Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
quote:Op donderdag 27 september 2012 16:58 schreef AJS1 het volgende:
Hallo,
een goed bericht: ik ben vanmiddag gebeld door de helpdesk van Honeywell. Zij onderkennen het probleem met de overbodige schakelmomenten en gaan morgen met de techneuten om tafel hoe de software hier op aangepast kan worden. Mij is toegezegd dat ik a.s. maandag of dinsdag teruggebeld word over hoe en wanneer de software wordt aangepast.
quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:43 schreef smv het volgende:
Hoi,
Hier een kleine update vanuit mij. Ik ben deze ochtend uit eindelijk ook gebeld door Honeywell. Hij heeft van mij allerlei info opgenomen voor onderzoek en wat ik begreep is dat ze maandag/dinsdag gaan zitten intern om te kijken hoe ze het probleem kunnen oplossen. Hij heeft tot wel 3x gezegd dat hij mij zoiezo volgende week gaat terugbellen en mij op de hoogte wilt houden.
Het is wel zo, dat we niet binnen twee weken waarschijnlijk al de oplossing kunnen verwachten, maar ze nemen het nu wel eindelijk serieus en willen het oplossen.
Tevens heb ik hem verteld waarom ze zelf geen forum oprichten, waar wij ons ei kwijt kunnen. Wij zien namelijk totaal helemaal niks vanuit honeywell komen betreft updates, nieuwe elementen wat aangekondigd word helemaal niks, tevens dat de update cycle behoorlijk lang is, je hebt nog niet eens een update in 2012, terwijl er in 2010 al genoeg ideeen zijn verstuurd naar honeywell. Je hoor alleen helemaal niks van ze zelf.
Hij beaamde alleen dat ze hier niet ervaren in zijn en dat Internet nog vrij nieuw voor ze is, voor communicatie etc...
hoop dat hij geluisterd heeft en dat ze zelf een forum gaan creeren voor de evohome, schakelt voor ons en hun een stuk sneller!
het is voor nu voor mij ook afwachten.
Hallo Verwarming,quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:07 schreef Verwarming het volgende:
Ook ik ben blij te vernemen dat Honeywell het probleem van de schakelmomenten nu serieus lijkt te nemen. Hartelijk dank aan de doorzetters.
Zoals eerder vermeld, kan ik real-time mijn beide Remeha ketels draadloos op mijn laptop uitlezen. De parameters en grafieken worden automatisch permanent gelogd. Ik kan dus actueel, maar ook met terugwerkende kracht zien wat er in de ketels op welk moment dan ook gebeurt. Ik zal niemand hiermee verder lastig vallen, maar de resultaten zijn nog erger dan ik dacht.
Bij als voorbeeld een continue warmtevraag van de Evotouches zie ik gemeten over een uur dit:
1. De ketels schakelen 6 keer per uur bij gelijke intervallen uit voor een periode van circa 1,5 minuut om daarna weer terug te gaan naar het oorspronkelijke setpoint van voor de uitschakeling. Beide ketels hebben als beveiliging een anti-pendel instelling, die bij mij van fabriekswege op 5 minuten staat. Gaan de ketels dus uit door een schakelmoment, vindt herstart pa na 6,5 minuten plaats. Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd, wellicht met andere getallen.
2. Mijn oorspronkelijke Remeha Celcia 20 thermostaat moduleert opgaand en afgaand bij als voorbeeld een continue warmtevraag van een uur in geleidelijke stappen van enkele graden per keer. De ketels blijven een uur aan. De OT modulen moduleren vrijwel uitsluitend stijl in stappen van 10 en 20 graden. In beide ketels is weer als veiligheid ingebouwd, dat zodra de aanvoer temperatuur meer dan 5 graden boven het setpoint uitkomt, de ketels uitschakelen om wederom pas weer na 5 minuten aan te gaan. Bij mij gebeurt dit gemiddeld 2 tot 4 keer per uur. Ook hier heb ik geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben, wellicht met andere getallen.
Samengevat: bij een continue warmtevraag van de Evotouches schakelen de OT modules de ketels gemiddeld 8 keer per uur uit en vindt 8 keer een herstart plaats. Gedurende dit uur branden de ketels feitelijk maar 11 minuten in plaats van 60 minuten (60-6x6,5-2x5).
Natuurlijk kan in theorie alleen bij mij sprake zijn van deze situatie. Daar staat tegenover dat vele anderen op dit forum eveneens last hebben van de schakelmomenten. Bij ketels van andere merken, die ook over dergelijke beveiligings- c.q anti-pendel mechanismes beschikken, is de situatie dus nog veel erger dan wellicht beseft wordt.
Jammer genoeg weet ik niet hoe ik screenshots moet inlassen, dan kon ik het laten zien.
Ik zal Honeywell mijn log ter beschikking stellen. Misschien helpt het.
Als iemand tips heeft, houd ik mij aanbevolen. Heeft iemand ervaring met de aan/uit module? Vinden de schakelmomenten dan ook plaats?
Groeten
Dit gedrag herken ik niet. Ik heb de laatste software v2.1, en als er overdag geen warmtevraag is gaat de ketel niet aan.quote:- wanneer de Evotouches bij het aantal schakelmomenten per uur op 6 staan (default fabriek), worden beide ketels bij geen warmtevraag exact 6 keer per uur ingeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
Bedankt voor de tip; maar de aanschaf en maandelijkse kosten zijn me veel te hoog.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:36 schreef a3bo het volgende:
Evohome bedienen op afstand : https://www.regelvisie.nl(...)vohomeopafstand.html
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:34 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
De vraag bij mij is nog steeds hoe je eenvoudig / goedkoop het gedrag van je cv ketel redelijk automatisch kan monitoren. Dit om het "warmte vraag" issue te onderzoeken.
Ik gebruik OT.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Ja, dat kan de nalooptijd zijn van de ketel. De pomp blijft dan nog een paar minuten doordraaien zodat er geen loeiheet water in de ketel blijft staan. Als de ketel zelf ook nog aan was dan weet ik even geen verklaring.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:09 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
Ik gebruik OT.
Gisteravond viel me op dat een HR80 precies op de ingestelde temperatuur dicht gaat. Mijn ketel bleef nog een tijdje aanstaan. Mogelijk voor een andere zone; maar daarvan was de gemeten temperatuur 1 graad hoger dan de ingestelde. Herkend iemand dit?
Hallo a3bo,quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:52 schreef a3bo het volgende:
Zojuist gebeld door Honeywell.
Men komt op maandag 15 oktober op bezoek om de Evohome installatie te bekijken.
Men is er van overtuigd dat binnen de huidige mogelijkheden het onnodig aanslaan van de ketel is te voorkomen.
Ik ben heel benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte.
Hallo Microkid,quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Heel duidelijkquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:12 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Microkid,
ik heb een aan/uit module BDR91A1000 (aangesloten op een Nefit ketel) die ik op de locatie van mijn oude thermostaat in de woonkamer heb bevestigd. Zodoende kan ik direct in de woonkamer zien wanneer de ketel aanslaat. Deze gaat, zoals eerder beschreven, bij geen warmtevraag 3x per uur voor 1 minuut aan. Dit effect treedt echter (nog) niet 's-nachts op wanneer de ingestelde temperatuur (16 graden) ruim onder de gemeten temperatuur ligt. Zoals ik nu heb kunnen vaststellen treedt het onnodig aanslaan op als de gemeten temperatuur binnen een marge van 2,5 graad van de gemeten temperatuur ligt. Dus als de temperatuur is ingesteld op 16 graden wordt de ketel 3x per uur voor 1 minuut aangezet als de gemeten temperatuur onder 18,5 graden komt. Dit is dus geen "bijverwarming" om de 16 graden te behouden.
Duidelijk genoeg uitgelegd?
Ik ben benieuwd waar honeywell mee komt als de configuratie bij a3bo is onderzocht.
Nee, dat doet EvoHome niet.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 09:45 schreef a3bo het volgende:
Staat optimalisatie aan?
Het zou kunnen dat de Evotouch als het ware de ketel al voorverwarmt om meteen warmte te kunnen leveren als de gemeten temperatuur onder de ingestelde komt.
Hallo Microkid,quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Heel duidelijk
Alleen, ik heb zo te zien dezelfde configuratie (Atag CV met aan/uit module) en mij ketel gaat dus niet aan als er geen warmtegraag is. Ook 's nachts niet. Optimalisatie staat aan, het aantal schakelpunten is bij mij 6. Ik zal anders een de belangrijkste instellingen van mijn configuratie opschrijven, mogelijk hebben jullie daar iets aan.
Volgens mij kan je beter de (kosteloze?) inspectie bij a3bo op 15 oktober afwachten. Het is natuurlijk te gek dat jij geld zou moeten uitgeven voor een door de fabrikant voorgestelde controle.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 21:28 schreef smv het volgende:
Ik werd deze week dus gebeld door de leverancier die het pakket mij geleverd heeft, dat het product niet goed zou functioneren.
Honeywell heeft met hem gebeld hierover en het probleem lijkt wel bij hem neergelegd. Honeywell wilt samen met een monteur van hem bij mij langs komen om te kijken hoe het aangesloten is, omdat het niet door een officiele is aangesloten.
Deze leverancier zei dood leuk tegen mij, ik ga hiervoor wel geld in rekening brengen, want de monteur kost ook wat en die 3 a 4 tientjes dat ik heb verdiend aan het pakket is ook niks. Ik heb tegen hem verteld ik vind het best dat je je monteur in rekening brengt, maar ik betaal hem niet en daarnaast heb ik mijn klacht bij Honeywell aangekaart, want naast mij zijn er nog tientallen andere met het zelfde probleem dat de ketel aanslaat. Hierdoor kan ik niet zeggen na 1.5 jaar dat het probleem bij jou ligt lijkt mij.
Hij ging weer met Honeywell bellen en ik heb daarna ook niks meer vernomen helaas, ondanks ik deze week ook terug gebeld zou worden.
Hallo Microkid,quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:23 schreef microkid het volgende:
Bij deze even de belangrijkste parameters in mijn setup:
(In het huis van m'n ouders hangt trouwens ook een EvoHome, en ook daar gaat de ketel niet onnodig aan)
4 zones (woonkamer, keuken, studeerkamer, badkamer)
warmtevraag: ketelrelaismodule
buitenvoeler: geen
warmwaterregeling: geen
zone woonkamer: radiatoren, interne temperatuurvoeler
overige zones: radiatoren, externe temperatuurvoeler
uit temp instelling: 5
vakantie temp instelling: 15
interne voeler calibreren: 0
schakelingen per uur: 12
min aan tijd: 2
comm verlies: uitgeschakeld
optimalisering: adaptieve start
Heb je ook software 2.1?quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:20 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Microkid,
Bedankt voor het overzicht. Ik zie geen afwijkende instellingen t.o.v. mijn configuratie. Ik heb gisteravond het aantal schakelingen als test verhoogd van 3 naar 6 per uur. Resultaat: de ketel springt nu 6x per uur aan voor 1 minuut zonder warmtevraag. Conclusie: het probleem van onnodig aanslaan blijft bestaan.
Lijkt me niet, want de ketel wordt aangestuurd door het EvoHome relais. Als er bij jouw dus een paar keer per uur een groen lampje op het relais gaat branden is EvoHome de oorzaak (groen lampje = warmtevraag). Gaat de ketel aan zonder dat het lampje op het relais aan gaat, dan doet de ketel het dus zelf.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:21 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb inderdaad ook versie 2.1. Zou het probleem soms ketel afhankelijk zijn?
Dit gebeurd naar zoveel x aantal minuten/uur.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:55 schreef a3bo het volgende:
Een vraagje, als een HR80 lokaal wordt bediend, zal het programma op de Evotouch dan de lokale temperatuurinstelling op de schakelmomenten weer terug instellen naar datgene wat in het Evotouch programma is ingesteld ?
Het lijkt er namelijk op dat dit in mijn configuratie niet gebeurt.
Bypass kan je ook doen aan de hand van 1 radiator geen HR80 op zetten, maar gewoon je knop er op laten en deze een klein stukje open draaien. Zo doe ik het zelf ook, op deze manier kan je CV de warmte kwijt als hij aan slaat.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:29 schreef bokkers het volgende:
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw in het Evohome systeem en heb me behoorlijk ingelezen. Aangezien aanschaf een behoorlijke investering is en de installateur er weinig tot geen kaas van gegeten heeft wil ik hier vragen even met mij mee te kijken naar wat ik wil aanschaffen.
Na een renovatie zijn er in diverse ruimten in mijn huis problemen ontstaan met het warm krijgen en te snel warm worden. Ook werk ik vaak thuis en wil ik het behaaglijk krijgen in de werkkamer.
Ik bezit over een bosch HR ketel HRC 35 modulerend.
Woonlaag 1 is een woonkamer met een open keuken beide voorzien van oversizes radiatoren. Ook is er een aparte hal met een radiator die nu altijd dicht staat.
Woonlaag 2 een badkamer met vloerverwarming(elektrisch) en een handoekradiator. Een hobby werkkamer en 2 slaapkamers.
Woonlaag 3 cv ruimte en een apart hobbyruimte.
Ik wil graag aanschaffen:
Set bestaande uit: 1 x evotouch ATC928G1000
1 x tafelstandaard ATF100
1 x open therm rf-module R8810A1018
1 x ruimtethermostaat DT92
8 x HR80
In de woonkamer(zone1) plaats ik dan de evotouch met 2 HR80 (voeler uit)
in de hal (zone2) 1 HR80
In de werkkamer (zone3) DT92 + 1 HR80 (voeler uit?) ivm bereikbaarheid(HR80) en makkelijker instellen via DT92
In de slaapkamer1 (zone4) 1 HR80
In de slaapkamer2 (zone5) 1 HR80
in de badkamer (zone6) 1 HR80
in de hobbykamer (zone7) 1 HR80
Dit zou moeten werken naar mijn idee.
Er blijft geen open radiator over. Er moet dan een bypass tussen gezet worden ?
IK kan dan alle ruimtes regelen vanuit de woonkamer middels de evotouch. en in de werkkamer middels de DT92.
ik hoor graag tips enz.
danny
Ik heb gebeld, de helpdesk zou het doorgeven al hadden ze nooit van het probleem gehoord. De vraag is dan of het wel bij de juiste personen terecht komt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:58 schreef smv het volgende:
*****OPROEP AAN EVOHOME MENSEN MET ONNODIG AANSLAAN*****
Persoon van Evohome kon mij vertellen dat ze maar 4 meldingen hebben ontvangen over het onnodig aanslaan. Dit zegt mij dus dat niet iedereen Evohome aan het stalken is, want er zitten meer dan 4 mensen hier op forum die het probleem hebben. Graag iedereen aanmelden, hoe meer mensen ze hebben, hoe duidelijker het probleem word bij Evohome.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het per mail gedaan en eventueel kan je aangeven dat het al in onderzoek is en er meer mensen hierover al geklaagt hebben.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:59 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb gebeld, de helpdesk zou het doorgeven al hadden ze nooit van het probleem gehoord. De vraag is dan of het wel bij de juiste personen terecht komt.
Als Honeywell nou zelf een (internationaal) forum zou starten, dan zouden ze vanzelf zien dat mensen gaan reageren. En anders maken ze een gebruikersaccount hier aan om interactief met ons te overleggen.
Per mail een klacht aanmelden bij Honeywell ook aangeven dat het in onderzoek is door hogerhand.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:55 schreef fleche2012 het volgende:
Hallo, hier ook een nieuwe Evohome gebruiker sinds begin januari.
En ja, ik herken helaas ook het onnodig aanslaan van de ketel meerdere keren per uur.
Mijn configuratie:
Begane grond: vloerverwarming met een HR80, externe voeler (in de Evotouch)
Optimalisatie staat ingeschakeld, ik ga het nu eens proberen zonder.
1e etage: 3 slaapkamers met 1 radiator, allen HR80. Badkamer met 1 radiator, normale kraan (dus fungeert als bypass)
2e etage: 1 radiator met HR80.
De radiatoren bovenstaan allen permament ingesteld op 15 graden.
Beneden houdt de vloerverwarming het makkelijk op temperatuur en de ketel zou dus maar af ten toe aan hoeven gaan. Zeker als de houtkachel ook nog eens aan staat.
Enfin, jammer dat het systeem dus niet lijkt te doen wat het zou moeten doen. Nu draait de ketel vaak overbodig: weg energiebesparing.
Nee. Lokale bediening overrulet altijd de centrale EvoHome instelling, Pas op het moment dat er een nieuw tijdblok door de EvoHome naar de HR80 wordt gestuurd, blijft de HR80 op de handmatig ingestelde temperatuur staan.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 08:00 schreef smv het volgende:
Dit gebeurd naar zoveel x aantal minuten/uur.
doe het zelf ook soms op HR80 omhoog draaien en als ik dan na uur/paar uur kijk staat hij weer op de instelling die op evotouch staat.
Dan moet je de HR80 gewoon blokkeren, kunnen ze hem ook niet meer omhoog zetten, Dat is nog zuinigerquote:Op donderdag 11 oktober 2012 12:45 schreef a3bo het volgende:
Ik heb er 6 tijdblokken in zitten.
Reden is, dat er een aantal dames op slaap- en badkamer de thermostaat wel gemakkelijk omhoog draaien, maar "vergeten" om deze weer omlaag te zetten
Nu wordt op tactische momenten door de Evotouch de temperatuur teruggezet.
Als de ingestelde temperatuur 18 graden is en je draait de HR80 naar 21 graden, dan zal de Evotouch de HR80 alleen opnieuw aansturen als het volgende temperatuurblok NIET op 18 graden staat ingesteld.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 20:11 schreef microkid het volgende:
[..]
Nee. Lokale bediening overrulet altijd de centrale EvoHome instelling, Pas op het moment dat er een nieuw tijdblok door de EvoHome naar de HR80 wordt gestuurd, blijft de HR80 op de handmatig ingestelde temperatuur staan.
Voorbeeld: om 18:00 staat je zone ingesteld op 21 graden. Je zet de HR80 om 13:00 handmatig op 19. Daar blijft hij dan op staan tot 18:00. Dan zal de EvoHome de temperatuur opnieuw naar de HR80 sturen.
Je moet bij danfoss kranen (ik heb deze ook) de HR80 op "FULL" mode zetten. Dan verbruikt die wel iets meer batterij, maar anders krijgt hij die kranen niet volledig open en toe.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 23:08 schreef AJS1 het volgende:
Hallo Danny,
ik heb deze zomer ook alle radiatorkranen (uit 1970) vervangen om de HR80's te kunnen installeren. Vanwege de maatvoering kon ik slechts enkele Honeywell kranen installeren, de rest is van Danfoss. Wat mij opvalt is dat de Danfoss kranen behoorlijke bijgeluiden(stromen/ruisen) produceren. Of dat nu komt omdat de HR80 de kranen niet geheel opent, weet ik niet. Als ik de kraan handmatig volledig opendraai, is het bijgeluid minimaal.
Iemand ervaring of tips om deze bijgeluiden te minimaliseren?
Bedankt voor de tip. Ga ik dit weekend uitproberen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:33 schreef mouse2562 het volgende:
[..]
Je moet bij danfoss kranen (ik heb deze ook) de HR80 op "FULL" mode zetten. Dan verbruikt die wel iets meer batterij, maar anders krijgt hij die kranen niet volledig open en toe.
Full mode kan je bekomen door lang op de pairing knop van de HR80 te drukken tot er full op de display komt als ik mij niet vergis.
Hallo Danny,quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 00:47 schreef bokkers het volgende:
Hallo AJS1,
Ik heb gekozen voor het model met de rode basis knop. Deze is nog na te regelen. Het model met de grijze knop niet. Ook zal het afhangen of je pomp ook mee moduleert. Als er maar 1 radiator open staat gaat dit meer geluid produceren, zeker als je HR80 al knijpt en je ventiel ook.
Danny
Hallo a3bo,quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 08:04 schreef a3bo het volgende:
[..]
Als de ingestelde temperatuur 18 graden is en je draait de HR80 naar 21 graden, dan zal de Evotouch de HR80 alleen opnieuw aansturen als het volgende temperatuurblok NIET op 18 graden staat ingesteld.
En dat is nou juist een gebrek van de EvoHome: je kan op het display niet zien welke zone op een bepaald moment een warmtevraag heeft. Anders had je dit soort problemen al veel sneller kunnen oplossen. Ik heb deze tip al diverse keren doorgegeven aan Honeywell, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan. Jammer.quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:12 schreef Coelho het volgende:
Mijn systeem heeft de hele zomer op dezelfde instellingen gestaan als in de winter ('s ochtends naar 19,5, rond de middag naar 20, vanaf 18:00 naar 20,5 en om half 11 terug naar 18). Het is de hele zomer warmer geweest in huis dan de gevraagde temperatuur en toch heb ik met enige regelmaat aanspringende ketels gehad. Met name op de wat koudere dagen waarbij de kamertemperatuur 's ochtends bijvoorbeeld 20,5 was en er dus maar een graad verschil zat tussen werkelijke en gevraagde temperatuur.
Heb je optimalisatie aan staan ?quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:12 schreef Coelho het volgende:
Mijn systeem heeft de hele zomer op dezelfde instellingen gestaan als in de winter ('s ochtends naar 19,5, rond de middag naar 20, vanaf 18:00 naar 20,5 en om half 11 terug naar 18). Het is de hele zomer warmer geweest in huis dan de gevraagde temperatuur en toch heb ik met enige regelmaat aanspringende ketels gehad. Met name op de wat koudere dagen waarbij de kamertemperatuur 's ochtends bijvoorbeeld 20,5 was en er dus maar een graad verschil zat tussen werkelijke en gevraagde temperatuur.
Ik ben een nieuwe gebruiker van het Evohome systeem. Gebruik OpenTherm op een Vaillaint modulerende ketel.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:02 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Danny,
Ik heb inderdaad de uitvoering met de grijze knop. Ik hoop dat de Full mode de bijgeluiden zal minimaliseren.
Gr. Arjan
Je kunt de HR80 configureren dat het ventiel volledig open/dicht gaat. Zie hiervoor de handleiding van de HR80. Er is ook al eerder een post in dit forum over geweest.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:12 schreef mha het volgende:
[..]
Ik ben een nieuwe gebruiker van het Evohome systeem. Gebruik OpenTherm op een Vaillaint modulerende ketel.
5 x HR80 op Honeywell radiatorkranen (Honeywell V2000DBB15 - Ultraline thermostatische afsluiter recht 1/2"). Nooit last gehad van geruis met gewone kranen. En nu een behoorlijk storend geruis, ook als de kraan vol open staat.
Een vriend heeft me nu aangeraden om Danfoss kranen te gaan gebruiken omdat die bekend zouden staan voor gering geruis.
De cv-pomp kan ik, voor zover ik in de gebruiksaanwijzing kon vinden, niet op een lagere stand zetten.
Wat is nu wijsheid? Toch maar overschakelen op Danfoss kranen?
P.S. Met de OpenTherm is mijn watertemperatuur ongeveer 70 graden, terwijl ik zonder de Evohome met de Honeywell Chronotherm III een veel lagere temperatuur had.
P.S, Ik kan op de Evotouch niet zien wanneer de ketel brandt. Volgens Waakzaam wonen zit die functionaliteit nog niet ingebouwd. Op de Chronotherm kon ik dat wel zien en tevens hoe hard de ketel brandde.
Ik had alleen mijn vloerverwarming aan staan op genoemd programma. De overige radiators op slaapkamers en badkamer stonden op 12 graden.quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:30 schreef microkid het volgende:
[..]
En dat is nou juist een gebrek van de EvoHome: je kan op het display niet zien welke zone op een bepaald moment een warmtevraag heeft. Anders had je dit soort problemen al veel sneller kunnen oplossen. Ik heb deze tip al diverse keren doorgegeven aan Honeywell, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan. Jammer.
ja. Maar die hoeft toch niet te starten wanneer de kamertemp > gevraagde temp?quote:
Dit heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Heb dus geen verklaring.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:53 schreef kees57 het volgende:
Hallo,
Gisteren heb ik op de Evotouch van 1 slaapkamer de temperatuur iets hoger gezet.
Toen ik later op de Evotouch keek waren op de woonkamer na alle zones verdwenen.
Kan iemand hier iets over zeggen?
Mijn ketel slaat niet meer onnodig aan.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:55 schreef AJS1 het volgende:
Hallo a3bo,
welk probleem heeft Honeywell vandaag bij jou nou eigenlijk opgelost? De resultaten van de uitgevoerde "zomertest" hangen af van de ingestelde temperatuur bij de test. Als deze maar flink veel lager liggen dan de gemeten temperatuur zal de ketel niet onnodig aanslaan. De zogenaamde warmtevraag ontstaat volgens mij als de gemeten temperatuur binnen een marge van 2 a 2,5 graad van de ingestelde temperatuur ligt. Dus bij een ingestelde temperatuur van 16 graden is er geen warmtevraag bij een gemeten temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden en wel een warmtevraag bij een gemeten temperatuur van 18 graden. Dit effect beschrijft Coelho ook in zijn bovenstaande post.
De vraag is dus wat Honeywell als warmtevraag heeft gedefinieerd. Bij een (koude) winter zal dit effect minder optreden dan in het voor- en najaar en een frisse zomer. Ik blijf het vreemd vinden dat de ketel aanslaat als de gemeten temperatuur ruim 1 graad boven de ingestelde temperatuur ligt.
De HR80's bestonden al, nog voordat het Evohome systeem het levenslicht zag, Ze zijn al zo'n 10 jaar oud. Gevolg hiervan is, dat de communicatiemogelijkheden van een HR80 niet aansluiten bij wat er met de Evotouch allemaal kan.quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:30 schreef microkid het volgende:
[..]
En dat is nou juist een gebrek van de EvoHome: je kan op het display niet zien welke zone op een bepaald moment een warmtevraag heeft. Anders had je dit soort problemen al veel sneller kunnen oplossen. Ik heb deze tip al diverse keren doorgegeven aan Honeywell, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan. Jammer.
De HR80 stuurt meer terug, want als je de kraan open draait stuurt de HR80 een seintje naar de EvoTouch dat er warmte nodig is. Dus de EvoTouch weet dat er warmtevraag is en ook vanaf welke zone. Koud kunstje om dat dan ook op het display weer te geven.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 11:10 schreef a3bo het volgende:
[..]
De HR80's bestonden al, nog voordat het Evohome systeem het levenslicht zag, Ze zijn al zo'n 10 jaar oud. Gevolg hiervan is, dat de communicatiemogelijkheden van een HR80 niet aansluiten bij wat er met de Evotouch allemaal kan.
De HR80 kan een signaal ontvangen om het ventiel te openen en de HR80 kan de gemeten temperatuur terugsturen, meer niet.
Met wat kunstjes zou je ook de ingestelde temperatuur moeten kunnen terugsturen.
Dit vereist uiteraard een programmawijziging in zowel de HR80, als de Evotouch.
Of Honeywell dit wil en gaat doen, zal wellicht afhangen van de vraag hiernaar door de gebruikers.
Helaas heeft de Honeywell engineer gekozen om alles opnieuw in te stellen. Zo kom je dus nooit achter de echte oorzaak en blijf je op hetzelfde kennisnivo. Bij elke klacht in de toekomst zullen ze het advies geven "alles opnieuw instellen". Dit lijkt een beetje op Windows opnieuw installeren..quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef a3bo het volgende:
De man van Honeywell is geweest.
Hij heeft het volledige Evohome systeem gereset en opnieuw ingesteld.
De kans bestaat dat er mogelijk iets fout heeft gezeten zoals het is ingesteld.
Zonder arrogant te willen overkomen, acht ik die kans overigens zeer klein.
Al pratende heb ik wel een andere oorzaak ontdekt, waar het vrijwel zeker aan gelegen heeft.
De man van Honeywell onderschrijft deze mogelijkheid ook.
Het heeft alles te maken met het schakelprogramma en de manier waarop de Evotouch hiermee omgaat.
Met name in de zomer zullen veel gebruikers van Evohome het systeem op "Off" zetten.
Het gevolg is dat de Evotouch de temperatuurinstelling voor alle zones naar 5 graden zet en het programma uitschakelt.
Dit betekent dat de Evotouch vervolgens geen signaal meer stuurt naar de HR80's, want er draait geen programma.
Dus als in de zomer iemand (per ongeluk ?) een HR80 op 20 graden handmatig instelt, zal de Evotouch deze op geen enkel moment corrigeren naar de ingestelde 5 graden.
Dit handmatig instellen behoeft niet eens bewust plaats te vinden, het kan ook gebeuren doordat er per ongeluk bij het schoonmaken bijvoorbeeld tegenaan gekomen wordt.
Deze situatie ontstaat ook als het programma normaal draait en er in dat programma meerdere tijdblokken achter elkaar op dezelfde temperatuur staan ingesteld.
Als iemand (per ongeluk ?) een HR80 op handmatig instelt waardoor er warmtevraag ontstaat, zal de Evotouch deze dus uitsluitend een signaal voor een nieuwe instelling sturen als het programma van de Evotouch actief is EN er een wijziging van de ingestelde temperatuur optreedt.
Zoals ik al in een eerdere post vermeldde, de Evotouch "denkt" voor zichzelf en niet voor de HR80's.
Na het opnieuw instellen, heeft de man van Honeywell de zomersituatie gereproduceerd. De ketel bleef gewoon uit. Zodra één van de HR80's handmatig omhoog gezet wordt, slaat de ketel aan, om aan de warmtevraag te voldoen. Dit stopt pas als de betreffende ruimte op temperatuur is volgens de HR80.
Bij ons is dit hoogstwaarschijnlijk op één van de zolderkamers gebeurd. Overdag is het daar warm genoeg en slaat de ketel niet aan. 's-Avonds en 's-nachts daalt de temperatuur en ging de HR80 warmte vragen waardoor de ketel aansloeg.
Het aantal schakelingen per uur is regelmatig als oorzaak genoemd op dit forum, maar staat hier volledig los van. Dit aantal schakelingen is uitsluitend van toepassing als er warmtevraag is.
Ik weet niet of anderen hiermee ook hun probleem herkennen en dus kunnen oplossen.
De man van Honeywell gaf in ieder geval aan, het schakelgedrag van de Evotouch en de communicatie naar de HR80's nog eens onder de aandacht te brengen bij zijn collega's. Wellicht dat in een toekomstige firmware update dit meegenomen kan worden.
Helaas. Nogmaals de "Full" instelling geactiveerd. Heeft geen effect. Het ruisen van de Honeywell ventielen blijft even storend.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:36 schreef a3bo het volgende:
[..]
Je kunt de HR80 configureren dat het ventiel volledig open/dicht gaat. Zie hiervoor de handleiding van de HR80. Er is ook al eerder een post in dit forum over geweest.
Ik heb eveneens Honeywell ventielen en die werken prima, dus overschakelen op Danfoss zou niet nodig moeten zijn.
Je kunt op de Evotouch inderdaad niet zien of de ketel brandt.
Ha ha, wat een giller Ik heb zelf 2 installateurs moeten uitleggen hoe EvoHome werkt, en dat waren officiele dealers. Dus dat het te gecompliceerd is voor eindgebruikers denk ik niet.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:16 schreef a3bo het volgende:
Honeywell stelt zich op het standpunt dat het Evohome systeem dusdanig omvangrijk en gecompliceerd is, dat eindgebruikers dit niet zelf dienen te installeren en configureren.
In de praktijk blijkt vaak dat geconstateerde problemen hun oorzaak vinden in de ondeskundigheid van degene die het systeem heeft geïnstalleerd.
Reset anders je EvoHom een keer en maak geen zone's aan. Stel wel optimale start in. Kijk dan nog eens of de ketel vanzelf aanspringt. Zou eigenlijk niet kunnen, want er zijn geen zone's en programma's. Werkt dat goed, maak dan een zone aan en check opnieuw. Net zolang zone's toevoegen tot het fout gaat, en dan kijken wat er bij die zone anders is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:24 schreef 137 het volgende:
Ook mijn systeem, dat ik inmiddels een keer volledig heb gereset, liet de ketel meermalen per uur aanslaan ondanks dat de temperatuur in de ruimte meer dan een graad boven de ingesteld temperatuur werd gerapporteerd. Met name in het voorjaar als de woonkamer door de zon verder opwarmde ging de Evotouch nog een paar uur door met het laten aanslaan van de ketel.
Dit euvel lijkt verholpen met het deactiveren van optimale start. Ik heb nu alleen nog optimale stop als optimalisatie geactiveerd op alle zones. Wel jammer want nu zijn de ruimtes niet op temperatuur op het ingestelde tijdstip.
Er is een heel interessant project voor mensen die meer willen begrijpen van de werking van hun Evotouch systeem. Met een RFBee en aangepast software is het mogelijk om het Evotouch verkeer te monitoren. Zie hier:
https://gist.github.com/wkomarow/HoneyComm/wiki
Mooi dat ze denken het probleem bij jou opgelost te hebben. Dit is mijn tijdblok schema die ik heb:quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef a3bo het volgende:
De man van Honeywell is geweest.
Hij heeft het volledige Evohome systeem gereset en opnieuw ingesteld.
De kans bestaat dat er mogelijk iets fout heeft gezeten zoals het is ingesteld.
Zonder arrogant te willen overkomen, acht ik die kans overigens zeer klein.
Al pratende heb ik wel een andere oorzaak ontdekt, waar het vrijwel zeker aan gelegen heeft.
De man van Honeywell onderschrijft deze mogelijkheid ook.
Het heeft alles te maken met het schakelprogramma en de manier waarop de Evotouch hiermee omgaat.
Met name in de zomer zullen veel gebruikers van Evohome het systeem op "Off" zetten.
Het gevolg is dat de Evotouch de temperatuurinstelling voor alle zones naar 5 graden zet en het programma uitschakelt.
Dit betekent dat de Evotouch vervolgens geen signaal meer stuurt naar de HR80's, want er draait geen programma.
Dus als in de zomer iemand (per ongeluk ?) een HR80 op 20 graden handmatig instelt, zal de Evotouch deze op geen enkel moment corrigeren naar de ingestelde 5 graden.
Dit handmatig instellen behoeft niet eens bewust plaats te vinden, het kan ook gebeuren doordat er per ongeluk bij het schoonmaken bijvoorbeeld tegenaan gekomen wordt.
Deze situatie ontstaat ook als het programma normaal draait en er in dat programma meerdere tijdblokken achter elkaar op dezelfde temperatuur staan ingesteld.
Als iemand (per ongeluk ?) een HR80 op handmatig instelt waardoor er warmtevraag ontstaat, zal de Evotouch deze dus uitsluitend een signaal voor een nieuwe instelling sturen als het programma van de Evotouch actief is EN er een wijziging van de ingestelde temperatuur optreedt.
Zoals ik al in een eerdere post vermeldde, de Evotouch "denkt" voor zichzelf en niet voor de HR80's.
Na het opnieuw instellen, heeft de man van Honeywell de zomersituatie gereproduceerd. De ketel bleef gewoon uit. Zodra één van de HR80's handmatig omhoog gezet wordt, slaat de ketel aan, om aan de warmtevraag te voldoen. Dit stopt pas als de betreffende ruimte op temperatuur is volgens de HR80.
Bij ons is dit hoogstwaarschijnlijk op één van de zolderkamers gebeurd. Overdag is het daar warm genoeg en slaat de ketel niet aan. 's-Avonds en 's-nachts daalt de temperatuur en ging de HR80 warmte vragen waardoor de ketel aansloeg.
Het aantal schakelingen per uur is regelmatig als oorzaak genoemd op dit forum, maar staat hier volledig los van. Dit aantal schakelingen is uitsluitend van toepassing als er warmtevraag is.
Ik weet niet of anderen hiermee ook hun probleem herkennen en dus kunnen oplossen.
De man van Honeywell gaf in ieder geval aan, het schakelgedrag van de Evotouch en de communicatie naar de HR80's nog eens onder de aandacht te brengen bij zijn collega's. Wellicht dat in een toekomstige firmware update dit meegenomen kan worden.
A3bo,quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 11:02 schreef a3bo het volgende:
[..]
Mijn ketel slaat niet meer onnodig aan.
Doordat ik er (onterecht) van uit ging dat de Evotouch ten alle tijde zijn programma draait en dus alle HR80's op de ingestelde schakelmomenten op de ingestelde temperatuur zou zetten, heb ik nooit gecontroleerd of er niet per ongeluk nog ergens een HR80 op een hogere temperatuur ingesteld was en dus warmtevraag had waardoor de ketel aanslaat.
Nogmaals, de Evotouch stelt alleen de HR80 in, als er wat de Evotouch betreft iets in te stellen valt.
Als er volgens de Evotouch dus geen temperatuurwijziging is, doet hij niets.
Dit is dus in de zomer, als de verwarming uitstaat en er dus geen programma loopt.
Dit is ook als in het ingestelde programma, 2 opeenvolgende blokken op dezelfde temperatuur ingesteld staan.
Als optimalisatie aanstaat, zal de Evotouch ook al eerder dan de ingestelde tijd beginnen van aanwarmen van de ketel. Welke marges daarbij worden gehanteerd, is mij niet bekend, maar die 2-2,5 graden die jij noemt, zou heel goed kunnen.
Wat bij mij dus is opgelost, is dat de ketel niet meer aanslaat terwijl het Evotouch systeem uitstaat of 's-nachts als er geen warmtevraag is vanwege de ingestelde (lagere) temperatuur.
Wat je in ieder geval eens zou kunnen testen op al je HR80's, is om net voor zo'n schakelmoment ze allemaal op bijvoorbeeld 25 graden zetten. Als het goed is, dan moeten ze door de Evotouch weer allemaal terug ingesteld worden. Dan weet je in ieder geval zeker dat de communicatie goed verloopt.quote:Op zondag 21 oktober 2012 08:18 schreef smv het volgende:
[..]
als ik het dus goed begrijp zou ik al mijn HR80's na moeten lopen om te kijken welke hoger staat? Mijn tijdblokken verspringen elk blok van 15 naar 18 en weer terug etc...
Zet hem eens in Eco mode, dan zouden alle temperaturen in de ruimtes ver boven de Eco temperatuur moeten liggen. Gaat de ketel dan nog aan?quote:Op zondag 21 oktober 2012 12:49 schreef Freemann het volgende:
Wie o wie kan mij helpen, want ben onderhand op het punt aangekomen dat ik het systeem uit ga schakelen en terug ga naar de Honeywell Vision Modulation....
Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:56 schreef AJS1 het volgende:
Mijn optimisme van 3 weken geleden toen ik door Honeywell gebeld werd is geheel verdwenen. Ik ben sindsdien niet meer teruggebeld ondanks de toezegging tijdens het telefoongesprek. Vanavond een 2e herinnering gemaild. Met de toelichting van a3bo op het bezoek van Honeywell kom ik ook niet verder: de geschetste problemen met de HR80's zijn bij mij niet van toepassing. Ik zal nog maar een weekje wachten op een reactie van Honeywell.
Heb je een aan/uit relais of OT; is daar nog iets over gezegd?quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.
Zodoende heb ik vanavond het hele systeem opnieuw geïnstalleerd waarbij ik met name goed op het resetten van het ketelrelais heb gelet. En ja hoor: hij slaat niet meer onnodig aan!!!!!
Korte reset instructie van Marcel:
1. Evotouch terug naar fabrieksinstellingen.
2. Ketelrelais resetten (15 seconden knop indrukken)
3. Ketelrelais weer binden( 5 seconden knop indrukken)
4. Batterij uit HR80 en opnieuw aanmelden
Ik ben blij dat Marcel als leverancier mij zo heeft kunnen helpen. Maar ik vind het belachelijk dat Honeywell als fabrikant bij zijn eigen helpdesk deze kennis niet heeft.
Ik hoop dat jullie komende winter niets meer van mij horen, want dan gaat het goed met het Evohome systeem.
Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.
Zodoende heb ik vanavond het hele systeem opnieuw geïnstalleerd waarbij ik met name goed op het resetten van het ketelrelais heb gelet. En ja hoor: hij slaat niet meer onnodig aan!!!!!
Korte reset instructie van Marcel:
1. Evotouch terug naar fabrieksinstellingen.
2. Ketelrelais resetten (15 seconden knop indrukken)
3. Ketelrelais weer binden( 5 seconden knop indrukken)
4. Batterij uit HR80 en opnieuw aanmelden
Ik ben blij dat Marcel als leverancier mij zo heeft kunnen helpen. Maar ik vind het belachelijk dat Honeywell als fabrikant bij zijn eigen helpdesk deze kennis niet heeft.
Ik hoop dat jullie komende winter niets meer van mij horen, want dan gaat het goed met het Evohome systeem.
O, dat is vrij eenvoudig. Heb mijne al een paar keer gereset, om verschillende redenen. Had het zaakje vaak in een half uur weer draaien.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:22 schreef Coelho het volgende:
[..]
Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...
Ik heb een aan/uit relais. Aangezien Marcel niet gevraagd heeft welk type relais ik heb, ga ik er van uit dat het OT relais dezelfde oplossing kent. Gewoon proberen. Slechter kan het niet worden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:26 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
Heb je een aan/uit relais of OT; is daar nog iets over gezegd?
Ik ben niet zo snel als Microkid maar ik heb mijn installatie met 7 zones bij de 2e keer binnen 1,5 uur kompleet opnieuw ingesteld.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:22 schreef Coelho het volgende:
[..]
Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...
Ik heb een vergelijkbare configuratie. Heb al een maand lang lopen donderjagen. Ik heb ook een zoneklep en 3 HR80's. Heb al de Opentherm module vervangen door een door waakzaam wonen opgestuurd ketel relais, maar nog steeds hetzelfde gedrag. Bij warmtevraag elke 10 minuten 2 minuten aan en 8 minuten uit. En dat stopt pas na verlaging van de temperatuur tot 2 graden onder de gemeten temperatuur. Wel bleek nu de zoneklep synchroon te lopen met de warmtevraag. Bij de Opentherm ging in de 10 minuten cyclus eerst de klep open en na 45 seconden dicht. Daarna ging de ketel ruim een minuut aan. Vervolgens heb de zoneklep permanent open gezet en de aansturing uit het systeem gehaald. Ik heb voor de zone woonkamer nu een van de HR80's als los liggende regelaar ingesteld.quote:Op zondag 21 oktober 2012 12:49 schreef Freemann het volgende:
Ben nieuw in dit draadje, heb ook een EvoHome met 4 HR80's en een zonneklep.
De HR80's zitten in 3 slaapkamers, de hal beneden en de zonneklep stuurt de vloerverwarming aan.
We hebben een Vailliant HRpro met een opentherm insteekkaart en maken daarom gebruik van de Honeywell OT module. In de woonkamer maken we gebruik van een losse temp. voeler.
Ook wij hebben last van de (onnodig) veel schakelmoment en heb hier vorig jaar (kort na installatie) al contact overgehad met Honeywell. Helaas kon/wilde de best man mij niet verder helpen en na een paar mails viel het vanuit honyewell stil....
Heb nu het hele topic (deel 1 & "2"), maar kan nu niet echt de oplossing destileren (ondanks dat er een specialist bij iemand langs is geweest).
Op dit moment hebben we 5 zones:
1. slaapkamer1 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
2. slaapkamer2 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
3. slaapkamer3 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
4. gang met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
5. woonkamer met 5 blokken (19,5 / 19,0 / 20,5 / 19,5 / 19,0 °C)
De temp. in de kamer en gang komt doorgaans niet onder de 17 graden.
De woonkamer moet wel in de nacht bij verwarmd worden, maar dat is ook nodig ivm de vloerverwarming.
Ondanks het lage stookprogramma slaat de ketel X keren per uur aan en wordt de behuizing van de ketel warm tot heet. Het woonkamer programma gaat om 20:40 naar 19,5 en wij gaan doorgaans rond 22:00 naar bed. Zodra wij boven komen hoor je de ketel aanslaan, terwijl de woonkamer temp. nog gewoon rond de 20,5/20 °C is.
Optimalisatie staat op dit moment uit, maar heeft een tijd aangestaan.
De EvoHome heeft versies:
BTV:5 (28-7-2010)
ASV:20 (6-10-2010)
Wie o wie kan mij helpen, want ben onderhand op het punt aangekomen dat ik het systeem uit ga schakelen en terug ga naar de Honeywell Vision Modulation....
Waarom niet? Je maakt een zone aan, en voegt daar gewoon meerdere HR80's aan toe. Je gaat naar Zoneconfiguratie > Wijzigen > Zoneregelaars > Toewijzen. Wat gaat er dan fout? Gebruik je voor de zone de interne of externe temperatuurvoeler?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:30 schreef smv het volgende:
Reden waarom ik hem zoiezo langs wilt laten komen, is dat ik mijn woonkamer waar ik 2 HR80's heb zitten niet als 1 zone configureerd krijg.
Kan je de pompsnelheid verlagen? Dan warmt het mogelijk iets minder snel op, waardoor de HR80 eerder het signaal kan afgeven dat hij bij de 20 graden komt. En wellicht helpt het verhogen van het aantal schakelingen per uur ook. Dan checkt het systeem vaker de temperatuur.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:23 schreef mouse2562 het volgende:
a3bo: goede suggestie, maar gaat helaas niet werken :-)
bvb het is in de ochtend 18graden en de ingestelde temperatuur is 20. Dan gaat het meestal veel te warm worden. Als ik dan echter de ingestelde temperatuur op 18 zet gaat de verwarming gewoon niet opspringen want het is warm genoeg...
hr80 zijn mijn voelers, dat is dan toch intern?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 16:26 schreef microkid het volgende:
[..]
Waarom niet? Je maakt een zone aan, en voegt daar gewoon meerdere HR80's aan toe. Je gaat naar Zoneconfiguratie > Wijzigen > Zoneregelaars > Toewijzen. Wat gaat er dan fout? Gebruik je voor de zone de interne of externe temperatuurvoeler?
Nee, de interne voeler is die van de EvoTouch (het bedieningspaneel). Als je de HR80 zijn eigen temp wil laten regelen stel je ze in op externe voeler, dan gebruikt hij een ingebouwde thernometer.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 18:54 schreef smv het volgende:
[..]
hr80 zijn mijn voelers, dat is dan toch intern?
Ik ben bang dat je dit niet kan gaan winnen. De oplossingen die ik hier tot nu toe heb gezien van de HoneyWell monteurs die langs kwamen, was opnieuw inleren. Je heb hierdoor geen harde bewijs tegen hun.quote:Op zondag 4 november 2012 16:27 schreef a3bo het volgende:
Wij hebben de eindafrekening van onze energieleverancier ontvangen. Na alle problemen met het onterecht aanslaan van de cv ketel waren we natuurlijk benieuwd. Waar we bang voor waren is inderdaad gebeurd, een flinke bijbetaling.
Wij zijn er van overtuigd dat een belangrijk aandeel daarin is geleverd door het disfunctioneren van het Evohome systeem.
Wij willen Honeywell hiervoor aansprkelijk stellen.
Zijn er meer mensen die dit ook serieus overwegen ?
Wellicht dat een gezamenlijk initiatief meer zoden aan de dijk zet.
Hallo Sven,quote:Op dinsdag 6 november 2012 18:59 schreef smv het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je dit niet kan gaan winnen. De oplossingen die ik hier tot nu toe heb gezien van de HoneyWell monteurs die langs kwamen, was opnieuw inleren. Je heb hierdoor geen harde bewijs tegen hun.
Sven
Tussen de thermostaat en CV loopt digitaal signaal, ook omdat het 2-richting verkeer is. Echter bij Evohome gaat dat niet, daar is de openthermmodule voor. Die zet gewoon 0 tot 10 volt op de opentherm ingang zover ik weet, dus geen digitaal signaal. (correct me if I'm wrong)quote:Op zaterdag 17 november 2012 14:27 schreef rivier het volgende:
Geen opentherm's aan elkaar knopen, ook niet met diodes! Hier gaan digitale signalen (data) overheen, geen analoog signaal.
Ik heb niet zo'n geavanceerd weerstation staan. Een simpele min/max met buitensensor. Volgens de sticker is deze op 0.1 graad nauwkeurig.quote:Op zaterdag 17 november 2012 23:41 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho Ik heb 3 DT92's en een HUGER RMR132 met sensor THN128 dicht bij elkaar gezet, hier zit af toe een verschil van 2/10 graad tussen, de DT92 wordt naar boven afgerond op 1/2 graden. Een kniesoor die daar op let. Hoeveel graden geeft de Evotouch bij het afschakelen? In wat voor opstelling meet jij? Is de min/max thermometer te ijken?
Volgens mijn bevindingen is de combinatie van een HCE80 en een Opentherm module niet ideaal.quote:Op woensdag 21 november 2012 09:18 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb niet zo'n geavanceerd weerstation staan. Een simpele min/max met buitensensor. Volgens de sticker is deze op 0.1 graad nauwkeurig.
Om het nog eens concreet te maken: Mijn EvoHome programma zegt dat de keuken nu 20.0 moet zijn, al vanaf vanochtend 7 uur. De EvoHome staat bovendien ingesteld op adaptieve start en optimale stop. Momenteel is het in de keuken volgens de DTS92 19.0, de thermometer zegt dat het 18.7 is.
Is het dan niet vreemd dat het systeem er niet in slaagt om het 2 uur na de programmastart op de gewenste temperatuur te zitten? Bovendien slaat mijn vloerverwarmingspomp HCE80 uit op het moment dat de DTS92 nog maar 19.5 aangeeft. Ik zou verwachten dat er warmtetoevoer zou moeten zijn totdat deze op 20.0 staat.
Nog een vraag: Wat moet ik invullen in het menu Warmwater Parameter? Of hebben jullie die gegevens niet handmatig aangepast?
Ik neig er steeds meer naar om binnenkort alles te resetten en opnieuw in te stellen. Zoals hierboven echter aangegeven zie ik er wel tegenop. Ik ben namelijk in alle documentatie nog nergens een stap voor stap installatiehandleiding tegengekomen. Jullie?
Bypass is hier aanwezig. Bovendien heb ik geen Opentherm maar een ketelrelais.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:56 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
Volgens mijn bevindingen is de combinatie van een HCE80 en een Opentherm module niet ideaal.
Zie ook: http://www.scribd.com/doc/114043217
Heb je een bypass in je systeem?
Het gaat om VV onder hout, dus de vloer mag niet warmer worden dan 27 graden. Ik heb daarom mijn water input temperatuur bij de pomp op max 35 graden gezet en dus de warmwatertemperatuur van de ketel op 45. In de Evotouch staat de watertemp op 50 graden.quote:Op donderdag 22 november 2012 01:09 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho hoe hoog mag de water temperatuur van de vloer verwarming worden? Wat is je max watertemperatuur van de ketel? Wat geeft het systeemoverzicht van de Evotouch voor temperatuur? De warmwater parameter is volgens mij voor een boiler.
CV aanvoertemp is niet weersafhankelijk. Hij stond af fabriek op 70 graden, maar toen werd mijn verdeler loeiheet en vervolgens was de verdeler aan het knijpen om water van max 35 graden door de VV te sturen. Vandaar dat ik deze lager gezet heb. Leek me veel efficienter en bovendien is mijn energieverbruik met 50% afgenomen.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:37 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho Een stap voor stap handleiding staat duidelijk in de Application Manual van Honeywell.
Zie ook het Evohome-training.pdf bij WaakzaamWonen eerder in het draadje benoemd.
Is jouw max CV aanvoertemperatuur niet te laag. Is dat W(eers)A(fhankelijk) geregeld?
Wat bedoel je met "In de Evotouch staat de watertemperatuur op 50 graden"?
Wat geeft het "systeemoverzicht" van de Evotouch voor temperatuur voor zone keuken (instelling en gemeten)?
Ik heb een vraag over een instelling.quote:Op zondag 25 november 2012 14:44 schreef trance-denial het volgende:
De pdf kan je hier vinden. Mischien kan de topic owner dit toevoegen aan pagina 1?
http://waakzaamwonen.com/pdf/evohome-train.pdf
Ik heb geen edit rechten meer op de OP. Er is ook een plaatje kaduuk...quote:Op zondag 25 november 2012 14:44 schreef trance-denial het volgende:
De pdf kan je hier vinden. Mischien kan de topic owner dit toevoegen aan pagina 1?
http://waakzaamwonen.com/pdf/evohome-train.pdf
Dit kan wel via een moderatorquote:Op maandag 26 november 2012 19:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb geen edit rechten meer op de OP. Er is ook een plaatje kaduuk...
Je hebt geen andere gebruikers, bv HR80's in je systeem?quote:Op maandag 26 november 2012 19:52 schreef Biker2010 het volgende:
[quote]Waarom wordt hier NEE ingevuld?
De HCE 80 draait bij mij inmiddels zonder ketelrelais of OT module. Voor het aansturen van de ketel heb ik deze aangesloten middels een relais op de 230V uitgang van de pompaansluiting. De ketel staat nu in de aan/uit modus. Voordeel; ik ben van dat onnodig stoken van de evotouch verlost en ik kan de ketel vertraagd laten inschakelen i.v.m. het openen van de zonekleppen van de HCE 80. Als je een ketelrelais of OT module wilt programmeren dan moet je ja invullen.
Nee, want dan heb je weer een apart ketelrelais nodig.quote:Je hebt geen andere gebruikers, bv HR80's in je systeem?
Ik wordt er moedeloos van, ik voel mij behoorlijk belazerd door Honeywell die niet eens de moeite neemt om op positieve feedback te reageren. Ik heb in totaal voor zo'n 1500 Euro de hele bende gekocht maar zit er toch serieus over te denken om alles op te ruimen en een ander systeem te nemen.quote:Wat een ellende met die HCE80, Wat doet de Evotouch nog voor je? Kan Honeywell, Waakzaamwonen of JunkieXP hier iets over zeggen?
quote:Maar wat wil je precies bereiken dan.
IK heb de OT module los gegooid en stuur met de evotouch de HCE 80 aan De Ketelsturing staat uit in de evotouch. De ketel is nu via een relais aangesloten op de pompuitgang van de HCE 80. Het stoken zonder warmtevraag ben ik nu kwijt, en dat scheelt 30 tot 40% minder gas per week!!!quote:Beste Evo-stokers,
Geweldig dat jullie een luisterend oor hebben gevonden bij Honeywell! Ik zal ook mijn bevindingen mailen aan de helpdesk in de hoop dat ze behalve de onnodige schakelmomenten ook iets kunnen doen aan een vertraagde start van de ketel wanneer er warmtevraag bestemd voor de HCE 80 (vloerverwarmingsunit) komt.
De Mijn Intergas ketel gaat dan direct stoken terwijl de HCE 80 de (thermische) zoneventielen op de vloerverwarmingsunit nog moet openen. (het volledig openen duurt 3,5 minuten) al na een halve minuut schakelt de pomp van de vloerverwarming in die zinloos staat te pompen tegen alle (nog) gesloten ventielen. De ketel gaat vervolgens op temperatuur uit omdat hij de warmte niet kwijt kan. Ik gebruik een modulerende schakelmodule en wil liever niet deze voor een aan/uit ketelrelais ruilen om daar een tijdvertraging tussen te zetten.
Ik heb dus het afgelopen stookseizoen gestookt zonder de zoneventielen op de afsluiters te klikken. Ik kan mijn woning dus nog steeds niet zone-gestuurd verwarmen omdat ik dan tegen dezelfde problemen oploop als hierboven door "verwarming" zo goed beschreven, ik krijg mijn huis dan niet meer warm. Zoals gezegd zal ik nu mijn problemen wel communiceren bij Honeywell in de hoop dat ook deze feedback wordt meegenomen in een oplossing.
Ben erachtergekomen. Binnenwerk kraan lekte via het pennetje de thermo motor in en veroorzaakte sluiting, binnenwerk kraan vervangen en motor vervangen en het kan weer draaienquote:Op maandag 26 november 2012 20:31 schreef simonmo het volgende:
Vandaag bij thuiskomst trof ik een koude woning aan.
Tot mijn verbazing deed de hce80 van de vloerverwarming niks meer (dood).
Na onderzoek bleek de glaszekering in de hce80 verbrandt te zijn, nieuwe zekering erin (gelukkig zitten in de dimmers dezelfde zekering)
En hij doet het weer, maar waarom zal de zekering gesprongen zijn , heeft iemand een idee.
quote:Op donderdag 29 november 2012 19:29 schreef simonmo het volgende:
[..]
Ben erachtergekomen. Binnenwerk kraan lekte via het pennetje de thermo motor in en veroorzaakte sluiting, binnenwerk kraan vervangen en motor vervangen en het kan weer draaien
Het is inderdaad de HU02, heb deze gisteren binnen gekregen, deze kost 17 euro bij waakzaam wonen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 01:31 schreef Anonymousse het volgende:
@simonmo de adapter is denk ik de HU02, te koop bij bijv waakzaamwonen.
Is een ventiel M30 ventiel niet goedkoper?
Ik heb mijn ketel op 40 graden staan en het vermogen teruggeschroefd naar 30%. Mijn verdeler zit 2 meter bij de ketel vandaan en de bypass zit bij mijn verdeler. Mijn installatie is niet groter dus ik kan moeilijk anders.quote:@biker2010 ik vind jouw klacht(en) heel duidelijk. Blijkbaar heeft niemand er last van. Omdat ze de max ketel temperatuur laag zetten?
Er zit een motortje in dat de kraan dicht draait. Dit gaat natuurlijk niet in één slag, daarvoor is te veel kracht nodig. Compleet dichtdraaien van de kraan duurt ongeveer 15 seconden ofzo. Ik heb het nooit echt gemeten. Meestal zal de kraan ook niet geheel dicht gedraaid worden, maar gewoon iets meer dan het huidige niveau zodat de waterstroom net voldoende geknepen wordt.quote:Op zondag 2 december 2012 23:30 schreef Lasertje het volgende:
Nu is mijn vraag " hoe snel gaan deze kranen dicht ? en maakt dit lawaai
Mijn volgende vraag is : " Hoelang gaan de batterijen van de HR 80 mee om elke dag tot 25 x of meer de radiator open en toe te schroeven ?
@a3bo, @coelho d.m.v. het wijzigen van de "tO" (temperatuur calibratie) parameter.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:08 schreef a3bo het volgende:
De dts92 moet toch ook te calibreren zijn ?
Verbruik wordt bepaald door een GJ meting van het verschil tussen aanvoer/afvoer.quote:Op woensdag 5 december 2012 21:24 schreef simonmo het volgende:
@budje70 Ik weet niet hoe jullie verbruik bemetert wordt., maar als je er een 2e klep tussenzet weet jezeker dat er geen energie loopt/vraagt (zou mijn voorkeur naar uitgaan als het makkelijk te realiseren is)
Klopt er is ook geen pomp. Er staat altijd druk op stadsverwarming. Zodra er vraag is (radiator of vloerverwarming) begint het automatisch te stromen. Heerlijk systeem hoor alleen jammer dat het een monopolie is van Essent. Geen keuze leverancier dus Maar dat gaat offtopic.quote:Op donderdag 6 december 2012 01:00 schreef Anonymousse het volgende:
@budje70 ik weet niks van stadsverwarming, maar ik mis een pomp aansturing.
Als je de batterijen eruit haalt en daarna er weer in komt er een start scherm met boot loader versie en software versie. Bij de software versie staat dan 20 of 21. Naar mijn idee is 21 de laatste.quote:Op vrijdag 7 december 2012 16:22 schreef tripaul het volgende:
Wie kan me trouwens vertellen waar ik kan zien welke softwareversie ik heb? Ik lees hier regelmatig over softwareversies (< 2.0, 2.1 en 2.3) maar kan zelf niet vinden welke versie mijn Evotouch heeft . . .
De batterijen actie verandert zeker niets aan de instellingen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:01 schreef tripaul het volgende:
@stekelbaars3
Bedankt voor de tip!
Eén vraag nog:
Blijven mijn instellingen bewaard als ik de batterijen eruit haal, of moet ik die opnieuw doen?
Na het updaten ga ik er vanuit dat de evotouch opnieuw moet worden ingesteld toch?
Oh, toch twee vragen
Wat jij verteld als verbeterpunten heb ik ook aangekaard. Probleem is dat wij niet de enige zijn die kunnen aangeven, zet dit stukje software er in. Ze maken de software meteen voor alle landen, waar je Evohome kan kopen. Het moet dus voor alles toegevoegde waarde zijn, daarnaast omdat het compatible met elk land moet zijn, is de software updates cycle ook langzaam.quote:Op zaterdag 24 november 2012 23:48 schreef EvoHome-2 het volgende:
Heb sinds ruim 1 jaar een Evohome configuratie met een Evotouch, 3 zones, 4x HR80 en een aan/uit ketelrelais.
De technische (hardware) installatie is door een installateur gedaan, de Evohome door mijzelf.
Met een technische achtergrond en redelijk analytisch aangelegd dacht ik dat dit wel zou lukken.
Dit forum en deze discussie heb ik pas vandaag ontdekt, helaas.
Dus heb ik heel wat zaken met vallen en opstaan moeten ondervinden, want voor de installateur was het ook allemaal nieuw.
Zo had ook ik last van het steeds maar weer aanslaan van de keten (gewone aan/uit configuratie).
Op een ochtend was het 27 graden in de woonkamer!!
Na veel testen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit veroorzaakt werd doordat ik een van de HR80's ontkoppeld had. Een deel zat nog op de radiator kraan en het andere deel lag op tafel. Ik was immers nog aan het experimenteren. Dit bevestigt "de uitleg van de monteur" zoals dat in een van de posts staat.
De eerder genoemde "Evohome-training.pdf" kan ik bij WaakzaamWonen niet (meer) vinden.
Is die verwijderd of heb ik er overheen gekeken?
Zelf zou (ooK) ik graag de volgende verbeteringen zien:
- laat op de Evotouch zien welke zone om warmte vraagt.
- schrijf de warmtevraag (optioneel) in het logboek.
- maak het zelf updaten van de software (met een USB kabel) mogelijk.
Het zou jammer zijn als Honneywell niet (beter) naar de suggesties van hun klanten luistert (door bijvoorbeeld dit forum te volgen). Want laten we wel zijn, wie kan er nu beter aangeven wat er handig is in het gebruik dan de gebruiker zelf. En een tevreden gebruiker is de beste reclame..
heb je het zelf geinstalleerd of een monteur? Honeywell verkoopt het namelijk niet als een doe het zelf pakket. Honeywell zegt dat erkend installatie monteur het ten alle tijden moet installeren.quote:Op dinsdag 27 november 2012 19:46 schreef Biker2010 het volgende:
[..]
Ik wordt er moedeloos van, ik voel mij behoorlijk belazerd door Honeywell die niet eens de moeite neemt om op positieve feedback te reageren. Ik heb in totaal voor zo'n 1500 Euro de hele bende gekocht maar zit er toch serieus over te denken om alles op te ruimen en een ander systeem te nemen.
Iemand interesse?
Wie herkent de navolgende situatie:quote:Op zaterdag 8 december 2012 00:16 schreef evors het volgende:
Inmiddels heb ik de tijd gevonden om een tijdje de werkende OT-regeling te volgen in combinatie met de HCE80 vloerverwarmingunit en MC4 thermische motoren. Tot mijn grote verbazing werkt de regeling best goed, zodat ik terugkom op mijn eerdere uitspraak dat deze combinatie niet geschikt zou zijn.
Bij warmtevraag vanuit de Evotouch, DT92 of HCE82 worden eerst de MC4 motoren aangestuurd. Na circa 20 seconden (geschat, niet gemeten) volgt de pompaansturing vanuit de HCE80 en na enkele minuten (als de MC4 zijn opengestuurd) slaat de ketel aan, die dan afhankelijk van de delta T in de thermostaat een stooklijn aanhoudt. Wat mij betreft volgens het boekje, zij het dat de vloerverwarmingspomp(en) wat later mogen worden aangestuurd.
Wat mij betreft dus vooralsnog geen reden om over te gaan op een aan/uit-module, maar ik kijk het nog een tijdje aan.
Dat herken ik inderdaad en het betekent dat de OT-module niet is aangemeld. Wanneer de OT-module niet is aangemeld of wanneer gebruik wordt gemaakt van een aan/uit-module zal een moderne cv-ketel nog altijd blijven moduleren op basis van de temperatuur van het retourwater.quote:Wie herkent de navolgende situatie:
Waar het volgens mij niet optimaal gaat bij een HCE80 en een OT module is de CV ketelaansturing. De OT module stuurt continu een signaal naar de ketel. Dit signaal is de "gewenste watertemperatuur". Bij een klein verschil een lage temperatuur, bij een groot verschil gelijk aan de maximale cv water temperatuur. De CV ketel probeert nu continu de uitgaande CV watertemperatuur te regelen. Als alle radiatoren dicht zijn en ook de HCE80 zal de stroom gaan door de bypass. In werkelijkheid zal de CV brander niet veel aan staan, er is namelijk weinig energie afgifte. De buizen naar je bypass worden wel warm, als teken van onnodig energieverlies. Periodiek gaat de HCE80 aan volgens instellingen Evotouch
Het vreemde is dat ik juist WEL een opentherm module had toegewezen die later als een aan/uit module in het systeem stond. Dat was precies de fout in de software waar ik tegenaan liep toen ik in eerste instantie de instellingen deed (via die configuratiehulp, of misschien is dit niet 100% de juiste term). Opnieuw toewijzen van de opentherm module (direct, dus zonder gebruik maken van de configuratiehulp) leek dit probleem te verhelpen maar veroorzaakte het onnodig aanslaan van de ketel.quote:Ook in de nieuwe software zal het technisch onmogelijk blijven om een aan/uit-module toe te wijzen wanneer je gekozen hebt voor de button "OT-module" en visa versa. Een OT module gebruikt immers een geheel ander protocol dan een aan/uit-module! In de nieuwe software is de vraagstelling of buttontekst echter zodanig duidelijk dat de vergissing niet meer wordt gemaakt.
Interessant! Hoe doe je dat en waarvoor te gebruiken? Kan je eens informeren bij Siwako?quote:Op vrijdag 7 december 2012 17:28 schreef evors het volgende:
Van leverancier Siwako begreep ik dat een Evotouch in beginsel meerdere ketelmodules kan aansturen.
Kun je beschrijven wat je ziet op de module bij goed en fout?quote:Op zaterdag 8 december 2012 00:01 schreef evors het volgende:
Als je goed oplet kan je dat eenmalig zien aan de ledcode op de module, maar verder wijst niets er op dat de aanmelding niet tot stand is gekomen.
Excuses, na teruglezen heb ik inderdaad een stukje gemist...quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:05 schreef Anonymousse het volgende:
Heb je de discussie niet gevolgd? Ik raad je aan om het draadje te lezen!
Ik zou zeggen een heel stuk gemist!quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:37 schreef Coelho het volgende:
[..]
Excuses, na teruglezen heb ik inderdaad een stukje gemist...
Je kunt de nieuwe klep door een draadloos aan/uit relais module bijv. BDR91 aansturen i.p.v. de Chronoterm. De vloerverwarming, BDR91 als zoneklep, kan dan ook door de EvoTouch geregeld worden.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:08 schreef Budje70 het volgende:
Ik wil dus in feite twee aparte regelingen.
De begane grond wordt goed geregeld door de Chronoterm en dat moet/mag zo blijven. Daarvoor heb ik een nieuwe klep nodig vlak vóór de vloerverwarmingverdeler welke dan door de Chronoterm wordt gestuurd.
De oude reeds bestaande klep blijft gehandhaafd en zal op open blijven staan.
Dat kan inderdaad ja, al zie ik afgezien van het feit dat de Evo dan alles stuurt geen echte voordelen.quote:Op donderdag 13 december 2012 01:31 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Je kunt de nieuwe klep door een draadloos aan/uit relais module bijv. BDR91 aansturen i.p.v. de Chronoterm. De vloerverwarming, BDR91 als zoneklep, kan dan ook door de EvoTouch geregeld worden.
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:
Is het met dit systeem ook mogelijk om per zone de warmtevraag in te stellen?
Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.
Stuurt het systeem deze gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel via het OT protocol?
Dit ter besparing van gas. Mijn intergas ketel heeft namenlijk een veel hoger rendement op 40 graden dan op 70 graden.
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.
Ik denk het niet, maar weet het niet zeker.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.
Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.
Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
Voor het Evohome systeem is er warmtevraag wanneer de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur. Hoe realiseer je in een gemengd systeem een aanvoer van 40 en 70 graden naar de betreffende componenten?quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:
Is het met dit systeem ook mogelijk om per zone de warmtevraag in te stellen?
Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.
Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...quote:Op donderdag 13 december 2012 23:52 schreef a3bo het volgende:
[..]
Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.
Dan maakt het niet uit dat je ketelwater 60 graden is.
Wel als je deze aanvoertemperatuur nodig hebt voor andere ruimtes in je huis, die met radiatoren warmgestookt dienen te worden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...
Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.quote:Op zondag 16 december 2012 20:52 schreef a3bo het volgende:
Mijn installatie is soortgelijk, ook zonder vloerverwarming. Je kunt je huis in maximaal 6 zones verdelen. Je hebt er minimaal 7, woonkamer, gang, badkamer en 4 slaapkamers. Hiervan zal er dus een moeten afvallen, vermoedelijk de gang.
De te monteren HR80's passen het beste op de originele Honeywell ventielen. Als je nog moet aanschaffen, is dat dus een goede keuze.
Als je de woonkamer goed wil regelen, dan is inderdaad voor elke radiator een HR80 nodig. De Evotouch fungeert dan als temperatuurvoeler.
Wat besparing betreft, hangt dat voornamelijk van de persoonlijke omstandigheden af.
Wij hebben een tweetal pubers die op hun slaapkamer de verwarming wel graag opendraaien, maar uiteraard vergeten terug te zetten. Dit kun je mooi met het schakelprogramma van de Evotouch regelen.
Verder is het belangrijkste voordeel vooral het comfort.
Je kunt elke ruimte afzonderlijk regelen, waarbij je niet afhankelijk bent of er in het hoofdvertrek wordt gestookt. De cv wordt aangestuurd door warmtevraag vanuit elk van de zones.
Los van wat communicatieproblemen tussen de Evotouch en het ketelrelais, is het een prima systeem waar je veel plezier van kunt hebben.
Je kan max 4 Evotouchen aansluiten dus 4 x 8 = 32 zonesquote:Op zondag 16 december 2012 21:46 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.
In Evotouch toepassingsvoorbeelden: 2.7 Muli-zone met radiator-en vloerverwarming, configureert men eerst radiator's, daarna vloerverwarming. Waarom?quote:Op dinsdag 18 december 2012 22:28 schreef Stekelbaars3 het volgende:
Na heel wat uren ben ik erachter dat je eerst een HR80 moet configureren en daarna pas de HCE80
HR80 stuurt geen BDR91 aan maar de Evotouch.quote:Anders stuurt de HR80 de BDR91 niet aan.
Wat bedoel je?quote:Ondanks wordt de BDR91 niet altijd aangestuurd als ook de HCE80 wordt aangestuurd.
quote:[b]Op zaterdag 10 november 2012 14:10 schreef smv het volgende:[/
Hierna heb ik de Evotouch naar een winkel/bedrijf bij mij in de buurt meegenomen, om de laatste software versie 2.3 er op laten instaleren. Ik ben erg blij dat je nu in de screensave de i hebt, als je hierop klikt zie je in 1 oog opslag hoe warm het in alle zones is.
quote:Op zondag 9 december 2012 18:50 schreef Anonymousse het volgende:
Electrabel Smart (België): Uw energie beheren en comfort verhogen met de Smart energy box en de Smart thermostat touch.
De Smart thermostat is een Evotouch. De communicatie tussen de Smart energy box en de Smart thermostat geschiedt door de HGI80 van Honeywell, draadloos met Smart thermostat en USB met Smart energy box.
Communicatie gaat dmv het Device ID. te vinden op de Evotouch met Software versie 23, druk op Menu, druk 10 seconden op Syteemoverzicht, scherm System Information verschijnt, hierin staan ook de Software versies.
@smv Ik zag in het draadje dat jij deze versie hebt, zou je bovenstaande kunnen bevestigen?
@ Evorsquote:Op zaterdag 8 december 2012 16:21 schreef Evors: Bij warmtevraag vanuit de Evotouch, DT92 of HCE82 worden eerst de MC4 motoren aangestuurd. Na circa 20 seconden (geschat, niet gemeten) volgt de pompaansturing vanuit de HCE80 en na enkele minuten (als de MC4 zijn opengestuurd) slaat de ketel aan, die dan afhankelijk van de delta T in de thermostaat een stooklijn aanhoudt. Wat mij betreft volgens het boekje, zij het dat de vloerverwarmingspomp(en) wat later mogen worden aangestuurd.
Ik heb je pm gestuurdquote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:48 schreef Anonymousse het volgende:
@simonmo
Vol verwachting klopt ons hart.
Zie PM
Bedankt voor het maken van deze links, ik hoop dat een ieder er wat aan heeft.quote:
Bedankt voor je inspanningen!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:50 schreef simonmo het volgende:
ik heb ondertussen
het cursus materiaal ingescand.,
als er iemand is die zo handig is om het hier te plaatsen , stuur mij een pm. mail ik je het materiaal toe.
Probeer het keterelais (BDR91) om te ruilen voor een OT-module (R8810A1018) want die heb je nodig. Evotouch communiceert wel draadloos maar niet volgens het OpenTherm protocol. Denk aan de ventielen, HR80's worden uitgeleverd met M30 draad adapters.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:13 schreef dudenl het volgende:
Bij het radiatorpakket zit ook een ketelrelais. Volgens mij is deze niet nodig met mijn ketel. Of juist wel? Ik zou juist gebruik willen maken van OT.
Kan je dit wat meer verduidelijken? Welke handelingen? Welk resultaat?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 10:51 schreef simonmo het volgende:
Er schijnt op de cursus van evohome ook gezegd te zijn dat de hr80 knop afgesteld moet worden op je radiator ventiel. ( de aanslag) .
Ik heb nu op de meeste al Honeywell adapters zitten (programmeerbaar) op het oog is de hr80 hetzelfde maar dan radiografisch, adapters zullen dus wel passen.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:34 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Probeer het keterelais (BDR91) om te ruilen voor een OT-module (R8810A1018) want die heb je nodig. Evotouch communiceert wel draadloos maar niet volgens het OpenTherm protocol. Denk aan de ventielen, HR80's worden uitgeleverd met M30 draad adapters.
Jouw ketel (Intergas Kompakt HRE 28/24) kan zowel Aan/Uit als OT aan zie installatie handleiding.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef dudenl het volgende:
[..]
Kan mijn ketel OT aan? Of heb ik toch het ketel relais nodig en wat is beter om te doen?
Dit is een onderaansluiting met boven links de radiator kraan. Probeer er achter te komen of daar een thermostatisch ventiel ingezet kan worden.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:15 schreef dvanderbreggen het volgende:
[ http://imageshack.us/photo/my-images/546/radiator.png/ (copy/paste deze link) ]
kan iemand mij verstellen of de thermostaat knoppen van de evohome op deze radiotor passen? kan iemand mij vertellen wel schroefdraad er op dez radiotor zal zitten?
misschien is het niet te zien op deze foto, maar kan het proberen:-)
Hoe kom ik erachter of er een thermisch ventiel ingezet kan worden en als het zou kunnen, hoe gaat dat in zijn werk? als ik het goed begrijp is het niet zo dat ik ze zo kan vervangen voor een hr80?quote:Op zondag 13 januari 2013 16:58 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Dit is een onderaansluiting met boven links de radiator kraan. Probeer er achter te komen of daar een thermisch ventiel ingezet kan worden.
Op het radiator ventiel zit een pennetje die ingedrukt wordt. Door dit pennetje in te drukken gaat de kraan verder open of dicht.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:37 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Kan je dit wat meer verduidelijken? Welke handelingen? Welk resultaat?
Oke dat begrijp ik,quote:Op zondag 13 januari 2013 17:09 schreef simonmo het volgende:
[..]
Op het radiator ventiel zit een pennetje die ingedrukt wordt. Door dit pennetje in te drukken gaat de kraan verder open of dicht.
Op de hr80 zit een binnenwerk die het pinnetje moet indrukken.
Je hebt kans dat het binnenwerk te ver van het pinnetje af zit , dat als de hr80 openstaat dat het pinnetje van de kraan half ingedrukt is.
Ik hoop dat je het snapt, ander ga ik fotos maken en je die toe mailen voor de duidelijkheid
Wat is dan beter om te gebruiken?quote:Op zondag 13 januari 2013 16:53 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Jouw ketel (Intergas Kompakt HRE 28/24) kan zowel Aan/Uit als OT aan zie installatie handleiding.
Ik heb er zelf 2 van. Beide met OT module
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |