abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68791288
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 22:46 schreef Jannuk het volgende:
Rondkomen met weinig geld? Daar heb ik inmiddels een fulltime baan aan, ondanks dat ik voor 100% afgekeurd ben.
Ik vind de opmerking dat mensen met een uitkering roepen dat ze niks te vreten hebben en vervolgens een pakje shag per dag roken en huisdieren hebben, een beetje kort door de bocht. Ik zit, om gezondheidsredenen op bijstandsniveau (omdat ik nooit minimaal 5 jaar aaneengesloten heb kunnen werken), heb een HBO opleiding, daar ook naar verdiend, maar vanwege die 5 jaar aaneengesloten werken geen recht op 70% van dat bedrag als WAO-uitkering.
Voordat ik afgekeurd werd, had ik al huisdieren, rookte ik al (nu een stuk minder) en leefde ik al zuinig. Door mijn handicap (en rolstoel) kan ik mijn autootje niet missen (ik rijd geen ferrari), ik ben wekelijks ongeveer 15 euro kwijt aan medicijnen die niet (meer) vergoed worden en dan moet ik mn huisdieren en mn 2 pakjes sigaretten per week ook de deur maar uitdoen? Verder kan ik niet overstappen naar een goedkopere ziektekostenverzekeraar, omdat ze me om gezondheidsredenen niet volledig willen verzekeren, en betaal ik 140 euro per maand aan premie.
Dat je recht hebt op meer toeslagen? OK, waar, maar als je niet ziek bent, kost dat je ook geen eigen risico, ik ben daar halverwege januari al doorheen.
Ik krijg een leuk bedragje van de belasting terug, maar dat is dan weer precies genoeg om mn auto van te laten keuren, mn eigen bijdrage van de thuiszorg en mn eigen bijdrage voor mijn schoenen (¤ 114,00 per paar x 2).
Kortom, dat je er als WAO-trekker nog voordeeltjes uit kunt slepen, heb ik al die jaren niet ondervonden.
Toch opvallend dat je 2 paar schoenen per jaar verslijt terwijl je in een rolstoel zit

ik hoop dat je je gevoel voor humor nog niet bent verloren
pi_68791503
Gevoel voor humor is voor 100% goedgekeurd!!

Ach ik kan nog een beetje stekkeren, als ik geen orthopedische schoenen heb (speciaal op maat gemaakt, verstevigd enz.), loop ik helemaal niet, dan lig ik meer.

Dan heb ik ook geen thuiszorg meer nodig, aangezien ik de vloer zelf al lig te dweilen. Hmmmz, scheelt me dan wel weer de kosten van de eigen bijdrage.
Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
Love is for real, today!
"De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
  vrijdag 8 mei 2009 @ 00:11:43 #203
78228 zhe-devilll
Geniaal...
pi_68794512
Hmz in de gulden tijd kon je leuk een dag de stad in...broodje drankje erbij en wat goedkope leuke troep kopen...tegenwoordig heb je voor hetzelfde geintje minimaal 65 euro nodig!
65 euro tegenover 25 gulden!
Goddomme...Wat vervloek ik die euro
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 01:33:27 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68796160
Ik volg dit topic zelf eigenlijk niet meer zo. Mijn inkomen ligt al ruim een jaar een stuk hoger dan waarvan in de OP sprake was, nu op zo'n 1400 netto. En met een zeer lage huur, geen auto en geen kinderen is dat, moet ik zeggen, best heel veel. Ik kan er prima van leven.

Als ik nou eens echt slim was, ging ik er nog van sparen ook maar dat lukt wat minder. Geef mijn geld graag uit aan allerhande zaken: eten, boeken, uitgaan, alles wat daarbij hoort.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 01:37:34 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68796198
Mijn allergrootste luxe is trouwens mijn werkweek van drie dagen en de zee aan vrije tijd die me dat oplevert.
O ja, en de veel te dure mokka latte bij de Coffee Company, om het FD bij te lezen en mijn tijd zoet&heerlijk te verlummelen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 08:46:57 #206
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_68798204
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 01:37 schreef Ringo het volgende:
Mijn allergrootste luxe is trouwens mijn werkweek van drie dagen en de zee aan vrije tijd die me dat oplevert.
O ja, en de veel te dure mokka latte bij de Coffee Company, om het FD bij te lezen en mijn tijd zoet&heerlijk te verlummelen.
Amen, vrije tijd is onbetaalbaar
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:45:05 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68799698
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Amen, vrije tijd is onbetaalbaar
Zo denk ik dus ook. Tijd is altijd meer waard dan geld, want geld kun je altijd wel aankomen maar tijd die verstreken is komt nooit meer terug.

Natuurlijk hebben de meeste mensen geen keuze en zullen ze een deel van hun tijd moeten 'verkopen' onder de werkelijke waarde omdat je nu eenmaal moet eten e.d., maar je zou dat iig moeten optimaliseren. Veel mensen hebben als argument dat ze hun werk leuk vinden en dat is goed, want proberen om werk te vinden dat dan iig relatief leuk is is deel van die optimalisatie. Al denk ik dat veel mensen die hun werk 'leuk' vinden toch ook niet zouden kiezen voor elke dag werken als ze echt de keuze hadden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_68799903
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 09:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo denk ik dus ook. Tijd is altijd meer waard dan geld, want geld kun je altijd wel aankomen maar tijd die verstreken is komt nooit meer terug.

Natuurlijk hebben de meeste mensen geen keuze en zullen ze een deel van hun tijd moeten 'verkopen' onder de werkelijke waarde omdat je nu eenmaal moet eten e.d., maar je zou dat iig moeten optimaliseren. Veel mensen hebben als argument dat ze hun werk leuk vinden en dat is goed, want proberen om werk te vinden dat dan iig relatief leuk is is deel van die optimalisatie. Al denk ik dat veel mensen die hun werk 'leuk' vinden toch ook niet zouden kiezen voor elke dag werken als ze echt de keuze hadden.
Wat zo ontzettend okee is aan die instelling, is dat jij (en nog een paar mensen die ik persoonlijk ken) 1 van de weinige mensen bent met geld, die die waardes nog wel behoudt, dat zie je echt maar weinig helaas...
  vrijdag 8 mei 2009 @ 10:15:16 #209
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_68800678
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 09:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alhoewel op zich iedereen het hier wel mee eens is (iedereen wil leuk werk en tijd hebben enzo), blijft dit allemaal mooi gepraat voor mensen die in een luxe positie zitten. In de praktijk werkt dat dus absoluut niet zo en genoeg mensen komen niet eens toe aan dit soort 'optimalisaties', maar moeten gewoon elke dag overleven en pakken wat ze pakken kunnen. En dat geldt dan ook voor situaties in NL
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 10:27:55 #210
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_68801126
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 09:51 schreef Lamon het volgende:

[..]

Wat zo ontzettend okee is aan die instelling, is dat jij (en nog een paar mensen die ik persoonlijk ken) 1 van de weinige mensen bent met geld, die die waardes nog wel behoudt, dat zie je echt maar weinig helaas...
Wat ontzettend DOM is aan die instelling is dat het een korte termijn instelling is.
Je kan beter als je wat jonger bent veel werken en veel sparen dan kun je groter gaan wonen en als er ooit kinderen komen ook veel minder gaan werken.

Want hoe ouder je bent des te meer die vrijheid waard wordt.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 10:48:51 #211
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_68801861
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:27 schreef HarryP het volgende:

[..]

Wat ontzettend DOM is aan die instelling is dat het een korte termijn instelling is.
Je kan beter als je wat jonger bent veel werken en veel sparen dan kun je groter gaan wonen en als er ooit kinderen komen ook veel minder gaan werken.

Ligt er natuurlijk aan, als jij een wat sober leven leidt heb je helemaal niet een enorme smak geld nodig om goed te kunnen leven en als je het goed aanpakt kan je zelfs parttime werken én toch nog goed leven, maar dan moet je wel je levensstijl erop aan passen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Moderator vrijdag 8 mei 2009 @ 11:02:36 #212
9859 crew  Karina
Woman
pi_68802327
Deze maand ben ik ook begonnen met heel erg bezuinigen. In ieder geval van alles zoveel mogelijk het huismerk kopen: bier, drink ik zelf niet, maar voor mij vriend, chips (1 zak per week), groente in pot, diepvries, koffie, frisdrank (wat ik zelf ook niet drink), etc.

Ik houd ook de aanbiedingen in de gaten (wat in de bonus is) en haal die, als het iets is wat ik lust.

Tanken probeer ik zoveel mogelijk uit te stellen, gisteren zag ik dat het de benzineprijs alweer was gestegen, dus ben ik niet gaan tanken, misschien is het volgende week weer iets gezakt.

Ik ga niet uit of naar de bioscoop of uit eten, ik koop voorlopig geen kleren/schoenen, al zijn die wel hard nodig. Zeep en dat soort dingen haal ik bij Zeeman, die hebben van die bakken met goedkoop spul of bij Kruidvat.

Ik rook nog wel, maar als ik aan het eind van de maand merk dat ik geen geld meer over heb, dan stop ik met roken.

Mijn mobiele abonnement heb ik omgezet in een SIM only, ik betaal nu nog maar 5 euro in de maand voor 200 minuten, eind van het jaar neem ik een nieuwe autoverzekering (dat kan nu nog niet helaas), gaat ook zeker 200 euro per jaar schelen gok ik.

Het enige probleem dat ik tegenkom zijn rekeningen die onverwacht komen, zoals bijvoorbeeld deze maand een heffing van Waterschapsbelastingen, 135 euro, dat hakt er dan wel behoorlijk in.

Ik ben benieuwd of ik aan het eind van de maand nog geld over heb en of ik kan rondkomen met 30% minder geld dan ik gewend ben.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:07:53 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68802510
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 10:27 schreef HarryP het volgende:

[..]

Het is gewoon een levensinstelling, daar is niets korte termijn aan
quote:
Je kan beter als je wat jonger bent veel werken en veel sparen
Been there done that
quote:
dan kun je groter gaan wonen
Waarom zou je groter willen wonen?
Maar mocht je dat persé willen, dan is het dus weer een uitruil van tijd tegen dat grotere huis. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten wat hij belangrijker vindt.
quote:
Is het en als er ooit kinderen komen ook veel minder gaan werken.
Ah, dus nu is tijd toch opeens waardevol?
quote:
Als je jong bent is tijd evenveel waard als wanneer je ouder bent. Alleen heb je als je jong bent meestal nog weinig te kiezen.
Mijn reisverslagen
pi_68802519
Karina, rook je sigaretten of sjek? het scheelt een heleboel om bij de aldi of de liddle zo'n grote baal slej en filters te kopen en je eigen sigaretten te klussen (20 euro tegenover 50 euro per slof)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator vrijdag 8 mei 2009 @ 11:11:17 #215
9859 crew  Karina
Woman
pi_68802644
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:08 schreef simmu het volgende:
Karina, rook je sigaretten of sjek? het scheelt een heleboel om bij de aldi of de liddle zo'n grote baal slej en filters te kopen en je eigen sigaretten te klussen (20 euro tegenover 50 euro per slof)
Ik rook sigaretten, het zou wel schelen inderdaad, maar ik ben niet zo'n fan van sjek, maar tzt zou het wel een optie kunnen zijn inderdaad.

Ik rook wel relatief goedkope sigaretten, de rode Pallmall, die zijn wat goedkoper dan bijvoorbeeld Marlboro.
niet zo tof doen
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:17:07 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68802882
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:02 schreef Karina het volgende:
Ik rook nog wel, maar als ik aan het eind van de maand merk dat ik geen geld meer over heb, dan stop ik met roken.

Als je kunt stoppen als je geen geld meer hebt, dan kun je ook stoppen als je wel geld hebt.
Ik zou het wel weten, voor m'n eigen gezondheid en die van de mensen om me heen (nog afgezien van de kostenbesparing).
quote:
Het enige probleem dat ik tegenkom zijn rekeningen die onverwacht komen, zoals bijvoorbeeld deze maand een heffing van Waterschapsbelastingen, 135 euro, dat hakt er dan wel behoorlijk in.
Maar dat is juist 100% voorspelbaar.
Mijn reisverslagen
pi_68803031
lief zijn SeLang

Katrina, zelfgemaakte sigaretten smaken idd ietsje anders/zwaarder. maar tis goed te doen hoor. en wat SeLang zegt: als je dat niet wilt omdat je dat niet lekker vindt kan je idd net zo goed nu stoppen.
pi_68803100
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:17 schreef SeLang het volgende:

Dat wilde ik net zeggen Die komt elk jaar namelijk.
Voordeel: als je weinig geld hebt kan je er een gedeeltelijke kwijtschelding voor krijgen
En als je teveel verdient voor de kwijtschelding moet je niet zeuren
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:23:30 #219
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_68803145
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:17 schreef SeLang het volgende:

[..]
Bovendien gaan de kosten van de waterschapsbelasting en ingezetenenomslag toch vaak via de waterleverancier (en zitten dus bij het voorschot in).
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:24:35 #220
58560 Oksel
Gezellig.
pi_68803190
Lees dit boek eens:

Rich dad, Poor dad., een erg interessante filosofie over loonslaverij, bezit en geld. Hij's er in het Nederlands.
pi_68803226
en waterschapsdingen (en gemeentelijke belastingen) mag je ook maandelijks betalen zonder extra kosten hoor.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 11:55:31 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68804378
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:25 schreef simmu het volgende:
en waterschapsdingen (en gemeentelijke belastingen) mag je ook maandelijks betalen zonder extra kosten hoor.
Ook als ze rente berekenen bij gespreid betalen die hoger ligt dan de bankrente (bijvoorbeeld mijn autoverzekering is er zo een) dan kun je die beter ineens betalen, maar in je eigen administratie kun je het delen door 12 en als een maandelijks kost boeken. Zo hou je toch het overzicht (zie mijn excel sheet een aantal posts terug).

Ook gedeeltelijk voorspelbare kosten zoals jaarlijks onderhoud van je auto en afschrijving kun je min of meer voorspellen en alvast elke maand als kosten boeken zodat je een spaarpotje hebt op het moment dat de kost realiteit wordt. Zo neemt het aantal financiele 'verrassingen' af.
Mijn reisverslagen
pi_68804612
wat spaargeld achter de hand houden is altijd een goed idee. en eerlijk gezegd betalen wij gemeentelijke belastingen en waterschapsdingen enzo gewoon in een keer. je kan er maar van af zijn he.

wat trouwens ook een aardige 'truc' is om te besparen is om niet-maandelijkse inkomsten (belastingteruggave, vakantiegeld, kinderbijslag) gewoon niet mee te rekenen in je budget
  Moderator vrijdag 8 mei 2009 @ 12:33:46 #224
9859 crew  Karina
Woman
pi_68805725
Dat van dat roken daar heeft SeLang gelijk in, ik zou nu ook kunnen stoppen, maar daar heb ik gewoon geen zin in, ik vind het lekker, natuurlijk weet ik dat het slecht is. Andere hebben er volgens mij geen last van, ik woon alleen en als ik bij iemand ben die niet rookt, dan rook ik gewoon niet, simpel. Maar goed dit topic is volgens mij niet bedoel om erop te wijzen hoe slecht roken wel is.

Die waterschapsbelasting is inderdaad voorspelbaar, maar dit is de eerste maand dat ik van minder moet rondkomen, dus vandaar dat het voor mij nu onverwacht was (ik wist niet meer in welke maand die rekening kwam). Ik betaal het liever in 1 keer, ik houd niet van al die kleine postjes die elke maand worden afgeschreven (stom misschien, maar dat vind ik gewoon irritant, ik ben er liever meteen van af).

Spaargeld heb ik ook achter de hand, dus als ik een keer echt krap zit, dan kan ik daar op terugvallen.

Mijn uitgaven houd ik bij in een spreadsheet, ik weet nu precies hoeveel geld ik nog overheb tot eind van de maand. Aan het begin van de maand maak ik een schatting, een kolom met "budget" en daar zet ik dan het "werkelijk" tegenover. Zo kan ik elke dag zien hoe ik er voor sta en waar ik eventueel de rest van de maand op zou moeten bezuinigen.

Het is trouwens zo dat ik momenteel niet echt krap zit: over 2 weken krijg ik een gesprek met mijn werkgever, in verband met reorganisatie en de kans is zeker 90% dat ik er uitvlieg.

Deze maand is bedoeld om te kijken of het mij zou lukken om met WW rond te komen, ik heb 30% van mijn salaris van deze maand naar mijn spaarrekening overgeboekt en met de rest moet ik het dan doen.
niet zo tof doen
pi_68806035
Tip: www.spaarblog.nl. Kun je ook een gratis huishoudboekje (excel) downloaden. Gebruik 'm zelf ook, de eerste maanden schrok ik me gek hoeveel geld ik aan kleding uitgeef Dacht dat het wel meeviel, niet dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')