Primaquote:Op vrijdag 11 november 2005 13:30 schreef Duderinnetje het volgende:
We laten het nu gewoon even staan, als linkje, en mocht het nou storm lopen en gaan dubbelen, dan kunnen we altijd nog samenvoegen? How's that for a deal?
Dankquote:Op vrijdag 11 november 2005 18:09 schreef arithaterhorst het volgende:
Goed zeg, dit topic. Heb ik meteen nog een andere vraag.
Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.quote:Nou kwam daar zeker 20 of misschien wel meer aan liters uit.Terwijl ik dacht: okee. Thermostaatkraan dicht, dus alleen het water uit die ene verwarming komt eruit.
Maar gezien wij boven maar 2 radiatoren hebben, lijkt het me nu ook wel aannemelijk dat die ook zijn leeggelopen. Hoe kan dat?
We hebben de verwarming nu ook weer aangesloten en bijgevuld en het systeem is me nu helemaal duidelijkquote:Op zaterdag 12 november 2005 00:04 schreef Marsepein het volgende:
Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie.![]()
Ik heb me wat verdiept in wat zaken en leveranciers. En ben op deze ketel uitgekomen. Inmiddels is er ook een 50 liter variant, maar dat vond ik te krap. De 32Kw was weer wat te zwaar zodat ik op de 24/80 ben uitgekomen. De + uitvoering vanwege dat extra rendement voor het aparte 2e circuit.quote:Op maandag 14 november 2005 15:16 schreef Wojworshebn het volgende:
@Marsepein: Ben wel benieuwd hoe die CV-ketel bevalt. Heb weleens overwogen om hem ergens te plaatsen maar heb nog maar weinig praktijkervaringen gehoord over deze ketel. En het is een van de duurste ketels die op het moment verkrijgbaar zijn.
klinkt het als een frituurpan? zo jah, ontluchten, lopen laten en nog eens, ontluchten.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:13 schreef kavorka het volgende:
Hier ook een vraagje. Ben sinds kort het huis uit en vd week voor het eerst mijn CV aangehad. Nu hoor ik het water lopen door de leidingen. Is hier iets aan te doen?
Ik heb alle verwarmingselementen al ontlucht (begonnen met de bovenste, maar aangezien ik maar één verdieping heb ben ik begonnen met degene die het verst weg vd CV staat). Druk staat volgens CV op 1,5 en volgens één vd verwarmingen op 1,8.
De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:21 schreef Marsepein het volgende:
Zelf heb ik geen vragen, maar omdat het gebruikelijk is dat de TS begint, schets ik de situatie die ik op dit moment aan het aanleggen ben/aangelegd wordt bij ons thuis.
- Combi ketel is een Daalderop 24/80+ met extra 2e CV circuit
Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?quote:- Badkamer is aangesloten op het extra circuit, en heeft een eigen programmeerbare thermostaat
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig isquote:Op zaterdag 26 november 2005 22:31 schreef _Arthur het volgende:
[..]
De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde.
[..]
Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende?
Voor het tweede circuit (vloerverwarming badkamer) heb ik op dit moment een Chronotherm IV in gebruik (niet modulerend) voor het primaire circuit (de rest van het huis) heb ik een Chronotherm Modulation.
De installatie is gedaan door 'een bekende' en de leverancier van de CV ketel heeft het garantiebewijs ingevuld. Dus garantie zou geen probleem moeten zijn. En aan de andere kant, Daalderop's gaan nooit stuk![]()
Verder ben ik -uitermate- tevreden met deze ketel. Ik heb een mega-douche (1x hoofddouche, 4x zijdouches) en tot nu toe is het me niet gelukt om koud water te krijgen. De verdere woning is ook binnen no-time op temperatuur.
Regelrechte aanrader dit ding!
Wat wel een ramp was, was informatie verkrijgen over het aansluiten van het tweede circuit. Daalderop zelf verwees alleen maar steeds naar 'de erkende installateur'.
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:43 schreef Martijn_77 het volgende:
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming hoger zet dan wordt de andere verwarming (waar geen thermostaatknop op zit) in de kamer minder warm.
Wat is hier aan te doen?
Geen enkel idee, misschien iemand anders?quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,
Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?
Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.
Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.
Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt!![]()
Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.quote:Op zaterdag 26 november 2005 20:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Hoi,
Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf?
Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was.
Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar.
Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt!![]()
Je kan de vloerverwarming als 'radiator' kunnen aansluiten op je primaire circuit. Alleen dan kan je die niet meer apart regelen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:35 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig isEr is een extra aansluiting, en daar komt een geschakelde 2-weg-klep tussen. Zo simpel. Er schijnt echter ook een aansluitvariant te zijn zonder geregelde 2-weg-klep, maar daar heb ik mij niet in verdiept.
Idem hier. Alleen dat het 2de circuit een aa/uit thermostaat nodig had, was nergens te vinden (ik heb nu dus een Chronotherm Modulation over..)quote:Hoofdcircuit wordt besttuurd door de Chronotherm modulation, badkamer door een programmeerbare aan/uit thermostaat (Merk en type weet ik niet exact, zal eens kijken)
Ik heb voor de 25/80+ gekozen omdat deze de doorstroomsnelheid van warm water kon leveren dat ik nodig had.quote:In onze badkamer heb ik een startdouche met een lossen handdouche, en 2 wastafel kranen. Verder heb ik een warm water tappunt in de keuken en in de bijkeuken. Het zou bij normaal gebruik (geen bad bijvoorbeeld) niet tot koud water moeten komen. De installateur adviseerde mij een 24/50+ maar dat zou bij extraam gebruik koud water uit de tappunten kunnen betekeken, en gezien het geringe prijsverschil heb ik toch voor de 24/80+ gekozen![]()
Oeps....wij moeten 60 m2....quote:Op zondag 27 november 2005 10:40 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd.
Als begin een laag zilver-noppenfolie. Hierop de bewapening en op de bewapening de 'plastic' vloerverwarmingsbuis vast gezet met tye raps. Dit laatst was echt een klote klus. En na een avondje werken was ik goed kapot (+/- 5.5m^2).
Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?quote:Ik kan me goed voorstellen dat als je noppenplaten gebruikt veel en veel sneller klaar bent met het werk. Aangezien je gewoon de buis er in duwt en klaar bent. Nadeel is wel dat deze platen best nog hoog zijn. Want hieroverheen komt nog je smeervloer met voldoende dekking. En later je vloerbedekking/hout/tegels.
[..]
De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator.
Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:37 schreef Marsepein het volgende:
Misschien dat het iets dichtdraaien van een andere radiator scheelt. Is de totale verwarmingscapacteit wel voldoende voor alle radiatoren + vloerverwarming?
Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.quote:Op zondag 27 november 2005 19:46 schreef arithaterhorst het volgende:
[..]
Oeps....wij moeten 60 m2....
Als ondergrond hadden jullie ook een betonnen vloer?
Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.quote:Hadden jullie het als doe het zelf pakket gekocht? (zo ja, goede ervaringen met het bedrijf? )
Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.quote:Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen?
Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".quote:Alvast bedankt voor je reactie. Dit is echt zo'n beslissing die je niet snel verandert nadat hij genomen is
Tja, ik heb er niet veel verstand van maar als ik het zo hoor is toch op een of andere manier de capaciteit naar beneden gegaan:quote:Op zondag 27 november 2005 20:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming.
[..]
Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten.
Kun je het voldoende warmstoken met gaskachels Vonkenboer? Ik heb het ook jaren gedaan met één gaskachel in een etagewoning van twee verdiepingen, en daarvoor bij mijn ouders thuis met twee gaskachels op een eensgezinswoning, maarre.... ik vind CV toch wel erg prettig inmiddels hoor!quote:Op maandag 28 november 2005 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
ff geheel terzijde maar wat was ik afgelopen weekend blij dat wij geen centrale verwarming hadden in ons huis![]()
Zoals te zien was op het nieuws hadden we in het oosten van het land last van stroomstoringen van +/- 35 uur en was ik maar wat blij dat we hier ouderwetse gaskachels hadden in het huis (tenminste beneden; boven hebben we helemaal geen verwarming)![]()
Pff.. daar sta je dan mooi met je centrale verwarming die zonder electriciteit niet werkt..![]()
Geen warm water
Geen verwarming
En we koken ook op gas; dus wat dat betreft wij redden ons wel zonder electriciteit![]()
Het is me nu ook duidlijk waarom noppenplaten: dient zowel als isolatie en om de slangen op vast te klikken. Qua kosten is het iets duurder, maar niet heel veel duurder. (ik vergeleek noppenplaten versus staalmatten. Maar bij die staalmatten komt ook nog isolatie).quote:Op maandag 28 november 2005 19:40 schreef _Arthur het volgende:
Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie.
Okee, ga ik eens op Internet verder zoeken. Tot nu toe alleen nog maar naar doe het zelf pakketten gekeken, en een bedrijf langsgehad die me verzekerde dat dat echt niet zelf te doen was.quote:Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen.
Nee, ik bedoelde qua plaatsing van de buizen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee af en toe een 'oh ja, zo past het toch niet'quote:Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt.
We hebben 7 cm ruimte voor de vloerverwarming en andere buizen. Dus die noppenplaten moeten wel passen. Lijkt mij inderdaad ook wel veel handiger. Dank voor al de info!quote:Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten".
Het plan is om er 4 groepen van te maken. Een groot deel (30 m2) ligt ook nog 10 meter van de HR ketel vandaan. En de bestaande vloerverwarming heeft ook nog 4 groepen, dus die moet worden uitgebreid.quote:60m2 buis dien je trouwens ook in meerdere groepen te leggen. Aangezien je nooit 1 grote buis kan krijgen voor die 60m2 in een keer.
De noppenfolie (de isolatie) is niet heel erg duur. Alleen voor 60m2 vast ook wel weer 100euro oid.quote:Op dinsdag 29 november 2005 08:16 schreef arithaterhorst het volgende:
Het is me nu ook duidlijk waarom noppenplaten: dient zowel als isolatie en om de slangen op vast te klikken. Qua kosten is het iets duurder, maar niet heel veel duurder. (ik vergeleek noppenplaten versus staalmatten. Maar bij die staalmatten komt ook nog isolatie).
Het is zeker goed zelf te doen. Het kost je alleen wel tijd. En als je dat wel hebt en geld in mindere maten, dan is het snel beslist (en als ik lees wat jullie allemaal al zelf gedaan hebben, dan is dit niet opeens heel erg moeilijk ofzo).quote:Okee, ga ik eens op Internet verder zoeken. Tot nu toe alleen nog maar naar doe het zelf pakketten gekeken, en een bedrijf langsgehad die me verzekerde dat dat echt niet zelf te doen was.
De buis lag er in 1x goed inquote:Nee, ik bedoelde qua plaatsing van de buizen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee af en toe een 'oh ja, zo past het toch niet'moment hebt. En bij staalmatten betekent dat dat je alle tye raps weer los moet halen en opnieuw verbinden...
![]()
Dan hebben we het denk ik toch niet over hetzelfde spul, denk ik. Datgene waar ik heb over heb kost 15 euri per m2. Kijk, dit:quote:Op dinsdag 29 november 2005 18:19 schreef _Arthur het volgende:
De noppenfolie (de isolatie) is niet heel erg duur. Alleen voor 60m2 vast ook wel weer 100euro oid.
Meeste dingen zijn niet moeilijk. Ze vergen gewoon minstens 3 keer vloekenquote:Het is zeker goed zelf te doen. Het kost je alleen wel tijd. En als je dat wel hebt en geld in mindere maten, dan is het snel beslist (en als ik lees wat jullie allemaal al zelf gedaan hebben, dan is dit niet opeens heel erg moeilijk ofzo).
Ja, slakkenhuis was ik van plan. ivm verdeling warmte.quote:Van te voren een tekening maken hoe je het er in gaat leggen (hint: slakkenhuis!) en met noppenplaten gaat de rest dan vrij eenvoudig.
Wat ben ik blij dat ik dit onderwerp hier vind! Ik ben namelijk sinds maart 2004 in bezit van een CombiFort 24/50+ en krijg het tweede circuit niet goed aan de praat. De BG en 1e etage zijn aangesloten op het normale circuit, de 2e etage is aangesloten op het tweede circuit. De ketel is geplaatst op de 1e etage. Volgens een schema wat de installateur van Daalderop heeft gekregen, moet er op aansluiting 1 en 5 van K2 een 'pompschakelaar tbv 2e circuit' worden aangesloten. Volgens de installateur kan daar een 2e kamerthermostaat op. Nou, dat zal dan wel, maar die thermostaat stuurt helemaal niks! Het tweede circuit blijft continue verwarmen, de vloer op de 2e etage blijft dus warm en koelt nooit af. Kortom, dit kan nooit de bedoeling zijn! Je zou me een enorm plezier doen als je me uit kan leggen hoe en waarop je die (extra?) geschakelde 2-weg klep hebt aangesloten. Ik neem aan dat het om een extra klep gaat, want mijn 24/50+ heeft al een 'normale' 3-weg klep. Bij voorbaat heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben echt radeloos, want Daalderop weigert me pertinent een duidelijke uitleg te geven. Ook de installateur (ik was getuige van een telefoongesprek) vangt volledig bot en krijgt geen verdere info los. Het moge duidelijk zijn dat ik me tamelijk belazerd voel...quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:35 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig isEr is een extra aansluiting, en daar komt een geschakelde 2-weg-klep tussen. Zo simpel. Er schijnt echter ook een aansluitvariant te zijn zonder geregelde 2-weg-klep, maar daar heb ik mij niet in verdiept.
Weet iemand hoe dit trouwens mogenlijk is?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 23:18 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat hebben wij weer zitten we lekker CSI te kijken horen we in een keer een raar geluid achter de bank vandaan komen.
Blijkt de verwarming lek te zijn. Dus snel verwarming afgetapt en mijn vader gebeld of hij even met zij lasapparaat langs kwam.
Want het was maar een klein gaatje en dat is goed te lassen. Maar ja toch weer de hele avond bezig geweest met verwarming aftappen, lassen, verwarming vullen en ontluchten.
Maar we hebben weer een lek vrij verwarming
Van het weekend alleen nog even met een potje hammerite bij werken
Ik zal proberen wat foto's te maken (Maar wel geduld, de camera lijkt kapot) Dit is wel precies 1 van de redenen dat ik voor een erkend daalderop installateur heb gekozen. Elke installateur zal beweren dat hij zo'n ketel kan aansluiten, maar dat blijkt dus niet te zijn... Of is het wel een erkend daalderop installateur?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 21:44 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
Wat ben ik blij dat ik dit onderwerp hier vind! Ik ben namelijk sinds maart 2004 in bezit van een CombiFort 24/50+ en krijg het tweede circuit niet goed aan de praat. De BG en 1e etage zijn aangesloten op het normale circuit, de 2e etage is aangesloten op het tweede circuit. De ketel is geplaatst op de 1e etage. Volgens een schema wat de installateur van Daalderop heeft gekregen, moet er op aansluiting 1 en 5 van K2 een 'pompschakelaar tbv 2e circuit' worden aangesloten. Volgens de installateur kan daar een 2e kamerthermostaat op. Nou, dat zal dan wel, maar die thermostaat stuurt helemaal niks! Het tweede circuit blijft continue verwarmen, de vloer op de 2e etage blijft dus warm en koelt nooit af. Kortom, dit kan nooit de bedoeling zijn! Je zou me een enorm plezier doen als je me uit kan leggen hoe en waarop je die (extra?) geschakelde 2-weg klep hebt aangesloten. Ik neem aan dat het om een extra klep gaat, want mijn 24/50+ heeft al een 'normale' 3-weg klep. Bij voorbaat heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben echt radeloos, want Daalderop weigert me pertinent een duidelijke uitleg te geven. Ook de installateur (ik was getuige van een telefoongesprek) vangt volledig bot en krijgt geen verdere info los. Het moge duidelijk zijn dat ik me tamelijk belazerd voel...
Nee, sterker nog, toen ik het bij Daalderop navroeg hoe dat zat, werd mij verteld dat het fenomeen 'erkend Daalderop installateur' bij deze ketel (nog) geen issue was. En als je daarmee niet de garantie verspeelde, had ik die ketel zelf wel aangesloten. Ik ben wel vaker met ketels in de weer geweest en dit leek me ook wel te doen. Hoe moeilijk kan dat zijn (denk je dan nog in al je onschuld). Ik ben overigens verder zeer te spreken over deze ketel, verwarmt prima en ook de boilercapaciteit is voldoende voor ons tweepersoons twee-meterbad. Ik baal alleen dat Daalderop het nodig vind om je essentieële informatie te onthouden als je daar specifiek naar vraagt. Zelfs in de bijgeleverde installatiehandleiding ontbreekt volledig de beschrijving van het 2e circuit... Voor een ketel van pak 'em beet 1300 euro vind ik dat diep treurig! Ik heb overigens geen idee hoe ik hier een foto neerzet, anders had ik mijn schema en/of foto van de ketel hier even neergezet.quote:Op woensdag 25 januari 2006 10:06 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dit is wel precies 1 van de redenen dat ik voor een erkend daalderop installateur heb gekozen. Elke installateur zal beweren dat hij zo'n ketel kan aansluiten, maar dat blijkt dus niet te zijn... Of is het wel een erkend daalderop installateur?
1 |
www.photobucket.comquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:25 schreef Hanzsch het volgende:
Okee... Als ik het goed heb gedaan zie je hieronder een schema. Onder "Aansluiting linkerzijde" zie je bij K2 de twee draadjes van de "Pompschakelaar tbv 2e circuit". Van bovenaf gezien heb ik mijn 2e thermostaat dus op 'pootje' 5 en op de laatste gezet van dat K2 blok. Zo is het mij (en de installateur) verteld. Waar de tussenliggende drie voor zijn is me een raadsel, er zit ook niets op aangesloten...
[afbeelding]
(edit)
Nou... werkt dus niet. ImageShack wil kennelijk niks (meer) met FOK! te maken hebben...
Ehh, welke klep regelt de tweede thermostaat dan, als je geen extra klep hebt gemonteerd? Precies, die kan geen klep regelen, want er is geen klep en dus is er altijd warmte. (Althans dat is mijn idee)quote:Op donderdag 26 januari 2006 17:43 schreef Hanzsch het volgende:
Er zit bij mijn géén (extra) 2-wegklep gemonteerd. Ik heb alleen een 'standaard' driewegklep, welke rechtsonder de ketel hangt en dus zichtbaar is als de kap eraf is. Overigens zijn de schema's van de diverse Combiforts exact gelijk (heb ik me laten vertellen). De enige verschillen zijn 'mechanisch', dus grotere brander- en boilercapaciteit. Ik ben erg benieuwd naar je eventuele foto's...
