abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47130030
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?

Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...

Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...

Tips?
pi_47130318
bertolli basilicum
Neem al je dromen eens mee de dag in...
pi_47130430
bertolli
  zondag 11 maart 2007 @ 17:38:05 #4
19246 xJapser
VBV De Graafschap o/
pi_47160910
Die van Grand Italia, die grote flessen met de variaties Herbe, Picante enzo... met wat gehakt of kipfilet en basilicum.
"Is that what happens to us? A life of conflict with no time for friends...
...so that when it is done, only our enemies leave roses."
  zondag 11 maart 2007 @ 17:41:58 #5
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_47161034
Ik heb altijd zakjes voor spaghettisaus van honig (geloof ik).
Ik heb verschillende 'kant-en-klare' sauzen geprobeerd en deze bevielen geen van allen.
Nu gebruik ik gehakt, diverse soorten groente (bijv. courgette, aubergine, paprika, champignons, lente-ui) en dus zo'n zakje saus. Geloof dat je volgens het zakje een halve liter water toe moet voegen maar ik doe meestal wat minder omdat de groenten ook veel vocht bevatten.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_47162092
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
  zondag 11 maart 2007 @ 18:17:46 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_47162132
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen .
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 maart 2007 @ 19:41:12 #8
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_47165135
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
Ik doe geen boter of olie erbij als ik het gehakt rul. Bij mij mengt het vocht altijd gewoon.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_47165201
geen enkele, maar 't veel liever zelf
pastasaus uit pot over de pasta lust ik niet eens
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_47165252
quote:
Gehakt hoeft helemaal niet geruld te worden in boter of olie, gewoon "droog" rullen. En als je minder vet in je eten wilt, kun je het inderdaad beter uit laten lekken.
  maandag 12 maart 2007 @ 00:13:12 #11
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47176628
.. en zelfs zonder boter/margarine/olie moet je het uit laten lekken omdat het van zichzelf zo moddervet is, ook rundergehakt..

OT het is Zo simpel en Zo veel lekkerder om gewoon je eigen saus te maken.
Waarom in 's hemelsnaam een pot? Dan moet je wel heel erg op gemak/weinig werk gesteld zijn.
  maandag 12 maart 2007 @ 00:15:07 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47176672
Je kan ook een pakje gepelde tomaten nemen, en dan op smaak brengen met kruiden. Net zoveel werk, lekkerder en bevat ook nog eens minder vet. Geen, eigenlijk.
pi_47177445
Recept voor pizzasaus

PIZZASAUS no.1 (warme bereiding)

Ingrediėnten:

- 1 kleine ui
- 8 teentjes knoflook
- scheutje rode wijnazijn (en/of rode wijn)
- 6 blikken gepelde pommodori tomaten (Heinz)
- 1 blikje tomatenpuree (ą 140 gram)
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 eetlepel gedroogde oregano
- ½ eetlepel gedroogde basilicum
- 1 eetlepel olijfolie
- (zee)zout
- vers gemalen peper

Bereidingswijze:

Verhit de olijfolie in een grote pan. Fruit hierin zachtjes de ui en geperste knoflook (niet donker laten worden!). Blus af met de rode wijnazijn en/of rode wijn. Voeg achtereenvolgens de tomaten, tomatenpuree, basilicum, oregano en paprikapoeder toe. Laat het geheel op een zacht vuur ca. 45 minuten pruttelen. Maak gedurende deze tijd op smaak met redelijk veel zeezout en een beetje peper (Goed proeven voor de juiste smaak!).

Laat de saus afkoelen en bewaar gekoeld of bevroren voor verder gebruik.
Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)

Afgekoelde saus kun je invriezen, voor gebruik goed op kamertemperatuur laten komen

PIZZASAUS no.2 (koude bereiding)

Een snel te maken pizzasaus volgens de koude bereidingsmethode. Voordeel is bovendien dat alle ingrediėnten uit de voorraadkast (kunnen) komen en je met deze saus na hartelust verder kunt experimenteren.

Ingrediėnten: (Voor 2 Pizza’s)

- 1 blik tomatenblokjes (Polpabella, Grand Italia)
- 50 gram tomatenpuree (2/3 van een blikje ą 70 gram)
- 1/2 theelepel paprikapoeder
- 1 1/2 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- vers gemalen peper
- zout

Bereidingswijze:

Deze saus is geschikt voor twee pizza’s en snel klaar. De saus is bovendien lekker fris en dus niet te zwaar van smaak waardoor je er iets meer van kunt gebruiken per pizza.

Laat de tomatenblokjes uitlekken in een vergiet en pureer ze daarna met een (staaf) mixer. Voeg de kruiden toe en meng nogmaals kort met de mixer. Breng op smaak met zout. Heerlijk bij een pizza met Rucola en Parmaham (beide na het bakken toevoegen)!

Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)
pi_47278503
Ik zou het nooit met kant en klare pastasaus doen, maar koop eens een goede pikante salami en laat dat een paar uur pruttelen in een pastasaus die je zelf maakt op basis van tomaten.
Verder kun je naar smaak enkele ingredienten toevoegen.

Pasta eten zonder de worst, die gebruik je dan bij het hoofdgerecht als vlees.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammą, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:03:14 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_47278662
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47298337

Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † donderdag 15 maart 2007 @ 13:14:11 #17
43556 miss_dynastie
pi_47298406
Bertolli is te eten. Maar liever geen van allen.
pi_47298426
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:03 schreef zquing het volgende:
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
pi_47298614
Heinz tomato frito. Pure tomaten, geen suiker, zout of smaakstoffen toegevoegd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslān hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:15:30 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47310762
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

suiker?
Nee, als je de tomaten goed ontzuurt is dat helemaal niet nodig
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47310992
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

suiker?
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
pi_47312822
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 19:22 schreef zquing het volgende:

[..]

't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
Klein kneepje honing, is ook heerlijk!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_47379202
grand italia bolognese
  zaterdag 17 maart 2007 @ 20:41:16 #24
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_47379585
quote:
Op maandag 12 maart 2007 00:47 schreef macnl het volgende:
alles voor over de pizza, daar waar er naar pasta gevraagd werd
ik vind die bertolli in zak wel lekker voor kant en klarepastasaus!

om zelf te maken altijd gewoon frito met wat verse italiaanse kruiden
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 18 maart 2007 @ 11:12:48 #25
122997 zquing
Drama Junk
pi_47391950
ik heb gisteren die groene van Heinz gegeten maar die is echt ranzig, zit en hele vreemde nasmaak aan
pi_47398397
Ik mik altijd een pakje Tomato Frito bij de groenten en het vlees wat in door de pasta heen gaat .
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  zondag 18 maart 2007 @ 14:58:14 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47398692
Om eerlijk te zijn, geen één. Ze hebben vaak zo'n raar bijsmaakje. Gelukkig kost een saus zelf maken nauwelijks meer tijd dan een pot opentrekken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_47411142
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:12 schreef Innocence het volgende:
[afbeelding]

Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Neeeee, die met gedroogde tomaten is goed te doen. Gebruikte kant-en-klare sauzen alleen toen ik nog alleen woonde. Dan is een pan zelfgemaakte vaak te veel. Anders vind ik dat veel lekkerder!!
pi_47414537
quote:
Vocht Gehakt bestaat voor 1/3 uit vet, mager gehakt voor "slechts" 1/5 deel.

Kant en klare saus eet ik nooit. Een simpel sausje van verse ingrediėnten is klaar in de 10 minuten die het kost om de pasta te koken.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  maandag 19 maart 2007 @ 15:06:54 #30
3869 David
Drum the drums
pi_47436077
Ik vind het vreemd dat sauzen uit een pakje of een pot als "normaal" worden beschouwd. Ik snap niet goed dat mensen het doen, pasta moet sowieso koken en op die tijd kun je van verse ingrediėnten een saus maken die 100 lekkerder is (en voor de studenten onder ons: 10 keer goedkoper).

Er zijn trouwens ook veel sauzen die niet op basis van tomaat zijn. Pasta is in Italiė bijna zoals brood hier is (natuurlijk niet helemaal aangezien ze daar ook brood hebben, maar men eet het daar wel dagelijks). Niet moeilijk dat er duizenden variaties op bestaan.
pi_47436219
Als ik pasta maak neem ik altijd Heinz... saus voor over die pasta, ik neem dan 1 pot Hot en 1 pot Traditionele saus, gehakt, champignonnetjes en een uitje erbij en klaar
errug lekkerrrrr vind ik zelf
pi_47436423
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
pi_47436542
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen .
Vind ik ook altijd lekkerst, tomatenpuree in die kleine blikjes, ipv die smerige pastasauzen
JOHNNY HEITINGA
  maandag 19 maart 2007 @ 15:36:50 #34
3869 David
Drum the drums
pi_47437290
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Akkoord dat het best is om voor bolognesesaus en andere sauzen op basis van tomaat veel tijd nodig hebt. Maar om bv. pesto te maken heb je ongeveer 3 min. nodig, inclusief het pellen van de knoflook en het roosteren van de pijnboompitten. En het resultaat is veel beter dan pesto uit een pot...
  maandag 19 maart 2007 @ 15:51:27 #35
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47437891
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Juist, Bolognese

Alleen gebruik ik in dit seizoen altijd de pakjes gezeefde tomaten.

Wete jij een manier om de saus iets pittiger te maken? Ik heb alwat geprobeerd met olijfolie op smaak brengen met (chili)pepers. Maar dat is het ook net niet, lijkt te veel losstaand die smaak. Dus enerzijds de smaak van de saus en anderzijds de pittigheid en niet als één (ok, vaag omschreven ). Graag tips
pi_47476363
Ik doe ook 1 ą 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 16:35:04 #37
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47476704
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 16:27 schreef NutKees het volgende:
Ik doe ook 1 ą 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
Suiker? Dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik heel weinig tijd heb (maar dan maak ik het ook niet ) ivm zuurte tomaten.
Misschien maar eens wat meer specerijen proberen, ik gebruik nu alleen zout en peper
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:51:37 #38
3869 David
Drum the drums
pi_47481639
Veel knoflook.

En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.

De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.

Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
pi_47492972
Sugo Basilicum...maar dat is eigenlijk alleen de tomatensaus basis, er gaat dan nog van alles door.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 23:00:47 #40
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47493237
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 18:51 schreef David het volgende:
Veel knoflook.

En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.

De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.

Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.

Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
pi_47493847
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:00 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.

Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.
pi_47493869
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:15 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.
ik zou ze wel ff ontvellen
pi_47494113
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/

Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}

Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
  woensdag 21 maart 2007 @ 07:47:48 #44
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_47498627
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?

Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...

Tips?
Géén!

Maak het t liefste zelf.

Soms voor t gemak wel eens een pakje, maar dat mag niet eens in de schaduw staan van zelfgemaakte saus!
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
pi_47510878
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:

http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_47511142
Ik maak 't altijd zelf, maar ook als je de saus niet zelf maakt, is het heerlijk om er wat gedroogde rode pepertjes door de kruimelen!

En wat ook een tip is die een heerlijk resultaat heeft is 't gehakt of tartaar (gebruik ik zelf) rauw in de saus te doen en op die manier te garen. Door het roeren wordt het vanzelf rul en de smaak is gek genoeg zoveel beter!
pi_47515887
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen! .
Let wel dat hij mooie smaakvolle biologische tomaten gebruikt, maar als je die niet hebt zou ik er één of twee blikken gepelde tomaten indoen (die van Heinz zijn erg goed). Deze saus is ook makkelijk naar Bolognese saus om te bouwen door na het bakken van de ui kleine stukjes wortel en bleekselderij toe te voegen en na de tomaten ook kruiden toe te voegen zoals oregano, tijm en rozemarijn. De peper moet je dan eigenlijk wel weglaten en voordat de gehakt eringaat kan je ook wat stukjes bacon toevoegen, of zoals het hoort: pancetta.
pi_47516050
Bio tomaten is geen probleem, ik zal de hoeveelheid pepers iig halveren.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_47516211
Wat ik zelf wel interessant vind is het volgende stukje:
quote:
De lange kooktijd (3 tot 6 uur) zorgt er namelijk voor dat rode stof in de tomaat (het caroteen lycopene) verbinding aangaat met de vetdeeltjes in de saus. Dat verklaart waarom op een goed doorgekookte tomatensaus nauwelijks een vetlaagje te bespreuren valt. Je zou zo'n laagje wel verwachten, want we hebben boter en olijfolie gebruikt, en ook in het gehakt zit vet dat er tijdens het koken uitkomt. Toch zie je ze niet meer terug, en de reden daarvoor is dat de lycopene van de tomaat zich met het vet heeft gebonden. En juist die verbinding is zo gezond : Want daardoor kan de lycopene door het menselijk lichaam worden opgenomen en worden gebruik als bouwsteen voor vitamine A. Erg gezond. En ook heel smakelijk !
pi_47516689
Ik vind dat pakjes en potjes spul dus echt niet te vreten.
Ik maak eens in de zoveel tijd een enorme pan met pastasaus. Daar ben ik zeker een uurtje of 6 mee bezig, steeds een nieuw ingrediėnt erin, of vocht erbij en dat dan weer laten inkoken en pruttelen. En dat gaat dan in porties in de vriezer.
Van een zo'n partij kunnen we zeker een keer of 15 eten.

Maar er zijn ook genoeg makkelijkere recepten waar je 'iets' minder lang over doet.
Echt, zelfgemaakt is vele malen beter dan uit een pakje of potje.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_47521295
Ik maak het tegenwoordig ook zelf, maar de spaghettisaus van Bertolli met knoflook en peccorinokaas vond ik wel heel erg lekker. En Bertolli met sjalotjes en rode wijn.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_49431839
quote:

*enorme rotschop*

Deze saus heb ik dus maandag gemaakt, en wat een enorm lekker recept is dit! . Nou ben ik ook niet zo'n enorme kenner, maar dit is zeker wel 1 van de lekkerste pastasauzen die ik ooit op heb. Je staat er een dagje voor in de keuken, maar we hebben nu voor 4 x pasta in de vriezer. Er grappig ook om ruim 3 kilo tomaten te zien slinken tot 1 pan saus.

Absolute aanrader.
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:59:57 #53
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49432661
Echt een aanrader. Verse tomaten van de markt halen (zijn meestal goedkoper) en dan aan dit recept beginnen.

Het enige wat ik anders doe, is het pureren van de saus en later het gehakt er apart bij.
Love will be my strongest weapon
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:21:25 #54
3869 David
Drum the drums
pi_49433309
Wat ik heb gedaan een paar dagen geleden is, na véél knoflook en een serieuze ui te fruiten, gewoon tomaten, in stukken (niet ontveld of zo) in de pan, en het vuur op 1 ą 2, dus héél laag. Deksel erop zodat het niet uitdroogt als je in bed ligt. En gewoon 2 of 3 dagen laten opstaan. Het resultaat is echt heel mooi, de tomaten zijn echt gewoon één homogene massa geworden. Ze worden langzaam verhit zodat ze niet bitter worden. Achteraf wat basilicum erbij en het is een perfecte tomatensaus.

Ik weet alleen niet of dit goed is voor je energiefactuur.
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:23:33 #55
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49433379
Dat is het probleem een beetje. Klinkt anders zeer aantrekkelijk!
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:34:23 #56
3869 David
Drum the drums
pi_49433754
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:23 schreef Acathla het volgende:
Dat is het probleem een beetje. Klinkt anders zeer aantrekkelijk!
Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:35:03 #57
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_49433781
Die van Heinz, en dan de Hot-variant.

Salamiblokjes erdoor en dan over de penne
(Un)masking for the greater good.
pi_49433843
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:34 schreef David het volgende:

[..]

Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...
Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:49:22 #59
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49434298
quote:

wauw super! ik heb toevallig gisteren een hele berg tomaten gekocht met de intentie om pastasaus te maken, maar wist niet zo goed wat er allemaal in moest (wou zelf wat bij elkaar rapen) maar dit recept is gewoon geweldig!
Ik wil alleen nog wel verse kruiden uit mijn kruidentuin erbij doen. ik denk aan een flinke hoeveelheid basilicum, oregano en tijm....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:31:07 #60
3869 David
Drum the drums
pi_49450096
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:36 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.
ja in het geval van een gasvuur is het zeker not done. Ik zette mijn elektrisch vuur ook echt het allerlaagst (dat ie om het halfuur eens een "buzz" geeft zeg maar) 's nachts.

Om het vocht te laten verdampen moet je inderdaad het deksel van de pan doen, dat deed ik dan ook wel af en toe overdag voor een paar uurtjes, maar het is ook voor een deel de chemische reactie die zich voltrekt in de saus die de smaak zo heerlijk maakt, en dat kan best als je het deksel erop laat.

Ik ben nu trouwens weer aan het doen. Het is namelijk de lekkerste tomatensaus die ik ooit heb gegeten. En ga ze dan vrijdag gebruiken om een selfmade ravioli met ricotta & spinazie te serveren aan mijn grote liefde
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:35:33 #61
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49450238
De Nederlandse tomaten vind ik alleen niet echt bijzonder lekker. Stel je voor dat je het van pomodori tomaatjes zou doen. Wat een geweldige (maar dure) saus zou je krijgen.
pi_49455367
OMG ik wil naar de markt om tomaten te kopen! Krijg ineens enorme zin om een pan pastasaus te maken (en dan inderdaad van pomedori's)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:49:34 #63
97745 Thorical
finding a way
pi_49462458
Open dan een topic," pastasausen, pakjes,potjes en andere instant meuk.".
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:35:01 #64
3869 David
Drum the drums
pi_49483960
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 17:35 schreef Acathla het volgende:
De Nederlandse tomaten vind ik alleen niet echt bijzonder lekker. Stel je voor dat je het van pomodori tomaatjes zou doen. Wat een geweldige (maar dure) saus zou je krijgen.
heb je gelijk in. Tomaten in blik, hoewel niet zo lekker als verse pomodoro-tomaten, zijn toch afkomstig uit het zuiden van europa en geven dan ook wel een veel intensere smaak. Je kunt wat experimenteren met een mengeling van de twee, zodat je toch een zuiderse én verse smaak krijgt...

Wat ook helpt is fijngehakte gedroogde tomaten toevoegen om de tomatensmaak intenser te maken.
  donderdag 17 mei 2007 @ 18:47:41 #65
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_49486146
Heinz tomato frito
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
  donderdag 17 mei 2007 @ 19:06:42 #66
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49486751
heb de saus vanaf gisteravond gemaakt(die van die link), maar ik moest 'm uitzeten omdat ik naar bed ging
heb 'm wel behoorlijk lang moeten laten pruttelen voordat ie echt lekker begon te binden, maar hij smaakt zeer goed!!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_49540990
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:

pi_49541022
Yaywhoo! Sieht gut aus! Ik had de Spaanse wijn van AH d'r doorheen gemikt trouwens. Smaakte erg goed, maar dit gaat ook vast helemaal goedkomen!
  zondag 20 mei 2007 @ 21:10:23 #69
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49585023
owwww...bij mij zag dat er ook zo uit! en ik maakte me zorgen eerst dat het nog steeds te vet was enzo...maar uiteindelijk is dat allemaal samengebonden (duurde alleen wel langer dan de aangegeven 6 uur)

hoe was ie??
pi_49585255
Hij was weer goed! Ik had 'm op het laatst nog een klein beetje gepureerd met een staafmixer (een paar tikjes) om 'm ietsjes fijner nog te krijgen, wat wel goed uitgepakt is gelukkig. Het enige wat ik nog wil verbeteren is om 'm iets minder waterig te krijgen (onder op je bord blijft nog een aardig plasje vocht over). Volgende keer ga ik ook proberen 'm nog langer te koken. Streeftijd is 8 uur.

Ik had trouwens ook nog oregano, tijm en rozemarijn erin gedaan (niet vers helaas).
pi_49585310
Als het echt heel waterig is, schep ik 'm altijd uit met zo'n zeeflepel. Hoe heet dat. Eh. Nouja, je snapt wat ik bedoel. Niet helemaal leeg laten lopen, waar even het ergste vocht eruit laten lopen.
  zondag 20 mei 2007 @ 21:44:08 #72
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49586309
Schuimspaan
  zondag 20 mei 2007 @ 23:22:45 #73
3869 David
Drum the drums
pi_49589801
als ie te waterig is zou ik hem gewoon een tijdje laten pruttelen zonder deksel, het vocht verdampt dan normaal gezien. Alleen is het dan iets meer opletten dat ie niet aanbrandt.
pi_49594550
Hij was ook zeker niet té waterig, maar toen de saus eenmaal op m'n bord lag lekte er naar m'n zin toch nog wat teveel vocht door. In de pan is dat lastig in te schatten, want de algehele consistentie ( ) was wel in orde. Daarom ga ik 'm idd de volgende keer nog langer laten pruttelen (was nu al zo'n 6 uur!). Ik had natuurlijk ook verse tomaten gebruikt, waar wat meer vocht uitkomt dan uit ingeblikte tomaten.
  maandag 21 mei 2007 @ 10:38:13 #75
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49598177
quote:
Op maandag 21 mei 2007 06:52 schreef Tourniquet het volgende:
Hij was ook zeker niet té waterig, maar toen de saus eenmaal op m'n bord lag lekte er naar m'n zin toch nog wat teveel vocht door. In de pan is dat lastig in te schatten, want de algehele consistentie ( ) was wel in orde. Daarom ga ik 'm idd de volgende keer nog langer laten pruttelen (was nu al zo'n 6 uur!). Ik had natuurlijk ook verse tomaten gebruikt, waar wat meer vocht uitkomt dan uit ingeblikte tomaten.
ik heb 'm gewoon net zo lang op laten staan tot het vet en vocht gebonden was met elkaar...al met al zo'n 10 uur schat ik. maar volgens mij is het ook 'hoe langer, hoe beter' toch? en de tweede keer opwarmen is ie nog lekkerder!
pi_49598209
Wij gaan 'm morgen nog een keer eten (vanuit de vriezert).
pi_49599174
tvp
History became legend, legend became myth.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:25:56 #78
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49599931
Ik heb trouwens mijn kruidentuin uitgebreid met twee pomodoro tomaten planten, dat wordt dus hopelijk dit jaar een (paar) keer saus van echte italiaanse tomaten
eerst maar wel ff afwachten wat de oogst eigenlijk is, maar 1,5 kilo moet toch te doen zijn van twee planten?

en mijn ex, en kids en vriendin van mijn oudste komen dit weekend langs, dus ga ik natuurlijk een grote pan maken! wat nou..... 'mama kan niet koken!'
  maandag 21 mei 2007 @ 15:48:50 #79
4593 Marty
Digi-babe
pi_49609927
De lekkerste saus

+
+
+

Wanneer ik geen tijd heb voor vers of de wintervoorraad is op dan neem ik meestal deze:

Forza Juve!
  maandag 21 mei 2007 @ 15:55:36 #80
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49610201
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:48 schreef Marty het volgende:
De lekkerste saus

[afbeelding] +
[afbeelding] +
[afbeelding] +

Wanneer ik geen tijd heb voor vers of de wintervoorraad is op dan neem ik meestal deze:

[afbeelding]
is dat een soort kaas? Ricotta gok ik

kan je ook het recept ff uittikken?
pi_49610631
Dat recept
Wauw Die ga ik van het weekend maken

1 vraagje... doet ie er nu wel of geen water bij? Die pan is ineens wel heel erg vol...

[ Bericht 17% gewijzigd door kikoooooo op 21-05-2007 16:34:35 ]
  maandag 21 mei 2007 @ 17:20:39 #82
4593 Marty
Digi-babe
pi_49613601
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:55 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

is dat een soort kaas? Ricotta gok ik

kan je ook het recept ff uittikken?
Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 ą 4 kisten tomaten ).
Die maken we schoon en daarna gaan ze door de tomatenpers/zeef. De saus/puree die je dan overhoud doen we met wat olie en basilicum in grote potten die we daarna vacuum koken. Zo kunnen we de hele winter vooruit! (Het is meer mijn Italiaanse schoonmoeder die dit doet, maar ik help wel een handje mee)
Wanneer we daarna pasta willen eten gooien ik zo'n pot leeg in een steelpannetje waar ik eerst even een uitje of een teentje knoflook in gefruit heb. Dit warm ik op met een beetje peper en zout er bij en klaar!
Je schept de saus rijkelijk over de pasta en daarna gooi je er een flinke berg geraspte harde ricotta kaas of parmezaanse kaas overheen.
Wanneer de pasta op is houd je nog een heerlijk bord met saus over waar je daarna je lekkere verse (Italiaanse) brood doorheen haalt...

Je hoeft niet veel aan deze saus toe te voegen, want de tomaten zijn al zo smakelijk van zichzelf dat het eigenlijk zonde is om er daarna nog veel kruiden aan toe te voegen!

Mmmm, ik krijg er honger van
Forza Juve!
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2007 @ 17:22:28 #83
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_49613670
spagheroni (heinz)

we eten hier al 10 jaar niks anders meer op de spaghetti, lekkere saus man

:')
pi_49615187
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:06 schreef kikoooooo het volgende:
Dat recept
Wauw Die ga ik van het weekend maken

1 vraagje... doet ie er nu wel of geen water bij? Die pan is ineens wel heel erg vol...
Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten. Als je bliktomaten gebruikt moet je oppassen dat het geheel niet te droog wordt, hou dan dus wat bouillon bij de hand om eventueel wat vocht toe te kunnen voegen.
  maandag 21 mei 2007 @ 19:07:20 #85
3869 David
Drum the drums
pi_49616991
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
spagheroni (heinz)

we eten hier al 10 jaar niks anders meer op de spaghetti, lekkere saus man

[afbeelding]
foei!

maandag 21 mei 2007 @ 20:53:19 #86
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49621930
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:20 schreef Marty het volgende:

[..]

Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 ą 4 kisten tomaten ).
Die maken we schoon en daarna gaan ze door de tomatenpers/zeef. De saus/puree die je dan overhoud doen we met wat olie en basilicum in grote potten die we daarna vacuum koken. Zo kunnen we de hele winter vooruit! (Het is meer mijn Italiaanse schoonmoeder die dit doet, maar ik help wel een handje mee)
Wanneer we daarna pasta willen eten gooien ik zo'n pot leeg in een steelpannetje waar ik eerst even een uitje of een teentje knoflook in gefruit heb. Dit warm ik op met een beetje peper en zout er bij en klaar!
Je schept de saus rijkelijk over de pasta en daarna gooi je er een flinke berg geraspte harde ricotta kaas of parmezaanse kaas overheen.
Wanneer de pasta op is houd je nog een heerlijk bord met saus over waar je daarna je lekkere verse (Italiaanse) brood doorheen haalt...

Je hoeft niet veel aan deze saus toe te voegen, want de tomaten zijn al zo smakelijk van zichzelf dat het eigenlijk zonde is om er daarna nog veel kruiden aan toe te voegen!

Mmmm, ik krijg er honger van
* Puckzzz roept naar vriendje: "schat!! we gaan in Italie wonen!"

serieus, mijn zus heeft er een jaar gewoond, die kon al van niets iets maken...maar daar heeft ze écht lekkere dingen leren maken
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:00:35 #87
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_49643609
Vraagje, als je een blik gepelde tomaten (Heinz zou een goede zijn) gebruikt, kan het dan minder lang op het vuur?
Ik ben namelijk nooit 8 uur lang achter elkaar thuis, en wil niet 's nachts of als ik er niet ben mijn gasfornuis aan laten staan.
Of kan je het ook in etappes doen, bv 3 avonden een paar uur?
It's all a blur!!!
pi_49643644
Geen idee, maar ben je ook niet een keer in het weekend thuis? Ik heb 'm op maandag gemaakt (mijn vrije dag) en heb 'm tussendoor wel even een half uur uitgehad om boodschappen te doen, dus op zich moet het wel kunnen ja.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:06:33 #89
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_49643858
Mja misschien even aflossen met mijn vriend ofzo...

Maar dan nog de vraag of het korter moet/kan als je met tomaat uit blik werkt, want dat lijkt mij een stuk sneller puree te worden dan verse?

Ben wel heel benieuwd hoe het smaakt, krijg er zo'n zin in als ik de berichten hier lees....mjammie!!!
Ben zelf veel gebruiker van pakjes en potten omdat ik waarschijnlijk niet beter weet. En we gooien er vaak zoveel kruiden/groente/gehakt in dat je dat meer proeft dan de saus...
It's all a blur!!!
pi_49643881
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
pi_49643889
De kunst is wel om je zoveel mogelijk in te houden qua toevoegingen ja.
pi_49643899
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
Bron, link?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:15:19 #93
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49644261
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
klinkt heerlijk

@Josje: ik heb het laatst 's avonds gemaakt, maar op een gegeven moment gin gik naar bed en heb het uitgezet. de volgende dag gewoon weer gas aangedraaid. ik geloof niet dat het er onder heeft geleden hoor
pi_49644413
Ehm, het komt uit een boek. En ik heb het nog een tikkie bijgewerkt, want ik vind echt dat er in een bolognesesaus wortel en bleekselderij horen.

Half lamsgehakt, half rundergehakt verdrinken in een fles chianti, met wat oregano. Nachtje ofzo? Minimaal 8 uur.

2 uien, een wortel en wat stengels bleekselderij in kleine stukjes snijden en even bakken

Gehakt met wijn en al erbij gooien

Op dit punt gooi ik er een bol gehakte knoflook bij, maar ietsie minder mag ook en wat verkruimelde chilipepertjes.

2 blikken gepelde tomaten erbij (zelf zeef ik die eerst nog ff)

wat tijm erbij, klein beetje maar

Dan sudderen, sudderen, sudderen

Inkoken tot de gewenste dikte is bereikt, dan zout, peper en een flinke handvol gehakte peterselie erbij.

pi_49644505
Klinkt goed Coldfeet.

Persoonlijk vind ik de rode pepers in het recept van Aschwin echt briljant. Dat geeft de saus net even die extra kick. .
pi_49644536
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:10 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten. Als je bliktomaten gebruikt moet je oppassen dat het geheel niet te droog wordt, hou dan dus wat bouillon bij de hand om eventueel wat vocht toe te kunnen voegen.
Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:25:16 #97
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49644657
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
yup...met vel en al

bovenstaand recept klinkt superlekker!
pi_49644786
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Jups. Koppie d'r af en zo,. hup, de pan in. Trust me.
pi_49644875
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuk
Ik ga de saus volgens ashwin en jou ook binnenkort maken.
Wat een tijd 6 uur voor een saus
Leuk linkje trouwens, die filmpjes zijn grappig.
pi_49644940
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen! .
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:41:04 #101
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49645283
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen! .

volgens mijn vriend maak ik de lekkerste stoofvlees ....wou afgelopen weekend weer een flinke pan maken, maar kon geen slager vinden die paardelappen had
pi_49645465
Olijfolie, sjalotjes, knoflook, rundergehakt , tomatenblokjes, rode wijn, verse kruiden, zout en peper.
In die volgore en lekker een uurtje laten pruttelen.
Sweet and innocent...
pi_49645502
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.
pi_49645526
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:45 schreef Innocence het volgende:
Olijfolie, sjalotjes, knoflook, rundergehakt , tomatenblokjes, rode wijn, verse kruiden, zout en peper.
In die volgore en lekker een uurtje laten pruttelen.
welke?
pi_49645620
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.
Ik ben niet zo'n enorme soepfan, maar klinkt goed! Misschien ook eens doen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:56:51 #106
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49645966
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef Bluezz het volgende:

[..]

welke?
ikzelf neem vaak basilicum (lekker veel ) oregano, bonenkruid, tijm en wat dragon...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:27:10 #107
4593 Marty
Digi-babe
pi_49647233
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:41 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

volgens mijn vriend maak ik de lekkerste stoofvlees ....wou afgelopen weekend weer een flinke pan maken, maar kon geen slager vinden die paardelappen had
Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?
Hier wordt het veel gegeten en kun je het dus bij iedere supermarkt krijgen.
Mijn vriend is er ook zo gek op, zelfgemaakte ragł (ragout) met paardevlees.
Forza Juve!
pi_49647305
Hier zat vroeger een paardenslager.

Maar daar zit nu een mobieljteswinkel, geloof ik.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 15:36:14 #109
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49647637
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef Marty het volgende:

[..]

Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?
Hier wordt het veel gegeten en kun je het dus bij iedere supermarkt krijgen.
Mijn vriend is er ook zo gek op, zelfgemaakte ragł (ragout) met paardevlees.
ik heb zelf anderhalf jaar bij een (kilo)slager gewerkt en daar hadden we het altijd. nu heb ik een paar slagers gebeld en een paar langs gegaan maar noppes...alleen als het in de aanbieding was.
dat die ex-baas nou zonodig in die boeken moest knoeien...nu heb ik geen paardelappen meer
  dinsdag 22 mei 2007 @ 17:19:36 #110
172358 oddman
Introspecteur
pi_49651870
Ik ben culi-snob; ik doe niet aan pakjes...
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  woensdag 23 mei 2007 @ 12:19:00 #111
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49680744
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:21 schreef David het volgende:
Wat ik heb gedaan een paar dagen geleden is, na véél knoflook en een serieuze ui te fruiten, gewoon tomaten, in stukken (niet ontveld of zo) in de pan, en het vuur op 1 ą 2, dus héél laag. Deksel erop zodat het niet uitdroogt als je in bed ligt. En gewoon 2 of 3 dagen laten opstaan. Het resultaat is echt heel mooi, de tomaten zijn echt gewoon één homogene massa geworden. Ze worden langzaam verhit zodat ze niet bitter worden. Achteraf wat basilicum erbij en het is een perfecte tomatensaus.

Ik weet alleen niet of dit goed is voor je energiefactuur.
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 23 mei 2007 @ 13:49:10 #112
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49684229
quote:

Zo dan! Die van mij staat nu met de tomaten net erin. Ik heb er echter ook een beetje bleekselderij bij gestopt. Ik ben beniewd
  woensdag 23 mei 2007 @ 14:07:33 #113
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49684927
och je eigen draai eraan geven is toch ook prima?
  woensdag 23 mei 2007 @ 14:14:51 #114
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49685295
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 14:07 schreef Puckzzz het volgende:
och je eigen draai eraan geven is toch ook prima?
Lijkt me wel
  woensdag 23 mei 2007 @ 15:48:45 #115
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49689136
De bolognesesaus van m'n oude restaurant werd ook altijd met bleekselder gemaakt. M'n huidige restaurant maakt het met laurierblad. Koken is gewoon experimenteren en je hart volgen. Je hoeft niet altijd alles nauw te volgen. Dat vind ik juist de charme van koken. Bevalt een ingredient je niet? Neem dan iets anders wat je wel bevalt.
  woensdag 23 mei 2007 @ 15:53:43 #116
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49689347
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 15:48 schreef Acathla het volgende:
De bolognesesaus van m'n oude restaurant werd ook altijd met bleekselder gemaakt. M'n huidige restaurant maakt het met laurierblad. Koken is gewoon experimenteren en je hart volgen. Je hoeft niet altijd alles nauw te volgen. Dat vind ik juist de charme van koken. Bevalt een ingredient je niet? Neem dan iets anders wat je wel bevalt.
Juist
Laurierblaadje was ik vergeten. Ga ik er nu nog even instoppen

Die bleekselderij had ik er doorheen gedaan omdat onze bezorgpizzeria dat ook altijd door de bolognesesaus heeft net als die laurier. Heerlijk
  woensdag 23 mei 2007 @ 17:38:53 #117
3869 David
Drum the drums
pi_49693308
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
Twee dagen is heel lang, maar er is wel degelijk een verschil tussen saus die 8 uur heeft opgestaan of saus die 12 uur heeft opgestaan. Dat heb ik zelf geproefd (af en toe eens proeven).
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:04:05 #118
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49694069
Anders is 's ochtends vroeg de saus opzetten nog wel een optie. Kun je ook makkelijk je 12u halen. Wat vind je van de optie om je saus te pureren David? Doe ik vaak genoeg. Heb je een wat meer oranje saus, maar ik doe het gehakt er apart bij. Bind ook wel lekker.
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:30:04 #119
3869 David
Drum the drums
pi_49694937
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:04 schreef Acathla het volgende:
Anders is 's ochtends vroeg de saus opzetten nog wel een optie. Kun je ook makkelijk je 12u halen. Wat vind je van de optie om je saus te pureren David? Doe ik vaak genoeg. Heb je een wat meer oranje saus, maar ik doe het gehakt er apart bij. Bind ook wel lekker.
ja, dat heb ik onlangs ook gedaan, voor een mooi egale saus. Ik doe er echter geen vlees bij (ben vegetariėr)
pi_49695827
Een echte bolognesesaus hoort inderdaad ook bleekselderij en wortel in, net als pancetta.

En Nembrionic, staat ie nog te pruttelen? Wat ik zelf nog wel heb gedaan maar vergeten was te zeggen: nadat de tomaten een uur hebben meegekookt heb ik ze met een stamper fijngestampt! Hebben jullie dat ook gedaan, of vallen ze na verloop van tijd toch vanzelf wel uitelkaar?
  woensdag 23 mei 2007 @ 19:06:35 #121
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49696115
Als het maar lang genoeg opstaat, vallen de tomaten vanzelf uit elkaar.
  woensdag 23 mei 2007 @ 19:52:45 #122
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_49698059
Ik vind het ook wel erg lekker om een blik tomatensoep en een blik champignonsoep als basis te gebruiken, geeft een hele milde/zachte smaak. Dan naar eigen wensen kan je er rul gehakt, salami, paprika, tomatenpuree, knoflook, ui, kaas, champignons etc bij doen.

is ook lekker weinig werk
  donderdag 24 mei 2007 @ 00:39:10 #123
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49710046
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:57 schreef Tourniquet het volgende:
Een echte bolognesesaus hoort inderdaad ook bleekselderij en wortel in, net als pancetta.

En Nembrionic, staat ie nog te pruttelen? Wat ik zelf nog wel heb gedaan maar vergeten was te zeggen: nadat de tomaten een uur hebben meegekookt heb ik ze met een stamper fijngestampt! Hebben jullie dat ook gedaan, of vallen ze na verloop van tijd toch vanzelf wel uitelkaar?
Hij staat niet meer te pruttelen maar de tomaat is vrijwel helemaal opgelost.
Ik heb 'm geproefd en hij is echt lekker

Prima voor op pizzas ook

Ik heb hem 4 uurtjes op gehad dus wellicht dat ik hem morgen nog een uurtje of 2 aanzet. Maar voorlopig is 'ie heel erg lekker

Toprecept
  donderdag 24 mei 2007 @ 10:07:54 #124
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49715520
ik heb 'm ook gisteravond maar weer es op gezet...alleen de uitjes zijn een beetje te hard gegaan in het begin maar verders smaakt ie toppie. ben van plan 'm morgen te gaan eten dus zet 'm vanavond nog heel ff aan, en dan morgen lekker weer opwarmen
pi_49715717
Gisteren nog een portie uit de vriezer op, ook nog erg goed te doen. Wel langzaam laten ontdooien in de koelkast, maar de saus was nog prima!
  donderdag 24 mei 2007 @ 10:24:16 #126
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49715973
ja zal er ook nog het overgebeleven portie van de vorige keer uit de vriezer halen, we moeten er morgen met 7 man van eten
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:42:55 #127
3869 David
Drum the drums
pi_49730383
Er is helemaal niks mis met saus uit de vriezer, in principe verliest dat z'n smaak niet (ja als je hem er vijf jaar in laat zitten misschien).

Dat is ook het mooie: je kunt heel grote hoeveelheden ineens maken, en het teveel gewoon houden voor later. Op die manier heb je supersnelle pasta met een onovertroffen saus. Veel beter dan die kant-en-klare bliktroep.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:49:08 #128
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49730624
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:42 schreef David het volgende:
Er is helemaal niks mis met saus uit de vriezer, in principe verliest dat z'n smaak niet (ja als je hem er vijf jaar in laat zitten misschien).

Dat is ook het mooie: je kunt heel grote hoeveelheden ineens maken, en het teveel gewoon houden voor later. Op die manier heb je supersnelle pasta met een onovertroffen saus. Veel beter dan die kant-en-klare bliktroep.
ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomaten
pi_49730658
Ik schrok ook wel heel erg van hoeveel 3 kilo tomaten eigenlijk is, toen ik in de supermarkt stond in te laden. . Dus ik heb het bij 2,5 gehouden.
  donderdag 24 mei 2007 @ 16:51:28 #130
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49730711
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 16:49 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomaten
Dat heb ik gisteren eigenlijk ook gedaan. Een derde genomen van het recept. Ik heb hem net nog even een paar uurtjes opgehad en het is echt precies zoals ik hoopte dat het zou zijn

Ik zal zeker nog wel uit potten blijven eten maar ik ga deze veel vaker maken

Net met een paar crackers uit de pan staan scheppen
  vrijdag 25 mei 2007 @ 13:19:08 #131
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49761008
De eerste pan is op..de 2e staat nu te pruttelen
Vanavond bij vrienden eten dus dan moet ik goed voor de dag komen
  vrijdag 25 mei 2007 @ 14:04:56 #132
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49762884
Welke tomaten gebruik je Nem? 'Gewone' Nederlandse of een ander soort?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 14:05:58 #133
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49762924
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 14:04 schreef Acathla het volgende:
Welke tomaten gebruik je Nem? 'Gewone' Nederlandse of een ander soort?
Bij de AH en de C1000 verkopen ze op dit moment zogeheten "Romatomaten"

Deze dus. Of dat nou "echte pomodoris" zijn weet ik niet...maar de saus werd heel, heel erg lekker
Misschien is het wel handig om ze een paar dagen te laten rijpen in de zon voor een iets intensere smaak.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:35:08 #134
3869 David
Drum the drums
pi_49768529
Romatomaten zijn inderdaad heel lekker.

Verder kost een grote pan echt niet zoveel Vergeet niet dat tomaten veel water bevatten (zeker de kastomaten uit onze streken) en dat verdampt voor een groot deel tijdens het koken.

Ik heb twee grote pannen, één van ca. 8 liter en één van ca. 10 liter. Als ik elders moet/mag koken, schrik ik er altijd van hoe 'n kleine potten andere mensen hebben; hoe kun je nu pasta koken als er maar anderhalve liter water in je allergrootste pot kan? Echt heel raar.
pi_49787019
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 26 mei 2007 @ 11:49:27 #136
103689 ki_ki
echt zo
pi_49787735
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:19 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!
hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
pi_49788504
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb trouwens mijn kruidentuin uitgebreid met twee pomodoro tomaten planten, dat wordt dus hopelijk dit jaar een (paar) keer saus van echte italiaanse tomaten
eerst maar wel ff afwachten wat de oogst eigenlijk is, maar 1,5 kilo moet toch te doen zijn van twee planten?
Uhhh, als die 2 planten goed in de groei komen (veel zon en zo) dan kun je rustig rekenen op 15 kilo (ja, zonder de komma ertussen!) per plant!
  zaterdag 26 mei 2007 @ 12:57:42 #138
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49789494
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:

[..]

hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
Dat valt dus wel mee
  zaterdag 26 mei 2007 @ 13:04:26 #139
3869 David
Drum the drums
pi_49789669
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:

[..]

het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.
pi_49789799
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 13:04 schreef David het volgende:

[..]

het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.
Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.

En mijn nieuwe vrieskast is net gearriveerd! Kan ik morgen een aantal porties van mijn saus invriezen. Eindelijk plek zat!
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_49789882
Je kan ook de tomaten voorzichtig een beetje kapotstampen als ze te lang heel blijven.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 13:15:51 #142
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49789922
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 13:10 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.

En mijn nieuwe vrieskast is net gearriveerd! Kan ik morgen een aantal porties van mijn saus invriezen. Eindelijk plek zat!
Waarschijnlijk heb je gewone trostomaten die ook nog "nieuw" zijn. Die zijn dan vrij hard.
Dus het kan even duren.

Dat ze niet allemaal helemaal onder liggen is niet erg. Dat deden ze bij mij ook niet en bij het originele recept ook niet
Dat komt vanzelf goed
pi_49789927
Ik heb ze al eens omgedraaid zodat de zachte 'kontjes' bovenaan zitten.
pi_49803293
Dan loop je op een zondagochtend 8.40 uur in Italie rond - het dorp waar m'n gehele schoonfamilie vandaan komt en grotendeels nog woont en waar op dat moment de Maria feesten bezig zijn) - en dan ruik je een overweldigende lucht van de pastasauzen omdat alle moeders staan te koken voor het feestmaal later die middag terwijl de mannen achter de muziek aanlopen of een koffie en peukie doen in de bar.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammą, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_49805400
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?
  zaterdag 26 mei 2007 @ 23:58:28 #146
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49806231
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 23:27 schreef Tel_R het volgende:

[..]

Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?
Nee, ja

* Nembrionic denkt terug aan oma's keuken
pi_49809536
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 23:58 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Nee, ja

* Nembrionic denkt terug aan oma's keuken
[Johan Cruyff-modus aan]

Da's logisch

[Johan Cruyff-modus uit]

Tnx Nembrionic
  zondag 27 mei 2007 @ 13:00:00 #148
103689 ki_ki
echt zo
pi_49815660
je kan die tomaten ook gewoon in een paar stukken choppen, maakt voor de smaak echt niks uit hoor..
pi_49816717
weet je wat mij dan weer leuk lijkt, als een Fok!ker een time-lapse filmpje maakt terwijl ze hun pastasaus voor 10 uur laten pruttelen... pastasaus ftw!
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  zondag 27 mei 2007 @ 14:12:13 #150
3869 David
Drum the drums
pi_49817830
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:38 schreef HostiMeister het volgende:
weet je wat mij dan weer leuk lijkt, als een Fok!ker een time-lapse filmpje maakt terwijl ze hun pastasaus voor 10 uur laten pruttelen... pastasaus ftw!
Ik zal de volgende keer wat foto's maken... maar niet elke minuut hoor! Om het uur zal ook wel goed zijn
pi_49843876
MMM, daar zit ik dan om half 9 's ochtends met enorme zin in pasta...

Een simpel recept, maar o zo lekker:
gehakt (liefst runder) rullen en het meeste vocht wegdoen (niet het onderste grijzige vocht, want anders wordt het gehakt zo droog)
uitjes en knoflook goed bakken tot het zoet wordt
heel veel verse tomaten (als je geen pommodori kan vinden, neem dan trostomaten, maar geen hollandse wassebombe!)
een poos laten pruttelen (tot de saus lekker dik is, dus 3-4 uur) en er dan een klein beetje suiker, peper, zout en natuurlijk verse basilicum bij doen...

Voor diegenen die van pittig houden, klinkt misschien raar, maar doe er eens een eetlepel sambal bij wanneer je de uien bakt...

Is al jaren favoriet hier!
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  maandag 4 juni 2007 @ 15:36:39 #152
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_50093108
Nou ik heb van het weekend mijn eerste sausje gemaakt. hij is best goed gelukt. Heb pomedori tomaten van de AH gebruikt. Komen dan wel uit holland maargoed.
Ik vind alleen wel dat er van die vervelende vellen in blijven zitten. Ik heb er maar zoveel mogelijk uitgevist en in de blender gedaan en er weer ingedaan.

Zijn die vellen normaal en vinden jullie dan gewoon niet erg? of had het nog langer op moeten blijven staan?, want het was echt al zo ingedikt dat het saus is.
Denk dat ik de tomaten de volgende keer maar eerst ontvel.
It's all a blur!!!
  maandag 4 juni 2007 @ 15:44:31 #153
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50093339
mwahhh die vellen verdwijnen niet, maar als je het lang genoeg op laat staan merk je er niets meer van. net zo zacht als de rest
pi_50094314
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:19 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Bijna de afloop vergeten te melden!

Het zooitje heeft de hele dag staan pruttelen, op het laatst heb ik nog even geblenderd om de laatste harde stukjes tomaat weg te krijgen. Daarna niks van velletjes gemerkt. Qua smaak is het totaal anders als de pakjes sauzen die ik normaal gebruik, je proeft de tomaat echt, maar ik vond het wel een beetje 'vettig'. Goed te eten, maar toch niet echt de smaaksensatie waar ik op gehoopt had na al dat werk. Mijn bezoek was er trouwens wel best over te spreken.

Misschien nog eens een poging wagen zodra ik deze batch op heb.
  maandag 4 juni 2007 @ 16:32:05 #155
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_50095074
Geblenderd? Dat zie je niks meer van de gehakt of andere structuur? Word het dan niet babyvoeding? (qua structuur)

Is er ipv die pepers ook een andere optie? Vind de velletje daarvan ook niet fijn (heb echt wat tegen velletjes)
Eventueel weglaten en er zelf gewoon chilipoeder ingooien als je het gaat klaarmaken om daadwerkelijk te eten?
It's all a blur!!!
pi_50095422
Voor de vegetariérs onder ons:

Vegetarische blokjes in olie of margarine bruin bakken. Uitje en de twee uitgeperste of gesnipperde knoflookjes meefruiten. Pakje passata di pomodori erdoor roeren + Italiaanse keukenkruiden naar smaak. Laten indikken. 1 ei erdoor roeren + raspkaas. Klaar. Natuurlijk ondertussen ook pasta koken. Moet nog wel groente of sla bij. Je kunt ook nog variėren met bijv. wat kleingesneden olijven, scheutje rode wijn, beetje pesto ............
  woensdag 13 juni 2007 @ 10:38:25 #157
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_50402382
Ik wil vanavond met mijn pastasaus een lasagna maken. Denken jullie dat het zo wat wordt?

In de wok: champies, paprikaatje, beetje sambal en blokjes cervelaat.
Goed wokken, pastasaus erbij en wat water om de substantie vochtig genoeg te maken voor de bladeren. WIl er een klein bakje creme fraiche in doen om het romiger te maken.
Dit allemaal opstapelen in de overschaal met de bladeren en met kaas erover in de oven.....

Iemand tips?
It's all a blur!!!
pi_50445156
Hmmmm, lekkere recepten hier. Ga zeker enkele proberen!
  donderdag 14 juni 2007 @ 12:39:57 #159
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_50445633
Ik kan vertellen dat onze lasagna met pastasaus erg lekker is geworden..
It's all a blur!!!
  donderdag 14 juni 2007 @ 19:13:57 #160
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50460432
Zo..pas één dag terug in en er staat nu al een pannetje te pruttelen
pi_50462623
Mijn standaard pastasaus:

Lekker grote gietijzeren pan. Flinke scheut olijfolie erin. Op laag vuur een halve bol knoflook en een forse ui fruiten (4 minuten). Lekker om nu toe te voegen, maar niet essentieel: een gehakte voorgeroosterde paprika uit pot. Hak een stuk of 10 (gewelde of op olie) zongedroogde tomaatjes en voeg toe. Even kort meefruiten. Twee pakjes gezeefde tomaten toevoegen (géén EuroShopper!), een lekkere scheut olijfolie en een flinke berg gedroogde oregano (4-5 el.). Zo lang laten koken als je zelf wilt, minstens een kwartier, maar een uur is lekkerder. Alles op laag vuur!

Parmiggiano op tafel, je direct vers uit de pan gekookte pasta, en b.v. gegrilde paprika, courgette & aubergine. Of een lekkere rib-eye. Verse basilicum over de saus heen doet 't goed (niet mee laten koken).

Enjoy
pi_50576443
Zo, dat klinkt lekker allemaal.
De volgende keer dat ik macaroni of spagetti ga maken, moet ik nog eens 2 keer nadenken of ik wel die voorverpakte zaken neem.
Denk dat ik hier eens dit recept ga uitproberen.
  maandag 18 juni 2007 @ 14:11:28 #163
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50576627
quote:
Op maandag 18 juni 2007 14:06 schreef Koningin het volgende:
De volgende keer dat ik macaroni of spagetti ga maken, moet ik nog eens 2 keer nadenken of ik wel die voorverpakte zaken neem.
Doen
  maandag 18 juni 2007 @ 15:02:19 #164
3869 David
Drum the drums
pi_50578536
quote:
Op maandag 18 juni 2007 14:06 schreef Koningin het volgende:
Inderdaad, als je het eens hebt geproefd wil je niet meer anders.

Verder kun je ook experimenteren met de pastasoort. Er zijn er honderden, en ze geven allemaal een ander accent aan de maaltijd. Succes!
pi_50584967
wat is bij jullie trouwens de verhouding pasta/spaghetti - pastasaus - gehakt?
  maandag 18 juni 2007 @ 18:07:34 #166
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50585066
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:03 schreef LennyKravitz het volgende:
Wat je zelf lekker vindt

Hier in Nederland is iedereen gewend om de pasta in de saus te laten zwemmen als ware het vermicelli in een bord soep. In Italie is dat wel anders.

Maar net wat je zelf het lekkerste vindt. Ikzelf wil wel graag wat saus maar het moet niet teveel zijn.
pi_50587438
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:03 schreef LennyKravitz het volgende:
70-30-0
pi_50588642
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree gezeefde tomaten + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen .
  dinsdag 19 juni 2007 @ 08:59:25 #169
3869 David
Drum the drums
pi_50604119
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:22 schreef GREENSKiN het volgende:

[..]

70-30-0
pi_50604363
Uitje fruiten, kip in blokjes of quorn meebakken, eventueel wat paprika en 2 a 3 tomaten, slagroom of melk erbij (100ml) en dan een bakje roomkaas (bressot of zo) er doorheem...
Lekker met wat verse gehakte basilicim...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  woensdag 20 juni 2007 @ 18:17:23 #171
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50660651
Wederom staat er een pannetje te pruttelen

Je denkt wellicht: wat maakt 'ie dat vaak
Maar wij eten hier veel pasta, dus ja...dan staat die pan vaak op
pi_50682092
Waarom zegt iedereen toch pomodori tomaten, pomodori is gewoon tomaat. Roma tomaten, zo heten die dingen.
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  donderdag 21 juni 2007 @ 09:45:06 #173
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50682471
gisteren de quick&dirty versie gemaakt, ik had geen tijd voor verse tomaten. ik heb dus gewoon uitjes gebakken (kwartiertje ofzo) knoflook met zout erbij, gehakt rullen, beetje sambal, rode wijn erbij, een pakje gezeefde tomaten en verse kruiden uit de tuin (basilicum, oregano en tijm).

ik moet zeggen dat die ook ontzettend lekker was, alhoewel de smaak van verse tomaten nog net iets toevoegt.
  donderdag 21 juni 2007 @ 10:26:17 #174
3869 David
Drum the drums
pi_50683552
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 09:29 schreef Intermec het volgende:
Waarom zegt iedereen toch pomodori tomaten, pomodori is gewoon tomaat. Roma tomaten, zo heten die dingen.
omdat roma-tomaten ook pomodori-tomaten worden genoemd, en andersom.

Natuurlijk heb je gelijk dat "pomodori" "tomaten" betekent, maar zelfs in kookboeken worden ze soms zo genoemd.
  donderdag 21 juni 2007 @ 10:28:03 #175
3869 David
Drum the drums
pi_50683592
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 09:45 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren de quick&dirty versie gemaakt, ik had geen tijd voor verse tomaten. ik heb dus gewoon uitjes gebakken (kwartiertje ofzo) knoflook met zout erbij, gehakt rullen, beetje sambal, rode wijn erbij, een pakje gezeefde tomaten en verse kruiden uit de tuin (basilicum, oregano en tijm).

ik moet zeggen dat die ook ontzettend lekker was, alhoewel de smaak van verse tomaten nog net iets toevoegt.
dat hangt er maar vanaf vind ik, vaak vind ik de combinatie van de twee het best werken, aangezien de tomaten uit blik meestal uit het Zuiden van Europa komen, waar ze veel meer zon zien dan kastomaten die in de Benelux worden geteelt. Ze hebben wel een iets zuurdere smaak doordat ze worden ingemaakt, en dat is dan weer jammer. Maar over het algemeen hebben bliktomaten wel een heel volle tomatensmaak.
  donderdag 21 juni 2007 @ 10:30:32 #176
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50683657
ahhhhhhh, maar ik heb twee pomodori tomaten planten, en daar komen ovaalvormige tomaten in, niet van die hollandse ronde. en de naam van die plant is een pomodori...dus hoe zit dat nou?
  donderdag 21 juni 2007 @ 10:31:51 #177
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50683687
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef David het volgende:

[..]

dat hangt er maar vanaf vind ik, vaak vind ik de combinatie van de twee het best werken, aangezien de tomaten uit blik meestal uit het Zuiden van Europa komen, waar ze veel meer zon zien dan kastomaten die in de Benelux worden geteelt. Ze hebben wel een iets zuurdere smaak doordat ze worden ingemaakt, en dat is dan weer jammer. Maar over het algemeen hebben bliktomaten wel een heel volle tomatensmaak.
tsja ik denk dat een gedeelte een beetje tussen de oren zit 'vers is lekkerder' maar zoals ik al zei, het smaakte weer heerlijk hoor
  donderdag 21 juni 2007 @ 14:08:50 #178
3869 David
Drum the drums
pi_50690675
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:30 schreef Puckzzz het volgende:
ahhhhhhh, maar ik heb twee pomodori tomaten planten, en daar komen ovaalvormige tomaten in, niet van die hollandse ronde. en de naam van die plant is een pomodori...dus hoe zit dat nou?
da's normaal hoor
pi_50691766
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:26 schreef David het volgende:

[..]

omdat roma-tomaten ook pomodori-tomaten worden genoemd, en andersom.

Natuurlijk heb je gelijk dat "pomodori" "tomaten" betekent, maar zelfs in kookboeken worden ze soms zo genoemd.
Klopt, maar als ex groenteman moest ik dit wel even zeggen he
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  donderdag 21 juni 2007 @ 16:19:10 #180
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50695753
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 14:08 schreef David het volgende:

[..]

da's normaal hoor
jij vind van die langvormige ovale tomaten normaal? ik zie ze anders maar weinig in de winkel hoor, hebben we het hier over dezelfde soort?

pi_50696142
over tomaten gesproken, die romaatjes (kleine roma tomaten) van de AH, wat zijn dat voor verrukkelijke smaakbommetjes! Echt een smaaksensatie!
  donderdag 21 juni 2007 @ 17:07:31 #182
3869 David
Drum the drums
pi_50697239
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 16:19 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

jij vind van die langvormige ovale tomaten normaal? ik zie ze anders maar weinig in de winkel hoor, hebben we het hier over dezelfde soort?

[afbeelding]
ga maar eens in Italiė naar de markt, daar zie je tonnen van dit soort tomaten. Ze worden gebruikt om sauzen van te maken of te drogen. Hun smaak is veel steviger en voller dan die van grote ronde kastomaten uit onze streken.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 08:02:00 #183
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50717385
je en die plant staat dus nu ook in mijn tuintje....italiaanse tomaten
pi_50780920
Ik heb net de tomaten in de pan gedaan, nu kan het dus wat uurtjes gaan pruttelen
Ben benieuwd of het lukt.
  zondag 24 juni 2007 @ 11:01:23 #185
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_50781164
Je kan weinig fout doen aan de saus.
  zondag 24 juni 2007 @ 15:41:26 #186
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50788837
quote:
Op zondag 24 juni 2007 11:01 schreef Acathla het volgende:
Je kan weinig fout doen aan de saus.
Inderdaad
pi_50790990
nooit echt bij nagedacht om zelf een grote pan pastasaus te maken en dan in de vriezer, kocht altijd die van zakken van bertolli, erg lekker, maar binnenkort toch maars zelf proberen maken
  zondag 24 juni 2007 @ 17:00:28 #188
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50791094
quote:
Op zondag 24 juni 2007 16:56 schreef Kersje86 het volgende:
nooit echt bij nagedacht om zelf een grote pan pastasaus te maken en dan in de vriezer, kocht altijd die van zakken van bertolli, erg lekker, maar binnenkort toch maars zelf proberen maken
Die zakken zijn ook lekker. Maar gewoon niet te vergelijken. Gewoon een compleet andere smaak
  zondag 24 juni 2007 @ 17:34:04 #189
3869 David
Drum the drums
pi_50792177
Er zit erg veel suiker en kunstmatige smaakstoffen in prefabsauzen van de supermarkt. Als je je eigen saus (waar vooral liefde in zit, maar geen bewaarmiddelen oid) proeft, dan wil je niet meer anders, geloof me
  zondag 24 juni 2007 @ 19:15:26 #190
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50795073
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:34 schreef David het volgende:
Er zit erg veel suiker en kunstmatige smaakstoffen in prefabsauzen van de supermarkt. Als je je eigen saus (waar vooral liefde in zit, maar geen bewaarmiddelen oid) proeft, dan wil je niet meer anders, geloof me
Ik koop het ook haast niet meer. Sinds een paar weken staat er gewoon regelmatig een pannetje op het vuur te pruttelen
pi_50795239
Jaaaaaa en dan invriezen idd
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2007 @ 19:22:23 #192
43556 miss_dynastie
pi_50795308
Ik ga morgen maar eens het recept van Ashwin proberen, klinkt als een lekker makkelijke basissaus
pi_50802256
Volgens het recept van Aschwin, wil ik ipv die chili pepers, champigons doen, hoeveel denken jullie dat ik ongeveer nodig heb?

En jullie moeten zeker de andere recepten ook gaan bekijken, heb al aantal lekkere gevonden, kan ik ook weers aan de slag en wat nieuws proberen
pi_50810689
Gister door tijdgebrek niet meer kunnen eten, dus vandaag ga ik de pastasaus eten.
Die velletjes van de tomaat, blijven die er nog inzitten?
  maandag 25 juni 2007 @ 09:32:41 #195
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50811233
quote:
Op maandag 25 juni 2007 09:05 schreef Koningin het volgende:
Gister door tijdgebrek niet meer kunnen eten, dus vandaag ga ik de pastasaus eten.
Die velletjes van de tomaat, blijven die er nog inzitten?
die blijven er op zich wel inzitten maar ze worden zo zacht dat het geen velletjes meer zijn. je proeft er niets van iig.
pi_50829576
Wat kost 3 kilo roma tomaten op de markt ongeveer?
pi_50836412
2,50 euro
  woensdag 27 juni 2007 @ 10:17:40 #198
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_50889782
Ik ben ashwin's saus aan het maken, of beter, gewoon originele saus.
Alleen vandaag ga ik er spek ( panchetta ) en reepjes paddo's doorheen doen.

Ipv zout doe ik er 2 theelepels vegeta door de knof en ik gebruik naast de chilipepers , vers geroosterde paprikaś.
Ik ben om 08.00 begonnen en ik vind het jammer dat ik jullie geen foto kan geven van de geur
Het ruikt fucking hemels
  woensdag 27 juni 2007 @ 10:53:38 #199
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50890876
Ik heb gisteren het laatste restje hier op gemaakt.
Ik heb echter een pannetje opgezet bij een vriend van me. Dus misschien dat ik daar vanavond ga eten
pi_50892725
kga zo ook maars proberen, heb van alles de helft genomen, strax blijkt het niet lekker te zijn(door mun eigen kookkunsten ) is het weer zonde... valt me tegen dat 1,5 kilo best zwaar is! hoe moet ik met 3 kilo gaan lopen

ik lees de details nu pas... 45 min om uien te bakken? is dat niet wat ERG lang?

[ Bericht 12% gewijzigd door Kersje86 op 27-06-2007 12:15:39 ]
pi_50894426
en hoe hoog moet het vuur staan voor die 6 uur voor de tomaten?
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:33:55 #202
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50894580
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:47 schreef Kersje86 het volgende:
kga zo ook maars proberen, heb van alles de helft genomen, strax blijkt het niet lekker te zijn(door mun eigen kookkunsten ) is het weer zonde... valt me tegen dat 1,5 kilo best zwaar is! hoe moet ik met 3 kilo gaan lopen

ik lees de details nu pas... 45 min om uien te bakken? is dat niet wat ERG lang?
als je even leest waarom het zo lang op moet staan wordt het weer logisch

maar wanneer je de helft van alles hebt, kan het wat korter, je hebt immers de helft van de hoeveelheden. ik heb een half uurtje gedaan.

oh en nadien gewoon net niet helemaal op zijn zachtst. zachtjes laten pruttelen, tot er een 'plasje' in het midden komt, dan weer ff doorroeren etc. op een gegeven moment zie je het binden, dan is het goed.
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:51:24 #203
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50895227
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 12:29 schreef Kersje86 het volgende:
en hoe hoog moet het vuur staan voor die 6 uur voor de tomaten?
Zo laag mogelijk. Kleinste pit.

Ikzelf heb zelfs nog plaatjes onder mijn pannen staan.

-edit- het hangt eigenlijk een beetje van je pan af en je fornuis.
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:54:35 #204
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50895335
Ik ga zo trouwens boodschappen doen om Aschwins Italiaanse Kippensoep te maken
pi_50895429
hmmm heb gewoon zo laag mogelijk gedaan, en de pan ja hmmm is groot

http://www.dekookshop.nl/images/Gero/lyon_pan.jpg zoiets
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:02:21 #206
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50895582
Okay dan. Die pannen hebben vaak een dunnere bodem dan braadpannen/emaille pannen. Dan zou ik 'm op z'n laagst zetten inderdaad

Heb je trouwens geen braadpan/emaille pan? Mijn ervaring is dat de smaak anders wordt.
pi_50895861
wel een braadpan, maar niet zo'n hoge, past nooit in zoveel, gebruik normaal gesproken gewoon die braadpan als ik gewoon pasta voor 1 x maak zeg maar
pi_50896040
-_- gehakt is al aangebrand :S
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:19:29 #209
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50896220

Je moet ook niet achter Fok gaan zitten tijdens het koken
pi_50896346
je hoeft toch nix te doen? gewoon 3-6 uur laten pruttelen

blehhhh, kheb de tomaten nu gewoon kapot gestampt zodat er wat vocht uitkomt
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:23:48 #211
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50896374
Gewoon die tomato frito van Heinz en dan provencaalse kruiden. Naar smaak aanvullen met ham, champignons e.d. Ik vind die kant en klare potten in 99 van de 100 gevallen niet te vreten

edit: oh dat is altijd leuk als je op de Ts reageert en je midden in hele discussies valt
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:49:48 #212
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50897254
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 13:23 schreef wallofdolls het volgende:
Gewoon die tomato frito van Heinz en dan provencaalse kruiden. Naar smaak aanvullen met ham, champignons e.d. Ik vind die kant en klare potten in 99 van de 100 gevallen niet te vreten

edit: oh dat is altijd leuk als je op de Ts reageert en je midden in hele discussies valt
het gaat ondertussen over de saus van scratch maken jah...1000x lekkerder maar je moet er wat voor over hebben
pi_50897435
nou, denk dat ik binnen 2 uur wel klaar ben lolz
pi_50897661
vind het wel genoeg geweest. 6 uur is echt niet nodig pft, kga nu eten
pi_50898289
Jammer, pas na zo'n 3 uur gaat het vet uit het gehakt verbindingen maken met het lycopeen uit de tomaten, wat een extra smaaksensatie geeft.

Het beste is idd om een zware (giet)ijzeren braadpan te gebruiken, eventueel met nog een vlamverdeler eronder.
pi_50910242
tja denk dat het gwn aan de pan lag ofzo totaal maar 1,5 uur erop zetten... saus heeft totaal geen smaak en daar heb ik nog 2 bakjes van -_-
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:46:14 #217
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50910392
Je moet het ook 6-8 uur laten koken...anders is het veels te waterig...
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:59:34 #218
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_50911061
De mijne was goddelijk.
Ik kan jullie echt aanraden er geroosterde paprika's en spek doorheen te doen.

Recept is dan als volgt

ui bakken op ultra laag vuur
na 40 minuutjes chilipepers erbij
ondertussen knoflook hakken en die mengen met kruidenzout, vegeta of zeezout
Dan de spekblokjes/reepjes whatever; bij de ui en pepers
10 minuutjes meebraden, nog steeds op laag vuur
Dan gehakt erbij; ik doe half rund, andere helft varken
Als gehakt iets aangebraden is; de knoflook erbij
Als laatste de geroosterde paprika's erbij en er 4/5 laurierblaadjes ingooien.

Afbouwen met tomaten en uren wachten
Ik weet zeker dat ie morgen helemaal fantastisch is!
pi_50911748
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:46 schreef Nembrionic het volgende:
Je moet het ook 6-8 uur laten koken...anders is het veels te waterig...
als de pan na 1 uur al aangebrand is, ga ik niet nog is 5 uur laten koken hoor -_-
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:45:08 #220
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_50913171
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 20:14 schreef Kersje86 het volgende:

[..]

als de pan na 1 uur al aangebrand is, ga ik niet nog is 5 uur laten koken hoor -_-
dan stond je vuur veel te hoog.
Het moet sudderen, niet bakken.

Oh ja; ik heb ook geen roomboter gebruikt, dan vind ik smerig.
En er ging meer wijn in dan 2 glazen
pi_50913440
Even de vriezer leegeten (ligt vol met Aldi meuk op het moment ) en dan kan er weer een flinke pan saus gemaakt worden. .
pi_50916550
stond op laagste pit maja boeit nie meer -_-
pi_50916691
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 21:59 schreef Kersje86 het volgende:
stond op laagste pit maja boeit nie meer -_-
Kijk je toetsenbord even na. Er staat elke keer een vreemde tekenreeks ( -_- ) achter je posts.
pi_50917436
-______________________-
pi_50917476
Ik weet niet of je me nog kunt horen, maar je komt nu helemaal slecht door. Over!
  woensdag 27 juni 2007 @ 22:21:46 #226
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50917633
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 20:14 schreef Kersje86 het volgende:

[..]

Had je er wel wijn bij gedaan dan? Want in principe staat het altijd onder en kan aanbakken eigenlijk niet...
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:27:00 #227
132866 positiveseduction
...most of the time...
pi_50927267
Ik ga die ashwin saus ook maken.. maar ik houd van een saus met een "bite" met bijv stukken champignons en paprika..
wanneer zouden jullie die dan toevoegen?? In het laatse 1,5 uurtje sudderen bijv?

Ik ga zometeen naar de groenteman voor me spulletjes.. ik heb er nu al trek in!
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:41:05 #228
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50927398
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 20:45 schreef SHE het volgende:

[..]

dan stond je vuur veel te hoog.
Het moet sudderen, niet bakken.

Oh ja; ik heb ook geen roomboter gebruikt, dan vind ik smerig.
En er ging meer wijn in dan 2 glazen
roomboter

twee glazen wijn is voor pussy's en de knoflook heb ik ook zo'n beetje verdubbeld geloof ik

maar je recept klinkt idd super. Waar kan ik dat vegeta kopen? ik heb geen idee wat het is nl.
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:42:41 #229
3869 David
Drum the drums
pi_50927410
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 08:27 schreef positiveseduction het volgende:
Ik ga die ashwin saus ook maken.. maar ik houd van een saus met een "bite" met bijv stukken champignons en paprika..
wanneer zouden jullie die dan toevoegen?? In het laatse 1,5 uurtje sudderen bijv?

Ik ga zometeen naar de groenteman voor me spulletjes.. ik heb er nu al trek in!
Je kunt de champignons ook apart bakken in wat boter/olie en dan bij het serveren pas mengen met de saus. Naar mijn idee zijn ze dan wat 'krokanter', en smakelijker.

Paprika's kun je er volgens mij al van het begin indoen, maar een uurtje sudderen zal zeker wel genoeg zijn om ze gaar te maken.
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:39:50 #230
132866 positiveseduction
...most of the time...
pi_50931944
Ja ik ga de champi's later apart bakken en dan pas toevoegen.. bedankt voor de tip!

Nou met onderstaande moet het wel lukken denk ik :

Biologische groenten : pommodori's, uien ook 2 rode , bosuitjes, paprika's, champi's , rode pepers, knoflook. verse krijden rozemarijn,oregano, salie, tijm laurierblaadjes en wat gedroogde foulie
Gehakt van de slager, een rood wijntje (murari valpolicella) van de slijter..
Ik liep nog even met de gedachten om zelf de pasta te gaan maken maar dat gaat me niet meer lukken i.v.m tijdsgebrek.

(Ik krijg vanavond een leuke dame te eten dus.. wish me luck )

Edit! : Jeetje...dat was echt lekker eten! Nou voor mij dus NOOIT meer wat uit een pot op pasta gebied!

[ Bericht 6% gewijzigd door positiveseduction op 28-06-2007 23:19:22 ]
  † In Memoriam † zaterdag 30 juni 2007 @ 23:30:44 #231
43556 miss_dynastie
pi_51015423
Ik moet heel eerlijk toegeven dat de saus van Aschwin een beetje tegenvalt, ik vind hem gewoon 'uit de pan' niet zo lekker. Ik heb twee grote lepels gemixt met bouillon, pakje tomato frito en hamblokjes en zo was ie wel lekker, de pepers overheersen dan niet meer zo en dan is ie prima te eten. Ik blijf voortaan dus toch maar bij mijn eigen recept
pi_51050132
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 23:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik moet heel eerlijk toegeven dat de saus van Aschwin een beetje tegenvalt, ik vind hem gewoon 'uit de pan' niet zo lekker. Ik heb twee grote lepels gemixt met bouillon, pakje tomato frito en hamblokjes en zo was ie wel lekker, de pepers overheersen dan niet meer zo en dan is ie prima te eten. Ik blijf voortaan dus toch maar bij mijn eigen recept
En jouw recept is?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:59:10 #233
3869 David
Drum the drums
pi_51096786
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:39 schreef positiveseduction het volgende:
Ja ik ga de champi's later apart bakken en dan pas toevoegen.. bedankt voor de tip!

Biologische groenten : pommodori's, uien ook 2 rode , bosuitjes, paprika's, champi's , rode pepers, knoflook. verse krijden rozemarijn,oregano, salie, tijm laurierblaadjes en wat gedroogde foulie
Ik liep nog even met de gedachten om zelf de pasta te gaan maken maar dat gaat me niet meer lukken i.v.m tijdsgebrek.

Edit! : Jeetje...dat was echt lekker eten! Nou voor mij dus NOOIT meer wat uit een pot op pasta gebied!
en hoe is het met de dame verlopen?
  Moderator dinsdag 3 juli 2007 @ 15:59:55 #234
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_51096817
spinazie+creme fresh+ham

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_51125062
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:39 schreef positiveseduction het volgende:

1 tip: de italiaanse keuken is eigenlijk beroemd om de eenvoud. Niet teveel meuk erin gooien, gaat de pure italiaanse smaak weg.
  woensdag 4 juli 2007 @ 13:38:04 #236
3869 David
Drum the drums
pi_51128516
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 12:09 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

1 tip: de italiaanse keuken is eigenlijk beroemd om de eenvoud. Niet teveel meuk erin gooien, gaat de pure italiaanse smaak weg.
hangt er maar vanaf. Er is een enorm verschil tussen de soms machtige noordelijke keuken (bologna) en de zuidelijke eenvoud.

de 'pure italiaanse smaak' bestaat dus sowieso eigenlijk niet, en een bolognesesaus is nu eenmaal vrij machtig.
pi_51525963
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 23:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Precies mijn ervaring. Zo uit de ketel miste hij 'body', dus ik heb er zelf ook nog vanalles aan toegevoegd. Ik blijf van nu af aan ook bij m'n oude recept. Heb alweer 2 kilo tomaten gekocht om een ketel te maken en daar gaat als gewoonlijk in: uien, gehakt, ontbijtspek, knoflook, winterwortel, bleekselderij, tomaten, kippen-bouillon, rode wijn en kruiden. Tomaten deze keer gewoon weer ontvellen, vooral geen chili-pepers meer erin en misschien op smaak brengen met een beetje suiker of een klein blikje tomaten-puree. Vond ik toch veel lekkerder dan het hier zoveel geprezen recept, maar smaken verschillen...
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 juli 2007 @ 16:32:11 #238
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_51562935
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 13:38 schreef David het volgende:

[..]

hangt er maar vanaf. Er is een enorm verschil tussen de soms machtige noordelijke keuken (bologna) en de zuidelijke eenvoud.

de 'pure italiaanse smaak' bestaat dus sowieso eigenlijk niet, en een bolognesesaus is nu eenmaal vrij machtig.
iedere saus is in iedere streek anders.

Mijn pastasaus bestaat ongeveer wat hierboven staat.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_51597787
quote:
Op maandag 16 juli 2007 16:33 schreef NutKees het volgende:

[..]

Precies mijn ervaring. Zo uit de ketel miste hij 'body', dus ik heb er zelf ook nog vanalles aan toegevoegd. Ik blijf van nu af aan ook bij m'n oude recept. Heb alweer 2 kilo tomaten gekocht om een ketel te maken en daar gaat als gewoonlijk in: uien, gehakt, ontbijtspek, knoflook, winterwortel, bleekselderij, tomaten, kippen-bouillon, rode wijn en kruiden. Tomaten deze keer gewoon weer ontvellen, vooral geen chili-pepers meer erin en misschien op smaak brengen met een beetje suiker of een klein blikje tomaten-puree. Vond ik toch veel lekkerder dan het hier zoveel geprezen recept, maar smaken verschillen...
Tis ook heel erg een basissaus, eenvoudig, Zuid-Italiaans, die je zelf kan gaan uitbouwen naar wat je lekker vindt. Ik ga deze, hier beroemde, ook eens uitproberen en dan uitbouwen naar een saus op mijn smaak. Moet ik de basis natuurlijk wel lekker vinden .
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_51598672
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:48 schreef Marty het volgende:
De lekkerste saus

[...]
Vraagje, is jouw schoonfamilie toevallig Siciliaans of iig zuidelijk? Want zowel deze saus als het tomaten opkopen en voorraad saus voor de winter maken is een typisch Siciliaans gebruik...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  † In Memoriam † woensdag 18 juli 2007 @ 17:37:49 #241
43556 miss_dynastie
pi_51599563
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 16:39 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Tis ook heel erg een basissaus, eenvoudig, Zuid-Italiaans, die je zelf kan gaan uitbouwen naar wat je lekker vindt. Ik ga deze, hier beroemde, ook eens uitproberen en dan uitbouwen naar een saus op mijn smaak. Moet ik de basis natuurlijk wel lekker vinden .
Hij kan prima uitgebouwd worden hoor, dat wel, maar hij deed me gewoon meer aan een slechte chili denken dan aan een goede pasta .
pi_51604658
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 17:37 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Hij kan prima uitgebouwd worden hoor, dat wel, maar hij deed me gewoon meer aan een slechte chili denken dan aan een goede pasta .
Ik ga hem binnenkort even uitproberen en dan horen jullie het wel in welke categorie hij bij mij valt.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_51612347
Geloof me: laat die chili-pepers eruit, en doe er winter-wortel, bleekselderij, ontbijtspek en kippenboullion in. En als wijn een lekkere Chianti... ga je geen spijt van krijgen. Erg jammer dat ik met zo'n enorme ketel zat die ik helemaal niet zo lekker vond.
  donderdag 19 juli 2007 @ 01:30:21 #244
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51614317
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 00:02 schreef NutKees het volgende:
Geloof me: laat die chili-pepers eruit, en doe er winter-wortel, bleekselderij, ontbijtspek en kippenboullion in. En als wijn een lekkere Chianti... ga je geen spijt van krijgen. Erg jammer dat ik met zo'n enorme ketel zat die ik helemaal niet zo lekker vond.
De chili-pepers geven inderdaad dikke vellen. Maar de pittigheid is (voor mij) heerlijjk. Maar die kun je ook op andere manieren verkrijgen

Wortel, bleekselderij doe ik er ook altijd tussendoor nu
En een groot laurierblad.

Ik heb verscheidene wijnen gebruikt maar veel "goede" wijnen die voor mij meegenomen waren bleken echt bagger om mee te koken.

Het beste resultaat heb ik behaald met de C1000 huiswijn. Zo'n klein flesje, rood. "Rond en fruitig" staat erop.
pi_51617455
Heb de saus van Aschwin ook gemaakt. In totaal heeft de saus iets van 8 uur opgestaan, maar was nog altijd niet echt gebonden. Was nu een hele dunne saus (waterig/vettig) met een losse gehakt massa, het was niet echt één geheel. Heb er 4 porties van gemaakt en die ingevroren, ben er vanaf het 2e portie wel gezeefde tomaten bij gaan doen, maar echt één geheel werd het helaas niet meer.
  donderdag 19 juli 2007 @ 07:48:04 #246
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51617499
dan kan je het toch binden met aardappelzetmeel of maizena?
pi_51617552
tijd voor pastasaus
pi_51617765
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 07:40 schreef Heufje het volgende:
Heb de saus van Aschwin ook gemaakt. In totaal heeft de saus iets van 8 uur opgestaan, maar was nog altijd niet echt gebonden. Was nu een hele dunne saus (waterig/vettig) met een losse gehakt massa, het was niet echt één geheel. Heb er 4 porties van gemaakt en die ingevroren, ben er vanaf het 2e portie wel gezeefde tomaten bij gaan doen, maar echt één geheel werd het helaas niet meer.
Deksel van de pan gelaten? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog veel vocht over blijft na 8 uur...
pi_51628472
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 08:27 schreef NutKees het volgende:

[..]

Deksel van de pan gelaten? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog veel vocht over blijft na 8 uur...
Inderdaad deksel er af gelaten, misschien te laag opgezet. Weet het niet. Na de vakantie ga ik het weer eens proberen. Dan ook met minder pepertjes, was net iets te pittig.
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2007 @ 15:48:05 #250
43556 miss_dynastie
pi_51629212
Huh? Wel apart Heufje. Overigens had ik hem ook heel erg laag staan (1 van 12, dus lager kan niet), maar dat ging wel goed.
  donderdag 19 juli 2007 @ 20:55:14 #251
101884 PeRi
Allons-y!
pi_51638720
Laatst ook zelf pastasaus gemaakt en moet zeggen dat ie goed gelukt was, lekker tomatig en veel knoflook . Ga ik zeker vaker doen!
Whatever I want.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 09:09:51 #252
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_51651173
Ik wil vanavond een simpele bolognesesaus maken met tomaat uit blik en gehakt en ui/knoflook. Meer niet (ja kruiden) en de spaghetti.
Vaak zie dan op tv dat mensen er een salade bij eten, vaak rucola ofzo. Wie weet wat tips om die salade aan te kleden?
It's all a blur!!!
pi_83101340
Kick.

Nog steeds mensen die dit recept gebruiken?
  maandag 21 juni 2010 @ 15:39:19 #254
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83101413
quote:
Op maandag 21 juni 2010 15:38 schreef kikoooooo het volgende:
Kick.

Nog steeds mensen die dit recept gebruiken?
Welke heb je het over? Er staan er nogal wat in dit topic
pi_83101434
Die van ashwin
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 juni 2010 @ 15:43:30 #256
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_83101638
Ja.
Laatst nog gemaakt
pi_83101697
Bertolli Rode peper/Paprika is nice. Dan doe ik er zelf nog wel kip, een paprika, paar teentjes knoflook, een ui en flink wat zout + kruiden bij. Oja, en 5 minuutjes kleine brocolliroosjes meekoken met de penne
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_83101702
Ik ga hem dit weekend maken, maar ben nog wel benieuwd welke tomaten ik moet regelen...
Iemand?
pi_83102625
quote:
Op maandag 21 juni 2010 15:44 schreef kikoooooo het volgende:
Ik ga hem dit weekend maken, maar ben nog wel benieuwd welke tomaten ik moet regelen...
Iemand?
Ingeblikte romatomaten, verrassend goed spul
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  maandag 21 juni 2010 @ 16:21:10 #260
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83103532
quote:
Op maandag 21 juni 2010 15:44 schreef kikoooooo het volgende:
Iemand?
Ik gebruik Roma tomaten..of vleestomaten die een tijdje in de zon hebben gelegen. Je krijgt echt enorm veel meer smaak als ze goed dieprood zijn.
  maandag 21 juni 2010 @ 16:26:09 #261
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_83103794
quote:
Op maandag 21 juni 2010 15:39 schreef kikoooooo het volgende:
Die van ashwin
Voor naar achter, heen en terug, geen f* recept van Ashwin te vinden.
  maandag 21 juni 2010 @ 16:29:21 #262
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83103968
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:26 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Voor naar achter, heen en terug, geen f* recept van Ashwin te vinden. [ afbeelding ]
http://koken.met.aschwin.net/pages/Italiaanse%20tomatensaus.htm

En de hoofdsite: http://koken.met.aschwin.net/
pi_83104748
Bedankt voor de kick, heb nu gelijk weer zin een pan saus te maken.
  maandag 21 juni 2010 @ 16:43:51 #264
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_83104773
Oh, aschwin met een c erin. Geen wonder dat ik niks vind.
  maandag 21 juni 2010 @ 17:05:04 #265
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83105868
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:43 schreef Tourniquet het volgende:
Bedankt voor de kick, heb nu gelijk weer zin een pan saus te maken.
Onlangs nog gedaan en ik kwam tekort
pi_83106587
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 20:30 schreef Sylvana het volgende:
grand italia bolognese
Hhmmm
pi_83107453
Er is voor mij nog maar 1 pastasaus en die is zelfgemaakt. Van Grand Italia komt hier niets het huis in, ook de pasta niet (geldt ook voor Bertolli). Die recepten van Aschwin word ik ook niet warm van, moet je kijken hoeveel pepers hij erin gooit! Dat verknalt de hele smaak... (naar mijn mening).
  maandag 21 juni 2010 @ 17:41:38 #268
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83107627
quote:
Op maandag 21 juni 2010 17:37 schreef NutKees het volgende:
Er is voor mij nog maar 1 pastasaus en die is zelfgemaakt. Van Grand Italia komt hier niets het huis in, ook de pasta niet (geldt ook voor Bertolli). Die recepten van Aschwin word ik ook niet warm van, moet je kijken hoeveel pepers hij erin gooit! Dat verknalt de hele smaak... (naar mijn mening).
Gelukkig ben je verplicht die pepers erin te doen
Probeer die saus nou gewoon eens. Er zit veel smaak aan.
pi_83109634
Pepers of geen pepers, ik heb zijn recept al eens geprobeerd en vond het maar niks. Veel te standaard tomatensausje, ik maak eigenlijk alleen nog maar bolognese saus tegenwoordig. En dan het liefst met chianti en pancetta uit het italiaanse winkeltje hier op de hoek. Goede tomaten vinden is tot nu toe het grootste probleem, gelukkig krijg je hier in het juiste seizoen lekkere roma-tomaten op de markt.
pi_83109865
Denk dat ik ook maar weer eens voor de "originele" Bolognese ga. Zónder tomaten dus. (alleen tomatenpuree)

http://culinariaitalia.wo(...)se-authentic-recipe/
  maandag 21 juni 2010 @ 18:57:23 #271
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83110626
quote:
Op maandag 21 juni 2010 18:32 schreef NutKees het volgende:
Pepers of geen pepers, ik heb zijn recept al eens geprobeerd en vond het maar niks. Veel te standaard tomatensausje, ik maak eigenlijk alleen nog maar bolognese saus tegenwoordig. En dan het liefst met chianti en pancetta uit het italiaanse winkeltje hier op de hoek. Goede tomaten vinden is tot nu toe het grootste probleem, gelukkig krijg je hier in het juiste seizoen lekkere roma-tomaten op de markt.
Oeh la di da.
pi_83112984
quote:
Ik neem aan dat ik ook wel gewoon rundergehakt kan gebruiken toch?
  maandag 21 juni 2010 @ 19:47:03 #273
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_83113043
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:45 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ik ook wel gewoon rundergehakt kan gebruiken toch?
Gebruik wat je wilt
pi_83319046
Hmmz, ik lees in dit topic overal over 3 kilo tomaten. Op de site van aschwin staat bij beide pastarecepten 2 kilo.

Is eea aangepast in de loop der jaren of??

Ik ga zo ff een 9 liter pan kopen en dan maar aan het koken Ben benieuwd.
pi_83323535
Nou, de uien staan op.

Ben benieuwd
pi_83324517
Ik heb net ook een ketel opgezet: halve kilo peen, 4 uien, 4 tenen knof, halve struik selderij, kilo gehakt (hoh, slager), 2 kilo tomaten (tros van de markt, niet helemaal geweldig, volgende keer weer roma), chianti, kippenbouillon, pancetta, kruiden, beetje suiker... het huis ruikt heerlijk in ieder geval. Nu lekker laten sudderen tot het avondeten. En als de temperatuur me niet tč duf maakt draai ik straks nog een lekker verse pasta erbij.
pi_83324694
Ik heb nu de tomaten in de pan zitten, moet ik de wijn e.d. nu aan de kook brengen? Want dat begrijp ik niet helemaal ?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 26 juni 2010 @ 14:15:14 #278
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_83324771
Ja wijn moet er bij. Of had er eigenlijk al in moeten zitten .
pi_83324802
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:12 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb nu de tomaten in de pan zitten, moet ik de wijn e.d. nu aan de kook brengen? Want dat begrijp ik niet helemaal ?
Ja, het moet héél zachtjes koken. Ik zet de pan altijd op een vlamverdeler op het laagste pitje.
pi_83325126
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:15 schreef borisz het volgende:
Ja wijn moet er bij. Of had er eigenlijk al in moeten zitten .
Wijn zat er al in voor de tomaten. Dat heb ik even doorgeroerd (maar het was dus nog koud) daarbij heb ik de tomaten gegooid.

Af en toe zie ik een bubbeltje bovenkomen in het midden van de pan. Dat lijkt me oké toch?

En nu moet ik het gewoon een paar uur niet meer aanraken?

Sorry voor mijn vragen, maar ik heb nog nooit iets gekookt dat langer duurde dan 20 min
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 26 juni 2010 @ 14:28:48 #281
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_83325165
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:27 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Wijn zat er al in voor de tomaten. Dat heb ik even doorgeroerd (maar het was dus nog koud) daarbij heb ik de tomaten gegooid.

Af en toe zie ik een bubbeltje bovenkomen in het midden van de pan. Dat lijkt me oké toch?

En nu moet ik het gewoon een paar uur niet meer aanraken?

Sorry voor mijn vragen, maar ik heb nog nooit iets gekookt dat langer duurde dan 20 min
Ja de boel moet heel rustig koken.
pi_83327918
En lang. Die van mij pruttelt al sinds 13.00 uur en gaat door tot het avondeten (±18.00).
pi_83328739
Ik laat die van mij idd tot een uur of 9 staan. De tomaten zijn inmiddels helemaal uit elkaar gevallen. Ik heb ze net gepureerd. De saus begint ook al een mooie kleur te krijgen. Die verschijning van het gehakt in wijn leek namelijk extreem smerig, vond ik.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 26 juni 2010 @ 17:31:40 #284
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_83330109
In het begin is het niets maar dan komt het vanzelf er goed uit te zien .

Het lekkerst wordt de saus pas een dag later
pi_83330173
Deze is lekker:

En dan met nog wat extra vlees en groenten erbij
pi_87604313
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen! :9.
Even een kickje.
Ik heb exact dezelfde gegevens aangehouden, maar die pepers zijn mij teveel. herejezus :%
wat kan ik daar tegen doen?
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:02:18 #287
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_87604375
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:00 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Even een kickje.
Ik heb exact dezelfde gegevens aangehouden, maar die pepers zijn mij teveel. herejezus :%
Minder pepers.
pi_87604505
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:02 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Minder pepers.
Ja voor de volgende keer is dat een oplossing ja, maar voor nu?
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:09:01 #289
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_87604589
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:06 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Ja voor de volgende keer is dat een oplossing ja, maar voor nu?
Als het een soep was dan zou ik er room of craime freche doorheen gooien. Bij een pastasaus wordt het wat lastiger. Ik zou even geen oplossing weten.
pi_87604791
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke \"normale\" pastasaus vinden jullie het lekkerst?

Tips?
Die bijsmaak zijn de conserveer en bindingsmiddelen.

Gewoon zelf maken, ben je veel goedkoper en lekkerder af.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_87605560
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:09 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Als het een soep was dan zou ik er room of craime freche doorheen gooien. Bij een pastasaus wordt het wat lastiger. Ik zou even geen oplossing weten.
Een scheut melk op het laatste moment erdoor is misschien een oplossing. Ik probeer het gewoon. Zonde om een pan saus weg te gooien.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 14:46:22 #292
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_87605589
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:45 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Een scheut melk op het laatste moment erdoor is misschien een oplossing. Ik probeer het gewoon. Zonde om een pan saus weg te gooien.
Probeer dat dan eerst met een klein beetje saus. Want als het gewoon goor is(en dat vermoed ik) dan kun je de saus beter in "hete toestand" aan iemand weggeven dan met melk erbij weggooien.
pi_87607649
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:46 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Probeer dat dan eerst met een klein beetje saus. Want als het gewoon goor is(en dat vermoed ik) dan kun je de saus beter in "hete toestand" aan iemand weggeven dan met melk erbij weggooien.
Gedaan.
Heb eerst wat in een bakje overgeschept. hier wat melk doorheen gedaan. Het hele scherpe was er af, en de smaak was er ietwat romiger van geworden.
In de volle pan, beetje bij beetje melk erbij gedaan, om ook hier het te scherpe randje af te halen.
Al met al best goed gelukt. Volgende keer beter zou ik maar zeggen :)
pi_87608134
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 14:00 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Even een kickje.
Heb je de zaadlijsten wel verwijderd uit de pepers?
pi_87613196
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 16:24 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Heb je de zaadlijsten wel verwijderd uit de pepers?
Ja. Uit allemaal zelfs.
Ergens vermoed ik dat de scherpte van de knoflook kwam.
Heb ook tzatsiki(?) gemaakt, en daar is de knoflook ook erg scherp.

Ach ja, foutje kan een keer ;)
  zondag 24 oktober 2010 @ 14:58:56 #296
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_87897398
5 tomaten (Roma)
1 pakje tomato frito van heinz
verse basilicum
buffalo mozzarella

en dan het liefst met farfalle of penne
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
pi_87897837
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 14:58 schreef Rabbitproof het volgende:
5 tomaten (Roma)
1 pakje tomato frito van heinz
verse basilicum
buffalo mozzarella

en dan het liefst met farfalle of penne
????
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:01:26 #298
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_87902535
Die ingrediėnten maken samen een lekkere pasta saus.
Daar gaat het topic toch over? Or am I wrong here...? }:|
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
pi_87908902
Ik vond de saus van aschwin trouwens echt extreem smerig. Veel teveel de smaak van wijn en wijn vind ik goor :r

Ik zal ongetwijfeld iets fout hebben gedaan maar het was imo echt een mislukking.
pi_87908999
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:11 schreef kikoooooo het volgende:
Ik vond de saus van aschwin trouwens echt extreem smerig. Veel teveel de smaak van wijn en wijn vind ik goor :r

Ik zal ongetwijfeld iets fout hebben gedaan maar het was imo echt een mislukking.
Als je wijn goor vindt, waarom doe je er dan wijn in? :')
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_87912169
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:13 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Als je wijn goor vindt, waarom doe je er dan wijn in? :')
:Y
ik doe ook nergens wijn in want vind het smerig. je kunt het makkelijk weglaten!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')