abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 maart 2006 @ 23:53:08 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35795763
Hier alweer deeltje 14 in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook twee Olympische ICM’s en twee IRM’s rond. Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35795802
En we gaan lekker verder

Ik zal nog even mijn laatste post quoten
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:40 schreef Brentmeister het volgende:
Is vast allang voorbij gekomen maar toch, kwam em toevallig weer tegen:

Treinen Arriva
En een leuke link van Peterselieman: (dit zocht ik dus )
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:47 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva heeft ook een pagina waar de vordering van de bouw van de treinen getoond zou worden, alleen is deze pagina sinds december niet meer ververst Link
Oh, and that's a bad miss!
pi_35795814
Dit keer geen eigen foto's als tvp, maar ik wil jullie wijzen op wat gastfoto's die ik voor mn site kreeg
Florida
Finland
pi_35795843
Dat aparte motorwagentje van die nieuwe Arriva treinen ziet er idd niet uit.
  maandag 6 maart 2006 @ 23:55:56 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35795860
Wat een heerlijk positieve openingspost!

Misschien moeten we de Fok-wiki een keer vullen, kunnen we daarnaar verwijzen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_35795890
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat aparte motorwagentje van die nieuwe Arriva treinen ziet er idd niet uit.
lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
pi_35795908
jullie zijn snel. was net een post aan het maken maar hij was al vol
pi_35795937
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:55 schreef Duvel het volgende:
Wat een heerlijk positieve openingspost!

Misschien moeten we de Fok-wiki een keer vullen, kunnen we daarnaar verwijzen?
Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.
pi_35795995
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Het moet haast wel om onderhouds redenen zo ontworpen zijn, ik kan me voorstellen dat ze hem er inderdaad vij makkelijk tussenuit kunnen halen.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:00:00 #10
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35796016
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:56 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

lijkt me wel dat motorreparaties daardoor sneller gaan. Misschien als de motro kapot is een nieuw karretej er tussen wrotten? Of gaat dat niet zo makkelijk?
Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zetten

Ik denk dat het vooral qua motorlawaai wel eens wat kon schelen in de bakken, zodat je niet dat irritant gebrom hebt wat die Linten hebben.
Het schijnt er trouwens wel veel en veel te warm te worden in de bakjes (je kan er gewoon door heen lopen, zoals bij DD-AR-stuurstand).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35796088
Alexxx, hebben we hier al van die mooie knopjes/ topicicons?
dag
pi_35796091
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:45 schreef MREn het volgende:

[...]

Ik zal eens kijken hoe vaak ik woensdag wordt gecontroleerd op mn reisje Es-Gvc-Gn.
Zo op het eerste oog verwacht ik drie keer: tussen Es-Hgl, Gvc-Ut en Zl-Gn.
Ik denk dat je minder gecontroleerd wordt
Reken je servicerondes ook mee als controle? Het hoort immers wel bij de trefkans.
pi_35796107
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:00 schreef MREn het volgende:

[..]

Arriva kennende zullen ze die wel niet op voorraad zetten

Ik denk dat het vooral qua motorlawaai wel eens wat kon schelen in de bakken, zodat je niet dat irritant gebrom hebt wat die Linten hebben.
Het schijnt er trouwens wel veel en veel te warm te worden in de bakjes (je kan er gewoon door heen lopen, zoals bij DD-AR-stuurstand).
ah we zien ze in de zomer bij 35 graden vanzelf wel met vast gelopen motor stil staan dan :p
gelukkig zit er wel airco(?) in de trein zelf
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 maart 2006 @ 00:03:17 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_35796119
ik geloof dat de eerste treinen van Arriva ergens rond mei deze kant opkomen. Alleen moeten ze nog wel even getest worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:05:17 #15
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35796171
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef Carport het volgende:

[..]

Ik denk dat je minder gecontroleerd wordt
Reken je servicerondes ook mee als controle? Het hoort immers wel bij de trefkans.
Nee, gewoon het om een kaartje vragen.
Lijkt me toch vrij reëel die drie keer?
Na vertrek te Es komen ze vrijwel altijd langs, bij vertrek te Gvc zal het niet veel anders zijn.
En na splitsen te Zl wordt er naar mijn beleving (kom zo eens per maand in Hr/Lw) ook een kniprondje gemaakt.
(en meestal nog wel een keertje na Dv, maar ivm lengte trein zie ik die als achterinzitter zelden )
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35796255
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
ik geloof dat de eerste treinen van Arriva ergens rond mei deze kant opkomen. Alleen moeten ze nog wel even getest worden.
k zal blij zijn als de wadslopers weg gaan, hoewel t toch wel weer iets heeft, :p
die GTWs moeten zich nog bewijzen
pi_35796360
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:01 schreef petre86 het volgende:
Alexxx, hebben we hier al van die mooie knopjes/ topicicons?
Ja, maar TF en ik hebben besloten dat we die (voorlopig) niet gaan gebruiken.
pi_35796378
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:57 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Volgens mij is er een speciale OP afdeling in de FOk wiki toch? zou moeten kunnen dus.
Naja, dat is enkel een pagina met een bepaalde naam. En als catogorie de OP.

Maar het moet inderdaad kunnen. Sterker nog: hij is er al!

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Trein

Iedereen kan hem aanpassen, dus zie je iets fouts staan, pas het aan (kan linkje in de OP?)
pi_35796576
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:05 schreef MREn het volgende:

[..]

Nee, gewoon het om een kaartje vragen.
Lijkt me toch vrij reëel die drie keer?
Na vertrek te Es komen ze vrijwel altijd langs, bij vertrek te Gvc zal het niet veel anders zijn.
En na splitsen te Zl wordt er naar mijn beleving (kom zo eens per maand in Hr/Lw) ook een kniprondje gemaakt.
(en meestal nog wel een keertje na Dv, maar ivm lengte trein zie ik die als achterinzitter zelden )
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 00:30:59 #20
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35796877
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:

[..]

Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomt
Als ik naar Gn moet, is dat dus in Gvc achteraan. Wat ook daar prima uitkomt
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 7 maart 2006 @ 09:21:56 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_35800477
IK zal eens kijken of ik foto's van de huidige railhoppers kan maken binnenkort
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_35802345
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 00:30 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik ga daar zitten waar het mij het beste uitkomt
En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?
  dinsdag 7 maart 2006 @ 11:39:10 #23
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35803414
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 11:00 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En dat is afhankelijk van de vraag of je wel of geen kaartje hebt gekocht?
Over het algemeen hangt het er vanaf waar ik zijn moet, en waar de trappen zijn. Bij een station als Utrecht maakt het geen zak uit, daar zijn genoeg onderdoorgangen over het hele perron, maar op stations met de trappen aan een kant en nogal lange treinen (Eindhoven bijvoorbeeld), heb ik weinig zin om na aankomst nog even een kleine 250 meter perron af te sjouwen.

Kaartje heb ik in 99% van de gevallen wel, incidentele ritjes als Esd-Es uitgezonderd. Of ritten met de PEG op Gbr-Es, daar ben ik nog nooit van mn leven gecontroleerd, bij DB wel drie keer (in 2 jaar tijd ofzo ), had me er een keer uitgeluld, keertje OV en keertje een kaartje.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 7 maart 2006 @ 14:52:32 #24
139314 Spookje81
Ik ben Spookje
pi_35809879
quote:
Op maandag 6 maart 2006 23:53 schreef MREn het volgende:

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook twee Olympische ICM’s en twee IRM’s rond. Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.
Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:
3 koplopers (ICM's) 4201, 4240 en de 4241. En 2 IRM's 9525 en de 9520.

Een aantal foto's van deze stellen zijn te vinden op http://www.opeenshadikhetforum.nl
(op het spottersforumdeel)

Als de link niet zou mogen, sorry daar voor.
AC:ww Angel, village, 0601-9853-3200
forum.opeenshadikhet.nl
pi_35809946
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 14:52 schreef Spookje81 het volgende:

[..]

Wanneer verander je deze tekst, namelijk zoals er in het vorige deel al gezegd was zijn er 5 stellen:
3 koplopers (ICM's) 4201, 4240 en de 4241. En 2 IRM's 9525 en de 9520.

Een aantal foto's van deze stellen zijn te vinden op http://www.opeenshadikhetforum.nl
(op het spottersforumdeel)

Als de link niet zou mogen, sorry daar voor.
Lang leve de wiki: je kunt zelf alles aanpassen: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Trein

Dus ga je gang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')