Wat fucking weinig he? Is toch niet normaal meer?quote:Op woensdag 19 april 2006 00:25 schreef Ringo het volgende:
Ik zit op dit moment midden in een change of careers: een hoop onzekerheid, ook (vooral) over het geld dat ik in de nabije toekomst te besteden heb.
Tot voor kort had ik een baan met een inkomen van ruim ¤1300 netto per maand. Meer dan genoeg voor een easy life waarin ik me weinig zorgen hoefde te maken over mijn uitgavepatroon. Sparen was ook geen probleem.
Mijn toekomstige inkomen is een stuk onzekerder. Hoe dan ook, staat me een flinke financiële aderlating te wachten. Dat is op zich helemaal niet erg, ik reken er op en ik kies ervoor, maar toch... je moet wel maatregelen treffen.
Ik hou als ondergrens aan: ¤900,= netto in de maand. Rekening houdend met alle noodzakelijke vaste lasten, houd ik daar per maand ongeveer ¤200 aan over. Onvoorziene uitgaven niet meegerekend.
Hoeveel heeft de Fokker uit te geven? Hanteren jullie een financiële ondergrens? Trucjes, om van weinig geld veel plezier te beleven?
Klopt. Ik heb jááren geleefd van een fractie van wat ik de afgelopen 4 jaar verdiende en toen deed ik ook wat ik deed.quote:Op woensdag 19 april 2006 01:09 schreef fleur22 het volgende:
Prioriteiten stellen. En daar dan niet van balen zeg maar.
Dan zóu het moeten kunnen.
Zoals?quote:Met minder geld, kom je ook hele ándere dingen tegen, wat je niet voor mogelijk kon houden toen er meer geld te besteden was. ( En nog 10.000 andere dingen...)
Reken maar op nog zo'n 4 jaar, voor de pessimisten onder ons.quote:Is dit voor lange tijd? ( met minder rondkomen)
Nou....Je moet het doen met minder...Hierdoor kies je eerder voor een laag prijsje dan voor kwaliteit, wat vaak toch meer kost. Op den duur ga je de nadelen merken van telkens maar minder kwalitatief goede dingen te kunnen kopen. Krijg je zo'n vicieuze cirkel effect van.quote:
Ik ben per maand kwijt:quote:Op woensdag 19 april 2006 00:25 schreef Ringo het volgende:
Ik zit op dit moment midden in een change of careers: een hoop onzekerheid, ook (vooral) over het geld dat ik in de nabije toekomst te besteden heb.
Tot voor kort had ik een baan met een inkomen van ruim ¤1300 netto per maand. Meer dan genoeg voor een easy life waarin ik me weinig zorgen hoefde te maken over mijn uitgavepatroon. Sparen was ook geen probleem.
Mijn toekomstige inkomen is een stuk onzekerder. Hoe dan ook, staat me een flinke financiële aderlating te wachten. Dat is op zich helemaal niet erg, ik reken er op en ik kies ervoor, maar toch... je moet wel maatregelen treffen.
Ik hou als ondergrens aan: ¤900,= netto in de maand. Rekening houdend met alle noodzakelijke vaste lasten, houd ik daar per maand ongeveer ¤200 aan over. Onvoorziene uitgaven niet meegerekend.
Hoeveel heeft de Fokker uit te geven? Hanteren jullie een financiële ondergrens? Trucjes, om van weinig geld veel plezier te beleven?
Geen ziektekostenverzekering?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben per maand kwijt:
Hypotheek: 409
GEB: 100
Boodschappen : 100
Wegenbelasting auto: 26
Verzekering auto: 59
benzine: minimaal een tank per maand: 70 euro
Internet: 15 euro.
779 euro dus.
GEB = gas water electraquote:Op woensdag 19 april 2006 12:01 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Geen ziektekostenverzekering?
Geen ander everzekeringen?
Geen Gas/Water/Elektra?
Heffing van het waterschap voor huiseigenaren?
Mobiel?
Met dat erbij zit je al dichter bij de 1100 dan 1000.
Ben gestopt met mijn oude werk, freelance bezig nu, en op zoek naar een baan(tje) van ca. 3 dagen. In september begonnen met een nieuwe opleiding.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:37 schreef Scepsis het volgende:
Ringo,
je gaat stoppen met werken, en weer studeren ?
100 euro aan boodschappen???????quote:Op woensdag 19 april 2006 11:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben per maand kwijt:
Hypotheek: 409
GEB: 100
Boodschappen : 100
Wegenbelasting auto: 26
Verzekering auto: 59
benzine: minimaal een tank per maand: 70 euro
Internet: 15 euro.
779 euro dus.
Ik hou dus als ondergrens ook ongeveer 900 euro aan aangezien ik wel eens een tank meer erdoorheen jaag of wel eens weg wil gaan.
En tja: stel prioriteiten. Je kan nou eenmaal niet alles kopen met zo'n inkomen.
Je moet keuzes maken, wil je een weekend weg of wil je nieuwe lichtmetalen velgen voor je auto kopen.
Wil je een keer lekker en duur boodschappen doen of een keer naar de bioscoop.
Dat soort dingen moet je rekening mee houden![]()
Wat ik eet op een dag?quote:Op woensdag 19 april 2006 13:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
100 euro aan boodschappen???????
Men wat eet jij per dag? Niks ofzo?
Met jou wil ik niet trouwen![]()
Niet echt een bourgondische inborst zo te lezenquote:
quote:Op woensdag 19 april 2006 14:32 schreef gottegottegott het volgende:
[..]
Niet echt een bourgondische inborst zo te lezen![]()
Ik woonde ooit in een huis met iemand die zeker 4x per week als avondeten spaghetti met alleen maar ketchup at om geld te besparen.![]()
prima!quote:Op woensdag 19 april 2006 14:32 schreef gottegottegott het volgende:
[..]
Niet echt een bourgondische inborst zo te lezen![]()
Ik woonde ooit in een huis met iemand die zeker 4x per week als avondeten spaghetti met alleen maar ketchup at om geld te besparen.![]()
dat pinnen is ook echt funest!quote:Op woensdag 19 april 2006 16:50 schreef exode het volgende:
zakgeld werkt bij mij ook prima...ik heb een mooi excel sheetje gemaakt waarin mijn vaste lasten etc etc staan en wat ik dan over hou...Ik weet precies hoeveel ik elke week uit mag geven en pin dat bedrag. Zit dus contant in mijn portomonee en dat mag op. Maar op=op...dan maar niet stappen ofzo
Overigens heb ik wel stuk makkelijker praten aangezien ik netto best wel wat te besteden heb maar gewoon veel spaar (huisje inrichten, dure vakantie over 4 weken, volgend jaar paar maanden reizen)
groente en vlees kopen bij 'de turk' om de hoek en op de markt scheelt overigens ook veel en is nog lekker en vers ook!
wat is lekker?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:21 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik kan niet eens lekker leven van mijn 1400 euro..
1. nvtquote:Op woensdag 19 april 2006 17:53 schreef Hyperdude het volgende:
1. auto de deur uit.
2. Niet te duur wonen.
![]()
Dan nog internet eruit en dure GSM en dan ben je mi. wel uitbezuinigd!quote:
Het gaat hier (als ik goed heb gelezen) om mensen die of partime werken, of die "in between jobs" zijn. Dat je dan een tijdje wat zuiniger aan moet doen lijkt mij niet echt een schande.quote:Op woensdag 19 april 2006 19:19 schreef zhe-devilll het volgende:
wil iemand dit topic even naar kabinet balkenende mailen?
Misschien geloven ze de bevolking dan?
Mensen die werken worden onderbetaald!
Tis een schande!!!!!
plus nog een stel huisdieren naast het gerookquote:Op woensdag 19 april 2006 11:16 schreef grindtegel het volgende:
ohja kappen met roken... ww/bijstand/whatever trekkertjes hebben hier zeker weten last van, allemaal zeiken dat ze niks te vreten hebben, maar ondertussen roken ze een pakje per dag (reken dat maar eens uit voor de gein)
Dan ben je nog harstikke goedkoop uit met je 93 euro !!!quote:Op woensdag 19 april 2006 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
GEB = gas water electra
Mobiel, heb ik wel maar daar bel ik zo weinig mee, doe een half jaar met 20 euro ofzo.
Ziektekosten ben ik vergetendat is 93 euro per maand. Goeie!
Andere verzekeringen heb ik bij de hypotheek gerekend omdat die voor het huis zijn.
Heffingen ed zitten bij het GEB in bij mij.
Maarja, ben overdag niet thuis -> geen verbruik (nja koelkast) en 's avonds heb ik meestal óf tv óf pc aan en een lamp meer ook niet echt. Kachel staat niet vaak aan, alleen als het onder de 15 graden wordt ofzo.
Boodschappen: Lidl of edah, varieert van 12 tot 25 euro per week.
Heb geen telefoonaansluiting (daar heb ik een mobiel voor) en deel internet met een vriend van me uit de straat.
Zo kan je best wat kosten besparen![]()
Verder geen abonnementen of wat en heb mijn dure (zware) auto (xantia) ingeruild op een lichter model (BX) , scheelt ook weer 30 euro in de maand aan wegenbelasting en verzekering.
Verder: fietsen voor korte stukjes en niet teveel geld aan KLEINE dingen uitgeven, dat zijn namelijk budgetkillers omdat vele kleine dingen bij elkaar enorm duur worden aan het einde vd maand![]()
ALsof 1400 euro per maand veel is!quote:Op woensdag 19 april 2006 19:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het gaat hier (als ik goed heb gelezen) om mensen die of partime werken, of die "in between jobs" zijn. Dat je dan een tijdje wat zuiniger aan moet doen lijkt mij niet echt een schande.
Of je leest tt topic ff, pauperquote:Op woensdag 19 april 2006 21:43 schreef Mars het volgende:
Paupers in dit topic, dan had je beter je best moeten doen op school en een knappe baan moeten zoeken!
Dat maakt natuurlijk helemaal niks uit. Als nu de gulden terugkwam (god beware onsquote:Op woensdag 19 april 2006 20:46 schreef zhe-devilll het volgende:
ALsof 1400 euro per maand veel is!
Ik heb liever 2900 gulden te besteden dan 1400 euro!
Voor een advocaat kan hij wel erg slecht de essentie van een stuk tekst tot zich nemenquote:
Leef maar verder in je eigen droomwereldje.quote:Op woensdag 19 april 2006 01:12 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat fucking weinig he? Is toch niet normaal meer?
We worden heftig onderbetaald in Nederland sinds de euro kwam en iedereen vindt het klaarblijkelijk wel best?
Als je dit omrekent kom je uit op inderdaad
200 euro per maand= 200 gulden per maand om van te leven!
50 piek per week!![]()
euro en gulden zijn evenveel waard nml!
![]()
Tijd voor een revolutie!!!!!!!![]()
tss doe nie zo stom man wat een antwoord!quote:Op woensdag 19 april 2006 21:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk helemaal niks uit. Als nu de gulden terugkwam (god beware ons) werden de dingen echt niet ineens goedkoper. Dat verschil zit toch echt in je hoofd.
Droomwereld? Hoezo leg eens uit!quote:Op woensdag 19 april 2006 22:05 schreef TC03 het volgende:
[..]
Leef maar verder in je eigen droomwereldje.![]()
De euro is niet even veel waard als de gulden. Als jij een bron laat zien dat de inflatie 100% bedraagt sinds 2002 geloof ik je.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:27 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Droomwereld? Hoezo leg eens uit!
quote:Op woensdag 19 april 2006 22:41 schreef TC03 het volgende:
[..]
De euro is niet even veel waard als de gulden. Als jij een bron laat zien dat de inflatie 100% bedraagt sinds 2002 geloof ik je.
In mijn geval gaat het om eenfulltime baan 40-45u per week)quote:Op woensdag 19 april 2006 19:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het gaat hier (als ik goed heb gelezen) om mensen die of partime werken, of die "in between jobs" zijn. Dat je dan een tijdje wat zuiniger aan moet doen lijkt mij niet echt een schande.
Boodschappen heb ik hiervoor al ergens uitgelegd. gewoon kopen wat je nodig hebt en NIET meer. En shoppen bij de lidl is écht voordeliger dan bv bij de edah of de appie.quote:Op woensdag 19 april 2006 19:55 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Dan ben je nog harstikke goedkoop uit met je 93 euro !!!
En zo weinig geld voor boodschappen... wauwHoe doe je dat?
Nou ga maar eens na wat je voor een biertje betaalde voor de Euro. Geen FL 4,50 of wel?quote:Op woensdag 19 april 2006 22:41 schreef TC03 het volgende:
[..]
De euro is niet even veel waard als de gulden. Als jij een bron laat zien dat de inflatie 100% bedraagt sinds 2002 geloof ik je.
Nee, 4 gulden.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:06 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Nou ga maar eens na wat je voor een biertje betaalde voor de Euro. Geen FL 4,50 of wel?
Wat??? Betaalde jij in 2001 4 gulden voor een gewoon biertje in een gewoon cafe? Of drink jij alleen in VIP-gelegenheden?quote:Op donderdag 20 april 2006 12:21 schreef RubberenRobbie het volgende:
[..]
Nee, 4 gulden.
Ook al is het van 4 gulden naar 2 euro gegaan, dan is er nog steeds geen inflatie van 100%. Als ik me goed herinner waren biertjes ook eerst naar 1,70/1,80 gegaan en pas op een later moment naar 2 euro.
Dat was wel erg prijzig moet ik zeggen.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:43 schreef Mars het volgende:
Ik betaalde nèt voor de invoering van de euro Fl. 3,80 voor een biertje, nu in datzelfde café 2 euro. En dat is dus 4,5 jaar later.
Mensen moeten eens stoppen met dat gezeik over de euro.
Nou dan ben je een van de weinigen die niet zeiken over de euro!quote:Op donderdag 20 april 2006 12:43 schreef Mars het volgende:
Ik betaalde nèt voor de invoering van de euro Fl. 3,80 voor een biertje, nu in datzelfde café 2 euro. En dat is dus 4,5 jaar later.
Mensen moeten eens stoppen met dat gezeik over de euro.
daar zat ik ook aan te denken, met 100 euro kan ik 2 weken boodschappen doenquote:Op woensdag 19 april 2006 13:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
100 euro aan boodschappen???????
Men wat eet jij per dag? Niks ofzo?
Met jou wil ik niet trouwen![]()
Passende tekst, maar kan je de plaatjes voortaan resizen voordat je ze post?quote:Op donderdag 20 april 2006 13:32 schreef zhe-devilll het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas kan niet dan kun je de tekst niet meer lezen!quote:Op donderdag 20 april 2006 14:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Passende tekst, maar kan je de plaatjes voortaan resizen voordat je ze post?
(of een linkje geven)
ook weer waar.quote:Op donderdag 20 april 2006 14:34 schreef zhe-devilll het volgende:
Helaas kan niet dan kun je de tekst niet meer lezen!
Gewoon een selectie van artikelen, als je dit op het gehele aanbod zou kijken, zou die prijsstijging echt niet bv. 60% zijn.quote:Op donderdag 20 april 2006 13:32 schreef zhe-devilll het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou geen eigen risico nemen, want 12 x 20 is 240 euro, als je dan toch ziektekosten maakt, dan maak je zelfs verlies, dat is dan gewoon zonde!quote:Op donderdag 20 april 2006 09:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In mijn geval gaat het om eenfulltime baan 40-45u per week)
Als ik al mijn kosten eraf haal om te leven (900 euro) dan hou ik 300 euro over in de maand om te sparen en van weg te gaan.
[..]
Boodschappen heb ik hiervoor al ergens uitgelegd. gewoon kopen wat je nodig hebt en NIET meer. En shoppen bij de lidl is écht voordeliger dan bv bij de edah of de appie.
Bij de lidl haal ik meestal voor < 20 euro voor een week boodschappen. En dan heb ik gewoon normale dingen.
Wel misschien een tip misschien: Kijk vóór je boodschappen gaat doen wat er nog in de kastjes ligt. Zo voorkom je dat je teveel koopt wat je uiteindelijk weg moet gooien.
Ik had vorige keer bv een zak aardappels van 5kg gekocht, ja handig maar ik kon na 2 weken wel de rest wegkiepen omdat ze zacht waren geworden. Heb nu een zak van 2,5kg gekocht. (scheelt toch weer een euro)
Kijk ook wat je nog kan koken met wat je hebt, zo keek ik begin van de week even in de kast: had nog macroni en een zakje saus staan, dus btje gehakt kopen en je hebt al een dag eten. Ik zag nog aardappels liggen en een blik bonen, pot appelmoes en vlees kopen is dus genoeg. Verder lagen er nog wat dingen in de kast die ik sowieso nog op moest eten dus dat zijn ook al dagen die je niet meer hoeft te kopen.
Zo kan je best een flink eind besparen!
En die 93 euro ziektekosten moet ik eigenlijk ook nog wat aan doen, heb nu bijna geen eigen risico en dat is zonde, bij een eigen risico van 300 euro scheelt het al 20 euro in de maand.
Precies ja. Maar als je al jaren helemaal niks overkomen is dan is hethet wel het afwegen waard.quote:Op donderdag 20 april 2006 16:51 schreef mirrie1986 het volgende:
[..]
Ik zou geen eigen risico nemen, want 12 x 20 is 240 euro, als je dan toch ziektekosten maakt, dan maak je zelfs verlies, dat is dan gewoon zonde!
Ach, die plaatjes zijn wel leuk, maar hebben op zich niet veel van doen met de euro. (men vergelijkt prijzen van 98 met die van 2003, maar reken voor de grap eens het verschil tussen 98 en 2000 uit en dan het verschil tussen 2000 en 2003.(de euro kwam in 2002) Dan zie je toch echt een heel ander plaatje. (die cijfers zijn al eerder onderuit gehaald)quote:Op donderdag 20 april 2006 15:25 schreef Syytön het volgende:
[..]
Gewoon een selectie van artikelen, als je dit op het gehele aanbod zou kijken, zou die prijsstijging echt niet bv. 60% zijn.
Prijsstijgingen van dagje Amsterdam zijn trouwens wel enorm! Jezus!
Dat is ook appels met peren vergelijken. Dat brood van 38 cent is houdbaar brood en niet te vreten. Dan kost AH brood misschien wel meer dan een euro, maar tis ook 100 x lekkerder...quote:Op woensdag 19 april 2006 21:40 schreef MouseOver het volgende:
Koop een vriezer, dat scheelt ook heel veel. Verder een beetje gericht inkopen; spullen van goedkope merken kunnen van hele goede kwaliteit zijn, maar je moet wel weten wat je moet kopen. Soms is het ook 3x niets.
Euroshopper brood van 38 cent per stuk is bijvoorbeeld evengoed als huismerk brood dat op veel andere plaatsen een euro kost. En euroshopper koffie is weer niet te zuipen. Maar dat soort dingen leer je vanzelf na er een tijdje op gelet te hebben.
Grappig dat fiets van junk ook bij staat.quote:Op donderdag 20 april 2006 13:32 schreef zhe-devilll het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja is ook zo. Het is ook lekkerder, duurder broodquote:Op donderdag 20 april 2006 21:27 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Dat is ook appels met peren vergelijken. Dat brood van 38 cent is houdbaar brood en niet te vreten. Dan kost AH brood misschien wel meer dan een euro, maar tis ook 100 x lekkerder...
quote:Op donderdag 20 april 2006 21:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ach, die plaatjes zijn wel leuk, maar hebben op zich niet veel van doen met de euro. (men vergelijkt prijzen van 98 met die van 2003, maar reken voor de grap eens het verschil tussen 98 en 2000 uit en dan het verschil tussen 2000 en 2003.(de euro kwam in 2002) Dan zie je toch echt een heel ander plaatje. (die cijfers zijn al eerder onderuit gehaald)
Daarnaast heeft bijvoorbeeld de supermarktoorlog geleid tot prijzen die even hoog of zelfs lager zijn, dan voor de invoering van de euro. Wij zijn met zijn vijven hier (2 volwassenen, 3 kinderen van 1, 3 en 6 jaar oud) en we zijn niet significant meer kwijt dan toen we samen waren.
Men blijft de euro de schuld geven terwijl oorzaken van prijsstijgingen toch grotendeels ergens anders liggen.
quote:Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
![]()
men vergelijkt natuurlijk met 2003
quote:wat maakt het uit alsof het steeds goedkoper werd?
Bijvoorbeeld doordat "wij" met zijn alleen flink meer zijn gaan verdienen in de periode 97-2002? Dat maakt producten duur en zorgt voor een flinke inflatie.quote:waar liggen die oorzaken dan?
quote:Bloemkole van 3,50 euro?
Paprika's van 2 euro?
Komkommers van 1 euro?
Aardappels van 2,50?
Make up spullen= mascara van 9 gulden naar 12 euri?
Creme van 11 gulden naar 14 euro!
lippenstiftjes van 4 gulden naar nu 8 euro =ja zelfde merk!
Een truitje van 35 gulden naar 50 euri!
Schoenen van 80 gulden naar 95 euri?
Laat ik er nog rashondjes bij plaatsen!
Chihuahua's van 750 gulden naar 800 euro!!!!!!!
idem geldt dit voor rasloze dogs, 150 euro minimaal!
Herdershonden 350 euro!
Ja leuk hoor die prijssteigingen! Kop in zand peeps?
Wake up aub!
quote:Kom op zeg jij bent de mod hier!
zucht je zou beter moeten weten als mod lijkt me!quote:Op donderdag 20 april 2006 23:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De percentages zijn de verschillen met 98. Dus die vergelijking gaat al helemaal mank. Nogmaals: vergelijk eens de periode 98-2000 (2 jaar) en de verschillen tussen 2000 en 2003 (3 jaar).
[..]
Wat bedoel je hiermee?
[..]
Bijvoorbeeld doordat "wij" met zijn alleen flink meer zijn gaan verdienen in de periode 97-2002? Dat maakt producten duur en zorgt voor een flinke inflatie.
Daarnaast zijn wij vooral een land dat importeert. Dan ben je afhankelijk van wereldprijzen.
[..]
RashondjesBroodnodig, zeg ik je.
Feit blijft dat we praten over vraag en aanbod. Als een bepaalde prijs betaald wordt voor een product, waarom het er niet voor vragen
Dat heeft niets met de euro te maken. Ik weet dat je probeert alles in de schoenen van de overheid te schuiven, maar die heeft (gelukkig) niets met prijzen in winkels te maken.
[..]
En dat is relevant, omdat?
Ik zou niet weten waarom. Ik ben een user met een kleurtje.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:57 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
zucht je zou beter moeten weten als mod lijkt me!
Ik wist niet dat de regering de prijzen bij AH bepaaldenquote:Ik schuif het zeker in de schoenen van de regering zij zijn verantwoordelijk hiervoor!
Daar merk ik anders niets van. (en de rest van Nederland ook niet, dat zou dan moeten zeggen dat de gemiddelde Nederlander, die netto ongeveer 1600 euro heeft, ineens 25% minder te besteden heeftquote:Als je goed meerekent hebben we allemaal 400 euro minder te besteden per maand!
Reken dit maar eens heel goed uit!
Vaste lasten, inkomsten etc!
Nogmaals: de prijzen zijn nu op het niveau van voor de invoering van de euro.quote:Als je dan nog normaal je boodschappen doet, en dan zeg ik ook heel normaal zoals in 2000, want de euro is ingevoerd in 2001 en niet in 2002!
Dan zou je als je omrekenen kunt weten dat alles dubbel zoveel meer kost als tijdens de guldentijd! Wat dit voor impact heeft zie je in de huishoudens in ons land!
quote:En hoezo heeft de regering niks te maken met de prijzen in de winkels? Ze hadden het toen een halt toe kunnen roepen nml maar men deed niets!
quote:De prijzen die ik opnoem is al sinds 2001 trouwens!
Misschien verhogen ze niet want ze verdienen er zat aan die klotenwinkels!
Welke rijke regeringquote:Daarbij die hele rijke fucking regering kan mij niks meer schelen btw!
En nu valt het weer mee? Wat wil je nou eigenlijk?quote:En dat flink verdienen valt ook wel enorm mee immers!
Volgens mij importeren wij voornamelijk uit het verre Oosten.quote:Betreffende wereldprodukten bedoel je soms europese produkten?Nee oke dan begrijpen we elkaar dus waar ligt dan de oorzaak dat zoveel mensen in de shit zijn geraakt momenteel dat er meer criminaliteit is?
quote:Wat denk je wat jij doet als er niks meer te vreten is in huis? Nou?
quote:Het is gemakkelijk praten voor velen, over 10 jaar als men nog omrekenen kan zal het nog te duur zijn, die hele euro is ons door de neus gedouwt, en we moeten er mee dealen of we nu willen of niet, maar dat het een misdaad is tegen de mensheid, dat vergeet men!
quote:Ik heb het niet zo slecht maar lees zat mensen die tot over hun oren in de shit zitten! En dat vind ik echt heel erg! Zeker ook voor oudere mensen!
Maar goed Nederland is toch al enorm egocentrisch, ik ik ik en de rest ach maakt het uit immers?
Sleep well
ik zei al welterusten!quote:
Welke sites dan? Overigens zijn Fokkers over het algemeen hoger opgeleid dan de gemiddeld in Nederland, misschien zit daar het verschil in reacties.quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:16 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
ik zei al welterusten!![]()
Jammer dat je je oma en opa niet meer spreekt en de rest van je familie
maar goed als jij dit zo ziet, prima!
Echt een fokreactie!
Op andere sites is men het er roerend mee eens behalve hier dat geeft te denken immers?
![]()
quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:16 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
ik zei al welterusten!![]()
Jammer dat je je oma en opa niet meer spreekt en de rest van je familie
maar goed als jij dit zo ziet, prima!
Echt een fokreactie!
Op andere sites is men het er roerend mee eens behalve hier dat geeft te denken immers?
![]()
oh en je laatste rly reply is wel heeeeeeeeeeeel erg voor een mod
zegt genoeg nml
Hoger?quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
Welke sites dan? Overigens zijn Fokkers over het algemeen hoger opgeleid dan de gemiddeld in Nederland, misschien zit daar het verschil in reacties.![]()
Niet alles, maar is er reden om te twijfelen? Zouden mensen bij polls echt zo triest zijn om VWO of uni in te vullen in plaats van VMBO of MBO? Dat geloof ik niet.quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:18 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Hoger?
![]()
Dat zegt men ja!
Geloof jij alles wat men je verteld?
De regering wist er toch van? En deed niets! Er was toen sprake van dat men er iets aan zou moeten doen, maar er kwam niets van.quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:27 schreef Ringo het volgende:
zhe-devilll, jij bent echt grappig en raar.
vooral jouw uitroeptekens zijn cool!
en dat je ze te pas en te onpas gebruikt! want de meeste mensen zijn nml doof!
Ontopic: natuurlijk zijn er een hoop dingen veel duurder geworden na de euro. Kwestie van omrekenen met de Franse slag: 5 gulden maakt 10,10 euro, maar dat is niet handig dus maak er maar 12 euro van. Slimme handel, men maakte gewoon gebruik van de verwarring bij de consument ("dat omrekenen is ook zóóó lastig"). De regering is hier natuurlijk niet schuldig aan, dat is gewoon de ravenmentaliteit van de handelende mens.
Wat moet de regering er dan aan doen? Iedereen mag zelf z'n prijzen bepalen, vrije markteconomie enzo. En de mensen trappen er nog in ookquote:Op vrijdag 21 april 2006 00:31 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
De regering wist er toch van? En deed niets! Er was toen sprake van dat men er iets aan zou moeten doen, maar er kwam niets van.
sorry kwist niet dat je een hekel aan uitroeptekens had, is een onbewuste gewoonte van mij, neem me niet kwalijk![]()
Zulks een hysteriequote:Op woensdag 19 april 2006 22:41 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat er in één maand al drastische prijsverschillen kunnen zitten, als je over groente en fruit haalt?quote:Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef zhe-devilll het volgende:
Bloemkole van 3,50 euro?
Paprika's van 2 euro?
Komkommers van 1 euro?
Aardappels van 2,50?
Precies, de bloemkool was laatst 99 cent bij de C1000 en aardappels koop je bij de Aldi voor iets meer dan 1 euro per 5 kilo.quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:41 schreef Syytön het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat er in één maand al drastische prijsverschillen kunnen zitten, als je over groente en fruit haalt?
Hmmm, maar brood van de Aldi vind ik dan weer niet te vreten behalve dan weer dat duurste brood wat ze daar hebben dat gaat nog wel en wit brood, dat smaakt altijd wel ongeveer hetzelfde. Verder heeft de AH op dinsdag brood extra goedkoop en soms plakken ze er ook nog wel eens van die 35% stickers op...quote:Op donderdag 20 april 2006 22:29 schreef fleur22 het volgende:
[..]
Ja is ook zo. Het is ook lekkerder, duurder broodMaar wat ik per week zou betalen aan 4 broden van de dure Appie, kom ik een maand mee vooruit met brood van de aldi. Een maand! Dat verschil vind ik té. Dan maar íets minder lekker vers brood.
![]()
Nee, dat van aldi krijg ik ook niet weg. Daarom haal ik dus dat euroshopper brood, van alle goedkope broden is dat het lekkerste. Scheelt een paar tientjes per maand, dat is best veel.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:35 schreef ByondXpectation het volgende:
[..]
Hmmm, maar brood van de Aldi vind ik dan weer niet te vreten behalve dan weer dat duurste brood wat ze daar hebben dat gaat nog wel en wit brood, dat smaakt altijd wel ongeveer hetzelfde. Verder heeft de AH op dinsdag brood extra goedkoop en soms plakken ze er ook nog wel eens van die 35% stickers op...
Ik heb altijd de Oerbroden van de Aldi (Maïs, zonnebloem, meergranen en donker) en dat is gewoon goed brood. Ik investeer graag in goed brood, dit kost maar 1.09 en serieus, vergelijkbaar met AH-opgehipt brood.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:50 schreef Ringo het volgende:
Aldi Meergranenbrood is goed te eten, voor 85 cent de heel. Niet veel slechter dan dat zgn. goede brood van de Albert Heijn, waarmee je wordt genept bij het leven. Stoer mediterraan naampje, lekker broodbakluchtje, sfeervol geel licht en een chic papieren broodzak waar je U tegen zegt. Maar het brood zelf is nauwelijks beter.
yeah right. onder wlke steen kom jij vandaan?quote:Op vrijdag 21 april 2006 00:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Welke rijke regering(even voor de duidelijkheid: het geld "van de regering" is ons geld)
In de zomer zetten in kleine stadjes shoarma-zaken, tokos etc. hun "achterdeur" open.quote:Niet stelen in elk geval. Het ligt er blijkbaar maar aan wat je normaal vindt....
Een paar tientjes per maand besparen op brood? Stel dat je 1 euro per brood bespaart, dan moet je dus minstens 20 broden in de maand eten? Of reken je dit voor meer personen...quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:46 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nee, dat van aldi krijg ik ook niet weg. Daarom haal ik dus dat euroshopper brood, van alle goedkope broden is dat het lekkerste. Scheelt een paar tientjes per maand, dat is best veel.
quote:Op vrijdag 21 april 2006 23:52 schreef STAIRWARES het volgende:
[..]
yeah right. onder wlke steen kom jij vandaan?![]()
bepaal jij wat er met de belasting gelden gebeuren en waar het terrecht komt?
Dacht ut niet.
quote:In de zomer zetten in kleine stadjes shoarma-zaken, tokos etc. hun "achterdeur" open.
Jij weet ws. niet hoe het is om een paar dagen vóór je inkomen zonder geld en eten
te zitten. En nergens kun je terrecht (geen pa, ma niks)
Dan is zo'n achterdeur dat openstaat. En waardoor je een potje pindakaas ziet staan in een rek
heel erg verleidelijk. En kicke joh!
Ja. Ik heb een gezonde eetlustquote:Op zaterdag 22 april 2006 00:02 schreef Adurothiel het volgende:
[..]
Een paar tientjes per maand besparen op brood? Stel dat je 1 euro per brood bespaart, dan moet je dus minstens 20 broden in de maand eten? Of reken je dit voor meer personen...
M'n bmi is 19.8. Ik wil niet doodquote:Op zaterdag 22 april 2006 00:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat minder vreten zou je dus meer besparen.
Dream on.quote:
quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:23 schreef STAIRWARES het volgende:
[..]
Dream on.
Ze geven je alleen het idee mee te kunnen beslissen.
In feite bepaal je geen jack shit. Ze goien je een kluifje toe en je hapt ?![]()
Tja, ik doe minimaal anderhalve week over 1 brood, dan is het op het eind niet zo vers meer, hence de vriezer.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:30 schreef Ringo het volgende:
Ik snap de gewoonte van het brood invriezen ook niet zo. Ik koop een brood en dat gaat in drie dagen op. En de laatste dag is het nog goed eetbaar.
Ah, vandaarquote:Op zaterdag 22 april 2006 00:20 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja. Ik heb een gezonde eetlust
Edit: voor mij alleen dus, ik woon niet samen. Maar ik wordt wel jaloers als ik zie dat m'n vriendin brood in pakjes van 5 sneetjes invriest. Dat is genoeg voor 1 dag
ja terrecht. wat voor jezelf belangrijk is voorop stellen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:52 schreef exode het volgende:
roept hier niemand markt...ook prima! goedkoop fruit en groente...en erg smakelijk! en moet zeggen fruit en groente van de turk hier om de hoek is ook erg lekker en belachelijk goedkoop...
maar hoeveel kan je nou werkelijk besparen op boodschappen? is ook net wat je belangrijk vindt toch? ik ben een geboren en getogen bourgondier...samen met mijn vriendin gooien we er per maand 240 euro boodschappengeld doorheen..maar ik heb het er voor over!
bespaar liever op andere dingen, rij een erg goedkope auto, goedkoop internet abo, ga hardlopen ipv bij een dure sportschool fitnessen, download muziek ipv cd's kopen
wat hier al eerder is gezegd, prioriteiten stellen!
ik ken trouwens niemand die er de afgelopen jaren op vooruit is gegaan. ik heb er zelf behoorlijk wat salaris bij gehad maar die stijging gaat leuk op aan allerlei gezellige dingen zoals een hoger ziektekostenpremie.
Maar zag het al wel aankomen..Nederland vergrijst (roept iedereen al jaren toch?!) we moeten met veel minder mensen de AOW etc ophoesten. En ja dus.....wij moeten dus allemaal wat 'geven'. en mijn linkse gedachten zeggen dan: terecht! Mijn oma heeft bijv de helft te besteden van wat ik te besteden heb...
way off topic ondertussen excuses...
Ja hallo, als ik op 6000 netto in de maand zou zitten (niet eens zo heel veel) zou ik ook geen water bij de wijn doen. Solidariteit is goed, maar je moet het niet overdrijven.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:58 schreef STAIRWARES het volgende:
ik zie trouwens ministers en andere hoge piefen géén water bij de wijn doen he.
het zal ze ze allemaal een worst wezen lijkt wel. maar wel met ze alle solidariteit roepen in
den haag en shit.
Alles. Studeer nogquote:Op zaterdag 22 april 2006 13:08 schreef STAIRWARES het volgende:
70 euro in de maand?
Alleen om te eten of wat je verder hebt te besteden? Hoe red je dat? deel met ons je tips!
Want dan moet je wel erg goed zijn. of eet je elke dag bij je ouders?
Want dit is 17,50 per week.. En ik zie je hebt schoenmaat 43,5 en je bent M. Dus er zal wel veel
gegeten moeten worden.
Dat kan nog net aan denk ik (85 aan boodschappen in de maand)quote:Op zaterdag 22 april 2006 17:03 schreef EvilMistress het volgende:
Ik heb zo'n zeshonderd euro aan vaste lasten. Daar komt dan ook nog ongeveer ¤ 85 pm aan boodschappen bij. Dat is voor mij en mijn drie poezen, consuminderen heet dat. Slim en handig inkopen doen enzo... Eigenlijk kan dat nog wel lager ook. Al moet ik dan wel heel erg opletten op wat ik koop.
Als je ouders al die dingen voor je betalen vind ik niet echt dat je van rondkomen kunt spreken...quote:Op zondag 23 april 2006 11:30 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Alles. Studeer nogOp zoek naar een bijbaantje, dat wel...
Maar woon nog thuis, dus gas/licht/eten/ziektekostenverzekering betalen m'n ouders. Maar ik rijd motor en dat moet ik wel helemaal zelf betalen en dat is vrij krap met 70 euro in de maand...
Maar bouw af en toe wel een website voor een bedrijf of iemand en dan kan ik weer even vooruit
Verder, tja, ik ga nooit uit (als in disco en veel zuipen dan), dus dat scheelt al veel.
Maat 43,5?Doe maar 47
Daar ben ik het mee eens, als het even kan koop ik ook geen sausmix maar maak ik het zelf.quote:Op zondag 23 april 2006 15:16 schreef EvilMistress het volgende:
Mensen moeten eens verder dan het merk kijken. Waarom moet alles Coca, Knor of Maggi? Waarom kunnen wij zelf onze kruiden niet samenstellen? Ten eerste is dat al veel lekkerder en ten tweede scheelt het enorm veel geld.
Doe mij maar 51: baas boven baasquote:
Ik koop 1x in de week brood voor de hele week en vries het dan in. Verder kun je als je niet zoveel brood gebruikt, het in porties opdelen en porties invriezen. Voordeel is dat het dan lang goed blijft.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:30 schreef Ringo het volgende:
Ik snap de gewoonte van het brood invriezen ook niet zo. Ik koop een brood en dat gaat in drie dagen op. En de laatste dag is het nog goed eetbaar.
Heb je dat geprobeerd?quote:Op zondag 19 april 2009 14:47 schreef Hugo__Boss het volgende:
Nou dat laatste zal in Nederland echt niet werken hoor.. tenminste niet bij abonnementen en verzekeringen
Als we alle salarissen keer 10 zouden doen, dan zou het beter zijn toch? Want dan staat het veel meer in verhouding toch tot wat we er allemaal voor doen/quote:Op woensdag 19 april 2006 01:12 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat fucking weinig he? Is toch niet normaal meer?
We worden heftig onderbetaald in Nederland sinds de euro kwam en iedereen vindt het klaarblijkelijk wel best?
Als je dit omrekent kom je uit op inderdaad
200 euro per maand= 200 gulden per maand om van te leven!
50 piek per week!![]()
euro en gulden zijn evenveel waard nml!
![]()
Tijd voor een revolutie!!!!!!!![]()
Misschien in 2006 toen hij het topic openende .. geen idee wat ie nu doetquote:Op maandag 20 april 2009 00:47 schreef Pokerking het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wil Ringo als een arme sloeber leven zodat hij dan kan sparen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
Damn! Zo weinig maar? Twee jaar terug betaalden wij 800 euro bij de Fok!ker voor ons knuffelbeestje aka mn hondenzusje aka het verwende krengquote:Op donderdag 20 april 2006 23:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
![]()
Herdershonden 350 euro!
Ja leuk hoor die prijssteigingen! Kop in zand peeps?
Wake up aub!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
Zwerverquote:Op zondag 19 april 2009 14:30 schreef SeLang het volgende:
Btw: je kunt heel veel geld besparen door domweg korting te vragen. Bijvoorbeeld:
- Ik heb m'n internetprovider/ telefooncompany opgebeld en gedreigd om naar de concurrent te gaan. Resultaat: internet £24,46 --> £19,67 en telefoonlijn £10,50 --> £8,50
- Verzekeringsmaatschappij autoverzekering opgebeld met hetzelfde verhaal (ook al zat ik al bij een van de goedkoopsten) --> 7% korting
- Bij alles wat ik koop vraag (en krijg) ik korting
Gaat automatisch (zie een paar posts terug)quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:16 schreef Ringo het volgende:
Tering, dat ga je toch niet voor je lol bijhouden??
Dan maar liever failliet.
Allemaal stresskippenquote:Op woensdag 19 april 2006 11:16 schreef grindtegel het volgende:
ohja kappen met roken... ww/bijstand/whatever trekkertjes hebben hier zeker weten last van, allemaal zeiken dat ze niks te vreten hebben, maar ondertussen roken ze een pakje per dag (reken dat maar eens uit voor de gein)
Markt is vaak rotte groente die binnen twee dagen in de kliko kunnenquote:Op zaterdag 22 april 2006 00:52 schreef exode het volgende:
roept hier niemand markt...ook prima! goedkoop fruit en groente...en erg smakelijk! en moet zeggen fruit en groente van de turk hier om de hoek is ook erg lekker en belachelijk goedkoop...
maar hoeveel kan je nou werkelijk besparen op boodschappen? is ook net wat je belangrijk vindt toch? ik ben een geboren en getogen bourgondier...samen met mijn vriendin gooien we er per maand 240 euro boodschappengeld doorheen..maar ik heb het er voor over!
bespaar liever op andere dingen, rij een erg goedkope auto, goedkoop internet abo, ga hardlopen ipv bij een dure sportschool fitnessen, download muziek ipv cd's kopen
wat hier al eerder is gezegd, prioriteiten stellen!
ik ken trouwens niemand die er de afgelopen jaren op vooruit is gegaan. ik heb er zelf behoorlijk wat salaris bij gehad maar die stijging gaat leuk op aan allerlei gezellige dingen zoals een hoger ziektekostenpremie.
Maar zag het al wel aankomen..Nederland vergrijst (roept iedereen al jaren toch?!) we moeten met veel minder mensen de AOW etc ophoesten. En ja dus.....wij moeten dus allemaal wat 'geven'. en mijn linkse gedachten zeggen dan: terecht! Mijn oma heeft bijv de helft te besteden van wat ik te besteden heb...
way off topic ondertussen excuses...
Maar natuurlijk... de groente in de supermarkt en groentewinkels die dezelfde dag op dezelfde veiling ingekocht zijn, zijn veel verser.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 02:01 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Markt is vaak rotte groente die binnen twee dagen in de kliko kunnen
Naar welke markt ga jij in godsnaam?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 02:01 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Markt is vaak rotte groente die binnen twee dagen in de kliko kunnen
Vertel eens meer..quote:Op zaterdag 2 mei 2009 01:59 schreef Leonidas82 het volgende:
van 900 netto kun je rondkomen, mits de volgende regels gehanteerd worden:
-neem een laag abbo voor je mobiele telefoon. ik heb er 1 van 10 euro per maand 250 belminuten en 100 smsjes.
-Neem een handel erbij
De verkeerde das duidelijkquote:Op zondag 3 mei 2009 16:53 schreef Stranttent het volgende:
[..]
Naar welke markt ga jij in godsnaam?
Tevens tvp.
Welja, volgens die lui heb ik als ik zo minimaal mogelijk leef 320 euro per maand te weinig en ik heb altijd genoegquote:
Of juist niet. Als je alles elektronisch betaalt kun je veel makkelijker bijhouden waar je geld naartoe gaat (Zie mijn excelsheet in dit topic).quote:Op woensdag 6 mei 2009 01:00 schreef Kaar68 het volgende:
* Ga weer contant betalen, op die manier heb je veel meer controle over wat je uitgeeft.
Je uitgavenpatroon bijhouden is inderdaad zeer verstandig, maar het is niet de enige manier.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of juist niet. Als je alles elektronisch betaalt kun je veel makkelijker bijhouden waar je geld naartoe gaat (Zie mijn excelsheet in dit topic).
Nog een andere tip koop (of leen van iemand) een verbruiks en kosten meter waarmee je het elekriciteitsverbruik van apparaten kunt meten. Soms ontdek je interessante dingen.
Gemeten: elektriciteitsverbruik + kosten (deel 2)
Inderdaad, een auto is vaak weggegooid geld. Als ik zou moeten bezuinigen dan ging die er als eerste uit. Toen ik nog werkte deed ik woon-werk verkeer altijd op de fiets (niet om te besparen maar voor de beweging en frisse lucht). Auto is eigenlijk alleen nog maar voor uitstapjes en sommige vakanties en wordt vaak 2 maanden achter elkaar niet gebruikt. Echt weggegooid geld dus.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:26 schreef Lamon het volgende:
-En mijn persoonlijke GROTE winnaar; geen auto kopen en onderhouden als je hem (nog) niet nodig hebt.
quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of juist niet. Als je alles elektronisch betaalt kun je veel makkelijker bijhouden waar je geld naartoe gaat (Zie mijn excelsheet in dit topic).
Maar okee, mijn motief is eigenlijk niet geld besparingen maar ik geil gewoon op statistiekjes![]()
Hmm ja zou wel willen maar als ik nu op de fiets boodschappen zou gaan doen ben ik meer dan een uur zoet.. en dan alleen met het fietsen (en neee ben niet traagquote:Op woensdag 6 mei 2009 09:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad, een auto is vaak weggegooid geld. Als ik zou moeten bezuinigen dan ging die er als eerste uit. Toen ik nog werkte deed ik woon-werk verkeer altijd op de fiets (niet om te besparen maar voor de beweging en frisse lucht). Auto is eigenlijk alleen nog maar voor uitstapjes en sommige vakanties en wordt vaak 2 maanden achter elkaar niet gebruikt. Echt weggegooid geld dus.
Hier hebben we 1 auto weggedaan en een scootertje gekocht. Kost bijna niets in verzekering, volle tank voor 7 euro, geen fileprobleem, soms nog sneller als de auto (binnendoorroutes) en geen parkeerplaats nodig.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:48 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het in de stad handiger met OV naast de deur en alles op loop-fiets afstand.
Dat dusquote:Op woensdag 6 mei 2009 10:18 schreef Kaar68 het volgende:
[..]
Leuk als je de tram voor je deur hebt rijden, maar een stuk minder haalbaar als je 's morgens om 6 uur ergens 2 dorpen verder moet gaan werken (dan rijdt er nog geen bus hier), of in een gat woont waar de bus maar eens per 2 uur rijdt en geen trein stopt.
Let op de aanbiedingen enzo. Tikkie terug met de wasmachine, dus op 30/40 graden en de wasmiddel van de lidl? Die is supergoed en laatst ook beste wasmiddel volgens de consumentenbond voor 30 gradenquote:Op woensdag 6 mei 2009 20:54 schreef simmu het volgende:
hier een tip: maak een budget per maand. alles wat je overhoudt stort je op je spaarrekening. alle andere dingen zijn al genoemdtweedehands is net zo goed als nieuw, edah, aldi, liddle, marktplaats en meer van die dingen
Krijg je dan meer terug?? Hoe werkt dat precies dat je bij jaarlijkse teruggaaf meer krijgt??quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:09 schreef Jaheur het volgende:
[..]
Vriendin en ik leven ook erg krap, maar dat doen we ons zelf aan. We willen jaarlijks de belastingteruggaaf ipv maandelijks scheelt toch zo'n 300 euro. (koopwoning)
Veel geld uitgeven is niet speciaal vermeldenswaard. Dat kan elke domoor.quote:Op woensdag 6 mei 2009 22:00 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat doe ik in m'n uppie per week....
Vaste lasten en andere grote bedragen wel, maar boodschappen of kleine aankopen is contant echt veel beter. Dan merk je echt dat je iets kwijt bent, bij pinnen is dat minder.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Krijg je gewoon hetzelfde, maar dan in 1x. Voor sommige mensen is het dan handiger sparen, omdat het makkelijker kan zijn om één groot bedrag apart te zetten. Die paar honderd euro in de maand kun je juist weer te makkelijk op maken.quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:46 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Krijg je dan meer terug?? Hoe werkt dat precies dat je bij jaarlijkse teruggaaf meer krijgt??
Hoezo continue invriezen en ontdooien? Je kan ook 2 sneeen d'r uit halen en de rest in de vriezer laten zitten hoor. Maar als jij mij dagelijks een half vers brood wilt geven omdat jij dit te ver vindt gaat, vind ik 't prima hoor.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:05 schreef S1nn3rz het volgende:
dit topic moet toch wel een grapje zijn zeg. dat mensen zo kunnen en willen leven.
een beetje zuinigheid is prima maar brood continue invriezen en ontdooien gaat me toch wel een beetje te ver. dat kan nooit vers smaken, en als ik ergens een hekel aan heb is het droog brood.![]()
Precies, misschien snap je nu dat 't leven op bijstandsniveau verdomd moeilijk is.quote:en rondkomen van 900 euro? je koopt geen kleding, gaat niet uit, koopt geen cd-tje of dvd, en er gaat nooit iets stuk? anders kun je van 900 gewoon niet rondkomen op een normale manier.
Dat hangt er helemaal vanaf.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:05 schreef S1nn3rz het volgende:
en rondkomen van 900 euro? je koopt geen kleding, gaat niet uit, koopt geen cd-tje of dvd, en er gaat nooit iets stuk? anders kun je van 900 gewoon niet rondkomen op een normale manier.
Blijkbaar wel dus. Het is ook niet bepaalde en vrijwillige keuze voor iedereen. Enfin, ik hoef het zelf niet te doen, maar zie wel mooie tips in dit topic voorbij komen. Respect voor de mensen die het zo doen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:05 schreef S1nn3rz het volgende:
dit topic moet toch wel een grapje zijn zeg. dat mensen zo kunnen en willen leven.
een beetje zuinigheid is prima maar brood continue invriezen en ontdooien gaat me toch wel een beetje te ver. dat kan nooit vers smaken, en als ik ergens een hekel aan heb is het droog brood.
en rondkomen van 900 euro? je koopt geen kleding, gaat niet uit, koopt geen cd-tje of dvd, en er gaat nooit iets stuk? anders kun je van 900 gewoon niet rondkomen op een normale manier.
Ik dacht al. Nou die discipline heb ik zelf wel omdat te doen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 23:51 schreef Furia het volgende:
[..]
Krijg je gewoon hetzelfde, maar dan in 1x. Voor sommige mensen is het dan handiger sparen, omdat het makkelijker kan zijn om één groot bedrag apart te zetten. Die paar honderd euro in de maand kun je juist weer te makkelijk op maken.
Kaarsen zijn gegarandeerd duurder in gebruik dan lampen, ook als je de warmte meerekent.quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
- Gebruik spaar en led lampen of als je echt een gier bent: kaarsen (tevens goed voor warmteafgifte)
Zelf heb ik genoeg te besteden, maar ik vind het wel leuk om te optimaliseren naar levensgeluk per ¤. Veel dingen hebben gewoon een laag levensgeluk rendement per ¤ en met dat soort dingen kan ik behoorlijk gierig uit de hoek komenquote:Je hebt écht niet veel (geld) nodig om goed te leven. Een gelukkig leven kan je ook leiden zonder materiele meuk. Sterker nog, echt geluk zit van binnen, geluk zit in de dingen die je doet, de dingen die je meemaakt, de liefde en relaties die je meemaakt. etc. Dat zijn zaken die er écht toe doen.
Verwarming hoeft ook niet uit natuurlijk maar het is ook weer zo wat om maar tot 23 graden op te stoken. 19-20 graden is prima uit te houden inderdaad.quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:12 schreef freecell het volgende:
Kom op Metro, wij komen ook rond van weinig (ongeveer 1000-1200, beetje variabel) met z'n drieën.
Het zou niet in mijn hoofd opkomen om iets te kopen voor de statusMaar ook niet om de verwarming uit te zetten en mezelf (én de baby!!) iets warmers aan te trekken. 19 à 20 graden is prima, kouder is minimaal oncomfortabel.
Als je een gier bent kaarsen? Moet jij eens kijken wat kaarsen kostenDan ben je echt wel duurder uit
![]()
Ow en wassen op 35 graden kan niet op mijn machine30 wel en 40 ook
Mee eens, ik probeer ook het maximale uit elke euro te persen en uiteindelijk is het doel om iets minder te gaan werken als ik + din een flinke spaarpot hebben en het huis voor een groot deel is afbetaald (of helemaal).quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:14 schreef SeLang het volgende:
Zelf heb ik genoeg te besteden, maar ik vind het wel leuk om te optimaliseren naar levensgeluk per ¤. Veel dingen hebben gewoon een laag levensgeluk rendement per ¤ en met dat soort dingen kan ik behoorlijk gierig uit de hoek komen. Maar de dingen waar ik echt veel plezier aan beleef (hobby dingetjes en reizen) dat mag wat kosten.
Maar zoals in dit topic al meerdere malen geschreven: de mooiste dingen in het leven zijn gratis.
Ik heb echt geen geldnood maar ik ben toch behoorlijk gierig. Als ik een nieuwe broek moet kopen dan vind ik 25 euro ook weer veel en als ik 5 euro moet uitgeven vergaat de wereld ook al bijna zeg maarquote:Op donderdag 7 mei 2009 14:33 schreef freecell het volgende:
Metro, sorry dat ik het zeg, maar ik kan door je post heen lezen dat je het zelf niet krap hebt
Mijn dilemma is nooit 'koop ik die flatscreen of niet' of 'koop ik een luxe auto of niet'
Het zijn meer dingen als 'zal ik deze broek voor 25,- kopen of geef ik het uit aan luiers want 25 is best veel!'.
Resultaat is dat die broek er pas komt als hij 8,- is in de aanbieding oid
Klinkt mooi, maar daar zit wel een ondergrens aan. Als iemand continu geldzorgen heeft moet je egt niet bij zo iemand met zo'n verhaal aankomen. Het valt me toch op dat de mensen die het wat beter hebben dit vaker zeggenquote:Op donderdag 7 mei 2009 14:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kaarsen zijn gegarandeerd duurder in gebruik dan lampen, ook als je de warmte meerekent.
Verder ben ik het wel eens met wat je schrijft, en vooral met dit:
[..]
Zelf heb ik genoeg te besteden, maar ik vind het wel leuk om te optimaliseren naar levensgeluk per ¤. Veel dingen hebben gewoon een laag levensgeluk rendement per ¤ en met dat soort dingen kan ik behoorlijk gierig uit de hoek komen. Maar de dingen waar ik echt veel plezier aan beleef (hobby dingetjes en reizen) dat mag wat kosten.
Maar zoals in dit topic al meerdere malen geschreven: de mooiste dingen in het leven zijn gratis.
Als je de keuze hebt is het natuurlijk makkelijk om te zeggen en doen dan iemand die MOET bezuinigen omdat ie weinig geld heeft. Ik heb zelf beide meegemaakt en natuurlijk is zuinig leven met veel geld makkelijker maar dat is wel 'slechts' een idee wat je hebt.quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Klinkt mooi, maar daar zit wel een ondergrens aan. Als iemand continu geldzorgen heeft moet je egt niet bij zo iemand met zo'n verhaal aankomen. Het valt me toch op dat de mensen die het wat beter hebben dit vaker zeggen
Je doelt op de opmerking dat de mooiste dingen in het leven gratis zijn?quote:Op donderdag 7 mei 2009 15:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Klinkt mooi, maar daar zit wel een ondergrens aan. Als iemand continu geldzorgen heeft moet je egt niet bij zo iemand met zo'n verhaal aankomen. Het valt me toch op dat de mensen die het wat beter hebben dit vaker zeggen
Da's waar. Ik denk alleen dat veel mensen met weinig geld toch minder relaxed op een budget leven dan mensen met genoeg geld. Het geld dat die laatste groep over houdt is toch een lekkere buffer voor als er iemand ziek wordt, er iets in de fik vliegt, etc...quote:Op donderdag 7 mei 2009 16:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je doelt op de opmerking dat de mooiste dingen in het leven gratis zijn?
Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat je te eten hebt en een dak boven je hoofd. Maar daarna is het gewoon waar.
Toch opvallend dat je 2 paar schoenen per jaar verslijt terwijl je in een rolstoel zitquote:Op donderdag 7 mei 2009 22:46 schreef Jannuk het volgende:
Rondkomen met weinig geld? Daar heb ik inmiddels een fulltime baan aan, ondanks dat ik voor 100% afgekeurd ben.
Ik vind de opmerking dat mensen met een uitkering roepen dat ze niks te vreten hebben en vervolgens een pakje shag per dag roken en huisdieren hebben, een beetje kort door de bocht. Ik zit, om gezondheidsredenen op bijstandsniveau (omdat ik nooit minimaal 5 jaar aaneengesloten heb kunnen werken), heb een HBO opleiding, daar ook naar verdiend, maar vanwege die 5 jaar aaneengesloten werken geen recht op 70% van dat bedrag als WAO-uitkering.
Voordat ik afgekeurd werd, had ik al huisdieren, rookte ik al (nu een stuk minder) en leefde ik al zuinig. Door mijn handicap (en rolstoel) kan ik mijn autootje niet missen (ik rijd geen ferrari), ik ben wekelijks ongeveer 15 euro kwijt aan medicijnen die niet (meer) vergoed worden en dan moet ik mn huisdieren en mn 2 pakjes sigaretten per week ook de deur maar uitdoen? Verder kan ik niet overstappen naar een goedkopere ziektekostenverzekeraar, omdat ze me om gezondheidsredenen niet volledig willen verzekeren, en betaal ik 140 euro per maand aan premie.
Dat je recht hebt op meer toeslagen? OK, waar, maar als je niet ziek bent, kost dat je ook geen eigen risico, ik ben daar halverwege januari al doorheen.
Ik krijg een leuk bedragje van de belasting terug, maar dat is dan weer precies genoeg om mn auto van te laten keuren, mn eigen bijdrage van de thuiszorg en mn eigen bijdrage voor mijn schoenen (¤ 114,00 per paar x 2).
Kortom, dat je er als WAO-trekker nog voordeeltjes uit kunt slepen, heb ik al die jaren niet ondervonden.
Amen, vrije tijd is onbetaalbaarquote:Op vrijdag 8 mei 2009 01:37 schreef Ringo het volgende:
Mijn allergrootste luxe is trouwens mijn werkweek van drie dagen en de zee aan vrije tijd die me dat oplevert.
O ja, en de veel te dure mokka latte bij de Coffee Company, om het FD bij te lezen en mijn tijd zoet&heerlijk te verlummelen.
Zo denk ik dus ook. Tijd is altijd meer waard dan geld, want geld kun je altijd wel aankomen maar tijd die verstreken is komt nooit meer terug.quote:
Wat zo ontzettend okee is aan die instelling, is dat jij (en nog een paar mensen die ik persoonlijk ken) 1 van de weinige mensen bent met geld, die die waardes nog wel behoudt, dat zie je echt maar weinig helaas...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zo denk ik dus ook. Tijd is altijd meer waard dan geld, want geld kun je altijd wel aankomen maar tijd die verstreken is komt nooit meer terug.
Natuurlijk hebben de meeste mensen geen keuze en zullen ze een deel van hun tijd moeten 'verkopen' onder de werkelijke waarde omdat je nu eenmaal moet eten e.d., maar je zou dat iig moeten optimaliseren. Veel mensen hebben als argument dat ze hun werk leuk vinden en dat is goed, want proberen om werk te vinden dat dan iig relatief leuk is is deel van die optimalisatie. Al denk ik dat veel mensen die hun werk 'leuk' vinden toch ook niet zouden kiezen voor elke dag werken als ze echt de keuze hadden.
Alhoewel op zich iedereen het hier wel mee eens is (iedereen wil leuk werk en tijd hebben enzo), blijft dit allemaal mooi gepraat voor mensen die in een luxe positie zitten. In de praktijk werkt dat dus absoluut niet zo en genoeg mensen komen niet eens toe aan dit soort 'optimalisaties', maar moeten gewoon elke dag overleven en pakken wat ze pakken kunnen. En dat geldt dan ook voor situaties in NLquote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zo denk ik dus ook. Tijd is altijd meer waard dan geld, want geld kun je altijd wel aankomen maar tijd die verstreken is komt nooit meer terug.
Natuurlijk hebben de meeste mensen geen keuze en zullen ze een deel van hun tijd moeten 'verkopen' onder de werkelijke waarde omdat je nu eenmaal moet eten e.d., maar je zou dat iig moeten optimaliseren. Veel mensen hebben als argument dat ze hun werk leuk vinden en dat is goed, want proberen om werk te vinden dat dan iig relatief leuk is is deel van die optimalisatie. Al denk ik dat veel mensen die hun werk 'leuk' vinden toch ook niet zouden kiezen voor elke dag werken als ze echt de keuze hadden.
Wat ontzettend DOM is aan die instelling is dat het een korte termijn instelling is.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:51 schreef Lamon het volgende:
[..]
Wat zo ontzettend okee is aan die instelling, is dat jij (en nog een paar mensen die ik persoonlijk ken) 1 van de weinige mensen bent met geld, die die waardes nog wel behoudt, dat zie je echt maar weinig helaas...
Ligt er natuurlijk aan, als jij een wat sober leven leidt heb je helemaal niet een enorme smak geld nodig om goed te kunnen leven en als je het goed aanpakt kan je zelfs parttime werken én toch nog goed leven, maar dan moet je wel je levensstijl erop aan passen.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 10:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Wat ontzettend DOM is aan die instelling is dat het een korte termijn instelling is.
Je kan beter als je wat jonger bent veel werken en veel sparen dan kun je groter gaan wonen en als er ooit kinderen komen ook veel minder gaan werken.
Want hoe ouder je bent des te meer die vrijheid waard wordt.
Het is gewoon een levensinstelling, daar is niets korte termijn aanquote:Op vrijdag 8 mei 2009 10:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Wat ontzettend DOM is aan die instelling is dat het een korte termijn instelling is.
Been there done thatquote:Je kan beter als je wat jonger bent veel werken en veel sparen
Waarom zou je groter willen wonen?quote:dan kun je groter gaan wonen
Ah, dus nu is tijd toch opeens waardevol?quote:Is het en als er ooit kinderen komen ook veel minder gaan werken.
Als je jong bent is tijd evenveel waard als wanneer je ouder bent. Alleen heb je als je jong bent meestal nog weinig te kiezen.quote:Want hoe ouder je bent des te meer die vrijheid waard wordt.
Ik rook sigaretten, het zou wel schelen inderdaad, maar ik ben niet zo'n fan van sjek, maar tzt zou het wel een optie kunnen zijn inderdaad.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:08 schreef simmu het volgende:
Karina, rook je sigaretten of sjek? het scheelt een heleboel om bij de aldi of de liddle zo'n grote baal slej en filters te kopen en je eigen sigaretten te klussen (20 euro tegenover 50 euro per slof)
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:02 schreef Karina het volgende:
Ik rook nog wel, maar als ik aan het eind van de maand merk dat ik geen geld meer over heb, dan stop ik met roken.
Maar dat is juist 100% voorspelbaar.quote:Het enige probleem dat ik tegenkom zijn rekeningen die onverwacht komen, zoals bijvoorbeeld deze maand een heffing van Waterschapsbelastingen, 135 euro, dat hakt er dan wel behoorlijk in.
Dat wilde ik net zeggenquote:
Bovendien gaan de kosten van de waterschapsbelasting en ingezetenenomslag toch vaak via de waterleverancier (en zitten dus bij het voorschot in).quote:
Ook als ze rente berekenen bij gespreid betalen die hoger ligt dan de bankrente (bijvoorbeeld mijn autoverzekering is er zo een) dan kun je die beter ineens betalen, maar in je eigen administratie kun je het delen door 12 en als een maandelijks kost boeken. Zo hou je toch het overzicht (zie mijn excel sheet een aantal posts terug).quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:25 schreef simmu het volgende:
en waterschapsdingen (en gemeentelijke belastingen) mag je ook maandelijks betalen zonder extra kosten hoor.
Kijk, zo doe je datquote:Britse vrouw krijgt het voor elkaar: grote bh's niet duurder
Een Britse vrouw heeft succesvol geprotesteerd bij het warenhuis Marks en Spencer, waar bh's met grotere cups duurder waren dan die met kleinere cups.
De 26-jarige Beckie Williams kocht zelfs een aandeel van het bedrijf omdat zij zich ergerde aan de toeslag van 2 pond (2,20 euro) voor beha's met een dubbel D cup of groter. Door het bedrijfsaandeel van slechts 3,40 pond kon zij haar stem laten horen op de aandeelhoudersvergadering. Ook voerde Williams op internet campagne tegen de extra heffing op grote maten. Ongeveer 13.000 Britten steunden de actie 'tegen discriminatie van rondborstige dames'.
In eerste instantie gaf het warenhuis aan dat de lingerie een goede prijs had. Bh's met grotere beugels en betere steun zouden nu eenmaal meer geld kosten. Later verklaarde de winkel toch fout te zitten. ,,De grotere bh's worden net zo duur als de kleinere maten." Marks en Spencer beloofde bovendien vanaf zaterdag twee weken lang 25 procent korting op alle bh's.
Als dat nou eens in NL kon....quote:
Jep gewoon een kwestie van even een tabelletje maken met alle jaarpremies door 12 gedeeld en dat er maand apart zetten.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ook als ze rente berekenen bij gespreid betalen die hoger ligt dan de bankrente (bijvoorbeeld mijn autoverzekering is er zo een) dan kun je die beter ineens betalen, maar in je eigen administratie kun je het delen door 12 en als een maandelijks kost boeken. Zo hou je toch het overzicht (zie mijn excel sheet een aantal posts terug).
Ook gedeeltelijk voorspelbare kosten zoals jaarlijks onderhoud van je auto en afschrijving kun je min of meer voorspellen en alvast elke maand als kosten boeken zodat je een spaarpotje hebt op het moment dat de kost realiteit wordt. Zo neemt het aantal financiele 'verrassingen' af.
Daar zit idd een flink probleem....dat was ik wel altijd gewendquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:42 schreef Ewelina het volgende:
Bij mij zit het 'm vooral in buiten de deur eten/drinken. Dat kost behoorlijk veel geld, en dan praat ik niet zozeer over uit eten gaan, als wel je lunch elke dag ergens kopen.
Hier ging er bij mij alleen al 200 per maand op aan van alles en nog wat dat heb ik eens gehalveerd.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:42 schreef Ewelina het volgende:
Bij mij zit het 'm vooral in buiten de deur eten/drinken. Dat kost behoorlijk veel geld, en dan praat ik niet zozeer over uit eten gaan, als wel je lunch elke dag ergens kopen.
Nooit gezegd dat tijd niet waardevol is. Ik ben er persoonlijk een groot voorstander van om zoals dat heet: "welvaart om te zetten in vrijheid".quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:07 schreef SeLang het volgende:
Ah, dus nu is tijd toch opeens waardevol?
Als je jong bent is tijd evenveel waard als wanneer je ouder bent. Alleen heb je als je jong bent meestal nog weinig te kiezen.
nou, dat is maar net hoe je het aanpakt hoor. sangdrax en ik hebben eerst stevig gefeest, toen allebei een opleiding gedaan en toen zijn we pas door gaan fokken. pas toen ik afgestudeerd was konden we wat gaan sparen. edoch: we hebben wat spaargeld, ik hoef niet te werken (en het is best lastig werk op niveau te vinden hoor, zo in schubbekutteveen diever in drenthequote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:58 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nooit gezegd dat tijd niet waardevol is. Ik ben er persoonlijk een groot voorstander van om zoals dat heet: "welvaart om te zetten in vrijheid".
Maar ik ben wel blij dat we toen we nog jong waren veel hebben gewerkt en gespaard en dat we nu met z'n 3en rond komen op 1 salaris (met de zekerheid van een leuke buffer op de spaarrekening).
Als we toen we jong waren dus minder hadden gewerkt en minder hadden opgebouwd dan was het nu dus niet mogelijk geweest dat een van ons helemaal zou stoppen met werken.
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:58 schreef simmu het volgende:
heh! ik maak elke week vlak voor het boodschappen doen een eetlijstje voor 6 dagen (die plak ik op de koelkast) en daarmee een boodschappenlijst. de 7de dag is restjesdag
en elke week maak ik een grote pan soep. als je dat goed doet (alleen proeven van een schone lepel, af laten koelen met de deksel beetje open en pas alstie echt koud is in de koelkast) is dat ook een week houdnaar en erg lekker als snelle lunch. wij gaan zelden uit eten. maar goed, da's ook niet zo handig met een baby van 9 maanden. een enkel keertje kan wel (informeel uit eten)
Da's wel waar, maar ik moet zeggen dat het af en toe lastig sparen is. We verdienen nu goed geld, maar geven ook goed uit. Betekent niet dat we helemaal niks sparen, maar ik vind zo nu en dan gewoon dat de uitgaven een beetje doorslaan. Zodoende ben ik ook begonnen met het maandelijks bijhouden van de uitgaven en wat extra automatische overboekingen naar een spaarrekening. Maar goed, het idee dat er geld op de bank staat is inderdaad lekker. Als ik het gehad heb kan ik een jaar lang chillen in Thailand en dan hou ik genoeg over om een jaar naar een nieuwe baan te zoeken. Vind ik een lekker idee.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:58 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nooit gezegd dat tijd niet waardevol is. Ik ben er persoonlijk een groot voorstander van om zoals dat heet: "welvaart om te zetten in vrijheid".
Maar ik ben wel blij dat we toen we nog jong waren veel hebben gewerkt en gespaard en dat we nu met z'n 3en rond komen op 1 salaris (met de zekerheid van een leuke buffer op de spaarrekening).
Als we toen we jong waren dus minder hadden gewerkt en minder hadden opgebouwd dan was het nu dus niet mogelijk geweest dat een van ons helemaal zou stoppen met werken.
is dat er? ff spieken dan bij cul hiernaast hoorquote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:14 schreef Ml-etje het volgende:
[..]dan kun je wel in CUL meedoen aan het weekmenu
Weekmenu's #2quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:44 schreef simmu het volgende:
[..]
is dat er? ff spieken dan bij cul hiernaast hoor
Zeer goed ideequote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:22 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's wel waar, maar ik moet zeggen dat het af en toe lastig sparen is. We verdienen nu goed geld, maar geven ook goed uit. Betekent niet dat we helemaal niks sparen, maar ik vind zo nu en dan gewoon dat de uitgaven een beetje doorslaan. Zodoende ben ik ook begonnen met het maandelijks bijhouden van de uitgaven en wat extra automatische overboekingen naar een spaarrekening. Maar goed, het idee dat er geld op de bank staat is inderdaad lekker. Als ik het gehad heb kan ik een jaar lang chillen in Thailand en dan hou ik genoeg over om een jaar naar een nieuwe baan te zoeken. Vind ik een lekker idee.
leuke link, mooi uitgebreid!quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:44 schreef Rosaaaa het volgende:
Tip: www.spaarblog.nl. Kun je ook een gratis huishoudboekje (excel) downloaden. Gebruik 'm zelf ook, de eerste maanden schrok ik me gek hoeveel geld ik aan kleding uitgeefDacht dat het wel meeviel, niet dus
Dat ziet er bijna net zo uit als de excel sheet die ik zelf heb gemaakt! Inclusief het begroting deel!quote:
Lijkenpikker!quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:09 schreef simmu het volgende:
meubeltjes krijg ik (beetje zwartgallig, maar hou eens in de gaten bij je oudere familie wie er overleden is of net naar een bejaardenwoning ofzo vertrekt. die mensen zijn blij als iemand blij is met hun spulletjes)
Toen ik nog werkte ging ik minimaal 3x per jaar op vakantie (mijn Azie tijd uitgezonderd) en gebruikte daarvoor alle dagen die ik kon krijgen, inclusief onbetaalde ATV dagen. Nu is mijn streven om 6x per jaar te gaan. Maar reizen/ vakantie is ook helemaal niet zo duur (althans zoals ik het doe). In Thailand geef ik bijvoorbeeld minder uit dan thuis, vooral s'winters (bespaarde stookkosten e.d.)quote:ik hoef niet 3 x per jaar op vakantie
Respectquote:Op vrijdag 8 mei 2009 18:02 schreef Exoteria het volgende:
Op het moment heb ik na aftrek van alle vaste lasten 400 euro per maand om 6 personen van te voeden en kadootjes, ijsjes, uitstapjes, openbaar vervoer etc etc.. van te betalen.
Het lukt mij redelijk.
Hihi dat doe ik nu nog hoorquote:Op vrijdag 8 mei 2009 17:51 schreef Karina het volgende:
[..]
Dat ziet er bijna net zo uit als de excel sheet die ik zelf heb gemaakt! Inclusief het begroting deel!
En nog even over die weekmenu's: dat doe ik ook altijd. Een keer in de week doe ik boodschappen voor de hele week, van te voren maak ik al een lijstje wat ik allemaal wil gaan eten de volgende week.
Scheelt een hoop geld, want vroeger deed ik tussendoor nog wel eens boodschappen en dan neem je al snel weer iets mee dat je eigenlijk niet nodig hebt of iets makkelijks om te eten omdat je toch geen zin hebt om te koken.
Goede link! Ik ben net begonnen met het huishoudboekje in te vullen en merk nu al dat ik eigenlijk geen idee heb hoeveel ik uitgeef en waaraan precies. Ik kan aan het eind van iedere maand nog sparen en doe - naar mijn idee- geen onnodig grote uitgaven maar wellicht helpt dit me om nog meer geld over te houden.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 12:44 schreef Rosaaaa het volgende:
Tip: www.spaarblog.nl. Kun je ook een gratis huishoudboekje (excel) downloaden. Gebruik 'm zelf ook, de eerste maanden schrok ik me gek hoeveel geld ik aan kleding uitgeefDacht dat het wel meeviel, niet dus
Nu istie nog stoer: veeeeel meer inkomsten dan uitgaven.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:48 schreef SeLang het volgende:
En als je de excel sheet hebt ingevuld het grafiekje wel hier posten natuurlijk
Inkomsten zijn niet zo boeiend om hier te posten maar uitgaven wel.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:54 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Nu istie nog stoer: veeeeel meer inkomsten dan uitgaven.
je moet eerst helemaal onderin het tabblad van de juiste maand kiezen, die vul je in en dan komt er op dat " niets invullen"scherm automatisch een overzichtquote:Op maandag 11 mei 2009 15:51 schreef Asgard het volgende:
Ik ben echt een excel noob², maar hoe vul je nou iets in? Telkens als ik ergens iets wil invullen staat er "Niet invullen, dit word automatisch berekend". :/
Post zelf s ff een excel plaatje danquote:Op maandag 11 mei 2009 15:23 schreef Exoteria het volgende:
Ik zie maar weinig mensen daadwerkelijk een overzicht posten.
ZOu het dan toch wat te privé zijn of zit onze financiën nog in de taboe sfeer?
Hier gaat het over goed leven met weinig, we hadden ook eerder een algemeen topic waarin mensen hun uitgaven overzicht gaven. Was wel interessant, veel voer voor discussie...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:23 schreef Exoteria het volgende:
Ik zie maar weinig mensen daadwerkelijk een overzicht posten.
ZOu het dan toch wat te privé zijn of zit onze financiën nog in de taboe sfeer?
Dat hangt er ook vanaf of je nog moet werken voor de centen. Ik ken een aantal mensen die dankzij hun leuke baan, waar ze elke dag, 5 of 6 dagen in de week naar toe gingen om te werken, genoeg geld hebben verdient en niet meer hoeven te werken, het toch nog wel doen! Domweg omdat ze het werk dus zo leuk vinden! En dan heb ik het niet over die non achterlijke baantjes zoals acteur of een positie in de politiek.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb net twee maandjes in het eerder genoemde huishoudboekje.xls ingevuld, maar daar komen geen coole staafdiagrammetjes uit. Kan je me jouw xls sturen? Dan post ik het lopende jaar wel eens.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Post zelf s ff een excel plaatje dan
Uitgaven lijken me toch niet echt een taboe. Inkomen is in NL wel een taboe maar dat is toch niet relevant voor dit topic.
Check.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:09 schreef simmu het volgende:
bij de jumbo en de c1000 kan je grote kilozakken diepvriesgroentes kopen. bloemkool, paprikareepjes, champignons, soepgroentes en prei. kan je alle kanten mee op en is (bij de jumbo iig) een stuk goedkoper dan vers.
Check.quote:bij de aldi en de liddle hebben ze ultracheap diepvriespakken gehakt. niet geschikt voor ballen, maar prima in de lasagne bijvoorbeeld. ps: de spinazi ala ceme van de aldi is echt heul vies! maar probeer eens wat. sommige dingen zijn prima lekker hoor, of lekker te maken.
quote:Op maandag 11 mei 2009 17:30 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Check.
Broccoli en doperwtjes zijn in ieder geval prima te doen.
[..]
Check.
Gehakt van de ALdi doet het heel leuk in spagetti etc. Maar ik zou er inderdaad geen ballen van gaan draaien. Ook handig is dat het al in 250 grams porties is verdeeld. Normaal kocht ik een kilopak bij de Jumbo wat ik thuis in zakjes deed.
PS: dit past ook wel in Het grote Knierten-en-Krenten-Culi-Topic! (2)
Heb je dan een man en vier kinderen?quote:Op maandag 11 mei 2009 17:45 schreef Exoteria het volgende:
[..]
hahaha, en dat is natuurlijk ook een verschil... ik heb het dubbele als jij nodig.
En dat werkt niet alleen door in eten en drinken, maar ook in de energie rekening.
Trouwens, energierekeningen... die kunnen énorm omlaag als je gewoon afwast ipv de vaatwasser gebruikt (ik geloof zo'n 80 tot 100 euro minder electriciteit / jaar en dat al als je een A klasse geval hebt... )
Wasdroger idem (en spaart niet alleen electriciteit, maar ook je kleding.. dus dubbelop minder uitgaven).
PM je email adres maar even, ik heb het andere mensen ook gestuurd.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:44 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Ik heb net twee maandjes in het eerder genoemde huishoudboekje.xls ingevuld, maar daar komen geen coole staafdiagrammetjes uit. Kan je me jouw xls sturen? Dan post ik het lopende jaar wel eens.
Pff ja die wasdroger een aanslag op textiel.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:45 schreef Exoteria het volgende:
[..]
Trouwens, energierekeningen... die kunnen énorm omlaag als je gewoon afwast ipv de vaatwasser gebruikt (ik geloof zo'n 80 tot 100 euro minder electriciteit / jaar en dat al als je een A klasse geval hebt... )
Wasdroger idem (en spaart niet alleen electriciteit, maar ook je kleding.. dus dubbelop minder uitgaven).
Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, en rioolrecht zitten bij jou al bij dat GEB-bedrag van EUR 100 inbegrepen? Dat is een totaal van EUR 40 (afh. van waar je woont), dus dan heb je nog EUR 60 per maand voor GWL. Zelfs al heb je de verwarming nooit aan, douche je je met koud water en vang je dit water op om daarna je afwas in te doen, dan nog vraag ik me af hoe je het hiermee redt. Ik leef zelf ook vrij zuinig, maar je betaalt ook een fiks bedrag aan vastrecht iedere maand, en dat wordt nooit lager, hoe zuinig je ook stookt.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
GEB = gas water electra
Mobiel, heb ik wel maar daar bel ik zo weinig mee, doe een half jaar met 20 euro ofzo.
Ziektekosten ben ik vergetendat is 93 euro per maand. Goeie!
Andere verzekeringen heb ik bij de hypotheek gerekend omdat die voor het huis zijn.
Heffingen ed zitten bij het GEB in bij mij.
Maarja, ben overdag niet thuis -> geen verbruik (nja koelkast) en 's avonds heb ik meestal óf tv óf pc aan en een lamp meer ook niet echt. Kachel staat niet vaak aan, alleen als het onder de 15 graden wordt ofzo.
Boodschappen: Lidl of edah, varieert van 12 tot 25 euro per week.
Heb geen telefoonaansluiting (daar heb ik een mobiel voor) en deel internet met een vriend van me uit de straat.
Zo kan je best wat kosten besparen![]()
Verder geen abonnementen of wat en heb mijn dure (zware) auto (xantia) ingeruild op een lichter model (BX) , scheelt ook weer 30 euro in de maand aan wegenbelasting en verzekering.
Verder: fietsen voor korte stukjes en niet teveel geld aan KLEINE dingen uitgeven, dat zijn namelijk budgetkillers omdat vele kleine dingen bij elkaar enorm duur worden aan het einde vd maand![]()
quote:Op maandag 11 mei 2009 22:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, en rioolrecht zitten bij jou al bij dat GEB-bedrag van EUR 100 inbegrepen? Dat is een totaal van EUR 40 (afh. van waar je woont), dus dan heb je nog EUR 60 per maand voor GWL. Zelfs al heb je de verwarming nooit aan, douche je je met koud water en vang je dit water op om daarna je afwas in te doen, dan nog vraag ik me af hoe je het hiermee redt. Ik leef zelf ook vrij zuinig, maar je betaalt ook een fiks bedrag aan vastrecht iedere maand, en dat wordt nooit lager, hoe zuinig je ook stookt.
Verder ontbreken er nog een paar posten in je begroting. Bijv. kleding, kapper, afschrijving van je auto (die dingen zijn niet waardevast), kabelabonnement wellicht, en iets van zakgeld, want je wil toch ook wel eens wat leuks kopen, of op vakantie.
Dank voor je uitleg. Hieruit blijkt dat jij strikt genomen toch NIET rond zou kunnen komen van die EUR 779 per maand. Zou je iedere maand zowel inkomsten als uitgaven ter hoogte van dit bedrag hebben, dan zou je namelijk nooit wat kunnen sparen, en zou je dus ook geen auto of kleren kunnen kopen van je spaargeld. Om je begroting kloppend te moeten krijgen zou je dus toch even moeten berekenen wat je gemiddeld per maand uitgeeft aan kleren, en dus ook de aanschafprijs van je auto (minus de restwaarde aan het einde) moeten delen delen door het aantal maanden dat je verwacht erin te rijden (en vergeet ook niet de kosten voor bijv. onderhoud, APK, etc). Het totale maandbedrag zou je dan iedere maand in je begroting kunnen zetten onder de noemer "zakgeld".quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]je quote een behoorlijk oude post van mij maar goed. Mijn voorschotnota bedraagt momenteel 87 euro in de maand (reeel verbruik iets van 75 euro), dat is excl gemeentelijke lasten tegenwoordig.
Stoken doe ik zuinig aan (19-20 graden) en geschiedt met een gaskachel die toch minder gas verbruikt dan een cv ketel. Douchen gaat met een keukengeiser die ook niet al te spannend qua verbruik is, verder heb ik in het hele huis spaarlampen en led verlichting hangen (bespaart zo'n 200Kwh per jaar) , zit er een schakelaar op de apparaten die geen echte 'uit' knop hebben (bespaart zo'n 260kwh per jaar) en staan er een energiezuinige A klasse koelkast en vriezer (bespaarde ook bijna 200Kwh per jaar op de oude die ook nog eens kleiner was). Moet alleen nog een schakelaar kopen voor tussen de PC want die verbruikt ook zo'n 100Kwh per jaar (!) terwijl die UIT STAAT
![]()
(toch handig, zo' nv erbruiksmeter). Je ziet: met weinig inspanning en weinig inleveren van comfort (even alles uitschakelen als je gaat werken of slapen) kan je al best veel besparen.
Kleding koop ik 1 keer per jaar en geef ik geen honderden euro's aan uit dus dat reken ik niet mee als vaste lasten. Kapper heb ik niet, mijn vriendin is kapster dus die knipt me, afschrijving auto heb ik inderdaad maar reken ik ook niet mee als vaste lasten, dat is gewoon een uitgave ineens dus gaat van spaargeld af. Als ik dat moet berekenen zou dat ongeveer zo'n 100 euro per maand zijn. Kabelabbo heb ik voor 40 euro in de maand (internet en tv). Vaste telefoon heb ik niet (alleen prepaid telefoontje) en zakgeld is niet nodig, ik heb spaargeld dus als ik eens wat wil kopen (wat al niet al te vaak is) gaat het gewoon daarvan of ik spaar wat minder die maand.
Check mijn uitgavenstatistiek. De hele maand februari zat ik in Thailand en alle uitgaven zitten in het groene deel van de februari kolom. Hotels, eten, vervoer, excursies, alles. Stel nou dat je hier geen huis zou huren en je auto wegdoet.... Probleem is alleen om een langdurig visum te krijgen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:01 schreef LXIV het volgende:
Ik sprak onlangs een man die het hele jaar in Thailand verbleef en dan één keer hier een paar maanden ging werken en zuinig leven. Met het geld dat hij overhield kon hij dan weer 10 maanden vakantie vieren in Thailand. Je bouwt niks op, maar wat een heerlijk leven!
Het lastige lijkt me dat niemand je in nederland wil hebben voor een maandje, of het moet heel simpel laagbetaald werk zijn..quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:01 schreef LXIV het volgende:
Ik sprak onlangs een man die het hele jaar in Thailand verbleef en dan één keer hier een paar maanden ging werken en zuinig leven. Met het geld dat hij overhield kon hij dan weer 10 maanden vakantie vieren in Thailand. Je bouwt niks op, maar wat een heerlijk leven!
Netto?quote:
yepquote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:52 schreef freecell het volgende:
[..]
Netto?
Wij leven hier met z'n drieën van gemiddeld 1100 nettoKomt dan nog wel huur en zorgtoeslag bij
1500 voor één persoon? Zou leuk zijn hier, dan zaten we op 4500quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:56 schreef samjustme het volgende:
[..]
yep![]()
huur en zorgtoeslag heb ik geen recht op wegens hoogte van mijn inkomen. Het enige waar ik recht op heb is allerlei belasting betalen en dat is niet weinig![]()
Ik vind het wel aan de kleine kant 1100 heb zelf toch als ondergrens 1500 voor 1 persoon als je met ze tween bent 3K netto verdienen dan ofzo.
ik geloof best dat je mee goed kan redden, toen ik nog een student was kon ik me ook best wel goed redden met veel en veel minder dan 1100, niet dat het leuk was inkomen van 200quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:59 schreef freecell het volgende:
[..]
1500 voor één persoon? Zou leuk zijn hier, dan zaten we op 4500
Maar met 1100 wil ook wel hoorWe hebben echt niet te weinig! Ik heb gisteren nog kleren gescoord van het geld dat ik voor mijn verjaardag had gekregen en boodschappen doen we goedkoop, maar wel een beetje relaxed. Ik ga geen 3 kilometer omfietsen voor een aanbieding (tenzij het een HELE goede deal luiers is, haha)
PM je email adres maar.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:46 schreef freecell het volgende:
SeLang heb je het format van die excelgrafiek voor mij? Jouw excel bestand is hipper dan de mijne
Kan hem aanpassen toch?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
PM je email adres maar.
Maar ik weet niet of je er iets aan hebt, aangezien het specifiek voor mijn toepassing is gemaakt
Als student had ik ook veel minder kostenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:06 schreef samjustme het volgende:
[..]
ik geloof best dat je mee goed kan redden, toen ik nog een student was kon ik me ook best wel goed redden met veel en veel minder dan 1100, niet dat het leuk was inkomen van 200
Als je het zo bekijkt, heb je gelijk. Maar er is nog een verschil tussen ergens 'niet moeilijk over doen' en echt geaccepteerd worden. Oppervlakkig gezien doen Thai namelijk nergens moeilijk over, wat wel blijkt uit de openlijke pedofilie door Farang en wat voor smerigs je verder soms ziet.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:40 schreef LXIV het volgende:
Ik had juist begrepen dat er heel wat westerlingen in Thailand woonden, vaak met een Thaise vrouw natuurlijk, en dat daar helemaal niet zo moeilijk over gedaan werd. Er werd zelfs niet moeilijk gedaan over -getrouwde!- vrouwen die een kind hadden van een westerling en dat tussen de rest opvoedden!
je woont vast wel niet in de randstad want aan een 'kleine woning waar ik nu in woon ben ik bijna de helf van je salaris al aan kwijt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:18 schreef freecell het volgende:
[..]
Als student had ik ook veel minder kostenEen kamer kost minder dan een huis natuurlijk
dan ben je relatief gezien veel geld kwijt je huur in verhouding met je inkomen.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef freecell het volgende:
Nope, Groningen. Netto huur in ongeveer 460,-
Meerquote:Op zondag 17 mei 2009 10:29 schreef samjustme het volgende:
[..]
dan ben je relatief gezien veel geld kwijt je huur in verhouding met je inkomen.
Mijn woning is rond 35-40 m2 en de jouwe?
quote:Op zondag 17 mei 2009 10:18 schreef samjustme het volgende:
[..]
je woont vast wel niet in de randstad want aan een 'kleine woning waar ik nu in woon ben ik bijna de helf van je salaris al aan kwijt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |