abonnement Unibet Coolblue
pi_58783768
quote:
Crude soars to new highs on demand worries

NEW YORK (MarketWatch) -- Crude-oil futures on Tuesday traveled to a new record high above $129 a barrel after hedge fund manager and Texas oil man T. Boone Pickens said he expects oil will hit $150 a barrel before the year is through.

Speaking on CNBC-TV, Pickens said world oil supplies are declining and prices will continue to rise because output is not keeping pace with demand.

Speculators, Pickens said, have "nothing" to do with record prices.

The June crude contract, which expires at the end of trading Tuesday, was recently up $1.79, or 1.4%, at 128.84 a barrel on the New York Mercantile Exchange, after hitting a high of $129.31 earlier on. July crude futures climbed $1.63, or 1.3%, at $128.35 a barrel on Nymex.

"There's so much bullish sentiment in the market. Banks are upping their price targets on oil, and that's feeding the frenzy," said John Kilduff, analyst at MF Global.

"They (the banks) are basing this on consumption outstripping supply. There are also some significant power plant shutdowns in China because of coal shortages," said Kilduff.

The analyst also pointed to the expiration of the June contract at the end of the trading day, increasing volatility in the market.

Analysts at Action Economics pointed to "speculation that output won't meet the demand of refiners that are seeking crude to produce gasoline and diesel, despite Saudi Arabia's increased output" for prices hovering above the $127 a barrel level, after climbing as high as $127.58 earlier on.

Crude remained higher after the government said the core producer price index, which excludes food and energy prices, rose 0.4% in April, more than the anticipated 02 Read Economic Report.

"The April producer price index report contained mostly bad news -- at the earliest stage of production, crude material prices increased 3.2%. Excluding food and energy, crude materials prices increased a whopping 7.9%, a level exceeded only twice since record keeping began in 1972," said Tony Crescenzi, of Miller Tabak & co.

On Monday, crude futures closed above the $127 a barrel mark for the first time, with the market extending last week's strength on growing concerns about energy supply and heightened demand from China.
pi_58783776
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 10:36 schreef Basp1 het volgende:
200 miljard vaten new no way
[..]

Ach ja met een factor 50 overdrijven is niet zo meoilijk en sommige mensen slikken het als zoete koek.
Liegende Amerikanen ook... waar hebben we dat eerder meegemaakt?
pi_58783932
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En hoeveel zit er dan ongeveer in saudie arabie in de grond (de niet winbare reserves) . We moeten wel appels met appels blijven vergelijken, en ik heb het idee dat het in het aangehaalde stuk natuurlijk weer eens niet gedaan werd.

Net zoals de berichten dat de oil shales waarschijnlijk nog veel meer olie bevatten, hoe we het er met een positief rendement uit kunnen krijgen vergeten we dan maar even.
Uiteraard zegt de absolute hoeveelheid olie in de grond niet zoveel. Je hebt te maken met economisch rendement, technische haalbaarheid en energietechnische rendement. Maar de olie zit er wel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:08:52 #5
141482 Q.
JurassiQ
pi_58783941
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Liegende Amerikanen ook... waar hebben we dat eerder meegemaakt?
Overdrijven. Dat is heel wat anders. .
For great justice!
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:46:44 #7
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58784693
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:28 schreef FloggingMolly het volgende:
Prijs vat Olie doorbreekt $ 70

Goede ouwe tijd
inderdaad, je betaal tegenwoordig 1,40 bij de texaco, en 1,42 bij de avia (prijzen van vandaag hier in de buurt)
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:50:04 #8
141482 Q.
JurassiQ
pi_58784777
Nog zo'n leuke:

'Olieprijs kan naar 105 dollar'

Met quote:
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 18:45 schreef longinus het volgende:
Ik denk dat dan de pleuris uitbreekt in nederland .
Merk er nog weinig van. .
For great justice!
pi_58785109
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Uiteraard zegt de absolute hoeveelheid olie in de grond niet zoveel. Je hebt te maken met economisch rendement, technische haalbaarheid en energietechnische rendement. Maar de olie zit er wel.
Ja dan kunnen we zelfs al zeggen dat de toekomstige olie in CO2 opgesloten in onze atmosfeer zit, en de abiotische olie theorie dadelijk ook nog klopt.
pi_58792691
Maar het kan altijd nog gekker...
House passes bill to sue OPEC over oil prices
quote:
WASHINGTON (Reuters) - The House of Representatives overwhelmingly approved legislation on Tuesday allowing the Justice Department to sue OPEC members for limiting oil supplies and working together to set crude prices, but the White House threatened to veto the measure.
[...]
"This bill guarantees that oil prices will reflect supply and demand economic rules, instead of wildly speculative and perhaps illegal activities," said Democratic Rep. Steve Kagen of Wisconsin, who sponsored the legislation.

The lawmaker said Americans "are at the mercy" of OPEC for how much they pay for gasoline, which this week hit a record average of $3.79 a gallon.
De Kazakhstanen hebben het licht gezien.
Kazakhstan bans export of oil products amid soaring fuel costs
quote:
ALMATY, Kazakhstan: Kazakhstan on Monday banned the export of all refined oil products, news agencies reported, as the energy-rich Central Asian nation grapples with soaring fuel costs.
De VS heeft de jackpot binnengehaald:
Iraq could have largest oil reserves in the world
quote:
Iraq dramatically increased the official size of its oil reserves yesterday after new data suggested that they could exceed Saudi Arabia’s and be the largest in the world.

The Iraqi Deputy Prime Minister told The Times that new exploration showed that his country has the world’s largest proven oil reserves, with as much as 350 billion barrels. The figure is triple the country’s present proven reserves and exceeds that of Saudi Arabia’s estimated 264 billion barrels of oil. Barham Salih said that the new estimate had been based on recent geological surveys and seismic data compiled by “reputable, international oil companies . . . This is a serious figure from credible sources.”

The Iraqi Government has yet to approve a national oil law that would allow foreign companies to invest.
Maar dat zal allemaal wel weer gebakken lucht zijn.

Nog meer in de serie Peak-Oil-gaat-mainstream:
Hirsch on CNBC: Peak oil problem "as massive as one can possibly imagine"
quote:
He said flat out that new technologies and new drilling won't solve the peak oil problem, and that we should expect $12-15/gallon gasoline followed by rationing.
Wij zitten al vrij dicht tegen die $12/gallon aan. Efficiëntie ftw.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58792821
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 18:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja dan kunnen we zelfs al zeggen dat de toekomstige olie in CO2 opgesloten in onze atmosfeer zit, en de abiotische olie theorie dadelijk ook nog klopt.
Nou ja, er wordt inmiddels wel onderzoek gedaan naar verbeterde versies van Methanococcus bacterien die uit o.a. CO2 methaan kunnen produceren.
Daar is atmosferische CO2 alleen niet zo geschikt voor helaas.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58794800
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 04:59 schreef indahnesia.com het volgende:
aah, hier was het volgende deeltje.

Wel een beetje bijhouden, he !

Wat kost een leuk viertakt brommertje tegenwoordig?....(meedenkent dat de tweetakt in toekomst verboden zal worden door de EU, vanwege milieunormen )
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_58795072
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:46 schreef gateway het volgende:

[..]

inderdaad, je betaal tegenwoordig 1,40 bij de texaco, en 1,42 bij de avia (prijzen van vandaag hier in de buurt)
Hier in de regio Utrecht vind je het niet meer voor onder de ¤1,50.
pi_58795634
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 23:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nou ja, er wordt inmiddels wel onderzoek gedaan naar verbeterde versies van Methanococcus bacterien die uit o.a. CO2 methaan kunnen produceren.
Daar is atmosferische CO2 alleen niet zo geschikt voor helaas.
Wat is dan het verschil tussen atmosferisch CO2 en normale CO2, of heeft het meer te maken met de concentraties hiervan. De concentratie van CO2 loopt vanzelf op.
pi_58796714
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 08:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is dan het verschil tussen atmosferisch CO2 en normale CO2, of heeft het meer te maken met de concentraties hiervan. De concentratie van CO2 loopt vanzelf op.
Het is vrij lastig om CO2 uit de atmosfeer te halen. De concentratie is ongeveer 0,04% en de atmosfeer is bovendien vrij groot. Het gaat makkelijker bij bijvoorbeeld de uitstoot van fabrieken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58796942
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 09:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is vrij lastig om CO2 uit de atmosfeer te halen. De concentratie is ongeveer 0,04% en de atmosfeer is bovendien vrij groot. Het gaat makkelijker bij bijvoorbeeld de uitstoot van fabrieken.
Dat de atmosfeer vrij groot is, is totaal irrelevant voor het uitfilteren van CO2 hieruit.

Dat was mijn vraag ook niet, hebben die dingen waar je het over had een hoge co2 concentratie nodig.
pi_58797751
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat de atmosfeer vrij groot is, is totaal irrelevant voor het uitfilteren van CO2 hieruit.
Dat is wel degelijk relevant. Het is in weze het produceren van een brandstof uit o.a. CO2. Er zit weliswaar veel CO2 in de atmosfeer, maar dat is op geen enkele manier efficiënt te ontrekken aan zo'n gigantische hoeveelheid gas.
quote:
Dat was mijn vraag ook niet, hebben die dingen waar je het over had een hoge co2 concentratie nodig.
Nou ja nodig hebben, het gaat voornamelijk om efficiënte productie. Net als planten CO2 d.m.v. fotosynthese kunnen omzetten in o.a. zuurstof, is het resultaat bij deze bacteriën methaan. Het proces is wel enigszins te vergelijken met de productie van biogas.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58798337
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:37 schreef Monolith het volgende:
Er zit weliswaar veel CO2 in de atmosfeer, maar dat is op geen enkele manier efficiënt te ontrekken aan zo'n gigantische hoeveelheid gas.
Dan zal ik wel slecht opgelet hebben bij biologie lang geleden , maar volgens mij zou geen enkele plant groeien zonder die co2 die in onze atmosfeer zit.

Wanneer de bacterieen dan maar reactief geneog zijn zouden ze toch ook met de lagere concentraties co2 om moeten kunnen gaan.
quote:
Nou ja nodig hebben, het gaat voornamelijk om efficiënte productie. Net als planten CO2 d.m.v. fotosynthese kunnen omzetten in o.a. zuurstof, is het resultaat bij deze bacteriën methaan. Het proces is wel enigszins te vergelijken met de productie van biogas.
Dan nog zullen die bacterieen niet zomaar co2 gaan omzetten maar hebben ze nog altijd iets van energie nodig. (dit kan in de vorm van warmte of zonlicht zijn).

Ik zet denk ik mijn geld dan eerder op de algen die men wilt modificeren tbv biobrandstoffen dan de bacterien.
pi_58798890
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zal ik wel slecht opgelet hebben bij biologie lang geleden , maar volgens mij zou geen enkele plant groeien zonder die co2 die in onze atmosfeer zit.

Wanneer de bacterieen dan maar reactief geneog zijn zouden ze toch ook met de lagere concentraties co2 om moeten kunnen gaan.
lk heb nergens gezegd dat ze er niet mee om kunnen gaan. Verder zegt het niet gek veel dat organisme X wel kan gedijen in een omgeving, terwijl organisme Y dit niet kan. Maar volgens mij snap je het nog steeds niet helemaal. Het gaat niet zozeer of het mogelijk is, maar meer of het zin heeft om methaan als brandstof te produceren op die wijze.
quote:
[..]

Dan nog zullen die bacterieen niet zomaar co2 gaan omzetten maar hebben ze nog altijd iets van energie nodig. (dit kan in de vorm van warmte of zonlicht zijn).
Dat kan wel degelijk. De omzettingsreactie in bacteriën van het genus methanococcus is exo-energetisch .
quote:
Ik zet denk ik mijn geld dan eerder op de algen die men wilt modificeren tbv biobrandstoffen dan de bacterien.
Bacteriën worden gewoon allang gebruikt voor de productie van biobrandstoffen. Hoe denk je dat methanogenese plaatsvindt? Het gaat erom dat verschillende methanogenen verschillende types reacties hebben om methaan te produceren en dat deze in meer of mindere mate efficient zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58799797
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:30 schreef Monolith het volgende:

lk heb nergens gezegd dat ze er niet mee om kunnen gaan. Verder zegt het niet gek veel dat organisme X wel kan gedijen in een omgeving, terwijl organisme Y dit niet kan. Maar volgens mij snap je het nog steeds niet helemaal. Het gaat niet zozeer of het mogelijk is, maar meer of het zin heeft om methaan als brandstof te produceren op die wijze.

Dat kan wel degelijk. De omzettingsreactie in bacteriën van het genus methanococcus is exo-energetisch .

Bacteriën worden gewoon allang gebruikt voor de productie van biobrandstoffen. Hoe denk je dat methanogenese plaatsvindt? Het gaat erom dat verschillende methanogenen verschillende types reacties hebben om methaan te produceren en dat deze in meer of mindere mate efficient zijn
Dank je wel voor de link.
quote:
Some methanogenesis on earth today (and perhaps most of it on the ancient earth) occurs in geothermal habitats such as hydrothermal vents
Helaas staat er dan nergens expleciet bij dat er bacterieen zijn die zonder energie de co2 en H2 molecullen kunnen omzetten tot CH4.

Als er geen energie voor nodig is dan zouden we dus theoretisch met die bacterieen perpetuum mobiles kunne gaan maken.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:13:48 #23
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_58799816
OLIEPRIJS STIJGT TOT USD 130 PER VAT IN NEW YORK 12:08:09

Op naar de 135!
Godfather Bodybuilding topic reeks
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:33:01 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58800196
Shortage fears push oil futures near $140
quote:
Fears of a shortage within five years propelled long-term oil futures prices to almost $140 a barrel, further stoking inflationary pressures in the global economy.

Veteran traders said they had never seen such a jump and said investors were increasingly betting that oil production would soon peak because of geopolitical and geological constraints.

Neil McMahon, of Sanford Bernstein, said: "Peak oil views - regardless of whether right or wrong - are seeping into the market and supporting high prices."


[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 21-05-2008 12:47:09 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58800370
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dank je wel voor de link.
[..]

Helaas staat er dan nergens expleciet bij dat er bacterieen zijn die zonder energie de co2 en H2 molecullen kunnen omzetten tot CH4.
Dat is wel mogelijk, sterker nog, daar komt energie bij vrij:
quote:
About 90-95% of the CO2 is converted to methane and the energy derived is used to fix the remaining CO2 into cell material.

4H2 + CO2 = CH4 + 2H2O Delta G° = -31 kcal/mole

In natural habitats the concentration of H2 is very low, at most one micromolar and the actual Delta G is approximately -15kcal/mole. Growth yields indicate one ATP per CH4 as would be expected for a cell which is around 50% efficient (as most are).
quote:
Als er geen energie voor nodig is dan zouden we dus theoretisch met die bacterieen perpetuum mobiles kunne gaan maken.
Alleen als je uit methaan ook exo-energetisch H2 en CO2 zou kunnen maken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:07:00 #26
18079 neok
all the way
pi_58800814
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:13 schreef Mr.J het volgende:
OLIEPRIJS STIJGT TOT USD 130 PER VAT IN NEW YORK 12:08:09

Op naar de 135!
Maandag is het in de US Memorial Day. Extra lang weekend dus en het begin van driving season. Volgens mij zitten we vrijdagavond op $135...
Buenos dias Tristeza
pi_58801482
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:07 schreef neok het volgende:

[..]

Maandag is het in de US Memorial Day. Extra lang weekend dus en het begin van driving season. Volgens mij zitten we vrijdagavond op $135...
Jup, Amerika gaat de komende tijd massaal de weg op. Ik wens ze alle plezier van de wereld toe, voor velen zal dit wel eens de laatste keer kunnen worden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58801765
tuurlijk stijgt de olieprijs, de USD kreeg een flinke tik eerder vandaag
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:57:52 #29
141482 Q.
JurassiQ
pi_58801788
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:43 schreef waht het volgende:

[..]

Jup, Amerika gaat de komende tijd massaal de weg op. Ik wens ze alle plezier van de wereld toe, voor velen zal dit wel eens de laatste keer kunnen worden.
Zouden ze dat zelf ook beseffen?
For great justice!
pi_58801981
quote:
Op woensdag 21 mei 200813:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Zouden ze dat zelf ook beseffen?
Neuh, ze halen gewoon extra olie uit SA, toch?
pi_58802018
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Zouden ze dat zelf ook beseffen?
Net zo veel of weinig als wij het kunnen/willen beseffen.
  woensdag 21 mei 2008 @ 14:47:26 #32
141482 Q.
JurassiQ
pi_58802747
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 14:08 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Neuh, ze halen gewoon extra olie uit SA, toch?
Hoe snel laten ze die 300.000 vaten in de fik vliegen daar?
For great justice!
pi_58803385
quote:
Op woensdag 21 mei 200814:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Net zo veel of weinig als wij het kunnen/willen beseffen.
willen is het inderdaad, want ik geef eerlijk toe dat ik 500 meter lopen teveel vind voor mijn boodschappen. Wellicht dat dat over 5 jaar wel anders is... tot die tijd dus maar genieten van de luxe die ik heb.
pi_58804451
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 15:23 schreef indahnesia.com het volgende:


willen is het inderdaad, want ik geef eerlijk toe dat ik 500 meter lopen teveel vind voor mijn boodschappen. Wellicht dat dat over 5 jaar wel anders is... tot die tijd dus maar genieten van de luxe die ik heb.
Ik heb al jaren geen auto meer, dus voor alles neem ik de fiets of voor langere afstanden de trein, of lift gewoon met kennissen mee.

Elke dag 7 kilometer enkele reis naar mijn werk. Alleen als het regent kan ik er nog wel eens van balen, maar de keren dat het echt flink regent vallen reuze mee, en op mijn werk heb ik nog een resevre broek, tshirt, en sokken liggen.

Ik zie een auto waarmee je de meeste tijd in files staat niet eens meer als een luxe.
pi_58804802
Doe je goed dus.. in feite zou ik hier het meeste ook op de fiets kunnen doen, ware het niet dat het door al die voertuigen hier nu 5 graden warmer is dan een paar jaar geleden... en dat is niet echt prettig want het was al 30 graden in de stad. En zo is het in vele Indonesische steden helaas. Alleen als morgen iedereen stopt met rondrijden in de auto en de fiets pakt is het probleem op te lossen. Ik ga zo niet alleen fietsen, veel te veel vervuiling ook.

Mogelijk wordt het vanaf begin juni eventjes wat rustiger, dan gaat de brandstofprijs met 1/3 omhoog.. maar het is net als met sigaretten.. allemaal klagen maar wel stug doorgaan in het oude leefpatroon. En dan te bedenken dat de grote hausse aan motoren hier rond 2000 pas begonnen is... hebben ze er toch 8 jaar van kunnen genieten hier
pi_58805227
$ 131 nu
Ze kunnen onderhand die speaker van het darten wel inhuren om de prijzen om te roepen, binnenkort 180
pi_58805333
quote:
Op woensdag 21 mei 200817:05 schreef NLweltmeister het volgende:
$ 131 nu
Ze kunnen onderhand die speaker van het darten wel inhuren om de prijzen om te roepen, binnenkort 180
en bij 180 hangen we er gewoon een dartboard naast
  woensdag 21 mei 2008 @ 17:16:01 #38
141482 Q.
JurassiQ
pi_58805429
Amerikaanse olievoorraden onverwacht gedaald
21 mei 2008, 16:39 uur | FD.nl/Betten

Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - In de Verenigde Staten zijn de voorraden ruwe olie in de afgelopen week onverwacht gedaald. Dat blijkt uit cijfers die het Amerikaanse ministerie van energie woensdag bekend heeft gemaakt.

De voorraden ruwe olie daalden in de week tot 16 mei met 5,317 mln vaten tot 320,442 mln vaten. Analisten gingen juist uit van een toename met 300.000 vaten.

De benzinevoorraden namen afgelopen week af met 755.000 vaten tot 209,413 mln vaten. Ook hier gingen analisten vooraf uit van een toename, met 250.000 vaten.

De voorraden stookolie en diesel namen ten slotte minder sterker toe dan verwacht, met 728.000 vaten tot 107,790 mln vaten. De consensus lag hier op een stijging met 1,425 mln vaten.
For great justice!
  woensdag 21 mei 2008 @ 17:19:09 #40
141482 Q.
JurassiQ
pi_58805483
CNN:

Oil exec: Prices driven by 'fundamentals'
Judiciary Committee to seek answers for rising oil prices on day crude crosses $130 a barrel.
EMAIL | PRINT | digg DIGG | RSS RSS

NEW YORK (CNNMoney.com) -- Amid increasing public outcry over record-shattering oil and gas prices, senators on Wednesday hauled company executives in to testify about the recent runup.

The Senate Judiciary Committee called the hearing to explore the skyrocketing price of oil, which earlier in the day crossed $130 a barrel for the first time. The committee questioned executives from Exxon Mobil (XOM, Fortune 500), ConocoPhillips Co. (COP, Fortune 500), Shell Oil Co. (RDSA), Chevron (CVX, Fortune 500) and BP (BP).

"Normal supply and demand says prices should be around $55 to $60 a barrel," said Sen. Patrick Leahy, D-Vt., chairman of the committee. "Prices should not skyrocket like this in a properly functioning, competitive market."

Congress - a House committee has set a similar hearing for Thursday - is tapping into growing public anger over rising oil and gas prices. Before the hearing even began, a heckler in the crowd shouted: "Stop ripping off the American public - bring these oil prices down."

But the oil executive said prices are being driven by global market and geopolitical forces largely beyond their control.

"We cannot change the world market," said Robert Malone, chairman and president of BP America Inc. "Today's high prices are linked to the failure both here and abroad to increase supplies, renewables and conservation."

Malone's remarks were echoed by John Hofmeister, president of Shell.

"The fundamental laws of supply and demand are at work," said Hofmeister. The market is squeezed by exporting nations managing demand for their own interest and other nations subsidizing prices to encourage economic growth, he said.

In addition, Hofmeister said access to resources in the United States has been limited for the past 30 years. "I agree, it's not a free market," he said.

Indeed, Peter Robertson, vice chairman of Chevron, said that the industry needs to make "massive investment" in oil exploration and development of new technologies.

Robertson, urging conservation, cautioned Congress against further taxing oil companies or undoing some of the mergers of the 1990s.

"Americans need companies that can effectively compete for access to new resources," he said. "Punitive measures that weakened us in the face of international competition are the wrong measures."

John Lowe, executive vice president of ConocoPhillips, said Congress should enact a balanced energy policy. Such a policy could include measures to encourage alternative energy sources, remove the ethanol tariff, promote energy conservation, cut regulations around refining and improve access to oil in the United States.

"We musk work together to find a real solution," said Lowe. "U.S. oil companies should be viewed not as scapegoats, but as assets."

Congress: Familiar ground for execs

The hearing marked the second time in as many months that top oil industry officials have been called before Congress.

In April, roughly the same line up defended their firms before a House committee. The hearing was ostensibly called to ask the executives why they needed some $18 billion in federal subsidies in light of their record profits, but quickly delved into a Q&A on bigger questions in the energy business.

Lawmakers criticized the firms for not investing enough in finding new oil and developing renewable resources and told them, in thinly disguised terms, that they'd be forced to enact extra profit taxes if Big Oil continued to post such large earnings.

The oil men said they're making business decisions in the best interest of their shareholders. They repeated their often-stated position that the best way to lower prices and bring more oil to market is to open up wide swaths of the U.S. that are currently off-limits to drilling.

Although lawmakers don't vote on energy issues strictly along party lines, Democrats generally want to increase taxes on Big Oil and use the money to fund renewable energy research.

Republicans generally favor opening up the Alaska Wildlife Refuge, large parts of the Rocky Mountains, and areas off the east and west coast that have been closed to drilling since the 1970s following a public backlash after several big oil spills.

The parties are widely apart on the issues - a Republican effort to expand drilling recently failed in the Senate - and a compromise is not expected soon.

But both the Democrat and Republican proposals are long-term solutions that would have little impact on the nation's energy picture for several years, if not decades.

In the short run, experts say there's little politicians can do to bring down the price of gas.

Recent proposals to suspend the gas tax from Democrat presidential contender Hillary Clinton and presumed Republican nominee John McCain were roundly criticized for leaving the government with a cash shortfall while possibly encouraging more driving, and by extension higher prices.

A measure to stop filling that nation's Strategic Petroleum Reserve was enacted last week with wide bipartisan support, but has done nothing so far to stem surging crude prices.
For great justice!
pi_58807361
132,61
pi_58808950
133+
pi_58809102
Ik ben echt benieuwd hoe lang dit zo doorgaat. Ik snap best dat prijzen stijgen als de olieproductie nagenoeg gelijk blijft en de vraag stijgt, maar volgens mij is dit absurd. Laatst las ik een bericht waarin geschat werd dat de prijs gebaseerd op vraag en aanbod rond de 70 dollar zou liggen, nu wordt er bijna het dubbele betaald. Overigens wordt de prijs van olie toch maar bepaald door enkele procenten van de totale markt? Dan kan dit toch niet anders dan door speculatie komen?

Je wil trouwens die grafieken uit de OP niet doortrekken, dan zie je pas echt hoe hard het gaat.
  woensdag 21 mei 2008 @ 20:46:15 #45
141482 Q.
JurassiQ
pi_58809158
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 20:42 schreef Schuifpui het volgende:

Je wil trouwens die grafieken uit de OP niet doortrekken, dan zie je pas echt hoe hard het gaat.
Je moet wel even een scheurlijn er bij bedenken.
For great justice!
  woensdag 21 mei 2008 @ 20:50:26 #46
141482 Q.
JurassiQ
pi_58809238
Poll op CNN.com:



Oh ja, het is allemaal de schuld van Exxon en Shell en die zandhappers met lange baarden!

.
For great justice!
pi_58809326
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_Storm

in dit docudrama uit 2005 kwam die olieprijs ook op $130.
maar dat kwam dan door een hurricane in die Golf v. Mexico en aanslagen in SA.

in werkelijkheid is dat er nu dus niet voor nodig om tot boven de $130 te komen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_58809328
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 20:42 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben echt benieuwd hoe lang dit zo doorgaat. Ik snap best dat prijzen stijgen als de olieproductie nagenoeg gelijk blijft en de vraag stijgt, maar volgens mij is dit absurd. Laatst las ik een bericht waarin geschat werd dat de prijs gebaseerd op vraag en aanbod rond de 70 dollar zou liggen, nu wordt er bijna het dubbele betaald. Overigens wordt de prijs van olie toch maar bepaald door enkele procenten van de totale markt? Dan kan dit toch niet anders dan door speculatie komen?

Je wil trouwens die grafieken uit de OP niet doortrekken, dan zie je pas echt hoe hard het gaat.
Nou ja, blijkbaar niet, steeds meer analisten komen nu ook tot de conclusie dat deze stijging niet voor het grootste gedeelte speculatie is, maar dat er echt een limiet zit aan de olieproductie terwijl de vraag blijft stijgen (+ de geopolitieke spanningen die er nu zijn). Dit zou ooit eens gaan gebeuren, maar het had ook over 5 of misschien wel 10 jaar kunnen zijn. Of 10 jaar geleden.
pi_58809554
even de rest erbij gepaint, ongeveer zoals ie zou moeten zijn (pixels tellen ftw!)



In euro's (DEM) ook bijna boven het all time record, gecorrigeerd voor inflatie.
pi_58809681
Tanken wordt er niet leuker op...
  woensdag 21 mei 2008 @ 21:15:32 #51
141482 Q.
JurassiQ
pi_58809749
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:13 schreef Evil_Jur het volgende:
Tanken wordt er niet leuker op...
Dat is nog laaaaaaaaaang niet het ergste....
For great justice!
pi_58810937
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 21:07 schreef Schuifpui het volgende:
even de rest erbij gepaint, ongeveer zoals ie zou moeten zijn (pixels tellen ftw!)

[ afbeelding ]

In euro's (DEM) ook bijna boven het all time record, gecorrigeerd voor inflatie.
Wow, mooi werk.
Puike stijging idd, 133 dollar zou dus ongeveer 85 euro betekenen, op naar de 100 euro per vat zeg ik.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 21 mei 2008 @ 22:08:47 #53
27929 piere
doe mij maar bier
pi_58811007
Dollar daalt, speculatie in futures ten top. Iran kon kortgeleden 3 miljoen vaten niet "kwijtraken", opec zegt; reele prijs is 80 dollar per vat...
fok you ja!
  woensdag 21 mei 2008 @ 22:15:10 #54
141482 Q.
JurassiQ
pi_58811136
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:08 schreef piere het volgende:
Dollar daalt, speculatie in futures ten top. Iran kon kortgeleden 3 miljoen vaten niet "kwijtraken", opec zegt; reele prijs is 80 dollar per vat...
Die vaten in Iran waren heavy crude waarvoor speciale rafinage-technieken nodig zijn en waarvoor de capaciteit niet beschikbaar is/was.
For great justice!
pi_58811412
134 willen ze ook nog meepikken vandaag
RT 133,85
pi_58811645
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:15 schreef Q. het volgende:

[..]

Die vaten in Iran waren heavy crude waarvoor speciale rafinage-technieken nodig zijn en waarvoor de capaciteit niet beschikbaar is/was.
Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...

- Sowieso heb ik de indruk dat er meer een tekort is aan raffinage capaciteit dan aan produktiecapaciteit?
pi_58811663
134,04. En jawel.
pi_58811760
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:36 schreef ItaloDancer het volgende:
134,04. En jawel.
Vandaag 5 dollar erbij, als het zo door gaat hebben we die 150 over 3 dagen al.

Zal morgen wel een correctie volgen gok ik.
  woensdag 21 mei 2008 @ 22:58:49 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58812172
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:35 schreef Jalu het volgende:
Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...
Dat plafond is hoger dan je denkt. Hoe wil je naar je werk? Lopend? Op brandstof kun je eigenlijk niet bezuinigen omdat je inkomen er van afhangt. Dus wordt er bezuindigd op andere (luxe) kosten.
quote:
- Sowieso heb ik de indruk dat er meer een tekort is aan raffinage capaciteit dan aan produktiecapaciteit?
Zou heel goed kunnen. Het geldt in ieder geval voor diesel zoals dat laatst in het nieuws was.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 21 mei 2008 @ 23:14:40 #60
141482 Q.
JurassiQ
pi_58812582
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:35 schreef Jalu het volgende:

[..]

Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...
Volgens mij snap jij het hele peak-oil-verhaal niet...
For great justice!
pi_58813675
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:35 schreef Jalu het volgende:

[..]

Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...
Jazeker. Wat jij bedoelt is wat ze in het Engels 'demand destruction' noemen. In feite is dat al aan de gang in armere landen. Bijvoorbeeld Zimbabwe, waar bijna niemand meer benzine kan betalen. Maar Westerse landen hebben nog erg veel geld over om olie te kopen, en zullen dan nog wel even houden. Het gaat er om hoe groot het deel is dat wordt uitgegeven aan de energierekening en benzine en voor veel westerlingen is dat deel nog niet heel groot.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58814193
Denk dat 150 dollar wel nog halen dit jaar , zeker als een koude winter word in de VS, dan knalt de prijs helemaal door het dak.
............................
pi_58816100
bij een benzineprijs van 3 euro en een auto die 1 op 15 rijdt is het toch slechts 20 cent per kilometer aan benzinekosten.
  donderdag 22 mei 2008 @ 06:46:40 #66
141482 Q.
JurassiQ
pi_58816372
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 23:59 schreef sander89 het volgende:
Denk dat 150 dollar wel nog halen dit jaar , zeker als een koude winter word in de VS, dan knalt de prijs helemaal door het dak.
Ik denk dat we daar binnen een maand al overheen zitten. Met dit tempo binnen twee weken al.
For great justice!
  donderdag 22 mei 2008 @ 07:28:41 #67
18079 neok
all the way
pi_58816497
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 23:59 schreef sander89 het volgende:
Denk dat 150 dollar wel nog halen dit jaar , zeker als een koude winter word in de VS, dan knalt de prijs helemaal door het dak.
Of een leuk orkaan seizoen. Dat begint trouwens eind volgende week 1 kleine orkaan richting Texas en dan zitten we aan de $200 en dat hoeft geen maanden meer te duren...
Buenos dias Tristeza
pi_58816534
quote:
Op donderdag 22 mei 200807:28 schreef neok het volgende:

[..]

Of een leuk orkaan seizoen. Dat begint trouwens eind volgende week [afbeelding] 1 kleine orkaan richting Texas en dan zitten we aan de $200 en dat hoeft geen maanden meer te duren...
ook dat nog eens.. en aangezien La Nina nog aanwezig is, zal het een flink seizoen worden ook.
pi_58816694
Aziaten zetten 'm bijna op 135 $
pi_58816813
gisterenavond in US trading is de 135 aangetikt, en vanochtend ging ie er nog een keertje overheen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 08:32:22 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_58816953
quote:
Wouter Bos: Wen maar vast aan hoge benzineprijs

woensdag 21 mei 2008 23:59

Volgens minister Wouter Bos (PvdA, Financiën) moeten Nederlanders 'maar vast wennen aan dure benzine' en moeten ze er gewoon voor zorgen dat ze er minder van nodig hebben.

Wouter Bos
Wouter Bos: Wen maar vast aan hoge benzineprijs

‘Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik zeg wel: we kunnen maar beter wennen aan hoge brandstofprijzen,’ zei Bos woensdagavond in het televisieprogramma Knevel en Van den Brink.

Vroeger
‘We moeten er ook eens aan gewend raken dat we niet zoveel energie kunnen verbruiken en we moeten niet meer hopen dat de benzineprijs weer zo laag wordt als vroeger,’ aldus Bos.

Als voorbeeld noemt hij de Democratische presidentskandidaat Barack Obama, die het volgens Bos voor elkaar heeft gekregen om Amerika voor te bereiden om een toekomst met dure benzine.

Naar 2 euro
In Amerika is weliswaar de benzineprijs ruim twee keer goedkoper dan in Nederland, maar het ging Bos om de vergelijking, zo zei hij tegen Knevel en Van den Brink.

Deze week maakten verschillende beleggers bekend dat zij verwachten dat de benzineprijs wel eens zou kunnen doorstijgen tot 2 euro per liter. Mogelijk is dit aan het eind van dit jaar al het geval, aldus de beleggers.
Elsevier

Bos is dus absoluut niet van plan om ook maar een cent te compenseren. Nee we moeten er maar aan wennen.
pi_58816989
Bos is goed in plukken en nog meer plukken, wie had iets anders verwacht dan?
pi_58817119
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Elsevier

Bos is dus absoluut niet van plan om ook maar een cent te compenseren. Nee we moeten er maar aan wennen.
'Wen maar aan hoge benzineprijzen''..

??? we hebben altijd al hoge benzineprijzen gehad. De duurste van de wereld... wij zijn al hoge benzineprijzen gewend.

De regering moet maar eens gaan wennen aan minder belastingsinkomsten!
pi_58817234
quote:
Op donderdag 22 mei 200808:50 schreef Billary het volgende:

[..]

'Wen maar aan hoge benzineprijzen''..

??? we hebben altijd al hoge benzineprijzen gehad. De duurste van de wereld... wij zijn al hoge benzineprijzen gewend.

De regering moet maar eens gaan wennen aan minder belastingsinkomsten! [afbeelding]
uh huh... en hoe ga je dat doen?
pi_58817319
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:59 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

uh huh... en hoe ga je dat doen?
Nou- als benzine dus nog veeel duurder wordt aan de pomp en wij gaan dan ook veel minder verbruiken (wat bos zegt in principe) moet de regering er maar vrede mee hebben dat ze minder geld in de schatkist hebben. Dus wij moeten gewoon minder verbruiken, allemaal op brommertjes en de fiets en verhuizen dichtbij je wergever etc etc... Anyways de burger zal er wel aan moeten wennen maar de regering kan echt niet wennen aan minder inkomsten en dus zullen zij het altijd wel weer ergens vandaan halen ben ik bang...
pi_58817482
tja, dat is inderdaad de uiteindelijke oplossing, maar dat zal niet over 2 jaar al gebeuren. Tegen de tijd dat de gemiddelde Nederlander daar aan gaat is Bos al drie keer begraven man.
  donderdag 22 mei 2008 @ 09:34:41 #77
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58817760
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 22:35 schreef Jalu het volgende:

[..]

Paar dingetjes:

- Er zal toch een plafond aanzitten? Ik bedoel: er zal een moment komen dat de hoge prijs de vraag zal drukken, en ik kan me niet indenken dat we nog ver van de punt verwijderd zijn...

- Sowieso heb ik de indruk dat er meer een tekort is aan raffinage capaciteit dan aan produktiecapaciteit?

Zonder goede alternatieven zal de vraag niet afnemen ben ik bang
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58817796
Relatief gezein stijgen onze benezine prijzen niet zo snel als ze bijvoorbeeld in de VS stijgen, dit komt omdat de accijnsen een vast bedrag is en geen percentage van de prijs.
pi_58817826
Bos zit natuurlijk vast aan de Shell lobby
pi_58817914
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:34 schreef Metro2005 het volgende:

Zonder goede alternatieven zal de vraag niet afnemen ben ik bang
En zijn zoveel alternatieven, maar daarvoor zijn we nogal blind.
Dichter bij je werk gaan wonen, minder op vliegvakantie gaan, of te wel wat inleveren op onze welvaart.

Dat willen veel mensen niet, maar dat zal vanzelf gebeuren als de energieprijzen door blijven stijgen. De mens is gelukkig best flexibel en kan zich snel aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, net zoals we heel makkelijk alle luxe hebben verworven zal het ook niet zo moeilijk zijn om wat van de luie luxe in te leveren.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:06:39 #81
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58819707
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En zijn zoveel alternatieven, maar daarvoor zijn we nogal blind.
Dichter bij je werk gaan wonen, minder op vliegvakantie gaan, of te wel wat inleveren op onze welvaart.

Dat willen veel mensen niet, maar dat zal vanzelf gebeuren als de energieprijzen door blijven stijgen. De mens is gelukkig best flexibel en kan zich snel aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, net zoals we heel makkelijk alle luxe hebben verworven zal het ook niet zo moeilijk zijn om wat van de luie luxe in te leveren.
Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?

Jan modaal ziet het niet meer zitten

Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58820328
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Elsevier

Bos is dus absoluut niet van plan om ook maar een cent te compenseren. Nee we moeten er maar aan wennen.
Ookal ben ik niet bekend met de werkelijke motieven van Bos, heeft hij wel gelijk.
Olie wordt nooit meer goedkoper, dus waarom zouden we benzine wél goedkoper maken? (Met behulp van accijnsverlaging). Dat geeft een verkeerd idee van de werkelijkheid. Wij zijn in Nederland nu al gewend aan een hoge benzineprijs. In de VS echter zijn ze bang dat als zij de prijs die wij nu hebben moeten betalen, de economie zal instorten. Bos heeft gelijk dat we er aan moeten wennen. Pas als de prijs zó hoog wordt dat het de economie gaat schaden, moeten ze erover nadenken om de accijns wat te verlagen. Ik zie die accijns/belasting als een buffer voor als het echt slecht gaat. Als je geen belasting op je benzine heft hangt de benzineprijs direct samen met de olieprijs en heb je dus geen enkele invloed op de prijs. Met onze gigantische accijns hebben wij een gigantische invloed op de prijs.

Maar zo ver is het nog niet. Nu is het zaak om te wennen aan het minder gebruiken (of meer betalen) en het aansporen andere manieren te vinden op je te verplaatsen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58820696
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?

Jan modaal ziet het niet meer zitten

Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.

Klets.
Deze jan modaal woont 22 km van zijn werk en gaat lekker iedere dag op de fiets en voor de zwakkere broeders moet de overheid de electrische fiets ook fiscaal aantrekkelijk maken.
Die draait op 50% mankracht / fietskracht

Scheelt trouwens ook in de kosten van de sportschool
pi_58820699
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:06 schreef Metro2005 het volgende:

Ok stel ik ben jan modaal, ik woon in een doorsnee woning, ik verdien doorsnee en woon doorsnee 20km van mijn werk.
Ik wil wat doen aan het feit dat ik elke dag 20km moet reizen, een andere baan kan niet want met een doorsnee opleiding kom je niet zo snel aan de bak, bovendien woon ik in een doorsnee vinex wijk waarin gemiddeld genomen geen werk te bekennen is. Ik wil verhuizen, pech zeg dat kan ik niet betalen want voor jan modaal is een huis niet meer te betalen. Dan maar een zuinige auto kopen, o wacht dat kan jan modaal ook niet betalen want er zit een enorme BPM heffing op auto's. Nou dan maar een electrische auto kopen of een auto op biobrandstof of waterstof en.. o wacht die kunnen we nog helemaal niet kopen want dat wil de oliemaffia niet. Jeetje zeg en nu?
Jij gelooft in complottheorien dat de oliekartels zuinige en electrische autos van de markt weren.
De consument zelf is in deze ook genoeg te verwijten, de consument wil graag suv rijden en kijkt nog niet naar het verbruik. BPM zijn ook plannen voor om die te stoppen en een andere belasting in te voeren, waarbij men meer rekening houdt met weg gebruik en zuinigheid.
quote:
Jan modaal ziet het niet meer zitten
Jan modaal en eigenlijk de gehele aan olieverslaafde westerse populatie ziet het dan straks niet meer zitten.
quote:
Enige wat jan modaal kan doen is een enorm vervuilend brommertje kopen om op die manier de kosten te drukken, dat jan daarmee een gat in de ozonlaag slaat en een milieuschade ter grootte van de tjernobyl ramp veroorzaakt zal jan boeien. De overheid wil het blijkbaar zo.
Ozonlaag wordt niet door CO2 uitstoot aangetast in een brommertje zitten ook geen cfk's dus dat een brommer de ozonlaag aantast heb je uit je duim gezogen.

Verder vervuilt van de ene kant een brommer wel wat meer, maar ik vraag me nog steeds af hoe men dat meet. Want als we naar het benzine verbruik van brommers kijken komen we toch op een respectabele 1 op 40 uit, ik moet de eerst auto nog vinden die dat haalt.

Verder is 20 KM fietsen misschien moeilijk voor te stellen voor velen, maar als je wilt lukt dat echt wel. Ik heb 4 jaar op een middelbare school gezeten welke ook op 20 km afstand lag, toendertijd fietste ik vaak naar die school toe.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:11:54 #85
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58821390
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij gelooft in complottheorien dat de oliekartels zuinige en electrische autos van de markt weren.
De consument zelf is in deze ook genoeg te verwijten, de consument wil graag suv rijden en kijkt nog niet naar het verbruik. BPM zijn ook plannen voor om die te stoppen en een andere belasting in te voeren, waarbij men meer rekening houdt met weg gebruik en zuinigheid.
nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.

De best verkochte auto vorig jaar was de toyota Aygo, geen SUV trouwens.
quote:
Jan modaal en eigenlijk de gehele aan olieverslaafde westerse populatie ziet het dan straks niet meer zitten.
[..]

Ozonlaag wordt niet door CO2 uitstoot aangetast in een brommertje zitten ook geen cfk's dus dat een brommer de ozonlaag aantast heb je uit je duim gezogen.

Verder vervuilt van de ene kant een brommer wel wat meer, maar ik vraag me nog steeds af hoe men dat meet. Want als we naar het benzine verbruik van brommers kijken komen we toch op een respectabele 1 op 40 uit, ik moet de eerst auto nog vinden die dat haalt.
Dat heb ik idd uit mijn duim gezogen maar de meeste brommers vervuilen wel stukken meer als een gemiddelde auto, ondanks het veel zuinigere motortje.
quote:
Verder is 20 KM fietsen misschien moeilijk voor te stellen voor velen, maar als je wilt lukt dat echt wel. Ik heb 4 jaar op een middelbare school gezeten welke ook op 20 km afstand lag, toendertijd fietste ik vaak naar die school toe.
Het kan maar niet voor iedereen, naar school is wat anders als representatief naar je werk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58821607
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:11 schreef Metro2005 het volgende:

nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.
Dan zul je eerst een energiedrager moeten heben die net zoveel energie per liter heeft als fossiele brandstoffen, vervolgens een distributie netwerk hiervoor aanleggen, en dan tegelijkertijd ook nog eens de outrol van de voertuigen die met deze nieuwe brandstof overweg kunnen uitvoeren. dat zie ik ons op dit moment nog niet zo snel doen.
quote:
De best verkochte auto vorig jaar was de toyota Aygo, geen SUV trouwens.
Dat wil nog niet zeggen dat het de meeste gewenste auto is. Net zoals eigenlijk iedereen in een vrijstaand kasteel met uitzicht over bergen dicht bij de kust op een flinke lap grond wilt wonen.
quote:
Het kan maar niet voor iedereen, naar school is wat anders als representatief naar je werk.
Velen die representatief op hun werk moeten verschijne hebben meestal een auto van de zaak dus die boeit het voor geen meter hoeveel de brandstof kost.

Verder is elke werkgever in nieuwbouw verplicht om doucheruimtes in te bouwen, dan kun je in een racepak naar je werk en op je werk even douchen en vervolgens je pak aantrekken.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:22:19 #87
141482 Q.
JurassiQ
pi_58821633
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:29 schreef waht het volgende:

[..]

Ookal ben ik niet bekend met de werkelijke motieven van Bos, heeft hij wel gelijk.
Olie wordt nooit meer goedkoper, dus waarom zouden we benzine wél goedkoper maken? (Met behulp van accijnsverlaging). Dat geeft een verkeerd idee van de werkelijkheid. Wij zijn in Nederland nu al gewend aan een hoge benzineprijs. In de VS echter zijn ze bang dat als zij de prijs die wij nu hebben moeten betalen, de economie zal instorten. Bos heeft gelijk dat we er aan moeten wennen. Pas als de prijs zó hoog wordt dat het de economie gaat schaden, moeten ze erover nadenken om de accijns wat te verlagen. Ik zie die accijns/belasting als een buffer voor als het echt slecht gaat. Als je geen belasting op je benzine heft hangt de benzineprijs direct samen met de olieprijs en heb je dus geen enkele invloed op de prijs. Met onze gigantische accijns hebben wij een gigantische invloed op de prijs.

Maar zo ver is het nog niet. Nu is het zaak om te wennen aan het minder gebruiken (of meer betalen) en het aansporen andere manieren te vinden op je te verplaatsen.
Amen.
For great justice!
pi_58821903
Het is gewoon heel simpel jongens, hogere energieprijzen betekent of minder welvaart of efficienter met de hoeveelheid energie omgaan die je kan betalen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:36:01 #89
141482 Q.
JurassiQ
pi_58821932
Er is helemaal niks mis met zuiniger met energie omgaan, als ik soms zie hoe energie wordt verspild, denk aan SUV's of de auto pakken om een paar honderd meter verderop naar de supermarkt te gaan...
For great justice!
pi_58822015
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:36 schreef Q. het volgende:
Er is helemaal niks mis met zuiniger met energie omgaan, als ik soms zie hoe energie wordt verspild, denk aan SUV's of de auto pakken om een paar honderd meter verderop naar de supermarkt te gaan...
Of laten we het eens over de koeling in diezelfde supermarkten hebben. Thuis is niemand zo idioot om de koelkast wagenwijd open te zetten. In de supermarkt is het echter doodnormaal. Tja, je zou ook eens een deurtje oid open moeten maken om bij je melk te kunnen he?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58822099
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:


Of laten we het eens over de koeling in diezelfde supermarkten hebben. Thuis is niemand zo idioot om de koelkast wagenwijd open te zetten. In de supermarkt is het echter doodnormaal. Tja, je zou ook eens een deurtje oid open moeten maken om bij je melk te kunnen he?
Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.

Op zich zijn die grote koelkasten nog best tochvrij en heeft men een redelijk koele wind er voor langs lopen. Wat volgens mij nog veel erger qau energieverspilling zijn al die winkels die in de winter met hun deuren open warme lucht naar buiten aan het blazen zijn en in de zomer geaircode (koude) lucht naar buiten blazen.
pi_58822154
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.
Ach, de wal zal het schip keren. Verschillende diepvriesproducten staan hier in de appie al achter glas, dus blijkbaar gaat daar het argument al niet meer op.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:48:16 #93
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822218
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zeggen supermarkten dat men minder omzet zal draaien.
Kosten - baten-analyse hè?
For great justice!
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:52:39 #94
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822318
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.


Niet gerelateerde cartoon
For great justice!
pi_58822383
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ach, de wal zal het schip keren. Verschillende diepvriesproducten staan hier in de appie al achter glas, dus blijkbaar gaat daar het argument al niet meer op.
Ik was vorig jaar ergens in belgie in een supermarkt en daar moest je voor de koel afdeling door van die flappen heen lopen en lagen dus de groente en de andere koele proudcten allemaal in een apparte afdeling.

Dat zie ik onze op marketing maximale omzet gerichte supermarkten nog niet zo snel doen. Ooit lang geleden toen ik bij de AH groentboer was heb ik geleerd dat men de groentes meteen bij de ingang wilt hebben zodat de mensen meteen er tegen aan lopen en men een frisse indruk van de winkel krijgt, en zodoende meer verkoopt. En Kijk maar eens naar elke willekeurige supermakt die zijn tegenwopordig bijna allemaal zo ingedeeld dat komt naar alle waarschijnlijk door zulke vreemde feitjes.
pi_58822485
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:52 schreef Q. het volgende:
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.

[ afbeelding ]
Niet gerelateerde cartoon
De doorsnee fokker!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58822539
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:52 schreef Q. het volgende:
Wel interessant trouwens, op CNN staat een serie korte artikelen over hoe John Modal in de USA omgaat met de stijgende prijzen; sommigen klagen en janken alleen maar maar ook genoeg anderen gaan er inventief mee om.

[ afbeelding ]
Niet gerelateerde cartoon
Joe Sixpack heet hij daar.
Ik weet het ook niet
  donderdag 22 mei 2008 @ 13:02:01 #98
141482 Q.
JurassiQ
pi_58822550
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:01 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Joe Sixpack heet hij daar.
Leermoment.
For great justice!
pi_58822833
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Relatief gezein stijgen onze benezine prijzen niet zo snel als ze bijvoorbeeld in de VS stijgen, dit komt omdat de accijnsen een vast bedrag is en geen percentage van de prijs.
Vergeet alleen niet de BTW die wel gewoon een precentage is en die gaat over zowel de brute prijs als die accijnzen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 13:41:16 #100
107521 Furia
snoopy weer
pi_58823443
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).

Vind de argumenten van 'wennen aan hoge prijzen' belachelijk; de overheid heft veel accijnzen, maar schuift de hoge prijs af op de kosten van olie. Dat is gewoon dikke onzin. Als je zo stoer bent om stevig belasting te heffen op brandstof, dan mag je ook zo stoer zijn om daar gewoon voor uit te komen (en de bijbehorende lading stront over je heen krijgen).
  donderdag 22 mei 2008 @ 13:46:58 #101
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58823596
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:41 schreef Furia het volgende:
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).

Vind de argumenten van 'wennen aan hoge prijzen' belachelijk; de overheid heft veel accijnzen, maar schuift de hoge prijs af op de kosten van olie. Dat is gewoon dikke onzin. Als je zo stoer bent om stevig belasting te heffen op brandstof, dan mag je ook zo stoer zijn om daar gewoon voor uit te komen (en de bijbehorende lading stront over je heen krijgen).
Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden

Je komt er steeds meer tegen ook
pi_58823616
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:41 schreef Furia het volgende:
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).
90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 22 mei 2008 @ 14:14:54 #103
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58824224
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?
Goed idee, nog meer files!
In de file rij je namelijk lekker zuinig
pi_58824241
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden

Je komt er steeds meer tegen ook
Stel je niet zo aan man, files worden niet veroorzaakt door mensen die constant en vloeiend rijden maar door debielen die niet weten wat 'doseren' betekent. Er is ook nog een linker-rijbaan, kerel. Maar mensen die in de spits sneller proberen te zijn, zijn sowieso de meest wereldvreemde mensen die er bestaan.

En nee, ik hou me niet altijd aan de maximumsnelheid. Ik rijd vast veel sneller dan jij op plekken waar dat kan, dus hou je vooroordelen voor je.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 22 mei 2008 @ 14:30:47 #105
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_58824658
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 14:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Goed idee, nog meer files!
In de file rij je namelijk lekker zuinig
Ik vind 120 rijden veel vervelender dan 100 rijden. Steeds remmen, optrekken, remmen, weer optrekken, even doorrijden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_58825424
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:11 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.
Gebakken lucht?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 22 mei 2008 @ 19:39:53 #107
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58832090
Dat we moeten wennen aan hogere brandstofprijzen, oké. Maar zorg er dan wel voor dat de mogelijkheden om brandstof te besparen gemakkelijker worden door b.v. de overdrachtsbelasting af te schaffen en meer bouwgrond uit te geven. Bovendien kan de overheid veel efficiënter werken dan ze nu doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_58833780
Ik ben blij dat ik geen auto meer nodig heb, 15 min op de fiets naar het werk......
Voor wat langere afstanden overweeg ik de koop van een electrische scooter.
Voor die 6 x per jaar dat het handig is, huur ik een dagje een auto
Auto voor de deur is een luxe, tegenwoordig een prijzige luxe....
  donderdag 22 mei 2008 @ 23:12:56 #109
18079 neok
all the way
pi_58840785
Wat wij de komende maanden per liter betalen hangt af van de orkanen in de Golf van Mexico.

The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) released its tropical storm forecast Thursday morning, saying there is a 65% chance of a stronger-than-average hurricane season and only a 10% chance that it will be weaker than normal

Dat volgens CNN
Buenos dias Tristeza
pi_58846178
Vraag me af hoeveel lucht er in de prijs zit..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_58846220
quote:
Op donderdag 22 mei 200823:12 schreef neok het volgende:
Wat wij de komende maanden per liter betalen hangt af van de orkanen in de Golf van Mexico.

The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) released its tropical storm forecast Thursday morning, saying there is a 65% chance of a stronger-than-average hurricane season and only a 10% chance that it will be weaker than normal

Dat volgens CNN
ja, dat zeg ik al langer dat de kans groter is, dit omdat er een La Nina actief is.. 1+1=2 dus...
pi_58846221
quote:
Op vrijdag 23 mei 200803:11 schreef Boswachtertje het volgende:
Vraag me af hoeveel lucht er in de prijs zit..
ik denk schrikbarend weinig
pi_58846325
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
  vrijdag 23 mei 2008 @ 04:29:36 #114
39581 Salvad0R
universal
pi_58846338
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 04:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
uhuh...
http://www.reuters.com/article/GCA-Oil/idUSN2248967220080522
  vrijdag 23 mei 2008 @ 04:34:42 #115
39581 Salvad0R
universal
pi_58846346
Peter Schiff, president of money manager Euro Pacific Capital, said "Our whole phony standard of living is imploding, We have borrowed and spent ourselves into oblivion."
pi_58846476
quote:
Op vrijdag 23 mei 200804:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
Zeikvraag maar; linkje? Ben wel benieuwd naar al die tankers, want ik geloof het namelijk niet. Als Iran slim is beperken ze de productie gewoon.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 06:54:51 #117
141482 Q.
JurassiQ
pi_58846560
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 04:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
Weet jij wel wat speculatie is?
For great justice!
pi_58846583
quote:
Op donderdag 22 mei 200813:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Je komt er steeds meer tegen ook [afbeelding]
wat sla jij een onzin uit zeg
  vrijdag 23 mei 2008 @ 09:08:21 #119
107521 Furia
snoopy weer
pi_58847801
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden

Je komt er steeds meer tegen ook
De doorstroming wordt met name op 2 manieren belemmerd:
- Vrachtwagens die denken dat ze in kunnen halen als ze 91 kunnen, in plaats van 90
- Mensen die denken dat ze overal veel te hard moeten rijden

Jij zult wel in de laatste categorie vallen, je weet wel, continu op de rem, dan weer snel gassen, weer op de rem, want tja, de meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds op of onder de maximum snelheid.

En daarnaast, met zulke benzineprijzen moet je wel zuinig gaan rijden. Luisterboekje erbij, zonnebril op voor optimale onherkenbaarheid: heerlijk!
pi_58847807
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 06:54 schreef Q. het volgende:

[..]

Weet jij wel wat speculatie is?
ja dat is kopen vanwege de prijsverwachting op de termijnmarkt voor levering over 3 a 6 maanden, tot het punt dat er mensen beginnen uit te stappen cq winst te nemen en dan gauw ook verkopen om dan eventueel na een paar dagen weer in te stappen .

De mensen die hoog zijn ingestapt, die zijn dan de sjaak.

Ze luisteren trouwens direct naar me, mooi he?
quote:
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De olieprijs is donderdag met meer dan USD 2 gedaald nadat eerder op de dag voor het eerst de grens van USD 135 per vat werd doorbroken. Deze recordhoogte werd verlaten nadat de dollar aansterkte vanwege beter dan verwachte macro-economische cijfers.

De julifuture voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange USD 2,36 lager op USD 130,81. Eerder werd een tussentijds record bereikt van USD 135,09.


[ Bericht 9% gewijzigd door henkway op 23-05-2008 11:41:28 ]
  vrijdag 23 mei 2008 @ 09:11:29 #121
107521 Furia
snoopy weer
pi_58847861
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?
Een grafiekje dat ik laatst zag, gaf zelfs aan dat het verbruik bij 80 km/h 'basis' was, met 100 zat je er iets van 20-25% boven, terwijl je er met 120 al 35% boven zat. Daarna gaat het nog veel harder. De maximum snelheid mogen ze van mij best zo houden, ik denk dat mensen vanzelf minder hard gaan rijden als meerdere mensen dat doen. Het valt mij nu pas op hoeveel mensen er eigenlijk gewoon rond de 100 rijden. Daarnaast wordt het voor mensen die scheuren nog gevaarlijker, dus die tomen dan misschien ook een beetje in. Als ik dan haast heb, kan ik toch 120
pi_58847882
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 09:08 schreef Furia het volgende:

[..]

De doorstroming wordt met name op 2 manieren belemmerd:
- Vrachtwagens die denken dat ze in kunnen halen als ze 91 kunnen, in plaats van 90
- Mensen die denken dat ze overal veel te hard moeten rijden

Jij zult wel in de laatste categorie vallen, je weet wel, continu op de rem, dan weer snel gassen, weer op de rem, want tja, de meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds op of onder de maximum snelheid.

En daarnaast, met zulke benzineprijzen moet je wel zuinig gaan rijden. Luisterboekje erbij, zonnebril op voor optimale onherkenbaarheid: heerlijk!
Het beste werkt nog vlak achter een zuigende vrachtwagen hangen, dat heb ik een keer in duitsland gedaan omdat de tank bijna leeg was, dan rij je makkelijk een op 30
  vrijdag 23 mei 2008 @ 09:49:57 #123
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58848710
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 14:15 schreef waht het volgende:

[..]

Stel je niet zo aan man, files worden niet veroorzaakt door mensen die [b]constant en vloeiend rijden maar door debielen die niet weten wat 'doseren' betekent. Er is ook nog een linker-rijbaan, kerel. Maar mensen die in de spits sneller proberen te zijn, zijn sowieso de meest wereldvreemde mensen die er bestaan.

En nee, ik hou me niet altijd aan de maximumsnelheid. Ik rijd vast veel sneller dan jij op plekken waar dat kan, dus hou je vooroordelen voor je.
Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file Nee dat bevordert de doorstroming absoluut!!


Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
pi_58848889
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 09:49 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file Nee dat bevordert de doorstroming absoluut!!


Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
Daar is nederland te klein voor, als jij je radio aan hebt gezet ben je er al, rij nou maar gewoon 100 op de cruisecontrole dat maakt niks uit
pi_58851257
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 06:26 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Zeikvraag maar; linkje? Ben wel benieuwd naar al die tankers, want ik geloof het namelijk niet. Als Iran slim is beperken ze de productie gewoon.
Iran verkoopt ook op termijn en soms is het beter om te verkopen op 3 maanden dan levering nu.
Ik wil niet zeggen dat die tankers van Iran zelf zijn hoor, kunnen ook griekse reders zijn

Bron: is van onlangs op TV, dacht RTL7
pi_58851371
quote:
Op vrijdag 23 mei 200809:49 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file [afbeelding] [afbeelding] Nee dat bevordert de doorstroming absoluut!!


Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje [afbeelding]
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
het gaat dan ook niet om het doorrijden in dit topic, maar om het zuiniger rijden omdat de prijzen zo hard stijgen.
pi_58851856
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 09:49 schreef Revolution-NL het volgende:


Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
Ja het ruhrgebeid heeft helemaal geen last van files
  vrijdag 23 mei 2008 @ 11:53:12 #128
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58852063
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja het ruhrgebeid heeft helemaal geen last van files

Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast.
Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort
pi_58852596
quote:
Olieprijs daalt weer
Uitgegeven: 23 mei 2008 11:15

LONDEN - De olieprijs is vrijdagmorgen gedaald, nadat de voorgaande dag een recordniveau van meer dan 135 dollar per vat was bereikt. De daling had te maken met winstnemingen door beleggers en de aantrekkende dollar.
ANP

Het was voor het eerst sinds vijf handelssessies dat de olieprijs zakt.

De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie bereikte donderdag het absolute recordniveau van 135,09 dollar. Vrijdag ging de olieprijs terug tot boven de 130 dollar per vat (van 159 liter).

Bron:www.nu.nl
Benzineprijzen gaan dus weer naar beneden!!!

Tenminste.... zodra een vat olie 1ct omhooggaat, wordt dit als excuus gebruikt door die schofterige zogenaamde 'marktleiders' om de benzine 3ct/l duurder te maken..Dus neem ik aan dat omgekeerd hetzelfde gebeurt...
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_58852691
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]


Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast.
Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort
Ja moet je ook niet door de uitbreidende randstad willen rijden is ook maar een klein gedeelte van nederland.
pi_58852961
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:12 schreef Walter81 het volgende:

[..]

Benzineprijzen gaan dus weer naar beneden!!!

Tenminste.... zodra een vat olie 1ct omhooggaat, wordt dit als excuus gebruikt door die schofterige zogenaamde 'marktleiders' om de benzine 3ct/l duurder te maken..Dus neem ik aan dat omgekeerd hetzelfde gebeurt...
Stijgt alweer 132,5
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:31:01 #132
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58853101
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja moet je ook niet door de uitbreidende randstad willen rijden is ook maar een klein gedeelte van nederland.

Gast heb je welleens op de ANWB site gekeken tijdens de spits???
De gehele randstad staat rood van de files en om de randstad nou een klein deel van Nederland te noemen
  vrijdag 23 mei 2008 @ 13:23:57 #133
93664 waht
Mushir
pi_58854444
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]


Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast.
Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort
Ja, Nederland is overbevolkt en iedereen heeft een auto, what else is new? Heeft vrij weinig met de snelheid die mensen rijden te maken. Meer met de hoeveelheid auto's en de tijden waarop deze van de weg gebruik willen maken.

Andere werktijden zouden voor jou perfect zijn denk ik. Rond 14:00 naar je werk, tussen de lunch en avondspits in, en rond 23:00 weer naar huis. 'Verlaten' (niks in Nederland is écht verlaten) snelwegen waar je gerust hard kan rijden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58854549
Nou, in nederland zijn de snelwegen wel verlaten op bepaalde tijden, zeker als je dat vergelijkt met het verkeer hier op de snelwegen. Altijd mensen om je heen, 24 uur per dag. Had ik ook niet verwacht van een 3e wereldland, maar het is zo.

Maar goed, dat is allemaal om het topic heen eigenlijk.. hier gaat de benzine volgende week wellicht 1/3 in prijs omhoog.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 13:29:29 #135
93664 waht
Mushir
pi_58854599
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 13:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, in nederland zijn de snelwegen wel verlaten op bepaalde tijden, zeker als je dat vergelijkt met het verkeer hier op de snelwegen. Altijd mensen om je heen, 24 uur per dag. Had ik ook niet verwacht van een 3e wereldland, maar het is zo.
Je hebt altijd baas boven baas. Genoeg steden die 24/7 druk zijn.
quote:
Maar goed, dat is allemaal om het topic heen eigenlijk.. hier gaat de benzine volgende week wellicht 1/3 in prijs omhoog.
Wat betaal je nou precies? Omgerekend in euro's/liter?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 13:42:59 #136
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_58854991
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:01 schreef Aether het volgende:

[..]

Gebakken lucht?
Waanzinnig!

Dit moet wel tot een technologische revolutie leiden!

Schoner, efficienter, goedkoper en makkelijk door te voeren. Geweldig hoe licht en klein die motoren zijn in vergelijking met een benzinemotor, en toch redelijk krachtig
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_58856868
quote:
Op vrijdag 23 mei 200813:29 schreef waht het volgende:

[..]

Je hebt altijd baas boven baas. Genoeg steden die 24/7 druk zijn.
[..]

Wat betaal je nou precies? Omgerekend in euro's/liter?
nu 32 eurocent, na middernacht wellicht 43 eurocent.. ze willen de verhoging er versneld doorduwen (normaal is het de 1e van de maand) omdat alles vast loopt nu, overal rijen bij tankstations en vele stations zijn al gesloten vanwege uitverkocht... ik ga ffies foto's maken (op de motor )
pi_58857180
Mmm, misschienis is de hoge olieprijs wel een conspricay van Bush om Iran klein te krijgen.
pi_58860049
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:01 schreef Aether het volgende:

[..]

Gebakken lucht?
1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.

Is perslucht dan zoveel efficienter dan benzine . 400 kilometer met een auto lijkt mij meer energie vergen dan een paar dollar aan elektriciteit
pi_58860426
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 16:34 schreef pberends het volgende:

[..]

1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.
Die aircar moeten ze eerst eens goed werkend zien te krijgen, dan zien we wel weer verder.

http://www.treehugger.com/files/2008/01/air_car_is_here.php

3 $ stroom voor 125 mile.
pi_58860587
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 16:34 schreef pberends het volgende:

[..]

1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.

Is perslucht dan zoveel efficienter dan benzine . 400 kilometer met een auto lijkt mij meer energie vergen dan een paar dollar aan elektriciteit
Op de Nederlandse Wikipedia-pagina is niet veel te vinden. Op de Engelse Wikipedia-pagina staat:
quote:
Compressed air is a heavy way of storing fuel, 300l air at 30 MPa (300 Bar) about 16 kWh [3] (the equivalent of 1.7 liters [4](0.44 gallons) of gasoline, assuming a 100% efficiency of the engine).
Lijkt me dat het rendement een stuk hoger ligt?

Topic van een jaar terug: Auto op Perslucht?.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 16:59:22 #142
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_58860665
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 16:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die aircar moeten ze eerst eens goed werkend zien te krijgen, dan zien we wel weer verder.

http://www.treehugger.com/files/2008/01/air_car_is_here.php

3 $ stroom voor 125 mile.
Ehh, volgens mij werkt hij goed hoor! Sommige Belgische ondernemers willen hem gaan verkopen


Nadeel is alleen nog z'n lage topsnelheid van 110 kilometer per uur.

Ook leuk om te zien, de Franse Air Car News Report:


Opmerking man rechts:
"Very soon you will see, maybe in five years, many of these cars on our roads. Then we can finally kiss off all of those jerks who run OPEC. Just think for a minute about the city of Dubai. With all of its hugh skyscrapers and indoor snow ski mountain. This will become a ghost town. Nobody will buy oil any more."
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_58861261
het is er doorheen.. de benzineprijzen gaan over 1.5 uur met 30% omhoog whaha... 250 miljoen indonesiers genept die dachten nog 1 week te kunnen hamsteren
  vrijdag 23 mei 2008 @ 17:35:00 #144
141482 Q.
JurassiQ
pi_58861321
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 17:31 schreef indahnesia.com het volgende:
[ afbeelding ] het is er doorheen.. de benzineprijzen gaan over 1.5 uur met 30% omhoog [ afbeelding ] whaha... 250 miljoen indonesiers genept die dachten nog 1 week te kunnen hamsteren [ afbeelding ]
Hou ons op de hoogte van de reacties.
For great justice!
pi_58861447
quote:
Op vrijdag 23 mei 200817:35 schreef Q. het volgende:

[..]

Hou ons op de hoogte van de reacties.
reacties zijn al geweest, twee weken kleinschalige demonstraties en hamster-praktijken. De vorige keer (oktober 2005) ebde deze protesten na een verhoging van meer dan 100% direct weg.. ik denk dat dat nu ook wel het geval zal zijn.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 17:45:02 #146
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_58861532
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_58861654
heb je gezien hoeveel de dollar gedaald is in die tijd? Dat moet je wel verrekenen he...
pi_58862291
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 16:55 schreef Aether het volgende:

[..]

Op de Nederlandse Wikipedia-pagina is niet veel te vinden. Op de Engelse Wikipedia-pagina staat:
[..]

Lijkt me dat het rendement een stuk hoger ligt?

Topic van een jaar terug: Auto op Perslucht?.
quote:
Compressed air is a heavy way of storing fuel, 300l air at 30 MPa (300 Bar) about 16 kWh [3] (the equivalent of 1.7 liters [4](0.44 gallons) of gasoline, assuming a 100% efficiency of the engine).
Of zou ie een efficientie hebben van 125%? Volgens de wet van behoud van energie kan dat natuurlijk niet .
  vrijdag 23 mei 2008 @ 18:59:08 #149
141482 Q.
JurassiQ
pi_58863083
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 17:50 schreef indahnesia.com het volgende:
heb je gezien hoeveel de dollar gedaald is in die tijd? Dat moet je wel verrekenen he...
De dollar is de laatste tijd redelijk stabiel hoor... hier een grafiekje wat ik heb gemaakt:

For great justice!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 mei 2008 @ 19:47:25 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_58864150
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
De reeele rente (rente min inflatie) is negatief in veel belangrijke landen. Dus hoe kun je waarde behouden?

1) Geld op de bank of obligaties? Inflatie is in veel landen hoger dan de rente dus je verliest per saldo.

2) Onroerend goed? We zitten midden in een bubble die nu net begint leeg te lopen.

3) Aandelen? Aandelen zijn historisch hoog gewaardeerd, en dat terwijl de economie terugloopt

Dus zie je dat pensioenfondsen, hedgefunds en zelfs private investors tegenwoordig massaal commodities (waaronder olie) opkopen. Zelfbehoud, je moet toch wat. Deze trend is al een tijd aan de gang maar is recentelijk versterkt doordat centrale banken wereldwijd de rentes nog verder hebben verlaagd als bailout voor banken en huizen speculanten.

Als je lagere olie- en voedselprijzen wilt dan moet de rente fors worden verhoogd zodat een bankrekening of obligaties na inflatie weer een positief rendement opleveren. Dan zullen die defensieve posities in commodities vanzelf weer worden afgebouwd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 23 mei 2008 @ 20:06:28 #151
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_58864586
Geef het tien jaar, hebben ze veel betere manieren om olie te winnen. Er zijn theorieen die zeggen dat er diep heel veel olie zit, hebben die sjeiks ff pech. Ik weet het fijne er ook niet van, maar de prijzen zakken ooit wel weer ernstig... Trouwens de auto's worden met de dag meer hybride. Ik denk dat in de nabije toekomst olie alleen nog maar nodig is voor vliegtuigen/fabrieken enzovoorts.

Ach we zullen zien, cruisecontrol rijden of de trein nemen, verzin wat...
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_58866184
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
Ik gok zo dat de kredietcrisis toch wel een vlucht heeft veroorzaakt van waardepapieren naar zaken met "echte" waarde, zoals goud en olie...
  zondag 25 mei 2008 @ 11:58:59 #153
216115 Alexandrius
zeer plezant
pi_58894963
still i`m here, still i fight, still i feel, i`m alive.
  zondag 25 mei 2008 @ 12:00:23 #154
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58894989
quote:
Dat kwartje was toch eigenlijk 11 gulden cent?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58895725
Als het kwartje wordt teruggeven, moet dat gemis aan inkomsten wel weer ergens anders vandaan komen, dus wat voor zin heeft het in godsnaam
pi_58895825
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
een tekort van 10% kan de prijs doen verdubbelen
een tekort van 20% kan de prijs doen verachtvoudigen
een tekort van 50% kan een algehele crash veroorzaken
pi_58897259
quote:
Op zondag 25 mei 2008 12:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Als het kwartje wordt teruggeven, moet dat gemis aan inkomsten wel weer ergens anders vandaan komen, dus wat voor zin heeft het in godsnaam
Inderdaad .

Niemand lijkt dat te snappen. Je kan accijnzen wel dik verlagen, maar dan moet de loonbelasting en/of BTW omhoog. Wtf heeft dat voor nut?
pi_58897469
quote:
Op zondag 25 mei 2008 13:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Inderdaad .

Niemand lijkt dat te snappen. Je kan accijnzen wel dik verlagen, maar dan moet de loonbelasting en/of BTW omhoog. Wtf heeft dat voor nut?
Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?
De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden.
Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zondag 25 mei 2008 @ 14:23:49 #159
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58897969
quote:
Op zondag 25 mei 2008 13:57 schreef huhggh het volgende:
Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?
De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden.
Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin.
Absoluut mee eens. De overheid kan veel efficiënter werken dan nu. Neem bijvoorbeeld bepaalde budgetten bij gemeenten. Als ze een bepaald budget niet opmaken, dan krijgen ze het jaar erop minder omdat ze blijk geven met minder toe te kunnen. Dus wat doen gemeenten? Verbrassen dat geld, zodat ze volgend jaar weer hetzelfde bedrag krijgen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 25 mei 2008 @ 14:31:00 #160
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58898140
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Absoluut mee eens. De overheid kan veel efficiënter werken dan nu. Neem bijvoorbeeld bepaalde budgetten bij gemeenten. Als ze een bepaald budget niet opmaken, dan krijgen ze het jaar erop minder omdat ze blijk geven met minder toe te kunnen. Dus wat doen gemeenten? Verbrassen dat geld, zodat ze volgend jaar weer hetzelfde bedrag krijgen
Gelukkig zie je dat in het bedrijfsleven nooooooooooooooooooooooooit!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58898520
quote:
Op zondag 25 mei 2008 13:57 schreef huhggh het volgende:

[..]

Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?
De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden.
Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin.
Zeker waar, maar ik zie liever de inkomensbelasting ofzo omlaag. Veel nuttiger dan accijnzen verlagen.
pi_58898915
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:48 schreef pberends het volgende:

[..]

Zeker waar, maar ik zie liever de inkomensbelasting ofzo omlaag. Veel nuttiger dan accijnzen verlagen.
Waarom sluit je een verlaging van de accijnzen in de eerste instantie uit?
Je kan ze natuurlijk best allebei verlagen, inkomstenbelasting EN accijnzen.

Probleem is dat geen enkele partij zich echt sterk heeft gemaakt voor belastingverlaging.
Zelfs niet partijen zoals de VVD of D'66, die liberalisme alleen maar een karige lippendienst bewijzen.
Bij dat soort partijen zouden dit soort punten elementair en altijd de hoogste prioriteit moeten hebben, als een rode draad in de handel-en-wandel van zo'n partij.
Maar helaas.
Want alles ook het bedrijfsleven is erg geinteresseerd in subsidie's.
Dat maakt het ook zo ziekelijk en incesttieus: iedereen (behalve ondergetekende) maakt wel gebruik van een-of-andere subsidie. En zo houdt iedereen zich in een collectivistische wurggreep.

Ik wil mijn subsidie, jij wilt jouw subsidie, en zo drijven wij samen de belastingdruk omhoog.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_58899483
quote:
Op zondag 25 mei 2008 15:08 schreef huhggh het volgende:

[..]

Waarom sluit je een verlaging van de accijnzen in de eerste instantie uit?
Je kan ze natuurlijk best allebei verlagen, inkomstenbelasting EN accijnzen.

Probleem is dat geen enkele partij zich echt sterk heeft gemaakt voor belastingverlaging.
Zelfs niet partijen zoals de VVD of D'66, die liberalisme alleen maar een karige lippendienst bewijzen.
Bij dat soort partijen zouden dit soort punten elementair en altijd de hoogste prioriteit moeten hebben, als een rode draad in de handel-en-wandel van zo'n partij.
Maar helaas.
Want alles ook het bedrijfsleven is erg geinteresseerd in subsidie's.
Dat maakt het ook zo ziekelijk en incesttieus: iedereen (behalve ondergetekende) maakt wel gebruik van een-of-andere subsidie. En zo houdt iedereen zich in een collectivistische wurggreep.

Ik wil mijn subsidie, jij wilt jouw subsidie, en zo drijven wij samen de belastingdruk omhoog.
Accijnzen op brandstof zorgen er gewoon voor dat mensen erop letten dat ze zuinig met energie omgaan. Dat is gewoon een feit, want anders ben je een dief van je eigen portomonnee.

Je kan best lage belastingen hebben, zoals een lage inkomensbelasting, maar hoge accijnzen op brandstof zijn prima. Mocht je veel brandstof willen verbruiken kun je dat doen en betalen (immers is de inkomensbelasting laag) maar mocht je iets slimmer zijn ga je gewoon zuinig met energie om en bespaart het je veel geld.
  zondag 25 mei 2008 @ 15:38:59 #164
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58899602
quote:
Op zondag 25 mei 2008 14:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gelukkig zie je dat in het bedrijfsleven nooooooooooooooooooooooooit!
!

Wat is dit nu voor een vergelijking? Wat boeit mij het dat bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft. We hebben het hier over belastingcenten van ons iedereen waar de ambtenaren zorgvuldiger mee moeten omspringen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 25 mei 2008 @ 16:02:42 #165
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58900211
quote:
Op zondag 25 mei 2008 15:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

!

Wat is dit nu voor een vergelijking? Wat boeit mij het dat bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft. We hebben het hier over belastingcenten van ons iedereen waar de ambtenaren zorgvuldiger mee moeten omspringen.
Kerel, uiteindelijk is het altijd de burger die betaalt als er ergens geld verspild wordt. Verbazend hoeveel mensen dat niet lijken te snappen.

Het gebeurdt ook niet alleen bij bedrijf x, het gebeurt in elke organisatie waar budgetten uitgedeeld worden...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 25 mei 2008 @ 16:46:35 #166
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58901133
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Kerel, uiteindelijk is het altijd de burger die betaalt als er ergens geld verspild wordt. Verbazend hoeveel mensen dat niet lijken te snappen.

Het gebeurdt ook niet alleen bij bedrijf x, het gebeurt in elke organisatie waar budgetten uitgedeeld worden...
Tuurlijk betaalt de burger altijd de prijs, echter in geval van bedrijven heb je concurrentie. Als bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft dan zal zijn product duurder zijn dan bedrijf y die zijn financiële administratie wel goed op orde heeft. In geval van een overheid heb je geen keus. Of je moet naar een ander land willen vertrekken wat ik overigens sterk heb overwogen. Maar de vele sociale contacten hier weerhouden mij dit (nog).
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 25 mei 2008 @ 19:37:05 #167
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58904388
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Tuurlijk betaalt de burger altijd de prijs, echter in geval van bedrijven heb je concurrentie. Als bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft dan zal zijn product duurder zijn dan bedrijf y die zijn financiële administratie wel goed op orde heeft. In geval van een overheid heb je geen keus. Of je moet naar een ander land willen vertrekken wat ik overigens sterk heb overwogen. Maar de vele sociale contacten hier weerhouden mij dit (nog).
Nogmaals: dit gebeurt bij bedrijf y net zo hard als bij bedrijf x
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 25 mei 2008 @ 19:55:24 #168
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58904724
quote:
Op zondag 25 mei 2008 19:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nogmaals: dit gebeurt bij bedrijf y net zo hard als bij bedrijf x
Nee, bedrijven verschillen onderling. De één heeft het in veel mindere mate dan de ander. En de overheid spant absoluut de kroon als het gaat om geldverkwisting.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 25 mei 2008 @ 20:04:11 #169
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58904919
quote:
Op zondag 25 mei 2008 19:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Nee, bedrijven verschillen onderling. De één heeft het in veel mindere mate dan de ander. En de overheid spant absoluut de kroon als het gaat om geldverkwisting.
En overheidsinstellingen niet? "De overheid" is net zo'n alomvattend begrip als "het bedrijfsleven".
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 25 mei 2008 @ 20:19:19 #170
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58905212
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En overheidsinstellingen niet? "De overheid" is net zo'n alomvattend begrip als "het bedrijfsleven".
Als overheidsinstelling zou je gek zijn om je budget niet op te maken. Geldbesparing wordt niet beloond, maar juist afgestraft. En waarom zouden ze besparen? Het is toch maar de onuitputtelijke bron van de belastingbetaler. Als een bedrijf op zo'n manier zou functioneren dan is het binnen no-time failliet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 25 mei 2008 @ 20:31:20 #171
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_58905460
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als overheidsinstelling zou je gek zijn om je budget niet op te maken. Geldbesparing wordt niet beloond, maar juist afgestraft. En waarom zouden ze besparen? Het is toch maar de onuitputtelijke bron van de belastingbetaler. Als een bedrijf op zo'n manier zou functioneren dan is het binnen no-time failliet.
Ach, bij elk bedrijf probeert iedereen net zo hard zijn eigen budget te verdedigen. Zeker in tijden dat het goed gaat wordt er bij de meeste bedrijven gewoon met geld gesmeten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 25 mei 2008 @ 20:55:15 #172
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58905951
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ach, bij elk bedrijf probeert iedereen net zo hard zijn eigen budget te verdedigen. Zeker in tijden dat het goed gaat wordt er bij de meeste bedrijven gewoon met geld gesmeten.
Dat heb je zeker bij grote bedrijven waar een (kortzichtige) manager enkel aan het belang van zijn eigen afdeling c.q. bedrijfsonderdeel denkt. Er worden budgetten losgepeuterd met dubieuze 'investeringen', waar kosten veel te hoog zijn opgegeven dan ze in werkelijkheid zijn. De reden? Ach, meneer heeft liever een flink gepimpte laptop, terwijl hij prima toe kan met een standaard model (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar de baas, die aan het eind van het jaar de balans moeten opmaken, is ook niet gek. Wat doe je met een te dure afdeling? Wegreorganiseren dat spul. Eventueel uitbesteden aan een bedrijf die goedkoper kan werken. Het marktmechanisme zorgt er juist voor dat dit soort uitwassen in de kiem gesmoord worden.

Bij een overheidsinstelling ligt dit anders. Er hoeft geen winst gemaakt te worden, maar er mag ook geen geld te kort komen. Dus werken ze met een systeem zoals eerder beschreven. In dat mechanisme zit totaal geen drijfveer om geld te besparen, want failliet ga je toch niet (zo snel). Een overheidsinstelling is niet onderhevig aan concurrentie met andere overheidsinstellingen. En dat maakt het overheidsapparaat zo ontzettend inefficiënt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_58913455
quote:
Op zondag 25 mei 2008 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat kwartje was toch eigenlijk 11 gulden cent?
Nee, guldens.
Dus ƒ 0,25 = ¤ 0,11.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_58913509
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat heb je zeker bij grote bedrijven waar een (kortzichtige) manager enkel aan het belang van zijn eigen afdeling c.q. bedrijfsonderdeel denkt. Er worden budgetten losgepeuterd met dubieuze 'investeringen', waar kosten veel te hoog zijn opgegeven dan ze in werkelijkheid zijn. De reden? Ach, meneer heeft liever een flink gepimpte laptop, terwijl hij prima toe kan met een standaard model (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar de baas, die aan het eind van het jaar de balans moeten opmaken, is ook niet gek. Wat doe je met een te dure afdeling? Wegreorganiseren dat spul. Eventueel uitbesteden aan een bedrijf die goedkoper kan werken. Het marktmechanisme zorgt er juist voor dat dit soort uitwassen in de kiem gesmoord worden.
Aangezien de concurrent ook met dezelfde zichzelf belangrijk vindende afdelingen te maken heeft zijn beide bedrijven net zo inefficient en klopt er nog steeds niets van je verhaal.
pi_58913565
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:52 schreef Aether het volgende:

[..]

Nee, guldens.
Dus ƒ 0,25 = ¤ 0,11.
Nee, weesch slim: het kwartje van Kok was voor particulieren maar 18 guldencent (geloof dat die andere poster fout zat met 11 guldencent - maar anyway; iig minder dan 25 guldencent).
  maandag 26 mei 2008 @ 10:08:51 #176
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58913747
even spammen voor het goede doel

teken de petitie!
http://www.kwartjevankokterug.nu/
pi_58914166
quote:
Op maandag 26 mei 200810:08 schreef Revolution-NL het volgende:
even spammen voor het goede doel [afbeelding]

teken de petitie!
http://www.kwartjevankokterug.nu/
wat is het goede doel... gaan de werelolieprijzen omlaag of zo?
pi_58914434
Wat een leugens op die website trouwens:
quote:
In Nederland is de brandstofprijs de hoogste in de wereld!
LEUGEN: Sierra Leone, Turkije, Noorwegen, zijn duurder volgens Wikipedia, en andere bronnen geven nog wat andere Afrikaanse probleemlanden aan, maar die laat ik maar weg voor de redelijkheid
quote:
Venezuela heeft enorme olie reserves en zegt "eigen land eerst". Dus kost 1 liter brandstof 1 dollar cent.
LEUGEN: volgens CNN is het 0.12USD per gallon en volgens Wikipedia zelfs 0.05 USD per liter.
quote:
Wist u dat er per dag ongeveer 23.000.000 (zegge 23 miljoen euro) aan accijns wordt
Geen bronvermelding voor het gemak, dus dit kan ik lekker in twijfel trekken
  maandag 26 mei 2008 @ 10:58:05 #179
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58914686
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:31 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

wat is het goede doel... gaan de werelolieprijzen omlaag of zo?
Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!
Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken.
pi_58914699
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:46 schreef indahnesia.com het volgende:

LEUGEN: volgens CNN is het 0.12USD per gallon en volgens Wikipedia zelfs 0.05 USD per liter.
Ook al is het zo weinig men zegt er maar niet bij dat dat komt omdat er susbsidie op zit. Willen de mensen die dit gaan teken graag dat we brandstoffen met subsidie gaan verstrekken.

Even nog een leuk bericht over venezuela, en het busvervoer in london:

Willen de armlastige nederlanders ook de socialistische olie hebben om zodoende goedkoop te kunnen rijden maar wel blijven fulmineren tegen socialistische staten.
quote:
London-Venezuela energy deal scrapped
May 26, 2008 8:41 AM

The new mayor of Britain's capital said he was scrapping an agreement with Venezuela that helped fund half-price bus and tram fares for Londoners on low incomes.

Under the deal struck by former mayor Ken Livingstone, London provided Venezuela with advice and expertise in public transport and urban planning in return for cash covering a fifth of the fuel bill for London's bus fleet.

Britain's opposition Conservatives have long criticised the deal signed by Labour's Livingstone, saying a rich city such as London should not be exploiting a poorer country nor doing business with a man they call a South American dictator.

"I think many Londoners felt uncomfortable about the bus operation of one of the world's financial powerhouses being funded by the people of a country where many people live in extreme poverty," said new Conservative mayor Boris Johnson.

Venezuela has signed similar agreements with cities in several countries, including the United States, and Livingstone is an admirer of President Hugo Chavez.

Johnson said the half-price fares would be offered until the Venezuelan agreement ended in August. But there were no plans to offer the same cheap fares thereafter.

"We will continue to offer the half-priced travel concession to Londoners on income support for the duration for which the deal was originally planned, and will continue to improve the capital's transport system and ensure that it is accessible and able to meet the needs of all those who rely on it," said Johnson in a statement.
pi_58915223
quote:
Op maandag 26 mei 200810:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!
Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken.
maak je toch niet dik, ik heb een simpelere oplossing: gewoon verkassen. Dan hoef je niet meer te tanken in Nederland en kan die opstand ook achterwege blijven want nederlanders kunnen niet demonstreren.
  maandag 26 mei 2008 @ 11:54:53 #182
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_58915927
Wat dachten jullie hiervan:

De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen

"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  maandag 26 mei 2008 @ 12:27:42 #183
141482 Q.
JurassiQ
pi_58916658
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:54 schreef Demophon het volgende:
Wat dachten jullie hiervan:

De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen

Een enorm dom, kortzichtig artikel wat een tijdelijke oplossing aandraagt die compleet voorbij gaat aan de echte problemen die er zijn. Overleven? Hooguit minimaal uitstellen.
For great justice!
  maandag 26 mei 2008 @ 12:43:22 #184
93664 waht
Mushir
pi_58917014
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:54 schreef Demophon het volgende:
Wat dachten jullie hiervan:

De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen

Tsja:
quote:
"Ze roepen de hele tijd dat de olie bijna op is, maar dat geloof ik niet, ze willen nog even snel cashen."
Dus de olie is niet bijna op, maar de oliemaatschappijen willen wél nog even snel cashen? Wat gaat er gebeuren dan? Raakt de olie soms op?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58917306
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:43 schreef waht het volgende:

Dus de olie is niet bijna op, maar de oliemaatschappijen willen wél nog even snel cashen?
Als de oliemaatschappijen gecasht hebben gaan ze met ze allen met pensioen.
  maandag 26 mei 2008 @ 14:24:36 #186
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58919381
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!
Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken.
En wat denk je dat een 'opstand' gaat oplossen? Het maakt alleen maar meer problemen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58922543
Ik zag net in de garage een autootje die gemiddeld 1 op 23 liep,
hyunday cuore
leuk karretje hoor, vierdeurs en ruim van binnen met airco en navigatie

Buig als het riet, en lach als de wind.
Is een oud grieks spreekwoord
  maandag 26 mei 2008 @ 17:34:00 #188
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_58922869
quote:
Op maandag 26 mei 2008 17:14 schreef henkway het volgende:
Ik zag net in de garage een autootje die gemiddeld 1 op 23 liep,
hyunday cuore
leuk karretje hoor, vierdeurs en ruim van binnen met airco en navigatie

Buig als het riet, en lach als de wind.
Is een oud grieks spreekwoord
Interesting...!

Buig als het riet, en lach als de wind? Dat "buig als een riet" kan ik nog duiden, maar wat wordt er bedoelt met "lach als de wind"? Hoe wordt het in het oud grieks uitgesproken?

Volgens mij is het een Chinees gezegde: "Als de wind hard waait, buig als een riet".
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_58933032
't zegt me beiden niets, maar hier is de benzineprijs succesvl verhoogd naar 42 eurocent per liter van 31 eurocent)
pi_58933163
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 03:05 schreef indahnesia.com het volgende:
't zegt me beiden niets, maar hier is de benzineprijs succesvl verhoogd naar 42 eurocent per liter van 31 eurocent)
maar salarissen liggen ook lager??
pi_58933238
quote:
Op dinsdag 27 mei 200804:05 schreef henkway het volgende:

[..]

maar salarissen liggen ook lager??
jazeker, maar met meer dan een factor 4 verschil, dus benzine is hier in vergelijking (voor de gewone man, niet voor mij gelukkig) erg duur.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 21:42:27 #192
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_58950676
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:55 schreef Basp1 het volgende:
Aangezien de concurrent ook met dezelfde zichzelf belangrijk vindende afdelingen te maken heeft zijn beide bedrijven net zo inefficient en klopt er nog steeds niets van je verhaal.
Als jij er zo over denkt dan heb je bar weinig verschillende bedrijfsculturen gezien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_58969219
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.

Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.

Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
............................
  woensdag 28 mei 2008 @ 18:44:57 #194
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58969754
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:15 schreef sander89 het volgende:
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.

Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.

Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
[ afbeelding ]
Ik gok dat over een paar maanden de olie prijs wel door de 140 dollar heen is.
Dat RTL roept dat de prijzen niet meer stijgen lijkt me wishfull thinking
pi_58969952
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik gok dat over een paar maanden de olie prijs wel door de 140 dollar heen is.
Dat RTL roept dat de prijzen niet meer stijgen lijkt me wishfull thinking
nee, zit wel wat in, er liggen veel contracten in Iran te wachten op leverantie
  woensdag 28 mei 2008 @ 19:05:56 #196
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_58970161
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:55 schreef henkway het volgende:

[..]

nee, zit wel wat in, er liggen veel contracten in Iran te wachten op leverantie
Laten we het met zijn allen hopen.
pi_58970349
Ja eerder vandaag was er een fikse correctie naar minder dan 126 dollar, maar nu staan we alweer boven de 130, zo snel gaat het...
pi_58972835
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:15 schreef sander89 het volgende:
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.

Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.

Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
[ afbeelding ]
Ach, er zijn ook 'analisten' die een olieprijs van 50 dollar binnen een jaar mogelijk achten.... Een jaar geleden beweerden er hier op fok nog mensen dat de oliesjeiks met een wuif van de hand de olieprijs onder de 20 dollar konden doen zakken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_58981983
Leuke collum op NU.nl

Ik ben wel benieuwd naar het IEA rapport wat in november zal gaan uitkomen. Het IEA wat tot nu toe altijd veel te postitief was.
quote:
Peak Oil en het zwarte goud
Uitgegeven: 28 mei 2008 14:43

"We are entering a new world energy order." Duidelijke taal van het tot nu toe oerconservatieve Internationaal Energie Agentschap. We worden langzaam voorbereid op een veel lager aanbod van olie. Peak Oil komt dichterbij.

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

In november dit jaar presenteert het IEA de resultaten van een uniek onderzoeksproject waarbij de mondiale olievoorraden tot 2030 in kaart worden gebracht. Voor het eerst zijn hiervoor de 400 grootste olievelden ter wereld onderzocht. Vorige week lekte al het een en ander uit in de Wall Street Journal. De boodschap: aanbod van ruwe olie is veel te optimistisch ingeschat.



Vraag en aanbod

Tot nu rekende de organisatie op een geleidelijke stijging van de olieproductie van 87 miljoen vaten per dag nu naar 120 miljoen in 2030. Waarschijnlijk zal dit in november worden teruggeschroefd naar 100 miljoen vaten. Per jaar praten we dan over een gemiddelde toename met slechts 0,7 procent. De mondiale olieproductie groeit trouwens de afgelopen twee jaar al nauwelijks meer.

De Mexicaanse olieproductie daalde in april met 13 procent tot 2,8 miljoen vaten per dag, de grootste krimp in twaalf jaar tijd. Vorige maand maakte het Internationaal Energie Agentschap bekend dat de Russische olieproductie voor het eerst in tien jaar tijd is gedaald. De productie van 's werelds grootste olieproducent Saoedi-Arabië is in twee jaar tijd met bijna 20 procent ingezakt.

Het IEA verwacht dat de mondiale vraag naar ruwe olie in de nabije toekomst flink wordt opgedreven door China, India en het Midden-Oosten. Ter illustratie, de dieselimport in China steeg alleen al in maart met 50 procent en de olie-import met 25 procent. Het grootste deel van de huidige productie komt echter uit velden van minstens tien jaar oud die bijna aan hun productielimiet zitten.

Speculatie-effect

Volgens een recente Canadese studie wordt een eventuele lagere vraag uit de VS door de afzwakkende economie makkelijk gecompenseerd door de toenemende groei van ontwikkelingslanden. Men wijst op een stijging van autoverkopen in 2007 met 60 procent in Rusland, 30 procent in Brazilië en 20 procent in China. Een kwestie van tijd dat India ook in dat rijtje staat. In 2007 zijn er wereldwijd ca. 7 miljoen auto's bijgekomen!

Natuurlijk speelt de lage dollar ook een rol. Die maakt olie in andere valuta goedkoper, hetgeen extra vraag creëert en producenten de mogelijkheid biedt prijzen te verhogen om valutaverlies te compenseren. Daarnaast is olie als belegging een veilige haven, vergelijkbaar met goud. Toch wordt het dollar- en speculatie-effect mijns inziens overschat. Vraag en aanbod raken steeds verder in onbalans. Ook is er twijfel over de 'bewezen' oliereserves in het Midden-Oosten.

Investeringen

Grote oliemaatschappijen raffineren meer dan uit de grond kan worden gehaald. Om dit tekort op te vangen moet er dure ruwe olie op de markt worden bijgekocht. Mede een gevolg van onvoldoende investeringen in het verleden. Olie wordt duurder en is bovendien steeds lastiger te exploreren. Gouden tijden voor olieservicebedrijven als Fugro (mijn favoriet) en SBM Offshore.

Peak Oil is het moment waarop een piek wordt bereikt in de olieproductie, gebaseerd op een model ontwikkeld in 1956 door geofysicus M. King Hubbert. Tot vorig jaar een omstreden theorie, een enkeling noemt het zelfs nu nog een sekte, maar de fundamentals wijzen erop dat dit scenario veel sneller dan gedacht werkelijkheid kan worden. Grote olietekorten worden al over 5 jaar verwacht.

Trend bullish

Goldman Sachs verwacht een olieprijs van 140 dollar deze zomer en 200 dollar volgend jaar. En alternatieve energie? Fatih Birol, chief economist van de IEA, vorig jaar: "unfortunately, there's a lot of talk, but very little action. I really hope that consuming nations will understand the gravity of the situation and put in place radical and extremely tough policies to curb oil demand growth."

Natuurlijk zijn (forse) neerwaartse correcties mogelijk, maar de lange termijn trend blijft bullish. Een aanhoudend zwakke dollar legt bovendien een stevige bodem onder de koers. Peak Oil wordt groot nieuws, daarom alvast deze Twitter-pagina. Beleggen in schaarste loont. Maar de tijd dringt om uw aandelenportefeuille alsnog 'olieproof' te maken
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:25:07 #200
141482 Q.
JurassiQ
pi_58982503
HOAX! Het is allemaal speculatie! IEDEREEN weet dat olie helemaal nooit op KAN raken!!!111!!!
For great justice!
pi_58985427
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Leuke collum op NU.nl

Ik ben wel benieuwd naar het IEA rapport wat in november zal gaan uitkomen. Het IEA wat tot nu toe altijd veel te postitief was.
[..]
Olie doorbreekt $90 per vat
Ze zijn daar al een tijdje niet zo positief meer.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58985942
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:23 schreef waht het volgende:


Olie doorbreekt $90 per vat
Ze zijn daar al een tijdje niet zo positief meer.
Niet meegekregen toen.

Toch bizar om te zien dat het een topic is van ongeveer 1/2 jaar geleden en in diezelfde periode de olieprijs met 50% gestegen is.
pi_58987279
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 12:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet meegekregen toen.

Toch bizar om te zien dat het een topic is van ongeveer 1/2 jaar geleden en in diezelfde periode de olieprijs met 50% gestegen is.
Ach, aan allles komt een einde.

Why oil costs over $120 per barrel
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_58988235
Interessant, Indonesie gaat uit de OPEC volgens de minister van Energie daar.
pi_58996510
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 19:14 schreef ItaloDancer het volgende:
Ja eerder vandaag was er een fikse correctie naar minder dan 126 dollar, maar nu staan we alweer boven de 130, zo snel gaat het...
quote:
Sterke daling olieprijs
29 May 08, 19:47

NEW YORK (AFN) - De olieprijs is donderdag met ongeveer 3 procent gedaald tot ruim 127 dollar. Dat kwam vooral doordat de dollar aantrok als gevolg van een opwaarts herzien groeicijfer over de Amerikaanse economie. Een sterkere dollar maakt olie duurder voor beleggers met andere valuta.
zo snel gaat het...
pi_58996871
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 18:15 schreef sander89 het volgende:
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.

Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.

Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
[ afbeelding ]
Ja, hij daalt een beetje, wow we zijn door de piek heen. Alsof olie niet vaker even daalt.
pi_58996979
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 10:02 schreef Basp1 het volgende:
Leuke collum op NU.nl

Ik ben wel benieuwd naar het IEA rapport wat in november zal gaan uitkomen. Het IEA wat tot nu toe altijd veel te postitief was.
[..]


quote:
In 2007 zijn er wereldwijd ca. 7 miljoen auto's bijgekomen!
Wow, waren er niet onderhand 7.000 miljoen mensen op deze poepplaneet? Das toch wel even 0,1% van de wereldbevolking die er een auto heeft bijgekregen .
pi_58998420
Zijn er cijfers bekend over wat de stijgende autobrandstofprijs met de brandstofomzet hebben gedaan de afgelopen paar weken? Krijg het idee dat de file in het weekend toch wat korter was, maar dat kan natuurlijk een weersinvloed zijn.
pi_58998473
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 21:42 schreef nogeenmaarten het volgende:
Zijn er cijfers bekend over wat de stijgende autobrandstofprijs met de brandstofomzet hebben gedaan de afgelopen paar weken? Krijg het idee dat de file in het weekend toch wat korter was, maar dat kan natuurlijk een weersinvloed zijn.
Het is de verwachting dat de prijsstijgingen van de afgelopen weken nu (tijdelijk) invloed gaan hebben op het verbruik in de US en de EU en daarmee een (tijdelijke) prijscorrectie op gaan leveren naar de $ 100.
pi_58998549
Tof zo'n daling, als de hoofdreden een stijging van dollarkoers is hebben wij er echter geen zak aan.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 01:01:33 #211
93664 waht
Mushir
pi_59003444
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:45 schreef pberends het volgende:

[..]


[..]

Wow, waren er niet onderhand 7.000 miljoen mensen op deze poepplaneet? Das toch wel even 0,1% van de wereldbevolking die er een auto heeft bijgekregen .
http://www.ibiblio.org/lunarbin/worldpop
Nee nog niet. Rond 9 april 2010 zal de 7 miljardste bewoner geboren worden. Tegelijkertijd zal er dan véél minder olie beschikbaar zijn dan nu. Wij kunnen nog even feesten maar die baby zal een toekomst van armoede tegemoet gaan. Tenzij het geboren wordt bij één van de machtige families op de aarde. In dat geval:
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59006453
125 dollar vandaag. Dollar herstelt ook wel iets, maar goed.
We kunnen volgens mij gerust nog wel terugvallen tot 115, maar ik geloof niet dat de olieprijs ooit nog structureel gaat dalen.
pi_59015588
quote:
'Olieprijs kan op korte termijn terug tot 100 dollar'

Het is niet verstandig bepaalde tendensen zonder meer door te trekken naar de toekomst. Op korte termijn kan de olieprijs wat terugzakken.

Vraaguitval
Dat stelt olie-analist Bert van Hoogenhuyze van De Vries & Co. Volgens hem is er geen absoluut plafond in de olieprijs, maar op de korte termijn is dat anders. De eerste signalen van vraaguitval door de hoge olieprijs zijn er al. Zo zijn in de VS automobilisten in de VS voor het eerste in 30 jaar minder gaan rijden.

100 dollar
Op korte termijn kan de olieprijs terugzakken naar circa 100 dollar, zo denkt van Hoogenhuyze. De kostprijs van oliewinning in de nieuwste velden ligt nu op 60 à 70 dollar.

Gordon Brown
De Britse premier Gordon Brown ziet het somber in voor wat betreft de olieprijs. In een ingezonden birief in de Engelse krant The Guardian waarschuwt hij dat de oliecrisis permanent is. Brown denkt dat de oliecrisis een wereldwijde gezamenlijke oplossing vraagt.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)t_over_olieprijs.xml

Hulde voor de Amerikanen .

Misschien iets voor de FP, ItaloDancer .
  vrijdag 30 mei 2008 @ 16:53:34 #214
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_59015638
Grappig om te zien hoe die amerikanen en masse hun SUV's verkopen en dan pissig worden omdat ze er zo weinig voor terug krijgen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_59015760
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 16:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Grappig om te zien hoe die amerikanen en masse hun SUV's verkopen en dan pissig worden omdat ze er zo weinig voor terug krijgen.
Zijn de 2e hands prijzen voor zuinige autos al hoger dan de nieuwprijs geworden.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 17:04:44 #216
141482 Q.
JurassiQ
pi_59015880
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 16:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Grappig om te zien hoe die amerikanen en masse hun SUV's verkopen en dan pissig worden omdat ze er zo weinig voor terug krijgen.
Waar?
For great justice!
pi_59015954
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 16:51 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.rtl.nl/(/finan(...)t_over_olieprijs.xml

Hulde voor de Amerikanen .

Misschien iets voor de FP, ItaloDancer .
Lijkt me sterk, gisteren kwamen de wekelijkse olievoorraden en die vielen zwaar tegen. Met het vakantieseizoen gaan ze allemaal weer de weg op
  vrijdag 30 mei 2008 @ 17:08:39 #218
93664 waht
Mushir
pi_59015984
De Amerikanen rijden al een tijdje wat minder:
Americans drive 11 billion fewer miles in March, U.S. says
quote:
WASHINGTON (MarketWatch) -- With gasoline and diesel prices soaring to record levels, American drivers are cutting back sharply on the miles they travel, the Department of Transportation reported Friday. Total vehicle miles driven fell in March by 4.3%, or 11 billion miles, compared with the year earlier. It was the largest year-over-year decline in miles driven since the government began keeping records in 1942. Americans drive more than 3 trillion miles each year.

Een beetje hetzelfde als in '73 en '79. Ongeveer sinds het begin van het plateau van conventionele olieproductie in 2005 zijn de Amerikanen gaan minderen in het rijden of eerder, gestopt met steeds meer rijden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59016925
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 17:08 schreef waht het volgende:
De Amerikanen rijden al een tijdje wat minder:
Americans drive 11 billion fewer miles in March, U.S. says
[..]

[ afbeelding ]
Een beetje hetzelfde als in '73 en '79. Ongeveer sinds het begin van het plateau van conventionele olieproductie in 2005 zijn de Amerikanen gaan minderen in het rijden of eerder, gestopt met steeds meer rijden.
Die cijfers . Amerikanen dachten lang dat alle penissen tot aan de hemel groeiden .
pi_59016942
wtf?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 00:01:16 #221
93664 waht
Mushir
pi_59080839
Ookal is de olieprijs gekeldert tot $127 per vat, genoeg nieuws omtrent de oliecrisis. Oliecrisis ja.

Aan de andere kant van de oceaan hebben ze er lucht van gekregen dat wij zoveel voor benzine betalen:
Europe balks at $8 a gallon gas
quote:
London - Trucks blocking a main London highway, fishermen blockading French ports, Dutch drivers petitioning parliament, Spanish and Italian fishermen voting to strike – Europeans are becoming restless at relentlessly high energy costs.
[..]
Tax relief. European drivers pay the highest gas taxes in the world. In Britain, tax accounts for around 65 percent of the pump price for diesel, which recently topped 130 pence a liter or $9.88 per gallon.
[..]
Ultimately, governments may prosper from sitting tight. Some analysts see oil prices falling in the next couple of years, easing conditions for consumers. "We're already seeing the demand side reacting and if we get a deep recession in the US and that has a knock-on effect on Asia, then we will start to see a swing back" away from exorbitant oil prices, says Lee.
Niks doen is inderdaad wel zo makkelijk. Het komt toch wel goed.

Europe fuel protests spread wider
quote:
Fuel protests triggered by rising oil prices have spread to more countries across Europe, with thousands of fishermen on strike.
[..]
France: Many returning to work after several weeks of action after government offers 100m euro aid package
Spain: Thousands taking part in Madrid protest
Italy: 5,000 expected to strike, emergency aid refused
Portugal: Indefinite strike from midnight (2300 GMT on Thursday)
Belgium: Dozens demonstrating in the capital Brussels
En even iets heel anders; vliegen.
British Airways warns oil surge will put a rash of airlines out of business
quote:
Willie Walsh, BA's chief executive, said he had no plans to follow the swingeing 12pc cut announced by Oneworld partner American Airlines on Wednesday, that will see it remove at least 75 of the 954 aircraft in its fleet.

But he warned that, with the oil price topping $130 a barrel, the entire aviation industry was heading into uncharted territory and predicted a rash of airline failures. Fares would also have to rise.
En wat voorspelt de gemiddelde dit topic bezoekende FOK!ker voor de toekomst, globaal gezien?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 08:24:26 #222
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_59082988
Ik voorspel dat openbaar vervoer en fietsen heel erg populair gaan worden de komende jaren koopkracht zal flink afnemen. Een aantal 'minder ontwikkelde' landen gaan een stuk meer merken, ben ik bang (hongersnood, watertekort, oorlog).
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_59083050
In china gaat het niet goed met de groeistuipen en subsidie op olie
quote:
Brandstoftekorten treffen grote steden China

2 juni 2008, 14:43 uur | FD.nl
Verscheidene steden in China kampen al dagen met een tekort aan autobrandstoffen. Bij veel benzinestations in met name Shanghai en Peking is de benzine op. Bij pompen die nog wel open zijn, staan lange rijen.

De tekorten zijn ontstaan doordat raffinaderijen in China de productie op een lager pitje hebben gezet om hun verliezen te beperken. Ze moeten de sterk in prijs gestegen olie inkopen en vervolgens hun product afzetten tegen lage, door de regering vastgestelde consumentenprijzen. De raffinaderijen krijgen wel subsidie, maar die is inmiddels niet meer toereikend om het prijsverschil te compenseren.

Hoge olieprijs mangelt overheden in Azië tussen inflatie en begrotingstekorten van 27 mei 2008
Recordhoge olie van 21 mei 2008
‘Chinezen willen belang in BHP Billiton’ van 19 mei 2008

De Chinese overheid wil de prijzen aan de pomp niet verhogen uit angst de inflatie verder aan te wakkeren. De autoriteiten zijn echter ook bang dat de tekorten leiden tot onrust onder de bevolking, zeker nu de Olympische Spelen voor de deur staan.

De regering werkt inmiddels aan een plan om de financiële problemen van de raffinaderijen via belastingvoordelen op te lossen.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 08:41:37 #224
141482 Q.
JurassiQ
pi_59083098
Mooi, dat remt de vraag naar olie weer af.
For great justice!
pi_59118548
Domestic Gas Prices EU-countries
Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! Met en zonder belasting is onze benzine-prijs het hoogst.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59120328
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef waht het volgende:
Domestic Gas Prices EU-countries
Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! Met en zonder belasting is onze benzine-prijs het hoogst.
Dank je wel voor deze site, staat bij mijn bookmarks.

Ach dan moeten de telegraaf lezers ook eens kijken hoeveel voordeel bedrijven krijgen in ons landje.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat er bedrijven zijn die omdat ze net onder de staffelkorting zaten gewoon maar 2 dagen vol vermogen in de zomer stoken om voor de korting in aanrmerking te komen.
pi_59120944
hongersnood, overstromingen, voedseltekorten, benzineschaarste, condoomslek

o wat een ellende weer
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:37:09 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59126913
quote:
De Jager blijft bij verhoging brandstofaccijns

donderdag 29 mei 2008 18:11

Ondanks de hoge olieprijs en protesten van de transportsector is staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën, CDA) niet van plan de voorgenomen accijnsverhoging af te blazen.

De Jager heeft dit donderdagmiddag laten weten in een reactie op de aangekondigde acties van de transportsector.

Het kabinet gaat de accijnzen op brandstof per 1 juli verhogen. Die accijnzen vormen ongeveer tweederde van de literprijs. Op diesel wordt de accijns 3 cent hoger.

Enorm gestegen
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat de regering de belastingverhoging uitstelt omdat de brandstofprijs vanwege de hoge olieprijs al enorm is gestegen.

Maar volgens De Jager is de accijnsverhoging wettelijk vastgelegd en heeft hij dus 'weinig ruimte' iets aan de brandstofbelasting te doen.

Compenseren
Daarnaast zijn de brandstofaccijnzen volgens de CDA-bewindsman 'concurrerend' vergeleken met omringende landen: 'Het is echt niet zo dat ons land een ongunstig vestigingsklimaat heeft voor de transportsector.'

Eerder vandaag liet minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) vanuit Brussel weten dat de EU-lidstaten ook niet van plan zijn de hoge brandstofprijzen te gaan compenseren, zoals de Franse president Nicolas Sarkozy gisteren had voorgesteld.

Door Robbert de Witt
Elsevier

Concurrerend met de omringende landen
quote:
EU doelwit zware brandstofrellen in Brussel

woensdag 4 juni 2008 18:50

Een demonstratie van honderden woedende vissers tegen de geëxplodeerde dieselprijzen is vandaag volledig uit de hand gelopen: ruiten van EU-gebouwen werden ingegooid en auto's gingen in brand.

Vissers uit Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal waren in Brussel om bij de Europese Unie te protesteren tegen de hoge olieprijs en de accijns die op brandstof wordt geheven.

Van de EU vragen ze snelle maatregelen om de groeiende verliezen in de visserij door de hoge dieselprijzen te beperken. Maar Brussel weigert sectoren tegemoet te komen die ernstige hinder ondervinden van de hoge olieprijs.

Beschoten
De betogers richtten hun woede op gebouwen in de Europese wijk in Brussel: ruiten werd ingegooid en EU-kantoren werden beschoten met lichtkogels.

De Belgische oproerpolitie werd bekogeld met stoeptegels en vuurwerk. Ook werden auto's omgegooid. Delen van de EU-wijk moesten worden afgesloten voor verkeer, wat leidde tot een grote verkeerschaos in de Belgische hoofdstad.

Door Robbert de Witt
Elsevier

Dat is tenminste actievoeren!
pi_59127175
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:37 schreef AchJa het volgende:


Elsevier

Dat is tenminste actievoeren!
Neuh... Dat is gewoon geweldadig optreden waar de nette burger de rekening voor mag betalen, net nu de olie al zo duur is .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:46:29 #230
141482 Q.
JurassiQ
pi_59127262
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Elsevier

Concurrerend met de omringende landen
[..]

Elsevier

Dat is tenminste actievoeren!
Dat is het onvermijdelijke ontkennen, dat gaat de komende tijd nog veeel en veeeeel erger worden, de eerste flinke tekens zie je nu al, protesten, GM die fabrieken sluit, luchtvaartmaatschappijen die verwachten enorme verliezen te gaan draaien en waarvan er heel veel op de fles zullen gaan de komende jaren...
For great justice!
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:48:07 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59127311
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Neuh... Dat is gewoon geweldadig optreden waar de nette burger de rekening voor mag betalen, net nu de olie al zo duur is .
Iig beter dan dat tamme gedrag hier in Nederland waarbij iedereen klaagt op diverse fora en weblogs en vervolgens de tank nog even volgooit voor de rit van morgenochtend.
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:49:26 #232
141482 Q.
JurassiQ
pi_59127355
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Iig beter dan dat tamme gedrag hier in Nederland waarbij iedereen klaagt op diverse fora en weblogs en vervolgens de tank nog even volgooit voor de rit van morgenochtend.
Ja, laten we lekker het land gaan slopen. Achterlijk dom gedrag.
For great justice!
  woensdag 4 juni 2008 @ 20:56:24 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59127590
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:49 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, laten we lekker het land gaan slopen. Achterlijk dom gedrag.
Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.
  woensdag 4 juni 2008 @ 21:13:39 #234
132605 kawotski
Il Dottore
pi_59128073
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.
dus jij gaat morgen geschiedenis schrijven door een vrachtwagen te huren en die dwars op de A1 te zetten? Organiseer iets en verzamel mensen om je heen, 1 moet de eerste zijn.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  woensdag 4 juni 2008 @ 21:28:44 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59128546
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:13 schreef kawotski het volgende:

[..]

dus jij gaat morgen geschiedenis schrijven door een vrachtwagen te huren en die dwars op de A1 te zetten? Organiseer iets en verzamel mensen om je heen, 1 moet de eerste zijn.
En jij bent dan de eerste die helemaal over de zeik gaat omdat je niet op je werk kunt komen. Aansluitend wordt de hele file gemobiliseerd, vervolgens wordt de vrachtwagen brandend de berm in gereden. En ik word vastgebonden aan de dichtstbijzijnde flitspaal. Leer mij Jan Kaas kennen.
pi_59128692
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

En jij bent dan de eerste die helemaal over de zeik gaat omdat je niet op je werk kunt komen. Aansluitend wordt de hele file gemobiliseerd, vervolgens wordt de vrachtwagen brandend de berm in gereden. En ik word vastgebonden aan de dichtstbijzijnde flitspaal. Leer mij Jan Kaas kennen.
Oh, dus als jij er direct last van hebt is het opeens niet zo meer zo denderend als er geweld bij het "actievoeren" gebruikt wordt?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 4 juni 2008 @ 21:41:48 #237
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_59129008
Waarom gaan die vissers niet over op zware stookolie. Veel goedkoper
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 4 juni 2008 @ 21:42:01 #238
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59129016
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Oh, dus als jij er direct last van hebt is het opeens niet zo meer zo denderend als er geweld bij het "actievoeren" gebruikt wordt?
Jij kunt de link naar "hypocriet Nederland" niet leggen? Klagen en janken en ondertussen rustig doorgaan met de dagelijkse bezigheden. En dat volhouden tot Sint-Juttemis. Dan heb ik meer respect voor oa de Fransen die gewoon daad bij woord voegen. En als je een beetje gelezen had dan had je kunnen zien dat ik "Slopen hoeft van mij ook niet" geschreven heb.
pi_59131174
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Slopen hoeft van mij ook niet, maar alles beter dan de gemiddelde Nederlander die het gelaten over zich heen laat komen en alleen maar zijn schouders ophaalt. En dat net zolang blijft doen tot hij ergens halverwege de maand noodgedwongen thuis zit omdat de brandstof niet meer betaald kan worden en dan plotseling wel de barricades opgaat, ondertussen met spijt als haren op het hoofd dat hij het niet eerder gedaan had.
Mwah. Er komt geen einde aan het duurder worden van benzine. Waarom dan boos tegen de regering gaan schoppen? Het is niet de schuld van de regering dat de olieprijs duurder wordt. Dat is de schuld, nouja, niemand eigenlijk. Fysieke limieten van olievoorraden. In plaats van vragen of de benzine ietsje goedkoper mag moeten we miljarden stoppen in het ontwikkelen van alternatieven. Als we dát niet voor elkaar krijgen zal de Nederlandse economie binnen 10 jaar in elkaar storten door brandstof-tekorten en is het niet meer de vraag of je morgen je auto kan volgooien, dan is het de vraag of je morgen nog een baan hebt.

We kunnen in ieder geval niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. Tijdens de olieboycot van 1973 was het al zo klaar als een klontje wat olie-tekorten kunnen doen. Uiteraard heeft de oh zo machtige mens een plaat van hier tot aan tokio voor haar kop dus zijn we erg goed in het negeren van waarschuwingen.

Ik persoonlijk voorspel niet veel goeds voor de komende 10-25 jaar. In het beste scenario blijft het westen ongeschonden en is de rest van de wereld een hongersnood gestorven. En in het slechtste scenario zijn de oorlogen en hongersnoden verspreid tot aan onze straten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 4 juni 2008 @ 23:53:43 #240
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_59133253
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 22:41 schreef waht het volgende:

[..]

Mwah. Er komt geen einde aan het duurder worden van benzine. Waarom dan boos tegen de regering gaan schoppen? Het is niet de schuld van de regering dat de olieprijs duurder wordt. Dat is de schuld, nouja, niemand eigenlijk. Fysieke limieten van olievoorraden. In plaats van vragen of de benzine ietsje goedkoper mag moeten we miljarden stoppen in het ontwikkelen van alternatieven. Als we dát niet voor elkaar krijgen zal de Nederlandse economie binnen 10 jaar in elkaar storten door brandstof-tekorten en is het niet meer de vraag of je morgen je auto kan volgooien, dan is het de vraag of je morgen nog een baan hebt.

We kunnen in ieder geval niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. Tijdens de olieboycot van 1973 was het al zo klaar als een klontje wat olie-tekorten kunnen doen. Uiteraard heeft de oh zo machtige mens een plaat van hier tot aan tokio voor haar kop dus zijn we erg goed in het negeren van waarschuwingen.

Ik persoonlijk voorspel niet veel goeds voor de komende 10-25 jaar. In het beste scenario blijft het westen ongeschonden en is de rest van de wereld een hongersnood gestorven. En in het slechtste scenario zijn de oorlogen en hongersnoden verspreid tot aan onze straten.
Ik snap dat het duurder worden van de benzine in beginsel niets met de regering te maken heeft, maar ze zijn wel in staat om de accijnzen en de btw te verhogen, wat ongeveer tweederde van de benzineprijs is. Het verhogen van belastingen gaat altijd prima, maar het verlagen schijnt altijd een probleem te zijn, ook al harken ze met de btw meer geld binnen met een hogere benzineprijs. De accijns is plotseling gebonden aan een of andere wetgeving (dat is altijd gebonden als het de maten in Den Haag goed uitkomt. Op het moment dat het de burger goed uitkomt dan wordt er heel creatief met de wetgeving omgegaan en zodanig omgebogen dat het toch weer lucratief is voor de heren in het pluche)

De oliebodem gaan we inderdaad een keer bereiken, maar ook al is er een alternatief in de vorm van een 1 of andere brandstofcel/ elektrisch weet ik veel wat voor auto... Ben jij financieel in staat om even zo'n soort auto uit de showroom te halen? Tegen de tijd dat die dingen 2,3,4e hands betaalbaar zijn, zijn we 15 jaar verder. Dat wordt dus gewoon aanmodderen en betalen voor Jan Modaal, of kappen met rijden en gewoon niet op het werk verschijnen. Laat die lui in Den Haag maar eens gaan nadenken wat ze op hun geweten gaan hebben als zoiets gaat gebeuren door dat harkgedrag.
pi_59135465
quote:
Olieprijs daalt door afname benzinebehoefte VS
Woensdag 04 Juni 2008 22:06

AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs is woensdag gedaald, na wekelijkse cijfers over de olievoorraden in de VS. Een toename van de benzinevoorraad werd opgevat als een aanvullende bewijs dat de vraag naar benzine in de VS aan het afnemen is.

De julifuture voor een vat ruwe olie sloot woensdag op de New York Mercantile Exchange $2,01, of 1,6%, lager op $122,30. Het is de laagste slotstand sinds 6 mei, en een daling van 8% ten opzichte van de top van $133,17 van 21 mei.

De beweging omlaag werd geleid door de futures op olieproducten. De RBOB-benzinefutures daalden sterk na de wekelijkse cijfers van de Amerikaanse overheid, waaruit bleek dat de voorraad benzine de afgelopen week met 2,9 miljoen vaten is gestegen. Analisten hadden gerekend op een toename van 300.000 vaten. De vraag naar benzine is in de afgelopen vier weken met 1,4% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, bleek uit de cijfers.

Hoewel de vraag zwak is, steeg de benuttingsgraad van de raffinagecapaciteit sterk, met 1,8%, in de afgelopen week. Het vooruitzicht dat de voorraden de komende weken verder zullen toenemen, zet de marges van raffinadeurs verder onder druk, en daarmee ook de olieprijs.

'De zwakkere vraag naar olie zagen we al voordat de olieprijs zijn top bereikte', zegt handel Dean Hazelcorn van Coquest in Dallas. 'Het verschil is dat de benuttingsgraad van raffinaderijen nu veel hoger is.'

Een verrassende daling van de voorraad ruwe olie met 4,8 miljoen vaten bood de olieprijs weinig steun, mede omdat het American Petroleum Institute in een parallel rapport een toename van de olievoorraad met 2,2 miljoen vaten meldde.

De benzinevraag bereikt in de VS meestal zijn piek in juni en juli. De komende weken zullen dus cruciaal zijn voor de energiemarkten, stelt Sander Cohan van Energy Security Analysis. De recente neerwaartse correctie van de olieprijs kan daardoor van langduriger aard zijn dan eerdere correcties.

'Men blijft wachten op een herstel van de vraag, maar dat komt niet', aldus Cohan.
Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.
een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%.
idem stijging.

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 05-06-2008 07:24:49 ]
pi_59135525
quote:
Op woensdag 4 juni 200821:41 schreef ACT-F het volgende:
Waarom gaan die vissers niet over op zware stookolie. Veel goedkoper [afbeelding]
"Kom we gaan vandaag eventjes over joh!"

Daarom niet misschien?
  donderdag 5 juni 2008 @ 07:52:44 #243
141482 Q.
JurassiQ
pi_59135940
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 04:30 schreef henkway het volgende:

[..]

Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.
een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%.
idem stijging.
Er is ook nog zoiets als een productiekant en daar zit ook nog een minimaal probleempje....
For great justice!
pi_59137998
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 04:30 schreef henkway het volgende:

[..]

Olie gaat terug naar 100$ en blijft daar dit jaar en mogelijk nog iets daar onder, de vraagdaling lijkt structureel te zijn.
een daling van de vraag met 2% heeft een prijsdaling tot gevolg van 16%.
idem stijging.
Als dat gebeurt is het een mooi moment om te beleggen in olie misschien?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_59138417
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 10:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Als dat gebeurt is het een mooi moment om te beleggen in olie misschien?
de prijs van olie lijkt op een golfbeweging.
De conjunctuur botst steeds tegen het produktieplafond van olie
pi_59138708
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 10:27 schreef henkway het volgende:

de prijs van olie lijkt op een golfbeweging.
Maar wat is de trend op die golfbeweging?
pi_59139915
quote:
Op donderdag 5 juni 200810:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar wat is de trend op die golfbeweging? [afbeelding]
met de stijging van de zeespiegel mee
pi_59144299
Gister een item in Netwerk over de "oliecrisis":

http://www.netwerk.tv/arc(...)e_olie_opraakt_.html
quote:
Als de olie opraakt

De olietekorten en oplopende olieprijs domineren het nieuws. De olie raakt op en dat brengt veel onrust op de financiele markten en aan de benzinepomp. In Netwerk een vooruitblik naar het jaar 2020 met financieel journalist Willem Middelkoop die zegt dat dit pas het begin is van een ware oliecrisis. En toekomsteconoom Wim Ridder, hij voorziet juist nieuwe kansen. Hij voorspelt een samenleving die niet meer afhankelijk zal zijn van olie en drijft op alternatieve energiebronnen.
pi_59144345
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef waht het volgende:
Domestic Gas Prices EU-countries
Laat het de Telegraaf-lezers niet zien! Met en zonder belasting is onze benzine-prijs het hoogst.
Grappig inderdaad dat Nederland zo'n hoge kale prijs heeft. Waar zou dit door komen?? Ik dacht juist dat in Nederland er veel geraffineerd werd enzo.
pi_59144642
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:18 schreef pberends het volgende:
Gister een item in Netwerk over de "oliecrisis":

http://www.netwerk.tv/arc(...)e_olie_opraakt_.html
[..]


Echt heel bizar inderdaad.

De wereld wordt helemaal bang gemaakt via 1 of ander vaag globalwarming verhaal en dat de olie bijna op is, maakt niemand een probleem van.

Het wordt nog raarder als je beseft dat wanneer de olie op is, het global warming probleem ook in 1 klap is opgelost.

Overigens wel respect voor diegene die dit allemaal heeft zitten bekokstoven.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 5 juni 2008 @ 14:28:02 #251
207951 Ahmadinejjad
Iranian Power
pi_59144677
jipieeee!!!!
meer geld voor het iraanse regime om de nucleaire wapen te kunnen maken
Iranian Power in the Middle East
  donderdag 5 juni 2008 @ 14:29:19 #252
141482 Q.
JurassiQ
pi_59144722
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]


Het wordt nog raarder als je beseft dat wanneer de olie op is, het global warming probleem ook in 1 klap is opgelost.
Ja, want dan draait de hele wereld op kolen en dat geeft geen CO2-uitstoot. .
For great justice!
pi_59144841
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:29 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, want dan draait de hele wereld op kolen en dat geeft geen CO2-uitstoot. .
In principe vallen de auto's, vliegtuigen, boten etc allemaal weg.

Dus in feite is het probleem dan opgelost.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_59144851
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Echt heel bizar inderdaad.

De wereld wordt helemaal bang gemaakt via 1 of ander vaag globalwarming verhaal en dat de olie bijna op is, maakt niemand een probleem van.

Het wordt nog raarder als je beseft dat wanneer de olie op is, het global warming probleem ook in 1 klap is opgelost.

Overigens wel respect voor diegene die dit allemaal heeft zitten bekokstoven.
Global warming is echt een nonsense-probleem vergeleken met "energieschaarste". Dat zeg ik al jaren.
pi_59144940
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Global warming is echt een nonsense-probleem vergeleken met "energieschaarste". Dat zeg ik al jaren.
Waarschijnlijk betekent het dus dat olie constant wordt aangemaakt door de aarde ipv dat de olie afkomstig is van dino plantenpap.

Of ze hebben de uitvinding van Stanley Meyer op de plank klaar liggen

We worden in ieder geval in het ooitje genomen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_59146882
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59147219
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 15:36 schreef waht het volgende:
[ afbeelding ]
Amerikanen in een notendop .
pi_59147325
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:35 schreef JohnDope het volgende:
Of ze hebben de uitvinding van Stanley Meyer op de plank klaar liggen
Daar is dit algoritme op van toepassing:
quote:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
class Technology
{

  // SNIP

  public int isBaloney()
  {
    Technology p = getPredecessor();

    if ( costBenefitRatio > p.getCostBenefitRatio() &&
        p.getAnnualTrade() > CHICKENFEED &&
        publicAware() &&
        owner != p.getOwner() &&
        ! owner.deadFrom(freakAccident(concrete, footwear) || tragicSuicide(crossbow) ) &&
        p.obsolecenceFactor(this) > 0.01 
      ) 
        return DEFINITELY;
    else return MAYBE;
  }
}
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59147614
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 15:47 schreef pberends het volgende:

[..]

Amerikanen in een notendop .
Jouw afkeer van Amerikanen kun je moeilijk onder stoelen of banken steken zie ik.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_59147765
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:01 schreef huhggh het volgende:

[..]

Jouw afkeer van Amerikanen kun je moeilijk onder stoelen of banken steken zie ik.
Zo zit het niet. Het is geen afkeer van Amerikanen, het is een afkeer van domme onwetende naïeve blinde mensen, ook wel het 'klootjesvolk' genaamd. En zoals we weten zit dat volk in élk land. Amerika wordt specifiek genoemd omdat zij de grootste zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59147972
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:06 schreef waht het volgende:

[..]

Zo zit het niet. Het is geen afkeer van Amerikanen, het is een afkeer van domme onwetende naïeve blinde mensen, ook wel het 'klootjesvolk' genaamd. En zoals we weten zit dat volk in élk land. Amerika wordt specifiek genoemd omdat zij de grootste zijn.
Een verschil is natuurlijk wel dat er in Europa de prijzen een stuk hoger liggen dan in de VS i.v.m. de vele accijnzen. Daardoor is de noodzaak om zuiniger te gaan rijden voor de Amerikanen minder snel aanwezig.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59148114
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een verschil is natuurlijk wel dat er in Europa de prijzen een stuk hoger liggen dan in de VS i.v.m. de vele accijnzen. Daardoor is de noodzaak om zuiniger te gaan rijden voor de Amerikanen minder snel aanwezig.
Dank voor het genuanceerdere beeld.
De accijnzen zorgen inderdaad ervoor dat we in Nederland sneller de bovengrens hebben bereikt van wat acceptabel om voor brandstof te betalen.

Ik blijf van mening dat de overheid best accijnzen omlaag kan bijstellen.
Of dat de uiteindelijke vraag zal doen stijgen of dalen zal mij echt een zorg zijn, en mag ook geen reden zijn om een mindering hiervan te laten.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_59148581
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:21 schreef huhggh het volgende:

Dank voor het genuanceerdere beeld.
De accijnzen zorgen inderdaad ervoor dat we in Nederland sneller de bovengrens hebben bereikt van wat acceptabel om voor brandstof te betalen.
Onzin. door die hoge accijnzen hebben we een wagenpark in nederland dat gemiddeld genomen al een van de zuinigere van de wereld is. Dan kun je wel weer aan de zielige ikke ikke ikke denken maar als we naar het grote plaatje kijken zien we dat hoge prijzen geod werken om zuiniger met energie om te gaan.
quote:
Ik blijf van mening dat de overheid best accijnzen omlaag kan bijstellen.
Of dat de uiteindelijke vraag zal doen stijgen of dalen zal mij echt een zorg zijn, en mag ook geen reden zijn om een mindering hiervan te laten.
Ja want zolang ikke ikke ikke maar goedkoop van A naar B kan komen, na mij de zondvloed.
pi_59148752
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:06 schreef waht het volgende:

[..]

Zo zit het niet. Het is geen afkeer van Amerikanen, het is een afkeer van domme onwetende naïeve blinde mensen, ook wel het 'klootjesvolk' genaamd. En zoals we weten zit dat volk in élk land. Amerika wordt specifiek genoemd omdat zij de grootste zijn.
.
pi_59155246


Stijging van uitgaven aan olie in:
1973: Olieboycot
1979: Revolutie Iran
2005: Plateau olieproductie
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 5 juni 2008 @ 21:47:48 #268
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_59155690
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 05:40 schreef indahnesia.com het volgende:
"Kom we gaan vandaag eventjes over joh!"

Daarom niet misschien?
Ik zeg ook niet dat het à la minute moet gebeuren, maar kijken naar de alternatieven is zinvoller dan te protesteren om iets waar de overheid ook niet veel aan kan doen. Natuurlijk kun je de accijnzen verlagen, maar daarvoor in de plaats gaan andere belastingen weer omhoog. De begroting moet immers weer sluitend zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_59155724
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 16:21 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dank voor het genuanceerdere beeld.
De accijnzen zorgen inderdaad ervoor dat we in Nederland sneller de bovengrens hebben bereikt van wat acceptabel om voor brandstof te betalen.

Ik blijf van mening dat de overheid best accijnzen omlaag kan bijstellen.
Of dat de uiteindelijke vraag zal doen stijgen of dalen zal mij echt een zorg zijn, en mag ook geen reden zijn om een mindering hiervan te laten.
We moeten de komende 20 jaar omschakelen, en dat zal pijn doen, veel pijn, verlagen van de benzinetax is geen oplossing.

Huizen bouwen die verlicht en verwarmt worden door de ZON is prioriteit nummer EEN.

Superzuinig auto's is en gebruik van Internet voor werk is prioriteit nummer twee
tevens ontwikkeling van fietsen die langere afstanden kunnen rijden, al dan niet overdekt en met reserve accu en infrastructuur hiervoor

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 05-06-2008 22:24:10 ]
pi_59155819
gisteren/vanochtend nog 122 dollar, nu alweer 128.
  donderdag 5 juni 2008 @ 22:03:46 #271
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_59156146
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:19 schreef pberends het volgende:
Grappig inderdaad dat Nederland zo'n hoge kale prijs heeft. Waar zou dit door komen?? Ik dacht juist dat in Nederland er veel geraffineerd werd enzo.
Milieu eisen? Te weinig concurrentie?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_59162593
quote:
Op donderdag 5 juni 200821:52 schreef ItaloDancer het volgende:
gisteren/vanochtend nog 122 dollar, nu alweer 128.
Dan was het inderdaad een *tijdelijk* dipje
pi_59167354
quote:
http://www.nu.nl/news/160(...)nergierevolutie.html

IEA roept op tot energierevolutie
Uitgegeven: 6 juni 2008 10:06
Laatst gewijzigd: 6 juni 2008 10:12

TOKIO - De wereld moet een revolutie op het gebied van schone energie beginnen om de uitstoot van broeikasgassen in 2050 met de helft terug te dringen.

Daarvoor is 45 biljoen dollar (2900 miljard euro) nodig aan extra investeringen in de ontwikkeling van schone technologieën. Dat meldde het internationale energiebureau IEA vrijdag.

Volgens het IEA moet de wereld nu actie ondernemen, anders stijgt de uitstoot van schadelijke broeikasgassen zoals koolstofdioxide tot 2050 met 130 procent.

De wereldwijde olievraag zal in die periode met 70 procent toenemen, waarschuwt IEA-directeur Nobuo Tanaka in een onderzoeksrapport.

Windmolens

Om de doelen te bereiken, zouden volgens het IEA jaarlijks 32 nieuwe kerncentrales en 17.500 nieuwe windmolens in de wereld moeten worden bijgebouwd.

Jaarlijks zouden er ook nog 35 nieuwe kolencentrales en twintig gascentrales bij moeten komen die CO2 kunnen afscheiden en opslaan.

Ook moet volgens het IEA 215 miljoen vierkante meter aan zonnepanelen worden aangelegd en moeten een miljard auto's in de wereld op elektriciteit of waterstof gaan rijden.

Doelstellingen

Om de doelstellingen te bereiken en de benodigde technologie te ontwikkelen, is 45 biljoen dollar aan extra investeringen nodig, stelt het IEA. Dat komt overeen met 1,1 procent van de wereldeconomie in de periode tot 2050, aldus het bureau.

"Een wereldwijde energierevolutie is zowel noodzakelijk als haalbaar, maar het zal een grote uitdaging worden", aldus Tanaka. "De wereld staat voor de afschrikwekkende combinatie van een sterk stijgende energiebehoefte, een toenemende uitstoot van broeikasgassen en krimpende voorraden."

G8

Het IEA-rapport is bedoeld als advies voor de G8, die volgende maand een vergadering houdt in Japan. Energieministers van de G8 en die van China, India en Zuid-Korea komen komend weekeind al samen.

Milieuministers van de groep van de zeven rijkste industrielanden plus Rusland riepen vorige maand al op tot een halvering van de C02-uitstoot in 2050.
Het IEA zegt dat de olievraag met 70% zal toenemen ,maar ik zie het aanbod niet met 70% toenemen, dus dat zal wel loslopen.

En 1 miljard autos op elekticteit, binnen 40 jaar ik ben heel benieuwd of we als mensheid dat voor elkaar gaan krijgen. Het is in ieder geval een geod streven. En zou een mooie mogelijkheid zijn om een volgende technologisch economische groei mee te gaan maken.
pi_59167694
130 dollar de correctie ging snel, maar de correctie op de correctie gaat zo mogelijk nog sneller
pi_59168564
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 21:49 schreef henkway het volgende:

[..]

We moeten de komende 20 jaar omschakelen, en dat zal pijn doen, veel pijn, verlagen van de benzinetax is geen oplossing.

Huizen bouwen die verlicht en verwarmt worden door de ZON is prioriteit nummer EEN.
[ afbeelding ]
Superzuinig auto's is en gebruik van Internet voor werk is prioriteit nummer twee
tevens ontwikkeling van fietsen die langere afstanden kunnen rijden, al dan niet overdekt en met reserve accu en infrastructuur hiervoor
Je kan natuurlijk ook de accijnzen verlagen EN tegelijkertijd naar oplossingen zoeken.
Nu wordt het op de burger afgeschoven dmv de torenhoge accijnzen, om over de VERHOGING daarvan nog niet eens te spreken.
Zo kortzichtig om met accijnzen te willen sturen, dat heeft namelijk nog nooit gewerkt.
Maar he, woutertje wil natuurlijk geld in zakken steken, dus hem zal het een worst zijn onder welk voorwendsel hij deze excorbitante verhoudingen (meer dan 60 %) binnensleept.

Probeer eens meer kritisch en objectief naar zaken te kijken, ipv dit voor zoete koek te slikken.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_59168984
45 biljoen USD = 2900 miljard euro? Moet dat niet zijn 29.000 miljard euro, aangezien miljard -> biljoen een factor 1000 is?
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:33:07 #277
93664 waht
Mushir
pi_59169084
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:28 schreef indahnesia.com het volgende:
45 biljoen USD = 2900 miljard euro? Moet dat niet zijn 29.000 miljard euro, aangezien miljard -> biljoen een factor 1000 is?
Klopt, 29 duizend miljard euro moet het zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59169208
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:28 schreef indahnesia.com het volgende:
45 biljoen USD = 2900 miljard euro? Moet dat niet zijn 29.000 miljard euro, aangezien miljard -> biljoen een factor 1000 is?
Een financieel dagblad neemt het met de huidige volatiele markt niet zo nauw meer een nulletje meer of minder.
pi_59169258
quote:
Op vrijdag 6 juni 200812:33 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, 29 duizend miljard euro moet het zijn.
quote:
Op vrijdag 6 juni 200812:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een financieel dagblad neemt het met de huidige volatiele markt niet zo nauw meer een nulletje meer of minder. [afbeelding]
De dollar daalt snel, maar hiermee lopen ze toch wel vooruit op de zaken
pi_59169293
Financieel dagblad? Was van Nu, die het bericht overnamen van het ANP. Het stond ook fout op onze FP (ANP)
pi_59169331
quote:
Op vrijdag 6 juni 200812:40 schreef ItaloDancer het volgende:
Financieel dagblad? Was van Nu, die het bericht overnamen van het ANP. Het stond ook fout op onze FP (ANP) [afbeelding]
tja, makkelijk dat rechtstreeks overnemen
  vrijdag 6 juni 2008 @ 15:40:16 #282
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_59174309
Crude Oil 134,4800 4,83%

Pffff, dit gaat hard.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_59174350
quote:
Op vrijdag 6 juni 200815:40 schreef Mr.J het volgende:
Crude Oil 134,4800 4,83%

Pffff, dit gaat hard.
tering he...
pi_59174391
sssssssick!
pi_59174578
Dit is wel het olietopic maar manieuit
pi_59174713
quote:
Op vrijdag 6 juni 200815:48 schreef ItaloDancer het volgende:
Dit is wel het olietopic maar manieuit [afbeelding]
hoort bij elkaar een beetje he..
  vrijdag 6 juni 2008 @ 16:10:04 #288
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_59175436
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:11 schreef huhggh het volgende:

Zo kortzichtig om met accijnzen te willen sturen, dat heeft namelijk nog nooit gewerkt.
Onzin, keer op keer blijkt dat accijnzen werken om het gedrag van de markt een bepaalde kant op te sturen. Kijk eens naar het verschil in verbruik tussen Europese auto's en Amerikaanse bijvoorbeeld.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_59176207
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:


Onzin, keer op keer blijkt dat accijnzen werken om het gedrag van de markt een bepaalde kant op te sturen. Kijk eens naar het verschil in verbruik tussen Europese auto's en Amerikaanse bijvoorbeeld.
Hierop ga je geen atwoord krijgen van hugh dat zei ik gisteren ook al. Maar dat wil hij niet horen. (ok mischien was ik wat lomper in mijn uitspraak)
pi_59176215
quote:
vr 06 jun 2008, 13:59
Israël: Aanval op Iran lijkt onvermijdelijk
JERUZALEM - De Israëlische vicepremier en minister van Transport, Shaul Mofaz, heeft in een vrijdag gepubliceerd vraaggesprek gezegd dat een Israëlische aanval op Iran onvermijdelijk lijkt. „Wanneer Iran doorgaat met het ontwikkelen van kernwapens, dan vallen we dat land aan,” aldus Mofaz in het dagblad Yedioth Ahronoth.
Zo is dat, een kernbom op het olievat IRAN, dan zitten we zo op 200 dollar per vat
pi_59176843
quote:
Op vrijdag 6 juni 200816:29 schreef henkway het volgende:

[..]

Zo is dat, een kernbom op het olievat IRAN, dan zitten we zo op 200 dollar per vat
tja, als deze woorden al geuit worden dan zal het wel gebeuren ook...
  vrijdag 6 juni 2008 @ 16:54:45 #292
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_59177038
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:29 schreef henkway het volgende:

Zo is dat, een kernbom op het olievat IRAN, dan zitten we zo op 200 dollar per vat
En Shell op 45,-. Ik zeg doen!
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_59177094
quote:
Op vrijdag 6 juni 200816:54 schreef Mr.J het volgende:

[..]

En Shell op 45,-. Ik zeg doen! [afbeelding]
dat is als Mr Ahmadinedinges geen bommetjes terug gaat gooien dan wel...
  vrijdag 6 juni 2008 @ 16:59:42 #294
93664 waht
Mushir
pi_59177163
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:29 schreef henkway het volgende:

[..]

Zo is dat, een kernbom op het olievat IRAN, dan zitten we zo op 200 dollar per vat
Ah, dit zou een van die 'speciale omstandigheden' zijn waardoor we morgen al de lul kunnen zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_59177180
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 15:36 schreef waht het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Vrouw steekt benzinestations in brand

Dat niet iedereen blij is met de hoge brandstofprijzen, mag wel duidelijk zijn. Maar een 64-jarige vrouw uit Californië ging wel heel erg ver om haar mening te uiten. Ze was zo woedend over de hoge brandstofprijzen dat ze maar besloot om twee benzinestations in brand te steken.

De brandstichtster, Diane Craig, is inmiddels gearresteerd in een restaurant. Ze had nog één aansteker en een aantal aanmaakblokjes bij zich. Ze wordt beschuldigd van brandstichting en inbraak. Craig bekende onmiddelijk schuld toen ze werd gearresteerd.

De vrouw stichtte de brand in de toiletten van de Arco- en Chevron benzinestations. Haar alibi was dat ze iets tegen de hoge brandstofprijzen wilde doen.
Vrouw steekt benzinestations in brand
pi_59177182
quote:
Op vrijdag 6 juni 200816:59 schreef waht het volgende:

[..]

Ah, dit zou een van die 'speciale omstandigheden' zijn waardoor we morgen al de lul kunnen zijn. [afbeelding]
da's wel heel snel ja.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 17:14:03 #297
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_59177493
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hierop ga je geen atwoord krijgen van hugh dat zei ik gisteren ook al. Maar dat wil hij niet horen. (ok mischien was ik wat lomper in mijn uitspraak)
Erg grappig idd . Zeker als je bedenkt dat ik van de week nog iemand van de RAI bij RTL Z verongelijkt hoorde beweren dat de slurptax de reden was dat de SUV markt in Nederland ingestort was. Dat is dus iemand uit de branche (weinig mensen met meer inzicht in de automarkt te vinden lijkt me) die heffingen aangeeft als reden van ander consumentengedrag.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_59177820
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 16:47 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

tja, als deze woorden al geuit worden dan zal het wel gebeuren ook...
Tuurlijk niet, dit is even stoere praat terug naar Ahmadinejad. Ze willen neem ik aan wel dat Jeruzalem overeind blijft staan
pi_59177974
10 dollar erbij en misschien nog wel meer in minder dag 2 dagen. Ik kan echt niet begrijpen dat dat zomaar kan en mag. Een lichte daling van de dollar staat gelijk aan 10 dollar extra bovenop een vat olie?

Dat de olie schaars is ok maar dit is toch allemaal puur speculatie waardoor die prijs zo hoog opgevoerd word.
Enkele weken geleden zijn in amerika enkele kopstukken in de olie industrie "verhoord" door het senaat en volgens hun is een reële prijs van olie per vat momenteel 90 dollar.

Shell noteert vandaag wel weer een winst van 2%...

Op deze manier worden de rellen om de hoge prijzen alleen maar heftiger, lijkt me geen goede zaak.
pi_59178062
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 17:35 schreef Terrorbita het volgende:
Een lichte daling van de dollar staat gelijk aan 10 dollar extra bovenop een vat olie?
Dat kan natuurlijk ook omgekeerd zijn, een stijging van de olieprijs staat gelijk aan een daling van de dollar.
pi_59178075
Prijs is reëel imo. De situatie is onzeker/gespannen en maximum aan olieproductie is wel zo'n beetje bereikt. Vraag naar olie gaat gewoon steeds verder toenomen door opkomst van "nieuwe" landen. Economische tegenslag kan maar tijdelijk de vraag iets beperken.

En Shell is onveranderd gesloten vandaag
pi_59178303
God waarom gaat ie nou weer dicht.

Olie hervat recordrace
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')