Ik doe geen boter of olie erbij als ik het gehakt rul. Bij mij mengt het vocht altijd gewoon.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
Gehakt hoeft helemaal niet geruld te worden in boter of olie, gewoon "droog" rullen. En als je minder vet in je eten wilt, kun je het inderdaad beter uit laten lekken.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
suiker?quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:03 schreef zquing het volgende:
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
Nee, als je de tomaten goed ontzuurt is dat helemaal niet nodigquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekkerquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
Klein kneepje honing, is ook heerlijk!quote:Op donderdag 15 maart 2007 19:22 schreef zquing het volgende:
[..]
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
ik vind die bertolli in zak wel lekker voor kant en klarepastasaus!quote:Op maandag 12 maart 2007 00:47 schreef macnl het volgende:
alles voor over de pizza, daar waar er naar pasta gevraagd werd
Neeeee, die met gedroogde tomaten is goed te doen. Gebruikte kant-en-klare sauzen alleen toen ik nog alleen woonde. Dan is een pan zelfgemaakte vaak te veel. Anders vind ik dat veel lekkerder!!quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:12 schreef Innocence het volgende:
[afbeelding]
Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Vochtquote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Vind ik ook altijd lekkerst, tomatenpuree in die kleine blikjes, ipv die smerige pastasauzenquote:Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen.
Akkoord dat het best is om voor bolognesesaus en andere sauzen op basis van tomaat veel tijd nodig hebt. Maar om bv. pesto te maken heb je ongeveer 3 min. nodig, inclusief het pellen van de knoflook en het roosteren van de pijnboompitten. En het resultaat is veel beter dan pesto uit een pot...quote:Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Juist, Bolognesequote:Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Suiker? Dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik heel weinig tijd heb (maar dan maak ik het ook nietquote:Op dinsdag 20 maart 2007 16:27 schreef NutKees het volgende:
Ik doe ook 1 ą 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 18:51 schreef David het volgende:
Veel knoflook.
En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.
De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.
Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:00 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.
Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
ik zou ze wel ff ontvellenquote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:15 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.![]()
Géén!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?
Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...
Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...
Tips?
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Let wel dat hij mooie smaakvolle biologische tomaten gebruikt, maar als je die niet hebt zou ik er één of twee blikken gepelde tomaten indoen (die van Heinz zijn erg goed). Deze saus is ook makkelijk naar Bolognese saus om te bouwen door na het bakken van de ui kleine stukjes wortel en bleekselderij toe te voegen en na de tomaten ook kruiden toe te voegen zoals oregano, tijm en rozemarijn. De peper moet je dan eigenlijk wel weglaten en voordat de gehakt eringaat kan je ook wat stukjes bacon toevoegen, of zoals het hoort: pancetta.quote:Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen!.
quote:De lange kooktijd (3 tot 6 uur) zorgt er namelijk voor dat rode stof in de tomaat (het caroteen lycopene) verbinding aangaat met de vetdeeltjes in de saus. Dat verklaart waarom op een goed doorgekookte tomatensaus nauwelijks een vetlaagje te bespreuren valt. Je zou zo'n laagje wel verwachten, want we hebben boter en olijfolie gebruikt, en ook in het gehakt zit vet dat er tijdens het koken uitkomt. Toch zie je ze niet meer terug, en de reden daarvoor is dat de lycopene van de tomaat zich met het vet heeft gebonden. En juist die verbinding is zo gezond : Want daardoor kan de lycopene door het menselijk lichaam worden opgenomen en worden gebruik als bouwsteen voor vitamine A. Erg gezond. En ook heel smakelijk !
*enorme rotschop*quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:23 schreef Acathla het volgende:
Dat is het probleem een beetje. Klinkt anders zeer aantrekkelijk!
Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:34 schreef David het volgende:
[..]
Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...
wauw super! ik heb toevallig gisteren een hele berg tomaten gekocht met de intentie om pastasaus te maken, maar wist niet zo goed wat er allemaal in moest (wou zelf wat bij elkaar rapen) maar dit recept is gewoon geweldig!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
ja in het geval van een gasvuur is het zeker not done. Ik zette mijn elektrisch vuur ook echt het allerlaagst (dat ie om het halfuur eens een "buzz" geeft zeg maar) 's nachts.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:36 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.
heb je gelijk in. Tomaten in blik, hoewel niet zo lekker als verse pomodoro-tomaten, zijn toch afkomstig uit het zuiden van europa en geven dan ook wel een veel intensere smaak. Je kunt wat experimenteren met een mengeling van de twee, zodat je toch een zuiderse én verse smaak krijgt...quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:35 schreef Acathla het volgende:
De Nederlandse tomaten vind ik alleen niet echt bijzonder lekker. Stel je voor dat je het van pomodori tomaatjes zou doen. Wat een geweldige (maar dure) saus zou je krijgen.
ik heb 'm gewoon net zo lang op laten staan tot het vet en vocht gebonden was met elkaar...al met al zo'n 10 uur schat ik. maar volgens mij is het ook 'hoe langer, hoe beter' toch? en de tweede keer opwarmen is ie nog lekkerder!quote:Op maandag 21 mei 2007 06:52 schreef Tourniquet het volgende:
Hij was ook zeker niet té waterig, maar toen de saus eenmaal op m'n bord lag lekte er naar m'n zin toch nog wat teveel vocht door. In de pan is dat lastig in te schatten, want de algehele consistentie () was wel in orde. Daarom ga ik 'm idd de volgende keer nog langer laten pruttelen (was nu al zo'n 6 uur!). Ik had natuurlijk ook verse tomaten gebruikt, waar wat meer vocht uitkomt dan uit ingeblikte tomaten.
is dat een soort kaas? Ricotta gok ikquote:Op maandag 21 mei 2007 15:48 schreef Marty het volgende:
De lekkerste saus![]()
[afbeelding] +
[afbeelding] +
[afbeelding] +
Wanneer ik geen tijd heb voor vers of de wintervoorraad is op dan neem ik meestal deze:
[afbeelding]
Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 ą 4 kisten tomatenquote:Op maandag 21 mei 2007 15:55 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
is dat een soort kaas? Ricotta gok ik
kan je ook het recept ff uittikken?
Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:06 schreef kikoooooo het volgende:
Dat recept
WauwDie ga ik van het weekend maken
1 vraagje... doet ie er nu wel of geen water bij? Die pan is ineens wel heel erg vol...
foei!quote:Op maandag 21 mei 2007 17:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
spagheroni (heinz)
we eten hier al 10 jaar niks anders meer op de spaghetti, lekkere saus man
[afbeelding]
* Puckzzz roept naar vriendje: "schat!! we gaan in Italie wonen!"quote:Op maandag 21 mei 2007 17:20 schreef Marty het volgende:
[..]
Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 ą 4 kisten tomaten).
Die maken we schoon en daarna gaan ze door de tomatenpers/zeef. De saus/puree die je dan overhoud doen we met wat olie en basilicum in grote potten die we daarna vacuum koken. Zo kunnen we de hele winter vooruit! (Het is meer mijn Italiaanse schoonmoeder die dit doet, maar ik help wel een handje mee)
Wanneer we daarna pasta willen eten gooien ik zo'n pot leeg in een steelpannetje waar ik eerst even een uitje of een teentje knoflook in gefruit heb. Dit warm ik op met een beetje peper en zout er bij en klaar!
Je schept de saus rijkelijk over de pasta en daarna gooi je er een flinke berg geraspte harde ricotta kaas of parmezaanse kaas overheen.
Wanneer de pasta op is houd je nog een heerlijk bord met saus over waar je daarna je lekkere verse (Italiaanse) brood doorheen haalt...
Je hoeft niet veel aan deze saus toe te voegen, want de tomaten zijn al zo smakelijk van zichzelf dat het eigenlijk zonde is om er daarna nog veel kruiden aan toe te voegen!
Mmmm, ik krijg er honger van![]()
Bron, link?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
klinkt heerlijkquote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...quote:Op maandag 21 mei 2007 18:10 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten.Als je bliktomaten gebruikt moet je oppassen dat het geheel niet te droog wordt, hou dan dus wat bouillon bij de hand om eventueel wat vocht toe te kunnen voegen.
yup...met vel en alquote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
Jups. Koppie d'r af en zo,. hup, de pan in. Trust me.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
Leukquote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen!.
Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen!.
welke?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:45 schreef Innocence het volgende:
Olijfolie, sjalotjes, knoflook, rundergehakt , tomatenblokjes, rode wijn, verse kruiden, zout en peper.
In die volgore en lekker een uurtje laten pruttelen.
Ik ben niet zo'n enorme soepfan, maar klinkt goed! Misschien ook eens doen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.
ikzelf neem vaak basilicum (lekker veelquote:
Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
volgens mijn vriend maak ik de lekkerste stoofvlees....wou afgelopen weekend weer een flinke pan maken, maar kon geen slager vinden die paardelappen had
ik heb zelf anderhalf jaar bij een (kilo)slager gewerkt en daar hadden we het altijd. nu heb ik een paar slagers gebeld en een paar langs gegaan maar noppes...alleen als het in de aanbieding was.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef Marty het volgende:
[..]
Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?
Hier wordt het veel gegeten en kun je het dus bij iedere supermarkt krijgen.
Mijn vriend is er ook zo gek op, zelfgemaakte ragł (ragout) met paardevlees.
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:21 schreef David het volgende:
Wat ik heb gedaan een paar dagen geleden is, na véél knoflook en een serieuze ui te fruiten, gewoon tomaten, in stukken (niet ontveld of zo) in de pan, en het vuur op 1 ą 2, dus héél laag. Deksel erop zodat het niet uitdroogt als je in bed ligt. En gewoon 2 of 3 dagen laten opstaan. Het resultaat is echt heel mooi, de tomaten zijn echt gewoon één homogene massa geworden. Ze worden langzaam verhit zodat ze niet bitter worden. Achteraf wat basilicum erbij en het is een perfecte tomatensaus.
Ik weet alleen niet of dit goed is voor je energiefactuur.
Zo dan! Die van mij staat nu met de tomaten net erin. Ik heb er echter ook een beetje bleekselderij bij gestopt. Ik ben beniewdquote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Lijkt me welquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:07 schreef Puckzzz het volgende:
och je eigen draai eraan geven is toch ook prima?
Juistquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:48 schreef Acathla het volgende:
De bolognesesaus van m'n oude restaurant werd ook altijd met bleekselder gemaakt. M'n huidige restaurant maakt het met laurierblad. Koken is gewoon experimenteren en je hart volgen. Je hoeft niet altijd alles nauw te volgen. Dat vind ik juist de charme van koken. Bevalt een ingredient je niet? Neem dan iets anders wat je wel bevalt.
Twee dagen is heel lang, maar er is wel degelijk een verschil tussen saus die 8 uur heeft opgestaan of saus die 12 uur heeft opgestaan. Dat heb ik zelf geproefd (af en toe eens proeven).quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
ja, dat heb ik onlangs ook gedaan, voor een mooi egale saus. Ik doe er echter geen vlees bij (ben vegetariėr)quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:04 schreef Acathla het volgende:
Anders is 's ochtends vroeg de saus opzetten nog wel een optie. Kun je ook makkelijk je 12u halen. Wat vind je van de optie om je saus te pureren David? Doe ik vaak genoeg. Heb je een wat meer oranje saus, maar ik doe het gehakt er apart bij. Bind ook wel lekker.
Hij staat niet meer te pruttelen maar de tomaat is vrijwel helemaal opgelost.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:57 schreef Tourniquet het volgende:
Een echte bolognesesaus hoort inderdaad ook bleekselderij en wortel in, net als pancetta.
En Nembrionic, staat ie nog te pruttelen? Wat ik zelf nog wel heb gedaan maar vergeten was te zeggen: nadat de tomaten een uur hebben meegekookt heb ik ze met een stamper fijngestampt! Hebben jullie dat ook gedaan, of vallen ze na verloop van tijd toch vanzelf wel uitelkaar?
ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomatenquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:42 schreef David het volgende:
Er is helemaal niks mis met saus uit de vriezer, in principe verliest dat z'n smaak niet (ja als je hem er vijf jaar in laat zitten misschien).
Dat is ook het mooie: je kunt heel grote hoeveelheden ineens maken, en het teveel gewoon houden voor later. Op die manier heb je supersnelle pasta met een onovertroffen saus. Veel beter dan die kant-en-klare bliktroep.
Dat heb ik gisteren eigenlijk ook gedaan. Een derde genomen van het recept. Ik heb hem net nog even een paar uurtjes opgehad en het is echt precies zoals ik hoopte dat het zou zijnquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:49 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomaten
Bij de AH en de C1000 verkopen ze op dit moment zogeheten "Romatomaten"quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:04 schreef Acathla het volgende:
Welke tomaten gebruik je Nem? 'Gewone' Nederlandse of een ander soort?
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!quote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!![]()
Uhhh, als die 2 planten goed in de groei komen (veel zon en zo) dan kun je rustig rekenen op 15 kilo (ja, zonder de komma ertussen!) per plant!quote:Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb trouwens mijn kruidentuin uitgebreid met twee pomodoro tomaten planten, dat wordt dus hopelijk dit jaar een (paar) keer saus van echte italiaanse tomaten
eerst maar wel ff afwachten wat de oogst eigenlijk is, maar 1,5 kilo moet toch te doen zijn van twee planten?
Dat valt dus wel meequote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:
[..]
hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:
[..]
hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:04 schreef David het volgende:
[..]
het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.
Waarschijnlijk heb je gewone trostomaten die ook nog "nieuw" zijn. Die zijn dan vrij hard.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:10 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.![]()
En mijn nieuwe vrieskast is net gearriveerd! Kan ik morgen een aantal porties van mijn saus invriezen. Eindelijk plek zat!![]()
Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
Nee, jaquote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:27 schreef Tel_R het volgende:
[..]
Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?
[Johan Cruyff-modus aan]quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee, ja
* Nembrionic denkt terug aan oma's keuken![]()
Ik zal de volgende keer wat foto's maken... maar niet elke minuut hoor! Om het uur zal ook wel goed zijnquote:Op zondag 27 mei 2007 13:38 schreef HostiMeister het volgende:
weet je wat mij dan weer leuk lijkt, als een Fok!ker een time-lapse filmpje maakt terwijl ze hun pastasaus voor 10 uur laten pruttelen...pastasaus ftw!
Bijna de afloop vergeten te melden!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!![]()
Doenquote:Op maandag 18 juni 2007 14:06 schreef Koningin het volgende:
Zo, dat klinkt lekker allemaal.
De volgende keer dat ik macaroni of spagetti ga maken, moet ik nog eens 2 keer nadenken of ik wel die voorverpakte zaken neem.
Denk dat ik hier eens dit recept ga uitproberen.
Inderdaad, als je het eens hebt geproefd wil je niet meer anders.quote:Op maandag 18 juni 2007 14:06 schreef Koningin het volgende:
Zo, dat klinkt lekker allemaal.
De volgende keer dat ik macaroni of spagetti ga maken, moet ik nog eens 2 keer nadenken of ik wel die voorverpakte zaken neem.
Denk dat ik hier eens dit recept ga uitproberen.
Wat je zelf lekker vindtquote:Op maandag 18 juni 2007 18:03 schreef LennyKravitz het volgende:
wat is bij jullie trouwens de verhouding pasta/spaghetti - pastasaus - gehakt?
70-30-0quote:Op maandag 18 juni 2007 18:03 schreef LennyKravitz het volgende:
wat is bij jullie trouwens de verhouding pasta/spaghetti - pastasaus - gehakt?
quote:Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree gezeefde tomaten + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen.
omdat roma-tomaten ook pomodori-tomaten worden genoemd, en andersom.quote:Op donderdag 21 juni 2007 09:29 schreef Intermec het volgende:
Waarom zegt iedereen toch pomodori tomaten, pomodori is gewoon tomaat. Roma tomaten, zo heten die dingen.
dat hangt er maar vanaf vind ik, vaak vind ik de combinatie van de twee het best werken, aangezien de tomaten uit blik meestal uit het Zuiden van Europa komen, waar ze veel meer zon zien dan kastomaten die in de Benelux worden geteelt. Ze hebben wel een iets zuurdere smaak doordat ze worden ingemaakt, en dat is dan weer jammer. Maar over het algemeen hebben bliktomaten wel een heel volle tomatensmaak.quote:Op donderdag 21 juni 2007 09:45 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren de quick&dirty versie gemaakt, ik had geen tijd voor verse tomaten. ik heb dus gewoon uitjes gebakken (kwartiertje ofzo) knoflook met zout erbij, gehakt rullen, beetje sambal, rode wijn erbij, een pakje gezeefde tomaten en verse kruiden uit de tuin (basilicum, oregano en tijm).
ik moet zeggen dat die ook ontzettend lekker was, alhoewel de smaak van verse tomaten nog net iets toevoegt.
tsja ik denk dat een gedeelte een beetje tussen de oren zit 'vers is lekkerder' maar zoals ik al zei, het smaakte weer heerlijk hoorquote:Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef David het volgende:
[..]
dat hangt er maar vanaf vind ik, vaak vind ik de combinatie van de twee het best werken, aangezien de tomaten uit blik meestal uit het Zuiden van Europa komen, waar ze veel meer zon zien dan kastomaten die in de Benelux worden geteelt. Ze hebben wel een iets zuurdere smaak doordat ze worden ingemaakt, en dat is dan weer jammer. Maar over het algemeen hebben bliktomaten wel een heel volle tomatensmaak.
da's normaal hoorquote:Op donderdag 21 juni 2007 10:30 schreef Puckzzz het volgende:
ahhhhhhh, maar ik heb twee pomodori tomaten planten, en daar komen ovaalvormige tomaten in, niet van die hollandse ronde. en de naam van die plant is een pomodori...dus hoe zit dat nou?
Klopt, maar als ex groenteman moest ik dit wel even zeggen hequote:Op donderdag 21 juni 2007 10:26 schreef David het volgende:
[..]
omdat roma-tomaten ook pomodori-tomaten worden genoemd, en andersom.
Natuurlijk heb je gelijk dat "pomodori" "tomaten" betekent, maar zelfs in kookboeken worden ze soms zo genoemd.
jij vind van die langvormige ovale tomaten normaal? ik zie ze anders maar weinig in de winkel hoor, hebben we het hier over dezelfde soort?quote:
ga maar eens in Italiė naar de markt, daar zie je tonnen van dit soort tomaten. Ze worden gebruikt om sauzen van te maken of te drogen. Hun smaak is veel steviger en voller dan die van grote ronde kastomaten uit onze streken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:19 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
jij vind van die langvormige ovale tomaten normaal? ik zie ze anders maar weinig in de winkel hoor, hebben we het hier over dezelfde soort?
[afbeelding]
Die zakken zijn ook lekker. Maar gewoon niet te vergelijken. Gewoon een compleet andere smaakquote:Op zondag 24 juni 2007 16:56 schreef Kersje86 het volgende:
nooit echt bij nagedacht om zelf een grote pan pastasaus te maken en dan in de vriezer, kocht altijd die van zakken van bertolli, erg lekker, maar binnenkort toch maars zelf proberen maken
Ik koop het ook haast niet meer. Sinds een paar weken staat er gewoon regelmatig een pannetje op het vuur te pruttelenquote:Op zondag 24 juni 2007 17:34 schreef David het volgende:
Er zit erg veel suiker en kunstmatige smaakstoffen in prefabsauzen van de supermarkt. Als je je eigen saus (waar vooral liefde in zit, maar geen bewaarmiddelen oid) proeft, dan wil je niet meer anders, geloof me
die blijven er op zich wel inzitten maar ze worden zo zacht dat het geen velletjes meer zijn. je proeft er niets van iig.quote:Op maandag 25 juni 2007 09:05 schreef Koningin het volgende:
Gister door tijdgebrek niet meer kunnen eten, dus vandaag ga ik de pastasaus eten.
Die velletjes van de tomaat, blijven die er nog inzitten?
als je even leest waarom het zo lang op moet staan wordt het weer logischquote:Op woensdag 27 juni 2007 11:47 schreef Kersje86 het volgende:
kga zo ook maars proberen, heb van alles de helft genomen, strax blijkt het niet lekker te zijn(door mun eigen kookkunsten) is het weer zonde... valt me tegen dat 1,5 kilo best zwaar is! hoe moet ik met 3 kilo gaan lopen
ik lees de details nu pas... 45 min om uien te bakken? is dat niet wat ERG lang?
Zo laag mogelijk. Kleinste pit.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:29 schreef Kersje86 het volgende:
en hoe hoog moet het vuur staan voor die 6 uur voor de tomaten?
het gaat ondertussen over de saus van scratch maken jah...1000x lekkerder maar je moet er wat voor over hebbenquote:Op woensdag 27 juni 2007 13:23 schreef wallofdolls het volgende:
Gewoon die tomato frito van Heinz en dan provencaalse kruiden. Naar smaak aanvullen met ham, champignons e.d. Ik vind die kant en klare potten in 99 van de 100 gevallen niet te vreten![]()
edit: oh dat is altijd leuk als je op de Ts reageert en je midden in hele discussies valt![]()
als de pan na 1 uur al aangebrand is, ga ik niet nog is 5 uur laten koken hoor -_-quote:Op woensdag 27 juni 2007 19:46 schreef Nembrionic het volgende:
Je moet het ook 6-8 uur laten koken...anders is het veels te waterig...
dan stond je vuur veel te hoog.quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:14 schreef Kersje86 het volgende:
[..]
als de pan na 1 uur al aangebrand is, ga ik niet nog is 5 uur laten koken hoor -_-
Kijk je toetsenbord even na. Er staat elke keer een vreemde tekenreeks ( -_- ) achter je posts.quote:Op woensdag 27 juni 2007 21:59 schreef Kersje86 het volgende:
stond op laagste pit maja boeit nie meer -_-
Had je er wel wijn bij gedaan dan? Want in principe staat het altijd onder en kan aanbakken eigenlijk niet...quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:14 schreef Kersje86 het volgende:
[..]
als de pan na 1 uur al aangebrand is, ga ik niet nog is 5 uur laten koken hoor -_-
roomboterquote:Op woensdag 27 juni 2007 20:45 schreef SHE het volgende:
[..]
dan stond je vuur veel te hoog.
Het moet sudderen, niet bakken.
Oh ja; ik heb ook geen roomboter gebruikt, dan vind ik smerig.
En er ging meer wijn in dan 2 glazen![]()
Je kunt de champignons ook apart bakken in wat boter/olie en dan bij het serveren pas mengen met de saus. Naar mijn idee zijn ze dan wat 'krokanter', en smakelijker.quote:Op donderdag 28 juni 2007 08:27 schreef positiveseduction het volgende:
Ik ga die ashwin saus ook maken.. maar ik houd van een saus met een "bite" met bijv stukken champignons en paprika..
wanneer zouden jullie die dan toevoegen?? In het laatse 1,5 uurtje sudderen bijv?
Ik ga zometeen naar de groenteman voor me spulletjes.. ik heb er nu al trek in!
En jouw recept is?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 23:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik moet heel eerlijk toegeven dat de saus van Aschwin een beetje tegenvalt, ik vind hem gewoon 'uit de pan' niet zo lekker. Ik heb twee grote lepels gemixt met bouillon, pakje tomato frito en hamblokjes en zo was ie wel lekker, de pepers overheersen dan niet meer zo en dan is ie prima te eten. Ik blijf voortaan dus toch maar bij mijn eigen recept
en hoe is het met de dame verlopen?quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:39 schreef positiveseduction het volgende:
Ja ik ga de champi's later apart bakken en dan pas toevoegen.. bedankt voor de tip!
Nou met onderstaande moet het wel lukken denk ik :
Biologische groenten : pommodori's, uien ook 2 rode , bosuitjes, paprika's, champi's , rode pepers, knoflook. verse krijden rozemarijn,oregano, salie, tijm laurierblaadjes en wat gedroogde foulie
Gehakt van de slager, een rood wijntje (murari valpolicella) van de slijter..
Ik liep nog even met de gedachten om zelf de pasta te gaan maken maar dat gaat me niet meer lukken i.v.m tijdsgebrek.
(Ik krijg vanavond een leuke dame te eten dus..wish me luck
)
Edit! : Jeetje...dat was echt lekker eten! Nou voor mij dus NOOIT meer wat uit een pot op pasta gebied!![]()
1 tip: de italiaanse keuken is eigenlijk beroemd om de eenvoud. Niet teveel meuk erin gooien, gaat de pure italiaanse smaak weg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:39 schreef positiveseduction het volgende:
Ja ik ga de champi's later apart bakken en dan pas toevoegen.. bedankt voor de tip!
Nou met onderstaande moet het wel lukken denk ik :
Biologische groenten : pommodori's, uien ook 2 rode , bosuitjes, paprika's, champi's , rode pepers, knoflook. verse krijden rozemarijn,oregano, salie, tijm laurierblaadjes en wat gedroogde foulie
Gehakt van de slager, een rood wijntje (murari valpolicella) van de slijter..
Ik liep nog even met de gedachten om zelf de pasta te gaan maken maar dat gaat me niet meer lukken i.v.m tijdsgebrek.
(Ik krijg vanavond een leuke dame te eten dus..wish me luck
)
Edit! : Jeetje...dat was echt lekker eten! Nou voor mij dus NOOIT meer wat uit een pot op pasta gebied!![]()
hangt er maar vanaf. Er is een enorm verschil tussen de soms machtige noordelijke keuken (bologna) en de zuidelijke eenvoud.quote:Op woensdag 4 juli 2007 12:09 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
1 tip: de italiaanse keuken is eigenlijk beroemd om de eenvoud. Niet teveel meuk erin gooien, gaat de pure italiaanse smaak weg.
Precies mijn ervaring. Zo uit de ketel miste hij 'body', dus ik heb er zelf ook nog vanalles aan toegevoegd. Ik blijf van nu af aan ook bij m'n oude recept. Heb alweer 2 kilo tomaten gekocht om een ketel te maken en daar gaat als gewoonlijk in: uien, gehakt, ontbijtspek, knoflook, winterwortel, bleekselderij, tomaten, kippen-bouillon, rode wijn en kruiden. Tomaten deze keer gewoon weer ontvellen, vooral geen chili-pepers meer erin en misschien op smaak brengen met een beetje suiker of een klein blikje tomaten-puree. Vond ik toch veel lekkerder dan het hier zoveel geprezen recept, maar smaken verschillen...quote:Op zaterdag 30 juni 2007 23:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik moet heel eerlijk toegeven dat de saus van Aschwin een beetje tegenvalt, ik vind hem gewoon 'uit de pan' niet zo lekker. Ik heb twee grote lepels gemixt met bouillon, pakje tomato frito en hamblokjes en zo was ie wel lekker, de pepers overheersen dan niet meer zo en dan is ie prima te eten. Ik blijf voortaan dus toch maar bij mijn eigen recept
iedere saus is in iedere streek anders.quote:Op woensdag 4 juli 2007 13:38 schreef David het volgende:
[..]
hangt er maar vanaf. Er is een enorm verschil tussen de soms machtige noordelijke keuken (bologna) en de zuidelijke eenvoud.
de 'pure italiaanse smaak' bestaat dus sowieso eigenlijk niet, en een bolognesesaus is nu eenmaal vrij machtig.
Tis ook heel erg een basissaus, eenvoudig, Zuid-Italiaans, die je zelf kan gaan uitbouwen naar wat je lekker vindt. Ik ga deze, hier beroemde, ook eens uitproberen en dan uitbouwen naar een saus op mijn smaak. Moet ik de basis natuurlijk wel lekker vindenquote:Op maandag 16 juli 2007 16:33 schreef NutKees het volgende:
[..]
Precies mijn ervaring. Zo uit de ketel miste hij 'body', dus ik heb er zelf ook nog vanalles aan toegevoegd. Ik blijf van nu af aan ook bij m'n oude recept. Heb alweer 2 kilo tomaten gekocht om een ketel te maken en daar gaat als gewoonlijk in: uien, gehakt, ontbijtspek, knoflook, winterwortel, bleekselderij, tomaten, kippen-bouillon, rode wijn en kruiden. Tomaten deze keer gewoon weer ontvellen, vooral geen chili-pepers meer erin en misschien op smaak brengen met een beetje suiker of een klein blikje tomaten-puree. Vond ik toch veel lekkerder dan het hier zoveel geprezen recept, maar smaken verschillen...
Vraagje, is jouw schoonfamilie toevallig Siciliaans of iig zuidelijk? Want zowel deze saus als het tomaten opkopen en voorraad saus voor de winter maken is een typisch Siciliaans gebruik...quote:
Hij kan prima uitgebouwd worden hoor, dat wel, maar hij deed me gewoon meer aan een slechte chili denken dan aan een goede pastaquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:39 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Tis ook heel erg een basissaus, eenvoudig, Zuid-Italiaans, die je zelf kan gaan uitbouwen naar wat je lekker vindt. Ik ga deze, hier beroemde, ook eens uitproberen en dan uitbouwen naar een saus op mijn smaak. Moet ik de basis natuurlijk wel lekker vinden.
Ik ga hem binnenkort even uitproberen en dan horen jullie het wel in welke categorie hij bij mij valt.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Hij kan prima uitgebouwd worden hoor, dat wel, maar hij deed me gewoon meer aan een slechte chili denken dan aan een goede pasta.
De chili-pepers geven inderdaad dikke vellen. Maar de pittigheid is (voor mij) heerlijjk. Maar die kun je ook op andere manieren verkrijgenquote:Op donderdag 19 juli 2007 00:02 schreef NutKees het volgende:
Geloof me: laat die chili-pepers eruit, en doe er winter-wortel, bleekselderij, ontbijtspek en kippenboullion in. En als wijn een lekkere Chianti... ga je geen spijt van krijgen. Erg jammer dat ik met zo'n enorme ketel zat die ik helemaal niet zo lekker vond.
Deksel van de pan gelaten? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog veel vocht over blijft na 8 uur...quote:Op donderdag 19 juli 2007 07:40 schreef Heufje het volgende:
Heb de saus van Aschwin ook gemaakt. In totaal heeft de saus iets van 8 uur opgestaan, maar was nog altijd niet echt gebonden. Was nu een hele dunne saus (waterig/vettig) met een losse gehakt massa, het was niet echt één geheel. Heb er 4 porties van gemaakt en die ingevroren, ben er vanaf het 2e portie wel gezeefde tomaten bij gaan doen, maar echt één geheel werd het helaas niet meer.
Inderdaad deksel er af gelaten, misschien te laag opgezet. Weet het niet. Na de vakantie ga ik het weer eens proberen. Dan ook met minder pepertjes, was net iets te pittig.quote:Op donderdag 19 juli 2007 08:27 schreef NutKees het volgende:
[..]
Deksel van de pan gelaten? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog veel vocht over blijft na 8 uur...
Welke heb je het over? Er staan er nogal wat in dit topicquote:Op maandag 21 juni 2010 15:38 schreef kikoooooo het volgende:
Kick.
Nog steeds mensen die dit recept gebruiken?
Ingeblikte romatomaten, verrassend goed spulquote:Op maandag 21 juni 2010 15:44 schreef kikoooooo het volgende:
Ik ga hem dit weekend maken, maar ben nog wel benieuwd welke tomaten ik moet regelen...
Iemand?
Ik gebruik Roma tomaten..of vleestomaten die een tijdje in de zon hebben gelegen. Je krijgt echt enorm veel meer smaak als ze goed dieprood zijn.quote:Op maandag 21 juni 2010 15:44 schreef kikoooooo het volgende:
Ik ga hem dit weekend maken, maar ben nog wel benieuwd welke tomaten ik moet regelen...
Iemand?
Voor naar achter, heen en terug, geen f* recept van Ashwin te vinden.quote:
http://koken.met.aschwin.net/pages/Italiaanse%20tomatensaus.htmquote:Op maandag 21 juni 2010 16:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Voor naar achter, heen en terug, geen f* recept van Ashwin te vinden. [ afbeelding ]
Onlangs nog gedaan en ik kwam tekortquote:Op maandag 21 juni 2010 16:43 schreef Tourniquet het volgende:
Bedankt voor de kick, heb nu gelijk weer zin een pan saus te maken.
Gelukkig ben je verplicht die pepers erin te doenquote:Op maandag 21 juni 2010 17:37 schreef NutKees het volgende:
Er is voor mij nog maar 1 pastasaus en die is zelfgemaakt. Van Grand Italia komt hier niets het huis in, ook de pasta niet (geldt ook voor Bertolli). Die recepten van Aschwin word ik ook niet warm van, moet je kijken hoeveel pepers hij erin gooit! Dat verknalt de hele smaak... (naar mijn mening).
Oeh la di da.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:32 schreef NutKees het volgende:
Pepers of geen pepers, ik heb zijn recept al eens geprobeerd en vond het maar niks. Veel te standaard tomatensausje, ik maak eigenlijk alleen nog maar bolognese saus tegenwoordig. En dan het liefst met chianti en pancetta uit het italiaanse winkeltje hier op de hoek. Goede tomaten vinden is tot nu toe het grootste probleem, gelukkig krijg je hier in het juiste seizoen lekkere roma-tomaten op de markt.
Ik neem aan dat ik ook wel gewoon rundergehakt kan gebruiken toch?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:29 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
http://koken.met.aschwin.net/pages/Italiaanse%20tomatensaus.htm
En de hoofdsite: http://koken.met.aschwin.net/
Gebruik wat je wiltquote:Op maandag 21 juni 2010 19:45 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ik ook wel gewoon rundergehakt kan gebruiken toch?
Ja, het moet héél zachtjes koken. Ik zet de pan altijd op een vlamverdeler op het laagste pitje.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:12 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb nu de tomaten in de pan zitten, moet ik de wijn e.d. nu aan de kook brengen? Want dat begrijp ik niet helemaal ?
Wijn zat er al in voor de tomaten. Dat heb ik even doorgeroerd (maar het was dus nog koud) daarbij heb ik de tomaten gegooid.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:15 schreef borisz het volgende:
Ja wijn moet er bij. Of had er eigenlijk al in moeten zitten.
Ja de boel moet heel rustig koken.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:27 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Wijn zat er al in voor de tomaten. Dat heb ik even doorgeroerd (maar het was dus nog koud) daarbij heb ik de tomaten gegooid.
Af en toe zie ik een bubbeltje bovenkomen in het midden van de pan. Dat lijkt me oké toch?
En nu moet ik het gewoon een paar uur niet meer aanraken?
Sorry voor mijn vragen, maar ik heb nog nooit iets gekookt dat langer duurde dan 20 min
Even een kickje.quote:Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen!.
Minder pepers.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:00 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Even een kickje.
Ik heb exact dezelfde gegevens aangehouden, maar die pepers zijn mij teveel. herejezus![]()
wat kan ik daar tegen doen?
Als het een soep was dan zou ik er room of craime freche doorheen gooien. Bij een pastasaus wordt het wat lastiger. Ik zou even geen oplossing weten.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:06 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Ja voor de volgende keer is dat een oplossing ja, maar voor nu?
Die bijsmaak zijn de conserveer en bindingsmiddelen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke \"normale\" pastasaus vinden jullie het lekkerst?
Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...
Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...
Tips?
Een scheut melk op het laatste moment erdoor is misschien een oplossing. Ik probeer het gewoon. Zonde om een pan saus weg te gooien.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:09 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als het een soep was dan zou ik er room of craime freche doorheen gooien. Bij een pastasaus wordt het wat lastiger. Ik zou even geen oplossing weten.
Probeer dat dan eerst met een klein beetje saus. Want als het gewoon goor is(en dat vermoed ik) dan kun je de saus beter in "hete toestand" aan iemand weggeven dan met melk erbij weggooien.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:45 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Een scheut melk op het laatste moment erdoor is misschien een oplossing. Ik probeer het gewoon. Zonde om een pan saus weg te gooien.
Gedaan.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:46 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Probeer dat dan eerst met een klein beetje saus. Want als het gewoon goor is(en dat vermoed ik) dan kun je de saus beter in "hete toestand" aan iemand weggeven dan met melk erbij weggooien.
Heb je de zaadlijsten wel verwijderd uit de pepers?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 14:00 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Even een kickje.
Ik heb exact dezelfde gegevens aangehouden, maar die pepers zijn mij teveel. herejezus![]()
wat kan ik daar tegen doen?
Ja. Uit allemaal zelfs.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 16:24 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Heb je de zaadlijsten wel verwijderd uit de pepers?
quote:????Op zondag 24 oktober 2010 14:58 schreef Rabbitproof het volgende:
5 tomaten (Roma)
1 pakje tomato frito van heinz
verse basilicum
buffalo mozzarella
en dan het liefst met farfalle of penne
quote:Als je wijn goor vindt, waarom doe je er dan wijn in?Op zondag 24 oktober 2010 20:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik vond de saus van aschwin trouwens echt extreem smerig. Veel teveel de smaak van wijn en wijn vind ik goor![]()
Ik zal ongetwijfeld iets fout hebben gedaan maar het was imo echt een mislukking.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 20:13 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Als je wijn goor vindt, waarom doe je er dan wijn in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |