Ik heb ook geen riant inkomen, maar kan prima rondkomen met weinig.
- Geen auto, maar gewoon lekker overal de fiets voor pakken. In het begin klote, maar eenmaal gewend ernaa heb ik nu totaal geen behoefte aan een auto voor de deur. Een en ander is wel afhankelijk van waar je woont en je verplichtingen natuurlijk maar een groot voordeel is dat je 1) over dat ding neer kan zetten 2) door rood licht kan rijden zonder 190 euro te verspillen 3) stoepje op- en af kan 4) lekker bezig bent met je conditie 5) geen benzine meer hoeft te lappen en 6) ook nog eens vogeltjes hoort fluiten

Okee, je moet geen kinderen of groot gezin hebben, dan is het toch wel makkelijk een auto. Maar alleen is het goed te doen in principe.
- Verwarming laag: ik heb het niet snel koud dus wat mij betreft mag dat ding best op 16 graden. Kutte is alleen dat ik 6 tropische aquaria in huis heb en dat ie toch op 20 graden moet omdat ik me anders elektrisch gek stook om het water op juiste temperatuur te houden.
- Verstandig inkopen doen: producten met lange of geen houdbaarheidsdatum grootschalig inkopen in de aanbieding. Voorbeelden: koffie, thee, limonade, kruiden, dat soort dingen. Een voorraadkast is er niet voor niets en dat ding kan best gevuld zijn. Scheelt onbewust toch behoorlijk wat. Afgeprijsde artikelen heb ik ook geen moeite mee. Vlees: is toch diepgevroren en als je weet hoelang het al in de vriezer lag voordat het uberhaupt in de winkel kwam, schrik je je rot. (Ooit eens gezien in Netwerk ofzo; 'vers' vlees van de AH lag soms al 2 jaar diepgevroren in een opslaghuis) Bovendien gaat dat hier vaak dezelfde dag op.
- Abonnement voor mobiel bellen. Ik bel al jaren
gratis of met geld toe mobiel. Hoe? Juiste abonnement afsluiten op het moment dat er leuke acties zijn met de nieuwste telefoons. Telefoon verkopen en daar je abo van betalen maandelijks. Kan prima, meermalen gedaan en soms ook met flink geld toe omdat het toestel los meer opbracht dan de totale kosten van het abonnement

- TV: kabel opzeggen, digitenne nemen. Kabel afsluiten kan soms maanden/jaren duren want moet handmatig gebeuren. Een en anders is wel afhankelijk van met hoeveel tv;s je wilt kijken. Digitennekastjes huren is zinloos als je met 3 tv's wilt kijken. Dan is de kabel voordeliger want je hebt ook nog stroomkosten voor die dingen waar je rekening mee moet houden.
- Inkopen doen op de markt, tegen sluit aan kost fruit stukken minder (althans, in Rotterdam wel, is niet bij alle markten zo volgens mij en ook afhankelijk van de dag. Al doe ik dat nooit eigenlijk omdat ik te weinig vers fruit eet voor het mooie eigenlijk. Mij boeit het persoonlijk niet of het bij jouw op de fruitschaal lit of dat het in kratten op de marktkraam?
Zo, voorzover het lesje Hollandse Zuinigheid dat Nachtdier heeft geleerd van zn oma en moeder, terwijl dat eigenlijk niet noodzakelijk is.
Ik kan met relatief weinig rondkomen als ie zou moeten. Tis een kwestie van prioriteiten stellen uiteindelijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben jullie me een beetje gemist?