Ik weet niet wat je wil vinden, maar als links de rode lijn parallel is aan RT, dan is, onder de juiste voorwaarden, die driehoek gelijkbenig. De hoeken volgen daaruit en ook de lengtes zijn uit te rekenen. Maar ik weet niet wat je wilt weten.quote:Op vrijdag 1 september 2006 12:59 schreef lj_lightning het volgende:
Vraagje, als ik van een driehoek 2 onbekende heb, hoe kan ik die dan vinden? situatie:
[afbeelding]
Het gaat dan nu om de linkse situatie...volgens mij is het heel simpel maar ik weet niet (meer) hoe![]()
Ja ik was op school en heb er een kwartier over gedaan om mijn bericht proberen te editenquote:Op vrijdag 1 september 2006 15:23 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je wil vinden, maar als links de rode lijn parallel is aan RT, dan is, onder de juiste voorwaarden, die driehoek gelijkbenig. De hoeken volgen daaruit en ook de lengtes zijn uit te rekenen. Maar ik weet niet wat je wilt weten.![]()
Nu zie ik wel hoe de auteur er bij komt, maar wat hij nou wiskundig doet snap ik niet. dus wat dat uitdelen nu precies inhoudt...quote:(..)
equating the dT and dv terms gives:
Je hebtquote:Op woensdag 6 september 2006 12:36 schreef pfaf het volgende:
Hey allen, even een kort vraagje. Bij Thermo kom ik in de tekst het volgende tegen waar ik niet helemaal begrijp wat ze doen.
We komen van de 1e wet v d TD uit op:
[..]
Nu zie ik wel hoe de auteur er bij komt, maar wat hij nou wiskundig doet snap ik niet. dus wat dat uitdelen nu precies inhoudt...
mvg en bvd.
Als je dan begint ergens een + te zetten, dan zet je op elk punt met oneven afstand van die + een - en elk punt met even afstand van die + een +. Als elke cykel even lengte heeft, dan is de pariteit van het aantal stappen om van het ene punt naar het andere punt te komen onafhankelijk van het gekozen pad.quote:Op dinsdag 12 september 2006 15:28 schreef Bioman_1 het volgende:
@ thabit: mijn bewijskunst is nogal waardeloos, dus ik zie niet hoe ik wat jij zegt aan moet tonen. Dit neemt niet weg dat ik wel snap waarom het zo is, ik kan t alleen niet echt verwoorden :S
Maar wat ik eigenlijk niet zie is: waarom heeft dat wat je zegt iets te maken met de vraag?
Ik koos dus antwoord c omdat niet alle levenden mannen zijn, waardoor je nooit kunt concluderen dat alle mannen lui zijn. Maak ik nu een denkfoutquote:»alle mannen zijn levenden - sommige mannen zijn lui
A. geen levenden zijn lui
B. niet alle levenden zijn lui
C. tenminste sommige levenden zijn lui
D. geen conclusie mogelijk
Je koos antwoord c. Het juiste antwoord is b.
Bedankt voor de bevestiging, ik zat echt aan mijzelf te twijfelen.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:21 schreef thabit het volgende:
C is correct. B is fout.
Ik heb weinig biologische kenins, maar ik betwijfel het. Omdat een deel van de stoffen (vooral zuurstof) wordt opgenomen door het lichaam.quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:16 schreef vliegtuigje het volgende:
V = (m * K * T) / p
Kan ik er vanuit gaan dat het aantal mol ingeademde lucht gelijk is aan het aantal mol ingeademde lucht? dan zou ik nl met de algemene gaswet kunnen berekenen wat de toename in volume is.
Deze is dan vrij verwaarloosbaar.
Reken eerst dV/dT (partiële afgeleide uit, of zoek de waarde op in een tabel) en kijk of er daadwerkelijk sprake is van een beetje toename in volume.quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:20 schreef vliegtuigje het volgende:
Iemand hier merkte net op dat het logisch zou zijn als de apparaten steeds het volumepercentage berekenen van stalen met hetzelfde volume.
Het enige wat er dan zou verandere bij een temperatuurstijging is het aantal mol van zo'n staal.
Dan zou ik met de volgende formule kunnen berekenen hoeveel mol er per liter is bij een temperatuurstijging van enkele graden:
(p * V) / (K * T) = n
Klopt dat?
Ik zou een vouwfiets mee nemen, dan kun je vast wel 3 keer zo snel gaan en heb je dus voldoende water voor de hele tochtquote:Op zondag 17 september 2006 14:10 schreef alyel het volgende:
een opdracht van ANW waar ik niet uitkom;
Je loopt met een groep van 10 man in een rotswoestijn bij 45 graden. Jullie hebben te weinig water en er komt diarree. De tocht duurt 3-4 dagen en je hebt voor 1.5 dag water.
Langs de weg kom je poeltjes en artesisch water tegen. Je mag een rugzak van met 10 kg meenemen. Wat neem je mee en waarom? (ook werden we verwezen naar Norit, Immodium en ORS). Wie heeft een idee?
Of een radio-installatie om hulp in te roepen.quote:Op zondag 17 september 2006 14:26 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Ik zou een vouwfiets mee nemen, dan kun je vast wel 3 keer zo snel gaan en heb je dus voldoende water voor de hele tocht.
Maak gebruik van wortel(x) = x^0.5 en van de kettingregelquote:Op zondag 17 september 2006 15:04 schreef -tK- het volgende:
Ik zoek de afgeleide van de volgende functie:
f1(x) = Wortel(x2+4)
Het antwoord weet ik want die staat achterin het boek, maar de berekening mist en ik zou het zelf niet meer weten
Ook kon ik geen vergelijkbare functies terugvinden in het boek met een uitwerking
Het is al opgelost. De stelling die ik moest bewijzen blijkt helemaal niet te kloppen.quote:Op zaterdag 16 september 2006 16:30 schreef thabit het volgende:
Nog maar een voorbeeld dan. Neem voor X het projectieve vlak over een oneindig lichaam waarbij de gesloten delen alle eindige verenigingen van punten en lijnen zijn (en natuurlijk de hele X). Kies hierin twee lijnen L1 en L2 en noem het snijpunt P. Neem E = L1 U L2 - {P}, V = {L1} - P. Als ik me niet heb vergist is dit een voorbeeld waar je je disjuncte G1 en G2 noch allebei open, noch allebei gesloten kunt kiezen.
Ik vrees dat je toch een andere aanpak moet verzinnen voor je "bepaald bewijs".
f[x] = sqrt(x^2 + 4)quote:Op zondag 17 september 2006 15:04 schreef -tK- het volgende:
Ik zoek de afgeleide van de volgende functie:
f1(x) = Wortel(x2+4)
Het antwoord weet ik want die staat achterin het boek, maar de berekening mist en ik zou het zelf niet meer weten
Ook kon ik geen vergelijkbare functies terugvinden in het boek met een uitwerking
En om het helemaal af te maken kan je er ook nog x/sqrt(4+x^2) van makenquote:Op woensdag 20 september 2006 00:21 schreef thomzor het volgende:
[..]
f[x] = sqrt(x^2 + 4)
f[x] = (x^2 + 4)^0.5
f'[x] = 0.5(x^2 + 4)^-0,5 * 2x = (x^2 + 4)^-0.5 * x = (1 / sqrt(x^2 + 4)) * x
dat staat er al...quote:Op woensdag 20 september 2006 19:15 schreef Thundertje het volgende:
[..]
En om het helemaal af te maken kan je er ook nog x/sqrt(4+x^2) van maken
Een werkende link zou handig zijn...quote:Op zondag 24 september 2006 21:46 schreef de_priester het volgende:
Ik heb een vraagje, over een vraagstuk waar ik in zijn geheel niet uitkom.
Wie kan mij een tip geven?
Het gaat om het volgende:
http://www.ahd.tudelft.nl(...)/vraagst/Vrgst-5.pdf
en dan B
Ik weet niet welke vgl's ik het beste kan gebruiken om tot een kloppend antwoord te komen!
Het lukt me steeds niet.
Je kunt natuurlijk ook de 2 commando's/expressies apart opschrijven in plaats van in 1 expressie te willen stoppen, wordt je code heel wat leesbaarder door.quote:Op zondag 24 september 2006 20:50 schreef teletubbies het volgende:
okee! thanx
lastige taal is dit, visual basic was een stukje makkelijker
Tjah dat is meer 4 Havo stofquote:Op maandag 25 september 2006 20:16 schreef thomzor het volgende:
f(x) = x^3
f'(x) = 3x^2
x^g = g*x^(g-1)
^ basisregel afgeleiden
edit: laatmaar ik begrijp geloof ik de vraag niet echt
Heel erg bedankt, hier begin ik al iets meer van te snappen.quote:Op maandag 25 september 2006 20:16 schreef -J-D- het volgende:
a=x^3
b=delta x^3
(a+b)^3 -a^3=
(a+b)(a+b)(a+b) - a^3= (a+b)(a^2+2ab+b^2) -a^3
= a^3 + 2a^2b + ab^2 + a^2b + 2ab^2 + b^3 - a^3
= 3a^2b + 3ab^2 + b^3
Ik kom dus hier op uit.
Ik mis dus de factor x^3 want die vervalt bij mij en bij jou niet.
Das dan 5 euro.quote:Op maandag 25 september 2006 21:13 schreef HomerJ het volgende:
[..]
Heel erg bedankt, hier begin ik al iets meer van te snappen.![]()
nog iemand ? (heb tot morgen 11.00 u)quote:Op maandag 25 september 2006 11:22 schreef de_priester het volgende:
nogmaals, met werkende link:
Ik heb een vraagje, over een vraagstuk waar ik in zijn geheel niet uitkom.
Het gaat om het volgende:
http://www.ahd.tudelft.nl(...)/vraagst/Vrgst-5.pdf
en dan B
Ik weet niet welke vgl's ik het beste kan gebruiken om tot een kloppend antwoord te komen!
Het lukt me steeds niet, want bij substitutie van de vgls gaat het steeds mis. (en dat doe ik in maple)
De gangbare aanpak is volgens mij met massabehoud, impulsbehoud, en bernouillie
massabehoud en impulsbehoud staan hieronder, maar hoe moet ik bernouillie toepassen?
kan iemand ff checken of dit de goede kant op werkt
[afbeelding]
lolquote:Op maandag 25 september 2006 21:09 schreef HomerJ het volgende:
[..]
Tjah dat is meer 4 Havo stof
Het gaat erom dat je het op een andere manier laat zien hoe je van X^3 naar 3X^2 gaat. En dat moet met heel veel machten en delta's
De aanpak is hetzelfde als hoe je bewijst dat er oneindig veel priemgetallen zijn. Stel dat er maar N (eindig uiteraard) priemgetallen -1 mod 4 zijn. Definieer x = 2 + p_1^2....p_N^2. Er geldt dat x = -1 mod 4. Als x geen priemgetal is, dan moet het wel een deler -1 mod 4 hebben. Maar dit kan niet omdat het wel p_1^2...p_N^2 deelt maar niet 2. Dus er zijn oneindig veel priemgetallen van de vorm 3 mod 4.quote:Op dinsdag 26 september 2006 21:40 schreef teletubbies het volgende:
he hee!
hoe moet ik bewijzen dat er oneindig veel priemgetallen zijn die bij deling door 4, rest 3 geven.
thanx
Wat een gelijkheden, klopt geen zak van. Je zegt nu dat f(x) gelijk is aan f'(x).quote:f(x)= X^3 = f'(x) 3X^2
ik dacht aan die aanpak ook.quote:Op dinsdag 26 september 2006 22:12 schreef Wolfje het volgende:
[..]
De aanpak is hetzelfde als hoe je bewijst dat er oneindig veel priemgetallen zijn. Stel dat er maar N (eindig uiteraard) priemgetallen -1 mod 4 zijn. Definieer x = 2 + p_1^2....p_N^2. Er geldt dat x = -1 mod 4. Als x geen priemgetal is, dan moet het wel een deler -1 mod 4 hebben. Maar dit kan niet omdat het wel p_1^2...p_N^2 deelt maar niet 2. Dus er zijn oneindig veel priemgetallen van de vorm 3 mod 4.
Leuk sommetje! Ik had hem zelf nog niet eerder gezien.
Jouw getalletje werkt inderdaad ook wel als je eist dat p_i <> 3. Het gaat erom dat een getal dat 3 mod 4 is, altijd een factor 3 mod 4 heeft. Maak hierbij gebruik van (a mod c)*(b mod c) = (a*b) mod c.quote:Op dinsdag 26 september 2006 22:53 schreef teletubbies het volgende:
[..]
ik dacht aan die aanpak ook.
alleen ik gebruikte p1...pn*4+3= N (n het nieuwe priemgetal ). maar goed k kwam moeilijkheden tegen..
k ga het zo doorlezen
thanx
Laat antwoord, maar ik ben het er niet mee eens. Stel dat er wel levenden zijn maar geen van dezen zijn mannelijk, en aangezien alleen mannen lui kunnen zijn zijn er dan niet per se luie levenden.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:21 schreef thabit het volgende:
C is correct. B is fout.
"Sommige mannen zijn lui". Hieruit kun je afleiden dat er mannen zijn.quote:Op woensdag 27 september 2006 19:38 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Laat antwoord, maar ik ben het er niet mee eens. Stel dat er wel levenden zijn maar geen van dezen zijn mannelijk, en aangezien alleen mannen lui kunnen zijn zijn er dan niet per se luie levenden.
Er staat nergens dat alleen mannen lui kunnen zijn. Voor de rest verwijs ik naar thabit's commentaarquote:Op woensdag 27 september 2006 19:38 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Laat antwoord, maar ik ben het er niet mee eens. Stel dat er wel levenden zijn maar geen van dezen zijn mannelijk, en aangezien alleen mannen lui kunnen zijn zijn er dan niet per se luie levenden.
Oei, ik had meerdere keren moeten lezen/nadenken voordat ik tegen thabit in zou gaan op zijn terrein. Maar wat jij zegt klopt niet. Als er niet staat dat niet-mannen lui kunnen zijn, weet je het niet zeker, en kun je er dus van uit gaan dat ze niet lui zijn(bij dit soort logische redeneringen moet je alleen van zekerheden uitgaan).quote:Op woensdag 27 september 2006 19:54 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Er staat nergens dat alleen mannen lui kunnen zijn. Voor de rest verwijs ik naar thabit's commentaar.
Het enige wat je zeker weet is dat je er niks over kunt zeggen. En toch doe jij dat door te stellen dat je er vanuit kunt gaan dat ze niet lui zijn.quote:weet je het niet zeker, en kun je er dus van uit gaan dat ze niet lui zijn(bij dit soort logische redeneringen moet je alleen van zekerheden uitgaan).
Ok, knullig geformuleerd. Daar ben ik het mee eens. Maar ik bedoelde in ieder geval dat je nooit er van uit kan gaan dat het wel zo is als het niet zeker is. In dit geval had ik dus wel gelijk, want het niet conclusies kunnen trekken uit niet bestaande informatie komt op het zelfde neer als negatief aannemen.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het enige wat je zeker weet is dat je er niks over kunt zeggen. En toch doe jij dat door te stellen dat je er vanuit kunt gaan dat ze niet lui zijn.
Ik snap niet precies wat er in de 1e regel gebeurt, om y' aan uitsluitend aan de linkerkant te krijgen moet je toch delen door (12-18y')??quote:Op donderdag 28 september 2006 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
Zorg eerst dat je y' aan een kant krijgt: xy' + 18y'*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan y' buiten haakjes halen: y'(x+18*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan links en rechts delen door 18*exp(2x-3y): y' = (12*exp(2x-3y)-y) / 18*exp(2x-3y) = 2/3 - y/ 18*exp(2x-3y).
Van 'cos/tas/toa' heb ik niet gehoord, maar als je dit op kunt lossen, kan het met goniometrie. Als de bissectrice van Q tekent, kún je twee rechthoekige driehoeken zien ontstaan. Voorwaarde is dan wel dat het blauwe vlakje recht ligt.quote:Op vrijdag 29 september 2006 14:02 schreef lj_lightning het volgende:
Ik heb het al een keer eerder gevraagt maar ik kom er niet uithet gaat om het volgende:
[afbeelding]
Ik moet 'Punt X' berekenen, ik moet namelijk weten op welke hoogte het vierkantje (dat blauwe vlakje) 4x4 cm is... hoe is dit te doen? Cos Tas Toa is even geleden maar ik weet alleen dat hoek Q 45graden is... kan je dan Cos/Tas/Toa toepassen?
Ehh ja goniometrie en bissectrice komen niet in mijn woordeboekje voorquote:Op vrijdag 29 september 2006 14:10 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Van 'cos/tas/toa' heb ik niet gehoord, maar als je dit op kunt lossen, kan het met goniometrie. Als de bissectrice van Q tekent, kún je twee rechthoekige driehoeken zien ontstaan. Voorwaarde is dan wel dat het blauwe vlakje recht ligt.
Waarom zou het blauwe vlakje trouwens niet bovenin de balk zitten?
Op je tekening lijkt hoek Q trouwens eerder 90 graden, maar dat maakt verder niet uit.
Kun je nagaan hoelang het geleden isquote:Op vrijdag 29 september 2006 14:09 schreef -J-D- het volgende:
[afbeelding]
Kan je hier iets mee?
Verhoudingen
btw. het is SOS CAS TOA en niet TAS of zo
Maar dat heb je dus nu ff niet nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die antwoorden zijn natuurlijk wel leuk, en c snap ik ook wel, max intoetsen op je GR, maar ik snap A en B niet, want buiten de antwoorden heb ik geen uitwerkingen. Wie kan me helpen?Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
Het is me geluktquote:Op vrijdag 29 september 2006 18:24 schreef -J-D- het volgende:
Het ging me dan ook te ver om het helemaal voor je uit te rekenen.
Ging er wel vanuit dat het nu zou lukken.
Succes
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | ih: 3^(n-1) >= 1 + 2(n-1)^2 3^n = 3 * 3^(n-1) >= { ih } 3 * (1 + 2(n-1)^2) = 3 * (1 + 2n^2) - 12x + 6 >= 1 + 2n^2 |
ja ik volg het wel, ik heb het namelijk zelf gedaan - maar ik kan me voorstellen dat het nogal een grote stap is / onduidelijk isquote:Op zondag 1 oktober 2006 17:43 schreef Wackyduck het volgende:
3 * (1 + 2n^2) - 12n + 6
>=
1 + 2n^2
Is dit de stap die je niet volgt?
Dit is waar als 8 + 4 n^2 >= 12n , als je dat bewijst ben je er.![]()
Als je weet hoe je het uit moet rekenen, gebruik je daar toch al de calculator voor? Waarom zou je dat anders willen? Verder is het natuurlijk van belang of er sprake is van discreet/continu samengestelde of van enkelvoudige interest.quote:b) Een bedrag van ¤6000 is op 1 januari 2005 op een bankrekening gestort. Na 10 jaar staat er ¤8881,47 op deze rekening. Wat is het gehanteerde rentepercentage op jaarbasis?
ik weet hoe ik t moet uitrekenen alleen niet op de calculator
log(x) - log(x-1) = log(x/(x-1)) = log(1 + 1/(x-1)).quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:25 schreef Bioman_1 het volgende:
Zelf ook een vraag:
Vandaag bezig geweest met het onderwerp: Hoe rekent een computer? (over machine-getallen enzo en de afrondfouten die daarbij gemaakt worden).
Vandaag dus geleerd dat als je twee getallen a en b hebt (die allebei een onnauwkeurigheid bevatten - denk bijv. aan meetwaarden) dat de berekening erg uit kan maken voor de propagatie van je afrondfouten.
Zo is het beter om a2 - b2 te bereken als (a+b)*(a-b) en niet als (zoals ik had verwacht) a*a - b*b. In het eerste geval is namelijk de relatieve rekenfout die je maakt kleiner dan bij de tweede.
Reken bovenstaande bijvoorbeeld maar eens uit met a = 100.1001 en b = 100.1000 Dan komt uit beide berekeningen NIET hetzelfde antwoord.
Zo is het bijvoorbeeld ook beter (nauwkeuriger) om NIET sin(a) - sin(b) te berekenen, maar juist
2 * sin((a-b)/2) * cos((a+b)/2)
(wat uiteraard gelijk is aan sin(a) - sin(b) als je over EXACTE waarde zou beschikken, maar dat is dus niet zo).
Nu vraag ik mij bijvoorbeeld af wat de beste (meest nauwkeurige) manier is om bijv:
log(x) - log(x-1) , x>>1
uit te rekenen. Of bijv:
(ex - 1)/x, |x|<<1
Tot aan vandaag had ik gedacht dat je gewoon de log van x zou berekenen, dan de log van x-1 en dan die van elkaar aftrekken. Maar na vandaag twijfel ik of dat nog wel de meest nauwkeurige manier is.
Iemand suggesties?
jaa via het uitwerking boekje heb ik gezien hoe het moet,alleen op me rekenmachine krijg ik het niet voor elkaarquote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:52 schreef GlowMouse het volgende:
Steeds zie je dat het nauwkeuriger kan door een uitdrukking om te schrijven. log(x) - log(x-1) kun je denk ik niet omschrijven. (exp(x)-1)/x wel: exp(x)/x - 1/x = x-log(x)-1/x. Of het nauwkeuriger is, kun je zelf zo proberen.
[..]
Als je weet hoe je het uit moet rekenen, gebruik je daar toch al de calculator voor? Waarom zou je dat anders willen? Verder is het natuurlijk van belang of er sprake is van discreet/continu samengestelde of van enkelvoudige interest.
Je hebt op je rekenmachine een "e" toets, deze heeft het variabele "× 10n" Dan moet je dus intypen 6000Xe10.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 07:15 schreef italiaan1987 het volgende:
6000 X x tot de 10 = 8881,47
De meeste rekenmachines kunnen niet 6000*x10 uitrekenen. En zelfs als je een luxe rekenmachine hebt die dat wel kan, zal het je vertellen dat dat gelijk is aan 6000*x10.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 07:26 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Je hebt op je rekenmachine een "e" toets, deze heeft het variabele "× 10n" Dan moet je dus intypen 6000Xe10.
Tuurlijk wel. Er zit toch wel een toets voor xy o.i.d. op je calculator, en een toets voor inverse functies? Met de calculator in Windows XP gaat het trouwens ook gemakkelijk. Vinkje bij Inv aanzetten en dan intoetsen: 1.4802 x^y 10 = en je krijgt als antwoord 1.0399968885584896330874361342892. De rente is dus 4%.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 15:33 schreef italiaan1987 het volgende:
x = ^10wortel van 1,4802
en dit kan ik dus niet berekenen op de calculator
Heb je het al geprobeerd met zwavelzuur?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 20:03 schreef Greus het volgende:
Ik ben met Elektrostatica de volgende integraal tegengekomen en het lukt me niet 't onding op te lossen. Weet iemand raad?
Het gaat om de volgende integraal (oplossing komt van Wolfram, maar het gaat me uiteraard om de uitwerking):
[afbeelding]
Ik zou degene die me 't antwoord verschaf bijzonder dankbaar zijn![]()
Je vraagt in feite naar het primitiveren van de functie x∙(x2 - √2∙a∙x + a2)-½. In eerste instantie zou je dus (x2 - √2∙a∙x + a2)½ kunnen uitproberen. Differentiëren van de laatste geeft:quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 20:03 schreef Greus het volgende:
Ik ben met Elektrostatica de volgende integraal tegengekomen en het lukt me niet 't onding op te lossen. Weet iemand raad?
Het gaat om de volgende integraal (oplossing komt van Wolfram, maar het gaat me uiteraard om de uitwerking):
[afbeelding]
Ik zou degene die me 't antwoord verschaft bijzonder dankbaar zijn![]()
Fantastisch, bedanktquote:Op zondag 8 oktober 2006 03:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je vraagt in feite naar het primitiveren van de functie x∙(x2 - √2∙a∙x + a2)-½. In eerste instantie
...
z = sinh(u) zodat dz/du = cosh(u). Aangezien cosh2(u) - sinh2(u) = 1 volgt dan direct dat u = arcsinh(z) een primitieve is.
solve( { je vergelijkingen gescheiden door komma's} );quote:Op maandag 9 oktober 2006 11:19 schreef Innocence het volgende:
Maple-vraagje:
Hoe los ik bijvoorbeeld 3 vergelijkingen met evenveel onbekenden op?
Ik heb geen problemen om alles te definieren, maar kom er maar niet achter hoe ik er uitkomsten voor alle onbekenden uitkrijg.
Graag gedaan. Ik zag dat je een poos geleden, hier, ook al zat te worstelen met het bepalen van de integraal van (2∙e2t + 1)½ over het interval van 0 tot 2π. Er waren wel wat suggesties maar de gouden tip zat er duidelijk niet bij, laat staan dat iemand de moeite nam om het echt uit te werken. Ik heb dat inmiddels wel gedaan en de oplossing die je gaf uit het boekje blijkt te kloppen. Ik vond die integraal trouwens nog wat pittiger dan deze.quote:
Kan ik deze oplossing misschien van je overnemen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 14:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Graag gedaan. Ik zag dat je een poos geleden, hier, ook al zat te worstelen met het bepalen van de integraal van (2∙e2t + 1)½ over het interval van 0 tot 2π. Er waren wel wat suggesties maar de gouden tip zat er duidelijk niet bij, laat staan dat iemand de moeite nam om het echt uit te werken. Ik heb dat inmiddels wel gedaan en de oplossing die je gaf uit het boekje blijkt te kloppen. Ik vond die integraal trouwens nog wat pittiger dan deze.
Volgens mij zijn er geen permutaties die daar aan voldoen, maar wellicht heb ik er niet genoeg over na gedacht.quote:Op maandag 9 oktober 2006 18:50 schreef teletubbies het volgende:
hee!
de vraag is:
bepaal alle cykeltypes in S<sub>5</sub> van alle even permutaties en die orde 4 hebben.
..
hoe pak ik dit het beste aan?
trouwens, hoeveel permutaties zijn er van ieder cykeltype?
alvast bedankt
Ja, dit klopt naar mijn weten.quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:29 schreef teletubbies het volgende:
okee..nu een vraag die daarop lijkt:
bepaal alle cykeltypes in S6 van alle even permutaties en die orde 5 hebben.
het gaat om een 5-cykel:
5=5.1
de permutatie bevat een 5-cykel en een 1-cykel. Een 5-cykel is even, dit is de enige oplossing.
Nee, een permutatie met cykels ter lengte 4, 2 en 2 voldoet ook.quote:bepaal alle cykeltypes in S8 van alle Oneven permutaties en die orde 4 hebben.
het gaat om een 4-cykel:
4=4*1, (2*2 gaat niet..kgv(2,2)=2)
de permutatie bevat een 4-cykel en een 1-cykel. Een 4-cykel is oneven, dit is de enige oplossing.
Ja, dit is fout omdat 4*8/4=8. Bovendien heb je niet goed geteld. Je kunt op 8 kies 4 manieren de 4 elementen in je cykel kiezen. Deze kun je op 4! manieren ordenen. Zoals je al opmerkte zijn telkens 4 van deze ordeningen hetzelfde. Het gevraagde aantal is dus (8 kies 4)*4!/4 = (8 kies 4)*3!.quote:hoeveel permutaties voldoen hieraan?
je hebt bijv (1234), (1243), (1324), (1342) ....(5678),(5687)...
maar (1234)=(2341)=(3412)=(4123)
het aantal permutaties is volgens mij 4*8/4=16
of is dit fout?
Gevraagd werd de integraal te bepalen van de functie √(2∙e2t + 1) over het interval [0, 2π].quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:17 schreef Greus het volgende:
[..]
Kan ik deze oplossing misschien van je overnemen?![]()
sin(2x) > 0,4, en hier kun je zonder intersect vrij weinig mee. Het zou wat anders zijn als we het bijvoorbeeld over sin(2x) > wortel(2)/2 hadden.quote:Hoe los je 2sin 2x > 0,8 op, zonder intersect en hoe schrijf je dat precies op
Logisch nadenken: wat gebeurt er nu eigenlijk? 5*sin(x) -> de sinus wordt 5x uitgerekt. Sin(0,5x) -> pas bij x=2pi gaat hij weer door 0, dus de sinus wordt uit elkaar getrokken in horizontale richting. Sin(x+5) -> Ipv x wordt er nu steeds x+5 ingevuld, ofwel een verschuiving van 5 naar links.quote:# Hoe bepaal je de horizontale verschuiving van Y = sin x met verschillende formule( bv. 5 * Sin (0,5x) + 6) of wat is de algemene regel hoe kan je dat zien in de grafiek
B is iets algebraïscher. Dingen die A niet krijgt zijn integralen, wat goniometrie, en misschien nog wel meer.quote:gewoon een vraagje
wat is het verschil tussen wiskunde A en B??
wat krijgt B wat A niet krijgt
B krijgt het bewijzen en redeneren. En gaat volgens mij dieper op de 'abstracte' stof in.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:51 schreef italiaan1987 het volgende:
gewoon een vraagje
wat is het verschil tussen wiskunde A en B??
wat krijgt B wat A niet krijgt
Nee, want de som van de lengtes van twee zijden van een driehoek is altijd groter dan de lengte van de derde zijde.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Een vraagje
Als een driehoek een zijde heeft van 5 en een zijde
van 8. Kan de 3e zijde dan 13 zijn ?
Onduidelijke vraagstelling. De cosinusregel luidt:quote:
Hoe zit dat met de cosinus/sinus regel in dit vlak ?
Oke bedankt nu weet ik ook weer wanneer ik dat moet gebruikenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, want de som van de lengtes van twee zijden van een driehoek is altijd groter dan de lengte van de derde zijde.
[..]
Onduidelijke vraagstelling. De cosinusregel luidt:
a2 = b2 + c2 - 2bc?cos ?
Als nu a = b + c dan is a2 = (b+c)2 = b2 + 2bc + c2. Bij een driehoek met a = b + c zou dus moeten gelden cos ? = -1 dus ? = 180°, maar dat kan niet aangezien de beide andere hoeken dan 0 graden zouden moeten zijn.
Je moet eerst aantonen dat de vier rechthoekige driehoeken congruent zijn (congruentiekenmerken gebruiken). Dan weet je al dat de vier schuine zijden die samen de grote vierhoek vormen gelijk zijn. Verder moet je laten zien dat de vier hoeken van de grote figuur elk 90 graden zijn. Dat is ook eenvoudig omdat de vier toegevoegde driehoeken rechthoekig zijn zodat de som van de twee andere hoeken van elke driehoek ook 90 graden is.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oke bedankt nu weet ik ook weer wanneer ik dat moet gebruiken.
Nog een bewijs vraag waar ik niet uitkom
Gegeven is een vierkant EFGH
Je verlengt EF met FA
Je verlengt FG met GB
Je verlengt GH met HC
Je verlengt HE met ED
verder is FA = GB = HC = ED
bewijs dat ABCD een vierkant is.
Als ik het teken zie ik ook wel dat het een vierkant is. Maar hoe bewijs ik dat
Ik heb m opgelost met mn Grafische Rekenmachine:quote:Op 1-1-2006 zet iemand ¤ 6000,- op een spaarrekening. De rente is 3% per jaar en wordt aan het eind van elk jaar bijgeschreven op de spaarrekening. Verder wordt er niets op de spaarrekening gestort en er wordt ook niets afgehaald.
Hoeveel jaar duurt het voor het saldo verdubbeld is?
Zover was ik al gekomen, maar dan kom ik op 0.31006quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:48 schreef Aibmi het volgende:
2=1.03x
1.03log2=x
En daar zul je toch je rekenmachine moeten pakken vrees ik.
[Java] voor dummies - Deel 1quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:49 schreef Elle4 het volgende:
Hier een vraag over Java Programmeren? Wie kan mij helpen en/of tips geven?
Simpel:quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:51 schreef Piles het volgende:
[..]
Zover was ik al gekomen, maar dan kom ik op 0.31006![]()
[..]
[Java] voor dummies - Deel 1
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:00 schreef Riparius het volgende:
log((1,03)x) = log 2
x∙log(1,03) = log(2)
Dit is toch echt een basisregel voor het rekenen met logaritmen hoor. Kijk maar eens op je formulekaart:quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:06 schreef Piles het volgende:
[..]
![]()
Ik kende de logica van deze stap nog niet, maar die ga ik zeker ff opschrijven
Bedankt voor de hulp![]()
Die heb ik nietquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is toch echt een basisregel voor het rekenen met logaritmen hoor. Kijk maar eens op je formulekaart:
log(ap) = p∙log(a)
Mag ik zeggen dat de 4 toegevoegde driehoeken congruent zijn omdat ze voldoen aan ZHZquote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet eerst aantonen dat de vier rechthoekige driehoeken congruent zijn (congruentiekenmerken gebruiken). Dan weet je al dat de vier schuine zijden die samen de grote vierhoek vormen gelijk zijn. Verder moet je laten zien dat de vier hoeken van de grote figuur elk 90 graden zijn. Dat is ook eenvoudig omdat de vier toegevoegde driehoeken rechthoekig zijn zodat de som van de twee andere hoeken van elke driehoek ook 90 graden is.
Ja, dat is het, heel compact opgeschreven.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mag ik zeggen dat de 4 toegevoegde driehoeken congruent zijn omdat ze voldoen aan ZHZ
ZHZ = 2 zijden en een ingesloten hoek. De 4 schuine zijden zijn dus even lang. En omdat de 4 toegevoegde driehoeken rechthoekig zijn, zijn de 2 overige hoeken 90 graden. Wat het dus een vierkant maakt.
Maar ik snap eigenlijk niet wat ik met jouw raad moet (als je eerste post voor mij bedoelt is)quote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:15 schreef GlowMouse het volgende:
Het kan, maar is niet aan te raden omdat het veel makkelijker kan.
De grote fout die je maakt is dat je denkt dat de wortel uit de som van twee termen gelijk is aan de som van de wortels van die termen. Je denkt dus dat √(a+b) hetzelfde is als √a + √b, maar dat is niet zo.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 19:58 schreef Secretus het volgende:
Ok, halloIk ben nogal een idioot op het vlak van bètavakken (Ik doe dan ook de meest alpha opleiding die er is) en heb dus problemen met een vraag die normaal simpel zou moeten zijn:
Eerst moet ik de vergelijking bepalen van een cirkel met M(-4, 1) als middelpunt en r=3
Dat is c <-> (x+4)2 + ( y-1)2 = 9 (toch?)
Als ik ervanuitga dat dat juist is, dan moet ik nu zien wat de snijpunten met de X-as zijn, dat was toch Y=0 en dan uitrekenen ?
Dan krijg je
(x+4)2 + (0-1)2 = 9
Hier overal de wortel uit nemen om die kwadraathaakjesdingetjes weg te werken:
x + 4 + 1 = 3
x + 5 = 3
x = -2
En dan denk ik, zo idioot als ik ben, dat de snijpunten met de X-as... oh wacht ik heb er twee nodig![]()
Dat heb ik ergens lang geleden gehad, maar ik weet het al lang niet meer.
Wat doe ik fout ?![]()
Ja, die fout heb ik bijna juist na het typen van mijn post ook ontdektquote:Op woensdag 11 oktober 2006 20:20 schreef GlowMouse het volgende:
Als (x+4)² + (0-1)² = 9 dan (x+4)² = 8. Ofwel x+4 = wortel(8) of x+4 = -wortel(8)
Je deed zelf trouwens dat wortel((x+4)² + (0-1)²) = (x+4) + (0-1), maar dit gaat fout (voorbeeld: wortel(2+2) = 2, terwijl wortel(2) geen 1 is).
In zijn algemeenheid klopt je bewering niet. Als ik in de calculator van WinXP deze berekening uitvoer dan komt er op beide manieren toch echt precies hetzelfde uit, namelijk 0.02002001.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:25 schreef Bioman_1 het volgende:
Zelf ook een vraag:
Vandaag bezig geweest met het onderwerp: Hoe rekent een computer? (over machine-getallen enzo en de afrondfouten die daarbij gemaakt worden).
[...]
Zo is het beter om a2 - b2 te bereken als (a+b)*(a-b) en niet als (zoals ik had verwacht) a*a - b*b. In het eerste geval is namelijk de relatieve rekenfout die je maakt kleiner dan bij de tweede.
Reken bovenstaande bijvoorbeeld maar eens uit met a = 100.1001 en b = 100.1000 Dan komt uit beide berekeningen NIET hetzelfde antwoord.
Teken een lijnstuk van 10 cm. Zet de punt van de passer in het ene eindpunt en trek een cirkel met straal 5 cm. Zet dan de punt van de passer in het andere eindpunt en trek een cirkel met straal 8 cm. Het snijpunt van de cirkels (nu ja, één van beide snijpunten) is nu het derde punt van je driehoek, samen met de twee eindpunten van je lijnstuk van 10 cm waar je mee begon.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb een vraagje. Je hebt een driehoek met een zijde 5 cm 8 cm en 10 cm.
Ik moet een driehoek construeren met die 3 zijdes. Als 'hint' staat er een passer. :S Snap er geen knurft van. Als ik een driehoek teken kom ik niet verder dan 9.5 cm als 3e schuine zijde.
Gebruik de middelwaardestelling, eerst toegepast op f(x) en dan toegepast op f'(x).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:00 schreef teletubbies het volgende:
stel f is twee keer differentieerbaar op een interval I.
In I zitten 0 en 2. Bovendien geldt f(0)=f(1)=0 en f(2)=1.
Toon aan dat er getallen a,b in I zitten zodat:
f'(a)=1/2
f''(b) > 1/2
Voor f'(a)=1/2 in ieder geval gecombineerd met de tussenwaardestelling.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Gebruik de middelwaardestelling, eerst toegepast op f(x) en dan toegepast op f'(x).
Onduidelijke vraag. Ik denk trouwens dat je een beetje in de war bent. Kijk maar eens hier.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:
waarom is de congruentie zhz en zhh gelijk ?
Oh ik heb hier namelijk een opgave waarin staat.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Onduidelijke vraag. Ik denk trouwens dat je een beetje in de war bent. Kijk maar eens hier.
Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat ZHZ in je boek een drukfout is voor HZH. Gelijkheid van twee hoeken impliceert namelijk altijd gelijkheid van de derde hoek, omdat de som van de hoeken van een driehoek 180 graden is.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 00:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oh ik heb hier namelijk een opgave waarin staat.
Als 2 driehoeken congruent zijn volgens ZHZ zijn dat ook volgens ZHH. Waarom is dat zo ?
Dat is de Letterlijke vraag in mn boekje staat. Ik zie niet in waarom, de site die je me gaf geeft aan dat beide opzich wat anders betekenen.
Zoals het hier staat kan het strict genomen niet kloppen, want als je stelt dat driehoek ABC congruent is met driehoek XYZ dan impliceer je daarmee dat AB=XY, BC=YZ en CA=ZX, terwijl is gegeven dat AB = 3*XY: een tegenstrijdigheid dus.quote:En dan nog een laatste vraag, de afsluiting van mijn boekje met vragen.
Gegeven is driehoek ABC die congruent is met XYZ en gegeven is AB = 3 XY
CD is de loodlijn vanuit C op AB
ZW is de loodlijn vanuit Z op XY
Laat zien dat CD = 3 ZW
Logisch leren denken en redeneren is altijd goed.quote:men dit bewijzen zeg pfft![]()
quote:bedankt btw voor het helpen![]()
bewijzen en redeneren vind ik altijd pittig.
Probeer eens u = wortel(x)quote:Integraal Wortel X * exp(2xwortel x) dx
De bedoeling bij deze is substitueren.
Mij lijkt dan:
u=2xwortelx
du/dx = (2x)/(2wortelx) +2 wortelx
De x in de integrand moet je dan uiteraard wel door u² vervangen. En waar is wortel(x) gebleven?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:07 schreef Rejected het volgende:
Dus dan krijg ik bij som 1:
[Integraal] 2*u*du* exp (2xu) ?
Dat snap ik niet helemaal, daarom dacht ik dat ik 2xwortelx moest substitueren.
Nou het product is een beetje "verborgen"quote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:59 schreef GlowMouse het volgende:
Partieel integreren is handig wanneer je een product van twee functies hebt. Bij je tweede opgave zie ik die niet terug. Door u=1+x² te substitueren krijg je wel een product.
Nu ik er nog eens naar kijk, zie ik dat je te kort door de bocht bent gegaan bij de tweede vraag. x*ln(1+x²) - [integraal] (2x*dx)/1+x² is namelijk fout. Wat je krijgt, is x*ln(1+x²) - [integraal] (2x2*dx)/(1+x²). Het uitwerken van deze integraal vergt iets meer inzicht: 2x²/(1+x²) = 2*(x²+1-1) / (x²+1) = 2(1 - 1/(x²+1)). Je ziet dan de afgeleide van de arctangens terugkomen, en de uitwerking is niet zo moeilijk meer.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:06 schreef Rejected het volgende:
Bedankt!! Je zou een fotoboek moeten openen, het zou vollopen door bedankjes!
Nu ga ik met een fijn hoofd naar bed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |