Dat is niet de reden waarom ze met twee boten hebben ingeschreven. Hoe denk je dat het komt dat de AAB1 onverslaanbaar is?quote:Op dinsdag 18 april 2006 20:02 schreef JoStro het volgende:
[..]
Ik denk echt niet dat ABN de tweede boot heeft ingeschreven om om de laatste plaats te zeilen. Ik denk echt dat ze een middenmoter (hoe schrijf je dat eigenlijk, middenmoter) in gedachten hadden. Meezeilen voor net wel/net niet podium. Als ze dit zo "volhouden", dan worden ze nog ingehaald door Brasil en Ericsson.
Klopt. Dankquote:Op woensdag 19 april 2006 09:13 schreef WEST het volgende:
Stand na InPort Rio
Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 62.5
2 movistar 40.5
3 ABN AMRO TWO 39.5
4 Pirates of the Caribbean 39.0
5 Brasil 1 34.0
6 Ericsson Racing Team 28.5
7 Brunel 11.5
is de stand na etappe 5en tevens een verkapte TVP
Koninginnendag..... daus weinig kans dat ik het kan volgenquote:Op woensdag 19 april 2006 07:43 schreef the_disheaver het volgende:
Volgende Inport op 29 april. En dat is op zaterdag. Waarschijnlijk te laat voor mij
7 mei begint de start naar New York, waar een Pit Stop ligt. Maar liefst 400 nm. Zou de inportrace langer zijn?
in de baaiquote:Op donderdag 20 april 2006 02:09 schreef azaroth het volgende:
die inport race, is die in de baai of op zee?
Denk het niet, misschien alleen de Nederlanders...quote:Op donderdag 20 april 2006 10:24 schreef Sandworm het volgende:
Op Koninginnedag? Zou leuk zijn als de bemanning van de AAB1 en AAB2 in het oranje racen
Varen toch onder Nederlandse vlag.quote:Op donderdag 20 april 2006 10:28 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Denk het niet, misschien alleen de Nederlanders...
Daar heb je een goed punt jaquote:Op donderdag 20 april 2006 11:14 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Varen toch onder Nederlandse vlag.
't is natuurlijk wel weer een leuke stuntquote:Op donderdag 20 april 2006 11:23 schreef the_disheaver het volgende:
Tsja. Zullen de meeste zo koningsgezind zijn? Ach, laat ze aantrekken wat ze leuk vinden![]()
Die tijdelijke haven lijkt me verschikkelijk handig ja, mooie plek daar ookquote:Op donderdag 20 april 2006 11:52 schreef Sandworm het volgende:
De site van de stopover is ook eindelijk gefatsoeneerd: http://www.rotterdamstopover.nl/
Ze gaan naast Hotel New York een tijdelijke haven bouwen, speciaal voor schepen die willen afmeren gedurende het verblijf van de VOR deelnemers. Ik zal er 10 juni zijn, maar de 11e ben ik snel weer weg. Wat een woekerprijzen! Ik heb een klein bootje, maar als ik wil blijven na de in-port betaal ik 60 euro per nacht, met een minimum van 9 nachten.....
quote:Op donderdag 20 april 2006 13:54 schreef JoStro het volgende:
Tsjongejonge wat een prijzen.
Ik kampeer tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Ik hoop dat ze daar de prijzen wel in toom houden.
Hoe zit het eigenlijk met de InPort. Is tot nu toe alleen bekend dat ie voor de kust van Hoek van Holland wordt gevaren of is er al meer bekend over de exacte locatie. Wat zal de beste plek zijn (afgezien van op het water) om te koekeloeren??? En de race terug naar Rotterdam over de Nieuwe Waterweg is dat een onderdeel van de InPort. Worden de punten buiten verdiend of terug in Rotterdam.
quote:Zaterdag 10 juni
09.00 – 22.00 VOR Walkway open
12.00 J-22 Class Regatta
12.00 Voorbereiding start In-Port race (op zee)
12.30 – 15.00 In-Port race voor de kust van Hoek van Holland
13.00 Optimisten jeugd race
16.00 – 18.00 Finish VOR In-Port race voor de Veerhaven en prijsuitreiking
19.00 The Official Rotterdam Stopover Volvo Ocean Race
Party in de Cruise Terminal Rotterdam (kaartverkoop)
22.00 – 23.15 Show op de Nieuwe Maas
quote:Donderdag 15 juni
09.00 – 14.00 VOR Walkway open
12.00 – 13.00 Blessing of the fleet
Voorbereiding start 9e etappe Volvo Ocean Race
13.00 Start 9e etappe Volvo Ocean Race voor de Veerhaven
Uitzwaaien vloot
woh! Menu links in plaats van rechts....quote:
Lijkt er dus toch op dat de in-port race door de Maasmaond gaat, leuk voor het publiek.quote:12.30 – 15.00 In-Port race voor de kust van Hoek van Holland
13.00 Optimisten jeugd race
16.00 – 18.00 Finish VOR In-Port race voor de Veerhaven en prijsuitreiking
Doe je mee aan de North Sea Regatta?quote:Op donderdag 20 april 2006 15:40 schreef Farr40 het volgende:
Wij liggen in Scheveningen. Daar is de week voor de inport de north sea regatta. Als de omstandigheden een beetje meezitten zit je binnen anderhalf uur bij hoek van holland.
Dat is wel het plan.quote:Op donderdag 20 april 2006 21:57 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Doe je mee aan de North Sea Regatta?
quote:Ericsson skipper John Kostecki has stated a decision will be announced in the “next few days” clarifying whether his commitments to Michael Illbruck’s Transpac 52 campaign will prevent him from taking part in some of the remaining legs of the Volvo Ocean Race.
The American revealed how he has asked Illbruck to allow him more time to help Ericsson “do as well as possible”, but the German construction giant is keen for his skipper to return and oversee the team’s development as preparations intensify for their expected entry into the Breitling TP52 MedCup in May.
As Kostecki is contracted to Illbruck, and only accepted offshore obligations with Ericsson in addition to the In Port races because of a temporary gap in his schedule, a conflict of interests has emerged, though the final decision on where he spends the coming months is not solely his.
He said, “I’m going to have some conflicts in the future. It’s unfortunate. I think if Ericsson would have seen that there were going to be problems in the future maybe they might have signed me up earlier. But that’s the nature of the beast, so I’m not going to be able to do all the legs.
“It’s pretty simple. I’m contracted with Michael Illbruck for certain things and I have to live by that contract. “I can’t really discuss it right now as we are in the process of making those decisions, but hopefully in the next few days I’ll have those answers for you.”
....
Dat was toch al bekend in Rio. Vraag was alleen of hij er onder uit konquote:Op vrijdag 21 april 2006 10:30 schreef Sandworm het volgende:
En daar is dan het antwoord van Ericsson en Kostecki. Er zijn nu ineens contractuele verplichtingen met Illbruck!
[..]
Nou ja gefatsoeneerd??? Met als openingsfoto de boeg van de dJuice Dragons van de vorige race.....niet erg actueel als je het mij vraagt...quote:Op donderdag 20 april 2006 11:52 schreef Sandworm het volgende:
De site van de stopover is ook eindelijk gefatsoeneerd: http://www.rotterdamstopover.nl/
Ridder was aanwezig jaquote:Op zondag 23 april 2006 19:22 schreef JoStro het volgende:
in de herhaling op studiosport.nl dan maar. Ik heb het ook niet gezien. De Ridder was in de studio of niet?
Hij stak een verhaal af over type zeilen waar ik de ballen van begreep...quote:
1. Ik denk dat ze voor een campagne een aardige zeilgarderobe hebben en dat ze elke etappe een selectie eruit moeten maken. De afgelopen etappe werd minder wind verwacht dan ze werkelijk tegen kwamen. Dus misschien hadden ze hun selectie op lichtere omstandigheden afgestemdquote:Op maandag 24 april 2006 10:11 schreef Landrot het volgende:
[..]
Hij stak een verhaal af over type zeilen waar ik de ballen van begreep...![]()
1. De Pirates hadden tijdens de leg naar Baltimore niet de juiste zeilen aan boord. Hoe kan dat nou?
2. D'r zou een zeil 'versneden' zijn. Wat is dat in vredesnaam?
3. En tenslotte zou zo'n zeil erg kostbaar zijn. Dan denk ik: hoeveel kost dat dan? Maar dat zei de Ridder er weer niet bij...
Jammer dat er weer zoveel geouwehoerd werd in die uitzending. Ik wil beelden zien!![]()
ff snel gegoogledquote:2 Nederlandse boten in de Volvo Ocean Race
2 Nederlandse boten in de Volvo Ocean RaceAMSTERDAM (NED) – De kogel is door de kerk, Abn Amro zal met twee boten aan de start verschijnen in de volgende Volvo Ocean Race. De twee VOR 70’s zullen getekend worden door de Argentijn Juan Kouyoumdjian en gebouwd onder leiding van Killian Bushe, voormalig bouwer van de winnende boot “Illbruck” in de 2001-02 editie. Ze spreken over een driejarig project met een budget van om en bij de 20 miljoen Euro met de doelstelling om te winnen!
Voor de selectie van de 2 teams werkt de sponsor nauw samen met Roy Heiner. De voorbereidingen zijn al begonnen en men zoekt nu naar een schipper. Abn Amro denk met de ervaring uit de eerste boot een nog betere tweede te kunnen bouwen. Uiteindelijk zullen beide schepen aan de start verschijnen.
De volgende editie van de Volvo Ocean Race start in november 2005 te Galicia (ESP).
Glenn Bourkes (Volvo Ocean Race CEO)zei tijdens de persconferentie:
“Today's announcement of two fully funded raceboats from ABN AMRO, in addition to Pedro Campos with his Telefonica team from Galicia, confirms that the Volvo Ocean Race is in good shape. We are 300 per cent up in terms of entries, compared with this period in the previous race. With 20 months still to go before the start of the event, we believe the signs are all positive from the corporate community."
Vier veranderingen (drie nieuwe namen) op een bemanning van TIEN. Kan dat goed gaan?quote:Neal McDonald returns to the position he was ousted from in Rio, taking back the role of skipper from John Kostecki, who returns to his TP 52 campaign, while Steve Hayles makes his long expected departure, resigning from the team and opening up a vacancy for 1998 winning navigator Mark Rudiger. Barney Walker, who sailed the first two legs of the race for Brunel, becomes watch captain and American Ken Read takes Ross Halcrow’s place, as the Kiwi, like Kostecki, has other commitments.
Ach, slechter kan het toch niet gaan?quote:Vier veranderingen (drie nieuwe namen) op een bemanning van TIEN. Kan dat goed gaan?
Oh ja hoor, het kan wel degelijk nog slechter gaan voor Ericsson: Brunel doet weer mee!quote:Op woensdag 26 april 2006 11:21 schreef Sandworm het volgende:
John Kostecki![]()
[..]
Ach, slechter kan het toch niet gaan?![]()
quote:Op donderdag 27 april 2006 08:50 schreef JoStro het volgende:
Ja ze hebben een nieuwe sponsor. Kaasboerderij Het Hoekje ziet enorme marketingkansen. Zij staan nl. iedere week op de markt van Heeg. En op die markt komen veel zeilers. Kaasboerderij het Hoekje verwacht dat de investering in het eerste jaar op de markt al terug te verdienen is. De euro is er immers een daalder waard.
Kaasboerderij het Hoekje wilde verder nog kwijt dat de boot is omgedoopt tot CheezeIt en met de schipper van de voormalige Brunel Teamwork is afgesproken dat er een Friese melkboer mee moet varen. De gedachten gaan uit naar Ids Postma. Om alle Friese boeren eerlijke kansen te geven wordt er een selectieprocedure gehouden.
Helaas kan CheezeIt (voormalige Brunel Teamwork) vanwege de selectieprocedure en wat veranderingen aan de boot niet meevaren in de komende etappes. Een friese praam is reeds onderweg naar Baltimore om de boot op te halen.
CheezeIt zal zeker vanaf de InPort van Rotterdam weer meevaren. De verwachtingen zijn hoog. Met een Friese boer aan het roer zal het zeker voro de wind gaan. Een podiumplaats in Goteborg behoort zeker tot de mogelijkheden.
Hé! Wat is dat voor praat?!quote:Op donderdag 20 april 2006 14:31 schreef WEST het volgende:
ik kom wel gewoon één dag naar kakkerlakcity
Een L is een beetje te klein voor me, dus ik dacht anderen er gelukkig mee te makenquote:Op vrijdag 28 april 2006 10:53 schreef JoStro het volgende:
Hey, je zit m'n kansen te verkleinen! Alhoewel....
Jij durft! Zeker geinspireerd geraakt door het verhaal van JoSto?quote:
Brunel heeft toch nooit daggerboards gehad?quote:Op vrijdag 28 april 2006 12:16 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Ik zit naar de foto's van de Brunel te kijken, maar ik kan nergens de dagger boards ontdekken. Bij de AAB boot zie je dat ze omhoog staan. Zouden ze bij de Brunel omlaag zijn?
Ik zie die zeilers altijd in de weer op van die achterlijke badslippers...quote:Op vrijdag 28 april 2006 12:39 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Keurig, gastenvlag in stuurboordswand.
quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:02 schreef Landrot het volgende:
[..]
Brunel heeft toch nooit daggerboards gehad?
bron: http://www.brunelteamwork.nlquote:The rest of the day the crew spent rigging and gearing up the boat. Becksie and Mitch were high up in the air most of their day and finished their work on the mast at the end of the afternoon. Others were finetuning the handling system of the dagger boards which finally slide in and out quite easy.
Als je met google.nl google'd jaquote:Op zaterdag 29 april 2006 18:10 schreef Sandworm het volgende:
Zoek op google.com op de volgende zoekwoorden:
see in port race baltimore live
en wat denk je? forum.fok.nl/topic/845935 verschijnt als eerste!![]()
Omdat je voeten misschien nat gaan worden met zeilen en dat gaat natuurlijk vreselijk stinken:P.quote:Op vrijdag 28 april 2006 14:05 schreef Landrot het volgende:
[..]
Ik zie die zeilers altijd in de weer op van die achterlijke badslippers...![]()
Hebben ze wel eens gehoord van veiligheidsschoenen?![]()
En brunel dan?quote:Op zaterdag 29 april 2006 19:55 schreef Sandworm het volgende:
Eindelijk lijken de Farr boten in het voordeel, de AAB zitten achterin.
Ach, nu valt het commentaar ook niet elke 4 minuten uit.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:02 schreef Sandworm het volgende:
eerst een heli zonder peut en dan de commentaar boot weggestuurd worden, wat een klucht
quote:Our commentary boat has been nabbed by the Coast Guard for some infringment - probably talking too much - but should be back on track shortly.
AAB2 maar een minuutje achter Moviquote:Op zaterdag 29 april 2006 20:06 schreef Sandworm het volgende:
AAB1 zit maar liefts 2:31 achter de AAB2.
quote:Our commentators have been released by the Coast Guard who have holstered their weapons and taken the meterphorical handcuffs of our guys
quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:16 schreef Sandworm het volgende:
Volgende boei (halverwege de race)
1. Movistar
2. Brasil
3. PotC
4. AAB2
5. Ericsson
6. AAB1
7. Brunel
Liep ook een beetje op de zaken vooruitquote:Op zaterdag 29 april 2006 20:21 schreef the_disheaver het volgende:
ze waren nog maar net van plaats verwisseld. Na jou post iig
1 2 3 4 5 6 7 | Movistar 40,5 3,5 44 AAB2 39,5 2 41,5 PotC 39 2,5 41,5 Brasil1 34 3 37 Ericsson 28,5 1,5 30 Brunel 0 0,5 0,5 |
quote:For fuck's sake I thought I was listening to a BBC cooking show or something.
Nee, ik wil je 18 op een rij niet verbrekenquote:Op zaterdag 29 april 2006 21:18 schreef Sandworm het volgende:
Is iedereen in slaap gevallen? Het is hier zo stil.
Je kan het hier teruglezen :-)quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:30 schreef komrad het volgende:
OH is de in-port al geweest
heb ik gemist
je kunt nog 1 minuut luisteren ofzoquote:Op zaterdag 29 april 2006 21:30 schreef komrad het volgende:
OH is de in-port al geweest
heb ik gemist
Ja, maar niet een erg leuke overwinning als je de laatste 3 legs verliest.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:39 schreef komrad het volgende:
ach ze winnen wss de race overall toch wl
ik verwacht ze iig nog wel richting Rotterdamquote:Op zaterdag 29 april 2006 21:40 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, maar niet een erg leuke overwinning als je de laatste 3 legs verliest.
hmm, tijdens de overgang over de oceaan geef ik ze meer kans.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:42 schreef komrad het volgende:
[..]
ik verwacht ze iig nog wel richting Rotterdam
ik ook, maar Rotterdom zou leuk zijnquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:03 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
hmm, tijdens de overgang over de oceaan geef ik ze meer kans.
Er zal idd wel geen gebrek aan motivatie zijn. Wat misschien wel tijdens de volgende 2 legs zou kunnen gelden.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:06 schreef komrad het volgende:
[..]
ik ook, maar Rotterdom zou leuk zijn
Dan heb ik de poll gewonnen!quote:
quote:Op zaterdag 29 april 2006 23:19 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dan heb ik de poll gewonnen!![]()
Ik ga trouwens m'n zeiltheorie bijspijkeren: vandaag op de vrijmarkt het boekje 'zeiltrim voor open boten en kajuitjachten' gekocht. De kosten vielen mee: ¤ 0,50.![]()
bah...quote:Op zondag 30 april 2006 00:16 schreef Sandworm het volgende:
Als eerste Brunel gestemd, niet als eerste gestemd :-). Volgende keer om geld?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | 63.5 movistar 44.0 Pirates of the Caribbean 41.5 ABN AMRO TWO 41.0 Brasil 1 37.0 Ericsson Racing Team 30.5 Brunel 0.5 |
Hangt er ook vanaf wat de concurrentie (nr 2 tot 4) doet voor r'damquote:Op zondag 30 april 2006 00:42 schreef azaroth het volgende:
ik heb even zitten rekenen, degene die de komende races allemaal wint kan nog 35 punten halen(4 legs en 2 in port races); dat betekent dat de AAB1 nog maar 16 punten nodig heeft en dus zouden ze al in portsmouth de eindoverwinning zeker kunnen stellen![]()
zou natuurlijk leuker zijn als het in rotterdam gebeurde, dus Mike S. je moet ff die remtalie aantrekken![]()
-edit
fuck er blijkt nog een scoring-gate bij Lizard Point te zijn, hele bereking hierboven klopt dus niet..
ehm AAB1 heeft dus nog 19,5 punt nodig, dus waarschijnlijk wel in rotterdam de eindoverwinning![]()
Mijn zeilervaring?quote:Op zaterdag 29 april 2006 23:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
![]()
Wat is jou zeilervaring eigenlijk? Gewoon benieuwd.
Ik heb hem overigens volledig verloren. Brunel stemmen als eerste...![]()
Nee joh, willen pas in Rotterdam de eindoverwinning binnenhalen. Is leuk voor publiek en sponsorquote:Op zondag 30 april 2006 13:13 schreef WEST het volgende:
inportrace gister gemist maar de AAB1 slecht gevaren![]()
Jawel hoor, omstreeks half zes. Beelden van de Brunel, beelden van de wedstrijd, interviewtje met Bouwe, interviewtje met Sanderson, en toen was het weer over!quote:
quote:Op zondag 30 april 2006 11:11 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mijn zeilervaring?Ik heb nog nooit op een zeilboot gezeten!
Maar dat zegt over polls helemaal niks: de voetbalpolls worden ook meestal gewonnen door vrouwen...![]()
Ik heb bewondering voor mensen die 'woeste' prestaties leveren:quote:Op zondag 30 april 2006 22:49 schreef the_disheaver het volgende:
[..]![]()
Vanwaar toch je interesse in de VOR?
Die etappe is slechts 400 nm. Voordat ABN1 de Chesapeake Bay uitgevaren is, is movistar al in New York!quote:
Kijk, movistar heeft de investeringen er al uit. Ben benieuwd naar de cijfers van de AAB. In Nederland niet zo veel tv-aandacht als wij gehoopt hadden, maar de werledwijde exposure lijkt me een stuk groter.quote:movistar’s media team of Maria Bertrand and Javier Sobrino spend most of their working hours locked in sweaty offices coercing news organisations to cast the limelight on their campaign. They contentedly remain in the shadow. But their work, as revealed to the 2,000 in attendance at the Hippodrome Theatre, has so far earned live television coverage of the Sanxenxo and Rio de Janeiro In Port races on TVE, a national station in Spain, led to the printing of 5,800 articles and seen their team featured 670 times on various television shows. It has amounted to a level of exposure worth ¤21.88 million
Ja, hier op de site van het AD.quote:Op woensdag 3 mei 2006 13:34 schreef hermandeperman het volgende:
Is dat ook online te verkrijgen...?
Gisteren besteedde AD sportwereld ook aandacht aan de VOR. Het betroffen toen quotes van colomnist Bert Wagendorp in de Volkskrant. En die waren beduidend minder vleiend!quote:Op woensdag 3 mei 2006 13:34 schreef rubbereend het volgende:
vandaag een heel stuk in AD sportwereld over de Nederlanders die meezeilen
ja, ik viel bijna van mn stoel toen ik die quotes lasquote:Op woensdag 3 mei 2006 14:15 schreef Landrot het volgende:
[..]
Gisteren besteedde AD sportwereld ook aandacht aan de VOR. Het betroffen toen quotes van colomnist Bert Wagendorp in de Volkskrant. En die waren beduidend minder vleiend!![]()
"Op tv zag ik de boten an de Volvo Ocean Race aan de gang in de haven van Baltimore. Moest dat zeezeilen voorstellen? Laat me niet lachen. Het had nog het meest weg van skûtsjesilen voor bejaarden."
"Wat zijn me dat trouwens voor een zonnebanktypes die je langs ziet komen bij Studio Sport? Ik denk steeds dat het een whiskyreclame is of een commercial voor een nieuwe mannendeodorant. Blijkt het weer zo'n gast van de 'jonkiesboot', de ABN Amro II, die het thuisfront groet. Zo'n jongen moet eerst maar eens een tattoo laten zetten, drie havensnollen van jetje geven en een fles rum leegzuipen."
Misschien een kritische ingezonden brief naar Volkskrant?quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:19 schreef Sandworm het volgende:
Dit is zo jammer! En wij maar hopen dat het meer op televisie komt. Dit helpt niet echt om mensen warm te krijgen. Kunnen ze niet een bekend persoon een colom laten schrijven die het enthousiasme heeft van een Olaf Mol over de GP?
Iemand een suggestie?
quote:Over oude zeerotten
Column in de papieren Volkskrant van 1 mei
Zeezeilen is ook niet meer wat het is geweest. Gisteren zag ik de boten van de Volvo Ocean Race aan de gang in de haven van Baltimore. Moest dat zeezeilen voorstellen? Laat me niet lachen. Het had nog het meest weg van skûtsjesilen voor bejaarden.
Een van de deelnemende boten was net op tijd per vrachtschip aangekomen uit Melbourne. Mocht gewoon weer meedoen. En nog trots ook. Watjes.
Vroeger heette het de Whitbread Race. Veel betere naam, bier in plaats van yuppenkar.
Sinds ik als jongetje Voor de wind rond de wereld van C. Butner las, ben ik een trouw volger van zeilwedstrijden rond de wereld. Daarom had ik in november ook de Virtual Spectator gedownload, waarmee je de Volvo Ocean Race live kunt volgen.
De eerste tegenvaller was dat er maar zeven schepen meededen. Vroeger waren dat er minimaal vijftien en meestal meer. Bij de start werden in de totale chaos vaak al de eerste deelnemers jammerlijk overvaren. Wist je dat het weer een strijd op leven en dood zou worden.
Er zat van alles tussen, destijds. Jachten van voor de oorlog namen het op tegen de modernste racemachines. De Whitbreadrace werd meestal gewonnen door een schatrijke fabrieksdirecteur die zijn jongensdroom waarmaakte. Ik herinner me de Rotterdamse industrieel Conny van Rietschoten – heb je tegenwoordig niet meer, industriëlen.
Kerels van stavast waren het, die desnoods het hele familiekapitaal er doorheen joegen om de wedstrijd maar te winnen.
En als er een Nederlands zeiljacht meedeed aan de Whitbread, dan zaten daar ook Nederlandse zeilers op. Dat maakte de identificatie gemakkelijker. Zo’n knauwende Nieuw-Zeelander, die blijkbaar de kapitein van de ABN Amro I is, lokt mij niet bij de Postbank vandaan. Ook al zijn ze daar te beroerd om de concurrent te lijf te gaan met kapitein Rob en de Postbankboot.
Dat de kapitein van de Movistar Bouwe Bekking heet, is ook onvoldoende om díe boot nauwlettend te volgen. Bovendien lag de Movistar er volgens mij een dag na de start in Spanje al uit, zodat ik hem al had doorgestreept. Dus hoe dat ding nu toch weer tweede kan zijn, is mij een raadsel. Dat krijg je, wanneer je niet gewoon doet wie er het eerst is, maar met ingewikkelde puntensystemen werkt. Het lijkt het songfestival wel, de moderne zeezeilerij.
Waardeloze naam, Movistar, net als ABN Amro I of Ericsson. De eerste boot van Conny van Rietschoten heette de Flyer. En de tweede de Flyer II. Zulke mannen waren dat. Die pakten een teerkwast en kalkten het eerste het beste woord dat ze te binnen schoot op de boeg. En echt niet de naam van hun bank.
Schei nou toch uit.
Er stond een ‘listig windje’ in de haven van Baltimore, zei de verslaggever. ‘Listige windjes’, daar hadden ze vroeger nooit van gehoord. Dat was voor molenaars, niet voor zeezeilers. Een echte zeezeiler lokaliseerde de dichtstbijzijnde orkaan en voer er linea recta op af, om eens even flink snelheid te maken.
Zeezeilers verdwenen ook nog spoorloos. Zo lagen ze fier op kop, zo waren ze met man en muis naar de kelder gegaan of aan de haaien gevoerd door piraten. Zeurde niemand over, hoorde bij de risico’s van het vak.
Wat zijn me dat trouwens voor zonnebanktypes die je ziet langskomen bij Studio Sport? Ik denk steeds dat het een whiskyreclame is of een commercial voor een nieuwe mannendeodorant. Blijkt het weer zo’n gast van de ‘jonkiesboot’, de ABN Amro II, die het thuisfront groet.
Zo’n jongen moet eerst maar eens een knappe tattoo laten zetten, drie havensnollen van jetje geven en een fles rum leegzuipen. Dan praten we verder. Vroeger had je geen ‘jonkiesboten’. Je had zeebonken met diepe groeven in het gezicht, zoutkorsten op de wangen en een staalblauwe blik richting horizon.
Helaas, de oude Race Rond de Wereld bestaat niet meer. De laatste oude zeerot is overboord geslagen. De romantiek van de zeezeilerij is dood en vervangen door commercieel geblaas, beroeps-zeezeilers en business to business-opportunities rond de havenrace.
We mogen van geluk spreken dat de zee er nog is.
De Anna Jacoba is niet echt een zeilboot.........quote:Op woensdag 3 mei 2006 15:58 schreef JoStro het volgende:
Prinses Mabel? Die had toch wat met zeilboten???
Ach, als zeiler kan ik best om het stukje lachen. In de ironie zit (heeel ver) wel een kern van waarheid. Ben alleen bang dat de "gewone" lezer die niet zal begrijpen.quote:Op woensdag 3 mei 2006 16:04 schreef JoStro het volgende:
Dit is de tekst van de column. Hier staat het en er MAG gereageerd worden....![]()
[..]
Zeker als je de foto's ziet die bij het artikel in AD Sportwereld staan. Dat zijn toch gewoon suffe foto's?!quote:Op woensdag 3 mei 2006 16:24 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ach, als zeiler kan ik best om het stukje lachen. In de ironie zit (heeel ver) wel een kern van waarheid. Ben alleen bang dat de 'gewone' lezer die niet zal begrijpen.
Kan het nog nergens terugvinden. Gaven ze ook een reden?quote:Op donderdag 4 mei 2006 12:28 schreef hermandeperman het volgende:
Poortman stapt niet op voor Portsmouth(hoorde ik net op BNR...)
Nee, was ff snel tussendoor...quote:Op donderdag 4 mei 2006 13:44 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Kan het nog nergens terugvinden. Gaven ze ook een reden?
vroegah was alles beter iddquote:Op woensdag 3 mei 2006 16:04 schreef JoStro het volgende:
Dit is de tekst van de column. Hier staat het en er MAG gereageerd worden....![]()
[..]
Van mij mag Brunel dat ook, maar dat betekend niet dat ik ze op ze gaan stemmen ofzo. Alsof dat de kansen vergroot... (ja, stemmen op zo'n poll heeft sowieso geen zin, maar dat terzijde)quote:Op donderdag 4 mei 2006 14:07 schreef bassieVL het volgende:
van mij mag Ericsson ook nog wel een leg winnen.
Hij is dus gespasseerd, Lucas Brun heeft hem goed vervangen tijdens zijn blessure.quote:Op donderdag 4 mei 2006 13:46 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Nee, was ff snel tussendoor...
Jammerquote:Op donderdag 4 mei 2006 22:11 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hij is dus gespasseerd, Lucas Brun heeft hem goed vervangen tijdens zijn blessure.
http://www.volvooceanrace(...)kyforsome/index.aspx
Dat wordt dan aardig doorspammenquote:Op donderdag 4 mei 2006 19:08 schreef the_disheaver het volgende:
Ik wil wel voor zondag een nieuw topic!
Maar dat is toch geen probleem?quote:
Ze kunnen er rustig voor gaan, maar ik denk toch ook wel dat ze enigzins moeten relativerenquote:Op vrijdag 5 mei 2006 00:24 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Maar dat is toch geen probleem?
Alleen zijn de nieuwsbijdragen van VOR-pagina en AAB-pagina wel erg minimaal nu.
Tijd voor een discussie:
Gaat de Brunel voor het 24-uurs record in de volgende leg? Het is er een mooie afstand voor en de wind meestal goed. Punten hebben ze niet meer en de positieve naam voor de sponsor is nu ook ver te zoeken met zo'n verleden in de race. Lijkt me de enige manier om er nog een positieve draai aan te geven.
Hij is weer scherp. Had hat natuurlijk niet over die commerciele pitstop, maar over de Atlantische oversteekquote:Op vrijdag 5 mei 2006 00:59 schreef the_disheaver het volgende:
Voor leg 6? De leg van 400 nm? Lijkt me nogal moeilijk als je meer dan 500 nm wilt zeilen in 24 uur in een leg van 400 nm...![]()
AAB2 wil zal er ook wel voor gaan, misschien wat minder dan Brunel. De rest ook, met uitzondering van AAB1 en Movi.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 10:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hij is weer scherp. Had hat natuurlijk niet over die commerciele pitstop, maar over de Atlantische oversteek![]()
verder nog iets te melden?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 23:20 schreef Sandworm het volgende:
Live vanuit Medemblik! Lang leve draadloos internet!
daar zijn de meningen over verdeeldquote:Op zaterdag 6 mei 2006 23:32 schreef the_disheaver het volgende:
pfff. Boeind...(naja, eerlijk gezegd, zo boeind is zo'n radioverbinding ook weer niet... Maar toch beter dan voetbal
buurmanquote:Op zaterdag 6 mei 2006 23:20 schreef Sandworm het volgende:
Live vanuit Medemblik! Lang leve draadloos internet!
Ik vraag het me af. Er is deze week weinig gebeurd.quote:Op zondag 7 mei 2006 12:30 schreef hermandeperman het volgende:
Wordt er nog wat uitgezonden bij Studio Sport vandaag...?
quote:The winner of the leg earns seven points. Three points are awarded for waypoints and in-port races.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | AAB1|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD AAB1|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD AAB2|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD AAB2|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Bra1|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Bra1|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Brun|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Brun|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Eric|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Eric|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Movi|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD Movi|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD PotC|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD PotC|NOD|+NOD(NOD)| 000.00.00| 000.00.00|NOD|NOD|NOD |
quote:1705 Brasil 1 tacks on to starboard, movistar carring on, but all the rest of the boats sailing now on starboard. Brunel or ABN AMRO TWO are in second. movistar stay on port and finally tack. All boats now on port tack. Brunel is the surprise package, holding well with the leader. ABN AMRO ONE is trailing with Pirates. Torben Grael took the start in front of the massive spectator fleet and still leads.
quote:1710GMT Ericsson have dropped to the back of the fleet, sailing on the left side of the course, but the leaders are on the right side. ABN AMRO TWO, Brasil 1, Pirates and ABN AMRO ONE have dived into the spectator fleet, scattering boats all around as there is a mad scramble to get out of the way. The wind seems to be shifting, with pressure on the right, but a lift in the middle of the course at the moment. Brasil 1 still leading from ABN AMRO TWo, then Piraes, movistar and ABN AMRO ONE followed by Brunel and Ericsson. Sailing outside the exclusion box is allowed, but is causing some consternation.
Nog niet. Maar ik update de OP wel ff.quote:Op zondag 7 mei 2006 19:14 schreef hermandeperman het volgende:
Heb je het nieuwe topic al klaarstaan btw...?
Cool, een WW2 schipquote:1715GMT The right side is the side to be and the leaders are Brasil 1, followed by Pirates taking ABN AMRO TWO, then movistar, ABN AMRO ONE, Brunel and Ericsson. Everybody is out here on the water, even a restored WW2 Liberty ship that might make a bit of a wind shadow for the leaders who are close to it. Wind speed about nine knots. The leaders trying to climb rounmd the bow of the ship.
quote:Op zondag 7 mei 2006 19:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nog niet. Maar ik update de OP wel ff.
2000 man, daar gaan we overheen in R'damquote:1720GMT movistar starting to look stronger in more pressure. The boats are still making good ground to windward to the Bay Bridge, though the trailing boats, Brunel and Ericsson are dropping back. Two miles to the windward mark. Today one span of the Bay Bridge has been closed so that the Bay Bridge walkers can watch the start of the Volvo Ocean Race Leg 6. Some 2,000 and more people are expected. The fleet is heading towards the Eastern Shore, but perhaps they should all be keeping a close eye on the depth sounder. Brasil 1 with Torben Grael at the wheel are still leading as they have from the gun. Ericsson and Brunel have sailed into some very soft conditions and are slowing badly.
Voordeel is wel dat het niet in baltimore is, dus niet de aankomst plek.quote:Op zondag 7 mei 2006 19:22 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
2000 man, daar gaan we overheen in R'dam
En Brunel gaat alweer niet lekker![]()
quote:1725GMT Brasil 1 leading from Pirates with movistar in close attention, then the two ABN AMRO boats with - as we have seen before in light winds - ABN AMRO TWO leading ABN AMRO ONE. Ericsson parhaps coming back a little on the leading pack, Brunel slowing a little after their excellent start and first couple of miles. Just a mile or so to the mark.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Bra1|380|+0(0)| N038.56.05|W076.23.01|7.3|46|00:00 UTC 09-05-06 AAB2|380|+0(0)| N038.56.07|W076.23.01|7.2|49|00:00 UTC 09-05-06 PotC|380|+0(0)| N038.56.08|W076.23.02|7.5|52|00:00 UTC 09-05-06 Movi|380|+0(0)| N038.56.05|W076.24.08|6.3|37|00:00 UTC 09-05-06 AAB1|380|+0(0)| N038.56.10|W076.23.02|7.8|56|00:00 UTC 09-05-06 Brun|380|+0(0)| N038.56.09|W076.24.02|4.8|20|00:00 UTC 09-05-06 Eric|380|+0(0)| N038.56.06|W076.24.01|4.8| 7|00:00 UTC 09-05-06 |
quote:1730GMT movistar are making ground on the leaders, but it is the man with the light weather skills, Torben Grael, who has the lead in his pocket and is pulling away. It looks as though the first three boats will be Brasil 1, Pirates and movistar, but the Spaniards are looking as though they might be closing on Pirates. ABN AMRO ONE has tacked and crosses towards ABN AMRO TWO and on the srossing it looks as though the black boat has crossed in front of the kids. ONE is the first to tack into the middle of the clourse, while the rest of the fleet are continuing on. Brasil 1 then tack. The fleet is well to the right of the mark.
Een pitstop is wel leuk tussen een redelijk langzame leg en een snelle.quote:Op zondag 7 mei 2006 19:28 schreef hermandeperman het volgende:
Is deze etappe nu eigenlijk alleen maar voor de sponsors of zit er ook een echte reden aanvast...?
Maja, ze hadden nu ook ineens door kunnen knallen naar Europequote:Op zondag 7 mei 2006 19:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een pitstop is wel leuk tussen een redelijk langzame leg en een snelle.
quote:1735GMT It looks as though there is slightly more pressure in the middle and Ericsson might be coming back into the race. Brunel has slipped off the back of the fleet. Traffic and spectators on the Bay Bridge have a fantastic view of the racing just in front of them.Brasil 1 on starboard, heading for the mark, and should be there in about three minutes. movistar is in second. Now Ericsson has come back into it, they have caught up on ABN AMRO TWO on the right side, while ABN AMRO ONE is sailing more in the middle of the course. Brasil 1 are the heroes of the moment, extending their lead every moment of the race so far.
Ja, ze hadden ook direct van spanje naar zweden kunnen varenquote:Op zondag 7 mei 2006 19:35 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Maja, ze hadden nu ook ineens door kunnen knallen naar Europe
Mooitjequote:Op zondag 7 mei 2006 19:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, ze hadden ook direct van spanje naar zweden kunnen varen
Ja, zal vast ook met sponsor te maken. Maar in new york met een VOR boot lijkt me wel watquote:Op zondag 7 mei 2006 19:41 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Mooitje
Maar ik zie gewoon even het nut nietMelbourne - Wellington vond ik nog wel OK, maar dit is volgens mij een pure sponsor-kwestie...
damn...quote:1740GMT Brasil 1 rounds one minute and two seconds ahead of movistar, followed by Pirates another 41 seconds behind. ABN AMRO ONE have got in front of ABN AMRO TWO, but it is very close and with TWO getting to the mark slghtly cracked and ONE pointing high to get to the mark. There can't be more that a quarter of a boat length between them. ABN AMRO ONE gets there first, but ABN AMRO ONE have their spinnaker snuffer jammed and as a result TWO sails through them to leeward. ABN AMRO ONE were 55 seconds behind Pirates, TWO seven seconds from their big sister and then Ericsson one minute and one second behind.
De film POTC gaat gelijk met de race in Rotterdam in première dacht ik dus aan de POTC zal het niet liggen...quote:Op zondag 7 mei 2006 19:42 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, zal vast ook met sponsor te maken. Maar in new york met een VOR boot lijkt me wel wat
quote:1745 Tricky stuff now as the fleet gybes downwind. movistar are trying to get into some new breeze that seems to be taking Brasil 1 into an increasing lead. Pirates were first to gybe, followed by Brasil 1, then ABN AMRO TWO and then movistar. Brunel rounded one minute 25 seconds behind Brasil 1 and the whole spread was five minutes and 11 seconds at this first mark. Paul Cayard has taken Pirates right into the spectator fleet once again and is hard to his port side, sailing towards the eastern Shore. ABN AMRO ONE gybes last.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |