abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:00:24 #1
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47306482
Als je de DGK topics een beetje probeert te volgen (dat valt overigens niet mee; de topics komen en gaan en daar draag ik nu ook weer aan bij ) valt op dat veel mensen vrij heftige opinies hebben over de bewoners. Los van de vraag of het niet onethisch om zo hard te oordelen over mensen die je toch vrijwel niet kent boeit het me dat er überhaupt zo sterk in kampen en partijen gedacht wordt.

Het afzeiken van Natasia valt met wat goede wil nog wel uit te leggen. Ze is weinig aantrekkelijk (lijkt me een understatement), blinkt niet uit door intellectuele uitlatingen (idem), heeft een beperkte woordenschat (het kenmerk van een schat is immers dat je er weinig van hebt) en ze valt op door een opmerkelijke en vrij luide tongval. Belangrijkste is echter dat ze als kinderverlaatster de volle laag krijgt: kennelijk hadden niet alleen de bewoners een groepsgevoel ontwikkeld, maar ook veel kijkers. Ze is het focus punt voor de hele aversie tegen Talpa/Tien en de manipulatie door de redactie. Ze wordt vrij collectief gehaat, maar dat is niet persoonlijk bedoeld Ze is al met al dus een gemakkelijk en natuurlijk mikpunt.

Moeilijker is te begrijpen waarom ook de anderen zo heftig verguisd worden. Wat maakt dat mensen zich zo enorm opwinden, zo rabiaat zijn over een clubje vreemden waar ze vrij weinig van weten en al helemaal nooit persoonlijk mee te maken hebben gehad. Het zijn met recht ''zomaar'' mensen; hun meest bijzondere eigenschap is dat ze kennelijk bereid zijn in dat huis te gaan zitten. Verder vallen ze niet op door bijzondere vaardigheden, intelligentie of schoonheid of door het tegendeel: ze zijn net zo min opmerkelijk dom, lelijk of onhandig. Ze hebben geen baan (gehad) die afwijkt van de modale bezigheden in dit land. Ze hebben geen bijzondere achtergrond, geen dingen meegemaakt die je niet vaker op een verjaarsfeestje moet aanhoren. Ze zijn kortom redelijk representatief voor Nederland anno 2007.

Wat maakt dan dat we ze weg willen stemmen, op ze schelden, ze verketteren, ze haten en de mensen die in sommige bewoners iets goeds zien publiek willen verguizen ? Natuurlijk is iedere saaie wedstrijd leuker te maken door partij te kiezen, dus heb je je favorieten. Maar waar komt die extreme afkeer toch vandaan?

Waarom zien de Jaap haters niet dat hij onzeker is en zich best bewust is van al die nare dingen die iedereen hem nadraagt. Hij lijdt eronder en vecht voor zijn hachje. Hij is een underdog, zijn overgewicht bepaalt zijn bestaan, hij heeft zijn broer verloren en lijdt daar onder en is ever since op zoek naar steeds weer de verkeerde mensen.

En al die afkeer van Brian ? Waarom zien mensen dan niet dat de vaag lispelende, manipulatieve Antilliaan met zijn paranoiade neigingen een heel normale kerel is die gewoon een spel probeert te spelen. Wie hem zag met Nena weet dat hij best om mensen kan geven, wie hem hoorde met juf Judith kan niet ontkennen dat hij onzeker is en wie hem hoorde met Huub weet dat hij op het punt van breken staat.

En wat is er dan zo extreem verschrikkelijk aan Amanda dat ze in de hel moet rotten. Tuurlijk gaat ze verder met Brian dan waarschijnlijk goed voor haar is. Zeker compenseert ze met dit experiment een hoop onopgeloste dingen in haar leven. Ze is beurtelings kind en volwassen vrouw, ze is eerlijk over haar eigen domheid en bewijst ons en zichzelf dat ze niets kwaads in de zin heeft. Dus waar zijn de pek en veren voor nodig? Amanda heeft bepaald niet mijn persoonlijke voorkeur en vertolkt single-handed de lichtheid van het bestaan, maar het gaat toch wat ver om haar als stoephoer te zien. Ze gaat met jan en alleman naar bed en HOUDT NIET VOOR EEUWIG VAN ZE. Tis verschrikkelijk, nog nooit vertoond; absoluut een reden om haar te deporteren. Trouwen we echt allemaal met iedereen met wie we vrijen ? Het is een raar soort hypocrisie die zich kennelijk van de DGK watchers meester maakt.

En tot slot Huub. De ADHD'er die het spelletje het beste speelt. Hij pest, hij sart, hij scheldt en hij zuipt en maakt het leven van de rest tot een rollercoaster waarin niemand zijn bestaan zeker is. Hij is de outcast die dankzij zijn charmes wegkomt met de vreselijkste dingen. Hij schuwt geen taboe, kent geen grenzen en is voor velen in zijn eentje de verpersoonlijking van de teloorgang van reality tv.

Toch zijn het zijn ''maar'' gewone mensen met vervelende kanten en mooie dingen. We lijken op de bewoners en de bewoners lijken op ons. Haten we dan onszelf zo erg ? Is dit eindelijk de kans om schoon schip te maken met onze zelfhaat ? Of willen we alles per sé in partijen verdelen. Kunnen we alleen nog Ajax Feyenoord denken en willen we deel zijn van een groep. Een fanclub of een haatgroep; als we maar een collectief zijn?

Ik weet het niet en wie het wel weet mag het zeggen.

In dit topic kan je bijdrages kwijt over over de blikvernauwing die zich kennelijk collectief van ons meester maakt. Over de liefde die je gaat voelen voor die rare, willekeurig gekozen groep volslagen onbekenden. Over de fascinatie die je voelt als je naar de streams kijkt en niet meer weet te stoppen. Hier kun je jezelf analyseren en je mede DGK-watchers op de psychologische pijnbank leggen.

Dit topic gaat over ons: de kijkers, de voyeurs.
Here we are now, entertain us.
pi_47307236
duurt lang
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_47307265
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 17:23 schreef groggy het volgende:
duurt lang
DGK of de OP?
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:26:21 #4
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47307319
Om even een reactie van elders te quoten:

quote:
op donderdag 15 maart 2007 17:23 schreef voyeur het volgende:
Wat maakt dan dat we ze weg willen stemmen, op ze schelden, ze verketteren, ze haten en de mensen die in sommige bewoners iets goeds zien publiek willen verguizen ?
We schreven het al eerder, maar voor deze topic is het misschien relevant: DGK is een programma met meerdere "lagen", dat je dus op verschillende niveaus kunt bekijken. De laag waarop Tien zich concentreert, is de ordinaire soap-laag. In eerste instantie bekeken wij (soap-liefhebbers van het eerste uur) DGK dan ook op die manier. Zonder dit forum was dat vermoelijk nog steeds zo geweest, maar dat terzijde.
De DGK-bewoners worden, net als in een soap, neergezet als karikaturen: de aardige moeder (die zich plotseling ontpopte als furieuze feeks), de intellectuele student, de hippe homo-man, de gezellige knuffelbeer, de serieuze vrouw, etc. Daar zijn ze ook op gecast, en dat is briljant gedaan.
Omdat televisie zo'n belangrijke rol speelt in ieders leven, vervagen de grenzen tussen "echt" en "onecht". Dat zie je bijvoorbeeld wanneer er op straat een ongeluk gebeurt - in eerste instantie zoeken mensen naar de camera's. Bij DGK zijn die grenzen per definitie vaag: het is een amusementsprogramma, maar er spelen echte mensen in mee. Moet je dan met ze meevoelen? Ja, dat kan. Maar geconditioneerd als wij zijn door die stortvloed aan tv-beelden, zijn we eerder geneigd de DGK-kandidaten te zien als soapies - als fictieve personages, en die lenen zich bij uitstek voor wilde speculaties en fantasierijke scheldkannonades.
Naar soaps kijken doe je ter ontspanning & (vooral!) ter ontlading: het gaat nergens over, het is allemaal nep, maar met een beetje goede wil kan iedereen zich herkennen in bepaalde verhaallijnen en/of personages. Zoals een cynische grap de geest kan ontladen (niet huilen maar lachen, zoals Sylvia), zo kan een soap dat ook. Want natuurlijk gaat het allemaal over je EIGEN leven. Via een omweg kun je dingen bespreken die anders misschien niet aan de orde komen, en juist het feit dat het allemaal zo zwart-wit is, maakt het zo verhelderend (louterend!).
Jawel: ook zelfhaat, inderdaad. Hoe DURFT die smiecht van een Brian zo openlijk toe te geven dat hij Amanda slechts als een tussendoortje ziet? Dat zouden wij, nobele zielen die we zijn, toch nooit doen? Wij knielen elke avond voor het slapen gaan tenslotte even neer naast ons bed, zodat we in alle rust kunnen bidden tot alle mensen die ons dierbaar zijn en die wij NOOIT pijn zullen doen, nooit niet, echt waar niet, zo steken wij niet in elkaar.
En dan die pathetische Jaap die het zo maar presteert om voor onze ogen te knakken en als een dode plant ineen te zijgen: heeft die jongen zichzelf niet in de hand? De ZWAKTE van zulk gedrag, de misselijkmakende kwetsbaarheid - nee, daar kunnen wij alleen maar naar kijken en denken: goddank zijn WIJ niet zo.
En monter & opgewekt gaan wij weer ons weegs, gelouterd door de treurnis van ANDEREN. L'enfer, c'est les autres (of zoiets schreef Sartre toch ooit?), en die hel bestaat daarin dat we allemaal hetzelfde zijn. Helaas. Het is niet anders.
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:26:22 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_47307321
Mbt Jaap heb ik daar wel een mening over: zelfs de grootste sukkel kan wel een afzeikerige opmerking over Jaap bedenken, maar het gros van de bevolking zal dat normaal niet hardop doen.
Op internet zijn er echter weinig grenzen en dus doet vrijwel iedereen mee aan het Jaap-bashen, al was het alleen maar omdat mensen zichzelf voorliegen dat hij het "allemaal aan zichzelf te danken heeft"

Natasia vind ik echt gewoon een kreng, en hoewel ik kan begrijpen dat het haar allemaal teveel werd heb ik er geen begrip voor dat ze haar "tijd voor zichzelf" op deze manier genomen heeft.

Brian vind ik een achterbaks stuk vreten. Het zal nu ook wel even schrikken zijn dat mama niet duizend(en) km's verderop zit, en zij dus alles kan zien wat hij doet en zegt, en niet alleen maar uit zijn brieven hoeft te halen wat hij doet en niet doet.
Alleen een jammer dat ze de schuld van het walgelijke gedrag van haar zoon voornamelijk legt bij de meisjes waarmee hij dat gedrag vertoont.

Amanda... tsja... ik hoop dat ook bij haar het verstand met de jaren komt.

Huub, beetje druk mannetje, van underdog naar "big man on campus" en die rol die ligt hem niet helemaal. Beetje jammer dat hij gewoon geen ruk uitvoert, behalve het treiteren van de nieuwe zwakste man.

Eric heeft een uitje voor onbepaalde tijd, niet dom, rustig en weloverwogen, is ook niet bang om Brian aan te spreken op bijv. zijn neuken zonder condoom... voorals nog een leuke bewoner.

Sylvia, geweldig mens: Oprecht, eerlijk, rustig, intelligent.

Conclusie: de meeste bewoners zijn voor mij gewoon mensen met hun goede en slechte gewoontes, voor Natasia heb ik alleen geen begrip en voor Brian absoluut geen respect, waarom niet? Omdat hij het niet verdient.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:42:50 #6
6941 APK
Factual, I think.
pi_47307783
Het concept van DGK is redelijk revolutionair, in vergelijking met BB gaat het veel verder.
De camera wordt niet weggedraaid als er een blote borst in beeld is en bij een groot aantal genante scenes grijpt de redactie niet in en mogen wij meegenieten van een in zijn eigen badwater kotsende Jaap, een 'vergiftigde' Huub in coma of het verdriet van een bewoonsters waarvan het overlijden van haar vader per brief gemeld werd.

Aangezien het een pilot project betreft -en de redactie zelf ook niet precies weet welke kant het op zal gaan en welk soort bewoner aanslaat bij de kijkers- zijn ze heel slim geweest door zich op een aantal fora te registreren en een toen nog relatief klein aantal streamverslaafden de indruk te geven dat zij invloed hebben op het verloop van het programma.

Het begon met het inzoomen van een camera -op verzoek van streamers- om te bewijzen dat zij waren wie ze claimden te zijn. Daarna verscheen het woord 'Fok!' op een van de plasmaschermen, et voila: Je bent niet slechts een kijker, je bent onderdeel van het spel!

Daarna worden kaartenacties toegestaan en post van Internetkijkers doorgestuurd (een bepaalde poster vond het zelfs nodig te melden in het update topic dat hij best wel een beetje trots was dat zijn kaart gelezen was en in beeld kwam. Huh? Het topic gaat toch over belangrijke gebeurtenissen in DGK en niet over een hoogtepunt in het leven van een streamkijker?).

Huub moest een weekje het huis uit en roept daarna regelmatig: 'Weet je wat een leuke site is? fok.nl"

Het is een groot experiment. Een groot aantal streamkijkers (helaas heeft tegenwoordig elke Tante Annie een breedbandverbinding) gaat zich steeds meer spiegelen aan de persoon waarin zij zich het meest herkennen.
Na maandenlange identificatie met die bepaalde persoon kruipen bepaalde personen in de huid van die persoon en voelen persoonlijk irritatie als bv Jaap hun favoriete Huub zwetend de weg blokkeert.
WTF? DIE VETTE VREETZAK STAAT IN DE WEG! SANCTIE! KIJK MAAR IN HET REGELBOEK!

Dit kan toch niet? Redactie? Lezen jullie mee?

De redactie leest idd mee...
....en ze lachen zich rot om al die idioten.

Nazorg lijkt mij geboden als dit programma stopt.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:50:04 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_47307991
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 17:26 schreef voyeur het volgende:

En monter & opgewekt gaan wij weer ons weegs, gelouterd door de treurnis van ANDEREN.
L'enfer, c'est les autres (of zoiets schreef Sartre toch ooit?)
Euh nee, dat is juist het probleem.
Ik lees regelmatig in de COS dat mensen dromen over DGK als ze streams uitzetten en naar bed gaan.

Tijdens BB3 zijn ook streamers geflipt die het niet meer aankonden hoe Gert Jan behandeld werd.
Ik zie nu weer tekenen van dat soort hysterie bij een aantal mensen die 24/7 de streams volgen.
  donderdag 15 maart 2007 @ 17:54:03 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_47308107
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 17:50 schreef APK het volgende:
[..]
Euh nee, dat is juist het probleem.
Ik lees regelmatig in de COS dat mensen dromen over DGK als ze streams uitzetten en naar bed gaan.

Tijdens BB3 zijn ook streamers geflipt die het niet meer aankonden hoe Gert Jan behandeld werd.
Ik zie nu weer tekenen van dat soort hysterie bij een aantal mensen die 24/7 de streams volgen.
En met de geplande duur van dit programma gaat dat nog een stuk erger worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 18:07:16 #9
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47308517
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 17:42 schreef APK het volgende:
(een bepaalde poster vond het zelfs nodig te melden in het update topic dat hij best wel een beetje trots was dat zijn kaart gelezen was en in beeld kwam. Huh? Het topic gaat toch over belangrijke gebeurtenissen in DGK en niet over een hoogtepunt in het leven van een streamkijker?).
Dit topic heet "voer voor psychologen" hoor, niet "psychologische oorlogvoering".
quote:
Het is een groot experiment. Een groot aantal streamkijkers (helaas heeft tegenwoordig elke Tante Annie een breedbandverbinding) gaat zich steeds meer spiegelen aan de persoon waarin zij zich het meest herkennen.
Na maandenlange identificatie met die bepaalde persoon kruipen bepaalde personen in de huid van die persoon en voelen persoonlijk irritatie als bv Jaap hun favoriete Huub zwetend de weg blokkeert.
Wat zie jij dan precies als het "grote experiment"? Het min of meer aktief willen betrekken van internetkijkers bij een RL-show?
Zelf zie ik DGK op internet als hooguit nog wat massaler en wat heftiger dan de laatste BB's, die op hun beurt (op internet) weer veel massaler waren dan de eerdere BB's

Maar...
quote:
Nazorg lijkt mij geboden als dit programma stopt.
.... écht een wezenlijk verschil met die eerdere RLS'sen zie ik niet, qua impact op de "watcher".
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 15 maart 2007 @ 18:20:38 #10
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47308891
Nou Gert, rechtstreeks sneren naar Scanman01 is idd wel wat gemakkelijk, maar het heet natuurlijk wel ' DGK watchers: Voer voor psychologen' . Dus het gaat wel om ons, de kijkers, en het is dan op zich niet zo gek om commentaar te leveren op de belevenis door andere posters.
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 18:34:41 #11
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47309286
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:20 schreef voyeur het volgende:
Nou Gert, rechtstreeks sneren naar Scanman01 is idd wel wat gemakkelijk, maar het heet natuurlijk wel ' DGK watchers: Voer voor psychologen' . Dus het gaat wel om ons, de kijkers, en het is dan op zich niet zo gek om commentaar te leveren op de belevenis door andere posters.
Dat is waar, maar ik wantrouw de motieven van APK om juist met dit voorbeeld aan te komen toch een beetje. Door de bank genomen zit er een hidden agenda in 's mans commentaren.

p.s. het was ook echt niet als "modje zegt foei" bedoeld hoor
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 15 maart 2007 @ 18:40:52 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47309512
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:34 schreef Gert het volgende:

[..]

Dat is waar, maar ik wantrouw de motieven van APK om juist met dit voorbeeld aan te komen toch een beetje. Door de bank genomen zit er een hidden agenda in 's mans commentaren.

p.s. het was ook echt niet als "modje zegt foei" bedoeld hoor
No problemo. Topic is vooral een experiment..
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:05:04 #13
6941 APK
Factual, I think.
pi_47310385
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:07 schreef Gert het volgende:

Wat zie jij dan precies als het "grote experiment"? Het min of meer aktief willen betrekken van internetkijkers bij een RL-show?
Zelf zie ik DGK op internet als hooguit nog wat massaler en wat heftiger dan de laatste BB's, die op hun beurt (op internet) weer veel massaler waren dan de eerdere BB's
Kijkers zijn altijd al 'aktief' betrokken geweest bij RL shows, ze mochten namelijk stemmen wie ze leuk vonden (of dat eerlijk ging is een ander verhaal ) en konden dan een videocamera of een roestige Porsche winnen.
Vroeger kon je bij BB nog tennisballen over het hek slaan of door een pilon gillen, bij de laatste BB was dat ook -vrijwel- onmogelijk gemaakt.

Het wezenlijke verschil vind ik dat mensen nu onderdeel van het programma denken te zijn.
Er kán niemand wegestemd worden, daarom moeten er kaartenacties opgezet worden om de favoriet te helpen en richten mensen zich rechtstreeks tot de redactie omdat ze weten dat er meegelezen wordt.

Met een kleine actie kan de redactie bij sommige posters de bloeddruk verhogen of tranen laten vloeien. Woede bij de kijker kan in één ogenblik omslaan in blinde verering.
quote:
.... écht een wezenlijk verschil met die eerdere RLS'sen zie ik niet, qua impact op de "watcher".
Ik wel, BB duurde een maand of drie, deze madness gaat voorlopig nog niet stoppen.
Voor een aantal kijkers is het een verslaving, dat geven ze ook zelf toe...
En maar schelden op Natasia dat ze een slechte moeder is, terwijl ze zelf van het moment dat ze opstaan tot ze -waarschijnlijk later dan normaal omdat Huub nog aan het keten is- naar bed gaan naar hun computerscherm zitten te staren.
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:07:46 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_47310473
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:20 schreef voyeur het volgende:
Buiten dat zie je in de COS ook groepen onstaan. Dat was bij eerdere RL programma's ook wel het geval, maar ik vermoed dat de groepen zich binnenkort aan gaan passen aan het niveau van de bewoners.
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:10:26 #15
6941 APK
Factual, I think.
pi_47310563
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:34 schreef Gert het volgende:

Kom, kom.
Het is niet allemaal sarcasme of ironie. Je lijkt scanman wel, die denkt ook dat ik alleen maar op users reageer terwijl het hier slechts een sideline betrof.
  † In Memoriam † donderdag 15 maart 2007 @ 19:21:15 #16
137949 Disana
pi_47310939
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 18:07 schreef Gert het volgende:

Mee eens. Maar dit is zowel onderhoudender als in zekere zin onaangenamer dan BB. Deze bewoners worden niet als kleuters behandeld en hebben veel omhanden. Verder worden er veel gemenere spelletjes gespeeld en is alles veel heftiger omdat winnen in hun eigen handen ligt en niet in die van de kijker. In het begin stond me die gemenigheid ook tegen... ik wist niet of het nou aan het concept of aan de keuze van bewoners lag, maar zo rondom de tijd van BB6 vond ik het niet leuk om naar te kijken. Nu, vooral dankzij Huub die niet gemeen is en wel heel grappig, wel.
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 19:35:34 #17
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47311424
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 19:05 schreef APK het volgende:
Ik wel, BB duurde een maand of drie, deze madness gaat voorlopig nog niet stoppen.
Voor een aantal kijkers is het een verslaving, dat geven ze ook zelf toe...
Dat is toch bij BB ook altijd zo geweest?
Het heeft nu wat meer gevolgen misschien, omdat deze show veel langer duurt. Maar voor het gros van de "watchers" geldt volgens mij, dat het een beetje een tijdrovende hobby is, meer niet. En als de stekker eruit gaat: geen centje pijn. Gaan ze weer boeken lezen en films kijken.

Wat betreft het schelden en het aanbidden: ook dat is niet anders dan tijdens BB. De meeste mensen vinden het leuker om bij een voetbalwedstrijd voor één van de teams te zijn. Dat geeft wat extra's bovenop het puur naar het spel kijken. Zo is het met BB en DGK ook volgens mij. Hoeveel mensen zullen Natasia echt wat aan willen doen, of haar echt gaan uitschelden of bespugen als ze haar tegen zouden komen? Er worden veel praatjes op internet verkondigd, maar ik denk dat het in de praktijk reuze meevalt. Als een bewoner het huis uit gaat, of als het programma stopt, doet het er allemaal niet meer toe en gaan we weer andere dingen doen.

Ik denk dat het voor de bewóners een stuk heftiger is dat de show geen vaste einddatum heeft.
Een jongen als Bart, had BB denk ik glansrijk gewonnen, in 3 a 4 maanden tijd. Absolute topkandidaat. Maar in DGK? Na een periode die iets langer is dan een gemiddelde BB, is hij gedesillusioneerd en 10K lichter afgedropen.
  donderdag 15 maart 2007 @ 20:45:08 #18
162917 tuinfluiter
Ene FOK!ker is de andere niet.
pi_47313844
Bart: Als je hier vertrekt hoef je geen BB1 taferelen te verwachten bij de poort.

Zebralounge: Er waren veel vrienden en familie,
terug was de straat stil,
maar dat kwam omdat het nacht was.
Bart: Ook vier uur in de middag hadden er geen horden fans gestaan.

Natasia: Wordt Nathanael veel aangesproken op straat? Boze reacties? Interviews?
Patricia: Nee niet, Nathanael is niet interessant genoeg.

Tuinfluiter:
De streams kijk ik gemiddeld 2 keer per dag 30 minuten, dat vind ik al gauw weer genoeg.
De uitzendingen kijk ik, zijn goed gemaakt. FOK: Stukjes schrijven is leuk om te doen.
Ik houd van reallife-tv, het liefst zou ik Expedition Robinson op mijn streams zien.
Die leefstijl trekt mij meer aan op een onbewoond eiland,
dan het leven van een Miljonair in de villa.
Ik kan slecht tegen dit concept, wegtreiteren.

John de Mol voorspelde ook dat streamers, kijkers
zich in kunnen gaan leven in dit programma, bewoners, personages,stemmingsrondes.

Ja, het gebeurt en als er dan een ontslagronde op het programma staat die pas om 22:00 begint?
Is het mogelijk dat je toch wel enigzins blij, boos of opgelucht naar bed gaat en DGK even mee naar bed neemt.
Maar je eigen leven, huishouden , werk, familie, vrienden, voorjaar, zomer zijn er toch echt nog .
De BB 's waren meestal van september tot december en dan was het klaar en over,
DGK loopt wat langer, is heftiger en een gemeleerd groepje bewoners die stof tot irritaties of denken geven.

(Leven met DGK en leven na DGK)
Dip, gat vallen , verslaving, afkicken , hen missen?
Na BB, Idols, expedition kwam het ook allemaal weer op zijn pootjes terecht.

Leuk om te lezen dat Roel met Dido samenwoont,
maar op mijn streams of televisie komen zij niet meer
dus die eventuele binding of inleving is afgelopen.
.
pi_47316686
Sterke analyse.
Ik lees al een tijdje mee, overweeg weleens om te reageren maar haak dan toch maar weer af omdat het niveau in het forum gewoon te laag is. Allerlei domme figuren lopen elkaar uit te schelden en dreigen elkaar wat aan te doen omdat "hun" personage in de verdrukking dreigt te komen. Ik las laatst zelfs een verhaal van een vrouw die met een draadloze koptelefoon op haar hoofd staat te koken en de was op te hangen om toch maar niks te hoeven missen.

DGK is een leuk en nieuw pioniers-project waarin veel dingen nog in de experimentele fase zitten. Hierdoor is het redelijk onvoorspelbaar en dat maakt het spannende televisie. Het is pure weg-treiter tv en de deelnemers zijn over het algemeen van een niet al te hoog pluimage. Bij vrijwel iedere deelneer zit er wel een steekje los of speelt er een beladen geschiedenis. Vrij logisch ook, want laten we wel wezen: geen weldenkend mens laat zich dusdanig exploiteren voor een paar stenen en een miljoen.

Voor mij persoonlijk is het een abstract verhaal: de deelnemers interesseren mij niet, hun ahtergrond kan me ook geen flikker boeien, ik wil actie en spel zien!

donderdag 15 maart 2007 @ 22:07:15 #20
162917 tuinfluiter
pi_47316996
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:59 schreef Hor het volgende:

Voor mij persoonlijk is het een abstract verhaal: de deelnemers interesseren mij niet, hun ahtergrond kan me ook geen flikker boeien, ik wil actie en spel zien!
HOR ,
Als ik vragen mag?
Wat waren de beste actie's de afgelopen 5 maanden?
Is er actie genoeg?
Nog tips voor meer actie?
.
pi_47317419
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 19:35 schreef Gert het volgende:

Gaan ze weer boeken lezen

Do you moderate the COS?

(Sorry, niet eens een beetje inhoudelijk, but surely you had your tongue firmly lodged in your cheek when you typed that Gert?)
  Moderator donderdag 15 maart 2007 @ 22:53:15 #22
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47319209
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:18 schreef karn het volgende:

[..]

Do you moderate the COS?

Dit is internet hè:
- jij, ras-jordanese mokummer, doet je voor als Ierse allochtoon ,
-ik, polder-Ghandi, doe me voor als dictator
die bende doctorandussen in de COS doet zich voor als ongeletterde lompe hufters
  donderdag 15 maart 2007 @ 23:49:59 #23
6941 APK
Factual, I think.
pi_47321439
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:53 schreef Gert het volgende:

Dit is internet hè:
- jij, ras-jordanese mokummer, doet je voor als Ierse allochtoon [afbeelding],
-ik, polder-Ghandi, doe me voor als dictator [afbeelding]
die bende doctorandussen in de COS doet zich voor als ongeletterde lompe hufters

Allemaal gescript.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 01:03:14 #24
149616 Frau.Pfeffertopf
heeft een eigen cheer smiley!
pi_47323497
Goed topic, interessante opening TS.
Ik ben benieuwd naar de reacties

verkapte terugvindpost
  vrijdag 16 maart 2007 @ 01:07:14 #25
6941 APK
Factual, I think.
pi_47323601
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 01:03 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:

Goed topic, interessante opening TS.
Ik ben benieuwd naar de reacties
Heb je zelf geen mening of opinie over het gebeuren?
  vrijdag 16 maart 2007 @ 01:08:10 #26
149616 Frau.Pfeffertopf
pi_47323617
quote:

..... Hoeveel mensen zullen Natasia echt wat aan willen doen, of haar echt gaan uitschelden of bespugen als ze haar tegen zouden komen? Er worden veel praatjes op internet verkondigd, maar ik denk dat het in de praktijk reuze meevalt. Als een bewoner het huis uit gaat, of als het programma stopt, doet het er allemaal niet meer toe en gaan we weer andere dingen doen.......
Klopt. Op Internet kan iedereen vrijuit spreken, maar als ze daadwerkelijk oog in oog staan met Natasia of wie dan ook dan druipen ze wel af. In het echt is het toch confronterender.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 01:15:49 #27
149616 Frau.Pfeffertopf
pi_47323767
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 01:07 schreef APK het volgende:

[..]

Heb je zelf geen mening of opinie over het gebeuren?
zie mijn Jaap topic
pi_47324413
Mooi stukje tekst, ben het ook wel met APK eens.
quote:

[..]

Hoeveel mensen zullen Natasia echt wat aan willen doen, of haar echt gaan uitschelden of bespugen als ze haar tegen zouden komen? Er worden veel praatjes op internet verkondigd, maar ik denk dat het in de praktijk reuze meevalt. Als een bewoner het huis uit gaat, of als het programma stopt, doet het er allemaal niet meer toe en gaan we weer andere dingen doen.
Zo denk (dacht) ik ook altijd, maar ik zie tegenwoordig echt hatelijke reacties die je normaal gesproken met een korreltje zout neemt maar dat je nu denkt "volgens mij is diegene er nog toe in staat ook". En dat toch wel zorgelijk

En soms denk ik ook: pfff tjonge jonge komop joh denk is wat ruimer.
Als Huub 1x FOK.nl zegt dan staan hier binnen 2 seconde 30 reacties en ligt iedereen aan zijn voeten. En Huub weet dat en "speelt daar handig op in". Hij weet ook dat populariteit vroeg of laat misschien wel de doorslag gaat geven. '
En met z'n allen tegen, of voor iemand zijn is lekker gemakkelijk natuurlijk.
Als Day (e.a.) is wat anders zeg krijg ik soms wel het idee dat ze totaal niet gewenst is en maar beter "op kan rotten" omdat ze het wat anders ziet.
pi_47343778
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:07 schreef tuinfluiter het volgende:

[..]

HOR ,
Als ik vragen mag?
Wat waren de beste actie's de afgelopen 5 maanden?
Is er actie genoeg?
Nog tips voor meer actie?
Ik voel me bijna vereerd

Huub was een tijdje sterk met zijn wakkerhoud-acties en dronken buien maar dreigt nu aan zijn eigen arrogantie ten onder te gaan. Oftewel: je kunt het spel ook te overdreven gaan spelen.
Brian vind ik een sterke speler die garant kan staan voor heel veel actie als je hem voldoende uit zijn tent lokt en ook van Jaap kunnen we denk ik nog het een en ander verwachten.

Ik zeg: treiteren, schelden, vloeken en psychologischen kriegfuhrung.
Moge de beste winnen!

Ga je (zoals Huub nu doet) vervolgens op je lauweren rusten en dagen lang lekker in de tuin over je eigen populariteit en het groepsgebeuren zitten klessebessen, ben je mij kwijt als kijker!
pi_47343933
Waar ik trouwens ook altijd vreselijk hard om moet schaterlachen zijn mensen die met hele persoonlijke gedichten voor de deelnemers aan komen zetten. Get a fucking life!
  vrijdag 16 maart 2007 @ 18:09:35 #31
6941 APK
Factual, I think.
pi_47344390
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 17:57 schreef Hor het volgende:
Waar ik trouwens ook altijd vreselijk hard om moet schaterlachen zijn mensen die met hele persoonlijke gedichten voor de deelnemers aan komen zetten. Get a fucking life!
Maar waarom denk je dat mensen zo ver gaan om dat te doen?
En zouden ze dat ook doen voor de dochter van de overleden buurvrouw die ze veel minder zien dan de personen in DGK?
pi_47344776
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 18:09 schreef APK het volgende:

[..]

En zouden ze dat ook doen voor de dochter van de overleden buurvrouw die ze veel minder zien dan de personen in DGK?
Ik weet wat je bedoeld, maar ik vind ook dat het maar eens hard op gezegd moet worden....
pi_47354113
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 18:09 schreef APK het volgende:
Omdat mensen zich gaan identificeren met iemand uit DGK. Ze leven zich helemaal in de persoon en voelen met hen mee. Als er dan iemand verdriet oid heeft in DGK denken ze dat als ze een gedicht/brief gaan sturen, dat het hen helpt met de verwerking daarvan. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 00:13:43 #34
149616 Frau.Pfeffertopf
pi_47356850
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 17:52 schreef Hor het volgende:

Huub was een tijdje sterk met zijn wakkerhoud-acties en dronken buien maar dreigt nu aan zijn eigen arrogantie ten onder te gaan. Oftewel: je kunt het spel ook te overdreven gaan spelen.
Inderdaad
Hij is belichaming van arrogantie, onze dwerg
  Admin zaterdag 17 maart 2007 @ 08:58:18 #35
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_47360995
Jaaaaa, deze miste ik! Onbeschaamde tvp derhalve!
Thanks voyeur!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 09:39:07 #36
137158 Elounda
the world is yours!
pi_47361267
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 02:04 schreef n1ek het volgende:
Mooi stukje tekst, ben het ook wel met APK eens.
[..]

Zo denk (dacht) ik ook altijd, maar ik zie tegenwoordig echt hatelijke reacties die je normaal gesproken met een korreltje zout neemt maar dat je nu denkt "volgens mij is diegene er nog toe in staat ook". En dat toch wel zorgelijk

[...]

Als Day (e.a.) is wat anders zeg krijg ik soms wel het idee dat ze totaal niet gewenst is en maar beter "op kan rotten" omdat ze het wat anders ziet.
He-le-maal mee eens
Op maandag 19 februari 2007 15:27 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
OoooOOoh, the bitch is back! Ga kinderen baren en schoonmaken.
pi_47364273
quote:

[..]

Moge de beste winnen!

Ga je (zoals Huub nu doet) vervolgens op je lauweren rusten en dagen lang lekker in de tuin over je eigen populariteit en het groepsgebeuren zitten klessebessen, ben je mij kwijt als kijker!
Nou dan heb je Huub waarschijnlijk nu weer in je hartje gesloten na vannacht?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 12:49:28 #38
162917 tuinfluiter
pi_47365358
quote:

Ik voel me bijna vereerd

HOR, Huub heeft vannacht niet op zijn lauweren gerust,
hopelijk jij ook niet,
behalve Amanda, waren alle bewoners wel in de weer,
maar anders kan je een samenvatting van vannacht
in de TV-uitzending volgende week donderdag bekijken.
Veel stream en kijkplezier toegewenst.
.
  Moderator zaterdag 17 maart 2007 @ 12:51:56 #39
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47365415
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 22:43 schreef TiNo_Flo het volgende:

[..]

Omdat mensen zich gaan identificeren met iemand uit DGK. Ze leven zich helemaal in de persoon en voelen met hen mee. Als er dan iemand verdriet oid heeft in DGK denken ze dat als ze een gedicht/brief gaan sturen, dat het hen helpt met de verwerking daarvan. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
Het idee dat je iets kunt betekenen voor een ander, is natuurlijk ook fijn.
Wat betreft het identificeren: zeker! En dat is ook niet verrassend. Ga naar de bioscoop, naar zo'n kleffe Hollywood-romance, en je ziet de tranen over de wangen biggelen bij bezoekers. Terwijl ze wéten (maar expres even vergeten) dat het maar een film is. DGK is echt. Of nou ja, vaak. Af en toe. Soms.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 13:02:05 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_47365721
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 12:51 schreef Gert het volgende:
[..]
Het idee dat je iets kunt betekenen voor een ander, is natuurlijk ook fijn.
Wat betreft het identificeren: zeker! En dat is ook niet verrassend. Ga naar de bioscoop, naar zo'n kleffe Hollywood-romance, en je ziet de tranen over de wangen biggelen bij bezoekers. Terwijl ze wéten (maar expres even vergeten) dat het maar een film is. DGK is echt. Of nou ja, vaak. Af en toe. Soms.
Alleen een beetje jammer dat we hier op het forum ondertussen bijna verplicht worden om allemaal dezelfde bewoner te verafgoden, een kritische kijk naar het gedrag van bepaalde bewoners komt je al op sneren en verwijzingen naar het RIAGG te staan, laat staan als je niet alleen kritisch bent maar gewoon helemaal geen Huub-fan bent, dan word je behandeld alsof Willem Holleeder de goedheid zelve is in vergelijking met jou.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 17 maart 2007 @ 13:11:11 #41
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47365993
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Alleen een beetje jammer dat we hier op het forum ondertussen bijna verplicht worden om allemaal dezelfde bewoner te verafgoden, een kritische kijk naar het gedrag van bepaalde bewoners komt je al op sneren en verwijzingen naar het RIAGG te staan, laat staan als je niet alleen kritisch bent maar gewoon helemaal geen Huub-fan bent, dan word je behandeld alsof Willem Holleeder de goedheid zelve is in vergelijking met jou.
Zo langzamerhand veroorzaken de mensen die in allerlei topics maar lopen te roepen dat ze de mond wordt gesnoerd, méér overlast dan die paar Huub-fans die af en toe een beetje doorslaan.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 13:24:31 #42
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47366317
Ik schreef hierboven al dat dit topic een soort experiment was. Zie hier eens wat ik bijna zeven jaar geleden in BB1 als topic opende. De eerste post heb ik nauwelijks herschreven en de door mij gequote post daaronder is op een naam na gelijk aan het origineel.

Grappig om te zien hoeveel er veranderd is sinds de eerste RLS en hoeveel toch gewoon gebleven is.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 14:22:33 #43
58921 Day
You can fly!
pi_47367808
Mijn theorie over de Huub-fans die letterlijk en figuurlijk alles goed praten wat die dwerg doet?

Ze hebben zich met hem geïndificeerd toen hij het pispaaltje was (wat mij betreft gedroeg, want ik heb nooit in Huub de pispaal gelooft, had vanaf dag 1 al door dat het een ettertje was die met een hoop blabla zijn eigen onzekerheden probeert te camoufleren), en willen dat beeld niet meer niet meer kwijtraken, want dan moeten ze toegeven dat ze zich in hem/zijn karakter hebben vergist. Dus iedereen die het ook maar waagt kritiek op hem te hebben, krijgt de volle laag.

Jammer genoeg voor ze laat ik me niet tegenhouden om mijn mening te geven. Niet over de andere bewoners en zeker niet over Huub. Ik kijk niet zozeer naar DGK om me met de bewoners te identificeren, ik vind het groepsproces interessant.
I don’t know what’s gonna happen, that’s alright with me
I open up my arms and I embrace the mystery
I am gonna shine
  Moderator zaterdag 17 maart 2007 @ 14:28:55 #44
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47367935
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 13:24 schreef voyeur het volgende:
Ik schreef hierboven al dat dit topic een soort experiment was. Zie hier eens wat ik bijna zeven jaar geleden in BB1 als topic opende. De eerste post heb ik nauwelijks herschreven en de door mij gequote post daaronder is op een naam na gelijk aan het origineel.

Grappig om te zien hoeveel er veranderd is sinds de eerste RLS en hoeveel toch gewoon gebleven is.
Toch zijn we een stuk wijzer dan in 1999.
Zelfs dit geintje, het herplaatsen van een oude post, is al niet origineel meer.
Acht jaar geleden vroegen wij, en allerlei ter zake deskundigen, ons af of de bewoners hier ernstige psychisch schade van zouden ondervinden. En of ze elkaar niet als ratten zouden af gaan maken. Veel mensen waren serieus bezrogd dat de BB1'ers in een gekkenhuis terecht zouden gaan komen.

Is er eigenlijk wel eens psychologisch onderzoek gedaan naar ex-deelnemers van een RLS, over de invloed van hun deelname, in NL of daarbuiten?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 14:41:11 #45
137158 Elounda
the world is yours!
pi_47368202
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 14:22 schreef Day het volgende:

Jammer genoeg voor ze laat ik me niet tegenhouden om mijn mening te geven. Niet over de andere bewoners en zeker niet over Huub. Ik kijk niet zozeer naar DGK om me met de bewoners te identificeren, ik vind het groepsproces interessant.
Je slaat de spijker op zijn kop.
  Moderator zaterdag 17 maart 2007 @ 14:54:38 #46
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47368551
quote:
Mijn theorie over de Huub-fans die letterlijk en figuurlijk alles goed praten wat die dwerg doet?
Jij doet m.i. écht precies hetzelfde hoor, alleen dan andersom.

Groot verschil is alleen dat jij gewoon fatsoenlijk blijft naar je mede-users.
  zaterdag 17 maart 2007 @ 15:06:03 #47
58921 Day
You can fly!
pi_47368841
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 14:54 schreef Gert het volgende:

[..]

Jij doet m.i. écht precies hetzelfde hoor, alleen dan andersom.

Groot verschil is alleen dat jij gewoon fatsoenlijk blijft naar je mede-users.
Is niet helemaal waar, ik zie de goede kanten van Huub echt wel en bevestig die ook, waar nodig. Ik sluit echter niet mijn ogen voor zijn foute kanten, wat de meeste Huub-fans wel doen. Het identificeren gaat wat dat betreft, naar mijn mening, te ver.

De bewoners hebben allemaaal goede én slechte kanten. Het is nu alleen zo dat de foute kanten van de andere bewoners alleen gezien worden en de goede niet. Moet ik gelijk eerlijk bekennen dat me daaraan ook schuldig heb gemaakt bij NL. Ik walg persoonlijk heel erg van mensen die zichzelf boven anderen stellen wat intelligentie betreft, NL had daar een handje van en daarom walgde ik van 'm. Toen hij echter later weer voor een paar uur terug was en dus niet meer meedeed aan het spel, moest ik eerlijk toegeven dat hij eigenlijk heel ok was.

En fatsoenlijk blijven is normaal, toch?
I am gonna shine
  zaterdag 17 maart 2007 @ 15:55:50 #48
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47370079
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 14:28 schreef Gert het volgende:

[..]

Toch zijn we een stuk wijzer dan in 1999.
Zelfs dit geintje, het herplaatsen van een oude post, is al niet origineel meer.
Acht jaar geleden vroegen wij, en allerlei ter zake deskundigen, ons af of de bewoners hier ernstige psychisch schade van zouden ondervinden. En of ze elkaar niet als ratten zouden af gaan maken. Veel mensen waren serieus bezrogd dat de BB1'ers in een gekkenhuis terecht zouden gaan komen.

Is er eigenlijk wel eens psychologisch onderzoek gedaan naar ex-deelnemers van een RLS, over de invloed van hun deelname, in NL of daarbuiten?
Oh, maar het was dan ook geen geintje, maar een experiment. Ik was benieuwd of de reacties nu anders zouden zijn en dat lijkt wel het geval. De zelfreflectie is nu groter dan toen lijkt het.

Wat mij altijd al interesseerde was wat het nu zo boeiend maakt voor de kijkers, de voyeurs. Ik heb mijn nick ten tijde van BB1 niet voor niets gekozen. De bewoners vind ik feitelijk minder boeiend dan het proces dat de kijker ondergaat. Zoals ik in '99 ook al betoogde zou ik me nooit kunnen opwinden over het verloop van een soap, maar met de rls'en is dat wel anders. Ook al is het gestuurd, geredigeerd of zelfs gescript, dan nog zijn het echte mensen en dat maakt alle verschil.

Verslaafd aan de streams zal ik niet gauw meer raken, maar ik lees alle Cossen en ben inmiddel een soort voyeur van de voyeurs. De reacties en interacties van de vaste posters vind ik eigenlijk boeiender dan het getreiter van Huub of de eetgewoonten van Jaap.
  Moderator zaterdag 17 maart 2007 @ 16:11:21 #49
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47370496
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 15:55 schreef voyeur het volgende:
Verslaafd aan de streams zal ik niet gauw meer raken, maar ik lees alle Cossen en ben inmiddel een soort voyeur van de voyeurs. De reacties en interacties van de vaste posters vind ik eigenlijk boeiender dan het getreiter van Huub of de eetgewoonten van Jaap.
Daarom is dit ook een leuk topic.
De "bewoners" van dít, permanent op honderden en soms duizenden camera's aangesloten huis zijn, weliswaar anoniem(er), óók voer voor Voyeurs.
pi_47431865
Een artikel over slaapdeprivatie.
Te beginnen met een TV-programma, en dan overgaand op martelmethode.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/3376951.stm

Ik ben ondertussen alle scheldwoorden en onbehoorlijk gedrag van de bewoners, óók Huub, zat.
Het niveau is enorm gedaald.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:17:55 #51
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47434190
Ik ben verbijsterd over de heftige emoties die de Cossers tonen. Dat je de ene bewoner aardiger vindt dan de andere begrijp ik wel, maar al dat gescheld en de doodsverwensingen kan ik niet volgen. Dit zijn geen fans meer, maar hooligans.
  Moderator maandag 19 maart 2007 @ 14:43:58 #52
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_47435157
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:17 schreef voyeur het volgende:
Ik ben verbijsterd over de heftige emoties die de Cossers tonen. Dat je de ene bewoner aardiger vindt dan de andere begrijp ik wel, maar al dat gescheld en de doodsverwensingen kan ik niet volgen. Dit zijn geen fans meer, maar hooligans.
DGK gaat om veel meer geld dan BB, de deelnemers zijn wat extremer, en de opzet van het spel is grof gesteld zo, dat niet goed gedrag (zoals in BB, waar je de harten van de kijkers moet stelen) maar eerder juist slécht gedrag beloond wordt. Diverse bewoners hebben het huis al verlaten omdat ze de kutsfeer niet meer trokken.
Het bovenstaande heeft zijn weerslag op de COS.

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik ook weleens schrik van mezelf: ik kan, létterlijk, wálgen van Brian. Het is al regelmatig voorgekomen dat ik de streams uitzette, omdat ik geen plezier meer aan mijn ergernis beleefde (want ergernis kan ook best lekker zijn), maar alleen nog maar intense afkeer voelde.

Ook Natasia heeft het in zich om dergelijke gevoelens op te roepen. Behalve dus dat DGK een andere opzet heeft, die extreem gedrag beloont, is ook de casting "geslaagd" te noemen.

Toch denk ik desondanks, dat het allemaa niet zo héél veel extremer is dan bij BB, en je woordkeuze "verbijstering" verbaast me wel een beetje. Natuurlijk: het is tegenwoordig veel massaler, de maatschappij is weer wat verruwd sinds 1999, en even heel kort door de bocht en op het gevaar af elitair te klinken: de "onderklasse" had in 1999 nog geen internet, nu heeft iederéén het.

Maar ik heb voor de grap een minuut of drie gezocht in het archief van BB1. Er was toen nog geen COS. Er waren wèl al topics als hieronder, en ik beloof je dat ik een veelvoud vind als ik wat langer doorzoek.

TARA HET KUTWIJF
Dikke mona en de Tatoo-heks moeten verdwijnen!!!
WILLEM DE KRUIPERIGE RAT
`Kunnen we Mona niet vergiftigen met rattengif in een Hema-rookworst ?
DE K***** BITCH van BB wil dat de vissen worden weg geschoven....
Mona is een echte BITCH

O, mbt je typering "hooligans", dit is ook een BB1-topic: BB-HOOLIGANS
  maandag 19 maart 2007 @ 17:40:08 #53
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_47442235
Iedereen maakt zich maar druk om bewoner X, eerlijkheid zus en zo. Die bewoners zijn uiteindelijk niet veel meer dan pionnetjes. Het eigenlijke spel en doel is: kijkcijfers en geld. Je hoeft COS maar te lezen om te zien waar JdM zijn doelen hoopt te bewerkstelligen.

In een andere topic vraagt men zich af of Huub het spel wel begrijpt. Ik heb het gevoel dat het niet Huub is die "het spel" niet begrijpt, maar een merendeel van de kijkers. Ranzigheid, gemeenheid, uitdagen tot fysiek geweld, slaapdeprivatie (Avonne wijst er terecht op dat dit valt onder martelmethodes) etzeteraetzetera lijkt het merendeel acceptabel te vinden MITS toegepast door een favoriet. Doet een bad-guy het, jankt de meute gepijnigd dat het moreel inacceptabel is.

DGK zelf vind ik ondertussen tamelijk oninteressant geworden, vanwege het niveau, maar ook vanwege het feit dat het er zo dik bovenop ligt dat het idee van "reality" slechts een farce is. Stel je voor dat Ludo Sanders naar voorbeeld van Huub om de haverklap de kamera inkijkt en roept: laten we tv maken.

De eigenlijke atractie van DGK is Cos dat als een soort collectieve stream of consiousness laat zien hoe de meute zich in allerlei bochten wringt om recht te lullen wat krom is. De meute kan andersdenkenden niet handelen en die worden door een deel dan ook persoonlijk aangevallen, met de zegen van Huub die het goede voorbeeld geeft. Inmiddels moeten ook advokatenkantoren zich over een en ander buigen.
Mensen lijken echt compleet het spoor bijster te zijn en in toenemende mate verschijnen er users waarvan je het vermoeden krijgt dat hen dat gezien hun geestelijke vermogens ook amper aan te rekenen valt. Een "aardig" kijkje dus in de onderbuik van Nederland.

Rat JdM kan trots zijn op zichzelf dat hij TV bewerkstelligd dat teert op haat. Ondertussen lijkt de meute echter geen vertrouwen meer te hebben in DGK_redactie. "DGK=HUub" roept de meute en lijkt er dus geen vertrouwen meer in te hebben dat JdM/redactie capabel zijn een een DGK te maken zonder Huub. Je vraagt je af wat er gebeurd als men ontdekt dat het in de Tweede Kamer eigenlijk ook heel erg saai is zonder Huub...
Langeweile??? Stellt euch vor den Spiegel und kotzt euch selber an.... und wartet so lange bis der Zeitpunkt kommt, wo ihr merkt wie doof die Idee eigentlich war.
  maandag 19 maart 2007 @ 17:46:32 #54
6941 APK
Factual, I think.
pi_47442476
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:40 schreef Ifa het volgende:

Je vraagt je af wat er gebeurd als men ontdekt dat het in de Tweede Kamer eigenlijk ook heel erg saai is zonder Huub...
  maandag 19 maart 2007 @ 17:59:27 #55
2018 PC eend
relativist
pi_47442957
Ik ben het weer met Ifa eens, ik word er nou schijtziek van
When everything is coming your way, you're in the wrong lane.
pi_47443643
quote:
- etzeteraetzetera lijkt het merendeel acceptabel te vinden MITS toegepast door een favoriet. Doet een bad-guy het, jankt de meute gepijnigd dat het moreel inacceptabel is.

- De eigenlijke atractie van DGK is Cos dat als een soort collectieve stream of consiousness
Ik wil hier wel iets op zeggen, maar ik ben daar niet zo goed in

Nou schat ik de DGK-Fokkers van pakweg 3 maanden geleden, toch wel in als reflecterend.
Laten die zich ook meeslepen? Of blijven die gewoon weg uit de COS, zoals ik?

Dat laatste betekent dat de "stream of consciousness" dus afhaken is, misschien.

Het wordt dan eerder een kwestie van who's-who.
Wat is een typische Fokker? Wat is een kijker die de hogere kijkcijfers genereert? Welke types zijn de newbees?

Geen idee hoe representatief het allemaal is.

[ Bericht 50% gewijzigd door avonne op 19-03-2007 18:39:55 ]
  maandag 19 maart 2007 @ 18:32:05 #57
2018 PC eend
relativist
pi_47444027
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:19 schreef avonne het volgende:

[..]
  maandag 19 maart 2007 @ 18:38:10 #58
162917 tuinfluiter
pi_47444238
edit

[ Bericht 100% gewijzigd door tuinfluiter op 20-03-2007 14:48:15 ]
pi_47461248
Nou nou, enkele reacties gelezen hier. Dit topic kan beter heten, voer voor marketeers.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 13:14:22 #60
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_47469421
quote:
TV bewerkstelligd dat teert op haat.
En in tegenstelling tot BB niet zelfdestructief, hier bepaald de kijker niet wie er moet vertrekken. Een subtiele wijziging waardoor de spraakmakende gehate deelnemers behouden kunnen worden. Zodoende wordt de kijker emotioneel extra zwaar belast wat invloed heeft op het informatieverwerkingssysteem en gevoel voor ethiek.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 17:03:07 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_47477741
quote:
[..]
Ik wil hier wel iets op zeggen, maar ik ben daar niet zo goed in

Nou schat ik de DGK-Fokkers van pakweg 3 maanden geleden, toch wel in als reflecterend.
Laten die zich ook meeslepen? Of blijven die gewoon weg uit de COS, zoals ik?

Dat laatste betekent dat de "stream of consciousness" dus afhaken is, misschien.

Het wordt dan eerder een kwestie van who's-who.
Wat is een typische Fokker? Wat is een kijker die de hogere kijkcijfers genereert? Welke types zijn de newbees?

Geen idee hoe representatief het allemaal is.
De ergernis begint idd groter te worden, en in mijn geval is dat minimaal net zo erg te danken aan de COS als aan wat ik op de streams zie.

Ik vroeg me gisteravond al af wat het gemiddelde accountnummer van de posters in de COS was, en ik ben bang dat dat ongeveer 165.000 zal zijn... "Echte Fokkers" die zich gemiddeld rond 1 januari 2007 geregistreerd hebben...

Het kan niet anders dan dat zo'n toename van posters een andere sfeer maakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_47478474
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

...

Wat mij betreft mogen ze hierheen: DGK-HOOLIGANS

Ik zie liever de "ouderwetsche" COS, alhoewel nauwelijks is tegen te gaan dat, met het verstrijken van de maanden, de kampen steviger en meer onwrikbaar in het zadel zijn komen te zitten....
"L'ignorance toujours est prête à s'admirer."
  dinsdag 20 maart 2007 @ 17:44:18 #63
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_47479265
quote:

[..]

Dalend niveau van "newbies" is eigenlijk niet mijn belangrijkste punt. Cos is nooit echt een plaats geweest voor diepzinnige discussies, ook niet tijdens BB toen er ook regelmatig heftige commentaren voorbij vlogen.
Ik zei zonder ironie dat Cos als een soort collectief S.o.C. best wel interessant is/was. Maar bij DGK zie ik ook enkele "oud-fokkers" uhm.. afglijden, en als ik zelf alles wat er door mijn hoofd gaat tijdens het kijken naar DGK zou "publiceren" kwam er ook niet altijd veel fris uit SpankTheMonkey vat het aardig samen in de laatste zin van zijn reactie.

@ PC-Eend: dat is de derde keer, nog een keer en ik laat 400.000 "Ik hou der fan" T-shirts over je huis uitstrooien. Voor je het weet is je hele huis vol met fans Ole ole die je nooit meer kwijtraakt
Langeweile??? Stellt euch vor den Spiegel und kotzt euch selber an.... und wartet so lange bis der Zeitpunkt kommt, wo ihr merkt wie doof die Idee eigentlich war.
  woensdag 21 maart 2007 @ 19:04:10 #64
6941 APK
Factual, I think.
pi_47521200
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 18:22 schreef fanvanheteersteuur het volgende:

oké jongens nu nog even allemaal een mailtje naar basketball@henkpieterse.com

laat hem nou niet in dat lieve geile stemmetje van brian trappen

stuur alle filmpjes voorbeelden en linken op die je kunt vinden

en nogmaals Huub pest Jaap niet om het feit dat hij dik is !!!!!!!!!!!

Huub heeft meerdere malen gezegd dat hij niets tegen dikke mensen heeft maar iets tegen Jaap !!!
Als ik dit soort dingen lees weet ik waar de COS-reeks op lijkt: Een poppenkastvoorstelling waarbij kinderen ook ontzettend meeleven en Jan Klaassen en Katrijn aanmoedigen.

Huub en Sylvia zijn Jan Klaassen en Katrijn, Brian is een boze boef!
En dan allemaal tegelijk gillen: PAS OP ACHTER JE STAAT EEN BOEF!!!!!!
  woensdag 21 maart 2007 @ 19:10:19 #65
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47521408
Treffend beeld APK!

Vind het ook vrij geestig dat mensen vage sexhandelingen onder een dekbed schadelijker vinden voor hun (? mogelijke virtuele) kinderen dan de pest- en treitershow die opgevoerd werd. Ook daarin blijken de jaren vijftig nog te leven. Suggestie van sex is taboe; pesten van dikke mensen (pardon vetkleppen) is leerzaam.
pi_47524856
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 19:04 schreef APK het volgende:

[..]

Als ik dit soort dingen lees weet ik waar de COS-reeks op lijkt: Een poppenkastvoorstelling waarbij kinderen ook ontzettend meeleven en Jan Klaassen en Katrijn aanmoedigen.

Huub en Sylvia zijn Jan Klaassen en Katrijn, Brian is een boze boef!
En dan allemaal tegelijk gillen: PAS OP ACHTER JE STAAT EEN BOEF!!!!!!
Dat is mijn tekst
Jij was sneller
pi_47524928
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 19:10 schreef voyeur het volgende:
Treffend beeld APK!

Vind het ook vrij geestig dat mensen vage sexhandelingen onder een dekbed schadelijker vinden voor hun (? mogelijke virtuele) kinderen dan de pest- en treitershow die opgevoerd werd. Ook daarin blijken de jaren vijftig nog te leven. Suggestie van sex is taboe; pesten van dikke mensen (pardon vetkleppen) is leerzaam.
Nou kan ik het toch niet laten om je even te vragen of jij degene was die ooit een aangifte had gedaan tegen ene Frank
  woensdag 21 maart 2007 @ 22:42:18 #68
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47530321
Yip dat was ik, maar niet uit bezorgdheid over de kijkbuiskindertjes hoor
pi_47531222
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 22:42 schreef voyeur het volgende:
Yip dat was ik, maar niet uit bezorgdheid over de kijkbuiskindertjes hoor
Misschien in het kader van de "blikvernauwing die zich kennelijk collectief van ons meester maakt. Over de liefde die je gaat voelen voor die rare, willekeurig gekozen groep volslagen onbekenden. Over de fascinatie die je voelt als je naar de streams kijkt en niet meer weet te stoppen"?

Of misschien in het kader van poppenkast zoals APK schreef. Schreeuwend naar het scherm: Pas op Diane er ligt een verkrachter onder/in je?
  donderdag 22 maart 2007 @ 00:12:30 #70
798 voyeur
bemoeit zich
pi_47533954
Nee, hoor. Nooit last van gehad. Hield niet van Diane en heb weinig tegen Frank. Heb en had iets tegen date rape en heb daar wat aan gedaan. Zou ik ook gedaan hebben als ik het uit mijn raam gezien had. Dat was ook het probleem met de hoofdagent toendertijd: ik had het op mijn windows gezien en vond dat vergelijkbaar met een raam. Gelukkig is die gedachte overgenomen door de polite Almere.

Heb ik toen allemaal keurig gedocumenteerd en in handen van Diane gesteld om naar vrije keuze mee om te gaan. Heeft ook nog vrij veel consequenties gehad daar Hummie zich rot geschrokken is. Als er morgen een clubje een klacht indient vanwege het 'vetklep' treiteren zou ik daar overigens ook geen moeite mee hebben. Dat is geen verblinding van dwaze fans, maar gewoon aandacht vragen voor publieke daden die je afkeurt. Ik hou niet zo van date rapes; anderen hebben andere hobbys
pi_47534849
quote:
Iedereen maakt zich maar druk om bewoner X, eerlijkheid zus en zo. Die bewoners zijn uiteindelijk niet veel meer dan pionnetjes. Het eigenlijke spel en doel is: kijkcijfers en geld. Je hoeft COS maar te lezen om te zien waar JdM zijn doelen hoopt te bewerkstelligen.

In een andere topic vraagt men zich af of Huub het spel wel begrijpt. Ik heb het gevoel dat het niet Huub is die "het spel" niet begrijpt, maar een merendeel van de kijkers. Ranzigheid, gemeenheid, uitdagen tot fysiek geweld, slaapdeprivatie (Avonne wijst er terecht op dat dit valt onder martelmethodes) etzeteraetzetera lijkt het merendeel acceptabel te vinden MITS toegepast door een favoriet. Doet een bad-guy het, jankt de meute gepijnigd dat het moreel inacceptabel is.

DGK zelf vind ik ondertussen tamelijk oninteressant geworden, vanwege het niveau, maar ook vanwege het feit dat het er zo dik bovenop ligt dat het idee van "reality" slechts een farce is. Stel je voor dat Ludo Sanders naar voorbeeld van Huub om de haverklap de kamera inkijkt en roept: laten we tv maken.

De eigenlijke atractie van DGK is Cos dat als een soort collectieve stream of consiousness laat zien hoe de meute zich in allerlei bochten wringt om recht te lullen wat krom is. De meute kan andersdenkenden niet handelen en die worden door een deel dan ook persoonlijk aangevallen, met de zegen van Huub die het goede voorbeeld geeft. Inmiddels moeten ook advokatenkantoren zich over een en ander buigen.
Mensen lijken echt compleet het spoor bijster te zijn en in toenemende mate verschijnen er users waarvan je het vermoeden krijgt dat hen dat gezien hun geestelijke vermogens ook amper aan te rekenen valt. Een "aardig" kijkje dus in de onderbuik van Nederland.

Rat JdM kan trots zijn op zichzelf dat hij TV bewerkstelligd dat teert op haat. Ondertussen lijkt de meute echter geen vertrouwen meer te hebben in DGK_redactie. "DGK=HUub" roept de meute en lijkt er dus geen vertrouwen meer in te hebben dat JdM/redactie capabel zijn een een DGK te maken zonder Huub. Je vraagt je af wat er gebeurd als men ontdekt dat het in de Tweede Kamer eigenlijk ook heel erg saai is zonder Huub...

Ik post véél minder. En dat was de eerste 100(?) COSsen wel anders
Dat komt mede door wat er allemaal geschreven wordt.
Dan zal iedereen wel zo iets hebben van: "als het je niet bevalt, dan rot je toch op"
Dan doe ik dan ook
  zondag 29 april 2007 @ 16:50:01 #72
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48841897
quote:
Op zondag 29 april 2007 13:53 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde.
Ben liefhebber van "het genre", en zit al sinds BB1 op FOK!
Er zijn heel wat deelnemers geweest waar ik de schurft aan had.
Er zijn wel vaker mensen massaal uitgekotst in de RLS-historie. "Mankpoot" Rob, "zeug" Mona, "rat" Willem, "holmaatjes" Coos&Pascal etcetera etcetera.
Maar nog nóóit in al die jaren heeft iemand zo'n totale walging bij zoveel users opgeroepen als Brian.
Ook bij mij dus.

Interessant is: hoe kómt het, dat Brian dit soort gevoelens bij zoveel streamers oproept.
Goedkope onderbuik-"analyses" dat dit vanwege zijn Antilliaanse afkomst zou zijn, deel ik niet. Het zijn slechts enkele users die met dat "argument" aan komen zetten.
Brian is zelfingenomen, maar dat is Huub ook. De laatste echter, is regelmatig bereid fouten toe te geven, terwijl Brian zijn fouten bagatelliseert of -liever nog- het probeert zo te draaien dat een ander de schuld krijgt. Ik denk dat dit totale gebrek aan zelfreflectie, aan realisme over zijn kunnen, gecombineerd met z'n stiekeme, achterbakse gedrag, een grote factor is.
Hele interessante vraag en leuk dat je hem probeert te beantwoorden.
Je stelt dat het een paar eigenschappen zijn van Brian die het verklaren. Kan, maar er zijn in het verleden heel wat andere RLS persoonlijkheden geweest die een combinatie van minder aardige eigenschappen hadden. Coos bijvoorbeeld liep ook niet over van de zelfreflectie, vond zichzelf heel wat en was samen met Pascal knap stiekem.

Het lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk dat enige opsomming van eigenschappen het kunnen verklaren, omdat het anders wel eerder gebeurd zou zijn in een van de RLS'en. Zou het kunnen zijn dat de afkeer van Brian niet eerder zo collectief is geweest?

Als veel mensen iets negatiefs in iemand zien, hoeft dat immers niet per se voor iedereen hetzelfde te zijn. Mensen posten niet 'ik kots ook op Brian, maar om net een andere reden dan poster x'. Ze bevestigen gewoon de afschuw, niet de reden. Zo zou het kunnen zijn dat er mensen zijn die generiek iets tegen Antillianen hebben (er zijn er iig aardig wat die dat melden), er zijn mensen die sterke gevoelens voelen als ze zijn 'loverboy' omgang met Amanda zien, er zijn veel mensen die het leuk vinden als een ander minder is dan zijzelf en Brian helpt hen door een hoop pretenties te koesteren, etc, etc. Kortom een opsomming van individuele redenen, slechts leidend tot een gedeelde emotie: 'walging'.

Dit had dan natuurlijk al veel gebeurd met andere RLS hoofdrolspelers. Wat Brian echter kenmerkt is dat hij nauwelijks mensen aantrekt die wel wat in hem zien, waardoor anders dan bij anderen de afschuw zich kon versterken door dat iedereen zich bevestigd ziet; zeg maar een vorm van 'massahysterie'? Dan zou het unieke van Brian dus niet zijn slechte eigenschappen zijn, maar het ontbreken van goede waardoor hij geen 'fans' heeft die voor een weerwoord zorgen. Dat groepen mensen snel neigen naar zelfversterking van hun gevoelens is immers een bekend gegeven. Als je leest wat mensen later van lynch-partijen vonden (zoekend naar een analogie, niet suggererend dat de Cossers al witte hoeden dragen), begrijpen ze het zelf ook niet zo goed. 'Iedereen vond het en niemand zei het tegendeel' is de vaak wat schaapachtige bekentenis achteraf als de onzekerheid toeslaat.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat jij, als meest aanwezige moderator de toon mede hebt gezet. Mensen luisteren naar autoriteit, ook al ontkennen ze het meestal. Is er eerder bij een RLS een moderator zo outspoken geweest?

Ik weet het niet, maar het boeit me wel. Voor RLS's is mijn fascinatie inmiddels wel verdwenen, maar ik gluur nog graag naar de kijkers ervan.
pi_48843391
quote:
Op zondag 29 april 2007 16:46 schreef demins het volgende:

[..]

Mag ik het zó samenvatten: Brian heeft alléén slechte eigenschappen en géén goede eigenschappen!

Dat verklaart al een boel, zou ik denken. Áls er al een emotie over Brian is bij iemand, dan is het dus een negatieve. Veel keuze is er niet... Dat zorgt ervoor dat, met verschillende motivaties, de neuzen dezelfde kant op staan.
Brian wordt collectief uitgekotst. Het is geen raadsel. Het kón niet anders...
Ik dnek dat demins het goed heeft verwoord.

Voyeur je lijkt Brian wel. Krijgt nu Gert de schuld dat 99 % van fok een bloed hekel aan brian heeft?

fokkers kunnen het goede van een Natasia of een Jaap zien, maar bij Brian is dat blijkbaar erg moeilijk.

Ik kan weinig positiefs vinden aan brian.
Wie kan me helpen?
Natasia bijvoorbeeld kan heel irritant zijn maar heeft toch ook haar goede kanten.
pi_48857431
Een oldbee is toch ook (ooit) een newbee geweest?
Dolf is de baas
Insaantje
  maandag 30 april 2007 @ 10:15:12 #75
16305 Jappie
parttime reverend
pi_48859166
Hoe kan het toch dat een programma als DGK, wat blijkens de beelden en gebeurtenissen in en om het huis veel heftiger is dan BB mij zo veel minder doet dan datzelfde BB ?
Ik volg het af en toe nog wel eens per ongeluk op TV en dan zie je dingen waardoor ik ook nog wel geneigd ben om voor even een stream aan te slingeren; maar echt boeien ? Nee...op de een of andere manier zit dat er niet in.

De meest simpele verklaring ligt denk ik gelegen in het feit dat de heftigheid van de acties gelijke tred houd met de afwezigheid van de emotionele en psychische diepgang.
Combineer dat met een forum wat dezelfde trend lijkt te volgen et voila...mijn desinteresse is verklaard.

noot: ...na jarenlang met veel plezier en genot 'sochtends een bordje brinta met veel suiker weggewerkt te hebben was die behoefte ook ineens verdwenen....het kan dus ook aan mij liggen.
pi_48859273
Waar gaat het concept DGK langzaam aan kapot?

De casting ? Het feit dat men geen duidelijkheid heeft over een einddatum ? De onduidelijkheid die de redactie geeft over de spelregels?

In het begin kon men nog goed het "luxe concept" hoog houden. Hoe is dat teloor gegaan?
Naar mijn mening is het het begonnen met het genadeloze getreiter toen Huub voor de tweede keer de Kooi in kwam. Imho was dat het eerste getreiter van de bewoners naar de redactie toe. Die zijn nu de grip aan het verliezen op een muitende bewonersgroep.

Hé Jappie !
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
  maandag 30 april 2007 @ 12:19:22 #77
130524 Sonique
occasional streamer
pi_48861368
Ach, DGK is allang niet meer wat het geweest is...

Ikzelf begin behoorlijk moe te worden van alle nieuwe en vooral domme gasten die het huis binennkomen, en zelfs 'lekkere' butlers kunnen me niet meer boeien.

Het begint allemaal een storm in een glas water te lijken. Was er in het begin nog sprake van enige niveau, het is nu teruggebracht tot het niveau 'sjonnies en anitas' die veel kabaal maken maar niks presteren...

Er lijkt heel veel te gebeuren, maar er gebeurt eigenlijk helemaal niets... Meer van het zelfde...
Meer woorden dan daden...

En dan het indentificeren met één van de bewoners... Dat klopt wel, maar alle bewoners waar ik me sowieso mee kan indentificeren zijn allemaal al weg...

Het is nu letterlijk (J)apies kijken...

Het is misschien ook wel interesant om te zien dat het post niveau in de COSsen ook daalt qua niveau hoe langer het programma duurt. Komt dit omdat het programma-niveau daalt, of is het nu juist andersom, dat de DGK redactie het niveau aanpast aan het post niveau?

Of misschien allebij?

[ Bericht 11% gewijzigd door Sonique op 30-04-2007 12:25:27 ]
pi_48867975
Denk dat het inderdaad ook te maken heeft met het feit dat de regels opeens niet meer duidelijk waren.
Het werd allemaal steeds vager en je kreeg het gevoel dat bepaalde personen meer mochten dan de anderen.

Kijk in elke reality show schijnt wel gescript te worden maar bij DGK wordt dat ook veel te opvallend gedaan.

Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat je er geen invloed op hebt?
Iedereen wordt hysterich gek van wat Brian allemaal mag en vooral hoe het hem lukt om de onschuld te spelen. Bij BB heb je dan toch nog enig invloed uiteindelijk. M.a.w DGK geeft mij onmacht en ik kan sommige dingen niet aanzien?
  Moderator maandag 30 april 2007 @ 19:10:41 #79
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48868165
quote:
Op maandag 30 april 2007 19:01 schreef itsme het volgende:

Iedereen wordt hysterich gek van wat Brian allemaal mag en vooral hoe het hem lukt om de onschuld te spelen. Bij BB heb je dan toch nog enig invloed uiteindelijk. M.a.w DGK geeft mij onmacht en ik kan sommige dingen niet aanzien?
Zou heel goed kunnen!
Zelfs als je niet SMS'te bij BB: je wist in ieder geval dat het kón.

En nu krijgen we natuurlijk weer mensen die gaan roepen dat het állemaal doorgestoken kaart was. Maar dat doet niets af aan het idéé dat je invloed uitoefent.
  maandag 30 april 2007 @ 20:06:11 #80
137158 Elounda
the world is yours!
pi_48869561
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

De ergernis begint idd groter te worden, en in mijn geval is dat minimaal net zo erg te danken aan de COS als aan wat ik op de streams zie.

Ik vroeg me gisteravond al af wat het gemiddelde accountnummer van de posters in de COS was, en ik ben bang dat dat ongeveer 165.000 zal zijn... "Echte Fokkers" die zich gemiddeld rond 1 januari 2007 geregistreerd hebben...

Je slaat de spijker op zijn kop.
Teloorgang in DGK, nog meer teloorgang op het forum.
Voor mij is de lol van beiden er reeds af.
Normale discussies worden niet meer gevoerd in DGK, helaas hier op het DGK forum is dit een zelfde trend.
  maandag 30 april 2007 @ 21:31:10 #81
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_48872049
quote:
Op maandag 30 april 2007 10:21 schreef Nostalgist het volgende:
Waar gaat het concept DGK langzaam aan kapot?

De casting ? Het feit dat men geen duidelijkheid heeft over een einddatum ? De onduidelijkheid die de redactie geeft over de spelregels?

In het begin kon men nog goed het "luxe concept" hoog houden. Hoe is dat teloor gegaan?
Naar mijn mening is het het begonnen met het genadeloze getreiter toen Huub voor de tweede keer de Kooi in kwam. Imho was dat het eerste getreiter van de bewoners naar de redactie toe. Die zijn nu de grip aan het verliezen op een muitende bewonersgroep.

Hé Jappie !
Aan de uitvoering/redactie die - zo lijkt het wel - wanhopig proberen te scoren. Gaat het niet met stijl, dan maar met getreiter, (dreiging van) fysiek geweld en veel sex. Hier willen geen mensen een goed product neerzetten maar uitsluitend en alleen "scoren". En ja, ik weet dat het commerciële tv is, maar ook volgens die versimpelde maatstaven is DGK een aanfluiting.

Dat men grip op de gekooiden aan het verliezen is geloof ik niet, noch dat die aan het muiten zijn. Eerder zijn enkelen het spoor bijster t.g.v de sturing van mensen die zelf ook het spoor bijster zijn.

Zonde, want ik vrees dat DGK niet alleen het concept van reality soap beschadigd heeft, maar ook het publiek afgestompt heeft. Tijdens BB kon je nog carriere maken met het scannen naar blote borstjes, nu raakt alleen de die-hard regenjassenstreamer opgewonden van een wip tussen Brian/Amanda of Huub/Lieke.
Geweld idem. Semih's uitval naar Tijn tijdens de laatste BB hield een tijdje de gemoederen bezig, tegenwoordig "verwacht" je eigenlijk al (dreiging van) fysiek geweld, uitmondend in een taktische (geen morele) streamlock.

Een aanfluiting is bovendien dat de spelers van de soap zo overduidelijk gestuurd worden, hun rol zo doorzichtig spelen, dat er verhaallijnen opgezet worden met externen die werkelijk zo doorzichtig zijn dat alleen kijkers die alleen met een sentimentele blik kijken de show serieus nemen. Incapabele mensen, tijd voor de een laatste hoofdrolletje van de stekker.
pi_48880582
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 13:24 schreef voyeur het volgende:Grappig om te zien hoeveel er veranderd is sinds de eerste RLS en hoeveel toch gewoon gebleven is.
Ik had een Deja Vu
I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_48880636
Ik denk als het zo door gaat met pesten wat de gevolgen zijn wanneer ze de kooi uitkomen. Ik vindt ook dat ze teveel info krijgen van buitenaf wat de inwoners beïnvloed. De moeder van Brian die hem verteld wat hij moet doen, jammer vind ik dit want ik denk dat Brian beter af is door zijn eigen beslissingen te nemen.
pi_48885086
Ik heb DGK in het begin af en toe gevolgd daarna heel veel (vooral) via internet, maar het dalende niveau van DGK zelf en in de COSSEN heeft me doen realiseren dat ik teveel tijd besteedde aan deze onzin.

In mijn optiek is het 'fysieke geweld' tussen Nathaneal (sp.?) en Huub en de daarop volgende verwijdering/terugkeer van Huub een van de belangrijkste keerpunten geweest in DGK. Sindsdien is de show echt veranderd in een grote 'wegtreitershow'. De bewoners weten niet meer wat wel en niet mag t.a.v. fysiek geweld. De beleidsbepalers bij DGK zijn hiervoor de 'hoofdschuldige'.

Waar ik me persoonlijk ook aan heb gestoord, is de tendentieuze toon waarop DGKbewoners worden neergezet. Daarnaast zijn de updates/streamverslagen van de DGK-website vaak incorrect.

Als een nieuw programma/concept start, heb ik er begrip voor dat de bewoners wat expliciter worden beschreven (bijv. door hun uiterlijk of etnische achtergrond) om voor de kijkers duidelijk te krijgen wie 'wie' is. Maar tot op heden worden Natasia als de 'zwarte diva/Surinaamse' en Brian als de 'Antiliaan' beschreven. Door het constant benoemen van hun etnische achtergrond en dat in combinatie met de weerzinwekkende karaktereigenschappen, lijkt alsof er doelbewust op de onderbuik van de kijker wordt ingespeeld. Dat een bepaald karakter weerzinwekkend is en dat je daarom hem/haar 'haat', kan ik nog enigzins begrijpen. Maar verschillende kijkers/streamers/cossers (mede door hun eigen bedroevende niveau) kraaien heel veel onzin uit zoals bepaalde karaktereigenschappen terug te voeren op etniciteit.

Het niveau van de bewoners lijkt ook hoe langer ze erin zitten te dalen. Ik begrijp heus wel als er allemaal verstandige mensen in zouden zitten dat er dan geen reet aan zou zijn, maar af en toe lijkt het een verzameling van zwakzinnigen te zijn.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 12:40:32 #85
48575 Scandalous
pew pew pew
pi_48885846
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:14 schreef Pulu het volgende:
Als een nieuw programma/concept start, heb ik er begrip voor dat de bewoners wat expliciter worden beschreven (bijv. door hun uiterlijk of etnische achtergrond) om voor de kijkers duidelijk te krijgen wie 'wie' is. Maar tot op heden worden Natasia als de 'zwarte diva/Surinaamse' en Brian als de 'Antiliaan' beschreven. Door het constant benoemen van hun etnische achtergrond en dat in combinatie met de weerzinwekkende karaktereigenschappen, lijkt alsof er doelbewust op de onderbuik van de kijker wordt ingespeeld. Dat een bepaald karakter weerzinwekkend is en dat je daarom hem/haar 'haat', kan ik nog enigzins begrijpen. Maar verschillende kijkers/streamers/cossers (mede door hun eigen bedroevende niveau) kraaien heel veel onzin uit zoals bepaalde karaktereigenschappen terug te voeren op etniciteit.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, want nadat ik dit topic las, las ik dit in het volgende topic:
quote:
Op zondag 29 april 2007 00:25 schreef BENJOLA het volgende:

- racistische opmerking -

[ Bericht 5% gewijzigd door Gert op 01-05-2007 13:01:08 ]
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 13:04:56 #86
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48886568
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:40 schreef Scandalous het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier gelijk in hebt, want nadat ik dit topic las, las ik dit in het volgende topic:
[..]

Dit kan ook absoluut niet. Walgelijke opmerking.
Gelukkig is er hier slechts een kleine minderheid die een heel volk of ras veroordeelt vanwege daden die door een individu worden gepleegd.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 13:33:09 #87
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_48887494
Mijn vriendin blijft er nog weleens in hangen tijdens het zappen, maar ik kan de verdorvenheid van die lui niet aanzien. Wat een enge, nare lui.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 15:34:35 #88
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_48891388
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:14 schreef Pulu het volgende:
Maar tot op heden worden Natasia als de 'zwarte diva/Surinaamse' en Brian als de 'Antiliaan' beschreven.
Gebeurt dat in de TV-uitzendingen eigenlijk ook?
pi_48893349
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:34 schreef Ifa het volgende:

[..]

Gebeurt dat in de TV-uitzendingen eigenlijk ook?
Zover ik heb waargenomen, is Natasia wel verschillende keren 'de zwarte diva' genoemd. De typeringen de Surinaamse en de Antiliaan heb ik niet gehoord, maar ik kijk niet alle afleveringen...ook vaak maar half omdat ik uit plaatsvervangende schaamte soms wegschakel.....DGK is als een auto-ongeluk...ondanks de ernstigheid, bekruipt me steeds de nieuwsgierigheid om te weten wat er gebeurd is...

Persoonlijk vind ik de toevoeging van 'zwarte' overbodig. Of ze een diva is een subjectieve kwestie (al schijnt ze dat zelf wel te vinden). Het feit dat ze 'zwart' is, is zo klaar als een klontje.

Misschien zie ik complottheorieën die er niet zijn, maar ik vind het wel opvallend dat 'de Antiliaan' en 'de Surinaamse' heel toevallig voldoen aan bepaalde negatieve vooroordelen die er over deze bevolkingsgroepen bestaan onder bepaalde mensen. Natuurlijk voldoen/voldeden andere bewoners ook aan bepaalde vooroordelen (bijv.Nena - het domme blondje), maar de 'haat' naar Natasia en Brian is voor sommige streamers/cossers/kijkers een geldige reden om allerlei racistische taal te spuien.
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 17:00:25 #90
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48894408
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:29 schreef Pulu het volgende:

Misschien zie ik complottheorieën die er niet zijn, maar ik vind het wel opvallend dat 'de Antiliaan' en 'de Surinaamse' heel toevallig voldoen aan bepaalde negatieve vooroordelen die er over deze bevolkingsgroepen bestaan onder bepaalde mensen.
Wat bedoel je daarmee? Denk jij serieus dat er door de programmamakers bewust is gezocht naar "foute allochtonen"? En waarom dan? Omdat dat er "lekker in gaat bij de racistische meute?"
Los van de ethische kant (laten we er voor het gemak vanuit gaan dat ethiek geen rol speelt bij de beslissingen die de DGK-leiding neemt) : ook commercieel gezien, lijkt het me interessanter om een "knuffel-allochtoon" in het programma te stoppen. En dat is nu juist wat met Brian m.i. geprobeerd is, grappig genoeg!

Brian was aanvankelijk héél populair. Brian maakt sowieso een goede eerste indruk. Pas na verloop van tijd kom je er bij hem achter dat hij niet deugt (althans: dat vinden een hoop kijkers).
Ik zou het erg knap vinden van de makers van het programma als ze dat van tevoren al hadden zien aankomen. Ik vind het logischer dat Brian uitgekozen is als goeduitziende gespierde jongen met een gevoelig dichters-hart.

En hoe past Jaap in jouw complot-plaatje? Dat is toch ook niet een exponent van een gezonde autochtone jongen die die misselijke allootjes wel even een poepie zal laten ruiken.
Als het de bedoeling is om allochtonen negatief af te schilderen ten opzichte van autochtonen, dan zet je niet zo'n dikke lomperik in het programma. Jaap... als laatste geëindigd in de laatste populariteitspoll.

Kortom: ik vind het (heel) erg ver gezocht. Een beetje para.
Ik ben in ieder geval blij dat de "racisme-kaart" niet vaak wordt gespeeld. Het gebeurt weleens, maar het is niet echt een item. Niet in het huis en niet in dit subforum.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 17:32:47 #91
2018 PC eend
relativist
pi_48895459
Het volgen van RLS is toch ook een beetje ontsnappen uit je eigen bestaan, mensen gaan meeleven met hun favoriet en gaan hun minst favoriet zelfs haten.
Volgens mij is dat toch wel een soort van massahysterie, waar mensen zich kennelijk goed bij voelen, het je druk maken om het lief en leed van een ander.
Het is lekker voor je eigenwaarde om een gezamelijke 'vijand' te hebben en die volledig de grond in te schrijven?

Ik mis in het rijtje RLS'ers die collectief gehaat werden Chantal en vooral Tanja, samen met Coos en Pascal en Willem werden die toen toch ook echt massaal uitgekotst.
Dat er nog nooit iemand zo collectief gehaat is zou ik dan ook ontkennen en willen omdraaien, er is volgens mij nog nooit iemand zo geliefd geweest als Huub, Bart en Gert-Jan uit de BB's kwamen in de buurt, maar daar werd volgens mij toen toch nog wel wat naar objectiever gekeken toen en die mening was ook niet zo overheersend.

Veel mensen lijken alles vanuit een soort van huub-perspectief te bekijken (tunnelvisie).
Ze vallen nu over elkaar heen om hun favoriet de hemel in te prijzen elk dingetje dat positief uitgelegd kan worden peuteren ze uit de context en overbelichten die, negatieve dingen daar wordt amper over gesproken of goedgepraat (dmv kromme redeneringen) en worden amper filmpjes van ge-upload itt de negatieve dingen van de rivalen (dmv foto's en zelfs filmpjes met vertraagde herhalingen wordt daar het negatieve juist benadrukt) waardoor de huub verering een self-fulfilling prophecy wordt.

Ik heb het nog nooit zo bizar meegemaakt, de tunnelvisie lijkt een two way street te zijn. Zo word de grote favoriet niet alleen bejubelt, de rivalen worden finaal de grond ingeschreven. Mensen schijnen volkomen uit het oog te verliezen dat er een spel voor TV gemaakt wordt.
Huub kwam binnen met zijn 'guard down' en ging doelbewust de onderdog spelen en zo werd NL de eerste grote rivaal van huub gepersonificeerd als de duivel zelf.
Veel mensen trapten met open ogen in het spel dat Huub speelde en wilde hun favoriet steunen dmv een kaartenactie omdat het zo zielig was dat hij zo gepest werd.
Ik schreef toen al...
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef PC eend het volgende:

[..]
Ik denk ook dat huub al die symphatie van dit moment puur en alleen aan zijn underdog positie heeft te danken en als hij zich sterker gaat voelen ook wel(/nog meer) een een mannetje met nare trekjes kan blijken te zijn...

Moet er dan een anti-Huub mail actie komen, omdat het zo zielig wordt voor de anderen?
Ik had Huub dus wel redelijk ingeschat, maar de streamers dus niet, want toen huub uit de underdogpositie kroop en zich inderdaad ontwikkelde tot een grotere kwelgaast dan NL ooit was, werd hij daar helemaal geen klootzak of duivel door gevonden, in tegendeel.
Het huubperspectief bleef fier overeind, zelf natasia die erg gehaat werd, werd beter ontvangen op de momenten dat ze beter met huub omging, maar valt ze weer even tegen hem uit, dan zeggen mensen, ik ging haar bijna aardig vinden, nu weet ik weer wat voor bitch het is.
Het was zelfs zo erg dat als er nieuwe bewoners de villa in kwamen er niet gekeken werd of die personen op zich een toevoeging voor het programma kunnen zijn, er werd gekeken of ze voor of tegen huub waren, hadden ze een leuk gesprek met huub, dan hadden de groupies alle vertrouwen in die persoon en waren ze voor de nieuweling, maar als ze 5 minuten later een leuk kennismakingsgesprek met een rivaal van huub hadden, dan was het gelijk weer een lul die zo snel mogelijk moet oprotten.

Ik denk dat je in dit licht ook het uitkotsen van Brian kan verklaren, dat is immers nu de grote rivaal van huub.
Werkelijk alles word negatief uitgelegd, hij zou geen enkele positieve eigenschap bezitten.
Hij zou de vooroordelen die mensen van antillianen hebben bevestigen en nog nooit van zijn leven iets bereikt hebben.
Terwijl hij voor iemand op zijn leeftijd aardig wat bereikt heeft, zo is hij semi-professioneel sporter geweest, heeft een HBO opleiding afgerond, heeft een baan in de ICT en een eigen bedrijf gehad en heeft wat van de wereld gezien (heeft dacht ik behalve in Nederland ook op de antillen, in amerika en spanje gewoond).
Er wordt ook erg gelachen om zijn dicht aspiraties, zijn gedichten worden massaal belachelijk gemaakt en om te benadrukken dat hij er niks van kan gepersifleerd.
Ik ben benieuwd hoeveel van de mensen die zijn werk persifleren en afkraken ook al een publicatie op hun naam hebben staan.
Het werk van Brian was daar namelijk wel goed genoeg voor, hij heeft zelfs gepubliceerd in een boek waar ook bekende nederlanders (o.a. Wim T. Schippers) een stuk voor hebben geschreven.
Ook zijn bijna dagelijkse (urenlange) sekspartijen (die onder de dekens plaatvinden en dus niet erg veel van te zien is) werden de grond ingeschreven... hij zou er helemaal niks van kunnen. Maar Amanda, de ontvangende partij, die mij toch een ervaringsdeskundige lijkt, heeft er duidelijk geen klachten over.

Ik heb een groot inlevingsvermogen, maar begrijp maar zeer weinig van de mensen die alles zo subjectief bekijken.
Als Huub het nou wat bereikt had in zijn leven zou ik die heldenstatus nog enigszins kunnen verklaren, maar hij is degene die juist weinig bereikt heeft.
Hij is niet buitengewoon intelligent (ook niet dom) of knap, weet nergens veel vanaf (heeft wel een brede algemene kennis), heeft graag het hoogste en laatste woord, houdt ervan om uit te delen maar heeft geen incasseringsvermogen.
Hij is wel rap van de tong en goed in manipuleren, ook van de kijker (hoewel ik het maar erg doorzichtig vind).
Ik denk dat de mensen bewondering hebben voor zijn snelle tong en blind zijn voor zijn manipulaties of er zelf compleet intrappen, want anders dan deze eigenschappen kan ik eigenlijk niets vinden wat zijn vereering zou kunnen rechtvaardigen, maar misschien is het wel juist omdat hij niet boven het maaiveld uitsteekt dat mensen zich zo goed met hem kunnen identificeren?
  dinsdag 1 mei 2007 @ 17:48:40 #92
2018 PC eend
relativist
pi_48895930
quote:
Op maandag 30 april 2007 19:01 schreef itsme het volgende:
Denk dat het inderdaad ook te maken heeft met het feit dat de regels opeens niet meer duidelijk waren.
Het werd allemaal steeds vager en je kreeg het gevoel dat bepaalde personen meer mochten dan de anderen.

Kijk in elke reality show schijnt wel gescript te worden maar bij DGK wordt dat ook veel te opvallend gedaan.

Ik vind niet dat het scripten te opvallend gedaan wordt, ik denk eerder dat mensen veel te snel spoken zien.
Ik vind eerder dat de volgers teveel invloed hebben, door bv de kaartenacties en het kunnen chatten met de redactie.
Daardoor worden ze dichter bij het project betrokken (wat ook de bedoeling was).
Maar mensen zijn die invloed (die ik dus al ver vond gaan) gaan overschatten en gaan, ook al reageren ze niet meer, in 'dialoog' met de redactie, als ze het ergens niet me eens zijn en dreigen te pas en te onpas te stoppen met kijken.
Het massaal roepen dat huub terug moest komen na zijn vertrek en hem dan ook daadwerkelijk zien terugkomen, heeft volgens mij aan de overschatting van de invloed van de kijker bijgedragen, ze denken te weten hoe het werkt en als ze maar hard genoeg roepen dat er een bepaald persoon voorgetrokken wordt of eruit moet, dat dit dan ook wel zal gebeuren, en raken helemaal gefrustreerd als ze zien dat er helemaal niks mee gedaan wordt.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:03:52 #93
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_48896377
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:48 schreef PC eend het volgende:

[..]

Ik vind niet dat het scripten te opvallend gedaan wordt, ik denk eerder dat mensen veel te snel spoken zien.
Je kon net nog horen dat er behoorlijk gestuurd wordt. Huub geeft Jaap op zijn flikker vanwege het paard-veulen incident. Jaap zegt dat alles onder controle was en Huub loopt boos weg met iets in de trant van `Frans zei dat je dit of dat moest doen`.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:38:33 #94
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_48897311
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:00 schreef Gert het volgende:

[..]

(knip, scroll up)
DGK is een programma dat vooral externe doelen probeerde te bewerkstelligen: nieuwe zender in de markt zetten, concept verkopen en zoveel mogelijk kijkcijfers. Inhoudelijk wordt de aanpak naar mijn idee vooral gekenmerkt door pragmatisme en lijkt - veel meer dan bij BB - de kijkers met "haat" te willen motiveren. (en dat was al zo voor men met het personage "huub" de show veranderde, vlak na verkoop van het concept)

JdM (&co) is een keiharde zakenman, geen - ik gebruik de term even breed - kunstenaar die inhoudelijk een visie heeft omwille van de inhoud zelf. DGK moest spraakmakend en grensverleggend zijn. Echt niet vanwege inhoudelijke visie, maar uitstluitend en alleen omwille van geld, veel geld. Vrij naar Huub: voor geld ben ik bereid heel ver te gaan.

Uiteraard is racisme als motivator niet het hoofddoel, maar, dat gebruik van etnische bijvoegelijke naamwoorden op hun site is mij ook al negatief opgevallen. Ik was niet op het idee gekomen dat het een bewust inspelen op onderbuikgevoelens is, maar toen ik Pulu's posting las, vroeg ik me wel af waarom niet.
Duitsters zijn er erg sterk in om eindeloos te varieren met bijv. naamwoorden voor een persoon, in het Nederlands komt dat wat vreemd over. Zo consequent dat bij Brian en Natasia doen vraagt naar mijn smaak echt om een verklaring. Uiteraard teert DGK niet op racisme als motivator, maar als pragmatisch detail?

En je opmerking m.b.t. de PoPo. Wat denk je is de beste motivator voor kijkers: degene bovenaan, of degene onderaan.
quote:
Ik vind het logischer dat Brian uitgekozen is als goeduitziende gespierde jongen met een gevoelig dichters-hart
Ja, en Natasia op haar grote moederhart. Wat ik zo links en rechts opgepikt heb aan info over zowel Natasia en Brian moet het een boeiend antecendenten-onderzoek geweest zijn.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:51:29 #95
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48897685
quote:
Op zondag 29 april 2007 17:31 schreef itsme het volgende:

[..]

Ik dnek dat demins het goed heeft verwoord.

Voyeur je lijkt Brian wel. Krijgt nu Gert de schuld dat 99 % van fok een bloed hekel aan brian heeft?

fokkers kunnen het goede van een Natasia of een Jaap zien, maar bij Brian is dat blijkbaar erg moeilijk.

Ik kan weinig positiefs vinden aan brian.
Wie kan me helpen?
Natasia bijvoorbeeld kan heel irritant zijn maar heeft toch ook haar goede kanten.
Even over Gert's rol. Ik zocht in mijn post naar redenen om die massale afschuw van Brian te verklaren. Persoonlijk vind ik er niet een bevredigend. Ik noem Gert als optie omdat het voorzover ik weet de eerste keer is dat de dominante mod zo fel is tegen een bewoner. Daarmee is hij niet de schuldige; dat zou die 99% zijn die de leider volgt.

Verder denk ik niet dat Demins gelijk heeft. Hoewel een cliche is er waarschijnlijk echt vrijwel geen mens zonder goede eigenschappen. Daar Brian gecast is voor dit programma zal hij zeker goede eigenschappen hebben. Zelfs als hij als slechterik uitgezocht zou zijn (wat ik net als Gert niet geloof: men was blij een gespierde, good looking, allochtone jongen te vinden die desondanks gestudeerd heeft en zijn gevoelens uit) dan nog zou hij aan het publiek moeten appeleren. De gehate soap prototypes JR en Alexis generereerden het 'you love to hate them' gevoel doordat ze ook charmant konden zijn en bewonderd werden om hun meedogenloosheid.
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 18:54:51 #96
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48897785
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:38 schreef Ifa het volgende:

Ja, en Natasia op haar grote moederhart.
Nee, Natasia niet op haar grote moederhart.
Natasia was van begin af aan impopulair (wat wil je met zo'n huilend kind aan je been), en was lange tijd de bewoner die het meest veracht werd. Bij Brian is het eerder andersom. Die begon goed. Maar daalde en daalde en daalde.
Ik zie de noodzaak dan ook niet om Natasia wat dit betreft in één adem te willen noemen met Brian.
Het zijn twee aparte "gevallen", mijns inziens.

Wat betreft je Jaap in de popipoll-opmerking: jij komt met een antwoord op een argument dat ik niet gaf. Ik wilde aantonen dat het vergezocht is om te stellen dat de makers er bewust op uit zijn om allochtonen negatief af te schilderen t.o.v. autochtonen. Dan kom je niet met Jaap op de proppen.

In het betoog van PC Eend mis ik dat er ook veel mensen zijn die zo langzamerhand wel een beetje genoeg hebben van Huub, ,maar ook de schurft hebben aan Brian.
Verder herken ik zijn beschrijving van een mallotige Huub-gekte niet meer. Die massale Huub-hysterie is al lang weg-geëbt. (hoe jammer dat ook is voor de mensen die het heerlijk vinden om zich daar tegen af te zetten. )
pi_48898028
In mijn 'analyse' heb ik mij voornamelijk toegespitst op Brian en Natasia. Dat komt voornamelijk omdat deze 2 de laatste paar maanden helemaal worden afgemaakt op verschillende fora. Hoewel ik ook een schijthekel heb ik aan beiden irriteer ik me wel degelijk aan de (racistische) bejegening die zij 'indirect' ondergaan.
quote:
Denk jij serieus dat er door de programmamakers bewust is gezocht naar "foute allochtonen"? En waarom dan?
Nee, niet doelbewust en Ik deel je analyse over Brian...hij was in het begin zeer populair en geliefd, maar je schiet een beetje door in je weerwoord t.a.v. mijn complottheorieën....ten eerste gaf ik aan dat ik misschien complotten zie...de woorden 'misschien' en 'complottheorieën' geven al enigzins een voorbehouden aan....daarnaast zei ik dat ik het 'opvallend' vond dat de 'Antiliaan' en de 'Surinaamse' aan de negatieve vooroordelen voldeden...dit zal/kan louter toeval zijn (ik denk dat de beleidsbepalers niet van tevoren hadden verwacht dat Brian zich zo zou ontwikkelen zoals dat nu gebeurd is)....al denk ik wel gezien het uitgesproken gedrag/karakter van Natasia, dat zij wel gecast als een potentiële 'bitch'....
quote:
Omdat dat er "lekker in gaat bij de racistische meute
Helaas is een groot nadeel van internet is dat een veel mensen zich niet meer geremd voelen in het uiten van gevoelens/emoties. Beschaving lijkt in vele woordenboeken van de internetters niet meer voor te komen. Het lekker ingaan bij de racistische meute zijn jouw woorden. Ik beweer ook nergens (niet tussen de regels door of impliciet) dat dat het geval zou zijn. Natasia en Brian spelen wel lekker op de onderbuik in.
quote:
Als het de bedoeling is om allochtonen negatief af te schilderen ten opzichte van autochtonen, dan zet je niet zo'n dikke lomperik in het programma. Jaap... als laatste geëindigd in de laatste populariteitspoll.
Je leest opnieuw tussen de regels door of je leest een hele andere post, maar ik zeg ook niet dat het de bedoeling was om allochtonen negatief af te schilderen. Feit is wel dat de 'Antiliaan' en de 'Surinaamse' er negatief vanaf komen. Dat komt TEN EERSTE EN LEES DIT ZEER GOED doordat het 2 irritante en misselijkmakende karakters zijn. Het constant benoemen van hun achtergrond zoals bijvoorbeeld gebeurd op de DGK site terwijl het helemaal geen toegevoegde waarde meer heeft, vind ik tendentieus. LEES GOED dat vind ik. Dat wil niet zeggen dat het feitelijk zo is.

En Jaap is gewoon een smerige idioot...die schijnt bij mij op de Erasmus te zitten...als ik hem ooit zou zien, geef ik hem liefst een flying kick op zijn bek!
quote:
Kortom: ik vind het (heel) erg ver gezocht. Een beetje para.
Ik ben in ieder geval blij dat de "racisme-kaart" niet vaak wordt gespeeld. Het gebeurt weleens, maar het is niet echt een item. Niet in het huis en niet in dit subforum.
Als ik mijn theorie als feitelijk zou neerzetten dan zou ik nog enigzins kunnen meegaan.

Het is inderdaad vergezocht omdat je zaken leest, die ik niet beweer ook niet tussen de regels door of impliciet.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:10:03 #98
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48898288
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:32 schreef PC eend het volgende:
Het volgen van RLS is toch ook een beetje ontsnappen uit je eigen bestaan, mensen gaan meeleven met hun favoriet en gaan hun minst favoriet zelfs haten.
Volgens mij is dat toch wel een soort van massahysterie, waar mensen zich kennelijk goed bij voelen, het je druk maken om het lief en leed van een ander.
Het is lekker voor je eigenwaarde om een gezamelijke 'vijand' te hebben en die volledig de grond in te schrijven?
Voorlopig de theorie waar ik het meest in geloof: het voelt lekker om kotssmileys te plaatsen en elkaar aan te stoken in de haat. Zoals ik al schreef, het lynchen berustte op hetzelfde principe.
quote:
Ik mis in het rijtje RLS'ers die collectief gehaat werden Chantal en vooral Tanja, samen met Coos en Pascal en Willem werden die toen toch ook echt massaal uitgekotst.
Volgens mij is Brian toch wel een uniek geval. Daarom interesseert het me ook zo. Zoals ik eerder schreef hadden die anderen toch nog wel een achterban. Bij Brian is dat nagenoeg niet het geval.
quote:
Dat er nog nooit iemand zo collectief gehaat is zou ik dan ook ontkennen en willen omdraaien, er is volgens mij nog nooit iemand zo geliefd geweest als Huub, Bart en Gert-Jan uit de BB's kwamen in de buurt, maar daar werd volgens mij toen toch nog wel wat naar objectiever gekeken toen en die mening was ook niet zo overheersend.
<knip van de verstandige uitwerking>

Bart en Gert-Jan haddden inderdaad ook aardig wat critici, terwijl Huub de Here zelve lijkt. Toch gehaat worden alleen omdat je de antipode bent? Judas kwam er nooit erg goed af, maar of dat Brian's lot is?
quote:
Ik denk dat je in dit licht ook het uitkotsen van Brian kan verklaren, dat is immers nu de grote rivaal van huub.
Werkelijk alles word negatief uitgelegd, hij zou geen enkele positieve eigenschap bezitten.
Hij zou de vooroordelen die mensen van antillianen hebben bevestigen en nog nooit van zijn leven iets bereikt hebben.
Terwijl hij voor iemand op zijn leeftijd aardig wat bereikt heeft, zo is hij semi-professioneel sporter geweest, heeft een HBO opleiding afgerond, heeft een baan in de ICT en een eigen bedrijf gehad en heeft wat van de wereld gezien (heeft dacht ik behalve in Nederland ook op de antillen, in amerika en spanje gewoond).

<knip van de toelichting waarom Brian objectief zeker niet mislukt is> De meeste posters in de Cossen lijken minder bereikt te hebben dan Brian. Daarnaast toont hij ook een behoorlijke discipline, hij traint veel, wordt niet non stop lazerus, beheerst zij agressie, zorgt ook financieel voor zijn moeder etc. Ook binnen het huis is hij in feite vrij succesvol. Hij heeft vaak sex waar hij niet voor hoeft te betalen, hij heeft een hoop steun (backup) van andere bewoners, heeft leuke vlieglesjes geregeld, al 50000 Euro gescoord etc.
quote:
Ik heb een groot inlevingsvermogen, maar begrijp maar zeer weinig van de mensen die alles zo subjectief bekijken.
<knip>
Ik denk dat de mensen bewondering hebben voor zijn <Huub's> snelle tong en blind zijn voor zijn manipulaties of er zelf compleet intrappen, want anders dan deze eigenschappen kan ik eigenlijk niets vinden wat zijn vereering zou kunnen rechtvaardigen, maar misschien is het wel juist omdat hij niet boven het maaiveld uitsteekt dat mensen zich zo goed met hem kunnen identificeren?
De snelle tong van het pestertje is denk ik wat hem de steun oplevert. Pesten is een vorm van groepsgedrag en misschien kan dat wel overslaan naar een virtueel publiek. Hij pest de rest dan namens 'ons' en wordt daarom bewonderd. Je kan immers niet kritisch worden naar het pestertje omdat je dan mede-verantwoordelijk wordt voor het pestgedrag. Van pesten naar lynchen is maar een dimensie...
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:19:43 #99
156798 Ifa
ow mêhn, miene böllus
pi_48898642
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:54 schreef Gert het volgende:

[..]

Nee, Natasia niet op haar grote moederhart.
Natasia was van begin af aan impopulair (wat wil je met zo'n huilend kind aan je been), en was lange tijd de bewoner die het meest veracht werd. Bij Brian is het eerder andersom. Die begon goed. Maar daalde en daalde en daalde.
Ik zie de noodzaak dan ook niet om Natasia wat dit betreft in één adem te willen noemen met Brian.
Het zijn twee aparte "gevallen", mijns inziens.
Niet waar het nu om gaat: structureel etnische bijv. naamwoorden gebruiken op de site.
quote:
Wat betreft je Jaap in de popipoll-opmerking: jij komt met een antwoord op een argument dat ik niet gaf. Ik wilde aantonen dat het vergezocht is om te stellen dat de makers er bewust op uit zijn om allochtonen negatief af te schilderen t.o.v. autochtonen.
Ik las Pulu's posting ook vooral als commentaar op de website waar m.i. het structurele gebruik van etniciteit een verklaring behoeft. Dat wil niet perse zeggen dat DGK van begin af aan gebruik wil maken van onderbuiktgevoelens mbt allochtonen. Maar dat het programma inspeelt op onderbuikgevoelens in het algemeen zie je toch ook wel? In de jaren 50 zaten moederdevrouw en vaderdeman achter de gernaniums te kijken naar een dik iemand om vervolgens te fluisteren: "zie moe, wat een dikkerd". De moderne variant streamed en post dagelijks: "getverderrie, Jaap is een vet zwijn". (ik chargeer wat)

Dat DGk niet de racisme kaart speelt lijkt me logisch. Daarmee crossen ze de fokking line, maar dat er grenzen opgezocht worden - en wat mij betreft overschreden - is toch duidelijk.

Mbt Jaap. Nog eens herlezen. Je gebruikt Jaap als argument dat DGK niet allochtonen tegen autochtonen wil afzetten. Volgens mij heeft Pulu dat ook zo niet bedoeld. DGK is geen propaganda van KKK, sluit niet uit dat er subtiel gebruik gemaakt zou kunnen worden van onderbuikgevoelens.
quote:
Verder herken ik zijn beschrijving van een mallotige Huub-gekte niet meer. Die massale Huub-hysterie is al lang weg-geëbt. (hoe jammer dat ook is voor de mensen die het heerlijk vinden om zich daar tegen af te zetten. )
I plea guilty, dat was erg leuk vermaak Huub gekte is voorbij, maar extreem overdreven Brian haat is alive and kicking, dus enig plezier aan tunnelvisie is er nog te beleven. :-)
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:21:33 #100
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48898694
Het is duidelijk dat de Tien site overmatig vaak 'De antilliaan' en 'De zwarte diva' schrijft. Of dat racistisch bedoeld is kan ik moeilijk beoordelen; het zou evengoed een poging kunnen zijn om handige soap stereotypes neer te zetten. Het is echter wel merkwaardig dat ze dan niet ook steeds 'De homosexuele Erik' en vergelijkbaar gebruiken voor de andere bewoners.

Aan de streams valt niet te beoordelen wat de intentie van Tien is. Uit de verslaggeving in de Cossen kan je wel zien dat een behoorlijk aantal posters het blijkbaar heel relevant vinden dat Brian geen blank bloed heeft. Verder sterft het van de toespelingen op 'criminele familie' etc., waar dat bij andere bewoners nooit gesuggereerd wordt. Hier vind ik Gert's rol ook echt dubieus.

Aan de tv-uitzendingen zou je kunnen zien of Tien de racisme kaart echt wil spelen. Helaas kan ik die niet ontvangen dus kan ik er niets zinnigs over zeggen.
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 19:30:41 #101
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48899002
Wat te veel over het hoofd gezien wordt m.i, is de aanleiding die een bewoner zélf geeft om uitgekotst te worden.
Ik snap dat het lastig is te accepteren voor mensen die Brian oprecht een prima vent vinden, maar zijn opstelling is toch echt de grote nummer 1-oorzaak voor zijn impopulariteit.

Jaloezie speelt denk ik nauwelijks een rol. Vind ik ver gezocht, strookt ook niet met het gegeven dat Brian aanvankelijk behoorlijk populair was.
Het lekker meedoen met het groepsgewijs uitkafferen (van Brian) of vereren (van Huub) : het zal een rol spelen, maar niet meer of minder dan anders, bij andere BB's.

Wat wèl anders is, is de tijdsduur van het programma. Misschien speelt een (deels onbewuste) verveling een rol, en krijgen mensen de neiging om zaken heel zwart - wit te gaan zien, om zo wat spanning te creëeren.

Itsme's opmerking dat het geen invloed hebben op wie er wordt uitgestemd, ook zijn weerslag heeft op de heftigheid waarmee bepaalde bewoners bejegend te worden, vind ik ook houdbaar.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:49:03 #102
6941 APK
Factual, I think.
pi_48899781
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:21 schreef voyeur het volgende:

Het is duidelijk dat de Tien site overmatig vaak 'De antilliaan' en 'De zwarte diva' schrijft. Of dat racistisch bedoeld is kan ik moeilijk beoordelen; het zou evengoed een poging kunnen zijn om handige soap stereotypes neer te zetten. Het is echter wel merkwaardig dat ze dan niet ook steeds 'De homosexuele Erik' en vergelijkbaar gebruiken voor de andere bewoners.
Zojuist nog in de uitzending: "Jaap, de kolos van de kooi."
pi_48900069
knip
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:05:20 #104
2018 PC eend
relativist
pi_48900375
quote:

[..]
In het betoog van PC Eend mis ik dat er ook veel mensen zijn die zo langzamerhand wel een beetje genoeg hebben van Huub, ,maar ook de schurft hebben aan Brian.
Dat is een goed ding
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 20:12:39 #105
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48900669
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:21 schreef voyeur het volgende:
Hier vind ik Gert's rol ook echt dubieus.
Volgens mij ben jíj de racist hier hoor. Want blijkbaar mag je Brian niet 'gewoon' een klootzak vinden. Nee, daar moét wel "iets" achter zitten. Is het nou zó moeilijk voor je om ze gewoon in de eerste plaats als mensen te zien, in plaats van in de eerste plaats als allochtonen?

Maar kom eens met voorbeelden dan dat ik een verband leg tussen het gedrag van Brian of zijn bezoek enerzijds, en hun Antilliaanse achtergrond anderzijds.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 20:37:50 #106
1585 itsme
Chaoot!
pi_48901731
Daar kan ik me zo aan irriteren, Ja er zijn racisten maar het lijkt tegenwoordig wel alsof je niets negatiefs over iemand mag zeggen die van een andere afkomst is want dan ben je gelijk een racist.

Nogmaals Ik kan nog steeds nauwelijks iets positiefs aan Brian vinden. En ja in het begin mocht ik die jongen wel. Hij was hier een van de favorieten, dat is pas veranderd door zijn EIGEN gedrag.

nog even reageren op de inbreng die wij gehad zouden hebben ? Volgens mij was de enige inbreng de kaartenactie en de pop poll.. Dat soms DGK redactie hier eens wat typte, meestal kwamen ze alleen als ze iets te vertellen hadden waar van ze wisten dat de fokkers het erg leuk zouden vinden dus dat is m.i geen inbreng in het programma voor de kijker.

Ook zie ik dat er nu veel minder Huub fans zijn. Hij wordt zeker niet meer zo geadoreerd . Mensen zien ook zijn fouten, het verschil is dat hij ze zelf ook ziet en ze toegeeft wat Brian dus totaal niet kan of wil.

En nogmaals wat je over Gert schrijft vind ik echt onzin.
Een mod mag ook zijn mening geven en die niet onder stoelen en banken steken.
Ja soms gaan de opmerkingen te ver van sommige mensen maar over het algemeen worden die vanzelf wel door de fokkers daar op gewezen. Vind ook niet dat dat alleen gert zijn rol zou moeten zijn .
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:32:25 #107
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48904093
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:12 schreef Gert het volgende:

[..]

Volgens mij ben jíj de racist hier hoor. Want blijkbaar mag je Brian niet 'gewoon' een klootzak vinden. Nee, daar moét wel "iets" achter zitten. Is het nou zó moeilijk voor je om ze gewoon in de eerste plaats als mensen te zien, in plaats van in de eerste plaats als allochtonen?

Maar kom eens met voorbeelden dan dat ik een verband leg tussen het gedrag van Brian of zijn bezoek enerzijds, en hun Antilliaanse achtergrond anderzijds.
Nee Gert, ik beweer niet dat jij expliciet racistische opmerkingen maakt. Je legt alleen nadrukkelijk de link tussen Brian's familie en criminaliteit zonder dat je daar een andere reden voor hebt. Racisme is echt meer dan 'ga terug naar het oerwoud' en 'jij aap' schrijven.

Jouw rol als cheerleader van de 'het zijn criminelen' optiek vind ik dus maar matig, maar daar ging het eigenlijk niet om. Het ging me hier om je rol als moderator die dit altijd toelaat. Jouw mening is de jouwe, maar als moderator laat je veel toe dat duidelijk racistisch bedoeld is.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:35:45 #108
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48904242
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:49 schreef APK het volgende:

[..]

Zojuist nog in de uitzending: "Jaap, de kolos van de kooi."
Maar is dat systematisch in die uitzendingen? En doen ze dat ook/wel bij Brian en Natasja?
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:43:24 #109
2018 PC eend
relativist
pi_48904591
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:37 schreef itsme het volgende:
Nogmaals Ik kan nog steeds nauwelijks iets positiefs aan Brian vinden. En ja in het begin mocht ik die jongen wel. Hij was hier een van de favorieten, dat is pas veranderd door zijn EIGEN gedrag.
Dus in het begin mocht je iemand waar je nauwelijks iets positiefs aan vond
Interessant
quote:
nog even reageren op de inbreng die wij gehad zouden hebben ? Volgens mij was de enige inbreng de kaartenactie en de pop poll.. Dat soms DGK redactie hier eens wat typte, meestal kwamen ze alleen als ze iets te vertellen hadden waar van ze wisten dat de fokkers het erg leuk zouden vinden dus dat is m.i geen inbreng in het programma voor de kijker.
De kaartenactie voor huub daar begon het mee, daarna kreeg je de huub moet terug lobby, dan heb je nog de anti-bont actie en ik ben zelfs bang dat die leuke actie van brian met de airco gestopt is nav brieven naar 'hier'.

Hierdoor gaan mensen hun inbreng overschatten, ze beginnen zichzelf als onderdeel van het spel te zien en verzinnen de meest waanzinnige acties om de minst favorieten tegen te werken.
Ik denk ook dat die huub-moet terug-lobby sterk meegewerkt heeft aan de ophemeling van huub, mensen denken dat het zonder hun nooit gebeurd zou zijn, ze hebben hun eigen held gecreeerd.
quote:
Ook zie ik dat er nu veel minder Huub fans zijn. Hij wordt zeker niet meer zo geadoreerd . Mensen zien ook zijn fouten, het verschil is dat hij ze zelf ook ziet en ze toegeeft wat Brian dus totaal niet kan of wil.
Dat zie ik toch geheel anders, Brian is erg met zichzelf bezig en doet juist wel aan introspectie en geeft zijn eigen fouten ook toe.
Huub is degene die dat juist totaal niet doet, hij geeft soms wel toe, alleen als het in zijn straatje past.
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 21:47:23 #110
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48904780
Voyeur, je doet precies waar je mij van beschuldigt: je insinueert dingen die je niet hard kan maken.

Ik heb NOOIT, ook niet verdekt, een link gelegd tussen Brian en zijn familie, en hun Antilliaanse afkomst. NOOIT. Ik weet niet hoe dit zich in je hoofd genesteld heeft, maar ik ben het nu wel zat.
Verder treed ik op tegen openlijk racistische posts, mijns inziens minstens zo stevig als andere mods.
Als je mijn stijl van modden niet meer trekt, ga dan klagen bij een FA, of zoek een ander forum.
Om de sfeer hier OK te houden, zijn we vrij streng als het gaat om persoonlijke aanvallen op andere users. Aangezien je keer op keer niet met bewijs kan komen voor je aantijgingen, die zijn er namelijk niet, wordt het nu tijd dat je je mond hierover verder houdt.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:53:10 #111
2018 PC eend
relativist
pi_48905060
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:47 schreef Gert het volgende:
Verder treed ik op tegen openlijk racistische posts, mijns inziens minstens zo stevig als andere mods.
In het uitzendingstopic van vandaag heb je er misschien 1 over het hoofd gezien
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:59:09 #112
1585 itsme
Chaoot!
pi_48905352
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:43 schreef PC eend het volgende:

[..]

Dus in het begin mocht je iemand waar je nauwelijks iets positiefs aan vond
Interessant
[..]
Klopt. Lijkt me normaal. In het begin ken je de mensen nog niet en zie je alleen hun buitenkantje. Wat is hier zo vreemd aan eend van me?
  dinsdag 1 mei 2007 @ 22:07:47 #113
2018 PC eend
relativist
pi_48905825
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:59 schreef itsme het volgende:

[..]

Klopt. Lijkt me normaal. In het begin ken je de mensen nog niet en zie je alleen hun buitenkantje. Wat is hier zo vreemd aan eend van me?
Dat jij kennelijk aan de buitenkant al kan zien of je iemand mag of niet
  dinsdag 1 mei 2007 @ 22:32:19 #114
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48907135
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:47 schreef Gert het volgende:
Voyeur, je doet precies waar je mij van beschuldigt: je insinueert dingen die je niet hard kan maken.

Ik heb NOOIT, ook niet verdekt, een link gelegd tussen Brian en zijn familie, en hun Antilliaanse afkomst. NOOIT. Ik weet niet hoe dit zich in je hoofd genesteld heeft, maar ik ben het nu wel zat.
Als je mijn stijl van modden niet meer trekt, ga dan klagen bij een FA, of zoek een ander forum.
Om de sfeer hier OK te houden, zijn we vrij streng als het gaat om persoonlijke aanvallen op andere users. Aangezien je keer op keer niet met bewijs kan komen voor je aantijgingen, die zijn er namelijk niet, wordt het nu tijd dat je je mond hierover verder houdt.
Gert, wij kennen elkaar al heel lang dus ik begrijp niet waarom je je zo vergalopeerd nu. Ik heb niets tegen jou en ben bepaald niet bezig met een queeste tegen jou. Het overgrote deel van mijn tekst gaat niet over jou; jij pikt dat deel er uit en wil daar op door. Dan kom ik daar braaf op terug om het toe te lichten. Meer is er niet. Het zijn geen persoonlijke aanvallen op andere personen, het zijn opmerkingen over de rol van een moderator. Ik weet waar ik moet zijn als ik wil klagen, ik heb er geen behoefte toe.

Jij legt een relatie tussen Brian's familie en criminaliteit. Licht dan toe op welke basis je die doet. Je hebt gewed dat Brian geen HBO opleiding afgemaakt heeft. Licht toe. Etc. Dat zin toch geen persoonlijke aanvallen? Dat zijn vragen omdat jij deel bent van het spel dat DGK heet.

Beetje maf om nu te gaan dreigen met bannetjes enzo. Je bent deel van het spel. Leef ermee of lees eens na wat er over andere echte mensen geschreven wordt door de Cossers. Dat overschrijdt de grenzen van het betamelijke, niet mijn vragen aan jou.

Verder is het jammer van dit topic. Als ik jou had willen afzeiken had ik dat wel in Feedback gedaan. Dit zijn bespiegelingen over de DGK watchers en daar kom jij in langs. So what?
  Moderator dinsdag 1 mei 2007 @ 22:59:35 #115
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48908768
Gewoon doorgaan hè.
Ook hierboven staan weer een aantal insinuaties en onwaarheden.
Je brengt het iets "netter", maar je doet in niets onder voor de COS'sers die jij zo verafschuwt hoor.
Maar goed: in plaats van er een ellenlange quote/unquote-post van te maken, houd ik het bij: gewoon stoppen met insinueren dat ik een racist ben, dan is er verder niets aan de hand en kunnen we fijn verder met dit topic.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 23:04:24 #116
798 voyeur
bemoeit zich
pi_48909022
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 22:59 schreef Gert het volgende:
Gewoon doorgaan hè.
Ook hierboven staan weer een aantal insinuaties en onwaarheden.
Je brengt het iets "netter", maar je doet in niets onder voor de COS'sers die jij zo verafschuwt hoor.
Maar goed: in plaats van er een ellenlange quote/unquote-post van te maken, houd ik het bij: gewoon stoppen met insinueren dat ik een racist ben, dan is er verder niets aan de hand.
Waar in godsnaam lees jij al die dingen? Waar staan die nieuwe insinuaties en onwaarheden? Ik vroeg in mijn laatste post iets aan je. Daar geef je geen antwoord op. Dat is je goed recht, maar waarom dan gekke beschuldigingen?

Man, houd je bezig met het ontleden van de mechanismes van de Gouden Kooi kijkers. Daar gaat dit topic over en als je er geen zin in hebt, dan post je in een ander topic of open er een nieuwe over. Zo zonde van een goed topic dit.
  woensdag 2 mei 2007 @ 14:31:38 #117
58921 Day
You can fly!
pi_48926505
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:32 schreef PC eend het volgende:

etc., etc.
PC Eend, ik deel je mening volkomen!
I am gonna shine
pi_48928174
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 14:31 schreef Day het volgende:

[..]

PC Eend, ik deel je mening volkomen!
Waar ontsnap jij aan ?
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
  woensdag 2 mei 2007 @ 18:57:05 #119
1585 itsme
Chaoot!
pi_48936064
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 22:07 schreef PC eend het volgende:

[..]

Dat jij kennelijk aan de buitenkant al kan zien of je iemand mag of niet
Dat is toch waar je in het begin alleen op af kan gaan. Je denkt die lijkt me wel leuk, of die lijkt me wel aardig. Mensen zijn nog niet zichzelf. Pas na een tijd komt het ware eendje/ratje) beestje boven.
pi_52896695
quote:

[..]

Denk je dat nog steeds?

Huub is weer gedrogeerd
Lieke is weer door 5 man 'aangevallen'
Weer een briefkaartenactie nav notabene een streamlock (de vliegtuigen zullen ook wel weer startklaar staan ).
pi_52896730
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 18:57 schreef itsme het volgende:

[..]

Dat is toch waar je in het begin alleen op af kan gaan. Je denkt die lijkt me wel leuk, of die lijkt me wel aardig. Mensen zijn nog niet zichzelf. Pas na een tijd komt het ware eendje/ratje) beestje boven.
Je zou kunnen proberen om niet al te snel te oordelen
  Moderator zondag 2 september 2007 @ 22:59:52 #122
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_52904335
quote:
Op zondag 2 september 2007 18:49 schreef PC eend het volgende:

[..]

Denk je dat nog steeds?
Nog steeds!
Er is vroeg in de middag een kaartenaktie voor Huub en Lieke opgestart, en nu aan het eind van de avond zitten we nog steeds op pagina 1.
pi_52911349
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:59 schreef Gert het volgende:

[..]

Nog steeds!
Er is vroeg in de middag een kaartenaktie voor Huub en Lieke opgestart, en nu aan het eind van de avond zitten we nog steeds op pagina 1.

Die actie is gevaarlijk en wordt nu via PM geregeld
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
  Moderator maandag 3 september 2007 @ 10:29:46 #124
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_52911587
quote:
Op maandag 3 september 2007 10:16 schreef kleinzusje het volgende:

[..]

Die actie is gevaarlijk en wordt nu via PM geregeld
Oei, dan heb ik de fascistische Huub en Lieke-hordes misschien tóch wat onderschat.
  zaterdag 15 maart 2008 @ 21:22:07 #125
2018 PC eend
relativist
pi_57402125
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:59 schreef Gert het volgende:

[..]

Nog steeds!
Laatst weer 2 vliegtuigen voor huub
  zaterdag 15 maart 2008 @ 21:34:33 #126
6941 APK
Factual, I think.
pi_57402407
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 21:22 schreef PC eend het volgende:

Laatst weer 2 vliegtuigen voor huub
Na anderhalf jaar?
Dan ben je dus echt 'Man bijt hond' materiaal.
  zaterdag 15 maart 2008 @ 21:39:42 #127
2018 PC eend
relativist
pi_57402524
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 21:34 schreef APK het volgende:

[..]

Na anderhalf jaar?
Dan ben je dus echt 'Man bijt hond' materiaal.
2 op 1 dag
Dus klimaat neutraal zijn ze ook al niet

En dan helemaal gefucked zijn omdat het niet goed op de streams te zien was
  zondag 16 maart 2008 @ 01:21:14 #128
188345 Py
op zich
pi_57406544
Mijn observatie (als voyeur) (vanaf de apenrots):

Twee groepsprocessen:

1. Het groepsproces in de kooi
2. Het groepsproces in de cos

1. Het groepsproces in de kooi:
De leden van deze groep hebben zich nav een werving (advertentie/promo/...) opgegeven om mee te doen aan een spel waarbij ze als laatste moeten overblijven om (in hun ogen) iets heel waardevols te winnen.
Doel van alle leden van deze groep: de andere groepsleden overwinnen (actief of passief).
In het begin (toen de groep nog uit losse individuen bestond die elkaar nog moesten leren kennen en nog een groep moesten vormen), ging het om met zijn allen één speler te isoleren zodat iedereen die eruit stemde. Dit werkt alleen in de eerste fase, waarin er nog één groep is die uit los zand bestaat. Eén Iemand hoeft maar een foutje te maken en de rest staat klaar om hem/haar naar huis te sturen. De rest is dan (tijdelijk) bondgenoot om dichter bij hun doel te komen.
Na de beginfase zie je dat er subgroepjes ontstaan. Mensen maken afspraken met elkaar en geven elkaar zo zekerheid dat ze samen verder dan alle anderen zullen komen. Als de hele groep uiteen gevallen is in subgroepjes, ontstaat er een status quo. Iedereen heeft dekking en niemand kan er unaniem uitgestemd worden.
En dan zit het spel vast. Het hele principe van eruit stemmen is lamgelegd door de subgroepjes. Die elkaar dekken totdat het andere subgroepje eruit gespeeld is. Dan moet je gaan zoeken naar andere methoden om je doel te bereiken. Iedereen is zijn eigen weg gaan zoeken in middelen om de ander eruit te krijgen.
Sommigen gingen rustig af zitten wachten op wat er komen ging.
Anderen kozen de aanval om verder te komen in het spel. Ze wilden verder en voelden zich sterk. Bijvoorbeeld proberen de ander de regels laten overtreden (provocatie).
Machtspelletjes. Vertrouwen. Verraad. Vernedering. Bedreiging. Geweld. Steeds een stapje verder om hun doel te bereiken. Op een gegeven moment begint het te werken. Er haken mensen af. Mensen breken. De overblijvers zien dat. Hun tactiek heeft gewerkt. Mooi, verder ermee. Ze zien de tactiek van hun tegenstanders. Oei, als die dat tegen mij zou doen... Macht en angst. Uiteindelijk krijgen de sterkste alphamannetjes de overhand. De strijd draait om hen en de rest sluit zich bij de een of de ander aan.
Ze worden in die afgeschermde omgeving niet gecorrigeerd, met uitzondering van aanpassing in regels, boetes, alcoholverboden. Een solitaire groep apen op een rots die steeds verder gaat in het bereiken van hun doel.

2. Het groepsproces in de cos:
De leden van deze groep posten in het subforum DGK. Ze geven hun mening over de deelnemers van DGK. Ze hebben voor- en afkeuren voor deelnemers. Ze worden gelezen en lezen elkaar. Sommigen zijn heel serieus en hechten veel waarde aan hun mening. Anderen willen af en toe lollig doen en meer niet. Sommigen wippen af en toe langs. Anderen posten er hele dagen. En alles daartussen. In zijn algemeenheid is de cos een doorsnede van de samenleving.
Degenen die er veel posten, brengen veel tijd met elkaar door. Ze leren elkaar kennen en bouwen een band op. Ze komen elkaar daar tegen en ze hebben met elkaar te maken en om te gaan. Degenen die het geregeld met elkaar eens zijn, gaan elkaar opzoeken. Er ontstaat een soort van huiskamersfeer met een gezamenlijke mening.
Doel van de leden van de 'harde kern': de gezamenlijke mening bewaken om de harmonie in stand te houden
Van nature streeft de mens immers naar harmonie (of er moet een ander belang zijn, zoals bij de deelnemers aan DGK). En omdat het gaat om Commentaar Op Streams, je mening geven dus eigenlijk, wordt daarin de harmonie gevonden tussen de leden van die harde kern.
Meestal tot het punt waarbij de fatsoensnormen niet overschreden worden (we blijven immers wel naar harmonie streven). Andere meninghebbers die zich in het territorium van de harde kern begeven, worden dus fatsoenlijk gewezen op de gezamenlijke mening. Als de gezamenlijke mening écht in gevaar komt, dan ligt het aan de fatsoensgrenzen van de leden van de harde kern tot hoever zij bereid zijn te gaan om de gezamenlijke mening in stand te houden.
De harde kern kijkt een groot deel van de dag naar de gedragingen van de bewoners in de kooi. Daar zien ze dat mensen elkaar proberen uit een huis te werken en het leven zuur maken.

Soms zie ik overeenkomsten.
Maar misschien denk ik dit alleen maar.

zondag 16 maart 2008 @ 02:17:04 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_57407252
Ik vind het met het teruglezen in dit topic iig mooi om te zien dat ik een jaar geleden niets heb gepost waar ik nu niet meer achter sta
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 16 maart 2008 @ 02:57:13 #130
2018 PC eend
relativist
pi_57407638
quote:
Op zondag 16 maart 2008 01:21 schreef Py het volgende:
Mijn observatie (als voyeur) (vanaf de apenrots):

Twee groepsprocessen:

1. Het groepsproces in de kooi
2. Het groepsproces in de cos
[knip]
Wel mee eens
Behalve dan dat deel 1 beter hier gekund had
Voer voor psychologen-Deel1
  zondag 16 maart 2008 @ 11:55:08 #131
188345 Py
op zich
pi_57410306
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:57 schreef PC eend het volgende:

[..]

Wel mee eens
Behalve dan dat deel 1 beter hier gekund had
Voer voor psychologen-Deel1
* sjokt met deel 1 in de richting die eend aanwijst

Heb je nog meer van die lollige topics in je mouw?
  maandag 17 maart 2008 @ 20:33:19 #132
2018 PC eend
relativist
pi_57438693
quote:
Op maandag 17 maart 2008 18:27 schreef Varen het volgende:
Een fan van Huub heeft een brief aan Mandy gestuurd met een stuk rauw vlees, met een brief erbij: ik weet waar je dochter op school zit. Mandy had een klein meningsverschil met Huub over Schwazkopf
quote:
Op maandag 17 maart 2008 18:10 schreef Nostalgist het volgende:
Huubfans hebben de baas van Mikey bedreigd...... Zegt Mikey.....
Het wordt mooier en mooier
  maandag 17 maart 2008 @ 20:35:49 #133
2018 PC eend
relativist
pi_57438760
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:55 schreef Py het volgende:

[..]

* sjokt met deel 1 in de richting die eend aanwijst

Heb je nog meer van die lollige topics in je mouw?
Ik schopte ff een stuiptrekking in een van de oudste topicreeksen van fok, maar het wil niet meer zo erg.
Ze doen het liever in de cos
  maandag 17 maart 2008 @ 22:37:18 #134
188345 Py
op zich
pi_57441834
quote:
Op maandag 17 maart 2008 20:33 schreef PC eend het volgende:

[..]

[..]

Het wordt mooier en mooier
Ik las al zoiets over interactief enzo
  maandag 17 maart 2008 @ 22:39:23 #135
188345 Py
op zich
pi_57441884
[COS # 3422] Plannen, maar geen snode... verdient een vermelding in dit topic
  maandag 17 maart 2008 @ 22:51:32 #136
188345 Py
op zich
pi_57442252
quote:
Huubfans hebben de baas van Mikey bedreigd...... Zegt Mikey.....
quote:
Een fan van Huub heeft een brief aan Mandy gestuurd met een stuk rauw vlees, met een brief erbij: ik weet waar je dochter op school zit. Mandy had een klein meningsverschil met Huub over Schwazkopf
Signalement:
Vrouw met koptelefoon. Voor het laatst gezien in Man Bijt Hond
pi_57442384
Ouwe koeien uit de sloot? Als kind lustte ik ook geen spruitjes
Dolf is de baas
Insaantje
  maandag 17 maart 2008 @ 23:09:39 #138
188345 Py
op zich
pi_57442720
quote:
Op maandag 17 maart 2008 22:57 schreef Lobasca het volgende:
Ouwe koeien...
Bedoel je Blurk?
pi_57443343
quote:
Op maandag 17 maart 2008 23:09 schreef Py het volgende:

[..]

Bedoel je Blurk?
das wel een rund, maar doelde ik niet op
Dolf is de baas
Insaantje
  maandag 17 maart 2008 @ 23:56:43 #140
2018 PC eend
relativist
pi_57443935
quote:
Op maandag 17 maart 2008 22:39 schreef Py het volgende:
[COS # 3422] Plannen, maar geen snode... verdient een vermelding in dit topic
Het hele topic
  maandag 17 maart 2008 @ 23:57:31 #141
2018 PC eend
relativist
pi_57443965
quote:
Op maandag 17 maart 2008 23:34 schreef Lobasca het volgende:

[..]

das wel een rund, maar doelde ik niet op
Wat dan
Als jij een ouwe koe in de sloot ziet liggen spring je er in
  dinsdag 18 maart 2008 @ 01:12:21 #142
2018 PC eend
relativist
pi_57445183
quote:
Op maandag 17 maart 2008 23:56 schreef PC eend het volgende:

[..]

Het hele topic
Ja dus
  woensdag 14 mei 2008 @ 05:06:42 #143
2018 PC eend
relativist
pi_58658041
Het schijnt dat de streamers even verstoken zijn van streams en sommigen hebben dan ook de drang om ze nu al IRL te stalken

En op de diverse sites gaat het ook lekker, het schijnt aangiftes te regenen

En deze hoort ook hier

woensdag 14 mei 2008 @ 13:09:33 #144
134727 VirtualPOM
Arrogance diminishes wisdom
pi_58663539
quote:

Ze hebben zich met hem geïndificeerd toen hij het pispaaltje was (wat mij betreft gedroeg, want ik heb nooit in Huub de pispaal gelooft, had vanaf dag 1 al door dat het een ettertje was die met een hoop blabla zijn eigen onzekerheden probeert te camoufleren), en willen dat beeld niet meer niet meer kwijtraken, want dan moeten ze toegeven dat ze zich in hem/zijn karakter hebben vergist. Dus iedereen die het ook maar waagt kritiek op hem te hebben, krijgt de volle laag.

Op zich een goede houding, ik doe het misschien wel eens verkeerd door het op te nemen voor bewoners die stelselmatig negatief worden neergezet om Huub maar positiever te laten uitkomen. Ik ben persoonlijk ook nooit blij geweest met de switch die het programma maakte, maar ben het daardoor wellicht wel blijven volgen. Ik gun het persoonlijk Brian, Jaap of Amanda meer. Feit is dat ook zij vele aanhangers hebben en dat niet iedereen Huub maar op een voetstuk blijft plaatsen, iets waar ik op zich erg blij mee ben. Laten wij streamers en kijkers iig allemaal ons gezond verstand aanspreken en het vooral als een spel blijven zien, dan komt alles goed
pi_58680271
Er was eens een over het paard getilde schooier met de naam John de M.
John de M had een eigen televisiezender....
en een onevenredig groot aandeel in overige media zoals de grootste krant van Nederland en alle daaraan gekoppelde zaken zoals internetsites.
John de M had/heeft 'macht'
Hoeveel macht? Dat wilde John de M ook wel eens weten.
Had hij net zoveel macht als Alexander de grote? Kon hij met zijn imperium net zoveel bereiken?

De televisiezender van JdM had voer nodig. En de meestermanipulator die niet tegen zijn verlies kan is een kei in combineren.

Zo maakt hij een bruggetje. Vriendschap op de Antillen, programma met dik geld binnenhalen zoals een soort BB, volksvermaak en vulling voor je televisiezender. Meteen maar even weten hoeveel macht macht nu eigenlijk is en wie je 'vrienden' op het werk zijn.

De zeef is erdoor gehaald. Bridget is in ieder geval altijd eenzijdig te vertrouwen geweest. Net als Beau. Net als Flens.
Er zijn ook medewerkers . . . weg gepest. Was het toch een pestshow?

In ieder geval gaat het stiefzoontje van je Antilliaanse vriend de boel winnen.
Hij is niet voor niets 'gevraagd' om mee te doen. Hij is niet voor niets maandenlang onder de pammetjes gehouden. Nena is vervangen voor een echte hoer, mooi verhaaltje eromheen en weg is de vieze smaak?
Meteen 50.000 euro aan de rat geschonken ( jammer dat Nicolaas liep te klooten, maar die kreeg zijn geld pas na veel treurnis. Braajen kreeg de pegels snel. Want ja, temperamentje hé?) zo weet de rat en het rattenachterbannetje meteen dat je een man van je woord bent JdM.

Nu moeten de SMS inkomsten de prijs van de rat terug verdienen en daarna mag Huub gelyncht worden. Door Natasia en Brian. Kennet die het niet meer uithield mocht ook een paar maal voortijdig zijn gal spuien. FF met de vuistjes rammelen.

Wat zijn we blij met zo'n goeie tv maker als JdM. Want als hij niet had willen meten hoeveel macht 'macht' was... dan hadden we hier geen gespreksstof gehad.

Kun je hieruit nu vaststellen: vriendschap is geen illusie?
Of wie John de Mol niet eert is zijn levensonderhoud niet weerd?

Wiens brood men eet?
Niets nieuws onder de zon?
Pesten is geen spelletje?

Ik hoop dat de psychologie zich niet begeeft op het gemanipuleerde pad van JdM. Er mogen toch wel wat randfiguren in deze samenleving overblijven die zelfredzaam zijn en zich onafhankelijk bewegen?

Het spelletje was nooit te winnen, maar je gezichtsveld laten bepalen door JdM ...( de voetbal verkwantselaar) is niet nodig.
pi_58681108
Moge de ene die wel zijn/haar hart op de goede plek zit en geen slechte dingen naar anderen heeft toegewenst winnen!!!
  donderdag 15 mei 2008 @ 17:17:02 #147
2018 PC eend
relativist
pi_58687498
Goed te zien dat lieve het juiste topic gevonden heeft voor een uitgebreide zelfdiagnose
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')