abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120274428
@a3bo Heb je ook nog antwoorden op mijn vragen?
pi_120275806
@budje70. Ga er vanuit dat stadsverwarming geen bypass heeft in de woning, dus zou je gelijk hebben dat als alles dicht is er ook geen stroming is.

En gewoon een keer proberen . Alle verwarmingen dichtzetten, dan mag je (joule/)warmtemeter niet meer lopen. , blijft die wel lopen dan is er stroming of de meters deugen niet.
pi_120276614
Nee, ik heb niet het vakantieprogramma gebruikt.
Ja er was warmtevraag toen de HR80's op 20 graden stonden.
Er was geen communicatie icoontje op de HR80's.

Ik heb uiteindelijk alle HR80's gereset door de batterij te verwijderen en terug te doen.

Het oplossen van deze situatie is natuurlijk vervvelend, de oorzaak is veel vervelender.
Ik wil gewoon niet dat AL mijn HR80's op 20 graden springen.
Maar dat is niet iets dat ik kan configureren.
pi_120281305
Is het met dit systeem ook mogelijk om per zone de warmtevraag in te stellen?

Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.

Stuurt het systeem deze gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel via het OT protocol?

Dit ter besparing van gas. Mijn intergas ketel heeft namenlijk een veel hoger rendement op 40 graden dan op 70 graden.
pi_120282219
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:

Bv: voor de vloerverwarming hoeft het water maar 40 graden te zijn. Voor een radiator heb je in de winter 70 graden nodig.

Stuurt het systeem deze gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel via het OT protocol?

Dit ter besparing van gas. Mijn intergas ketel heeft namenlijk een veel hoger rendement op 40 graden dan op 70 graden.
Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.
pi_120283049
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:50 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik heb vloerverwarming als hoofdverwarming en heb mijn ketel op 45 graden ingesteld. Dat mijn radiators vervolgens wat langer nodig hebben om de vertrekken (badkamer en slaapkamer) op temperatuur te krijgen, dat weegt volgens mij niet op tegen het onnodig verstoken van gas om hitte te creeëren die je toch niet gebruikt.
Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.

Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
pi_120283233
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Alleen met de huidige koude temperaturen krijg ik met 45 graden mijn badkamer niet comfortabel warm.

Ik begrijp dat het antwoord op mijn vorige vraag dus nee is. De EvoHome heeft dus niet de mogelijkheid om per zone een warmtevraag door te geven.
Ik denk het niet, maar weet het niet zeker.

Heb mijn badkamertemperatuur op 21 graden, heb een badkamer van 11 m2 en krijg dit met gemak op temperatuur.
pi_120290435
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:08 schreef Wimpie69 het volgende:

[..]

Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.

Dan maakt het niet uit dat je ketelwater 60 graden is.
pi_120292422
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Wimpie69 het volgende:

Voor het Evohome systeem is er warmtevraag wanneer de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur. Hoe realiseer je in een gemengd systeem een aanvoer van 40 en 70 graden naar de betreffende componenten?
  vrijdag 14 december 2012 @ 10:45:45 #235
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120297039
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2012 23:52 schreef a3bo het volgende:

[..]

Het is even geleden dat ik vloerverwarming had, maar wat ik er van kan herinneren is, dat op de aanvoer van de vloerverwarming een soort mengklep zat, die er voor zorgde dat het water dat het vloerverwarmingcircuit ingaat nooit warmer dan zo'n 30-35 graden kan worden.

Dan maakt het niet uit dat je ketelwater 60 graden is.
Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...
pi_120308676
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Het enige is dat je ketel staat te branden om je water op 60 graden te krijgen en vervolgens gaat je vloerverwarming dat terugmengen naar 30-35 graden. Dat is natuurlijk niet echt efficient...
Wel als je deze aanvoertemperatuur nodig hebt voor andere ruimtes in je huis, die met radiatoren warmgestookt dienen te worden.
Dat is namelijk het probleem, als ik het goed begreep.
pi_120310782
Ik heb mijn ketel op 60 graden staan , vloerverwarming mengt tot 35 graden,
Maar die 60 graden is wel nodig om de radiatoren op temp. Te houden.

Ga je de ketel lager zetten dan worden je radiatoren niet warm genoeg en dan ga je juist meer energie verbruiken omdat hij blijft stoken.
pi_120365373
Ik heb dit topic nou al een aantal keer van voor naar achter doorgelezen maar blijf met een vraag zitten.

Mijn situatie is als volgt: hoofd vloerverwarming op de begane grond en verwarming met radiatoren op de eerste en tweede verdieping (badkamer heeft ook vloerverwarming aangesloten op de retour van de radiator met een RTL-ventiel).

Het is me helemaal duidelijk hoe ik alle radiatoren dien aan te sluiten. Wat mij hoofdbrekens kost is de vloerverwarming. Ik wil graag voor de vloerverwarming een zoneklep zetten. Deze zoneklep stuur ik aan met een BDR91 (vloerverwarming bestaat maar uit een groep). Het is mij niet duidelijk of het uitmaakt welke zoneklep ik aansluit op de BDR91. Ergens in dit topic wordt de Y-VC8015 genoemd als optie. Er bestaat ook een Y-VC8615. In de brochure over deze kleppen staat dat de 8615 bedoeld is voor zoneregeling. Echter, op een ander forum meldt iemand dat deze klep in zijn systeem niet goed functioneert (http://www.klusidee.nl/Forum/about30940-0-asc-0.html).

Mijn vraag: kan iemand mij vertellen of het veel uitmaakt of ik een 8015, 8615 of eventueel een andere zoneklep installeer voor mijn vloerverwarming? De klep moet natuurlijk wel compatibel zijn met de BDR91.

Alvast hartelijk dank voor eventuele antwoorden.
pi_120367702
Ik heb blijkbaar niet goed gezocht. Hier: http://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/FAQ/FAQYVC8615.html staat het antwoord.

[ Bericht 90% gewijzigd door Vestax op 16-12-2012 12:15:54 ]
pi_120388507
Beste mensen,
Volg al een tijdje dit forum en wij hebben net een huis gekocht en nu vraag ik mij af of ik uiteindelijk dit systeem in mijn huis wil.
De problemen die ik lees houden mij een beetje tegen en ik weet ook niet helemaal precies wat ik nodig heb.

Het huis heeft de volgende ruimten:
-woonkamer en open keuken (totaal 3 radiatoren)
-gang (1 radiator die altijd dicht zal staan)

1e verdieping
- douche (1 design radiator)
-3 slaapkamers (allemaal 1 radiator)

2e verdieping
- slaapkamer (1 radiator)

Er is in het huis geen vloerverwarming aanwezig.

Mijn vraag is nu, hoeveel themostaat kranen heb ik nodig?
moet ik nu in de woonkamer 3 kranen hebben (op elke radiator 1) of is dit niet nodig?
Bij de slaapkamers zullen er twee ruimtes zijn die ik graag wil kunnen regelen. de derde zal altijd uit staan.
De tweede verdieping zal ook altijd uit staan.

Tegen welke problemen ga ik aanlopen als ik de kranen zelf zal gaan installeren? (lastige vraag, maar misschien mensen die het zelf hebben gedaan en zeggen: dit moet je weten)

Is het een systeem dat jullie adviseren of levert het teveel problemen op en is besparing er dus niet bij?

Hoor graag van jullie.
  zondag 16 december 2012 @ 20:51:54 #241
13698 microkid
speaks digitalk
pi_120389742
Je hebt een thermostaatkraan nodig voor alle radiatoren in alle ruimtes die je wilt regelen. Als je de gang dus niet wilt regelen hoef je daar geen HR80 op te zetten. Idem voor de 2e verdieping.
Problemen zijn er eigenlijk niet, mits je nu al thermostaatkranen hebt. Als je nog ouderwetse open/dicht kranen hebt zal je die (moeten laten) vervangen door thermostaatkranen, zodat je daar de HR80 op kan zetten.
En ja, natuurlijk adivseren wij dit systeem omdat je hierdoor meer gericht kan stoken en gas bespaart.
pi_120389750
Mijn installatie is soortgelijk, ook zonder vloerverwarming. Je kunt je huis in maximaal 6 zones verdelen. Je hebt er minimaal 7, woonkamer, gang, badkamer en 4 slaapkamers. Hiervan zal er dus een moeten afvallen, vermoedelijk de gang.
De te monteren HR80's passen het beste op de originele Honeywell ventielen. Als je nog moet aanschaffen, is dat dus een goede keuze.
Als je de woonkamer goed wil regelen, dan is inderdaad voor elke radiator een HR80 nodig. De Evotouch fungeert dan als temperatuurvoeler.
Wat besparing betreft, hangt dat voornamelijk van de persoonlijke omstandigheden af.
Wij hebben een tweetal pubers die op hun slaapkamer de verwarming wel graag opendraaien, maar uiteraard vergeten terug te zetten. Dit kun je mooi met het schakelprogramma van de Evotouch regelen.
Verder is het belangrijkste voordeel vooral het comfort.
Je kunt elke ruimte afzonderlijk regelen, waarbij je niet afhankelijk bent of er in het hoofdvertrek wordt gestookt. De cv wordt aangestuurd door warmtevraag vanuit elk van de zones.
Los van wat communicatieproblemen tussen de Evotouch en het ketelrelais, is het een prima systeem waar je veel plezier van kunt hebben.
pi_120390617
Bedankt voor jullie snelle reacties
Nu ben ik weinig bekend met thermosstaat kranen, maar waneer is het een 'ouderwetse open/dicht kraan' ? het gaat om een relatief nieuw huis (2008) nu weet ik niet precies wat voor kranen erop zitten. maar zullen vast en zeker wel gedeeltelijk open/dicht kunnen.

Als ik het nu bekijk zou ik 7 of 8 HR80's nodig hebben (afhankelijk van of ik op 2e verdieping ook een kraan wil installeren)
pi_120393342
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 20:52 schreef a3bo het volgende:
Mijn installatie is soortgelijk, ook zonder vloerverwarming. Je kunt je huis in maximaal 6 zones verdelen. Je hebt er minimaal 7, woonkamer, gang, badkamer en 4 slaapkamers. Hiervan zal er dus een moeten afvallen, vermoedelijk de gang.
De te monteren HR80's passen het beste op de originele Honeywell ventielen. Als je nog moet aanschaffen, is dat dus een goede keuze.
Als je de woonkamer goed wil regelen, dan is inderdaad voor elke radiator een HR80 nodig. De Evotouch fungeert dan als temperatuurvoeler.
Wat besparing betreft, hangt dat voornamelijk van de persoonlijke omstandigheden af.
Wij hebben een tweetal pubers die op hun slaapkamer de verwarming wel graag opendraaien, maar uiteraard vergeten terug te zetten. Dit kun je mooi met het schakelprogramma van de Evotouch regelen.
Verder is het belangrijkste voordeel vooral het comfort.
Je kunt elke ruimte afzonderlijk regelen, waarbij je niet afhankelijk bent of er in het hoofdvertrek wordt gestookt. De cv wordt aangestuurd door warmtevraag vanuit elk van de zones.
Los van wat communicatieproblemen tussen de Evotouch en het ketelrelais, is het een prima systeem waar je veel plezier van kunt hebben.
Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.
pi_120395190
Oops, sorry je hebt gelijk.
Zijn 6 schakelpunten en inderdaad 8 zones 😏
  zondag 16 december 2012 @ 22:45:06 #246
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_120397385
Nog even een recente ervaring delen over "het om onduidelijke redenen steeds aanslaan van de ketel (gewone aan/uit configuratie)".
Van de week stond er op de Evohome een melding van een "lage batterij spanning" bij een van de HR80's.
Die heb ik gewoon OK gegeven, want ik dacht dat doe ik morgen wel (of zo).
Nou dat was niet zo'n slimme zet, want vanaf dat moment had ik weer het bekende probleem dat de ketel constant aanslaat.
's nachts heb ik het ketel relais er dus maar even uitgetrokken, want ik had geen zin om de baterijen om 03.00 uur te vervangen.
De volgende ochtend de lege batterijen vervangen en het probleem was opgelost.
Dit is wat mij betreft naast het ontkoppeld hebben van de HR80 units dus de tweede oorzaak van het steeds aanslaan van de ketel.

Het is maar dat je het weet,

Toch maar eens snel de software van de Evohome (laten) upgraden. Is nu nog 2.0..

gegroet,
Dick
pi_120400470
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 21:46 schreef AJS1 het volgende:

[..]

Het maximale aantal zones ligt op 8 en niet op 6.
Je kan max 4 Evotouchen aansluiten dus 4 x 8 = 32 zones

Mijn Evotouch ging in de boot met de vermelding NRST Pin reset.

Startte weer helemaal op alleen de temperatuurvoelers stonden op -- . De hr80's gaven binnen 3 minuten weer een temperatuur te zien. Voor de DT92's en HB85 duurde dat langer dan een kwartier.

Het is reproduceerbaar: Evotouch op lader, stekker uit stopcontact, Evotouch van de lader en er weer op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anonymousse op 16-12-2012 23:39:02 ]
pi_120484836
All,

Ik ben mijn systeem aan het overzetten van OT ketelrelais naar BDR91.
Ik had voor de zekerheid alles gereset.
Na heel wat uren ben ik erachter dat je eerst een HR80 moet configureren en daarna pas de HCE80.
Anders stuurt de HR80 de BDR91 niet aan.
Ondanks wordt de BDR91 niet altijd aangestuurd als ook de HCE80 wordt aangestuurd.
Herkent iemand dit? Tips?
pi_120490864
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 22:28 schreef Stekelbaars3 het volgende:
Na heel wat uren ben ik erachter dat je eerst een HR80 moet configureren en daarna pas de HCE80
In Evotouch toepassingsvoorbeelden: 2.7 Muli-zone met radiator-en vloerverwarming, configureert men eerst radiator's, daarna vloerverwarming. Waarom?
quote:
Anders stuurt de HR80 de BDR91 niet aan.
HR80 stuurt geen BDR91 aan maar de Evotouch.
quote:
Ondanks wordt de BDR91 niet altijd aangestuurd als ook de HCE80 wordt aangestuurd.
Wat bedoel je?

Heb je eraan gedacht de HCE80 dubbel per zone toe te wijzen (temperatuur- en tijdfunctie)
pi_120502442
Ik heb de HCE80 inderdaad dubbel aangewezen.
Eerst de rode knipperende zone LED via toewijzen continu laten branden.
Daarna de groene knipperende zonde LED via toewijzen continu laten branden.

De regeling werkt ook prima, temperaturen in de zone volgen de Evotouch instellingen.
Ik heb nu namelijk het uitgangscontact van de HCE80 parallel aan de BDR91 aangesloten.

Het is slechts raar en niet volgens de documentatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')