abonnement Unibet Coolblue
pi_171810184

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 5 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6% (bruto rente = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd**)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.30%= netto rente).
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (bruto rente = netto rente)
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Capital circle, leningen voor MKB, investeren vanaf E 500
Moneybrothers, leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Lendico, kredieten MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen. Zo kan iedere geïnteresseerde inzicht verkrijgen in de portefeuilles van de verschillende crowdfunding platforms.
• Geldvoorelkaar: resultaten
• Collin Crowdfund: resultaten
• Funding Circle: resultaten
• Kapitaal Op Maat: resultaten
• Lendahand : resultaten
• Investormatch: resultaten
• Horeca Crowdfunding: resultaten
• Crowdaboutnow: resultaten
• Knab Crowdfunding: resultaten
• Oneplanetcrowd: resultaten
• The Dutch Deal: resultaten
• Voordegroei: resultaten

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_171810306
Kosten NewFunding is aangepast op de site:
quote:
Kosten voor De Investeerder

Bij introductie van het platform zijn voor de eerste projecten geen kosten voor de investeerder. Deze korting is geldig tot medio september 2017.

Doorlopend gratis zijn de navolgende zaken;
- Registratie;
- Contractskosten;
- Helpdesk-Livechat.

Na september 2017 hanteert NewFunding een vergoedingsstructuur voor het beheren van de leningen. In afwijking van wat veel portals doen brengen wij slechts een kleine vergoeding in rekening van 0,75% per jaar over het geïnvesteerde bedrag.

Bij volumineuze investeringen van een enkele geldgever kan dit tarief bij gesteld worden naar beneden in overleg in geval er enkelvoudige funding plaats vindt (1 geldnemer die gefinancierd wordt door 1 geldgever).


[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 20-06-2017 13:05:30 ]
pi_171811480
Ik had GVE een mail gestuurd over:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
  dinsdag 20 juni 2017 @ 14:00:50 #4
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_171811491
Volgens mij is GVE de enige die omschreven heeft wat bedoeld wordt met materiële en morele waarde.
quote:
Materieel betekent dat de (mede)geldnemer of borgsteller per saldo meer bezit dan het leenbedrag of het borgbedrag waarvoor hij tekent. Is dit niet het geval dan is het (mede)geldnemerschap of de borgstelling moreel. De vaststelling hiervan is altijd een momentopname en biedt dus geen garantie voor de toekomst.
In Jip en Janneketaal: de borg heeft nu nog een spaarpotje. Dat kan hij vanmiddag al gebruiken om liefdadigheidsinstellingen te ondersteunen. Of om de noorderzon achterna te gaan.
pi_171811530
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 11:45 schreef Certeco het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is dit een verzinsel door crowdfundingland.
Juist, dat was eigenlijk precies het punt dat ik (impliciet) wilde maken met mijn vraag ;)
pi_171812159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 11:45 schreef Certeco het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is dit een verzinsel door crowdfundingland.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:02 schreef OpDieFiets het volgende:

Juist, dat was eigenlijk precies het punt dat ik (impliciet) wilde maken met mijn vraag ;)
Het betreft hier gewoon Nederlands en is geen specifiek crowdfunderiaans. Materieel betekent in dit geval stoffelijk of tastbaar. Een HA van materiële waarde wil zeggen dat hier fysiek iets tegenover staat. Dat kan geld zijn of overwaarde op vastgoed of een uit de handgelopen postzegelverzameling. Wat het beslist niet is, zijn bedragen die nog ontvangen moeten worden. Immers zijn die op dit moment niet zeker en dus niet tastbaar. KOM slaat dus de plank volkomen mis en kan toekomstige salarisontvangsten of mogelijke prijzen van de Staatsloterij niet materieel noemen zonder volkomen onwaarheden te verkondigen.
pi_171812464
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:32 schreef mike79_n het volgende:

[..]

[..]

Het betreft hier gewoon Nederlands en is geen specifiek crowdfunderiaans. Materieel betekent in dit geval stoffelijk of tastbaar. Een HA van materiële waarde wil zeggen dat hier fysiek iets tegenover staat. Dat kan geld zijn of overwaarde op vastgoed of een uit de handgelopen postzegelverzameling. Wat het beslist niet is, zijn bedragen die nog ontvangen moeten worden. Immers zijn die op dit moment niet zeker en dus niet tastbaar. KOM slaat dus de plank volkomen mis en kan toekomstige salarisontvangsten of mogelijke prijzen van de Staatsloterij niet materieel noemen zonder volkomen onwaarheden te verkondigen.
Het klinkt heel plausibel wat je zegt, maar nog steeds zou ik graag een verwijzing willen zien naar de definitie van "materieel" en "moreel" in de context van HA. Ik kan dit nergens vinden, anders dan op de sites van de crowdfundingplatformen zelf.

Wat deze discussie denk ik in ieder geval duidelijk maakt is dat er behoefte is aan een eenduidige definitie van deze termen voor gebruik door de platformen.
pi_171812734
T.a.v. FC 'Aankoop Technische Apparatuur' tegen 19,9% 3j. Gaat knap hard. Net iemand die er 4k in strooide. Persoonlijk lijkt me die lening a disaster waiting to happen aangezien de lening veel korter is dan de afschrijf termijn, met hoge rente.

Tenzij die leningnemer verwacht de lening vroegtijdig te kunnen aflossen en alleen nu even een overbrugging nodig heeft.
pi_171812740
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:45 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het klinkt heel plausibel wat je zegt, maar nog steeds zou ik graag een verwijzing willen zien naar de definitie van "materieel" en "moreel" in de context van HA. Ik kan dit nergens vinden, anders dan op de sites van de crowdfundingplatformen zelf.

Wat deze discussie denk ik in ieder geval duidelijk maakt is dat er behoefte is aan een eenduidige definitie van deze termen voor gebruik door de platformen.
Ik denk dat het misschien beter is er gewoon een woordenboek op na te slaan en bij het lemma 'materieel' en 'moreel' kijken. Ik vraag mij überhaupt af of er een kant-en-klare definitie van materieel bij HA bestaat, die in mijn ogen ook helemaal niet nodig is.

En ik snap wel dat materieel een momentopname is en het neigt nu een beetje te gaan dat materieel niet bestaat omdat dat dat de dag na verstrekking van de lening vergokt, verkocht of kwijt kan raken. Maar toch heeft het voor mij wel degelijk een belangrijke betekenis dat iemand die geld leent een overwaarde heeft op zijn huis of een uit de hand gelopen postzegelverzameling.
pi_171812791
Ik neig nogal naar de uitleg van rockenfeller: in de betekenis van "van wezenlijke betekenis".
M.i. kan toekomstige verdiencapaciteit of ander inkomen (mits aantoonbaar) ook wel dienen als materiële betekenis. Maar dan praat je natuurlijk niet over een part time baantje bij de gemeente of een klein bedrijfje met wisselende inkomsten.

Materieel is vaak ook de tegenhanger van formeel (bijvoorbeeld: een materiële belastingschuld versus een formele belastingschuld (na ontvangst aanslag).
Pecunia non olet
pi_171812872
Is het anderen ook opgevallen dat er de laatste tijd nogal wat projecten ongefund het pand verlaten bij Funding Circle? Bij Collin Crowd Fund is dat wel anders. Het verbaast me ook dat FC totaal geen reclame maakt afgezien dan van de eerste mail met aankondiging dat er een nieuwe lening open staat (als die al komt).
pi_171813174
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:45 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het klinkt heel plausibel wat je zegt, maar nog steeds zou ik graag een verwijzing willen zien naar de definitie van "materieel" en "moreel" in de context van HA. Ik kan dit nergens vinden, anders dan op de sites van de crowdfundingplatformen zelf.

Wat deze discussie denk ik in ieder geval duidelijk maakt is dat er behoefte is aan een eenduidige definitie van deze termen voor gebruik door de platformen.
Het allerbelangrijkste vind ik dat de "materiele zekerheid" wordt gespecificeerd. Dan kan ik zelf beslissen of ik het een acceptabele zekerheid acht.
pi_171813821
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 15:17 schreef Certeco het volgende:

[..]

Het allerbelangrijkste vind ik dat de "materiele zekerheid" wordt gespecificeerd. Dan kan ik zelf beslissen of ik het een acceptabele zekerheid acht.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Crowd Funding is een alternatief voor banken. Bij banken moeten de zekerheden in de mal passen die ze hanteren. Bij Crowd Funding kun je meer uitgaan van de eigen inschattingen van de geldverstrekkers.

Trouwens, wie heeft er een hypotheek en bij wie is de hypotheek verstrekker langs geweest om te bekijken of je nog wel voldoet aan de voorwaarden? Dus als je waarde hecht aan zekerheden moet je ook beoordelen hoe de leningnemers begeleid worden. Op dat moment is een toekomstig salaris opeens wel een relevante zekerheid!
pi_171814044
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16433

Over gunfactor gesproken *;

Bar weinig eigen vermogen trouwens (nihil) voor een bedrijf dat een méér dan volgeboekte agenda heeft...... als je dan nog geen geld weet over te houden?
Pecunia non olet
pi_171814153
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 15:52 schreef 4116819981 het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Crowd Funding is een alternatief voor banken. Bij banken moeten de zekerheden in de mal passen die ze hanteren. Bij Crowd Funding kun je meer uitgaan van de eigen inschattingen van de geldverstrekkers.

Trouwens, wie heeft er een hypotheek en bij wie is de hypotheek verstrekker langs geweest om te bekijken of je nog wel voldoet aan de voorwaarden? Dus als je waarde hecht aan zekerheden moet je ook beoordelen hoe de leningnemers begeleid worden. Op dat moment is een toekomstig salaris opeens wel een relevante zekerheid!
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 15:52 schreef 4116819981 het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Crowd Funding is een alternatief voor banken. Bij banken moeten de zekerheden in de mal passen die ze hanteren. Bij Crowd Funding kun je meer uitgaan van de eigen inschattingen van de geldverstrekkers.

Trouwens, wie heeft er een hypotheek en bij wie is de hypotheek verstrekker langs geweest om te bekijken of je nog wel voldoet aan de voorwaarden? Dus als je waarde hecht aan zekerheden moet je ook beoordelen hoe de leningnemers begeleid worden. Op dat moment is een toekomstig salaris opeens wel een relevante zekerheid!
Als je het op de letter beoordeeld moet de leningnemer volgens mij dan minimaal meer bezit dan schuld hebben.
Maar dan krijg je het.
- Moet het bezit minimaal bedrag van de lening zijn (GVE definitie naar mijn idee goed)
of
- heeft het materiele waarde al is het maar ¤ 100,00 (als tekst klopt dit ook)

Voor mij valt toekomstig salaris onder de morele zekerheid,
materiele zekerheid is een rekbaar begrip en KOM trekt het wel enorm op.
pi_171814352
quote:
Als je het op de letter beoordeeld moet de leningnemer volgens mij dan minimaal meer bezit dan schuld hebben.
Maar dan krijg je het.
- Moet het bezit minimaal bedrag van de lening zijn (GVE definitie naar mijn idee goed)
of
- heeft het materiele waarde al is het maar ¤ 100,00 (als tekst klopt dit ook)

Voor mij valt toekomstig salaris onder de morele zekerheid,
materiele zekerheid is een rekbaar begrip en KOM trekt het wel enorm op.
Maar wat is dan volgens jou het verschil tussen een deposito dat nog een half jaar loopt (dus niet vlottend) en een vaste aanstelling met een opzegtermijn van 2 maanden en een ontslagvergoeding van 4 maanden?

Een vast contract betekent toch een bepaalde zekerheid qua inkomen lijkt me (vinden ook hypotheekverstrekkers)?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 16:18:08 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171814365
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 15:00 schreef obligataire het volgende:
Ik neig nogal naar de uitleg van rockenfeller: in de betekenis van "van wezenlijke betekenis".
M.i. kan toekomstige verdiencapaciteit of ander inkomen (mits aantoonbaar) ook wel dienen als materiële betekenis.
Niet echt, op het moment dat de onderneming stopt is het uitstaande bedrag direct opeisbaar. Als dat betekent dat er voor de HA een postzegelverzameling moet worden verkocht dan kan de lening dus direct worden afgelost (materiaal). Een salaris is wat mij betreft niet materieel omdat hij niet direct opeisbaar is.
Tot nooit .......
pi_171814588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 16:17 schreef 4116819981 het volgende:

[..]

Maar wat is dan volgens jou het verschil tussen een deposito dat nog een half jaar loopt (dus niet vlottend) en een vaste aanstelling met een opzegtermijn van 2 maanden en een ontslagvergoeding van 4 maanden?

Een vast contract betekent toch een bepaalde zekerheid qua inkomen lijkt me (vinden ook hypotheekverstrekkers)?
Voor mij persoonlijk is het verschil dat iemand die per saldo meer bezit heeft dan schuld (maakt me dan minder uit of dat met een deposito, spaarrekening, overwaarde huis) een beetje aannemelijk maakt dat hij wat geld opzij kan zetten overhouden.
(tenzij hij met meer (erfenis)begonnen is natuurlijk)
Andersom stap ik dus zeker niet in als er volop winst gemaakt wordt en de schulden worden niet flink minder maar het wordt dan prive opgemaakt.
pi_171815563
Materieel is 'gemaakt van materie'. Als een HA waarde heeft (ook al staat er niets materieels tegenover) doordat iemand een baan heeft, dan is het gewoon HA met waarde vanwege de verdiencapaciteit. Schrijf gewoon op wat je bedoelt. Ga niet zelf andere betekenissen voor woorden verzinnen, omdat het mooier klinkt.
pi_171815996
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:16 schreef Benger2 het volgende:
Materieel is 'gemaakt van materie'. Als een HA waarde heeft (ook al staat er niets materieels tegenover) doordat iemand een baan heeft, dan is het gewoon HA met waarde vanwege de verdiencapaciteit.
Deze ondernemers kunnen net hun vaste lasten betalen van het loondienst verband. Als het bootje ermee stopt, kunnen ze echt niet de vaste lasten+annuiteit KoM betalen vanuit privé. Het wordt dan al vrij snel een default. In dit geval is de waarde gewoon moreel, welke definitie je ook kiest.
pi_171818940
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:40 schreef djh77 het volgende:

[..]

Deze ondernemers kunnen net hun vaste lasten betalen van het loondienst verband. Als het bootje ermee stopt, kunnen ze echt niet de vaste lasten+annuiteit KoM betalen vanuit privé. Het wordt dan al vrij snel een default. In dit geval is de waarde gewoon moreel, welke definitie je ook kiest.
En ik denk dat je daarmee de discussie terecht helemaal overbodig maakt. Het enige dat dat salaris zou kunnen bewerkstelligen is dat ze toch net aan hun betalingsverplichtingen kunnen doen als de inkomsten uit de onderneming wat tegenvalt. Maar dat ook dat zal maar betrekkelijk weinig zijn.
pi_171821027
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:58 schreef 4116819981 het volgende:
T.a.v. FC 'Aankoop Technische Apparatuur' tegen 19,9% 3j. Gaat knap hard. Net iemand die er 4k in strooide. Persoonlijk lijkt me die lening a disaster waiting to happen aangezien de lening veel korter is dan de afschrijf termijn, met hoge rente.

Tenzij die leningnemer verwacht de lening vroegtijdig te kunnen aflossen en alleen nu even een overbrugging nodig heeft.
Hallo volgens mij ben je nieuw hier dus welkom!
Misschien kun je wat vertellen over je ervaring met Crowdfunding?
pi_171821911
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hallo volgens mij ben je nieuw hier dus welkom!
Misschien kun je wat vertellen over je ervaring met Crowdfunding?
Mijn ervaring? Geen. Niet met crowd funden specifiek als met investeren in het algemeen. Ik ben een beetje aan het rondkijken en op heel beperkte schaal aan het investeren. De uiteenlopende en erg subjectieve meningen in dit forum zijn best verhelderend.
pi_171824250
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:49 schreef 4116819981 het volgende:

[..]

Mijn ervaring? Geen. Niet met crowd funden specifiek als met investeren in het algemeen. Ik ben een beetje aan het rondkijken en op heel beperkte schaal aan het investeren. De uiteenlopende en erg subjectieve meningen in dit forum zijn best verhelderend.
Oké. Nogmaals welkom.
pi_171824627
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 12:59 schreef djh77 het volgende:
Kosten NewFunding is aangepast op de site:

[..]

Best een flinke vergoeding, zeker op de relatief lage rentes en ook als je het vergelijkt met een vergelijkbaar platform als SiG.
pi_171825024
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Best een flinke vergoeding, zeker op de relatief lage rentes en ook als je het vergelijkt met een vergelijkbaar platform als SiG.
Al met al vind ik hem toch wel veelbelovend. Als ik het hoofdstukje over risicobeheer afzet tegen dat gepruts bij FNC bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat het iets kan en mag kosten.

Edit: oeps je moet meteen betalen. Dat gaat hem niet worden bij zulke grote bedragen.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 20-06-2017 23:24:13 ]
Pecunia non olet
pi_171825371
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:17 schreef obligataire het volgende:

[..]

Al met al vind ik hem toch wel veelbelovend. Als ik het hoofdstukje over risicobeheer afzet tegen dat gepruts bij FNC bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat het iets kan en mag kosten.
Jazeker en ik ga er van de week als ik even tijd heb ook even op mijn gemak naar kijken. Het valt mij nu op dat er verschillende projecten open staan maar dat het aantal inschrijvingen minimaal is. Zullen de investeerders ook hier wachten tot bijna het einde van de inschrijft periode want ik geloof dat je ook hier (net als in het begin bij SiG) weer vooruit moet betalen ipv op het moment dat het project volgeschreven is?
pi_171825651
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 13:00 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met tv kok Rudolph van Veen (alleen zonder HA of persoonlijke borgstelling).
Nog verdere opmerkingen over dit project? Geloven we in de betaalde abonnementen van ¤ 4,99 per mnd en ¤ 1,50 voor werknemers per mnd. En de 1 milj members. Zijn wij hiervoor te porren, of gaan we voor free on the internet?

Op internet is al veel content te vinden, weliswaar niet op een platform, maar hebben jullie hiervoor ¤ 60,= per jaar over en blijf je het gebruiken?

Ik zelf zie me nog niet als gebruiker. Maar ja ben ik gemiddeld, als fulltime werkende NL er? *O* w/
pi_171825883
1 miljoen puur voor Nederland, dat lijkt me erg optimistisch. Als ze maar genoeg binnen halen om de financieringen te kunnen voldoen, dan is het ook best wat mij betreft:)

Wat me een beetje zorgen baart dat zijn de enorme opstartkosten/verliezen. Als ze zich daar maar niet op verkeken hebben. Ze hadden eind 2015 aardig wat geld in kas maar daar zou zomaar eens een flink gat in geslagen kunnen zijn. Misschien is dat de voornaamste reden dat ze Collin er bij gehaald hebben.......
Pecunia non olet
pi_171826103
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:47 schreef obligataire het volgende:
1 miljoen puur voor Nederland, dat lijkt me erg optimistisch. Als ze maar genoeg binnen halen om de financieringen te kunnen voldoen, dan is het ook best wat mij betreft:)

Wat me een beetje zorgen baart dat zijn de enorme opstartkosten/verliezen. Als ze zich daar maar niet op verkeken hebben. Ze hadden eind 2015 aardig wat geld in kas maar daar zou zomaar eens een flink gat in geslagen kunnen zijn. Misschien is dat de voornaamste reden dat ze Collin er bij gehaald hebben.......
Ben ik erg naïef als ik denk dat crowdfunding gewoon wordt ingezet met als doel om het marketing effect van crowdfunding uit te buiten. :-)
pi_171828188
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Best een flinke vergoeding, zeker op de relatief lage rentes en ook als je het vergelijkt met een vergelijkbaar platform als SiG.
Eens, maar ondertussen klagen we niet dat het bij FNC 1%... Dat is nog hoger...
pi_171828625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 07:30 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Eens, maar ondertussen klagen we niet dat het bij FNC 1%... Dat is nog hoger...
Klopt, maar de rentes zijn daar over het algemeen een stuk hoger. Daarnaast wordt de 1% bij FNC niet over de hoofdsom gerekend, maar over het openstaande bedrag. Per saldo lijkt mij 0,75% over de hoofdsom nog wel iets hoger dan 1% over het openstaande bedrag.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 21-06-2017 09:33:47 ]
pi_171828793
quote:
12s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:38 schreef peterc het volgende:

[..]

Nog verdere opmerkingen over dit project? Geloven we in de betaalde abonnementen van ¤ 4,99 per mnd en ¤ 1,50 voor werknemers per mnd. En de 1 milj members. Zijn wij hiervoor te porren, of gaan we voor free on the internet?

Op internet is al veel content te vinden, weliswaar niet op een platform, maar hebben jullie hiervoor ¤ 60,= per jaar over en blijf je het gebruiken?

Ik zelf zie me nog niet als gebruiker. Maar ja ben ik gemiddeld, als fulltime werkende NL er? *O* w/
Ik geloof hier niet in. Als ik alle bekende namen die het een en ander opsierlijken eens weglaat dat zie ik een starter die zonder commercie 1 miljoen leden wil halen. Irene Moors is toch slechts een klant van een van de inititief nemers of zie ik iets over het hoofd? Verder zijn de enorme (aanloop)verliezen zorgwekkend

[ Bericht 0% gewijzigd door rockenfeller op 21-06-2017 08:50:46 ]
pi_171828884
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:36 schreef rockenfeller het volgende:
Irene Moors is toch slechts een klant van een van de inititief nemers of lees ik iets over het hoofd?
In de videopitch geeft ze aan dat ze investeert, maar of dit E 500 is of E 100.000 wordt niet duidelijk. Ze is ieder geval geen partij wanneer het misgaat.
pi_171829112
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 23:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Jazeker en ik ga er van de week als ik even tijd heb ook even op mijn gemak naar kijken. Het valt mij nu op dat er verschillende projecten open staan maar dat het aantal inschrijvingen minimaal is. Zullen de investeerders ook hier wachten tot bijna het einde van de inschrijft periode want ik geloof dat je ook hier (net als in het begin bij SiG) weer vooruit moet betalen ipv op het moment dat het project volgeschreven is?
Als ik het goed zie staan er 4 projecten open die een voor CF bovengemiddeld bedrag nodig hebben.
Daar heb je heel veel kleine investeerders of veel wat grotere. Naar mijn idee bereik je de hele grote niet via CF.
Daar dit platform net start en een beperkte bekendheid heeft ben ik bang dat ondanks de aardige projecten met goede zekerheden deze niet gaan volkomen. Zeker niet bij vooruitbetaling waarbij je geld een tot twee maanden niets staat te doen om het vervolgens terug te krijgen omdat project niet door gaat.
Overigens vind ik het project op Texel best interessant zeker als er nog een leuke incentive aan vastgeknoopt wordt. Ze zullen vast wel wat onbezette dagen hebben die je op die manier kan vullen zonder dat het de ondernemers veel kost!
Met betaling achteraf en incetive wil ik wel mee doen. Dus nog even sleutelen aan de voorwaarden zijn ik zeggen.🙂
pi_171830181
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 09:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik het goed zie staan er 4 projecten open die een voor CF bovengemiddeld bedrag nodig hebben.
Daar heb je heel veel kleine investeerders of veel wat grotere. Naar mijn idee bereik je de hele grote niet via CF.
Daar dit platform net start en een beperkte bekendheid heeft ben ik bang dat ondanks de aardige projecten met goede zekerheden deze niet gaan volkomen. Zeker niet bij vooruitbetaling waarbij je geld een tot twee maanden niets staat te doen om het vervolgens terug te krijgen omdat project niet door gaat.
Overigens vind ik het project op Texel best interessant zeker als er nog een leuke incentive aan vastgeknoopt wordt. Ze zullen vast wel wat onbezette dagen hebben die je op die manier kan vullen zonder dat het de ondernemers veel kost!
Met betaling achteraf en incetive wil ik wel mee doen. Dus nog even sleutelen aan de voorwaarden zijn ik zeggen.🙂
Dat vooraf betalen, daar liep ik gisteren ook tegenaan. Als ze dat zouden aanpassen pak ik Texel waarschijnlijk ook wel mee ondanks dat het platform een hele nieuwe naam voor me is. Als ik kijk naar de initiatiefnemers achter de site dan denk ik wel dat die een heel zakelijk netwerk kunnen mobiliseren dus het zou zomaar ineens vrij hard kunnen gaan.
Pecunia non olet
pi_171830427
Partyschip CCF verlaagd naar E 600.000:
quote:
In samenspraak met de ondernemer is het leenbedrag verlaagd van ¤ 800.000,- naar ¤ 600.000,- deze wijziging was mogelijk, aangezien in de pitch een ondergrens van ¤ 500.000,- was opgenomen. Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund verkrijgt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 600.000,- op het schip met registratienummer 36L488 met het scheepsnummer 47000014. Mikro Electro Beheer B.V. zal conform de pitch het ontbrekende bedrag ter hoogte van ¤ 200.000,- aanvullen in de vorm van een achtergestelde lening.

Verder blijft de onderstaande financieringsopzet ongewijzigd.
pi_171830454
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 08:22 schreef djh77 het volgende:
Klopt, maar de rentes zijn daar over het algemeen een stuk hoger. Daarnaast wordt de 1% bij FNC niet over de hoofdsom gerekend, maar over het openstaande bedrag. Per saldo lijkt mij 0,75% over de hoofdsom nog wel iets hoger dan 1% over het openstaande bedrag.
Klopt. Over de hele looptijd gerekend komt 1% over het openstaande bedrag bij lineaire aflossing overeen met 0,5% over de hoofdsom. Bij annuitaire aflossing is het fractioneel hoger, maar altijd lager dan 0,75% (onrealistisch hoge rentepercentages en looptijden daargelaten)
pi_171830759
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:34 schreef djh77 het volgende:
Partyschip CCF verlaagd naar E 600.000:

[..]

Dan hoef ik mijn investering niet terug te trekken. Had me terug getrokken als er meer dan 600K in de eerste hypotheek zou komen.
Nog 18.5K te gaan voor de liefhebber!
pi_171830791
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat vooraf betalen, daar liep ik gisteren ook tegenaan. Als ze dat zouden aanpassen pak ik Texel waarschijnlijk ook wel mee ondanks dat het platform een hele nieuwe naam voor me is. Als ik kijk naar de initiatiefnemers achter de site dan denk ik wel dat die een heel zakelijk netwerk kunnen mobiliseren dus het zou zomaar ineens vrij hard kunnen gaan.
Dat project in Texel lijkt wel grappig en groen, met de zonnepanelen en Tesla batterij enzo. Maar met een LTV van 49% betekent het dat ieder huis 1 miljoen kost! Lijkt me wat veel. En als ik de pitch mag geloven wordt er ineens afgelost na 1 jaar, maar in ieder geval na 3 jaar.

Ik heb er niet veel vertrouwen in.
pi_171831155
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dan hoef ik mijn investering niet terug te trekken. Had me terug getrokken als er meer dan 600K in de eerste hypotheek zou komen.
Nog 18.5K te gaan voor de liefhebber!
Ook ik ben ingestapt. Had het voornemen om bij max. 600.000 in te stappen. Dus nu maar gedaan. En nu maar afwachten hoe het loopt ;-)
pi_171831270
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:55 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Dat project in Texel lijkt wel grappig en groen, met de zonnepanelen en Tesla batterij enzo. Maar met een LTV van 49% betekent het dat ieder huis 1 miljoen kost! Lijkt me wat veel. En als ik de pitch mag geloven wordt er ineens afgelost na 1 jaar, maar in ieder geval na 3 jaar.

Ik heb er niet veel vertrouwen in.
Ik vind het allemaal uitblinken in onduidelijkheid.
volgens mij is de eerste hypotheek alleen op de bouwkavel, dus die moet al 3 miljoen waard zijn.
De bouw is zo ik het lees nog niet gestart.
pi_171831346
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:17 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Ook ik ben ingestapt. Had het voornemen om bij max. 600.000 in te stappen. Dus nu maar gedaan. En nu maar afwachten hoe het loopt ;-)
Ik vaar ook mee. Bij gedwongen verkoop verwacht ik met 1e hypotheek wel een groot deel van mijn inleg terug. Nog 9,5 k te gaan.
pi_171831455
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:55 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Dat project in Texel lijkt wel grappig en groen, met de zonnepanelen en Tesla batterij enzo. Maar met een LTV van 49% betekent het dat ieder huis 1 miljoen kost! Lijkt me wat veel. En als ik de pitch mag geloven wordt er ineens afgelost na 1 jaar, maar in ieder geval na 3 jaar.

Ik heb er niet veel vertrouwen in.
De info is inderdaad summier en men zou er goed aan doen om ook het genoemde, De ondernemers hebben een uitstekend Business Plan uitgewerkt en zich professioneel laten adviseren o.a. door huisaccountant Credion – De heer M.J. den Boer. Online te zetten.

Daarnaast is niet duidelijk waarop de 1ste hypotheek gegeven wordt. Alleen op 17000m2 grond, op grond en nieuwe opstal, of op grond en nieuwe opstal + alle oude opstallen?

Worden alle oude opstallen gesloopt om die ene nieuwe opstal te maken of blijven er na de bouw nog oude opstallen in exploitatie en worden die pas gesloopt als de het volgende gebouw met 4 * 8 persoonsappartementen wordt gemaakt.

Er zijn dus inderdaad nog wat vragen waarop de antwoorden openbaar gemaakt moeten worden.

Die info zou ik wel willen inzien voor ik zou investeren en na zoals eerder door mij genoemd, aanpassing van de voorwaarden.

Hoe kom jij trouwens aan 1 miljoen per huis?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 21-06-2017 11:37:34 ]
pi_171831477
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:23 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal uitblinken in onduidelijkheid.
volgens mij is de eerste hypotheek alleen op de bouwkavel, dus die moet al 3 miljoen waard zijn.
De bouw is zo ik het lees nog niet gestart.
Dat maakt het helemaal onduidelijk, want ik begrijp dat de familie op die plaats al 'sinds anno 1928' groepsverblijven aanbiedt.
pi_171831550
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoe kom jij trouwens aan 1 miljoen per huis?
E 1.550.000 / 49% = E3.163.000 voor 3 woningen

Hier trouwens een leuke impressie: https://vimeo.com/219923017
pi_171831551
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:33 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Dat maakt het helemaal onduidelijk, want ik begrijp dat de familie op die plaats al 'sinds anno 1928' groepsverblijven aanbiedt.
Dat kan best kloppen, de holding en werkmaatschappij die genoemd worden zijn echter pas paar jaar oud, volgens laatste rapport zit er niks in.
pi_171831742
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hoe kom jij trouwens aan 1 miljoen per huis?
LTV = 49%
49% = EUR 1,5 mio
Dus 100% = (ruim) EUR 3 mio
EUR 3 mio/ 3 woningen = EUR 1 mio per woning
pi_171831858
Hoe langer ik reken hoe minder ik er van snap. Ik schat op basis van het nieuwe gebouw dat het oppervlak totaal voor de 3 units zo'n 600m2 is. Bouw kosten zijn tussen de 1000 en 1500 euro per m2 al naar gelang luxe. Dus max 900 K waar blijft die ander 600K?

Dus er dient inderdaad nog veel opgehelderd te worden.
pi_171831863
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Daarnaast is niet duidelijk waarop de 1ste hypotheek gegeven wordt. Alleen op 17000m2 grond, op grond en nieuwe opstal, of op grond en nieuwe opstal + alle oude opstallen?

Worden alle oude opstallen gesloopt om die ene nieuwe opstal te maken of blijven er na de bouw nog oude opstallen in exploitatie en worden die pas gesloopt als de het volgende gebouw met 4 * 8 persoonsappartementen wordt gemaakt.

Disclaimer: Ik heb de pitch slechts oppervlakkig doorgelezen.

Dit is tricky materie. Als je eigenaar van de grond bent word je middels natrekking ook automatisch eigenaar van alles wat erop gebouwd wordt. Dat kan dan via een opstalrecht weer gesplitst worden, maar dat opstalrecht is weer beperkt overdraagbaar. Ik hoop dat het hier duidelijk omschreven wordt en goed geregeld is.
pi_171832045
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dan hoef ik mijn investering niet terug te trekken. Had me terug getrokken als er meer dan 600K in de eerste hypotheek zou komen.
Nog 18.5K te gaan voor de liefhebber!
Ik heb hem nu ook meegepakt.
pi_171832764
Ik lees hier al een tijdje mee. Hartelijk dank voor jullie kritische analyses. Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn (nog) bescheiden crowdfundingportefeuille!
pi_171832816
Deze stapel financiering https://www.collincrowdfund.nl/de-bosberg/ is vanochtend bij Collin in 10 minuten gefund. Er zullen wederom maar weinig mensen de pitch echt gelezen hebben.
pi_171832882
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:39 schreef Johrig2222 het volgende:
Ik lees hier al een tijdje mee. Hartelijk dank voor jullie kritische analyses. Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn (nog) bescheiden crowdfundingportefeuille!
Hallo Welkom!
Leuk dat je ook je bijdragen komt geven. Kun je een kleine inkijk geven in je portefeuille, aantal projecten en bij welke CF platformen.
pi_171832922
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Deze stapel financiering https://www.collincrowdfund.nl/de-bosberg/ is vanochtend bij Collin in 10 minuten gefund. Er zullen wederom maar weinig mensen de pitch echt gelezen hebben.
Als ik de pitch wel even lees denk ik dat je helemaal gelijk hebt
pi_171833359
Nieuw op FNC https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23078 "De Poolse Buurman"
Mooie cijfers voor een D. Grootste risico als de Poolse Buurman met de noorderzon naar Polen verdwijnt.
Zit volgens Drimble https://drimble.nl/bedrijf/lochem/102482/poolse-buurman.html wel al 7 jaar op dit adres met zijn bedrijf en aan het huis te zien , eenvoudig maar doelmatig, zal hij het hier wel naar de zin hebben.
pi_171833518
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hallo Welkom!
Leuk dat je ook je bijdragen komt geven. Kun je een kleine inkijk geven in je portefeuille, aantal projecten en bij welke CF platformen.
Ook ik zit sinds kort een beetje in crowdfunding. Hier een klein overzicht van m'n investeringen tot nu toe:

Bouwaandeel woonboten Amsterdam 5,5% - 42 mnd
Funding Circle - K Advies & Bemiddeling Brunssum 8,23% - 24 mnd
Sameningeld.nl flat Aristotelesstraat R'dam 4,8% - 60 mnd 1e schijf
GvE glastuinbouw Sleewijk 7% - 36 mnd aflossingsvrij
GvE ABS Sweets 5,8% 60 mnd annuïteiten
Funding Circle - IJsenIJskoud 10,88% - 36 mnd
Collin - Formidable 7% - 78 mnd

Iemand nog tips of op- of aanmerkingen??
Ik heb me voorgenomen voorlopig eerst maar te kijken hoe deze projecten lopen voordat ik verder investeer.

Misschien nog een keer wat horeca...
pi_171833641
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:13 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Ook ik zit sinds kort een beetje in crowdfunding. Hier een klein overzicht van m'n investeringen tot nu toe:

Bouwaandeel woonboot 5,5% - 42 mnd
Funding Circle - K Advies & Bemidd. 8,23% - 24 mnd
Sameningeld.nl Aristotelesstr R'dam 4,8% - 60 mnd 1e schijf
GvE glastuinbouw Sleewijk 7% - 36 mnd aflossingsvrij
GvE ABS Sweets 5,8% 60 mnd annuïteiten
Funding Circle - IJsenIJskoud 10,88% - 36 mnd
Collin - Formidable 7% - 78 mnd

Iemand nog tips of op- of aanmerkingen??
Ik heb me voorgenomen voorlopig eerst maar te kijken hoe deze projecten lopen voordat ik verder investeer.

Misschien nog een keer wat horeca...
Niets mis mee om mee te starten. Zo te zien goed gespreid over platformen en soorten projecten. Kan aan de projecten zien dat je hier al even mee leest. :)
pi_171833737
Hallo,

Meelezen in dit forum heeft er voor mij juist toe geleid om mijn investeringen voorlopig even on hold te zetten......
pi_171833756
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Niets mis mee om mee te starten. Zo te zien goed gespreid over platformen en soorten projecten. Kan aan de projecten zien dat je hier al even mee leest. :)
Klopt! Lees al een tijdje mee en vooral eerste hypotheek lijkt me een prima 'zekerheid'.
En vooral spreiding van projecten en platforms moet mijn risico beperken.
pi_171833775
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:24 schreef Bunsburger het volgende:
Hallo,

Meelezen in dit forum heeft er voor mij juist toe geleid om mijn investeringen voorlopig even on hold te zetten......
ja, door hier mee te lezen worden de risico's ook duidelijk. Spreiden, spreiden spreiden blijft het devies.
pi_171834388
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 12:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Deze stapel financiering https://www.collincrowdfund.nl/de-bosberg/ is vanochtend bij Collin in 10 minuten gefund. Er zullen wederom maar weinig mensen de pitch echt gelezen hebben.
Inderdaad en vol en daarom om des keizers baard, maar die stapelfinanciering is wel het minst rare hier. Er blijkt namelijk een pensioen-bv opgericht, maar pensioen in eigen beheer opbouwen kan helemaal niet meer. En dan nog lijkt het me heel erg sterk dat die pensioen-bv zo'n overdekking heeft, dat 'ie er zomaar even 130k aan haar eigen dga kan verstrekken. En dat met 3%, ben benieuwd of een belastinginspecteur dat wel zakelijk vindt. En sowieso: met liquide middelen onttrekken aan een pensioen-bv begeef je je echt op fiscaal drijfzand. Ben blij dat ik er niet inzit.
  woensdag 21 juni 2017 @ 14:27:41 #63
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_171834858
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 13:24 schreef Bunsburger het volgende:
Hallo,

Meelezen in dit forum heeft er voor mij juist toe geleid om mijn investeringen voorlopig even on hold te zetten......
Gewoon de pareltjes meenemen. Ben op dit moment nog steeds default vrij :)
pi_171834914
quote:
Inderdaad en vol en daarom om des keizers baard, maar die stapelfinanciering is wel het minst rare hier. Er blijkt namelijk een pensioen-bv opgericht, maar pensioen in eigen beheer opbouwen kan helemaal niet meer. En dan nog lijkt het me heel erg sterk dat die pensioen-bv zo'n overdekking heeft, dat 'ie er zomaar even 130k aan haar eigen dga kan verstrekken. En dat met 3%, ben benieuwd of een belastinginspecteur dat wel zakelijk vindt. En sowieso: met liquide middelen onttrekken aan een pensioen-bv begeef je je echt op fiscaal drijfzand. Ben blij dat ik er niet inzit.
De pensioen BV is al in 2004 opgericht. Gezien de leeftijd van de DGA (46) vind ik het logisch dat hij het geld in de pensioen BV laat renderen, niets mis mee wanneer hier lage risico's aan kleven.
Vermoedelijk heeft hij het geld voor onroerend goed (eigen woning?) gebruikt evenals de 180K.
pi_171835076
Ik lees hier nog altijd mee, maar post de laatste tijd eigenlijk niets meer.

Even een 'vervelend' nieuwtje van p2p platform Finbee (https://www.finbee.lt/en/):

Dear Investor,
We have recently received an interpretation from Tax agency of Lithuania declaring that income tax on interest income earned in Lithuanian P2P lending platforms must be paid to the Republic of Lithuania. Starting from 1st of July 2017 we, FinBee, will start withholding income tax of 15% from interest paid to investors who are non-residents of Lithuania. All withheld income tax will be transferred to State Tax Inspectorate on monthly basis.

According to EU law interest income must be taxed at source. In Lithuania income tax rate is 15%. P2P lending platform operators are obliged to withhold income tax from all types of interest paid to investors (interest, accrued interest, overdue interest). We will automatically withhold income tax on transaction level based on residence country setting in your FinBee account.

FinBee team

Op dit moment wilt dit platform, zo lijkt het, niets met proof of residence doen om men vrij te stellen van belastingen. Viainvest en Viventor (al ben ik daar weer weg) geven wel vrijstelling.
Geen ander platform doet hier moeilijk over, op nu Finbee na...
pi_171835212
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:41 schreef CRWD het volgende:
Ik lees hier nog altijd mee, maar post de laatste tijd eigenlijk niets meer.

Even een 'vervelend' nieuwtje van p2p platform Finbee (https://www.finbee.lt/en/):

Dear Investor,
We have recently received an interpretation from Tax agency of Lithuania declaring that income tax on interest income earned in Lithuanian P2P lending platforms must be paid to the Republic of Lithuania. Starting from 1st of July 2017 we, FinBee, will start withholding income tax of 15% from interest paid to investors who are non-residents of Lithuania. All withheld income tax will be transferred to State Tax Inspectorate on monthly basis.

According to EU law interest income must be taxed at source. In Lithuania income tax rate is 15%. P2P lending platform operators are obliged to withhold income tax from all types of interest paid to investors (interest, accrued interest, overdue interest). We will automatically withhold income tax on transaction level based on residence country setting in your FinBee account.

FinBee team

Op dit moment wilt dit platform, zo lijkt het, niets met proof of residence doen om men vrij te stellen van belastingen. Viainvest en Viventor (al ben ik daar weer weg) geven wel vrijstelling.
Geen ander platform doet hier moeilijk over, op nu Finbee na...
15% inkomstenbelasting? Ik ga nadenken over emigratie.
pi_171835245
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 14:49 schreef Bunsburger het volgende:

[..]

15% inkomstenbelasting? Ik ga nadenken over emigratie.
Haha, ja dat is een leuk tarief, maar dat komt boven de VRH over je totale vermogen. Tenminste, voor mij. Daarbij zijn defaults nog eens voor je eigen rekening. :)
pi_171835668
Het aflossingsvrije deel van Hillside (aankoop kassen en woningen) staat weer open voor 25K:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16425

Als ze bij annulering direct het project open hadden gezet, was deze allang weer gefund.

[ Bericht 15% gewijzigd door djh77 op 21-06-2017 18:19:24 ]
pi_171838565
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 09:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als ik het goed zie staan er 4 projecten open die een voor CF bovengemiddeld bedrag nodig hebben.
Daar dit platform net start en een beperkte bekendheid heeft ben ik bang dat ondanks de aardige projecten met goede zekerheden deze niet gaan volkomen. Zeker niet bij vooruitbetaling waarbij je geld een tot twee maanden niets staat te doen om het vervolgens terug te krijgen omdat project niet door gaat.

Met betaling achteraf en incetive wil ik wel mee doen. Dus nog even sleutelen aan de voorwaarden zijn ik zeggen.🙂
Ook bij newfunding lerend vermogen:).
Vanaf eind volgende week is het mogelijk een toezegging te doen IPV direct betalen. Er wordt voorlopig geen fee voor in rekening gebracht bij de investeerders. Ze zoeken nog naar een juiste vorm. De 0,75% die op de website staat gaat waarschijnlijk gelden voor korte projecten. Ik vermoed dat ze de tarieven met langere duur naar beneden zullen bijstellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 21-06-2017 18:20:00 ]
pi_171838708
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2x lening Rabo + 1x lening FNC. 2e hypotheek zonder waarde.
pi_171840633
Aflossingsprobleem GVE

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Openstaande bedrag is nog te overzien, hoop op goede afloop.
pi_171842259
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 19:34 schreef chesstiger het volgende:
Aflossingsprobleem GVE

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Openstaande bedrag is nog te overzien, hoop op goede afloop.
Chesstiger, Bedankt voor het melden! nog even voor de statistieken wat was de rating en de originele looptijd van de lening? Is het een BV of eenmanszaak? Als ik het goed bereken zijn er 41 termijnen betaald. Klopt dat?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 21-06-2017 20:54:48 ]
pi_171842690
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 18:06 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2x lening Rabo + 1x lening FNC. 2e hypotheek zonder waarde.
Tja van de zekerheden moet je het niet hebben. Je moet er in geloven dat dit bedrijf nu echt het lek boven heeft.
Laatste kans financiering! Ik gok niet mee.
pi_171851705
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 09:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als ik het goed zie staan er 4 projecten open die een voor CF bovengemiddeld bedrag nodig hebben.
Daar heb je heel veel kleine investeerders of veel wat grotere. Naar mijn idee bereik je de hele grote niet via CF.
Daar dit platform net start en een beperkte bekendheid heeft ben ik bang dat ondanks de aardige projecten met goede zekerheden deze niet gaan volkomen.
Er is gisteren bijna een miljoen ingelegd op de projecten van Newfunding. Waarschijnlijk toch een paar hele grote investeerders: https://www.newfunding.nl/project/list?status=active&page=1
pi_171851820
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 08:15 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er is gisteren bijna een miljoen ingelegd op de projecten van Newfunding. Waarschijnlijk toch een paar hele grote investeerders: https://www.newfunding.nl/project/list?status=active&page=1
Vanochtend zijn er paar grote investeringen bijgekomen. Dit staat namelijk op de website:

Laatste activiteit

Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Impact 77 te Duiven
52 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Moezelweg 136 a+b te Rotterdam
53 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan De Veentjes 37 te Doetinchem
56 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Kadijksweg 8 te Den Burg
59 minuten geleden
peter verhaar droeg bij aan De Veentjes 37 te Doetinchem
gisteren

Of zullen ze zelf 'Nonameadmin NoIntersolve' zijn?
pi_171853330
Newfunding ziet er leuk uit maar.... Ze zijn er uit het niets met gelijk meerdere grote interessante projecten.
De admin prakt er zelf enkele tonnen in.. Of wellicht wordt het 'gefaked' om investeerders te trekken......

Wat als zo'n nieuwe partij nu eens voor enkele miljoenen aan funding voor vastgoed projecten binnen sleept en met de noorderzon vertrekt. Ik vind het piramidespel principe bij een dergelijke situatie wel meer passend dan bij een cf platform die bescheiden begint met een klein project van 50K.

Anyway, ik zeg niet dat dit een dubieuze partij is.. Ik heb ook geen onderzoek gedaan naar de achtergrond van de oprichters. Enigszins vreemd is het wel naar mijn mening.

Hoe zien jullie dit?
pi_171853346
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2017 18:06 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2x lening Rabo + 1x lening FNC. 2e hypotheek zonder waarde.
Zit zelf in de FNC lening en laat deze daarom even lopen. Lening wordt (tot nu toe) altijd netjes afbetaald. Ik schrik wel van de resultaten 2016, maar zie wel dat ze hard aan het groeien zijn. Hopelijk is dat gezonde groei, want anders gaan ze het niet lang meer uithouden.
pi_171853516
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 08:22 schreef Johrig2222 het volgende:

[..]

Vanochtend zijn er paar grote investeringen bijgekomen. Dit staat namelijk op de website:

Laatste activiteit

Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Impact 77 te Duiven
52 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Moezelweg 136 a+b te Rotterdam
53 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan De Veentjes 37 te Doetinchem
56 minuten geleden
Nonameadmin NoIntersolve droeg bij aan Kadijksweg 8 te Den Burg
59 minuten geleden
peter verhaar droeg bij aan De Veentjes 37 te Doetinchem
gisteren

Of zullen ze zelf 'Nonameadmin NoIntersolve' zijn?
De usual suspect zit er ook in zo te zien ;)
  donderdag 22 juni 2017 @ 10:57:05 #79
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_171854435
Weer een projectje probleemloos afgehandeld op GVE.
7097 Soon to be media, 5s, BBB, ¤ 25000, 36 maanden, 8%
pi_171854479
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 08:15 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er is gisteren bijna een miljoen ingelegd op de projecten van Newfunding. Waarschijnlijk toch een paar hele grote investeerders: https://www.newfunding.nl/project/list?status=active&page=1
Dan zal het toch niet meer afhangen van onze bescheiden stortingen. Ik wacht rustig af, tot ik meer info zie omtrent platform, bedrijf, fin positie aandeelhouders etc etc
pi_171854480
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 10:05 schreef CRWD het volgende:
Newfunding ziet er leuk uit maar.... Ze zijn er uit het niets met gelijk meerdere grote interessante projecten.
De admin prakt er zelf enkele tonnen in.. Of wellicht wordt het 'gefaked' om investeerders te trekken......

Wat als zo'n nieuwe partij nu eens voor enkele miljoenen aan funding voor vastgoed projecten binnen sleept en met de noorderzon vertrekt. Ik vind het piramidespel principe bij een dergelijke situatie wel meer passend dan bij een cf platform die bescheiden begint met een klein project van 50K.

Anyway, ik zeg niet dat dit een dubieuze partij is.. Ik heb ook geen onderzoek gedaan naar de achtergrond van de oprichters. Enigszins vreemd is het wel naar mijn mening.

Hoe zien jullie dit?
Zie hierna van hun site:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsja het gaat hier om Texel, dat is toch iets anders dan Dubai of Costa Rica. Én ze zijn nog niet bij Harry Mens geweest :)

Vooralsnog ziet het er interessant uit wat mij betreft.
Pecunia non olet
  donderdag 22 juni 2017 @ 11:03:16 #82
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_171854529
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 10:57 schreef crowd-fundi het volgende:
Weer een projectje probleemloos afgehandeld op GVE.
7097 Soon to be media, 5s, BBB, ¤ 25000, 36 maanden, 8%
^O^
pi_171854587
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zie hierna van hun site:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsja het gaat hier om Texel, dat is toch iets anders dan Dubai of Costa Rica. Én ze zijn nog niet bij Harry Mens geweest :)
Wel veel C's in hun team ; CFO CEO COO CMO CBD , ..... CDA O Nee de laatste niet.. en die moeten allemaal 'eten'. En als ze bij Harry komen... kunnen we kennis met ze maken.
pi_171854661
"Wel veel C's in hun team"

en dat wordt dan gezegd door peterC _O-


Was de nieuwe Collin hier al besproken?
https://www.collincrowdfund.nl/taureon-woundcare/
pi_171854750
Ik heb al vaker contact gehad met NewFunding en heb dat nog steeds. Ik geef ze wat feedback etc. Projecten zien er leuk uit en ook de rentevergoeding is goed ten opzichte van de zekerheden.

Verder zijn ze inderdaad erg nieuw dus alles staat nog in de kinderschoenen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben op dit moment is:
intersolve (daar hebben we bij SIG toch ook wel problemen mee gehad
Het volkrijgen van een project (de grootte van de projecten is behoorlijk. Daarbij moet er minimaal 100 K geïnvesteerd worden, maar wat nou als er nog 95K nodig is.
Dan heb ik al vaker aangegeven dat de website informatie mist. Zoals de kosten voor investeerders. Wat ik hier voorbij zie komen zal ik ook weer aan hen terugkoppelen.
Als laatste ben ik ook zeker benieuwd naar de kosten die ze rekenen. Gaat het om de jaarlijkse kosten van het nog uitstaande bedrag of het geïnvesteerde bedrag.

Maar al met al ziet dit er wel uit als een platform met potentie. Ik blijf hem in de gaten houden en ga voor mijzelf als test in een projectje investeren. Kijken hoe het mij bevalt :)
pi_171854857
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 10:06 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Zit zelf in de FNC lening en laat deze daarom even lopen. Lening wordt (tot nu toe) altijd netjes afbetaald. Ik schrik wel van de resultaten 2016, maar zie wel dat ze hard aan het groeien zijn. Hopelijk is dat gezonde groei, want anders gaan ze het niet lang meer uithouden.
Billie zou jij de FNC pitch inclusief cijfers hier in een spoiler kunnen zetten dan kunnen we die eens vergelijken en er leering uit trekken.
pi_171854860
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 10:05 schreef CRWD het volgende:
Newfunding ziet er leuk uit maar.... Ze zijn er uit het niets met gelijk meerdere grote interessante projecten.
...
Anyway, ik zeg niet dat dit een dubieuze partij is.. Ik heb ook geen onderzoek gedaan naar de achtergrond van de oprichters. Enigszins vreemd is het wel naar mijn mening.

Hoe zien jullie dit?
Ik zie niets vreemds aan het platform. De oprichters hebben al eigen bedrijven waarmee ze zowel de aanbiedende kant als de afnemende kant kunnen bedienen. Bedrijfsfinancieringen, vermogensbeheer. Dus logisch dat ze pas daadwerkelijk gaan beginnen als ze een paar leuke projecten hebben, en logisch dat ze al wat grotere geldschieters hebben benaderd. Als je dat niet doet dan zou een nieuw platform namelijk heel snel op een teleurstelling uitdraaien omdat de eerste projecten niet volkomen.
pi_171855038
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:10 schreef escortmk2 het volgende:
"Wel veel C's in hun team"

en dat wordt dan gezegd door peterC _O-

Was de nieuwe Collin hier al besproken?
https://www.collincrowdfund.nl/taureon-woundcare/
Volgens mij niet, heb hem tenminste nog niet gezien. Komt vermoedelijk uit bijzonder beheer ABN-AMRO. Ze knijpen niet voor niets het rekening courant krediet met 50K per 3 maanden af. Voor mij dus wegblijven. Helemaal als ik lees als men geneesmiddelen in de USA wil registreren. Daar heb je hele diepe zakken voor nodig om het vol te houden, kennerlijk heeft men dat niet.
pi_171855212
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Billie zou jij de FNC pitch inclusief cijfers hier in een spoiler kunnen zetten dan kunnen we die eens vergelijken en er leering uit trekken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171855265
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:10 schreef escortmk2 het volgende:
"Wel veel C's in hun team"

en dat wordt dan gezegd door peterC _O-

Was de nieuwe Collin hier al besproken?
https://www.collincrowdfund.nl/taureon-woundcare/
Ja, is al besproken.
Zie vanaf: vrijdag 16 juni 2017 @ 20:35:42.
pi_171855271
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:42 schreef BillieCF het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet niet of hier chocola van te maken is (heb even niet de tijd om het mooier neer te zetten). Laatste cijfers zijn voor H1 2016:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171856883
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 11:45 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Weet niet of hier chocola van te maken is (heb even niet de tijd om het mooier neer te zetten). Laatste cijfers zijn voor H1 2016:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar is wel chocolade van te maken! Dank!
Gelukkig zit er op het eerste gezicht niet veel verschil tussen de cijfers genoemd bij FNC en die op Collin over dezelfde periodes. ( daar was ik benieuwd naar)

Tweede helft 2016 is wel verdomd slecht gegaan als ik de tussen cijfers H1 2016 FNC vergelijk met het resultaat 2016 op Collin. Of hij heeft natuurlijk een potje gemaakt van de tussentijdse cijfers H1 2016 op FNC om een lening binnen te halen met A rating en lage rente.
  donderdag 22 juni 2017 @ 14:03:43 #93
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_171857894
Iemand recent nog de moeite genomen om AGD te contacten aangaande de kabeltrekker? Laatste officiele update is ruim anderhalve maand geleden.
pi_171859655
Update van gve over

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
update is: geen nieuws. vordering ingediend bij curator. afwikkeling faillissement loopt nog.

Ik ben benieuwd waarom de hoofdelijke aansprakelijkheid van de leningnemer nog niet uitgewonnen wordt. Fijn, een update over het zakelijke faillissement, maar Ik ben ook nieuwsgiering of de ondernemer wellicht weer ergens een baan heeft, een koophuis met overwaarde heeft of anderszins. Ik heb deze vraag bij gve neergelegd.

zijn hier (juridische?) redenen voor of is dat een afwachtendheid / laksheid waar we platforms op kunnen (zouden moeten) aanspreken?
  donderdag 22 juni 2017 @ 15:16:46 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171859682
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:03 schreef Coelho het volgende:
Iemand recent nog de moeite genomen om AGD te contacten aangaande de kabeltrekker? Laatste officiele update is ruim anderhalve maand geleden.
Nope, heb de kabeltrekker afgeschreven.
Tot nooit .......
pi_171860061
quote:
Ik ben benieuwd waarom de hoofdelijke aansprakelijkheid van de leningnemer nog niet uitgewonnen wordt. Fijn, een update over het zakelijke faillissement, maar Ik ben ook nieuwsgiering of de ondernemer wellicht weer ergens een baan heeft, een koophuis met overwaarde heeft of anderszins. Ik heb deze vraag bij gve neergelegd.

zijn hier (juridische?) redenen voor of is dat een afwachtendheid / laksheid waar we platforms op kunnen (zouden moeten) aanspreken?
vlotte reactie van gve:
quote:
Het gaat hierbij om het faillissement van een Eenmanszaak. Dit houdt in dat de heer Simonse niet alleen zakelijk failliet is, maar ook in privé. Dit is anders dan bij het faillissement van een B.V. Omdat hij ook in privé failliet is, zijn alle invorderingsmaatregelen van rechtswege geschorst. Pas wanneer het faillissement is afgerond, wat nog zeker enige tijd kan duren, kan worden bekeken welke maatregelen er kunnen worden genomen.
pi_171860102
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:03 schreef Coelho het volgende:
Iemand recent nog de moeite genomen om AGD te contacten aangaande de kabeltrekker? Laatste officiele update is ruim anderhalve maand geleden.
Duurt wel lang nu ja, er is over gestemd een half jaar geleden dus neem aan dat het gewoon door gaat of er moet nieuwe informatie zijn waardoor het niet zinvol meer is ?
Het maakt de zaak i.i.g. niet sterker, hoe langer het duurt hoe meer er weg is gehaald voor zover er nog iets te halen valt.
pi_171860638
Investormatch Advanced Sealing Technology verhoogt rente naar 9,5%

De ondernemer heeft in april en mei boven de prognose gepresteerd en heeft opdrachten moeten afwijzen, omdat hij deze niet wist voor te financieren. Om de crowdfundcampagne kracht bij te zetten biedt de ondernemer 1% extra rente aan alle investeerders. Investormatch heeft dit verwerkt in de risicoclassificatie. De ondernemer hoopt u met deze extra rentebeloning te kunnen overtuigen van een investering om zo de groeiambities te kunnen bewerkstelligen.

Was:
Advanced Sealing Technology B.V.
Rating: B+
Looptijd: 48 mnd
Rente: 8,5%

Is nu:
Advanced Sealing Technology B.V.
Rating: B
Looptijd: 48 mnd
Rente: 9,5%

De ondernemer presteert boven prognose en moet opdrachten afwijzen, waarna IVM een hogere risico-classificatie toekent. Die snap ik niet.
pi_171860704
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:48 schreef escortmk2 het volgende:
De ondernemer presteert boven prognose en moet opdrachten afwijzen, waarna IVM een hogere risico-classificatie toekent. Die snap ik niet.
Ik gok dat dit verband houdt met de aflossingscapaciteit (hogere maandtermijn)
pi_171860803
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:50 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

Ik gok dat dit verband houdt met de aflossingscapaciteit (hogere maandtermijn)
Stond hij niet al op B, en was de B+ op de eerste dag al terug gecorrigeerd i.v.m. een fout.
pi_171861560
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Stond hij niet al op B, en was de B+ op de eerste dag al terug gecorrigeerd i.v.m. een fout.
Ja klopt was al een b
pi_171862444
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ja klopt was al een b
Wat was ook al weer de voornaamste reden om niet aan ASP mee te doen?

Edit: te veel om op te noemen? :)

[ Bericht 11% gewijzigd door obligataire op 22-06-2017 16:56:32 ]
Pecunia non olet
pi_171863251
Voor de mede-investeerders in GVE 9002 die zojuist een voorstel hebben ontvangen: Wat vinden jullie van het voorstel? Aan de ene kant had ik eigenlijk op niets meer gerekend, maar ik vind dat de ondernemers er met het huidige voorstel wel heel makkelijk vanaf zouden komen. Graag jullie reacties.
pi_171865663
3 Nieuwe parels op FNC:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23457
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23538
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23528
Een loodgieter/elecricien die zodanig door de belasting op zijn nek gezeten wordt dat hij tegen 20% moet lenen. Verder nog een electonica winkel die het niet kan bolwerken tegen de internet verkopers en een Grillroom met een groot negatief eigen vermogen.
Wat een pareltjes...............................
pi_171866406
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:11 schreef gve74 het volgende:
Voor de mede-investeerders in GVE 9002 die zojuist een voorstel hebben ontvangen: Wat vinden jullie van het voorstel? Aan de ene kant had ik eigenlijk op niets meer gerekend, maar ik vind dat de ondernemers er met het huidige voorstel wel heel makkelijk vanaf zouden komen. Graag jullie reacties.

Ja, dat is ook exact mijn gevoel. Ik had deze ook al afgeschreven.

Ze hebben circa 25% afgelost, en het voorstel komt neer op circa nog eens 15%. Oftewel 60% van de schuld, zullen ze niet aflossen.

De mail van GVE geeft je enerzijds een gevoel dat je blij mag zijn dat er nog wat terugkomt (36 maanden x 770 euro). Aan de andere kant, waarom niet bv 60 maanden aflossen, of 1000 per maand? Waar zou dit op gebaseerd zijn?
pi_171868590
Lekker dan. Update GvE van maart en eind juni is exact hetzelfde: gerechtelijk bevel is binnen.

Weer geen actie terwijl de ondernemer intussen alweer anderhalf jaar werkt als docent.
pi_171868795
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:17 schreef djh77 het volgende:
Lekker dan. Update GvE van maart en eind juni is exact hetzelfde: gerechtelijk bevel is binnen.

Weer geen actie terwijl de ondernemer intussen alweer anderhalf jaar werkt als docent.
Was ook in de war, ik dacht dat ze per ongeluk die van maart nog een keer hadden gestuurd, maar de datum staat nu wel op juni. Vraag al weken om meer info en dan krijg je zoiets.
Dat er serieus iemand bij GVE zit die dacht dat het slim was om deze update rond te sturen. Stuur dan niks als GVE zijnde.

Inhoudelijk wel vreemd natuurlijk, als je met het vonnis iets wil doen is het wel handig om in april/mei actie te ondernemen. Zeker nu schuldenaar ruim een jaar werkzaam is.
pi_171868854
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:06 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

Ja, dat is ook exact mijn gevoel. Ik had deze ook al afgeschreven.

Ze hebben circa 25% afgelost, en het voorstel komt neer op circa nog eens 15%. Oftewel 60% van de schuld, zullen ze niet aflossen.

De mail van GVE geeft je enerzijds een gevoel dat je blij mag zijn dat er nog wat terugkomt (36 maanden x 770 euro). Aan de andere kant, waarom niet bv 60 maanden aflossen, of 1000 per maand? Waar zou dit op gebaseerd zijn?
Ik zit er ook in en ben geneigd om tegen te stemmen aangezien ze er zo wel heel makkelijk vanaf komen.
Wat is er met 225.000 euro gebeurd in nog geen jaar, rest aflossing vind ik veel te weinig, dan heb ik liever dat ze maar lekker 3 jaar op hun blaren mogen zitten dmv schuldsanering...
pi_171869315
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:26 schreef MG76 het volgende:

[..]

Ik zit er ook in en ben geneigd om tegen te stemmen aangezien ze er zo wel heel makkelijk vanaf komen.
Wat is er met 225.000 euro gebeurd in nog geen jaar, rest aflossing vind ik veel te weinig, dan heb ik liever dat ze maar lekker 3 jaar op hun blaren mogen zitten dmv schuldsanering...
Ik heb zojuist akkoord gegeven. Ik rekende helemaal nergens meer op en nu heb ik toch nog 36 keer een waterijsje. Ik heb geen zin om te gaan lopen steggelen om een iets groter waterijsje. De mensen zijn zelf het zwaarst getroffen, hoe verwijtbaar ook misschien, ik heb daarom niet de behoefte om ze te gaan straffen of zo.
Pecunia non olet
pi_171877431
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:06 schreef Rottie99 het volgende:
De mail van GVE geeft je enerzijds een gevoel dat je blij mag zijn dat er nog wat terugkomt (36 maanden x 770 euro). Aan de andere kant, waarom niet bv 60 maanden aflossen, of 1000 per maand? Waar zou dit op gebaseerd zijn?
Het zal een stuk verdiencapaciteit zijn. Plus als je in de schuldsanering komt, duurt dat traject normaal gesproken 36 maanden.

Ik denk er nog even over na en bekijk straks mijn cijfers nog even. Het ligt al anderhalf jaar stil en ik had nergens meer op gerekend. Komt er nog iets terug, is het mooi. Anderzijds: juist doordat ik nergens meer op had gerekend kun je ook proberen ze het vel over de oren te trekken. De vraag is echter of dat iets oplevert.
Schip ahoy!
pi_171878111
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb zojuist akkoord gegeven. Ik rekende helemaal nergens meer op en nu heb ik toch nog 36 keer een waterijsje. Ik heb geen zin om te gaan lopen steggelen om een iets groter waterijsje. De mensen zijn zelf het zwaarst getroffen, hoe verwijtbaar ook misschien, ik heb daarom niet de behoefte om ze te gaan straffen of zo.
Op welke manier worden zij zelf zwaar getroffen, 36x 770 euro betalen met z'n 2en noem ik meer wisselgeld. Is er volledige inzage in alle gegevens via bv de belastingdienst, of hoe weten ze dat ze niet meer dan die 770 euro kunnen betalen. Is er voor iemand tijdens dat incasso traject in te zien waar dat geld allemaal gebleven is?
Vind het vreemd dat het allemaal goed liep, en dan ineens ruim 2 ton verdwenen en tent failliet. Ik zou wel willen weten waar dat geld gebleven is.

Ik vind 36x 770 euro te weinig, als ze dit maar kunnen missen dan betalen ze maar langer door dan. Ik vind dat ze er zo wel heel makkelijk vanaf komen...
pi_171878228
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 09:18 schreef MG76 het volgende:

[..]

Op welke manier worden zij zelf zwaar getroffen,
Even er van uitgaand dat het 'normale' ondernemers zijn, ga ik er vanuit dat niemand voor de lol failliet gaat en de schuldsanering in gaat. Ik heb geen signalen dat er onrechtmatig geld zou zijn opgenomen. Als dat wel zo zou zijn dan ligt het natuurlijk anders......
Pecunia non olet
pi_171880884
Nog meer vastgoed: http://bouwaandeel.nl/investeren/bungalow-noordwijkerhout/

type financiering: lening
hoofdsom: ¤65.000
zekerheden: 1e recht van hypotheek, borgstelling in privé, verpanding huurpenningen en opstalverzekering
looptijd: 48 maanden
rente: 5,5% per jaar
investeren vanaf ¤250 tot maximaal ¤5.000
rating C, gemiddeld risico
pi_171881248
Een overzichtje van mijn crowdfunding portefeuille:

Geld voor elkaar 18,47% - 1,53% - 0,92%
Kapitaal op Maat 10,65% - 0,00% - 0,00%
Investormatch 9,50% - 0,00% - 1,12%
Lendahand 19,38% - 0,00% - 4,20%
Collin Crowdfund 19,70% - 0,00% - 0,00%
Vastgoedfinanciering 4,54% - 0,00% - 0,00%
Fundingcircle 2,05% - 0,00% - 0,00%
Mintos 9,33% - 0,00% - 0,12%
Bondora 1,17% - 0,48% - 0,00%
Twino 5,21% - 0,05% - 0,00%

Totaal 100,00% - 2,06% - 6,36%

1e percentage: investering in platform tov totaal openstaande investeringen
2e percentage: investering platform in default tov totaal openstaande investeringen
3e percentage: investering platform in problemen tov totaal openstaande investeringen

Samengevat: 2,06% van openstaand investeringsbedrag is in default, 6,36% in problemen. Van de 6,36% verwacht ik dat het grootste deel terugbetaald wordt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_171881718
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:12 schreef Certeco het volgende:
Nog meer vastgoed: http://bouwaandeel.nl/investeren/bungalow-noordwijkerhout/

type financiering: lening
hoofdsom: ¤65.000
zekerheden: 1e recht van hypotheek, borgstelling in privé, verpanding huurpenningen en opstalverzekering
looptijd: 48 maanden
rente: 5,5% per jaar
investeren vanaf ¤250 tot maximaal ¤5.000
rating C, gemiddeld risico
Wat vinden we van dit project?

Hier in ieder geval 2 andere huisjes die er 30 meter naast liggen.
https://www.airbnb.nl/roo(...)Nederland&s=I1Mp54-0
https://www.airbnb.nl/roo(...)Nederland&s=ZXbr99N0

Beoordelingen van de omgeving en het park zijn goed.
Park geeft een goede indruk (geen Fort Oranje toestanden). Zekerheden lijken mij ook ok?

Edit: Ik snap het volgende niet:
"Gertur BVBA heeft de recreatiewoning in 2014 gekocht en grondig gerenoveerd. Sindsdien verhuurt hij de woning."
"Om minder vaak in hotels te overnachten heeft hij destijds besloten om een recreatiewoning te kopen en gedeeltelijk te verhuren. Onlangs heeft hij Rentwell CV opgericht voor de aankoop van een 2e recreatiewoning in het bungalowpark Solassi. De financiering via Bouwaandeel wordt gebruikt om deze 2e bungalow aan te kopen."

In de rating wordt de 1e woning besproken, maar de investering lijkt bedoelt om een 2e woning aan te kopen. Funda geeft echter aan dat de woning op 25 sep 2016 is verkocht. Ik vind het maar verwarrend.

[ Bericht 6% gewijzigd door dyna18 op 23-06-2017 12:01:58 ]
pi_171881894
http://www.huizenzoeker.n(...)ten-12-146/foto.html
¤ 47.500
Hier en vergelijkbare bungalow voor een stuk lagere prijs. Er is meer aanbod dan vraag voor dergelijke recreatie woningen.
Voor het verhuren lijkt het mij wel een goede locatie
pi_171881905
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:12 schreef Certeco het volgende:
Nog meer vastgoed: http://bouwaandeel.nl/investeren/bungalow-noordwijkerhout/

type financiering: lening
hoofdsom: ¤65.000
zekerheden: 1e recht van hypotheek, borgstelling in privé, verpanding huurpenningen en opstalverzekering
looptijd: 48 maanden
rente: 5,5% per jaar
investeren vanaf ¤250 tot maximaal ¤5.000
rating C, gemiddeld risico
Op Zoover staan slechts twee beoordelingen van het park. Die zijn echter goed. Dat je er niet (goed) met openbaar vervoer kunt komen vindt ik jammer, maar ik neem aan de meeste toeristen die een huisje op een vakantiepark komen met de auto komen. De lening is natuurlijk niet geheel afgelost aan het eind van de looptijd. Die moet over 48 maanden geherfinancierd worden. Het is wel te hopen dat vraag en aanbod van vakantiewoningen in die regio tegen die tijd beter in balans zijn.
pi_171881978
quote:
Edit: blijkbaar hebben alle huisjes het adres Duinschooten 12. Lastig te zien welk huisje het betreft.
pi_171882004
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:44 schreef dyna18 het volgende:

Edit: Ik snap het volgende niet:
In de rating wordt de 1e woning besproken, maar de investering lijkt bedoelt om een 2e woning aan te kopen. Funda geeft echter aan dat de woning op 25 sep 2016 is verkocht. Ik vind het maar verwarrend.
Hebben alle woningen niet nummer 12? Hier eentje die in maart 2017 is verkocht: http://www.funda.nl/recre(...)uinschooten-12-b188/
pi_171882088
Ja, dat is inderdaad waarschijnlijk een ander huisje. Verwarrend.
Er gooit er trouwens net iemand 10.000 in.

Wat is de mening over dit project?
pi_171882109
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:56 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Edit: blijkbaar hebben alle huisjes het adres Duinschooten 12. Lastig te zien welk huisje het betreft.
Klopt, maar het cijfer erachter laat volgens mij zien welk huisje het is. Huisje Duinschooten 12 146 ligt buiten het bungalowpark en is zo te zien wel aan een opknapbeurt toe. Huisje Duinschooten 12 218 ligt op het park en staat te koop voor ¤ 85.000 k.k.

[edit]: Wel goed om te weten dat het bedrijf dat de lening aanvraagt, gevestigd is in België.
pi_171882258
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:02 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Klopt, maar het cijfer erachter laat volgens mij zien welk huisje het is. Huisje Duinschooten 12 146 ligt buiten het bungalowpark en is zo te zien wel aan een opknapbeurt toe. Huisje Duinschooten 12 218 ligt op het park en staat te koop voor ¤ 85.000 k.k.

[edit]: Wel goed om te weten dat het bedrijf dat de lening aanvraagt, gevestigd is in België.
Met wie hebben we eigenlijk te maken?
Ik vraag mij af of dit de leningnemer is. (Ted uit Geel, België) De lening nemer komt ook uit Geel België.
https://www.airbnb.nl/roo(...)Nederland&s=I1Mp54-0

[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 23-06-2017 12:13:12 ]
pi_171882512
-

[ Bericht 99% gewijzigd door CRWD op 23-06-2017 12:16:04 ]
pi_171882513
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Met wie hebben we eigenlijk te maken?
Ik vraag mij af of dit de leningnemer is. (Ted uit België)
https://www.airbnb.nl/roo(...)Nederland&s=I1Mp54-0
In de leningovereenkomst - die keurig online staat - kun je lezen dat de lening wordt aangegaan door het bedrijf en Ted samen. Ted is zaakvoerder van het bedrijf dat de lening aanvraagt en maakt daarmee (samen met anderen) ook onderdeel uit van het management van die onderneming, maar accepteert dus persoonlijk meer aansprakelijkheid voor deze lening dan de andere bestuurders.

Overigens: de financiële scores zien er goed uit, maar de cijfers uit 2016 ontbreken geheel.
pi_171882825
Ook weer een niet zo goed project op KoM:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Internetbedrijf-Digivotion

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171882988
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:27 schreef djh77 het volgende:
Ook weer een niet zo goed project op KoM:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Internetbedrijf-Digivotion

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even doorgenomen, drama..

"De hoofdelijke aansprakelijkheid heeft op dit moment materiele waarde van ¤52.070."

Raar bedrag, overwaarde?
pi_171883268
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 11:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Wat vinden we van dit project?
Ik vind de waarde van het object en dus de eerste hypotheek maar moeilijk te schatten. Mis ik deze in de pitch? Is dit pand überhaupt getaxeerd?

Daarnaast heb ik recreatiewoningen uitgesloten in mijn crowdfundstrategie, dus deze sla ik sowieso over.
pi_171883983
Voor wie korting wil op de sapkuurtjes van Sapvers:
https://www.geldvoorelkaa(...)et-de-incentive.aspx
pi_171884791
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:27 schreef djh77 het volgende:
Ook weer een niet zo goed project op KoM:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Internetbedrijf-Digivotion

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel heel diplomatiek uitgedrukt :)

Eind 2017 verwachten ze een negatief eigen vermogen van -38K. Dit ondanks een verwachte winst van 133K. En er staat 279K aan immateriële vaste activa op de balans (ontwikkelingskosten bla bla, het zal allemaal wel.)
Dus eind 2016 een negatief EV van 450K ?
Pecunia non olet
pi_171885293
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 09:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Even er van uitgaand dat het 'normale' ondernemers zijn, ga ik er vanuit dat niemand voor de lol failliet gaat en de schuldsanering in gaat. Ik heb geen signalen dat er onrechtmatig geld zou zijn opgenomen. Als dat wel zo zou zijn dan ligt het natuurlijk anders......
Ik kan het verkeerd hebben, maar is het niet zo dat ze juist met deze regeling (36x770 euro) afzien vh schuldsanering traject?
Mede door deze zin:

Indien er niet bij meerderheid akkoord wordt gegaan met het voorstel, zullen ondernemers zich beroepen op de Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen (WSNP)
pi_171885606
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:18 schreef MG76 het volgende:

[..]

Ik kan het verkeerd hebben, maar is het niet zo dat ze juist met deze regeling (36x770 euro) afzien vh schuldsanering traject?
Mede door deze zin:

Indien er niet bij meerderheid akkoord wordt gegaan met het voorstel, zullen ondernemers zich beroepen op de Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen (WSNP)
Dat is juist, maar het is voor ons natuurlijk lastig te beoordelen hoeveel ze maandelijks ingevolge de WSNP kwijt zouden zijn in relatie tot die 770 euro. Dat laatste zal wel wat goedkoper zijn neem ik aan.
Pecunia non olet
pi_171885636
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:33 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is juist, maar het is natuurlijk lastig te beoordelen hoeveel ze maandelijks ingevolge de WSNP kwijt zouden zijn in relatie tot die 770 euro. Dat laatste zal wel wat goedkoper zijn neem ik aan.
En als er daarna nog een lijk uit de kast komt? Dan hebben de crowdfunders hun vordering flink verlaagd en worden alsnog met de WSNP geconfronteerd.
pi_171885698
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:35 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

En als er daarna nog een lijk uit de kast komt? Dan hebben de crowdfunders hun vordering flink verlaagd en worden alsnog met de WSNP geconfronteerd.
Niet uitgesloten :)

GvE zou daarvoor een ontbindende voorwaarde of iets dergelijk moeten opnemen inhoudende dat de schuld pas definitief wordt weggestreept als 3 jaar lang aan alle voorwaarden is voldaan?
Pecunia non olet
pi_171885736
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Niet uitgesloten :)
GvE zou daarvoor een ontbindende voorwaarde of iets dergelijk moeten opnemen inhoudende dat de schuld pas definitief wordt weggestreept als 3 jaar lang aan alle voorwaarden is voldaan?
Dat zou inderdaad een positieve invloed hebben op mijn stem, die ik nu nog in beraad houd.
pi_171885981
Nieuwe bij FnC:

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/24020
¤100.000
6.99 %
3 jaar
Risico A

Mij iets teveel schulden. Laat deze aan mij voorbij gaan.
pi_171885993
Nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16523

Gevalletje "Ik Vertrek"
quote:
Begin 2016 zijn wij onze droom achterna gegaan en geëmigreerd naar Spanje. Wij hebben toen onze succesvolle winkel in IJburg verkocht. Helaas is de emigratie niet geworden wat we er van gehoopt hadden en dus waren we snel weer terug in Nederland.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:05:35 #137
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_171886133
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:59 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16523

Gevalletje "Ik Vertrek"

[..]

"Het was er op vakantie wel heel mooi"
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:11:29 #138
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_171886284
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:59 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16523

Gevalletje "Ik Vertrek"

[..]

Welke specifieke zekerheden kunt u inbrengen?

Naast het feit dat Martin tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé, worden als extra zekerheid verschillende activa verpand: bankrekeningen, overige rechten (waaronder mijn overlijdensrisicoverzekering voor een bedrag van ¤ 200.000,-), bedrijfsinventaris en voorraad.

Als ik het goed begrijp, is het hele bedrag gedekt door de verpanding van de overlijdensrisico verzekering?
LIEFF ZIJNN!!!
pi_171886345
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:11 schreef FOOIJDONK het volgende:

[..]

Welke specifieke zekerheden kunt u inbrengen?

Naast het feit dat Martin tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé, worden als extra zekerheid verschillende activa verpand: bankrekeningen, overige rechten (waaronder mijn overlijdensrisicoverzekering voor een bedrag van ¤ 200.000,-), bedrijfsinventaris en voorraad.

Als ik het goed begrijp, is het hele bedrag gedekt door de verpanding van de overlijdensrisico verzekering?
Klopt, dan moet hij echter wel overlijden.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:14:48 #140
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_171886382
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:13 schreef impact9 het volgende:

[..]

Klopt, dan moet hij echter wel overlijden.
Ooit gaat dat gebeuren....
Dus 0 risico
LIEFF ZIJNN!!!
pi_171886408
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:14 schreef FOOIJDONK het volgende:

[..]

Ooit gaat dat gebeuren....
Dus 0 risico
Als hij de WSNP al succesvol heeft doorlopen of ze vertrekken wederom met de Noorderzon, succes!

Ik wens ze alle geluk zonder mijn investering.
pi_171886412
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 14:40 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad een positieve invloed hebben op mijn stem, die ik nu nog in beraad houd.
Heeft iemand enig zicht op het percentage investeerders dat typisch reageert op dit soort stemprocedures?
Ik vraag dit omdat de nieuwe voorwaarden van GvE stellen dat mensen die niet reageren geacht worden "voor" te hebben gestemd.
pi_171886635
Ik zou toch graag eerst iets meer willen weten over die zaak op IJburg. Hoe succesvol was die echt? Of is die meer uit nood verkocht? Voor het gemak komende de foto's daar overigens nog vandaan: http://www.schoenmakerij-ijburg.nl/aanbod/schoenmakerij/ Hij staat dus nog op de site van zijn oude zaak, die adverteert met 28 jaar ervaring?
pi_171886735
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:15 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

In de leningovereenkomst - die keurig online staat - kun je lezen dat de lening wordt aangegaan door het bedrijf en Ted samen. Ted is zaakvoerder van het bedrijf dat de lening aanvraagt en maakt daarmee (samen met anderen) ook onderdeel uit van het management van die onderneming, maar accepteert dus persoonlijk meer aansprakelijkheid voor deze lening dan de andere bestuurders.

Overigens: de financiële scores zien er goed uit, maar de cijfers uit 2016 ontbreken geheel.
Het project doet me sterk denken aan Ool bij Collin. Het verhaal komt me geloofwaardig voor en de zekerheden lijken me vrij sterk. Ik doe bescheiden mee.
Pecunia non olet
pi_171886764
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:25 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik zou toch graag eerst iets meer willen weten over die zaak op IJburg. Hoe succesvol was die echt? Of is die meer uit nood verkocht? Voor het gemak komende de foto's daar overigens nog vandaan: http://www.schoenmakerij-ijburg.nl/aanbod/schoenmakerij/ Hij staat dus nog op de site van zijn oude zaak, die adverteert met 28 jaar ervaring?
Laatste bericht van hun facebook : "Om medische redenen (mijn rug) hebben we besloten dat het voor mijn gezondheid beter is om "ons winkeltje" te verkopen,met pijn in ons hart hebben we dit ook gedaan" Hoe lang gaat dat nog goed dan ? Hoop het beste voor ze maar ik sla een beurtje over.
pi_171886824
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:25 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik zou toch graag eerst iets meer willen weten over die zaak op IJburg. Hoe succesvol was die echt? Of is die meer uit nood verkocht? Voor het gemak komende de foto's daar overigens nog vandaan: http://www.schoenmakerij-ijburg.nl/aanbod/schoenmakerij/ Hij staat dus nog op de site van zijn oude zaak, die adverteert met 28 jaar ervaring?
Was er een tijd geleden (ergens vorig jaar) ook al niet zo'n schoenmaker/slotenmaker die gestopt was en nu toch maar weer wilde beginnen?
Verhaal komt me zo bekend voor...
  vrijdag 23 juni 2017 @ 15:43:08 #147
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_171887082
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:32 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Laatste bericht van hun facebook : "Om medische redenen (mijn rug) hebben we besloten dat het voor mijn gezondheid beter is om "ons winkeltje" te verkopen,met pijn in ons hart hebben we dit ook gedaan" Hoe lang gaat dat nog goed dan ? Hoop het beste voor ze maar ik sla een beurtje over.
Thnx!
Ik sla over......
LIEFF ZIJNN!!!
pi_171887707
De top 10 van week 25: (weer een weekje zonder GvE maar met 2xNewfunding)
  vrijdag 23 juni 2017 @ 16:05:02 #149
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171887835
"De hoofdelijke aansprakelijkheid heeft op dit moment materiele waarde (zie rapportage Exsyting). "

Ik heb het hele rapport doorgenomen.
Waaruit zou die materiele waarde uit moeten blijken volgens jullie?
Tot nooit .......
pi_171888129
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 16:05 schreef Speekselklier het volgende:
"De hoofdelijke aansprakelijkheid heeft op dit moment materiele waarde (zie rapportage Exsyting). "

Ik heb het hele rapport doorgenomen.
Waaruit zou die materiele waarde uit moeten blijken volgens jullie?
Een niet nader gespecificeerde 52k?
pi_171888378
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:32 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Laatste bericht van hun facebook : "Om medische redenen (mijn rug) hebben we besloten dat het voor mijn gezondheid beter is om "ons winkeltje" te verkopen,met pijn in ons hart hebben we dit ook gedaan" Hoe lang gaat dat nog goed dan ? Hoop het beste voor ze maar ik sla een beurtje over.
bedankt, goed gevonden.
Had nog niet naar project gekeken maar begin er nu meteen met een ander gezichtspunt aan.
(ga er alleen naar kijken om er wat van te leren)

edit hij zit al vol

[ Bericht 1% gewijzigd door Aalsmeer15 op 23-06-2017 16:33:35 ]
pi_171890648
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171891292
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht

160k zal een uitdaging worden voor SiG om deze vol te krijgen. Rente is waarschijnlijk verlaagd vanwege korte looptijd van 2 jaar. Uiteindelijk zal de eigenaar ook wel genoegen nemen met een lager bedrag omdat het pand al in bezit is. Waarschijnlijk wat geld nodig voor aankoop volgend pand.

[ Bericht 18% gewijzigd door djh77 op 23-06-2017 18:45:04 ]
pi_171891463
Ik heb toch weer stevige twijfels n.a.v. het GVE-schoenmakerproject. Je zaak verkopen om je droom na te volgen, teleurgesteld terugkeren en vol goede moed een nieuwe zaak beginnen (zo lees ik de pitch), is toch echt iets anders dan om medische redenen je zaak verkopen en na een avontuur toch maar weer noodgedwongen (?) een nieuwe zaak beginnen met inbegrip van medische problemen, zijn twee echt verschillende verhalen.

Als we dat met een beetje googlen van publieke info boven halen, hoe betrouwbaar is een pitch dan? En in hoeverre 'kan' en 'mag' dit?

Maar, ach, vol... Maar ik krijg toch de neiging om eens navraag te doen mbt de risico-analyse van GVE. De pitch rept met geen woord over een AOV.
pi_171892110
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:35 schreef Incitatus3 het volgende:
Ik heb toch weer stevige twijfels n.a.v. het GVE-schoenmakerproject. Je zaak verkopen om je droom na te volgen, teleurgesteld terugkeren en vol goede moed een nieuwe zaak beginnen (zo lees ik de pitch), is toch echt iets anders dan om medische redenen je zaak verkopen en na een avontuur toch maar weer noodgedwongen (?) een nieuwe zaak beginnen met inbegrip van medische problemen, zijn twee echt verschillende verhalen.

Als we dat met een beetje googlen van publieke info boven halen, hoe betrouwbaar is een pitch dan? En in hoeverre 'kan' en 'mag' dit?

Maar, ach, vol... Maar ik krijg toch de neiging om eens navraag te doen mbt de risico-analyse van GVE. De pitch rept met geen woord over een AOV.
Volgens mij zijn er geen regels voor crowdfunding-sites wat betreft betrouwbaarheid, ze nemen vaak de gok omdat er zelden ( of nog nooit ) een zaak tegen ze aangespannen is.
Is meer een stukje ethiek : maak je nu een 'sale' wetende dat het verhaal anders is dan in de pitch staat of wijs je deze pitch af omdat het in de toekomst voor een nieuwe default kan zorgen.
Het belang van directe inkomsten versus het belang van de crowd en toekomstbestendigheid van de crowdfundsector.
Kan natuurlijk zijn dat de medische toestand enorm verbeterd is, maar je stopt niet zomaar vanwege medische redenen met een eigen zaak.

En dit jaar hebben we toch al behoorlijk wat extra info kunnen vinden die niet in de pitches vermeld stond. Het belang van de crowd en GVE ( meer ) verenigen kan door GVE verplicht te laten participeren in de projecten zodat ze een default ook voelen, zoals ( dacht ik ) een hoogleraar laatst voorstelde, maar dat zal er niet inzitten gezien de reactie van GVE vertegenwoordiging destijds ;)
pi_171892927
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:26 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht

160k zal een uitdaging worden voor SiG om deze vol te krijgen. Rente is waarschijnlijk verlaagd vanwege korte looptijd van 2 jaar. Uiteindelijk zal de eigenaar ook wel genoegen nemen met een lager bedrag omdat het pand al in bezit is. Waarschijnlijk wat geld nodig voor aankoop volgend pand.
Ok, dus samengevat wordt een pand van 3 verdiepingen in 2012 aangekocht en gesplitst in 2 appartementen van 27 m2 en 48 m2. Het appartement van 27 m2 wordt op 18 april 2017 verkocht voor 150.000.
http://www.funda.nl/koop/(...)035439-vlasstraat-3/

Het appartement van 48 m2 wordt nu via SiG geherfinancierd. Volgens de informatie is dit appartement nu getaxeerd op 235.000. Nu weet ik dat het in Utrecht helemaal los gaat in de wijk Witte Vrouwen, maar blijft veel geld voor 48 m2. Aan de andere kant gaat 160.000 makkelijk lukken. Dus de gevraagde som is volledig gedekt. Mijn inziens zijn zowel 1e als 2e schijf een prima investering.

Moreel heb ik er wel enige bezwaren bij dat 1 gezinswoningen in Utrecht worden opgekocht door investeerders en dan worden omgezet in kleine studio's. De markt veroorzaakt helaas dit gedrag door de enorme prijsstijgingen. De oorzaak ligt in een grote vraag naar kunnen wonen in Utrecht die groter is dan het beschikbare aanbod.

Ook jammer trouwens dat SiG de rente met 0.3% heeft verlaagd. Wel is de 2e schijf minder verlaagd dan de 1e schijf. Misschien proberen ze nu de 2e schijf wat aantrekkelijker te maken, aangezien die bij het vorige project erg moeilijk vol kwam.
pi_171895919
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:03 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 miljard zakenreizigers,het is nog al wat. En in 2017 een omzet van 1,1 miljoen en in 2018 een omzet van 9,3 miljoen.

Ik blijf er vanaf.

[ Bericht 6% gewijzigd door quepos op 23-06-2017 20:53:25 ]
pi_171896806
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 20:48 schreef quepos het volgende:

[..]

1 miljard zakenreizigers,het is nog al wat. En in 2017 een omzet van 1,1 miljoen en in 2018 een omzet van 9,3 miljoen.

Ik blijf er vanaf.
Wat een luchtfietserij weer. Ik reis vrij veel en op ieder vliegveld staan de taxi's rijendik te wachten. Vooraf boeken war de usp moet zijn lijkt mij onhandig; vliegtuig vertraging en dan?

Wat betreft de omzetten kan ik niets van vinden als er niks geschreven is over het verdienmodel
pi_171896954
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:26 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht

160k zal een uitdaging worden voor SiG om deze vol te krijgen. Rente is waarschijnlijk verlaagd vanwege korte looptijd van 2 jaar. Uiteindelijk zal de eigenaar ook wel genoegen nemen met een lager bedrag omdat het pand al in bezit is. Waarschijnlijk wat geld nodig voor aankoop volgend pand.
Blijft er te weinig over voor mij. Eerste jaar 0.5% over geïnvesteerde vermogen, 2e jaar 0.25 % en nog 6 euro kosten voor de maandelijkse stortingen (24 * 0.25). Kom ik bij een investering van 500 euro op een netto rendement van 3.57% per jaar. Edit .. :-(

[ Bericht 0% gewijzigd door Frandderouw op 23-06-2017 21:30:27 ]
pi_171897107
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:20 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

Blijft er weinig over volgens mij. Eerste jaar 0.5% over geinvesteerde vermogen, 2e jaar 0.25 % en nog 6 euro kosten voor de maandelijkse stortingen (24 * 0.25). Kom ik bij een investering van 500 euro op een netto rendement van 1.76% per jaar.
als je via SamenInGeld investeert moet je niet maandelijks gaan overboeken want dan houd je geen rendement over. Beter is om het openstaande saldo te verrekenen met nieuwe investeringen en/of eens per 2-3 maanden over te boeken. Als je meerdere projecten hebt lopen zijn de kosten dan veel lager omdat je de kosten dan over de projecten kunt verdelen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_171897211
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:20 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

Blijft er te weinig over voor mij. Eerste jaar 0.5% over geïnvesteerde vermogen, 2e jaar 0.25 % en nog 6 euro kosten voor de maandelijkse stortingen (24 * 0.25). Kom ik bij een investering van 500 euro op een netto rendement van 1.76% per jaar.
Als je minimaal investeert kun je beter niet elke maand je geld overboeken.
Ik kom met jouw berekening trouwens op 3.57 %
pi_171897296
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:26 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht

160k zal een uitdaging worden voor SiG om deze vol te krijgen. Rente is waarschijnlijk verlaagd vanwege korte looptijd van 2 jaar. Uiteindelijk zal de eigenaar ook wel genoegen nemen met een lager bedrag omdat het pand al in bezit is. Waarschijnlijk wat geld nodig voor aankoop volgend pand.
Ik heb veel vertrouwen in de zekerheden die geboden worden en stap vol in dit project. De kans dat ik hier mijn geld niet terug krijg schat ik erg laag in.
pi_171897512
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:28 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb veel vertrouwen in de zekerheden die geboden worden en stap vol in dit project. De kans dat ik hier mijn geld niet terug krijg schat ik erg laag in.
welke schijf kies je voor? Ik denk dat met de huidige woningmarkt schijf 2 ook erg laag risico is en dan is 0,6% extra rente niet verkeerd.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_171897651
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:33 schreef komrad het volgende:

[..]

welke schijf kies je voor? Ik denk dat met de huidige woningmarkt schijf 2 ook erg laag risico is en dan is 0,6% extra rente niet verkeerd.
Mee eens, zeker omdat in dit geval de looptijd maar 2 jaar is. Kijk ook maar naar de WOZ waarde. Per 01-01-2015 96K, per 01-01-2016 160K.
Toch hou ik het onveranderd op schijf 1.
pi_171897737
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mee eens, zeker omdat in dit geval de looptijd maar 2 jaar is. Kijk ook maar naar de WOZ waarde. Per 01-01-2015 96K, per 01-01-2016 160K.
Toch hou ik het onveranderd op schijf 1.
WOZ waarden vind ik altijd lastig en zeker in dit geval moeilijk in te schatten. Schijf 1 is wel zeker veilig :)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_171897786
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:33 schreef komrad het volgende:

[..]

welke schijf kies je voor? Ik denk dat met de huidige woningmarkt schijf 2 ook erg laag risico is en dan is 0,6% extra rente niet verkeerd.
Bij schijf 2 moet je wel rekening houden met het feit dat het aflossingsdeel berekend wordt op basis van een aflossing over 30 jaar. Ik heb SIG al eerder gewezen op de beperkte informatie die niet op de site of in de financiële analyse te lezen is maar alleen nadat je op de investeren knop heb gedrukt. M.i. geen nette manier van communiceren.
pi_171897963
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:40 schreef ML45 het volgende:

[..]

Bij schijf 2 moet je wel rekening houden met het feit dat het aflossingsdeel berekend wordt op basis van een aflossing over 30 jaar. Ik heb SIG al eerder gewezen op de beperkte informatie die niet op de site of in de financiële analyse te lezen is maar alleen nadat je op de investeren knop heb gedrukt. M.i. geen nette manier van communiceren.
dat weet ik, reden waarom ik het overweg is dat de huizenmarkt in Utrecht helemaal op hol geslagen is en ik niet verwacht dat er de komende 2 jaar stagnatie of prijsdalingen plaatsvinden. Huur afgezet tegen financiering is ook prima voor een woning. Als ik voor schijf 2 kies is dat niet omdat er een klein beetje afgelost wordt maar omdat ik het extra rendement zou vinden opwegen tegen het risico.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_171898130
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:44 schreef komrad het volgende:

[..]

dat weet ik, reden waarom ik het overweg is dat de huizenmarkt in Utrecht helemaal op hol geslagen is en ik niet verwacht dat er de komende 2 jaar stagnatie of prijsdalingen plaatsvinden. Huur afgezet tegen financiering is ook prima voor een woning. Als ik voor schijf 2 kies is dat niet omdat er een klein beetje afgelost wordt maar omdat ik het extra rendement zou vinden opwegen tegen het risico.
M.i. de juiste redenatie.
pi_171898823
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:44 schreef komrad het volgende:

[..]

dat weet ik, reden waarom ik het overweg is dat de huizenmarkt in Utrecht helemaal op hol geslagen is en ik niet verwacht dat er de komende 2 jaar stagnatie of prijsdalingen plaatsvinden. Huur afgezet tegen financiering is ook prima voor een woning. Als ik voor schijf 2 kies is dat niet omdat er een klein beetje afgelost wordt maar omdat ik het extra rendement zou vinden opwegen tegen het risico.
Voor mij is dit ook reden om schijf 2 te kiezen.
Pecunia non olet
pi_171901446
40 betalingen ontvangen, 41e is on hold gezet. Laatste betaling 12 Mei.
Totaal 60 termijnen (5 jaar);

Project:5116 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed
Classificatie:3
Graydon-rating: BBB
Eenmanszaak

quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 20:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Chesstiger, Bedankt voor het melden! nog even voor de statistieken wat was de rating en de originele looptijd van de lening? Is het een BV of eenmanszaak? Als ik het goed bereken zijn er 41 termijnen betaald. Klopt dat?

pi_171903741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:33 schreef komrad het volgende:

[..]

welke schijf kies je voor? Ik denk dat met de huidige woningmarkt schijf 2 ook erg laag risico is en dan is 0,6% extra rente niet verkeerd.
in dit geval heb ik 50/50 gedaan verspreid over beide schijven.
pi_171906602
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 08:35 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het zal een stuk verdiencapaciteit zijn. Plus als je in de schuldsanering komt, duurt dat traject normaal gesproken 36 maanden.

Ik denk er nog even over na en bekijk straks mijn cijfers nog even. Het ligt al anderhalf jaar stil en ik had nergens meer op gerekend. Komt er nog iets terug, is het mooi. Anderzijds: juist doordat ik nergens meer op had gerekend kun je ook proberen ze het vel over de oren te trekken. De vraag is echter of dat iets oplevert.
Het blijft een bizar verhaal.

Ze lenen 225k maar lossen slechts 9 van de 36 termijnen af. Ook nooit hun incentive afspraak nagekomen, ondanks meerdere toezeggingen.

Ik heb later nog contact gehad met een van de werknemers en die vertelde mij dat ze van de een op de andere dag niet meer hoefden te komen zonder toelichting, en ook nog salaris moesten krijgen. En er helemaal klaar mee was. Kortom dit is allemaal niet zo netjes gegaan.

Het zou in mijn keuze helpen als we wat meer achtergrond zouden krijgen wat er daar in vredesnaam is gebeurd met al ons geld in zo'n korte termijn.
pi_171907470
Dat absoluut. Anderzijds: ik ken maar weinig bedrijven waar failliet gaan op een nette manier gaat. Nergens lopen ze netjes bij met salarisbetalingen en veel toelichting is er dan ook niet meer.
Schip ahoy!
pi_171907956
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 21:40 schreef ML45 het volgende:

[..]

Bij schijf 2 moet je wel rekening houden met het feit dat het aflossingsdeel berekend wordt op basis van een aflossing over 30 jaar. Ik heb SIG al eerder gewezen op de beperkte informatie die niet op de site of in de financiële analyse te lezen is maar alleen nadat je op de investeren knop heb gedrukt. M.i. geen nette manier van communiceren.
Betreffende SIG Vlasstraat Utrecht -
klopt bij financiële onderbouwing schijf 2 het bedrag rente +aflossing ¤ 3 258,= wel ?? ik heb de indruk dat er dan in ca. 60 jaar wordt afgelost. Of verreken ik mij.
pi_171908150
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 10:05 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

Betreffende SIG Vlasstraat Utrecht -
klopt bij financiële onderbouwing schijf 2 het bedrag rente +aflossing ¤ 3 258,= wel ?? ik heb de indruk dat er dan in ca. 60 jaar wordt afgelost. Of verreken ik mij.
Ik kom op een maandelijkse annuïteit van E 271,47. Op jaarbasis is dit E 3.258. aflossing is nog geen E 60 per maand in de eerste maanden. Na 2 jaar is er van de 50.000 nog geen 1.500 afgelost. Komt door annuiteitenberekening waarbij in de eerste fase van de lening vooral rente wordt betaald.

[ Bericht 6% gewijzigd door djh77 op 24-06-2017 11:46:02 ]
pi_171908400
Je mag een eensgezinswoning niet zomaar splitsen in drie zelfstandige appartementen. Daarvoor heb je toestemming nodig van de gemeente, anders klopt de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) niet meer. Toch wordt die toestemming niet altijd gevraagd en dat leidt dan tot problemen. 'k Ben benieuwd of de gemeente Utrecht heeft ingestemd met al die splitsingen. Enfin, daar ga ik wel van uit.
Ik vind bijna ¤1.000 huur betalen voor nog geen 50 vierkante meter beslist geen koopje voor een alleenstaande huurder, maar de prijzen in de private huursector rijzen al jaren de pan uit en Witte Vrouwen ligt wel tegen het centrum aan en biedt ook een uitstekende uitvalsbasis naar de campus. Dit wordt denk ik mijn eerste project bij SiG.
pi_171909197
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 10:31 schreef Groepfunder het volgende:
Je mag een eensgezinswoning niet zomaar splitsen in drie zelfstandige appartementen. Daarvoor heb je toestemming nodig van de gemeente, anders klopt de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) niet meer. Toch wordt die toestemming niet altijd gevraagd en dat leidt dan tot problemen. 'k Ben benieuwd of de gemeente Utrecht heeft ingestemd met al die splitsingen. Enfin, daar ga ik wel van uit.
Ik vind bijna ¤1.000 huur betalen voor nog geen 50 vierkante meter beslist geen koopje voor een alleenstaande huurder, maar de prijzen in de private huursector rijzen al jaren de pan uit en Witte Vrouwen ligt wel tegen het centrum aan en biedt ook een uitstekende uitvalsbasis naar de campus. Dit wordt denk ik mijn eerste project bij SiG.
Er is een WOZ waarde bekend dus mi heeft de gemeente kennis van de splitsing. Tevens is de andere woning/appartement reeds verkocht. Ik ga er dus vanuit dat het correct is. T.a.v. de prijzen, ja de situatie in Utrecht begint aardig op die van Amsterdam te lijken. PS ook ik heb de ann nagerekend en deze klopt voor de periode van 30 jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 24-06-2017 12:07:16 ]
pi_171910499
Een paar nieuwe (of heb ik iets gemist?) CCF's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171910754
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 08:04 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

Het blijft een bizar verhaal.

Ze lenen 225k maar lossen slechts 9 van de 36 termijnen af. Ook nooit hun incentive afspraak nagekomen, ondanks meerdere toezeggingen.

Ik heb later nog contact gehad met een van de werknemers en die vertelde mij dat ze van de een op de andere dag niet meer hoefden te komen zonder toelichting, en ook nog salaris moesten krijgen. En er helemaal klaar mee was. Kortom dit is allemaal niet zo netjes gegaan.

Het zou in mijn keuze helpen als we wat meer achtergrond zouden krijgen wat er daar in vredesnaam is gebeurd met al ons geld in zo'n korte termijn.
Ik ben het hiermee eens en heb er geen goed gevoel bij hoe dit gelopen is. Ik ga iig tegenstemmen tegen het voorstel van R&R (gve 9002) al ben ik bang dat het geen nut zal hebben, zeker als een "geen"-stem wordt gezien als een voor-stem.
Mi. komen ze hiermee heel goed weg met zo'n lage afkoop, 770/2=385 euro per persoon voor nog 3 jaar...
pi_171910755
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:08 schreef TisIk het volgende:
Een paar nieuwe (of heb ik iets gemist?) CCF's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn nieuwe. Bobest lijkt me het meest interessant met 1e hypotheek en materiële borg. Vraag me wel af of de volgende pitch dezelfde zekerheden krijgen. Vermoed van wel.

Mbt brownies: De vermogenspositie van beide vennoten in privé is momenteel licht positief. Is dit cruyfiaans voor geen cent te makken?

[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 24-06-2017 12:24:18 ]
pi_171914088
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:18 schreef MG76 het volgende:

[..]

Ik ben het hiermee eens en heb er geen goed gevoel bij hoe dit gelopen is. Ik ga iig tegenstemmen tegen het voorstel van R&R (gve 9002) al ben ik bang dat het geen nut zal hebben, zeker als een "geen"-stem wordt gezien als een voor-stem.
Mi. komen ze hiermee heel goed weg met zo'n lage afkoop, 770/2=385 euro per persoon voor nog 3 jaar...
Ik ga ook tegen stemmen, deze zaak stinkt!
Het begon al meteen met gedoe over een incentive die maar steeds niet kwam.
Toen de betalingen al geruime tijd gestopt waren, heb ik ooit met GvE gebeld en te horen gekregen dat het hun op geen enkele wijze lukte om contact te krijgen met de heren. En dan hebben diezelfde heren nu het lef om dit schandalige aanbod te doen waarmee ze voor een paar dubbeltjes overal onderuit proberen te komen. Nou wat mij betreft gaat dat mooi niet door en ik hoop van harte dat er genoeg tegenstemmers zullen zijn.
pi_171916782
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:18 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zijn nieuwe. Bobest lijkt me het meest interessant met 1e hypotheek en materiële borg. Vraag me wel af of de volgende pitch dezelfde zekerheden krijgen. Vermoed van wel.

Mbt brownies: De vermogenspositie van beide vennoten in privé is momenteel licht positief. Is dit cruyfiaans voor geen cent te makken?
Mbt BoBest komen mij de zekerheden raar over. Er wordt een 1e hypotheek gevestigd van ¤ 900.000 op een pand met een huidige WOZ waarde van ¤ 220.000 waar nu nog een 1e Hypotheek op rust van ¤ 350.000 en een lening bij de ABN-AMRO van ¤ 160.000. Deze lening wordt afgelost en de 1e hypotheek van de ABN-AMRO wordt uitgeschreven. Echter de nog plaats te vinden verbouwing moet nog gefinancierd worden. Ik kan dus niet anders concluderen dan dat de 1e hypotheek van ¤ 900.000 een werkelijke waarde heeft van ¤ 220.000( zijnde de WOZ waarde) doch maximaal ¤ 350.000( zijnde de huidige 1e hypotheek). Nog los van de vraag welke zekerheden de investeerders voor de verbouwing krijgen en nog los van de vraag hoe noodzakelijk de verbouwing voor de groei van de omzet noodzakelijk is. Ik zit met teveel vragen en zeg dus neen.
De fitnessman in Rotterdam klinkt wel goed. PS Bij nader inzien toch maar niet. De constructie van een eenmanszaak die 50% van de aandelen heeft van de BV die de licentie heeft geeft voor mij teveel discussie mogelijkheden en dus problemen bij de continuïteit.

[ Bericht 6% gewijzigd door ML45 op 24-06-2017 21:35:22 ]
  zaterdag 24 juni 2017 @ 17:01:25 #183
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171917113
Ik post hier eigenlijk nooit (lurk wel zo af en toe) en nu heeft een vriendin van me een leuk kickstarter projectje dat over 40 uur afloopt en ze zit op ¤ 27.281 van de beoogde ¤ 29.000... Zou zonde zijn als het net niet door zou gaan, dus als hier nog wat mensen denken over een bedragje voor een leuk project: https://www.kickstarter.c(...)-project/description

Edit:
* flipsen peinst opeens: "Of mogen Kickstarter projecten hiet niet geplaatst worden :?"
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 17:27:11 #184
132191 -jos-
Money=Power
pi_171917642
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 17:01 schreef flipsen het volgende:
Ik post hier eigenlijk nooit (lurk wel zo af en toe) en nu heeft een vriendin van me een leuk kickstarter projectje dat over 40 uur afloopt en ze zit op ¤ 27.281 van de beoogde ¤ 29.000... Zou zonde zijn als het net niet door zou gaan, dus als hier nog wat mensen denken over een bedragje voor een leuk project: https://www.kickstarter.c(...)-project/description

Edit:
* flipsen peinst opeens: "Of mogen Kickstarter projecten hiet niet geplaatst worden :?"
Voor kickstarter projecten is inderdaad een ander topic: GC / Kickstarter NL #1 - Vanaf 29 april NL projecten!
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 18:06:36 #185
132191 -jos-
Money=Power
pi_171918493
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 15:16 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Heeft iemand enig zicht op het percentage investeerders dat typisch reageert op dit soort stemprocedures?
Ik vraag dit omdat de nieuwe voorwaarden van GvE stellen dat mensen die niet reageren geacht worden "voor" te hebben gestemd.
Er gaat natuurlijk nooit meer dan 50% van de investeerders tegen een voorstel stemmen. Paar weken terug had ik precies hetzelfde en tegen gestemd. Tot op de dag van vandaag niks meer van gehoord...

Hoe durven ze te beweren namens de investeerders te spreken als ze akkoord gaan met een afwaardering van 60% op een investering. Ik ben er nu eigenlijk wel he-le-maal klaar mee.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 19:04:03 #186
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171919497
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 17:27 schreef -jos- het volgende:
Ik post hier eigenlijk nooit (lurk wel zo af en toe) en nu heeft een vriendin van me een leuk kickstarter projectje dat over 40 uur afloopt en ze zit op ¤ 27.281 van de beoogde ¤ 29.000... Zou zonde zijn als het net niet door zou gaan, dus als hier nog wat mensen denken over een bedragje voor een leuk project: https://www.kickstarter.c(...)-project/description
Jammer, dat topic loopt voor geen meter ;(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171921826
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:26 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht

160k zal een uitdaging worden voor SiG om deze vol te krijgen. Rente is waarschijnlijk verlaagd vanwege korte looptijd van 2 jaar. Uiteindelijk zal de eigenaar ook wel genoegen nemen met een lager bedrag omdat het pand al in bezit is. Waarschijnlijk wat geld nodig voor aankoop volgend pand.
Gaat toch behoorlijk snel... ook ik ben ingestapt in de eerste schijf. Aardig project alleen matige rente zeker met de kosten die er af moeten.
pi_171928419
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 13:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is wel heel diplomatiek uitgedrukt :)

Eind 2017 verwachten ze een negatief eigen vermogen van -38K. Dit ondanks een verwachte winst van 133K. En er staat 279K aan immateriële vaste activa op de balans (ontwikkelingskosten bla bla, het zal allemaal wel.)
Dus eind 2016 een negatief EV van 450K ?
Weer een financiële blunder bij het internetbedrijf op KoM. KoM geeft een EV aan van 300k, terwijl de ondernemer het heeft over -200k. "Slechts" 500k verschil.
pi_171932385
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 18:06 schreef -jos- het volgende:

[..]

Er gaat natuurlijk nooit meer dan 50% van de investeerders tegen een voorstel stemmen. Paar weken terug had ik precies hetzelfde en tegen gestemd. Tot op de dag van vandaag niks meer van gehoord...

Hoe durven ze te beweren namens de investeerders te spreken als ze akkoord gaan met een afwaardering van 60% op een investering. Ik ben er nu eigenlijk wel he-le-maal klaar mee.
Ik ben eruit. Ik ga tegen stemmen.
pi_171932582
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 10:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Weer een financiële blunder bij het internetbedrijf op KoM. KoM geeft een EV aan van 300k, terwijl de ondernemer het heeft over -200k. "Slechts" 500k verschil.
Die 500K is de schuldenlast. Ik steek mijn geld nog liever in dierenvoedergroothandel😎
Pecunia non olet
pi_171942033
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 20:49 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Gaat toch behoorlijk snel... ook ik ben ingestapt in de eerste schijf. Aardig project alleen matige rente zeker met de kosten die er af moeten.
Ik ben er net even langs gelopen voor een visuele inspectie, en heb nu ook mijn bijdrage gedaan :-)
pi_171950009
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2017 13:10 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

Ik ben eruit. Ik ga tegen stemmen.
Ik heb zojuist ook tegen het voorstel van R&R gestemd.
pi_171955058
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 20:49 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Gaat toch behoorlijk snel... ook ik ben ingestapt in de eerste schijf. Aardig project alleen matige rente zeker met de kosten die er af moeten.
Er wordt gemiddeld een stuk meer ingelegd per investeerder. Aantal investeerders is grofweg redelijk gelijk met andere projecten.
pi_171957573
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 18:06 schreef -jos- het volgende:

[..]

Er gaat natuurlijk nooit meer dan 50% van de investeerders tegen een voorstel stemmen. Paar weken terug had ik precies hetzelfde en tegen gestemd. Tot op de dag van vandaag niks meer van gehoord...

Hoe durven ze te beweren namens de investeerders te spreken als ze akkoord gaan met een afwaardering van 60% op een investering. Ik ben er nu eigenlijk wel he-le-maal klaar mee.
Daar komt bij dat de nieuwe voorwaarden die per 10 juni zijn ingegaan deze praktijk formaliseren. Je gaat als investeerder nu bij voorbaat expliciet akkoord met deze gang van zaken, waardoor je achteraf geen enkel verhaal meer hebt op de geldnemer, ook niet als je tegen hebt gestemd. Voor mij is dit reden om mijn investeringen bij GvE voorlopig te stoppen.
pi_171957739
Het meest recente project van SiG ziet er inderdaad wel goed uit, maar ik vind de rente ondertussen wel erg laag worden. Zeker nu dit project maar twee jaar is. Tot welk rentepercentage zou het nemen van een risico als dit nog acceptabel zijn? Ik zeg zelf altijd dat ik op projecten met een heel laag risico toch nog wel 4% zou willen hebben en als er maar een beetje risico bij komt kijken 6%. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
pi_171958229
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:05 schreef najra1990 het volgende:
Het meest recente project van SiG ziet er inderdaad wel goed uit, maar ik vind de rente ondertussen wel erg laag worden. Zeker nu dit project maar twee jaar is. Tot welk rentepercentage zou het nemen van een risico als dit nog acceptabel zijn? Ik zeg zelf altijd dat ik op projecten met een heel laag risico toch nog wel 4% zou willen hebben en als er maar een beetje risico bij komt kijken 6%. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Mee eens! En dan moet je ook nog rekening houden met de kosten... Die zijn bij Samen in geld ook nog aanzienlijk!
pi_171959106
Daar is de eerste van de drie nieuwe:
Nieuw project op collincrowdfund:

https://www.collincrowdfund.nl/bobest/

Link: http://www.ardee.nl/

Leningaanvrager: BoBeSt
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,00 %
Looptijd: 60 maanden

Ik zit nog een beetje te twijfelen m.b.t. BoBeSt

Ik zie een stijgende omzet, 2x een persoonlijke borgstelling met mat. waarde van totaal 300k en een 1e hypotheek met een ± waarde van momenteel 222k. In de toekomst zal deze waarde misschien stijgen maar dan zullen de zekerheden ook gedeeld moeten worden met lening 2. Dan is inmiddels natuurlijk wel al een deel van lenig 1 afgelost. Tja,.....
pi_171959274
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:08 schreef TisIk het volgende:
Een paar nieuwe (of heb ik iets gemist?) CCF's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
M.b.t. Anytime:
Bestaand bedrijf, positieve cashflow, verkoper investeert ook mee voor 30k, geldnemer werkt er en weet dus goed wat hij koopt en het is een beproeft concept (3500 clubs wereldwijd).
Helaas 0 zekerheden.

Ik twijfelde maar laat deze toch aan mij voorbij gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 26-06-2017 11:38:26 ]
pi_171959294
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:25 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Mee eens! En dan moet je ook nog rekening houden met de kosten... Die zijn bij Samen in geld ook nog aanzienlijk!
Het liefst heb ik ook lagere kosten, maar bij een 2-jarig project zijn de kosten bij KoM, HCN, CCF en FNC hoger dan de 0,75% van SiG.
pi_171959328
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:18 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zijn nieuwe. Bobest lijkt me het meest interessant met 1e hypotheek en materiële borg. Vraag me wel af of de volgende pitch dezelfde zekerheden krijgen. Vermoed van wel.

Mbt brownies: De vermogenspositie van beide vennoten in privé is momenteel licht positief. Is dit cruyfiaans voor geen cent te makken?
Ja, zeker bij Collin krijgen die de zelfde zekerheden.

Ja, helemaal goed ;)
pi_171959382
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:05 schreef najra1990 het volgende:
Het meest recente project van SiG ziet er inderdaad wel goed uit, maar ik vind de rente ondertussen wel erg laag worden. Zeker nu dit project maar twee jaar is. Tot welk rentepercentage zou het nemen van een risico als dit nog acceptabel zijn? Ik zeg zelf altijd dat ik op projecten met een heel laag risico toch nog wel 4% zou willen hebben en als er maar een beetje risico bij komt kijken 6%. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Mee eens. Het moment dat ik ga afhaken komt snel dichterbij echter zolang de banken hun rente ook nog steeds verlagen zal dit blijven doorgaan.
pi_171959414
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

M.b.t. Anytime:
Bestaand bedrijf, positieve cashflow, verkoper investeert ook mee voor 30k, geldnemer werk er en weet dus goed wat hij koopt en het is een beproeft concept (3500 clubs wereldwijd).
Helaas 0 zekerheden.

Ik twijfelde maar laat deze toch aan mij voorbij gaan.
Het bedrijf bestaat anderhalf jaar en CCF baseert haar waardering oa op de jaarcijfers 2016. Die zou ik graag willen zien voor ik inleg. Er wordt nog niet eens een winstcijfer genoemd. Rode vlag voor mij :R
pi_171959436
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 10:25 schreef Ed99_8 het volgende:

[..]

Mee eens! En dan moet je ook nog rekening houden met de kosten... Die zijn bij Samen in geld ook nog aanzienlijk!
De 4% rente waarover najra1990 spreek zijn al na aftrek van de kosten (0,5% over het eerste jaar, 0,25% de jaren erna).
pi_171959443
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het liefst heb ik ook lagere kosten, maar bij een 2-jarig project zijn de kosten bij KoM, HCN, CCF en FNC hoger dan de 0,75% van SiG.
Ik vind kosten vergelijken sowieso al moeilijk. Bij een 5 jarige lening van GvE of SiG lijk je bij beiden 1,5% te betalen, maar bij GvE wordt maandelijks afgelost en bij SiG niet. Daardoor zijn de kosten bij GvE naar mijn inzien zelfs hoger. Iemand die deze berekening al eens heeft gemaakt?
pi_171959459
Op Mintos is er nu ook een loan originator die een betaling op een uitstaande obligatie heeft gemist:
Placement Eurocent loans suspended

In deze originator heb ik niets zitten.
pi_171959516
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:08 schreef Horsemen het volgende:
Daar is de eerste van de drie nieuwe:
Nieuw project op collincrowdfund:

https://www.collincrowdfund.nl/bobest/

Link: http://www.ardee.nl/

Leningaanvrager: BoBeSt
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,00 %
Looptijd: 60 maanden

Ik zit nog een beetje te twijfelen m.b.t. BoBeSt

Ik zie een stijgende omzet, 2x een persoonlijke borgstelling met mat. waarde van totaal 300k en een 1e hypotheek met een ± waarde van momenteel 222k. In de toekomst zal deze waarde misschien stijgen maar dan zullen de zekerheden ook gedeeld moeten worden met lening 2. Dan is inmiddels natuurlijk wel al een deel van lenig 1 afgelost. Tja,.....

Geheel mee eens met de korte analyse. Denk aan de andere kant dat ik er van uit kan gaan dat de eventuele nieuwe lening voor verbouwing getoetst wordt aan een nieuw taxatie rapport met een dan gestegen tax waarde er genoeg zekerheden zijn om in ieder geval een potentieel verlies op investering te minimaliseren.
pi_171959575
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:23 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik vind kosten vergelijken sowieso al moeilijk. Bij een 5 jarige lening van GvE of SiG lijk je bij beiden 1,5% te betalen, maar bij GvE wordt maandelijks afgelost en bij SiG niet. Daardoor zijn de kosten bij GvE naar mijn inzien zelfs hoger. Iemand die deze berekening al eens heeft gemaakt?
Kosten zijn toch gelijk dan? Rendement is vergelijking met kosten is bij SiG wellicht beter door aflossingsvrij IPV annuiteit?
pi_171959582
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:24 schreef Benger2 het volgende:
Op Mintos is er nu ook een loan originator die een betaling op een uitstaande obligatie heeft gemist:
Placement Eurocent loans suspended

In deze originator heb ik niets zitten.
Wel goed om te zien dat er daadkrachtig wordt opgetreden. Geeft het platform weer iets meer vertrouwen.
pi_171959695
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

M.b.t. Anytime:
Bestaand bedrijf, positieve cashflow, verkoper investeert ook mee voor 30k, geldnemer werk er en weet dus goed wat hij koopt en het is een beproeft concept (3500 clubs wereldwijd).
Helaas 0 zekerheden.

Ik twijfelde maar laat deze toch aan mij voorbij gaan.
Ik kan nergens lezen op welke manier de verkoopprijs van 160K die vermoedelijk voor een groot deel uit Goodwill bestaat tot stand komt.
Je zou ook kunnen zeggen de verkoopprijs is 30K te hoog. Deze papieren 30K wordt als achtergestelde lening teruggegeven in de hoop dat deze jonge ondernemer er wat van maakt en als zodanig nog even 30K ophoest naar de huidige eigenaar.
pi_171959713
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:28 schreef djh77 het volgende:

[..]

Kosten zijn toch gelijk dan? Rendement is vergelijking met kosten is bij SiG wellicht beter door aflossingsvrij IPV annuiteit?
ik heb het even berekend
bij GvE betaal je bij een 5 jarige lening bij een investering van ¤200 ¤3 aan kosten (1,5% over de totaalsom). Stel daar krijg je 7% rente over
bij SiG wordt het per jaar berekend
het eerste jaar betaal je 0,5% over ¤200. Vervolgens betaal je over de nog openstaande delen 0,25%. (de nog openstaande delen zijn ¤165,38 / ¤128,26 / ¤88,45 / ¤45,77).
Het totaalbedrag wat je dan aan kosten betaald is ¤2,07, wat op 1,03% uitkomt als je dit aan het begin zou moeten betalen.

Hierdoor lijkt het bedrag dat je aan FNC moet betalen (1%) ook erg hoog, maar omdat het uitstaande bedrag steeds minder wordt, komt FNC dus redelijk in de buurt van GvE. Het gaat puur om de manier van berekenen en de vergelijking die erg moeilijk te maken is...
pi_171959775
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geheel mee eens met de korte analyse. Denk aan de andere kant dat ik er van uit kan gaan dat de eventuele nieuwe lening voor verbouwing getoetst wordt aan een nieuw taxatie rapport met een dan gestegen tax waarde er genoeg zekerheden zijn om in ieder geval een potentieel verlies op investering te minimaliseren.
Het zou zeker de juiste weg zijn om hem opnieuw te taxeren, nu maar hopen dat ze dit ook doen. Ik ga het meemaken want ik heb hem meegepakt.
pi_171959875
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik kan nergens lezen op welke manier de verkoopprijs van 160K die vermoedelijk voor een groot deel uit Goodwill bestaat tot stand komt.
Je zou ook kunnen zeggen de verkoopprijs is 30K te hoog. Deze papieren 30K wordt als achtergestelde lening teruggegeven in de hoop dat deze jonge ondernemer er wat van maakt en als zodanig nog even 30K ophoest naar de huidige eigenaar.
Dat zou kunnen ja. Voor mij nog een reden om hem aan mij voorbij te laten gaan.
pi_171959880
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:34 schreef najra1990 het volgende:

[..]

ik heb het even berekend
bij SiG wordt het per jaar berekend
het eerste jaar betaal je 0,5% over ¤200. Vervolgens betaal je over de nog openstaande delen 0,25%. (de nog openstaande delen zijn ¤165,38 / ¤128,26 / ¤88,45 / ¤45,77).
Het totaalbedrag wat je dan aan kosten betaald is ¤2,07, wat op 1,03% uitkomt als je dit aan het begin zou moeten betalen.
Bij SiG betaal je m.i. over het geïnvesteerde bedrag en niet over het openstaande bedrag. M.i. is FNC het moeilijkst te vergelijken omdat de fee maandelijks afneemt.
pi_171959973
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:40 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bij SiG betaal je m.i. over het geïnvesteerde bedrag en niet over het openstaande bedrag. M.i. is FNC het moeilijkst te vergelijken omdat de fee maandelijks afneemt.
Dat is niet zo. Als je in schijf twee investeert daalt de fee die je jaarlijks moet betalen. Het gaat om 0,25% van het nog openstaande saldo.

FNC is inderdaad heel moeilijk te berekenen. Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik er net begon en kwam op een feebedrag dat overeenkwam met GvE.
pi_171960099
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:34 schreef najra1990 het volgende:

[..]

ik heb het even berekend

bij SiG wordt het per jaar berekend
het eerste jaar betaal je 0,5% over ¤200. Vervolgens betaal je over de nog openstaande delen 0,25%. (de nog openstaande delen zijn ¤165,38 / ¤128,26 / ¤88,45 / ¤45,77).
Het totaalbedrag wat je dan aan kosten betaald is ¤2,07, wat op 1,03% uitkomt als je dit aan het begin zou moeten betalen.

Volgens mij klopt dit niet want bij SiG berekenen ze de aflossing toch op basis van 30 jaar?
pi_171960102
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:43 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Dat is niet zo. Als je in schijf twee investeert daalt de fee die je jaarlijks moet betalen. Het gaat om 0,25% van het nog openstaande saldo.

FNC is inderdaad heel moeilijk te berekenen. Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik er net begon en kwam op een feebedrag dat overeenkwam met GvE.
Je gaat ervan uit dat de lening in 5 jaar wordt afgelost. Ik werkelijk wordt er in de 5 jaar maar iets van 10% wordt afgelost. De fee is inderdaad een klein beetje lager dan GvE, maar verwaarloosbaar.
pi_171960154
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:48 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je gaat ervan uit dat de lening in 5 jaar wordt afgelost. Ik werkelijk wordt er in de 5 jaar maar iets van 10% wordt afgelost. De fee is inderdaad een klein beetje lager dan GvE, maar verwaarloosbaar.
Ik heb inderdaad de feeconstructie van Sameningeld toegepast op een GvE lening
Dat maakt het zo onwijs lastig om te vergelijken. bijna niet te doen zou ik willen zeggen. Wat zou een goede (uniforme) manier zijn om de kosten te vergelijken?
pi_171960287
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:51 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad de feeconstructie van Sameningeld toegepast op een GvE lening
Dat maakt het zo onwijs lastig om te vergelijken. bijna niet te doen zou ik willen zeggen. Wat zou een goede (uniforme) manier zijn om de kosten te vergelijken?
In euro tov rendement in euro
pi_171960336
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:58 schreef djh77 het volgende:

[..]

In euro tov rendement in euro
Maar dan zijn de kosten dus 'hoger' als het rendement omlaag gaat?
pi_171960400
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het zou zeker de juiste weg zijn om hem opnieuw te taxeren, nu maar hopen dat ze dit ook doen. Ik ga het meemaken want ik heb hem meegepakt.
Valt me wel tegen dat CCF nu een hypotheek afsluit zonder taxatie.
pi_171960535
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 12:02 schreef djh77 het volgende:

[..]

Valt me wel tegen dat CCF nu een hypotheek afsluit zonder taxatie.
Ja, dat ben ik met je eens, ze hadden om een taxatie door een erkende taxateur moeten vragen. Overigens geven ze wel aan dat de waarde is gebaseerd op de woz waarde.
pi_171960782
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 11:51 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad de feeconstructie van Sameningeld toegepast op een GvE lening
Dat maakt het zo onwijs lastig om te vergelijken. bijna niet te doen zou ik willen zeggen. Wat zou een goede (uniforme) manier zijn om de kosten te vergelijken?
Ik probeer het altijd een beetje te vergelijken in percentage kosten openstaande bedrag per jaar.
Bij GVE reken ik dan 0,6% per jaar
0,3 % per jaar looptijd op het hele investeringsbedrag terwijl het eigenlijk maar gemiddeld het halve bedrag is wat daadwerkelijk nog openstaat.
pi_171961684
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 23:20 schreef chesstiger het volgende:
40 betalingen ontvangen, 41e is on hold gezet. Laatste betaling 12 Mei.
Totaal 60 termijnen (5 jaar);

Project:5116 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed
Classificatie:3
Graydon-rating: BBB
Eenmanszaak

[..]

Dank!
pi_171961946
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 18:26 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG: vlasstraat 3a Utrecht: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht
Schijf 1 zit vol, toch een heel stuk populairder dan schijf 2
pi_171961957
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 14:00 schreef FINONAF het volgende:
Ik had GVE een mail gestuurd over:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...
Heb je het toegezegde bericht nog ontvangen van de griek ?
pi_171962065
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_171962236
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:30 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het delen!

Ik heb hem niet helemaal gelezen maar horeca, starters, hoog geldbedrag, geen zekerheden.
Voor mij een NEE.
pi_171962250
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank voor het delen!

Ik heb hem niet helemaal gelezen maar horeca, starters, hoog geldbedrag, geen zekerheden.
Voor mij een NEE.
Deze is meer voor de administratie inderdaad.
pi_171962514
quote:
14s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank voor het delen!

Ik heb hem niet helemaal gelezen maar horeca, starters, hoog geldbedrag, geen zekerheden.
Voor mij een NEE.
Jonge mensen, als ze inderdaad mensen aan zich kunnen binden is er een serieuze kans van slagen. Geen zekerheden dus een veel te lage rente voor dit horeca experiment. Voor zo'n project denk ik toch snel aan 12 tot 15% rente. Ik laat deze dus met jullie aan anderen.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:11:23 #230
454405 escortmk2
petrolhead
pi_171962928
De Grent in Noordwijk. Zitten een paar tenten die er al lang zitten, maar ook best wat verloop.
Pand is typisch voor dit straatje, smal en diep, zal veel aan moeten gebeuren en dan is het maar de vraag of het gaat lopen. Ik sla over.
pi_171966925
Zie deze hier nooit langskomen, maar aankondig knabcrowdfunding

RT Scheepvaart heeft een financieringsbehoefte van ¤ 140.000 voor de aankoop van een schip voor de binnenvaart (bulkvervoer).

Leenbedrag: ¤ 140.000
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden
D&B Score: verhoogd risico
Collin Credit Score: voldoende

Zekerheden: 1e hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 140.000,- en een ovelijdensrisicoverzekering.

https://www.knab.nl/crowdfunding/projecten/rt-scheepvaart
pi_171967878
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 16:45 schreef Frandderouw het volgende:
Zie deze hier nooit langskomen, maar aankondig knabcrowdfunding

Dat komt omdat je een rekening bij Knab moet hebben om mee te kunnen doen.
Bedankt voor het delen want zo kan ik beoordelen of het op termijn zin heeft om er een rekening voor te openen O-)
pi_171968332
Haha FNC wil nog wat centjes van mij deze week. Uit de nieuwsbrief:
quote:
Investeer t/m 31 juli en ontvang leuke cadeaus!
U heeft al ¤ 600,- geïnvesteerd tijdens de actieperiode. Wa­nneer u nog eens ¤ 4400,- investeert ont­vangt u een rit in een exclusieve auto. Onze zomeractie loopt van 26 mei 20­17 t/m 31 juli 2017
pi_171970683
Wat vinden jullie van die boomkwekerij op FNC?
Pecunia non olet
pi_171971545
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:17 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden jullie van die boomkwekerij op FNC?
De cijfers over 2015 en 2016 zijn redelijk maar ook niet geweldig. Die van het 1e kwartaal 2017 roepen bij mij vragen op wanneer ik naar de extreme bruto marge en winst cijfers kijk tov 2015 en 2016. De reden voor de financiering blijft mij wat onduidelijk en gezien de forse kort lopende schulden per 31-12-2016 kan ik mij ook andere redenen voorstellen. Mede gezien het lage percentage 6,99% minus 1,0% kosten FNC geeft netto 5,99 % is het voor mij een neen.
pi_171971582
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:17 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden jullie van die boomkwekerij op FNC?
De tussentijdse cijfers verbazen me en maken me onrustig. Gezien de reeds aanwezige hoge leningen en handel in levende producten.... een Nee voor mij
pi_171972202
Ik vermoed ook een stapelfinanciering met de Rabobank die alle relevante zekerheden zal hebben geclaimd.
Pecunia non olet
pi_171972206
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 19:17 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden jullie van die boomkwekerij op FNC?
Als je het een aantal jaren slecht hebt gehad in deze branche zal je een grote voorraad creëren met deze langzaam groeiers. Als je dan een kwartaal goed verkoopt zou je financiële positie juist snel moeten verbeteren daar je je overstok kwijt raakt. Waarom nu 100k extra moeten lenen?? Ik snap het niet!
Om anderen leningen af te betalen?
pi_171977097
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:24 schreef djh77 het volgende:

[..]

Schijf 1 zit vol, toch een heel stuk populairder dan schijf 2
Ja, nu we met zijn allen er recent achter zijn gekomen dat het aflossen in schijf 2 bijna niets voorstelt, is de vergelijking puur nog een kwestie van risico vs rendement.
Bij problemen heeft de 1e schijf voorrang op de 2e schijf. De praktijk laat zien dat investeerders dan toch liever voor de zekerheid gaan dan 0.6% meer rente.

Wel trouwens opvallend dat ze het verschil in rente tussen schijf 1 en 2 laten stijgen. Als ze dat doen om zo de schijven weer meer met elkaar in balans te brengen vind ik dat een goede zaak. Meer risico voor meer rente, waarbij de rente een reële dekking geeft voor het extra risico.

Vraag is natuurlijk hoe groot moet dan het renteverschil zijn om de beide schijven even populair te maken?

Verder blijft het natuurlijk zaak om de pitch goed te lezen en het project op waarde te schatten. Bij het laatste project schat ik het risico dusdanig in dat beide schijven een goede investering zijn, waarbij de kans op verlies klein is. Komt er weer een woning in een mindere wijk van Rotterdam langs, dan ben ik weer een stuk minder zeker van de 2e schijf.

Trouwens nog over de discussie om rente te vergelijken. In mijn opinie biedt SiG op dit moment de beste zekerheden. Er zijn maar weinig andere platformen die een 1e hypotheek als zekerheid bieden. Daar staat dan wel weer een lagere rente tegenover. Dus ja, vergelijken blijft lastig. Rente, risico, kosten, looptijd, etc.
pi_171981913
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23397

Gisteravond nieuwe op FNC lijkt me wel aardig project behoorlijk eigenvermogen, weinig schuld, niet te groot leenbedrag, doel leenbedrag te begrijpen.
pi_171983655
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23397

Gisteravond nieuwe op FNC lijkt me wel aardig project behoorlijk eigenvermogen, weinig schuld, niet te groot leenbedrag, doel leenbedrag te begrijpen.
Hm, ik weet het niet.
Ruim 13k aan aflossing+rente lijkt me voor deze ZZP-er toch een flink bedrag, als ik even af ga op zijn cijfers van 2014 en 2015. Mooi EV inderdaad, maar wel door vlottende activa die me erg hoog lijken t.o.v. omzet; hoe zit dat? Verder: geen werkende website en een facebookpagina die ooit een keer aangemaakt is maar nul activiteit vertoont.
Ik laat hem schieten.
pi_171985608
Rudolf heeft inmiddels 42% in de pocket. Niet van mij overigens.
Pecunia non olet
pi_171986089
Nog 150K te gaan om de ondergrens te halen dus feitelijk al op zo'n 70%. Ik laat dit project van deze TV persoonlijkheden ook aan anderen over Maar die gaat dus wel easy de ondergrens halen.
pi_171986845
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nog 150K te gaan om de ondergrens te halen dus feitelijk al op zo'n 70%. Ik laat dit project van deze TV persoonlijkheden ook aan anderen over Maar die gaat dus wel easy de ondergrens halen.
Ik doe wel bescheiden mee.
Alleen vanwege de BV's die meetekenen
pi_171987102
Morgen weer een nieuw KNAB project: snackbar. 8%/60mnd, overwaarde eigen huis.

https://www.knab.nl/crowdfunding
pi_171987539
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:47 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Morgen weer een nieuw KNAB project: snackbar. 8%/60mnd, overwaarde eigen huis.

https://www.knab.nl/crowdfunding
Opzich wel redelijk.
Ouders tekenen mee, 1x fulltime dienstverband en 1x 13 jaar onderneemster
Omzet op die locatie was voorheen 3 ton. Ze prognotiseren minder dan 50% daarvan.

Samengevat 3x HA + overwaarde huis (wordt niet vastgelegd)
Volgens hun FB zijn ze al begonnen met verbouwen en willen ze binnen 1 maand open.
Dat wordt krap.

Al met al geen slecht project.

*vorige snackbar is er begin 2016 mee gekapt (storm's smulhoek)
Ben benieuwd naar de reden
pi_172000527
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/23397

Gisteravond nieuwe op FNC lijkt me wel aardig project behoorlijk eigenvermogen, weinig schuld, niet te groot leenbedrag, doel leenbedrag te begrijpen.
Wat een perfect Nederlands taalgebruik weer daar bij FNC. Het wordt er niet beter op |:(
Sunshine Productions is een installatiebedrijf die de belichting verzorgd bij festivals

Toen ik het las, moest ik trouwens meteen denken aan iemand die ik ken uit die evenementen-/belichtingswereld en die een hoofdrol in Tros Opgelicht niet zou misstaan.
Maar ik denk dat het een ander is want de vestigingsplaats is afwijkend.
Pecunia non olet
pi_172002070
Bijgaande investering met een rente van 14,99% op FNC loopt al enige tijd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De cijfers van de afgelopen 3 jaar zijn redelijk, mijn inschatting is dat de afschrijving op de vaste activa ongeveer ¤ 13.000 per jaar is( zie verloop 2014-2015-2016) waardoor er ruimte is voor de aflossing van de lening. Recensies op internet zijn goed.

Hoe zien jullie het?
pi_172005078
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 21:41 schreef ML45 het volgende:
Bijgaande investering met een rente van 14,99% op FNC loopt al enige tijd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De cijfers van de afgelopen 3 jaar zijn redelijk, mijn inschatting is dat de afschrijving op de vaste activa ongeveer ¤ 13.000 per jaar is( zie verloop 2014-2015-2016) waardoor er ruimte is voor de aflossing van de lening. Recensies op internet zijn goed.

Hoe zien jullie het?
Zoals vaker bij een VOF, zou je moeten afvragen hoeveel vennoten er zijn. 55K winst is een aardig inkomen voor één gezin, moeten er twee gezinnen van leven dan wordt het al weer heel anders. De aflossingscapaciteit hangt ook samen met deze vraag.

Ik zie ook een dalend kapitaal. Dus een deel van de ontvangen afschrijving blijft niet in het bedrijf maar wordt geconsumeerd. Daar zit een zwak punt.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 27-06-2017 23:34:50 ]
Pecunia non olet
pi_172008458
Voor de projecten van NewFunding is het vanaf nu mogelijk om in te schrijven obv uitgesteld betalen:
https://www.newfunding.nl/project/list?status=active&page=1
pi_172008682
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:09 schreef djh77 het volgende:
Voor de projecten van NewFunding is het vanaf nu mogelijk om in te schrijven obv uitgesteld betalen:
https://www.newfunding.nl/project/list?status=active&page=1
goede ontwikkeling wat mij betreft
  woensdag 28 juni 2017 @ 09:39:03 #252
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172009922
Ik heb echt een HEKEL aan vertraagde uitbetalingen vanwege het platform. Als je zegt dat het de 27ste komt moet het ook de 27ste komen; kom niet aan met de 28ste.

Ik ken de 3 dagen regel van dit topic maar het gaat niet zozeer om een project maar om een platform. Informeer de gebruiker over de daadwerkelijke uitbetaaldatum. Ga desnoods iets ruim zitten zodat je zeker weet dat het geld van de projecten binnen is zodat je de investeerders kan betalen op die dag. Nu tast de investeerder in het duister.. is het 't platform? Is een project?
pi_172010108
Nieuwe op FNC:

Aanbestedingenbureau Bedrijfsauto
¤ 50.000
3 jaar
11.99 %
Risicoklasse: C

Ziet er niet slecht uit?
pi_172010201
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:39 schreef xzaz het volgende:
Ik heb echt een HEKEL aan vertraagde uitbetalingen vanwege het platform. Als je zegt dat het de 27ste komt moet het ook de 27ste komen; kom niet aan met de 28ste.

Ik ken de 3 dagen regel van dit topic maar het gaat niet zozeer om een project maar om een platform. Informeer de gebruiker over de daadwerkelijke uitbetaaldatum. Ga desnoods iets ruim zitten zodat je zeker weet dat het geld van de projecten binnen is zodat je de investeerders kan betalen op die dag. Nu tast de investeerder in het duister.. is het 't platform? Is een project?
Neem aan dat je het over FNC hebt?
pi_172010386
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:48 schreef OpDieFiets het volgende:
Nieuwe op FNC:

Aanbestedingenbureau Bedrijfsauto
¤ 50.000
3 jaar
11.99 %
Risicoklasse: C

Ziet er niet slecht uit?
Een deel is voor overbrugging betaaltermijn overheid: die termijn is 30 dagen...
Volgens mij wil hij gewoon een mooie wagen kopen; niet van mijn centen.
pi_172010553
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:01 schreef BillieCF het volgende:
Volgens mij wil hij gewoon een mooie wagen kopen;
Het is uit inhoud en titel van de pitch toch duidelijk dat dit het hoofddoel van de lening is?
pi_172010598
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:01 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Een deel is voor overbrugging betaaltermijn overheid: die termijn is 30 dagen...
Volgens mij wil hij gewoon een mooie wagen kopen; niet van mijn centen.
Wat ik niet begrijp waarom hij geen lease auto neemt i.p.v. 12% rente te betalen aan FNC. Op dit moment is de rente waarop de lease gecalculeerd wordt extreem laag. Ik snap het alleen als hij een elektrische auto zou willen kopen en van de MIA milieu investeringsaftrek regeling gebruik wil maken.
pi_172011791
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:39 schreef xzaz het volgende:
Ik heb echt een HEKEL aan vertraagde uitbetalingen vanwege het platform. Als je zegt dat het de 27ste komt moet het ook de 27ste komen; kom niet aan met de 28ste.

Ik ken de 3 dagen regel van dit topic maar het gaat niet zozeer om een project maar om een platform. Informeer de gebruiker over de daadwerkelijke uitbetaaldatum. Ga desnoods iets ruim zitten zodat je zeker weet dat het geld van de projecten binnen is zodat je de investeerders kan betalen op die dag. Nu tast de investeerder in het duister.. is het 't platform? Is een project?
Je bent niet alleen
peterverhaar twitterde op woensdag 28-06-2017 om 10:47:51 het slechtste crowdfundingplatform moet @FundingCircleNL zijn: doe er niets meer, maar ook geld komt niet reageer retweet
pi_172012351
FNC is inderdaad nu een dag te laat en ik ben ook kritisch op ze vanwege een andere reden, maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat dit (bij mij dan) voor FNC pas de tweede keer is.
De eerste keer ging het om een vertraging van één betaling van één dag, daar tegenover staan 24 betalingen die eerder dan beloofd zijn voldaan.

IVM is wat dit betreft veel slordiger (ondanks hun uitleg daarover mbt de incassopartner)


edit: haha, IVM heeft zojuist weer een incassodatum veranderd van donderdag 29 juni naar zaterdag 1 juli wat dus maandag 3 juli wordt...
pi_172013352
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 13:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is wel heel diplomatiek uitgedrukt :)

Eind 2017 verwachten ze een negatief eigen vermogen van -38K. Dit ondanks een verwachte winst van 133K. En er staat 279K aan immateriële vaste activa op de balans (ontwikkelingskosten bla bla, het zal allemaal wel.)
Dus eind 2016 een negatief EV van 450K ?
Digivotion (KoM) toch gewoon weer volgeschreven.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:32:06 #261
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_172013998
quote:
12s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:29 schreef escortmk2 het volgende:
IVM is wat dit betreft veel slordiger (ondanks hun uitleg daarover mbt de incassopartner)

edit: haha, IVM heeft zojuist weer een incassodatum veranderd van donderdag 29 juni naar zaterdag 1 juli wat dus maandag 3 juli wordt...
Tsja, we zullen nog twee jaar (mei 2019) moeten wachten voordat de Nederlandse banken zover zijn dat ze real-time betalingen aankunnen. Dan zijn er intussen (hopelijk!) al heel wat leningen bij IVM afgerond.
En verder: nu IVM de beloofde aanpassing blijkbaar niet kan uitvoeren heb ik mezelf aangepast. Ik reken er al een poosje op dat, als een geplande betaaldag op donderdag valt, het dan pas maandag wordt. Komt mijn rust ten goede.
pi_172014704
Capital Circle doet een volgende stap naar meer transparantie en prikkelt daarbij de concurrenten :-)

https://www.capitalcircle(...)63e998fdc6-160044165
pi_172015065
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:58 schreef Frandderouw het volgende:
Capital Circle doet een volgende stap naar meer transparantie en prikkelt daarbij de concurrenten :-)

https://www.capitalcircle(...)63e998fdc6-160044165
Ik kan me niet voorstellen dat het rendement bij capital circle hoger is dan investormatch. De rentes bij CC zijn meestal lager. IVM heeft slechts 1 klein achterstand van 31k op een totale funding van 1410k

CC: 143.416 uitbetaalde rente op 3.420.000 geïnvesteerd (42 projecten)
IVM: 87.024 uitbetaalde rente op 1.410.000 geïnvesteerd (28 projecten)

[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 28-06-2017 13:23:41 ]
pi_172015181
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:58 schreef Frandderouw het volgende:
Capital Circle doet een volgende stap naar meer transparantie en prikkelt daarbij de concurrenten :-)

https://www.capitalcircle(...)63e998fdc6-160044165
Dan kloppen of de cijfers van IVM zelf niet (7,94%: https://www.investormatch.nl/over-ons/statistieken-investormatch/ ) of CC zit er helemaal naast (met 4,8% voor IVM).
Ik denkt het laatste.
Ok, ik zie nu dat CC leningen met meer dan 90 dagen achterstand volledig afboekt.
Dat zal het verschil verklaren. Maar of het terecht is...?
pi_172015271
quote:
[..]

Dan kloppen of de cijfers van IVM zelf niet (7,94%: https://www.investormatch.nl/over-ons/statistieken-investormatch/ ) of CC zit er helemaal naast (met 4,8% voor IVM).
Ik denkt het laatste.
Het zit hem waarschijnlijk of je een betalingsachterstand van > 90 dagen wel of niet als default telt. Daarom juich ik dit soort publicaties toe, omdat het discussie geeft, die als het goed gaat meer transparantie gaat geven.

De discussie gaat iig over het behaalde netto rendement en daar gaat het uiteindelijk om en niet over bijvoorbeeld wie gemiddelde de hoogste rente betaald
pi_172015273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:16 schreef TisIk het volgende:

Ok, ik zie nu dat CC leningen met meer dan 90 dagen achterstand volledig afboekt.
Dat zal het verschil verklaren. Maar of het terecht is...?
Dat zal een klein verschil zijn. Alleen is de achterstand bij IVM maar 31k. Kan niet zo'n groot verschil geven

Edit: als je 31k afhaalt van de totaal betaalde rente van 87k is het verschil wel groot natuurlijk
pi_172015517
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat zal een klein verschil zijn. Alleen is de achterstand bij IVM maar 31k. Kan niet zo'n groot verschil geven

Edit: als je 31k afhaalt van de totaal betaalde rente van 87k is het verschil wel groot natuurlijk
Exact het verschil zit er in of je inderdaad alles wat de steigerbouwer nog zou moeten betalen in een keer afschrijft of niet. Zeker bij een platform met een klein aantal leningen hakt zo'n afboeking er behoorlijk in. Ik kom zelf als ik IVM met volledige afboeking steigerbouwer bereken met de formule van Collin nog wat lager uit als CC heeft uitgerekend. Je kan je afvragen hoe realistisch het is om de steigerbouwer geheel af te schrijven daar hij nog steeds betaalt al is het wat langzamer.

Volgens mij neemt bijvoorbeeld Collin ook de projecten die uitstel van aflossing hebben ook niet mee in zijn berekening in de afboekingsberekening.

Het geeft dus ook maar weer aan dat een en de zelfde universele transparante methode voor default afschrijving voor alle platformen- met name voor beginnende investeerders - belangrijk is.

CC heeft trouwens op dit moment nog geen enkel project met een achterstand. Op het moment dat er hier een gemiddeld project met achterstanden kamt en je boekt die in een keer af duikelt het rendement ook gelijk van 6.3 naar onder de 4. Dus ja veel zegt zo'n cijfer niet voor een platform met zo'n kleine portfolio.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-06-2017 13:53:22 ]
pi_172016623
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:48 schreef OpDieFiets het volgende:
Nieuwe op FNC:

Aanbestedingenbureau Bedrijfsauto
¤ 50.000
3 jaar
11.99 %
Risicoklasse: C

Ziet er niet slecht uit?
Gaat niet hard, nog geen euro ingelegd :P

Edit: Nu opeens 22k

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 28-06-2017 14:49:15 ]
pi_172016855
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Gaat niet hard, nog geen euro ingelegd :P
Waarom zou je 17% (12+5) rente betalen voor een lening voor een auto als je ook kunt leasen... zal dus ergens anders voor nodig zijn
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:23:53 #270
446634 Investormatch
financieringsplatform
pi_172017001
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:21 schreef djh77 het volgende:
Dat zal een klein verschil zijn. Alleen is de achterstand bij IVM maar 31k. Kan niet zo'n groot verschil geven

Edit: als je 31k afhaalt van de totaal betaalde rente van 87k is het verschil wel groot natuurlijk
Goedemiddag crowdfunders. Onze concullega's van CapitalCircle hebben niet onze recente statistiek gebruikt. Dan hadden ze bij ons namelijk 5,53% rendement gezien. Verder schrijven wij nu zelf af na 365 dagen wanbetaling, zoals het grootste platform (Collin) nu doet. Dat maakt vergelijken makkelijker (ondanks dat onze 'probleem case' gewoon betaalt en er een regeling mee is).
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:37:37 #271
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_172017396
Gisteren een paar Colombianen bij LAH, vandaag al weer. 36 maanden, 4,25%
pi_172018967
Een nieuwe van:
https://www.voordegroei.nl/ Drillster
Ziet er netjes uit, geen bankfinanciering. Ik mis wel een een paragraafje over de zekerheden (tenzij ik niet goed heb gekeken) wat me doet vermoeden dat deze er niet zijn?
Pecunia non olet
pi_172019028
Lendico heeft plots al hun projecten in aanvraag eraf gehaald.
Ze hadden er zeker 10, maar geen enkele had een kans om gefund te worden.

Een teken dat ze het definitief opgeven en alleen nog de lopende projecten afhandelen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172019268
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 15:45 schreef obligataire het volgende:
Een nieuwe van:
https://www.voordegroei.nl/ Drillster
Ziet er netjes uit, geen bankfinanciering. Ik mis wel een een paragraafje over de zekerheden (tenzij ik niet goed heb gekeken) wat me doet vermoeden dat deze er niet zijn?
Daar lijkt het wel op, alleen een paar zinnen in het informatiememorandum dat bestaande leningen achtergesteld worden aan deze crowdlening.
pi_172019540
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 15:54 schreef Certeco het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op, alleen een paar zinnen in het informatiememorandum dat bestaande leningen achtergesteld worden aan deze crowdlening.
Hij loopt desondanks vlot vol zie ik, nu al iets meer dan de helft van de 250K die ze nodig hebben.
Pecunia non olet
  woensdag 28 juni 2017 @ 18:04:01 #276
132191 -jos-
Money=Power
pi_172022389
Heb vandaag een update ontvangen betreffende het voorstel tegen finale kwijting dat GVE een maand geleden deed:

'De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel. Er is bezwaar gemaakt door 3 investeerders. Het voorstel is bij meerderheid aangenomen.'

Ik wil hier graag bezwaar tegen maken. Wat kan ik dan het beste antwoorden? De Algemene Voorwaarden kredietverlening GVE van 25-08-2010 zijn van toepassing.

Oja, er waren 3(!) mensen die voor hoofdelijke aansprakelijkheid getekend hebben...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172023315
Op dit moment zijn er investeerders die de maandelijkse betaling niet hebben ontvangen. Wij zullen dit probleem zo spoedig mogelijk oplossen. Onze excuses voor het ongemak.

meer mensen hebben last van missende betalingen bij FNC
pi_172023439
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 18:04 schreef -jos- het volgende:
Heb vandaag een update ontvangen betreffende het voorstel tegen finale kwijting dat GVE een maand geleden deed:

'De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel. Er is bezwaar gemaakt door 3 investeerders. Het voorstel is bij meerderheid aangenomen.'

Ik wil hier graag bezwaar tegen maken. Wat kan ik dan het beste antwoorden? De Algemene Voorwaarden kredietverlening GVE van 25-08-2010 zijn van toepassing.

Oja, er waren 3(!) mensen die voor hoofdelijke aansprakelijkheid getekend hebben...
Ik ben 1 van die 3 investeerders. Ik vind het echt onvoorstelbaar dat zo eenvoudig de HA van 3 geldnemers kwijtschelden.

Voor mij betekent het in ieder geval dat er nooit meer één cent van mij via gve geïnvesteerd wordt.
pi_172024606
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 18:41 schreef najra1990 het volgende:
Op dit moment zijn er investeerders die de maandelijkse betaling niet hebben ontvangen. Wij zullen dit probleem zo spoedig mogelijk oplossen. Onze excuses voor het ongemak.

meer mensen hebben last van missende betalingen bij FNC
Missende betalingen? Ik heb nog niets ontvangen...
pi_172026325
Bij FNC-betalingen mis ik er 9 uit 9.
pi_172026728
hier ook niets ontvangen, lijkt er meer op dat alle betalingen nog niet overgemaakt zijn...
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172027882
Ook ik heb van FNC niets ontvangen, daarnaast viel het mij op dat rond 19.00 uur twee projecten een status hadden van ruim boven de 100%( nu staan deze weer op 100%). Ziet er naar uit de FNC een automatiseringsprobleem heeft.

Een andere punt, valt het jullie ook op dat GvE geen enkel project heeft nadat ze de afgelopen weken slechts een paar kleine projecten hadden.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 28-06-2017 21:42:08 ]
pi_172034896
missende betalingen als in jij mist er 1, je buurman mist er 1 dus samen missen jullie 2 betalingen... Je weet toch sowieso dat FNC maar eens per maand betaald, dus verwacht je er maar 1. Maar vanuit FNC oogpunt zijn het betalingen.

Ik zal nog is wat delen #zucht
pi_172035509
ik heb meerdere accounts bij FNC, heb voor geen van die accounts een betaling gezien.

#zucht
pi_172035986
Hier ook nog niets binnen van FNC #zucht
pi_172036998
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 18:04 schreef -jos- het volgende:
Heb vandaag een update ontvangen betreffende het voorstel tegen finale kwijting dat GVE een maand geleden deed:

'De meerderheid van de investeerders is akkoord gegaan met het voorstel. Er is bezwaar gemaakt door 3 investeerders. Het voorstel is bij meerderheid aangenomen.'

Ik wil hier graag bezwaar tegen maken. Wat kan ik dan het beste antwoorden? De Algemene Voorwaarden kredietverlening GVE van 25-08-2010 zijn van toepassing.

Oja, er waren 3(!) mensen die voor hoofdelijke aansprakelijkheid getekend hebben...
Ik zou ze voorhouden dat hun oude voorwaarden geen basis bevatten die GvE het recht geeft om zonder instemming van de investeerder de Overeenkomst Lening te wijzigen. Ook een basis voor het nemen van bindende beslissingen door stemming ontbreekt volledig.
GvE zal zeggen dat ze dit wel mogen, omdat het valt binnen de reikwijdte van de "Last" die de investeerder aan hen heeft gegeven. Ik heb hier recentelijk een uitgebreide discussie met ze over gehad, waarbij uiteindelijk ook hun advocatenkantoor betrokken is geweest. We zijn het niet eens geworden, en ik denk nog steeds dat de juridische basis voor dit soort praktijken ontbreekt. Het lastige is natuurlijk dat je er als individuele investeerder weinig aan kunt doen, anders dan een klacht indienen.
In de nieuwe voorwaarden is het duidelijk: daar stem je expliciet in met de mogelijkheid van een stemming die voor alle investeerders bindend is, waarmee je al je verdere verhaalmogelijkheden opgeeft. Ik ga onder deze nieuwe voorwaarden dan ook niet meer investeren bij GvE. Zeker niet gezien de recente voorbeelden van hoe dit in de praktijk uitpakt.
Crowdfunding betekent voor mij niet: anderen laten beslissen over mijn geld.
pi_172037142
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:02 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik zou ze voorhouden dat hun oude voorwaarden geen basis bevatten die GvE het recht geeft om zonder instemming van de investeerder de Overeenkomst Lening te wijzigen. Ook een basis voor het nemen van bindende beslissingen door stemming ontbreekt volledig.
GvE zal zeggen dat ze dit wel mogen, omdat het valt binnen de reikwijdte van de "Last" die de investeerder aan hen heeft gegeven. Ik heb hier recentelijk een uitgebreide discussie met ze over gehad, waarbij uiteindelijk ook hun advocatenkantoor betrokken is geweest. We zijn het niet eens geworden, en ik denk nog steeds dat de juridische basis voor dit soort praktijken ontbreekt. Het lastige is natuurlijk dat je er als individuele investeerder weinig aan kunt doen, anders dan een klacht indienen.
In de nieuwe voorwaarden is het duidelijk: daar stem je expliciet in met de mogelijkheid van een stemming die voor alle investeerders bindend is, waarmee je al je verdere verhaalmogelijkheden opgeeft. Ik ga onder deze nieuwe voorwaarden dan ook niet meer investeren bij GvE. Zeker niet gezien de recente voorbeelden van hoe dit in de praktijk uitpakt.
Crowdfunding betekent voor mij niet: anderen laten beslissen over mijn geld.
Je kan naar het Kifid of wellicht naar Stichting Crowdfundersbelangen. Heeft wellicht meer zin dan een klacht indienen bij GvE
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:11:22 #288
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172037199
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:02 schreef OpDieFiets het volgende:
Zeker niet gezien de recente voorbeelden van hoe dit in de praktijk uitpakt.
Bij een volledige aflossing en het uitwinnen van HA wordt een vaak een heel moeizaam en langdurig project. De lener heeft liever niet dat HA wordt uigewonnen, want die wil verder met zijn leven.

Ook het platform geen baat heeft bij een langdurig traject. Die verdient daar niets meer aan en het is alleen maar extra werk. Zowel lener als platform sturen dus aan op een snelle minnelijke schikking.

En de uitlener heeft dan het nakijken.
Tot nooit .......
pi_172037783
2 maal Finalite met vervroegde aflossing bij Collin.
Jammer, ik had ze nog wel een tijdje willen hebben als leningnemer. De 3 maanden extra rente is leuk maar daar blijft niet veel van over na het wachten op weer een paar leuke projecten.
Goede projecten zijn schaars!
pi_172037943
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je kan naar het Kifid of wellicht naar Stichting Crowdfundersbelangen. Heeft wellicht meer zin dan een klacht indienen bij GvE
Zeker, maar was het niet zo dat je om bij Kifid terecht te kunnen eerst de klachtenprocedure van het platform zelf moet doorlopen?
pi_172041434
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:37 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Zeker, maar was het niet zo dat je om bij Kifid terecht te kunnen eerst de klachtenprocedure van het platform zelf moet doorlopen?
Ja, klopt.
pi_172041608
Een nieuwe CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172041641
Zijn er nog meer mensen met een Rabobank rekening waarbij het omschrijvingsveld van de overboekingen van GVE sinds een paar dagen geheel leeg is? Ook bij overboekingen uit het verleden waar eerst wel de referentie stond?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-06-2017 13:17:32 ]
pi_172041978
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:59 schreef TisIk het volgende:
Een nieuwe CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk project. Helaas liggen alle zekerheden al bij de bank en leasemaatschappij.
Bovendien is bier al oververtegenwoordigd in mijn portefeuille B:)B
pi_172042069
Weer een reactie verwijderd op de KoM site (het bootje).Er werd verwezen naar een mislukt project van een andere rondvaartboot.

Trouwens opvallend dat er veel investeerders zijn op dit project met een slechte taalbeheersing (ongeveer gelijk aan het niveau van de partner van de ondernemer O-) )
pi_172042236
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:10 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Leuk project. Helaas liggen alle zekerheden al bij de bank en leasemaatschappij.
Bovendien is bier al oververtegenwoordigd in mijn portefeuille B:)B
Precies. Als het geheel via Collin gefinancierd werd had ik nog wel mee willen doen maar met deze stapel financiering doe ik niet mee. Als het mis gaat is er niets. Doordat het een VOF is deelt iedere schuldeiser mee in de overwaarde van de woning en blijft ook daar dus niets van over voor de Collin investeerders als het mis gaat.
pi_172042383
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zijn er nog meer mensen met een Rabobank rekening waarbij het omschrijvingsveld van de overboekingen van GVE sinds een paar dagen geheel leeg is? Ook bij overboekingen uit het verleden waar eerst wel de referentie stond?
Nee, bij mij staan de omschrijvingen er gewoon
pi_172042892
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:28 schreef william0199 het volgende:

[..]

Nee, bij mij staan de omschrijvingen er gewoon
Dat is vreemd! Heb net met GVE gebeld en die had van meer mensen met RABO rekening de klacht gehad. Ik zal zo nog eens kijken misschien was het een storing van een korte periode.

Edit: Net weer gekeken, nog steeds verdwenen. Heb het over internetbankieren Rabo, ik gebruik als browser Chrome.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-06-2017 13:57:18 ]
pi_172042999
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:
2 maal Finalite met vervroegde aflossing bij Collin.
Jammer, ik had ze nog wel een tijdje willen hebben als leningnemer. De 3 maanden extra rente is leuk maar daar blijft niet veel van over na het wachten op weer een paar leuke projecten.
Goede projecten zijn schaars!
Dat is inderdaad jammer, die vergoeding van 3 maanden stelt niets voor. Goede projecten een fooitje, slechte projecten: geld kwijt.
Pecunia non olet
pi_172044154
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 13:14 schreef djh77 het volgende:
Weer een reactie verwijderd op de KoM site (het bootje).Er werd verwezen naar een mislukt project van een andere rondvaartboot.

Trouwens opvallend dat er veel investeerders zijn op dit project met een slechte taalbeheersing (ongeveer gelijk aan het niveau van de partner van de ondernemer O-) )
Ik dacht gister precies hetzelfde.....
Dat kan geen toeval zijn
pi_172044514
Nieuwe Knab morgen:

Fitclub Nederland

Leenbedrag: ¤ 135.000
Rente: 8%
Looptijd: 60 maanden
D&B Score: laag risico
Collin Credit Score: Ruim voldoende

Zekerheden en voorwaarden

De debiteuren zijn J.Y.R. Birsak en J.F. Helms, tezamen handelend onder de vennootschap onder firma Fitclub Nederland. In privé is de vermogenspositie van beide vennoten nihil.
De lening ter hoogte van ¤ 25.000 wordt achtergesteld ten behoeve van de investeerders van Knab Crowdfunding gedurende een periode van 2 jaar. Dit betekent dat er geen aflossing plaatsvindt gedurende de eerste twee jaar van de lening via Knab. De rente wordt wel betaald.

- Deze laat ik lopen ivm met ontbreken zekerheden, terwijl deze meestal wel aanwezig zijn bij Knab.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')