abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 september 2006 @ 20:05:47 #87
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42178188
quote:
weet je het niet zeker, en kun je er dus van uit gaan dat ze niet lui zijn(bij dit soort logische redeneringen moet je alleen van zekerheden uitgaan).
Het enige wat je zeker weet is dat je er niks over kunt zeggen. En toch doe jij dat door te stellen dat je er vanuit kunt gaan dat ze niet lui zijn.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42178823
quote:
Op woensdag 27 september 2006 20:05 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het enige wat je zeker weet is dat je er niks over kunt zeggen. En toch doe jij dat door te stellen dat je er vanuit kunt gaan dat ze niet lui zijn.
Ok, knullig geformuleerd. Daar ben ik het mee eens. Maar ik bedoelde in ieder geval dat je nooit er van uit kan gaan dat het wel zo is als het niet zeker is. In dit geval had ik dus wel gelijk, want het niet conclusies kunnen trekken uit niet bestaande informatie komt op het zelfde neer als negatief aannemen.
pi_42191301
Ik heb een vraagje over:
Impliciet Differentiëren
de opgave:
xy=6e^(2x-3y)
Mijn gedachte was:
xy'+y=(2-3y')6e^(2x-3y)
xy'+y=(12-18y')e^(2x-3y)


Kan iemand mij helpen?
  donderdag 28 september 2006 @ 10:54:11 #90
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42193532
Je gedachten kloppen. Mocht je nog willen herschrijven naar y'= ..., zorg dan eerst dat je y' aan een kant krijgt en haal y' buiten haakjes.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42193831
Bedankt voor je reactie!
Dat was idd mijn volgende gedachte, maar ik kwam er niet verder uit.
Ik wist maar niet hoe ik y'= zou moeten krijgen.

Ik weet het nog steeds niet:'(

[ Bericht 10% gewijzigd door Rejected op 28-09-2006 13:40:10 ]
  donderdag 28 september 2006 @ 17:53:44 #92
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42204999
Zorg eerst dat je y' aan een kant krijgt: xy' + 18y'*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan y' buiten haakjes halen: y'(x+18*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan links en rechts delen door 18*exp(2x-3y): y' = (12*exp(2x-3y)-y) / 18*exp(2x-3y) = 2/3 - y/ 18*exp(2x-3y).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42212928
quote:
Op donderdag 28 september 2006 17:53 schreef GlowMouse het volgende:
Zorg eerst dat je y' aan een kant krijgt: xy' + 18y'*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan y' buiten haakjes halen: y'(x+18*exp(2x-3y) = 12*exp(2x-3y)-y
Dan links en rechts delen door 18*exp(2x-3y): y' = (12*exp(2x-3y)-y) / 18*exp(2x-3y) = 2/3 - y/ 18*exp(2x-3y).
Ik snap niet precies wat er in de 1e regel gebeurt, om y' aan uitsluitend aan de linkerkant te krijgen moet je toch delen door (12-18y')??
  donderdag 28 september 2006 @ 21:32:12 #94
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42213670
Als je daardoor deelt, is hij rechts weg maar houd je links een term y/(12-18y') over. Je krijgt dan y' niet meer los zonder weer met 12-18y' te vermenigvuldigen.
Wat ik doe, is rechts de haakjes wegwerken en dan 18y'*exp(2x-3y) links en rechts optellen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42214981
Oh jeetje, wat stom dat ik daar niet aan gedacht had!
Hulde GlowMouse Held
Heel erg bedankt
pi_42231962
Ik heb het al een keer eerder gevraagt maar ik kom er niet uit het gaat om het volgende:


Ik moet 'Punt X' berekenen, ik moet namelijk weten op welke hoogte het vierkantje (dat blauwe vlakje) 4x4 cm is... hoe is dit te doen? Cos Tas Toa is even geleden maar ik weet alleen dat hoek Q 45graden is... kan je dan Cos/Tas/Toa toepassen?
Bram! Boterham!
pi_42232152


Kan je hier iets mee?
Verhoudingen

btw. het is SOS CAS TOA en niet TAS of zo
Maar dat heb je dus nu ff niet nodig.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:10:53 #98
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42232168
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:02 schreef lj_lightning het volgende:
Ik heb het al een keer eerder gevraagt maar ik kom er niet uit het gaat om het volgende:

[afbeelding]
Ik moet 'Punt X' berekenen, ik moet namelijk weten op welke hoogte het vierkantje (dat blauwe vlakje) 4x4 cm is... hoe is dit te doen? Cos Tas Toa is even geleden maar ik weet alleen dat hoek Q 45graden is... kan je dan Cos/Tas/Toa toepassen?
Van 'cos/tas/toa' heb ik niet gehoord, maar als je dit op kunt lossen, kan het met goniometrie. Als de bissectrice van Q tekent, kún je twee rechthoekige driehoeken zien ontstaan. Voorwaarde is dan wel dat het blauwe vlakje recht ligt.
Waarom zou het blauwe vlakje trouwens niet bovenin de balk zitten?

Op je tekening lijkt hoek Q trouwens eerder 90 graden, maar dat maakt verder niet uit.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42232512
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:10 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Van 'cos/tas/toa' heb ik niet gehoord, maar als je dit op kunt lossen, kan het met goniometrie. Als de bissectrice van Q tekent, kún je twee rechthoekige driehoeken zien ontstaan. Voorwaarde is dan wel dat het blauwe vlakje recht ligt.
Waarom zou het blauwe vlakje trouwens niet bovenin de balk zitten?

Op je tekening lijkt hoek Q trouwens eerder 90 graden, maar dat maakt verder niet uit.
Ehh ja goniometrie en bissectrice komen niet in mijn woordeboekje voor Het is 5Havo btw
en hoek Q is 90 graden, foutje van mij
Bram! Boterham!
pi_42232557
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:09 schreef -J-D- het volgende:
[afbeelding]

Kan je hier iets mee?
Verhoudingen

btw. het is SOS CAS TOA en niet TAS of zo
Maar dat heb je dus nu ff niet nodig.
Kun je nagaan hoelang het geleden is komt gelukkig niet opt examen dacht ik

Maar met verhoudings tabellen heb ik eik nog nooit gezien bij meetkunde het klopt wel (ik gebruik sketchup en die laat de afmetingen zien en het is 2,0cm en 4x2,85/5,65 is 2,0
Bram! Boterham!
pi_42233590
Oh en bedankt beide
Bram! Boterham!
pi_42238184
Het ging me dan ook te ver om het helemaal voor je uit te rekenen.
Ging er wel vanuit dat het nu zou lukken.
Succes
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 29 september 2006 @ 18:58:42 #103
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_42238989
Boer wil land afzetten, maar alleen het gedeelte dat niet aan de sloot grenst, zie Figuur. Er is 40m schrikdraad



a. Druk AB uit in x
b. Druk de oppervlakte O van het af te zetten stuk land uit in x.
c. Onderzoek de grootst mogelijke oppervlakte van het land dat Boer op deze manier af kan zetten.

De antwoorden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die antwoorden zijn natuurlijk wel leuk, en c snap ik ook wel, max intoetsen op je GR, maar ik snap A en B niet, want buiten de antwoorden heb ik geen uitwerkingen. Wie kan me helpen?
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_42239239
Linkerlengte X
Rechterlengte X-4
Totale lengte AB + X + X-4 = AB + 2X - 4 = 40
AB = 44 - 2x

O = AB * X = 44X - 2X2

Maximum bij dO/dX = 0
dO/dX = 44 - 4X = 0
X = 11
En dat in O invullen
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_42248643
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 18:24 schreef -J-D- het volgende:
Het ging me dan ook te ver om het helemaal voor je uit te rekenen.
Ging er wel vanuit dat het nu zou lukken.
Succes
Het is me gelukt ben net klaar, pff wat een werk (mocht je ge-intresseerd zijn: hier is de opgave oa te vinden )
Morgen de foutjes eruit halen, nu eerst pitten
Bram! Boterham!
  zaterdag 30 september 2006 @ 18:41:03 #107
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42262474
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 17:51 schreef Haushofer het volgende:
"Max intoetsen op je GR"
En het dan wel snappen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:31:44 #108
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_42281454
In een huiswerk opdracht moest ik bewijzen dat van een bepaalde parameterfunctie de functie door alle toppen van die parameterfunctie gelijk was aan 1/(2x).
Goed, afgeleide bepalen, p schrijven als x, invullen, en dan krijg ik er uiteindelijk dit uit:

y = (x2+4)/(2x3+8x)
dan moet ik dat dus herleiden tot 1/(2x)
Je ziet dat het antwoord goed is, als je (x2+4)/(2x3+8x) = 1/(2x) kruislings vermenigvuldigt zie je dat het klopt. Maar het lukt me maar niet om via de officiële stappen die functie te herleiden. Ik denk waarschijnlijk heel raar na (bovendien ben ik slecht in deelstrepen etc.)

Kan iemand me laten zien hoe je dat herleidt?
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:56:09 #109
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42283635
Haal bij 2xł+8x eens 2x buiten haakjes.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:38:41 #110
120881 thomzor
Beter stil
pi_42284836
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
bewijs met inductie dat 3^n >= 1 + 2n^2 geldt voor n>=2 
ih: 3^(n-1) >= 1 + 2(n-1)^2

3^n
=
3 * 3^(n-1)
>= { ih }
3 * (1 + 2(n-1)^2)
=
3 * (1 + 2n^2) - 12x + 6
>=
1 + 2n^2

volgens mij klopt het opzich wel (typefouten daargelaten), alleen vind ik mijn laatste stap vrij onduidelijk
is er iemand hier (ongetwijfeld) die het beter/duidelijker kan en eventueel feedback kan geven

bvd
pi_42285002
3 * (1 + 2n^2) - 12n + 6
>=
1 + 2n^2

Is dit de stap die je niet volgt?
Dit is waar als 8 + 4 n^2 >= 12n , als je dat bewijst ben je er.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:50:14 #112
120881 thomzor
Beter stil
pi_42285175
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 17:43 schreef Wackyduck het volgende:
3 * (1 + 2n^2) - 12n + 6
>=
1 + 2n^2

Is dit de stap die je niet volgt?
Dit is waar als 8 + 4 n^2 >= 12n , als je dat bewijst ben je er.
ja ik volg het wel, ik heb het namelijk zelf gedaan - maar ik kan me voorstellen dat het nogal een grote stap is / onduidelijk is

ik vroeg me af of het niet makkelijker kon :p
pi_42336869
oeps
pi_42336922
Een tijdje terug postte ik al een aantal vragen mbt linear programmeren. Het meeste heb ik inmiddels wel op kunnen lossen alleen zit ik nog met één probleem.

A_t zijn binaire variabelen
s is een integer variabele
Y_t zijn (binaire) parameters

Nu wil ik het volgende lineariseren:

A_{t+s} >= Y_t voor alle t

Iemand enig idee hoe ik dit aanpak? Het probleem zit hem er dus in dat in de index van variabele A een variabele zit... Als iemand een oplossing weet in het geval dat A_t geen variabele, maar een parameter is hoor ik dat ook graag.
pi_42367779
4X tot de 5e = 12

hoe reken je dat uit op de rekenmachine
bier
pi_42370019
Bedoel je:

4x5 = 12 ?

Dan x = (12/4)^(1/5) = 31/5

Zit er niet zo'n xy knop op je rekenapparaat?
Theories come and theories go. The frog remains
pi_42370462
Zelf ook een vraag:

Vandaag bezig geweest met het onderwerp: Hoe rekent een computer? (over machine-getallen enzo en de afrondfouten die daarbij gemaakt worden).

Vandaag dus geleerd dat als je twee getallen a en b hebt (die allebei een onnauwkeurigheid bevatten - denk bijv. aan meetwaarden) dat de berekening erg uit kan maken voor de propagatie van je afrondfouten.

Zo is het beter om a2 - b2 te bereken als (a+b)*(a-b) en niet als (zoals ik had verwacht) a*a - b*b. In het eerste geval is namelijk de relatieve rekenfout die je maakt kleiner dan bij de tweede.

Reken bovenstaande bijvoorbeeld maar eens uit met a = 100.1001 en b = 100.1000 Dan komt uit beide berekeningen NIET hetzelfde antwoord.

Zo is het bijvoorbeeld ook beter (nauwkeuriger) om NIET sin(a) - sin(b) te berekenen, maar juist

2 * sin((a-b)/2) * cos((a+b)/2)

(wat uiteraard gelijk is aan sin(a) - sin(b) als je over EXACTE waarde zou beschikken, maar dat is dus niet zo).

Nu vraag ik mij bijvoorbeeld af wat de beste (meest nauwkeurige) manier is om bijv:

log(x) - log(x-1) , x>>1

uit te rekenen. Of bijv:

(ex - 1)/x, |x|<<1

Tot aan vandaag had ik gedacht dat je gewoon de log van x zou berekenen, dan de log van x-1 en dan die van elkaar aftrekken. Maar na vandaag twijfel ik of dat nog wel de meest nauwkeurige manier is.

Iemand suggesties?
Theories come and theories go. The frog remains
pi_42373743
b) Een bedrag van ¤6000 is op 1 januari 2005 op een bankrekening gestort. Na 10 jaar staat er ¤8881,47 op deze rekening. Wat is het gehanteerde rentepercentage op jaarbasis?

ik weet hoe ik t moet uitrekenen alleen niet op de calculator
bier
  woensdag 4 oktober 2006 @ 22:52:30 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42374012
Steeds zie je dat het nauwkeuriger kan door een uitdrukking om te schrijven. log(x) - log(x-1) kun je denk ik niet omschrijven. (exp(x)-1)/x wel: exp(x)/x - 1/x = x-log(x)-1/x. Of het nauwkeuriger is, kun je zelf zo proberen.
quote:
b) Een bedrag van ¤6000 is op 1 januari 2005 op een bankrekening gestort. Na 10 jaar staat er ¤8881,47 op deze rekening. Wat is het gehanteerde rentepercentage op jaarbasis?

ik weet hoe ik t moet uitrekenen alleen niet op de calculator
Als je weet hoe je het uit moet rekenen, gebruik je daar toch al de calculator voor? Waarom zou je dat anders willen? Verder is het natuurlijk van belang of er sprake is van discreet/continu samengestelde of van enkelvoudige interest.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42374856
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:25 schreef Bioman_1 het volgende:
Zelf ook een vraag:

Vandaag bezig geweest met het onderwerp: Hoe rekent een computer? (over machine-getallen enzo en de afrondfouten die daarbij gemaakt worden).

Vandaag dus geleerd dat als je twee getallen a en b hebt (die allebei een onnauwkeurigheid bevatten - denk bijv. aan meetwaarden) dat de berekening erg uit kan maken voor de propagatie van je afrondfouten.

Zo is het beter om a2 - b2 te bereken als (a+b)*(a-b) en niet als (zoals ik had verwacht) a*a - b*b. In het eerste geval is namelijk de relatieve rekenfout die je maakt kleiner dan bij de tweede.

Reken bovenstaande bijvoorbeeld maar eens uit met a = 100.1001 en b = 100.1000 Dan komt uit beide berekeningen NIET hetzelfde antwoord.

Zo is het bijvoorbeeld ook beter (nauwkeuriger) om NIET sin(a) - sin(b) te berekenen, maar juist

2 * sin((a-b)/2) * cos((a+b)/2)

(wat uiteraard gelijk is aan sin(a) - sin(b) als je over EXACTE waarde zou beschikken, maar dat is dus niet zo).

Nu vraag ik mij bijvoorbeeld af wat de beste (meest nauwkeurige) manier is om bijv:

log(x) - log(x-1) , x>>1

uit te rekenen. Of bijv:

(ex - 1)/x, |x|<<1

Tot aan vandaag had ik gedacht dat je gewoon de log van x zou berekenen, dan de log van x-1 en dan die van elkaar aftrekken. Maar na vandaag twijfel ik of dat nog wel de meest nauwkeurige manier is.

Iemand suggesties?
log(x) - log(x-1) = log(x/(x-1)) = log(1 + 1/(x-1)).
Als x >> 1, dan is y = 1/(x-1) heel dicht bij 0.
Nu is log(1+y) = y - y2/2 + y3/3 - ...
Dit convergeert natuurlijk heel snel als y heel klein is.

Evenzo kun je gebruiken dat ex = 1 + x + x2/2! + x3/3! + ... .
dus
(ex - 1)/x = 1 + x/2! + x2/3! + ... .
pi_42374861
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 22:52 schreef GlowMouse het volgende:
Steeds zie je dat het nauwkeuriger kan door een uitdrukking om te schrijven. log(x) - log(x-1) kun je denk ik niet omschrijven. (exp(x)-1)/x wel: exp(x)/x - 1/x = x-log(x)-1/x. Of het nauwkeuriger is, kun je zelf zo proberen.
[..]

Als je weet hoe je het uit moet rekenen, gebruik je daar toch al de calculator voor? Waarom zou je dat anders willen? Verder is het natuurlijk van belang of er sprake is van discreet/continu samengestelde of van enkelvoudige interest.
jaa via het uitwerking boekje heb ik gezien hoe het moet,alleen op me rekenmachine krijg ik het niet voor elkaar
bier
  woensdag 4 oktober 2006 @ 23:19:27 #122
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42374976
Weet je al wel welke vergelijking je op moet lossen?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42379416
6000 X x tot de 10 = 8881,47
bier
pi_42379444
6000*x^10=8881,47 dus.
Ik geef je als tip de algemene regel voor logaritmen.
a log b = c <=> a^c=b

Als je er niet uit komt, vertel dan waar je nu vast komt te zitten.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 07:26:36 #125
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_42379457
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 07:15 schreef italiaan1987 het volgende:
6000 X x tot de 10 = 8881,47
Je hebt op je rekenmachine een "e" toets, deze heeft het variabele "× 10n" Dan moet je dus intypen 6000Xe10.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 10:59:38 #126
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42382549
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 07:26 schreef --Christiaan-- het volgende:

[..]

Je hebt op je rekenmachine een "e" toets, deze heeft het variabele "× 10n" Dan moet je dus intypen 6000Xe10.
De meeste rekenmachines kunnen niet 6000*x10 uitrekenen. En zelfs als je een luxe rekenmachine hebt die dat wel kan, zal het je vertellen dat dat gelijk is aan 6000*x10.

De tip voor logaritmen is trouwens ook nutteloos. Het is nu eenvoudige algebra. De enige regel die je misschien niet kent luidt dat als ab = c, dan a = c1/b.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42391084
6000*x^10=8881,47
x^10 = 1,4802 berekend door 8881,47 door 6000 te delen


x = ^10wortel van 1,4802
en dit ken ik dus nie berekenen op de calculator
bier
  donderdag 5 oktober 2006 @ 15:52:25 #128
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_42391781
Kun je wel x^y berekenen voor willekeurige x en y? Zoja, zie mijn tip, zonee, dan gaat jou dit niet lukken met deze rekenmachine (of je moet met inklemmen willen werken).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_42413503
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 15:33 schreef italiaan1987 het volgende:

x = ^10wortel van 1,4802
en dit kan ik dus niet berekenen op de calculator
Tuurlijk wel. Er zit toch wel een toets voor xy o.i.d. op je calculator, en een toets voor inverse functies? Met de calculator in Windows XP gaat het trouwens ook gemakkelijk. Vinkje bij Inv aanzetten en dan intoetsen: 1.4802 x^y 10 = en je krijgt als antwoord 1.0399968885584896330874361342892. De rente is dus 4%.

Je kunt natuurlijk ook bedenken dat het trekken van de 10-de machtswortel gelijk staat aan verheffen tot de macht 1/10, dan heb je de inverse functietoets van je calculator niet eens nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')