abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_47130030
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?

Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...

Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...

Tips?
pi_47130318
bertolli basilicum
Neem al je dromen eens mee de dag in...
pi_47130430
bertolli
  zondag 11 maart 2007 @ 17:38:05 #4
19246 xJapser
VBV De Graafschap o/
pi_47160910
Die van Grand Italia, die grote flessen met de variaties Herbe, Picante enzo... met wat gehakt of kipfilet en basilicum.
"Is that what happens to us? A life of conflict with no time for friends...
...so that when it is done, only our enemies leave roses."
  zondag 11 maart 2007 @ 17:41:58 #5
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_47161034
Ik heb altijd zakjes voor spaghettisaus van honig (geloof ik).
Ik heb verschillende 'kant-en-klare' sauzen geprobeerd en deze bevielen geen van allen.
Nu gebruik ik gehakt, diverse soorten groente (bijv. courgette, aubergine, paprika, champignons, lente-ui) en dus zo'n zakje saus. Geloof dat je volgens het zakje een halve liter water toe moet voegen maar ik doe meestal wat minder omdat de groenten ook veel vocht bevatten.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_47162092
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
  zondag 11 maart 2007 @ 18:17:46 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_47162132
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen .
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 maart 2007 @ 19:41:12 #8
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_47165135
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:16 schreef LennyKravitz het volgende:
Als jullie gehakt toevoegen?... laten jullie die gerulde gehakt dan ook uitlekken voor te mixen in een saus?... als ik dat niet doe dan krijg ik altijd dat vocht uit het gehakt (al dan niet in combi met de olie/braadbotervet waarin je het gehakt gebakken hebt) niet mengt met de pastasaus, en het erop gaat drijven...
Ik doe geen boter of olie erbij als ik het gehakt rul. Bij mij mengt het vocht altijd gewoon.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_47165201
geen enkele, maar 't veel liever zelf
pastasaus uit pot over de pasta lust ik niet eens
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_47165252
quote:
Gehakt hoeft helemaal niet geruld te worden in boter of olie, gewoon "droog" rullen. En als je minder vet in je eten wilt, kun je het inderdaad beter uit laten lekken.
  maandag 12 maart 2007 @ 00:13:12 #11
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47176628
.. en zelfs zonder boter/margarine/olie moet je het uit laten lekken omdat het van zichzelf zo moddervet is, ook rundergehakt..

OT het is Zo simpel en Zo veel lekkerder om gewoon je eigen saus te maken.
Waarom in 's hemelsnaam een pot? Dan moet je wel heel erg op gemak/weinig werk gesteld zijn.
  maandag 12 maart 2007 @ 00:15:07 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47176672
Je kan ook een pakje gepelde tomaten nemen, en dan op smaak brengen met kruiden. Net zoveel werk, lekkerder en bevat ook nog eens minder vet. Geen, eigenlijk.
pi_47177445
Recept voor pizzasaus

PIZZASAUS no.1 (warme bereiding)

Ingrediënten:

- 1 kleine ui
- 8 teentjes knoflook
- scheutje rode wijnazijn (en/of rode wijn)
- 6 blikken gepelde pommodori tomaten (Heinz)
- 1 blikje tomatenpuree (à 140 gram)
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 eetlepel gedroogde oregano
- ½ eetlepel gedroogde basilicum
- 1 eetlepel olijfolie
- (zee)zout
- vers gemalen peper

Bereidingswijze:

Verhit de olijfolie in een grote pan. Fruit hierin zachtjes de ui en geperste knoflook (niet donker laten worden!). Blus af met de rode wijnazijn en/of rode wijn. Voeg achtereenvolgens de tomaten, tomatenpuree, basilicum, oregano en paprikapoeder toe. Laat het geheel op een zacht vuur ca. 45 minuten pruttelen. Maak gedurende deze tijd op smaak met redelijk veel zeezout en een beetje peper (Goed proeven voor de juiste smaak!).

Laat de saus afkoelen en bewaar gekoeld of bevroren voor verder gebruik.
Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)

Afgekoelde saus kun je invriezen, voor gebruik goed op kamertemperatuur laten komen

PIZZASAUS no.2 (koude bereiding)

Een snel te maken pizzasaus volgens de koude bereidingsmethode. Voordeel is bovendien dat alle ingrediënten uit de voorraadkast (kunnen) komen en je met deze saus na hartelust verder kunt experimenteren.

Ingrediënten: (Voor 2 Pizza’s)

- 1 blik tomatenblokjes (Polpabella, Grand Italia)
- 50 gram tomatenpuree (2/3 van een blikje à 70 gram)
- 1/2 theelepel paprikapoeder
- 1 1/2 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- vers gemalen peper
- zout

Bereidingswijze:

Deze saus is geschikt voor twee pizza’s en snel klaar. De saus is bovendien lekker fris en dus niet te zwaar van smaak waardoor je er iets meer van kunt gebruiken per pizza.

Laat de tomatenblokjes uitlekken in een vergiet en pureer ze daarna met een (staaf) mixer. Voeg de kruiden toe en meng nogmaals kort met de mixer. Breng op smaak met zout. Heerlijk bij een pizza met Rucola en Parmaham (beide na het bakken toevoegen)!

Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)
pi_47278503
Ik zou het nooit met kant en klare pastasaus doen, maar koop eens een goede pikante salami en laat dat een paar uur pruttelen in een pastasaus die je zelf maakt op basis van tomaten.
Verder kun je naar smaak enkele ingredienten toevoegen.

Pasta eten zonder de worst, die gebruik je dan bij het hoofdgerecht als vlees.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:03:14 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_47278662
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47298337

Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † donderdag 15 maart 2007 @ 13:14:11 #17
43556 miss_dynastie
pi_47298406
Bertolli is te eten. Maar liever geen van allen.
pi_47298426
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:03 schreef zquing het volgende:
net zo makkelijk is een potje geschilde tomaten, wat suiker, wat kruiden en een beetje knoflook te nemen. Veel lekkerder en even snel(mischien 5 minuutjes langer)
suiker?
dat gooi ik er nou nooit bij
pi_47298614
Heinz tomato frito. Pure tomaten, geen suiker, zout of smaakstoffen toegevoegd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:15:30 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47310762
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

suiker?
Nee, als je de tomaten goed ontzuurt is dat helemaal niet nodig
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47310992
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:14 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

suiker?
't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
pi_47312822
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 19:22 schreef zquing het volgende:

[..]

't is meestal maar een heel klein beetje, vind 't wel lekker
Klein kneepje honing, is ook heerlijk!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_47379202
grand italia bolognese
  zaterdag 17 maart 2007 @ 20:41:16 #24
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_47379585
quote:
Op maandag 12 maart 2007 00:47 schreef macnl het volgende:
alles voor over de pizza, daar waar er naar pasta gevraagd werd
ik vind die bertolli in zak wel lekker voor kant en klarepastasaus!

om zelf te maken altijd gewoon frito met wat verse italiaanse kruiden
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 18 maart 2007 @ 11:12:48 #25
122997 zquing
Drama Junk
pi_47391950
ik heb gisteren die groene van Heinz gegeten maar die is echt ranzig, zit en hele vreemde nasmaak aan
pi_47398397
Ik mik altijd een pakje Tomato Frito bij de groenten en het vlees wat in door de pasta heen gaat .
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  zondag 18 maart 2007 @ 14:58:14 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47398692
Om eerlijk te zijn, geen één. Ze hebben vaak zo'n raar bijsmaakje. Gelukkig kost een saus zelf maken nauwelijks meer tijd dan een pot opentrekken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_47411142
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:12 schreef Innocence het volgende:
[afbeelding]

Als je dan echt haast hebt, is dit wel de lekkerste!
Neeeee, die met gedroogde tomaten is goed te doen. Gebruikte kant-en-klare sauzen alleen toen ik nog alleen woonde. Dan is een pan zelfgemaakte vaak te veel. Anders vind ik dat veel lekkerder!!
pi_47414537
quote:
Vocht Gehakt bestaat voor 1/3 uit vet, mager gehakt voor "slechts" 1/5 deel.

Kant en klare saus eet ik nooit. Een simpel sausje van verse ingrediënten is klaar in de 10 minuten die het kost om de pasta te koken.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  maandag 19 maart 2007 @ 15:06:54 #30
3869 David
Drum the drums
pi_47436077
Ik vind het vreemd dat sauzen uit een pakje of een pot als "normaal" worden beschouwd. Ik snap niet goed dat mensen het doen, pasta moet sowieso koken en op die tijd kun je van verse ingrediënten een saus maken die 100 lekkerder is (en voor de studenten onder ons: 10 keer goedkoper).

Er zijn trouwens ook veel sauzen die niet op basis van tomaat zijn. Pasta is in Italië bijna zoals brood hier is (natuurlijk niet helemaal aangezien ze daar ook brood hebben, maar men eet het daar wel dagelijks). Niet moeilijk dat er duizenden variaties op bestaan.
pi_47436219
Als ik pasta maak neem ik altijd Heinz... saus voor over die pasta, ik neem dan 1 pot Hot en 1 pot Traditionele saus, gehakt, champignonnetjes en een uitje erbij en klaar
errug lekkerrrrr vind ik zelf
pi_47436423
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
pi_47436542
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:17 schreef Viking84 het volgende:
klein blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden volstaat prima ipv al die vette sauzen .
Vind ik ook altijd lekkerst, tomatenpuree in die kleine blikjes, ipv die smerige pastasauzen
JOHNNY HEITINGA
  maandag 19 maart 2007 @ 15:36:50 #34
3869 David
Drum the drums
pi_47437290
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Ik heb zeker een uurtje of 2 nodig voor mijn saus (waarvan 1,5 pruttelen). Maar dan praat je wel over een recept met verse tomaten, ui, wortel en bleekselderie. Een pot saus komt er hier niet in, dan eet ik liever wat anders.
Akkoord dat het best is om voor bolognesesaus en andere sauzen op basis van tomaat veel tijd nodig hebt. Maar om bv. pesto te maken heb je ongeveer 3 min. nodig, inclusief het pellen van de knoflook en het roosteren van de pijnboompitten. En het resultaat is veel beter dan pesto uit een pot...
  maandag 19 maart 2007 @ 15:51:27 #35
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47437891
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:15 schreef NutKees het volgende:
Juist, Bolognese

Alleen gebruik ik in dit seizoen altijd de pakjes gezeefde tomaten.

Wete jij een manier om de saus iets pittiger te maken? Ik heb alwat geprobeerd met olijfolie op smaak brengen met (chili)pepers. Maar dat is het ook net niet, lijkt te veel losstaand die smaak. Dus enerzijds de smaak van de saus en anderzijds de pittigheid en niet als één (ok, vaag omschreven ). Graag tips
pi_47476363
Ik doe ook 1 à 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 16:35:04 #37
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47476704
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 16:27 schreef NutKees het volgende:
Ik doe ook 1 à 2 glazen rode wijn in de saus. Om de smaak van de tomaten wat naar voren te halen kan je een beetje suiker gebruiken. Verder gewoon voldoende ui, knoflook en specerijen erin gooien (zout, peper, rozemarijn, tijm, basilicum). Als je het maar lang genoeg laat pruttelen lost bijna alles op tot 1 massa.
Suiker? Dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik heel weinig tijd heb (maar dan maak ik het ook niet ) ivm zuurte tomaten.
Misschien maar eens wat meer specerijen proberen, ik gebruik nu alleen zout en peper
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:51:37 #38
3869 David
Drum the drums
pi_47481639
Veel knoflook.

En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.

De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.

Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
pi_47492972
Sugo Basilicum...maar dat is eigenlijk alleen de tomatensaus basis, er gaat dan nog van alles door.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 23:00:47 #40
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47493237
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 18:51 schreef David het volgende:
Veel knoflook.

En in het seizoen mag je in een tomatensaus m.i. altijd veel basilicum gebruiken, hoewel veel bolognese-puristen dat niet zien zitten.

De beste bolognesesaus is natuurlijk ook een saus die meer dan 3 uur heeft geprutteld (een hele dag is het beste). De tomaten koken dan helemaal in en de smaak wordt geconcentreerd, de zaden worden afgebroken en binden zich met het vet in de saus, wat dus een pittig en egaal resultaat geeft.

Kruiden die je kunt gebruiken (naar smaak natuurlijk): tijm, rozemarijn, oregano, peterselie, etc.
Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.

Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
pi_47493847
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:00 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Hoe kan ik het straks in het zeizoen dan het beste doen met tomaten, zoals ik al eerder vermelde gebruik ik nu zo'n pakje gezeegfde tomaten.

Moet ik ze gewoon ontvellen en daarna in stukken snijden? of ook nog uitknijpen? of...?
Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.
pi_47493869
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:15 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Gewoon heel erin en na een uur koken fijnstampen.
ik zou ze wel ff ontvellen
pi_47494113
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/

Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}

Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
  woensdag 21 maart 2007 @ 07:47:48 #44
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_47498627
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef LennyKravitz het volgende:
Welke "normale" pastasaus vinden jullie het lekkerst?

Heb het dus over tomaten-basis pastasauzen, die je verpakt in de winkel kunt kopen...
Ik vind dat ze soms toch een bijsmaak hebben die ik niet kan plaatsen...

Ik gooi er zelf meestal nog wat extra gehakt doorheen of een paprika...

Tips?
Géén!

Maak het t liefste zelf.

Soms voor t gemak wel eens een pakje, maar dat mag niet eens in de schaduw staan van zelfgemaakte saus!
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
pi_47510878
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:

Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_47511142
Ik maak 't altijd zelf, maar ook als je de saus niet zelf maakt, is het heerlijk om er wat gedroogde rode pepertjes door de kruimelen!

En wat ook een tip is die een heerlijk resultaat heeft is 't gehakt of tartaar (gebruik ik zelf) rauw in de saus te doen en op die manier te garen. Door het roeren wordt het vanzelf rul en de smaak is gek genoeg zoveel beter!
pi_47515887
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 14:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Hey bedankt, ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met zelf pasta saus maken omdat de k&k varianten me niet bevallen, dit is een mooie basissaus en gelijk een recept voor grote hoeveelheden, top, deze ga ik van het weekend proberen! .
Let wel dat hij mooie smaakvolle biologische tomaten gebruikt, maar als je die niet hebt zou ik er één of twee blikken gepelde tomaten indoen (die van Heinz zijn erg goed). Deze saus is ook makkelijk naar Bolognese saus om te bouwen door na het bakken van de ui kleine stukjes wortel en bleekselderij toe te voegen en na de tomaten ook kruiden toe te voegen zoals oregano, tijm en rozemarijn. De peper moet je dan eigenlijk wel weglaten en voordat de gehakt eringaat kan je ook wat stukjes bacon toevoegen, of zoals het hoort: pancetta.
pi_47516050
Bio tomaten is geen probleem, ik zal de hoeveelheid pepers iig halveren.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_47516211
Wat ik zelf wel interessant vind is het volgende stukje:
quote:
De lange kooktijd (3 tot 6 uur) zorgt er namelijk voor dat rode stof in de tomaat (het caroteen lycopene) verbinding aangaat met de vetdeeltjes in de saus. Dat verklaart waarom op een goed doorgekookte tomatensaus nauwelijks een vetlaagje te bespreuren valt. Je zou zo'n laagje wel verwachten, want we hebben boter en olijfolie gebruikt, en ook in het gehakt zit vet dat er tijdens het koken uitkomt. Toch zie je ze niet meer terug, en de reden daarvoor is dat de lycopene van de tomaat zich met het vet heeft gebonden. En juist die verbinding is zo gezond : Want daardoor kan de lycopene door het menselijk lichaam worden opgenomen en worden gebruik als bouwsteen voor vitamine A. Erg gezond. En ook heel smakelijk !
pi_47516689
Ik vind dat pakjes en potjes spul dus echt niet te vreten.
Ik maak eens in de zoveel tijd een enorme pan met pastasaus. Daar ben ik zeker een uurtje of 6 mee bezig, steeds een nieuw ingrediënt erin, of vocht erbij en dat dan weer laten inkoken en pruttelen. En dat gaat dan in porties in de vriezer.
Van een zo'n partij kunnen we zeker een keer of 15 eten.

Maar er zijn ook genoeg makkelijkere recepten waar je 'iets' minder lang over doet.
Echt, zelfgemaakt is vele malen beter dan uit een pakje of potje.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')