abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118393422
Ik zit met een ander probleem, ik weet niet of iemand dit herkent.
In onze badkamer staat een enorm grote radiator (5 platen, grote afmeting en aangesloten op een 3/4 buis), waardoor deze een enorme hoeveelheid warmte kan bevatten. Verder zit ik nog met een oudere verwarmingsinstallatie op stookolie waardoor de watertemperatuur +- 65° is.
Het probleem dat ik hiermee heb is dat het systeem wel werkt, maar de hr80 veel te lang warmte blijft vragen waardoor het eenvoudig 2 graden warmer wordt als is ingesteld. Nu dacht ik dat het intelligente algoritme dit wel zou bijleren na een tijdje, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ik heb ook een poging gedaan optimalisatie op en af te zetten, maar geen verbetering.

Iemand een idee hoe dit te verbeteren is?
pi_118393815
Misschien te simpel gedacht, maar de temperatuur 2 graden lager instellen....?
pi_118406200
a3bo: goede suggestie, maar gaat helaas niet werken :-)
bvb het is in de ochtend 18graden en de ingestelde temperatuur is 20. Dan gaat het meestal veel te warm worden. Als ik dan echter de ingestelde temperatuur op 18 zet gaat de verwarming gewoon niet opspringen want het is warm genoeg...
  donderdag 25 oktober 2012 @ 17:30:15 #104
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118424597
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 09:23 schreef mouse2562 het volgende:
a3bo: goede suggestie, maar gaat helaas niet werken :-)
bvb het is in de ochtend 18graden en de ingestelde temperatuur is 20. Dan gaat het meestal veel te warm worden. Als ik dan echter de ingestelde temperatuur op 18 zet gaat de verwarming gewoon niet opspringen want het is warm genoeg...
Kan je de pompsnelheid verlagen? Dan warmt het mogelijk iets minder snel op, waardoor de HR80 eerder het signaal kan afgeven dat hij bij de 20 graden komt. En wellicht helpt het verhogen van het aantal schakelingen per uur ook. Dan checkt het systeem vaker de temperatuur.
pi_118434975
Pompsnelheid staat al op de laagste stand, aantal schakelingen op max.
Maar dit doet mij er wel aan denken dat ik nog wel het ventiel individueel kan regelen om zo de snelheid van de radiator te verminderen
pi_118435351
@mousse2562: leg eens uw configuratie uit en wat u bedoelt met het individueel regelen van het ventiel. Uit uw eerdere vraag begrijp ik dat u al wel een HR80 in uw badkamer heeft zitten.
Is er verbouwd of heeft u in koude dagen die 'enorme' radiator in uw badkamer nodig, of is die gewoon fors overbemeten ?
pi_118572635
@Rivier: Er is inderdaad gerenoveerd (nieuwe ramen, dakisolatie, ...), waardoor die radiator nu fors overbemeten is volgens mij. De verwarming is niet veranderd op het plaatsen van de evotouch na.
Individueel regelen van het ventiel: In de kranen (danfoss) kan je met een ringetje de maximale opening van het ventiel regelen. Momenteel staat die op maximaal (default), maar mogelijk krijg ik een beter effect door die maximale opening te beperken en hierdoor de opwarmsnelheid van de radiator te vertragen.
pi_118577314
Ik wil mijn verwarmings kranen voorbereiden om daar een evohome systeem op aan te gaan sluiten momenteel zijn het nog gewone afsluiters . Als afsluiters zie ik bij honeywell bij de v2000 serie 4 soorten binnenwerk : BB= standaard , UBG = voor grote doorstroming , SL= grote doorstroom & slagbegrenzing ,VS=voorinstelbaar binnewerk.
(woning is een tussenwoning met 3 verdiepingen met de ketel op de 3e verdieping)
Is de standaard versie genoeg of is het beter om 1 van de andere versies te gebruiken?
pi_118589697
Hallo Superfiets,

Ik heb de BB, waar jij het over hebt, in gebruik en dat werkt prima.
Heb ze een paar maanden geleden besteld bij sanitairwinkel.nl, waren toen bij hun het gunstigste.

Gr.
pi_118632431
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 16:26 schreef microkid het volgende:

[..]

Waarom niet? Je maakt een zone aan, en voegt daar gewoon meerdere HR80's aan toe. Je gaat naar Zoneconfiguratie > Wijzigen > Zoneregelaars > Toewijzen. Wat gaat er dan fout? Gebruik je voor de zone de interne of externe temperatuurvoeler?
hr80 zijn mijn voelers, dat is dan toch intern?
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 23:42:37 #111
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118650236
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:54 schreef smv het volgende:

[..]

hr80 zijn mijn voelers, dat is dan toch intern?
Nee, de interne voeler is die van de EvoTouch (het bedieningspaneel). Als je de HR80 zijn eigen temp wil laten regelen stel je ze in op externe voeler, dan gebruikt hij een ingebouwde thernometer.
pi_118674632
Wie weet raad?

Ik wil nu in plaats van het OT module de aan/uit schakelaar BDR91 instaleren.
Deze wordt echter anders aangesloten dan de OT module.

Hoe sluit ik deze aan want zoals het in de installatiebeschrijving staat word ik er niet wijs uit.

Op de BDR91 zitten 6 aansluitingen: N L L en A B C.

Ik neem aan op N gaat de nul en op L langs N gaat de fase.
Kan ik A en B op de thermostaataansluiting van de ketel aansluiten ?
De aansluiting op mijn Remeha Calenta 40c is me wel duidelijk.

Ergens in de installatiebeschrijving staat betreffende het toewijzen dat: een al
gemonteerd component los van de wand moet worden gehaald.

Wat is de reden hiervan?

Ik neem aan dat er tijdens het toewijzen toch spanning (220v) op de BDR91 moet staan.
pi_118684614
Kees57, je hebt gelijk, L en N ieder aan een kant van de netspanning, aan/uit schakelcontact op A en B. Zie de tekening rechtsboven in dit document http://products.ecc.emea.(...)034510-uk07r1009.pdf

Uiteraard werkt dit ding alleen als er netspanning op staat. Het is tijdens het toewijzen handig als de thermostaat, in de PDF op pagina 6 een thermostaat maar bij jou waarschijnlijk de evotouch, zo dicht bij mogelijk is. Je ziet dan wat er gebeurt en de kans op succes is bij draadloze verbindingen groter als de afstand klein is. De evotouch werkt wel een tijdje op accu dus is het handig die mee te nemen naar deze module voor je hem toewijst.
Na het toewijzen breng je de evotouch weer naar de plek waar je hem hebben wilt en controleer je het bereik.
pi_118686647
Oke, dankje.
pi_118758088
Even een vraag mbt de HCE80 / OT relais en EvoTouch.

Ik heb het idee dat de HCE en de aansturing van de ketel niet synchroon loopt. De HCE80 reageert later dan de ketel. In sommige gevallen lijkt het erop dat de HCE80 pas aan gaat als de ketel al weer uit is.

Iemand ervaring hiermee?
pi_118811643
Wij hebben de eindafrekening van onze energieleverancier ontvangen. Na alle problemen met het onterecht aanslaan van de cv ketel waren we natuurlijk benieuwd. Waar we bang voor waren is inderdaad gebeurd, een flinke bijbetaling.
Wij zijn er van overtuigd dat een belangrijk aandeel daarin is geleverd door het disfunctioneren van het Evohome systeem.
Wij willen Honeywell hiervoor aansprkelijk stellen.
Zijn er meer mensen die dit ook serieus overwegen ?
Wellicht dat een gezamenlijk initiatief meer zoden aan de dijk zet.
pi_118825777
Twee vragen die ik in de 2 threads nog niet beantwoord zijn:

- Hoelang gaan de batterijen van zo'n HR80 mee? (Gemiddeld gemeten)
- Het open/dicht draaien van de HR80, is dit.. storend? Ik plan zo'n kranen te hangen in de kamer van mijn (jonge) kindjes; ik zou niet graag hebben dat ze er wakker van worden.
- Is er een manier om je evohome via WIFI aan te spreken? In België verkoopt Electrabel zo'n oplossing maar dan moet je daar klant worden enzo. Maar als zij het kunnen moeten wij het ook kunnen? Iemand een aanknopingspunt?

Naar wat ik lees is de installatie redelijk eenvoudig en dus makkelijk zelf te doen: kranen op de radiatoren hangen, niet ketelrelais, en dan alles aan elkaar koppelen en configureren.

Ik ben benieuwd. Voor een oplossing van 600 euro.. en gezien de kinderziektes die worden gerapporteerd..
pi_118885746
@ trance-denial

Ik ben een gebruiker sins Februarie 2011 zelf alles geinstalleerd
-Mijn ervaring met de batterijen is dat ik ze nog niet vervangen heb.....ik moet wel even melden dat ik wijnig schakel momenten heb dus dan doen ze ook niet veel.

- Storend geluid van de HR80 tja wat is storend? ik hoor ze wel als ik wakker ben en in de ruimte(slaap bij eentje in de buurt +- meter afstand) als ik slaap hoor ik niks......

@ ALL

Er werd al gerapporteerd dat de ketel module blijft aan gaan zonder warmte vraag ,dit was ook mijn ervaring.
Na heel veel lezen kwam ik er achter dat er in de module een beveiliging zit in verband met het verliezen van het communicatie signaal met de evohome. Hij springt dan in een stook cyclus zo dat je in ieder geval geen koud huis hebt, het probleem voor ons de gebruiker is dat dit nergens terug te vinden is op je display en hooge stook kosten..........
Mijn oplossing was en is dan ook als ik de ketel van het stroom heb gehaald voor wat dan ook(onderhoud/vullen/klussen) ik de module opnieuw aanmeld bij de Evohome zo heb je het probleem niet meer je moet allen dus wel er op letten dat je dat doet na elke stroom onderbrekingen van de ketel.

Vervolgens nog een vraag aan jullie ik wil een nieuwe vloerverwarming aansluiten met BDR91 kan ik dan een HR80 als voeler gebruiken of moet ik een HCF82 gebruiken? iemand ervaring hier mee??

Thanks One

[ Bericht 12% gewijzigd door Oneofmany op 06-11-2012 21:15:10 ]
pi_118899898
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2012 16:27 schreef a3bo het volgende:
Wij hebben de eindafrekening van onze energieleverancier ontvangen. Na alle problemen met het onterecht aanslaan van de cv ketel waren we natuurlijk benieuwd. Waar we bang voor waren is inderdaad gebeurd, een flinke bijbetaling.
Wij zijn er van overtuigd dat een belangrijk aandeel daarin is geleverd door het disfunctioneren van het Evohome systeem.
Wij willen Honeywell hiervoor aansprkelijk stellen.
Zijn er meer mensen die dit ook serieus overwegen ?
Wellicht dat een gezamenlijk initiatief meer zoden aan de dijk zet.
Ik ben bang dat je dit niet kan gaan winnen. De oplossingen die ik hier tot nu toe heb gezien van de HoneyWell monteurs die langs kwamen, was opnieuw inleren. Je heb hierdoor geen harde bewijs tegen hun.

Sven
pi_118914680
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 18:59 schreef smv het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je dit niet kan gaan winnen. De oplossingen die ik hier tot nu toe heb gezien van de HoneyWell monteurs die langs kwamen, was opnieuw inleren. Je heb hierdoor geen harde bewijs tegen hun.

Sven
Hallo Sven,

Honeywell is gisteren toch ook bij jou geweest om het systeem te onderzoeken? Hoe is dat verlopen?

Gr. Arjan
pi_119052692
Woensdag is inderdaad de Honeywell monteur bij mij langs geweest.

Hij ging eerst kijken met zijn zaklampje bij elke aansluiting. Ik ben nooit zo slim geweest om ze van te voren op slot te zetten, zodat er sommige niet achterover staan een klein stukje. Hier viel hij over en dit was volgens hem het probleem dat de ketel aan sloeg.
Als je de kraan er af haalt zit er boven in een klein zwart schakelaar, als die niet goed aangesloten zit, kan dat veroorzaken dat de ketel onnodig aan slaat, omdat hij niet contact maakt. Tevens moet je dan op je scherm ook dat logo zien knipperen. Ik weet dat dit niet de oorzaak is, maargoed hij zegt van wel en hij is de expert, dus laat je hem ook maar.

Na alle kranen gecontroleerd te hebben en daarna los gemaakt te hebben, zijn we samen gaan inleren opnieuw. Eerst de evotouch naar factory reset en daarna inleren.
Hier kwam hij ook tegen hetzelfde probleem als mij aan. We konden er niet 2 in 1 zone krijgen. De Duitse HR80's met dezelfde software kregen we niet in 1 zone, waardoor we 2 die standaard in het pakket zaten bij elkaar hebben gezet.
Na dat alles ingeleerd was en ik op de kranen heb aangesloten + meteen opslot heb gedraaid, heeft hij 1 kamer kort laten verwarmen, zodat de Evotouch zijn ding heeft kunnen doen.
Alle zones zijn op dat moment rond de 19 a 20 graden en hij zette alle zones terug naar 16 graden. Het was nu afwachten of hij ging aanslaan.
Gelukkig voor mij ging hij aanslaan, terwijl alles meer dan 3 graden warmer was, dit vond hij vreemd, waardoor hij via Systeem status verwarming op uitschakelde zetten. Hierdoor gaan alles zones terug na 5 graden. Op dit moment gingen we weer samen afwachten of hij ging aan slaan.
Na 5 a 10 minuten sloeg hij weer aan. Dit was niet verklaarbaar voor hem, waardoor hij er een nieuwe aan/uit schakelaar er op ging zetten. Na deze uit zijn auto te hebben gepakt en er op te hebben geklikt, is de ketel niet meer aangeslagen. Ik heb hem van 10 uur sochtends tot 15:00 smiddag op uit laten staan, maar de ketel heb ik niet meer gehoord. Ik vind het opzich wel jammer ook dat je optimalisatie standaard uit staat op de evotouch, deze heb ik bij mij wel weer aangezet.

Hierna heb ik de Evotouch naar een winkel/bedrijf bij mij in de buurt meegenomen, om de laatste software versie 2.3 er op laten instaleren. Ik ben erg blij dat je nu in de screensave de i hebt, als je hierop klikt zie je in 1 oog opslag hoe warm het in alle zones is.

Voor mij doen weet ik dus dat het niet aan mijn configuratie lag, ondanks hij blijft zeggen dat het een combinatie van beide was, maar dat is logisch, anders zegt hij dat een element van Honeywell niet meer goed functioneerde.
Wat ik wel van hem geleerd heb is hoe de schakel momenten min of meer werkt, dit wist ik niet meer/ben ik vergeten.
Als je 3 schakel momenten hebt, laat hij de ketel langer draaien, omdat hij maar 3x in het uur controleerd. Met een factory reset, wat wij hebben uitgevoerd staat deze weer standaard op 6x in het uur, waardoor hij dus om de 10 minuten controleerd hoe of wat, maar daardoor ook eventueel korter hoeft te draaien.

Voor nu is het probleem bij mij opgelost hoewel hij soms vaak lijkt aan te slaan, maar wat de monteur ook uitlegde is als je alle zones op 19 graden hebt staan en op je scherm ook 19 staat, kan het in werkelijkheid maar 18.8 graden zijn, waardoor hij aanslaat. Er mag 0.5 tot max 1 graden verschil tussen zitten met aanslaan, dat is ongeveer de marge die ze hanteren.

Ik ben zelf benieuwt en ga het ook in de gaten houden.

Groet,

Sven
  zondag 11 november 2012 @ 00:57:33 #122
13698 microkid
speaks digitalk
pi_119074924
Cool! Wat is er in 2.3 nog meer veranderd? Want volgens mij heb ik nog 2.1 en zou dus erg graag naar 2.3 willen. Ben erg benieuwd. Ik zit bijv al 2 jaar te wachten op een overwerk optie (of vakantie tot 22:00 vanavond), en nog een paar opties.

[ Bericht 30% gewijzigd door microkid op 11-11-2012 01:05:45 ]
pi_119088999
Ik weet helaas niet wat het verschil is en wat er nog meer geupdate is.

Het enige wat ik weet is dat je die i hebt in je scherm beveiliging. Lastige is wat Honeywell hanteerd is dat het europees meteen uitgerold word, dus wat voor ons goed van toepassing is kan in een ander land overbodig zijn.
pi_119158870
Ter info, men is erin geslaagd de communicatie tussen de Evohome touch en de HR80 gedeeltelijk te decrypten; zie daarvoor deze forumthread en pdf:

http://www.domoticaforum.(...)t=5806&hilit=evihome
http://files.domoticaforum.eu/Evihome/WirelessProtocol.pdf

Iemand nog suggesties waar je de Evohome hardware aan gunstige prijzen kan kopen? Voorlopig zit ik met een combinatie waakzaamwonen en sanisto.de 't goedkoopst. (Ik woon echter in België)
  woensdag 14 november 2012 @ 12:17:17 #125
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119196502
Zijn jullie ook bekend met het te hoog weergeven van zonetemperatuur en bovendien het niet bereiken van de ingestelde temperatuur?

Ik heb in mijn keuken een minmax thermometer staan en een dt92. Ik heb mijn ingestelde temperatuur op 20 graden ingesteld inclusie de aanleer-stand (ik kom even niet op de juiste term). Nu geeft mijn dt92 een temperatuur van 19,5 graden aan en de vloerverwarming/ketel worden uitgeschakeld. De 20 wordt niet bereikt. Bovendien zegt de minmax dat het slechts 19,1 graden in huis is, dus de dt92 geeft ook nog eens een te lage temperatuur aan.

Probleem is uiteraard op te lossen door de ingestelde temperatuur op 21 te zetten, maar dat is natuurlijk niet wat ik wil...
pi_119209668
De dts92 moet toch ook te calibreren zijn ?
pi_119310187
Hallo, aangezien ik meer als 8 zones heb.
Bgg. 5 groepen vloerverwarming hce80
1e verd. 4 slaapkamers. En 1 badkamer. Hr80
2e verd. 1 slaapkamer. Hr80
Hiermee zit ik al op 11 groepen., want ik wil alles appartement kunnen regelen.
Wat ik nu wil doen is twee evotouch op 1 ketelrelais ( modulerende).
1 evo beneden 1 boven
Heeft iemand een idee of dit mogelijk is. .
Hoor graag of iemand dit al eens geprobeerd heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door simonmo op 17-11-2012 13:23:04 (Aanpassing) ]
  zaterdag 17 november 2012 @ 13:56:26 #128
13698 microkid
speaks digitalk
pi_119311103
Dat gaat volgens mij niet lukken. Je kan een ketelrelais immers slechts aan 1 EvoHome koppelen. Wat je natuurlijk wel zou kunnen proberen is 2 ketelrelais proberen. 1 voor beneden en 1 voor boven. Het enigste dat het relais doet is een paar volt op de openthermaansluiting zetten. Denk niet dat het andere relais daar last van moet hebben, of je moet er een paar diodes tussen zetten.
pi_119311974
Geen opentherm's aan elkaar knopen, ook niet met diodes! Hier gaan digitale signalen (data) overheen, geen analoog signaal.
Het zou best kunnen dat dit met aan/uit ketelrelais wel gaat werken. Ik hoop dan voor je dat de HR80's en de vloerverwarming dicht gaan als het warm genoeg is, en dat ze niet alleen via de evotouch de ketel uit zetten.
Zou je echt niet enkele zone's combineren, bijvoorbeeld bij de slaapkamers of delen van de vloerverwarming? Dat is minder duur, eenvoudiger in gebruik en betrouwbaarder.

[ Bericht 20% gewijzigd door rivier op 17-11-2012 14:29:48 (twijfel over eenvoud en haalbaarheid toegevoegd,) ]
pi_119312400
@simonmo Meerdere Evotouchen is mogelijk zie Application Manual 2.9 Multizone boiler control with up to 4 controllers.
  zaterdag 17 november 2012 @ 15:11:20 #131
13698 microkid
speaks digitalk
pi_119312978
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 november 2012 14:27 schreef rivier het volgende:
Geen opentherm's aan elkaar knopen, ook niet met diodes! Hier gaan digitale signalen (data) overheen, geen analoog signaal.
Tussen de thermostaat en CV loopt digitaal signaal, ook omdat het 2-richting verkeer is. Echter bij Evohome gaat dat niet, daar is de openthermmodule voor. Die zet gewoon 0 tot 10 volt op de opentherm ingang zover ik weet, dus geen digitaal signaal. (correct me if I'm wrong)
pi_119318877
Op het moment heb ik ook meerdere zones gecombineerd . Maar t leek me wel mooi/leuk om het nog iets uitgebreider en efficiënter te maken. Ik zou dan alleen nog een evo touch moeten aanschaffen de rest heb ik allemaal al.
pi_119325195
Anonymousse. Je hebt inderdaad gelijk.
Het ketelrelais. Kan worden aangestuurd door max 4 evo's . En het maakt niet uit of het een modulerende of aan/uitrelais is.
Nou is het alleen afwachten of ik op internet een goedkope evotouch vind , om mee te testen.
pi_119330213
@coelho Ik heb 3 DT92's en een HUGER RMR132 met sensor THN128 dicht bij elkaar gezet, hier zit af toe een verschil van 2/10 graad tussen, de DT92 wordt naar boven afgerond op 1/2 graden. Een kniesoor die daar op let. Hoeveel graden geeft de Evotouch bij het afschakelen? In wat voor opstelling meet jij? Is de min/max thermometer te ijken?

[ Bericht 5% gewijzigd door Anonymousse op 18-11-2012 11:36:30 ]
pi_119453960
@microkid, 'k heb je een PB gestuurd.
  woensdag 21 november 2012 @ 09:18:42 #136
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119455195
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2012 23:41 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho Ik heb 3 DT92's en een HUGER RMR132 met sensor THN128 dicht bij elkaar gezet, hier zit af toe een verschil van 2/10 graad tussen, de DT92 wordt naar boven afgerond op 1/2 graden. Een kniesoor die daar op let. Hoeveel graden geeft de Evotouch bij het afschakelen? In wat voor opstelling meet jij? Is de min/max thermometer te ijken?
Ik heb niet zo'n geavanceerd weerstation staan. Een simpele min/max met buitensensor. Volgens de sticker :') is deze op 0.1 graad nauwkeurig.

Om het nog eens concreet te maken: Mijn EvoHome programma zegt dat de keuken nu 20.0 moet zijn, al vanaf vanochtend 7 uur. De EvoHome staat bovendien ingesteld op adaptieve start en optimale stop. Momenteel is het in de keuken volgens de DTS92 19.0, de thermometer zegt dat het 18.7 is.

Is het dan niet vreemd dat het systeem er niet in slaagt om het 2 uur na de programmastart op de gewenste temperatuur te zitten? Bovendien slaat mijn vloerverwarmingspomp HCE80 uit op het moment dat de DTS92 nog maar 19.5 aangeeft. Ik zou verwachten dat er warmtetoevoer zou moeten zijn totdat deze op 20.0 staat.

Nog een vraag: Wat moet ik invullen in het menu Warmwater Parameter? Of hebben jullie die gegevens niet handmatig aangepast?

Ik neig er steeds meer naar om binnenkort alles te resetten en opnieuw in te stellen. Zoals hierboven echter aangegeven zie ik er wel tegenop. Ik ben namelijk in alle documentatie nog nergens een stap voor stap installatiehandleiding tegengekomen. Jullie?
pi_119465003
Ik ga binnenkort overschakelen van een stookolieinstallatie naar een condenserende gasketel. Ik heb momenteel al een evotouch installatie.
Nu vroeg ik mij het volgende af: wat met een buitenvoeler? Vrij veel gasketels gebruiken een buitenvoeler. Is dit te combineren met de evotouch? En is dit wel of niet aan te raden? Ik dacht ook dat je een buitenvoeler kon koppelen aan de evotouch, is dat beter/slechter?
pi_119467931
Buitenvoeler voor Evohome is uitsluitend zinvol als je kunt communiceren met de ketel middels Opentherm.
Dan zal de Evotouch de ketel aan gaan sturen mede op basis van de gemeten buitentemperatuur.
pi_119474467
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:18 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik heb niet zo'n geavanceerd weerstation staan. Een simpele min/max met buitensensor. Volgens de sticker :') is deze op 0.1 graad nauwkeurig.

Om het nog eens concreet te maken: Mijn EvoHome programma zegt dat de keuken nu 20.0 moet zijn, al vanaf vanochtend 7 uur. De EvoHome staat bovendien ingesteld op adaptieve start en optimale stop. Momenteel is het in de keuken volgens de DTS92 19.0, de thermometer zegt dat het 18.7 is.

Is het dan niet vreemd dat het systeem er niet in slaagt om het 2 uur na de programmastart op de gewenste temperatuur te zitten? Bovendien slaat mijn vloerverwarmingspomp HCE80 uit op het moment dat de DTS92 nog maar 19.5 aangeeft. Ik zou verwachten dat er warmtetoevoer zou moeten zijn totdat deze op 20.0 staat.

Nog een vraag: Wat moet ik invullen in het menu Warmwater Parameter? Of hebben jullie die gegevens niet handmatig aangepast?

Ik neig er steeds meer naar om binnenkort alles te resetten en opnieuw in te stellen. Zoals hierboven echter aangegeven zie ik er wel tegenop. Ik ben namelijk in alle documentatie nog nergens een stap voor stap installatiehandleiding tegengekomen. Jullie?
Volgens mijn bevindingen is de combinatie van een HCE80 en een Opentherm module niet ideaal.

Zie ook: http://www.scribd.com/doc/114043217

Heb je een bypass in je systeem?
  woensdag 21 november 2012 @ 21:08:14 #140
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119480967
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 18:56 schreef Stekelbaars3 het volgende:

[..]

Volgens mijn bevindingen is de combinatie van een HCE80 en een Opentherm module niet ideaal.

Zie ook: http://www.scribd.com/doc/114043217

Heb je een bypass in je systeem?
Bypass is hier aanwezig. Bovendien heb ik geen Opentherm maar een ketelrelais.
pi_119492117
@coelho hoe hoog mag de water temperatuur van de vloer verwarming worden? Wat is je max watertemperatuur van de ketel? Wat geeft het systeemoverzicht van de Evotouch voor temperatuur? De warmwater parameter is volgens mij voor een boiler.
@a3bo de Honeywell buitenvoeler is alleen voor display op de Evotouch. Je kan op de Evotouch ook geen stooklijn definieeren.
@mouse2562 een buitenvoeler aan de ketel kan zin hebben, zal in de documentatie staan. Bij mij een Intergas ketel heeft het alleen maar zin met aan/uit relais d.m.v. een gedefinieerde stooklijn, deze bepaalt de max watertemperatuur. Bij OpenTherm wordt de temperatuur bepaalt door de Evotouch.
pi_119495598
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 01:09 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho hoe hoog mag de water temperatuur van de vloer verwarming worden? Wat is je max watertemperatuur van de ketel? Wat geeft het systeemoverzicht van de Evotouch voor temperatuur? De warmwater parameter is volgens mij voor een boiler.

Het gaat om VV onder hout, dus de vloer mag niet warmer worden dan 27 graden. Ik heb daarom mijn water input temperatuur bij de pomp op max 35 graden gezet en dus de warmwatertemperatuur van de ketel op 45. In de Evotouch staat de watertemp op 50 graden.

Wat zou het makkelijk zijn als Honeywell een handleiding zou uitbrengen met de reden en werking van alle parameters in de Evotouch :')
pi_119503039
@coelho Een stap voor stap handleiding staat duidelijk in de Application Manual van Honeywell.
Zie ook het Evohome-training.pdf bij WaakzaamWonen eerder in het draadje benoemd.
Is jouw max CV aanvoertemperatuur niet te laag. Is dat W(eers)A(fhankelijk) geregeld?
Wat bedoel je met "In de Evotouch staat de watertemperatuur op 50 graden"?
Wat geeft het "systeemoverzicht" van de Evotouch voor temperatuur voor zone keuken (instelling en gemeten)?
pi_119503472
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 14:37 schreef Anonymousse het volgende:
@coelho Een stap voor stap handleiding staat duidelijk in de Application Manual van Honeywell.
Zie ook het Evohome-training.pdf bij WaakzaamWonen eerder in het draadje benoemd.
Is jouw max CV aanvoertemperatuur niet te laag. Is dat W(eers)A(fhankelijk) geregeld?
Wat bedoel je met "In de Evotouch staat de watertemperatuur op 50 graden"?
Wat geeft het "systeemoverzicht" van de Evotouch voor temperatuur voor zone keuken (instelling en gemeten)?
CV aanvoertemp is niet weersafhankelijk. Hij stond af fabriek op 70 graden, maar toen werd mijn verdeler loeiheet en vervolgens was de verdeler aan het knijpen om water van max 35 graden door de VV te sturen. Vandaar dat ik deze lager gezet heb. Leek me veel efficienter en bovendien is mijn energieverbruik met 50% afgenomen.

In het systeemoverzicht staat instelling 20,0 en gemeten 19,5. Ik bedoelde met watertemperatuur van 50 graden de warmwaterparameter.
pi_119518869
a3bo, anonymousse: Als ik het goed begrijp is een externe buitenvoeler nuttig bij aan/uit, en minder nuttig bij opentherm?
De ketel die ik zou installeren zou kunnen werken met opentherm.
pi_119519604
Ik heb een buitenvoeler op mijn ketel.
Hiermee wordt op basis van de gemeten buitentemperatuur de watertempertuur bepaald.
Dit gaat geheel buiten het Evohome systeem om.

Ik meende dat een buitenvoeler op het Evohome systeem dezelfde functionaliteit biedt.
Voorwaarde is dan natuurlijk dat er communicatie is tussen de Evotouch en de ketel die dit aankan, Opentherm dus.
Met alleen aan/uit kan dit sowieso niet.

Anonymousse geeft aan dat dit ook met Opentherm niet plaatsvindt.
Ik heb dit niet verder onderzocht, dus ik geloof hem onmiddellijk.
Misschien mailtje naar de Honeywell klantenservice...?
pi_119520669
Opentherm probleem opgelost.

De Evotouch in combinatie Opentherm module en Vaillant ketel HR Solide VHR 24-28C bleef maar problemen geven. Als temperatuur in de kamer eenmaal bereikt was bleef de ketel maar doorgaan. Telkens tot maximale watertemperatuur. Wat wachttijd enz.
Stopte pas als de temperatuurinstelling een paar graden lager werd gezet. Alles een paar maal gereset en opnieuw ingesteld. Probleem bleef.
Openthermrelais omgeruild. Probleem bleef.
Toen omgeruild naar een aan/uit-ketelrelais en ketel omgeschakeld naar aan/uit. Probleem opgelost.
Met dank aan Marcel van Waakzaamwonen voor de goede uitleg en de goede service.
  donderdag 22 november 2012 @ 22:42:46 #148
13698 microkid
speaks digitalk
pi_119521848
Buitenvoeler heeft voor de meeste woningen geen enkele zin. Je stookt beter met een vaste temperatuur dan een aangepaste temperatuur. Buitenvoeler is handiger voor utility verwarming, zoals gebouwen die bijna continue warm zijn of waarbij de ruimte wisselend gestookt worden, zoals scholen, kantoorgebouwen e.d.
pi_119550998
Weet iemand waar ik de adapters voor de hr80 kan bestellen.
De hr80 heeft m30 moer, en mijn kraan m28 .
Hier zoek ik een adapter voor , aangezien ik die niet bij mijn knop heb.
Alvast bedankt voor jullie hulp
pi_119564304
@simonmo de adapter is denk ik de HU02, te koop bij bijv waakzaamwonen.
Is een ventiel M30 ventiel niet goedkoper?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')