En een leuke link van Peterselieman: (dit zocht ik dusquote:Op maandag 6 maart 2006 23:40 schreef Brentmeister het volgende:
Is vast allang voorbij gekomen maar toch, kwam em toevallig weer tegen:
Treinen Arriva
quote:Op maandag 6 maart 2006 23:47 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva heeft ook een pagina waar de vordering van de bouw van de treinen getoond zou worden, alleen is deze pagina sinds december niet meer ververst Link
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?quote:Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat aparte motorwagentje van die nieuwe Arriva treinen ziet er idd niet uit.
Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Duvel het volgende:
Wat een heerlijk positieve openingspost!
Misschien moeten we de Fok-wiki een keer vullen, kunnen we daarnaar verwijzen?
Het moet haast wel om onderhouds redenen zo ontworpen zijn, ik kan me voorstellen dat ze hem er inderdaad vij makkelijk tussenuit kunnen halen.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zettenquote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Ik denk dat je minder gecontroleerd wordtquote:Op maandag 6 maart 2006 23:45 schreef MREn het volgende:
[...]
Ik zal eens kijken hoe vaak ik woensdag wordt gecontroleerd op mn reisje Es-Gvc-Gn.
Zo op het eerste oog verwacht ik drie keer: tussen Es-Hgl, Gvc-Ut en Zl-Gn.
ah we zien ze in de zomer bij 35 graden vanzelf wel met vast gelopen motor stil staan dan :pquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:00 schreef MREn het volgende:
[..]
Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zetten
Ik denk dat het vooral qua motorlawaai wel eens wat kon schelen in de bakken, zodat je niet dat irritant gebrom hebt wat die Linten hebben.
Het schijnt er trouwens wel veel en veel te warm te worden in de bakjes (je kan er gewoon door heen lopen, zoals bij DD-AR-stuurstand).
Nee, gewoon het om een kaartje vragen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef Carport het volgende:
[..]
Ik denk dat je minder gecontroleerd wordt
Reken je servicerondes ook mee als controle? Het hoort immers wel bij de trefkans.
k zal blij zijn als de wadslopers weg gaan, hoewel t toch wel weer iets heeft, :pquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
ik geloof dat de eerste treinen van Arriva ergens rond mei deze kant opkomen. Alleen moeten ze nog wel even getest worden.
Ja, maar TF en ik hebben besloten dat we die (voorlopig) niet gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef petre86 het volgende:
Alexxx, hebben we hier al van die mooie knopjes/ topicicons?
Naja, dat is enkel een pagina met een bepaalde naam. En als catogorie de OP.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:57 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:05 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee, gewoon het om een kaartje vragen.
Lijkt me toch vrij reëel die drie keer?
Na vertrek te Es komen ze vrijwel altijd langs, bij vertrek te Gvc zal het niet veel anders zijn.
En na splitsen te Zl wordt er naar mijn beleving (kom zo eens per maand in Hr/Lw) ook een kniprondje gemaakt.
(en meestal nog wel een keertje na Dv, maar ivm lengte trein zie ik die als achterinzitter zelden)
Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:
[..]
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:30 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomt![]()
Over het algemeen hangt het er vanaf waar ik zijn moet, en waar de trappen zijn. Bij een station als Utrecht maakt het geen zak uit, daar zijn genoeg onderdoorgangen over het hele perron, maar op stations met de trappen aan een kant en nogal lange treinen (Eindhoven bijvoorbeeld), heb ik weinig zin om na aankomst nog even een kleine 250 meter perron af te sjouwen.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 11:00 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?![]()
Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:quote:Op maandag 6 maart 2006 23:53 schreef MREn het volgende:
Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook twee Olympische ICM’s en twee IRM’s rond. Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.
Lang leve de wiki: je kunt zelf alles aanpassen: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Treinquote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:52 schreef Spookje81 het volgende:
[..]
Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:
3 koplopers (ICM's) 4201, 4240 en de 4241. En 2 IRM's 9525 en de 9520.
Een aantal foto's van deze stellen zijn te vinden op http://www.opeenshadikhetforum.nl
(op het spottersforumdeel)
Als de link niet zou mogen, sorry daar voor.![]()
Dit staat er op TT:quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
lees net op de FP er gister een Intercity gebroken is bij meteren? (wtf?)
iemand een idee om welk stel dat zou gaan?
quote:***************************************
Inspectie bezorgd over intercity's
***************************************
De Inspectie Verkeer en Waterstaat
maakt zich zorgen over intercity's met
losse wagons en locomotief.Het is nu
al twee keer voorgekomen dat dit soort
treinen in tweeën breken.
Gisteren gebeurde dat met een intercity
bij Zaltbommel.De koppeling tussen de
wagons sprong spontaan open.Er raakte
niemand gewond,maar dat had volgens de
Inspectie wel kunnen gebeuren.De wagons
zitten aan elkaar vast en de passagiers
kunnen van de ene naar de andere lopen.
Drie maanden geleden brak een intercity
bij Geldrop in tweeën.De NS had daarna
beloofd de koppelingen dagelijks te
controleren,zegt de Inspectie.
***************************************
Geen ideequote:Op woensdag 8 maart 2006 12:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan zouden t DDM / DDAR stammen zijn?
hehehequote:Op woensdag 8 maart 2006 12:19 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Geen ideeIk ben de aanhang van Duvel, hij weet dat vast wel.
Overigens stuurde hij me vanochtend nog de foto van mijn naamgenote:
[afbeelding]
Zoals je je kunt voorstellen was ik hier érg blij mee
Overigens heeft rtl4text het over "een nieuw type treinen, dat de NS sinds een jaar gebruikt"quote:
Het is wel is vaker gebeurd bij treinen in Engeland zie je het ook wel is. ATP treinen hebben het, maar dit is meestal uitgerust met kantelbakken, wat geen groot succes is geweest.quote:Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Ik denk dat het komt door de trek duw combinatie, en voornamelijk bij de aansluiting tussen de loc en de wagens. Onthoud dat daar de kracht het grootst zijn, maar dit soort dingen hoor je niet vaak in het nieuws.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:15 schreef the_disheaver het volgende:
Je zult maar net van het ene treindeel naar het ander lopen...
Het zal me benieuwen. Zo veel verschillende soorten koppelingen zijn er niet ter wereld. In Duitsland zijn er volgens mij geen problemen mee, maar goed, daar hoor je het misschien ook minder snel. Een en ander heeft ongetwijfeld ook te maken met hoe strak de zooi is gekoppeld.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Er staan nu hele andere krachten op de koppelingen tussen de wagons dan eerst. Ik denk dat de koppelingen er niet op berekend zijn. Het zal waarschijnlijk dus wel vaker voorkomen. Ik hoop dat de inspectie tot de conclusie komt dat de koppelingen vervangen moeten worden, want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de trein onderweg beslist om zich te splitsen en er net iemand tussen de betreffende wagons loopt.
Ik las daarnet dat de koppeling los is geschoten (eruit getikt) door een andere loshangende koppeling. Ieder rijtuig heeft aan beide kanten een koppeling hangen. Als je dus twee rijtuigen koppelt, blijft er een ongebruikt, die dan moet worden opgehangen aan een haak. Blijkbaar heeft die hier een beetje los lopen slingeren. Bij een geduwde trein (en dat was het denk ik, want het was de ic naar Haarlem), staan de koppelingen slapper dan bij een getrokken trein, blijkbaar slap genoeg om de koppeling van de haak te tikken. Er is dus geen sprake van een gebroken koppeling, wat bij goederentreinen wel eens voorkomt. Echter: als er geen koppeling meer is, lopen de rijtuigen toch uit elkaar zodat de remslangen breken, de treinleiding ontlucht en er dus een noodremming volgt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Er staan nu hele andere krachten op de koppelingen tussen de wagons dan eerst. Ik denk dat de koppelingen er niet op berekend zijn. Het zal waarschijnlijk dus wel vaker voorkomen. Ik hoop dat de inspectie tot de conclusie komt dat de koppelingen vervangen moeten worden, want je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de trein onderweg beslist om zich te splitsen en er net iemand tussen de betreffende wagons loopt.
quote:***************************************
NS treedt op tegen breken treinen
***************************************
` De Nederlandse Spoorwegen hebben
extra maatregelen genomen om het breken
van intercity-treinen te voorkomen.De
NS heeft daartoe besloten na het breken
van een trein bij Geldermalsen.
Onderzoek heeft aan het licht gebracht
dat het om een menselijke fout ging.
Een niet-gebruikte koppeling is los
blijven hangen en heeft de verbinding
tussen twee treinstellen eruit getikt.
De niet-gebruikte koppelingen worden nu
stelselmatig vastgezet.
De Inspectie van Verkeer en Waterstaat
maakte zich zorgen over het incident.
Met de maatregelen die de NS nu neemt,
is de Inspectie tevreden.
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik las daarnet dat de koppeling los is geschoten (eruit getikt) door een andere loshangende koppeling. Ieder rijtuig heeft aan beide kanten een koppeling hangen. Als je dus twee rijtuigen koppelt, blijft er een ongebruikt, die dan moet worden opgehangen aan een haak. Blijkbaar heeft die hier een beetje los lopen slingeren. Bij een geduwde trein (en dat was het denk ik, want het was de ic naar Haarlem), staan de koppelingen slapper dan bij een getrokken trein, blijkbaar slap genoeg om de koppeling van de haak te tikken. Er is dus geen sprake van een gebroken koppeling, wat bij goederentreinen wel eens voorkomt. Echter: als er geen koppeling meer is, lopen de rijtuigen toch uit elkaar zodat de remslangen breken, de treinleiding ontlucht en er dus een noodremming volgt.
Tot zover mijn theorie, ik was er niet bij verder en heb geen andere dan een klantrelatie met NSR!
In elk treindeel zitten remmen, dus ze komen allemaal stil te staan. of begrijp ik je vraag niet?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?
Wat bedoel je precies? Dat de rijtuigen voor de breuk gewoon doorrijden? Dit is gelukkig niet het geval. De treinleiding is een luchtleiding die onder de hele trein door loopt en wordt doorgekoppeld middels luchtslangen. Als er een slang breekt, loopt de leiding aan beide kanten van de breuk leeg, dus het voorste en het achterste deel remmen dan.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Als de loc de trein duwde dan kan de koppeling wel breken maar dan rijden de stellen voor de breuk hooguit bij een rem prodess van de loc door?
bedoel je dat het deel wat nog aan de loc aan zit niet automatisch afgeremd wordt? Lijkt me onlogisch, een kabelbreuk zorgt voor een gat aan 2 kanten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:19 schreef Carport het volgende:
De remmen van een trein zijn zo gemaakt dat er altijd (lucht)druk op de remleidingen moet staan. Valt deze druk weg, remt de trein.
In dit geval zijn er een aantal rijtuigen los gekomen van het duwende deel en zijn dus gaan remmen, de remleiding was immers verbroken. Aangezien het leeglopen van de remleiding enkele seconden in beslag kan nemen, kan het zo zijn geweest dat het voorste deel harder heeft geremd dan het achterste deel en daardoor botste de duwende loc, met de rijtuigen, dus tegen de voorste rijtuigen.
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Dat de rijtuigen voor de breuk gewoon doorrijden? Dit is gelukkig niet het geval. De treinleiding is een luchtleiding die onder de hele trein door loopt en wordt doorgekoppeld middels luchtslangen. Als er een slang breekt, loopt de leiding aan beide kanten van de breuk leeg, dus het voorste en het achterste deel remmen dan.
Het remsysteem in een trein werkt omgekeerd dan je zou verwachten. De trein remt namelijk als je de druk in de treinleiding verlaagt. Hierdoor verandert de tripleklep (een driewegklep) van stand en stroom er lucht uit een apart reservoir in de remcilinder, waardoor de trein remt. Als dus de treinleiding breekt, valt in een keer alle druk weg, waardoor maximaal geremd wordt.
Nee, bij beide delen valt de druk weg en dus remmen beide delen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
bedoel je dat het deel wat nog aan de loc aan zit niet automatisch afgeremd wordt? Lijkt me onlogisch, een kabelbreuk zorgt voor een gat aan 2 kanten.
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel. Wel klopt het inderdaad dat het langste deel het laatst volledig geremd is als er alleen sprake zou zijn van rijtuigen. De loc zat nu ook nog achterop en duwde dus ook lekker mee. Aangezien zo'n ding ook best zwaar is, speelt dat ook mee in remweg.quote:Dus ze zouden ongeveer tegelijk hebben moeten remmen (langste deel zou het laatst volledig geremd hebben) en afhankelijk van de kwaliteit van de remmen zou het kunnen dat 1 van de delen sneller geremd zou hebben. Als de voorste een grotere vertraging zou hebben, dan zou er een 'bam' geweest zijn.
De remleiding loopt onder heel de trein door. Als er dus ook maar ergens een gaatje onstaat, of in dit geval de hele leiding breekt, stroomt de lucht er bij beide delen uit en remmen dus ook beide treindelen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
is het nou eigenlijks bekend als de loc nou voor of achter zat?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
[..]
Nee, bij beide delen valt de druk weg en dus remmen beide delen.
[..]
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel. Wel klopt het inderdaad dat het langste deel het laatst volledig geremd is als er alleen sprake zou zijn van rijtuigen. De loc zat nu ook nog achterop en duwde dus ook lekker mee. Aangezien zo'n ding ook best zwaar is, speelt dat ook mee in remweg.
Voor zover ik kan opmaken uit de mediaberichten is het voorste deel sneller geremd dan het achterste deel en is er inderdaad een klap geweest. Hoe goed je dat gevoeld zou moeten hebben hangt onder andere van de snelheidsverschillen en buffers af.
Om genoeg zitplaatsen te kunnen bieden. Het dubbeldeksrijtuig heeft wat meer zitplaatsen dan een normaal rijtuig. 's Zomers dienen deze rijtuigen als fietsrijtuig. De hele onderverdieping is dan een rijdende fietsenstalling geworden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:43 schreef Flyingdutchman het volgende:
Klein vraag je aan de kenners.
Vandaag zat ik weer in m'n favo trein de intercity Haarlem > Heerlen > Haarlem. Nou zit er tegenwoordig 1 stel dubbeldeks tussen de rest. Waarom is dat? Weet iemand dat?
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:40 schreef Carport het volgende:
De loc zat inderdaad achterop. Bij de treinen richting Haarlem is dat eigenlijk standaard.
zo kan je t ook bekijken natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:
Ik snap wat je bedoelt en dat zou op zich ook wel logisch klinken, maar zoals Duvel ook al zei zijn de krachten die spelen in zo'n trein niet constant. De loc duwt steeds tegen de rijtuigen, de rijtuigen onderling oefenen kracht op elkaar uit, maar ook factoren als de rails en hellingen oefenen krachten uit. Het lijkt mij dan ook een (ongelukkige) samenloop van meerdere factoren in dit geval, voor zover ik kan zien.
Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Dit is maar een voorbeeld en de echte situatie kan heel anders zijn geweest, maar misschien dat dit het iets verduidelijkt.
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,
dan moet op een gegevenmoment de voorste groep na de breuk meer snelheid gehad hebben dan t achterste stuk![]()
valt de druk in het voorste deel compleet weg, (?) achterste deel remt ook maar door de lucht die nog geproduceert kan worden, omdat t daar ook de stroom vandaan komt, remt deze langzamer..
en botsen vervolgens op het voorste gedeelte
Maar zulke kleine snelheidsverschillen worden ook weer door de buffers opgevangen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Tussen 9e en 10e bak.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel.
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.
Tijdens de trekkracht zal de treinen uitelkaar gaan, en bij het remmen tegen elkaar.
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:
[..]
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd welquote:Op donderdag 9 maart 2006 01:48 schreef MREn het volgende:
[..]
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 07:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd wel![]()
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:26 schreef Tfz het volgende:
ProRail heeft het weer voor elkaar. Lag eerder Asd-Ut er al uit na de werkzaamheden van dit weekend, nu meldt ProRail (o.a. in het AD) dat in de beveiliging op de Utrechtboog spontaan afvallende seinen (nee, niet doordat ze slecht aan de paal geschroefd zijn...) kunnen voorkomen.
ook logischquote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Dat denk ik ook wel ja. Toch is het uitermate klungelig na al drie maanden uitstel vanwege certificering.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!
Bovendien liggen er tussen Ht en Ut nogal wat flinke bruggen, vooral Zaltbommel en Culemborg, en als je dan hellinkje af gaat wordt er meer getrokken door de zwaartekracht dan iets anders.quote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.
Ook wel een beetje hoor: als het voorste deel van de trein al vaart heeft, staat het achterste nog stil.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:30 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?
Hondenkoppen rijden niet meer voor NSRquote:Zelf vind ik btw dat bij die lange(re) treinen juist het schokken minder is dan met zo'n Hondenkop/Plan v
Dat valt me zeker niet tegen!quote:Op donderdag 9 maart 2006 01:59 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:
Es-Amf: tussen Aml en Dv (achterin)
Amf-Gvc: tussen Ut en Vb (voorin rg. Gvc)
Gvc-Amf: tussen Vb en Ut (voorin rg. Amf)
Amf-Gn: tussen Hrn en Gn (voorin)
Gn-Zl: tussen Gn en Hrn
Zl-Es: tussen Zl en Hno
Dat schokken is inherent aan weerstandgestuurd materieel: iedere keer dat je een weerstandstrap afschakelt, krijg je een sprong in de stroom. En die dreun voel je. En omdat inderdaad niet alle stellen op het zelfde moment schakelen, levert dat nog eens extra gehobbel op.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:42 schreef MREn het volgende:
Mat'64 (w.o. plan V) schokken vooral doordat je meerdere tractie-units hebt die niet alleemaal gelijkmatig optrekken.
toch eens uitproberenquote:Op donderdag 9 maart 2006 16:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat schokken is inherent aan weerstandgestuurd materieel: iedere keer dat je een weerstandstrap afschakelt, krijg je een sprong in de stroom. En die dreun voel je. En omdat inderdaad niet alle stellen op het zelfde moment schakelen, levert dat nog eens extra gehobbel op.
De intercity naar Haarlem hobbelt volgens mij ook flink in Geldermalsen met al die wissels...
Dat valt nog reuze mee vind ik eigenlijk, er zijn irritantere stukken, zoals in de remmen bij Harderwijk en Meppel of de wissels bij Barneveld Noord, of de wisselstraat voor Enschede, ook al zo'n gedrocht met onnodige wisselbewegingen. Net als bij Den Bosch vanuit rg. Utrecht.quote:Op donderdag 9 maart 2006 16:16 schreef Duvel het volgende:
De intercity naar Haarlem hobbelt volgens mij ook flink in Geldermalsen met al die wissels...
wissels bij meppel? merk er nooit wat van met de IC naar / van leeuwardenquote:Op donderdag 9 maart 2006 17:54 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat valt nog reuze mee vind ik eigenlijk, er zijn irritantere stukken, zoals in de remmen bij Harderwijk en Meppel of de wissels bij Barneveld Noord, of de wisselstraat voor Enschede, ook al zo'n gedrocht met onnodige wisselbewegingen. Net als bij Den Bosch vanuit rg. Utrecht.
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
wissels bij meppel? merk er nooit wat van met de IC naar / van leeuwarden
das idd een lang stuk, tis me alleen nooit opgevallenquote:Op donderdag 9 maart 2006 18:32 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.
Dat komt omdat je vanuit Lw/Hr niet zo'n scherpe bocht hebt, maar dan moet je ook remmen omdat je maar met beperkte snelheid door Mp mag rijden.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
das idd een lang stuk, tis me alleen nooit opgevallen
tis me wel eens opgevallen dat als je op meppel staat en de Intercity voorbij komt stuiven dat die best wel hard rijd, maar achjaquote:Op donderdag 9 maart 2006 19:56 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat komt omdat je vanuit Lw/Hr niet zo'n scherpe bocht hebt, maar dan moet je ook remmen omdat je maar met beperkte snelheid door Mp mag rijden.
Zo extreem lang is het stuk niet, het is zelfs iets korter dan vanaf Hr (sterker nog: de vertrektijden zijn exact gelijk aan die van Hr, dat onthoudt zo gemakkelijk (ik kom vrij vaak in H)!), alleen met de IC vanaf Lw stop je nog een keertje extra te Swk.
hm dat is mij ook wel eens op gevallen,quote:Op donderdag 9 maart 2006 20:47 schreef thatsme het volgende:
de trein naar leeuwarden maakt altijd wel een rare slinger in de wissel vlak na station meppel. dat heb ik nooit gesnapt waarom die niet gewoon rechtuit kan...
ze rijden volgens mij nog wel 80 in die bocht bij meppel, bij hoogeveen doen ze dat trouwens ook volgens mij...quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:32 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet, het was meer een reactie op irritante dingen. Irritant bij Mp is dat je enorm moet afremmen daar, vooral vanuit Assen merk je dan goed, omdat je dan al een halfuur 130 rijdt zonder te stoppen.
ook leukquote:Op donderdag 9 maart 2006 20:47 schreef thatsme het volgende:
de trein naar leeuwarden maakt altijd wel een rare slinger in de wissel vlak na station meppel. dat heb ik nooit gesnapt waarom die niet gewoon rechtuit kan...
Nog leukere stukken:quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:24 schreef petre86 het volgende:
[..]
ook leuk
Deventer <> Zwolle.. vlak voor perron Zwolle nog ff 2X door een wissel.. net nà het omroepbericht..
mensen die het traject niet kennen staan op.. en vallen weer om
De laatste moet volgens mij over een spoorkruising. Dat beukt nogal kan ik me herinneren...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:13 schreef Flyingdutchman het volgende:
Het stukje Leiden > Haarlem, en dan de stoptrein die op 4 stopt. Ook erruugg veel wissels. Geldt trouwens ook weer als hij naar Overveen/Zandvoort gaat...dan schommelt het ook best aardig.
nooit opgemerkt eigenlijksquote:Op donderdag 9 maart 2006 23:24 schreef petre86 het volgende:
[..]
ook leuk
Deventer <> Zwolle.. vlak voor perron Zwolle nog ff 2X door een wissel.. net nà het omroepbericht..
mensen die het traject niet kennen staan op.. en vallen weer om
Volgens mij ook, alhoewel ik nooit precies op de snelheid heb gelet. Het stuk tussen Assen en Hoogeveen vind ik een van de mooiste stukken spoor van Nederland, want dat hele stuk heeft (met de IC) geen enkele bocht of tussenstop. Prachtig!quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:03 schreef contra het volgende:
[..]
ze rijden volgens mij nog wel 80 in die bocht bij meppel, bij hoogeveen doen ze dat trouwens ook volgens mij...
Je hebt gelijk...quote:Op zondag 12 maart 2006 10:19 schreef Igen het volgende:
Overigens: waarom staat in de OP dat ten noorden van Zwolle alleen nog maar stoptreinen zullen rijden vanaf dec. 2006, als de NS op de 2007-pagina zelf zegt dat het naar Groningen zo blijft zoals het is, dus 2x per uur een stoptrein en 1x een echte IC?
Er zit trouwens nog een bochtje tussen hoogeveen en meppel, ongeveer halverwege. Je moet er wel op letten, zit volgens mij geen verkanting in.quote:Op zondag 12 maart 2006 10:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij ook, alhoewel ik nooit precies op de snelheid heb gelet. Het stuk tussen Assen en Hoogeveen vind ik een van de mooiste stukken spoor van Nederland, want dat hele stuk heeft (met de IC) geen enkele bocht of tussenstop. Prachtig!![]()
Bij Hoogeveen moet hij alleen een bocht maken, en dat gaat langzamer. Dan naar Meppel is het weer mooi rechtdoor, maar dan vanaf Meppel tot Zwolle zitten er ook weer bochten in het spoor, zodat de trein ook af en toe langzamer moet.
Overigens: waarom staat in de OP dat ten noorden van Zwolle alleen nog maar stoptreinen zullen rijden vanaf dec. 2006, als de NS op de 2007-pagina zelf zegt dat het naar Groningen zo blijft zoals het is, dus 2x per uur een stoptrein en 1x een echte IC?
als je staat kan je bij die slinger inderdaad onderuit gaan... maar om er nou echt voor op te gaan letten?quote:Op zondag 12 maart 2006 15:43 schreef contra het volgende:
[..]
Er zit trouwens nog een bochtje tussen hoogeveen en meppel, ongeveer halverwege. Je moet er wel op letten, zit volgens mij geen verkanting in.
Die motorwagen repareren ze wel. Alleen betekent dit dat er nog een 1700 met DD-AR kutklusjes wordt belast.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:29 schreef Carport het volgende:
Gezien deze foto
[afbeelding]
(De Stentor)
denk ik eigenlijk wel dat we sowieso één bak kwijt zijn. Voor zover ik weet gaat men de bakken uit Enkhuizen ook niet repareren, maar gaan ze direct naar de sloop...
ICMs fikken net zo makkelijk uit hoorquote:Op maandag 13 maart 2006 12:47 schreef Dichterbijer het volgende:
Best wel een eng beeld... aangezien ik vaak in deze treinen rij de laatste tijd...
Het reizen wordt er niet onveiliger door. Andere treintypen kunnen ook uitbranden, of dit nou een technische of vandalistische oorzaak heeft.quote:Op maandag 13 maart 2006 12:47 schreef Dichterbijer het volgende:
Best wel een eng beeld... aangezien ik vaak in deze treinen rij de laatste tijd...
Ze gaan niet voor niks 35 nieuwe stellen kopen..quote:Op maandag 13 maart 2006 18:00 schreef Brembo het volgende:
Ik zat eerst nog te denken aan de Plan T tussen Zwolle en Emmen, denk daar gaat de eerste al. Gaat wel heel vlug.
Maar ja het kan gebeuren, maar ik heb het gevoel dat de laatste tijd wel heel wat materiaal er uit gaat...
Bron: OVLquote:Het is inderdaad een mDDM. De windrichting op het plaatje is
van rechts naar links. Op de plek waar de brand begonnen is
op het balkon van de motorwagen (en geen locomotief zoals
het bericht zegt) bevindt zich de snelschakelaar. Tien tegen
één dat daar de brand begonnen is.
Volgens NS.nl zou ik nog vertraging krijgen, om half 5. Maar niets van gemerkt toen ik vandaag van groningen naar zwolle ging. Al deed de site van NS wel een beetje vreemd. Ook tijdens de terug weg niets van vertraging gemerktquote:Op maandag 13 maart 2006 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
die brandende trein heeft me vandaag vertraging opgeleverd, ging van Den Haag naar leeuwarden.
Je moet er toch niet aan denken om op een brug in een brandende trein te stranden
Lijkt wel een wegrestaurant...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
De glazen piramide van Rijswijk CS
Ik ben er één keer binnen geweest, werd meteen achternagezeten door jongelui met mediteraan uiterlijkquote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Lijkt wel een wegrestaurant...![]()
Nee hoor, DD-AR blijft DD-AR, het zijn juist de DDM-1's die naar IC-comfort worden gebracht. Maar dat is toch al een jaar bekend?quote:Op maandag 13 maart 2006 15:20 schreef Carport het volgende:
En ja, er is sprake van dat men het interieur van DDAR geschikt wil gaan maken voor IC-verbindingen![]()
Daar zijn in theorie voldoende veiligheidsmaatregelen. Toevallig heb ik een paar maanden geleden een rapport gelezen over een brand in de schipholtunnel (vlak voor ik een gesprek had met Pieter van Vollenhoven, voorzitter nat. raad transportveiligheid), daar wordt je ook niet vrolijk van.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:15 schreef the_disheaver het volgende:
Naja, of die brand nou wel niet op een brug zou zijn zou me weinig uitmaken. Daar is wel aan gedacht tijdens het ontwerpen, dat je er ook lopend vanaf kunt. Wel echt minder zou een brandende trein in de schiphol tunnel me lijken...
Ze lopen de laatste tijd zoveel verschillende dingen te roepen: integratie van de gewone rijtuigen DDM-1 in DD-AR, stuurstanden gaan dan naar de sloop, en het laatste dat ik las was dat ze toch blijven rijden... Beetje onduidelijk. Overigens zijn de rij-eigenschappen van DD-AR wel zodanig dat een upgrade van het interieur een grote kwaliteitssprong teweeg brengt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee hoor, DD-AR blijft DD-AR, het zijn juist de DDM-1's die naar IC-comfort worden gebracht. Maar dat is toch al een jaar bekend?
De brand in Schiphol is een verhaal apart. Op het moment dat de storing begon, ging er eigenlijk al van alles verkeerd, en in de nasleep ging er nog een schepje bovenop. Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:18 schreef MREn het volgende:
[..]
Daar zijn in theorie voldoende veiligheidsmaatregelen. Toevallig heb ik een paar maanden geleden een rapport gelezen over een brand in de schipholtunnel (vlak voor ik een gesprek had met Pieter van Vollenhoven, voorzitter nat. raad transportveiligheid), daar wordt je ook niet vrolijk van.
Hoewel het niet erg waarschijnlijk is dat er doden zouden vallen daar, zijn er grote missers geweest in mn de communicatie over gestrande treinen in de tunnel zelf. In het rampenplan aldaar is opgenomen dat er op max. 20 min. afstand een dieselloc paraat moet staan om evt. gestrande electrische treinen de tunnel uit de halen.
Heb niet meer alle details paraat, maar bij interesse kan ik het rapport nog wel eens open slaan.
je kan alles nog wel zo goed op papier uit denken, maar als er 1x wat gebeurt blijkt je plan niet te kloppen, en zal je een nieuwe moeten maken.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
De brand in Schiphol is een verhaal apart. Op het moment dat de storing begon, ging er eigenlijk al van alles verkeerd, en in de nasleep ging er nog een schepje bovenop. Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.
Weet ikquote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:34 schreef Duvel het volgende:
Een leuke case voor techneuten en rampenbestrijders.
Welke van de twee ben jij? Techneut of rampenbestrijder?quote:
Techneut en rampen-voorkomer.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Welke van de twee ben jij? Techneut of rampenbestrijder?
Ieder stuk techniek is inherent onveilig omdat 100% veiligheid niet bestaat. Dat geldt ook voor dat ding dat op Schiphol stuk is gegaan. Ik geloof niet dat er ooit een 100% technische oorzaak aan is gewezen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:16 schreef MREn het volgende:
[..]
Techneut en rampen-voorkomer.
Beter in de constructie een ramp voorkomen dan prima bestrijden.
Liefst nog inherent veilig (dus bv. veiligheid dmv natuurwetten ipv regelsystemen), zodat het gegarandeerd fail-proof is.
ik ken ze alleen met "Vanaf nu is alles anders, nieuwe dienstregeling Zwolle - Emmen vv.. "quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:20 schreef Brembo het volgende:
Weet iemand waarom treinstel (plan v, 962 (geloof ik)) , de prachtige tekst "Ontdek de nieuwe dienstregeling in Zwolle? er op had staan, verbaasde me toen ik in Arnhem Presikhaaf stond. Hij rijd nu tussen Zutphen - Nijmegen.
niet als er DDM1 stellen uitbrandenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:41 schreef JMT het volgende:
Is puur promotie, de stellen 961-965 hadden die 'reclame' opgeplakt gehad echter van in ieder geval de van de 965 is ie alweer weggehaald. Dit zijn ook een van de stellen die omloopmatig in die dienst zouden moeten rijden maar daar kwam uiteindelijk niet veel meer van terecht...
DD-AR bedoel jequote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet als er DDM1 stellen uitbranden![]()
Ahh oke, dat kon het wel zijn, zag het staan. Dacht lange tijd geledenen dat er nog reclame op de trein stond (excl sport gedoe).quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:24 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik ken ze alleen met "Vanaf nu is alles anders, nieuwe dienstregeling Zwolle - Emmen vv.. "
Er is nergens gezegd dat er zitplaatsen komen op de plek van de doorloopkop, dat kan ook niet als je logisch nadenkt. Achter het niet meer gebruiken van de doorloopkop zit niet zo zeer tijdwinst, maar dat zal wel te moeilijk zijn....quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:16 schreef Brembo het volgende:
Geloof dat de vernieuwde ICM, een opfrisbeurt kregen, en de doorloopkop wordt wat stoelen. Zonde als je van af zwolle - assen moet staan als je naar gruningen moet.. Maar ja iedere minuut is er een bij de NS
.
Dacht ik en leek me vrij logisch als je 13 % meer zit plaatsen wilt creeeren.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:25 schreef Tfz het volgende:
[..]
Er is nergens gezegd dat er zitplaatsen komen op de plek van de doorloopkop, dat kan ook niet als je logisch nadenkt. Achter het niet meer gebruiken van de doorloopkop zit niet zo zeer tijdwinst, maar dat zal wel te moeilijk zijn....
Vandaag had het niet veel uit gemaakt, de trein van 17:17 bestond uit slechts twee drietjes, dus dat was voor de verandering staand naar Assen...en dat is best een eind.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:16 schreef Brembo het volgende:
Zonde als je van af zwolle - assen moet staan als je naar gruningen moet.. Maar ja iedere minuut is er een bij de NS.
Er zit wat loze ruimte tussen de deuren en het begin van het reizigersgedeelte, waar nu nog wat klapstoeltjes zitten en fietsen gedumpt worden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:50 schreef Brembo het volgende:
[..]
Dacht ik en leek me vrij logisch als je 13 % meer zit plaatsen wilt creeeren.
In die keuken kun je toch wel twee fietsen rechtop vervoeren!quote:Op woensdag 15 maart 2006 02:08 schreef JMT het volgende:
Fietsvervoer is daarna niet meer mogelijk dan? Ik denk eerder dat er bedoeld wordt 't feit dat de "keuken" eruit gaat, dat men daarmee (ook) wat meer zitplaatsen creeërt ...
Er was gisteren een niet gering percentage niet-beschikbare infra te bespreuren met dientengevolge een flinke puinhoop her en der. Deze week zit het niet mee.quote:Op woensdag 15 maart 2006 01:44 schreef MREn het volgende:
[..]
Vandaag had het niet veel uit gemaakt, de trein van 17:17 bestond uit slechts twee drietjes, dus dat was voor de verandering staand naar Assen...en dat is best een eind.
Doorloopkop had geen zak uitgemaakt bij dergelijke drukte.
"eh ja door de kou werken de computers voor de seinen en wissels niet zo goed"quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:04 schreef Tfz het volgende:
[..]
Er was gisteren een niet gering percentage niet-beschikbare infra te bespreuren met dientengevolge een flinke puinhoop her en der. Deze week zit het niet mee.
Eh nee, computerstoringen vanwege het weer zijn nog nooit als reden opgevoerd.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
"eh ja door de kou werken de computers voor de seinen en wissels niet zo goed"
van de zomer
"eh ja door de hite werken de computers voor de seinen en wissels niet goed"
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:04 schreef Tfz het volgende:
[..]
Eh nee, computerstoringen vanwege het weer zijn nog nooit als reden opgevoerd.
Defecte airco's in relaishuizen...quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,
staat me iets bij van een jaar of 2/3 terug dat t zo enorm warm was.. :p
Ik zeg ook maar wat hoor!quote:
Dan gaat het over spoorspat, bermbranden, niet meer te sluiten beweegbare delen e.d. Andere weersinvloeden die ProRails infra aantasten: sneeuw, hagel e.d. in combinatie met harde wind (uitgewaaide wisselverwarmingen of wisselverwarmingen die sowieso niet werken en waar men niets aan doen), onweer (elektronica die daar niet tegen kan) bv.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmm, dat nooit twijvel ik eerlijk aan,
staat me iets bij van een jaar of 2/3 terug dat t zo enorm warm was.. :p
uitwaaiende wisselverwarming is wel iets op te doenquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:49 schreef Tfz het volgende:
[..]
Dan gaat het over spoorspat, bermbranden, niet meer te sluiten beweegbare delen e.d. Andere weersinvloeden die ProRails infra aantasten: sneeuw, hagel e.d. in combinatie met harde wind (uitgewaaide wisselverwarmingen of wisselverwarmingen die sowieso niet werken en waar men niets aan doen), onweer (elektronica die daar niet tegen kan) bv.
Heeft niets met ketels te maken. Er zitten gewoon gasbranders tegen de wisseltongen en die fikken de sneeuw weg. Omdat het een open vlam is, kunnen ze uitwaaien. Een betere oplossing is elektrische wisselverwarming, maar dan moet je wel weer een aansluiting bij een energiebedrijf regelen. Tegenwoordig experimenteren ze ook met aardwarmte voor wisselverwarming: http://www.icesolution.nl.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
uitwaaiende wisselverwarming is wel iets op te doen![]()
ketels nemen met elektronische ontstekers ipv een waakvlam :p
dr staan anders genoeg ketelhuisjes bij wissels hoor? met gewoon een ketel er in:?quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heeft niets met ketels te maken. Er zitten gewoon gasbranders tegen de wisseltongen en die fikken de sneeuw weg. Omdat het een open vlam is, kunnen ze uitwaaien. Een betere oplossing is elektrische wisselverwarming, maar dan moet je wel weer een aansluiting bij een energiebedrijf regelen. Tegenwoordig experimenteren ze ook met aardwarmte voor wisselverwarming: http://www.icesolution.nl.
Maar die zijn het niet die uitwaaien volgens mij? Ik weet niet precies welke varianten er allemaal zijn...quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dr staan anders genoeg ketelhuisjes bij wissels hoor? met gewoon een ketel er in:?
moauw hier wist de oude ketel en geizer ( gedeelde afvoer ) ook bijde uit te waaien bij stormquote:Op woensdag 15 maart 2006 15:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar die zijn het niet die uitwaaien volgens mij? Ik weet niet precies welke varianten er allemaal zijn...
Ik dacht dat bij nieuwbouw spoor zoveel mogelijk elektrische verwarming toe wordt gepast, omdat dat het meest bedrijfszeker is.quote:Op woensdag 15 maart 2006 15:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
moauw hier wist de oude ketel en geizer ( gedeelde afvoer ) ook bijde uit te waaien bij storm![]()
en k denk dat die keteltjes van prorail ook niet de nieuwsten zijn? (hooguit bij pas gerenoveerde / nieuwbouw sporen )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |