Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat is grote onzin, de regeling is gekomen omdat er een grote lobby voor was.
heb je een andere brief dan die ik krijgquote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
Verder met deeltje 5.
Lapo:
[..]
Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.
en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
1 auto volle mep betalen, daarnaast mag je een klassieker gratis/met korting rijden.
Kan ook maar in 1 auto tegelijkertijd rijden.
Ik ben nog steeds voor het Duitse systeem, met aparte klassieker kentekens voor auto's die daarvoor zijn goedgekeurd/erkend. Een verroeste 200D APK-kneus is geen klassieker, een 280E Coupé in prima staat wel. Een nette, goed onderhoudebn, 200D mag van mij ook best klassieker zijn.
http://de.wikipedia.org/w(...)storischer_Fahrzeuge
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:
...
en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?
das waarquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:27 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.
En tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kan ik vast naar belastingkorting fluiten.
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.quote:roesttoppers
die ook. stoppers zetten roest om in hard spul ooit bij weelerdealers gezienquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:44 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:
[..]
heb je een andere brief dan die ik krijg
Dit vraagt om wat fotootjes...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:35 schreef T42 het volgende:
[..]
das waar
maar ik knap geen auto's meer op. ik hou ze bij met hammerrite of andere roeststoppers en ben dan trots op alle verschillende kleuren
ik krijg ze al sinds 2002 altijd zelfde laaste staat in die reaktie jij quotequote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:00 schreef T42 het volgende:
[..]
rest heb ik zo ff niks bij de hand
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHSBTDIZ-D.jpg
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
En dit dan?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
klopt en ik hem dan nog een te nieuw modelquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:39 schreef T42 het volgende:
[..]
klopt en ik hem dan nog een te nieuw model
mijne moet nog een nieuwe bodem krijgen met een 70pk blok (orgineel was het 44pk)
das al snel een leuke 365 of 912 staan nog op mijn lijstjequote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld.
Als je hem netjes maakt: mooi!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld.
was apk technisch goed gekeurd 2 jaar maar ik durfte er niet meer mee te rijdenquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:40 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar?
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijdquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je hem netjes maakt: mooi!
Als je er alleen een wiel onder zet en zo mee gaat rijden: weinig mensen die dat een verbetering van het straatbeeld zullen noemen.
Wat, is die ook verrot?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:49 schreef T42 het volgende:
[..]
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijd
ik rij in auto's die mijn persoonlijkheid dragen
zoiets maar wel betrouwbaar want mijn auto's starten altijdquote:
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Heb 'm op speurders staan voor 2750 (eigenlijk is 'ie veel meer waard, want er zit voor 2k aan nieuwe onderdelen in, 't ding is geheel gelast en ook nog eens deels herspoten) en dan krijg je een beledigend bod van 1000 Euro. Vóór het regeerakkoord was ik 'm waarschijnlijk zo kwijt geweest voor 3000-4000 Euro (eerder richting het laatste). Balen dat 'ie net 3 weken "te laat" klaar was.
Dit is niet die diesel maar een andere. De diesel is allang weg. De 240 waar 't nu om gaat is eentje die net klaar is (moest e.e.a. aan gelast worden en is nu supernetjes gelast en deels herspoten).quote:Op zondag 6 januari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen.
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:28 schreef Prowl het volgende:
och ja, zo kwam ik wel ineens spotgoedkoop aan mijn CX diesel
Mwoah, achterstallig onderhoud in het veersysteem (stuiterbak/BMW mode) maar zo goed als geen roestquote:Op zondag 6 januari 2013 23:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Te mooi om waar te zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:59 schreef Prowl het volgende:
Zeer goed onderhouden motorblok met maar 120.000 km
Verdeel en heers..quote:Meer belasting om oldtimers te ontzien
Om bezitters van klassieke oldtimers belastingvrij te kunnen laten rijden, moeten autobezitters meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor mensen met auto’s van 25 jaar en ouder wordt afgeschaft. Daarmee hoopt het kabinet het bezit van de meer vervuilende wagens te ontmoedigen. Het schrappen van het belastingvoordeel levert de staat bovendien 156 miljoen euro op.
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik vind nog meer belasting voor normale auto's een nóg slechter idee. Ongelofelijk wat een aluminium hoedjes.
De oldtimermarkt ligt trouwens compleet op z'n gat. Sprak laatst een handelaar van oldtimers (geen belastingontduikersauto's) en hij zei ook dat hij sinds dit nieuws niks meer verkoopt.
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:53 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.
Ik niet. Heb je de prijzen van de oldtimers tegenwoordig gezien?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.
En ja, op je geld zitten is Nederlands, doe het zelf ook
telegraaf... in de nieuwsbrief van de fehac wordt dit 'plan' niet genoemd hoor. dit is ordinair stoken.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Verdeel en heers..
De belangrijkste reden waarom dit ook nog eens inhoudelijk flauwekul is, is dat men de Brein/Buma calculatie gebruikt heeft. Men is er net als bij illegale downloads en bijbehorende 'gemiste' inkomsten van uitgegaan dat gemiste inkomsten 1:1 nu wel binnen gaan komen. Dat is niet zo omdat net als niet alle downloads ook gekocht zouden worden veel van de belastingtechnisch dure oldtimers zoals de dieselbenzen weer over de grens zullen vertrekken als er betaald voor moet worden.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdfquote:Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
In augustus 2012 publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving het rapport “Milieueffecten van Oldtimers”. In dit rapport werd berekend dat de Nederlandse oldtimers 1,5 miljard kilometers per jaar rijden en voor veel NOx en PM10 uitstoot zorgen. Een uitgebreide milieuzone, waarbij de oldtimer in elke bebouwde kom geweerd zou worden, zou de oplossing zijn.
FEHAC heeft samen met onafhankelijke deskundigen het PBL-rapport geanalyseerd en komt tot heel andere cijfers en conclusies:
· De oldtimers rijden hooguit 1 miljard kilometers per jaar.
· De NOx en PM10 uitstoot van oldtimers valt in het niet ten opzichte van het gehele wegverkeer (dus inclusief vrachtwagens, autobussen etc.). Het PBL bekijkt alleen de personenwagens.
· Het effect op de luchtkwaliteit is zeer gering. Er zijn slechts weinig knelpunten en het weren van oldtimers op deze knelpunten lost deze knelpunten niet op.
Het PBL heeft ten onrechte in zijn rapport het gebruik van een beperkte groep oldtimers, die dagelijks gebruikt worden, als norm gesteld voor alle oldtimers. Hierdoor gaat men uit van veel meer kilometers en bijbehorende vervuiling. Ook komt deze groep veel binnen de bebouwde kom. Het merendeel van de oldtimers wordt echter slechts recreatief gebruikt. Zij rijden veel minder kilometers. En dan meestal buiten de bebouwde kom (en hier bevinden zich niet de knelpunten van het NSL).
FEHAC betreurt de kwaliteit van het PBL-rapport. Mede door dit rapport is de MRB-vrijstelling ter discussie komen te staan.
Hierdoor bestaat er in de oldtimerwereld grote onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid heeft al tot grote schade geleid bij de bedrijven die de liefhebbers helpen bij het in stand houden van het mobiel erfgoed. FEHAC verwacht met de gepubliceerde analyse van het PBL-rapport een positieve bijdrage te leveren aan de discussie rond de milieueffecten van oldtimers, en maakt zich met onze alliantiepartners BOVAG, RAI, FOCWA, KNAC en ANWB sterk om de MRB vrijstelling voor recreatief gebruik van oldtimers te handhaven.
FEHAC is geen voorstander van het gebruik van oldtimers als dagelijks vervoermiddel.
Oftewel je laat een bereking maken op basis van het huidige aantal klassiekers waar een hoop mensen al vraagtekens bij zetten, je houd geen rekening met het feit dat een groot deel als ze belasting moeten gaan betalen die klassieker wegdoen, daarna bedenk je van goh dat is toch niet aardig dus verhoog je de reguliere belasting maar om toch alvast dat bedrag binnen te slepen.....quote:De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
En de motor-motorrijtuigenbelasting gaat jaarlijks al 20% omhoog... Graaiers zijn het!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:
Verdeel en heers..
[..]
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
Dat stukje ben ik zoals het er staat helemaal met je eens. In dit geval is het echter zo dat het gebruik van een oldtimer voor een paar duizend km per jaar (dus verre van dagelijks gebruik) nauwelijks werkelijke kosten voor de overheid met zich meebrengt. De zgn 'kosten' in dit geval zijn misgelopen inkomsten omdat de opbrengst al voordat het goed en wel ingevoerd was ingeboekt was en nu dus gemist wordt. Men heeft de huid verkocht voor de beer geschoten was.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby?
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt.
Die vergelijking is natuurlijk een beetje scheef. Een MRB betaal je voor een vervoersmiddel, een standaard bedrag om jouw belasting op het wegennet te rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft.
Niet geheel waar: de Fehac heeft destijds de lobby gestart omdat zij van mening waren dat 25 jaar belasting betalen wel meer dan genoeg was. Door de (forse) belasting op auto's die relatief weinig gebruikt werden had je het probleem dat cultureel erfgoed zou kunnen verdwijnen. Die lobby was dus gelukt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.
Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf.
Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is.
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt. Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Bart-Willem het volgende:
Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde).
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
je kunt wel schreeuwen maar het is gewoon zo.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.
Het hele "een liefhebber" zou buiten de discussie moeten blijven... Net alsof mensen die nu wel motorrijtuigenbelasting betalen geen liefhebber kunnen zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden
Dit was verre van een DHZ/garageonderhoud-specialist. De garage (waar particulieren absoluut níet zelf mogen sleutelen) was bijzaak, het ging vooral om de verkoop van nieuwe onderdelen voor oldtimers. En dan te bedenken dat knakenrijders juist helemaal geen nieuwe onderdelen kopen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:02 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?quote:Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef powerflux het volgende:
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien
[ afbeelding ]
verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.
klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
'scusi.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?
Don't shoot de messenger.. hoewel wellicht wel op die manier geschreven, maar de schimmel van het verhaal zit toch echt in het pluche, en niet in het papierquote:Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef powerflux het volgende:
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien
[ afbeelding ]
verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.
klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
ik rij altijd achter jonge stink diesels.....quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
alles op de brandstof! geen probleem voor mij.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt en dat er nu ineens wordt gesproken van misbruik slaat helemaal nergens op, want er wordt nergens over gesproken in de wet!! Rijden in een oude auto is geen misbruik.
Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
Agree.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:38 schreef Sounddragon het volgende:
En waarom? omdat het een storm in een glas water-verhaal blijkt dus; want er is voor het gemak maar weer eens geklootzakt met de cijfers om het geheel als een nieuwe haring bij het volk door de strot te laten glijden. Wederom zakt onze graairegering door het ijs; want op dun ijs moet je niet lopen, zeker niet als het ook nog glad blijkt te zijn
Nu krijgen we dus idd deze reaktie weer, waardoor men het gaat doen lijken dat andere autobezitters moeten gaan betalen voor oldtimers, die al die tijd geen enkel probleem waren. En dus wordt nu met een andere toonzetting geprobeerd hetzelfde te bereiken. Klein kind wil een snoepje, klein kind krijgt niet, dus nu wordt het stampvoeten en gaan we onder de gordel.. sjiek hoor
Het verhaal is- en blijft: onze regering zoekt een mogelijkheid om via de automobiele belastingbetaler een X bedrag extra binnen te halen. Eerst waren oldtimers vies, toen werd er te veel mee gereden, nu blijkt dat dat bullshit is, en gaan we het over een andere boeg gooien, want hoe dan ook; dat geld moet binnen, want als je goed leest, hebben ze die centen dus al uitgegegven aan het één of ander, dus koste wat kost; dat geld moet er komen.
Trieste josti's
helemaal mee eens.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:38 schreef Sounddragon het volgende:
En waarom? omdat het een storm in een glas water-verhaal blijkt dus; want er is voor het gemak maar weer eens geklootzakt met de cijfers om het geheel als een nieuwe haring bij het volk door de strot te laten glijden. Wederom zakt onze graairegering door het ijs; want op dun ijs moet je niet lopen, zeker niet als het ook nog glad blijkt te zijn
Nu krijgen we dus idd deze reaktie weer, waardoor men het gaat doen lijken dat andere autobezitters moeten gaan betalen voor oldtimers, die al die tijd geen enkel probleem waren. En dus wordt nu met een andere toonzetting geprobeerd hetzelfde te bereiken. Klein kind wil een snoepje, klein kind krijgt niet, dus nu wordt het stampvoeten en gaan we onder de gordel.. sjiek hoor
Het verhaal is- en blijft: onze regering zoekt een mogelijkheid om via de automobiele belastingbetaler een X bedrag extra binnen te halen. Eerst waren oldtimers vies, toen werd er te veel mee gereden, nu blijkt dat dat bullshit is, en gaan we het over een andere boeg gooien, want hoe dan ook; dat geld moet binnen, want als je goed leest, hebben ze die centen dus al uitgegegven aan het één of ander, dus koste wat kost; dat geld moet er komen.
Trieste josti's
Omdat je met je oldtimer misschien 1x in de week rijd, misschien vaker, misschien minder vaak. Lastig te zeggen. Over campers kun je een stuk makkelijker algemeen stellen dat ze wellicht 350 van de de 365 dagen stil staan, en nemen dan vaak twee vakken tegelijk in. Dat is wel een graadje irritanter.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Agree.
Wat ik alleen totaal niet snap: ze willen de dagenkaart wellicht toch niet doorvoeren omdat je dan niet meer aan de openbare weg mag parkeren met een oldtimer (zie ook dat artikel hierboven). Maar bij campers, caravans en aanhangwagens geldt daar al een verbod voor (max 3 dagen, afhankelijk van de AVP van de gemeente), waarom moeten oldtimers daar weer voor vrijgesteld worden? Zoals ik al eeder zei: in dit land wil men kennelijk 17 miljoen verschillende belastingplannen.
het is dan ook een kutplanquote:Op zondag 20 januari 2013 15:45 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar met een 20-dagenkaart (zie dat artikel) kan je toch niet elke week rijden?
<niet serieus modus aan..>quote:Op zondag 20 januari 2013 15:45 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar met een 20-dagenkaart (zie dat artikel) kan je toch niet elke week rijden?
wel als je meerdere auto's hebtquote:Op zondag 20 januari 2013 15:45 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar met een 20-dagenkaart (zie dat artikel) kan je toch niet elke week rijden?
camper mag gewoon op straat. caravan en aanhanger niet volgens AVP. (busje mag ook dus camper ook)quote:Op zondag 20 januari 2013 15:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Agree.
Wat ik alleen totaal niet snap: ze willen de dagenkaart wellicht toch niet doorvoeren omdat je dan niet meer aan de openbare weg mag parkeren met een oldtimer (zie ook dat artikel hierboven). Maar bij campers, caravans en aanhangwagens geldt daar al een verbod voor (max 3 dagen, afhankelijk van de AVP van de gemeente), waarom moeten oldtimers daar weer voor vrijgesteld worden? Zoals ik al eeder zei: in dit land wil men kennelijk 17 miljoen verschillende belastingplannen.
cabrio is ook een recreatie wagen.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:50 schreef Bart-Willem het volgende:
Hier in Ehv mag een camper cq "recreatiewagen" ook niet op straat staan. Toen er een half jaar terug een grapjas van het bejaardenhuis hiernaast zijn oversized camper op straat liet staan omdat meneer (waarschijnlijk wegens wanbetaling) zijn stalling uitgejaagd was, kreeg 'ie na een paar weken vanzelf een aantal boetes. Dat heeft 2 weken geduurd en toen was het ding opgeruimd.
gelukkig geen probleem in helmond mijn camper heeft half jaar voor het huis gestaan zonder motor en zonder wielenquote:Op zondag 20 januari 2013 18:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Ja, die korting is er wegens het mindere gebruik. Een cabrio is geen recreatiewagen op kenteken.
Aldus de voorzitter van de Fehac: https://twitter.com/bertpronk1quote:Vrijstelling MRB voor oldtimers gered, MRB voor andere voertuigen omhoog. Oef.. Zullen we nog eens nadenken over een betere oplossing?#FEHAC
Wat ik nog enger vind, is dat er in het artikel gesproken wordt over die 20 (!) dagen kaart, die je dan voor PAAR HONDERD EURO zou kunnen kopen bij de overheid.. dus NIKS BELASTINGVRIJ, een beperking plús gewoon belasting betalen als je dan bij gods gratie en keertje wél wilt rijden... enge nare mensjesquote:Op zondag 20 januari 2013 15:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Agree.
Wat ik alleen totaal niet snap: ze willen de dagenkaart wellicht toch niet doorvoeren omdat je dan niet meer aan de openbare weg mag parkeren met een oldtimer (zie ook dat artikel hierboven). Maar bij campers, caravans en aanhangwagens geldt daar al een verbod voor (max 3 dagen, afhankelijk van de AVP van de gemeente), waarom moeten oldtimers daar weer voor vrijgesteld worden? Zoals ik al eeder zei: in dit land wil men kennelijk 17 miljoen verschillende belastingplannen.
Inderdaad, sowieso is het eigenlijk wel sneu dat ze nu pas met een reactie komen op dat rapport van meer dan een half jaar geleden. Toen het regeerakkoord bekend was bleven ze ook weken uit met een reactie.quote:Op zondag 20 januari 2013 20:44 schreef powerflux het volgende:
Geef die lui van de Fehac alsjblieft een communicatiecursus. Shit hee, met zo knullig als ze zich altijd verwoorden is het ongelofelijk als ze nog iets gedaan krijgen.
Dan moeten ze wel over 2 jaar iets nieuws verzinnen qua reden.. De millieu maatregelreden mbt klassiekers is inmiddels wel onderuit gehaald dus ik denk dat ze over 2 jaar de elektrische auto's gaan aanpakken in verband met een vernietigend rapport wat eind 2014 uitkomt over de millieu effecten van al die accu's..quote:.
Daar komt bij dat dit geintje iets is wat de politiek nog heel veel keer kan flikken: over 2 jaar weer dreigen met afschaffing van de oldtimervrijstelling, en opnieuw de rest van de weggebruikers ervoor op laten draaien! Afschaffen kan slechts eenmalig, doorberekenen bij anderen kan vele malen opnieuw.
Bron? De rapporten waaruit blijkt dat oude auto's tot honderd keer zoveel uitstoten per km (en dan heb ik het niet over CO2, dat blaas ik ook uit, maar over schadelijke deeltjes en gassen) kloppen voor zover mij bekend.quote:Op zondag 20 januari 2013 23:11 schreef virl3 het volgende:
De millieu maatregelreden mbt klassiekers is inmiddels wel onderuit gehaald
Vergeet niet dat een groot deel in beide groepen valt.quote:Op zondag 20 januari 2013 21:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Andere weggebruikers laten opdraaien voor de belastingvrijstelling van een kleine groep is natuurlijk niets nieuws: dat gebeurt nu ook al!
Alleen wil de overheid meer geld hebben, en leek het logisch om daarvoor naar de groep te kijken die nu niets bijdraagt. Maar omdat die groep niet wil, zou de rest nu nog meer moeten betalen?
Heuj, dat was niet de afspraak. Zo komt dat bedrag dat begroot is nooit binnen!quote:Op maandag 21 januari 2013 00:42 schreef MaGNeT het volgende:
Kan sowieso maar in 1 auto tegelijk rijden.
Als ik volle belasting moet betalen, gaat de 740 weg. Levert overheid niets extra op.
Dat komt ook niet binnen, zodra alle ontslagen in deze branche erdoor zijn, het verlies aan omzet.quote:Op maandag 21 januari 2013 08:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Heuj, dat was niet de afspraak. Zo komt dat bedrag dat begroot is nooit binnen!
Het valt me op dat je je in dit topic ineens wel heel Groen Links opstelt. Ben ik niet van je gewendquote:Op maandag 21 januari 2013 00:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron? De rapporten waaruit blijkt dat oude auto's tot honderd keer zoveel uitstoten per km (en dan heb ik het niet over CO2, dat blaas ik ook uit, maar over schadelijke deeltjes en gassen) kloppen voor zover mij bekend.
Bron is het rapport van de fehac: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdfquote:Op maandag 21 januari 2013 00:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron? De rapporten waaruit blijkt dat oude auto's tot honderd keer zoveel uitstoten per km (en dan heb ik het niet over CO2, dat blaas ik ook uit, maar over schadelijke deeltjes en gassen) kloppen voor zover mij bekend.
Niks "Groen Links" aan! Het zijn simpelweg feiten. En dit keer gaat het om uitstoot die wel schadelijk is (i.t.t. CO2, waarbij het mondiaal gezien werkelijk niets uitmaakt wat we in Nederland doen).quote:Op maandag 21 januari 2013 08:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het valt me op dat je je in dit topic ineens wel heel Groen Links opstelt. Ben ik niet van je gewend
Als zelfs de belangenclub het ermee eens is... Maar hey, de politiek is het opeens vergeten. Tot de volgende betalingsronde...quote:Op maandag 21 januari 2013 09:02 schreef virl3 het volgende:
[..]
Bron is het rapport van de fehac: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf
Je heb idd 100 procent gelijk wat betreft de schadelijke deeltjes per individuele auto ..
die ruik je heel wat minder.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:09 schreef T42 het volgende:
[..]
ik rij altijd achter jonge stink diesels.....
Terwijl zoiets minder dan ¤200,- per jaar zou doen.quote:Op maandag 21 januari 2013 08:56 schreef T42 het volgende:
Zie nu al kever projecten weg gaan voor onder 500 euro...
de OVERHEID.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:19 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep, da's het kromme van Nederland: de oldtimerstatus wordt bepaald door wel/niet belastingvrij.
Zo had ik ooit een mooie Volvo 240 GLT (die voor een 240 best zeldzaam is) te koop, met de "exclusieve" Turbo-velgen (doen los al 4-500 Euro), luxe Pullman-interieur in goede staat (los al 350 Euro), die iets sterkere motor, extra klokjes etc etc. Het probleem was dat 'ie uit 1989 kwam, en dan op een liefhebbersforum te koop zetten resulteerde in reacties als: "te jong", "te duur in belasting" en "jammer dat 'ie niet belastingvrij is". De waarde van dat ding ligt dan rond de 1000-1250 Euro. Was 'ie 5 jaar ouder geweest, dan kon hij op dat moment 5000 Euro opbrengen.
Maar ja: Nederlanders zijn altijd goed in gebakken lucht toevoegen.
Als ik het goed begrijp heb je dus geen moeite meer met de vrijstelling van de MRB zodra klassiekers omgebouwd zijn met een retrofit katalysator of roetfilter.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niks "Groen Links" aan! Het zijn simpelweg feiten. En dit keer gaat het om uitstoot die wel schadelijk is (i.t.t. CO2, waarbij het mondiaal gezien werkelijk niets uitmaakt wat we in Nederland doen).
Daarbij was het milieu-argument van de politiek afkomstig! Mijn hele punt is dat ze dat opeens vergeten bij de gedachte elders geld binnen te harken. Schijnheilig heet zoiets...
het worden er steeds meer omdat import. en ik zie eigenlijk niet echt een goede reden waarom iemand die dagelijks zijn mercedes 190 d gebruikt GEEN wegenbelasting moet betalen en iemand die dagelijks een toyota aygo rijdt wel.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp heb je dus geen moeite meer met de vrijstelling van de MRB zodra klassiekers omgebouwd zijn met een retrofit katalysator of roetfilter.
Zou sowieso goed voor de branche zijn, kunnen al die bedrijven de geleden schade weer terughalen door het inbouwen van deze aftermarket onderdelen.
Overigens waren deze "vieze" auto's tot eind jaren '80 het gehele personenwagenpark in Nederland.
Nu is dat nog slechts 3% die het totaal 1 tot 1,5% van alle in personenwagens afgelegde kilometers vertegenwoordigt, ofwel zo'n 1 tot 1,5 miljard kilometers per jaar.
Dit op een totaal van 113 miljard kilometer van alle personenauto's bij elkaar.
ja met dat argument zou je de hele wegenbelasting af moeten schaffen (wat ik overigens een puik plan zou vinden ware het niet dat ze het dan wel weer ergens anders vandaan jatten )quote:Op maandag 21 januari 2013 19:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Omdat de persoon in de 190D meer accijns betaalt.
Dat punt bestrijd ik totaal niet.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het worden er steeds meer omdat import. en ik zie eigenlijk niet echt een goede reden waarom iemand die dagelijks zijn mercedes 190 d gebruikt GEEN wegenbelasting moet betalen en iemand die dagelijks een toyota aygo rijdt wel.
Je hebt gelijk, het is goedkoper, echter niet gratis.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:53 schreef powerflux het volgende:
schorsen is voor oldtimers gratis toch? alleen opnieuw schorsen binnen hetzelfde jaar kost iets.
nou die afgetrapte leasebakken? die zwarte rook wolken uitspugenquote:
die aygo is ook nog belasting vrij...quote:Op maandag 21 januari 2013 19:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het worden er steeds meer omdat import. en ik zie eigenlijk niet echt een goede reden waarom iemand die dagelijks zijn mercedes 190 d gebruikt GEEN wegenbelasting moet betalen en iemand die dagelijks een toyota aygo rijdt wel.
als dit door gaat schors ik de meeste van mijn auto's niet maar flikker ik het kenteken eraf.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat punt bestrijd ik totaal niet.
Ik zou echter wel graag een goede regeling willen behouden voor mensen die hooguit zo'n 50-60 dagen per jaar met die auto naar een APK, garage, vereniging, meeting gaan of hooguit naar buiten komen als de zon schijnt of op bevrijdingsdag in een optocht (denk aan "Keep them rolling").
Er zijn genoeg verzamelaars die 5 of meer klassiekers hebben en deze in tip-top conditie houden en hooguit met 1 of 2 exemplaren de weg op gaan zodra het mooi weer is.
Na heel veel nadenken kom ik tot het volgende, het schorsen!
Hoe zit dat nu?
- kost 73 Euro voor iets dat je zelf online kan doen
- heb je de auto toch 1 keer nodig in dat kwartaal, betaal je alsnog het hele kwartaal MRB
- je moet het ieder jaar verlengen, vergeet je het dan ben je de lul.
- wil je een 2e keer schorsen binnen een jaar, kost het je 120 Euro...
Dit.quote:Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef T42 het volgende:
[..]
als dit door gaat schors ik de meeste van mijn auto's niet maar flikker ik het kenteken eraf.
want:
gratis
geen boete na vergeten te verlengen dus meerdere jaren
je kunt dag kenteken aanvragen en dagje rijden of op garage platen
scheel veel geld als je 18 auto's hebt...
kenteken zit er zo weer op na herkeuring
heb al paar auto's zonder kenteken omdat die toch niet rijden de eerste jaren. (of misschien nooit meer)quote:Op maandag 21 januari 2013 21:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit.
De Golf gaat direct van kenteken af, hij rijdt nagenoeg niet op de openbare weg.
nope heb een kever bodem en rdw kan kenteken niet terug vindenquote:Op maandag 21 januari 2013 21:41 schreef daNpy het volgende:
Als een chassisnr eenmaal in NL is geweest krijg je altijd hetzelfde kenteken terug
Niks "de overheid": vraag en aanbod worden nog altijd door de markt (in dit geval dus gewoon het volk) bepaald. Dat ineens de spelregels veranderd lijken te worden geeft al aan hoe knakenrijderig Nederlanders zijn: een auto die 4-5k waard was is nu ineens niets meer waard (nou ja: bijna niets meer).quote:
De normale prijs is de echte prijs, alles er bovenop is gebakken lucht (goedkoop in gebruik etc dus).quote:Op maandag 21 januari 2013 19:20 schreef Sloggi het volgende:
Maar wat is dan de echte prijs, de duizend euro die mensen er normaal voor willen betalen of die vijfduizend die alleen betaald wordt als hij goedkoop in gebruik is?
Dan weet je iig dat je met een groep échte liefhebbers te maken hebtquote:Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Niks "de overheid": vraag en aanbod worden nog altijd door de markt (in dit geval dus gewoon het volk) bepaald. Dat ineens de spelregels veranderd lijken te worden geeft al aan hoe knakenrijderig Nederlanders zijn: een auto die 4-5k waard was is nu ineens niets meer waard (nou ja: bijna niets meer).
Tja, je kunt het zuur vinden, maar je kunt het 'de nederlander' toch moeilijk kwalijk nemen zo'n 1000 euro aan extra vaste lasten per jaar niet mee te laten wegen in z'n afweging voor een auto van een jaartje ouder te kijken.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Niks "de overheid": vraag en aanbod worden nog altijd door de markt (in dit geval dus gewoon het volk) bepaald. Dat ineens de spelregels veranderd lijken te worden geeft al aan hoe knakenrijderig Nederlanders zijn: een auto die 4-5k waard was is nu ineens niets meer waard (nou ja: bijna niets meer).
Juist. Hoe vervelend het ook kan zijn voor de liefhebber.quote:Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De normale prijs is de echte prijs, alles er bovenop is gebakken lucht (goedkoop in gebruik etc dus).
Je moet het dan niet over oldtimers hebben. een diesel uit 2004 heeft ook geen roetfilter. Verder moet je je afvragen wat dan "schadelijke" deeltjes zijn. De fijnstof uit een moderne direct ingesptoen benzine motor (TSI e,d,) is vele malen schadelijker voor de gezondheid dan de fijnstof uit een oude diesel! ik adem liever de lekker ruikende dampen van een oldtimer in, dan dat ik straks met asbest achtige verschijnselen in het ziekenhuis lig door de kankerverwekkende eco-benzine motoren. Om maar niet te zwijgen van de ,milieuramp die de elektrische auto veroorzaakt.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:02 schreef virl3 het volgende:
[..]
Bron is het rapport van de fehac: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf
Je heb idd 100 procent gelijk wat betreft de schadelijke deeltjes per individuele auto ..
ook dat punt heb ik al meerdere malen aangehaald. je moet naar de hele keten kijken. Aardig onderzoek vind ik ook waaruit bleek dat je in feite een grotere milieucrimineel bent in in een prius, dan in een hummer. Elke oldtimer voor dagelijks gebruik is een wagen die minder uit de fabriek hoeft te rollen, met alle verspilling van dien!quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat niet alleen, maar men kijkt alleen naar de huidige uitstoot. Persoonlijk ben ik tegenstander van de consumptiemaatschappij en ik denk dat het op termijn beter is om een oude auto te rijden dan om een nieuwe te laten maken en deze te rijden.
Je kunt eenvoudig alle MRB in de brandstofaccijns verrekenen. Absurd dat dit niet gebeurt natuurlijk.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja met dat argument zou je de hele wegenbelasting af moeten schaffen (wat ik overigens een puik plan zou vinden ware het niet dat ze het dan wel weer ergens anders vandaan jatten )
Die MRB zit allang in de brandstofaccijns, meerdere keren zelfs. Maar de politiek wil graag op zoveel mogelijk verschillende manieren belasting heffen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 22:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Je kunt eenvoudig alle MRB in de brandstofaccijns verrekenen. Absurd dat dit niet gebeurt natuurlijk.
men kan er gewoon een euro per liter bij doen en de mrb afschaffen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 22:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die MRB zit allang in de brandstofaccijns, meerdere keren zelfs. Maar de politiek wil graag op zoveel mogelijk verschillende manieren belasting heffen.
Die euro per liter zit er al bij! Ik herinner me de "wisselkoers" van het kwartje van Kok: daarvoor ging de MRB misschien een paar euro per kwartaal omlaag.quote:Op woensdag 23 januari 2013 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
men kan er gewoon een euro per liter bij doen en de mrb afschaffen.
Stel je gaat op wintersport.. En je tank is leeg halverwege duitsland. Moet je dan dmv hogere rekenkunde gaan berekenen hoeveel liter je moet gaan tanken om niet per ongeluk meer dan 10 liter deutsche benzine je tank te hebben als je de grens weer overgaat?quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je kunt ook een kleurstof aan de brandstof toevoegen. NL kentekens zijn verplicht NL brandstof in de tank hebben. Verbied nederlanders gewoon in het buitenland te tanken, of om meer dan 10 liter brandstof over de grens te nemen.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7douva6mo0/vrij_verkeer_van_goederen :quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je kunt ook een kleurstof aan de brandstof toevoegen. NL kentekens zijn verplicht NL brandstof in de tank hebben. Verbied nederlanders gewoon in het buitenland te tanken, of om meer dan 10 liter brandstof over de grens te nemen.
Iets met EUquote:Vrij verkeer van goederen - Hoofdinhoud
Sinds het Verdrag van Maastricht i (1992) worden goederen bij het overschrijden van de binnengrenzen van de EU niet meer aan controles onderworpen en vormt de EU één enkel grondgebied. De afschaffing van douanerechten binnen de EU is gunstig voor het onderlinge handelsverkeer van de lidstaten i.
Het vrije verkeer van goederen is een van de vier vrijheden van de interne markt i van de Europese Unie i. Concreet betekent het:
-
een verbod op douanerechten en heffingen van gelijke werking in het handelsverkeer tussen de lidstaten onderling
-
de vaststelling van een gemeenschappelijk douanetarief voor de handelsbetrekkingen met derde landen i
-
een verbod op iedere kwantitatieve beperking en maatregel van gelijke werking
Hoewel invoer- en uitvoerbeperkingen tussen alle lidstaten op basis van bovenstaande punten verboden zijn, kunnen lidstaten in uitzonderlijke gevallen het vrije verkeer aan banden leggen. Dit kan bijvoorbeeld in het geval van risico voor de volksgezondheid of het milieu.
Handig op vakantie inderdaad.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je kunt ook een kleurstof aan de brandstof toevoegen. NL kentekens zijn verplicht NL brandstof in de tank hebben. Verbied nederlanders gewoon in het buitenland te tanken, of om meer dan 10 liter brandstof over de grens te nemen.
op basis van het laatste lid kan men zeggen dat omwille het milieu men niet wil dat er goedkoop getankt wordt door Nederlanders. Sjengen kan eenvoudig aan de kant geschoven worden. met heeft het ook over uitzonderlijke gevallen. In dit geval kun je zeggen Brandstof in NL "uitzonderlijk" duur, dus is er een uitzondering op Sjengen te maken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
http://www.europa-nu.nl/id/vh7douva6mo0/vrij_verkeer_van_goederen :
[..]
Iets met EU
tis moeilijker de kleurstof uit je tankt te krijgen dan er inquote:Op donderdag 24 januari 2013 19:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Handig op vakantie inderdaad.
Rood lijkt me wel een goed kleurtje...quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je kunt ook een kleurstof aan de brandstof toevoegen. NL kentekens zijn verplicht NL brandstof in de tank hebben. Verbied nederlanders gewoon in het buitenland te tanken, of om meer dan 10 liter brandstof over de grens te nemen.
ik wel hoor. lijkt me heerlijkquote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik wil geen kastje in mijn auto. Nooit.
ff de boormachine op de teller. ik heb geen idee van de kmstand nu, die klopt toch al van geen kanten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
kastje kan tegenwoordig net goed bij de computer van auto staan.
Alleen heeft oldtimer dat juist niet.
hoe wil je dat aanpakken.
Ennog hoe wil je de kilometers laten aflezen!.
je kunt ook invoeren dat NL gekentekende auto;s niet in het buitenland mogen komen. Als ze dan naar het buitenland moeten stallen, of huren ze daar maar een auto., wn waarom moeten ze naar het buitenland, in NL is toch alles al.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:21 schreef T42 het volgende:
[..]
tis moeilijker de kleurstof uit je tankt te krijgen dan er in
Dat klinkt wat omslachtig, het is veel eenvoudiger dat gewoon ook naar Nederlandse mensen door te trekkenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kunt ook invoeren dat NL gekentekende auto;s niet in het buitenland mogen komen. Als ze dan naar het buitenland moeten stallen, of huren ze daar maar een auto., wn waarom moeten ze naar het buitenland, in NL is toch alles al.
Kan je mooi combineren met een boeteprinter: te hard rijden: PRRRT PRRRT PRRRT uit het dashboard.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik wel hoor. lijkt me heerlijk
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
kastje kan tegenwoordig net goed bij de computer van auto staan.
Alleen heeft oldtimer dat juist niet.
hoe wil je dat aanpakken.
Ennog hoe wil je de kilometers laten aflezen!.
Zomaar een voorbeeld hoe dat er uit kan zien, werkt in iedere auto.quote:NXP en IBM noemen techniek voor kilometerheffing 'gebruiksklaar'
Door Dimitri Reijerman, dinsdag 13 oktober 2009 13:13, views: 12.495
NXP en IBM stellen dat zij met succes een test hebben afgerond om de benodigde techniek voor het rekeningrijden te testen. Volgens de twee bedrijven zijn er geen technische belemmeringen om de apparatuur in personenauto's te implementeren.
Bij de proef, die in juni van start ging, kregen vijftig medewerkers van de High Tech Campus van de TU in Eindhoven een kastje ter grootte van een mobiele telefoon op het dashboard gemonteerd. De hardware is opgebouwd rondom het automotive telematics onboard unit platform van NXP. Hoofdonderdeel is een chip die naast het bepalen van de positie via gps ook data kan uitwisselen via het mobiele-telefoonnetwerk. Volgens NXP wordt op alle communicatie encryptie toegepast. De chip moet in 2010 op grote schaal op de markt komen en zal naast toepassingen als rekeningrijden ook het eCall-alarmeringssysteem mogelijk maken.
In de proef werd de kilometerbeprijzing door diverse factoren bepaald, zoals het wegtype, het verbruik van een auto en het tijdstip.Tijdens een rit wordt de actuele prijs op een display van het kastje getoond, terwijl gebruikers de afgelegde routes en de bijbehorende prijzen via een beveiligde website kunnen inzien. De route-informatie zou vanwege de privacy niet doorgestuurd worden naar een overheidssysteem; uitsluitend het te betalen bedrag wordt volgens NXP verzonden.
NXP stelt tegenover Tweakers.net dat uit de proef in Eindhoven, waarbij meer dan honderdduizend autokilometers geregistreerd zouden zijn, is gebleken dat het systeem stabiel en betrouwbaar werkt. Door de beprijzing zou bovendien 70 procent van de chauffeurs een gedragsverandering hebben laten zien, waardoor de verkeersdrukte gereduceerd kan worden.
De chipfabrikant meent, samen met softwareleverancier IBM, dat het systeem in principe geschikt is om op grote schaal geïmplementeerd te worden, maar dat er nog wel enige 'verfijningen' doorgevoerd moeten worden. De firma's doelen daarmee op de - steeds opnieuw uitgestelde - kabinetsplannen om rekeningrijden in Nederland in te gaan voeren. Volgens de laatste scenario's van minister van Verkeer Eurlings zal het systeem in 2019 landelijk ingevoerd kunnen worden.
Je auto zit vol met kastjes.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik wil geen kastje in mijn auto. Nooit.
Ja, dat lijkt me fantastischquote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kunt ook invoeren dat NL gekentekende auto;s niet in het buitenland mogen komen. Als ze dan naar het buitenland moeten stallen, of huren ze daar maar een auto., wn waarom moeten ze naar het buitenland, in NL is toch alles al.
Zo kastje wil ik niet in mobiel telefoon hebben.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Zomaar een voorbeeld hoe dat er uit kan zien, werkt in iedere auto.
Deze zinsnede is fantastisch. Wat hier staat is 'eigenlijk werkt het gewoon net een beetje en gaat het doffe ellende en hoge kosten opleveren om het echt aan de gang te krijgen. Omdat het echter nu gewoon lijkt te werken kunnen onze account managers dat met een mooi praatje wel verbloemen. Achteraf zijn we gedekt en factureren we kosten voor het afmaken van ons brakke prototype toch gewoon door omdat er immers gezegd hebben dat er nog verfijningen nodig waren. 'quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:38 schreef MaGNeT het volgende:
De chipfabrikant meent, samen met softwareleverancier IBM, dat het systeem in principe geschikt is om op grote schaal geïmplementeerd te worden, maar dat er nog wel enige 'verfijningen' doorgevoerd moeten worden.
Wat voor een kastjes dan? Ik rijd oldtimers, wellicht weet jij er meer van dan ik. Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je auto zit vol met kastjes.
Wat heb je tegen op kilometerbeprijzing?
Dashboardkastje?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wat voor een kastjes dan? Ik rijd oldtimers, wellicht weet jij er meer van dan ik. Ben benieuwd.
Grappig, je quote net de uitleg van deze zin niet en vult het zelf maar in:quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:00 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Deze zinsnede is fantastisch. Wat hier staat is 'eigenlijk werkt het gewoon net een beetje en gaat het doffe ellende en hoge kosten opleveren om het echt aan de gang te krijgen. Omdat het echter nu gewoon lijkt te werken kunnen onze account managers dat met een mooi praatje wel verbloemen. Achteraf zijn we gedekt en factureren we kosten voor het afmaken van ons brakke prototype toch gewoon door omdat er immers gezegd hebben dat er nog verfijningen nodig waren. '
quote:De chipfabrikant meent, samen met softwareleverancier IBM, dat het systeem in principe geschikt is om op grote schaal geïmplementeerd te worden, maar dat er nog wel enige 'verfijningen' doorgevoerd moeten worden. De firma's doelen daarmee op de - steeds opnieuw uitgestelde - kabinetsplannen om rekeningrijden in Nederland in te gaan voeren.
Dat is geen uitleg, dat is een toelichting die betekent dat men de overheid pusht om ervoor te zorgen dat er ineens ca. 7 miljoen verplichte klanten voor hun kastje zijn. Vanzelfsprekend zijn de makers helemaal voor het ding en zou het volgens hun eerder vandaag dan morgen ingevoerd moeten worden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Grappig, je quote net de uitleg van deze zin niet en vult het zelf maar in:
[..]
Ik ben trouwens volledig voor het concept van rekeningrijden, maar er zitten dermate veel praktische haken en ogen aan dat ik het voor de komende lange tijd niet als een realistische optie zie.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dashboardkastje?
Wat heb je tegen kilometerbeprijzing?
Ik zie uiteraard ook de beren op de weg maar het is wel de eerlijkste manier voor iedereen.
Rij je? Betaal je. Sta je stil? Betaal je niet.
Oma die 2x per week met de auto naar supermarkt in dorpje verderop gaat betaalt een prikje.
Oldtimers die in de garage staan en 10x per jaar naar buiten komen, betalen een prikje.
Jan, die iedere dag woon-werkverkeer doet en 20.000 per jaar rijdt, is hetzelfde kwijt.
Vertegenwoordiger die per jaar 80.000 aflegt en net zoveel betaalt als oma, gaat straks wat meer betalen.
En zelfs als ze dat voor elkaar krijgen, is er nog de EU-wetgeving die zegt dat iedereen gelijk behandeld moet worden, dus het kan niet zo zijn dat een Nederlander per km moet betalen, en een Italiaan die hier op vakantie is niet. Daar hebben de Franse tolpoorten geen last van, maar dat gaat met het o zo gehate rekeningrijden niet gebeuren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 12:05 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik ben trouwens volledig voor het concept van rekeningrijden, maar er zitten dermate veel praktische haken en ogen aan dat ik het voor de komende lange tijd niet als een realistische optie zie.
Je wil zeggen dat Italianen hier nu wel wegenbelasting betalen als ze hier op vakantie zijn?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En zelfs als ze dat voor elkaar krijgen, is er nog de EU-wetgeving die zegt dat iedereen gelijk behandeld moet worden, dus het kan niet zo zijn dat een Nederlander per km moet betalen, en een Italiaan die hier op vakantie is niet. Daar hebben de Franse tolpoorten geen last van, maar dat gaat met het o zo gehate rekeningrijden niet gebeuren.
Houderschapsbelasting is per land toegestaan, betalen per km niet. Zoiets.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 12:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat Italianen hier nu wel wegenbelasting betalen als ze hier op vakantie zijn?
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kunt ook invoeren dat NL gekentekende auto;s niet in het buitenland mogen komen. Als ze dan naar het buitenland moeten stallen, of huren ze daar maar een auto., wn waarom moeten ze naar het buitenland, in NL is toch alles al.
Hoe houdt je het bij? Tellermanipulatie is zeker bij oude auto's extreem simpel. Daarbij kost de verwerking en controle erg veel manuren en dus veel geld. Dat zal meer kosten dan het ooit kan opleveren. Dat is niet in lijn met de intenties om geld te verdienen voor de roverheid.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:04 schreef virl3 het volgende:
Ik zat ff te surfen over dit onderwerp, en ik kwam de UK regeling tegen.. En dat bracht me op een idee. Waarom niet simpelweg een vast bedrag op basis het gemiddelde aantal kilometers zoals dat nu onderzocht is door de fehac oid.
Bestuurder van oude auto's maken gebruik van de weg dus een beetje belasting daar over betalen kan best en dikke amerikanen blijven mogelijk want het is een vast bedrag,
Niets geen tellergedoe, gewoon heb je een auto ouder dan 30 jaar? Dan betaal je 100 euro per jaar, ongeacht of je een ouwe eend hebt of een verhoogde chevrolet suburban met 3 gastanken en bullbar. De overheid verdient geld aan klassiekers, maar 't is niet zo hoog dat de liefhebbers massaal hun hobby opgeven want te duur.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Hoe houdt je het bij? Tellermanipulatie is zeker bij oude auto's extreem simpel. Daarbij kost de verwerking en controle erg veel manuren en dus veel geld. Dat zal meer kosten dan het ooit kan opleveren. Dat is niet in lijn met de intenties om geld te verdienen voor de roverheid.
Nee, het verandert niets aan de twee hoofdredenen:quote:Op vrijdag 1 februari 2013 19:28 schreef virl3 het volgende:
[..]
Niets geen tellergedoe, gewoon heb je een auto ouder dan 30 jaar? Dan betaal je 100 euro per jaar, ongeacht of je een ouwe eend hebt of een verhoogde chevrolet suburban met 3 gastanken en bullbar. De overheid verdient geld aan klassiekers, maar 't is niet zo hoog dat de liefhebbers massaal hun hobby opgeven want te duur.
Simpel doch doeltreffend.
Meer dan 156 miljoen? Of meer dan mijn ideetje opbrengt? Dat is waar, er zijn iets van 304.109 oldtimers volgens het fehac rapport, dus 304.109 maal 100 = een dikke 30 miljoen, maar die 156 miljoen halen ze ook ammenooit niet.. Beetje geven en nemen hoor..quote:Op vrijdag 1 februari 2013 19:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nee, het verandert niets aan de twee hoofdredenen:
-de overheid wil meer geld hebben
alle diesels kunnen neutraal rijden als ze biologische brand stof nu eens toestaan!quote:
geef me een uur en me teller staat op 00000quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:04 schreef virl3 het volgende:
Ik zat ff te surfen over dit onderwerp, en ik kwam de UK regeling tegen.. En dat bracht me op een idee. Waarom niet simpelweg een vast bedrag op basis het gemiddelde aantal kilometers zoals dat nu onderzocht is door de fehac oid.
Bestuurder van oude auto's maken gebruik van de weg dus een beetje belasting daar over betalen kan best en dikke amerikanen blijven mogelijk want het is een vast bedrag,
Zal je dan geld toe krijgen?quote:Op zaterdag 2 februari 2013 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
geef me een uur en me teller staat op 00000
Lezen ajb.. Ik zei vast bedrag, niet op basis van een kilometerstand..quote:Op zaterdag 2 februari 2013 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
geef me een uur en me teller staat op 00000
en het gemiddelde bij een club is 1500kmquote:Op zaterdag 2 februari 2013 00:44 schreef virl3 het volgende:
[..]
Lezen ajb.. Ik zei vast bedrag, niet op basis van een kilometerstand..
Nee, het verhaal blijft niet hetzelfde. Er wordt maar iets geroepen, al riep je het wat betreft NOx toevallig goed.. als je het per individuele auto bekijkt tenminste. Gelet op het geheel is de invloed niet significant en is het dus de vraag waarom er op basis daarvan maatregelen genomen moeten worden.quote:
Oh maar dat is eenvoudig te verklaren. Lalalala..geld!quote:Op zaterdag 2 februari 2013 09:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, het verhaal blijft niet hetzelfde. Er wordt maar iets geroepen, al riep je het wat betreft NOx toevallig goed.. als je het per individuele auto bekijkt tenminste. Gelet op het geheel is de invloed niet significant en is het dus de vraag waarom er op basis daarvan maatregelen genomen moeten worden.
Daarbij dient de productie en het onderhoud ook meegerekend te worden maar dat is dermate complex dat het eigenlijk niet mogelijk is.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 09:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, het verhaal blijft niet hetzelfde. Er wordt maar iets geroepen, al riep je het wat betreft NOx toevallig goed.. als je het per individuele auto bekijkt tenminste. Gelet op het geheel is de invloed niet significant en is het dus de vraag waarom er op basis daarvan maatregelen genomen moeten worden.
biobrandstoffen zijn juist enorm slecht voor het milieu, daar worden oerwouden en bossen voor gekapt. bovendien lijdt het tot opdrijving van de voedselprijzen. er is overigens niemand die je tegenhoudt afgewerkte frituurolie in je wagen te gooien als je die mogelijkheid hebt. zolang het niet massaal gebeurt, zal er geen haan naar kraaien.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
alle diesels kunnen neutraal rijden als ze biologische brand stof nu eens toestaan!
Niet alle biobrandstoffen.. Als ze nou 's opschieten met olie uit http://www.scientias.nl/w(...)en-minuut-olie/75060 algen en uit luchtquote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
biobrandstoffen zijn juist enorm slecht voor het milieu, daar worden oerwouden en bossen voor gekapt. bovendien lijdt het tot opdrijving van de voedselprijzen. er is overigens niemand die je tegenhoudt afgewerkte frituurolie in je wagen te gooien als je die mogelijkheid hebt. zolang het niet massaal gebeurt, zal er geen haan naar kraaien.
Jawel: de belastingdienst!quote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
biobrandstoffen zijn juist enorm slecht voor het milieu, daar worden oerwouden en bossen voor gekapt. bovendien lijdt het tot opdrijving van de voedselprijzen. er is overigens niemand die je tegenhoudt afgewerkte frituurolie in je wagen te gooien als je die mogelijkheid hebt. zolang het niet massaal gebeurt, zal er geen haan naar kraaien.
Olie uit lucht...quote:Op zaterdag 2 februari 2013 13:00 schreef virl3 het volgende:
Niet alle biobrandstoffen.. Als ze nou 's opschieten met olie uit http://www.scientias.nl/w(...)en-minuut-olie/75060 algen en uit lucht
hoe willen ze dat controleren,quote:Op zaterdag 2 februari 2013 13:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jawel: de belastingdienst!
Als je braaf accijns afdraagt kom je wellicht een heel eind.
[..]
Olie uit lucht...
Natuurlijk kan je CO2 en water omzetten in olie, dat kost echter iets meer energie dan het oplevert.
Als je oliebollen ruikt achter je auto valt het aardig opquote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
hoe willen ze dat controleren,
ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier een boete voor kreeg.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je oliebollen ruikt achter je auto valt het aardig op
http://www.ppo.nu/showthread.php/3617-Aanhouding-Douanequote:Op zaterdag 2 februari 2013 15:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ik heb nog nooit gehoord dat iemand hier een boete voor kreeg.
Ik kom regelmatig bij de IKEA, het past prima.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik wil geen kastje in mijn auto. Nooit.
En hoe je het ruikt.. Been there done that. Ook met een volle tank puur op zonnebloemolie of frietolie.quote:Op zondag 3 februari 2013 17:43 schreef T42 het volgende:
Bio diesel en frievvet ruik je niet! Rij er al sinds 2004 op afentoe
alleen met starten rook je oliebollen lucht maar met warme motor rook het precies naar dieselquote:Op maandag 4 februari 2013 02:07 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
En hoe je het ruikt.. Been there done that. Ook met een volle tank puur op zonnebloemolie of frietolie.
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:03 schreef Bart-Willem het volgende:
Europa, en het gros van de oldtimer-liefhebbers cq berijders zijn babyboomers en ouder (dus uitstervend ras) en als die straks allen gehemeld zijn is er een veel kleinere groep liefhebbers dus is er minder draagvlak en zal een afschaffing tot minder protesten en lobbies leiden.
Je ziet dat al bij de oldtimer-clubs: die slinken behoorlijk: ouderen die er wegens gezondheidsklachten mee stoppen en een piepkleine aanwas van jongeren. Dus het aantal leden loopt bij sommige clubs al sterk terug (afhankelijk van merk/type) en bij de meeste clubs is er een langzame daling te zien (ten gevolge van de vergrijzing).
och nog 15 jaar dan is alles electrisch en is het een echte hobby geworden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
Zijn merk/typeforums op internet niet de nieuwe club-achtige dingen die geen clubs zijn en daarmee het alternatief zijn waar jongeren bij terechtkomen?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:57 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.
Dat er genoeg zijn ben ik het met je eens, en dat voor je gevoel het ook toeneemt komt vooral omdat veel jongeren 't idee hebben van "nu kan het nog". Maar de trend is helaas toch echt dat de clubs lichtelijk krimpen.
En de jaren 80-auto's zijn voor onze generaties juist meer de klassiekers. Ik zie iemand van 20-25 niet snel een Volvo PV 444 of een Duett of een of andere 1951-Mercedes kopen, maar eerder een BMW 6-serie of een Volvo 240 uit begin jaren 80. Overigens word je als jongere met een auto van 1980 of jonger ook weggekeken door de senioren bij de oldtimer-clubs omdat ze dat geen oldtimer vinden. Als jongere met een jongere auto voel je je dan ook niet welkom, en dat verklaart ook deels de krimp van de oldtimerclubs.
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar. Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben. Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
En als je al eens naar een meeting gaat, dan moet je heel goed je best doen om je zelf een baan te waden door alle kliekjes en incrowd business voordat je er als nieuwkomer/outsider een beetje leuk mee kan doen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik merk wel dat jongeren online forums meer gebruiken dan fysieke oldtimerclubs.
Het afgelopen jaar idd. Door dat ene regeltje in het regeringsakkoord dat hier al 5 topics gevuld heeft met name..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar. Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben. Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.
Zo'n 240 wordt dan nog vaker door mensen gekocht die hem dagelijks willen gebruiken en in die zin is het dan een besparing althans, dat denkt men ipv een kostenpost.
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebbenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Dat moet niet maar is wel een groot pluspunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:57 schreef Q.C.Passed het volgende:
[..]
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebben
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden. Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden. Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers.
Echt niet!!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.
[ afbeelding ]
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers. Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140. Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.
Een Mini is ontwerp uit de jaren 60 en 2CV uit de jaren 50.
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.
[ afbeelding ]
Ik heb toch iets ander idee van oldtimer, een 164 is ok, een mooie 144S is tijdloos.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:37 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers. Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140. Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt.
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).
Forums zijn inderdaad de vervanger voor jongeren voor clubs, maar het aantal afsteldagen en clubmeetings zijn bij forums natuurlijk wel een stuk lager. En je hebt zaken als een tijdschrift, naslagwerk etc een stuk minder.
Wellus.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.
Volgens mij is de hele tweedehandsmarkt behoorlijk ingekakt sinds het uitbreken van de crisis (alweer 5 jaar geleden, kun je nagaan...). Motoren, gitaren... het ligt allemaal nog steeds op z'n gat.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren. Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd)quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Ah, het postzegelverzamelings-effect.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:01 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren. Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd)
Speelt al wat langer: een jaren 30-Ford bracht een jaar of 15-20 terug kennelijk enorm veel geld op, dat was een jaar of 10-15 later ineens niet meer het geval. Doordat de oldtimer-liefhebbers vergrijzen vervalt de interesse voor de oudere auto's, en jongere oldtimer-liefhebbers hebben meer iets met de auto's waarin ze zijn opgegroeid of vroeger als ultieme droomauto zien dan een auto uit 1958 of 1960.
Zeg nou zelf: zullen de meesten in dit topic een Lamborghini Countach leuk vinden, of een Lamborghini Espada? En onder de nóg jongeren: een Countach of een Diablo?
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.quote:
morderne auto zitten ook geen klasiekers tussen johquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ah zo, wel een goede vergelijking al zullen auto's altijd wel in trek blijven (terwijl postzegels wellicht in de toekomst niet eens meer zullen bestaan).quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.
Dat heeft nogal gevolgen voor de prijs.
onzin, jij vind een auto uit de jaren 80 geen oldtimer, omdat je er zelf mee bent opgegroeid, het zijn de auto's uit je jeugd, dus voor jou "normaal." Voor mensen van na die generatie zeker niet. Het zijn auto's uit een andere generatie dan die uit de jaren 60, of 70, of 50 Maar zeker ook een andere dan de "moderne" auto. Wel degelijk oldtimers. :-)quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ook hoihoi,quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:56 schreef Amoeba het volgende:
Hoihoi
Ik heb een vraagje. Naar aanleiding van de motie van de SP afgelopen december wil ik 'n oldtimer gaan kopen.
Link: www.autoblog.nl/tweede-kamer-schrapt-belasting-oldtimerliefhebber
Autoblog is duidelijk niet gecharmeerd van 'n 190D, ik wel. Een 190D uit '88, is deze dan direct belastingvrij (afgezien van de bouwmaand) of geldt daar die idiote overgangsregeling voor waar ze 't ooit over hadden. (25-30 jaar oud)
Link? Kan daar niets over vinden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 13:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Dus ga er maar van uit dat 'ie niet belastingvrij wordt aangezien de regeling per 1-1-2014 op de schop gaat. Zeker omdat 't een diesel is.
Ehm heel internet? De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Link? Kan daar niets over vinden.
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:10 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ehm heel internet? De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc.
Wat het minstens wordt: de diesels worden belastingvrij bij 35 jaar en ouder, maar de kans is groter dat de maatregelen veel erger worden dan dit.
In de huidige regeling is het al zo dat auto's van 1987 en jonger nog steeds dieseltoeslag moeten betalen. Dat is dus het grootste deel van hun wegenbelasting, alleen het benzinedeel vervalt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?
Uhmm.. Je bent ingehaakt op 5 topics vol, met en over dit onderwerp ..quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Link? Kan daar niets over vinden.
Daar gaat; vast niet veel aan verloren.quote:Op donderdag 14 februari 2013 19:48 schreef Prowl het volgende:
Vandaag gehoord dat iemand hier uit de omgeving al zn belastingvrije "opknappers" aan het demonteren is en de chassis als ijzer weg brengt omdat ie het afgelopen jaar maar 2 auto's heeft verkocht tegenover 80 in 2010
Hij gaat nu een camper stalling van zn hobby loods maken want dat verdient meer
Tja. Ik kan er geen medelijden mee hebben. Niet dat dat handelen een probleem is, maar als je als een kip zonder kop ouwe wagens koopt en het liefst zo veel mogelijk ben je gewoon dom bezig.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:26 schreef Prowl het volgende:
Gewoon iemand die het zwart doet als hobby, hij haalde ze echt overal en nergens vandaan
Hij had wel eens wat duurdere nette wagens op marktplaats staan maar de meeste waren ouwe barrels die nog net door de apk kwamen
Ja, diesels na 1987 gaan toeslag betalen maar je kan je klok erop gelijk zetten dat men oldtimer-diesels gaat wegjagen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?
Dat schept veel duidelijkheid ja.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
http://www.groen7.nl/na-p(...)ting-voor-oldtimers/
das geen hobbyist das een handelaarquote:Op donderdag 14 februari 2013 19:48 schreef Prowl het volgende:
Vandaag gehoord dat iemand hier uit de omgeving al zn belastingvrije "opknappers" aan het demonteren is en de chassis als ijzer weg brengt omdat ie het afgelopen jaar maar 2 auto's heeft verkocht tegenover 80 in 2010
Hij gaat nu een camper stalling van zn hobby loods maken want dat verdient meer
jup heb ruimte gebrek anders had ik hem gehouden.quote:Op maandag 4 maart 2013 22:03 schreef powerflux het volgende:
je bedoelt dat stuk roest wat uit de grond kwam?
Eens, de eerste bron die ik heb gezien is die van Groen7.quote:Op zondag 24 maart 2013 23:39 schreef T42 het volgende:
zie op facebook steeds berichten van dat oldtimers mogen blijven maar kan nergens een bron vinden
http://www.knac.nl/2013/02/14/na-pasen-duidelijkheid-oldtimers/
Ben benieuwd.quote:Op maandag 25 maart 2013 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb een gerucht gehoord over importauto's.
okquote:Op maandag 25 maart 2013 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb een gerucht gehoord over importauto's.
en dat is?quote:Op maandag 25 maart 2013 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb een gerucht gehoord over importauto's.
ohjajoh?quote:Op maandag 25 maart 2013 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb een gerucht gehoord over importauto's.
Maarja of iets schattig is, is ook maar relatief. Een Fiat 500 zal snel als schattig gezien worden maar een Volvo 145 of een Opel Manta (om maar wat grepen te nemen uit oldtimerland) niet. Terwijl die voertuigen niet minder oldtimer zijn dan de "schattige" autootjes.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:06 schreef virl3 het volgende:
Ik denk dat er een commissie komt die moet oordelen hoeveel belasting d'r moet worden betaald per auto op basis van toonbaarheid tijdens jaarlijkse toertochtjes, het nivo van opleuking van de jaarlijkse braderie en fotogeniekheid tijden koning(inne)dag. Bij het predikaat "ah die is schattig!!" van het minst autotechnisch onderlegde persoon (blond) van deze commissie géén belasting. Indien het een slaolie verslindend ganz grundlich automobiel betreft met eigenaar met snor en naam met een van de letters ç, ğ, ı, ö, ș of ü extra heffing dmv van blauwe brief..
Enfin, 't is bijna pasen za'k maar zeggen.. Ben benieuwd.
Correct!! En dat is een auto met een 479 cc motortje, héél zuinig en dus weinig uitstoot.. Hebben ze de milieu maatregelen ook gelijk gehaald...quote:Op maandag 25 maart 2013 21:51 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Maarja of iets schattig is, is ook maar relatief. Een Fiat 500 zal snel als schattig gezien worden maar een Volvo 145 of een Opel Manta (om maar wat grepen te nemen uit oldtimerland) niet. Terwijl die voertuigen niet minder oldtimer zijn dan de "schattige" autootjes.
En dan duurt 't wellicht nog tot prinsjedag tot 't definitieve plan op papier staat en bekend wordt gemaakt.. Hebben ze tot bijna een jaar gehad om met deze miskleum geld te verliezen dmv faillissement diverse bedrijven in de autobranche.quote:Op woensdag 3 april 2013 02:14 schreef Bart-Willem het volgende:
Helaas lijkt het erop dat die brief een week uitgesteld is. Hier heeft men het over de tweede week na pasen: http://www.knac.nl/2013/0(...)-oldtimer-bezitters/
er zullen er nog veel volgen.quote:Op woensdag 3 april 2013 18:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Las laatst een bericht over een W126-boer die de tent heeft gesloten.
Ongetwijfeld. Ik hoor ook van veel handelaren dat ze het lastig hebben. En dat zijn geen bedrijven die het puur doen voor belastingvrije importhokken. Gelukkig kunnen dat soort bedrijven zich enigszins redden met onderhoud en restauraties.quote:
Daarbij zijn dieselauto's tegenwoordig stukken zuiniger dan benzineauto's en is de uitstoot de laatste jaren flink verminderd.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:17 schreef 2cv het volgende:
Ik vind het wel raar dat er gediscrimineerd wordt op brandstof, volgens de huidige regels. Ik ben dieselfan. Het rijdt lekker vind ik. Moet ik daarom meer belasting betalen ? Maar ik geef wel toe dat mijn belastingvrije Saab op benzine rijdt dus ik ontloop de regels (nog).
De meeste oldtimer diesels, waar het hier nog steeds over gaat, zijn niet bepaald schoon hoorquote:Op woensdag 3 april 2013 20:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daarbij zijn dieselauto's tegenwoordig stukken zuiniger dan benzineauto's en is de uitstoot de laatste jaren flink verminderd.
Volgens mij is er geen enkele reden meer om het onderscheid tussen diesel en benzine in MRB te laten bestaan.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
De accijns op diesel is lager dan die op benzine.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daarbij zijn dieselauto's tegenwoordig stukken zuiniger dan benzineauto's en is de uitstoot de laatste jaren flink verminderd.
Volgens mij is er geen enkele reden meer om het onderscheid tussen diesel en benzine in MRB te laten bestaan.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Ja, als je zin hebt in een complete verbouwing van je auto inclusief bijkomende kosten. Alles kan, als je maar bereid bent om geld af te staanquote:Op woensdag 3 april 2013 20:32 schreef Captain_Ghost het volgende:
je kan ook oldtimer met oude diesel blok vervangen door moderne.
Maar dan is zeker zin geen origineel meer.
Hangt ook af welke auto is. Met sommige auto is makkelijk te doen.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, als je zin hebt in een complete verbouwing van je auto inclusief bijkomende kosten. Alles kan, als je maar bereid bent om geld af te staan
Ja, daar zijn pakketten voor, maar 'even' een moderne diesel in een oude auto hangen is borrelpraat; kan allemaal wel; alles kan, maar geloof maar niet dat je dat 'eventjes' doet; er past namelijk geen kont meer; motorsteunen, bak inclusief steunen, aandrijfassen, remmen, ophanging redt nieuwerwetse dieselpower vaak niet, kabelboompje aanpassen op je ouwe bak, sensoren, computers, tank, pompen.. En dan hebben we het nog niet over RDW keuren als je teveel vermogenstoename hebt.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Hangt ook af welke auto is. Met sommige auto is makkelijk te doen.
Vaak moet je idd daar en der lassen en verbouwen.
Zo heeft iemand al oldtimer landrover 109 elektrische aandrijving erin gebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |