Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:03 schreef Bart-Willem het volgende:
Europa, en het gros van de oldtimer-liefhebbers cq berijders zijn babyboomers en ouder (dus uitstervend ras) en als die straks allen gehemeld zijn is er een veel kleinere groep liefhebbers dus is er minder draagvlak en zal een afschaffing tot minder protesten en lobbies leiden.
Je ziet dat al bij de oldtimer-clubs: die slinken behoorlijk: ouderen die er wegens gezondheidsklachten mee stoppen en een piepkleine aanwas van jongeren. Dus het aantal leden loopt bij sommige clubs al sterk terug (afhankelijk van merk/type) en bij de meeste clubs is er een langzame daling te zien (ten gevolge van de vergrijzing).
och nog 15 jaar dan is alles electrisch en is het een echte hobby geworden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:39 schreef virl3 het volgende:
[..]
Zolang er petrolheads zijn die voor de lol een auto willen hebben uit hun goeie jaren zie ik dat toch echt niet gebeuren..
Zijn merk/typeforums op internet niet de nieuwe club-achtige dingen die geen clubs zijn en daarmee het alternatief zijn waar jongeren bij terechtkomen?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:57 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De cijfers laten anders zien: veel oldtimer-clubs hebben een dalend ledenaantal, juist omdat er minder jongeren zich aanmelden.
Dat er genoeg zijn ben ik het met je eens, en dat voor je gevoel het ook toeneemt komt vooral omdat veel jongeren 't idee hebben van "nu kan het nog".Maar de trend is helaas toch echt dat de clubs lichtelijk krimpen.
En de jaren 80-auto's zijn voor onze generaties juist meer de klassiekers. Ik zie iemand van 20-25 niet snel een Volvo PV 444 of een Duett of een of andere 1951-Mercedes kopen, maar eerder een BMW 6-serie of een Volvo 240 uit begin jaren 80.Overigens word je als jongere met een auto van 1980 of jonger ook weggekeken door de senioren bij de oldtimer-clubs omdat ze dat geen oldtimer vinden. Als jongere met een jongere auto voel je je dan ook niet welkom, en dat verklaart ook deels de krimp van de oldtimerclubs.
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar.Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben.
Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
En als je al eens naar een meeting gaat, dan moet je heel goed je best doen om je zelf een baan te waden door alle kliekjes en incrowd business voordat je er als nieuwkomer/outsider een beetje leuk mee kan doen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik merk wel dat jongeren online forums meer gebruiken dan fysieke oldtimerclubs.
Het afgelopen jaar idd. Door dat ene regeltje in het regeringsakkoord dat hier al 5 topics gevuld heeft met name..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Heel veel mensen vinden die auto's leuk, maar kopen ho maar.Probeer maar eens een PV 444 te verkopen, dan moet je héél veel geduld hebben.
Ook een Amazon blijft langer staan dan bijvoorbeeld een 240.
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. Mensen hebben op het moment structureel te weinig geld over, en oldtimers werden toch voornamelijk met geld dat over is gekocht. En de wat duurdere middenklasse werd al helemaal gefinancieerd met overwaarde van huizen. En laat die nu net flink onder druk staan.
Zo'n 240 wordt dan nog vaker door mensen gekocht die hem dagelijks willen gebruiken en in die zin is het dan een besparing althans, dat denkt men ipv een kostenpost.
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebbenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Dat moet niet maar is wel een groot pluspunt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:57 schreef Q.C.Passed het volgende:
[..]
Ja, want een oldtimer moet nou eenmaal ronde vormen hebben
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik vind een 240 eigenlijk wel een cultbak, idem voor een Mini uit de jaren 80. Beiden zijn in grote getalen verkocht in de jaren '80 en mogen met recht klassiekers of oldtimers genoemd worden.Het gros van de 2CV's die in NL rondrijden zijn ook van 1982-1987, en in mijn ogen ook oldtimers.
Echt niet!!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.![]()
[ afbeelding ]
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.
Een Mini is ontwerp uit de jaren 60 en 2CV uit de jaren 50.
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.![]()
[ afbeelding ]
Ik heb toch iets ander idee van oldtimer, een 164 is ok, een mooie 144S is tijdloos.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:37 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers.Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140.
Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt.
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).
Forums zijn inderdaad de vervanger voor jongeren voor clubs, maar het aantal afsteldagen en clubmeetings zijn bij forums natuurlijk wel een stuk lager. En je hebt zaken als een tijdschrift, naslagwerk etc een stuk minder.
Wellus.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.
Volgens mij is de hele tweedehandsmarkt behoorlijk ingekakt sinds het uitbreken van de crisis (alweer 5 jaar geleden, kun je nagaan...). Motoren, gitaren... het ligt allemaal nog steeds op z'n gat.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Ah, het postzegelverzamelings-effect.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:01 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren.Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd)
Speelt al wat langer: een jaren 30-Ford bracht een jaar of 15-20 terug kennelijk enorm veel geld op, dat was een jaar of 10-15 later ineens niet meer het geval. Doordat de oldtimer-liefhebbers vergrijzen vervalt de interesse voor de oudere auto's, en jongere oldtimer-liefhebbers hebben meer iets met de auto's waarin ze zijn opgegroeid of vroeger als ultieme droomauto zien dan een auto uit 1958 of 1960.
Zeg nou zelf: zullen de meesten in dit topic een Lamborghini Countach leuk vinden, of een Lamborghini Espada?En onder de nóg jongeren: een Countach of een Diablo?
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.quote:
morderne auto zitten ook geen klasiekers tussen johquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ah zo, wel een goede vergelijking al zullen auto's altijd wel in trek blijven (terwijl postzegels wellicht in de toekomst niet eens meer zullen bestaan).quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.
Dat heeft nogal gevolgen voor de prijs.
onzin, jij vind een auto uit de jaren 80 geen oldtimer, omdat je er zelf mee bent opgegroeid, het zijn de auto's uit je jeugd, dus voor jou "normaal." Voor mensen van na die generatie zeker niet. Het zijn auto's uit een andere generatie dan die uit de jaren 60, of 70, of 50 Maar zeker ook een andere dan de "moderne" auto. Wel degelijk oldtimers. :-)quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ook hoihoi,quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:56 schreef Amoeba het volgende:
Hoihoi
Ik heb een vraagje. Naar aanleiding van de motie van de SP afgelopen december wil ik 'n oldtimer gaan kopen.
Link: www.autoblog.nl/tweede-kamer-schrapt-belasting-oldtimerliefhebber
Autoblog is duidelijk niet gecharmeerd van 'n 190D, ik wel. Een 190D uit '88, is deze dan direct belastingvrij (afgezien van de bouwmaand) of geldt daar die idiote overgangsregeling voor waar ze 't ooit over hadden. (25-30 jaar oud)
Link? Kan daar niets over vinden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 13:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Dus ga er maar van uit dat 'ie niet belastingvrij wordt aangezien de regeling per 1-1-2014 op de schop gaat.Zeker omdat 't een diesel is.
Ehm heel internet?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Link? Kan daar niets over vinden.
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:10 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ehm heel internet?De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc.
Wat het minstens wordt: de diesels worden belastingvrij bij 35 jaar en ouder, maar de kans is groter dat de maatregelen veel erger worden dan dit.
In de huidige regeling is het al zo dat auto's van 1987 en jonger nog steeds dieseltoeslag moeten betalen. Dat is dus het grootste deel van hun wegenbelasting, alleen het benzinedeel vervalt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |