geschiedenis zou uit de boekjes weggecensureerd zijn en met de oudste generatie het graf mee in gaan.
Nounou, wát een vrijheid.quote:
Het is ook wat riffraff tegen mij vertelde:quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik denk dat als de duitsers gewonnen zouden hebben, we nu best in een betrekkelijk 'goede' wereld zouden leven. Een grote wereldmacht, 1 taal, een sterk patriotistisch volk. Je zou simpelweg niet beter weten dan. Want de zwarte kant van de geschiedenis zou uit de boekjes weggecensureerd zijn en met de oudste generatie het graf mee in gaan.
De overwinnaars schrijven de historie. Wie weet hoe we over 100 jaar de wandaden van ene zekere George Bush zullen verafschuwen en herdenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Het is ook wat riffraff tegen mij vertelde:
je weet niet hoe er de wereld dan had uitgezien.
Maar inderdaad, de zwarte kant zal gecensureerd worden, en vermoedelijk leerde je kinderen niks anders dan dat het altijd 1 rijk is geweest.
Maar dat blijft gissen (en maar goed ook)
mag de rest van fok meedoen ???quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef EdAtTheBar het volgende:
TS wat ben jij een triest kneuzig paupertje. Ik kots op jou.
Nee, bij ons gaan ze om 19.00 uur dicht.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:51 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat? Gaan de winkels vandaag echt al om 17:00 uur dicht?????
Een heleboel. Ik besluit zelf wel of ik iemand wel of niet wil herdenken, en mocht ik dat willen op welk moment ik dat doe.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:39 schreef ramon1984 het volgende:
wat is het probleem om 2 minuten even je kaak te houden?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Houdt dan wel je gezicht dicht om 8 uur uit respect voor de mensen die wel willen herdenken aub.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:10 schreef 700MB het volgende:
[..]
Een heleboel. Ik besluit zelf wel of ik iemand wel of niet wil herdenken, en mocht ik dat willen op welk moment ik dat doe.
Met hoe de geschiedenis wél gegaan is en onze opvattingenn nu doen we dat inderdaad niet. En met goede reden. Maar ik bedoelde: als de duitsers gewonnen zouden hebben, zou het waarschijnlijk zo'n situatie zijn als die ik schetste in die postquote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:10 schreef IHVK het volgende:
![]()
Jezus Christus.
Laten we inderdaad de nazi's eren.
Nee.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:12 schreef Killjoy het volgende:
Houdt dan wel je gezicht dicht om 8 uur uit respect voor de mensen die wel willen herdenken aub.
Jezus Christus is een naziquote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:10 schreef IHVK het volgende:
[..]
![]()
Jezus Christus.
Laten we inderdaad de nazi's eren.
oh ja zoals de falklands oorlog, Golf oorlog, golf oorlog 2...vietnamquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:24 schreef Killjoy het volgende:
Zodra we niet meer herdenken vergeten we, dan zou het opnieuw kunnen gebeuren.
Met alle respect voor de slachtoffers daar, die oorlogen hebben hier in Nederland niet zo'n impact gehad als WW2.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:15 schreef dvdk het volgende:
[..]
oh ja zoals de falklands oorlog, Golf oorlog, golf oorlog 2...vietnam![]()
Ja, een gebraiwashte samenleving, die geïsoleerd was. Daar zou je in leven.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:13 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Met hoe de geschiedenis wél gegaan is en onze opvattingenn nu doen we dat inderdaad niet. En met goede reden. Maar ik bedoelde: als de duitsers gewonnen zouden hebben, zou het waarschijnlijk zo'n situatie zijn als die ik schetste in die post
En nogmaals, dat is dus vanuit onze opvatting nu.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:17 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja, een gebraiwashte samenleving, die geïsoleerd was. Daar zou je in leven.
Daar is niks goeds aan.
En Nederland of het Nederlands zou waarschijnlijk verdwenen zijn.
die stelling 'wat als de duitsers gewonnen zouden hebben'quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:13 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Met hoe de geschiedenis wél gegaan is en onze opvattingenn nu doen we dat inderdaad niet. En met goede reden. Maar ik bedoelde: als de duitsers gewonnen zouden hebben, zou het waarschijnlijk zo'n situatie zijn als die ik schetste in die post
Voor jou is die hele 'herdenking' sowieso vrij zinloos zo te horen. Het is heel gemakkelijk om zo enorm af te geven op mensen die zogenaamd geen 'respect' zouden hebben (iets wat je niet kunt concluderen uit het al dan niet stil zijn op een door anderen aangegeven moment), maar zelf heb je geen enkele toleratie voor een andere mening. Jij wil anderen jouw idee opleggen, en dat is precies hetzelfde wat in elk (oorlogs)conflict ook gebeurd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:14 schreef Killjoy het volgende:
Dan moet je niet naast mij staan, dan is die wel dicht![]()
ooooh die zijn minder belangrijk.....selectief herdenken dus...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:16 schreef Killjoy het volgende:
[..]
Met alle respect voor de slachtoffers daar, die oorlogen hebben hier in Nederland niet zo'n impact gehad als WW2.
Dat is overigens ook lekker hypocriet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:16 schreef Killjoy het volgende:
Met alle respect voor de slachtoffers daar, die oorlogen hebben hier in Nederland niet zo'n impact gehad als WW2.
Nee. Uiteraard herdenk je wat dicht bij je staat en wat je geraakt heeft. Dat is dus WO2.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:19 schreef dvdk het volgende:
[..]
ooooh die zijn minder belangrijk.....selectief herdenken dus...
zie je nou wel dat de doden herdenking hypocriete flauwekul is.![]()
Inderdaad. Wat een kneus is TS zeg. Snotblaag.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef jitzzzze het volgende:
Moeilijk he, even 2 minuten je kop houden?
Je kunt niet elke scheet gaan herdenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:17 schreef CyclingGirl het volgende:
Spoor jij wel ofzo, dit moetene ze blijven herdenken ook als straks alle overgebleven mensen die de oorlog hebben meegemaakt dood zijn, kom je uit een ei ofzo
nou het heeft me niet geraakt want ik ben 24 dus herdenk ik het lekker niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:20 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Nee. Uiteraard herdenk je wat dicht bij je staat en wat je geraakt heeft. Dat is dus WO2.
Plaats geen woorden in mijn mond, dat is niet netjes.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:19 schreef dvdk het volgende:
[..]
ooooh die zijn minder belangrijk.....selectief herdenken dus...
zie je nou wel dat de doden herdenking hypocriete flauwekul is.![]()
goh, heb je 'm meegemaakt dan?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:20 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Nee. Uiteraard herdenk je wat dicht bij je staat ...
heeft het wel zin om iemand zoiets op te leggen als 'ie er toch niets van meent?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:20 schreef kL0j00h het volgende:
[..]
Inderdaad. Wat een kneus is TS zeg. Snotblaag.
Dat geldt voor *alle* gebeurtenissen uit de geschiedenis. Als die oorlog er niet was geweest had het er anders uitgezien inderdaad. Als de gewelddadigheden van de onafhankelijkheidstrijd van Amerika nooit had plaatsgevonden had de wereld er ook heel anders uitgezien. Etc.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:18 schreef Mustard_Man het volgende:
Mensen die niet doorhebben wat voor een enorme impact WO2 op de wereld heeft gehad en nog steeds enorme invloeden uitoefend op huidige situaties.![]()
Maar ik had je post ook blijkbaar te haastig gelezen.. Ik dacht dat je zei dat de goede dingen die de Duitsers hadden gedaan nu worden weggecensureerd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En nogmaals, dat is dus vanuit onze opvatting nu.
Je zou anders niet beter weten en het wel tof vinden in dat grote duitse machtige rijk.
Ik persoonlijk heb hem ook niet meegemaakt, maar mijn omas en opas wel, daar heb ik van geleerd hoe het was toen, het respect gekweekt voor mensen die in het verzet zaten en die dus hun eigen leven op het spel hebben gezet opdat wij zo mogen leven zoals we nu doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:21 schreef immortalsean het volgende:
[..]
goh, heb je 'm meegemaakt dan?
nee, je hebt het alleen van kranten, boeken en tv ... net zoals die andere oorlogen dus!
M'n opa heeft de daadwerkelijke oorlog meegemaakt dankjewel. En niet vanaf de zijlijn als burger.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:21 schreef immortalsean het volgende:
[..]
goh, heb je 'm meegemaakt dan?
nee, je hebt het alleen van kranten, boeken en tv ... net zoals die andere oorlogen dus!
Juist.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:46 schreef AchNee het volgende:
Gewoon je bek houden om 20.00 uur en verdiep je eens in de geschiedenis, wie weet steek je er iets van op.
En heeft die onafhankelijkheidsstrijd zo'n 8 miljoen doden opgeleverd??quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:23 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat geldt voor *alle* gebeurtenissen uit de geschiedenis. Als die oorlog er niet was geweest had het er anders uitgezien inderdaad. Als de gewelddadigheden van de onafhankelijkheidstrijd van Amerika nooit had plaatsgevonden had de wereld er ook heel anders uitgezien. Etc.
In de eerste jaren erna wellicht. De koude oorlog heeft echter een vele malen grotere invloed gehad op de vorm van de wereld.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:24 schreef __Saviour__ het volgende:
En de wereld zoals is ie nu is, is volledig geschapen door WO2. Enorm veel mensen zijn gestorven voor de vrijheid.
Ik tot 0:00 bij ons gaan de lijn gewoon 2 minuten dicht (telefoon)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:17 schreef Agiath het volgende:
Ik moet gewoon werken tot 8 uur?
daar ben ik het dan weer niet mee eens eerlijk gezegd (wat ben ik ook een moeilijk joch, niet willen herdenken, maar wel willen dat 'ie herdacht wordtquote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:25 schreef Bot13 het volgende:
...
Ohja; dodenherdenking moet stoppen als de generatie die de oorlog heeft meegemaakt dood is, vind ik. Daarna is het onzin, want dan zou dus praktisch iedereen iets herdenken wat we uit boekjes hebben.
En die koude oorlog is grotendeels een gevolg van?? Juist.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:28 schreef 700MB het volgende:
[..]
In de eerste jaren erna wellicht. De koude oorlog heeft echter een vele malen grotere invloed gehad op de vorm van de wereld.
Dat heeft toch geheel niets te maken met het argument? Gesteld is dat 'WO2 de wereld gevormd heeft'. Ik geef je een voorbeeld waarom dat niet zo alomvattend is zoals werd gesteld. Historisch gezien is WO2 enkel 'een moment' niet 'een nieuw tijdperk'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:27 schreef descendent1 het volgende:
En heeft die onafhankelijkheidsstrijd zo'n 8 miljoen doden opgeleverd??
Zijn er destijds zulke gruwelijkheden in dergelijke proporties begaan als in WO II
Wordt de onafhankelijkheidsstrijd niet meer herdacht in de VS??
De oude oorlog was uiteindelijk niks. Een beetje dreigen, dat was alles.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:28 schreef 700MB het volgende:
In de eerste jaren erna wellicht. De koude oorlog heeft echter een vele malen grotere invloed gehad op de vorm van de wereld.
en WO II was dan weer gevolg van WO I ... your point being?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:29 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En die koude oorlog is grotendeels een gevolg van?? Juist.
er moeten doden vallen om iets te veranderen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:30 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De oude oorlog was uiteindelijk niks. Een beetje dreigen, dat was alles.
Nee, de koude oorlog is geen rechtstreeks gevolg van WO2. Een aantal van de feitelijke triggers zijn er wellicht toe te herleiden, maar die zaken zouden sowieso wel hebben plaatsgevonden. Maar op die manier valt ook prima te redeneren dat WO2 een rechtstreeks gevolg was van WO1. Etc.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:29 schreef descendent1 het volgende:
En die koude oorlog is grotendeels een gevolg van?? Juist.
Als die ''oudjes'' er 60 jaar terug hadden gevochten dan kon jij nu die neger muziek niet luisteren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef dvdk het volgende:
Het 'dreigen' heeft, bijvoorbeeld, een wapenwedloop tot gevolg gehad. Dreigen kan genoeg zijn om verandering te veroorzaken. Kijk maar naar de manier waarop mensen beginnen te hyperventileren als iemand belt over een bom.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:30 schreef __Saviour__ het volgende:
De oude oorlog was uiteindelijk niks. Een beetje dreigen, dat was alles.
Nee, het is niet sarcastisch. Er zijn heel veel gebeurtenissen in de geschiedenis geweest. WO2 is *niet* belangrijker dan een hoop anderen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:36 schreef kL0j00h het volgende:
de 2e wereld oorlog hebben we het over. Ach , het zal wel sarcastisch zijn.
Die is zo goed als verdwenen. Tegenwoordig denken mensen alleen nog maar wanneer het weekend is en of de MacDonalds nog open is.quote:
gare oudjes!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:34 schreef Rossoneri het volgende:
Als die ''oudjes'' er 60 jaar terug hadden gevochten dan kon jij nu die neger muziek niet luisteren.
Dat lukt nu ook aardig, daar hadden we de Duitsers niet voor nodig.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:17 schreef IHVK het volgende:
En Nederland of het Nederlands zou waarschijnlijk verdwenen zijn.
Valt reuze mee.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:40 schreef Rossoneri het volgende:
[..]
Dat lukt nu ook aardig, daar hadden we de Duitsers niet voor nodig.
Dat zou idd een goed tegen argument zijnquote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:39 schreef immortalsean het volgende:
[..]
gare oudjes!zitten wij nu opgescheept met gare negermuziek
Dat is maar de vraag. Je kent alleen de wereld zoals hij is zoals hij is gelopen. Op basis van waarschijnlijkheden kan je er vanuit gaan dat je leven beter is als gevolg van hoe het is gelopen, maar weten doe je dat niet. Er is inmiddels 60 jaar verstreken, er kan een hoop gebeuren. Het is ook mogelijk dat jouw leven nu beter zou zijn geweest als het anders was gelopen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:34 schreef Rossoneri het volgende:
Als die ''oudjes'' er 60 jaar terug hadden gevochten dan kon jij nu die neger muziek niet luisteren.
Het heeft ook helemaal niets met respect te maken. De mensen die destijds leefden kwamen in een situatie terecht waarin ze keuzes moesten maken hoe te handelen. Dat hebben ze gedaan, maar de primaire beweegreden is op dat moment geweest 'wij worden onderdrukt/aangevallen/vermoord en dat willen we niet' en niet 'we moeten voor de toekomst van de mens dit veranderen zodat we tot in alle eeuwigheid gerespecteerd worden'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:34 schreef Rossoneri het volgende:
Waar is het respect tegenwoordig.
Klopt; maar zonder WO II geen koude oorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:33 schreef 700MB het volgende:
[..]
Nee, de koude oorlog is geen rechtstreeks gevolg van WO2. Een aantal van de feitelijke triggers zijn er wellicht toe te herleiden, maar die zaken zouden sowieso wel hebben plaatsgevonden. Maar op die manier valt ook prima te redeneren dat WO2 een rechtstreeks gevolg was van WO1. Etc.
Dat is maar de vraag.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:44 schreef descendent1 het volgende:
Klopt; maar zonder WO II geen koude oorlog.
Zonder WO II zouden de spanningen die ongetwijfeld tussen de USSR en 'de westerse wereld' tot uiting waren gekomen op een andere manier tot uiting zijn gekomen... waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:46 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag.
En zonder WO1 geen WO2.
Inderdaad. En daar gaat het dus ook om. Gesteld werd dat WO2 een 'world-shaping-event' is geweest en dat het daarom zo belangrijk zou zijn. Maar dat is dus niet zo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:51 schreef descendent1 het volgende:
(in feite is er geen gebeurtenis te verklaren zonder met de voorgaande gebeuirtenissen rekening te houden.![]()
Logisch toch? Ze wilden een goeie toekomst voor hun kinderen, om net zoals in hun kinderjaren in vrijheid te leven daar hebben veel nederlanders hun leven voor gegeven, zodat jij na 60 jaar naar de mcdonalds kan, elke zaterdag avond lekker stappen, gaan en staan waar je maar wilt en nog meer van dat soort dingen. Dus respect is hier weldegelijk op zijn plaats vind ik.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:43 schreef 700MB het volgende:
Het heeft ook helemaal niets met respect te maken. De mensen die destijds leefden kwamen in een situatie terecht waarin ze keuzes moesten maken hoe te handelen. Dat hebben ze gedaan, maar de primaire beweegreden is op dat moment geweest 'wij worden onderdrukt/aangevallen/vermoord en dat willen we niet' en niet 'we moeten voor de toekomst van de mens dit veranderen zodat we tot in alle eeuwigheid gerespecteerd worden'.
Het wel of niet weten wat oorlog is heeft helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van respect ergens voor, en al helemaal niet met 'dodenherdenking'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:53 schreef Aitan het volgende:
dienstplicht weer invoeren en allemaal naar sudan dan weten ze wat oorlog is stelletje respectloze kneuzen..
Nou ja, het was misschien een soort apotheose van het voorgaande dat op een verschrikkelijke manier tot uiting kwam... het heeft immers wel de grootste impact gehad, menselevens enzo; hoewel WO I ook enorm veel slachtoffers heeft gemaakt, maar de gruwelijkheden waartot mensen in staat bleken te zijn komen het meest -massaal- naar voren in WO II. Daarom vind ik WO II toch wel een beetje op zichzelf staan; dwz een soort ijkpunt in de geschiedenis.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:52 schreef 700MB het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar gaat het dus ook om. Gesteld werd dat WO2 een 'world-shaping-event' is geweest en dat het daarom zo belangrijk zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:14 schreef vanBnaarC het volgende:
ga jij ff in Afrika wonen, dankzij hun leef je nu nog steeds in vrijheid en daar mag je best wel is bij stil staan
imbieciel
De motivatie op dat moment is echter niet 'voor mijn kinderen, later' maar 'voor mij/ons, nu'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:55 schreef Rossoneri het volgende:
Logisch toch? Ze wilden een goeie toekomst voor hun kinderen, om net zoals in hun kinderjaren in vrijheid te leven daar hebben veel nederlanders hun leven voor gegeven, zodat jij na 60 jaar naar de mcdonalds kan, elke zaterdag avond lekker stappen, gaan en staan waar je maar wilt en nog meer van dat soort dingen.
Right, jij was erbij?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:58 schreef 700MB het volgende:
[..]
De motivatie op dat moment is echter niet 'voor mijn kinderen, later' maar 'voor mij/ons, nu'.
Wijze woorden!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:00 schreef Scorpie het volgende:
Juist door mensen als de TS is deze herdenking nog elk jaar nodig.
Denk het wel, men doet het af als of was het een koude winter, je mag zeker respect hebben voor mensen die zo'n tijd hebben meegemaakt en jouw vrijheid hebben bevochten. Maar ja wat is oorlog nou he ik speel toch zeker ook Batlefield ik weet echt wel wat oorlog is men respawned gewoon toch?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:55 schreef 700MB het volgende:
[..]
Het wel of niet weten wat oorlog is heeft helemaal niets te maken met het al dan niet hebben van respect ergens voor, en al helemaal niet met 'dodenherdenking'.
Dus jij stelt dat er sinds WO2 geen dingen zijn voorgevallen die laten zien dat mensen tot nog veel gruwelijke dingen in staat zijn dan de zaken die in WO2 zijn voorgevallen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:56 schreef descendent1 het volgende:
Nou ja, het was misschien een soort apotheose van het voorgaande dat op een verschrikkelijke manier tot uiting kwam... het heeft immers wel de grootste impact gehad, menselevens enzo; hoewel WO I ook enorm veel slachtoffers heeft gemaakt, maar de gruwelijkheden waartot mensen in staat bleken te zijn komen het meest -massaal- naar voren in WO II. Daarom vind ik WO II toch wel een beetje op zichzelf staan; dwz een soort ijkpunt in de geschiedenis.
Historisch gezien is het ook niet meer dan een koude winter.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:02 schreef Aitan het volgende:
Denk het wel, men doet het af als of was het een koude winter
Ze hebben *hun eigen* vrijheid bevochten.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:02 schreef Aitan het volgende:
je mag zeker respect hebben voor mensen die zo'n tijd hebben meegemaakt en jouw vrijheid hebben bevochten.
Trollen of niet, er zit wel een punt in.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:06 schreef Rezuup het volgende:
HEEFT ER NIEMAND DOOR DAT HET DVDK VRIJWEL ALLEEN MAAR DOEN IS OM TE TROLLEN, BEKIJK ZIJN POSTHISTORY EENS.
Ja duh toen waren wij er natuurlijk nog niet, maar denk je nu echt op de lange termijn dat ze niet dachten ''hmm nou ik zie graag mijn kinderen onder het hakenkruis vlag zien opgroeien'' natuurlijk niet, ze wilden voor hun kinderen net zoals voor hun een vrij nederland.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:05 schreef 700MB het volgende:
Ze hebben *hun eigen* vrijheid bevochten.
Die langere termijn is er pas nu, 60 jaar later. Niet op dat moment zelf.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:08 schreef Rossoneri het volgende:
Ja duh toen waren wij er natuurlijk nog niet, maar denk je nu echt op de lange termijn dat ze niet dachten ''hmm nou ik zie graag mijn kinderen onder het hakenkruis vlag zien opgroeien'' natuurlijk niet, ze wilden voor hun kinderen net zoals voor hun een vrij nederland.
Nee maar ze DEDEN het wel voor hun kinderen en kleinkinderen. Ik bedoel als jij bijvoorbeeld een fiets niet kreeg op je verjaardag omdat je ouders dat niet konden betalen, dat wil je er toch voor zorgen dat jou kind dat WEL kan krijgen op zijn of haar verjaardag? Ouders willen dat hun kinderen het beter krijgen dan hun.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:09 schreef 700MB het volgende:
[..]
Die langere termijn is er pas nu, 60 jaar later. Niet op dat moment zelf.
Zoals de Duitse nazi-ouders ook dachten, bedoel je?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:11 schreef Rossoneri het volgende:
Ouders willen dat hun kinderen het beter krijgen dan hun.
Heb jij daar nu echt last van?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:12 schreef dvdk het volgende:
het is al meer dan 50 jaar geleden, hoelang kunnen die opa's een grudge houden zeg....
volgens mij houdt die stomme traditie pas op als al die ouwe knarren van ouderdom zijn gestorven...
hoeven de winkels tenminste ook niet meer om 17.00 dicht maar blijven ze normaal open.
Ja natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Zoals de Duitse nazi-ouders ook dachten, bedoel je?
Flauwekul. ZIJ werden op dat moment aangevallen en onderdrukt, dus zij wilden op dat moment hun eigen leven verbeteren. En daar is ook helemaal niets mis mee.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:11 schreef Rossoneri het volgende:
Nee maar ze DEDEN het wel voor hun kinderen en kleinkinderen.
En, werkt het?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:15 schreef Ripley het volgende:
We herdenken "opdat zoiets nooit meer gebeurt".
Ok, dat is ook wel zo natuurlijk wij waren er nog niet. Maar wat denk je zelf? Zoals ik al eerder zij ze wilden niet dat hun kids dit ook zouden meemaken, maar een leven in vrijheid en vrede konden leven. Ik wil dat mijn kinderen het bijvoorbeeld beter krijgen dan mij, dat wil toch iedere ouder?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:16 schreef 700MB het volgende:
[..]
Flauwekul. ZIJ werden op dat moment aangevallen en onderdrukt, dus zij wilden op dat moment hun eigen leven verbeteren. En daar is ook helemaal niets mis mee.
Niet echt. Maar ik denk toch dat het goed is dat mensen er bij stil staan, zodat oorlog geen abstract begrip uit het verre oosten of afrika is, maar iets wat jou had kunnen gebeuren en wat je opa en oma waarschijnlijk echt is overkomen.quote:
Op het moment dat anderen aggressief worden omdat iemand er niet aan meedoet, ja, dan heb ik er last van.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef SevenWonders het volgende:
Als jij niet twee minuten wilt gedenken prima. Maar respecteer anderen wel, want nogmaals, heb jij daar nu echt last van?
Ik ben ook voor afschaffing van Kerst inderdaad.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef SevenWonders het volgende:
Als je het alleen om de winkels gaat, daar kun je rekening mee houden, door eerder of later boodschappen te doen. Op zondag, met de Kerst etc. zijn de winkels ook doorgaans dicht en dat wordt ook door (Ibijna) iedereen normaal gevonden.
Mij best.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef SevenWonders het volgende:
Stoppen met 4 ern 5 mei? Dan ook stoppen met de geuzenfeesten op 1 april in Brielle, stoppen met Leidens Ontzet op 3 oktober (?) etc. etc.
Voor zichzelf ja. Het is echter voor jou niet te beoordelen of jouw leven beter of slechter zou zijn geweest als de Duitsers wel hadden gewonnen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef SevenWonders het volgende:
Die opa's hebben er wel voor gezorgd dat je nu in vrijheid leeft en niet in een voormalig oostblokland ofzo.
Misschien, maar als het slecht gaat zal de ouder er toch eerst voor zorgen dat het beter met hemzelf gaat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:18 schreef Rossoneri het volgende:
Ok, dat is ook wel zo natuurlijk wij waren er nog niet. Maar wat denk je zelf? Zoals ik al eerder zij ze wilden niet dat hun kids dit ook zouden meemaken, maar een leven in vrijheid en vrede konden leven. Ik wil dat mijn kinderen het bijvoorbeeld beter krijgen dan mij, dat wil toch iedere ouder?
Absoluut. En kennelijk is er nu nog een generatie die het belangrijk vind dat ze dat gezamenlijk kunnen doen, prima. Ik herdenk niet echt, maar kijk meestal wel op tv (uit gewoonte denk ik) en ach, het maakt toch indruk. Maar de aversie tegen mensen die niks ophebben met dat semi-verplichte herdenken snap ik niet zo. Vrijjheid betekent ook dat je vrij bent om níet te herdenken. Van de huidige generatie 16-jarigen kun je amper verwachten dat ze nog 'iets' hebben met WO2. Hun opa en oma hebben die waarschijnlijk geeneens bewust meegemaakt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:21 schreef Ripley het volgende:
[..]
Niet echt. Maar ik denk toch dat het goed is dat mensen er bij stil staan
zo is het edatthebarquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef EdAtTheBar het volgende:
Sommige mensen hebben ook de rest van de geschiedenisles opgelet en begrijpen dat er in het verleden talloze evenementen zijn geweest die nog veel erger waren, en ze beseffen ook dat er nog heel veel momenten zullen komen die nog veel erger zijn. De enige reden dat WO2 als 'het ergste ooit' wordt gezien is omdat iedereen het zich zo persoonlijk aantrekt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:22 schreef denkjedat het volgende:
jezes wat gevoelloos van jouw man heb je die film gezien op net 5 als je die zie en een beetje op heb gelet op school weetje best hoe erg het toen was
Het gaat erom dat iedereen zelf uit moet maken of ze wel of niet respect willen tonen. En mochten ze dat willen, dan moeten ze zelf weten hoe ze dat doen. Of iemand wel of niet meedoet aan die 2 minuten zegt helemaal niets over of diegene wel of niet respect toont.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:22 schreef denkjedat het volgende:
en zo erg is zijn die 2 minuten toch niet om een beetje respect te tonen voor degene die jouw van hitler hebben bevrijd of wel soms?
je vergeet hersenloos en onbeschoft, maar verder kots ik met je meequote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef EdAtTheBar het volgende:
60 jaar later waren die inmiddels wel voorbij geweest, dus op jouw leven had dat geen invloed gehad. Je geschiedenisles had er ook anders uitgezien, want het menselijke ras was immers 'gereinigd' en je zou zijn opgevoed met het idee dat dat iets goeds is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:24 schreef denkjedat het volgende:
tuurlijk was het leven slechter geweest om maar te beginnen met die massamoorden in auschwitsch
* Killjoy is het hier mee eensquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:31 schreef teamlead het volgende:
[..]
je vergeet hersenloos en onbeschoft, maar verder kots ik met je mee
Vrijheid is sowieso een illusie, dat blijkt inderdaad ook wel weer uit dit topic.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:32 schreef Homdeck het volgende:
Wat een topicIedereen lult maar over vrijheid enzo. Ook vrijheid in de keuze om al dan niet te herdenken dus. Laat TS lekker niet herdenken als ie daar geen behoefte aan heeft.
het heeft genoeg invloed in mijn leven gehadquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:32 schreef 700MB het volgende:
[..]
60 jaar later waren die inmiddels wel voorbij geweest, dus op jouw leven had dat geen invloed gehad. Je geschiedenisles had er ook anders uitgezien, want het menselijke ras was immers 'gereinigd' en je zou zijn opgevoed met het idee dat dat iets goeds is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat je dit vergelijkt met een scheet zegt genoeg over je denkniveau, jongen wordt eens volwassenquote:
nonsens. Qua oorlogen is WO II echt wel de oorlog met de grootste impact geweest. Daarnaast gaat het natuurlijk niet alleen over de gevechtshandelingen, maar ook over de systematische uitroeiing van een een aantal bevolkingsgroepen, op een schaal zoals dat nog nooit eerder is voorgekomen. Alleen al kijkend naar de ontwikkelingen in oa. Nederland, is juist dat aspect van intollerantie en haat iets dat we altijd moeten blijven herdenken. Wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd die te herhalen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:30 schreef 700MB het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben ook de rest van de geschiedenisles opgelet en begrijpen dat er in het verleden talloze evenementen zijn geweest die nog veel erger waren, en ze beseffen ook dat er nog heel veel momenten zullen komen die nog veel erger zijn. De enige reden dat WO2 als 'het ergste ooit' wordt gezien is omdat iedereen het zich zo persoonlijk aantrekt.
en dus hoeven we de gruwelen uit het verleden maar niet meer te herdenken?quote:De wereld in non-stop in beweging. Er zullen 'gruwelijke' dingen blijven gebeuren. En of ze daadwerkelijke gruwelijk zijn is een kwestie van argumentatie.
Ook als je er zelf niet bij stil wilt staan, is het meedoen omdat het zo hoort een teken van respect naar de mensen die dat wél heel bewust beleven en voor wie het wél belangrijk isquote:En 'meedoen omdat het nu eenmaal zo hoort' heeft natuurlijk geen enkele betekenis.
[..]
Het gaat niet alleen over respect naar de doden die herdacht worden (hoewel dat natuurlijk een heel belangrijk aspect is) maar ook over respect voor de mensen die de oorlog overleefd hebben en hun familie en vrienden willen herdenken, voor de nabestaanden van de omgekomen militairen sinds 1945 en voor de mensen die het wél interesseertquote:Het gaat erom dat iedereen zelf uit moet maken of ze wel of niet respect willen tonen. En mochten ze dat willen, dan moeten ze zelf weten hoe ze dat doen. Of iemand wel of niet meedoet aan die 2 minuten zegt helemaal niets over of diegene wel of niet respect toont.
ja hoor.. hij mag in die 2 minuten van mijn ook best met z'n tenen gaan spelen of ff gaan rukken. Als ie z'n bek maar houdtquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:32 schreef Homdeck het volgende:
Wat een topicIedereen lult maar over vrijheid enzo. Ook vrijheid in de keuze om al dan niet te herdenken dus. Laat TS lekker niet herdenken als ie daar geen behoefte aan heeft.
Ach, vrijheid zoals wij dat kennen sowieso. Het is maar net in hoeverre het de machthebebrs behaagt dat het gepeupel zich vrij voelt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:34 schreef 700MB het volgende:
[..]
Vrijheid is sowieso een illusie, dat blijkt inderdaad ook wel weer uit dit topic.
De koude oorlog, om maar een eerder genoemd voorbeeld te nemen, heeft veel meer invloed op je leven gehad. Dat is alleen wat minder rechtstreeks herleidbaar.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:36 schreef denkjedat het volgende:
het heeft genoeg invloed in mijn leven gehad
Jawohl!quote:
Of 9/11.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:39 schreef 700MB het volgende:
[..]
De koude oorlog, om maar een eerder genoemd voorbeeld te nemen, heeft veel meer invloed op je leven gehad
maar om 9/11 nu op 5/4 te herdenken slaat natuurlijk nergens opquote:
de wereld zou meer mensen moeten hebben zoals jouquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:37 schreef teamlead het volgende:
[..]
nonsens. Qua oorlogen is WO II echt wel de oorlog met de grootste impact geweest. Daarnaast gaat het natuurlijk niet alleen over de gevechtshandelingen, maar ook over de systematische uitroeiing van een een aantal bevolkingsgroepen, op een schaal zoals dat nog nooit eerder is voorgekomen. Alleen al kijkend naar de ontwikkelingen in oa. Nederland, is juist dat aspect van intollerantie en haat iets dat we altijd moeten blijven herdenken. Wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd die te herhalen.
[..]
en dus hoeven we de gruwelen uit het verleden maar niet meer te herdenken?
[..]
Ook als je er zelf niet bij stil wilt staan, is het meedoen omdat het zo hoort een teken van respect naar de mensen die dat wél heel bewust beleven en voor wie het wél belangrijk is
[..]
Het gaat niet alleen over respect naar de doden die herdacht worden (hoewel dat natuurlijk een heel belangrijk aspect is) maar ook over respect voor de mensen die de oorlog overleefd hebben en hun familie en vrienden willen herdenken, voor de nabestaanden van de omgekomen militairen sinds 1945 en voor de mensen die het wél interesseert
Wie ben jij om dat voor hem te bepalen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:38 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja hoor.. hij mag in die 2 minuten van mijn ook best met z'n tenen gaan spelen of ff gaan rukken. Als ie z'n bek maar houdt![]()
Ach, volgens sommige is WO3 al in volle gang en dan zijn de slachtoffers die toen vielen opeens weer oorlogsslachtoffers he.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:40 schreef teamlead het volgende:
[..]
maar om 9/11 nu op 5/4 te herdenken slaat natuurlijk nergens op
iemand die wél historisch besef heeft, iemand die wél wat te herdenken heeft en iemand die graag ziet dat hij daarin gerespecteerd wordtquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:40 schreef Homdeck het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat voor hem te bepalen?
dat roep ik al jarenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:40 schreef denkjedat het volgende:
[..]
de wereld zou meer mensen moeten hebben zoals jou![]()
wat een woordenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
iemand die wél historisch besef heeft, iemand die wél wat te herdenken heeft en iemand die graag ziet dat hij daarin gerespecteerd wordt
Gedwongen respect. Mooi man. Zij het compleet nutteloos. Maar goed.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
iemand die wél historisch besef heeft, iemand die wél wat te herdenken heeft en iemand die graag ziet dat hij daarin gerespecteerd wordt
dat hij niet herdenkt betekent niet automatisch dat hij mensen die wel herdenken niet respecteert.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
bedoel je degene die wel herdenken of die het niet doen?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:45 schreef Aitan het volgende:
Iets wat niet in een laatje past zal je er ook nooit in kunnen proppen. De hersencapaciteit van sommige mensen is gewoon te klein om te beseffen wat het allemaal betekend.
Dat laat ik geheel aan jou over, laten we zeggen dat ik wel weet wat de impact is geweest en dat ik wel respect kan opbrengen voor offers uit het verleden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:46 schreef denkjedat het volgende:
[..]
bedoel je degene die wel herdenken of die het niet doen?
jawel, dat betekent het wel. Als hij (en hij is helaas niet de enige, maar goed), die 2 minuten niet z'n kop kan houden en die stilte daardoor verstoort, respecteert hij dus ook de mensen die wel herdenken nietquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:45 schreef Homdeck het volgende:
[..]
dat hij niet herdenkt betekent niet automatisch dat hij mensen die wel herdenken niet respecteert.
Falikante onzin. Zoals ik al eerder zei, bewust zieken is compleet iets anders dan niet herdenken. Je betoog begint fascistoide trekjes te vertonen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
jawel, dat betekent het wel. Als hij (en hij is helaas niet de enige, maar goed), die 2 minuten niet z'n kop kan houden en die stilte daardoor verstoort, respecteert hij dus ook de mensen die wel herdenken niet
respect is per definitie afgedwongenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:45 schreef Jarno het volgende:
[..]
Gedwongen respect. Mooi man. Zij het compleet nutteloos. Maar goed.
dus jij houd wel je mond 2 minuten?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:47 schreef Aitan het volgende:
[..]
Dat laat ik geheel aan jou over, laten we zeggen dat ik wel weet wat de impact is geweest en dat ik wel respect kan opbrengen voor offers uit het verleden.
...door acties die respect verdienen, niet door verbaal of fysiek geweld.quote:
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Falikante onzin. Zoals ik al eerder zei, bewust zieken is compleet iets anders dan niet herdenken. Je betoog begint fascistoide trekjes te vertonen.
dat is m.i echt bewust zieken. Ik vind TS dus een respectloze lulquote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef dvdk het volgende:
nope.. door opvoeding en normen en waarden waarmee je opgroeit. Daardoor zie je acties als acties die respect verdienenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
...door acties die respect verdienen, niet door verbaal of fysiek geweld.
ben ik het niet mee eens. gedenken doe je zelf, met je gedachten. dat is niet afhankelijk van andere personen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
jawel, dat betekent het wel. Als hij (en hij is helaas niet de enige, maar goed), die 2 minuten niet z'n kop kan houden en die stilte daardoor verstoort, respecteert hij dus ook de mensen die wel herdenken niet
1 minuut, 2 minuten, 5 minuten of anders. Net zolang als ik nodig heb misschien één keer per jaar misschien meer. In ieder geval zal ik het nooit negeren.quote:
dat klopt wel, maar als ik de doden wel herdenk en iemand anders verstoort dat, respecteert hij mij dus nietquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:51 schreef Homdeck het volgende:
[..]
ben ik het niet mee eens. gedenken doe je zelf, met je gedachten. dat is niet afhankelijk van andere personen.
Ik kan me prima indenken dat iemand herdenkt bij Brothers in Arms van Dire Straits. Kortom, bepaal niks voor een ander.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:50 schreef teamlead het volgende:
dat is m.i echt bewust zieken. Ik vind TS dus een respectloze lul
En jij respecteert zijn wens om niet te herdenken wel?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat klopt wel, maar als ik de doden wel herdenk en iemand anders verstoort dat, respecteert hij mij dus niet
wat je bedoel te zeggen is je mag gerust praten enzo maar dan thuis waar niemand het hoort zodat iemand die WEL beetje respect heeft echt 2 minuten stilte heeftquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat klopt wel, maar als ik de doden wel herdenk en iemand anders verstoort dat, respecteert hij mij dus niet
nogmaals: het interesseert me geen zak wat TS om 8 uur doet. Of hij gaat lekker een potje schijten, of hij gaat lekker zitten gamen, pilsje drinken whatever. Als ie maar 2 minuten het fatsoen kan opbrengen om dat dan op zijn minst op een manier te doen dat hij anderen niet stoort tijdens de herdenkingquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:52 schreef Jarno het volgende:
[..]
En jij respecteert zijn wens om niet te herdenken wel?
dat dus.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:53 schreef denkjedat het volgende:
[..]
wat je bedoel te zeggen is je mag gerust praten enzo maar dan thuis waar niemand het hoort zodat iemand die WEL beetje respect heeft echt 2 minuten stilte heeft
Dat is wat ik zeg, toch? Jij denkt gelijk dat TS zijn speakers op de dam plaatst en op volume 10 de boel een beetje wakker schud. Voor hetzelfde geld zit -ie gewoon met z'n iPod op achter de PC ofzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:54 schreef teamlead het volgende:
[..]
nogmaals: het interesseert me geen zak wat TS om 8 uur doet. Of hij gaat lekker een potje schijten, of hij gaat lekker zitten gamen, pilsje drinken whatever. Als ie maar 2 minuten het fatsoen kan opbrengen om dat dan op zijn minst op een manier te doen dat hij anderen niet stoort tijdens de herdenking
Ja, en ik wil om 8 uur de drie miljoen. Kom op zeg. Klein jong.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:55 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat dus.
Ik wil om 8 uur die 2 minuten stilte.
als je het eerste doet ben je best wel triestquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg, toch? Jij denkt gelijk dat TS zijn speakers op de dam plaatst en op volume 10 de boel een beetje wakker schud. Voor hetzelfde geld zit -ie gewoon met z'n iPod op achter de PC ofzo.
we komen er niet uit denk ik. Mijn mening is dat je gedrag niet aanpassen aan de ander niet betekent dat er geen respect voor die ander is. Als ik bij een kerkelijke inzegening van een huwelijk ben ga ik niet meezingen met die psalmen. ik pas mijn gedrag dus niet aan aan de mensen die dat wel doen, maar het maakt mij niet respectloos tegenover hen. toch?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
die 3 miljoen wil ik ookquote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, en ik wil om 8 uur de drie miljoen. Kom op zeg. Klein jong.
Oh kut, nu wordt het een buitenlanderstopic.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:56 schreef denkjedat het volgende:
[..]
als je het eerste doet ben je best wel triest![]()
zijn er dan ook echt mensen die het expres verpesten?
ieder jaar weer ja....quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:56 schreef denkjedat het volgende:
[..]
als je het eerste doet ben je best wel triest![]()
zijn er dan ook echt mensen die het expres verpesten?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:57 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh kut, nu wordt het een buitenlanderstopic..
zoals ik al in een ander topic zagquote:
zoiets bedoel je zeker?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:50 schreef zure_apple het volgende:
Ach ja, het is onderhand wel duidelijk dat Marokkanen niet in Nederland thuishoren. Als we toch met de dodenherdenking bezig zijn... misschien kunnen we in het kader van een geschiedenislesje deze Marokkaantjes een enkeltje Auschwitz geven?
Er zit een heel groot verschil tussen expres in jouw oor gaan zitten schreeuwen en het gewoon doorgaan waarmee je bezig was om 8 uur. Dat eerste is verstoren, dat tweede is dat niet. Als jij last van dat tweede hebt, dan kies jij ervoor om daar last van te hebben, maar dat heb je dan alleen aan jezelf te wijten.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:51 schreef teamlead het volgende:
zoiets ook ja.. maar het zijn niet alleen de marokaantjes. Ook de kansloze autochtone josti's op hun scootertjes, de ambtenaren met hun vrijdagmiddagborrel die lallend de kroeg uitkomen en mensen die niet in staat zijn om te onthouden dat het ieder jaar echt op dezelfde datum en tijd isquote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:01 schreef denkjedat het volgende:
[..]
zoals ik al in een ander topic zag
[..]
zoiets bedoel je zeker?![]()
Ziehier vrijheid in Nederland: herdenken of gedeporteerd worden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:01 schreef denkjedat het volgende:
[..]
zoals ik al in een ander topic zag
[..]
zoiets bedoel je zeker?![]()
dan ''toon'' je toch respect en dat vinden andere mensen weer goed of hoe je dat ook noem.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:09 schreef MrBadGuy het volgende:
Respect betekend ook dat je respect hebt voor mensen die niet twee minuten stil zijn, maar het op een andere manier willen herdenken. Zolang je maar niemand stoort die wel twee minuten stil wil zijn, dan is er geen enkel probleem lijkt mij.
Voor mij persoonlijk doen die twee minuten niks. Mocht ik in een groep zijn waar ze wel twee minuten stil willen zijn dan doe ik wel mee, anders hoeft het van mij niet. Ik kijk liever een goede documantaire, een goede film of lees liever een goed verhaal over de tweede wereldoorlog. Dan sta ik wel stil bij de mensen die in die periode om zijn gekomen, dat hoeft van mij ook niet persé op 4 of 5 mei, elke andere dag van het jaar is ook goed.
Jij bent gewoon echt een mongool....quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:12 schreef dvdk het volgende:
het is al meer dan 50 jaar geleden, hoelang kunnen die opa's een grudge houden zeg....
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:22 schreef RiffRaff het volgende:
Nouja, ik vind dat die Marokkanen alle idioten die de dodenherdenking verstoren echt wel een flinke aframmeling verdienen, als het verzet er niet was geweest dan waren zij er ook niet, of iig, niet hier in Nederland.
Nee, dat stel ik niet. Maar het moyenne ervan en de impact die het had zijn wel toch (één van) de grootste van de moderne tijd te noemen. (in elk geval in Europa).quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:04 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dus jij stelt dat er sinds WO2 geen dingen zijn voorgevallen die laten zien dat mensen tot nog veel gruwelijke dingen in staat zijn dan de zaken die in WO2 zijn voorgevallen?
Dat lijkt me een uitermate naieve instelling.
Evenals dat ze in de geschiedenis niet eerder voorgevallen zouden zijn als daar de middelen voor geweest waren. Je moet zaken wel in het juiste perspectief zien.
niet alleen Europa. Grote delen van Azië zijn na de Japanse bezetting begonnen aan een onafhankelijkheidquote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:26 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik niet. Maar het moyenne ervan en de impact die het had zijn wel toch (één van) de grootste van de moderne tijd te noemen. (in elk geval in Europa).
Ook dat! (nog niet eens aan gedacht... Indie verloren, rampspoed geboren...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:28 schreef teamlead het volgende:
[..]
niet alleen Europa. Grote delen van Azië zijn na de Japanse bezetting begonnen aan een onafhankelijkheid
Respect tonen omdat andere mensen dat goed vinden? Respect toon je omdat je het zelf goed vindt. Als je het doet omdat het van anderen verwacht wordt dan ben je gewoon een kudde dier. Sterker nog, als je het alleen doet omdat anderen het van je verwachten dan heeft het weinig meer met respect te maken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:15 schreef denkjedat het volgende:
[..]
dan ''toon'' je toch respect en dat vinden andere mensen weer goed of hoe je dat ook noem.
Fout! Respect is per definitie verdiend. ''Afgedwongen'' wat een onzin, niemand heeft oprecht respect gekregen daardoor, alleen afgunst.quote:
Weer zo'n zwart wit reactie.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
niet alles kan worden stilgelegd. Dat is helemaal waarquote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:47 schreef Toitle het volgende:
[..]
Weer zo'n zwart wit reactie.
Niet herdenken en niet respecteren zijn 2 aparten verhalen. Boten, vliegtuigen, grote fabrieken, niet alles kan worden stil gelegd, niet meer zoals vroeger, toen was er nog geen 24 uurs economie.
Dat betekent niet dat deze mensen niet respecteren, maar door werk geen 2 minuten stil kunnen zijn. Dat zou je ook kunnen respecteren ipv veroordelen.
dit soort reacties vind ik nog triester dan tsquote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:50 schreef TC03 het volgende:
Ik ontsteek vanavond mijn kaarsje voor wijlen A. Hitler.
R.I.P neger.
Daar gaat het niet om. Er is altijd wel ergens een of andere stille tocht.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:51 schreef Killjoy het volgende:
Hoe moeilijk is het om 2 minuten stil te zijn voor een ander?
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:54 schreef 700MB het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Er is altijd wel ergens een of andere stille tocht.
De schaal waarop is anders, maar verschil is er inderdaad niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:54 schreef teamlead het volgende:ja.. een stille tocht is ook bijna hetzelfde.....
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:56 schreef 700MB het volgende:
[..]
De schaal waarop is anders, maar verschil is er inderdaad niet.
Schaal, ja. Voor de een is het belangrijk, voor de ander niet. Die ene dode is voor het leven van een aantal andere mensen die hem kenden vele malen belangrijker dan die 60 miljoen uit WO2 bij elkaar. Kwestie van verschillende prioriteiten.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:59 schreef teamlead het volgende:
right.. nee oke.. 1 dode door zinloos geweld (ofzo) is ook echt heel makkelijk te vergelijken met de dood van ongeveer 60 miljoen (!!!) mensen in WOII alleen al...
nog los van de manier waarop die mensen zijn omgekomen.
maar da's alleen een kwestie van schaalgrote
Hier heb je ook zeker gelijk, zoals je dit typt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:52 schreef teamlead het volgende:
[..]
niet alles kan worden stilgelegd. Dat is helemaal waar. Waar het wel kan, moet het wmb ook gewoon gebeuren.
Iemand die weigert rekening te houden met mensen die wél herdenken veroordeel ik inderdaad ja.
De doden merken er weinig van hoorquote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:51 schreef Killjoy het volgende:
Hoe moeilijk is het om 2 minuten stil te zijn voor een ander?
opzouten in dit topic dan maar, of slotje op je pc.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:09 schreef jorienvdherik het volgende:
slotje dan maar
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:08 schreef 700MB het volgende:
[..]
Schaal, ja. Voor de een is het belangrijk, voor de ander niet. Die ene dode is voor het leven van een aantal andere mensen die hem kenden vele malen belangrijker dan die 60 miljoen uit WO2 bij elkaar. Kwestie van verschillende prioriteiten.
dit heeft niets te maken met blijven hangen in het verleden. Herdenken is meer dan dat. Het gaat ook over het stilstaan bij gebeurtenissen om te voorkomen dat we ze gaan herhalen. Het gaat ook om stilstaan bij de onschuldige slachtoffers die bij elk gewapend conflict vallen.quote:Voor beide situaties geldt dat het enkel een gebeurtenis is uit het verleden. Accepteer dat het gebeurd is, blijf niet in dat verleden hangen en ga verder met je leven. En probeer vooral niet, zoals jij nu wel aan het doen bent, anderen op te dringen dat ze ook in het verleden moeten blijven hangen. Dit soort dingen zijn vaker voorgevallen, en zullen dat in de toekomst ook weer gaan doen. WO2 is NIET dat enige, unieke, grootste, belangrijkste. wereld(ver)tekenende evenement dat ooit heeft plaats gevonden. Het is een klein onderdeel uit de geschiedenis. Een heel klein deel.
Dit getuigt van een totaal gebrek aan historisch perspectief. Behalve dat ze al herhaald worden is het totaal zinloos om op dergelijke wijze de toekomst te willen sturen omdat je niet weet wat het alternatief zou zijn geweest. Het is niet vast te stellen hoe de wereld eruit zou zien zonder WO2 en al overige zaken die in de afgelopen 60 jaar zijn gebeurd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:12 schreef teamlead het volgende:
Het gaat ook over het stilstaan bij gebeurtenissen om te voorkomen dat we ze gaan herhalen.
Die slachtoffers waar Nederland een actieve bijdrage aan levert door er troepen heen te zenden. Ja, dat schiet op, de doden die we zelf veroorzaken alvast maar herdenken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:12 schreef teamlead het volgende:
Het gaat ook om stilstaan bij de onschuldige slachtoffers die bij elk gewapend conflict vallen.
je wilt het gewoon niet snappen he? Vind jij etnische zuiveringen acceptabel? In het kader van "ach.. tis alleen maar de schaal". Vind je bombardementen op burgerdoelen acceptabel want "tsja.. shit happens"?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:20 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dit getuigt van een totaal gebrek aan historisch perspectief. Behalve dat ze al herhaald worden is het totaal zinloos om op dergelijke wijze de toekomst te willen sturen omdat je niet weet wat het alternatief zou zijn geweest. Het is niet vast te stellen hoe de wereld eruit zou zien zonder WO2 en al overige zaken die in de afgelopen 60 jaar zijn gebeurd.
welk deel van het woordje ONSCHULDIG is te ingewikkeld voor je?quote:[..]
Die slachtoffers waar Nederland een actieve bijdrage aan levert door er troepen heen te zenden. Ja, dat schiet op, de doden die we zelf veroorzaken alvast maar herdenken.
Als door een herdenking als deze er ook maar een minieme kans is dat dit herhaald wordt, dan ben ik voor de herdenking.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:20 schreef 700MB het volgende:
[..]
Dit getuigt van een totaal gebrek aan historisch perspectief. Behalve dat ze al herhaald worden is het totaal zinloos om op dergelijke wijze de toekomst te willen sturen omdat je niet weet wat het alternatief zou zijn geweest. Het is niet vast te stellen hoe de wereld eruit zou zien zonder WO2 en al overige zaken die in de afgelopen 60 jaar zijn gebeurd.
[..]
Die slachtoffers waar Nederland een actieve bijdrage aan levert door er troepen heen te zenden. Ja, dat schiet op, de doden die we zelf veroorzaken alvast maar herdenken.
Het heeft helemaal niets te maken met wel of niet acceptabel. Het heeft te maken met het hebben van een plaats in de geschiedenis en het niet kunnen beoordelen op lange termijn wat de gevolgen zijn geweest van een gebeurtenis. Het is heel goed mogelijk dat WO2 er voor heeft gezorgd dat de koude oorlog alleen maar koud was. Als dat niet het geval was geweest waren er allicht veel meer doden gevallen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:23 schreef teamlead het volgende:
je wilt het gewoon niet snappen he? Vind jij etnische zuiveringen acceptabel? In het kader van "ach.. tis alleen maar de schaal". Vind je bombardementen op burgerdoelen acceptabel want "tsja.. shit happens"?
Onschuldig is enkel een definitie. In WO2 waren de mensen in het verzet ook terroristen. Dat daar nu anders tegenaan gekeken wordt komt enkel omdat 'wij' hebben gewonnen. In landen als Afghanistan zijn 'wij' de binnenvallende macht en speelt de Taliban de rol die 'het verzet' in Nederland in WO2 gespeeld heeft.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:23 schreef teamlead het volgende:
welk deel van het woordje ONSCHULDIG is te ingewikkeld voor je?
Dat doet hij echter niet. Als er iets is wat een dergelijke herdenking doet is het meer frictie veroorzaken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:24 schreef Killjoy het volgende:
Als door een herdenking als deze er ook maar een minieme kans is dat dit herhaald wordt, dan ben ik voor de herdenking.
Of je hebt het historisch besef van een pinda, of je wilt het niet snappen. WOII is de meest ingrijpende gebeurtenis in de moderne tijd geweets. Niet alleen vanwege de 60 miljoen slachtoffers, maar ook vanwege de technologische ontwikkelingen die het gevolg waren van de oorlog en vanwege de daaruit voortvloeiende koude oorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:37 schreef 700MB het volgende:
[..]
Het heeft helemaal niets te maken met wel of niet acceptabel. Het heeft te maken met het hebben van een plaats in de geschiedenis en het niet kunnen beoordelen op lange termijn wat de gevolgen zijn geweest van een gebeurtenis. Het is heel goed mogelijk dat WO2 er voor heeft gezorgd dat de koude oorlog alleen maar koud was. Als dat niet het geval was geweest waren er allicht veel meer doden gevallen.
Alles heeft zijn plaats, jij bent niet in staat om op basis van het op hol slaan van je emoties vast te stellen of iets gruwelijk is of niet.
WO2 is ontstaan als gevolg van een hoop zaken die eerder hebben plaatsgevonden in combinatie met kleine(re) gebeurtenissen en stemmingen op een bepaald moment. Die dingen samen hebben gecumuleerd in WO2. Dat gaat weer gebeuren. Daar is verder ook geen goed of fout aan.
Onschuldig is iets anders dan verzetsheld/terroristenleider. Onschuldig is een 5 jarig meisje dat omkomt bij een bombardement, onschuldig is een 16 jarig meisje dat in Mauthausen vergast wordt, onschuldig is een bejaarde in een ziekenhuis dat bij een precisiebombardement "per ongeluk" geraakt wordtquote:[..]
Onschuldig is enkel een definitie. In WO2 waren de mensen in het verzet ook terroristen. Dat daar nu anders tegenaan gekeken wordt komt enkel omdat 'wij' hebben gewonnen. In landen als Afghanistan zijn 'wij' de binnenvallende macht en speelt de Taliban de rol die 'het verzet' in Nederland in WO2 gespeeld heeft.
Nee, dat is het niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
WOII is de meest ingrijpende gebeurtenis in de moderne tijd geweets.
Een klimaat ontstaat langzamerhand. Het schuift, door allerlei verschillende gebeurtenissen, steeds verder op. Een oorlog, of iets vergelijkbaars, is er opeens. En dan is het al te laat. Het 'alert-zijn' zorgt niet voor het voorkomen van de gebeurtenissen, hoogstens voor andere gebeurtenissen die uiteindelijk zullen leiden tot een onvermijdelijke oorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
Door te herdenken houd je mensen allert, waardoor bijvoorbeeld een bepaald klimaat niet kan ontstaan, waarmee je het dus wel degelijk kunt voorkomen
Hetgeen dat mensen als 'gezond verstand en normbesef' bestempelen is ook enkel een definitie die uit emotie is voortgekomen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
En bepalen of tenminste 35.000 burgerslachtoffers ten gevolge van een bombardement op een stad gruwelijk is, heeft niets te maken met op hol slaan van emoties, maar alles met gezond verstand en normbesef
Je geeft nu jouw definitie. Ieders definitie van onschuldig is anders.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
Onschuldig is iets anders dan verzetsheld/terroristenleider. Onschuldig is een 5 jarig meisje dat omkomt bij een bombardement, onschuldig is een 16 jarig meisje dat in Mauthausen vergast wordt, onschuldig is een bejaarde in een ziekenhuis dat bij een precisiebombardement "per ongeluk" geraakt wordt
Ja maar dat kun je toch ook om andere momenten doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:46 schreef Blik het volgende:
herdenken is gewoon belangrijk!!
TS is een kneus
het waren vooral canadezen, en anders waren het de russen geweest.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:25 schreef -Sandstorm- het volgende:
Als Amerika in 1945 niet was gekomen hadden we onszelf in 1946 bevrijd.
Gewoon pure sensatiemakerij van die Amerikanen
Geef ze eens ongelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:39 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
het waren vooral canadezen, en anders waren het de russen geweest.
nederland zichzelf bevrijden?ons leger gaf na 4 dagen op omdat ze bang waren voor een 2e bombardement.
ik ben het helemaal met die actie eens, maar ze gingen zichzelf dus echt niet bevrijden als er niemand kwam helpenquote:
was net een docu over. waarom kunnen mensen duitsers nog vriendelijk vindenquote:Nabij Woeste Hoeve vond in de nacht van 6 op 7 maart 1945 de aanslag op SS-generaal Hanns Rauter plaats. De bedoeling van het verzet was een Duits legervoertuig te bemachtigen; men wist niet dat Rauter zich in de auto bevond. Rauter was zwaargewond maar overleefde het vuurgevecht. De Duitsers lieten als represaille enkele honderden gevangenen executeren, waarvan 116 bij Woeste Hoeve. Een groot monument met de namen van de gefusilleerden, onthuld door de Gelderse Commissaris van de Koningin Jan Terlouw op 4 mei 1992, herinnert aan de gevolgen van de aanslag. In juli 1945 was reeds een eerste monument opgericht; tot in 1970 werden jaarlijks herdenkingen gehouden.
Welke kosten?quote:
Ja nou! Net als die Romeinen, asociaal volk!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
was net een docu over. waarom kunnen mensen duitsers nog vriendelijk vinden![]()
![]()
wat een enorm klote land is dat zeg![]()
was echt stil van die docu
Minutenlang het land economisch stil leggen, in deze tijd echt niet meer haalbaar.quote:
Ik ben al meerdere minuten stil geweest vandaagquote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:50 schreef Ringo het volgende:
En is het nou NOG geen acht uur?
Is erg ja, maar je gebrabbel dat daardoor de nu levende Duitsers klote zijn en het land klote is, slaat echt weer nergens op.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
was net een docu over. waarom kunnen mensen duitsers nog vriendelijk vinden![]()
![]()
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
![]()
Minutenlangquote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:49 schreef Ringo het volgende:
[..]
Minutenlang het land economisch stil leggen, in deze tijd echt niet meer haalbaar.
Ik herdenk de hertog van Alva nog ieder jaar.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:58 schreef RickoKun het volgende:
Enneuhhh, wanneer gaan we al die veldslagen nou es eren dan die zo'n 200 jaar geleden zijn gevoerd tegen de spanjaarden!? HEA!? NOU!?
Ik denk dat jij ook maar eens geschiedenisles over je eigen landje moet nemen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
![]()
Je kan de geschiedenis niet zomaar opdelen in hapklare brokjes van een jaar of 5 met allemaal op zichzelf staande elementen. WO2 is ontstaan uit een hoop verschillende gebeurtenissen die er niet los van te zien zijn. Het is niet een opzichzelf staande gebeurtenis. Wel is het enkel een samenloop van omstandigheden. Waren die omstandigheden iets anders geweest dat had het 'beter' of 'veel slechter' af kunnen lopen.quote:
De brave smoeltjes vooraan in de kerk hebben hun woordje weer klaar op een dag als vandaag.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:04 schreef Morpheus2002 het volgende:
Wat een respectloos persoon ben jij, ongelooflijk
Dankzij al die soldaten e.d. die hun leven lieten in de 2de wereldoorlog leef jij nu in een democratisch land.
Niet meedoen met de 2 minuten stilte hoeft neit zoveel te zeggen over respect, herdenken kan je op je eigen manier doen en er zijn veel mensen die dat niet als een kudde dier op 4 mei om 20.00 2 minuten geforceerd/omdat het hoort doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:04 schreef Morpheus2002 het volgende:
Wat een respectloos persoon ben jij, ongelooflijk
Dankzij al die soldaten e.d. die hun leven lieten in de 2de wereldoorlog leef jij nu in een democratisch land.
Morgenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:58 schreef RickoKun het volgende:
Enneuhhh, wanneer gaan we al die veldslagen nou es eren dan die zo'n 200 jaar geleden zijn gevoerd tegen de spanjaarden!? HEA!? NOU!?
Het gaat om de mensen die er actief op tegen zijn, zo'n herdenking. Dat is extreem disrespect en onbesef van de vele offers die zijn gebracht om de vrijheid te herstellen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:07 schreef Niek. het volgende:
[..]
Niet meedoen met de 2 minuten stilte hoeft neit zoveel te zeggen over respect, herdenken kan je op je eigen manier doen en er zijn veel mensen die dat niet als een kudde dier op 4 mei om 20.00 2 minuten geforceerd/omdat het hoort doen.
Hou je vooroordelen voor je, wil je.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:06 schreef Ringo het volgende:
[..]
De brave smoeltjes vooraan in de kerk hebben hun woordje weer klaar op een dag als vandaag.
Idd. Gebrek aan respect en als ik sommige reacties lees, aan hersenen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:08 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het gaat om de mensen die er actief op tegen zijn, zo'n herdenking. Dat is extreem disrespect en onbesef van de vele offers die zijn gebracht om de vrijheid te herstellen.
Heb je gesnurktquote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:02 schreef Ringo het volgende:
Kut, erdoorheen geslapen.
Liever niet. Vrijheid enzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:08 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Hou je vooroordelen voor je, wil je.
Welnee, dat is het helemaal niet. Het is een kwestie van de zaken in het juiste perspectief kunnen plaatsen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:08 schreef __Saviour__ het volgende:
Het gaat om de mensen die er actief op tegen zijn, zo'n herdenking. Dat is extreem disrespect en onbesef van de vele offers die zijn gebracht om de vrijheid te herstellen.
eens, ben weer stil geweest.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:10 schreef Geerd het volgende:
Ook al heb je der scheit aan, dan kun alsnog wel even 2 min je smoel houden voor respect voor de mensen die gevochten hebben en nu nog leven.
Altijd die inhoudsloze opmerkingen je probeert te relativeren en verdraaien.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:10 schreef 700MB het volgende:
[..]
Welnee, dat is het helemaal niet. Het is een kwestie van de zaken in het juiste perspectief kunnen plaatsen.
respect staat bij jouw niet in het woordenboek he?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 11:12 schreef dvdk het volgende:
Die zijn allemaal al zo doof als een kwartel.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:10 schreef Geerd het volgende:
Ook al heb je der scheit aan, dan kun alsnog wel even 2 min je smoel houden voor respect voor de mensen die gevochten hebben en nu nog leven.
Als jij perse stil wilt zijn moet je dat zelf weten. Voor mij zit er geen enkele betekenis aan een dergelijke 'herdenking', dus doe ik er ook niet aan mee. Zolang ik niet in je oor ga staan schreeuwen heb jij geen enkel recht om daar wat dan ook van te vinden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:10 schreef Geerd het volgende:
De meeste mensen die wel aan dat 8-uurs-gebeuren meedoen hebben inderdaad een behoorlijk tekort aan relativeringsvermogen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:11 schreef __Saviour__ het volgende:
Altijd die inhoudsloze opmerkingen je probeert te relativeren en verdraaien.
resepect is bij jou ook ver te zoeken..quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:12 schreef 700MB het volgende:
[..]
Als jij perse stil wilt zijn moet je dat zelf weten. Voor mij zit er geen enkele betekenis aan een dergelijke 'herdenking', dus doe ik er ook niet aan mee. Zolang ik niet in je oor ga staan schreeuwen heb jij geen enkel recht om daar wat dan ook van te vinden.
En mensen die er actief niet aan meedoen hebben een behoorlijk gebrek aan respect. Ze waarderen de vrijheid niet. Ze hebben geen respect voor de extreme offers die gebracht zijn.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:14 schreef 700MB het volgende:
[..]
De meeste mensen die wel aan dat 8-uurs-gebeuren meedoen hebben inderdaad een behoorlijk tekort aan relativeringsvermogen.
Het is geen verplichting om om 20.00 2 minuten stil te zijn, daarnaast vind ik het een vrij simpele en doelloze manier van herdenken, ik heb liever een keer een discussie oid. met vrienden over zulk soort dingen, dan herdenk/waardeer ik mijn vrijheid van meningsuiting meer en heb er nog meer aan ook.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En mensen die er actief niet aan meedoen hebben een behoorlijk gebrek aan respect. Ze waarderen de vrijheid niet. Ze hebben geen respect voor de extreme offers die gebracht zijn.
Precies. Wat een wanvertoningen ook altijd.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:56 schreef Perico het volgende:
Maar ieder jaar kijken de mensen op de Dam weer even ingestudeerd droef, en zijn de toespraken en gedichten niet meer dan holle kretologie.... time to let go!
die streden ook alleen maar voor hun eigen vrijheid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En mensen die er actief niet aan meedoen hebben een behoorlijk gebrek aan respect. Ze waarderen de vrijheid niet. Ze hebben geen respect voor de extreme offers die gebracht zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |