Dank voor je uitleg. Hieruit blijkt dat jij strikt genomen toch NIET rond zou kunnen komen van die EUR 779 per maand. Zou je iedere maand zowel inkomsten als uitgaven ter hoogte van dit bedrag hebben, dan zou je namelijk nooit wat kunnen sparen, en zou je dus ook geen auto of kleren kunnen kopen van je spaargeld. Om je begroting kloppend te moeten krijgen zou je dus toch even moeten berekenen wat je gemiddeld per maand uitgeeft aan kleren, en dus ook de aanschafprijs van je auto (minus de restwaarde aan het einde) moeten delen delen door het aantal maanden dat je verwacht erin te rijden (en vergeet ook niet de kosten voor bijv. onderhoud, APK, etc). Het totale maandbedrag zou je dan iedere maand in je begroting kunnen zetten onder de noemer "zakgeld".quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]je quote een behoorlijk oude post van mij maar goed. Mijn voorschotnota bedraagt momenteel 87 euro in de maand (reeel verbruik iets van 75 euro), dat is excl gemeentelijke lasten tegenwoordig.
Stoken doe ik zuinig aan (19-20 graden) en geschiedt met een gaskachel die toch minder gas verbruikt dan een cv ketel. Douchen gaat met een keukengeiser die ook niet al te spannend qua verbruik is, verder heb ik in het hele huis spaarlampen en led verlichting hangen (bespaart zo'n 200Kwh per jaar) , zit er een schakelaar op de apparaten die geen echte 'uit' knop hebben (bespaart zo'n 260kwh per jaar) en staan er een energiezuinige A klasse koelkast en vriezer (bespaarde ook bijna 200Kwh per jaar op de oude die ook nog eens kleiner was). Moet alleen nog een schakelaar kopen voor tussen de PC want die verbruikt ook zo'n 100Kwh per jaar (!) terwijl die UIT STAAT
![]()
(toch handig, zo' nv erbruiksmeter). Je ziet: met weinig inspanning en weinig inleveren van comfort (even alles uitschakelen als je gaat werken of slapen) kan je al best veel besparen.
Kleding koop ik 1 keer per jaar en geef ik geen honderden euro's aan uit dus dat reken ik niet mee als vaste lasten. Kapper heb ik niet, mijn vriendin is kapster dus die knipt me, afschrijving auto heb ik inderdaad maar reken ik ook niet mee als vaste lasten, dat is gewoon een uitgave ineens dus gaat van spaargeld af. Als ik dat moet berekenen zou dat ongeveer zo'n 100 euro per maand zijn. Kabelabbo heb ik voor 40 euro in de maand (internet en tv). Vaste telefoon heb ik niet (alleen prepaid telefoontje) en zakgeld is niet nodig, ik heb spaargeld dus als ik eens wat wil kopen (wat al niet al te vaak is) gaat het gewoon daarvan of ik spaar wat minder die maand.
Check mijn uitgavenstatistiek. De hele maand februari zat ik in Thailand en alle uitgaven zitten in het groene deel van de februari kolom. Hotels, eten, vervoer, excursies, alles. Stel nou dat je hier geen huis zou huren en je auto wegdoet.... Probleem is alleen om een langdurig visum te krijgen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:01 schreef LXIV het volgende:
Ik sprak onlangs een man die het hele jaar in Thailand verbleef en dan één keer hier een paar maanden ging werken en zuinig leven. Met het geld dat hij overhield kon hij dan weer 10 maanden vakantie vieren in Thailand. Je bouwt niks op, maar wat een heerlijk leven!
Het lastige lijkt me dat niemand je in nederland wil hebben voor een maandje, of het moet heel simpel laagbetaald werk zijn..quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:01 schreef LXIV het volgende:
Ik sprak onlangs een man die het hele jaar in Thailand verbleef en dan één keer hier een paar maanden ging werken en zuinig leven. Met het geld dat hij overhield kon hij dan weer 10 maanden vakantie vieren in Thailand. Je bouwt niks op, maar wat een heerlijk leven!
Netto?quote:
yepquote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:52 schreef freecell het volgende:
[..]
Netto?
Wij leven hier met z'n drieën van gemiddeld 1100 nettoKomt dan nog wel huur en zorgtoeslag bij
1500 voor één persoon? Zou leuk zijn hier, dan zaten we op 4500quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:56 schreef samjustme het volgende:
[..]
yep![]()
huur en zorgtoeslag heb ik geen recht op wegens hoogte van mijn inkomen. Het enige waar ik recht op heb is allerlei belasting betalen en dat is niet weinig![]()
Ik vind het wel aan de kleine kant 1100 heb zelf toch als ondergrens 1500 voor 1 persoon als je met ze tween bent 3K netto verdienen dan ofzo.
ik geloof best dat je mee goed kan redden, toen ik nog een student was kon ik me ook best wel goed redden met veel en veel minder dan 1100, niet dat het leuk was inkomen van 200quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:59 schreef freecell het volgende:
[..]
1500 voor één persoon? Zou leuk zijn hier, dan zaten we op 4500
Maar met 1100 wil ook wel hoorWe hebben echt niet te weinig! Ik heb gisteren nog kleren gescoord van het geld dat ik voor mijn verjaardag had gekregen en boodschappen doen we goedkoop, maar wel een beetje relaxed. Ik ga geen 3 kilometer omfietsen voor een aanbieding (tenzij het een HELE goede deal luiers is, haha)
PM je email adres maar.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:46 schreef freecell het volgende:
SeLang heb je het format van die excelgrafiek voor mij? Jouw excel bestand is hipper dan de mijne
Kan hem aanpassen toch?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
PM je email adres maar.
Maar ik weet niet of je er iets aan hebt, aangezien het specifiek voor mijn toepassing is gemaakt
Als student had ik ook veel minder kostenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:06 schreef samjustme het volgende:
[..]
ik geloof best dat je mee goed kan redden, toen ik nog een student was kon ik me ook best wel goed redden met veel en veel minder dan 1100, niet dat het leuk was inkomen van 200
Als je het zo bekijkt, heb je gelijk. Maar er is nog een verschil tussen ergens 'niet moeilijk over doen' en echt geaccepteerd worden. Oppervlakkig gezien doen Thai namelijk nergens moeilijk over, wat wel blijkt uit de openlijke pedofilie door Farang en wat voor smerigs je verder soms ziet.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 20:40 schreef LXIV het volgende:
Ik had juist begrepen dat er heel wat westerlingen in Thailand woonden, vaak met een Thaise vrouw natuurlijk, en dat daar helemaal niet zo moeilijk over gedaan werd. Er werd zelfs niet moeilijk gedaan over -getrouwde!- vrouwen die een kind hadden van een westerling en dat tussen de rest opvoedden!
je woont vast wel niet in de randstad want aan een 'kleine woning waar ik nu in woon ben ik bijna de helf van je salaris al aan kwijt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 21:18 schreef freecell het volgende:
[..]
Als student had ik ook veel minder kostenEen kamer kost minder dan een huis natuurlijk
dan ben je relatief gezien veel geld kwijt je huur in verhouding met je inkomen.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:24 schreef freecell het volgende:
Nope, Groningen. Netto huur in ongeveer 460,-
Meerquote:Op zondag 17 mei 2009 10:29 schreef samjustme het volgende:
[..]
dan ben je relatief gezien veel geld kwijt je huur in verhouding met je inkomen.
Mijn woning is rond 35-40 m2 en de jouwe?
quote:Op zondag 17 mei 2009 10:18 schreef samjustme het volgende:
[..]
je woont vast wel niet in de randstad want aan een 'kleine woning waar ik nu in woon ben ik bijna de helf van je salaris al aan kwijt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |