quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen!.
Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:32 schreef Jarno het volgende:
Slow food is echt tof. Ben ook al zo dol op stoofvlees enzo. Heerlijk, van die pannen die een dag lang staan te pruttelen!.
welke?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:45 schreef Innocence het volgende:
Olijfolie, sjalotjes, knoflook, rundergehakt , tomatenblokjes, rode wijn, verse kruiden, zout en peper.
In die volgore en lekker een uurtje laten pruttelen.
Ik ben niet zo'n enorme soepfan, maar klinkt goed! Misschien ook eens doen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:46 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja, heerlijk. zelfgemaakte bouillon vind ik ook zo'n feest. Lekker op een dag dat je niet werkt maken, en dan de hele tijd naar de keuken lopen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon om even te ruiken en er een paar fliebertjes oregano of peper bij te doen.
ikzelf neem vaak basilicum (lekker veelquote:
Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
volgens mijn vriend maak ik de lekkerste stoofvlees....wou afgelopen weekend weer een flinke pan maken, maar kon geen slager vinden die paardelappen had
ik heb zelf anderhalf jaar bij een (kilo)slager gewerkt en daar hadden we het altijd. nu heb ik een paar slagers gebeld en een paar langs gegaan maar noppes...alleen als het in de aanbieding was.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:27 schreef Marty het volgende:
[..]
Is dat moeilijk te krijgen in Nederland?
Hier wordt het veel gegeten en kun je het dus bij iedere supermarkt krijgen.
Mijn vriend is er ook zo gek op, zelfgemaakte ragù (ragout) met paardevlees.
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 10:21 schreef David het volgende:
Wat ik heb gedaan een paar dagen geleden is, na véél knoflook en een serieuze ui te fruiten, gewoon tomaten, in stukken (niet ontveld of zo) in de pan, en het vuur op 1 à 2, dus héél laag. Deksel erop zodat het niet uitdroogt als je in bed ligt. En gewoon 2 of 3 dagen laten opstaan. Het resultaat is echt heel mooi, de tomaten zijn echt gewoon één homogene massa geworden. Ze worden langzaam verhit zodat ze niet bitter worden. Achteraf wat basilicum erbij en het is een perfecte tomatensaus.
Ik weet alleen niet of dit goed is voor je energiefactuur.
Zo dan! Die van mij staat nu met de tomaten net erin. Ik heb er echter ook een beetje bleekselderij bij gestopt. Ik ben beniewdquote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:20 schreef Tourniquet het volgende:
Leuke site: http://koken.met.aschwin.net/
Hier een recept voor tomatensaus, met heel veel voorbeeldfoto's:
http://koken.met.aschwin.net/synergy/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID={AA55B13C-9440-4316-B7DA-95B5EB8F637C}
Ook de "chemie" achter de kookprocessen wordt uitgelegd. Erg leuk!
Lijkt me welquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:07 schreef Puckzzz het volgende:
och je eigen draai eraan geven is toch ook prima?
Juistquote:Op woensdag 23 mei 2007 15:48 schreef Acathla het volgende:
De bolognesesaus van m'n oude restaurant werd ook altijd met bleekselder gemaakt. M'n huidige restaurant maakt het met laurierblad. Koken is gewoon experimenteren en je hart volgen. Je hoeft niet altijd alles nauw te volgen. Dat vind ik juist de charme van koken. Bevalt een ingredient je niet? Neem dan iets anders wat je wel bevalt.
Twee dagen is heel lang, maar er is wel degelijk een verschil tussen saus die 8 uur heeft opgestaan of saus die 12 uur heeft opgestaan. Dat heb ik zelf geproefd (af en toe eens proeven).quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
ja, dat heb ik onlangs ook gedaan, voor een mooi egale saus. Ik doe er echter geen vlees bij (ben vegetariër)quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:04 schreef Acathla het volgende:
Anders is 's ochtends vroeg de saus opzetten nog wel een optie. Kun je ook makkelijk je 12u halen. Wat vind je van de optie om je saus te pureren David? Doe ik vaak genoeg. Heb je een wat meer oranje saus, maar ik doe het gehakt er apart bij. Bind ook wel lekker.
Hij staat niet meer te pruttelen maar de tomaat is vrijwel helemaal opgelost.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:57 schreef Tourniquet het volgende:
Een echte bolognesesaus hoort inderdaad ook bleekselderij en wortel in, net als pancetta.
En Nembrionic, staat ie nog te pruttelen? Wat ik zelf nog wel heb gedaan maar vergeten was te zeggen: nadat de tomaten een uur hebben meegekookt heb ik ze met een stamper fijngestampt! Hebben jullie dat ook gedaan, of vallen ze na verloop van tijd toch vanzelf wel uitelkaar?
ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomatenquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:42 schreef David het volgende:
Er is helemaal niks mis met saus uit de vriezer, in principe verliest dat z'n smaak niet (ja als je hem er vijf jaar in laat zitten misschien).
Dat is ook het mooie: je kunt heel grote hoeveelheden ineens maken, en het teveel gewoon houden voor later. Op die manier heb je supersnelle pasta met een onovertroffen saus. Veel beter dan die kant-en-klare bliktroep.
Dat heb ik gisteren eigenlijk ook gedaan. Een derde genomen van het recept. Ik heb hem net nog even een paar uurtjes opgehad en het is echt precies zoals ik hoopte dat het zou zijnquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:49 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik neem nu al elke keer de helft van de ingredienten, ik heb gewoon niet zo'n grote pan voor drie kilo tomaten
Bij de AH en de C1000 verkopen ze op dit moment zogeheten "Romatomaten"quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:04 schreef Acathla het volgende:
Welke tomaten gebruik je Nem? 'Gewone' Nederlandse of een ander soort?
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!quote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:44 schreef Tourniquet het volgende:
Kijk eens wat er momenteel hier op een laag vuurtje staat te pruttelen:![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:19 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Vanmorgen om 8 uur begonnen, het pruttelt nu lekker weg, de tomaten staan al bijna onder. Ik schat nog een uurtje of 6...... Net op tijd voor het avondeten!![]()
Uhhh, als die 2 planten goed in de groei komen (veel zon en zo) dan kun je rustig rekenen op 15 kilo (ja, zonder de komma ertussen!) per plant!quote:Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb trouwens mijn kruidentuin uitgebreid met twee pomodoro tomaten planten, dat wordt dus hopelijk dit jaar een (paar) keer saus van echte italiaanse tomaten
eerst maar wel ff afwachten wat de oogst eigenlijk is, maar 1,5 kilo moet toch te doen zijn van twee planten?
Dat valt dus wel meequote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:
[..]
hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:49 schreef ki_ki het volgende:
[..]
hele tomaten? dat duurt toch een eeuwigheid dat die een beetje stukgekookt zijn?
Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:04 schreef David het volgende:
[..]
het duurt maar een uurtje of twee (max) voor het al echt een redelijk gladde saus is. De rest van het koken komt de smaak ten goede.
Waarschijnlijk heb je gewone trostomaten die ook nog "nieuw" zijn. Die zijn dan vrij hard.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:10 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af welke tomaten ik heb gekocht, ze pruttelen nu een uur of drie maar een gladde saus (ook niet 'redelijk') is het echt nog niet. Een aantal heeft wel al zacht vruchtvlees, maar sommige zijn nog best hard en duidelijk als tomaat herkenbaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat niet alle tomaten meteen onder stonden. Maakt niet uit, ik heb de hele dag.![]()
En mijn nieuwe vrieskast is net gearriveerd! Kan ik morgen een aantal porties van mijn saus invriezen. Eindelijk plek zat!![]()
Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als je het écht op die manier wilt doen(iets wat me nogal overbodig lijkt) moet je eens naar een rommelmarkt lopen en een petroleumstelletje halen.
Nee, jaquote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:27 schreef Tel_R het volgende:
[..]
Een beetje offtopic, maar gaat dat niet walmen, zo'n petroleumstel? En krijg je daarna de onderkant van de pan nog wel schoon?
[Johan Cruyff-modus aan]quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Nee, ja
* Nembrionic denkt terug aan oma's keuken![]()
Ik zal de volgende keer wat foto's maken... maar niet elke minuut hoor! Om het uur zal ook wel goed zijnquote:Op zondag 27 mei 2007 13:38 schreef HostiMeister het volgende:
weet je wat mij dan weer leuk lijkt, als een Fok!ker een time-lapse filmpje maakt terwijl ze hun pastasaus voor 10 uur laten pruttelen...pastasaus ftw!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |