abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121040927
Verder met deeltje 5.

Lapo:

quote:
2s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 17:45 schreef Piet_Piraat het volgende:

Dat is grote onzin, de regeling is gekomen omdat er een grote lobby voor was.
Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:23:54 #2
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121043690
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
Verder met deeltje 5.

Lapo:

[..]

Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.
heb je een andere brief dan die ik krijg ;)



quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 14:29 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

1 auto volle mep betalen, daarnaast mag je een klassieker gratis/met korting rijden.
Kan ook maar in 1 auto tegelijkertijd rijden.

Ik ben nog steeds voor het Duitse systeem, met aparte klassieker kentekens voor auto's die daarvoor zijn goedgekeurd/erkend. Een verroeste 200D APK-kneus is geen klassieker, een 280E Coupé in prima staat wel. Een nette, goed onderhoudebn, 200D mag van mij ook best klassieker zijn. :)

http://de.wikipedia.org/w(...)storischer_Fahrzeuge
en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?

[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 01-01-2013 19:33:57 ]
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:27:54 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_121043822
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:
...

en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.
En tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kan ik vast naar belastingkorting fluiten. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:35:40 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121044050
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:27 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.
En tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kan ik vast naar belastingkorting fluiten. :P
das waar ;)
maar ik knap geen auto's meer op. ik hou ze bij met hammerrite of andere roeststoppers en ben dan trots op alle verschillende kleuren ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door T42 op 01-01-2013 19:54:03 ]
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:44:04 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_121044311
quote:
roesttoppers
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:54:48 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121044752
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.
die ook. stoppers zetten roest om in hard spul ;) ooit bij weelerdealers gezien :P
pi_121044803
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:

[..]

heb je een andere brief dan die ik krijg ;)
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:56:13 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121044810
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:35 schreef T42 het volgende:

[..]

das waar ;)
maar ik knap geen auto's meer op. ik hou ze bij met hammerrite of andere roeststoppers en ben dan trots op alle verschillende kleuren ;)
Dit vraagt om wat fotootjes...
censuur :O
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:00:05 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121044924
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit vraagt om wat fotootjes...
rest heb ik zo ff niks bij de hand
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHSBTDIZ-D.jpg
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:01:02 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121044952
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.
ik krijg ze al sinds 2002 ;) altijd zelfde laaste staat in die reaktie jij quote
alleen die toeslag is nieuw erbij
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:17:37 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121045600
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:00 schreef T42 het volgende:

[..]

rest heb ik zo ff niks bij de hand
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHSBTDIZ-D.jpg
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
censuur :O
pi_121045724
Sinds de belastingvrijstelling voor auto's van 25 jaar en ouder zijn de liefhebbers in de minderheid.
Het is handel geworden.
pi_121045861
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:25:10 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_121045912
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
En dit dan?

En weg was me zakgeld. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:39:33 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121046541
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.
klopt en ik hem dan nog een te nieuw model ;)
mijne moet nog een nieuwe bodem krijgen met een 70pk blok }) (orgineel was het 44pk)
pi_121046581
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:39 schreef T42 het volgende:

[..]

klopt en ik hem dan nog een te nieuw model ;)
mijne moet nog een nieuwe bodem krijgen met een 70pk blok }) (orgineel was het 44pk)
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar? >:)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:41:27 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121046622
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld. :')
das al snel :P een leuke 365 of 912 staan nog op mijn lijstje ;)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:45:10 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121046776
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld. :')
Als je hem netjes maakt: mooi!
Als je er alleen een wiel onder zet en zo mee gaat rijden: weinig mensen die dat een verbetering van het straatbeeld zullen noemen.
censuur :O
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:45:17 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121046780
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:40 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar? >:)
was apk technisch goed gekeurd 2 jaar ;) maar ik durfte er niet meer mee te rijden w/
heb hem toen uitelkaar gehaald en nu zitten er alleen 4 wielen onder en een trekstang.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGOXXOQV-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXLDS73Z-D.jpg

maar hij staat nu rustig te wachten langs al mijn projecten passat ziet er ook zo uit. eenigste die er goed uit ziet is mijn witte kever maar die heb ik ook ooit gewonnen.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:49:55 #20
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121046997
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je hem netjes maakt: mooi!
Als je er alleen een wiel onder zet en zo mee gaat rijden: weinig mensen die dat een verbetering van het straatbeeld zullen noemen.
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijd ;)
ik rij in auto's die mijn persoonlijkheid dragen
pi_121047044
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:49 schreef T42 het volgende:

[..]

maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijd ;)
ik rij in auto's die mijn persoonlijkheid dragen
Wat, is die ook verrot? :')
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:53:32 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121047145
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:50 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Wat, is die ook verrot? :')
zoiets ;) maar wel betrouwbaar want mijn auto's starten altijd ;)
meer zin van ruw van buiten ;)
pi_121116429
Hmpf, ik hoop wel dat er snel duidelijkheid komt. Want m'n 240 is op dit moment onverkoopbaar. :/
pi_121116724
idem voor m'n 360. zat aandacht, maar geen redelijk bod.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_121118480
Heb 'm op speurders staan voor 2750 (eigenlijk is 'ie veel meer waard, want er zit voor 2k aan nieuwe onderdelen in, 't ding is geheel gelast en ook nog eens deels herspoten) en dan krijg je een beledigend bod van 1000 Euro. :') Vóór het regeerakkoord was ik 'm waarschijnlijk zo kwijt geweest voor 3000-4000 Euro (eerder richting het laatste). :{ Balen dat 'ie net 3 weken "te laat" klaar was. ;(
pi_121150686
Ik wil de mijne ook verkopen voor een andere maar de markt lijkt wel redelijk verzadigd.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:28:44 #27
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_121151510
och ja, zo kwam ik wel ineens spotgoedkoop aan mijn CX diesel _O-
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 21:39:33 #28
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121207978
heb mijn kever ook te koop staan heb 2 andere leuke auto's gezien.
pi_121253208
Interview met staatssecretaris Weekers over de oldtimer-belastingplannen: http://www.tros.nl/tros-r(...)64ca24f4b4f45d492917 (vanaf 1:38).

Weekers geeft zelf ook al aan niet heel erg voorstander te zijn voor de verhoging naar 30 jaar, omdat hij dan verwacht dat auto's van precies 30 jaar oud ineens massaal geïmporteerd gaan worden.

Ik vind het vooral opvallend dat Weekers vermeldt dat auto's die niet dagelijks gebruikt worden "minder hoeven te betalen", wat dus betekent dat geheel belastingvrij sowieso gaat verdwijnen.

Nog een ding dat opvalt: Weekers haalt vooral moderne technieken aan, en dat is ook wat ik eerder al liet weten en de Bovag meldde: door middel van een digitaal systeem (grote kans dat 't gekoppeld wordt aan iDeal) kan je melden wanneer je met je oldtimer de weg op gaat. Lijkt er dus op dat Weekers het meest ziet in een soort-van dagenkaartsysteem. :)
pi_121253468
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Heb 'm op speurders staan voor 2750 (eigenlijk is 'ie veel meer waard, want er zit voor 2k aan nieuwe onderdelen in, 't ding is geheel gelast en ook nog eens deels herspoten) en dan krijg je een beledigend bod van 1000 Euro. :') Vóór het regeerakkoord was ik 'm waarschijnlijk zo kwijt geweest voor 3000-4000 Euro (eerder richting het laatste). :{ Balen dat 'ie net 3 weken "te laat" klaar was. ;(
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen. :P
pi_121253482
Ik heb in een eerder topic gepleit voor het digitaal regelen van een oldtimervrijstelling in plaats van de vrijstelling geheel af te schaffen. Bij nader inzien denk ik echter dat dit te omslachtig zal zijn, te duur gaat worden en zeer waarschijnlijk gewoon niet fatsoenlijk gaat werken, de overheid kennende.

Laat het lekker zoals het is, met eventueel een verhoging van de termijn naar dertig jaar. Het medicijn zal in dit geval erger zijn dan de kwaal.
pi_121253674
In het weekend vrij rijden voor alles ouder dan 30 jaar.
Simpel te controleren met alle camera's die er inmiddels hangen.
pi_121253743
quote:
12s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen. :P
Dit is niet die diesel maar een andere. :P De diesel is allang weg. :+ De 240 waar 't nu om gaat is eentje die net klaar is (moest e.e.a. aan gelast worden en is nu supernetjes gelast en deels herspoten). :)
pi_121253888
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 14:28 schreef Prowl het volgende:
och ja, zo kwam ik wel ineens spotgoedkoop aan mijn CX diesel _O-
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. _O-
  zondag 6 januari 2013 @ 23:59:40 #35
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_121254285
quote:
10s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:49 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. _O-
Mwoah, achterstallig onderhoud in het veersysteem (stuiterbak/BMW mode) maar zo goed als geen roest

Zeer goed onderhouden motorblok met maar 120.000 km *O*

Heb al een bod afgeslagen van 3x wat ik er voor betaald heb :P (en dat zou een gemiddelde CX waarde zijn)
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_121254340
quote:
15s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:59 schreef Prowl het volgende:

Zeer goed onderhouden motorblok met maar 120.000 km *O*

Te mooi om waar te zijn. ;)
  maandag 7 januari 2013 @ 00:02:02 #37
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_121254361
Dat dacht ik dus ook, viel toch ff mooi mee en hij wou er snel vanaf :D
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_121254482
Een Xantia en DS zijn simpel vergeleken met zo'n CX, je wilt niet weten wat daar allemaal aan kapot kan gaan. :+
  maandag 7 januari 2013 @ 00:14:32 #39
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_121254826
Een BX is nog simpeler, alleen die roest hè....?! :X (type 1 dan vooral)
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_121254947
Je wilt niet weten waar een CX zoal roest en daarnaast is de bouwkwaliteit niet echt geweldig.
  maandag 7 januari 2013 @ 07:28:17 #41
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_121259441
Deze heeft echt nergens roest op de standaard plekken alleen een lelijke roestblaar onder de voorruit rubber maar die is nog wel hard

de lak is niet zo mooi en tja met een witte blijf je zitte..... :+
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  dinsdag 8 januari 2013 @ 01:44:48 #42
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121297722
Piet_piraat ik werk in het weekend en toer doordeweeks en nu?
Teven beginnen mijn automeetins al donderdags of vrijdags en na afbreken rij ik pas maandags naarhuis
  dinsdag 8 januari 2013 @ 08:23:45 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_121301061
Dat kan niet want je werkt in het weekend :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 09:15:12 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_121301776
je hebt zoiets als vrije dagen en misschien is zo'n meeting wel werk ;)
pi_121754251
quote:
Meer belasting om oldtimers te ontzien

Om bezitters van klassieke oldtimers belastingvrij te kunnen laten rijden, moeten autobezitters meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.

In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor mensen met auto’s van 25 jaar en ouder wordt afgeschaft. Daarmee hoopt het kabinet het bezit van de meer vervuilende wagens te ontmoedigen. Het schrappen van het belastingvoordeel levert de staat bovendien 156 miljoen euro op.
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
Verdeel en heers.. :(

De belangrijkste reden waarom dit ook nog eens inhoudelijk flauwekul is, is dat men de Brein/Buma calculatie gebruikt heeft. Men is er net als bij illegale downloads en bijbehorende 'gemiste' inkomsten van uitgegaan dat gemiste inkomsten 1:1 nu wel binnen gaan komen. Dat is niet zo omdat net als niet alle downloads ook gekocht zouden worden veel van de belastingtechnisch dure oldtimers zoals de dieselbenzen weer over de grens zullen vertrekken als er betaald voor moet worden.


bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html

[ Bericht 3% gewijzigd door CafeRoker op 19-01-2013 08:53:46 ]
pi_121754291
Ik vind nog meer belasting voor normale auto's een nóg slechter idee. Ongelofelijk wat een aluminium hoedjes.

De oldtimermarkt ligt trouwens compleet op z'n gat. Sprak laatst een handelaar van oldtimers (geen belastingontduikersauto's) en hij zei ook dat hij sinds dit nieuws niks meer verkoopt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_121754314
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 08:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik vind nog meer belasting voor normale auto's een nóg slechter idee. Ongelofelijk wat een aluminium hoedjes.

De oldtimermarkt ligt trouwens compleet op z'n gat. Sprak laatst een handelaar van oldtimers (geen belastingontduikersauto's) en hij zei ook dat hij sinds dit nieuws niks meer verkoopt.
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.
pi_121754346
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 08:53 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.

En ja, op je geld zitten is Nederlands, doe het zelf ook :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_121754418
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 08:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.

En ja, op je geld zitten is Nederlands, doe het zelf ook :P
Ik niet. Heb je de prijzen van de oldtimers tegenwoordig gezien? :7
pi_121754578
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Verdeel en heers.. :(

De belangrijkste reden waarom dit ook nog eens inhoudelijk flauwekul is, is dat men de Brein/Buma calculatie gebruikt heeft. Men is er net als bij illegale downloads en bijbehorende 'gemiste' inkomsten van uitgegaan dat gemiste inkomsten 1:1 nu wel binnen gaan komen. Dat is niet zo omdat net als niet alle downloads ook gekocht zouden worden veel van de belastingtechnisch dure oldtimers zoals de dieselbenzen weer over de grens zullen vertrekken als er betaald voor moet worden.


bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
telegraaf... in de nieuwsbrief van de fehac wordt dit 'plan' niet genoemd hoor. dit is ordinair stoken.


edit: nieuwsbrief maar gelijk gequote

quote:
Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
In augustus 2012 publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving het rapport “Milieueffecten van Oldtimers”. In dit rapport werd berekend dat de Nederlandse oldtimers 1,5 miljard kilometers per jaar rijden en voor veel NOx en PM10 uitstoot zorgen. Een uitgebreide milieuzone, waarbij de oldtimer in elke bebouwde kom geweerd zou worden, zou de oplossing zijn.

FEHAC heeft samen met onafhankelijke deskundigen het PBL-rapport geanalyseerd en komt tot heel andere cijfers en conclusies:
· De oldtimers rijden hooguit 1 miljard kilometers per jaar.
· De NOx en PM10 uitstoot van oldtimers valt in het niet ten opzichte van het gehele wegverkeer (dus inclusief vrachtwagens, autobussen etc.). Het PBL bekijkt alleen de personenwagens.
· Het effect op de luchtkwaliteit is zeer gering. Er zijn slechts weinig knelpunten en het weren van oldtimers op deze knelpunten lost deze knelpunten niet op.

Het PBL heeft ten onrechte in zijn rapport het gebruik van een beperkte groep oldtimers, die dagelijks gebruikt worden, als norm gesteld voor alle oldtimers. Hierdoor gaat men uit van veel meer kilometers en bijbehorende vervuiling. Ook komt deze groep veel binnen de bebouwde kom. Het merendeel van de oldtimers wordt echter slechts recreatief gebruikt. Zij rijden veel minder kilometers. En dan meestal buiten de bebouwde kom (en hier bevinden zich niet de knelpunten van het NSL).

FEHAC betreurt de kwaliteit van het PBL-rapport. Mede door dit rapport is de MRB-vrijstelling ter discussie komen te staan.

Hierdoor bestaat er in de oldtimerwereld grote onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid heeft al tot grote schade geleid bij de bedrijven die de liefhebbers helpen bij het in stand houden van het mobiel erfgoed. FEHAC verwacht met de gepubliceerde analyse van het PBL-rapport een positieve bijdrage te leveren aan de discussie rond de milieueffecten van oldtimers, en maakt zich met onze alliantiepartners BOVAG, RAI, FOCWA, KNAC en ANWB sterk om de MRB vrijstelling voor recreatief gebruik van oldtimers te handhaven.

FEHAC is geen voorstander van het gebruik van oldtimers als dagelijks vervoermiddel.
http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf

[ Bericht 49% gewijzigd door powerflux op 19-01-2013 10:52:08 ]
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_121757541
quote:
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
Oftewel je laat een bereking maken op basis van het huidige aantal klassiekers waar een hoop mensen al vraagtekens bij zetten, je houd geen rekening met het feit dat een groot deel als ze belasting moeten gaan betalen die klassieker wegdoen, daarna bedenk je van goh dat is toch niet aardig dus verhoog je de reguliere belasting maar om toch alvast dat bedrag binnen te slepen.....


Enfin.. Iemand enig idee wat de MRB klassieker verzachting voor 2014 wel gaat worden? Ik ben nieuwschierig ..
Dit is een Signature....
  zaterdag 19 januari 2013 @ 11:58:04 #52
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121757545
quote:
En de motor-motorrijtuigenbelasting gaat jaarlijks al 20% omhoog... Graaiers zijn het!
censuur :O
pi_121758236
Inmiddels heeft de Fehac een rapport samengesteld om het rapport van het CPL te tackelen. Alleen om te zeggen dat het geweldig is? Niet echt. Leesch: http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdf

Er staan heel veel aannames in die ongefundeerd zijn, zoals de 80-20-verdeling van liefhebbers vs goedkooprijders (is nergens op gebaseerd, ik denk dat de laatste groep groter is namelijk, en men kijkt niet naar de kilometer-verdeling) en veel gegevens zijn gebaseerd op een eigen onderzoek van inmiddels 6 jaar oud, terwijl juist in die 6 jaar de toename gigantisch was.

Wat betreft het verhogen van de normale wegenbelastingen om de oldtimer te ontzien: dat zou ik écht belachelijk vinden (en dat als oldtimerliefhebber): waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby? Dan betaal ik liever gewoon belasting voor m'n oldtimer! Een ander bij-effect is dat mensen dan een belastingplichtige auto gaan vervangen voor een oldtimer om de kosten te beheersen (mits er genoeg ruimte en creativiteit is in geval dagelijks gebruik van een 100% belastingvrije oldtimer wel moeilijker wordt). Slechte zaak dus.
pi_121762270
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby?
Dat stukje ben ik zoals het er staat helemaal met je eens. In dit geval is het echter zo dat het gebruik van een oldtimer voor een paar duizend km per jaar (dus verre van dagelijks gebruik) nauwelijks werkelijke kosten voor de overheid met zich meebrengt. De zgn 'kosten' in dit geval zijn misgelopen inkomsten omdat de opbrengst al voordat het goed en wel ingevoerd was ingeboekt was en nu dus gemist wordt. Men heeft de huid verkocht voor de beer geschoten was.

Daarnaast gaat dit extra geld naar de algemene middelen aangezien het wegonderhoud al met de huidige inkomsten meer dan betaald kan worden. Je kunt je dan analoog aan je eigen redenering afvragen waarom een kleine groep hobbyisten logischerwijs extra aan de algemene middelen bij zou moeten dragen vergeleken met de rest van Nederland.
pi_121763726
De vraag ergens hierboven is waarom de Fehac niet reageert op het bericht van de Telegraaf: de Fehac is sowieso héél erg laat met reageren. Een dag nadat het regeerakkoord bekend was waren ze niet bereikbaar voor commentaar (pas enkele weken later een reactie vanuit hun kant) en ook hier zijn ze vrij laat: dit rapport is een (late) reactie op het rapport van ruim een half jaar geleden van het CPL. Dat ze binnen 5 minuten reageren op een artikel van Autovisie/Telegraaf zou dan wel een droomscenario zijn. :+

Over de betrouwbaarheid van de Telegraaf: dit artikel is geschreven door Autovisie, die doorgaans wel goed geïnformeerd zijn.

Een snelle rekensom leert het volgende: er zijn nu meer dan 8 miljoen auto's in Nederland, haal daar alle belastingvrije modellen (Prius, Aygo, electrische auto's, Bluemotions etc etc) en oldtimers van af en je houdt er een stuk of 7 miljoen over. Per auto zou je dan circa 25 Euro per jaar extra wegenbelasting moeten betalen om die 156 miljoen die begroot was te halen (met daarbij als kanttekening dat je moet hopen dat het provincie-deel ook niet verhoogd wordt). Probleem is echter dat jaarlijks de wegenbelasting omhoog gaat met minstens de inflatiecorrectie. Dus over een jaar of 10 is die 25 Euro geen 25 meer, maar 32 Euro (of meer). Het levert dus de overheid elk jaar 156 miljoen op, plus nog eens ieder jaar een miljoen of 4 aan verhogingen cq inflatiecorrectie op. :X Ziehier: een nieuwe melkkoe is geboren en met dit rekenvoorbeeld kan je al bijna op je klompen aanvoelen dat ze dit er doorheen drukken. Want in het artikel staat al niet voor niets vermeld dat het reeds ingecalculeerd is.
pi_121766532
Ach, doen we het toch op dezelfde manier als bij de zorgpolissen? Een kleine groep, zoals de +1400kg groep alle lasten laten dragen, en de rest vrijuit.

Ergens voel ik er wel, zodra er weer een Jeep Wrangler met 70 op je af komt donderen in de binnenstad, en dan met zo;n blonde doos uit Laren achter het stuur.
.
pi_121766865
Probleem van dit land is dat er eigenlijk 17 miljoen individuele belastingplannen gemaakt moeten worden, omdat er altijd wel 1 uitzondering gevonden kan worden die "ontzien" moet worden.

Waar ik eerst (fel) tegenstander was van het afschaffen van de oldtimerregeling was, ben ik nu voor. Dit idee slaat gewoon compleet nergens op, en als je geen paar tientjes kan missen voor je hobby dan heb je gewoon een te dure hobby. :P

Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft. :')

Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:02:03 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_121767051
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt.
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.

Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf.
Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_121767225
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:

Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft. :')
Die vergelijking is natuurlijk een beetje scheef. Een MRB betaal je voor een vervoersmiddel, een standaard bedrag om jouw belasting op het wegennet te rechtvaardigen.
Echte oldtimers rijden niet dagelijks, dus vind je een vrijstelling dan nog steeds onrechtvaardig?
pi_121767603
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.

Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf.
Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is.
Niet geheel waar: de Fehac heeft destijds de lobby gestart omdat zij van mening waren dat 25 jaar belasting betalen wel meer dan genoeg was. Door de (forse) belasting op auto's die relatief weinig gebruikt werden had je het probleem dat cultureel erfgoed zou kunnen verdwijnen. Die lobby was dus gelukt. :P

Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde).

Ik denk dat het een combinatie gaat worden van wat we vandaag horen/lezen en een aantal weken terug: een electronische dagenkaart en voor het deel van de (reeds ingecalculeerde!)156 miljoen die nog ontbreekt wordt de MRB voor alle overige auto's verhoogd.

Nog een update: interview bij de Tros Autoshow met minister Schultz met o.a. oldtimer-regeling. Schultz vindt dat de echte hobby-auto's belastingvrij moeten blijven en de dagelijks gebruikte wagens gewoon de volle mep belasting gaan betalen. Het interview is hier terug te luisteren: http://radiobox2.omroep.nl/broadcaststream/file/375543.mp3 (vanaf 6:50 voor het volledige interview, en vanaf 16:30 voor het oldtimer-deel).
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:50:39 #61
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_121768776
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt en dat er nu ineens wordt gesproken van misbruik slaat helemaal nergens op, want er wordt nergens over gesproken in de wet!! Rijden in een oude auto is geen misbruik.

Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_121768827
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt. Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:57:07 #63
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_121768983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:59:29 #64
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_121769069
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden, dat slaat ook nergens op, moet je je oldtimer dan gaan schorsen en een garage huren zal ook praktisch lekker handig zijn. maar niet heus, wat als ik nu 5 oldtimers heb en rij steeds in een andere, moet ik dan garages gaan huren, ik rij er dan niet in, maar de auto staat wel aan de openbare weg.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_121769192
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Bart-Willem het volgende:
Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde).
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?
pi_121769293
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
pi_121769385
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_121769429
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.
je kunt wel schreeuwen maar het is gewoon zo.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:16:11 #69
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121769662
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden
Het hele "een liefhebber" zou buiten de discussie moeten blijven... Net alsof mensen die nu wel motorrijtuigenbelasting betalen geen liefhebber kunnen zijn.
censuur :O
pi_121770737
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:02 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?
Dit was verre van een DHZ/garageonderhoud-specialist. De garage (waar particulieren absoluut níet zelf mogen sleutelen) was bijzaak, het ging vooral om de verkoop van nieuwe onderdelen voor oldtimers. En dan te bedenken dat knakenrijders juist helemaal geen nieuwe onderdelen kopen. :P
pi_121793905
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien



verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.

klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_121794420
Volgens mij gaat het wel goed komen. Er zijn zoveel vermogende en invloedrijke mensen die oldtimers rijden, dat ik sterk het gevoel heb dat ik nu eens aan "de goede kant sta"
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_121794902
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef powerflux het volgende:
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien

[ afbeelding ]

verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.

klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten? :P
pi_121794925
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 13:17 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten? :P
'scusi.

Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_121797401
Hmm als al die belangenclubs die dagenkaart gaan tegenwerken, is de kans dus heel groot dat de normale autobezitters dus extra moeten gaan betalen.

Ik voorzie straks een nieuwe afgunst (en eventueel vandalisme) tegen oldtimerbezitters. :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')