abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37887375
Hoe kan ik deze integraal oplossen

pi_37889085
Ik denk dat je hier beter dit topic voor kunt gebruiken: betageouwehoer
, staat nu onderaan in SES.

Maar wat bij mij gelijk opkomt, is de substitutie u=et, en dus du=et dt.
De integrand kun je schrijven als Sqrt(e-2t + 2 )*et en je integraal wordt dan de integraal van Sqrt(u-2 + 2 )du. Wel ff je grenzen omschrijven natuurlijk. Kun je deze uitrekenen?
pi_37889347
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat je hier beter dit topic voor kunt gebruiken: betageouwehoer
, staat nu onderaan in SES.

Maar wat bij mij gelijk opkomt, is de substitutie u=et, en dus du=et dt.
De integrand kun je schrijven als Sqrt(e-2t + 2 )*et en je integraal wordt dan de integraal van Sqrt(u-2 + 2 )du. Wel ff je grenzen omschrijven natuurlijk. Kun je deze uitrekenen?
Wowwow, je gaat me iets te snel

Hoe kom je aan deze dan: Sqrt(e-2t + 2 )*et?
pi_37889614
Nou, je kunt een factor et onder de wortel vandaan halen, net zoals je zoiets kunt doen met x bij bijvoorbeeld

Sqrt( x4 + x2 ). Je kunt onder de wortel door x2 delen, maar als je die buiten die wortel wilt halen, dan wordt dat een factor x, want de wortel van x2 is immers x. Dus Sqrt( x4 + x2 )=x*Sqrt(x2+1 ).

Dat kunstje doe je ook bij je gegeven integraal. Je neemt dan de substitutie u=et. Dan geldt du/dt=et, dus du=etdt.

Sqrt(2et + 1) = et*Sqrt(2+e-2t ). Die factor et schrijf je weg met dat du=etdt. Schrijf dit om naar u, en je krijgt de integraal die ik zonet noemde
pi_37889658
Wat voel ik me toch soms dom als ik dit soort dingen lees
pi_37890053
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:18 schreef Haushofer het volgende:
Nou, je kunt een factor et onder de wortel vandaan halen, net zoals je zoiets kunt doen met x bij bijvoorbeeld

Sqrt( x4 + x2 ). Je kunt onder de wortel door x2 delen, maar als je die buiten die wortel wilt halen, dan wordt dat een factor x, want de wortel van x2 is immers x. Dus Sqrt( x4 + x2 )=x*Sqrt(x2+1 ).

Dat kunstje doe je ook bij je gegeven integraal. Je neemt dan de substitutie u=et. Dan geldt du/dt=et, dus du=etdt.

Sqrt(2et + 1) = et*Sqrt(2+e-2t ). Die factor et schrijf je weg met dat du=etdt. Schrijf dit om naar u, en je krijgt de integraal die ik zonet noemde
Mijn dank is groot
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:42:47 #7
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37890547
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:19 schreef SterkStaaltje het volgende:
Wat voel ik me toch soms dom als ik dit soort dingen lees
Het is eigenlijk allemaal redelijk eenvoudig, het ziet er gewoon moeilijk uit. Zie het als taal. Als ik een alinea in het Fins zie kan ik er niks van maken, maar als je weet waar alles naar vertaalt is het een eitje. Zo ook dit.
pi_37890714
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:30 schreef Greus het volgende:

[..]

Mijn dank is groot
Ja, maar nou moet je die andere integraal oplossen, en hoe je dat zo 123 doet weet ik niet
Maar ik denk wel dat ie makkelijker is dan die andere
pi_37896051
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:42 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Het is eigenlijk allemaal redelijk eenvoudig, het ziet er gewoon moeilijk uit. Zie het als taal. Als ik een alinea in het Fins zie kan ik er niks van maken, maar als je weet waar alles naar vertaalt is het een eitje. Zo ook dit.
Tenzij je met LTS zwakstroom even bent komen kijken natuurlijk
pi_37896943
Het antwoord van de integraal ziet er niet moeilijk uit.... alleen ik zie nog niet echt hoe je erop kunt komen...
pi_37898783
quote:

[..]

Nou,dat zie ik toch anders. Dit is een integraal die je moet oplossen. Ook al snap je wat er staat, dan hoef je nog niet in staat te zijn om het ding op te lossen.

@TS: zal morgen es kijken of ik een fatsoenlijke oplossing kan krijgen. Heb je Mathematica al geprobeerd?
pi_37905210
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 23:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou,dat zie ik toch anders. Dit is een integraal die je moet oplossen. Ook al snap je wat er staat, dan hoef je nog niet in staat te zijn om het ding op te lossen.

@TS: zal morgen es kijken of ik een fatsoenlijke oplossing kan krijgen. Heb je Mathematica al geprobeerd?
Ik zeg net, de oplossing is niet zo moeilijk, wel fatsoenlijk dus.

Matlab geeft :
(2*exp(2*t)+1)^(1/2)-atanh((2*exp(2*t)+1)^(1/2))
pi_37905552
quote:

[..]

Er is wel degelijk een gegronde reden voor mijn afkeer van integralen!

Heb hier een naslagwerkje "Integrals and Series Volume 1: Elementary functions" Met 650 bladzijden "Integrals of the form ..." en telkens het resultaat erbij. (Zo'n tien a twintig per bladzijde).

Geloof me, als die dingen gemakkelijk op te lossen waren zou zo'n boek niet verschijnen.
pi_37907899
Let C be the curve: x = et cos ( t ), y = et cos ( t ), z = t between t = 0 and t = 2 * pi. Find the length of C.

Mijn gedachtengang:

Eerst parametriseren: r = et cos ( t ) i + et sin ( t ) j + t k

Dan differentiëren: v = et ( cos ( t ) - sin ( t ) ) i + et ( cos ( t ) + sin ( t ) ) j + k

v = | v | = SQRT ( e2t ( cos ( t ) - sin ( t ) )2 + e2t ( cos ( t ) + sin ( t ) )2 + 1 ) = SQRT ( 2e2t + 1 )

Lengte van de curve C is natuurlijk de integraal van 0 tot 2*pi van v naar t.

Het boek geeft, dat de oplossing van de opgave dit moet zijn:

MAAR HOE?

Edit: Ik kan ook weinig met de gesubstiueerde vorm van de integraal... Zal verder wel aan mij liggen

[ Bericht 6% gewijzigd door Greus op 17-05-2006 10:46:53 ]
  woensdag 17 mei 2006 @ 12:13:33 #15
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37911508
WFL >> SES
'Nuff said
  donderdag 18 mei 2006 @ 21:56:48 #16
105263 Litso
Interlectueel.
pi_37967011
Dankjewel, maar ik zal hem helaas meteen dicht moeten gooien
Dit soort vragen kunnen heel mooi terecht in [Centraal] Bèta huiswerk en vragen topic , waar onze wiskundige experts al jullie vragen beantwoorden

Slotje dus.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')