Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:
Is het met dit systeem ook mogelijk om per zone de warmtevraag in te stellen?
Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.
Stuurt het systeem deze gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel via het OT protocol?
Dit ter besparing van gas. Mijn intergas ketel heeft namenlijk een veel hoger rendement op 40 graden dan op 70 graden.
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.
Ik denk het niet, maar weet het niet zeker.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.
Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.
Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
Voor het Evohome systeem is er warmtevraag wanneer de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur. Hoe realiseer je in een gemengd systeem een aanvoer van 40 en 70 graden naar de betreffende componenten?quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:
Is het met dit systeem ook mogelijk om per zone de warmtevraag in te stellen?
Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.
Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...quote:Op donderdag 13 december 2012 23:52 schreef a3bo het volgende:
[..]
Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.
Dan maakt het niet uit dat je ketelwater 60 graden is.
Wel als je deze aanvoertemperatuur nodig hebt voor andere ruimtes in je huis, die met radiatoren warmgestookt dienen te worden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...
Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.quote:Op zondag 16 december 2012 20:52 schreef a3bo het volgende:
Mijn installatie is soortgelijk, ook zonder vloerverwarming. Je kunt je huis in maximaal 6 zones verdelen. Je hebt er minimaal 7, woonkamer, gang, badkamer en 4 slaapkamers. Hiervan zal er dus een moeten afvallen, vermoedelijk de gang.
De te monteren HR80's passen het beste op de originele Honeywell ventielen. Als je nog moet aanschaffen, is dat dus een goede keuze.
Als je de woonkamer goed wil regelen, dan is inderdaad voor elke radiator een HR80 nodig. De Evotouch fungeert dan als temperatuurvoeler.
Wat besparing betreft, hangt dat voornamelijk van de persoonlijke omstandigheden af.
Wij hebben een tweetal pubers die op hun slaapkamer de verwarming wel graag opendraaien, maar uiteraard vergeten terug te zetten. Dit kun je mooi met het schakelprogramma van de Evotouch regelen.
Verder is het belangrijkste voordeel vooral het comfort.
Je kunt elke ruimte afzonderlijk regelen, waarbij je niet afhankelijk bent of er in het hoofdvertrek wordt gestookt. De cv wordt aangestuurd door warmtevraag vanuit elk van de zones.
Los van wat communicatieproblemen tussen de Evotouch en het ketelrelais, is het een prima systeem waar je veel plezier van kunt hebben.
Je kan max 4 Evotouchen aansluiten dus 4 x 8 = 32 zonesquote:Op zondag 16 december 2012 21:46 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.
In Evotouch toepassingsvoorbeelden: 2.7 Muli-zone met radiator-en vloerverwarming, configureert men eerst radiator's, daarna vloerverwarming. Waarom?quote:Op dinsdag 18 december 2012 22:28 schreef Stekelbaars3 het volgende:
Na heel wat uren ben ik erachter dat je eerst een HR80 moet configureren en daarna pas de HCE80
HR80 stuurt geen BDR91 aan maar de Evotouch.quote:Anders stuurt de HR80 de BDR91 niet aan.
Wat bedoel je?quote:Ondanks wordt de BDR91 niet altijd aangestuurd als ook de HCE80 wordt aangestuurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |