abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:17:07 #1
128548 pavv
The computer says NO
pi_77315925
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De vorige was in een recordtempo vol, dus we gaan hier in nummer 16 gewoon lekker door!






De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!


  • Wat is whisky?
    Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

    De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

    Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

    De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

  • Waar haal ik whisky?
    De betere whisky vinden wij onder andere bij:

  • Ton Overmars slijterij te Amsterdam
  • Van Wees slijterij te Amersfoort
  • Van Zuylen slijterij te Loosduinen
  • Slijter Zonneveld te Maassluis
  • Whiskykoning te Den Bosch
  • Versailles te Nijmegen


    of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

  • The Whisky Exchange in de UK
  • Royal Mile Whisky in de UK


    Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft


  • En wat als ik nog vragen heb?
    Post de vraag in dit topic

    Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

    vele honderden verschillende smaken?

    Zeker!


    Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

    Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola



    Dramming?

    Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
    Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


    Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

    Drink verstandig, drink met maten


    ----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----
  •   dinsdag 26 januari 2010 @ 23:21:08 #2
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_77316113
    tvp

    onder het genot van een Laphroaig 10yrs
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
      dinsdag 26 januari 2010 @ 23:22:43 #3
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_77316188
    bookmark dram
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      dinsdag 26 januari 2010 @ 23:26:24 #4
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_77316384
    nog een laatste vraag uit het vorige topic:
    quote:
    Op dinsdag 26 januari 2010 22:36 schreef Intrepidity het volgende:
    Even een vraagje, ik heb mijn fles Glenfiddich net leeg, die ik erg lekker vond, en ook Cardhu vind ik zeer goed (beter als Glenfiddich zelfs). Ik wil nu wel iets sterkers gaan proberen. Eerder had ik ook Bunnahabhain, maar die vond ik persoonlijk erg chemisch smaken, een beetje te turf-achtig geloof ik, hoewel ik nog niet exact kan omschrijven waar dat nou precies aan lag. Wat raden julie aan? Iets pittiger als bijvoorbeeld Cardhu en Glenfiddich dus, maar niet al te heftig.
    Als je het met de turf rustig aan wilt gaan doen kun je bijvoorbeeld eens gaan kijken naar een whisky die (voornamelijk) op sherryvaten is gerijpt....Dit is vaak totaal andere whisky dan de bourbongerijpte whiskies ( zoals de door jou genoemde 'fiddich en bunna)

    aanraders: de 10 of 12 jaar oude Macallan ( NIET DE FINE OAK , maar de Sherry variant!!!!! wel even zoeken, want die hebben ze zeker niet overal. Waarschijnlijk wel bij de winkels in de OP)
    ook heel lekker; de Aberlour a'Bunadh.....Cask Strength Whisky uit sherryvaten ....hmmmmm
    pi_77316606
    tvp voor deze geweldige OP
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
    pi_77317065
    intrepidity vroeg:
    Even een vraagje, ik heb mijn fles Glenfiddich net leeg, die ik erg lekker vond, en ook Cardhu vind ik zeer goed (beter als Glenfiddich zelfs). Ik wil nu wel iets sterkers gaan proberen. Eerder had ik ook Bunnahabhain, maar die vond ik persoonlijk erg chemisch smaken, een beetje te turf-achtig geloof ik, hoewel ik nog niet exact kan omschrijven waar dat nou precies aan lag. Wat raden julie aan? Iets pittiger als bijvoorbeeld Cardhu en Glenfiddich dus, maar niet al te heftig.

    iets meer pit, maar (bijna) geen turf:
    Talisker
    Springbank
    Clynelish
    Highland Park

    of meer sherried whisky als:

    aberlour a'bunadh
    macallan sherry wood
    Glenfarclas 105
    pi_77320955
    Ik heb eens gek gedaan en heb toch maar een Port Ellen uit 1983 (geboortejaar) gehaald.
    pi_77321410
    Ik moet toch op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in Schotland
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      woensdag 27 januari 2010 @ 08:27:43 #9
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77322100
    Er is inmiddels meer info bekend m.b.t. de WhiskyMiniCruise "WHISKY OP ZEE"! en er kan zelfs al gereserveerd worden.

    Meer info is hier te vinden op de website van Slijterij en Wijnhuis ZEEWIJCK uit IJmuiden.

    De masterclasses zullen gehouden worden door Jan Beek (Van Wees) en Wim de Ridder (Brand Ambassador van Glenlivet). Daarnaast heb ik inmiddels vernomen dat importeur Bresser & Timmer hun whiskies zal presenteren tijdens de trip.

    Even voor de duidelijkheid: Nee, ik heb geen belangen in deze trip, behalve dat ik hoop dat het een leuk weekend zal worden...
    pi_77324609
    Heb nu m'n eerste CS whisky staan maar allejezus, kan niet echt wennen aan de hoeveelheid alcohol. Verdun 'm al aardig en dan heb ik alsnog een nodig voordat m'n smoel lam genoeg is om wat er van te proeven.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      woensdag 27 januari 2010 @ 11:19:35 #11
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77326564
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 10:21 schreef LostFormat het volgende:
    Heb nu m'n eerste CS whisky staan maar allejezus, kan niet echt wennen aan de hoeveelheid alcohol. Verdun 'm al aardig en dan heb ik alsnog een nodig voordat m'n smoel lam genoeg is om wat er van te proeven.
    CS heeft meestal wel een paar druppels water nodig ja, even zoeken naar de goede verhouding
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      woensdag 27 januari 2010 @ 12:52:36 #12
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_77330480
    Even een kleine tvp
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    pi_77335662
    En ik doe een schaamteloos grote TVP
    pi_77355451
    Er komt weer wat vaart in dit topic. Leuk!

    Mijn fles Bruichladdich Peat is binnen, maar vanavond toch maar gekozen voor een Lagavulin (16y).
    Thuis weer uit moeten leggen waarom er weer een fles toegevoegd moest worden aan de verzameling. Herkenbaar?
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 27 januari 2010 @ 22:15:05 #15
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77356143
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:01 schreef SevenWonders het volgende:
    Er komt weer wat vaart in dit topic. Leuk!

    Mijn fles Bruichladdich Peat is binnen, maar vanavond toch maar gekozen voor een Lagavulin (16y).
    Thuis weer uit moeten leggen waarom er weer een fles toegevoegd moest worden aan de verzameling. Herkenbaar?
    Nee, hier snappen we beide dat er vooral veel flessen bij moeten
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      woensdag 27 januari 2010 @ 22:21:41 #16
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77356497
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:01 schreef SevenWonders het volgende:
    Er komt weer wat vaart in dit topic. Leuk!

    Mijn fles Bruichladdich Peat is binnen, maar vanavond toch maar gekozen voor een Lagavulin (16y).
    Thuis weer uit moeten leggen waarom er weer een fles toegevoegd moest worden aan de verzameling. Herkenbaar?
    Mwoah...



    Dit was mijn collectie zo'n 4 jaar geleden, inmiddels is die ruim verdubbeld...
      woensdag 27 januari 2010 @ 22:35:47 #17
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
      woensdag 27 januari 2010 @ 22:42:08 #18
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77357580
    Nice
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_77407649
    Wat een voorraadkast!!!

    Misschien ooit [droom]
    pi_77424852
    Gisteravond voor mijn verjaardag een Highland Park 12yr gekregen. Ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Ben een beginnende whiskydrinker, maar ik drink het nu toch vrij regelmatig en ben toch benieuwd naar hoe deze weer zal smaken.

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2010 18:09:48 ]
      vrijdag 29 januari 2010 @ 18:39:22 #22
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77425759
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 18:06 schreef kapiteintje het volgende:
    Gisteravond voor mijn verjaardag een Highland Park 12yr gekregen. Ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Ben een beginnende whiskydrinker, maar ik drink het nu toch vrij regelmatig en ben toch benieuwd naar hoe deze weer zal smaken.
    Ik vind het een prima Whisky. Niet overdreven zwaar, wel smaakvol..
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 januari 2010 @ 19:00:18 #23
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_77426314
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 08:27 schreef MadMaster het volgende:
    Er is inmiddels meer info bekend m.b.t. de WhiskyMiniCruise "WHISKY OP ZEE"! en er kan zelfs al gereserveerd worden.

    Meer info is hier te vinden op de website van Slijterij en Wijnhuis ZEEWIJCK uit IJmuiden.

    De masterclasses zullen gehouden worden door Jan Beek (Van Wees) en Wim de Ridder (Brand Ambassador van Glenlivet). Daarnaast heb ik inmiddels vernomen dat importeur Bresser & Timmer hun whiskies zal presenteren tijdens de trip.

    Even voor de duidelijkheid: Nee, ik heb geen belangen in deze trip, behalve dat ik hoop dat het een leuk weekend zal worden...
    Hmmm, eens neuzen.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_77430613
    Wat een kasten man Daar kan ik wel jaloers op worden
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
    pi_77431484
    Amorik, dat is echt een van mijn favorieten

    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
    pi_77432384
    Zit nu aan een staartje Glendfiddich (12y) uit een ooit eens gekregen fles (3 jaar geleden ofzo), lang niet gedronken en sindsdien vele peatmonsters en andere Speysiders en Highlanders mogen degusteren, maar vind hem maar gewoontjes...
    Take on the situation, but not the torment ...
      Moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 19:50:12 #27
    45833 crew  Fogel
    pi_77458381
    Iemand bekend met de Glenfarclas 12 of The Singleton of Dufftown 12?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      zondag 31 januari 2010 @ 02:28:48 #28
    78964 Luuksor
    [ Curacao ]
    pi_77469441
    Impressive hoor die kast! Ik ben jaloers!
    pi_77479477
    tvPeat
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      zondag 31 januari 2010 @ 17:10:34 #30
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_77481858
    quote:
    'Taiwanese whisky beter dan Schotse'

    LONDEN - Een Taiwanese whisky heeft drie Schotse merken achter zich gelaten in een whiskywedstrijd in Schotland.

    © ANPEen team van kenners riep na een blinde smaaktest het in Taiwan gebrouwen Kavalan uit tot de beste, zo berichtte de Britse krant The Times maandag.

    Het dagblad had de wedstrijd zelf georganiseerd om te kijken hoe een nieuwe Engelse whisky zou presteren tegenover drie Schotse rivalen. Geheel onverwachts won het Taiwanese brouwsel.

    Whisky staat bekend als de nationale drank van Schotland. Het destilleren van whisky begon eeuwen geleden bij de Kelten, de oorspronkelijke bewoners van Schotland en Ierland. Zij noemden het uisge beatha, oftewel levenswater.
    Bron
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 januari 2010 @ 17:12:59 #31
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_77481934
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 17:10 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Bron
    Uit #15:
    quote:
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
      Moderator / Redactie Sport zondag 31 januari 2010 @ 19:07:56 #32
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77484948
    Vanaf morgen twee weken lang de wilde whisky dagen bij de G&G.
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_77485422
    20% korting toch?
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      zondag 31 januari 2010 @ 19:23:25 #34
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77485446
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 17:12 schreef Cobra4 het volgende:

    [..]

    Uit #15:
    [..]

    En ook daar stelden we al vast dat het niet echt een relevant of eerlijk vergelijk is aangezien het om zeer jonge Whisky ging daar. Niet bepaald de Schotse die je in de winkel koopt dus.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      Moderator / Redactie Sport zondag 31 januari 2010 @ 19:26:46 #35
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77485589
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 19:22 schreef LostFormat het volgende:
    20% korting toch?
    jup
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_77487737
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 19:26 schreef borisz het volgende:

    [..]

    jup
    Ik meen dat ze vroeger ook nog weles dagaanbiedingen bij de WWW hadden, iets van 25% of 30% op één bepaalde fles op één bepaalde dag. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, iemand?
    pi_77491127
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:35 schreef MadMaster het volgende:
    Zelfde kast, maar dan 4 jaar later, flessen staan nu 3 rijen dik...

    [ afbeelding ]
    Nice! Later als ik groot ben...

    Morgen trouwens een weekje naar Schotland. Gaat nog leuk worden.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 januari 2010 @ 21:31:54 #38
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_77491175
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 21:30 schreef Vasilevski het volgende:

    [..]

    Nice! Later als ik groot ben...

    Morgen trouwens een weekje naar Schotland. Gaat nog leuk worden.
    Whisky trail?
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_77492262
    Nee, 't is niet direct een whisky-gerelateerde trip of zo. Maar de whisky zal vast wel een rol spelen. Ik ga bij een kennis op bezoek, en ik ga daar zeker eens kijken wat ze me allemaal kunnen aanraden.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 januari 2010 @ 22:01:54 #40
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_77492819
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 21:52 schreef Vasilevski het volgende:
    Nee, 't is niet direct een whisky-gerelateerde trip of zo. Maar de whisky zal vast wel een rol spelen. Ik ga bij een kennis op bezoek, en ik ga daar zeker eens kijken wat ze me allemaal kunnen aanraden.
    Ik weet niet naar welk dorp/stad je gaat. Maar de eigenaar van de lokale Pub kan je zeker op weg helpen.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
      zondag 31 januari 2010 @ 22:02:38 #41
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_77492873
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 21:52 schreef Vasilevski het volgende:
    Nee, 't is niet direct een whisky-gerelateerde trip of zo. Maar de whisky zal vast wel een rol spelen. Ik ga bij een kennis op bezoek, en ik ga daar zeker eens kijken wat ze me allemaal kunnen aanraden.
    waar ga je heen in Schotland? Misschien zitten er hier nog wat mensen die je wat tips aan de hand kunnen doen. Menig Schotlandganger hiero!
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 31 januari 2010 @ 22:17:16 #42
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_77493749
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 22:02 schreef pavv het volgende:

    [..]

    waar ga je heen in Schotland? Misschien zitten er hier nog wat mensen die je wat tips aan de hand kunnen doen. Menig Schotlandganger hiero!
    Present
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_77493785
    Nog een meldt zich
    pi_77495891
    Edinburgh en Aberdeen. 't Is gewoon bij vrienden op bezoek, maar ze vroegen me nog of ik iets in het bijzonder wilde doen, en ik kon niet zo 123 iets verzinnen. Dus als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik het graag. Ik lees dit topic morgenochtend nog. Bedankt!
      Moderator zondag 31 januari 2010 @ 23:05:36 #45
    45833 crew  Fogel
    pi_77496372
    Een bezoek aan The Falkrik Wheel is de moeite waard, uur rijden vanaf Edinburgh ongeveer. En dan ben je ook meteen in de buurt van the Wallace monument, mocht je dat interessant vinden.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77498533
    Allebei van de zomer al gezien. Zeker niet verkeerd inderdaad. Dit wordt m'n 2e trip naar Schotland dus.
    pi_77507189
    Kan iemand mij in het kader van die "Wilde Whiskydagen" bij G&G een bepaalde whisky adviseren?
    pi_77510001
    Tja.. wat vind je lekker??
    pi_77510851
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 13:14 schreef Sunnythesun het volgende:
    Tja.. wat vind je lekker??
    Ben maar een beginnende drinker, heb wel wat kunnen proeven ondertussen (Jameson, Red Label, Famous Grouse, Glenlivet 12yr en heb nu een Highland Park 12 yr) en zoek iets wat in die lijn ligt. De Glenlivet 12yr vond ik wat te overweldigend, maar moet daarbij zeggen dat ik toen nog niet zoveel geproefd had.
    pi_77511220
    Als je de Highland Park 12jr lekker vind dan bevalt Oban, Gragganmore of Caol Isla je misschien ook wel.

    Misschien helpt dit: http://www.malts.com/index.php/nl_nl/content/view/full/263
    pi_77512306
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 13:52 schreef Sunnythesun het volgende:
    Als je de Highland Park 12jr lekker vind dan bevalt Oban, Gragganmore of Caol Isla je misschien ook wel.

    Misschien helpt dit: http://www.malts.com/index.php/nl_nl/content/view/full/263
    Bedankt! Leuke site, waar ik vast wat aan kan hebben bij het uitkiezen.
      maandag 1 februari 2010 @ 14:32:51 #52
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77512512
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 13:52 schreef Sunnythesun het volgende:
    Als je de Highland Park 12jr lekker vind dan bevalt Oban, Gragganmore of Caol Isla je misschien ook wel.

    Misschien helpt dit: http://www.malts.com/index.php/nl_nl/content/view/full/263
    Het verschil tussen Cragganmore en Caol Isla is wel erg groot.
    Cragganmore is niet of nauwelijks 'rokerig', Caol Isla heeft dat juist wel...

    Dit kan ook je keuze helpen bepalen:
    https://www.lfw.co.uk/diageo/flavourmap.html
      maandag 1 februari 2010 @ 14:37:47 #53
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_77512657
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 19:07 schreef borisz het volgende:
    Vanaf morgen twee weken lang de wilde whisky dagen bij de G&G.
    In dat kader lekker even een slobbertje Famous Goruse met 20 % gehaald.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_77514345
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 14:32 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Het verschil tussen Cragganmore en Caol Isla is wel erg groot.
    Cragganmore is niet of nauwelijks 'rokerig', Caol Isla heeft dat juist wel...
    I know, maar aangezien ik zelf Highland park er ongeveer tussen in vind zitten qua smaak..

    Blijft lastig iemand adviseren op afstand..
      maandag 1 februari 2010 @ 15:37:10 #55
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77514739
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 15:26 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    I know, maar aangezien ik zelf Highland park er ongeveer tussen in vind zitten qua smaak..

    Blijft lastig iemand adviseren op afstand..
    Daarom doe ik hier ook geen adviezen meer, smaak en voorkeuren blijven iets zeer persoonlijks.

    Highland Park heeft ook duidelijke sherry-tinten, moet je iemand daarom richting bijv. de oude Macallan's, de huidige Glendronach 15y of een Clynelish Oloroso verwijzen zonder dat die persoon misschien een idee heeft wat hij/zij nou precies lekker vindt aan de bij hem/haar bekende whisky?

    De praktijk (door bijv. proeverijen bij te wonen) is m.i. de beste leerschool, mogelijkheden te over tegenwoordig...
    pi_77519872
    Fles ardbeg 10y en laphraoig CS gescoord. Met elk 40% korting.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      Moderator maandag 1 februari 2010 @ 17:53:24 #57
    45833 crew  Fogel
    pi_77520163
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 17:45 schreef LostFormat het volgende:
    Fles ardbeg 10y en laphraoig CS gescoord. Met elk 40% korting.
    Bij G&G?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77520478
    Jep. Met twee ardbeg of twee laphroaig kocht kreeg je 40% maar combineren vond die kerel ook goed. Erg goede deal, heb eigenlijk gewoon die ardbeg gratis gekregen.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_77521324
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 17:53 schreef Fogel het volgende:


    Fles ardbeg 10y en laphraoig CS gescoord. Met elk 40% korting. .

    Bij G&G?
    Heej, bij dat rekenwonder wil ik ook shoppen;
    1 fl 20 % korting
    2 fl 40 % korting
    ...

    Doe mij maar 5 flessen!! Naar welke G & G moet ik heen?
      maandag 1 februari 2010 @ 18:32:11 #60
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_77521480
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 18:01 schreef LostFormat het volgende:
    Jep. Met twee ardbeg of twee laphroaig kocht kreeg je 40% maar combineren vond die kerel ook goed. Erg goede deal, heb eigenlijk gewoon die ardbeg gratis gekregen.


    Ik wil ook zo'n G&G.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_77525203
    hier ook een beginnende malt liefhebber na het drinken van een laga 16y in 2006 en div. andere tijdens de motorweekenden.
    Aardig wat geproeft inmiddels maar ook zelf in de weer via whiskysite.nl
    Bowmore enigma, amrut fusion(!), highland park 12y, jura zijn op dit moment wel favoriet. Dalmore 12y wordt nu geproefd. Drumguish vond ik ook heel best te drinken voor dat geld!
    Auchentosan 18y was ook wel aardig
    Als goedkopere variant glen grant en als slobberwhisky glen talloch rare & very old.
    Ondertussen vele andere gehad en 1-tje zeker niet meer: glenlivet 12y.. yech.
    Jameson behoort ook niet tot mijn favorieten.

    [ Bericht 14% gewijzigd door jpi op 01-02-2010 20:03:50 ]
    pi_77548144
    Na een tijdje meelezen op dit forum (veel ideeën voor whisky's opgedaan) ook zelf maar eens wat posten.

    Gisteren maar gelijk gebruik gemaakt van de 20% korting op alle whisky's bij de G&G. Weer eens een Springbank 10 yo gekocht, één van mijn favorieten. Ging voor 2 flessen en zat te twijfelen tussen een Talisker 10 yo en een Bowmore 12 yo. Had namelijk nog nooit een Islay whisky op en wilde eens wat sterkers / rokerigs proberen. Uiteindelijk gekozen voor de Bowmore. Gisteravond nog geproefd maar ik vond hem echt niet lekker. Zat een smaak aan die me totaal niet aansprak . Heeft het voor mij nog zin om andere Islay whisky's zoals Lagavulin, Ardbeg of Laphroaig te proberen? Lijken deze op de Bowmore? Ga in november ook naar het Internationale Whisky festival in Leiden maar dat duurt nog zo lang . Anyway, vanavond maar weer genieten van de Springbank .
    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
    pi_77548338
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 19:51 schreef jpi het volgende:
    hier ook een beginnende malt liefhebber na het drinken van een laga 16y in 2006 en div. andere tijdens de motorweekenden.
    Aardig wat geproeft inmiddels maar ook zelf in de weer via whiskysite.nl
    Bowmore enigma, amrut fusion(!), highland park 12y, jura zijn op dit moment wel favoriet. Dalmore 12y wordt nu geproefd. Drumguish vond ik ook heel best te drinken voor dat geld!
    Auchentosan 18y was ook wel aardig
    Als goedkopere variant glen grant en als slobberwhisky glen talloch rare & very old.
    Ondertussen vele andere gehad en 1-tje zeker niet meer: glenlivet 12y.. yech.
    Jameson behoort ook niet tot mijn favorieten.


    Gister mijn Highland Park 12yr opengemaakt...hij kon me wel bekoren, niet te overheersend iig. Zoals jij zei: die Glenlivet 12yr heeft een hele aparte smaak en ik moest er ook erg aan wennen. Misschien ben moet ik gewoon nog even trainen om dat te kunnen waarderen.
    Ga vanavond bij Gall&Gall een Talisker 10yr of Bowmore 12yr halen denk ik...iemand goede ervaringen daarmee?
      dinsdag 2 februari 2010 @ 13:30:00 #64
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77548632
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 13:22 schreef kapiteintje het volgende:

    [..]

    Gister mijn Highland Park 12yr opengemaakt...hij kon me wel bekoren, niet te overheersend iig. Zoals jij zei: die Glenlivet 12yr heeft een hele aparte smaak en ik moest er ook erg aan wennen. Misschien ben moet ik gewoon nog even trainen om dat te kunnen waarderen.
    Ga vanavond bij Gall&Gall een Talisker 10yr of Bowmore 12yr halen denk ik...iemand goede ervaringen daarmee?
    Zie de post boven je v.w.b. de Bowmore...
    Persoonlijk kunnen alleen de Bowmore 17y en 21y uit de reeks distillery-bottelingen mij bekoren.
      dinsdag 2 februari 2010 @ 13:34:22 #65
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77548813
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 13:17 schreef Menjo_1 het volgende:
    Heeft het voor mij nog zin om andere Islay whisky's zoals Lagavulin, Ardbeg of Laphroaig te proberen? Lijken deze op de Bowmore? Ga in november ook naar het Internationale Whisky festival in Leiden maar dat duurt nog zo lang . Anyway, vanavond maar weer genieten van de Springbank .
    [ afbeelding ]
    Als de medicinale, rokerige, turf-achtige smaak je niet bevalt, dan kan je stoppen met Islay-whiskies.
    Maar de Bowmore 12y is niet helemaal representatief voor de Islay whiskies, dus misschien kan je hier of daar (miniatuurtjes...) nog een andere Islay whisky proberen voordat je ze in de hoek gooit...

    Als je eerder naar een festival wilt gaan, op 26, 27 en 28 Maart a.s. is het Whisky Festival Noord Nederland in Groningen...
    pi_77549142
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Zie de post boven je v.w.b. de Bowmore...
    Persoonlijk kunnen alleen de Bowmore 17y en 21y uit de reeks distillery-bottelingen mij bekoren.
    Zie het nu pas ja...

    Ik wil me gewoon eerst nog een beetje orienteren, het is natuurlijk een vrij kostelijke zaak als je een goeie fles koopt en hem absoluut niet lekker blijkt te vinden. Ga toch de Talisker proberen denk ik.
    pi_77549333
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 13:34 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Als de medicinale, rokerige, turf-achtige smaak je niet bevalt, dan kan je stoppen met Islay-whiskies.
    Maar de Bowmore 12y is niet helemaal representatief voor de Islay whiskies, dus misschien kan je hier of daar (miniatuurtjes...) nog een andere Islay whisky proberen voordat je ze in de hoek gooit...

    Als je eerder naar een festival wilt gaan, op 26, 27 en 28 Maart a.s. is het Whisky Festival Noord Nederland in Groningen...
    Mijn lokale slijter heet een pakketje met 3 miniatuurtjes: Talisker, Lagavulin en Caol Ila. Ga het maar eens op die manier proberen denk ik.
    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
    pi_77560422
    De bowmore die ik gehad heb/heb waren de surf en de enigma 12y en ja dat rokerige bevalt mij prima!
    De normale bowmore 12y ken ik verder niet.
    Verder kunnen div. speysides mij ook zeer bekoren.. Het lichte, fruitige karakter met, afhankelijk van het merk, het licht rokerige accent erin icm citrus/honing.. ja doet u maar.. (highland park 12y bijv.)
    De 25y laga bevalt me minder goed dan de 16y overigens.
    pi_77599926
    In de ww van de Gall eens afgeweken van mijn turf- en rook addictie en gegaan voor een Signatory botteling van een 14 jaar oude Glenlivet uit een first fill Sherry Butt (deze: http://tinyurl.com/yzv8vpv)

    Ben benieuwd....
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77600397
    Tot hoe lang loop die actie van 20% korting bij de G&G ?
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
    pi_77600742
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 18:36 schreef Seam het volgende:
    Tot hoe lang loop die actie van 20% korting bij de G&G ?
    Volgens mij tot de 14e
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77602703
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 18:36 schreef Seam het volgende:
    Tot hoe lang loop die actie van 20% korting bij de G&G ?
    De actie loopt van 1 tot 14 februari 2010.
    pi_77602735
    Prima, vrijdag dan maar eens wat gaan inslaan dan
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
    pi_77620655
    whiskysite.nl is ook een goedkoop adres voor whisky...én wordt thuis bezorgd.
    pi_77621272
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 09:44 schreef jpi het volgende:
    whiskysite.nl is ook een goedkoop adres voor whisky...én wordt thuis bezorgd.
    Damn, wat cheap.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_77630984
    Heb net mijn 3e fles Islay malt aangeschaft

    1. Lagavulin 16
    2. Laphroaig Cask Strenght
    3. Coal Ila 12

    Mijn favoriet tot nu toe is de Lagavulin 16 gevolgd door de Coal Ila en daarna de Laphroaig (Zit teveel alcohol in, drinkt niet aangenaam meer)
    pi_77639359
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 15:10 schreef kwaadraad het volgende:
    en daarna de Laphroaig (Zit teveel alcohol in, drinkt niet aangenaam meer)
    Moet je er voor de grap eens een drupje water bij doen in je glas..
    pi_77640849
    ik ben al onderweg
    pi_77644064
    Ietwat oftopic, maar zaterdag naar het jeneverfestival. Ken het goedje eigenlijk helemaal niet. Maar 's kijken of het me kan bekoren.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_77644085
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 09:44 schreef jpi het volgende:
    whiskysite.nl is ook een goedkoop adres voor whisky...én wordt thuis bezorgd.
    http://www.vooreenmooiglas.nl (Van Zuylen uit Loosduinen) is net zo'n goedkopere webwinkel. Ietsje goedkoper dan whiskysite.nl, maar die laatsten zijn bij meerdere flessen weer goedkoper in de verzendkosten...
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77644912
    Iemand zn gratis Glencairn + miniatuurtje 15 yr old al gescoord? De mijne is vanmiddag binnen gekomen

    http://125yearstheglenlivet.com/

    Edit: Zie net dat de actie veranderd is...in plaats van een glas + miniatuur krijg je nu 5 EU retour op een fles 12 year old. Matigheid.
      donderdag 4 februari 2010 @ 22:42:54 #82
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77649535
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 19:17 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Moet je er voor de grap eens een drupje water bij doen in je glas..
    Of poets je tanden er eens mee...
    pi_77660706
    Whisky zuidpoolreiziger na 100 jaar gevonden
    Uitgegeven: 5 februari 2010 09:25
    Laatst gewijzigd: 5 februari 2010 09:25

    WELLINGTON - Nieuw-Zeelandse onderzoekers hebben onder het ijs van Antarctica vijf kisten whisky en brandy gevonden, die daar ruim honderd jaar geleden waren begraven door de poolreiziger Ernest Shackleton (1874-1922).
    © Inertia StockDat heeft de leider van de Nieuw-Zeelandse expeditie, Al Fastier, vrijdag gemeld.

    Fastier zei dat in drie kisten whisky zat en in de andere twee brandy. Fastier zei dat in het ijs rond de gevonden kisten de geur van alcohol hing. Dat duidt er volgens hem op dat een of meerdere flessen zijn gebroken.



    De Engels-Ierse Shackleton en Robert Falcon Scott probeerden tussen 1907 en 1909 tevergeefs de Zuidpool te bereiken. Bij Cape Royds bouwden ze in 1908 een hut. De kisten met whisky werden daar begraven.


    Gebrek

    Door gebrek aan voldoende voorraden lukte het de expeditie niet de Zuidpool te bereiken. Bij hun vertrek uit Antarctica moesten ze whisky en andere spullen achterlaten omdat de winter intrad.

    Shackleton maakte daarna nog enkele poolreizen. De whiskyfirma Whyte and Mackay gaat de whisky van Shackleton analyseren en proberen de blend te reproduceren.

    © ANP
    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
    pi_77663805
    VET 100 jaar oude ijskoude blend

    Ik wil er best een dram van proeven
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
    pi_77664932
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 10:25 schreef Menjo_1 het volgende:
    Whisky zuidpoolreiziger na 100 jaar gevonden
    Uitgegeven: 5 februari 2010 09:25
    Laatst gewijzigd: 5 februari 2010 09:25

    WELLINGTON - Nieuw-Zeelandse onderzoekers hebben onder het ijs van Antarctica vijf kisten whisky en brandy gevonden, die daar ruim honderd jaar geleden waren begraven door de poolreiziger Ernest Shackleton (1874-1922).
    © Inertia StockDat heeft de leider van de Nieuw-Zeelandse expeditie, Al Fastier, vrijdag gemeld.

    Fastier zei dat in drie kisten whisky zat en in de andere twee brandy. Fastier zei dat in het ijs rond de gevonden kisten de geur van alcohol hing. Dat duidt er volgens hem op dat een of meerdere flessen zijn gebroken.



    De Engels-Ierse Shackleton en Robert Falcon Scott probeerden tussen 1907 en 1909 tevergeefs de Zuidpool te bereiken. Bij Cape Royds bouwden ze in 1908 een hut. De kisten met whisky werden daar begraven.


    Gebrek

    Door gebrek aan voldoende voorraden lukte het de expeditie niet de Zuidpool te bereiken. Bij hun vertrek uit Antarctica moesten ze whisky en andere spullen achterlaten omdat de winter intrad.

    Shackleton maakte daarna nog enkele poolreizen. De whiskyfirma Whyte and Mackay gaat de whisky van Shackleton analyseren en proberen de blend te reproduceren.

    © ANP
    Beetje oud nieuws. Heb ik volgens mij weken geleden al gelezen. Of was dat toen de aankondiging van de zoektocht...
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77664996
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 11:54 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
    VET 100 jaar oude ijskoude blend

    Ik wil er best een dram van proeven
    Ehhhm, hij ligt er dan wel 100 jaar en dat maakt hem dan wel + 100 jaar oud, maar whisky in de fles rijpt niet verder, dus hij is zo oud als de oudste malt die in de blend zit...dus wellicht slechts 12 jaar oud :-)

    Desalniettemin best de moeite waard om eens te proeven hoe ze ' vroeger' blends maakten...
    Take on the situation, but not the torment ...
      Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 13:08:16 #87
    45833 crew  Fogel
    pi_77666239
    Er is een 12 jaar oude Highland Park naar me onderweg, evenals een Singleton of Dufftown 12. Ben benieuwd, heb ze nog nooit geproefd
    Kost "maar liefst" 64,50¤ bij elkaar.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      vrijdag 5 februari 2010 @ 13:43:13 #88
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77667487
    quote:
    De whiskyfirma Whyte and Mackay gaat de whisky van Shackleton analyseren en proberen de blend te reproduceren.
    De opgegraven whisky komt dus niet beschikbaar op de markt, slechts een reproductie daarvan...

    Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, aangezien ze de whiskies van 100 jaar geleden vast niet meer voorhanden hebben.
    pi_77667629
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 22:35 schreef MadMaster het volgende:
    Zelfde kast, maar dan 4 jaar later, flessen staan nu 3 rijen dik...

    [ afbeelding ]
    Men! .

    Ik heb alleen maar 1 enkele Ardmore staan op het moment! .
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_77668700
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 12:28 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Ehhhm, hij ligt er dan wel 100 jaar en dat maakt hem dan wel + 100 jaar oud, maar whisky in de fles rijpt niet verder, dus hij is zo oud als de oudste malt die in de blend zit...dus wellicht slechts 12 jaar oud :-)

    Desalniettemin best de moeite waard om eens te proeven hoe ze ' vroeger' blends maakten...
    Duhh

    Maar eh ik heb net de slijter bezocht en heb 1 blend en 4 single malts gekocht

    Ik kom het weekend wel door
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      vrijdag 5 februari 2010 @ 15:13:08 #91
    120887 padlarf
    dagdag33 achtig
    pi_77671127
    Iemand toevallig bekend met Amruth? Het is whisky uit India. Ik heb eht toevallig laatst op een whiskybeurs gedronken, en ik vond het persoonlijk erg lekker. Ik heb helaas nog geen verkoopadres gevonden
    Ok stelletje hokboeren
    pi_77671582
    heb vandaag een 20 jaar oude highland park besteld. die zal er volgende week wel zijn
    Laatst nog een octomore 2.2 St petrus finish gekocht, die is wel stevig.
    Ben wel benieuwd naar die 100 jaar oude/vergeten whisky
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 februari 2010 @ 15:29:59 #93
    118565 bouncing
    Come Together
    pi_77671810
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:13 schreef padlarf het volgende:
    Iemand toevallig bekend met Amruth? Het is whisky uit India. Ik heb eht toevallig laatst op een whiskybeurs gedronken, en ik vond het persoonlijk erg lekker. Ik heb helaas nog geen verkoopadres gevonden
    Ben er niet bekend mee maar online is Amruth wel online te vinden:

    http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Amrut
    Here come old flattop he come grooving up slowly
    He got joo-joo eyeball he one holy roller
    He got hair down to his knee
    Got to be a joker he just do what he please...
      vrijdag 5 februari 2010 @ 15:37:20 #94
    120887 padlarf
    dagdag33 achtig
    pi_77672128
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:29 schreef bouncing het volgende:

    [..]

    Ben er niet bekend mee maar online is Amruth wel online te vinden:

    http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Amrut
    Bedankt, dat is misschien wel een optie
    Ok stelletje hokboeren
    pi_77672245
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 13:08 schreef Fogel het volgende:
    Er is een 12 jaar oude Highland Park naar me onderweg, evenals een Singleton of Dufftown 12. Ben benieuwd, heb ze nog nooit geproefd
    Kost "maar liefst" 64,50¤ bij elkaar.
    Highland Park is een van mijn favorieten. Heb net de Highland Park Earl Magnus open getrokken en heb ook de single-cask versies van 2009, 2008 en 2006 staan. Het betere werk (vooral die 2006 15 yo is goed!)

    Van de Singleton kan je voornamelijk heel veel zoetheid verwachten. Met de marketing van die whisky is dan ook gericht op de groep wat lichtere whisky-drinkers (en vrouwen )
      vrijdag 5 februari 2010 @ 15:41:26 #96
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77672286
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:13 schreef padlarf het volgende:
    Iemand toevallig bekend met Amruth? Het is whisky uit India. Ik heb eht toevallig laatst op een whiskybeurs gedronken, en ik vond het persoonlijk erg lekker. Ik heb helaas nog geen verkoopadres gevonden
    Bij de gespecialiseerde whisky winkels is Amruth wel te verkrijgen.
    In de Ultimate-serie van Van Wees is er ook een cask strength-versie verschenen.

    Ik vind de kwaliteit heel erg wisselend, de eerste batches waren m.i. absoluut niet de moeite waard.
    De Peated Amruth heb ik vorig jaar als deelnemer van een proefpanel van Whisky Passion 'blind' mogen beoordelen in de categorie 'Peated, niet van Islay' en die scoorde toen behoorlijk hoog.
    pi_77672361
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:40 schreef o-fiel het volgende:

    [..]

    Highland Park is een van mijn favorieten. Heb net de Highland Park Earl Magnus open getrokken en heb ook de single-cask versies van 2009, 2008 en 2006 staan. Het betere werk (vooral die 2006 15 yo is goed!)

    Van de Singleton kan je voornamelijk heel veel zoetheid verwachten. Met de marketing van die whisky is dan ook gericht op de groep wat lichtere whisky-drinkers (en vrouwen )
    En hoe is die earl magnus?
    Zag hem laatst ergens voorbij komen maar kan hem niet meer vinden in de winkels
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 februari 2010 @ 15:49:31 #98
    120887 padlarf
    dagdag33 achtig
    pi_77672630
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:41 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Bij de gespecialiseerde whisky winkels is Amruth wel te verkrijgen.

    Kun je er een paar noemen?
    Ok stelletje hokboeren
    pi_77672631
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:43 schreef Superted het volgende:

    [..]

    En hoe is die earl magnus?
    Zag hem laatst ergens voorbij komen maar kan hem niet meer vinden in de winkels
    Dirck III kan je ze nog vinden. Sommige filialen hebben ze nog.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_77672830
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:49 schreef LostFormat het volgende:

    [..]

    Dirck III kan je ze nog vinden. Sommige filialen hebben ze nog.
    dirkiii die hebben ze niet in de buurt.... tering
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_77673013
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:40 schreef o-fiel het volgende:

    [..]

    Highland Park is een van mijn favorieten. Heb net de Highland Park Earl Magnus open getrokken en heb ook de single-cask versies van 2009, 2008 en 2006 staan. Het betere werk (vooral die 2006 15 yo is goed!)

    Van de Singleton kan je voornamelijk heel veel zoetheid verwachten. Met de marketing van die whisky is dan ook gericht op de groep wat lichtere whisky-drinkers (en vrouwen )
    Maar hoe smaakt ie is het de moeite van een strooptocht waard of zeg je laat maar?
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 februari 2010 @ 16:07:08 #102
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77673291
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:49 schreef padlarf het volgende:

    [..]

    Kun je er een paar noemen?
    Zie de openingspost van dit topic...

    Daarnaast in ieder geval 'Liquid Gold' in Haarlem en 'Slijterij Zeewijck' in IJmuiden.
    Andere winkels bezoek ik momenteel te weinig om te kunnen zeggen of ze Amruth in huis hebben...
      vrijdag 5 februari 2010 @ 16:10:07 #103
    120887 padlarf
    dagdag33 achtig
    pi_77673423
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 16:07 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Zie de openingspost van dit topic...

    Daarnaast in ieder geval 'Liquid Gold' in Haarlem en 'Slijterij Zeewijck' in IJmuiden.
    Andere winkels bezoek ik momenteel te weinig om te kunnen zeggen of ze Amruth in huis hebben...

    Oh, excuses. Ik zal me even inlezen ipv als een spreekwoordelijke bull in a china shop binnenvallen.
    Ok stelletje hokboeren
    pi_77673424
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:49 schreef padlarf het volgende:

    [..]

    Kun je er een paar noemen?
    whiskykoning.nl
    whiskyvanzuylen.nl
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 februari 2010 @ 16:16:06 #105
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_77673699
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 16:10 schreef padlarf het volgende:


    Oh, excuses. Ik zal me even inlezen ipv als een spreekwoordelijke bull in a china shop binnenvallen.
    Online ook te koop
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      vrijdag 5 februari 2010 @ 16:41:28 #106
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77674688
    In relatie tot de gevonden whisky op Antartica nog een tweetal 'aparte' whiskies, de 'Burn Of Speyside' en de 'New Waterway Malt'.
    quote:
    Whisky Galore op de Nieuwe Waterweg.

    Wie kent niet het boek of de verfilming van Whisky Galore.
    Een schip loopt in zwaar weer vast op de kust van een Schots eiland. Wanneer de eilandbewoners er achter komen dat het schip tot aan de nok vol zit met whisky besluiten ze het schip eigenhandig te lossen.

    Je zou zeggen dat dit soort dingen alleen in boeken of films gebeuren, maar niets is minder waar. Al in de vroege geschiedenis van de firma Van Wees, gedistilleerd importeur in Amersfoort, werd er een schip met whisky aan boord van de bodem van de Nieuwe Waterweg in Rotterdam gelicht. De lading werd aan Van Wees aangeboden en door hen op de Nederlandse markt gebracht. Het bleken blended whiskies te zijn die bestemd waren voor de Amerikaanse markt. De kwaliteit was stukken beter dan men in Nederland gewend was, zodat de lading snel was verkocht.

    Onlangs werd ik gebeld door Van Wees met de mededeling dat er weer een schip gezonken was op de Nieuwe Waterweg met wederom whisky aan boord en dat de firma de inhoud aangeboden had gekregen. Ik dacht hier verder niet over na, maar toen ik het verhaal aan vrienden vertelde reageerden die verbaasd. “Een schip gezonken in de Nieuwe Waterweg? Dat zou toch minstens in de krant hebben moeten staan. Dat schip dat onlangs in de Schelde zonk stond er toch ook in”. Dat klonk heel logisch, en dus ging ik op onderzoek uit.

    Ik belde onder andere met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, de Raad van de Scheepvaart en de Dienst Kring Nieuwe Waterweg. Op de vraag: ‘komt het regelmatig voor dat er schepen zinken op de Nieuwe Waterweg’ was het antwoord geen idee, moet u elders vragen, of volmondig nee. Er is de laatste jaren geen boot gezonken. Mijn vertrouwen in de firma Van Wees begon een beetje te wankelen. Een gezonken schip vol met whisky, en dat de tweede in de tijd van hen bestaan. Een sterk verhaal, dacht ik even. Totdat ik iemand sprak die mij vertelde dat er eigenlijk nooit schepen echt zinken op de Nieuwe Waterweg. “Wanneer een schip in moeilijkheden verkeert en dreigt te zinken dan wordt ze onmiddellijk naar een talud gesleept. Op dit talud, een ondiepte bij de wal, wordt het schip provisorisch gedicht en naar een dok gesleept. Dus echt zinken doen ze hier niet meer”. Met deze wetenschap belde ik Van Wees.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Het waargebeurde verhaal van de Western Trader.

    Het gebeurde op 26 november 2002. Het was een aanvaring waar drie zeeschepen bij betrokken waren. De 111 meter lange Hellenic Star liep, vermoedelijk door de zuiging, uit haar roer en schampte daardoor de achterkant van het containerschip West Express. Beide schepen voeren richting zee. Door deze manoeuvre voer de Hellenic Star verder naar bakboord, zodat de van zee komende Western Trader met haar 166 meter niet meer te ontwijken was. De Hellenic Star, met 28.000 ton gasolie aan boord, werd zwaar beschadigd aan de boeg. Ondanks de averij kon het schip veilig weggesleept worden door de twee sleepboten VS Rotterdam en de SD Jacoba van bergingsbedrijf Kotug. Door de aanvaring werd de Western Trader beschadigd, een gat van 4 bij 9 meter aan de bakboordzijde. Het schip maakte slagzij en werd in een razend tempo naar een talud aan de kant van de Nieuwe Waterweg gesleept door drie slepers van wederom Kotug. Deze slepers droegen de namen Stella, Hamburg en de Jaco 4. Na deze actie werd de Western Trader op het talud in positie gehouden door de sleepboten VS Rotterdam, VS Hamburg, ZP Montelena, SD Jacoba, Stella en de sleepboot Vernebank van een ander bergingsbedrijf, Smit. Later werd, met behulp van deze schepen en de drijvende kraan Marcor 4, van Smit, de lading ter plekke geborgen. Nadat de Western Trader leeg was heeft een drijvende bok de Asian Hercules II, eveneens van Smit, het schip in positie gehouden voor wat provisorische reparaties, waarna het naar een dok is gesleept.

    --------------------------------------------------------------------------------

    De havendienst in Rotterdam kon mij verder vertellen dat de Western Trader in ‘goed Nederlands’ een “Feeder” wordt genoemd. Het gaat hier om een klein containerschip dat van havenmond naar havenmond vaart om daar steeds een aantal containers te laden en te lossen. De Western Trader was op die reis uitgevaren van de Schotse plaats Grangemouth, westelijk van Edinburgh. Ze was op weg naar de Waalhaven in Rotterdam met een lading van onder andere aanstekers, koperchloride en drie containers alcohol. Deze alcohol was verpakt in eikenhouten vaten met als officiële eindbestemming Japan. Door het ongeval, en doordat de eigenaars van de vaten alcohol geen interesse meer toonden, kwam de lading bij de Firma van Wees in Amersfoort terecht. De containers werden aan de hand van foto’s en omschrijving van de inhoud aan Van Wees te koop aangeboden.

    Het zou om 144 vaten Schotse malt whisky gaan met de namen Burnside en Wardhead, gestookt in 1996. De namen Burnside en Wardhead kwamen de Van Weesen niet bekend voor, maar door grondig onderzoek kwamen zij er achter dat Burnside een vatted malt moest zijn van 99% Balvenie en 1% Glenfiddich en Wardhead een mengsel van 99% Glenfiddich en 1% Balvenie. Het was nu duidelijk waar de whisky geproduceerd was, namelijk bij de Firma William Grant & Sons in Dufftown. De reden van het mengen van de verschillende malts is dat een derde, bijvoorbeeld een onafhankelijke bottelaar, de whisky nooit op de markt kan brengen als een single malt onder de naam van de producerende distilleerderij.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Zonder het geproefd te hebben besloten ze tot kopen over te gaan en naar Rotterdam af te reizen om hun koop te aanschouwen. “De containers werden geopend en uit één ervan kwam een ongelooflijke alcoholwalm. Het bleek dat een bourbon barreltje van Burnside was stukgegaan en was leeggelopen. We hebben de containers op een vrachtwagen gezet en naar een loods in Amersfoort gebracht. Daar zijn ze met de hand gelost.

    Dat lossen was nog een zware klus aangezien er door de aanvaring flinke deuken in de containerwanden zaten. Over deze deuken moesten wij die vaten rollen. Toen de vaten er eindelijk uit waren hebben we ze allemaal met de bung, de stop, naar boven gerold en die stop er uitgehaald met een soort kurkentrekker die we nog ergens hadden liggen. Uit elk vat hebben we een monster gehaald en dat zijn we gaan proeven. We besloten de refill bourbon en de refill sherry vaten van Burnside apart bij elkaar te doen zodat we twee whisky’s hadden. Beide dragen de naam ‘Burn of Speyside’, met het onderschrift ‘Speyside Malt Whisky from refill Bourbon barrels’ en ‘Speyside Malt Whisky from refill sherry hogsheads’. De vaten met de naam Wardhead laten we nog liggen, we vonden dat dat nog wel even kon”, aldus Van Wees.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Zo zie je maar weer dat het toch voor kan komen dat er schepen met whisky aan boord op de Nieuwe Waterweg verongelukken.
    Ze zinken dan weliswaar niet meer, maar misschien wordt dit verhaal van de moderne versie van Whisky Galore ook nog eens verfilmd.

    Robin Brilleman

    Beide whiskies zijn nog verkrijgbaar voor een bedrag rond de 30 Euro.
    Met name de 'New Waterway Malt' (99% Glenfiddich en 1% Balvenie) is voor dat bedrag de moeite waard naar mijn mening...
    pi_77674851
    Die new waterway hebben we vorig jaar op een verjaardag aan een vriend gegeven, en uiteraard is de fles dezelfde avond al open gegaan. Is inderdaad een lekkere whisky, en er zit gewoon een leuk verhaal aan vast!
    We hadden op dat moment helaas geen normale fles glenfiddich bij de hand, dan hadden we nog kunnen vergelijken ook.
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
      Moderator vrijdag 5 februari 2010 @ 20:57:20 #108
    45833 crew  Fogel
    pi_77683311
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:40 schreef o-fiel het volgende:

    [..]

    Highland Park is een van mijn favorieten. Heb net de Highland Park Earl Magnus open getrokken en heb ook de single-cask versies van 2009, 2008 en 2006 staan. Het betere werk (vooral die 2006 15 yo is goed!)

    Van de Singleton kan je voornamelijk heel veel zoetheid verwachten. Met de marketing van die whisky is dan ook gericht op de groep wat lichtere whisky-drinkers (en vrouwen )
    Ach, als de singleton te zoet blijkt mik ik het wel in de koffie

    Beide flessen gaan in ieder geval open voordat ik weer op reis ga (al mijn whisky is tax-free non-eu ) en dan heb ik weer wat nieuw vergelijkingsmateriaal voor mijn zoektocht naar de voor mij perfecte whisky. Miniaturen ga ik niet aan beginnen, hele literflessen FTW
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      vrijdag 5 februari 2010 @ 22:49:33 #109
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77687898
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 20:57 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Ach, als de singleton te zoet blijkt mik ik het wel in de koffie
    Valt mee, niet helemaal mijn smaak, maar zeker wel een goed drinkbare Whisky.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_77688558
    Net ook gebruik gemaakt van de Gall en Gall actie. Ging eigenlijk voor een mooie Islay. Maar kreeg toch erg zin in de Glenlivit Nadurra 16 jaar.

    Ben heel erg benieuwd naar de smaak. Misschien zo maar eens proberen.

      zaterdag 6 februari 2010 @ 10:30:33 #111
    78964 Luuksor
    [ Curacao ]
    pi_77696266
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 23:09 schreef spikey74 het volgende:
    Net ook gebruik gemaakt van de Gall en Gall actie. Ging eigenlijk voor een mooie Islay. Maar kreeg toch erg zin in de Glenlivit Nadurra 16 jaar.

    Ben heel erg benieuwd naar de smaak. Misschien zo maar eens proberen.

    [ afbeelding ]
    Toevallig vorige week geproefd in de nieuwe bar van mijn huisgenoot! Erg goed te doen, veel chocolade tonen, erg fijn glaasje whisky!
    pi_77702734
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 15:29 schreef bouncing het volgende:

    [..]

    Ben er niet bekend mee maar online is Amruth wel online te vinden:

    http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Amrut
    Amrut? Zeker wel! Heb nu de 2e fusion fles staan en is absoluut een blijvertje. Had laatst maat over de vloer en dat is een laga enzo liefhebber en die was uitermate aangenaam verbaasd
    Ff rustig aan beginnen met de slok, nie te groot, want is 50%....
    Voor 24 euro te koop bij whiskysite.nl

    De two continents moet helemaal goed zijn maar heb ik nog niet gehad.
    pi_77702892
    Zo, nieuwe lading:

    Talisker 57 degrees north
    Askaig 17 jrs
    The ultimate collection Bunnahabhain 1997
    Glenkingie 12jr. om onze originele Classic Malts collectie compleet te maken.

    Ga zo de kast maar weer verbouwen om plaats te maken
    pi_77704228
    De ge-update lijsten:

    http://www.whiskymonitor.nl/nicohitlist.htm
    http://www.whiskymonitor.nl/nicobodem.htm
    onderverdeeld in de verschillende prijsklaasen: http://www.whiskymonitor.nl/nicopk01.htm

    [ Bericht 23% gewijzigd door jpi op 06-02-2010 15:59:26 ]
    pi_77708814
    tvp

    onder het genot van mijn laatste glas Glen Moray 1984
    Calm down, your nervous state
    I'll sing you a lullaby.
    Calm down, cause no mistake
    Should keep you up all night
      zaterdag 6 februari 2010 @ 22:32:01 #116
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_77716722
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

    [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:47:36 ]
    pi_77718131
    Die is errug fijn ja! Heb hem ook eens geproefd. Zelf hebben we de Cask strength staan, ook zo jummie maar toch weer heel anders ook.
    Net de Talisker 57 geprobeerd! daar ga ik wel lang mee doen want hij is best heftig, maar super lekker! Veel medicinaler dan de 'gewone' Talisker, minder ziltig en wat ronder. Errug fijn
    pi_77719236
    Net aardig wat jenevers geproefd. Vooral de langere gelagerde pure moutwijn jenevers waren erg goed te doen. Maar toch veel liever een whiskietje.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      Moderator zondag 7 februari 2010 @ 00:39:54 #119
    45833 crew  Fogel
    pi_77720426
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 22:49 schreef TAV74 het volgende:

    [..]

    Valt mee, niet helemaal mijn smaak, maar zeker wel een goed drinkbare Whisky.
    Heb de fles (singleton of dufftown 12) nu opengemaakt en de eerste indruk is "Irish coffee zonder koffie", maar zou er aan kunnen liggen dat ik ook al een halve fles wijn, sterke tapas, en een Irish coffee (met Jameson) op heb voordat ik aan deze begon.
    Binnenkort nog een keer proberen zonder eerst wat anders te drinken...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77724727
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 22:32 schreef IrishBastard het volgende:
    Vanmiddag eindelijk mijn felbegeerde Laphroig Quarter Cask gekocht, stond al minstens een jaar op het verlanglijstje, maar als student toch een fikse uitgave Toch maar gezwicht vanmiddag, en hij is het wel waard
    ah, jij had ook de wilde wiskydagen nog ondekt?

    ik ook en heb een Talisker 10 meegenomen
    Ja doei.
    pi_77727457
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 18:18 schreef xenobinol het volgende:
    tvp

    onder het genot van mijn laatste glas Glen Moray 1984
    hahaha, mijn fles staat nog helemaal dicht :-)
    Take on the situation, but not the torment ...
      zondag 7 februari 2010 @ 13:55:06 #122
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_77728607
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

    [ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:47:36 ]
    pi_77728737
    ik had zo'n voorgevoel en moest nog even langs de gall en gall lopen gisteren, ben blij dat we 't deden, want de Glenlivet is bijna op
    Ja doei.
    pi_77728992
    quote:
    Op zondag 7 februari 2010 10:58 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    ah, jij had ook de wilde wiskydagen nog ondekt?

    ik ook en heb een Talisker 10 meegenomen
    Hey, hoe is de Talisker bevallen??

    Ik ben nu pas begonnen met whiskeys te verkennen.

    The balvenie doublewood vond ik niet echt lekker, deed me veel aan cognac denken en een rare nasmaak.
    Heb ook de Cragganmore 12 eens geprobeerd, die beviel al wat beter.
    Nu heb ik gisteren de Talisker 10 uitgeprobeerd, maar ik proef wel het rokerige enzo maar toch valt het niet echt in de smaak Misschien is het niet aan mij besteed de single malts.
    Ik vond de Four roses single barrel (bourbon danwel) wel lekker...
      zondag 7 februari 2010 @ 14:16:50 #125
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_77729175
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

    [ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:47:37 ]
    pi_77729295
    quote:
    Op zondag 7 februari 2010 14:16 schreef IrishBastard het volgende:

    [..]

    Het rokerige moet je natuurlijk wel liggen. Single malts smaken over het algemeen behoorlijk verschillend, en de meeste smaken niet zo rokerig als bijvoorbeeld een Talisker Probeer eens een Glenfiddich 12 yo, erg toegankelijke, zachte whiskey
    Zal ik eens gaan proberen
      zondag 7 februari 2010 @ 14:44:52 #127
    168739 Red_85
    'echt wel'
    pi_77729876
    Een wat minder bekende Ier voor mij. Kan iemand mij wat vertellen over Kilbeggan?
    'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
    'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
    We zullen je nooit, nooit vergeten
    1947-2016
    pi_77732491
    Gisteren ook nog even bij de G&G geweest, kwam thuis met een fles Laphroaig 18yo en een kleintje Bowmore 12yo. Had ook nog wel een flesje Talisker 10yo mee willen nemen, maar hoe ga je zoiets thuis uitleggen
    Calm down, your nervous state
    I'll sing you a lullaby.
    Calm down, cause no mistake
    Should keep you up all night
    pi_77733691
    Ik ben een beginnende Whisky drinker en heb momenteel 3 merken in de kast staan.
    Makkelijk als G&G deze weken aanbiedingen heeft.

    Glenmorangie The Original.
    Balvenie Double Wood 12.
    Highland Park 12.

    Ik heb getracht om verschillende smaak profielen te kopen, maar om eerlijk te zijn als ik er aan ruik merk ik weinig verschil m.u.v. Highland Park die is inderdaad rokerig en daarmee ook de lekkerste van de drie.
    De andere 2 vind ik nogal scherp van smaak, laat staan dat ik iets van fruitig of andere symptonen waarneem.
    Wie kan mij nog andere Whisky's aanraden ? Zijn de smaken/geuren van oudere Whisky's beter waar te nemen of gaat dit niet op ?
    Is een glenfiddich 12 aan te raden ?
    pi_77734352
    quote:
    Op zondag 7 februari 2010 16:19 schreef xenobinol het volgende:
    Gisteren ook nog even bij de G&G geweest, kwam thuis met een fles Laphroaig 18yo en een kleintje Bowmore 12yo. Had ook nog wel een flesje Talisker 10yo mee willen nemen, maar hoe ga je zoiets thuis uitleggen
    Niet, gewoon in de kast zetten....
    Take on the situation, but not the torment ...
      Moderator / Redactie Sport zondag 7 februari 2010 @ 17:13:43 #131
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77734372
    Ik als Whisky noob vond glenfiddich 15 en 18 lekkerder dan 12. 12 is zo mild, weinig boeiend. Ik noem het een skyradio whisky .
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_77735067
    quote:
    Niet, gewoon in de kast zetten....
    Dat deed ik deze week ook, maar mijn zoon zag me thuis komen met een nieuwe fles. En die verlinkte me !
    Zal een gepaste straf bedenken.
      zondag 7 februari 2010 @ 19:15:21 #133
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77738248
    quote:
    Op zondag 7 februari 2010 16:55 schreef Tulpenboy het volgende:
    Zijn de smaken/geuren van oudere Whisky's beter waar te nemen of gaat dit niet op ?
    Iedere whisky heeft z'n eigen specifieke geur- en smaakpallet.
    Of 'ie nou 3 jaar oud is of 60 jaar, dat doet er niet toe.
    Om al die geuren en smaken te herkennen, moet je simpelweg veel ruiken en proeven om zo voor jezelf een refentiekader te kunnen samenstellen. En dan nog zal de één bijv. veel mos ruiken, wat een ander weer omschrijft als gras of hooi.

    Duik de kruidenkast eens in en ruik aan/proef van al die kruiden.
    Je zult waarschijnlijk geuren/smaken tegenkomen die je nog niet kende en die je later in één of andere whisky weer terug ziet komen.

    Het is een kwestie van geuren/smaken kunnen onthouden en daarvoor zal je moeten 'trainen', niet alleen met whisky, maar met allerlei organische zaken waar geur/smaak aan zit.
    Oefening baart dan uiteindelijk weer kunst...
    pi_77755896
    Vraagje van een noob.
    Ontwikkelt whisky zich nog als het eenmaal gebotteld is?
    Dus als je een Glenfiddicht 12 jaar in 2000 had gekocht, kan je dan nu spreken van een 22 jaar oude whisky?

    En weet iemand waarom er zo weinig cognac soorten zijn, zeker in vergelijking met whiskies?
    pi_77759276
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 01:05 schreef bl_henkie2 het volgende:
    Vraagje van een noob.
    Ontwikkelt whisky zich nog als het eenmaal gebotteld is?
    Dus als je een Glenfiddicht 12 jaar in 2000 had gekocht, kan je dan nu spreken van een 22 jaar oude whisky?

    En weet iemand waarom er zo weinig cognac soorten zijn, zeker in vergelijking met whiskies?
    Cognac komt uit de cognac-regio in Frankrijk, alleen die mogen zich cognac noemen, en naar verhouding zijn er dat dus best veel. Wat daarbuiten wordt gemaakt wordt Brandy (brandewijn) genoemd dacht ik.

    cognac is dus een soort brandewijn eigenlijk, en daar je weer verschillende soorten cognac. Als je in de congac regio eens op vakantie gaat meot je maar eens naar de locale winkeltjes gaan, genoeg soorten cognac

    [ Bericht 15% gewijzigd door robert842 op 08-02-2010 09:31:01 ]
      maandag 8 februari 2010 @ 09:51:11 #136
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77760021
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 01:05 schreef bl_henkie2 het volgende:
    Vraagje van een noob.
    Ontwikkelt whisky zich nog als het eenmaal gebotteld is?
    Dus als je een Glenfiddicht 12 jaar in 2000 had gekocht, kan je dan nu spreken van een 22 jaar oude whisky?
    Whisky ontwikkeld zich niet meer nadat het gebotteld is (en zolang je de fles dicht laat).
    Een 12y oude whisky die gebotteld is in 2000, is nu nog steeds een 12y oude whisky, ook al is de spirit 22 jaar geleden uit de still gekomen.

    En om het makkelijk te houden, dan nog gaat het om de jongste whisky die er in die 12y oude whisky aanwezig is. Er kunnen immers oudere whiskies in een single malt aanwezig zijn...
      maandag 8 februari 2010 @ 16:09:48 #137
    168739 Red_85
    'echt wel'
    pi_77771875
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 09:51 schreef MadMaster het volgende:

    [..]


    En om het makkelijk te houden, dan nog gaat het om de jongste whisky die er in die 12y oude whisky aanwezig is. Er kunnen immers oudere whiskies in een single malt aanwezig zijn...
    huh? een single malt is toch een enkeling en een blended is toch eentje die uit verschillende komt?
    'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
    'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
    We zullen je nooit, nooit vergeten
    1947-2016
      maandag 8 februari 2010 @ 16:21:50 #138
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77772421
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 16:09 schreef Red_85 het volgende:

    [..]

    huh? een single malt is toch een enkeling en een blended is toch eentje die uit verschillende komt?
    Heel plat gezegd: wel één samenstelling, maar niet perse alles hetzelfde vat. Single malt bevat dus meestal vaten van verschillende leeftijden, waarbij de aanduiding op de fles aangeeft wat de jongste vat is.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      maandag 8 februari 2010 @ 16:25:44 #139
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77772547
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 16:09 schreef Red_85 het volgende:

    [..]

    huh? een single malt is toch een enkeling en een blended is toch eentje die uit verschillende komt?


  • Single Cask Whisky is een whisky die uit één vat afkomstig is.
  • Single Malt Whisky is de benaming voor een whisky die afkomstig is uit één distileerderij, maar die samengesteld is uit verschillende vaten met vaak verschillende leeftijden.
  • Blended Malt (voorheen Pure Malt of Vatted Malt genaamd) is een whisky die samengesteld is uit single malt whiskies van verschillende distilleerderijen.
  • Blended Whisky is een whisky samengesteld uit single malt whisky en grain whisky.
  •   maandag 8 februari 2010 @ 16:48:12 #140
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_77773491
    net bij G&G Glenfiddich 15Y Solera Reserve gehaald..
    Een goede keus? ben namelijk nog steeds mijn profiel aan het ontdekken
    Ben ook benieuwd hoe deze zich verhoudt t.o.v de Laphroaig 10yr en de overige soorten die ik al eens heb geproefd..

    [ Bericht 2% gewijzigd door Tha_Bartman op 08-02-2010 19:34:51 ]
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
      maandag 8 februari 2010 @ 17:17:19 #141
    52575 Schranseman
    Heeft altijd honger
    pi_77774881
    Vroeger een paar keer whisky in de kroeg geprobeerd, maar ik vond het nooit echt lekker. Gisteren sinds jaren weer eens whisky gedronken en dat was toch wel erg lekker. Het was een Balvenie (12 jaar). Ga me er toch maar eens meer in verdiepen. Tot nu gebruikte ik het vooral om mijn BBQ vlees mee in te spuiten.
    Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
    pi_77806171
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 16:48 schreef Tha_Bartman het volgende:
    net bij G&G Glenfiddich 15Y Solera Reserve gehaald..
    Een goede keus? ben namelijk nog steeds mijn profiel aan het ontdekken
    Ben ook benieuwd hoe deze zich verhoudt t.o.v de Laphroaig 10yr en de overige soorten die ik al eens heb geproefd..
    Er is geen goede of foute keus ...
    De whisky kan je hooguit niet smaken.
    Ik denk dat glenfiddich redelijk safe is qua smaken en geuren
    mijn motto is veel verschillende whisky drinken dan krijg je uiteindelijk vanzelf je voorkeuren.
    Ik probeer altijd de mainstream te ontwijken en koop graag wat van de onbekende bottelaars.
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      dinsdag 9 februari 2010 @ 17:39:03 #143
    168739 Red_85
    'echt wel'
    pi_77815101
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 16:25 schreef MadMaster het volgende:

    [..]



  • Single Cask Whisky is een whisky die uit één vat afkomstig is.
  • Single Malt Whisky is de benaming voor een whisky die afkomstig is uit één distileerderij, maar die samengesteld is uit verschillende vaten met vaak verschillende leeftijden.
  • Blended Malt (voorheen Pure Malt of Vatted Malt genaamd) is een whisky die samengesteld is uit single malt whiskies van verschillende distilleerderijen.
  • Blended Whisky is een whisky samengesteld uit single malt whisky en grain whisky.
  • TY!!!!!!
    'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
    'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
    We zullen je nooit, nooit vergeten
    1947-2016
    pi_77817677
    quote:
    Ik probeer altijd de mainstream te ontwijken en koop graag wat van de onbekende bottelaars.
    Kun je wat onbekende bottelaars benoemen die toch eenvoudig te verkrijgen zijn.
      dinsdag 9 februari 2010 @ 19:02:19 #145
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77818215
    quote:
    Op dinsdag 9 februari 2010 18:49 schreef Tulpenboy het volgende:

    [..]

    Kun je wat onbekende bottelaars benoemen die toch eenvoudig te verkrijgen zijn.
    Adelphi
    Berry Bros and Rudd
    Blackadder
    Brands Development Worldwide
    Cadenhead
    Clydesdale
    Compass Box Whisky
    Douglas Laing
    Douglas Murdoch
    Duncan Taylor & Co Ltd
    Gordon & MacPhail
    Hart Brothers
    Ian MacLeod
    James McArthur
    J & A Mitchell
    Loch Fyne
    Murray McDavid
    Oddbins
    Prabàn Na Linne Ltd.
    Scottish Malt Whisky Society <-- in principe alleen voor leden van de SMWS, wel juweeltjes vaak
    Scott's Selection
    Spirit of Scotland
    Signatory
    The Master of Malt
    The Vintage Malt Whisky Company
    Whiskies of the World
    Whisky Castle
    Whisky Galore
    Whyte & Whyte

    De één is beter verkrijgbaar dan de andere, maar whiskyspeciaalzaken (zie de OP) hebben vaak diverse onafhankelijke bottelaars in hun assortiment...
    pi_77828826
    Net de laatste druppel Bruichladich Peat uit mijn glas gelikt. Blijft toch een een lekker goedje....

    (Ja, ik weet het...er zijn lekkerdere, maar die staan nog dicht in mijn kast)

    http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77832337
    Ook maar even geprobeerd van de G&G actie. Deze laatst bij een proeverij gehad en vond em erg lekker:
      Moderator / Redactie Sport donderdag 11 februari 2010 @ 11:00:12 #148
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77875800
    Heb nu een combopakketje miniflesjes van Highland park 12 en 18 bij de G&G meegenomen
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      donderdag 11 februari 2010 @ 11:04:01 #149
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_77875912
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 11:00 schreef borisz het volgende:
    Heb nu een combopakketje miniflesjes van Highland park 12 en 18 bij de G&G meegenomen
    nice . Kost da?
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      Moderator / Redactie Sport donderdag 11 februari 2010 @ 11:10:48 #150
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77876116
    Normaal 12,50 nu dus een tientje . 5cl per flesje.



    Wel een leuke manier om zo whisky's te leren kennen
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_77876272
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 11:00 schreef borisz het volgende:
    Heb nu een combopakketje miniflesjes van Highland park 12 en 18 bij de G&G meegenomen
    Die staan bij mij ook op de plank, nog onaangebroken. Vorig jaar voor mn verjaardag gekregen
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
      donderdag 11 februari 2010 @ 12:37:29 #152
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_77879028
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 11:10 schreef borisz het volgende:
    Normaal 12,50 nu dus een tientje . 5cl per flesje.

    [ afbeelding ]

    Wel een leuke manier om zo whisky's te leren kennen
    Inderdaad een goede manier om te proeven .
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
    pi_77886978
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 11:16 schreef Gripper het volgende:

    [..]

    Die staan bij mij ook op de plank, nog onaangebroken. Vorig jaar voor mn verjaardag gekregen
    zonde zonde zonde, die waren bij mij allang op geweest
      Moderator donderdag 11 februari 2010 @ 17:24:50 #154
    45833 crew  Fogel
    pi_77889659
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 11:10 schreef borisz het volgende:
    Normaal 12,50 nu dus een tientje . 5cl per flesje.

    [ afbeelding ]

    Wel een leuke manier om zo whisky's te leren kennen
    Je krijgt alleen wel een akelig hoge literprijs met die kleine flesjes... kan je wat mij betreft beter gewoon een literfles kopen
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77894245
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 17:24 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Je krijgt alleen wel een akelig hoge literprijs met die kleine flesjes... kan je wat mij betreft beter gewoon een literfles kopen
    Niet als je alleen eerst wil proeven of je het wel echt lekker vindt. Anders is het ook weggegooid geld

    Maarehh Boris: als je ze hebt geproefd beschrijf dan ff welke verschillen je proeft. De 12jr hebben we staan dus ik ben ook wel benieuwd naar de 18jr
      Moderator donderdag 11 februari 2010 @ 21:02:11 #156
    45833 crew  Fogel
    pi_77897430
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 19:37 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Niet als je alleen eerst wil proeven of je het wel echt lekker vindt. Anders is het ook weggegooid geld
    Als het echt niet lekker is om puur te drinken kan je het nog altijd in de koffie mikken.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77898265
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 21:02 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Als het echt niet lekker is om puur te drinken kan je het nog altijd in de koffie mikken.
    Dat zeg ik: weggegooid geld. Daar kan je ook een goedkope blend voor gebruiken namelijk
      Moderator / Redactie Sport donderdag 11 februari 2010 @ 21:25:56 #158
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_77898492
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 17:24 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Je krijgt alleen wel een akelig hoge literprijs met die kleine flesjes... kan je wat mij betreft beter gewoon een literfles kopen
    Het zijn mijn eerste whisky stappen en aangezien mijn budget niet zo groot is, is dit een goede oplossing .
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      Moderator donderdag 11 februari 2010 @ 21:30:11 #159
    45833 crew  Fogel
    pi_77898707
    quote:
    Op donderdag 11 februari 2010 21:21 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Dat zeg ik: weggegooid geld. Daar kan je ook een goedkope blend voor gebruiken namelijk
    Als standaard gebruik ik Jameson daarvoor, maar daar betaal ik bij vinmonopolet ca 40¤ voor en dat is dan 70cl (een van de weinige nadelen van in Noorwegen wonen...) tov ca 30-50 voor een liter single malt in de tax-free. Blends koop ik niet als ik ook single malts mee kan nemen natuurlijk, dus als je krom genoeg gaat redeneren is het goedkoper om single malts te gebruiken . Maar ja, in zou ook voor minder dan 20¤ een literfles Jameson kunnen kopen op het vliegveld, maar dat gaat dan weer "ten koste van" een single malt.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      donderdag 11 februari 2010 @ 22:50:05 #160
    121125 Gimmick
    I am vomit vomiting
    pi_77902894
    Vorig jaar een fles Lagavulin gekocht tijdens de wilde whisky dagen en die was net een maand op, dus dat komt mooi uit. Voordeel van dure whisky is dat 20% veel scheelt ...
    I am a black hole shitting into the void
    pi_77904377
    Me net ingeschtreven op http://connosr.com/ een soort hyves/facebook/social netwerk voor whiskyafficionados
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_77905340
    Ik kon me net bij de Gall & Gall niet inhouden toen ik die 20% labels aan de flessen zag hangen, en heb een fles caol Ila en een balvenie double wood gekocht
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
      vrijdag 12 februari 2010 @ 00:37:00 #163
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_77906767
    heb net the Glenlivet 12yrs geproefd en ik vond hem niet lekker... ben nu benieuwd wat de 15 yrs me brengt...
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_77909743
    quote:
    Op vrijdag 12 februari 2010 00:37 schreef Tha_Bartman het volgende:
    heb net the Glenlivet 12yrs geproefd en ik vond hem niet lekker... ben nu benieuwd wat de 15 yrs me brengt...
    die glenlivet 12y komt er bij niet meer in.. snap ook helemaal nix van die recensies die deze whisky zowat de hemel inprijzen. Heb maar een bowmore enigma en een talisker besteld..
    Vanvond en morgen een kleine proeverij met wat motorjongens (m/v).. Buiten bij het vuur..
    Laga, bowmore, auchentosan, speyside specials en onbekende dram uit de kelders van een gerenomeerde whisky verkoper (moet plaats maken dus 50% eraf..). Voorproevers waren lyrisch dus ben benieuwd.
    pi_77909853
    quote:
    Op woensdag 10 februari 2010 00:06 schreef Helly het volgende:
    Ook maar even geprobeerd van de G&G actie. Deze laatst bij een proeverij gehad en vond em erg lekker:
    [ afbeelding ]
    Die heb ik gister ook gehaald Goed spul
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      vrijdag 12 februari 2010 @ 09:19:43 #166
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_77909953
    Vanavond deze proeverij:

    Na veel speurwerk en door het goed onder de loep nemen van enkele boeken, zijn de volgende feiten, al dan niet koel gefilterd uit de stapel detectives, voorhanden op het plaats delict:

  • Bushmills 16 yr
  • Glenfiddich 15 yr
  • Glengarioch 15 yr
  • Macallan Elegancia
  • Glenrothes 1994, Signatory
  • Talisker Distillers Edition
  • Laphroaig 18 yr triplewood
  • Ardbeg Uigeadail

    In deze proeverij gaan we wat detectives nader bekijken. De bekendste onder hen is wel chief inspector John Rebus uit Edinburgh. Niet alleen een groot kenner van de misdaad in de Schotse hoofdstad, maar ook een legendarische kenner van de pubs daar. Alleen al met de maltwhisky in de bijna 20 boeken die Ian Rankin over Rebus schreef kan een hele proeverij worden gevuld. Maar ook inspecteur Alan Banks uit Yorkshire en de Belg George Bracke van Europol drinken maltwhisky.



    ===

    Niet heel bijzonder, wel leuk.
    De Highland Park Rebus 20+ ontbreekt helaas (is ook niet meer te verkrijgen)...
  • pi_77936684
    Zo, eindelijk ook de Laphroaig - Quarter Cask aan de collectie toegevoegd. Maar vanavond toch maar weer een Peatje van Bruichladdich ingeschonken...
    Take on the situation, but not the torment ...
      Moderator zaterdag 13 februari 2010 @ 00:21:38 #168
    45833 crew  Fogel
    pi_77942152
    Heb de Highland Park 12 opengemaakt en hij valt tegen. Prima te drinken, maar niks "aparts" te ontdekken qua smaak. Maar dat hoeft op zich weer niet negatief te zijn, want er zijn genoeg avonden dat ik geen smaakexplosie van bv rook wil
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77964602
    Ik ben verkouden en ik heb trek in whisky.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      zaterdag 13 februari 2010 @ 21:20:31 #170
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_77965721
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 00:21 schreef Fogel het volgende:
    Heb de Highland Park 12 opengemaakt en hij valt tegen. Prima te drinken, maar niks "aparts" te ontdekken qua smaak. Maar dat hoeft op zich weer niet negatief te zijn, want er zijn genoeg avonden dat ik geen smaakexplosie van bv rook wil
    Hij heeft inderdaad weinig extremen maar ik vind hem erg lekker.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_77984381
    Gister deze gekocht:



    11 jaar oude single cask van de inmiddels gesloten Imperial distillery
      Moderator / Redactie Sport zondag 14 februari 2010 @ 23:45:15 #172
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_78005629
    Glenlivet 12 ben ik aan het proberen

    Zoetig, beetje honing, fruitig en beetje vanille. Wel een lange afdronk. . Vind hem niet vies, maar is niet mijn smaak.
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_78007583
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 14:59 schreef Tahiti het volgende:
    Gister deze gekocht:

    [ afbeelding ]

    11 jaar oude single cask van de inmiddels gesloten Imperial distillery
    Ik weet 't, onbeleefd om te vragen en zulks. Maar puur uit nieuwsgierigheid. Wat kost dat?

    Edit: als je dat voor je zelf wil houden, no hard feelings..
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_78010758
    Oh viel me erg mee, betaalde maar 50 euro Ik had hem meegenomen omdat het de laatste fles was en hij door WIN ook niet meer leverbaar is.
    De distillery is overigens in 1998 in de mottenballen gezet, en wie weet starten ze hem ooit weer op. Ik denk dan ook niet dat de vaten die nog gebotteld gaan worden zo duur gaan worden als bv de Port Ellen.

    Hij smaakt overigens erg goed, en is zoals alle Provenance bottelingen afgevuld op 46% en een echt typische Imperial, lekker zacht en fruitig
    pi_78024826
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 14:59 schreef Tahiti het volgende:
    Gister deze gekocht:

    [ afbeelding ]

    11 jaar oude single cask van de inmiddels gesloten Imperial distillery
    Uit dezelfde serie gekocht:
    Dailuaine 1999
    Douglas McGibbon
    McGibbon's Provenance
    Vintage Autumn 1999
    Bottled Autumn 2008
    09 year old
    Sherry Butt
    Cask no. DMG 4586
    Strength 46 %


    en voor ¤ 40,=
    pi_78024913
    quote:
    Op zondag 14 februari 2010 23:45 schreef borisz het volgende:
    Glenlivet 12 ben ik aan het proberen

    Zoetig, beetje honing, fruitig en beetje vanille. Wel een lange afdronk. . Vind hem niet vies, maar is niet mijn smaak.
    Zo zie je maar weer.. zoveel zinnen zoveel smaken: ik vond 'm erg scherp en flauw.. en al die smaakjes..
    pi_78027028
    Voor de geïnteresseerden:
    quote:
    A trip to Whiskyland:

    Tweede Paasdag 5 April 2010 gaat U vanaf 13:00 uur met de boot vanaf IJmuiden naar het forteiland midden in het kanaal daar wordt U verwelkomd met Schotse Doedelzakken. Tijdens uw verblijf kunt U Whisky proeven, wij hebben geen 180 soorten van alles wat uitgezocht maar juist 12 zeer bijzondere en echt lekkere whiskies waar U dan ook alles over te horen krijgt. U wordt rondgeleid door de historie van het eiland en die van dat mystieke land ver in het noorden. U krijgt de smaak van de echte Schotse Keuken van de hand van Wullie McMorland van het Schotse restaurant Hielander in Alkmaar. Bourgondisch Lifestyle zorgt voor schotse Kaas. En er is Bier van Jopen uit Haarlem... en nog veel meer...

    En dan om 18:00 uur weer terug uit Whiskyland..

    Incl. overtocht, rondleiding, Schotse Happen,
    live Muziek, Whisky, en nog veel meer:
    ¤ 75.- p.p. all in

    meer info:
    Vanaf NS station Beverwijk ongeveer 25 minuten met de bus en dan een minuut of 5 lopen naar het bootje (terug wellicht wat langer )
      maandag 15 februari 2010 @ 20:07:28 #178
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78029223
    quote:
    Op maandag 15 februari 2010 19:16 schreef Tahiti het volgende:
    Voor de geïnteresseerden:
    [..]

    Vanaf NS station Beverwijk ongeveer 25 minuten met de bus en dan een minuut of 5 lopen naar het bootje (terug wellicht wat langer )
    Wordt nog druk daar in IJmuiden met whisky in die periode, op 9 april stappen we daar met zo'n 150 man/vrouw aan boord van een ferry richting Newcastle. Aan boord zijn dan 2 proeverijen (één op de heenweg en één op de terugweg)...

    Eens kijken of ik 5 april aanwezig kan zijn...
    pi_78033822
    Wat leuk die trip naar dat eilandje!! Jammer dat het voor ons wat ver weg is, als ik nog in Haarlem of Alkmaar had gewoon was het zeker een optie geweest!!
    pi_78108762
    heb nu een speymalt staan. Macallan 2000 malt.
    Koud, op het wintertreffen buiten, net spiritus maar op kamertemp heerlijk zacht en vol smaakjes in de geur en afdronk
      Moderator woensdag 17 februari 2010 @ 23:46:27 #181
    45833 crew  Fogel
    pi_78123794
    Het net een (standaard) famous grouse gekocht, kon het niet laten staan voor 11¤ voor een liter. Kan ik eens testen hoe dat is in verhouding tot single malts.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_78177134
    deze week mijn 20 jaar oude highland park opgehaald ben benieuwd wat ie gaat doen...
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_78183775
    quote:
    Op zaterdag 13 februari 2010 00:21 schreef Fogel het volgende:
    Heb de Highland Park 12 opengemaakt en hij valt tegen. Prima te drinken, maar niks "aparts" te ontdekken qua smaak. Maar dat hoeft op zich weer niet negatief te zijn, want er zijn genoeg avonden dat ik geen smaakexplosie van bv rook wil
    Ik vind de Highland Park 12y heerlijk. Niet te extreem, daar hou ik wel van als beginnend whiskydrinker. Heb 2 weken terug nog een flesje Glenfiddich 12y gekocht. Mooie, frisse whisky vond ik het. Als je er op let kun je heel wat smaakverschillen vinden tussen de verschillende whisky's, ook al begin je net. Leuk om te merken dat je langzamerhand toch een beetje je smaak ontwikkelt.
    pi_78202623
    tvp
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_78213518
    Wat zijn goede single malt whisky's die gewoon bij Gall & Gall of Mitra verkrijgbaar zijn?
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
    pi_78213611
    Ligt eraan waar je van houdt?

    Glenlivet 12?
    Talisker 10?
    Laphroaig?
    Lagavulin?

    etc.

    allemaal te krijgen, maar allemaal hun eigen smaak!
    Ja doei.
    pi_78245452
    Zit nu aan de Laphroaig Quarter Cask lekker !
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_78256422
    Van de week het laatste glaasje van op.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_78316552
    Leuk een Whisky topic .
    Beginnend Whiskydrinker hier, wat ik tot nu toe heb gekocht:
    Glenlivet 12
    Glenfiddich 12
    Talisker 10
    Laproigh 10
    Lagavulin 16

    Glenlivet/fiddich vond ik goed te doen maar mijn voorkeur gaat toch naar de rokerige whiskies vooral Lagavulin 16 yrs vind ik
    Wat zouden jullie aanraden voor een volgende fles? Ardbeg ofzo?
    pi_78316653
    -dubbel-

    [ Bericht 98% gewijzigd door Calyx op 22-02-2010 23:23:47 ]
      maandag 22 februari 2010 @ 20:09:13 #191
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78316816
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:05 schreef Calyx het volgende:
    Leuk een Whisky topic .
    Beginnend Whiskydrinker hier, wat ik tot nu toe heb gekocht:
    Glenlivet 12
    Glenfiddich 12
    Talisker 10
    Laphroaig 10
    Lagavulin 16

    Glenlivet/fiddich vond ik goed te doen maar mijn voorkeur gaat toch naar de rokerige whiskies vooral Lagavulin en Laphroigh vind ik
    Wat zouden jullie aanraden voor een volgende fles? Ardbeg ofzo?
    Ardbeg is gelet op je smaak zeker een aanrader.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_78317360
    Ardbeg idd.. en als je wat zachter wil dan Caol Ila bijvoorbeeld en nog een tikje zachter maar wel rokerig is Oban.
    pi_78317428
    Op Schiphol laten verleiden tot de volgende aankoop.




    Nu de volgende flessen in de kast:
    - Balvenie Signature
    - Glenlivet - The Nadurra
    - Highland Park 12 jaar

    De volgende wordt dan eindelijk de Caol Ila 12 years old.
    pi_78326467
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:09 schreef TAV74 het volgende:

    [..]

    Ardbeg is gelet op je smaak zeker een aanrader.
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:20 schreef Sunnythesun het volgende:
    Ardbeg idd.. en als je wat zachter wil dan Caol Ila bijvoorbeeld en nog een tikje zachter maar wel rokerig is Oban.
    Bedankt mensen
    pi_78326494
    -dubbel-
      woensdag 24 februari 2010 @ 09:47:44 #196
    292739 Dandeze
    echte mannen eten geen honing,
    pi_78382847
    Na een fles Glenfiddich special reserve 12 yo, wil ik wat 'zwaarders"
    proberen.
    Ik dacht zelf aan bv
    Glenlivet 12 yo
    Glenmorangie 10 yo
    Glen Elgin 12 yo.
    Het verschil tussen de Glenfiddich en de Glenlivet lijkt me niet zo groot.
    Ik heb al eens gekeken op de Smakenkaart, maar ik weet het nu niet meer.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Dandeze op 24-02-2010 10:59:10 ]
    pi_78383312
    Gister een fles Glen Grant gekocht, en die is best lekker
    pi_78383514
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:09 schreef TAV74 het volgende:

    [..]

    Ardbeg is gelet op je smaak zeker een aanrader.
    Inderdaad. Als je rokerig en pittig zoekt is Ardberg zeker een goede. Dan zou ik ook eens de Laphroaig 15yr proberen.

    Ik het afgelopen jaar redelijk wat lekkers gekocht. Ik heb nu staan:

    - Laphroaig 15 yr
    - Laphroaig 10 yr
    - Yamazaki 10 yr
    - Bowmore 15 yr (sherry cask)
    - Bowmore 10 yr
    - Ardmore
    - Bruichladdich
    - Dalwhinnie 15yr
    - Clynelish 14 yr
    - Balvenie doublewood 12 yr
    - Balvenie signature 12yr
    - Glenkichie 12 yr
    - Lagavulin 16yr
    - Augentoshan 12 yr
    - Scapa 14yr
    - Carddu 12 yr
    - Glenlivet 15 yr (french oak reserve)
    - Macallan 15 yr

    En een flesje Chivas Regal, die overigens 100% meeviel. Goed te drinken.
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      woensdag 24 februari 2010 @ 16:52:33 #199
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_78398598
    gisteren een connemara op, moet zeggen dat ik die toch erg lekker vond
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_78471653
    gisteren de ultimate speyside 46% geopend en geproefd. Hmm.. moet qua smaak 'groeien' denk ik... heb betere gehad. Komt wat 'dunnig' over en daardoor wat scherp. De Dalmore 12y daarna was erg aangenaam.
    pi_78488282
    Zojuist mijzelf de Yamazaki 10 yr cadeau gedaan. Ben benieuwd...
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_78514098
    ja tvp dus, ik was hem kwijt!
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_78514139
    Een budgettip, voor als je weinig geld hebt en niks meer op de plank hebt staan! Erg goedkoop en best goed te drinken:

    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_78514174
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 16:52 schreef Tha_Bartman het volgende:
    gisteren een connemara op, moet zeggen dat ik die toch erg lekker vond
    daar stookten ze het vroeger illegaal:



    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_78523368
    Vandaag kaartjes gehaald voor a trip to whiskyland

    En gelijk, ik was er toch, een fles Finlaggan (Old Reserve) meegenomen. Het is een jonge Lagavulin (met een beetje Bunnahabhain?) Voor die 3 tientjes zonde om te laten staan

      zaterdag 27 februari 2010 @ 17:24:45 #206
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78524373
    Hij gaat als single malt door het leven, dus hij komt uit 1 destilleerderij. Alleen is niet officieel bekend welke zover ik weet. Lagavulin zou zomaar kunnen. Als hij net zo lekker is als de 6 jaar oude lagavulin in de mystery malt collectie is het wel een goede aankoop.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_78524450
    Ik kwam vanmorgen nog een aantal miniflesjes whisky tegen in mijn drankenverzameling Lagavullin, Talisker etc. Binnenkort maar eens openrukken
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_78525020
    quote:
    Op zaterdag 27 februari 2010 16:50 schreef Tahiti het volgende:
    Vandaag kaartjes gehaald voor a trip to whiskyland

    En gelijk, ik was er toch, een fles Finlaggan (Old Reserve) meegenomen. Het is een jonge Lagavulin (met een beetje Bunnahabhain?) Voor die 3 tientjes zonde om te laten staan

    [ afbeelding ]
    Het is een single malt, dus geen verschillende malts....

    Wel erg oké!
    pi_78525593
    quote:
    Op zaterdag 27 februari 2010 17:48 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Het is een single malt, dus geen verschillende malts....

    Wel erg oké!
    Ja dat zijn de regels, maar er gaat erg veel geld om in de whisky wereld. Denk zomaar niet dat Diageo het toestaat om voor 25-30 euro een Lagavulin te laten verkopen door een onafhankelijke bottelaar. Dus wat er gebeurt is dat een vatted als een single malt verkocht wordt. En zo is iedereen weer blij, en geen haan die er naar kraait Oh ik vergeet het belangrijkste, heb hem zojuist open gemaakt en hij smaakt heerlijk

    [ Bericht 8% gewijzigd door Tahiti op 27-02-2010 18:11:53 (extra) ]
      zaterdag 27 februari 2010 @ 18:31:04 #210
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78526183
    quote:
    Op zaterdag 27 februari 2010 18:10 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Denk zomaar niet dat Diageo het toestaat om voor 25-30 euro een Lagavulin te laten verkopen door een onafhankelijke bottelaar.
    Ik denk dat ook niet dat het onafhankelijke bottelaar betreft. Op deze manier kun je ook (eventueel jongere) Whisky in een ander prijssegment wegzetten en het "hoofdmerk" exclusief houden.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      zaterdag 27 februari 2010 @ 21:54:18 #211
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_78533871
    quote:
    Op zaterdag 27 februari 2010 18:10 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Ja dat zijn de regels, maar er gaat erg veel geld om in de whisky wereld. Denk zomaar niet dat Diageo het toestaat om voor 25-30 euro een Lagavulin te laten verkopen door een onafhankelijke bottelaar. Dus wat er gebeurt is dat een vatted als een single malt verkocht wordt. En zo is iedereen weer blij, en geen haan die er naar kraait Oh ik vergeet het belangrijkste, heb hem zojuist open gemaakt en hij smaakt heerlijk

    Nope...als een whisky verkocht wordt als een Single Malt...dan is het een Single Malt. Daar zijn in Schotland tamelijk strenge regels voor.
    Finlaggan is een fantasie naam voor een whisky van een niet verder benoemde distillery (maar inderdaad waarschijnlijk Lagavulin) die op relatief jonge leeftijd wordt gebotteld. Gewoon een onderdeel van de produktie.... Een deel van de produktie is voor de blended whisky.... het iets betere spul gaat als Finlaggan ( e.d) de fles in.....een mix van goede vaten wordt gebruikt voor de standaard OB's ( bij Lagavullin de 12yo CS, de 16 yo en de Distillers Edition) en een klein gedeelte van de vaten wordt vanwege een afwijkend smaak profiel ( of afwijkend, of exceptioneel goed, of traag rijpend) opzij gezet voor de 25yo, de 30yo en de enkele uitzonderlijke bottelingen ( bijv de all-sherrycask 21 yo )

    Voor elke markt een produkt....it's all about the money
      zaterdag 27 februari 2010 @ 22:03:57 #212
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78534300
    Vanmiddag even in de winkel bij Van Zuylen geweest en dit aardige flesje daar gehaald:



    Plus de nieuwste Ultimate Mortlach 1990...
    pi_78534493
    Ik heb een lekkere Jura gekocht!
    Niet van deze tijd.
      zaterdag 27 februari 2010 @ 22:37:31 #214
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78535725
    Momenteel aan de Port Askaig. Damn, dat is echt een van favorieten. Vette aanrader voor de Islay liefhebbers.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_78705416
    Naar aanleiding van draadje hierboven de Finlaggan besteld. Vanochtend geleverd. Daarnet geproefd. Smaakt en ruikt naar een oude verotte schuur zegt mijn vriendin.

    Ik vind het smaken als een echte jonge whisky...lekker scherp, korte afdronk. Denk dat het inderdaad een Lagavulin is...
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 3 maart 2010 @ 22:29:35 #216
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_78706961
    Nu aan de Glenfiddich 15 yrs Solera, ik vind hem wel lekker.
    Geen rook, licht, zoet en een korte afdronk. Z ver kom ik met een beschrijving.

    ook The Glenlivet 15 yrs French oak reserve is mij welgevallen
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_78765446
    zo mijn collectie eens op internet gezet.
    Ook nog een ultimate Mortlach gekocht. erg goed!! en voor die prijs....
    http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=1396
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 maart 2010 @ 11:07:34 #218
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78766035
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2010 10:52 schreef Superted het volgende:
    zo mijn collectie eens op internet gezet.
    Ook nog een ultimate Mortlach gekocht. erg goed!! en voor die prijs....
    http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=1396
    Hoe zet je je collectie daar online?
    Heb me ook maar eens aangemeld, maar vind niet echt veel instructies hoe e.e.a. daar werkt...

    Die Mortlach is inderdaad uitstekend, de nieuwe Ultimate Linkwood 19y ook trouwens...
    pi_78766632
    ja die ultimate collectie is erg goed over het algemeen.

    Je kunt op die site inloggen met je account en dan kun je daar op de verschillende merken zoeken en daaronder staan ook de verschillende uitvoeringen per Whisky als je er een tussen hebt staan die je zelf hebt klik je die aan en dan kun je op die pagina ergens in het midden boven op Add bottle to collection klikken
    Heb je flessen die er niet bij staan dan kun je die uploaden/aanmaken
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 maart 2010 @ 11:41:19 #220
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78767425
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2010 11:22 schreef Superted het volgende:
    ja die ultimate collectie is erg goed over het algemeen.

    Je kunt op die site inloggen met je account en dan kun je daar op de verschillende merken zoeken en daaronder staan ook de verschillende uitvoeringen per Whisky als je er een tussen hebt staan die je zelf hebt klik je die aan en dan kun je op die pagina ergens in het midden boven op Add bottle to collection klikken
    Heb je flessen die er niet bij staan dan kun je die uploaden/aanmaken
    Aha, stuk voor stuk in je collectie opnemen dus.
    Eens kijken of ik die tijd er in wil steken, had gehoopt dat je ergens een lijst kon uploaden of zo...
    pi_78767848
    neej dat had ik ook wel leuk gevonden.
    Je kunt uiteindelijk wel de lijst downloaden...... maar ja mosterd en maaltijd of zo
    Ik ben een half avondje bezig geweest.
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
      vrijdag 5 maart 2010 @ 11:55:17 #222
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78767986
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2010 11:51 schreef Superted het volgende:
    neej dat had ik ook wel leuk gevonden.
    Je kunt uiteindelijk wel de lijst downloaden...... maar ja mosterd en maaltijd of zo
    Ik ben een half avondje bezig geweest.
    Ik heb 2 jaar geleden alles in een spreadsheet gezet, maar daarna niet meer bijgehouden.
    Ik vind het een dievenwerk...

    Net op de website even gezocht naar wat apartere bottelingen die ik in huis heb, maar die staan niet eens in de Whiskybase.
    pi_78768082
    tja is ook dievenwerk, ik was eigenlijk wel verbaasd dat er een hoop dingen instaan die ik heb, ook de wat specialere
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_78772967
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2010 10:52 schreef Superted het volgende:
    zo mijn collectie eens op internet gezet.
    Die van mij staat hier:

    http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862

    en/of hier:

    http://connosr.com/members/sorcerer/

    Alleen de flessen die ik heb staan. Lege flessen verwijder ik consequent...

    [ Bericht 3% gewijzigd door SevenWonders op 05-03-2010 14:10:23 ]
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_78778552
    peaty typetje?
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_78778590
    peat
    Ja doei.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 09:46:53 #227
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78806944
    Vandaag een pakketje gekocht met allerlei verschillende mini-wisky



    Spannend
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_78806949
    four roses bourbon
    Ja doei.
    pi_78806960
    Glenlivet
    Ja doei.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 09:48:33 #230
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78806978
    Goed, jij hebt je keuze dus al gemaakt
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_78807198
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 09:46 schreef Maraca het volgende:
    Vandaag een pakketje gekocht met allerlei verschillende mini-wisky

    [ afbeelding ]

    Spannend
    Kat in de zak.
    1 bourbon, 2 blends, een Ier en een middel of the road single malt.

    Voor de freaks niet heel bijzonder....
    Take on the situation, but not the torment ...
      zaterdag 6 maart 2010 @ 10:11:00 #232
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78807322
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 10:03 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Kat in de zak.
    1 bourbon, 2 blends, een Ier en een middel of the road single malt.

    Voor de freaks niet heel bijzonder....
    Nou ja, ik hoef ook geen bijzondere begin echt vanaf 0 kennis dus dan is dit wel prima
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      zaterdag 6 maart 2010 @ 10:35:43 #233
    78964 Luuksor
    [ Curacao ]
    pi_78807741
    Gaaf Als je hierna nog een proeverijtje wil doen, ga voor de zes classic malts. Die selectie is bijna overal wel te krijgen! Geeft je wat meer een idee hoe de verschillende regio's van schotland in elkaar zitten. Misschien een Ier en 2 Bourbons erbij, zodat je heel duidelijk het smaakprofiel kunt beoordelen. (doe dit niet alleen )
    pi_78807855
    oh ja, zie nu ook nog balantines en chivas.. ik zou het niet gekocht hebben..
    Ja doei.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 10:41:13 #235
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78807876
    Raar, ik heb me wel laten adviseren in de slijterij
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_78807913
    nou ja, het ligt er aan zeg maar waar je mee wilt beginnen en wat je 'aankunt'

    ik weet niet waar je woont? Maar in Nijmegen zit een slijterij die 4 keer per jaar een proeverij organiseert. Kun je iets van 60 whisky's proeven en een beetje kijken wat jij lekker vindt ideaal
    Ja doei.
    pi_78807919
    tvp voor whisky.

    Gisteren had ik zin in iets anders dan Jack Daniels, dus kocht ik deze:


    En hij is zeer fijn.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 10:49:23 #238
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78808029
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 10:42 schreef motorbloempje het volgende:
    nou ja, het ligt er aan zeg maar waar je mee wilt beginnen en wat je 'aankunt'

    ik weet niet waar je woont? Maar in Nijmegen zit een slijterij die 4 keer per jaar een proeverij organiseert. Kun je iets van 60 whisky's proeven en een beetje kijken wat jij lekker vindt ideaal
    Nou ja, de slijterij gaf aan dat dit een geschikt pakket was om kennis te maken met verschillende soorten om te kijken waar mijn voorkeur lag (heb namelijk nog nooit wisky gedronken dus weet het echt niet). Vanuit daar zou ik iets meer gericht kunnen variëren.. dus zeg maar de volgende stap

    En woon niet in de buurt van Nijmegen.. daarnaast wil ik het liever ook proberen in "de veiligheid van mijn eigen huis" omdat ik niet weet hoe hard het aankomt
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      zaterdag 6 maart 2010 @ 10:58:01 #239
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_78808199
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 10:49 schreef Maraca het volgende:

    [..]

    Nou ja, de slijterij gaf aan dat dit een geschikt pakket was om kennis te maken met verschillende soorten om te kijken waar mijn voorkeur lag (heb namelijk nog nooit wisky gedronken dus weet het echt niet). Vanuit daar zou ik iets meer gericht kunnen variëren.. dus zeg maar de volgende stap

    En woon niet in de buurt van Nijmegen.. daarnaast wil ik het liever ook proberen in "de veiligheid van mijn eigen huis" omdat ik niet weet hoe hard het aankomt
    Ondanks het feit dat er in het pakketje nogal wat vreemde eenden in de bijt zitten denk ik dat de slijter op zich best een redelijk advies heeft gegeven.
    Als je helemaal nieuw bent in whiskyland is het helemaal niet zo vreemd om niet alleen maar het schotse malt-geweld in te duiken. Dat kan altijd nog.

    Het is best leuk om een amerikaan, een ier en een schot naast elkaar te kunnen proeven. Daar zitten al behoorlijke smaakverschillen tussen en geeft je de gelegenheid om echt diverse soorten van whisk(e)y te proeven en dat kan een mooie basis zijn voor verdere ondekkingsreizen.

    Neemt niet weg dat het niet allemaal hoogvliegers zijn in dat pakketje....maar vandaar uit : 'the only way is up'

    Het zijn maar mini-flesjes (20cl? ehh 5 cl) dus als er een tegenvalt kun je er nog prima een paar lekkere Irish Coffees mee maken of een mixie met cola.

    Geniet ervan!

    [ Bericht 0% gewijzigd door pavv op 06-03-2010 11:00:48 (zag opeens dat het 5 cl's waren) ]
      zaterdag 6 maart 2010 @ 11:05:24 #240
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78808332
    Bedankt En de irish coffee is natuurlijk ook nog een idee
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      zaterdag 6 maart 2010 @ 21:02:12 #241
    115025 IbeBen
    Yuck Foo!
    pi_78826834
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 11:05 schreef Maraca het volgende:
    Bedankt En de irish coffee is natuurlijk ook nog een idee
    Wat doe jij nou hier !
      zaterdag 6 maart 2010 @ 22:59:29 #242
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_78831022
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 21:02 schreef IbeBen het volgende:

    [..]

    Wat doe jij nou hier !
    ... is dit niet het chocomelk topic?
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      zaterdag 6 maart 2010 @ 23:11:31 #243
    115025 IbeBen
    Yuck Foo!
    pi_78831476
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 22:59 schreef Maraca het volgende:

    [..]

    ... is dit niet het chocomelk topic?
    Nope Foutje, bedankt?
    pi_78909897
    Tof. Een whisky topic op fok. Ben nu bezig met een Blairmhor 8 year. Bevalt me prima. Ben nog een beetje aan het oriënteren op whisky gebied. Bevalt me prima deze zoektocht
      maandag 8 maart 2010 @ 22:03:24 #245
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78910797
    *dubbel*
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      maandag 8 maart 2010 @ 22:04:18 #246
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_78910838
    Dit weekend deze op de kop getikt:



    Deze Dun Bheagan Ardbeg, barrel gerijpt (cask nrs. 794-800), 15 jaar oud is gedistilleerd in april 1994 en gebotteld in 2009. Het aantal gebottelde flessen is 1638 en de whisky is unchill-filtered en heeft een natural colour.


    15 jaar oude Ardbeg
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_78914568
    Beste whisky kenners,
    Een vriend van me en zijn vader houden 2 keer per jaar thuis een whisky proeverij.
    Nu nodigen ze hier altijd een aantal vrienden en kennissen voor uit.
    En is het de bedoeling dat iedereen een fles whisky meeneemt, om dan aan het eind van de avond te beslissen welke volgens iedereen de beste is.
    Nu ga ik hier dit jaar ook naartoe en wil ik graag een goeie indruk maken met een goede fles whisky.

    Zelf heb ik helemaal niet zo veel verstand van whisky en drink af en toe maar een simpele black label.
    Maar wil nu liever met iets speciaals aankomen.
    Dus mijn vraag aan jullie of jullie een speciale whisky weten die het bij de whisky kenners over het algemeen goed doet. Zelf hou ik niet zo van de droge whisky's maar heb het liever wat zoeter.
    Prijs van de fles zat in aan z'n 40 a 50 euro te denken.

    Hebben jullie tips?
    pi_78915568
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_78919230
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 23:18 schreef maxamius het volgende:
    Beste whisky kenners,
    Een vriend van me en zijn vader houden 2 keer per jaar thuis een whisky proeverij.
    Nu nodigen ze hier altijd een aantal vrienden en kennissen voor uit.
    En is het de bedoeling dat iedereen een fles whisky meeneemt, om dan aan het eind van de avond te beslissen welke volgens iedereen de beste is.
    Nu ga ik hier dit jaar ook naartoe en wil ik graag een goeie indruk maken met een goede fles whisky.

    Zelf heb ik helemaal niet zo veel verstand van whisky en drink af en toe maar een simpele black label.
    Maar wil nu liever met iets speciaals aankomen.
    Dus mijn vraag aan jullie of jullie een speciale whisky weten die het bij de whisky kenners over het algemeen goed doet. Zelf hou ik niet zo van de droge whisky's maar heb het liever wat zoeter.
    Prijs van de fles zat in aan z'n 40 a 50 euro te denken.

    Hebben jullie tips?
    waar woon je in de buurt? Ivm het kopen bij welke winkel...
    pi_78919266
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 23:18 schreef maxamius het volgende:
    Zelf hou ik niet zo van de droge whisky's maar heb het liever wat zoeter.
    Prijs van de fles zat in aan z'n 40 a 50 euro te denken.

    Hebben jullie tips?
    mooie sherried whisky:

    http://www.uwtopwhisky.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=904&category_id=113&option=com_virtuemart&Itemid=100485
      dinsdag 9 maart 2010 @ 08:50:04 #251
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78930703
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 08:29 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    waar woon je in de buurt? Ivm het kopen bij welke winkel...
    ik woon in zoetermeer. dus omgeving randstad is prima om het ergens te kopen.
      dinsdag 9 maart 2010 @ 14:55:42 #253
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_78930894
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 14:50 schreef maxamius het volgende:

    [..]

    ik woon in zoetermeer. dus omgeving randstad is prima om het ergens te kopen.
    Dan is een bezoekje aan Van Zuylen in Loosduinen de moeite waard als je het niet bij hen online wilt bestellen...
    pi_78936189
    whiskysite.nl en ze zitten in Leiden meen ik.
      dinsdag 9 maart 2010 @ 20:35:14 #255
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_78944934
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 23:18 schreef maxamius het volgende:
    Beste whisky kenners,
    Een vriend van me en zijn vader houden 2 keer per jaar thuis een whisky proeverij.
    Nu nodigen ze hier altijd een aantal vrienden en kennissen voor uit.
    En is het de bedoeling dat iedereen een fles whisky meeneemt, om dan aan het eind van de avond te beslissen welke volgens iedereen de beste is.
    Nu ga ik hier dit jaar ook naartoe en wil ik graag een goeie indruk maken met een goede fles whisky.

    Zelf heb ik helemaal niet zo veel verstand van whisky en drink af en toe maar een simpele black label.
    Maar wil nu liever met iets speciaals aankomen.
    Dus mijn vraag aan jullie of jullie een speciale whisky weten die het bij de whisky kenners over het algemeen goed doet. Zelf hou ik niet zo van de droge whisky's maar heb het liever wat zoeter.
    Prijs van de fles zat in aan z'n 40 a 50 euro te denken.

    Hebben jullie tips?
    Leuke tastingen zijn dat!
    Ik zou de Glenmorangie Astar aanbevelen. Normaliter ben ik geen Glenmorangie liefhebber maar voor deze ( en de vroegere Artisan Cask) maak ik graag een uitzondering.
    Prachtige rijping op mooi hout, en best wel 'zoet'

    En ik zie net op whiskysite.nl dat zij ook nog de 0.5 liter artisan cask hebben. leuk

    [ Bericht 3% gewijzigd door pavv op 09-03-2010 20:46:49 ]
    pi_78948653
    15 jaar oude Highland Park van the Alchemist:



    Voor zo een 50 euro wel te vinden.... deze whisky op proeverijen doet het altijd goed moet ik zeggen, overigens zeer prachtige bottelingen van Gordon Wright en niet alleen de whisky's
    pi_78966220
    of een mooie van Wees The ultimate botteling.
    Highlandpark 20 yo erg goed!!!
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_79014985
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 13:17 schreef Menjo_1 het volgende:
    Na een tijdje meelezen op dit forum (veel ideeën voor whisky's opgedaan) ook zelf maar eens wat posten.

    Gisteren maar gelijk gebruik gemaakt van de 20% korting op alle whisky's bij de G&G. Weer eens een Springbank 10 yo gekocht, één van mijn favorieten. Ging voor 2 flessen en zat te twijfelen tussen een Talisker 10 yo en een Bowmore 12 yo. Had namelijk nog nooit een Islay whisky op en wilde eens wat sterkers / rokerigs proberen. Uiteindelijk gekozen voor de Bowmore. Gisteravond nog geproefd maar ik vond hem echt niet lekker. Zat een smaak aan die me totaal niet aansprak . Heeft het voor mij nog zin om andere Islay whisky's zoals Lagavulin, Ardbeg of Laphroaig te proberen? Lijken deze op de Bowmore? Ga in november ook naar het Internationale Whisky festival in Leiden maar dat duurt nog zo lang . Anyway, vanavond maar weer genieten van de Springbank .

    Om op bovenstaande even terug te komen: Heb inmiddels een Talisker 10 en Lagavulin 16 mogen proberen en die vond ik beide erg lekker ! Bowmore is dus een negatieve uitschieter geweest wat mij betreft.
    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
      Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 23:21:09 #259
    45833 crew  Fogel
    pi_79041038
    Wie gaat een fles Gordon and MacPhails «Old Speyside» 70 y/o kopen?


    voor 10.000 GBP per fles...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_79047491
    Wat een lelijke fles.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      vrijdag 12 maart 2010 @ 09:09:24 #261
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_79047761
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

    [ Bericht 68% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:47:37 ]
      Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 09:18:53 #262
    45833 crew  Fogel
    pi_79048013
    Het gaat om de inhoud, niet de presentatie.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      vrijdag 12 maart 2010 @ 09:52:45 #263
    141665 IrishBastard
    Is that right, Rambo?
    pi_79049050
    - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

    [ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 12-05-2011 12:47:38 ]
    pi_79082473
    Bowmore 12y enigma? Doet u maar
    Talisker en Laga ook wel trouwens
    pi_79091059
    Gisteren de FinLaggan Old Reserve (smaakt en ruikt als een oude natte houten schuur aldus mw. SevenWonders) naast de Lagavulin 16 gezet...overduidelijk familie van elkaar.....
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_79100717
    Aanwinst van vandaag: een 9 jaar oude Bowmore van de "Berry's Own Selection" gebotteld op 56,2% uit cask nummer: 800270.
    Ben overigens zeer benieuwd heb al lang geen Bowmore meer gehad, na wat mindere geslaagde exemplaren geproefd te hebben.
    pi_79101215
    Gisteren bij KaDeWe in Berlijn een fles Johnny Walker uit 1805 gezien.
    ¤23.000
      zaterdag 13 maart 2010 @ 23:49:25 #268
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_79114043
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 17:30 schreef SpaceInvaders het volgende:
    Gisteren bij KaDeWe in Berlijn een fles Johnny Walker uit 1805 gezien.
    ¤23.000

    sure ....

    wiki:
    quote:
    De oorsprong van het bedrijf ligt in de levensmiddelenzaak van John Walker. Vanaf 1820 besloot Walker om ook whisky in zijn zaak te verkopen. In die tijd was het gebruikelijk dat boeren hun eigen whisky stookten. Deze whisky's waren vaak zeer wisselend van kwaliteit en samenstelling. John Walker was een van de eersten die verschillende whisky's met elkaar mengde (blenden) om zo een consistentere kwaliteit te verkrijgen. Hij zou later zelfs graanwhisky toevoegen aan de maltblend, waardoor de drank lichter werd en goedkoper te produceren. Het blenden van graan- en malt whisky's zou vanaf het einde van de 19e eeuw gebruikelijk worden, en tegenwoordig bestaat 85% van de markt uit blends.
    pi_79119187
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 23:49 schreef pavv het volgende:

    [..]

    sure ....

    pi_79120019
    quote:
    The scotch, which was put together to commemorate the "200th birthday" of founder Johnnie Walker, is a blend of nine rare types of whisky. Only 200 bottles of the Johnnie Walker Blue Label 1805 Anniversary Pack have been produced as a tribute to the founder, John Walker. The blend is made from whiskies at least 45 years old and come predominantly from distilleries that no longer exist.
    Johnnie Walker is blijkbaar geboren in 1805, en die fles ziet er ook niet echt uit alsof die 1805 komt.
    pi_79135168
    zo.. net een jura en tullibardine Aged Oak Edition besteld
    pi_79143234
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 10:58 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Johnnie Walker is blijkbaar geboren in 1805, en die fles ziet er ook niet echt uit alsof die 1805 komt.
    dat hij uit 1805 kwam was de enige reden waarom ik kon bedenken waarom hij DRIEËNTWINTIGDUIZEND euro was
    pi_79144980
    Ardbeg heeft een aantal jaar terug ook zo een bizarre uitgave gedaan: de double barrel, een soort van geweer koffer met 2 flessen uit 1974 met wat zilveren drinkbekers en andere prullaria te koop vanaf £10000



    Denk dat de markt voor dit soort uitgaves bestaat uit rijke russen, chinezen, oliesjeiks en natuurlijk de drugsbaronnen uit mexico en zuid amerika
    pi_79209581
    Vanavond proeverij met:

    Atholl 1998 11 jaar oud Bourbon Cask 46%
    Carn More Island 12 jaar oud refill Bourbon 46%
    Craiggelachie 1994 13 jaar oud refill Bourbon 56,4%
    Blue Hanger 4th release sherry cask 45,6%
    Port Ellen 1982 25 jaar oud refill Bourbon 46%
    Laphroaig 1990 17 jaar oud cask no. 2248 55,6%

    Ben benieuwd!
    Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
    pi_79249483
    quote:
    Op dinsdag 16 maart 2010 14:23 schreef Polleke83 het volgende:
    Vanavond proeverij met:

    Atholl 1998 11 jaar oud Bourbon Cask 46%
    Carn More Island 12 jaar oud refill Bourbon 46%
    Craiggelachie 1994 13 jaar oud refill Bourbon 56,4%
    Blue Hanger 4th release sherry cask 45,6%
    Port Ellen 1982 25 jaar oud refill Bourbon 46%
    Laphroaig 1990 17 jaar oud cask no. 2248 55,6%

    Ben benieuwd!
    Als ik naar een proeverij ga dan weet ik van te voren nooit wat ik ga proeven.... is wel leuker
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_79249570
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 20:53 schreef SpaceInvaders het volgende:

    [..]

    dat hij uit 1805 kwam was de enige reden waarom ik kon bedenken waarom hij DRIEËNTWINTIGDUIZEND euro was
    En die oude whisky heeft vaak zolang op een vat gelegen dat je hem waarschijnlijk kunt kauwen.
    ik denk dat er dan wat teveel tannines inzitten.
    Leuk voor een verzamelaar maar om te drinken
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_79263109
    Tullibardine Aged Oak Edition is even anders dan de andere whisky's diek heb staan..even wennen nog
    pi_79274339
    Gisteren is de postbode langsgekomen en die heeft het volgende afgeleverd:

    Tullibardine, 15 YO, 46%, OB, Moscatel wood finish 0,7 l.



    Amrut Cask Strength, NAS, 61,9%, OB, 0,7 l.



    Glenmorangie Quinta Ruban, NAS, 46%, OB, Ruby Port finish, 1,0 l.


    Ik heb net m'n eerste glas Tullibardine ingeschonken, tasting notes volgen.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 maart 2010 @ 23:01:28 #279
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_79277332
    wo 17 mrt 2010, 21:32

    Whiskeystokerij biedt droombaan

    BELFAST - Een van de oudste whiskeystokerijen ter wereld, Bushmills in Noord-Ierland, zoekt een vrijwilliger die zijn eigen Ierse whiskey wil maken. Het bedrijf begon woensdag met de actie op internet, op de verjaardag van de patroonheilige van Ierland, Saint Patrick.

    Gegadigden moeten wel eerst bewijzen dat ze verstand hebben van whiskey, en weten wat bijvoorbeeld het verschil is met Schotse whisky (behalve de schrijfwijze). De uitverkorene mag een maand lang met de meesterdistilleerder van Bushmills en diens team zijn eigen whiskey creëren.

    bron
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
      donderdag 18 maart 2010 @ 00:30:27 #280
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_79280218
    quote:
    Op woensdag 17 maart 2010 23:01 schreef Cobra4 het volgende:
    wo 17 mrt 2010, 21:32

    Whiskeystokerij biedt droombaan

    BELFAST - Een van de oudste whiskeystokerijen ter wereld, Bushmills in Noord-Ierland, zoekt een vrijwilliger die zijn eigen Ierse whiskey wil maken. Het bedrijf begon woensdag met de actie op internet, op de verjaardag van de patroonheilige van Ierland, Saint Patrick.

    Gegadigden moeten wel eerst bewijzen dat ze verstand hebben van whiskey, en weten wat bijvoorbeeld het verschil is met Schotse whisky (behalve de schrijfwijze). De uitverkorene mag een maand lang met de meesterdistilleerder van Bushmills en diens team zijn eigen whiskey creëren.

    bron
    Goeie tip

    Whiskeystokerij verloot droombaan
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
    pi_79280842
    TVP!

    Ik ben zelf ook een groot liefhebber van Whisk(e)y en het is dan ook mijn vaste drankje wanneer ik een cafétje bezoek.

    Ik ben nog jong en student, dus zal niet snel geld hebben voor dure flessen.... maar tot op heden is Chivas Regal en Bushmills me altijd erg goed bevallen.... vooral de Single Malts zijn zeker aan mij besteed
    Verder was mijn vaste uitgaansdrankje altijd Southern Comfort, dit is natuurlijk geen echte Whisky maar ook erg lekker soms.

    Wie heeft er nog tips voor mij wat betreft een lekkere maar niet al te dure fles Whisk(e)y ?

      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 maart 2010 @ 01:11:23 #282
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_79280928
    Je hebt al een lekkere (let wel; mijn smaak) Highland Park 12y voor 30 euro.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_79281006
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 01:11 schreef Cobra4 het volgende:
    Je hebt al een lekkere (let wel; mijn smaak) Highland Park 12y voor 30 euro.
    Ik heb een paar jaar terug eens een fles Glenfiddich gekregen van 21 yo van een cafe eigenaar.
    Dit was voor mij de beste die ik tot op heden heb gehad, (ondanks mijn nog onontwikkelde smaak).
    Maar ik ben in de toekomst dan ook zeker van plan een mooie voorraad aan te leggen!
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 maart 2010 @ 01:22:42 #284
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_79281058
    Niet slecht.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_79287943
    Er zijn voor de beginner een aantal mooie blended of pure malts op de markt voor onder de 30 euro, bijvoorbeeld Bennachie Pure Malt 21 of 17 jaar oud, Monkey Shoulder Blended Malt etc. Ga gewoon eens bij je slijter praten, als het een beetje een goeie is dan kan ie je prima aan iets lekker helpen.

    Mijn laatste aanschaf (brengt het totaal op 25) Port Askaig 17 jaar, ongehoord lekker


    tevens tvp
    "A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
    Whiskyplankje
      donderdag 18 maart 2010 @ 11:46:35 #286
    69446 woessie
    Rond een doos dansen
    pi_79288992
    Kijk, dit is nu eens een lekker topic

    Ik ben momenteel vooral van Smokehead. Nee, niet alleen vanwege de mooie fles
    Ik vind het wel een lekker complexe drank met een lange nasmaak. Al moet je natuurlijk wel van rokerige whisky houden!

    Mocht je hem niet kennen dan bij deze de tip! Fles kost ongeveer 32 euro dus dat is goed te doen.

    [img]https://www.weinquelle.com/fotos/SMOKEHEAD_Islay_Single_Malt_Ian_Macleod_6636.jpg[/img]

    Iemand een tip voor een krachtige rokerige whisky (Schots aub) van rond die prijs?

    Ik snap alleen niet zo dat men zo gek is op Glenfiddich in dit topic. Ik vind hem saai en weinig smaak. Maar goed, smaken verschillen

    [ Bericht 13% gewijzigd door woessie op 18-03-2010 11:53:06 ]
    Rond een doos dansen
    In Mekka
    Dat is pas leuk
    pi_79294255
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 11:46 schreef woessie het volgende:


    Iemand een tip voor een krachtige rokerige whisky (Schots aub) van rond die prijs?

    Ik snap alleen niet zo dat men zo gek is op Glenfiddich in dit topic. Ik vind hem saai en weinig smaak. Maar goed, smaken verschillen
    Laphroaig Quarter Cask, Hemels! Iets duurder (rond de 40 euro):

    Bruichladdich Peat of Bruichladdich Waves

    Lagavulin 16y (ook ietsje duurder)

    Black Bottle (een blend van Islay-malts), onder de 23 euro te krijgen.
    Take on the situation, but not the torment ...
      donderdag 18 maart 2010 @ 16:06:20 #288
    69446 woessie
    Rond een doos dansen
    pi_79299143
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 14:05 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Laphroaig Quarter Cask, Hemels! Iets duurder (rond de 40 euro):

    Bruichladdich Peat of Bruichladdich Waves

    Lagavulin 16y (ook ietsje duurder)

    Black Bottle (een blend van Islay-malts), onder de 23 euro te krijgen.
    Hemels, dan ga ik die proberen
    Rond een doos dansen
    In Mekka
    Dat is pas leuk
      donderdag 18 maart 2010 @ 17:26:05 #289
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_79302981
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 11:20 schreef Karstman het volgende:
    Port Askaig 17 jaar, ongehoord lekker
    QFT
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      donderdag 18 maart 2010 @ 19:38:54 #290
    69446 woessie
    Rond een doos dansen
    pi_79307605
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 17:26 schreef TAV74 het volgende:

    [..]

    QFT
    Klinkt ook goed idd

    "Nose: Citrus and sweetness initially, with lemon juice, orange zest, honey and lemon curd. The phenols are restrained, lurking in the background as coal and wet burnt wood. With time more sooty notes emerge, alongside grapefruit, tangerine peel and faint medicine cabinet hints.

    Palate: A soft entry at first, with honey and lemon from the nose and a hint of brine. Then a rush of spongecake accompanies the tangerine and grapefruit, before the coal finally emerges mid-palate, setlling onto the tastebuds for a long, but balanced peaty, smokey rumble.

    Finish: Long, becoming warm. Coal and pepper with some delicious flashes of honey and marmalade.

    Comment: Quite worryingly drinkable and extremely more-ish. The balance is faultless, with each flavour element getting its moment in the limelight before dropping back into the ensemble. An absolutely delightful dram."


    zoveel te proeven, zo'n gelimiteerd budget. Om te huilen
    Rond een doos dansen
    In Mekka
    Dat is pas leuk
    pi_79313006
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 19:38 schreef woessie het volgende:

    [..]
    zoveel te proeven, zo'n gelimiteerd budget. Om te huilen
    Zoek vrienden die van whisky houden en zorg dat jullie niet hetzelfde kopen, enige manier om heel veel te kunnen proeven (of de staatsloterij winnen, dat werkt ook redelijk)
    "A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
    Whiskyplankje
    pi_79332986
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 21:29 schreef Karstman het volgende:

    [..]

    Zoek vrienden die van whisky houden en zorg dat jullie niet hetzelfde kopen, enige manier om heel veel te kunnen proeven (of de staatsloterij winnen, dat werkt ook redelijk)
    yep, doen wij ook regelmatig en werkt goed
    Dit weekend: in elk geval jura, bowmore enigma, laga div., talisker div. en nog wat iers spul (jamesson en bushmill) en verder wat zo ter tafel komt.
    Laatste keer: auchentoshan12/18/ classic, ultimate speyside, bowmore, dalmore 12, laga 16 en nog wat vage blends
      vrijdag 19 maart 2010 @ 14:28:43 #293
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_79336685
    quote:
    Op donderdag 18 maart 2010 21:29 schreef Karstman het volgende:

    [..]

    Zoek vrienden die van whisky houden en zorg dat jullie niet hetzelfde kopen, enige manier om heel veel te kunnen proeven (of de staatsloterij winnen, dat werkt ook redelijk)
    Dat dus. Wij (de 8 whiskyliefhebbers binnen de vriendengroep) hebben allemaal andere whiskies staan. Ik schat dat er rond de 20 verschillende whiskies in bezit zijn.
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      zaterdag 20 maart 2010 @ 13:55:02 #294
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_79371473
    Leuke reportage met foto's in Volkskrant Magazine van vandaag over een whiskyclub: Ben Nevis in Alkmaar.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      FOK!fotograaf zaterdag 20 maart 2010 @ 14:07:19 #295
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_79371792
    Da's mijn cluppie!
    Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
    Fotooz
    - Fotowerk Indian Summer Festivals -
      zaterdag 20 maart 2010 @ 23:11:27 #297
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_79390758
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 13:55 schreef golfer het volgende:
    Leuke reportage met foto's in Volkskrant Magazine van vandaag over een whiskyclub: Ben Nevis in Alkmaar.
    Hehehe....

    Ik sta op de laatste foto en in het stukkie zelf


    je mag me aanraken hoor
      zondag 21 maart 2010 @ 01:04:01 #298
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_79394068
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2010 23:11 schreef pavv het volgende:

    [..]

    Hehehe....

    Ik sta op de laatste foto en in het stukkie zelf


    je mag me aanraken hoor

    Hoi Loek.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_79397307
    Ha leuk, straks even bij mijn ouders het magazine doorlezen
    pi_79620916
    haay weet ienad hoeveel een fles wisky johnny walker red label 4.5 liter uit 1976 waard is ?

    ik zit te twijfelen of ik hem zou moeten verkopen of zelf opdrinken
    laat ik maar gewoon iet typen
      vrijdag 26 maart 2010 @ 23:53:20 #301
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_79632117
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 19:35 schreef eddie.freddy het volgende:
    haay weet ienad hoeveel een fles wisky johnny walker red label 4.5 liter uit 1976 waard is ?

    ik zit te twijfelen of ik hem zou moeten verkopen of zelf opdrinken
    Niet heel veel meer dan dat hij nu zou kosten gok ik zo.. Een echte verzamelaar zal er een klein schepje bovenop doen. Maar aangezien whiskey niet beter word na hij gebotteld, en dat het absoluut geen zeldzame whiskey is gok ik dus zo rond de 100 euro?
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')