abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36174092
Ok, dit topic zal wel wat tegenstrijdige reacties gaan uitlokken. Maar ik ben het volgende van plan.

Het plalte dak boven onze bijkeuken wil ik isoleren. Waarbij de nadruk ligt op geluidsisolatie (Ik kan met een sneeuwbal de cockpit raken van een overkomend vliegtuig).

Op dit platte dak ligt een soort van bitumenlaag, iig dampdicht neem ik aan. De bijkeuken is enkelsteens opgebouwd, en de wanden ga ik ook isoleren, met een kleine spouw. (Van binnen naar buiten: gipsplaat, dampdichte folie, glaswol - 7 cm -, dampopen folie, spouw, enkelsteens muurtje)

In de enkelsteens buitenmuurtjes wil ik in elke hoek 2 staande voegen openhalen voor spouwventilatie.

Nu komt de truuk. Ik wil 10 cm onder de balklaag van het platte dak een rachelwerk aanbrengen, en daarop glaswol leggen. Boven het glaswol is dan ongeveer 15 cm vrije ruimte tussen de balken. Omdat op beide lange kanten van de bijkeuken de wand wordt ge-isoleerd zoals beschreven is er door de open voegen die ik van plan ben te maken een ventilatie stroom van spouwmuur naar spouwmuur, onder het dakbeschot door, maar boven de glaswol langs.

Mijn vraag is of dit voldoende ventilatie zal zijn (15 cm vrije geventileerde lucht) en of op het plafond, tussen rachels en gipsplaten wel of geen dampdichte folie gemaakt moet worden.

Het van buitenaf isoleren is geen optie omdat ik daar niet de hoogte in kan ivm met een ingemetselde loodslab en een deur.

Op het platte dak komen nog tegels te liggen, 60x40 zodat het terras weer normaal toegankelijk is.

Wie kan hier meer over vertellen.

Kan een mod de typfout uit de topictitel halen ....
pi_36175788
Ik heb eigelijk in je verhaal geen verkeerde dingen gezien. Zal een paar centen kosten maar okay. Overigens als je de piloten zo diep in de ogen kan kijken, komt je huis dan niet in aanmerking voor geluidsisolatie subsidie ? Wellicht dat je ook eens kunt kijken of je het dan kunt laten doen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 19 maart 2006 @ 19:59:56 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36177162
Even de fout uit de TT gehaald

Maar verder klinkt je verhaal heel goed. Heb niets vreemds gelezen. Ik zou het zelf ook zo doen alleen zou ik misschien van die hard schuim isolatie platen nemen voor het plafond
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36180683
de tegenstrijdige reacties die genoemd werden in de eerste regel zijn dat je NOOIT een dak van binnenuit mag isoleren als er een dampdichte laag boven zit.
maar zoals je het hier beschrijft, gewoon doen, er is A geen andere mogelijkheid en B bij voldoende isolatie/ventilatie kan het wel.
let op 1 ding wat niet duidelijk uit je tekst naar voren komt, wel genoemd bij muren maar niet voor het dak:-) als je isolatie heb aangebracht doe hieronder dan nog een dampdichte laag, (dampwerende folie, van die bubbeltjes troep met alufolie aan 1 kant of gewoon glaswol met alu aan 1 kant, de aluminium kant naar beneden houden!!
voordat je je afwerkplaten (gips of hout) als laatste aanbrengt tape dan alle kieren alsnog extra dicht met alutape!!!!! hiermee voorkom je dat er condens tussen je isolatie en je dakbeschot komt, kotm het er toch dan is het niet veel en kan het geen kkwaad door de ventilatie ruimte van 15 cm.
neemt niet weg als je dit goed afwerkt je nooit betere isolatie krijgt!!! de laag lucht in combinatie met de isolatie materiaal is perfecte isolatie.
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_36180875
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:18 schreef Gompy58 het volgende:
Ik heb eigelijk in je verhaal geen verkeerde dingen gezien. Zal een paar centen kosten maar okay. Overigens als je de piloten zo diep in de ogen kan kijken, komt je huis dan niet in aanmerking voor geluidsisolatie subsidie ? Wellicht dat je ook eens kunt kijken of je het dan kunt laten doen.
Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....

Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
quote:
Op zondag 19 maart 2006 19:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou het zelf ook zo doen alleen zou ik misschien van die hard schuim isolatie platen nemen voor het plafond
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
  zondag 19 maart 2006 @ 22:29:52 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36184092
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
Dat zou ik niet weten maar hard schuim is volgens mij minder vochtgevoelig.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36202625
Ik zou het ook zo doen, en gewoon glaswol gebruiken, dat is net zo goed als harde persing isolatie, alleen iets dikker
pi_36634136
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
Even mezelf quoten.

Is het verstandig om tussen glaswol en spouw nog een dampdoorlatende folie te plaatsen, of is het beter van niet? (Ik ben bang dat anders de muizen het glaswol gaan gebruiken als nestmateriaal.)
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 11:15:36 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36634440
Ik denk dat je dan last krijgt van vocht; wat tussen de twee folie lagen blijft zitten.
Met alle nare gevolgen van dien
pi_36635522
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk dat je dan last krijgt van vocht; wat tussen de twee folie lagen blijft zitten.
Met alle nare gevolgen van dien
Daar ben ik zelf ook bang van, dat dampdoorlatende folie te weing doorlaat waardoor er allerlei problemen kunnen optreden.
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 12:07:02 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36635903
Lijkt mij het beste dat je dampdoorlatende folie maar aan één kant gebruikt.
Anders krijg je vochtophoping -> hout rot, rotting van de isolatie.. Ik denk dat je beter de foilie achterwege kunt laten
pi_36636526
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....
daar heb ik nog voor gewerkt.... waren bij sommige huizen trouwens geen halve maatregelen die daarvoor getroffen werden zeg. Wat hebben ze bij jou precies gedaan??
quote:
Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
Klinkt goed... volgens mij moet dat wel werken
quote:
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
Volgens mij was glaswol wat dat betreft beter, maar weet dat niet helemaal zeker (deed zelf niets met geluidsisolatie namelijk ). Glaswol verwerkt in ieder geval wel lastiger vind ik, dus het zal wel beter zijn (lastig=goed over het algemeen )

[ Bericht 4% gewijzigd door kroegtijger op 04-04-2006 12:51:49 ]
pi_36637138
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:28 schreef kroegtijger het volgende:
Wat hebben ze bij jou precies gedaan??
Van boven naar beneden:
Vliering:
- Nieuw 4 pans dakraam geplaatst, met dubbelglas
- 18 mm dikke platen met kit tegen het dakbeschot aangezet.
- alle kieren afgekit.
Slaapkamers:
- overal nieuwe buitenkozijnen met extra dubbel glas (glas-folie-glas-spouw-glas-folie-glas; ruim 5 cm dik)
- in elke kamer maar 1 openslaand raam, met dubbele kierdichting
- in elke kamer mechanische ventilatie, er wordt van buiten naar binnen geblazen (Dus niet afgezogen!)
- Dakkapellen aan buitenzijde geisoleerd met 10 cm hardschuim.
- Nieuwe boeidelen, zijwanden en dakleer.
- 10 cm glaswol in het plafond, dubbele gipslaag ertegen aan.
- alle open naden afgekit.
Hal:
- voordeur een afdicht strip
- borstels op de brievenbus
- deur naar woonkamer een afdichtstrip + een borstel.
Woonkamer:
- nieuwe kozijnen, met per kozijn maar 1 openslaand deel.
- Openslaande ramen hebben dubbele kierdichting met afsluitrubbers
- Dubbelglas, zelfde pricipe als boven, maar iets dunner, slechts 4 cm
- Mechanische ventilatie dmv 2 inblaasopeningen.
- Nieuwe deur tussen woonkamer en keuken, deze ook kierdicht en met borstel.
Buitengevel:
- Op alle gaten van de mechanische ventilatie kappen geplaatst (lijkt me logisch)
- Overige gaten dmv kap afgeschermd voor direct geluid.
Overige werkzaamheden:
- Alle kozijnen zijn buiten en binnen afgeschilderd
- Overal nieuwe vensterbanken (Buiten en binnen)
- Alle plafonds zijn geschilderd

En eerlijk is eerlijk, we zijn er heel blij mee, anders hadden we nooit dit huis kunnen kopen, en binnen is het heerlijk stil. Buiten moet je van het geluid houden zeg ik altijd

Het is een hele gekke gewaarwording als je boven voor het raam staat en er rijdt een echt zware vrachtwagen langs. Beeld en geluid lijken niet te kloppen met elkaar. Dan merk je pas echt hoe stil het in huis is.
pi_36637404
Ah, zo'n beetje t volledige pakket dus…. Zal wel een flinke verbouwing zijn geweest dan. Heb de ramen die ze gebruiken zien staan…. Onvoorstelbaar dik en zwaar zijn die dingen zeg. Wel perfect natuurlijk, alhoewel je toch eigenlijk "gevangen" bent in je huis….'s zomers in je tuintje zul je elk gesprek elke 3 minuten toch echt even moeten onderbreken omdat er zo'n 747 over komt scheuren ….. Daar zullen ze toch echt niets aan kunnen veranderen helaas
  Moderator dinsdag 4 april 2006 @ 13:24:22 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36638198
Ik denk dat je er ook wel heel erg voor kiest om daar te gaan wonen.
Zelf zou ik het niet kunnen; zou gek worden
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:23:21 #16
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_36755708
quote:
[b]Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
[..]
Dit is inderdaad de goede manier.
Zelf zou ik voor steenwol kiezen (bouwplaat 201 van Rockwool) dit is een steenwolplaat die goede thermische, brandwerende en akoestische eigenschappen heeft en goed te verwerken is.
Ook de tegels ( massa) helpen bij het tegengaan van geluids overlast.
Ook een extra ( of dikkere ) laag gips is het overwegen waard, voor de prijs van gips hoef je het niet te laten.

Tip om het nooit fout te doen is:

ISOLEREN = VENTILEREN, ZORG ERVOOR DAT HET ACHTER DE ISOLATIE VENTILEERD.
pi_36758732
Het is wel glaswol geworden, maar er komt een dubbele laag gipsplaten
  zaterdag 8 april 2006 @ 08:41:35 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_36758800
mij werd glaswol aangeraden voor geluidsisolatie ipv hardeplaten
harde platen had schijnbaar alleen effect als ze vrij lagen van de buitenmuur ( in jou geval je plafond) de beste man had het over contactgeluiden enzo
pies on joe toe
pi_36758850
Om eventueel indringenvocht van de ruimte naar de spouw te voorkomen heb ik zelfs de dampdichte folie afgetaped tussen wand en plafond overgang, en ook alle nietgaten.

Ik moet alleen nog een knappe oplossing vinden voor de centraaldoos. Ik denk dat ik de folie er aan vasttape, dan de eerste laag gips, dan kitten, dan de 2e laag gips en dan weer kitten.

Vanvond een foto van het resultaat tot nog toe.

Edit: Hoewel de helft pas is gedaan is het geluidsvolume enorm teruggedrongen. Het is nu duidelijk dat het enkele glas meer geluid doorlaat dat het dak, en dat was echt andersom.

Dus van de zomer maar eens dubbelglas laten plaatsen daar.
pi_36772255
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:58 schreef kroegtijger het volgende:
Ah, zo'n beetje t volledige pakket dus…. Zal wel een flinke verbouwing zijn geweest dan. Heb de ramen die ze gebruiken zien staan…. Onvoorstelbaar dik en zwaar zijn die dingen zeg. Wel perfect natuurlijk, alhoewel je toch eigenlijk "gevangen" bent in je huis….'s zomers in je tuintje zul je elk gesprek elke 3 minuten toch echt even moeten onderbreken omdat er zo'n 747 over komt scheuren ….. Daar zullen ze toch echt niets aan kunnen veranderen helaas
Dat geluid buiten zomers boeit me minder. (Omdat we heel dichtbij Schiphol zitten, is het geluid hard, maar erg kort, maximaal 10 seconden) Wel vind ik het erg belangrijk dat het binnen goed leefbaar is, en dus haast geen geluisinvloed van buiten. En dat is aardig gelukt.

Impressie van ons uitzicht uit de slaapkamerraam (Pannendak is ongeveer 70 meter van ons raam weg.) Je ziet duidelijk de verkeerstoren van Schiphol:


De kwaliteit is bagger, de dig camera heeft af en te kuren ...
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:23 schreef GerritB het volgende:

[..]

Dit is inderdaad de goede manier.
Zelf zou ik voor steenwol kiezen (bouwplaat 201 van Rockwool) dit is een steenwolplaat die goede thermische, brandwerende en akoestische eigenschappen heeft en goed te verwerken is.
Ook de tegels ( massa) helpen bij het tegengaan van geluids overlast.
Ook een extra ( of dikkere ) laag gips is het overwegen waard, voor de prijs van gips hoef je het niet te laten.

Tip om het nooit fout te doen is:

ISOLEREN = VENTILEREN, ZORG ERVOOR DAT HET ACHTER DE ISOLATIE VENTILEERD.
Zo is het geworden:


Je ziet dat de naden zijn afgetaped (Je gebruikt wat je hebt liggen, dus tape voor ondervloeren van laminaat.) En duidelijk is de ventilatie ruimte boven het glaswol. (Er moet inderdaad nog een klein stukje worden afgetaped. Tape was op)
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:46:11 #21
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_36773708
Goed zo.
Glaswol ipv steenwol is ook goed.
Ik vind steenwol zelf prettiger om te verwerken en heb daar ook de technische gegevens van.
het aftapen is nieteens zo heel spannend daar het om een dampremmende folie gaat en niet dampwerend hoeft te zijn.
Nu twee lagen gips ( naden verspringend aanbrengen ) en klaar is Kees....eh Marsepein.
pi_36802776
En zo met gipsplaten:
pi_42884574
Waarom heb je een ventilatie tussen de isolatie en het bovendak?
Nu komt er allemaal koude en vochtige lucht in die ruimte.
Als er een voldoende dampwerende laag is is het zelfs beter om de spouw geheel met isolatie te vullen.
Zowel bij muren als bij daken.
Buitenmuren zijn veelal een vochtwerende barriere. Het eventuele vocht wat door de stenen zou kunnen dringen is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de isolatie
Bij platte daken zorgt vaak de osb met eventueel afgekitte naden voor een barriere( buiten dan nog het dakleer)
Bij hellende (oude) daken dient een vochtwerende folie aangebracht te worden.

Muizen gaan echt niet nestelen in glas of steenwol
Wel kunnen zij heerlijke nestjes bouwen in het zgn piepschuim.
pi_42884799
Er zijnhele mythes geschreven over isolatie van platte daken. Ik heb er voor gekozen om een ventilatie spouw te hebben boven de isolatie. Dit na het raadplegen van diverse bronnen.

Die spouw staat direct in verbinding met de spouw in de muren (Tussen gipswand en enkelsteens muur.) en daarin heb ik boven en onder ventilatiesleuven gemaakt (Stootvoegen opengehaald)

Daarmee voorkom ik dat er een vochtophoping kan plaatsvinden.
pi_42885180
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:00 schreef Marsepein het volgende:
Er zijnhele mythes geschreven over isolatie van platte daken. Ik heb er voor gekozen om een ventilatie spouw te hebben boven de isolatie. Dit na het raadplegen van diverse bronnen.

Die spouw staat direct in verbinding met de spouw in de muren (Tussen gipswand en enkelsteens muur.) en daarin heb ik boven en onder ventilatiesleuven gemaakt (Stootvoegen opengehaald)

Daarmee voorkom ik dat er een vochtophoping kan plaatsvinden.
En dat is waar ze de laatste jaren nou net van terug zijn gekomen.
Stootvoegen bestaan niet meer of worden dicht gemaakt.
Een stootvoeg werd destijds gemaakt omdat zich in de spouw vocht ophoopte omdat er NIET gestookt werd en er zich geen isolatie in de spouw bevond. Dus om te ventileren.
Ik heb een tijd terug een stuk aangebouwd en moest een bestaande muur, destijds volledig gevulde spouw, afbreken.
Een muur waar de regen op kan staan. De destijds aangebracht isolatie was nog kurkdroog.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd???
http://www.ekbouwadvies.n(...)/spouwventilatie.asp

[ Bericht 4% gewijzigd door Solingjan op 22-10-2006 14:15:56 ]
pi_42885396
heb het hele verhaal van de TS gelezen
de ventilatie door de stootvoegen is minimaal, en niet toereikend om het plafond te ventileren
een damp dichtelaag folie direct onder de gipsplaten kan ,maar als er ook maar iets damp door kruipt
condenseerd het tegen het dakbeschot ,dus water drupels ,met kans op rot.
en s'winters bevriest het tegen het dakbeschot alle damp steeds meer, met het gevolg dat als het gaat dooien,lekkage door het plafond daar waar de folie niet goed aansluit.
het beste is gewoon van buiten af
pi_42885637
Alles leuk en wel. EN ook super dat er nu tips komen, maar het is wel een enorm mosterd na de maatijd verhaal.

Het is zover af, en voorlopig onomkeerbaar. Zelf heb ik er een goed gevoel over. Ventilatie minimaal of niet, ik voel het iig trekken en dat betekent dat er ventilatie is.

Dus tips zijn natuurlijk welkom, maar vooral voor meelezers interessant, ik kan er nu niets meer mee.
pi_42886096
Alleen hardgebakken stenen vormen een vochtbariere en ook daar kan langzaam vocht doorheen als het in direct contact met water staat. Een normaal afgebakken geperste of handvorm steen is zeer proreud en is een vocht zuiger. Vocht komt via de stenen en achterlangs de boieboorden ook onder het dakbeschot wat aldaar op b.v. de osb platen condenseert. Daarom is het van belangs dat aan de koude kant van isolatie ventulatie aanwezig is en het liefst tussen de isolatie en de ventulatie een damp open folie is toegepast. Deze houdt het condensatie vochtuit de isolatie terwijl de isolatie niet gaat zweten omdat het ingesloten zit tussen 2 dicht folie lagen.

Het volspuiten van oude ongeisoleerde spouwmuren met isolatie schuim of korrels is men inmidels op terug gekomen. Dit gaat na jaren een vocht probleem. Daarvoor zijn er nu middelen om de stenen te voorzien van een transparent laag die een soort subjes heeft zodat het water langs de stenen wordt afgevoert. Dit moet echter periodiek herhaalt worden netzoals bij het schilderen van een kozijn. Dit soort muren worden tegenwoordig van binnen uit met speciale platen geisoleert ipv de spouw volspuiten.

Het masaal niet toepassen van een spouw onder het dakbeschot en / of het weglaten van de folies is de aanleiding voor het advies NOOIT isoleren van een platdak.
pi_42886263
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Alles leuk en wel. EN ook super dat er nu tips komen, maar het is wel een enorm mosterd na de maatijd verhaal.

Het is zover af, en voorlopig onomkeerbaar. Zelf heb ik er een goed gevoel over. Ventilatie minimaal of niet, ik voel het iig trekken en dat betekent dat er ventilatie is.

Dus tips zijn natuurlijk welkom, maar vooral voor meelezers interessant, ik kan er nu niets meer mee.
Wat ik van je foto en verhaal gezien / gelezen heb,heb je het goed aangepakt. Mischien is alleen het aantal sootvoegen niet voldoende, maar als je het voelt trekken is en een stroming die het vocht mee af voert. Ook langs de boeiboorden is als het goed is ventulatie aanwezig. Boeiboorden mogen nooit straks tegen de gevel aanzitten. Dit om houtrot van de boorden door het vochtcontact met de stenen en voor ventulatie van het plafond.
pi_42886298
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:16 schreef sybsyb het volgende:
heb het hele verhaal van de TS gelezen
de ventilatie door de stootvoegen is minimaal, en niet toereikend om het plafond te ventileren
een damp dichtelaag folie direct onder de gipsplaten kan ,maar als er ook maar iets damp door kruipt
condenseerd het tegen het dakbeschot ,dus water drupels ,met kans op rot.
en s'winters bevriest het tegen het dakbeschot alle damp steeds meer, met het gevolg dat als het gaat dooien,lekkage door het plafond daar waar de folie niet goed aansluit.
het beste is gewoon van buiten af
Doorvoor dient dan ook de damp open folie aan de koude kant van de isolatie. Deze laat de eventueel nog in de isolatie binnen komende vocht door naar buiten toe maar houdt terug vallende condensatie duppels tegen.
pi_42895326
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 14:37 schreef tnimble het volgende:

[..]

Doorvoor dient dan ook de damp open folie aan de koude kant van de isolatie. Deze laat de eventueel nog in de isolatie binnen komende vocht door naar buiten toe maar houdt terug vallende condensatie duppels tegen.
mee eens , maar je houd nog het probleem van rottend dak beschot bij te weinig ventilatie.
en een paar open stootvoegjes is bij langena niet genoeg.
maar goed zo houd ik weer werk
  zondag 22 oktober 2006 @ 21:46:16 #32
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_42900406
Marsepein maak je maar geen zorgen over de manier van isoleren zoals jij dat gegaan hebt.

Zoals aangegeven bij het openen van dit topic krijg je dus tegenstrijdige reacties.

laten bij dit soort vragen nu alleen mensen reageren die er wel verstand van hebben en niet ergens de klok hebben horen luiden.

Onthou maar een paar regels.

Isoleren = ( licht ) ventileren
Achter de isolatie mag de temperatuur net zo koud als buiten zijn.
Het vochttransport is van binnen naar buiten.
het douwpunt licht net door het midden van de isolatie aande koude kant, hier onstaat dan het eventuele condens wat door ventilatie weer afgevoerd wordt.

Marsepein zijn dakje voldoet aan al deze regels/eigenschappen en hoeft zich geen zorgen te maken.
  zondag 22 oktober 2006 @ 22:03:15 #33
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_42901097
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 13:55 schreef Solingjan het volgende:
Waarom heb je een ventilatie tussen de isolatie en het bovendak?
1] Nu komt er allemaal koude en vochtige lucht in die ruimte.
2] Als er een voldoende dampwerende laag is is het zelfs beter om de spouw geheel met isolatie te vullen.
Zowel bij muren als bij daken.
3] Buitenmuren zijn veelal een vochtwerende barriere. Het eventuele vocht wat door de stenen zou kunnen dringen is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de isolatie
4] Bij platte daken zorgt vaak de osb met eventueel afgekitte naden voor een barriere( buiten dan nog het dakleer)
5] Bij hellende (oude) daken dient een vochtwerende folie aangebracht te worden.

6]Muizen gaan echt niet nestelen in glas of steenwol
Wel kunnen zij heerlijke nestjes bouwen in het zgn piepschuim.
1] Laat dit nu net de bedoeling zijn.
2] waar heb je die wijsheid vandaan?
3] te verwaarlozen? veel stenen zijn zo poreus dat bij een flinke bui of regenperiode het water aan de binnenkant naar beneden loopt ( net als een spons die verzadigt is ) waarom denk je dat de loodslabbes tot in het binnenspouwblad aangebracht moeten worden.
4] niks geen bariere door wat voor materiaal ook...condens onstaat door temperatuur verschillen in welk materiaal dat ook mag zijn.
5] bij alle daken met binnenisolatie dient een dampremmende folie aangebracht worden.
6] als je alle muizen moet opeten die ik tegengekomen ben in dit soort isolatie heb je tot de kerst geen honger meer.

Verder heb ik geen aanmerkingen
pi_42902162
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 22:03 schreef GerritB het volgende:

[..]

1] Laat dit nu net de bedoeling zijn.
Kou en vocht moet buiten blijven
quote:
2] waar heb je die wijsheid vandaan?
Meer stilstaande lucht creeren. Geen iso betekend stroming(kou)
quote:
3] te verwaarlozen? veel stenen zijn zo poreus dat bij een flinke bui of regenperiode het water aan de binnenkant naar beneden loopt ( net als een spons die verzadigt is ) waarom denk je dat de loodslabbes tot in het binnenspouwblad aangebracht moeten worden.
Fout hierdoor creeer je een koudebrug.
quote:

4] niks geen bariere door wat voor materiaal ook...condens onstaat door temperatuur verschillen in welk materiaal dat ook mag zijn.
Condens onstaat omdat men niet stookt!!!!!! en niet ventileerd
quote:

5] bij alle daken met binnenisolatie dient een dampremmende folie aangebracht worden.
Dat zou ik toch maar niet doen. Hierdoor onstaat juist condens en vochtophoping.Beter is het geisoleerde deel volledig af te sluiten, met bijv dampwerende folie.
quote:
6] als je alle muizen moet opeten die ik tegengekomen ben in dit soort isolatie heb je tot de kerst geen honger meer.
Dan zal er wel voer hebben gelegen. Of men had..... opengehaalde stootvoegen.
Een ruimte die volledig is afgesloten daar kan geen vocht inkomen.

Vroeger, ja vroeger hadden ze boven in die herenhuizen, van die mooie ronde gaten in de muur ter hoogte van de zolder. Dan kon de zolder lekker ventileren. Ja waarom , omdat de daken niet geisoleerd waren. Je kon je hand zo tussen de pannen steken. Daar kwam wind regen en sneeuw doorheen.
Toen men het dak ging isoleren............................................ He toen lieten ze dat gat toch open ??? Of ...???


Heel interessant http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1092641403
Trouwens deze hele site Ze zeggen wel eens dat die Belgen..... Nee hoor dat zijn heel clevvere Mensen.

Mijn dak is helaas maar 32cm geisoleerd. Jammer. De Duitse norm gaat al naar 40 cm

[ Bericht 10% gewijzigd door Marsepein op 22-10-2006 22:47:13 ]
pi_42902710
Solingjan, in het quotevenster kun je de knop gebruiken om een quote te onderbreken, dat maakt het makkelijker om te lezen.
  zondag 22 oktober 2006 @ 23:03:26 #36
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_42903351
Is goed Solingjan jij krijgt gelijk.


wat een herrie maken die klokken he.
pi_42903472
Het is leuk dat er hier weer wordt gesproken over mijn situatie, maar dit topic is actueel geworden door Afwerking binnenkant dakkapel (hoe bij jullie?) Misschien kunnen er daar ook tips worden gegeven.
pi_42903533
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 23:06 schreef Marsepein het volgende:
Het is leuk dat er hier weer wordt gesproken over mijn situatie, maar dit topic is actueel geworden door Afwerking binnenkant dakkapel (hoe bij jullie?) Misschien kunnen er daar ook tips worden gegeven.
Nee, nee!!! Het wordt koud................ Dus actueel

Maar nogmaals bestudeer die site van die Belgen eens en niet alleen maar over isoleren, er zijn meer zaken heel interessant.
@ Marsepein. Ik heb vorige jaar eens op hun site gekeken. Daar maken zij berekeningen van de K waarde van een huis. Voorschift in Belgie 25 0f 40 K woning???
Is er iemand die zich daar in verdiepen wil. Heeft te maken met oppervlakte van de woning. Dus niet allen de vloer maar de muren dak etc. Ik denk omdat Tnimble de laatste tijd toch niets te doen heeft en technisch goed onderlegd is de aangewezen persoon hier voor is.

Trouwens wat de isolatie van jouw woning betrefd zijn jullie er bekaaid vanaf gekomen.
Vrienden van ons wonen in Asenray. Dat ligt vlak tegen de duitse grens aan. Die hebben destijds ivm geluidsoverlast van de vliegbais Elmt/Wildenrath hun huizen geisoleerd gekregen met nieuw dak 40 cm isolatie Ramen net zoals jullie maar dan het hele huis onder en boven 8cm.Nieuwe kozijnen( waren 3 jaar oud) Hij had een openhaard met een kanaal wat recht omhoog ging.
Werd kompleet vernieuwd met een knik erin zodat er geen geluid naar de kamer kon doordringen.
Alleen deze renovatie/aanpassing heeft destijds 125.000 oude guldens gekost/ 1987

[ Bericht 51% gewijzigd door Solingjan op 22-10-2006 23:24:51 ]
pi_42906110
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 23:08 schreef Solingjan het volgende:
...
Maar nogmaals bestudeer die site van die Belgen eens en niet alleen maar over isoleren, er zijn meer zaken heel interessant.
@ Marsepein. Ik heb vorige jaar eens op hun site gekeken. Daar maken zij berekeningen van de K waarde van een huis. Voorschift in Belgie 25 0f 40 K woning???
Is er iemand die zich daar in verdiepen wil. Heeft te maken met oppervlakte van de woning. Dus niet allen de vloer maar de muren dak etc. Ik denk omdat Tnimble de laatste tijd toch niets te doen heeft en technisch goed onderlegd is de aangewezen persoon hier voor is.
En bedankt Heel toevallig heb ik het rete druk met de rechtsgang, een aantal projecten die hier lopen waar ik al een paar weken geen tijd voor heb, ik ben druk bezig met het programeren van een nieuw WEB 2.0 gebaseert Content Management System met webshop support, ook nog eens bezig een stichting en een bedrijf op te zetten waarvoor deze software nodig is en ohja ik heb ook nog een 60 urige werkwekk
quote:
Trouwens wat de isolatie van jouw woning betrefd zijn jullie er bekaaid vanaf gekomen.
Vrienden van ons wonen in Asenray. Dat ligt vlak tegen de duitse grens aan. Die hebben destijds ivm geluidsoverlast van de vliegbais Elmt/Wildenrath hun huizen geisoleerd gekregen met nieuw dak 40 cm isolatie Ramen net zoals jullie maar dan het hele huis onder en boven 8cm.Nieuwe kozijnen( waren 3 jaar oud) Hij had een openhaard met een kanaal wat recht omhoog ging.
Werd kompleet vernieuwd met een knik erin zodat er geen geluid naar de kamer kon doordringen.
Alleen deze renovatie/aanpassing heeft destijds 125.000 oude guldens gekost/ 1987
Bij isolatie gaat het niet ok de dikte maar de warmte weerstand. Een meteriaal met een hogere weerstand kan bij een veel mindere dikte veel betere isolatie geven. Stellen dan 40cm beter is dan 30 cm zonder verdere gegevens heeft weinig nut. 40cm watten isoleert vele malen slechter dan 5cm neopor.
pi_42919633
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 23:06 schreef Marsepein het volgende:
Het is leuk dat er hier weer wordt gesproken over mijn situatie, maar dit topic is actueel geworden door Afwerking binnenkant dakkapel (hoe bij jullie?) Misschien kunnen er daar ook tips worden gegeven.
Wil ik graag, maar we wachten nog op foto.s. Bekend is in iedergeval dat daken vaak meer geisoleerd zijn dan die dunne dakkapellen(opzij dan).

Superdunne isolatie.
http://www.delba-isolatie.be/algemeen.htm

[ Bericht 11% gewijzigd door Solingjan op 25-10-2006 13:55:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')