abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50964584
Ik zag dit bericht net: http://www.nu.nl/news/113(...)to_op_perslucht.html

Wie weet meer?

4.000 E-tjes is niet te veel, maar hoe ga je nu "Tanken" dan?
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
  vrijdag 29 juni 2007 @ 11:43:07 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50964662
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50964689
Zou dat dan de toekomst zijn?
pi_50964690
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:40 schreef joeltje het volgende:
Ik zag dit bericht net: http://www.nu.nl/news/113(...)to_op_perslucht.html

Wie weet meer?

4.000 E-tjes is niet te veel, maar hoe ga je nu "Tanken" dan?
Volgens mij zit er een ingebouwde compressor in. Ding aan het stopcontact hangen en hij tankt zichzelf dus!

Maar aangezien dat grapje wel redelijk wat tijd kost is het idee dat er ook perslucht-tankstations komen waar je 'm in een minuutje vol kan blazen met een luchtslang.

Overigens was de actieradius iets van 200 km dacht ik... je staat dus redelijk vaak aan de pomp
pi_50964799
quote:
De auto, CityCat gedoopt, heeft een topsnelheid van 110 kilometer per uur en kan op een volle tank vierhonderd kilometer rijden. De motor op perslucht, is behalve voor de aandrijving van de auto’s ook geschikt voor de opwekking van elektriciteit. In hybride versie (perslucht gecombineerd met elektriciteit) heeft de auto een veel grotere actieradius.
Tegelijkertijd ontwikkelde een Australische ingenieur een nieuw soort motor op perslucht die met niet meer dan 6 kilo aanzienlijk kleiner en lichter is dan een reguliere motor.
Niet slecht voor een stadskarretje toch? Voor je in de stad 200 km op een dag rijd, moet je toch flink wat sjoppen...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_50964874
Het is iig alvast een leuke stap richting milieuvriendelijke auto's
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_50964909
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:46 schreef joeltje het volgende:

[..]

Niet slecht voor een stadskarretje toch? Voor je in de stad 200 km op een dag rijd, moet je toch flink wat sjoppen...
Het probleem is, dat niemand een auto wil die alléén maar handig is voor in de stad.

Als ze 'm echt aan de man willen brengen zullen ze denk ik hieraan moeten voldoen:
- minimale actieradius van 200 km bij 120km/h
- minimale topsnelheid van 140 km/h
- snel kunnen tanken (max. 5 min) bij veel tankstations.
Laatste optie kan vervallen als de actieradius naar bijv. 1000 km gaat.
pi_50964944
Hij's wel lillek:






De CityCat dus...
http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=9343

Nog een beetje design werk, en je hebt wel een leuke optie voor de milieu bewuste stadsrijder...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
  vrijdag 29 juni 2007 @ 11:51:43 #10
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50964964
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:49 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Het is iig alvast een leuke stap richting milieuvriendelijke auto's
Nu nog een milieuvriendelijke manier om de energie op te wekken die nodig is om de lucht onder druk te zetten...
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 11:52:27 #11
154451 joeltje
Oldskooler
pi_50964988
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:50 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Het probleem is, dat niemand een auto wil die alléén maar handig is voor in de stad.
Nou, ik heb voor diue doeleinden een R5 staan, die rijd misschien maar 2500 km / jaar, en gaat echt alleen van dorp naar stad, en terug.... Ik denk dat erjuist heel veel mensen zijn die daar de auto vor gebruiken...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
  vrijdag 29 juni 2007 @ 11:52:51 #12
154451 joeltje
Oldskooler
pi_50965003
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:51 schreef Rasing het volgende:

[..]

Nu nog een milieuvriendelijke manier om de energie op te wekken die nodig is om de lucht onder druk te zetten...
de zon bedoel je? of toch de windmolen...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_50965107
Hiermee moeten ze "over de top" mee gaan.. Bouw zo'n perslucht ding in een Toyota aygo (klein stads karretje) en ontwikkel het door zodat ie minimaal 140kmu kan. actie radius van 400-500km en je hebt goud..
kortom, geen eigen auto's ontwikkelen, maar de ontwikkeling in huidige auto's plaatsen!
Rookworst zonder "R" is ookworst!
pi_50965308
Een hummer met 6 van die flessen dr in !!!! TOF!!!

Kan dit dan ook in een gewone benzine motor? Dat zou wel heel handig zijn namelijk, een soort LPG installatie en klaar. Nou ja, kijken wat het wordt!
We are not retreating, we are advancing in another direction. - General Douglas MacArthur
pi_50965333
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:52 schreef joeltje het volgende:

[..]

de zon bedoel je? of toch de windmolen...
Nee daar red je het mee als de fossiele brandstoffen op zijn
pi_50965395
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:00 schreef dyslexie_man het volgende:
Een hummer met 6 van die flessen dr in !!!! TOF!!!

Kan dit dan ook in een gewone benzine motor? Dat zou wel heel handig zijn namelijk, een soort LPG installatie en klaar. Nou ja, kijken wat het wordt!
dat lijkt me toch niet... in het filmpje komt het er niet zou duidelijk uit maar volgens mij heeft die luchtmotor een redelijk aparte cyclus.
Bovendien, een hummer met een zuinige motor. Da's een beetje de omgekeerde wereld heh
pi_50965562
Niemand 'Who killed the electric car?' gezien? Gaat nog wel even duren allemaal. Eerst moeten er nog een paar hun zakken vullen over de rug van de gewone burger en zelfs de wereld. Zolang GM hun goedlopende electric car inruilt voor een (door de amerikaanse overheid ontwikkelde) hummer, onder druk van shell en andere oliemagnaten, weet ik genoeg..

klik
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:09:47 #18
157986 FitzChevalric_Ziener
Registrated Trademark
pi_50965666
Tijdje geleden gelezen dat die perslucht komende zomer in Duitsland en Frankrijk op de markt komt. Prijs zou ongeveer 10.000 euro zijn. Actieradius zou 500km zijn en oplaadtijd thuis 4 uur. Oplaadtijd bij de pomt in ongeveer 30 seconden (gokje) maar de prijs bij de pomp zou 1,40 euro zijn. Top snelheid ergens tussen de 120 en 150 km/pu. Hij leek op een Deawoo Matiz en er een foto bij gestaan. Ik dacht dat het in de metro stond van ongeveer 1 maand geleden. Momenteel nog geen importeur in Nederland gevonden.
BEAUTY, truth, and rarity,
Grace in all simplicity,
Here enclosed in cinders lie.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:19:26 #19
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50966022
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:52 schreef joeltje het volgende:
de zon bedoel je? of toch de windmolen...
Zoiets. Op dit moment wordt de electriciteit gewoon voor het grootste gedeelte nog gewoon opgewekt door middel van fossiele brandstoffen. Je verplaatst de vervuiling dus.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_50966119
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:07 schreef Tarabass het volgende:
Niemand 'Who killed the electric car?' gezien? Gaat nog wel even duren allemaal. Eerst moeten er nog een paar hun zakken vullen over de rug van de gewone burger en zelfs de wereld. Zolang GM hun goedlopende electric car inruilt voor een (door de amerikaanse overheid ontwikkelde) hummer, onder druk van shell en andere oliemagnaten, weet ik genoeg..

klik
Toen iemand riep dat je aids krijgt van smog heb ik 'm maar uitgezet

Bovendien, er zijn legio redenen te verzinnen. Van sociale aanvaardbaarheid tot productielijn-instellingen. En ook de actieradius steekt iedere keer weer zijn hoofd om de hoek.
pi_50966191
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:19 schreef Rasing het volgende:

[..]

Zoiets. Op dit moment wordt de electriciteit gewoon voor het grootste gedeelte nog gewoon opgewekt door middel van fossiele brandstoffen. Je verplaatst de vervuiling dus.
Centrale opwekking heeft wel grote voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld CO2 afvangen, en restwarmte benutten.
Bovendien heeft de luchtmotor een veel hoger rendement dan een ottomotor. Er zitten wel meer stappen in de opwekking, maar uiteindelijk win je er wel iets aan.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:31:51 #22
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50966480
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:23 schreef mcDavid het volgende:
Centrale opwekking heeft wel grote voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld CO2 afvangen, en restwarmte benutten.
Bovendien heeft de luchtmotor een veel hoger rendement dan een ottomotor. Er zitten wel meer stappen in de opwekking, maar uiteindelijk win je er wel iets aan.
Ja, das waar. Maar toch blijft het een beetje verplaatsen van het probleem. Je kunt ook een gewone verbrandingsmotor maken die razend zuinig is; er stond laatst een artikel in het Volkskrant Magazine over een Duitse Ford Ka die door Greenpeace was omgebouwd en 1 op 100 reed ofzo, echt heel zuinig.

Daarmee, en met de perslucht/H2-auto, is het enige wat je wint dat de fossiele brandstoffen 20 jaar later opraken. Waarmee je dan wel weer 20 jaar langer de tijd hebt om alternatieven te benutten.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:31:59 #23
154451 joeltje
Oldskooler
pi_50966488
eens met David, je uitstoot is door verplaatsing minder. Daarnaast, er wordt hard gewerkt aan milieu vriendelijke stroom. Helaas is iedereen tegen kern-energie, maar ook dat draagt zeker bij...

@ Rasing, die 20 jaar zijn hard nodig vrees ik...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_50966822
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:31 schreef joeltje het volgende:
eens met David, je uitstoot is door verplaatsing minder. Daarnaast, er wordt hard gewerkt aan milieu vriendelijke stroom. Helaas is iedereen tegen kern-energie, maar ook dat draagt zeker bij...

@ Rasing, die 20 jaar zijn hard nodig vrees ik...
Kernenergie in de huidige vorm draagt geen donder bij. Een kerncentrale heeft en energetische terugverdientijd van 10 jaar. Plutonium en uranium raakt net zo hard op als alle brandstoffen. Bovendien geven kerncentrales onvoorstelbaar ranzig afval. Zonder doorbraak op het gebied van kernfusie o.i.d. is kernenergie net zo kansloos als een gascentrale.
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 12:31 schreef Rasing het volgende:

[..]

Ja, das waar. Maar toch blijft het een beetje verplaatsen van het probleem. Je kunt ook een gewone verbrandingsmotor maken die razend zuinig is; er stond laatst een artikel in het Volkskrant Magazine over een Duitse Ford Ka die door Greenpeace was omgebouwd en 1 op 100 reed ofzo, echt heel zuinig.
Wat greanpeace met zo'n auto doet heeft niets met de motor te maken. Het enige wat ze doen is álle luxe eruit slopen, de halve veiligheidskooi slopen om gewicht te winnen, en er een toerenbegrenzer opzetten. Het rendement van de motor blijft gelijk, en van de auto is niets meer over.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 17:55:57 #25
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_50977303
quote:
onder druk van shell en andere oliemagnaten, weet ik genoeg..
Je weet dus niet genoeg
Je denkt alleen
Because they will last that long.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')