Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
quote:Op donderdag 27 september 2012 16:58 schreef AJS1 het volgende:
Hallo,
een goed bericht: ik ben vanmiddag gebeld door de helpdesk van Honeywell. Zij onderkennen het probleem met de overbodige schakelmomenten en gaan morgen met de techneuten om tafel hoe de software hier op aangepast kan worden. Mij is toegezegd dat ik a.s. maandag of dinsdag teruggebeld word over hoe en wanneer de software wordt aangepast.
quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:43 schreef smv het volgende:
Hoi,
Hier een kleine update vanuit mij. Ik ben deze ochtend uit eindelijk ook gebeld door Honeywell. Hij heeft van mij allerlei info opgenomen voor onderzoek en wat ik begreep is dat ze maandag/dinsdag gaan zitten intern om te kijken hoe ze het probleem kunnen oplossen. Hij heeft tot wel 3x gezegd dat hij mij zoiezo volgende week gaat terugbellen en mij op de hoogte wilt houden.
Het is wel zo, dat we niet binnen twee weken waarschijnlijk al de oplossing kunnen verwachten, maar ze nemen het nu wel eindelijk serieus en willen het oplossen.
Tevens heb ik hem verteld waarom ze zelf geen forum oprichten, waar wij ons ei kwijt kunnen. Wij zien namelijk totaal helemaal niks vanuit honeywell komen betreft updates, nieuwe elementen wat aangekondigd word helemaal niks, tevens dat de update cycle behoorlijk lang is, je hebt nog niet eens een update in 2012, terwijl er in 2010 al genoeg ideeen zijn verstuurd naar honeywell. Je hoor alleen helemaal niks van ze zelf.
Hij beaamde alleen dat ze hier niet ervaren in zijn en dat Internet nog vrij nieuw voor ze is, voor communicatie etc...
hoop dat hij geluisterd heeft en dat ze zelf een forum gaan creeren voor de evohome, schakelt voor ons en hun een stuk sneller!
het is voor nu voor mij ook afwachten.
Hallo Verwarming,quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:07 schreef Verwarming het volgende:
Ook ik ben blij te vernemen dat Honeywell het probleem van de schakelmomenten nu serieus lijkt te nemen. Hartelijk dank aan de doorzetters.
Zoals eerder vermeld, kan ik real-time mijn beide Remeha ketels draadloos op mijn laptop uitlezen. De parameters en grafieken worden automatisch permanent gelogd. Ik kan dus actueel, maar ook met terugwerkende kracht zien wat er in de ketels op welk moment dan ook gebeurt. Ik zal niemand hiermee verder lastig vallen, maar de resultaten zijn nog erger dan ik dacht.
Bij als voorbeeld een continue warmtevraag van de Evotouches zie ik gemeten over een uur dit:
1. De ketels schakelen 6 keer per uur bij gelijke intervallen uit voor een periode van circa 1,5 minuut om daarna weer terug te gaan naar het oorspronkelijke setpoint van voor de uitschakeling. Beide ketels hebben als beveiliging een anti-pendel instelling, die bij mij van fabriekswege op 5 minuten staat. Gaan de ketels dus uit door een schakelmoment, vindt herstart pa na 6,5 minuten plaats. Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd, wellicht met andere getallen.
2. Mijn oorspronkelijke Remeha Celcia 20 thermostaat moduleert opgaand en afgaand bij als voorbeeld een continue warmtevraag van een uur in geleidelijke stappen van enkele graden per keer. De ketels blijven een uur aan. De OT modulen moduleren vrijwel uitsluitend stijl in stappen van 10 en 20 graden. In beide ketels is weer als veiligheid ingebouwd, dat zodra de aanvoer temperatuur meer dan 5 graden boven het setpoint uitkomt, de ketels uitschakelen om wederom pas weer na 5 minuten aan te gaan. Bij mij gebeurt dit gemiddeld 2 tot 4 keer per uur. Ook hier heb ik geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben, wellicht met andere getallen.
Samengevat: bij een continue warmtevraag van de Evotouches schakelen de OT modules de ketels gemiddeld 8 keer per uur uit en vindt 8 keer een herstart plaats. Gedurende dit uur branden de ketels feitelijk maar 11 minuten in plaats van 60 minuten (60-6x6,5-2x5).
Natuurlijk kan in theorie alleen bij mij sprake zijn van deze situatie. Daar staat tegenover dat vele anderen op dit forum eveneens last hebben van de schakelmomenten. Bij ketels van andere merken, die ook over dergelijke beveiligings- c.q anti-pendel mechanismes beschikken, is de situatie dus nog veel erger dan wellicht beseft wordt.
Jammer genoeg weet ik niet hoe ik screenshots moet inlassen, dan kon ik het laten zien.
Ik zal Honeywell mijn log ter beschikking stellen. Misschien helpt het.
Als iemand tips heeft, houd ik mij aanbevolen. Heeft iemand ervaring met de aan/uit module? Vinden de schakelmomenten dan ook plaats?
Groeten
Dit gedrag herken ik niet. Ik heb de laatste software v2.1, en als er overdag geen warmtevraag is gaat de ketel niet aan.quote:- wanneer de Evotouches bij het aantal schakelmomenten per uur op 6 staan (default fabriek), worden beide ketels bij geen warmtevraag exact 6 keer per uur ingeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
Bedankt voor de tip; maar de aanschaf en maandelijkse kosten zijn me veel te hoog.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:36 schreef a3bo het volgende:
Evohome bedienen op afstand : https://www.regelvisie.nl(...)vohomeopafstand.html
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:34 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
De vraag bij mij is nog steeds hoe je eenvoudig / goedkoop het gedrag van je cv ketel redelijk automatisch kan monitoren. Dit om het "warmte vraag" issue te onderzoeken.
Ik gebruik OT.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Ja, dat kan de nalooptijd zijn van de ketel. De pomp blijft dan nog een paar minuten doordraaien zodat er geen loeiheet water in de ketel blijft staan. Als de ketel zelf ook nog aan was dan weet ik even geen verklaring.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 10:09 schreef Stekelbaars3 het volgende:
[..]
Ik gebruik OT.
Gisteravond viel me op dat een HR80 precies op de ingestelde temperatuur dicht gaat. Mijn ketel bleef nog een tijdje aanstaan. Mogelijk voor een andere zone; maar daarvan was de gemeten temperatuur 1 graad hoger dan de ingestelde. Herkend iemand dit?
Hallo a3bo,quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:52 schreef a3bo het volgende:
Zojuist gebeld door Honeywell.
Men komt op maandag 15 oktober op bezoek om de Evohome installatie te bekijken.
Men is er van overtuigd dat binnen de huidige mogelijkheden het onnodig aanslaan van de ketel is te voorkomen.
Ik ben heel benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte.
Hallo Microkid,quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Heel duidelijkquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 00:12 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Microkid,
ik heb een aan/uit module BDR91A1000 (aangesloten op een Nefit ketel) die ik op de locatie van mijn oude thermostaat in de woonkamer heb bevestigd. Zodoende kan ik direct in de woonkamer zien wanneer de ketel aanslaat. Deze gaat, zoals eerder beschreven, bij geen warmtevraag 3x per uur voor 1 minuut aan. Dit effect treedt echter (nog) niet 's-nachts op wanneer de ingestelde temperatuur (16 graden) ruim onder de gemeten temperatuur ligt. Zoals ik nu heb kunnen vaststellen treedt het onnodig aanslaan op als de gemeten temperatuur binnen een marge van 2,5 graad van de gemeten temperatuur ligt. Dus als de temperatuur is ingesteld op 16 graden wordt de ketel 3x per uur voor 1 minuut aangezet als de gemeten temperatuur onder 18,5 graden komt. Dit is dus geen "bijverwarming" om de 16 graden te behouden.
Duidelijk genoeg uitgelegd?
Ik ben benieuwd waar honeywell mee komt als de configuratie bij a3bo is onderzocht.
Nee, dat doet EvoHome niet.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 09:45 schreef a3bo het volgende:
Staat optimalisatie aan?
Het zou kunnen dat de Evotouch als het ware de ketel al voorverwarmt om meteen warmte te kunnen leveren als de gemeten temperatuur onder de ingestelde komt.
Hallo Microkid,quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Heel duidelijk
Alleen, ik heb zo te zien dezelfde configuratie (Atag CV met aan/uit module) en mij ketel gaat dus niet aan als er geen warmtegraag is. Ook 's nachts niet. Optimalisatie staat aan, het aantal schakelpunten is bij mij 6. Ik zal anders een de belangrijkste instellingen van mijn configuratie opschrijven, mogelijk hebben jullie daar iets aan.
Volgens mij kan je beter de (kosteloze?) inspectie bij a3bo op 15 oktober afwachten. Het is natuurlijk te gek dat jij geld zou moeten uitgeven voor een door de fabrikant voorgestelde controle.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 21:28 schreef smv het volgende:
Ik werd deze week dus gebeld door de leverancier die het pakket mij geleverd heeft, dat het product niet goed zou functioneren.
Honeywell heeft met hem gebeld hierover en het probleem lijkt wel bij hem neergelegd. Honeywell wilt samen met een monteur van hem bij mij langs komen om te kijken hoe het aangesloten is, omdat het niet door een officiele is aangesloten.
Deze leverancier zei dood leuk tegen mij, ik ga hiervoor wel geld in rekening brengen, want de monteur kost ook wat en die 3 a 4 tientjes dat ik heb verdiend aan het pakket is ook niks. Ik heb tegen hem verteld ik vind het best dat je je monteur in rekening brengt, maar ik betaal hem niet en daarnaast heb ik mijn klacht bij Honeywell aangekaart, want naast mij zijn er nog tientallen andere met het zelfde probleem dat de ketel aanslaat. Hierdoor kan ik niet zeggen na 1.5 jaar dat het probleem bij jou ligt lijkt mij.
Hij ging weer met Honeywell bellen en ik heb daarna ook niks meer vernomen helaas, ondanks ik deze week ook terug gebeld zou worden.
Hallo Microkid,quote:Op zondag 7 oktober 2012 11:23 schreef microkid het volgende:
Bij deze even de belangrijkste parameters in mijn setup:
(In het huis van m'n ouders hangt trouwens ook een EvoHome, en ook daar gaat de ketel niet onnodig aan)
4 zones (woonkamer, keuken, studeerkamer, badkamer)
warmtevraag: ketelrelaismodule
buitenvoeler: geen
warmwaterregeling: geen
zone woonkamer: radiatoren, interne temperatuurvoeler
overige zones: radiatoren, externe temperatuurvoeler
uit temp instelling: 5
vakantie temp instelling: 15
interne voeler calibreren: 0
schakelingen per uur: 12
min aan tijd: 2
comm verlies: uitgeschakeld
optimalisering: adaptieve start
Heb je ook software 2.1?quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:20 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Microkid,
Bedankt voor het overzicht. Ik zie geen afwijkende instellingen t.o.v. mijn configuratie. Ik heb gisteravond het aantal schakelingen als test verhoogd van 3 naar 6 per uur. Resultaat: de ketel springt nu 6x per uur aan voor 1 minuut zonder warmtevraag. Conclusie: het probleem van onnodig aanslaan blijft bestaan.
Lijkt me niet, want de ketel wordt aangestuurd door het EvoHome relais. Als er bij jouw dus een paar keer per uur een groen lampje op het relais gaat branden is EvoHome de oorzaak (groen lampje = warmtevraag). Gaat de ketel aan zonder dat het lampje op het relais aan gaat, dan doet de ketel het dus zelf.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:21 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb inderdaad ook versie 2.1. Zou het probleem soms ketel afhankelijk zijn?
Dit gebeurd naar zoveel x aantal minuten/uur.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:55 schreef a3bo het volgende:
Een vraagje, als een HR80 lokaal wordt bediend, zal het programma op de Evotouch dan de lokale temperatuurinstelling op de schakelmomenten weer terug instellen naar datgene wat in het Evotouch programma is ingesteld ?
Het lijkt er namelijk op dat dit in mijn configuratie niet gebeurt.
Bypass kan je ook doen aan de hand van 1 radiator geen HR80 op zetten, maar gewoon je knop er op laten en deze een klein stukje open draaien. Zo doe ik het zelf ook, op deze manier kan je CV de warmte kwijt als hij aan slaat.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:29 schreef bokkers het volgende:
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw in het Evohome systeem en heb me behoorlijk ingelezen. Aangezien aanschaf een behoorlijke investering is en de installateur er weinig tot geen kaas van gegeten heeft wil ik hier vragen even met mij mee te kijken naar wat ik wil aanschaffen.
Na een renovatie zijn er in diverse ruimten in mijn huis problemen ontstaan met het warm krijgen en te snel warm worden. Ook werk ik vaak thuis en wil ik het behaaglijk krijgen in de werkkamer.
Ik bezit over een bosch HR ketel HRC 35 modulerend.
Woonlaag 1 is een woonkamer met een open keuken beide voorzien van oversizes radiatoren. Ook is er een aparte hal met een radiator die nu altijd dicht staat.
Woonlaag 2 een badkamer met vloerverwarming(elektrisch) en een handoekradiator. Een hobby werkkamer en 2 slaapkamers.
Woonlaag 3 cv ruimte en een apart hobbyruimte.
Ik wil graag aanschaffen:
Set bestaande uit: 1 x evotouch ATC928G1000
1 x tafelstandaard ATF100
1 x open therm rf-module R8810A1018
1 x ruimtethermostaat DT92
8 x HR80
In de woonkamer(zone1) plaats ik dan de evotouch met 2 HR80 (voeler uit)
in de hal (zone2) 1 HR80
In de werkkamer (zone3) DT92 + 1 HR80 (voeler uit?) ivm bereikbaarheid(HR80) en makkelijker instellen via DT92
In de slaapkamer1 (zone4) 1 HR80
In de slaapkamer2 (zone5) 1 HR80
in de badkamer (zone6) 1 HR80
in de hobbykamer (zone7) 1 HR80
Dit zou moeten werken naar mijn idee.
Er blijft geen open radiator over. Er moet dan een bypass tussen gezet worden ?
IK kan dan alle ruimtes regelen vanuit de woonkamer middels de evotouch. en in de werkkamer middels de DT92.
ik hoor graag tips enz.
danny
Ik heb gebeld, de helpdesk zou het doorgeven al hadden ze nooit van het probleem gehoord. De vraag is dan of het wel bij de juiste personen terecht komt.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 07:58 schreef smv het volgende:
*****OPROEP AAN EVOHOME MENSEN MET ONNODIG AANSLAAN*****
Persoon van Evohome kon mij vertellen dat ze maar 4 meldingen hebben ontvangen over het onnodig aanslaan. Dit zegt mij dus dat niet iedereen Evohome aan het stalken is, want er zitten meer dan 4 mensen hier op forum die het probleem hebben. Graag iedereen aanmelden, hoe meer mensen ze hebben, hoe duidelijker het probleem word bij Evohome.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het per mail gedaan en eventueel kan je aangeven dat het al in onderzoek is en er meer mensen hierover al geklaagt hebben.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 11:59 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik heb gebeld, de helpdesk zou het doorgeven al hadden ze nooit van het probleem gehoord. De vraag is dan of het wel bij de juiste personen terecht komt.
Als Honeywell nou zelf een (internationaal) forum zou starten, dan zouden ze vanzelf zien dat mensen gaan reageren. En anders maken ze een gebruikersaccount hier aan om interactief met ons te overleggen.
Per mail een klacht aanmelden bij Honeywell ook aangeven dat het in onderzoek is door hogerhand.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:55 schreef fleche2012 het volgende:
Hallo, hier ook een nieuwe Evohome gebruiker sinds begin januari.
En ja, ik herken helaas ook het onnodig aanslaan van de ketel meerdere keren per uur.
Mijn configuratie:
Begane grond: vloerverwarming met een HR80, externe voeler (in de Evotouch)
Optimalisatie staat ingeschakeld, ik ga het nu eens proberen zonder.
1e etage: 3 slaapkamers met 1 radiator, allen HR80. Badkamer met 1 radiator, normale kraan (dus fungeert als bypass)
2e etage: 1 radiator met HR80.
De radiatoren bovenstaan allen permament ingesteld op 15 graden.
Beneden houdt de vloerverwarming het makkelijk op temperatuur en de ketel zou dus maar af ten toe aan hoeven gaan. Zeker als de houtkachel ook nog eens aan staat.
Enfin, jammer dat het systeem dus niet lijkt te doen wat het zou moeten doen. Nu draait de ketel vaak overbodig: weg energiebesparing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |