Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijdenquote:Op donderdag 22 mei 2008 13:41 schreef Furia het volgende:
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).
Vind de argumenten van 'wennen aan hoge prijzen' belachelijk; de overheid heft veel accijnzen, maar schuift de hoge prijs af op de kosten van olie. Dat is gewoon dikke onzin. Als je zo stoer bent om stevig belasting te heffen op brandstof, dan mag je ook zo stoer zijn om daar gewoon voor uit te komen (en de bijbehorende lading stront over je heen krijgen).
90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?quote:Op donderdag 22 mei 2008 13:41 schreef Furia het volgende:
Ik rij tegenwoordig wat zachter, 90-100. Ben lang niet de enige, ik kom zelfs mensen tegen die maar 80 rijden op de snelweg. Dat vind ik wat gevaarlijk, maar met 90-100 kan ik zo 100km extra op een tank, dus dat is het mij wel waard (ik rij ongeveer een tank per week leeg).
Goed idee, nog meer files!quote:Op donderdag 22 mei 2008 13:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?
Stel je niet zo aan man, files worden niet veroorzaakt door mensen die constant en vloeiend rijden maar door debielen die niet weten wat 'doseren' betekent. Er is ook nog een linker-rijbaan, kerel. Maar mensen die in de spits sneller proberen te zijn, zijn sowieso de meest wereldvreemde mensen die er bestaan.quote:Op donderdag 22 mei 2008 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden![]()
![]()
![]()
![]()
Je komt er steeds meer tegen ook![]()
Ik vind 120 rijden veel vervelender dan 100 rijden. Steeds remmen, optrekken, remmen, weer optrekken, even doorrijden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 14:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goed idee, nog meer files!
In de file rij je namelijk lekker zuinig
Gebakken lucht?quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
nee, ik geloof niet dat er afspraken zijn om zuinige auto's te weren. Wel geloof ik er niet in dat het toeval is dat we na 100 jaar auto geschiedenis nog altijd alleen maar benzine aangedrven auto's in de showroom aantreffen en dat het strafbaar is om wat anders dan benzine in je auto te kiepen.
ja, dat zeg ik al langer dat de kans groter is, dit omdat er een La Nina actief is.. 1+1=2 dus...quote:Op donderdag 22 mei 200823:12 schreef neok het volgende:
Wat wij de komende maanden per liter betalen hangt af van de orkanen in de Golf van Mexico.
The National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) released its tropical storm forecast Thursday morning, saying there is a 65% chance of a stronger-than-average hurricane season and only a 10% chance that it will be weaker than normal
Dat volgens CNN
ik denk schrikbarend weinigquote:Op vrijdag 23 mei 200803:11 schreef Boswachtertje het volgende:
Vraag me af hoeveel lucht er in de prijs zit..
uhuh...quote:Op vrijdag 23 mei 2008 04:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
Zeikvraag maar; linkje? Ben wel benieuwd naar al die tankers, want ik geloof het namelijk niet. Als Iran slim is beperken ze de productie gewoon.quote:Op vrijdag 23 mei 200804:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
Weet jij wel wat speculatie is?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 04:12 schreef henkway het volgende:
toch denk ik dat we nu ff gaan dalen , er zit teveel speculatie in, in Iran liggen honderden tankers te wachten met verkochte lading voor levering over drie a zes maanden
wat sla jij een onzin uit zegquote:Op donderdag 22 mei 200813:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Je komt er steeds meer tegen ook [afbeelding]
De doorstroming wordt met name op 2 manieren belemmerd:quote:Op donderdag 22 mei 2008 13:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jij bent dus zo'n idioot die de doorstroming belemmert en voor extra files zorgt. Helemaal strontziek wordt ik van mensen die het wereld record zuinig rijden proberen te halen en 20km onder de vmax rijden![]()
![]()
![]()
![]()
Je komt er steeds meer tegen ook![]()
ja dat is kopen vanwege de prijsverwachting op de termijnmarkt voor levering over 3 a 6 maanden, tot het punt dat er mensen beginnen uit te stappen cq winst te nemen en dan gauw ook verkopen om dan eventueel na een paar dagen weer in te stappen .quote:
quote:Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De olieprijs is donderdag met meer dan USD 2 gedaald nadat eerder op de dag voor het eerst de grens van USD 135 per vat werd doorbroken. Deze recordhoogte werd verlaten nadat de dollar aansterkte vanwege beter dan verwachte macro-economische cijfers.
De julifuture voor een vat ruwe olie sloot op de New York Mercantile Exchange USD 2,36 lager op USD 130,81. Eerder werd een tussentijds record bereikt van USD 135,09.
Een grafiekje dat ik laatst zag, gaf zelfs aan dat het verbruik bij 80 km/h 'basis' was, met 100 zat je er iets van 20-25% boven, terwijl je er met 120 al 35% boven zat. Daarna gaat het nog veel harder. De maximum snelheid mogen ze van mij best zo houden, ik denk dat mensen vanzelf minder hard gaan rijden als meerdere mensen dat doen. Het valt mij nu pas op hoeveel mensen er eigenlijk gewoon rond de 100 rijden. Daarnaast wordt het voor mensen die scheuren nog gevaarlijker, dus die tomen dan misschien ook een beetje in. Als ik dan haast heb, kan ik toch 120quote:Op donderdag 22 mei 2008 13:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
90 rijden in zijn 5 op de snelweg is ook zo'n beetje de zuinigste manier om te rijden. Nieuwe maximumsnelheid een idee? Terug naar 100 of zelfs 90?
Het beste werkt nog vlak achter een zuigende vrachtwagen hangen, dat heb ik een keer in duitsland gedaan omdat de tank bijna leeg was, dan rij je makkelijk een op 30quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:08 schreef Furia het volgende:
[..]
De doorstroming wordt met name op 2 manieren belemmerd:
- Vrachtwagens die denken dat ze in kunnen halen als ze 91 kunnen, in plaats van 90
- Mensen die denken dat ze overal veel te hard moeten rijden
Jij zult wel in de laatste categorie vallen, je weet wel, continu op de rem, dan weer snel gassen, weer op de rem, want tja, de meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds op of onder de maximum snelheid.
En daarnaast, met zulke benzineprijzen moet je wel zuinig gaan rijden. Luisterboekje erbij, zonnebril op voor optimale onherkenbaarheid: heerlijk!
Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de filequote:Op donderdag 22 mei 2008 14:15 schreef waht het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan man, files worden niet veroorzaakt door mensen die [b]constant en vloeiend rijden maar door debielen die niet weten wat 'doseren' betekent. Er is ook nog een linker-rijbaan, kerel. Maar mensen die in de spits sneller proberen te zijn, zijn sowieso de meest wereldvreemde mensen die er bestaan.
En nee, ik hou me niet altijd aan de maximumsnelheid. Ik rijd vast veel sneller dan jij op plekken waar dat kan, dus hou je vooroordelen voor je.
Daar is nederland te klein voor, als jij je radio aan hebt gezet ben je er al, rij nou maar gewoon 100 op de cruisecontrole dat maakt niks uitquote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:49 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file![]()
Nee dat bevordert de doorstroming absoluut!!
Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje![]()
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
Iran verkoopt ook op termijn en soms is het beter om te verkopen op 3 maanden dan levering nu.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 06:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Zeikvraag maar; linkje? Ben wel benieuwd naar al die tankers, want ik geloof het namelijk niet. Als Iran slim is beperken ze de productie gewoon.
het gaat dan ook niet om het doorrijden in dit topic, maar om het zuiniger rijden omdat de prijzen zo hard stijgen.quote:Op vrijdag 23 mei 200809:49 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Die mensen die vloeiend en constant rijden zjin van die idioten die een gat van 300 meter laten vallen in de file [afbeelding] [afbeelding] Nee dat bevordert de doorstroming absoluut!!
Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje [afbeelding]
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
Ja het ruhrgebeid heeft helemaal geen last van filesquote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Gewoon lekker 160 op de cruisecontrol rijden onder het genot van een rustig muziekje![]()
Wat dat betreft is het een waargenot om op de duitse autobahn te rijden. Daar rijd men tenminste nog door.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja het ruhrgebeid heeft helemaal geen last van files
Benzineprijzen gaan dus weer naar beneden!!!quote:Olieprijs daalt weer
Uitgegeven: 23 mei 2008 11:15
LONDEN - De olieprijs is vrijdagmorgen gedaald, nadat de voorgaande dag een recordniveau van meer dan 135 dollar per vat was bereikt. De daling had te maken met winstnemingen door beleggers en de aantrekkende dollar.
ANP
Het was voor het eerst sinds vijf handelssessies dat de olieprijs zakt.
De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie bereikte donderdag het absolute recordniveau van 135,09 dollar. Vrijdag ging de olieprijs terug tot boven de 130 dollar per vat (van 159 liter).
Bron:www.nu.nl
Ja moet je ook niet door de uitbreidende randstad willen rijden is ook maar een klein gedeelte van nederland.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast.
Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort
Stijgt alweerquote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:12 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Benzineprijzen gaan dus weer naar beneden!!!
Tenminste.... zodra een vat olie 1ct omhooggaat, wordt dit als excuus gebruikt door die schofterige zogenaamde 'marktleiders' om de benzine 3ct/l duurder te maken..Dus neem ik aan dat omgekeerd hetzelfde gebeurt...
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja moet je ook niet door de uitbreidende randstad willen rijden is ook maar een klein gedeelte van nederland.
Ja, Nederland is overbevolkt en iedereen heeft een auto, what else is new? Heeft vrij weinig met de snelheid die mensen rijden te maken. Meer met de hoeveelheid auto's en de tijden waarop deze van de weg gebruik willen maken.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is maar een klein gedeelte van Duitsland, in Nederland staat vanaf 15:30 tot 19:00 half Nederland vast.
Zometeen om 13:00 weer lekker op de A28 in de file staan van Utrecht naar Amersfoort
Je hebt altijd baas boven baas. Genoeg steden die 24/7 druk zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, in nederland zijn de snelwegen wel verlaten op bepaalde tijden, zeker als je dat vergelijkt met het verkeer hier op de snelwegen. Altijd mensen om je heen, 24 uur per dag. Had ik ook niet verwacht van een 3e wereldland, maar het is zo.
Wat betaal je nou precies? Omgerekend in euro's/liter?quote:Maar goed, dat is allemaal om het topic heen eigenlijk.. hier gaat de benzine volgende week wellicht 1/3 in prijs omhoog.
Waanzinnig!quote:
nu 32 eurocent, na middernacht wellicht 43 eurocent.. ze willen de verhoging er versneld doorduwen (normaal is het de 1e van de maand) omdat alles vast loopt nu, overal rijen bij tankstations en vele stations zijn al gesloten vanwege uitverkocht... ik ga ffies foto's maken (op de motorquote:Op vrijdag 23 mei 200813:29 schreef waht het volgende:
[..]
Je hebt altijd baas boven baas. Genoeg steden die 24/7 druk zijn.
[..]
Wat betaal je nou precies? Omgerekend in euro's/liter?
1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.quote:
Die aircar moeten ze eerst eens goed werkend zien te krijgen, dan zien we wel weer verder.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:34 schreef pberends het volgende:
[..]
1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.
Op de Nederlandse Wikipedia-pagina is niet veel te vinden. Op de Engelse Wikipedia-pagina staat:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:34 schreef pberends het volgende:
[..]
1 ding snap ik niet, zo'n "perslucht-tank" is volledig vol te laden voor een paar Australische dollars aan elektriciteit, vervolgens rijdt het autootje een kilometer of 400.
Is perslucht dan zoveel efficienter dan benzine. 400 kilometer met een auto lijkt mij meer energie vergen dan een paar dollar aan elektriciteit
![]()
Lijkt me dat het rendement een stuk hoger ligt?quote:Compressed air is a heavy way of storing fuel, 300l air at 30 MPa (300 Bar) about 16 kWh [3] (the equivalent of 1.7 liters [4](0.44 gallons) of gasoline, assuming a 100% efficiency of the engine).
Ehh, volgens mij werkt hij goed hoor! Sommige Belgische ondernemers willen hem gaan verkopenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die aircar moeten ze eerst eens goed werkend zien te krijgen, dan zien we wel weer verder.
http://www.treehugger.com/files/2008/01/air_car_is_here.php
3 $ stroom voor 125 mile.
Hou ons op de hoogte van de reacties.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:31 schreef indahnesia.com het volgende:
[ afbeelding ] het is er doorheen.. de benzineprijzen gaan over 1.5 uur met 30% omhoog [ afbeelding ] whaha... 250 miljoen indonesiers genept die dachten nog 1 week te kunnen hamsteren [ afbeelding ]
reacties zijn al geweest, twee weken kleinschalige demonstraties en hamster-praktijken. De vorige keer (oktober 2005) ebde deze protesten na een verhoging van meer dan 100% direct weg.. ik denk dat dat nu ook wel het geval zal zijn.quote:
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Op de Nederlandse Wikipedia-pagina is niet veel te vinden. Op de Engelse Wikipedia-pagina staat:
[..]
Lijkt me dat het rendement een stuk hoger ligt?
Topic van een jaar terug: Auto op Perslucht?.
Of zou ie een efficientie hebben van 125%? Volgens de wet van behoud van energie kan dat natuurlijk nietquote:Compressed air is a heavy way of storing fuel, 300l air at 30 MPa (300 Bar) about 16 kWh [3] (the equivalent of 1.7 liters [4](0.44 gallons) of gasoline, assuming a 100% efficiency of the engine).
De dollar is de laatste tijd redelijk stabiel hoor... hier een grafiekje wat ik heb gemaakt:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:50 schreef indahnesia.com het volgende:
heb je gezien hoeveel de dollar gedaald is in die tijd? Dat moet je wel verrekenen he...
De reeele rente (rente min inflatie) is negatief in veel belangrijke landen. Dus hoe kun je waarde behouden?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
Ik gok zo dat de kredietcrisis toch wel een vlucht heeft veroorzaakt van waardepapieren naar zaken met "echte" waarde, zoals goud en olie...quote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
Dat kwartje was toch eigenlijk 11 gulden cent?quote:
een tekort van 10% kan de prijs doen verdubbelenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 17:45 schreef Demophon het volgende:
Wat ik nou nog niet begrijp: how the f*ck kan de olieprijs zo extreem snel stijgen, bijna een verdubbeling in een jaar! Is de vraag zo sterk toegenomen, zijn de economieën van China en India het laatste jaar zo extreem gegroeid (hebben ze 2 keer zoveel auto's in een jaar)? Of is het aanbod extreem gedaald, de olie raakt op, zo extreem dat het een verdubbeling qua prijs in 1 jaar kan veroorzaken? IK snap er niks van!
Inderdaadquote:Op zondag 25 mei 2008 12:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Als het kwartje wordt teruggeven, moet dat gemis aan inkomsten wel weer ergens anders vandaan komen, dus wat voor zin heeft het in godsnaam
Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?quote:Op zondag 25 mei 2008 13:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Inderdaad.
Niemand lijkt dat te snappen. Je kan accijnzen wel dik verlagen, maar dan moet de loonbelasting en/of BTW omhoog. Wtf heeft dat voor nut?
Absoluut mee eens. De overheid kan veel efficiënter werken dan nu. Neem bijvoorbeeld bepaalde budgetten bij gemeenten. Als ze een bepaald budget niet opmaken, dan krijgen ze het jaar erop minder omdat ze blijk geven met minder toe te kunnen. Dus wat doen gemeenten? Verbrassen dat geld, zodat ze volgend jaar weer hetzelfde bedrag krijgenquote:Op zondag 25 mei 2008 13:57 schreef huhggh het volgende:
Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?
De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden.
Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin.
Gelukkig zie je dat in het bedrijfsleven nooooooooooooooooooooooooit!quote:Op zondag 25 mei 2008 14:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Absoluut mee eens. De overheid kan veel efficiënter werken dan nu. Neem bijvoorbeeld bepaalde budgetten bij gemeenten. Als ze een bepaald budget niet opmaken, dan krijgen ze het jaar erop minder omdat ze blijk geven met minder toe te kunnen. Dus wat doen gemeenten? Verbrassen dat geld, zodat ze volgend jaar weer hetzelfde bedrag krijgen
Zeker waar, maar ik zie liever de inkomensbelasting ofzo omlaag. Veel nuttiger dan accijnzen verlagen.quote:Op zondag 25 mei 2008 13:57 schreef huhggh het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan om de overheidsuitgave gewoon een tandje terug te schroeven?
De overheid heeft bij lange na niet zoveel geld nodig als dat zij nu int, om dit land draaiende te houden.
Zeker in het oerwoud van obscure subsidie-sponzen kan behoorlijk gesneden worden, maar das alleen maar een begin.
Waarom sluit je een verlaging van de accijnzen in de eerste instantie uit?quote:Op zondag 25 mei 2008 14:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Zeker waar, maar ik zie liever de inkomensbelasting ofzo omlaag. Veel nuttiger dan accijnzen verlagen.
Accijnzen op brandstof zorgen er gewoon voor dat mensen erop letten dat ze zuinig met energie omgaan. Dat is gewoon een feit, want anders ben je een dief van je eigen portomonnee.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:08 schreef huhggh het volgende:
[..]
Waarom sluit je een verlaging van de accijnzen in de eerste instantie uit?
Je kan ze natuurlijk best allebei verlagen, inkomstenbelasting EN accijnzen.
Probleem is dat geen enkele partij zich echt sterk heeft gemaakt voor belastingverlaging.
Zelfs niet partijen zoals de VVD of D'66, die liberalisme alleen maar een karige lippendienst bewijzen.
Bij dat soort partijen zouden dit soort punten elementair en altijd de hoogste prioriteit moeten hebben, als een rode draad in de handel-en-wandel van zo'n partij.
Maar helaas.
Want alles ook het bedrijfsleven is erg geinteresseerd in subsidie's.
Dat maakt het ook zo ziekelijk en incesttieus: iedereen (behalve ondergetekende) maakt wel gebruik van een-of-andere subsidie. En zo houdt iedereen zich in een collectivistische wurggreep.
Ik wil mijn subsidie, jij wilt jouw subsidie, en zo drijven wij samen de belastingdruk omhoog.
quote:Op zondag 25 mei 2008 14:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gelukkig zie je dat in het bedrijfsleven nooooooooooooooooooooooooit!
Kerel, uiteindelijk is het altijd de burger die betaalt als er ergens geld verspild wordt. Verbazend hoeveel mensen dat niet lijken te snappen.quote:Op zondag 25 mei 2008 15:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
!
Wat is dit nu voor een vergelijking? Wat boeit mij het dat bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft. We hebben het hier over belastingcenten van ons iedereen waar de ambtenaren zorgvuldiger mee moeten omspringen.
Tuurlijk betaalt de burger altijd de prijs, echter in geval van bedrijven heb je concurrentie. Als bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft dan zal zijn product duurder zijn dan bedrijf y die zijn financiële administratie wel goed op orde heeft. In geval van een overheid heb je geen keus. Of je moet naar een ander land willen vertrekken wat ik overigens sterk heb overwogen. Maar de vele sociale contacten hier weerhouden mij dit (nog).quote:Op zondag 25 mei 2008 16:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kerel, uiteindelijk is het altijd de burger die betaalt als er ergens geld verspild wordt. Verbazend hoeveel mensen dat niet lijken te snappen.
Het gebeurdt ook niet alleen bij bedrijf x, het gebeurt in elke organisatie waar budgetten uitgedeeld worden...
Nogmaals: dit gebeurt bij bedrijf y net zo hard als bij bedrijf xquote:Op zondag 25 mei 2008 16:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tuurlijk betaalt de burger altijd de prijs, echter in geval van bedrijven heb je concurrentie. Als bedrijf x zijn financiën niet op orde heeft dan zal zijn product duurder zijn dan bedrijf y die zijn financiële administratie wel goed op orde heeft. In geval van een overheid heb je geen keus. Of je moet naar een ander land willen vertrekken wat ik overigens sterk heb overwogen. Maar de vele sociale contacten hier weerhouden mij dit (nog).
Nee, bedrijven verschillen onderling. De één heeft het in veel mindere mate dan de ander. En de overheid spant absoluut de kroon als het gaat om geldverkwisting.quote:Op zondag 25 mei 2008 19:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nogmaals: dit gebeurt bij bedrijf y net zo hard als bij bedrijf x
En overheidsinstellingen niet?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, bedrijven verschillen onderling. De één heeft het in veel mindere mate dan de ander. En de overheid spant absoluut de kroon als het gaat om geldverkwisting.
Als overheidsinstelling zou je gek zijn om je budget niet op te maken. Geldbesparing wordt niet beloond, maar juist afgestraft. En waarom zouden ze besparen? Het is toch maar de onuitputtelijke bron van de belastingbetaler. Als een bedrijf op zo'n manier zou functioneren dan is het binnen no-time failliet.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En overheidsinstellingen niet?"De overheid" is net zo'n alomvattend begrip als "het bedrijfsleven".
Ach, bij elk bedrijf probeert iedereen net zo hard zijn eigen budget te verdedigen. Zeker in tijden dat het goed gaat wordt er bij de meeste bedrijven gewoon met geld gesmeten.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als overheidsinstelling zou je gek zijn om je budget niet op te maken. Geldbesparing wordt niet beloond, maar juist afgestraft. En waarom zouden ze besparen? Het is toch maar de onuitputtelijke bron van de belastingbetaler. Als een bedrijf op zo'n manier zou functioneren dan is het binnen no-time failliet.
Dat heb je zeker bij grote bedrijven waar een (kortzichtige) manager enkel aan het belang van zijn eigen afdeling c.q. bedrijfsonderdeel denkt. Er worden budgetten losgepeuterd met dubieuze 'investeringen', waar kosten veel te hoog zijn opgegeven dan ze in werkelijkheid zijn. De reden? Ach, meneer heeft liever een flink gepimpte laptop, terwijl hij prima toe kan met een standaard model (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar de baas, die aan het eind van het jaar de balans moeten opmaken, is ook niet gek. Wat doe je met een te dure afdeling? Wegreorganiseren dat spul. Eventueel uitbesteden aan een bedrijf die goedkoper kan werken. Het marktmechanisme zorgt er juist voor dat dit soort uitwassen in de kiem gesmoord worden.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ach, bij elk bedrijf probeert iedereen net zo hard zijn eigen budget te verdedigen. Zeker in tijden dat het goed gaat wordt er bij de meeste bedrijven gewoon met geld gesmeten.
Nee, guldens.quote:Op zondag 25 mei 2008 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat kwartje was toch eigenlijk 11 gulden cent?
Aangezien de concurrent ook met dezelfde zichzelf belangrijk vindende afdelingen te maken heeft zijn beide bedrijven net zo inefficient en klopt er nog steeds niets van je verhaal.quote:Op zondag 25 mei 2008 20:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb je zeker bij grote bedrijven waar een (kortzichtige) manager enkel aan het belang van zijn eigen afdeling c.q. bedrijfsonderdeel denkt. Er worden budgetten losgepeuterd met dubieuze 'investeringen', waar kosten veel te hoog zijn opgegeven dan ze in werkelijkheid zijn. De reden? Ach, meneer heeft liever een flink gepimpte laptop, terwijl hij prima toe kan met een standaard model (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar de baas, die aan het eind van het jaar de balans moeten opmaken, is ook niet gek. Wat doe je met een te dure afdeling? Wegreorganiseren dat spul. Eventueel uitbesteden aan een bedrijf die goedkoper kan werken. Het marktmechanisme zorgt er juist voor dat dit soort uitwassen in de kiem gesmoord worden.
Nee, weesch slim: het kwartje van Kok was voor particulieren maar 18 guldencent (geloof dat die andere poster fout zat met 11 guldencent - maar anyway; iig minder dan 25 guldencent).quote:
wat is het goede doel... gaan de werelolieprijzen omlaag of zo?quote:Op maandag 26 mei 200810:08 schreef Revolution-NL het volgende:
even spammen voor het goede doel [afbeelding]
teken de petitie!
http://www.kwartjevankokterug.nu/
LEUGEN: Sierra Leone, Turkije, Noorwegen, zijn duurder volgens Wikipedia, en andere bronnen geven nog wat andere Afrikaanse probleemlanden aan, maar die laat ik maar weg voor de redelijkheidquote:In Nederland is de brandstofprijs de hoogste in de wereld!
LEUGEN: volgens CNN is het 0.12USD per gallon en volgens Wikipedia zelfs 0.05 USD per liter.quote:Venezuela heeft enorme olie reserves en zegt "eigen land eerst". Dus kost 1 liter brandstof 1 dollar cent.
Geen bronvermelding voor het gemak, dus dit kan ik lekker in twijfel trekkenquote:Wist u dat er per dag ongeveer 23.000.000 (zegge 23 miljoen euro) aan accijns wordt
Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!quote:Op maandag 26 mei 2008 10:31 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
wat is het goede doel... gaan de werelolieprijzen omlaag of zo?
Ook al is het zo weinig men zegt er maar niet bij dat dat komt omdat er susbsidie op zit. Willen de mensen die dit gaan teken graag dat we brandstoffen met subsidie gaan verstrekken.quote:Op maandag 26 mei 2008 10:46 schreef indahnesia.com het volgende:
LEUGEN: volgens CNN is het 0.12USD per gallon en volgens Wikipedia zelfs 0.05 USD per liter.
quote:London-Venezuela energy deal scrapped
May 26, 2008 8:41 AM
The new mayor of Britain's capital said he was scrapping an agreement with Venezuela that helped fund half-price bus and tram fares for Londoners on low incomes.
Under the deal struck by former mayor Ken Livingstone, London provided Venezuela with advice and expertise in public transport and urban planning in return for cash covering a fifth of the fuel bill for London's bus fleet.
Britain's opposition Conservatives have long criticised the deal signed by Labour's Livingstone, saying a rich city such as London should not be exploiting a poorer country nor doing business with a man they call a South American dictator.
"I think many Londoners felt uncomfortable about the bus operation of one of the world's financial powerhouses being funded by the people of a country where many people live in extreme poverty," said new Conservative mayor Boris Johnson.
Venezuela has signed similar agreements with cities in several countries, including the United States, and Livingstone is an admirer of President Hugo Chavez.
Johnson said the half-price fares would be offered until the Venezuelan agreement ended in August. But there were no plans to offer the same cheap fares thereafter.
"We will continue to offer the half-priced travel concession to Londoners on income support for the duration for which the deal was originally planned, and will continue to improve the capital's transport system and ensure that it is accessible and able to meet the needs of all those who rely on it," said Johnson in a statement.
maak je toch niet dik, ik heb een simpelere oplossing: gewoon verkassen. Dan hoef je niet meer te tanken in Nederland en kan die opstand ook achterwege blijven want nederlanders kunnen niet demonstreren.quote:Op maandag 26 mei 200810:58 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!
Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken.
Een enorm dom, kortzichtig artikel wat een tijdelijke oplossing aandraagt die compleet voorbij gaat aan de echte problemen die er zijn. Overleven? Hooguit minimaal uitstellen.quote:Op maandag 26 mei 2008 11:54 schreef Demophon het volgende:
Wat dachten jullie hiervan:
De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen
Tsja:quote:Op maandag 26 mei 2008 11:54 schreef Demophon het volgende:
Wat dachten jullie hiervan:
De Pers 23 mei 2008: Dikke Middelvinger naar de Oliebaronnen
Dus de olie is niet bijna op, maar de oliemaatschappijen willen wél nog even snel cashen?quote:"Ze roepen de hele tijd dat de olie bijna op is, maar dat geloof ik niet, ze willen nog even snel cashen."
Als de oliemaatschappijen gecasht hebben gaan ze met ze allen met pensioen.quote:Op maandag 26 mei 2008 12:43 schreef waht het volgende:
Dus de olie is niet bijna op, maar de oliemaatschappijen willen wél nog even snel cashen?
En wat denk je dat een 'opstand' gaat oplossen? Het maakt alleen maar meer problemen.quote:Op maandag 26 mei 2008 10:58 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee maar als de Nederlandse bevolking eindelijk eens in opstand komt de 90cent accijns misschien wel!
Om over de accijns verhoging in Juli nog maar niet te spreken.
Interesting...!quote:Op maandag 26 mei 2008 17:14 schreef henkway het volgende:
Ik zag net in de garage een autootje die gemiddeld 1 op 23 liep,
hyunday cuore
leuk karretje hoor, vierdeurs en ruim van binnen met airco en navigatie
Buig als het riet, en lach als de wind.
Is een oud grieks spreekwoord
maar salarissen liggen ook lager??quote:Op dinsdag 27 mei 2008 03:05 schreef indahnesia.com het volgende:
't zegt me beiden niets, maar hier is de benzineprijs succesvl verhoogd naar 42 eurocent per liter van 31 eurocent)
jazeker, maar met meer dan een factor 4 verschil, dus benzine is hier in vergelijking (voor de gewone man, niet voor mij gelukkig) erg duur.quote:
Als jij er zo over denkt dan heb je bar weinig verschillende bedrijfsculturen gezien.quote:Op maandag 26 mei 2008 09:55 schreef Basp1 het volgende:
Aangezien de concurrent ook met dezelfde zichzelf belangrijk vindende afdelingen te maken heeft zijn beide bedrijven net zo inefficient en klopt er nog steeds niets van je verhaal.
Ik gok dat over een paar maanden de olie prijs wel door de 140 dollar heen is.quote:Op woensdag 28 mei 2008 18:15 schreef sander89 het volgende:
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.
Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.
Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
[ afbeelding ]
nee, zit wel wat in, er liggen veel contracten in Iran te wachten op leverantiequote:Op woensdag 28 mei 2008 18:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik gok dat over een paar maanden de olie prijs wel door de 140 dollar heen is.
Dat RTL roept dat de prijzen niet meer stijgen lijkt me wishfull thinking
Laten we het met zijn allen hopen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 18:55 schreef henkway het volgende:
[..]
nee, zit wel wat in, er liggen veel contracten in Iran te wachten op leverantie
Ach, er zijn ook 'analisten' die een olieprijs van 50 dollar binnen een jaar mogelijk achten.... Een jaar geleden beweerden er hier op fok nog mensen dat de oliesjeiks met een wuif van de hand de olieprijs onder de 20 dollar konden doen zakken.quote:Op woensdag 28 mei 2008 18:15 schreef sander89 het volgende:
OMG bij rtl denken ze dat voorlopig de olie niet meer echt zal stijgen.
Terwijl ik bang ben dat 150 dollar binnen een jaar makkelijk haal baar is.
Zoals je kan zien is de prijs wel vaker aardig stuk weer gezakt.
[ afbeelding ]
quote:Peak Oil en het zwarte goud
Uitgegeven: 28 mei 2008 14:43
"We are entering a new world energy order." Duidelijke taal van het tot nu toe oerconservatieve Internationaal Energie Agentschap. We worden langzaam voorbereid op een veel lager aanbod van olie. Peak Oil komt dichterbij.
Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com
In november dit jaar presenteert het IEA de resultaten van een uniek onderzoeksproject waarbij de mondiale olievoorraden tot 2030 in kaart worden gebracht. Voor het eerst zijn hiervoor de 400 grootste olievelden ter wereld onderzocht. Vorige week lekte al het een en ander uit in de Wall Street Journal. De boodschap: aanbod van ruwe olie is veel te optimistisch ingeschat.
Vraag en aanbod
Tot nu rekende de organisatie op een geleidelijke stijging van de olieproductie van 87 miljoen vaten per dag nu naar 120 miljoen in 2030. Waarschijnlijk zal dit in november worden teruggeschroefd naar 100 miljoen vaten. Per jaar praten we dan over een gemiddelde toename met slechts 0,7 procent. De mondiale olieproductie groeit trouwens de afgelopen twee jaar al nauwelijks meer.
De Mexicaanse olieproductie daalde in april met 13 procent tot 2,8 miljoen vaten per dag, de grootste krimp in twaalf jaar tijd. Vorige maand maakte het Internationaal Energie Agentschap bekend dat de Russische olieproductie voor het eerst in tien jaar tijd is gedaald. De productie van 's werelds grootste olieproducent Saoedi-Arabië is in twee jaar tijd met bijna 20 procent ingezakt.
Het IEA verwacht dat de mondiale vraag naar ruwe olie in de nabije toekomst flink wordt opgedreven door China, India en het Midden-Oosten. Ter illustratie, de dieselimport in China steeg alleen al in maart met 50 procent en de olie-import met 25 procent. Het grootste deel van de huidige productie komt echter uit velden van minstens tien jaar oud die bijna aan hun productielimiet zitten.
Speculatie-effect
Volgens een recente Canadese studie wordt een eventuele lagere vraag uit de VS door de afzwakkende economie makkelijk gecompenseerd door de toenemende groei van ontwikkelingslanden. Men wijst op een stijging van autoverkopen in 2007 met 60 procent in Rusland, 30 procent in Brazilië en 20 procent in China. Een kwestie van tijd dat India ook in dat rijtje staat. In 2007 zijn er wereldwijd ca. 7 miljoen auto's bijgekomen!
Natuurlijk speelt de lage dollar ook een rol. Die maakt olie in andere valuta goedkoper, hetgeen extra vraag creëert en producenten de mogelijkheid biedt prijzen te verhogen om valutaverlies te compenseren. Daarnaast is olie als belegging een veilige haven, vergelijkbaar met goud. Toch wordt het dollar- en speculatie-effect mijns inziens overschat. Vraag en aanbod raken steeds verder in onbalans. Ook is er twijfel over de 'bewezen' oliereserves in het Midden-Oosten.
Investeringen
Grote oliemaatschappijen raffineren meer dan uit de grond kan worden gehaald. Om dit tekort op te vangen moet er dure ruwe olie op de markt worden bijgekocht. Mede een gevolg van onvoldoende investeringen in het verleden. Olie wordt duurder en is bovendien steeds lastiger te exploreren. Gouden tijden voor olieservicebedrijven als Fugro (mijn favoriet) en SBM Offshore.
Peak Oil is het moment waarop een piek wordt bereikt in de olieproductie, gebaseerd op een model ontwikkeld in 1956 door geofysicus M. King Hubbert. Tot vorig jaar een omstreden theorie, een enkeling noemt het zelfs nu nog een sekte, maar de fundamentals wijzen erop dat dit scenario veel sneller dan gedacht werkelijkheid kan worden. Grote olietekorten worden al over 5 jaar verwacht.
Trend bullish
Goldman Sachs verwacht een olieprijs van 140 dollar deze zomer en 200 dollar volgend jaar. En alternatieve energie? Fatih Birol, chief economist van de IEA, vorig jaar: "unfortunately, there's a lot of talk, but very little action. I really hope that consuming nations will understand the gravity of the situation and put in place radical and extremely tough policies to curb oil demand growth."
Natuurlijk zijn (forse) neerwaartse correcties mogelijk, maar de lange termijn trend blijft bullish. Een aanhoudend zwakke dollar legt bovendien een stevige bodem onder de koers. Peak Oil wordt groot nieuws, daarom alvast deze Twitter-pagina. Beleggen in schaarste loont. Maar de tijd dringt om uw aandelenportefeuille alsnog 'olieproof' te maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |