abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36174092
Ok, dit topic zal wel wat tegenstrijdige reacties gaan uitlokken. Maar ik ben het volgende van plan.

Het plalte dak boven onze bijkeuken wil ik isoleren. Waarbij de nadruk ligt op geluidsisolatie (Ik kan met een sneeuwbal de cockpit raken van een overkomend vliegtuig).

Op dit platte dak ligt een soort van bitumenlaag, iig dampdicht neem ik aan. De bijkeuken is enkelsteens opgebouwd, en de wanden ga ik ook isoleren, met een kleine spouw. (Van binnen naar buiten: gipsplaat, dampdichte folie, glaswol - 7 cm -, dampopen folie, spouw, enkelsteens muurtje)

In de enkelsteens buitenmuurtjes wil ik in elke hoek 2 staande voegen openhalen voor spouwventilatie.

Nu komt de truuk. Ik wil 10 cm onder de balklaag van het platte dak een rachelwerk aanbrengen, en daarop glaswol leggen. Boven het glaswol is dan ongeveer 15 cm vrije ruimte tussen de balken. Omdat op beide lange kanten van de bijkeuken de wand wordt ge-isoleerd zoals beschreven is er door de open voegen die ik van plan ben te maken een ventilatie stroom van spouwmuur naar spouwmuur, onder het dakbeschot door, maar boven de glaswol langs.

Mijn vraag is of dit voldoende ventilatie zal zijn (15 cm vrije geventileerde lucht) en of op het plafond, tussen rachels en gipsplaten wel of geen dampdichte folie gemaakt moet worden.

Het van buitenaf isoleren is geen optie omdat ik daar niet de hoogte in kan ivm met een ingemetselde loodslab en een deur.

Op het platte dak komen nog tegels te liggen, 60x40 zodat het terras weer normaal toegankelijk is.

Wie kan hier meer over vertellen.

Kan een mod de typfout uit de topictitel halen ....
pi_36175788
Ik heb eigelijk in je verhaal geen verkeerde dingen gezien. Zal een paar centen kosten maar okay. Overigens als je de piloten zo diep in de ogen kan kijken, komt je huis dan niet in aanmerking voor geluidsisolatie subsidie ? Wellicht dat je ook eens kunt kijken of je het dan kunt laten doen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 19 maart 2006 @ 19:59:56 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36177162
Even de fout uit de TT gehaald

Maar verder klinkt je verhaal heel goed. Heb niets vreemds gelezen. Ik zou het zelf ook zo doen alleen zou ik misschien van die hard schuim isolatie platen nemen voor het plafond
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36180683
de tegenstrijdige reacties die genoemd werden in de eerste regel zijn dat je NOOIT een dak van binnenuit mag isoleren als er een dampdichte laag boven zit.
maar zoals je het hier beschrijft, gewoon doen, er is A geen andere mogelijkheid en B bij voldoende isolatie/ventilatie kan het wel.
let op 1 ding wat niet duidelijk uit je tekst naar voren komt, wel genoemd bij muren maar niet voor het dak:-) als je isolatie heb aangebracht doe hieronder dan nog een dampdichte laag, (dampwerende folie, van die bubbeltjes troep met alufolie aan 1 kant of gewoon glaswol met alu aan 1 kant, de aluminium kant naar beneden houden!!
voordat je je afwerkplaten (gips of hout) als laatste aanbrengt tape dan alle kieren alsnog extra dicht met alutape!!!!! hiermee voorkom je dat er condens tussen je isolatie en je dakbeschot komt, kotm het er toch dan is het niet veel en kan het geen kkwaad door de ventilatie ruimte van 15 cm.
neemt niet weg als je dit goed afwerkt je nooit betere isolatie krijgt!!! de laag lucht in combinatie met de isolatie materiaal is perfecte isolatie.
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_36180875
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:18 schreef Gompy58 het volgende:
Ik heb eigelijk in je verhaal geen verkeerde dingen gezien. Zal een paar centen kosten maar okay. Overigens als je de piloten zo diep in de ogen kan kijken, komt je huis dan niet in aanmerking voor geluidsisolatie subsidie ? Wellicht dat je ook eens kunt kijken of je het dan kunt laten doen.
Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....

Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou het zelf ook zo doen alleen zou ik misschien van die hard schuim isolatie platen nemen voor het plafond
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
  zondag 19 maart 2006 @ 22:29:52 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36184092
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
Dat zou ik niet weten maar hard schuim is volgens mij minder vochtgevoelig.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36202625
Ik zou het ook zo doen, en gewoon glaswol gebruiken, dat is net zo goed als harde persing isolatie, alleen iets dikker
pi_36634136
quote:
Even mezelf quoten.

Is het verstandig om tussen glaswol en spouw nog een dampdoorlatende folie te plaatsen, of is het beter van niet? (Ik ben bang dat anders de muizen het glaswol gaan gebruiken als nestmateriaal.)
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 11:15:36 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36634440
Ik denk dat je dan last krijgt van vocht; wat tussen de twee folie lagen blijft zitten.
Met alle nare gevolgen van dien
pi_36635522
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk dat je dan last krijgt van vocht; wat tussen de twee folie lagen blijft zitten.
Met alle nare gevolgen van dien
Daar ben ik zelf ook bang van, dat dampdoorlatende folie te weing doorlaat waardoor er allerlei problemen kunnen optreden.
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 12:07:02 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_36635903
Lijkt mij het beste dat je dampdoorlatende folie maar aan één kant gebruikt.
Anders krijg je vochtophoping -> hout rot, rotting van de isolatie.. Ik denk dat je beter de foilie achterwege kunt laten
pi_36636526
quote:

[..]

Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....
daar heb ik nog voor gewerkt.... waren bij sommige huizen trouwens geen halve maatregelen die daarvoor getroffen werden zeg. Wat hebben ze bij jou precies gedaan??
quote:
Klinkt goed... volgens mij moet dat wel werken
quote:
Volgens mij was glaswol wat dat betreft beter, maar weet dat niet helemaal zeker (deed zelf niets met geluidsisolatie namelijk ). Glaswol verwerkt in ieder geval wel lastiger vind ik, dus het zal wel beter zijn (lastig=goed over het algemeen )

[ Bericht 4% gewijzigd door kroegtijger op 04-04-2006 12:51:49 ]
pi_36637138
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:28 schreef kroegtijger het volgende:
Wat hebben ze bij jou precies gedaan??
Van boven naar beneden:
Vliering:
- Nieuw 4 pans dakraam geplaatst, met dubbelglas
- 18 mm dikke platen met kit tegen het dakbeschot aangezet.
- alle kieren afgekit.
Slaapkamers:
- overal nieuwe buitenkozijnen met extra dubbel glas (glas-folie-glas-spouw-glas-folie-glas; ruim 5 cm dik)
- in elke kamer maar 1 openslaand raam, met dubbele kierdichting
- in elke kamer mechanische ventilatie, er wordt van buiten naar binnen geblazen (Dus niet afgezogen!)
- Dakkapellen aan buitenzijde geisoleerd met 10 cm hardschuim.
- Nieuwe boeidelen, zijwanden en dakleer.
- 10 cm glaswol in het plafond, dubbele gipslaag ertegen aan.
- alle open naden afgekit.
Hal:
- voordeur een afdicht strip
- borstels op de brievenbus
- deur naar woonkamer een afdichtstrip + een borstel.
Woonkamer:
- nieuwe kozijnen, met per kozijn maar 1 openslaand deel.
- Openslaande ramen hebben dubbele kierdichting met afsluitrubbers
- Dubbelglas, zelfde pricipe als boven, maar iets dunner, slechts 4 cm
- Mechanische ventilatie dmv 2 inblaasopeningen.
- Nieuwe deur tussen woonkamer en keuken, deze ook kierdicht en met borstel.
Buitengevel:
- Op alle gaten van de mechanische ventilatie kappen geplaatst (lijkt me logisch)
- Overige gaten dmv kap afgeschermd voor direct geluid.
Overige werkzaamheden:
- Alle kozijnen zijn buiten en binnen afgeschilderd
- Overal nieuwe vensterbanken (Buiten en binnen)
- Alle plafonds zijn geschilderd

En eerlijk is eerlijk, we zijn er heel blij mee, anders hadden we nooit dit huis kunnen kopen, en binnen is het heerlijk stil. Buiten moet je van het geluid houden zeg ik altijd

Het is een hele gekke gewaarwording als je boven voor het raam staat en er rijdt een echt zware vrachtwagen langs. Beeld en geluid lijken niet te kloppen met elkaar. Dan merk je pas echt hoe stil het in huis is.
pi_36637404
Ah, zo'n beetje t volledige pakket dus…. Zal wel een flinke verbouwing zijn geweest dan. Heb de ramen die ze gebruiken zien staan…. Onvoorstelbaar dik en zwaar zijn die dingen zeg. Wel perfect natuurlijk, alhoewel je toch eigenlijk "gevangen" bent in je huis….'s zomers in je tuintje zul je elk gesprek elke 3 minuten toch echt even moeten onderbreken omdat er zo'n 747 over komt scheuren ….. Daar zullen ze toch echt niets aan kunnen veranderen helaas
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 13:24:22 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_36638198
Ik denk dat je er ook wel heel erg voor kiest om daar te gaan wonen.
Zelf zou ik het niet kunnen; zou gek worden
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:23:21 #16
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_36755708
quote:
[b]Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
[..]
Dit is inderdaad de goede manier.
Zelf zou ik voor steenwol kiezen (bouwplaat 201 van Rockwool) dit is een steenwolplaat die goede thermische, brandwerende en akoestische eigenschappen heeft en goed te verwerken is.
Ook de tegels ( massa) helpen bij het tegengaan van geluids overlast.
Ook een extra ( of dikkere ) laag gips is het overwegen waard, voor de prijs van gips hoef je het niet te laten.

Tip om het nooit fout te doen is:

ISOLEREN = VENTILEREN, ZORG ERVOOR DAT HET ACHTER DE ISOLATIE VENTILEERD.
pi_36758732
Het is wel glaswol geworden, maar er komt een dubbele laag gipsplaten
  zaterdag 8 april 2006 @ 08:41:35 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_36758800
mij werd glaswol aangeraden voor geluidsisolatie ipv hardeplaten
harde platen had schijnbaar alleen effect als ze vrij lagen van de buitenmuur ( in jou geval je plafond) de beste man had het over contactgeluiden enzo
pies on joe toe
pi_36758850
Om eventueel indringenvocht van de ruimte naar de spouw te voorkomen heb ik zelfs de dampdichte folie afgetaped tussen wand en plafond overgang, en ook alle nietgaten.

Ik moet alleen nog een knappe oplossing vinden voor de centraaldoos. Ik denk dat ik de folie er aan vasttape, dan de eerste laag gips, dan kitten, dan de 2e laag gips en dan weer kitten.

Vanvond een foto van het resultaat tot nog toe.

Edit: Hoewel de helft pas is gedaan is het geluidsvolume enorm teruggedrongen. Het is nu duidelijk dat het enkele glas meer geluid doorlaat dat het dak, en dat was echt andersom.

Dus van de zomer maar eens dubbelglas laten plaatsen daar.
pi_36772255
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:58 schreef kroegtijger het volgende:
Ah, zo'n beetje t volledige pakket dus…. Zal wel een flinke verbouwing zijn geweest dan. Heb de ramen die ze gebruiken zien staan…. Onvoorstelbaar dik en zwaar zijn die dingen zeg. Wel perfect natuurlijk, alhoewel je toch eigenlijk "gevangen" bent in je huis….'s zomers in je tuintje zul je elk gesprek elke 3 minuten toch echt even moeten onderbreken omdat er zo'n 747 over komt scheuren ….. Daar zullen ze toch echt niets aan kunnen veranderen helaas
Dat geluid buiten zomers boeit me minder. (Omdat we heel dichtbij Schiphol zitten, is het geluid hard, maar erg kort, maximaal 10 seconden) Wel vind ik het erg belangrijk dat het binnen goed leefbaar is, en dus haast geen geluisinvloed van buiten. En dat is aardig gelukt.

Impressie van ons uitzicht uit de slaapkamerraam (Pannendak is ongeveer 70 meter van ons raam weg.) Je ziet duidelijk de verkeerstoren van Schiphol:

De kwaliteit is bagger, de dig camera heeft af en te kuren ...
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:23 schreef GerritB het volgende:

[..]

Dit is inderdaad de goede manier.
Zelf zou ik voor steenwol kiezen (bouwplaat 201 van Rockwool) dit is een steenwolplaat die goede thermische, brandwerende en akoestische eigenschappen heeft en goed te verwerken is.
Ook de tegels ( massa) helpen bij het tegengaan van geluids overlast.
Ook een extra ( of dikkere ) laag gips is het overwegen waard, voor de prijs van gips hoef je het niet te laten.

Tip om het nooit fout te doen is:

ISOLEREN = VENTILEREN, ZORG ERVOOR DAT HET ACHTER DE ISOLATIE VENTILEERD.
Zo is het geworden:

Je ziet dat de naden zijn afgetaped (Je gebruikt wat je hebt liggen, dus tape voor ondervloeren van laminaat.) En duidelijk is de ventilatie ruimte boven het glaswol. (Er moet inderdaad nog een klein stukje worden afgetaped. Tape was op)
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:46:11 #21
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_36773708
Goed zo.
Glaswol ipv steenwol is ook goed.
Ik vind steenwol zelf prettiger om te verwerken en heb daar ook de technische gegevens van.
het aftapen is nieteens zo heel spannend daar het om een dampremmende folie gaat en niet dampwerend hoeft te zijn.
Nu twee lagen gips ( naden verspringend aanbrengen ) en klaar is Kees....eh Marsepein.
pi_36802776
En zo met gipsplaten:
pi_42884574
Waarom heb je een ventilatie tussen de isolatie en het bovendak?
Nu komt er allemaal koude en vochtige lucht in die ruimte.
Als er een voldoende dampwerende laag is is het zelfs beter om de spouw geheel met isolatie te vullen.
Zowel bij muren als bij daken.
Buitenmuren zijn veelal een vochtwerende barriere. Het eventuele vocht wat door de stenen zou kunnen dringen is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de isolatie
Bij platte daken zorgt vaak de osb met eventueel afgekitte naden voor een barriere( buiten dan nog het dakleer)
Bij hellende (oude) daken dient een vochtwerende folie aangebracht te worden.

Muizen gaan echt niet nestelen in glas of steenwol
Wel kunnen zij heerlijke nestjes bouwen in het zgn piepschuim.
pi_42884799
Er zijnhele mythes geschreven over isolatie van platte daken. Ik heb er voor gekozen om een ventilatie spouw te hebben boven de isolatie. Dit na het raadplegen van diverse bronnen.

Die spouw staat direct in verbinding met de spouw in de muren (Tussen gipswand en enkelsteens muur.) en daarin heb ik boven en onder ventilatiesleuven gemaakt (Stootvoegen opengehaald)

Daarmee voorkom ik dat er een vochtophoping kan plaatsvinden.
pi_42885180
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:00 schreef Marsepein het volgende:
Er zijnhele mythes geschreven over isolatie van platte daken. Ik heb er voor gekozen om een ventilatie spouw te hebben boven de isolatie. Dit na het raadplegen van diverse bronnen.

Die spouw staat direct in verbinding met de spouw in de muren (Tussen gipswand en enkelsteens muur.) en daarin heb ik boven en onder ventilatiesleuven gemaakt (Stootvoegen opengehaald)

Daarmee voorkom ik dat er een vochtophoping kan plaatsvinden.
En dat is waar ze de laatste jaren nou net van terug zijn gekomen.
Stootvoegen bestaan niet meer of worden dicht gemaakt.
Een stootvoeg werd destijds gemaakt omdat zich in de spouw vocht ophoopte omdat er NIET gestookt werd en er zich geen isolatie in de spouw bevond. Dus om te ventileren.
Ik heb een tijd terug een stuk aangebouwd en moest een bestaande muur, destijds volledig gevulde spouw, afbreken.
Een muur waar de regen op kan staan. De destijds aangebracht isolatie was nog kurkdroog.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd???
http://www.ekbouwadvies.n(...)/spouwventilatie.asp

[ Bericht 4% gewijzigd door Solingjan op 22-10-2006 14:15:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')