JUIST! Dat is na twee jaar ergernis met Daalderop dus ook mijn conclusie! Ik snap er echt totaal niets van dat ik in de twee dagen dat ik hier op het forum vertoef méér informatie heb opgedaan dan ik in twee jaar bij Daalderop aan info los heb kunnen peuteren. Welicht ten overvloede: ik ben je hier ZEER erkentelijk voor!quote:Op donderdag 26 januari 2006 20:46 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ehh, welke klep regelt de tweede thermostaat dan, als je geen extra klep hebt gemonteerd? Precies, die kan geen klep regelen, want er is geen klep en dus is er altijd warmte. (Althans dat is mijn idee)
Ik ben van mening dat op dit moment qua kosten, kwaliteit, comfort, prijs en service Bosch het beste is.quote:Op donderdag 26 januari 2006 23:14 schreef knorretje het volgende:
geen idee of ik hier goed zit met mijn vraag,
Wij hebben denk ik eennieuwe cv ketel nodig, degene die er nu hangt is aankomed juni 15 jaar oud.
wat kan ik nu het beste gaan aanschaffen ?? Er zijn er zoveel![]()
Het niet weten hoe aan te sluiten ligt dan toch aan je installateur. Ik heb 3 offertes gehaald en alle drie wisten ze precies waar ik het over had en hoe dat moest. Wel zijn ze niet scheutig met info naar de particulier die zelf alles wil aanleggen. Ja, aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant niet.quote:Op donderdag 26 januari 2006 22:48 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
JUIST! Dat is na twee jaar ergernis met Daalderop dus ook mijn conclusie! Ik snap er echt totaal niets van dat ik in de twee dagen dat ik hier op het forum vertoef méér informatie heb opgedaan dan ik in twee jaar bij Daalderop aan info los heb kunnen peuteren. Welicht ten overvloede: ik ben je hier ZEER erkentelijk voor!
Het frustreert mij mateloos dat ze je na de aanschaf volledig aan je lot over laten. 'Mijn' installateur is een door Daalderop erkende [edit] lees net terug en zag dat ik het nogal wazig in m'n vorige bericht had gezet [einde edit].
Ik ben WEKEN aan het bellen geweest, ook samen met de installateur, maar op één of andere manier werden we steeds met een kluitje in het riet gestuurd. Ik ben in het bezit van erg veel documentatie (ook die van de installateur) en het verbaast me dat er helemaal NIETS in de installatiehandleiding staat over het aansluiten van het 2e circuit. Er staat alleen in dat het er IS. Ik vraag me nu alleen nog af hoe de extra thermostaat aan jouw 2-wegklep is aangesloten. Via dat 'schakelbord' op 't K2-blok (lijkt me onnodig) of meteen rechtstreeks op/aan de 2-wegklep?
Zoals je inmiddels hebt gelezen vind ik de service van Daalderop beneden alle peil. Maar mijn Daalderop 24/50 is een klasse 5 ketel, ik kan douchen, m'n vrouw kan tegelijkertijd in bad én m'n huis blijft verwarmd. CV vermogen is 22 Kw. Deze ketel heeft mij inclusief montage 1343,03 euro gekost. Ik denk dater niet echt slechte ketels meer zijn. Het lijkt me wel belangrijk door wie je de ketel laat installerenquote:Op donderdag 26 januari 2006 23:28 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat op dit moment qua kosten, kwaliteit, comfort, prijs en service Bosch het beste is.
Neem b.v. een Bosch HRC30, deze heeft CW klasse 4, wat in houdt genoeg water voor een bad en douche (niet gelijktijdig). CV vermogen van 28 Kw. Modulerend, en heeft snelwarmwater.
De prijs is aantrekkelijk 1055 euro incl. Gemonteerd en al tussen de 1500 en 1600euro ben je klaar.
Gewoon kwalitatief erg goede ketel.
douchen, badderen en tegelijk verwarmen hoeft van mij niet, douchen en verwarmen is al meer dan zat en zelfs dat kunnen we evt gewoon opvangen met de gaskachel mocht blijken dat het huis dusdanig snel afkoelt omdat er iemand aan het douchen is, al lijkt me dat godsonmogelijk tenzij je natuurlijk uuuuuuuuuuuuuuuuren doucht.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:32 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
Zoals je inmiddels hebt gelezen vind ik de service van Daalderop beneden alle peil. Maar mijn Daalderop 24/50 is een klasse 5 ketel, ik kan douchen, m'n vrouw kan tegelijkertijd in bad én m'n huis blijft verwarmd. CV vermogen is 22 Kw. Deze ketel heeft mij inclusief montage 1343,03 euro gekost. Ik denk dater niet echt slechte ketels meer zijn. Het lijkt me wel belangrijk door wie je de ketel laat installeren![]()
ok ik begrijp em. het effect van opeens een koude douche herken ik van bij mijn ouders. Nou zou het binnen ons huishouden de eerste paar jaar niet direct voorkomen dat er op twee punten tegelijk water nodig is (douche en keuken bv, maar op de toekomst voorbereid zijn is wellicht handig).quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:31 schreef Hanzsch het volgende:
Heb je wel eens onder de douche gestaan terwijl er ergens anders in huis een warmwaterkraan werd opengedraaid? 't is maar net wat je lekker vind... Ik vind het toch wel prettig dat me dat nu niet meer overkomt. Mijn vorige Agpo Ferroli (een gewone VR) kon maar één ding tegelijk; óf warm water in de keuken, óf warm water onder de douche en dan werd het kachel gedeelte 'overruled'. Met andere woorden: sta je (zoals ik) graag een uur onder de douche dan kan je huis afkoelen. Maar dat is natuurlijk relatief weinig.
Inderdaad. Ik weet het fijne er nog niet precies van, maar als ik het goed begrijp gaat daar de 'overstort' in (als de druk soms wat te hoog kan worden) en ik heb nog extra rioolaansluiting voor condens van de ketel/boiler (?) maar dat weet ik ook niet precies. De installateur vertelde me wel dat ik twee keer per jaar de sifon even moest 'lossen'. De eerste keer kwam daar flink wat drap uit.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:30 schreef knorretje het volgende:
ik probeer het een en ander te berijpen van alle termen etc van cv-ketels en wat daarbij komt, maar ik lees nu net voor het eerst dat je bij een HR-ketel dus een rioleringsaansluiting nodig hebt ??
Dat lijkt toch wel op een ernstig lek... Maar dat zou je toch moeten kunnen zien als er bijvoorbeeld een radiator staat te druppen. Heb je niet ergens een leiding in de kruipruimte ofzo die is lek gevroren? Zal wel niet want een kruipruimte is natuurlijk een volstrekt foute plek voor een verwarmingsleiding. Wanneer is de brander voor het laatst schoon gemaakt? Wellicht ken je het verhaal al van de foute gele en de goede blauwe vlam, effe naar de vlammetjes kijken dus. Mijn ketel kapt er trouwens mee als de druk lager wordt dan 1 bar. Als dat bij jou ook zo is krijg je natuurlijk nooit je huis warm...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 12:00 schreef Blur het volgende:
Vanmorgen had ik hem bijgevuld tot 1,5 bar en 2,5 uur later stond hij al op 1 bar. Om gek van te worden. Waar zou dit aan kunnen liggen?
hmm dat wordt dan dus eerst riolering zien te regelen voor we een nieuwe ketel kunnen kopen als we gaan voor een HR. Er hangt nu overigens een Vaillant vcw 182equote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:55 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik weet het fijne er nog niet precies van, maar als ik het goed begrijp gaat daar de 'overstort' in (als de druk soms wat te hoog kan worden) en ik heb nog extra rioolaansluiting voor condens van de ketel/boiler (?) maar dat weet ik ook niet precies. De installateur vertelde me wel dat ik twee keer per jaar de sifon even moest 'lossen'. De eerste keer kwam daar flink wat drap uit.
Nou, de vloer is er laatst in zijn geheel uitgeweest dus ik kon overal prima bij. Alle leidingen waren netjes intact. En in principe zou je dus lekkage moeten bemerkingen bij een verwarming die niet warm wordt doordat er geen aanvoer is. Dit is niet het geval. De radiatoren worden allemaal goed warm.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:03 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
Dat lijkt toch wel op een ernstig lek... Maar dat zou je toch moeten kunnen zien als er bijvoorbeeld een radiator staat te druppen. Heb je niet ergens een leiding in de kruipruimte ofzo die is lek gevroren? Zal wel niet want een kruipruimte is natuurlijk een volstrekt foute plek voor een verwarmingsleiding. Wanneer is de brander voor het laatst schoon gemaakt? Wellicht ken je het verhaal al van de foute gele en de goede blauwe vlam, effe naar de vlammetjes kijken dus. Mijn ketel kapt er trouwens mee als de druk lager wordt dan 1 bar. Als dat bij jou ook zo is krijg je natuurlijk nooit je huis warm...
Uhhhh... manometer kapot? Ik roep ook maar wat hoor... die dingen kunnen gewoon stuk. Als de radiatoren goed warm worden, maar je huis niet, dan lijkt het me dat de capaciteit van de ketel niet genoeg is. Maar dat zou dan altijd al zo geweest moeten zijn... Raar probleem...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:38 schreef Blur het volgende:
[..]
Nu kreeg ik net te horen dat er al iemand was opgevallen dat de meter op 0 bar stond, en evenlater gewoon netjes op 1,5 bar stond. Dit zonder bij te vullen. Raar verhaal...
Tsja, als er een VR ketel was die hetzelfde kon als mijn huidige ketel en hij zou ook nog goedkoper zijn dan wist ik het wel. Je moet hier echt op het advies van een expert af gaan. Benodigd vermogen en eventuele boilerinhoud (als je dat al wil hebben) vergelijken en dan kom je wel tot een besluit denk ik. Je kan in ieder geval beginnen met via 't internet alle mogelijke folders te bestellen bij de leveranciers. Wat ook geen kwaad kan is eens bij je buren te informeren welke ketel ze hebben hangen en hoe die bevalt. Op die manier ben ik op een Daalderop HR gekomen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:30 schreef knorretje het volgende:
[..]
Hoe belangrijk is een HR. Ik hoor nml ook dat niet voor iedereen een HR echt nu de oplossing is (super veel rendement meer behaalt) en ze met een VR ook prima uit ten voeten kunnen. Vanaf wanneer wordt een HR echt noodzakelijk.
de directe buren hebben alleen een gaskachelquote:Op vrijdag 27 januari 2006 20:19 schreef Hanzsch het volgende:
[..]
Tsja, als er een VR ketel was die hetzelfde kon als mijn huidige ketel en hij zou ook nog goedkoper zijn dan wist ik het wel. Je moet hier echt op het advies van een expert af gaan. Benodigd vermogen en eventuele boilerinhoud (als je dat al wil hebben) vergelijken en dan kom je wel tot een besluit denk ik. Je kan in ieder geval beginnen met via 't internet alle mogelijke folders te bestellen bij de leveranciers. Wat ook geen kwaad kan is eens bij je buren te informeren welke ketel ze hebben hangen en hoe die bevalt. Op die manier ben ik op een Daalderop HR gekomen.
Even een aanvulling ....quote:Op zondag 29 januari 2006 20:06 schreef Hanzsch het volgende:
@Marsepein: Ik heb vandaag een 2-wegklep aan het 2e circuit van m'n Daalderop geschroefd, geheel volgens het voorbeeld van jouw foto... En inderdaad, dat was de oplossing van alle problemen die we met 't 2e circuit hadden!Ik laat de 2-wegklep met een 'eigen' klokthermostaat schakelen en heb dus niets daarvan via het schakelpaneeltje van de ketel aangesloten. Wat kan een mens blij zijn met zoiets simpels. Nogmaals bedankt, ga zo door met dit prima topic!
![]()
Inderdaad, daar heb je een punt... M'n mailadres is gewoon zichtbaar (als ik het goed heb gedaan...)quote:Op maandag 30 januari 2006 14:34 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Verder denk ik, weet het eigenlijk wel zeker, dat je alleen capaciteit in het 2e circuit hebt als je de boiler aan hebt staan, daar haalt hij immers zijn extra warmte vandaan. en bij een koude boiler, geen extra warmte.
Gewoon lekker laten hangen. 15 jaar is geen moeten maar een indicatie. Er zijn ketels die er nog wel een paar jaar bijbranden.quote:Op donderdag 26 januari 2006 23:14 schreef knorretje het volgende:
geen idee of ik hier goed zit met mijn vraag,
Wij hebben denk ik eennieuwe cv ketel nodig, degene die er nu hangt is aankomed juni 15 jaar oud.
wat kan ik nu het beste gaan aanschaffen ?? Er zijn er zoveel![]()
Tja HR wil gewoon zeggen dat je meer rendement haalt uit je kuub gas. Vroeger gooide we er een verbruik tegenaan. Je moest minimaal 2500 kuub verbruiken om de meerkosten terug te verdienen maar gas is inmiddels zo duur en de HR ketels relatief goedkoop dat je eigenlijk standaard een HR laat plaatsen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:30 schreef knorretje het volgende:
[..]
hmm dat wordt dan dus eerst riolering zien te regelen voor we een nieuwe ketel kunnen kopen als we gaan voor een HR. Er hangt nu overigens een Vaillant vcw 182e
Hoe belangrijk is een HR. Ik hoor nml ook dat niet voor iedereen een HR echt nu de oplossing is (super veel rendement meer behaalt) en ze met een VR ook prima uit ten voeten kunnen. Vanaf wanneer wordt een HR echt noodzakelijk.
het probleem is dat hij voor ons op een verkeerde plek zit en de kosten die het met zich meebengen om hem te verplaatsen en alles te veranderen werd door velen afgeraden en als krankzinnig verklaard als we dat deden. Het nemen van een nwe ketel zou dan goedkoper zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:29 schreef marky het volgende:
[..]
Gewoon lekker laten hangen. 15 jaar is geen moeten maar een indicatie. Er zijn ketels die er nog wel een paar jaar bijbranden.
Verder is van belang vooral niet een te groot vermogen in je huis te plaatsen is nergens voor nodig. Een installateur kan dat zo voor je berekeken. Het is niet per definitie zo dat de duurste de beste is. Beperk je een beejte tot de bekende merken. AWB, Vaiilant, Nefit, Remeha allemaal goed.
In zo'n geval kan je hem wel vervangen aangezien je nu toch kosten moet maken. Die Vaillant kan wel een jaartje of 20 worden maar dan toch is het zonde om nu niet te vervangen aangezien dan weer alles aangepast moet worden voor een andere ketel.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 21:40 schreef knorretje het volgende:
[..]
het probleem is dat hij voor ons op een verkeerde plek zit en de kosten die het met zich meebengen om hem te verplaatsen en alles te veranderen werd door velen afgeraden en als krankzinnig verklaard als we dat deden. Het nemen van een nwe ketel zou dan goedkoper zijn.
tnx. Zal morgen daar ook eens brochure van laten komen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:11 schreef rouletteking het volgende:
@ TS, Ik zou er een expert bijhalen, vooral om te bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt. De gasprijs is inmiddels zo hoog geworden dat het bijna altijd loont om een HR-ketel op te hangen, en vergeet niet dat je er ook een stuk meer comfort door zult krijgen ( meer warm water p/min en radiatoren die sneller warm worden ). En als je een tip wilt welke ketel aan te schaffen, de Remeha Avanta gaat bij ons als warme broodjes over de toonbank. Het is een betrouwbaar toestel, biedt veel comfort (CW 4, dus ook een bad is snel gevuld), en is in vergelijking met veel andere ketels lekker licht en compact. Suc6 in ieder geval.
Als je een moderne ketel aanschaft bij voorkeur dus een HR dan moet je zorgen voor voldoende radiatoren. De HR ketel moet zijn warmte kwijt kunnen zodat zijn retourwater temperatuur laag is zodat het ding zijn hoogste rendement haalt. Dus gewoon in iedere kamer een radiator plaatsen ook keuken en badkamer. Je kan er dan wat thermostaatknoppen op zetten zodat je slaapkamer niet warmer wordt dan 15 graden (is normale slaaptemperatuur). En op deze manier haal je het hoogste rendement uit iedere verbruikte kuub gas.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:45 schreef knorretje het volgende:
[..]
tnx. Zal morgen daar ook eens brochure van laten komen.
(ow en een bad hoeft hier niet gevuld te worden, is er niet en komt er zo te zien ook niet). Slaapkamer hoeven ook niet verwarmd te zijn volop, slaaptemp is prima, tussen de 15 ende 18 graden. blijft de woonkamer/keuken en bijkeuken over in totaal 27m2 wat standaard aangenaam zou moeten zijn.
Ketel van de muur halen en een andere nieuwe combi op zolder laten plaatsen. Buizen door de tuin is niet echt top. De oude ketel moet je niet inleveren bij de installateur maar proberen zelf te verkopen op internet ofzo. Mensen met een vakantiehuisje of uit de kluiten gewassen caravan willen nog wel eens op zoek zijn naar een ketel.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:50 schreef Loesje29 het volgende:
Situatieschets in net aangeschafte huis:
HR ketel in berging, buizen dus onder de tuin door het huis in.
Ketel is uit 1999.
Grote spuuglelijke boiler in de keuken.
Vraag:
Wij willen nu OF graag op zolder een badgeiser laten maken, die het bad, de douche en de keuken van warm water voorziet en dan de HR ketel laten zitten.
OF we willen een hele nieuwe combiketel op zolder laten zetten, maar is het dan niet zonde van de HR ketel die er al zit in de berging buiten? We vragen ons alleen af of dat handig is, in de berging... Of dat we dan meteen beter voor een hele combi kunnen gaan.
Tips en adviezen zijn heel erg welkom
Stekker er in/uit. Reset knop indrukken, wil weleens helpen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:35 schreef Aventura het volgende:
Balen, vanmorgen had ik een koude douche. Op mijn CV-ketel (Intergas) stond foutcode 4: brander ontsteekt niet. Hij moet dit automatisch doen na een warmte-aanvraag, als -ie het na 4x nog niet doet is er meer aan de hand volgens mijn boekje. Ik heb de ketel eens nader bekeken maar er is geen waakvlam die ik kan aansteken. Ik vraag me af of ik nog iets kan doen om hem te laten ontsteken of niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |