En een leuke link van Peterselieman: (dit zocht ik dus )quote:Op maandag 6 maart 2006 23:40 schreef Brentmeister het volgende:
Is vast allang voorbij gekomen maar toch, kwam em toevallig weer tegen:
Treinen Arriva
quote:Op maandag 6 maart 2006 23:47 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva heeft ook een pagina waar de vordering van de bouw van de treinen getoond zou worden, alleen is deze pagina sinds december niet meer ververst Link
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?quote:Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat aparte motorwagentje van die nieuwe Arriva treinen ziet er idd niet uit.
Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Duvel het volgende:
Wat een heerlijk positieve openingspost!
Misschien moeten we de Fok-wiki een keer vullen, kunnen we daarnaar verwijzen?
Het moet haast wel om onderhouds redenen zo ontworpen zijn, ik kan me voorstellen dat ze hem er inderdaad vij makkelijk tussenuit kunnen halen.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zettenquote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Ik denk dat je minder gecontroleerd wordtquote:Op maandag 6 maart 2006 23:45 schreef MREn het volgende:
[...]
Ik zal eens kijken hoe vaak ik woensdag wordt gecontroleerd op mn reisje Es-Gvc-Gn.
Zo op het eerste oog verwacht ik drie keer: tussen Es-Hgl, Gvc-Ut en Zl-Gn.
ah we zien ze in de zomer bij 35 graden vanzelf wel met vast gelopen motor stil staan dan :pquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:00 schreef MREn het volgende:
[..]
Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zetten
Ik denk dat het vooral qua motorlawaai wel eens wat kon schelen in de bakken, zodat je niet dat irritant gebrom hebt wat die Linten hebben.
Het schijnt er trouwens wel veel en veel te warm te worden in de bakjes (je kan er gewoon door heen lopen, zoals bij DD-AR-stuurstand).
Nee, gewoon het om een kaartje vragen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef Carport het volgende:
[..]
Ik denk dat je minder gecontroleerd wordt
Reken je servicerondes ook mee als controle? Het hoort immers wel bij de trefkans.
k zal blij zijn als de wadslopers weg gaan, hoewel t toch wel weer iets heeft, :pquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
ik geloof dat de eerste treinen van Arriva ergens rond mei deze kant opkomen. Alleen moeten ze nog wel even getest worden.
Ja, maar TF en ik hebben besloten dat we die (voorlopig) niet gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef petre86 het volgende:
Alexxx, hebben we hier al van die mooie knopjes/ topicicons?
Naja, dat is enkel een pagina met een bepaalde naam. En als catogorie de OP.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:57 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:05 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee, gewoon het om een kaartje vragen.
Lijkt me toch vrij reëel die drie keer?
Na vertrek te Es komen ze vrijwel altijd langs, bij vertrek te Gvc zal het niet veel anders zijn.
En na splitsen te Zl wordt er naar mijn beleving (kom zo eens per maand in Hr/Lw) ook een kniprondje gemaakt.
(en meestal nog wel een keertje na Dv, maar ivm lengte trein zie ik die als achterinzitter zelden )
Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:
[..]
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:30 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomt
Over het algemeen hangt het er vanaf waar ik zijn moet, en waar de trappen zijn. Bij een station als Utrecht maakt het geen zak uit, daar zijn genoeg onderdoorgangen over het hele perron, maar op stations met de trappen aan een kant en nogal lange treinen (Eindhoven bijvoorbeeld), heb ik weinig zin om na aankomst nog even een kleine 250 meter perron af te sjouwen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 11:00 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?
Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:quote:Op maandag 6 maart 2006 23:53 schreef MREn het volgende:
Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook twee Olympische ICM’s en twee IRM’s rond. Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.
Lang leve de wiki: je kunt zelf alles aanpassen: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Treinquote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:52 schreef Spookje81 het volgende:
[..]
Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:
3 koplopers (ICM's) 4201, 4240 en de 4241. En 2 IRM's 9525 en de 9520.
Een aantal foto's van deze stellen zijn te vinden op http://www.opeenshadikhetforum.nl
(op het spottersforumdeel)
Als de link niet zou mogen, sorry daar voor.
Dit staat er op TT:quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
lees net op de FP er gister een Intercity gebroken is bij meteren? (wtf?)
iemand een idee om welk stel dat zou gaan?
quote:***************************************
Inspectie bezorgd over intercity's
***************************************
De Inspectie Verkeer en Waterstaat
maakt zich zorgen over intercity's met
losse wagons en locomotief.Het is nu
al twee keer voorgekomen dat dit soort
treinen in tweeën breken.
Gisteren gebeurde dat met een intercity
bij Zaltbommel.De koppeling tussen de
wagons sprong spontaan open.Er raakte
niemand gewond,maar dat had volgens de
Inspectie wel kunnen gebeuren.De wagons
zitten aan elkaar vast en de passagiers
kunnen van de ene naar de andere lopen.
Drie maanden geleden brak een intercity
bij Geldrop in tweeën.De NS had daarna
beloofd de koppelingen dagelijks te
controleren,zegt de Inspectie.
***************************************
Geen idee Ik ben de aanhang van Duvel, hij weet dat vast wel.quote:Op woensdag 8 maart 2006 12:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan zouden t DDM / DDAR stammen zijn?
hehehequote:Op woensdag 8 maart 2006 12:19 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Geen idee Ik ben de aanhang van Duvel, hij weet dat vast wel.
Overigens stuurde hij me vanochtend nog de foto van mijn naamgenote:
[afbeelding]
Zoals je je kunt voorstellen was ik hier érg blij mee
Overigens heeft rtl4text het over "een nieuw type treinen, dat de NS sinds een jaar gebruikt"quote:
Het is wel is vaker gebeurd bij treinen in Engeland zie je het ook wel is. ATP treinen hebben het, maar dit is meestal uitgerust met kantelbakken, wat geen groot succes is geweest.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Ik denk dat het komt door de trek duw combinatie, en voornamelijk bij de aansluiting tussen de loc en de wagens. Onthoud dat daar de kracht het grootst zijn, maar dit soort dingen hoor je niet vaak in het nieuws.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:15 schreef the_disheaver het volgende:
Je zult maar net van het ene treindeel naar het ander lopen...
Het zal me benieuwen. Zo veel verschillende soorten koppelingen zijn er niet ter wereld. In Duitsland zijn er volgens mij geen problemen mee, maar goed, daar hoor je het misschien ook minder snel. Een en ander heeft ongetwijfeld ook te maken met hoe strak de zooi is gekoppeld.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Er staan nu hele andere krachten op de koppelingen tussen de wagons dan eerst. Ik denk dat de koppelingen er niet op berekend zijn. Het zal waarschijnlijk dus wel vaker voorkomen. Ik hoop dat de inspectie tot de conclusie komt dat de koppelingen vervangen moeten worden, want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de trein onderweg beslist om zich te splitsen en er net iemand tussen de betreffende wagons loopt.
Ik las daarnet dat de koppeling los is geschoten (eruit getikt) door een andere loshangende koppeling. Ieder rijtuig heeft aan beide kanten een koppeling hangen. Als je dus twee rijtuigen koppelt, blijft er een ongebruikt, die dan moet worden opgehangen aan een haak. Blijkbaar heeft die hier een beetje los lopen slingeren. Bij een geduwde trein (en dat was het denk ik, want het was de ic naar Haarlem), staan de koppelingen slapper dan bij een getrokken trein, blijkbaar slap genoeg om de koppeling van de haak te tikken. Er is dus geen sprake van een gebroken koppeling, wat bij goederentreinen wel eens voorkomt. Echter: als er geen koppeling meer is, lopen de rijtuigen toch uit elkaar zodat de remslangen breken, de treinleiding ontlucht en er dus een noodremming volgt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Er staan nu hele andere krachten op de koppelingen tussen de wagons dan eerst. Ik denk dat de koppelingen er niet op berekend zijn. Het zal waarschijnlijk dus wel vaker voorkomen. Ik hoop dat de inspectie tot de conclusie komt dat de koppelingen vervangen moeten worden, want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de trein onderweg beslist om zich te splitsen en er net iemand tussen de betreffende wagons loopt.
quote:***************************************
NS treedt op tegen breken treinen
***************************************
` De Nederlandse Spoorwegen hebben
extra maatregelen genomen om het breken
van intercity-treinen te voorkomen.De
NS heeft daartoe besloten na het breken
van een trein bij Geldermalsen.
Onderzoek heeft aan het licht gebracht
dat het om een menselijke fout ging.
Een niet-gebruikte koppeling is los
blijven hangen en heeft de verbinding
tussen twee treinstellen eruit getikt.
De niet-gebruikte koppelingen worden nu
stelselmatig vastgezet.
De Inspectie van Verkeer en Waterstaat
maakte zich zorgen over het incident.
Met de maatregelen die de NS nu neemt,
is de Inspectie tevreden.
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik las daarnet dat de koppeling los is geschoten (eruit getikt) door een andere loshangende koppeling. Ieder rijtuig heeft aan beide kanten een koppeling hangen. Als je dus twee rijtuigen koppelt, blijft er een ongebruikt, die dan moet worden opgehangen aan een haak. Blijkbaar heeft die hier een beetje los lopen slingeren. Bij een geduwde trein (en dat was het denk ik, want het was de ic naar Haarlem), staan de koppelingen slapper dan bij een getrokken trein, blijkbaar slap genoeg om de koppeling van de haak te tikken. Er is dus geen sprake van een gebroken koppeling, wat bij goederentreinen wel eens voorkomt. Echter: als er geen koppeling meer is, lopen de rijtuigen toch uit elkaar zodat de remslangen breken, de treinleiding ontlucht en er dus een noodremming volgt.
Tot zover mijn theorie, ik was er niet bij verder en heb geen andere dan een klantrelatie met NSR!
In elk treindeel zitten remmen, dus ze komen allemaal stil te staan. of begrijp ik je vraag niet?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?
Wat bedoel je precies? Dat de rijtuigen voor de breuk gewoon doorrijden? Dit is gelukkig niet het geval. De treinleiding is een luchtleiding die onder de hele trein door loopt en wordt doorgekoppeld middels luchtslangen. Als er een slang breekt, loopt de leiding aan beide kanten van de breuk leeg, dus het voorste en het achterste deel remmen dan.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?
bedoel je dat het deel wat nog aan de loc aan zit niet automatisch afgeremd wordt? Lijkt me onlogisch, een kabelbreuk zorgt voor een gat aan 2 kanten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:19 schreef Carport het volgende:
De remmen van een trein zijn zo gemaakt dat er altijd (lucht)druk op de remleidingen moet staan. Valt deze druk weg, remt de trein.
In dit geval zijn er een aantal rijtuigen los gekomen van het duwende deel en zijn dus gaan remmen, de remleiding was immers verbroken. Aangezien het leeglopen van de remleiding enkele seconden in beslag kan nemen, kan het zo zijn geweest dat het voorste deel harder heeft geremd dan het achterste deel en daardoor botste de duwende loc, met de rijtuigen, dus tegen de voorste rijtuigen.
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Dat de rijtuigen voor de breuk gewoon doorrijden? Dit is gelukkig niet het geval. De treinleiding is een luchtleiding die onder de hele trein door loopt en wordt doorgekoppeld middels luchtslangen. Als er een slang breekt, loopt de leiding aan beide kanten van de breuk leeg, dus het voorste en het achterste deel remmen dan.
Het remsysteem in een trein werkt omgekeerd dan je zou verwachten. De trein remt namelijk als je de druk in de treinleiding verlaagt. Hierdoor verandert de tripleklep (een driewegklep) van stand en stroom er lucht uit een apart reservoir in de remcilinder, waardoor de trein remt. Als dus de treinleiding breekt, valt in een keer alle druk weg, waardoor maximaal geremd wordt.
Nee, bij beide delen valt de druk weg en dus remmen beide delen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
bedoel je dat het deel wat nog aan de loc aan zit niet automatisch afgeremd wordt? Lijkt me onlogisch, een kabelbreuk zorgt voor een gat aan 2 kanten.
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel. Wel klopt het inderdaad dat het langste deel het laatst volledig geremd is als er alleen sprake zou zijn van rijtuigen. De loc zat nu ook nog achterop en duwde dus ook lekker mee. Aangezien zo'n ding ook best zwaar is, speelt dat ook mee in remweg.quote:Dus ze zouden ongeveer tegelijk hebben moeten remmen (langste deel zou het laatst volledig geremd hebben) en afhankelijk van de kwaliteit van de remmen zou het kunnen dat 1 van de delen sneller geremd zou hebben. Als de voorste een grotere vertraging zou hebben, dan zou er een 'bam' geweest zijn.
De remleiding loopt onder heel de trein door. Als er dus ook maar ergens een gaatje onstaat, of in dit geval de hele leiding breekt, stroomt de lucht er bij beide delen uit en remmen dus ook beide treindelen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
is het nou eigenlijks bekend als de loc nou voor of achter zat?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
[..]
Nee, bij beide delen valt de druk weg en dus remmen beide delen.
[..]
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel. Wel klopt het inderdaad dat het langste deel het laatst volledig geremd is als er alleen sprake zou zijn van rijtuigen. De loc zat nu ook nog achterop en duwde dus ook lekker mee. Aangezien zo'n ding ook best zwaar is, speelt dat ook mee in remweg.
Voor zover ik kan opmaken uit de mediaberichten is het voorste deel sneller geremd dan het achterste deel en is er inderdaad een klap geweest. Hoe goed je dat gevoeld zou moeten hebben hangt onder andere van de snelheidsverschillen en buffers af.
Om genoeg zitplaatsen te kunnen bieden. Het dubbeldeksrijtuig heeft wat meer zitplaatsen dan een normaal rijtuig. 's Zomers dienen deze rijtuigen als fietsrijtuig. De hele onderverdieping is dan een rijdende fietsenstalling geworden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:43 schreef Flyingdutchman het volgende:
Klein vraag je aan de kenners.
Vandaag zat ik weer in m'n favo trein de intercity Haarlem > Heerlen > Haarlem. Nou zit er tegenwoordig 1 stel dubbeldeks tussen de rest. Waarom is dat? Weet iemand dat?
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:40 schreef Carport het volgende:
De loc zat inderdaad achterop. Bij de treinen richting Haarlem is dat eigenlijk standaard.
zo kan je t ook bekijken natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:
Ik snap wat je bedoelt en dat zou op zich ook wel logisch klinken, maar zoals Duvel ook al zei zijn de krachten die spelen in zo'n trein niet constant. De loc duwt steeds tegen de rijtuigen, de rijtuigen onderling oefenen kracht op elkaar uit, maar ook factoren als de rails en hellingen oefenen krachten uit. Het lijkt mij dan ook een (ongelukkige) samenloop van meerdere factoren in dit geval, voor zover ik kan zien.
Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Dit is maar een voorbeeld en de echte situatie kan heel anders zijn geweest, maar misschien dat dit het iets verduidelijkt.
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,
dan moet op een gegevenmoment de voorste groep na de breuk meer snelheid gehad hebben dan t achterste stuk
valt de druk in het voorste deel compleet weg, (?) achterste deel remt ook maar door de lucht die nog geproduceert kan worden, omdat t daar ook de stroom vandaan komt, remt deze langzamer..
en botsen vervolgens op het voorste gedeelte
Maar zulke kleine snelheidsverschillen worden ook weer door de buffers opgevangen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Tussen 9e en 10e bak.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel.
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.
Tijdens de trekkracht zal de treinen uitelkaar gaan, en bij het remmen tegen elkaar.
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:
[..]
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd welquote:Op donderdag 9 maart 2006 01:48 schreef MREn het volgende:
[..]
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 07:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd wel
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:26 schreef Tfz het volgende:
ProRail heeft het weer voor elkaar. Lag eerder Asd-Ut er al uit na de werkzaamheden van dit weekend, nu meldt ProRail (o.a. in het AD) dat in de beveiliging op de Utrechtboog spontaan afvallende seinen (nee, niet doordat ze slecht aan de paal geschroefd zijn...) kunnen voorkomen.
ook logisch helemaal niet aangedachtquote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Dat denk ik ook wel ja. Toch is het uitermate klungelig na al drie maanden uitstel vanwege certificering.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!
Bovendien liggen er tussen Ht en Ut nogal wat flinke bruggen, vooral Zaltbommel en Culemborg, en als je dan hellinkje af gaat wordt er meer getrokken door de zwaartekracht dan iets anders.quote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.
Ook wel een beetje hoor: als het voorste deel van de trein al vaart heeft, staat het achterste nog stil.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:30 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?
Hondenkoppen rijden niet meer voor NSRquote:Zelf vind ik btw dat bij die lange(re) treinen juist het schokken minder is dan met zo'n Hondenkop/Plan v
Dat valt me zeker niet tegen!quote:Op donderdag 9 maart 2006 01:59 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:
Es-Amf: tussen Aml en Dv (achterin)
Amf-Gvc: tussen Ut en Vb (voorin rg. Gvc)
Gvc-Amf: tussen Vb en Ut (voorin rg. Amf)
Amf-Gn: tussen Hrn en Gn (voorin)
Gn-Zl: tussen Gn en Hrn
Zl-Es: tussen Zl en Hno
Dat schokken is inherent aan weerstandgestuurd materieel: iedere keer dat je een weerstandstrap afschakelt, krijg je een sprong in de stroom. En die dreun voel je. En omdat inderdaad niet alle stellen op het zelfde moment schakelen, levert dat nog eens extra gehobbel op.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:42 schreef MREn het volgende:
Mat'64 (w.o. plan V) schokken vooral doordat je meerdere tractie-units hebt die niet alleemaal gelijkmatig optrekken.
toch eens uitproberenquote:Op donderdag 9 maart 2006 16:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat schokken is inherent aan weerstandgestuurd materieel: iedere keer dat je een weerstandstrap afschakelt, krijg je een sprong in de stroom. En die dreun voel je. En omdat inderdaad niet alle stellen op het zelfde moment schakelen, levert dat nog eens extra gehobbel op.
De intercity naar Haarlem hobbelt volgens mij ook flink in Geldermalsen met al die wissels...
Dat valt nog reuze mee vind ik eigenlijk, er zijn irritantere stukken, zoals in de remmen bij Harderwijk en Meppel of de wissels bij Barneveld Noord, of de wisselstraat voor Enschede, ook al zo'n gedrocht met onnodige wisselbewegingen. Net als bij Den Bosch vanuit rg. Utrecht.quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:16 schreef Duvel het volgende:
De intercity naar Haarlem hobbelt volgens mij ook flink in Geldermalsen met al die wissels...
wissels bij meppel? merk er nooit wat van met de IC naar / van leeuwardenquote:Op donderdag 9 maart 2006 17:54 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat valt nog reuze mee vind ik eigenlijk, er zijn irritantere stukken, zoals in de remmen bij Harderwijk en Meppel of de wissels bij Barneveld Noord, of de wisselstraat voor Enschede, ook al zo'n gedrocht met onnodige wisselbewegingen. Net als bij Den Bosch vanuit rg. Utrecht.
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
wissels bij meppel? merk er nooit wat van met de IC naar / van leeuwarden
das idd een lang stuk, tis me alleen nooit opgevallenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:32 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.
Dat komt omdat je vanuit Lw/Hr niet zo'n scherpe bocht hebt, maar dan moet je ook remmen omdat je maar met beperkte snelheid door Mp mag rijden.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
das idd een lang stuk, tis me alleen nooit opgevallen
tis me wel eens opgevallen dat als je op meppel staat en de Intercity voorbij komt stuiven dat die best wel hard rijd, maar achjaquote:Op donderdag 9 maart 2006 19:56 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat komt omdat je vanuit Lw/Hr niet zo'n scherpe bocht hebt, maar dan moet je ook remmen omdat je maar met beperkte snelheid door Mp mag rijden.
Zo extreem lang is het stuk niet, het is zelfs iets korter dan vanaf Hr (sterker nog: de vertrektijden zijn exact gelijk aan die van Hr, dat onthoudt zo gemakkelijk (ik kom vrij vaak in H)!), alleen met de IC vanaf Lw stop je nog een keertje extra te Swk.
hm dat is mij ook wel eens op gevallen,quote:Op donderdag 9 maart 2006 20:47 schreef thatsme het volgende:
de trein naar leeuwarden maakt altijd wel een rare slinger in de wissel vlak na station meppel. dat heb ik nooit gesnapt waarom die niet gewoon rechtuit kan...
ze rijden volgens mij nog wel 80 in die bocht bij meppel, bij hoogeveen doen ze dat trouwens ook volgens mij...quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:32 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.
ook leukquote:Op donderdag 9 maart 2006 20:47 schreef thatsme het volgende:
de trein naar leeuwarden maakt altijd wel een rare slinger in de wissel vlak na station meppel. dat heb ik nooit gesnapt waarom die niet gewoon rechtuit kan...
Nog leukere stukken:quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:24 schreef petre86 het volgende:
[..]
ook leuk
Deventer <> Zwolle.. vlak voor perron Zwolle nog ff 2X door een wissel.. net nà het omroepbericht..
mensen die het traject niet kennen staan op.. en vallen weer om
De laatste moet volgens mij over een spoorkruising. Dat beukt nogal kan ik me herinneren...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:13 schreef Flyingdutchman het volgende:
Het stukje Leiden > Haarlem, en dan de stoptrein die op 4 stopt. Ook erruugg veel wissels. Geldt trouwens ook weer als hij naar Overveen/Zandvoort gaat...dan schommelt het ook best aardig.
nooit opgemerkt eigenlijks komt vast omdat ik eigenlijk blijf zitten tot ik t perron ziequote:Op donderdag 9 maart 2006 23:24 schreef petre86 het volgende:
[..]
ook leuk
Deventer <> Zwolle.. vlak voor perron Zwolle nog ff 2X door een wissel.. net nà het omroepbericht..
mensen die het traject niet kennen staan op.. en vallen weer om
Volgens mij ook, alhoewel ik nooit precies op de snelheid heb gelet. Het stuk tussen Assen en Hoogeveen vind ik een van de mooiste stukken spoor van Nederland, want dat hele stuk heeft (met de IC) geen enkele bocht of tussenstop. Prachtig!quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:03 schreef contra het volgende:
[..]
ze rijden volgens mij nog wel 80 in die bocht bij meppel, bij hoogeveen doen ze dat trouwens ook volgens mij...
Je hebt gelijk...quote:Op zondag 12 maart 2006 10:19 schreef Igen het volgende:
Overigens: waarom staat in de OP dat ten noorden van Zwolle alleen nog maar stoptreinen zullen rijden vanaf dec. 2006, als de NS op de 2007-pagina zelf zegt dat het naar Groningen zo blijft zoals het is, dus 2x per uur een stoptrein en 1x een echte IC?
Er zit trouwens nog een bochtje tussen hoogeveen en meppel, ongeveer halverwege. Je moet er wel op letten, zit volgens mij geen verkanting in.quote:Op zondag 12 maart 2006 10:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij ook, alhoewel ik nooit precies op de snelheid heb gelet. Het stuk tussen Assen en Hoogeveen vind ik een van de mooiste stukken spoor van Nederland, want dat hele stuk heeft (met de IC) geen enkele bocht of tussenstop. Prachtig!
Bij Hoogeveen moet hij alleen een bocht maken, en dat gaat langzamer. Dan naar Meppel is het weer mooi rechtdoor, maar dan vanaf Meppel tot Zwolle zitten er ook weer bochten in het spoor, zodat de trein ook af en toe langzamer moet.
Overigens: waarom staat in de OP dat ten noorden van Zwolle alleen nog maar stoptreinen zullen rijden vanaf dec. 2006, als de NS op de 2007-pagina zelf zegt dat het naar Groningen zo blijft zoals het is, dus 2x per uur een stoptrein en 1x een echte IC?
als je staat kan je bij die slinger inderdaad onderuit gaan... maar om er nou echt voor op te gaan letten?quote:Op zondag 12 maart 2006 15:43 schreef contra het volgende:
[..]
Er zit trouwens nog een bochtje tussen hoogeveen en meppel, ongeveer halverwege. Je moet er wel op letten, zit volgens mij geen verkanting in.
Die motorwagen repareren ze wel. Alleen betekent dit dat er nog een 1700 met DD-AR kutklusjes wordt belast.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:29 schreef Carport het volgende:
Gezien deze foto
[afbeelding]
(De Stentor)
denk ik eigenlijk wel dat we sowieso één bak kwijt zijn. Voor zover ik weet gaat men de bakken uit Enkhuizen ook niet repareren, maar gaan ze direct naar de sloop...
ICMs fikken net zo makkelijk uit hoor en Plan T / V tjes ook.quote:Op maandag 13 maart 2006 12:47 schreef Dichterbijer het volgende:
Best wel een eng beeld... aangezien ik vaak in deze treinen rij de laatste tijd...
Het reizen wordt er niet onveiliger door. Andere treintypen kunnen ook uitbranden, of dit nou een technische of vandalistische oorzaak heeft.quote:Op maandag 13 maart 2006 12:47 schreef Dichterbijer het volgende:
Best wel een eng beeld... aangezien ik vaak in deze treinen rij de laatste tijd...
Ze gaan niet voor niks 35 nieuwe stellen kopen..quote:Op maandag 13 maart 2006 18:00 schreef Brembo het volgende:
Ik zat eerst nog te denken aan de Plan T tussen Zwolle en Emmen, denk daar gaat de eerste al. Gaat wel heel vlug .
Maar ja het kan gebeuren, maar ik heb het gevoel dat de laatste tijd wel heel wat materiaal er uit gaat...
Bron: OVLquote:Het is inderdaad een mDDM. De windrichting op het plaatje is
van rechts naar links. Op de plek waar de brand begonnen is
op het balkon van de motorwagen (en geen locomotief zoals
het bericht zegt) bevindt zich de snelschakelaar. Tien tegen
één dat daar de brand begonnen is.
Volgens NS.nl zou ik nog vertraging krijgen, om half 5. Maar niets van gemerkt toen ik vandaag van groningen naar zwolle ging. Al deed de site van NS wel een beetje vreemd. Ook tijdens de terug weg niets van vertraging gemerktquote:Op maandag 13 maart 2006 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
die brandende trein heeft me vandaag vertraging opgeleverd, ging van Den Haag naar leeuwarden.
Je moet er toch niet aan denken om op een brug in een brandende trein te stranden
Lijkt wel een wegrestaurant...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
De glazen piramide van Rijswijk CS
Ik ben er één keer binnen geweest, werd meteen achternagezeten door jongelui met mediteraan uiterlijk geen leuke herinneringen....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Lijkt wel een wegrestaurant...
Nee hoor, DD-AR blijft DD-AR, het zijn juist de DDM-1's die naar IC-comfort worden gebracht. Maar dat is toch al een jaar bekend?quote:Op maandag 13 maart 2006 15:20 schreef Carport het volgende:
En ja, er is sprake van dat men het interieur van DDAR geschikt wil gaan maken voor IC-verbindingen
Daar zijn in theorie voldoende veiligheidsmaatregelen. Toevallig heb ik een paar maanden geleden een rapport gelezen over een brand in de schipholtunnel (vlak voor ik een gesprek had met Pieter van Vollenhoven, voorzitter nat. raad transportveiligheid), daar wordt je ook niet vrolijk van.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:15 schreef the_disheaver het volgende:
Naja, of die brand nou wel niet op een brug zou zijn zou me weinig uitmaken. Daar is wel aan gedacht tijdens het ontwerpen, dat je er ook lopend vanaf kunt. Wel echt minder zou een brandende trein in de schiphol tunnel me lijken...
Ze lopen de laatste tijd zoveel verschillende dingen te roepen: integratie van de gewone rijtuigen DDM-1 in DD-AR, stuurstanden gaan dan naar de sloop, en het laatste dat ik las was dat ze toch blijven rijden... Beetje onduidelijk. Overigens zijn de rij-eigenschappen van DD-AR wel zodanig dat een upgrade van het interieur een grote kwaliteitssprong teweeg brengt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee hoor, DD-AR blijft DD-AR, het zijn juist de DDM-1's die naar IC-comfort worden gebracht. Maar dat is toch al een jaar bekend?
De brand in Schiphol is een verhaal apart. Op het moment dat de storing begon, ging er eigenlijk al van alles verkeerd, en in de nasleep ging er nog een schepje bovenop. Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:18 schreef MREn het volgende:
[..]
Daar zijn in theorie voldoende veiligheidsmaatregelen. Toevallig heb ik een paar maanden geleden een rapport gelezen over een brand in de schipholtunnel (vlak voor ik een gesprek had met Pieter van Vollenhoven, voorzitter nat. raad transportveiligheid), daar wordt je ook niet vrolijk van.
Hoewel het niet erg waarschijnlijk is dat er doden zouden vallen daar, zijn er grote missers geweest in mn de communicatie over gestrande treinen in de tunnel zelf. In het rampenplan aldaar is opgenomen dat er op max. 20 min. afstand een dieselloc paraat moet staan om evt. gestrande electrische treinen de tunnel uit de halen.
Heb niet meer alle details paraat, maar bij interesse kan ik het rapport nog wel eens open slaan.
je kan alles nog wel zo goed op papier uit denken, maar als er 1x wat gebeurt blijkt je plan niet te kloppen, en zal je een nieuwe moeten maken. van fouten leert men toch?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
De brand in Schiphol is een verhaal apart. Op het moment dat de storing begon, ging er eigenlijk al van alles verkeerd, en in de nasleep ging er nog een schepje bovenop. Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.
Weet ikquote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:34 schreef Duvel het volgende:
Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.
Welke van de twee ben jij? Techneut of rampenbestrijder?quote:
Techneut en rampen-voorkomer.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Welke van de twee ben jij? Techneut of rampenbestrijder?
Ieder stuk techniek is inherent onveilig omdat 100% veiligheid niet bestaat. Dat geldt ook voor dat ding dat op Schiphol stuk is gegaan. Ik geloof niet dat er ooit een 100% technische oorzaak aan is gewezen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:16 schreef MREn het volgende:
[..]
Techneut en rampen-voorkomer.
Beter in de constructie een ramp voorkomen dan prima bestrijden.
Liefst nog inherent veilig (dus bv. veiligheid dmv natuurwetten ipv regelsystemen), zodat het gegarandeerd fail-proof is.
ik ken ze alleen met "Vanaf nu is alles anders, nieuwe dienstregeling Zwolle - Emmen vv.. "quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:20 schreef Brembo het volgende:
Weet iemand waarom treinstel (plan v, 962 (geloof ik)) , de prachtige tekst "Ontdek de nieuwe dienstregeling in Zwolle? er op had staan, verbaasde me toen ik in Arnhem Presikhaaf stond. Hij rijd nu tussen Zutphen - Nijmegen.
niet als er DDM1 stellen uitbrandenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:41 schreef JMT het volgende:
Is puur promotie, de stellen 961-965 hadden die 'reclame' opgeplakt gehad echter van in ieder geval de van de 965 is ie alweer weggehaald. Dit zijn ook een van de stellen die omloopmatig in die dienst zouden moeten rijden maar daar kwam uiteindelijk niet veel meer van terecht...
DD-AR bedoel jequote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet als er DDM1 stellen uitbranden
Ahh oke, dat kon het wel zijn, zag het staan. Dacht lange tijd geledenen dat er nog reclame op de trein stond (excl sport gedoe).quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:24 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik ken ze alleen met "Vanaf nu is alles anders, nieuwe dienstregeling Zwolle - Emmen vv.. "
Er is nergens gezegd dat er zitplaatsen komen op de plek van de doorloopkop, dat kan ook niet als je logisch nadenkt. Achter het niet meer gebruiken van de doorloopkop zit niet zo zeer tijdwinst, maar dat zal wel te moeilijk zijn....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:16 schreef Brembo het volgende:
Geloof dat de vernieuwde ICM, een opfrisbeurt kregen, en de doorloopkop wordt wat stoelen . Zonde als je van af zwolle - assen moet staan als je naar gruningen moet.. Maar ja iedere minuut is er een bij de NS .
Dacht ik en leek me vrij logisch als je 13 % meer zit plaatsen wilt creeeren.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:25 schreef Tfz het volgende:
[..]
Er is nergens gezegd dat er zitplaatsen komen op de plek van de doorloopkop, dat kan ook niet als je logisch nadenkt. Achter het niet meer gebruiken van de doorloopkop zit niet zo zeer tijdwinst, maar dat zal wel te moeilijk zijn....
Vandaag had het niet veel uit gemaakt, de trein van 17:17 bestond uit slechts twee drietjes, dus dat was voor de verandering staand naar Assen...en dat is best een eind.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:16 schreef Brembo het volgende:
Zonde als je van af zwolle - assen moet staan als je naar gruningen moet.. Maar ja iedere minuut is er een bij de NS .
Er zit wat loze ruimte tussen de deuren en het begin van het reizigersgedeelte, waar nu nog wat klapstoeltjes zitten en fietsen gedumpt worden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:50 schreef Brembo het volgende:
[..]
Dacht ik en leek me vrij logisch als je 13 % meer zit plaatsen wilt creeeren.
In die keuken kun je toch wel twee fietsen rechtop vervoeren!quote:Op woensdag 15 maart 2006 02:08 schreef JMT het volgende:
Fietsvervoer is daarna niet meer mogelijk dan? Ik denk eerder dat er bedoeld wordt 't feit dat de "keuken" eruit gaat, dat men daarmee (ook) wat meer zitplaatsen creeërt ...
Er was gisteren een niet gering percentage niet-beschikbare infra te bespreuren met dientengevolge een flinke puinhoop her en der. Deze week zit het niet mee.quote:Op woensdag 15 maart 2006 01:44 schreef MREn het volgende:
[..]
Vandaag had het niet veel uit gemaakt, de trein van 17:17 bestond uit slechts twee drietjes, dus dat was voor de verandering staand naar Assen...en dat is best een eind.
Doorloopkop had geen zak uitgemaakt bij dergelijke drukte.
"eh ja door de kou werken de computers voor de seinen en wissels niet zo goed"quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:04 schreef Tfz het volgende:
[..]
Er was gisteren een niet gering percentage niet-beschikbare infra te bespreuren met dientengevolge een flinke puinhoop her en der. Deze week zit het niet mee.
Eh nee, computerstoringen vanwege het weer zijn nog nooit als reden opgevoerd.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
"eh ja door de kou werken de computers voor de seinen en wissels niet zo goed"
van de zomer
"eh ja door de hite werken de computers voor de seinen en wissels niet goed"
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:04 schreef Tfz het volgende:
[..]
Eh nee, computerstoringen vanwege het weer zijn nog nooit als reden opgevoerd.
Defecte airco's in relaishuizen...quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,
staat me iets bij van een jaar of 2/3 terug dat t zo enorm warm was.. :p
Ik zeg ook maar wat hoor! Ben niet echt thuis in relaishuizen...quote:
Dan gaat het over spoorspat, bermbranden, niet meer te sluiten beweegbare delen e.d. Andere weersinvloeden die ProRails infra aantasten: sneeuw, hagel e.d. in combinatie met harde wind (uitgewaaide wisselverwarmingen of wisselverwarmingen die sowieso niet werken en waar men niets aan doen), onweer (elektronica die daar niet tegen kan) bv.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,
staat me iets bij van een jaar of 2/3 terug dat t zo enorm warm was.. :p
uitwaaiende wisselverwarming is wel iets op te doenquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:49 schreef Tfz het volgende:
[..]
Dan gaat het over spoorspat, bermbranden, niet meer te sluiten beweegbare delen e.d. Andere weersinvloeden die ProRails infra aantasten: sneeuw, hagel e.d. in combinatie met harde wind (uitgewaaide wisselverwarmingen of wisselverwarmingen die sowieso niet werken en waar men niets aan doen), onweer (elektronica die daar niet tegen kan) bv.
Heeft niets met ketels te maken. Er zitten gewoon gasbranders tegen de wisseltongen en die fikken de sneeuw weg. Omdat het een open vlam is, kunnen ze uitwaaien. Een betere oplossing is elektrische wisselverwarming, maar dan moet je wel weer een aansluiting bij een energiebedrijf regelen. Tegenwoordig experimenteren ze ook met aardwarmte voor wisselverwarming: http://www.icesolution.nl.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
uitwaaiende wisselverwarming is wel iets op te doen
ketels nemen met elektronische ontstekers ipv een waakvlam :p
dr staan anders genoeg ketelhuisjes bij wissels hoor? met gewoon een ketel er in:?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heeft niets met ketels te maken. Er zitten gewoon gasbranders tegen de wisseltongen en die fikken de sneeuw weg. Omdat het een open vlam is, kunnen ze uitwaaien. Een betere oplossing is elektrische wisselverwarming, maar dan moet je wel weer een aansluiting bij een energiebedrijf regelen. Tegenwoordig experimenteren ze ook met aardwarmte voor wisselverwarming: http://www.icesolution.nl.
Maar die zijn het niet die uitwaaien volgens mij? Ik weet niet precies welke varianten er allemaal zijn...quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dr staan anders genoeg ketelhuisjes bij wissels hoor? met gewoon een ketel er in:?
moauw hier wist de oude ketel en geizer ( gedeelde afvoer ) ook bijde uit te waaien bij stormquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar die zijn het niet die uitwaaien volgens mij? Ik weet niet precies welke varianten er allemaal zijn...
Ik dacht dat bij nieuwbouw spoor zoveel mogelijk elektrische verwarming toe wordt gepast, omdat dat het meest bedrijfszeker is.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
moauw hier wist de oude ketel en geizer ( gedeelde afvoer ) ook bijde uit te waaien bij storm
en k denk dat die keteltjes van prorail ook niet de nieuwsten zijn? (hooguit bij pas gerenoveerde / nieuwbouw sporen )
Een wissel heeft toch ook stroom nodig? Bovendien is er op elk stukje spoor (uitgezonderd de diesel-trajecten) genoeg stroom boven je te vinden...quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heeft niets met ketels te maken. Er zitten gewoon gasbranders tegen de wisseltongen en die fikken de sneeuw weg. Omdat het een open vlam is, kunnen ze uitwaaien. Een betere oplossing is elektrische wisselverwarming, maar dan moet je wel weer een aansluiting bij een energiebedrijf regelen. Tegenwoordig experimenteren ze ook met aardwarmte voor wisselverwarming: http://www.icesolution.nl.
Dat zou ook kunnen natuurlijk dat gaat idd amper stuk.. en je kan het volgens mij ook redelijk makkelijk remote monitoren?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik dacht dat bij nieuwbouw spoor zoveel mogelijk elektrische verwarming toe wordt gepast, omdat dat het meest bedrijfszeker is.
k denk dat die stroom boven je ongeschikt is om wissels mee te warmenquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:58 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een wissel heeft toch ook stroom nodig? Bovendien is er op elk stukje spoor (uitgezonderd de diesel-trajecten) genoeg stroom boven je te vinden...
Dat weet ik wel zeker!quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k denk dat die stroom boven je ongeschikt is om wissels mee te warmen
quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:28 schreef sararaats het volgende:
ons duikbriltreintje is maar een gammel bakje
yupquote:
Komt omdat de omroepers belgen zijn.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:40 schreef sararaats het volgende:
de omroep in Antwerpen-Centraal laat ten wensen over
onverstaanbaar
ik ben ook een Belg hoorquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Komt omdat de omroepers belgen zijn.
quote:
ja, dat lijkt me ook wel.. Maar met de stroom van de wissels lijkt me toch weinig mis?quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k denk dat die stroom boven je ongeschikt is om wissels mee te warmen
Daar ben ik nog eens onderdoor gelopen, stukje over de sporen en dan de grond in onder de sporen door.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:31 schreef sararaats het volgende:
[..]
yup
hey, da's in Antwerpen-Centraal
Gaat het om komend weekend? Er wordt nogal wat gewerkt namelijk, neemt 9292 dat niet automatisch mee?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:03 schreef the_disheaver het volgende:
pfff, 9292 is nogal in de war.
De ene keer stuurt hij me van Den Haag naar Groningen eerst naar Deventer en vervolgens met stoptreintjes naar groningen. Toch blijft de reis 3 uur duren...
Vervolgens moet ik via leiden naar schiphol naar groningen... Waar is die intercity gebleven
Nee, juist niet. Het gaat juist wel goed als ik het kijk voor deze zaterdag...quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gaat het om komend weekend? Er wordt nogal wat gewerkt namelijk, neemt 9292 dat niet automatisch mee?
Noordned?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:35 schreef blieblie het volgende:
Wat me al een tijdje opvalt is dat er op treinen allemaal van die precies vierkante vlakken in verschillende formaten zitten die niet vies zijn (itt tot de rest van de trein). Net alsof er zo reparaties uitgevoerd worden. Weet iemand wat dat precies is?
Nee nee, het is volgens mij reparatie iets. Maar het ziet er wel vaag uit. Je ziet het vooral op de oudere treinstellen (goh) en ik heb vooralsnog geen Nordned trein gezien, dus ik doel voornamelijk op NS materiaal.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Noordned?
Hebben ze daar de oude sticker afgehaald
Dat is geen plaatwerk, dat zijn stukken waar de lak is bijgewerkt. "Postzegelen" wordt dat genoemd.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:41 schreef MREn het volgende:
Jam dat zijn gewoon nieuwe stukken plaatwerk. Omdat die oude wat verkleuren (onder invloed van zonlicht), zien die vlakken er wat anders uit qua kleur. Je ziet ze vooral op mat'64.
Klopt, een trein in zo'n staat wordt ook wel eens "bepostzegeld" genoemd, omdat het allemaal kleine postzegeltjes zijn. Als er ergens een beschadiging zit, schuren ze de lak weg, trekken er met tape een vierkantje omheen en rollen er verse nieuwe lak op. Die nieuwe lak is altijd geler dan de oude. Bij Mat'64 zie je het momenteel goed omdat de jongste bakken momenteel revisie krijgen. Dan zie je ook dat de voorkant vaak een groot nieuw geel vlak krijgt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:41 schreef MREn het volgende:
Jam dat zijn gewoon nieuwe stukken plaatwerk. Omdat die oude wat verkleuren (onder invloed van zonlicht), zien die vlakken er wat anders uit qua kleur. Je ziet ze vooral op mat'64.
Bij de verleninging van de IRM's was ook al een duidelijk kleurverschil te zien tussen de oude en nieuwe bakken. Zal er zo wel even een foto'tje van opsnorren.
Je ziet soms de lijmresten nog zitten...quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:45 schreef blieblie het volgende:
Ah kijk, tape dus .
quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:41 schreef MREn het volgende:
Bij de verleninging van de IRM's was ook al een duidelijk kleurverschil te zien tussen de oude en nieuwe bakken. Zal er zo wel even een foto'tje van opsnorren.
Zo goed kijk ik ook weer niet naar een trein .quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je ziet soms de lijmresten nog zitten...
Waar is dat? In de buurt van Arnhem/Ede-Wageningen?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:55 schreef MREn het volgende:
[..]
Zo dus
(nog een viertje met te veel 1e klas ook)
quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je ziet soms de lijmresten nog zitten...
Station Arnhem, zuidzijde.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:02 schreef SNArky het volgende:
[..]
Waar is dat? In de buurt van Arnhem/Ede-Wageningen?
Die ty-raps!quote:
en waar is de ductape?quote:
hmm, ik kan de halve dag niet. Bovendien kan ik soweiso die dag erna gratis reizen met OV.quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:06 schreef MREn het volgende:
a.s. zondag weer vrij reizen op vertoon boekenweek geschenk. Is wel een aanrader trouwens, beetje Truman-show-achtig boek.
Die is niet nieuw, maar ze blijven geniaalquote:Op donderdag 16 maart 2006 16:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Zag van de week ook in de intercity een nieuw boek aangeplakt
"Hoe het spoor tussen utrecht en maastricht halveerde" oid
Oh ja, dat was ik vergeten, de 'ik heb een week-ov dus in het weekend blijf ik thuis' mentaliteit...quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:19 schreef the_disheaver het volgende:
Bovendien kan ik soweiso die dag erna gratis reizen met OV.
k had hem nog niet gezienquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:19 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Die is niet nieuw, maar ze blijven geniaal
Alleen de NS treinen inderdaad. Geen Syntus, Arriva of Connexxion. En het halve NS net ligt op zijn gat door werkzaamheden. Ze weten wel wat ze weggeven!quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:46 schreef Willy84 het volgende:
Als je voor minimaal 11.50 iets in een boekhandel koopt krijg je het boekenweek geschenk er gratis bij. Op vertoon van dit boek kan je komende zondag in alle NS treinen mee
(zolang de voorraad strekt) Uiteraard
Grote kans dat arriva het ook gewoon toelaat hoorquote:Op donderdag 16 maart 2006 21:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alleen de NS treinen inderdaad. Geen Syntus, Arriva of Connexxion. En het halve NS net ligt op zijn gat door werkzaamheden. Ze weten wel wat ze weggeven!
Nee. Tenminste, vorig jaar hadden ze dezelfde actie, maar dan met het friesche boekenweekgeschenkquote:Op donderdag 16 maart 2006 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Grote kans dat arriva het ook gewoon toelaat hoor
Dit jaar doen ze het ook weer met het Friese boekenweekgeschenk. In geheel Friesland in bus en trein. Maar ook op de Groninger treinlijnen, geloof ik.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:19 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee. Tenminste, vorig jaar hadden ze dezelfde actie, maar dan met het friesche boekenweekgeschenk
Over dit jaar heb ik geen idee. Tsja, als je er niet mee moet ga je ook niet met Arivva..
Idd, had het idee om vanuit adam groningen te gaan bezoeken (voor het eerst in me leven) blijkt dat je daarvoor 3x moet overstappen. Via een pendelbusje kom je er dan. Misschien dat ik dan naar Vlissingen ga maar lijkt me daar nog minder te doen. Of anders Enschedequote:Op donderdag 16 maart 2006 21:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alleen de NS treinen inderdaad. Geen Syntus, Arriva of Connexxion. En het halve NS net ligt op zijn gat door werkzaamheden. Ze weten wel wat ze weggeven!
gek he als t halve spoor dr uit ligtquote:Op donderdag 16 maart 2006 22:53 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Idd, had het idee om vanuit adam groningen te gaan bezoeken (voor het eerst in me leven) blijkt dat je daarvoor 3x moet overstappen. Via een pendelbusje kom je er dan. Misschien dat ik dan naar Vlissingen ga maar lijkt me daar nog minder te doen. Of anders Enschede
ICRm kan niet eenvoudig worden gesplitst, dus grote kans dat er dan ander materieel op die verbinding komt. ICRm wordt dan ook voor een deel uitgeleend aan de HSA, of zijn die plannen inmiddels ook weer veranderd?quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:33 schreef Willy84 het volgende:
Iets andere vraag voor de trein kenner. Wat gebeurt er met de trek-duw stammen tussen Haarlem en Limburg als er in de volgende dienstregeling telkens gecombineert word in Sittard.
Daar heerst nog een heleboel onduidelijkheid over en volgens mij weet nog niemand wat daar nou mee gaat gebeuren. In ieder geval worden ze tot 3 september gebruikt als extra stoptreintjes Den Haag Centraal - Gouda/Gouda Goverwelle.quote:En wat gebeurt er met de 2 delige City Sprinters op de Zoetermeerlijn Als dat Randstad rail word ??
mischien als gedeelde lijke vervanging van wat Plan Vtjes? omdat ze op meer trajecten extra stoppers willen met de nieuwe dienst regeling ?quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:38 schreef Carport het volgende:
[..]
ICRm kan niet eenvoudig worden gesplitst, dus grote kans dat er dan ander materieel op die verbinding komt. ICRm wordt dan ook voor een deel uitgeleend aan de HSA, of zijn die plannen inmiddels ook weer veranderd?
[..]
Daar heerst nog een heleboel onduidelijkheid over en volgens mij weet nog niemand wat daar nou mee gaat gebeuren. In ieder geval worden ze tot 3 september gebruikt als extra stoptreintjes Den Haag Centraal - Gouda/Gouda Goverwelle.
hm das waar ook.. geen eerste klas...quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:45 schreef Carport het volgende:
Ik hoop het niet, zo comfortabel zijn die dingen niet. Bedenk ook dat er op dit moment geen 1e klas aanwezig is in die treinen, dus dat zou dan ook aangepast moeten worden.
Wat ik me nog wel kan voorstellen is al dat spul naar een bepaalde regio of een bepaald lijntje toe gaat, waar ze dan voorlopig rond blijven rijden, om op die manier daar het Mat'64 weg te halen en elders in te zetten.
Wat er met die sprinters gaat gebeuren weet nog geen mens, alle opties zijn nog open: van sloop tot extra stoptreinen tot verbouwing a la SGMm.quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:33 schreef Willy84 het volgende:
Iets andere vraag voor de trein kenner. Wat gebeurt er met de trek-duw stammen tussen Haarlem en Limburg als er in de volgende dienstregeling telkens gecombineert word in Sittard. En wat gebeurt er met de 2 delige City Sprinters op de Zoetermeerlijn Als dat Randstad rail word ??
Eh ja, schade.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:10 schreef Zug-Chef het volgende:
omg! IRM naar Limburg... Een Ramp!! Nu kan ik niet meer re-laxed en zonder schommelen naar Aachen reizen
Per ICM heerlijk comfy naar Enschede, daar de boemel naar Dortmund (Talent met fatsoenlijke stoelen) en je bent al bijna in Aachenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:10 schreef Zug-Chef het volgende:
omg! IRM naar Limburg... Een Ramp!! Nu kan ik niet meer re-laxed en zonder schommelen naar Aachen reizen
Ja idd, dat is uiteraard veel beter, als ik geen OV kaart had was ik zoiezo zoveel mogelijk via Duitsland gegaan...quote:Op vrijdag 17 maart 2006 14:09 schreef MREn het volgende:
[..]
Per ICM heerlijk comfy naar Enschede, daar de boemel naar Dortmund (Talent met fatsoenlijke stoelen) en je bent al bijna in Aachen
Jammer dat het 6:50 duurt en via Heerlen 3 uur, 3,5 uur via Oberhausen of 6:13 via Bentheim
Ah-wat-erg....quote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:10 schreef Zug-Chef het volgende:
omg! IRM naar Limburg... Een Ramp!! Nu kan ik niet meer re-laxed en zonder schommelen naar Aachen reizen
Kerel als je niet leuk kan reageren, reageer dan niet ofzo Heb t na 3 posts van jou al gezien, altijd maar gezeur van jouw kantquote:
Je vergeet de div. posts onder zijn andere naam.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:11 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Kerel als je niet leuk kan reageren, reageer dan niet ofzo Heb t na 3 posts van jou al gezien, altijd maar gezeur van jouw kant
Correct, account per ongeluk naar de klote geholpen met e-mail wijzigen. Maar is dat relevant? Nee, natuurlijk niet, jij steunt liever huilebalken die zich druk maken over IRM of ICRm....quote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je vergeet de div. posts onder zijn andere naam.
Dat liever dan een "notoire zeikbeer".quote:Op vrijdag 17 maart 2006 17:58 schreef Tfz het volgende:
[..]
Correct, account per ongeluk naar de klote geholpen met e-mail wijzigen. Maar is dat relevant? Nee, natuurlijk niet, jij steunt liever huilebalken die zich druk maken over IRM of ICRm....
Och, als hij is wie ik denk dat hij is, ben ik het soms best wel met hem eens. Ik zou het zelf alleen wat anders formulerenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 18:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat liever dan een "notoire zeikbeer".
Het is voornamelijk de formulering inderdaad, maar dat is voor hem een gepasseerd station heeft hij al vaker aangegeven.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 19:02 schreef Carport het volgende:
[..]
Och, als hij is wie ik denk dat hij is, ben ik het soms best wel met hem eens. Ik zou het zelf alleen wat anders formuleren
Zetten jullie trouwens ook vaak treinen op foto's? Ik ben namelijk op zoek naar een mooie nachtplaat van de Kijfhoek, is er iemand die me daar aan kan helpen? De redenen daarachter leg ik eventueel wel privé uit
Alles boven Mat64! Als je daar 4 uur inzit, mag je gelijk naar de fysiotherapie . Wat een kut materieeel is dat zeg, V-IRm is wel relaxed, rustig ruimte en schommelt niet veel onderin.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 07:10 schreef Zug-Chef het volgende:
omg! IRM naar Limburg... Een Ramp!! Nu kan ik niet meer re-laxed en zonder schommelen naar Aachen reizen
ik wil de SM''90tjes terugquote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Alles boven Mat64! Als je daar 4 uur inzit, mag je gelijk naar de fysiotherapie . Wat een kut materieeel is dat zeg, V-IRm is wel relaxed, rustig ruimte en schommelt niet veel onderin.
Kijfhoek is vrij flut om te fotograferen. De enige openbaar toegankelijke plek is de brug over de Zuidkant van het emplacement, maar daar heb je weinig fraai decor 's nachts (dat heb je wel vanuit de verkeersleidingspost, maar ja, daar kom je niet). Misschien kun je met flink wat tele toch wat geinige dingen doen vanaf het viaduct; ik heb het nooit geprobeerd. Moet het per sé van de Kijfhoek zijn?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 19:02 schreef Carport het volgende:
Zetten jullie trouwens ook vaak treinen op foto's? Ik ben namelijk op zoek naar een mooie nachtplaat van de Kijfhoek, is er iemand die me daar aan kan helpen? De redenen daarachter leg ik eventueel wel privé uit
Ja ok, je hebt gelijk Ik snap daarom nog steeds niet waarom de NS die Mat64jes bijna als standaard inzet in het weekend op Zwolle - Roosendaal...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Alles boven Mat64! Als je daar 4 uur inzit, mag je gelijk naar de fysiotherapie . Wat een kut materieeel is dat zeg, V-IRm is wel relaxed, rustig ruimte en schommelt niet veel onderin.
V'tjes zijn juist leuk. Zeker als je in de coupés boven de motoren zit, prachtig. Dat had in Plan T ook leuk kunnen zijn, ware het niet dat een smurf daar nog niet normaal in past.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Alles boven Mat64! Als je daar 4 uur inzit, mag je gelijk naar de fysiotherapie . Wat een kut materieeel is dat zeg, V-IRm is wel relaxed, rustig ruimte en schommelt niet veel onderin.
Op zaterdag rijden er twee treinen met Mat '64 (3619 's Hertogenbosch 7.09, Roosendaal 8.06 en 3688 Roosendaal 23.29, 's Hertogenbosch 0.24). Op zondag rijden er ook maar één setje van twee stellen V (in de spits versterkt met een derde stel) in 3635/44/59/68/83.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:04 schreef Zug-Chef het volgende:
Ja ok, je hebt gelijk Ik snap daarom nog steeds niet waarom de NS die Mat64jes bijna als standaard inzet in het weekend op Zwolle - Roosendaal...
Ah, bedankt!quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:52 schreef Tfz het volgende:
[..]
Kijfhoek is vrij flut om te fotograferen. De enige openbaar toegankelijke plek is de brug over de Zuidkant van het emplacement, maar daar heb je weinig fraai decor 's nachts (dat heb je wel vanuit de verkeersleidingspost, maar ja, daar kom je niet). Misschien kun je met flink wat tele toch wat geinige dingen doen vanaf het viaduct; ik heb het nooit geprobeerd. Moet het per sé van de Kijfhoek zijn?
Hm, ik heb daar vrij weinig van. Alleen een foto van twee rijen Duitse e-loccen in Venlo waar je wel een stuk of acht sporen op ziet met achteraan een containertrein. Niet formaat Kijfhoek in ieder geval. Ik weet niet of je daar iets mee kunt.quote:Op zondag 19 maart 2006 12:33 schreef Carport het volgende:
Ah, bedankt!
De foto hoeft niet per sé van de Kijfhoek te zijn, maar een groot Nederlands goederenemplacement zou wel erg leuk zijn. In eerste instantie dacht ik dan aan de Kijfhoek, maar Venlo of een ander groot terrein voldoet ook.
Arnhem misschien, veel plaatsen om te fotograferen maar gebeurt niet echt superveel . Denk in kijfhoek veel meer gebeurd .quote:Op zondag 19 maart 2006 12:33 schreef Carport het volgende:
[..]
Ah, bedankt!
De foto hoeft niet per sé van de Kijfhoek te zijn, maar een groot Nederlands goederenemplacement zou wel erg leuk zijn. In eerste instantie dacht ik dan aan de Kijfhoek, maar Venlo of een ander groot terrein voldoet ook.
Als het een beetje mooie foto is, waar het onderwerp echt duidelijk goederenvervoer is, heb ik er misschien wel wat aan. Heb je die foto toevallig ergens online staan?quote:Op zondag 19 maart 2006 14:45 schreef Tfz het volgende:
[..]
Hm, ik heb daar vrij weinig van. Alleen een foto van twee rijen Duitse e-loccen in Venlo waar je wel een stuk of acht sporen op ziet met achteraan een containertrein. Niet formaat Kijfhoek in ieder geval. Ik weet niet of je daar iets mee kunt.
Bij vertrek uit Amersfoort rijdt de trein uit Schiphol voorop.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:49 schreef the_disheaver het volgende:
Vraagje:
De intercity van Schiphol/Amsterdam richting Enschede die wordt op Amersfoort samengevoegd. Welke trein staat voorop, die uit Schiphol of die uit Amsterdam CS?
Dank!
Merci!quote:Op zondag 19 maart 2006 22:04 schreef Carport het volgende:
[..]
Bij vertrek uit Amersfoort rijdt de trein uit Schiphol voorop.
Hm, op Arnhem goederen komt één keer per dag de BEG langs met hun blauwe V60 van de MWB. Echt herkenbaar goederen is het daar niet. Waar kun je trouwens op veel plaatsen fotograferen in Arnhem?quote:Op zondag 19 maart 2006 20:07 schreef Brembo het volgende:
Arnhem misschien, veel plaatsen om te fotograferen maar gebeurt niet echt superveel . Denk in kijfhoek veel meer gebeurd .
Denk toch wel iets meer, heb wel is s'avonds meegemaakt dat er 4 goederentreinen langskwamen. Hmzz Arnhem, zijn zat brugettjes, en anders tjah . Misschien tussen deventer en enschede staan?quote:Op zondag 19 maart 2006 22:37 schreef Tfz het volgende:
[..]
Hm, op Arnhem goederen komt één keer per dag de BEG langs met hun blauwe V60 van de MWB. Echt herkenbaar goederen is het daar niet. Waar kun je trouwens op veel plaatsen fotograferen in Arnhem?
Je moet vooral denken wat je wil, maar sinds de buurtgoederentreinen van daaruit naar Emmerich (en verder naar Oberhausen) zijn opgeheven komt er verder niks planmatig. Ben je niet in de war met Arnhem Berg (ten Oosten van het station)?quote:Op maandag 20 maart 2006 20:32 schreef Brembo het volgende:
[..]
Denk toch wel iets meer, heb wel is s'avonds meegemaakt dat er 4 goederentreinen langskwamen. Hmzz Arnhem, zijn zat brugettjes, en anders tjah . Misschien tussen deventer en enschede staan?
Niet Juistquote:Op maandag 20 maart 2006 21:13 schreef Willy84 het volgende:
Bij vertrek uit Amersfoort rijdt de trein uit Schiphol voorop.
't Gaat hier alleen niet over "naar" maar "van". Dus richting Zwolle/Enschede gaat het deel uit Schiphol wel degelijk voorop.quote:Op maandag 20 maart 2006 21:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Niet Juist
! De trein naar Adam Cs gaat eerst weg en daarna die nr Duivendrecht Zuid/WTC, Schiphol. Scheelt iets van 3 min ofzo
Na Schiphol rijdt de trein verder naar Hoofddorp Opstel. Afhankelijk van in welke dienst de trein zit gaat dat ding daarna verder door Nederland rondjes rijden. De trein kan niet op Schiphol blijven staan omdat daar niet genoeg plaats voor is.quote:Op maandag 20 maart 2006 21:22 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Fout gelezen sorry. Weet je trouwens hoe het zit met die trein. Staat die lang stil op Schiphol? Omdat het natuurlijk wel aardig uitkomt qua tijd. Want als Schiphol bv een kwartier verder lag dan had er misschien een extra trein moeten zijn om een interval van een half uur te hebben.
Is dat zo?quote:Op maandag 20 maart 2006 22:28 schreef Carport het volgende:
[..]
Na Schiphol rijdt de trein verder naar Hoofddorp Opstel. Afhankelijk van in welke dienst de trein zit gaat dat ding daarna verder door Nederland rondjes rijden. De trein kan niet op Schiphol blijven staan omdat daar niet genoeg plaats voor is.
Nee dus Er is idd een ritje Hfdo, mat. dat aankomt om -.11 vertrekt pas weer om -.51 ipv -.21quote:Op maandag 20 maart 2006 23:04 schreef MREn het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wordt er op Shl niet net zo hard kort gekeerd (5-10 minuten) zoals in Asd, Gvc en Rtd?
In de eerstgenoemde steden heb je inderdaad een erg korte kering, maar bij Schiphol rijdt het materieel van de trein uit Enschede door naar Hoofddorp Opstel. Kijk je bijvoorbeeld naar de trein die om 12.41 uit Enschede binnenkomt (op spoor 6), rijdt deze na een korte stop verder als een lege trein (Ledig Materieel) naar Hoofddorp Opstel. Om 14:12 vertrekt dat stel daar weer om een trein naar Amersfoort/Zwolle/Groningen te rijden. In Groningen sturen ze die trein terug naar Den Haag en daar overnacht 'ie dan. Maar een trein die op een ander tijdstip aankomt, kan best wel eens naar bijvoorbeeld Eindhoven gestuurd worden.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:04 schreef MREn het volgende:
[..]
Is dat zo?
Wordt er op Shl niet net zo hard kort gekeerd (5-10 minuten) zoals in Asd, Gvc en Rtd?
Met om de vertraging uit te dempen de lange kering (plm. 30 minuten) aan de andere kant: Dv, Es, Gn en Lw.
idd kut trams!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:14 schreef Tfz het volgende:
Omdat het prullaria is, maar dat zien de regionale/provinciale overheden niet, die denken alleen maar aan het toverwoord "lightrail".
Trams horen niet op een spoorlijn, in ieder geval niet met de blöde regelgeving die IVW er op na houdt en het infraprutswerk dat ProRail daar aflevert..
Ik ook. Geen porem dat ding.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:46 schreef Carport het volgende:
Er is inderdaad één Thalys die is bestickerd met Fortis-reclame:
[afbeelding]
Ik vind 'm lelijk
Ah men, dat meen je niet Lelijkquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:46 schreef Carport het volgende:
Er is inderdaad één Thalys die is bestickerd met Fortis-reclame:
[afbeelding]
Op de website van Fortis staat er ook nog het een en ander over.
Ik vind 'm lelijk
En dat valt compleet in het niet bij het comfort van de ICE.quote:Op woensdag 22 maart 2006 00:47 schreef editor2 het volgende:
Ik vind de TGV wanneer ik door Europa reis de meest comfortable trein.
Het heeft luxe,stijl,comfort en is snel voor waar ik heen moet.
Toch vond ik de ICE ook niet het toppunt van lekker zitten. Harde stoelen! Wel voldoende beenruimte en luxe afwerking, dat moet gezegd!quote:Op woensdag 22 maart 2006 01:04 schreef MREn het volgende:
[..]
En dat valt compleet in het niet bij het comfort van de ICE.
De gemiddelde TGV is dan nog een krapper dan een Thalys, die Fransozen mogen best een keer iets ontwerpen voor mensen langer dan 1m80.
Je kunt nu eenmaal niet voorkomen dat er in de spits wel ergens in het land mensen moeten staan, zonder je bedrijf failliet te krijgen met veel materieel kopen want de rest van de dag staat te niksen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:05 schreef Remzz het volgende:
Ff vraagje, ik moet dagelijks van Almelo de Riet naar Zwolle maar om half 8 zit die trein altijd barstendsvol waarom doen ze niet gewoon vier treindelen aan elkaar
Bij mijn weten is op het traject Zwolle - Enschede het maximale aantal bakken achterelkaar 6, dus 3 treinstellen. Dit omdat waarschijnlijk de perronlengte niet toereikend is voor meer bakken.quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:05 schreef Remzz het volgende:
Ff vraagje, ik moet dagelijks van Almelo de Riet naar Zwolle maar om half 8 zit die trein altijd barstendsvol waarom doen ze niet gewoon vier treindelen aan elkaar
Okee bedankt zoiets dacht ik namelijk alquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij mijn weten is op het traject Zwolle - Enschede het maximale aantal bakken achterelkaar 6, dus 3 treinstellen. Dit omdat waarschijnlijk de perronlengte niet toereikend is voor meer bakken.
Linkjesquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:57 schreef Tfz het volgende:
Bij ProRail staat ergens een overzicht met nuttige perronlengtes als ik me niet vergis.
http://www.prorail.nlquote:
Ja, deze was het inderdaad, behoorlijk lelijk zeg!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:46 schreef Carport het volgende:
Er is inderdaad één Thalys die is bestickerd met Fortis-reclame:
[afbeelding]
Op de website van Fortis staat er ook nog het een en ander over.
Ik vind 'm lelijk
Klopt, er is ook maar een trein die met 3 stellen rijdt, en dat is de trein die om 7:05 uit Enschede vertrekt. En die is dan nog vol.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij mijn weten is op het traject Zwolle - Enschede het maximale aantal bakken achterelkaar 6, dus 3 treinstellen. Dit omdat waarschijnlijk de perronlengte niet toereikend is voor meer bakken.
Hè, wat vriendelijk, dat kan nooit de bedoeling zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:00 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
http://www.prorail.nl/NR/(...)gtenfebruari2006.pdf
Groningen 4AB Zwolle is over de 500. pfff amsterdam maar 100 meter meer...quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:26 schreef Willy84 het volgende:
Op Adam CS, perron 11abc richting sloterdijk 645 meter nuttige lengte
ja.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:35 schreef Remzz het volgende:
Zijn dat dezelfde als Almelo - Marienenberg? (Veenexpress)
Zwolle moet dan ook minstens 15 bakken Koploper kunnen herbergen. En 15 bakken is de maximale lengte van een reizigerstrein in Nederland. Dus wat dat betreft heeft Asd overdreven lange perrons.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:57 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Groningen 4AB Zwolle is over de 500. pfff amsterdam maar 100 meter meer...
Ja ik zit ook op een perron te wachten van 1500m kan ik gelijk naar Muiderpoort lopenquote:Op woensdag 22 maart 2006 21:57 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Groningen 4AB Zwolle is over de 500. pfff amsterdam maar 100 meter meer...
Juist en daarom is het niet overdreven omdat bv perron 10a en 10b gewoon als 2 perrons worden gebruikt en als het moet bij lange treinen als 1 perron. Eigenlijk heel flexibelquote:Op woensdag 22 maart 2006 22:19 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zwolle moet dan ook minstens 15 bakken Koploper kunnen herbergen. En 15 bakken is de maximale lengte van een reizigerstrein in Nederland. Dus wat dat betreft heeft Asd overdreven lange perrons.
Wist je overigens dat Amsterdam CS is gebouwd als twee kopstations (maar dan ook echt met die functie)? In het midden stond een grote seinbrug. Nog steeds heb je volgens mij aparte seinen op het station om twee treinen in het midden dicht bij elkaar te laten komen, kop aan kop dus, zonder te koppelen.
Er rijden wel eens langere treinen (bv. bedevaartstreinen regelmatig met zeventien bakken). Verder geldt voor de normale dienst inderdaad vijftien bakken.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:19 schreef Duvel het volgende:
En 15 bakken is de maximale lengte van een reizigerstrein in Nederland. Dus wat dat betreft heeft Asd overdreven lange perrons.
Zo jammer van die grijze kop, ik vond de orginele (gele) voorkant veel mooier. Wat mij betreft de mooiste treinquote:Op woensdag 22 maart 2006 21:34 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: Wadloper (2x DH1)
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden
Datum: 22-03-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
morgen ga ik proberen een aantal foto's van de Vos/ ACTS treinen te maken
Je leest het verkeerd. In de richting Leeuwarden is het over de 500 meter. Groningen in de richting Zwolle is meer dan 400 meter bij perron 4.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:57 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Groningen 4AB Zwolle is over de 500. pfff amsterdam maar 100 meter meer...
De afwijking heeft te maken met de plaatsing van de uitrijseinen. In de richting Leeuwarden staat het sein bijvoorbeeld achter de perronrand, in de andere richting een stuk voor het einde van het perron.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je leest het verkeerd. In de richting Leeuwarden is het over de 500 meter. Groningen in de richting Zwolle is meer dan 400 meter bij perron 4.
hehe de 16/17/1800 series locjes dr voor weg (doorhalen wat niet van toepassing is) en een 6400 dr voor?quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Misschien dit een goed idee voor drukke diesel-lijntjes:
[afbeelding]
Diesel loc met dubbeldeks rijtuigen erachter
Dat is altijd handig om te weten. Ze springen met die uitrijseinen in Groningen bij perron 3a in ieder geval wat makkelijk om. Daar staat meestal 2 maal een DM'90, waarbij het uitrijsein boven de trein de voorste deel van de trein hangt. Bij vertrek gaat de machinist af op het dwergsein dat hij ziet en niet op het uitrijsein.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:11 schreef Tfz het volgende:
[..]
De afwijking heeft te maken met de plaatsing van de uitrijseinen. In de richting Leeuwarden staat het sein bijvoorbeeld achter de perronrand, in de andere richting een stuk voor het einde van het perron.
Wat bedoel jij dan met "het uitrijsein"? Je kunt niet met je trein daarmee ver voorbij het sein staan als dat het uitrijsein is.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is altijd handig om te weten. Ze springen met die uitrijseinen in Groningen bij perron 3a in ieder geval wat makkelijk om. Daar staat meestal 2 maal een DM'90, waarbij het uitrijsein boven de trein de voorste deel van de trein hangt. Bij vertrek gaat de machinist af op het dwergsein dat hij ziet en niet op het uitrijsein.
Ik bedoel de lamp die boven het perron hangt. Ik weet niet hoe die precies genoemd wordt, maar in Groningen op perron 3a hangt ie deels boven de trein als er 2 DM'90 treinstellen staan. Bij 2 wadlopers heb je daar geen last van.quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:27 schreef Tfz het volgende:
[..]
Wat bedoel jij dan met "het uitrijsein"? Je kunt niet met je trein daarmee ver voorbij het sein staan als dat het uitrijsein is.
Twee dan toch, anders heb je geen verwarmingquote:Op woensdag 22 maart 2006 23:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hehe de 16/17/1800 series locjes dr voor weg (doorhalen wat niet van toepassing is) en een 6400 dr voor?
die witte bedoel je? Dat is maar een vertreksignaal en dan kan ook best midden op het perron staan, zodat het ook te zien is vanuit kortere treinen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik bedoel de lamp die boven het perron hangt. Ik weet niet hoe die precies genoemd wordt, maar in Groningen op perron 3a hangt ie deels boven de trein als er 2 DM'90 treinstellen staan. Bij 2 wadlopers heb je daar geen last van.
wheuh wat? zit er nog verwarming in die wagons ook? merk er vaak weinig van,quote:Op donderdag 23 maart 2006 01:13 schreef MREn het volgende:
[..]
Twee dan toch, anders heb je geen verwarming
In Polen rijden zelfs nog stoomlocs met dubbeldeksrijtuigen.
Dat is dan ook geen sein, maar een "vertreklicht". Dit onderscheid is gemaakt omdat het vertreklicht bedoeld is voor de conducteur. Als het vertreklicht "wit" toont, betekent dat dat het uitrijsein uit de stond stop is, direct gekoppeld dus. Dat wil dus zeggen dat de conducteur dan weet dat hij het vertrekbevel kan geven. De machinist heeft niets te maken met het vertreklicht, vandaar dat de trein er best onder kan staan.quote:Op donderdag 23 maart 2006 01:17 schreef MREn het volgende:
[..]
die witte bedoel je? Dat is maar een vertreksignaal en dan kan ook best midden op het perron staan, zodat het ook te zien is vanuit kortere treinen.
Dank jullie voor die informatie. Dat wist ik niet. Het blijft echter wel een vreemd gezicht om zo'n lamp halverwege de trein te zien hangen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is dan ook geen sein, maar een "vertreklicht". Dit onderscheid is gemaakt omdat het vertreklicht bedoeld is voor de conducteur. Als het vertreklicht "wit" toont, betekent dat dat het uitrijsein uit de stond stop is, direct gekoppeld dus. Dat wil dus zeggen dat de conducteur dan weet dat hij het vertrekbevel kan geven. De machinist heeft niets te maken met het vertreklicht, vandaar dat de trein er best onder kan staan.
knap als die op eigen kracht daar weg komtquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: onbekend
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden: Containerterminal
Datum: 23-03-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: de zogenaamde 'Vos-trein'
hmm nou je t zegt, ach als je t goed bekijkt ligt de wissel wel al goedquote:Op donderdag 23 maart 2006 12:50 schreef Peterselieman het volgende:
De 2e loc is een diesel, dus die komt wel van zn plaats. Alleen zal het wel wat rangeren worden voor de trein kan vertrekken, omdat bij mijn weten het goederenspoor niet direct aangesloten is op het spoor naar Zwolle
kweenie, nja dan maar lekker rancherenquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:33 schreef Peterselieman het volgende:
Het enige is dat je alle wissels zo ongeveer al voorbij bent. In ieder geval wel al voor de richting Zwolle. Daarom zal er wel gerangeerd moeten worden voor de trein kan vertrekken richting Zwolle.
Whehe, k vind t altijd wel leuk om op zn brug boven t spoor te zien hoe een Intercity even over de wisselstraat slingertquote:Op donderdag 23 maart 2006 21:34 schreef Dichterbijer het volgende:
vandaag ook flink door elkaar geschud. Onderweg van Hilversum naar Amersfoort en de trein had al 20 min vertraging. Dus er werd even afgesneden via het rangeerplaform bij Amersfoort. Heerlijk al die wissels... maartja...we stonden toen wel zo naast peroon 7...maar prettig was het nie...
Nog leuker is het als er 2 naast elkaar over de wisselstraat gaan. Dit gebeurt wel als de intercity naar Utrecht en Amsterdam tegelijk vertrekken in Amersfoort.quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Whehe, k vind t altijd wel leuk om op zn brug boven t spoor te zien hoe een Intercity even over de wisselstraat slingert
Nee, de Leeuwarden-shuttle. VOS is de klant, net zoals VOS ook bij ACTS klant is voor wat betreft de lading op de shuttles naar Veendam.quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Bijzonderheden: de zogenaamde 'Vos-trein'
hier in Fryslân heet hij in de volksmond de Vos-trein. Ik heb de foto in Frylân genomen, dus het is de Vos-trein.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:30 schreef Tfz het volgende:
[..]
Nee, de Leeuwarden-shuttle. VOS is de klant, net zoals VOS ook bij ACTS klant is voor wat betreft de lading op de shuttles naar Veendam.
Aldus de site van Vos logisticsquote:Zo hebben wij eigen treinen en beschikken we over een trimodale terminal. Onze treinen hebben een dagelijkse verbinding tussen Veendam / Leeuwarden en Rotterdam / Amsterdam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |