abonnement Unibet Coolblue
pi_120085954
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 23:48 schreef EvoHome-2 het volgende:
Heb sinds ruim 1 jaar een Evohome configuratie met een Evotouch, 3 zones, 4x HR80 en een aan/uit ketelrelais.
De technische (hardware) installatie is door een installateur gedaan, de Evohome door mijzelf.
Met een technische achtergrond en redelijk analytisch aangelegd dacht ik dat dit wel zou lukken.
Dit forum en deze discussie heb ik pas vandaag ontdekt, helaas.
Dus heb ik heel wat zaken met vallen en opstaan moeten ondervinden, want voor de installateur was het ook allemaal nieuw.
Zo had ook ik last van het steeds maar weer aanslaan van de keten (gewone aan/uit configuratie).
Op een ochtend was het 27 graden in de woonkamer!!
Na veel testen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit veroorzaakt werd doordat ik een van de HR80's ontkoppeld had. Een deel zat nog op de radiator kraan en het andere deel lag op tafel. Ik was immers nog aan het experimenteren. Dit bevestigt "de uitleg van de monteur" zoals dat in een van de posts staat.

De eerder genoemde "Evohome-training.pdf" kan ik bij WaakzaamWonen niet (meer) vinden.
Is die verwijderd of heb ik er overheen gekeken?

Zelf zou (ooK) ik graag de volgende verbeteringen zien:
- laat op de Evotouch zien welke zone om warmte vraagt.
- schrijf de warmtevraag (optioneel) in het logboek.
- maak het zelf updaten van de software (met een USB kabel) mogelijk.

Het zou jammer zijn als Honneywell niet (beter) naar de suggesties van hun klanten luistert (door bijvoorbeeld dit forum te volgen). Want laten we wel zijn, wie kan er nu beter aangeven wat er handig is in het gebruik dan de gebruiker zelf. En een tevreden gebruiker is de beste reclame..
Wat jij verteld als verbeterpunten heb ik ook aangekaard. Probleem is dat wij niet de enige zijn die kunnen aangeven, zet dit stukje software er in. Ze maken de software meteen voor alle landen, waar je Evohome kan kopen. Het moet dus voor alles toegevoegde waarde zijn, daarnaast omdat het compatible met elk land moet zijn, is de software updates cycle ook langzaam.

Evohome systeem is NOOIT als zelf install uitgebracht. Dit doen de winkels zelf. Het zou altijd geinstalleerd moeten worden door een getrainde/certificeerde monteur. Hij hoort het te installeren en in te regelen.
Hierdoor kan je dus ook nooit problemen hebben, omdat de monteurs weten en de kennis hebben wat ze doen.

Bovenstaande heeft Honeywell zelf mij verteld toen ze bij mij waren, om mijn probleem op te lossen.

Sven
pi_120086146
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:46 schreef Biker2010 het volgende:

[..]

Ik wordt er moedeloos van, ik voel mij behoorlijk belazerd door Honeywell die niet eens de moeite neemt om op positieve feedback te reageren. Ik heb in totaal voor zo'n 1500 Euro de hele bende gekocht maar zit er toch serieus over te denken om alles op te ruimen en een ander systeem te nemen.
Iemand interesse?
heb je het zelf geinstalleerd of een monteur? Honeywell verkoopt het namelijk niet als een doe het zelf pakket. Honeywell zegt dat erkend installatie monteur het ten alle tijden moet installeren.
pi_120087060
@smv
We leven in een vrij land, de tijd dat bedrijven voorschreven dat alleen een "erkend Installateur" dit mag verkopen c.q inregelen ligt ruim achter ons. Ik heb alles zelf geinstalleerd en zal dat blijven doen zo lang ik kan.

Sorry hoor maar ik wordt daar altijd een beetje kriegel van. Honeywell heeft natuurlijk volstrekt geen bezwaar als webshops het spul gaan verkopen, want de kassa moet rinkelen. Echter als men problemen ondervindt is men niet thuis. Ik heb mijn mening al gegeven over de wijze waarop consumenten door de Nederlandse vestiging aan hun lot worden overgelaten. Dus ik wil het hierbij laten. Overigens niks persoonlijks tegen wie dan ook hoor.
pi_120100200
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 00:16 schreef evors het volgende:
Inmiddels heb ik de tijd gevonden om een tijdje de werkende OT-regeling te volgen in combinatie met de HCE80 vloerverwarmingunit en MC4 thermische motoren. Tot mijn grote verbazing werkt de regeling best goed, zodat ik terugkom op mijn eerdere uitspraak dat deze combinatie niet geschikt zou zijn.

Bij warmtevraag vanuit de Evotouch, DT92 of HCE82 worden eerst de MC4 motoren aangestuurd. Na circa 20 seconden (geschat, niet gemeten) volgt de pompaansturing vanuit de HCE80 en na enkele minuten (als de MC4 zijn opengestuurd) slaat de ketel aan, die dan afhankelijk van de delta T in de thermostaat een stooklijn aanhoudt. Wat mij betreft volgens het boekje, zij het dat de vloerverwarmingspomp(en) wat later mogen worden aangestuurd.

Wat mij betreft dus vooralsnog geen reden om over te gaan op een aan/uit-module, maar ik kijk het nog een tijdje aan.
Wie herkent de navolgende situatie:

Waar het volgens mij niet optimaal gaat bij een HCE80 en een OT module is de CV ketelaansturing. De OT module stuurt continu een signaal naar de ketel. Dit signaal is de "gewenste watertemperatuur". Bij een klein verschil een lage temperatuur, bij een groot verschil gelijk aan de maximale cv water temperatuur. De CV ketel probeert nu continu de uitgaande CV watertemperatuur te regelen. Als alle radiatoren dicht zijn en ook de HCE80 zal de stroom gaan door de bypass. In werkelijkheid zal de CV brander niet veel aan staan, er is namelijk weinig energie afgifte. De buizen naar je bypass worden wel warm, als teken van onnodig energieverlies. Periodiek gaat de HCE80 aan volgens instellingen Evotouch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stekelbaars3 op 09-12-2012 12:10:22 ]
pi_120101626
ik zou graag mijn software update van mijn evohome maar weet niet hoe ik dat precies moet doen
pi_120116852
Electrabel Smart (België): Uw energie beheren en comfort verhogen met de Smart energy box en de Smart thermostat touch.
De Smart thermostat is een Evotouch. De communicatie tussen de Smart energy box en de Smart thermostat geschiedt door de HGI80 van Honeywell, draadloos met Smart thermostat en USB met Smart energy box.
Communicatie gaat dmv het Device ID. te vinden op de Evotouch met Software versie 23, druk op Menu, druk 10 seconden op Syteemoverzicht, scherm System Information verschijnt, hierin staan ook de Software versies.
@smv Ik zag in het draadje dat jij deze versie hebt, zou je bovenstaande kunnen bevestigen?
@svendekraker Zie: http://www.kijkvoelbeleef(...)oductspecialist.aspx
pi_120119083
@Stekelbaars3

quote:
Wie herkent de navolgende situatie:

Waar het volgens mij niet optimaal gaat bij een HCE80 en een OT module is de CV ketelaansturing. De OT module stuurt continu een signaal naar de ketel. Dit signaal is de "gewenste watertemperatuur". Bij een klein verschil een lage temperatuur, bij een groot verschil gelijk aan de maximale cv water temperatuur. De CV ketel probeert nu continu de uitgaande CV watertemperatuur te regelen. Als alle radiatoren dicht zijn en ook de HCE80 zal de stroom gaan door de bypass. In werkelijkheid zal de CV brander niet veel aan staan, er is namelijk weinig energie afgifte. De buizen naar je bypass worden wel warm, als teken van onnodig energieverlies. Periodiek gaat de HCE80 aan volgens instellingen Evotouch
Dat herken ik inderdaad en het betekent dat de OT-module niet is aangemeld. Wanneer de OT-module niet is aangemeld of wanneer gebruik wordt gemaakt van een aan/uit-module zal een moderne cv-ketel nog altijd blijven moduleren op basis van de temperatuur van het retourwater.

Indien de aanmelding van de ketelmodule correct is verlopen zal de CV-ketel niet eerder aanslaan dan nadat er tenminste een thermische motor door de HCE80 dan wel een radiatorkraan is opengestuurd. De CV-ketel loopt bij mij na beeindiging van de warmtevraag echter nog wel 1 minuut na, op dat moment is de vloerverwarmingspomp door de HCE80 al uitgeschakeld. De thermische motoren zijn dan weliswaar nog niet dichtgelopen, maar optimaal is dit niet. Ben er nog niet achter of het nalopen vanuit de cv-ketel komt of vanuit de Evotouch.

Overigens verlies je geen energie, de geproduceerde warmte wordt immers ergens in je huis afgegeven. Kans is echter groot dat je de opstellingsruimte van de cv-ketel en de vloerverwarmingsverdeler warmer maakt dan benodigd en dat is inderdaad minder efficient.

[ Bericht 4% gewijzigd door evors op 09-12-2012 19:54:20 ]
pi_120127886
@evors Bij mij (Intergas HRE ketel) ook een CV nadraaitijd van 1 minuut, is instelbaar van 0 t/m 15 minuten.
pi_120141128
@evors

Volgens mij hebben wij het over twee verschillende dingen.

Jij zegt:

quote:
Ook in de nieuwe software zal het technisch onmogelijk blijven om een aan/uit-module toe te wijzen wanneer je gekozen hebt voor de button "OT-module" en visa versa. Een OT module gebruikt immers een geheel ander protocol dan een aan/uit-module! In de nieuwe software is de vraagstelling of buttontekst echter zodanig duidelijk dat de vergissing niet meer wordt gemaakt.
Het vreemde is dat ik juist WEL een opentherm module had toegewezen die later als een aan/uit module in het systeem stond. Dat was precies de fout in de software waar ik tegenaan liep toen ik in eerste instantie de instellingen deed (via die configuratiehulp, of misschien is dit niet 100% de juiste term). Opnieuw toewijzen van de opentherm module (direct, dus zonder gebruik maken van de configuratiehulp) leek dit probleem te verhelpen maar veroorzaakte het onnodig aanslaan van de ketel.

Maar volgens mij hebben wij het over twee verschillende dingen, wat mij betreft heb ik mijn punt voldoende duidelijk gemaakt en ik dacht met mijn bijdrage voor jou iets toe te voegen maar dit is blijkbaar niet het geval. Succes verder!
pi_120147309
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 17:28 schreef evors het volgende:
Van leverancier Siwako begreep ik dat een Evotouch in beginsel meerdere ketelmodules kan aansturen.
Interessant! Hoe doe je dat en waarvoor te gebruiken? Kan je eens informeren bij Siwako?
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 00:01 schreef evors het volgende:
Als je goed oplet kan je dat eenmalig zien aan de ledcode op de module, maar verder wijst niets er op dat de aanmelding niet tot stand is gekomen.
Kun je beschrijven wat je ziet op de module bij goed en fout?
  maandag 10 december 2012 @ 14:06:05 #211
391069 RayC
Speaks Windows
pi_120148098
Vanwege de grote temperatuurverschillen bij mij thuis wil ik nu ook aan de slag met evoHome. Voor onze woning had ik het volgende in gedachten:
Bgg. 8+3 groepen vloerverwarming hce80 + 11x MT4-230NC
1e verd. 4 slaapkamers. En 1 badkamer. Hr80
2e verd. 1 slaapkamer. Hr80
Evotouch met aan/uit relais op de Nefit ketel

Op de BGG wil ik twee groepen aanmaken die ik met de evoTouch en een DT92 wil aansturen.

Klopt deze configuratie een beetje?

Ik overweeg om het hele pakket inclusief starterskit in Duitsland te bestellen. Of zijn er zaken in het Duitse starterspakket die in Nederland niet gaan passen?
pi_120170254
@tripaul

We schrijven wat langs elkaar heen, maar daarvan kunnen we leren. Daar ik de wijze van programmering van de Evotouch ook niet heb verzonnen moet ik het doen met de ervaringen van forumleden en installateurs, een beetje experimenteren alsmede met logisch nadenken.

Ik val een beetje in herhaling, waarvoor mijn excuses. Mijn inziens, maar ik kan het fout hebben, is het technisch onmogelijk een OT-module als aan/uit-module aan te melden en visa versa. Laat ik het anders zeggen, mij lukt het niet. Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat er een aan/uit-relais was aangemeld?

Wat ik me kan voorstellen is dat op jouw Evotouch door de fabriek of de leverancier per abuis een aan/uit-module is aangemeld. Al is het maar om een beetje te experimenteren. Bij Siwako sprak men overigens van een vergelijkbaar probleem, of was dat bij jou? Zoals eerder vermeld sluit ik niet uit dat een eerdere aanmelding slechts verwijderd kan worden door terug te gaan naar de fabrieksinstellingen (dat heb ik echter nog niet geprobeerd en wil ik gelet op de hoeveelheid werk liever ook niet proberen).

Kan het zijn dat jij een vloerverwarming- of radiatorenpakket hebt gekocht en dat daarvan de ketelmodule is omgewisseld? Ergens op dit forum las ik dat bij de pakketten de ketelmodule mogelijk af fabriek is aangemeld. Een andere optie is inderdaad dat in de configuratiehulp iets mis gaat, maar die kans lijkt mij klein.

Hoe dan ook, je hebt geprobeerd de OT-module aan te melden hetgeen overduidelijk niet is gelukt. Uiteindelijk leidt dit tot vergelijkbare problemen, zijnde een niet communiceren van de Evotouch en de ketelmodule waardoor de ketelaansturing in noodloop gaat.
pi_120172022
@anonymousse

Naar ik aanneem kun je opgelijke wijze meerdere ketelmodules achtereen toewijzen/aanmelden. De specialist van Siwako sprak over maximaal 5 stuks. Ik zou me kunnen voorstellen dat er bij grotere woningen/bedrijfspanden gebruik wordt gemaakt van meerdere cv-ketels. Vraag me overigens af of de Evotouch deze aanstuurt in cascade- of parallelbedrijf.

Bij een correct aanmelden van de ketelmodule zie je de knipperende rode led, binnen enkele seconden na de aanmelding op de Evotouch, doven en kort hierop een korte groene puls. Wanneer de knipperende rode led pas na enkele tientallen seconden dooft is de aanmelding niet goed tot stand gekomen. Je kan ter controle ook een communicatietest uitvoeren, zie hiervoor het handboek.
pi_120176013
@evors
Dank voor de uitleg, was wat vaag.

Is er op het forum een plaats om een handleiding te plaatsen waar iedereen wat aan kan werken?

[ Bericht 53% gewijzigd door Anonymousse op 11-12-2012 00:13:31 (Toevoeging) ]
pi_120177178
@RayC
Denk aan je ventielen, bij de HR80 zit een M30 x 1,5 adapter. Voor M28 x 1,5 heb je een HU02 adapter nodig. Ik gebruik de Evotouch niet als temperatuurvoeler omdat de temperatuur omhoog vliegt wanneer je hem in de hand hebt.
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:06:13 #216
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120183072
Ik sta op het punt om ook mijn systeem opnieuw in te regelen en wil het Evohome training document als houvast gebruiken (en mocht ik er niet uit komen hoop ik op input van jullie...). Een vraag vooraf: Op dia 20 van dit document gaat het over toewijzen van vloerverwarming. Er wordt gekozen voor de optie NEE op de vraag "dient de warmtetoevoer (cv toestel) in te schakelen bij warmtevraag?".

Mij lijkt dat het antwoord JA moet zijn, anders slaat de ketel niet aan bij warmtevraag. Of zie ik iets over het hoofd?

Hier nog een keer het document ter referentie.

http://waakzaamwonen.com/pdf/evohome-train.pdf
pi_120191645
Heb je de discussie niet gevolgd? Ik raad je aan om het draadje te lezen!

[ Bericht 37% gewijzigd door Anonymousse op 11-12-2012 15:09:20 (Toevoeging) ]
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:37:28 #218
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120197324
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:05 schreef Anonymousse het volgende:
Heb je de discussie niet gevolgd? Ik raad je aan om het draadje te lezen!
Excuses, na teruglezen heb ik inderdaad een stukje gemist...

Ik heb altijd gedacht dat de HRA80 die aan mijn HCE80 hangt degene was die het signaal naar mijn ketelrelais stuurde. Als ik het nu goed begrijp wordt de HRA80 alleen aangestuurd met de Evotouch of een andere zonevoeler en zijn Evotouch/zonevoeler de enigen die de ketel het signaal geven om aan te springen. Correct?

Maar dan blijft mijn vraag, waarom vullen we NEE in op de vraag of de ketel aan moet springen bij warmtevraag. Anders gesteld, welke warmtevraag bedoelt men hier? Ik snap gewoon de vraag in de context van werking niet?

Ik zou denken: Evotouch meet ene te lage ruimtetemperatuur, geeft een seintje aan de ketel (NEE DUS) en geeft een seintje aan de HCE80 via de HRA80. Of is de volgorde Evotouch --> HCE80 via HRA80 en vervolgens vraagt de HRA80 via het ketelrelais om warmte?

Vaag verhaal, maar ik ben kort gezegd gewoon op zoek naar een flowchart van de communicatie tussen alle onderdelen...
pi_120202117
De discussie ging over de ketel module, keuze ketel relais of OpenTherm bridge.
Die keuze kan je maar op een plaats maken.
pi_120217140
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 17:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

Excuses, na teruglezen heb ik inderdaad een stukje gemist...


Ik zou zeggen een heel stuk gemist!


De EvoTouch is de spin in het web en de communicatie verloopt alleen maar tussen de ingeleerde componenten. Dus geen communicatie tussen bijv. HRA80 en ketel module. Alleen de EvoTouch communiceert met de componenten, bijv ketel module.
pi_120218249
Prima ontwerp, die software voor de HR80. Valt de stroom op de Evotouch uit, waardoor ook de batterijen leeglopen, schieten alle HR80's in de 20 graden modus.
Je zou zeggen dat bij het opnieuw inschakelen van de Evotouch alle HR80's weer gewoon in het gareel lopen conform het programma op de Evotouch.
Nee hoor, je moet ze allemaal resetten... (11 stuks)

Volgens Honeywell mag ik dat niet eens zelf, maar behoort een installateur dat te doen, want daar zijn wij eindgebruikers toch veel te dom voor.....
pi_120226657
@a3bo
Had je het VAKANTIE programma nog geprobeerd om een nieuw setpoint te sturen?

Wanneer de EvoTouch uit staat, is er ook geen warmtevraag, dus ook geen warmte opwekking.
De HR80's staan in 20° modus, is het RF symbool dan in het schermpje?

Wanneer de EvoTouch aangaat, is er dan warmte opwekking?
De HR80's staan nog in 20° modus, is het RF symbool dan in het schermpje?

Wanneer er warmte opwekking is, is er communicatie, dan is de 20° naar de EvoTouch verzonden. Zoals beschreven in eerdere post.
Dan moet een nieuw setpoint werken. Beter is denk ik de SYSTEEMSTATUS op UIT te zetten en na een tijdje weer op VERWARM.

[ Bericht 9% gewijzigd door Anonymousse op 12-12-2012 13:59:56 ]
pi_120255699
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:08 schreef Budje70 het volgende:
Ik wil dus in feite twee aparte regelingen.
De begane grond wordt goed geregeld door de Chronoterm en dat moet/mag zo blijven. Daarvoor heb ik een nieuwe klep nodig vlak vóór de vloerverwarmingverdeler welke dan door de Chronoterm wordt gestuurd.
De oude reeds bestaande klep blijft gehandhaafd en zal op open blijven staan.
Je kunt de nieuwe klep door een draadloos aan/uit relais module bijv. BDR91 aansturen i.p.v. de Chronoterm. De vloerverwarming, BDR91 als zoneklep, kan dan ook door de EvoTouch geregeld worden.

Wordt hier dan de WARMTEVRAAG=GEEN voor gebruikt?!

[ Bericht 67% gewijzigd door Anonymousse op 13-12-2012 02:29:15 ]
pi_120263532
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2012 01:31 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Je kunt de nieuwe klep door een draadloos aan/uit relais module bijv. BDR91 aansturen i.p.v. de Chronoterm. De vloerverwarming, BDR91 als zoneklep, kan dan ook door de EvoTouch geregeld worden.

Dat kan inderdaad ja, al zie ik afgezien van het feit dat de Evo dan alles stuurt geen echte voordelen.

Er is ook al een installateur langsgeweest voor een ander akkefietje en met hem heb ik ook al een en ander besproken (dus nieuwe klep voor vloerverwarming, en de rest van het huis de thermostaatventielen op de radiatoren vervangen door HR80's)
Hij zei dat ik het beste ook nog een extra klep kon laten plaatsen voor de rest van het huis met de HR80's maar ik zie daar eigenlijk geen voordeel.

Als er geen warmtevraag is, zullen alle HR80's dicht zijn en komt de stroom warm water immers volkomen tot stilstand. Een extra klep in de meterkast kan dan toch helemaal geen toegevoegde waarde hebben want die bereikt dan hetzelfde. Ik heb geen ketel die aan of uit staat, alleen maar een continue druk aan stadsverwarming. Alles dicht ==> geen stroming mogelijk. Waarom zou ik dan nog een extra klep nodig hebben?

Maar misschien heb ik ongelijk?
pi_120273315
Mijn eerdere post inzake het uitvallen van de stroom op de Evotouch, was uiteraard cynisch bedoeld.
Natuurlijk krijg ik alles weer aan de praat.

Evohome is ondanks Honeywell gewoon een prima concept.
Gewoon erg jammer dat de implementatie van sommige functies zo beroerd is. :(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')