abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47521295
Ik maak het tegenwoordig ook zelf, maar de spaghettisaus van Bertolli met knoflook en peccorinokaas vond ik wel heel erg lekker. En Bertolli met sjalotjes en rode wijn.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_49431839
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/

Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}

Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
*enorme rotschop*

Deze saus heb ik dus maandag gemaakt, en wat een enorm lekker recept is dit! . Nou ben ik ook niet zo'n enorme kenner, maar dit is zeker wel 1 van de lekkerste pastasauzen die ik ooit op heb. Je staat er een dagje voor in de keuken, maar we hebben nu voor 4 x pasta in de vriezer. Er grappig ook om ruim 3 kilo tomaten te zien slinken tot 1 pan saus.

Absolute aanrader.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:59:57 #53
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49432661
Echt een aanrader. Verse tomaten van de markt halen (zijn meestal goedkoper) en dan aan dit recept beginnen.

Het enige wat ik anders doe, is het pureren van de saus en later het gehakt er apart bij.
Love will be my strongest weapon
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:21:25 #54
3869 David
Drum the drums
pi_49433309
Wat ik heb gedaan een paar dagen geleden is, na véél knoflook en een serieuze ui te fruiten, gewoon tomaten, in stukken (niet ontveld of zo) in de pan, en het vuur op 1 à 2, dus héél laag. Deksel erop zodat het niet uitdroogt als je in bed ligt. En gewoon 2 of 3 dagen laten opstaan. Het resultaat is echt heel mooi, de tomaten zijn echt gewoon één homogene massa geworden. Ze worden langzaam verhit zodat ze niet bitter worden. Achteraf wat basilicum erbij en het is een perfecte tomatensaus.

Ik weet alleen niet of dit goed is voor je energiefactuur.
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:23:33 #55
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49433379
Dat is het probleem een beetje. Klinkt anders zeer aantrekkelijk!
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:34:23 #56
3869 David
Drum the drums
pi_49433754
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:23 schreef Acathla het volgende:
Dat is het probleem een beetje. Klinkt anders zeer aantrekkelijk!
Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:35:03 #57
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_49433781
Die van Heinz, en dan de Hot-variant.

Salamiblokjes erdoor en dan over de penne
(Un)masking for the greater good.
pi_49433843
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:34 schreef David het volgende:

[..]

Door het feit dat ik het deksel erop hield ging wel niet veel van de warmte verloren, waardoor het vuur niet echt moest werken om op zo'n lage stand de temperatuur omhoog te houden. Dus misschien valt het nog wel mee. Uiteindelijk werd de saus ook echt heet, maar dat was pas na een uurtje of zo. Er is dus geen sprake van snelle verhitting...
Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 16 mei 2007 @ 10:49:22 #59
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49434298
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/

Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}

Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
wauw super! ik heb toevallig gisteren een hele berg tomaten gekocht met de intentie om pastasaus te maken, maar wist niet zo goed wat er allemaal in moest (wou zelf wat bij elkaar rapen) maar dit recept is gewoon geweldig!
Ik wil alleen nog wel verse kruiden uit mijn kruidentuin erbij doen. ik denk aan een flinke hoeveelheid basilicum, oregano en tijm....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:31:07 #60
3869 David
Drum the drums
pi_49450096
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:36 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik had juist begrepen dat het deksel van de pan moest om goed in te laten koken. Sowieso zou ik er wel problemen mee hebben om 's nachts het gas te laten branden denk ik. Ook met 2 katten die rondlopen enzo en je-weet-maar-nooit.
ja in het geval van een gasvuur is het zeker not done. Ik zette mijn elektrisch vuur ook echt het allerlaagst (dat ie om het halfuur eens een "buzz" geeft zeg maar) 's nachts.

Om het vocht te laten verdampen moet je inderdaad het deksel van de pan doen, dat deed ik dan ook wel af en toe overdag voor een paar uurtjes, maar het is ook voor een deel de chemische reactie die zich voltrekt in de saus die de smaak zo heerlijk maakt, en dat kan best als je het deksel erop laat.

Ik ben nu trouwens weer aan het doen. Het is namelijk de lekkerste tomatensaus die ik ooit heb gegeten. En ga ze dan vrijdag gebruiken om een selfmade ravioli met ricotta & spinazie te serveren aan mijn grote liefde
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:35:33 #61
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_49450238
De Nederlandse tomaten vind ik alleen niet echt bijzonder lekker. Stel je voor dat je het van pomodori tomaatjes zou doen. Wat een geweldige (maar dure) saus zou je krijgen.
pi_49455367
OMG ik wil naar de markt om tomaten te kopen! Krijg ineens enorme zin om een pan pastasaus te maken (en dan inderdaad van pomedori's)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 16 mei 2007 @ 22:49:34 #63
97745 Thorical
finding a way
pi_49462458
Open dan een topic," pastasausen, pakjes,potjes en andere instant meuk.".
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:35:01 #64
3869 David
Drum the drums
pi_49483960
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 17:35 schreef Acathla het volgende:
De Nederlandse tomaten vind ik alleen niet echt bijzonder lekker. Stel je voor dat je het van pomodori tomaatjes zou doen. Wat een geweldige (maar dure) saus zou je krijgen.
heb je gelijk in. Tomaten in blik, hoewel niet zo lekker als verse pomodoro-tomaten, zijn toch afkomstig uit het zuiden van europa en geven dan ook wel een veel intensere smaak. Je kunt wat experimenteren met een mengeling van de twee, zodat je toch een zuiderse én verse smaak krijgt...

Wat ook helpt is fijngehakte gedroogde tomaten toevoegen om de tomatensmaak intenser te maken.
  donderdag 17 mei 2007 @ 18:47:41 #65
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_49486146
Heinz tomato frito
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
  donderdag 17 mei 2007 @ 19:06:42 #66
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49486751
heb de saus vanaf gisteravond gemaakt(die van die link), maar ik moest 'm uitzeten omdat ik naar bed ging
heb 'm wel behoorlijk lang moeten laten pruttelen voordat ie echt lekker begon te binden, maar hij smaakt zeer goed!!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_49540990
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:

pi_49541022
Yaywhoo! Sieht gut aus! Ik had de Spaanse wijn van AH d'r doorheen gemikt trouwens. Smaakte erg goed, maar dit gaat ook vast helemaal goedkomen!
  zondag 20 mei 2007 @ 21:10:23 #69
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49585023
owwww...bij mij zag dat er ook zo uit! en ik maakte me zorgen eerst dat het nog steeds te vet was enzo...maar uiteindelijk is dat allemaal samengebonden (duurde alleen wel langer dan de aangegeven 6 uur)

hoe was ie??
pi_49585255
Hij was weer goed! Ik had 'm op het laatst nog een klein beetje gepureerd met een staafmixer (een paar tikjes) om 'm ietsjes fijner nog te krijgen, wat wel goed uitgepakt is gelukkig. Het enige wat ik nog wil verbeteren is om 'm iets minder waterig te krijgen (onder op je bord blijft nog een aardig plasje vocht over). Volgende keer ga ik ook proberen 'm nog langer te koken. Streeftijd is 8 uur.

Ik had trouwens ook nog oregano, tijm en rozemarijn erin gedaan (niet vers helaas).
pi_49585310
Als het echt heel waterig is, schep ik 'm altijd uit met zo'n zeeflepel. Hoe heet dat. Eh. Nouja, je snapt wat ik bedoel. Niet helemaal leeg laten lopen, waar even het ergste vocht eruit laten lopen.
  zondag 20 mei 2007 @ 21:44:08 #72
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49586309
Schuimspaan
  zondag 20 mei 2007 @ 23:22:45 #73
3869 David
Drum the drums
pi_49589801
als ie te waterig is zou ik hem gewoon een tijdje laten pruttelen zonder deksel, het vocht verdampt dan normaal gezien. Alleen is het dan iets meer opletten dat ie niet aanbrandt.
pi_49594550
Hij was ook zeker niet té waterig, maar toen de saus eenmaal op m'n bord lag lekte er naar m'n zin toch nog wat teveel vocht door. In de pan is dat lastig in te schatten, want de algehele consistentie ( ) was wel in orde. Daarom ga ik 'm idd de volgende keer nog langer laten pruttelen (was nu al zo'n 6 uur!). Ik had natuurlijk ook verse tomaten gebruikt, waar wat meer vocht uitkomt dan uit ingeblikte tomaten.
  maandag 21 mei 2007 @ 10:38:13 #75
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49598177
quote:
Op maandag 21 mei 2007 06:52 schreef Tourniquet het volgende:
Hij was ook zeker niet té waterig, maar toen de saus eenmaal op m'n bord lag lekte er naar m'n zin toch nog wat teveel vocht door. In de pan is dat lastig in te schatten, want de algehele consistentie ( ) was wel in orde. Daarom ga ik 'm idd de volgende keer nog langer laten pruttelen (was nu al zo'n 6 uur!). Ik had natuurlijk ook verse tomaten gebruikt, waar wat meer vocht uitkomt dan uit ingeblikte tomaten.
ik heb 'm gewoon net zo lang op laten staan tot het vet en vocht gebonden was met elkaar...al met al zo'n 10 uur schat ik. maar volgens mij is het ook 'hoe langer, hoe beter' toch? en de tweede keer opwarmen is ie nog lekkerder!
pi_49598209
Wij gaan 'm morgen nog een keer eten (vanuit de vriezert).
pi_49599174
tvp
History became legend, legend became myth.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:25:56 #78
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49599931
Ik heb trouwens mijn kruidentuin uitgebreid met twee pomodoro tomaten planten, dat wordt dus hopelijk dit jaar een (paar) keer saus van echte italiaanse tomaten
eerst maar wel ff afwachten wat de oogst eigenlijk is, maar 1,5 kilo moet toch te doen zijn van twee planten?

en mijn ex, en kids en vriendin van mijn oudste komen dit weekend langs, dus ga ik natuurlijk een grote pan maken! wat nou..... 'mama kan niet koken!'
  maandag 21 mei 2007 @ 15:48:50 #79
4593 Marty
Digi-babe
pi_49609927
De lekkerste saus

+
+
+

Wanneer ik geen tijd heb voor vers of de wintervoorraad is op dan neem ik meestal deze:

Forza Juve!
  maandag 21 mei 2007 @ 15:55:36 #80
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49610201
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:48 schreef Marty het volgende:
De lekkerste saus

[afbeelding] +
[afbeelding] +
[afbeelding] +

Wanneer ik geen tijd heb voor vers of de wintervoorraad is op dan neem ik meestal deze:

[afbeelding]
is dat een soort kaas? Ricotta gok ik

kan je ook het recept ff uittikken?
pi_49610631
Dat recept
Wauw Die ga ik van het weekend maken

1 vraagje... doet ie er nu wel of geen water bij? Die pan is ineens wel heel erg vol...

[ Bericht 17% gewijzigd door kikoooooo op 21-05-2007 16:34:35 ]
  maandag 21 mei 2007 @ 17:20:39 #82
4593 Marty
Digi-babe
pi_49613601
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:55 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

is dat een soort kaas? Ricotta gok ik

kan je ook het recept ff uittikken?
Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 à 4 kisten tomaten ).
Die maken we schoon en daarna gaan ze door de tomatenpers/zeef. De saus/puree die je dan overhoud doen we met wat olie en basilicum in grote potten die we daarna vacuum koken. Zo kunnen we de hele winter vooruit! (Het is meer mijn Italiaanse schoonmoeder die dit doet, maar ik help wel een handje mee)
Wanneer we daarna pasta willen eten gooien ik zo'n pot leeg in een steelpannetje waar ik eerst even een uitje of een teentje knoflook in gefruit heb. Dit warm ik op met een beetje peper en zout er bij en klaar!
Je schept de saus rijkelijk over de pasta en daarna gooi je er een flinke berg geraspte harde ricotta kaas of parmezaanse kaas overheen.
Wanneer de pasta op is houd je nog een heerlijk bord met saus over waar je daarna je lekkere verse (Italiaanse) brood doorheen haalt...

Je hoeft niet veel aan deze saus toe te voegen, want de tomaten zijn al zo smakelijk van zichzelf dat het eigenlijk zonde is om er daarna nog veel kruiden aan toe te voegen!

Mmmm, ik krijg er honger van
Forza Juve!
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2007 @ 17:22:28 #83
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_49613670
spagheroni (heinz)

we eten hier al 10 jaar niks anders meer op de spaghetti, lekkere saus man

:')
pi_49615187
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:06 schreef kikoooooo het volgende:
Dat recept
Wauw Die ga ik van het weekend maken

1 vraagje... doet ie er nu wel of geen water bij? Die pan is ineens wel heel erg vol...
Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten. Als je bliktomaten gebruikt moet je oppassen dat het geheel niet te droog wordt, hou dan dus wat bouillon bij de hand om eventueel wat vocht toe te kunnen voegen.
  maandag 21 mei 2007 @ 19:07:20 #85
3869 David
Drum the drums
pi_49616991
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:22 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
spagheroni (heinz)

we eten hier al 10 jaar niks anders meer op de spaghetti, lekkere saus man

[afbeelding]
foei!

maandag 21 mei 2007 @ 20:53:19 #86
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49621930
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:20 schreef Marty het volgende:

[..]

Is eigenlijk geen recept hoor. Tegen het einde van de zomer kopen we hier op de markt altijd kisten vol met tomaten, want die kosten dan drie keer niks ( 1 euro voor 3 à 4 kisten tomaten ).
Die maken we schoon en daarna gaan ze door de tomatenpers/zeef. De saus/puree die je dan overhoud doen we met wat olie en basilicum in grote potten die we daarna vacuum koken. Zo kunnen we de hele winter vooruit! (Het is meer mijn Italiaanse schoonmoeder die dit doet, maar ik help wel een handje mee)
Wanneer we daarna pasta willen eten gooien ik zo'n pot leeg in een steelpannetje waar ik eerst even een uitje of een teentje knoflook in gefruit heb. Dit warm ik op met een beetje peper en zout er bij en klaar!
Je schept de saus rijkelijk over de pasta en daarna gooi je er een flinke berg geraspte harde ricotta kaas of parmezaanse kaas overheen.
Wanneer de pasta op is houd je nog een heerlijk bord met saus over waar je daarna je lekkere verse (Italiaanse) brood doorheen haalt...

Je hoeft niet veel aan deze saus toe te voegen, want de tomaten zijn al zo smakelijk van zichzelf dat het eigenlijk zonde is om er daarna nog veel kruiden aan toe te voegen!

Mmmm, ik krijg er honger van
* Puckzzz roept naar vriendje: "schat!! we gaan in Italie wonen!"

serieus, mijn zus heeft er een jaar gewoond, die kon al van niets iets maken...maar daar heeft ze écht lekkere dingen leren maken
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:00:35 #87
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_49643609
Vraagje, als je een blik gepelde tomaten (Heinz zou een goede zijn) gebruikt, kan het dan minder lang op het vuur?
Ik ben namelijk nooit 8 uur lang achter elkaar thuis, en wil niet 's nachts of als ik er niet ben mijn gasfornuis aan laten staan.
Of kan je het ook in etappes doen, bv 3 avonden een paar uur?
It's all a blur!!!
pi_49643644
Geen idee, maar ben je ook niet een keer in het weekend thuis? Ik heb 'm op maandag gemaakt (mijn vrije dag) en heb 'm tussendoor wel even een half uur uitgehad om boodschappen te doen, dus op zich moet het wel kunnen ja.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:06:33 #89
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_49643858
Mja misschien even aflossen met mijn vriend ofzo...

Maar dan nog de vraag of het korter moet/kan als je met tomaat uit blik werkt, want dat lijkt mij een stuk sneller puree te worden dan verse?

Ben wel heel benieuwd hoe het smaakt, krijg er zo'n zin in als ik de berichten hier lees....mjammie!!!
Ben zelf veel gebruiker van pakjes en potten omdat ik waarschijnlijk niet beter weet. En we gooien er vaak zoveel kruiden/groente/gehakt in dat je dat meer proeft dan de saus...
It's all a blur!!!
pi_49643881
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
pi_49643889
De kunst is wel om je zoveel mogelijk in te houden qua toevoegingen ja.
pi_49643899
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
Ik maak heel erg af en toe de Bolognese-style saus van Ainsley Harriott, waarbij je je gehakt eerst een nacht marineert in rode wijn, en het dan langzaam in laat koken met tomaten uit blik erbij. Heerlijk!
Bron, link?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:15:19 #93
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49644261
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:07 schreef ColdFeet het volgende:
klinkt heerlijk

@Josje: ik heb het laatst 's avonds gemaakt, maar op een gegeven moment gin gik naar bed en heb het uitgezet. de volgende dag gewoon weer gas aangedraaid. ik geloof niet dat het er onder heeft geleden hoor
pi_49644413
Ehm, het komt uit een boek. En ik heb het nog een tikkie bijgewerkt, want ik vind echt dat er in een bolognesesaus wortel en bleekselderij horen.

Half lamsgehakt, half rundergehakt verdrinken in een fles chianti, met wat oregano. Nachtje ofzo? Minimaal 8 uur.

2 uien, een wortel en wat stengels bleekselderij in kleine stukjes snijden en even bakken

Gehakt met wijn en al erbij gooien

Op dit punt gooi ik er een bol gehakte knoflook bij, maar ietsie minder mag ook en wat verkruimelde chilipepertjes.

2 blikken gepelde tomaten erbij (zelf zeef ik die eerst nog ff)

wat tijm erbij, klein beetje maar

Dan sudderen, sudderen, sudderen

Inkoken tot de gewenste dikte is bereikt, dan zout, peper en een flinke handvol gehakte peterselie erbij.

pi_49644505
Klinkt goed Coldfeet.

Persoonlijk vind ik de rode pepers in het recept van Aschwin echt briljant. Dat geeft de saus net even die extra kick. .
pi_49644536
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:10 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Nee, geen water. Er komt al genoeg vocht uit de tomaten. Als je bliktomaten gebruikt moet je oppassen dat het geheel niet te droog wordt, hou dan dus wat bouillon bij de hand om eventueel wat vocht toe te kunnen voegen.
Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 14:25:16 #97
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49644657
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maar je hebt dus de substantie, en daar gooi je dus de HELE tomaten in, zonder ze eerst te pureren? Ik snap het recept niet helemaal...
yup...met vel en al

bovenstaand recept klinkt superlekker!
pi_49644786
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 14:22 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Jups. Koppie d'r af en zo,. hup, de pan in. Trust me.
pi_49644875
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuk
Ik ga de saus volgens ashwin en jou ook binnenkort maken.
Wat een tijd 6 uur voor een saus
Leuk linkje trouwens, die filmpjes zijn grappig.
pi_49644940
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen! .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')