Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat is grote onzin, de regeling is gekomen omdat er een grote lobby voor was.
heb je een andere brief dan die ik krijgquote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:54 schreef AchJa het volgende:
Verder met deeltje 5.
Lapo:
[..]
Volgens mij heb ik ergens een keer een brief gekregen van de BD dat 25 jaar belasting betalen voldoende was.
en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
1 auto volle mep betalen, daarnaast mag je een klassieker gratis/met korting rijden.
Kan ook maar in 1 auto tegelijkertijd rijden.
Ik ben nog steeds voor het Duitse systeem, met aparte klassieker kentekens voor auto's die daarvoor zijn goedgekeurd/erkend. Een verroeste 200D APK-kneus is geen klassieker, een 280E Coupé in prima staat wel. Een nette, goed onderhoudebn, 200D mag van mij ook best klassieker zijn.![]()
http://de.wikipedia.org/w(...)storischer_Fahrzeuge
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:
...
en als ik al mijn auto in orginele staat heb met roest omdat ik dat mooier vind? of pak jij om straks in aanmerking te komen voor pensioen ook een facelift?
das waarquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:27 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan hoe ze het in Duitsland doen.
En tegen de tijd dat ik met pensioen ga, kan ik vast naar belastingkorting fluiten.
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.quote:roesttoppers
die ook. stoppers zetten roest om in hard spulquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:44 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik ken zelfs geen roestStoppers; ik noem het roestvertragers.
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:23 schreef T42 het volgende:
[..]
heb je een andere brief dan die ik krijg
Dit vraagt om wat fotootjes...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:35 schreef T42 het volgende:
[..]
das waar
maar ik knap geen auto's meer op. ik hou ze bij met hammerrite of andere roeststoppers en ben dan trots op alle verschillende kleuren
ik krijg ze al sinds 2002quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kan ook goed zijn dat ik fout zit hoor, meende het ergens gelezen te hebben op die brief, maar dat is alweer een jaar of 6 geleden.
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:00 schreef T42 het volgende:
[..]
rest heb ik zo ff niks bij de hand
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHSBTDIZ-D.jpg
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
En dit dan?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx. Maar ik kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dit "het bewaren van het auto-erfgoed door liefhebbers" noemen...
klopt en ik hem dan nog een te nieuw modelquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Er is echt een hele scene van dat soort spul. Vaak zijn die auto's tot de laatste schroef uit elkaar geweest en hebben ze een nieuwe bodem eronder zitten.
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:39 schreef T42 het volgende:
[..]
klopt en ik hem dan nog een te nieuw model
mijne moet nog een nieuwe bodem krijgen met een 70pk blok(orgineel was het 44pk)
das al snelquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld.
Als je hem netjes maakt: mooi!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En dit dan?
[ afbeelding ]
En weg was me zakgeld.
was apk technisch goed gekeurd 2 jaarquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:40 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Die van jou was technisch in lijn met z'n uiterlijk nietwaar?
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijdquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je hem netjes maakt: mooi!
Als je er alleen een wiel onder zet en zo mee gaat rijden: weinig mensen die dat een verbetering van het straatbeeld zullen noemen.
Wat, is die ook verrot?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:49 schreef T42 het volgende:
[..]
maar 100 de zelfde is toch ook saai? voor orgineel moet je maar naar het museum zeg ik altijd
ik rij in auto's die mijn persoonlijkheid dragen
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 17:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Heb 'm op speurders staan voor 2750 (eigenlijk is 'ie veel meer waard, want er zit voor 2k aan nieuwe onderdelen in, 't ding is geheel gelast en ook nog eens deels herspoten) en dan krijg je een beledigend bod van 1000 Euro.Vóór het regeerakkoord was ik 'm waarschijnlijk zo kwijt geweest voor 3000-4000 Euro (eerder richting het laatste).
Balen dat 'ie net 3 weken "te laat" klaar was.
Dit is niet die diesel maar een andere.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je had 'm beter aan mij kunnen verkopen.
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:28 schreef Prowl het volgende:
och ja, zo kwam ik wel ineens spotgoedkoop aan mijn CX diesel
Mwoah, achterstallig onderhoud in het veersysteem (stuiterbak/BMW mode) maar zo goed als geen roestquote:Op zondag 6 januari 2013 23:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bij een goedkope CX gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Te mooi om waar te zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:59 schreef Prowl het volgende:
Zeer goed onderhouden motorblok met maar 120.000 km
Verdeel en heers..quote:Meer belasting om oldtimers te ontzien
Om bezitters van klassieke oldtimers belastingvrij te kunnen laten rijden, moeten autobezitters meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor mensen met auto’s van 25 jaar en ouder wordt afgeschaft. Daarmee hoopt het kabinet het bezit van de meer vervuilende wagens te ontmoedigen. Het schrappen van het belastingvoordeel levert de staat bovendien 156 miljoen euro op.
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik vind nog meer belasting voor normale auto's een nóg slechter idee. Ongelofelijk wat een aluminium hoedjes.
De oldtimermarkt ligt trouwens compleet op z'n gat. Sprak laatst een handelaar van oldtimers (geen belastingontduikersauto's) en hij zei ook dat hij sinds dit nieuws niks meer verkoopt.
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:53 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat komt niet alleen maar door de belasting.. dat is al langer. Mensen kopen die auto's met geld dat ze min of meer over hebben en dat is nu gewoon een stuk minder het geval. En zelfs al hebben ze het over dan blijft men vaak op het geld zitten ipv het aan leuke dingen uit te geven.
Ik niet. Heb je de prijzen van de oldtimers tegenwoordig gezien?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat is een klein deel. Maar 1500kg (soms op gas) is niet leuk als je belasting moet betalen. Dan koop je er niet een auto bij voor de lol.
En ja, op je geld zitten is Nederlands, doe het zelf ook
telegraaf... in de nieuwsbrief van de fehac wordt dit 'plan' niet genoemd hoor. dit is ordinair stoken.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Verdeel en heers..
De belangrijkste reden waarom dit ook nog eens inhoudelijk flauwekul is, is dat men de Brein/Buma calculatie gebruikt heeft. Men is er net als bij illegale downloads en bijbehorende 'gemiste' inkomsten van uitgegaan dat gemiste inkomsten 1:1 nu wel binnen gaan komen. Dat is niet zo omdat net als niet alle downloads ook gekocht zouden worden veel van de belastingtechnisch dure oldtimers zoals de dieselbenzen weer over de grens zullen vertrekken als er betaald voor moet worden.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
http://fehac.communicatio(...)ctie_pbl_rapport.pdfquote:Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
In augustus 2012 publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving het rapport “Milieueffecten van Oldtimers”. In dit rapport werd berekend dat de Nederlandse oldtimers 1,5 miljard kilometers per jaar rijden en voor veel NOx en PM10 uitstoot zorgen. Een uitgebreide milieuzone, waarbij de oldtimer in elke bebouwde kom geweerd zou worden, zou de oplossing zijn.
FEHAC heeft samen met onafhankelijke deskundigen het PBL-rapport geanalyseerd en komt tot heel andere cijfers en conclusies:
· De oldtimers rijden hooguit 1 miljard kilometers per jaar.
· De NOx en PM10 uitstoot van oldtimers valt in het niet ten opzichte van het gehele wegverkeer (dus inclusief vrachtwagens, autobussen etc.). Het PBL bekijkt alleen de personenwagens.
· Het effect op de luchtkwaliteit is zeer gering. Er zijn slechts weinig knelpunten en het weren van oldtimers op deze knelpunten lost deze knelpunten niet op.
Het PBL heeft ten onrechte in zijn rapport het gebruik van een beperkte groep oldtimers, die dagelijks gebruikt worden, als norm gesteld voor alle oldtimers. Hierdoor gaat men uit van veel meer kilometers en bijbehorende vervuiling. Ook komt deze groep veel binnen de bebouwde kom. Het merendeel van de oldtimers wordt echter slechts recreatief gebruikt. Zij rijden veel minder kilometers. En dan meestal buiten de bebouwde kom (en hier bevinden zich niet de knelpunten van het NSL).
FEHAC betreurt de kwaliteit van het PBL-rapport. Mede door dit rapport is de MRB-vrijstelling ter discussie komen te staan.
Hierdoor bestaat er in de oldtimerwereld grote onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid heeft al tot grote schade geleid bij de bedrijven die de liefhebbers helpen bij het in stand houden van het mobiel erfgoed. FEHAC verwacht met de gepubliceerde analyse van het PBL-rapport een positieve bijdrage te leveren aan de discussie rond de milieueffecten van oldtimers, en maakt zich met onze alliantiepartners BOVAG, RAI, FOCWA, KNAC en ANWB sterk om de MRB vrijstelling voor recreatief gebruik van oldtimers te handhaven.
FEHAC is geen voorstander van het gebruik van oldtimers als dagelijks vervoermiddel.
Oftewel je laat een bereking maken op basis van het huidige aantal klassiekers waar een hoop mensen al vraagtekens bij zetten, je houd geen rekening met het feit dat een groot deel als ze belasting moeten gaan betalen die klassieker wegdoen, daarna bedenk je van goh dat is toch niet aardig dus verhoog je de reguliere belasting maar om toch alvast dat bedrag binnen te slepen.....quote:De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
En de motor-motorrijtuigenbelasting gaat jaarlijks al 20% omhoog... Graaiers zijn het!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 08:45 schreef CafeRoker het volgende:
Verdeel en heers..
[..]
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)zien_oldtimer__.html
Dat stukje ben ik zoals het er staat helemaal met je eens. In dit geval is het echter zo dat het gebruik van een oldtimer voor een paar duizend km per jaar (dus verre van dagelijks gebruik) nauwelijks werkelijke kosten voor de overheid met zich meebrengt. De zgn 'kosten' in dit geval zijn misgelopen inkomsten omdat de opbrengst al voordat het goed en wel ingevoerd was ingeboekt was en nu dus gemist wordt. Men heeft de huid verkocht voor de beer geschoten was.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
waarom moeten mensen dan betalen voor andermans hobby?
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ergens valt er wat voor te zeggen om auto's die 25 jaar wegenbelasting betaald hebben om die belastingvrij te maken, want dat was het argument om destijds deze regeling in te voeren. Het import-verhaal heeft gewoon de boel kapot gemaakt.
Die vergelijking is natuurlijk een beetje scheef. Een MRB betaal je voor een vervoersmiddel, een standaard bedrag om jouw belasting op het wegennet te rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 16:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik vind hobbyen met computers leuk, maar ze vreten stroom. Kan ik nu vrijstelling op de stroom krijgen omdat ik anders m'n hobby lastiger kan uitvoeren? Gaat de rest van NL maar 1 Euro per maand meer betalen voor hun stroom zodat 't voor de hobbyist gratis blijft.
Niet geheel waar: de Fehac heeft destijds de lobby gestart omdat zij van mening waren dat 25 jaar belasting betalen wel meer dan genoeg was. Door de (forse) belasting op auto's die relatief weinig gebruikt werden had je het probleem dat cultureel erfgoed zou kunnen verdwijnen. Die lobby was dus gelukt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, het is ingevoerd om erfgoed op de weg te houden, niet om mensen hun hobbie mede te financieren.
Omdat in Duitsland oude diesels worden geweerd zijn ze daar niets meer waard en wil iedereen er vanaf.
Hier zijn ze wegenbelastingvrij. 1+1 is 2 en waar de oude diesels nu de schuld krijgen is wat Volvo rijders al jaren doen; misbruik maken door een goedkope dagelijkse auto te zijn, waarbij van liefhebberij geen sprake is.
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
MRB moet men helemaal afschaffen en alles in de brandstofaccijns verrekenen. MRB is sowieso al difstal. Verder heeft het dagelijkks rijden van een 25 jaar oude auto niets met "misbruik" te maken. of je nu dagelijks in je oude auto rijdt, of 2x per jaar doet niet ter zake. Het gaat erom dat je een 25 jaar oude auto rijdt. Het gaat echt niet om van die enorme hoeveelheden auto's dat die wetgeving zonodig moet veranderen en de milieueffecten zijn al helemaal marginaal, , veel van die oude bakken die men zo goedkoop mogelijk wil rijden komen straks vanzelf niet meer door de keuring heen vanwege het vele laswerk en "nieuwe" komen er niet bij sinds de regeling is bevroren, dus ik geloof er helemaal niets van dat dit exponentieel gaat stijgen.
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
man ik weet niet waar jij normaal rijdt maar het gebeurt me dagelijks dat zo'n 'turkenbak' (oude diesel roet uitblazende mercedes meestal) voor me kachelt op de snelweg. ik ben er wel blij mee ergens, alhoewel ik zelf zo'n oude merc als daily driver best leuk zou vinden.
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:16 schreef Bart-Willem het volgende:
Het probleem is nu dat er veels teveel dagelijkse oldtimers rond rijden: de regeling wordt dik misbruikt en de cijfers zijn anders dan de Fehac ons laat geloven. Bij de specialist waar ik werkte was ongeveer helft van de auto's gewoon voor dagelijks gebruik (ook Amazons en PV's en zelfs een enkele 6V-auto), dus ik snap niet waar die 80-20-verdeling van de Fehac vandaan komt (collega-bedrijven ervaren hetzelfde).
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het milieuargument is flauwe kul, het misbruik argument slaat nergens op en de bezuiniging zal men totaal niet halen, je zorgt er alleen maar voor dat het leven van mensen nog meer verzuurt wordt met al die idiote belastingverhogingen, waardoor mensen nog meer het geld in de zak houden en de economie terugloopt en werkeloosheid toeneemt.
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb straks geen gore stinkdiesels meer voor me, of toch veel minder. ik zie het voordeel wel.
je kunt wel schreeuwen maar het is gewoon zo.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wat een fucking onzin. Ga dan weg als je niet op niveau kan mee discussiëren.
Het hele "een liefhebber" zou buiten de discussie moeten blijven... Net alsof mensen die nu wel motorrijtuigenbelasting betalen geen liefhebber kunnen zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
trouwens waarom kan een liefhebber niet dagelijks in zijn auto rijden
Dit was verre van een DHZ/garageonderhoud-specialist. De garage (waar particulieren absoluut níet zelf mogen sleutelen) was bijzaak, het ging vooral om de verkoop van nieuwe onderdelen voor oldtimers. En dan te bedenken dat knakenrijders juist helemaal geen nieuwe onderdelen kopen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 18:02 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zou de verhouding DHZ/garageonderhoud voor hobby auto's niet anders liggen dan bij daily-oldtimers?
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?quote:Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef powerflux het volgende:
op 't 924 forum eindelijk het beruchte telegraaf-artikel gezien
[ afbeelding ]
verschrikkelijk artikel. er is als je het goed leest geen aangetoond verband tussen oldtimers en gewoon de belasting willen verhogen. lees die regel boven de kop maar.
klote telegraaf. zo krijg je elke oldtimerrijder gehaat.
'scusi.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Plaatje doet het niet ivm inlog-shizzle. Anders zelf even hosten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |