Nou, poging 2 dan maar ... tijdens de eerste poging crashte mijn computer. (Dus nu de notepad file regelmatiger opslaan...)
Goed, de klusperikelen van Marsepein.
Beginnen bij het begin.
Eind 2002 hebben mijn huidige vrouw en ik het ouderlijk huis gekocht van mijn schoonmoeder. Ik schrijf huidige vrouw omdat we toen nog vriendje en vriendinnetje waren.
Voor de snelle rekenaars onder ons, inderdaad dat is bijna 3,5 jaar geleden. En nee we wonen er nog steeds niet. Maar er is goed nieuws, eind mei, het hemelvaartweekend gaan we verhuizen. Dus als er K&W-ers zijn die willen helpen...voor koffie en broodjes wordt gezorgd.
Na een renovatie door PROGIS (PROject GeluidsIsolatie Schiphol) zijn wij verder gegaan. Alles is gestript. Alleen steunmuren, vloer- en plafondbalken en de trappen zijn nog origineel. Verder is (bijna) alles nieuw. Dat is echter geen overbodig werk geweest. Na de oplevering midden jaren 60 is er niets meer gedaan en vernieuwd aan het huis. En we kochten het in redelijk vervallen staat alle kozijnen rot, overal enkel glas, geen centrale verwarming, lekke bijkeuken, geen isolatie, slechte elektra, gescheurde muren en eigenlijk geen badkamer.
Ik vraag en krijg nauwelijks hulp. Dat is geen verwijt, ik werk graag alleen, ongeveer 95% van de uren zijn door mijzelf ingezet. Omdat ik een drukke baan heb, komt er door de weeks weinig van om ook te klussen, en ook heeft 'ons project' tussendoor verschillende maanden stil gelegen.
In 2004 ben ik met mijn
![]()
, en ook toen meerdere maanden niets gedaan. (Onder andere een huwelijksreis van 4 weken naar de Dominicaanse Republiek)
Sinds eind 2005 zit de gang er weer goed in, en is er veel gebeurd.
Eigenlijk ben ik sinds K&W begonnen is hier aanwezig. Eerst onder de noemer Meimaand Klusmaand, later Klussen en Wonen.
Mijn eigen topics in K&W:
De klusperikelen van Marsepein (Deel 1)
Woonhuis Alarm.
We bestaan (bijna) 1 jaar: tijd voor K&W meet.
Bijna brand door kortsluiting!
Picknicktafel maken: bouwtekening?
Als iemand nog een hulpje zoekt....
Deurbeslag binnendeuren.
Beveiligingsmagneetjes gezocht.
Metalstud wand in bijkeuken, aarden?
Achteraansluiting WC pot als afvoer gebruiken?
Plat dak van binnenuit isoleren. Hoe?
Lange gipsplaten op plafond monteren, hoe?
Elektrisch openen van gordijnen.
Vraag over domotica/thermostaat op afstand bedienen.
Centraaldoos verhogingsstuk, waar te koop?
Afdichten rioolpijpgat in fundering
KPN ISRA punt laten verplaatsen.
Het groot Centraal Verwarmde topic.
Wat voor vloerplaten moet ik kiezen?
Geluidsdemper wasemkap gezocht.
Indeling groepenkast, advies gevraagd.
En wie mijn active topics bekijkt ziet dat ik meubilair ben in K&W.
En omdat een klustopic zonder foto's niets is ... hier de beelden bij het verhaal:
Eerst maar eens een foto zoals het huis is gekocht, zeg maar in de 'originele' staat:
![]()
Daarna ALLE niet dragende binnenmuren verwijderd, vanwege grove scheuren en raar materiaal (tufsteen oid), bovendien een doorgang van keuken naar woonkamer gemaakt om een open keuken te creeren. Er bleek al een H balk in het plafond te zitten, dus die hoefde niet geplaatst te worden:
![]()
![]()
![]()
![]()
Alle binnenmuren worden met Ytong opnieuw opgebouwd, bovendien worden alle muren die aan de burenkant zitten voorzien van geluidsisolerende matten:
![]()
![]()
![]()
![]()
Zo, PROGIS is aan de beurt, hoewel het niet 100% zeker was dat dit zou gebeuren toen we het huis kochten, is het wel 1 van de voorwaarden geweest. We hadden het anders ws niet gekocht:
![]()
![]()
![]()
Een stukje van een slaapkamer wordt bij de oorspronkelijke badkamer getrokken, before en after foto. De oorspronkelijke badkamer was niet meer dan een douche met mengkraan. Geen gordijn, geen wc, geen wasbak, niets. Bovendien was er ongeveer 4 m2 glas in een ruimte van 3 m2, iets wat je niet wilt in een badkamer aan de straatkant:
![]()
![]()
Over de hele boven verdieping is geluidsfolie gelegd, waaroverheen 12 mm multiplex is gelegd:
![]()
Windveer en boeideel vervangen en geschilderd:
![]()
Plaatsing inbouwtoilet in de nieuwe badkamer:
![]()
Upgrade van de elektrische installatie:
![]()
![]()
![]()
![]()
Tegelimpressie in de badkamer:
![]()
![]()
Vloer open, geisoleerd en weer dicht:
![]()
![]()
Ondertussen wordt de ketel geinstalleerd:
![]()
De keuken is geariveerd, en kan worden geplaatst:
![]()
Zo, das een heel verhaal.
Vanaf nu ga ik proberen e.e.a. hier bij te houden. Morgen waarschijnlijk al een eerste update
[ Bericht 3% gewijzigd door Marsepein op 17-03-2007 11:45:58 (link naar foto\'s veranderd) ]