Primaquote:Op vrijdag 11 november 2005 13:30 schreef Duderinnetje het volgende:
We laten het nu gewoon even staan, als linkje, en mocht het nou storm lopen en gaan dubbelen, dan kunnen we altijd nog samenvoegen? How's that for a deal?
Dankquote:Op vrijdag 11 november 2005 18:09 schreef arithaterhorst het volgende:
Goed zeg, dit topic. Heb ik meteen nog een andere vraag.
Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.quote:Nou kwam daar zeker 20 of misschien wel meer aan liters uit.Terwijl ik dacht: okee. Thermostaatkraan dicht, dus alleen het water uit die ene verwarming komt eruit.
Maar gezien wij boven maar 2 radiatoren hebben, lijkt het me nu ook wel aannemelijk dat die ook zijn leeggelopen. Hoe kan dat?
We hebben de verwarming nu ook weer aangesloten en bijgevuld en het systeem is me nu helemaal duidelijkquote:Op zaterdag 12 november 2005 00:04 schreef Marsepein het volgende:
Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.![]()
Ik heb me wat verdiept in wat zaken en leveranciers. En ben op deze ketel uitgekomen. Inmiddels is er ook een 50 liter variant, maar dat vond ik te krap. De 32Kw was weer wat te zwaar zodat ik op de 24/80 ben uitgekomen. De + uitvoering vanwege dat extra rendement voor het aparte 2e circuit.quote:Op maandag 14 november 2005 15:16 schreef Wojworshebn het volgende:
@Marsepein: Ben wel benieuwd hoe die CV-ketel bevalt. Heb weleens overwogen om hem ergens te plaatsen maar heb nog maar weinig praktijkervaringen gehoord over deze ketel. En het is een van de duurste ketels die op het moment verkrijgbaar zijn.
klinkt het als een frituurpan? zo jah, ontluchten, lopen laten en nog eens, ontluchten.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:13 schreef kavorka het volgende:
Hier ook een vraagje. Ben sinds kort het huis uit en vd week voor het eerst mijn CV aangehad. Nu hoor ik het water lopen door de leidingen. Is hier iets aan te doen?
Ik heb alle verwarmingselementen al ontlucht (begonnen met de bovenste, maar aangezien ik maar één verdieping heb ben ik begonnen met degene die het verst weg vd CV staat). Druk staat volgens CV op 1,5 en volgens één vd verwarmingen op 1,8.
De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:21 schreef Marsepein het volgende:
Zelf heb ik geen vragen, maar omdat het gebruikelijk is dat de TS begint, schets ik de situatie die ik op dit moment aan het aanleggen ben/aangelegd wordt bij ons thuis.
- Combi ketel is een Daalderop 24/80+ met extra 2e CV circuit
Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?quote:- Badkamer is aangesloten op het extra circuit, en heeft een eigen programmeerbare thermostaat
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig isquote:Op zaterdag 26 november 2005 22:31 schreef _Arthur het volgende:
[..]
De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.
[..]
Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?
Voor het tweede circuit (vloerverwarming badkamer) heb ik op dit moment een Chronotherm IV in gebruik (niet modulerend) voor het primaire circuit (de rest van het huis) heb ik een Chronotherm Modulation.
De installatie is gedaan door 'een bekende' en de leverancier van de CV ketel heeft het garantiebewijs ingevuld. Dus garantie zou geen probleem moeten zijn. En aan de andere kant, Daalderop's gaan nooit stuk![]()
Verder ben ik -uitermate- tevreden met deze ketel. Ik heb een mega-douche (1x hoofddouche, 4x zijdouches) en tot nu toe is het me niet gelukt om koud water te krijgen. De verdere woning is ook binnen no-time op temperatuur.
Regelrechte aanrader dit ding!
Wat wel een ramp was, was informatie verkrijgen over het aansluiten van het tweede circuit. Daalderop zelf verwees alleen maar steeds naar 'de erkende installateur'.
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:43 schreef Martijn_77 het volgende:
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming hoger zet dan wordt de andere verwarming (waar geen thermostaatknop op zit) in de kamer minder warm.
Wat is hier aan te doen?
Geen enkel idee, misschien iemand anders?quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,
Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?
Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.
Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.
Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt!![]()
Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,
Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?
Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.
Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.
Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt!![]()
Je kan de vloerverwarming als 'radiator' kunnen aansluiten op je primaire circuit. Alleen dan kan je die niet meer apart regelen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:35 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig isEr is een extra aansluiting, en daar komt een geschakelde 2-weg-klep tussen. Zo simpel. Er schijnt echter ook een aansluitvariant te zijn zonder geregelde 2-weg-klep, maar daar heb ik mij niet in verdiept.
Idem hier. Alleen dat het 2de circuit een aa/uit thermostaat nodig had, was nergens te vinden (ik heb nu dus een Chronotherm Modulation over..)quote:Hoofdcircuit wordt besttuurd door de Chronotherm modulation, badkamer door een programmeerbare aan/uit thermostaat (Merk en type weet ik niet exact, zal eens kijken)
Ik heb voor de 25/80+ gekozen omdat deze de doorstroomsnelheid van warm water kon leveren dat ik nodig had.quote:In onze badkamer heb ik een startdouche met een lossen handdouche, en 2 wastafel kranen. Verder heb ik een warm water tappunt in de keuken en in de bijkeuken. Het zou bij normaal gebruik (geen bad bijvoorbeeld) niet tot koud water moeten komen. De installateur adviseerde mij een 24/50+ maar dat zou bij extraam gebruik koud water uit de tappunten kunnen betekeken, en gezien het geringe prijsverschil heb ik toch voor de 24/80+ gekozen![]()
Oeps....wij moeten 60 m2....quote:Op zondag 27 november 2005 10:40 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.
Als begin een laag zilver-noppenfolie. Hierop de bewapening en op de bewapening de 'plastic' vloerverwarmingsbuis vast gezet met tye raps. Dit laatst was echt een klote klus. En na een avondje werken was ik goed kapot (+/- 5.5m^2).
Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?quote:Ik kan me goed voorstellen dat als je noppenplaten gebruikt veel en veel sneller klaar bent met het werk. Aangezien je gewoon de buis er in duwt en klaar bent. Nadeel is wel dat deze platen best nog hoog zijn. Want hieroverheen komt nog je smeervloer met voldoende dekking. En later je vloerbedekking/hout/tegels.
[..]
De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.
Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Misschien dat het iets dichtdraaien van een andere radiator scheelt. Is de totale verwarmingscapacteit wel voldoende voor alle radiatoren + vloerverwarming?
Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.quote:Op zondag 27 november 2005 19:46 schreef arithaterhorst het volgende:
[..]
Oeps....wij moeten 60 m2....
Als ondergrond hadden jullie ook een betonnen vloer?
Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.quote:Hadden jullie het als doe het zelf pakket gekocht? (zo ja, goede ervaringen met het bedrijf? )
Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.quote:Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?
Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".quote:Alvast bedankt voor je reactie. Dit is echt zo'n beslissing die je niet snel verandert nadat hij genomen is
Tja, ik heb er niet veel verstand van maar als ik het zo hoor is toch op een of andere manier de capaciteit naar beneden gegaan:quote:Op zondag 27 november 2005 20:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.
[..]
Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.
Kun je het voldoende warmstoken met gaskachels Vonkenboer? Ik heb het ook jaren gedaan met één gaskachel in een etagewoning van twee verdiepingen, en daarvoor bij mijn ouders thuis met twee gaskachels op een eensgezinswoning, maarre.... ik vind CV toch wel erg prettig inmiddels hoor!quote:Op maandag 28 november 2005 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
ff geheel terzijde maar wat was ik afgelopen weekend blij dat wij geen centrale verwarming hadden in ons huis![]()
Zoals te zien was op het nieuws hadden we in het oosten van het land last van stroomstoringen van +/- 35 uur en was ik maar wat blij dat we hier ouderwetse gaskachels hadden in het huis (tenminste beneden; boven hebben we helemaal geen verwarming)![]()
Pff.. daar sta je dan mooi met je centrale verwarming die zonder electriciteit niet werkt..![]()
Geen warm water
Geen verwarming
En we koken ook op gas; dus wat dat betreft wij redden ons wel zonder electriciteit![]()
Het is me nu ook duidlijk waarom noppenplaten: dient zowel als isolatie en om de slangen op vast te klikken. Qua kosten is het iets duurder, maar niet heel veel duurder. (ik vergeleek noppenplaten versus staalmatten. Maar bij die staalmatten komt ook nog isolatie).quote:Op maandag 28 november 2005 19:40 schreef _Arthur het volgende:
Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.
Okee, ga ik eens op Internet verder zoeken. Tot nu toe alleen nog maar naar doe het zelf pakketten gekeken, en een bedrijf langsgehad die me verzekerde dat dat echt niet zelf te doen was.quote:Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.
Nee, ik bedoelde qua plaatsing van de buizen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee af en toe een 'oh ja, zo past het toch niet'quote:Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.
We hebben 7 cm ruimte voor de vloerverwarming en andere buizen. Dus die noppenplaten moeten wel passen. Lijkt mij inderdaad ook wel veel handiger. Dank voor al de info!quote:Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".
Het plan is om er 4 groepen van te maken. Een groot deel (30 m2) ligt ook nog 10 meter van de HR ketel vandaan. En de bestaande vloerverwarming heeft ook nog 4 groepen, dus die moet worden uitgebreid.quote:60m2 buis dien je trouwens ook in meerdere groepen te leggen. Aangezien je nooit 1 grote buis kan krijgen voor die 60m2 in een keer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |