Ik doe geen boter of olie erbij als ik het gehakt rul. Bij mij mengt het vocht altijd gewoon.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
Gehakt hoeft helemaal niet geruld te worden in boter of olie, gewoon "droog" rullen. En als je minder vet in je eten wilt, kun je het inderdaad beter uit laten lekken.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
suiker?quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:03 schreef zquing het volgende:
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
Nee, als je de tomaten goed ontzuurt is dat helemaal niet nodigquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekkerquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
Klein kneepje honing, is ook heerlijk!quote:Op donderdag 15 maart 2007 19:22 schreef zquing het volgende:
[..]
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
ik vind die bertolli in zak wel lekker voor kant en klarepastasaus!quote:Op maandag 12 maart 2007 00:47 schreef macnl het volgende:
alles voor over de pizza, daar waar er naar pasta gevraagd werd
Neeeee, die met gedroogde tomaten is goed te doen. Gebruikte kant-en-klare sauzen alleen toen ik nog alleen woonde. Dan is een pan zelfgemaakte vaak te veel. Anders vind ik dat veel lekkerder!!quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:12 schreef Innocence het volgende:
[afbeelding]
Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Vochtquote:Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Vind ik ook altijd lekkerst, tomatenpuree in die kleine blikjes, ipv die smerige pastasauzenquote:Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen.
Akkoord dat het best is om voor bolognesesaus en andere sauzen op basis van tomaat veel tijd nodig hebt. Maar om bv. pesto te maken heb je ongeveer 3 min. nodig, inclusief het pellen van de knoflook en het roosteren van de pijnboompitten. En het resultaat is veel beter dan pesto uit een pot...quote:Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Juist, Bolognesequote:Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Suiker? Dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik heel weinig tijd heb (maar dan maak ik het ook nietquote:Op dinsdag 20 maart 2007 16:27 schreef NutKees het volgende:
Ik doe ook 1 à 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 18:51 schreef David het volgende:
Veel knoflook.
En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.
De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.
Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:00 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.
Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
ik zou ze wel ff ontvellenquote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:15 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.![]()
Géén!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?
Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...
Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...
Tips?
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Let wel dat hij mooie smaakvolle biologische tomaten gebruikt, maar als je die niet hebt zou ik er één of twee blikken gepelde tomaten indoen (die van Heinz zijn erg goed). Deze saus is ook makkelijk naar Bolognese saus om te bouwen door na het bakken van de ui kleine stukjes wortel en bleekselderij toe te voegen en na de tomaten ook kruiden toe te voegen zoals oregano, tijm en rozemarijn. De peper moet je dan eigenlijk wel weglaten en voordat de gehakt eringaat kan je ook wat stukjes bacon toevoegen, of zoals het hoort: pancetta.quote:Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen!.
quote:De lange kooktijd (3 tot 6 uur) zorgt er namelijk voor dat rode stof in de tomaat (het caroteen lycopene) verbinding aangaat met de vetdeeltjes in de saus. Dat verklaart waarom op een goed doorgekookte tomatensaus nauwelijks een vetlaagje te bespreuren valt. Je zou zo'n laagje wel verwachten, want we hebben boter en olijfolie gebruikt, en ook in het gehakt zit vet dat er tijdens het koken uitkomt. Toch zie je ze niet meer terug, en de reden daarvoor is dat de lycopene van de tomaat zich met het vet heeft gebonden. En juist die verbinding is zo gezond : Want daardoor kan de lycopene door het menselijk lichaam worden opgenomen en worden gebruik als bouwsteen voor vitamine A. Erg gezond. En ook heel smakelijk !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |