Met een verbruik van 1:10 en jaarlijkse kilometers tot 20.000 is het maar de vraag of het echt goedkoper is. Je speelt i.i.g. in de buurt van break even. Al verschilt dat misschien wel weer per provincie, ik heb dit nu berekend o.b.v. Zuid-Holland.quote:Op woensdag 16 juni 2010 09:55 schreef Mikkie het volgende:
1:10 voor een simpele 320i...ik vind het niet goedkoop hoor. Dat maakt mijn overweging voor een 320d alleen maar groter. Waarbij meespeelt dat ik al hendig 12k per jaar woon/werk rij en met vakantie en plezierritjes makkelijk richting de 20k ga... dan is de diesel simpelweg goeiekoper .
Even los van de verzekering (al scheelt dat vast ook niet veel, misschien een tientje per maand) heb ik de wegenbelasting en de fabrieksopgave van het verbruik naast elkaar gelegd. Je rijdt altijd wel iets onzuiniger, maar ik reken voor het gemak even daarmee.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met een verbruik van 1:10 en jaarlijkse kilometers tot 20.000 is het maar de vraag of het echt goedkoper is. Je speelt i.i.g. in de buurt van break even. Al verschilt dat misschien wel weer per provincie, ik heb dit nu berekend o.b.v. Zuid-Holland.
Grappig, ik wist niet dat een diesel zoveel zuiniger rijdt. In je berekening blijft het verschil wel zo rond de 500 en dat is minder dan wat je aan extra wegenbelasting betaalt op een diesel..quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:28 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Even los van de verzekering (al scheelt dat vast ook niet veel, misschien een tientje per maand) heb ik de wegenbelasting en de fabrieksopgave van het verbruik naast elkaar gelegd. Je rijdt altijd wel iets onzuiniger, maar ik reken voor het gemak even daarmee.
Bij een E46 320i kom ik bij 20k per jaar, benzineprijs van 1,50, fabrieksopgave 9l/100km op 3444 per jaar.
Bij een E46 320d kom ik bij 20k per jaar, dieselprijs van 1,20, fabrieksopgave 5.9l/100km op 2972 per jaar.
Beide fabrieksopgaven zijn gecombineerd verbruik.
Mijn ervaring met de diesel is dat je in praktijk rond de 6,5 - 7l/100km verbruikt, maar de benzine zal ook wel wat onzuiniger zijn. Dan scheelt het toch zo'n 400 à 500 euro.
Ik heb de wegenbelasting al meegerekend . 186 euro per kwartaal voor een 320i en 389 voor een 320d. Mocht je een 328i ofzo kopen, die verbruikt nagenoeg hetzelfde doet alleen 209 euro per kwartaal. Maar goed, die 70 euro verschil per maand moet je er dus uit kunnen rijden door een meer voordelige brandstofprijs, en dat lukt bij 20k al . Sterker nog, in theorie is de diesel bij 13k per jaar al een paar tientjes goedkoper.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Grappig, ik wist niet dat een diesel zoveel zuiniger rijdt. In je berekening blijft het verschil wel zo rond de 500 en dat is minder dan wat je aan extra wegenbelasting betaalt op een diesel..
Mja dat scheelt wel ja. Ik merk dat ik vaak ook een stuk meer rij dan gepland en vooral met z'n diesel is dat natuurlijk snel gebeurd (want: relatief goedkoop). Ik weet echter dat ik de afgelopen jaren rond de 15k per jaar zat, maar toen werkte ik een dag in de week minder en leende ik een maand per jaar een andere auto ivm vakantie. Dat scheelt zomaar 2 à 3k per jaar. Dus dan is 20k denk ik wel een reële inschatting.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:40 schreef Alicey het volgende:
Ik dacht altijd dat het omslagpunt veel hoger lag. Aan de andere kant rijd ik in de praktijk ook veel meer dan ik had ingeschat (Ik had zo'n 12k geschat op een jaar, maar met het verbruik zoals het de laatste weken is zou ik al boven de 22k uitkomen). Nu scheelt het wel dat mijn geen eigen auto heeft. Wanneer hij die weer wel heeft kom ik misschien wel weer onder de 15k..
Aan de andere kant is het niet zo heel belangrijk, want ik wil de auto die ik nu heb toch niet wegdoen.
Het zal vast niet veel ontlopen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:49 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Mja dat scheelt wel ja. Ik merk dat ik vaak ook een stuk meer rij dan gepland en vooral met z'n diesel is dat natuurlijk snel gebeurd (want: relatief goedkoop). Ik weet echter dat ik de afgelopen jaren rond de 15k per jaar zat, maar toen werkte ik een dag in de week minder en leende ik een maand per jaar een andere auto ivm vakantie. Dat scheelt zomaar 2 à 3k per jaar. Dus dan is 20k denk ik wel een reële inschatting.
Hoewel het nog wel zo is dat je bij een 330i of 330d niet per sé brandstofverslindend *hoeft* te rijden. Maar het is natuurlijk ook wel iets wat je in de praktijk snel geneigd bent te doen...quote:Ik had het ook niet verwacht hoor, dat het zo snel al rendabel zou zijn. Zat eerst te kijken naar een dikke benzineversie omdat het verbruik elkaar niet zoveel ontloopt bij die versies, dus dan maar iets leuks. Zo'n 330i is geniaal speelgoed natuurlijk...minder dan 7 seconden naar de 100 en 250 begrensde top . Maar toen ik erachter kwam dat diesel al snel goedkoper was, die kwijlgedachten toch maar even laten varen en realistisch gaan denken. Zat eerst nog te twijfelen over een 330d, maar ook dat wordt me iets te gortig. Misschien in de toekomst als ik wat meer centjes heb .
Je sleurt er waarschijnlijk wat meer aan en het 'vaste' verbruik ligt natuurlijk ook wat hoger. Het verschil is bij de diesel wel een stuk groter dan bij de benzine trouwens (9.0 vs 9.3 bij benzine en 5.9 vs 7.0 bij de diesel (320 vs 330 dus)). Maar ook in onderhoud zal het wel schelen, krachten op het materiaal enzo. En voor de bonnen is een 320 misschien ook iets meer verantwoord . Hoewel een waakhond in de auto dan ook zeker een optie wordt. Die paar honderd euro verdien je makkelijk terug.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zal vast niet veel ontlopen.
[..]
Hoewel het nog wel zo is dat je bij een 330i of 330d niet per sé brandstofverslindend *hoeft* te rijden. Maar het is natuurlijk ook wel iets wat je in de praktijk snel geneigd bent te doen...
Maar als het lekker doorsleurt en trekt, is het wel verleidelijk omdat soms wat langer en verder te doen dan verstandig is .quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:19 schreef Alicey het volgende:
Aan de andere kant maakt het voor bonnen denk ik weinig uit. Ik rijd altijd wel door. Het enige verschil met wat vettere motor is natuurlijk dat je eerder op snelheid bent..
Dat is wel weer waar. Zeker als je eindelijk na 10 kilometer iemand die hinderlijk langzaam rijdt kunt inhalen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:32 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar als het lekker doorsleurt en trekt, is het wel verleidelijk omdat soms wat langer en verder te doen dan verstandig is .
Zo herkenbaar. Als ik dan constant 60 @ 80 heb gereden, ben ik zo geïrriteerd als ik ga inhalen dat ik dat compenseer met 130 @ 80 ofzo, da's dan weer niet handig En met m'n Almera duurt het een kwartier voor ik daar ben, dus dan geef ik op bij 100 of 110 ofzo. Met iets dat net wat beter sleurt, ga ik dat geheid niet doen .quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is wel weer waar. Zeker als je eindelijk na 10 kilometer iemand die hinderlijk langzaam rijdt kunt inhalen.
Een tijdje terug had ik ook zoiets. Iemand die 60 reed waar je 80 mag. Gaspedaal flink in. Na inhalen reed ik dus ook zo'n 120, terwijl je op dat stuk 50 mocht. Was nog in Duitsland ook, dus wie weet wat voor ellende dat dan nog had opgeleverd.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:41 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Als ik dan constant 60 @ 80 heb gereden, ben ik zo geïrriteerd als ik ga inhalen dat ik dat compenseer met 130 @ 80 ofzo, da's dan weer niet handig En met m'n Almera duurt het een kwartier voor ik daar ben, dus dan geef ik op bij 100 of 110 ofzo. Met iets dat net wat beter sleurt, ga ik dat geheid niet doen .
Je hebt ervaring?quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:45 schreef Catch22- het volgende:
de eerste keer niet zoveel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |