Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....quote:Op zondag 19 maart 2006 19:18 schreef Gompy58 het volgende:
Ik heb eigelijk in je verhaal geen verkeerde dingen gezien. Zal een paar centen kosten maar okay. Overigens als je de piloten zo diep in de ogen kan kijken, komt je huis dan niet in aanmerking voor geluidsisolatie subsidie ? Wellicht dat je ook eens kunt kijken of je het dan kunt laten doen.
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.quote:Op zondag 19 maart 2006 19:59 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou het zelf ook zo doen alleen zou ik misschien van die hard schuim isolatie platen nemen voor het plafond
Dat zou ik niet weten maar hard schuim is volgens mij minder vochtgevoelig.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
Even mezelf quoten.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
Daar ben ik zelf ook bang van, dat dampdoorlatende folie te weing doorlaat waardoor er allerlei problemen kunnen optreden.quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk dat je dan last krijgt van vocht; wat tussen de twee folie lagen blijft zitten.
Met alle nare gevolgen van dien
quote:Op zondag 19 maart 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Het hele huis is al geisoleerd door Progis (Project Geluids Isolatie Schiphol), helaas valt een bijkeuken niet onder woon- of slaapkamer en wordt dus niet meegenomen. Dat is ook wel te begrijpen eigenlijk ....
Klinkt goed... volgens mij moet dat wel werkenquote:Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
Volgens mij was glaswol wat dat betreft beter, maar weet dat niet helemaal zeker (deed zelf niets met geluidsisolatie namelijkquote:Ik meen me te herinneren dat hard schuim een lagere geluidsdemping heeft tov glaswol. Maar als iemand dat bestrijd dan kan ik hardschuim overwegen.
Van boven naar beneden:quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:28 schreef kroegtijger het volgende:
Wat hebben ze bij jou precies gedaan??
Dit is inderdaad de goede manier.quote:[b]Plafond wordt dus (Van binnen naar buiten):
Gips, dampdichte laag, rachels, 10 cm glaswol, 15 cm spouw.
[..]
Dat geluid buiten zomers boeit me minder. (Omdat we heel dichtbij Schiphol zitten, is het geluid hard, maar erg kort, maximaal 10 seconden) Wel vind ik het erg belangrijk dat het binnen goed leefbaar is, en dus haast geen geluisinvloed van buiten. En dat is aardig gelukt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:58 schreef kroegtijger het volgende:
Ah, zo'n beetje t volledige pakket dus…. Zal wel een flinke verbouwing zijn geweest dan. Heb de ramen die ze gebruiken zien staan…. Onvoorstelbaar dik en zwaar zijn die dingen zeg. Wel perfect natuurlijk, alhoewel je toch eigenlijk "gevangen" bent in je huis….'s zomers in je tuintje zul je elk gesprek elke 3 minuten toch echt even moeten onderbreken omdat er zo'n 747 over komt scheuren ….. Daar zullen ze toch echt niets aan kunnen veranderen helaas
Zo is het geworden:quote:Op zaterdag 8 april 2006 00:23 schreef GerritB het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de goede manier.
Zelf zou ik voor steenwol kiezen (bouwplaat 201 van Rockwool) dit is een steenwolplaat die goede thermische, brandwerende en akoestische eigenschappen heeft en goed te verwerken is.
Ook de tegels ( massa) helpen bij het tegengaan van geluids overlast.
Ook een extra ( of dikkere ) laag gips is het overwegen waard, voor de prijs van gips hoef je het niet te laten.
Tip om het nooit fout te doen is:
ISOLEREN = VENTILEREN, ZORG ERVOOR DAT HET ACHTER DE ISOLATIE VENTILEERD.
En dat is waar ze de laatste jaren nou net van terug zijn gekomen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:00 schreef Marsepein het volgende:
Er zijnhele mythes geschreven over isolatie van platte daken. Ik heb er voor gekozen om een ventilatie spouw te hebben boven de isolatie. Dit na het raadplegen van diverse bronnen.
Die spouw staat direct in verbinding met de spouw in de muren (Tussen gipswand en enkelsteens muur.) en daarin heb ik boven en onder ventilatiesleuven gemaakt (Stootvoegen opengehaald)
Daarmee voorkom ik dat er een vochtophoping kan plaatsvinden.
Wat ik van je foto en verhaal gezien / gelezen heb,heb je het goed aangepakt. Mischien is alleen het aantal sootvoegen niet voldoende, maar als je het voelt trekken is en een stroming die het vocht mee af voert. Ook langs de boeiboorden is als het goed is ventulatie aanwezig. Boeiboorden mogen nooit straks tegen de gevel aanzitten. Dit om houtrot van de boorden door het vochtcontact met de stenen en voor ventulatie van het plafond.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Alles leuk en wel. EN ook super dat er nu tips komen, maar het is wel een enorm mosterd na de maatijd verhaal.
Het is zover af, en voorlopig onomkeerbaar. Zelf heb ik er een goed gevoel over. Ventilatie minimaal of niet, ik voel het iig trekken en dat betekent dat er ventilatie is.
Dus tips zijn natuurlijk welkom, maar vooral voor meelezers interessant, ik kan er nu niets meer mee.
Doorvoor dient dan ook de damp open folie aan de koude kant van de isolatie. Deze laat de eventueel nog in de isolatie binnen komende vocht door naar buiten toe maar houdt terug vallende condensatie duppels tegen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:16 schreef sybsyb het volgende:
heb het hele verhaal van de TS gelezen
de ventilatie door de stootvoegen is minimaal, en niet toereikend om het plafond te ventileren
een damp dichtelaag folie direct onder de gipsplaten kan ,maar als er ook maar iets damp door kruipt
condenseerd het tegen het dakbeschot ,dus water drupels ,met kans op rot.
en s'winters bevriest het tegen het dakbeschot alle damp steeds meer, met het gevolg dat als het gaat dooien,lekkage door het plafond daar waar de folie niet goed aansluit.
het beste is gewoon van buiten af
mee eens , maar je houd nog het probleem van rottend dak beschot bij te weinig ventilatie.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:37 schreef tnimble het volgende:
[..]
Doorvoor dient dan ook de damp open folie aan de koude kant van de isolatie. Deze laat de eventueel nog in de isolatie binnen komende vocht door naar buiten toe maar houdt terug vallende condensatie duppels tegen.
1] Laat dit nu net de bedoeling zijn.quote:Op zondag 22 oktober 2006 13:55 schreef Solingjan het volgende:
Waarom heb je een ventilatie tussen de isolatie en het bovendak?
1] Nu komt er allemaal koude en vochtige lucht in die ruimte.
2] Als er een voldoende dampwerende laag is is het zelfs beter om de spouw geheel met isolatie te vullen.
Zowel bij muren als bij daken.
3] Buitenmuren zijn veelal een vochtwerende barriere. Het eventuele vocht wat door de stenen zou kunnen dringen is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de isolatie
4] Bij platte daken zorgt vaak de osb met eventueel afgekitte naden voor een barriere( buiten dan nog het dakleer)
5] Bij hellende (oude) daken dient een vochtwerende folie aangebracht te worden.
6]Muizen gaan echt niet nestelen in glas of steenwol
Wel kunnen zij heerlijke nestjes bouwen in het zgn piepschuim.
Kou en vocht moet buiten blijvenquote:Op zondag 22 oktober 2006 22:03 schreef GerritB het volgende:
[..]
1] Laat dit nu net de bedoeling zijn.
Meer stilstaande lucht creeren. Geen iso betekend stroming(kou)quote:2] waar heb je die wijsheid vandaan?![]()
Fout hierdoor creeer je een koudebrug.quote:3] te verwaarlozen? veel stenen zijn zo poreus dat bij een flinke bui of regenperiode het water aan de binnenkant naar beneden loopt ( net als een spons die verzadigt is ) waarom denk je dat de loodslabbes tot in het binnenspouwblad aangebracht moeten worden.
Condens onstaat omdat men niet stookt!!!!!! en niet ventileerdquote:
4] niks geen bariere door wat voor materiaal ook...condens onstaat door temperatuur verschillen in welk materiaal dat ook mag zijn.
Dat zou ik toch maar niet doen. Hierdoor onstaat juist condens en vochtophoping.Beter is het geisoleerde deel volledig af te sluiten, met bijv dampwerende folie.quote:
5] bij alle daken met binnenisolatie dient een dampremmende folie aangebracht worden.
Dan zal er wel voer hebben gelegen. Of men had..... opengehaalde stootvoegen.quote:6] als je alle muizen moet opeten die ik tegengekomen ben in dit soort isolatie heb je tot de kerst geen honger meer.
Nee, nee!!! Het wordt koud................ Dus actueelquote:Op zondag 22 oktober 2006 23:06 schreef Marsepein het volgende:
Het is leuk dat er hier weer wordt gesproken over mijn situatie, maar dit topic is actueel geworden door Afwerking binnenkant dakkapel (hoe bij jullie?) Misschien kunnen er daar ook tips worden gegeven.
En bedanktquote:Op zondag 22 oktober 2006 23:08 schreef Solingjan het volgende:
...
Maar nogmaals bestudeer die site van die Belgen eens en niet alleen maar over isoleren, er zijn meer zaken heel interessant.
@ Marsepein. Ik heb vorige jaar eens op hun site gekeken. Daar maken zij berekeningen van de K waarde van een huis. Voorschift in Belgie 25 0f 40 K woning???
Is er iemand die zich daar in verdiepen wil. Heeft te maken met oppervlakte van de woning. Dus niet allen de vloer maar de muren dak etc. Ik denk omdat Tnimble de laatste tijd toch niets te doen heeft en technisch goed onderlegd is de aangewezen persoon hier voor is.![]()
Bij isolatie gaat het niet ok de dikte maar de warmte weerstand. Een meteriaal met een hogere weerstand kan bij een veel mindere dikte veel betere isolatie geven. Stellen dan 40cm beter is dan 30 cm zonder verdere gegevens heeft weinig nut. 40cm watten isoleert vele malen slechter dan 5cm neopor.quote:Trouwens wat de isolatie van jouw woning betrefd zijn jullie er bekaaid vanaf gekomen.
Vrienden van ons wonen in Asenray. Dat ligt vlak tegen de duitse grens aan. Die hebben destijds ivm geluidsoverlast van de vliegbais Elmt/Wildenrath hun huizen geisoleerd gekregen met nieuw dak 40 cm isolatie Ramen net zoals jullie maar dan het hele huis onder en boven 8cm.Nieuwe kozijnen( waren 3 jaar oud) Hij had een openhaard met een kanaal wat recht omhoog ging.
Werd kompleet vernieuwd met een knik erin zodat er geen geluid naar de kamer kon doordringen.
Alleen deze renovatie/aanpassing heeft destijds 125.000 oude guldens gekost/ 1987
Wil ik graag, maar we wachten nog op foto.s. Bekend is in iedergeval dat daken vaak meer geisoleerd zijn dan die dunne dakkapellen(opzij dan).quote:Op zondag 22 oktober 2006 23:06 schreef Marsepein het volgende:
Het is leuk dat er hier weer wordt gesproken over mijn situatie, maar dit topic is actueel geworden door Afwerking binnenkant dakkapel (hoe bij jullie?) Misschien kunnen er daar ook tips worden gegeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |