abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32173781
Naar aanleiding van deze post heb ik dit topic geopend.

Ik stel me er bij voor dat er hier vragen gesteld kunnen worden over allerhande zaken die met warm water te maken hebben.

- Combi CV Ketel
- Gasgestookte boilers
- Elektrische Boilers
- Installatie technieken

etc etc.

Zelf heb ik geen vragen, maar omdat het gebruikelijk is dat de TS begint, schets ik de situatie die ik op dit moment aan het aanleggen ben/aangelegd wordt bij ons thuis.

- Combi ketel is een Daalderop 24/80+ met extra 2e CV circuit
- Badkamer is aangesloten op het extra circuit, en heeft een eigen programmeerbare thermostaat
- Rest van het huis zit op het hoofdcircuit aangesloten en wordt gestuurd door de thermostaat in de woonkamer
- Radiatoren in de woonkamer voorzien van normale knoppen (Open/dicht), overige radiatoren worden door thermostaatkranen bediend.
- Alles wordt aangesloten op Rehau installatie buis, dat is een O-ring vrije 'flexibele' buis van kunstof met een aluminium mantel.
- Badkamer heeft vloerverwarming, welke meedraait met de radiator.
- Door de geavanceerde drieweg klep kan de ketel altijd voldoende warmwater leveren, ook bij gebruik van het CV circuit, ook bij gebruik van warm water van verschillende tappunten.

Dat was het wel zo'n beetje.

Nou, kom maar met de vragen (Misschien kan een modje het topic: Welke klokthermostaat? Modulerend? verplaatsen naar dit topic )
pi_32177124
We laten het nu gewoon even staan, als linkje, en mocht het nou storm lopen en gaan dubbelen, dan kunnen we altijd nog samenvoegen? How's that for a deal?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32185199
Goed zeg, dit topic . Heb ik meteen nog een andere vraag.

Het idee was om een enkelplaats verwarming van 1m50 bij 40 cm leeg te laten lopen en te verwijderen. Dus, HR ketel uit en laten afkoelen. Kraantje van de radiator dicht, zodat alleen deze radiator zou leeglopen. Vulslang aangesloten en met de vleugelmoer de aftapkraan geopend. En lopen maar met dat water

Nou kwam daar zeker 20 of misschien wel meer aan liters uit. Terwijl ik dacht: okee. Thermostaatkraan dicht, dus alleen het water uit die ene verwarming komt eruit.

Maar gezien wij boven maar 2 radiatoren hebben, lijkt het me nu ook wel aannemelijk dat die ook zijn leeggelopen. Hoe kan dat?

[ Bericht 7% gewijzigd door arithaterhorst op 11-11-2005 18:20:55 ]
pi_32190046
Goed topic maar we gaan geen topics samenvoegen. Naast dit topic blijft iedereen natuurlijk vrij om een specifieke vraag in een eigen topic te stellen.
pi_32194634
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:30 schreef Duderinnetje het volgende:
We laten het nu gewoon even staan, als linkje, en mocht het nou storm lopen en gaan dubbelen, dan kunnen we altijd nog samenvoegen? How's that for a deal?
Prima
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 18:09 schreef arithaterhorst het volgende:
Goed zeg, dit topic . Heb ik meteen nog een andere vraag.
Dank
quote:
Nou kwam daar zeker 20 of misschien wel meer aan liters uit. Terwijl ik dacht: okee. Thermostaatkraan dicht, dus alleen het water uit die ene verwarming komt eruit.

Maar gezien wij boven maar 2 radiatoren hebben, lijkt het me nu ook wel aannemelijk dat die ook zijn leeggelopen. Hoe kan dat?
Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.
pi_32224353
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 00:04 schreef Marsepein het volgende:

Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.
We hebben de verwarming nu ook weer aangesloten en bijgevuld en het systeem is me nu helemaal duidelijk
En je hebt gelijk, alles is via de retourleiding naar beneden gekomen. Omdat de druk omlaag ging, water is zwaarder dan zuurstof .

De druk op de verwarming is 1,5 (zal wel bar zijn?!). Door hem leeg te laten lopen gaat de druk ook omlaag en daarom dat er eerst water uit spuit bijna, en later steeds minder. En er lucht voor in de plaats komt wat weer de neiging heeft om naar boven te gaan.

Bijvullen is eigenlijk heel eenvoudig. Tuinslang op de HR ketel aangesloten. Alle verwarmingen open gezet. Tuinslang aan. En bij alle verwarming het ontluchtingsdingetje (aan de bovenkant van de verwarming) open gezet tot je water eruit ziet komen en dan weer dicht. Dat bij alle verwarmingen gedaan en voila . We zitten er weer warmpjes bij
pi_32259383
@Marsepein: Ben wel benieuwd hoe die CV-ketel bevalt. Heb weleens overwogen om hem ergens te plaatsen maar heb nog maar weinig praktijkervaringen gehoord over deze ketel. En het is een van de duurste ketels die op het moment verkrijgbaar zijn.
pi_32353162
edit, wrong topic
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_32366690
quote:
Op maandag 14 november 2005 15:16 schreef Wojworshebn het volgende:
@Marsepein: Ben wel benieuwd hoe die CV-ketel bevalt. Heb weleens overwogen om hem ergens te plaatsen maar heb nog maar weinig praktijkervaringen gehoord over deze ketel. En het is een van de duurste ketels die op het moment verkrijgbaar zijn.
Ik heb me wat verdiept in wat zaken en leveranciers. En ben op deze ketel uitgekomen. Inmiddels is er ook een 50 liter variant, maar dat vond ik te krap. De 32Kw was weer wat te zwaar zodat ik op de 24/80 ben uitgekomen. De + uitvoering vanwege dat extra rendement voor het aparte 2e circuit.

Wat mij erg tegenviel was een installateur in de regio vinden die een 'Daalderop erkend installateur' is. Natuurlijk kan elke installateur dat ding ophangen, maar vanwege de specificaties vond en vind ik het belangrijk dat iemand met verstand van zaken hem installeert.

Achteraf bleek dat goede vrienden van ons exact dezelfde ketel hebben hangen. Allen maken die geen gebruik van dat 2e circuit. Zij zijn erg tevreden, geen enkele storing, voldoende heet water en capaciteit. Maar dat is slechts 1 ervaring.

De installateur die hem nu bij mij ophangt is van mening dat als je een storingsvrije ketel wilt je voor de daalderop moet gaan. Iets duurder (Nou ja iets ) maar zoveel stabieler en deugdelijker.

Voor ons is 1 van de grootste voordelen het compacte formaat, nauwelijks groter dan de 80 L boiler die we nu in ons huurhuisje hebben hangen.

Maar hij draait nog niet, dus eigen ervaringen heb ik nog niet. Ik heb wel erg veel vertrouwen in de installateur. Hij werkt erg netjes.

Tot zover. Als de installatie draait, dan maak ik wel wat foto's en laat ik ervaringen weten.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:13:26 #10
3485 kavorka
lure of the animal
pi_32506982
Hier ook een vraagje. Ben sinds kort het huis uit en vd week voor het eerst mijn CV aangehad. Nu hoor ik het water lopen door de leidingen. Is hier iets aan te doen?

Ik heb alle verwarmingselementen al ontlucht (begonnen met de bovenste, maar aangezien ik maar één verdieping heb ben ik begonnen met degene die het verst weg vd CV staat). Druk staat volgens CV op 1,5 en volgens één vd verwarmingen op 1,8.
animal magnetism sexual attractive state
pi_32507110
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:13 schreef kavorka het volgende:
Hier ook een vraagje. Ben sinds kort het huis uit en vd week voor het eerst mijn CV aangehad. Nu hoor ik het water lopen door de leidingen. Is hier iets aan te doen?

Ik heb alle verwarmingselementen al ontlucht (begonnen met de bovenste, maar aangezien ik maar één verdieping heb ben ik begonnen met degene die het verst weg vd CV staat). Druk staat volgens CV op 1,5 en volgens één vd verwarmingen op 1,8.
klinkt het als een frituurpan? zo jah, ontluchten, lopen laten en nog eens, ontluchten.
pi_32509674
En ik zou zeggen, beneden beginnen met ontluchten. Lucht stijgt, dus uiteindelijk heb je bij het ontluchten van de laatste radiator alle lucht eruit.

Als je het hoort suizen, dan zijn er waarschijnlijk koppelingen die een braampje hebben. Als je getik hoort, dan kan het zijn dat er leidingen te strak door muren/plafonds heen lopen.
pi_32602374
Hoi,

Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?

Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.

Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.

Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt!
  zaterdag 26 november 2005 @ 20:43:52 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32603225
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming hoger zet dan wordt de andere verwarming (waar geen thermostaatknop op zit) in de kamer minder warm.

Wat is hier aan te doen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32606094
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:21 schreef Marsepein het volgende:
Zelf heb ik geen vragen, maar omdat het gebruikelijk is dat de TS begint, schets ik de situatie die ik op dit moment aan het aanleggen ben/aangelegd wordt bij ons thuis.

- Combi ketel is een Daalderop 24/80+ met extra 2e CV circuit
De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.
quote:
- Badkamer is aangesloten op het extra circuit, en heeft een eigen programmeerbare thermostaat
Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?
Voor het tweede circuit (vloerverwarming badkamer) heb ik op dit moment een Chronotherm IV in gebruik (niet modulerend) voor het primaire circuit (de rest van het huis) heb ik een Chronotherm Modulation.

De installatie is gedaan door 'een bekende' en de leverancier van de CV ketel heeft het garantiebewijs ingevuld. Dus garantie zou geen probleem moeten zijn. En aan de andere kant, Daalderop's gaan nooit stuk

Verder ben ik -uitermate- tevreden met deze ketel. Ik heb een mega-douche (1x hoofddouche, 4x zijdouches) en tot nu toe is het me niet gelukt om koud water te krijgen. De verdere woning is ook binnen no-time op temperatuur.

Regelrechte aanrader dit ding!

Wat wel een ramp was, was informatie verkrijgen over het aansluiten van het tweede circuit. Daalderop zelf verwees alleen maar steeds naar 'de erkende installateur'.
pi_32607503
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:31 schreef _Arthur het volgende:

[..]

De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.
[..]

Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?
Voor het tweede circuit (vloerverwarming badkamer) heb ik op dit moment een Chronotherm IV in gebruik (niet modulerend) voor het primaire circuit (de rest van het huis) heb ik een Chronotherm Modulation.

De installatie is gedaan door 'een bekende' en de leverancier van de CV ketel heeft het garantiebewijs ingevuld. Dus garantie zou geen probleem moeten zijn. En aan de andere kant, Daalderop's gaan nooit stuk

Verder ben ik -uitermate- tevreden met deze ketel. Ik heb een mega-douche (1x hoofddouche, 4x zijdouches) en tot nu toe is het me niet gelukt om koud water te krijgen. De verdere woning is ook binnen no-time op temperatuur.

Regelrechte aanrader dit ding!

Wat wel een ramp was, was informatie verkrijgen over het aansluiten van het tweede circuit. Daalderop zelf verwees alleen maar steeds naar 'de erkende installateur'.
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig is Er is een extra aansluiting, en daar komt een geschakelde 2-weg-klep tussen. Zo simpel. Er schijnt echter ook een aansluitvariant te zijn zonder geregelde 2-weg-klep, maar daar heb ik mij niet in verdiept.

Hoofdcircuit wordt besttuurd door de Chronotherm modulation, badkamer door een programmeerbare aan/uit thermostaat (Merk en type weet ik niet exact, zal eens kijken)

In onze badkamer heb ik een startdouche met een lossen handdouche, en 2 wastafel kranen. Verder heb ik een warm water tappunt in de keuken en in de bijkeuken. Het zou bij normaal gebruik (geen bad bijvoorbeeld) niet tot koud water moeten komen. De installateur adviseerde mij een 24/50+ maar dat zou bij extraam gebruik koud water uit de tappunten kunnen betekeken, en gezien het geringe prijsverschil heb ik toch voor de 24/80+ gekozen
pi_32607562
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 20:43 schreef Martijn_77 het volgende:
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming hoger zet dan wordt de andere verwarming (waar geen thermostaatknop op zit) in de kamer minder warm.

Wat is hier aan te doen?
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.

Misschien dat het iets dichtdraaien van een andere radiator scheelt. Is de totale verwarmingscapacteit wel voldoende voor alle radiatoren + vloerverwarming?
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,

Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?

Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.

Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.

Geen enkel idee, misschien iemand anders?
pi_32613123
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,

Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.

Als begin een laag zilver-noppenfolie. Hierop de bewapening en op de bewapening de 'plastic' vloerverwarmingsbuis vast gezet met tye raps. Dit laatst was echt een klote klus. En na een avondje werken was ik goed kapot (+/- 5.5m^2).

Ik kan me goed voorstellen dat als je noppenplaten gebruikt veel en veel sneller klaar bent met het werk. Aangezien je gewoon de buis er in duwt en klaar bent. Nadeel is wel dat deze platen best nog hoog zijn. Want hieroverheen komt nog je smeervloer met voldoende dekking. En later je vloerbedekking/hout/tegels.
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:35 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig is Er is een extra aansluiting, en daar komt een geschakelde 2-weg-klep tussen. Zo simpel. Er schijnt echter ook een aansluitvariant te zijn zonder geregelde 2-weg-klep, maar daar heb ik mij niet in verdiept.
Je kan de vloerverwarming als 'radiator' kunnen aansluiten op je primaire circuit. Alleen dan kan je die niet meer apart regelen.
quote:
Hoofdcircuit wordt besttuurd door de Chronotherm modulation, badkamer door een programmeerbare aan/uit thermostaat (Merk en type weet ik niet exact, zal eens kijken)
Idem hier. Alleen dat het 2de circuit een aa/uit thermostaat nodig had, was nergens te vinden (ik heb nu dus een Chronotherm Modulation over..)
quote:
In onze badkamer heb ik een startdouche met een lossen handdouche, en 2 wastafel kranen. Verder heb ik een warm water tappunt in de keuken en in de bijkeuken. Het zou bij normaal gebruik (geen bad bijvoorbeeld) niet tot koud water moeten komen. De installateur adviseerde mij een 24/50+ maar dat zou bij extraam gebruik koud water uit de tappunten kunnen betekeken, en gezien het geringe prijsverschil heb ik toch voor de 24/80+ gekozen
Ik heb voor de 25/80+ gekozen omdat deze de doorstroomsnelheid van warm water kon leveren dat ik nodig had.
pi_32625990
quote:
Op zondag 27 november 2005 10:40 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.

Als begin een laag zilver-noppenfolie. Hierop de bewapening en op de bewapening de 'plastic' vloerverwarmingsbuis vast gezet met tye raps. Dit laatst was echt een klote klus. En na een avondje werken was ik goed kapot (+/- 5.5m^2).
Oeps....wij moeten 60 m2....
Als ondergrond hadden jullie ook een betonnen vloer?
Hadden jullie het als doe het zelf pakket gekocht? (zo ja, goede ervaringen met het bedrijf? )
quote:
Ik kan me goed voorstellen dat als je noppenplaten gebruikt veel en veel sneller klaar bent met het werk. Aangezien je gewoon de buis er in duwt en klaar bent. Nadeel is wel dat deze platen best nog hoog zijn. Want hieroverheen komt nog je smeervloer met voldoende dekking. En later je vloerbedekking/hout/tegels.
[..]
Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?

Alvast bedankt voor je reactie. Dit is echt zo'n beslissing die je niet snel verandert nadat hij genomen is
  zondag 27 november 2005 @ 20:48:26 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32627875
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.
De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Misschien dat het iets dichtdraaien van een andere radiator scheelt. Is de totale verwarmingscapacteit wel voldoende voor alle radiatoren + vloerverwarming?
Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32652639
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:46 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Oeps....wij moeten 60 m2....
Als ondergrond hadden jullie ook een betonnen vloer?
Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.
quote:
Hadden jullie het als doe het zelf pakket gekocht? (zo ja, goede ervaringen met het bedrijf? )
Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.
quote:
Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?
Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.
quote:
Alvast bedankt voor je reactie. Dit is echt zo'n beslissing die je niet snel verandert nadat hij genomen is
Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".

60m2 buis dien je trouwens ook in meerdere groepen te leggen. Aangezien je nooit 1 grote buis kan krijgen voor die 60m2 in een keer.
pi_32654622
quote:
Op zondag 27 november 2005 20:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.
[..]

Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.
Tja, ik heb er niet veel verstand van maar als ik het zo hoor is toch op een of andere manier de capaciteit naar beneden gegaan:
- Andere radiatoren verder open gedraait
- Niet goed brandende brander
- Lagere watertemperatuur
- Radiatoren bijgeplaatst
- Verkalking van leidingen/koppelingen ?????
- Te lage druk
- Verkeerde thermostaat instellingen
- Buitentemperatuursensor van de ketel defect

Meer oorzaken kan ik zo ff niet verzinnen, misschien iemand anders?
  Moderator maandag 28 november 2005 @ 22:21:28 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_32657145
ff geheel terzijde maar wat was ik afgelopen weekend blij dat wij geen centrale verwarming hadden in ons huis

Zoals te zien was op het nieuws hadden we in het oosten van het land last van stroomstoringen van +/- 35 uur en was ik maar wat blij dat we hier ouderwetse gaskachels hadden in het huis (tenminste beneden; boven hebben we helemaal geen verwarming)

Pff.. daar sta je dan mooi met je centrale verwarming die zonder electriciteit niet werkt..
Geen warm water
Geen verwarming

En we koken ook op gas; dus wat dat betreft wij redden ons wel zonder electriciteit
  maandag 28 november 2005 @ 22:39:47 #24
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32657738
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
ff geheel terzijde maar wat was ik afgelopen weekend blij dat wij geen centrale verwarming hadden in ons huis

Zoals te zien was op het nieuws hadden we in het oosten van het land last van stroomstoringen van +/- 35 uur en was ik maar wat blij dat we hier ouderwetse gaskachels hadden in het huis (tenminste beneden; boven hebben we helemaal geen verwarming)

Pff.. daar sta je dan mooi met je centrale verwarming die zonder electriciteit niet werkt..
Geen warm water
Geen verwarming

En we koken ook op gas; dus wat dat betreft wij redden ons wel zonder electriciteit
Kun je het voldoende warmstoken met gaskachels Vonkenboer? Ik heb het ook jaren gedaan met één gaskachel in een etagewoning van twee verdiepingen, en daarvoor bij mijn ouders thuis met twee gaskachels op een eensgezinswoning, maarre.... ik vind CV toch wel erg prettig inmiddels hoor!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32663651
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:40 schreef _Arthur het volgende:

Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.
Het is me nu ook duidlijk waarom noppenplaten: dient zowel als isolatie en om de slangen op vast te klikken. Qua kosten is het iets duurder, maar niet heel veel duurder. (ik vergeleek noppenplaten versus staalmatten. Maar bij die staalmatten komt ook nog isolatie).
quote:
Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.
Okee, ga ik eens op Internet verder zoeken. Tot nu toe alleen nog maar naar doe het zelf pakketten gekeken, en een bedrijf langsgehad die me verzekerde dat dat echt niet zelf te doen was.
quote:
Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.
Nee, ik bedoelde qua plaatsing van de buizen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee af en toe een 'oh ja, zo past het toch niet' moment hebt. En bij staalmatten betekent dat dat je alle tye raps weer los moet halen en opnieuw verbinden...
quote:
Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".
We hebben 7 cm ruimte voor de vloerverwarming en andere buizen. Dus die noppenplaten moeten wel passen. Lijkt mij inderdaad ook wel veel handiger. Dank voor al de info!
quote:
60m2 buis dien je trouwens ook in meerdere groepen te leggen. Aangezien je nooit 1 grote buis kan krijgen voor die 60m2 in een keer.
Het plan is om er 4 groepen van te maken. Een groot deel (30 m2) ligt ook nog 10 meter van de HR ketel vandaan. En de bestaande vloerverwarming heeft ook nog 4 groepen, dus die moet worden uitgebreid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')